NRD Начало
Четвъртък, 11 Септември 2025
Начало Авансцена Изкуството като оръжие в битката за опазване на планетата
420
Авансцена

Изкуството като оръжие в битката за опазване на планетата

Авторът й, канадският артист и активист Бенджамин Вон Вонг, използва пластмасата като средство за изразяване на глобалната криза. Пътят му към екологичната активност започва след години, прекарани в минната индустрия, когато осъзнава, че не иска да прекарва живота си в копаене на дупки. Неговите инсталации често са невероятни по мащаб и концепция – от русалки, изградени от десетки хиляди пластмасови бутилки, до гигантски пластмасови кранове, които сякаш постоянно текат отпадъци.

| 11 Септември 2025, 09:42 ч.
Изкуството като оръжие в битката за опазване на планетата
Изкуството като оръжие в битката за опазване на планетата
Снимка © DPA

На слънчев августовски ден в Женева, докато дипломатите се бореха с тежките преговори в ООН, пред тяхното здание се появи нещо, което не можеше да бъде пренебрегнато. Гигантска фигура, седнала в поза, позната от Роденовия "Мислител", но създадена от рециклиран пластмасов отпадък, привличаше вниманието на всички. Тази скулптура, наречена "Товарът на Мислителя", е не само произведение на изкуството, а и силен символ на съжаление и предупреждение за бъдещето на планетата.

Авторът й, канадският артист и активист Бенджамин Вон Вонг, използва пластмасата като средство за изразяване на глобалната криза. Той превръща отпадъка в зрелищни инсталации, които се появяват на световни форуми и конференции, където се решават съдбите на климата и околната среда. За Вон Вонг изкуството е мощен инструмент за пробуждане на съзнанието и емоциите, които да мотивират действия.

Пътят му към екологичната активност започва след години, прекарани в минната индустрия, когато осъзнава, че не иска да прекарва живота си в копаене на дупки. Тогава той се обръща към фотографията и изкуството, които му дават възможност да съчетае технологиите и визията си за по-добър свят. Постепенно, с помощта на NGO-та и доброволци, той започва да създава произведения, които не просто впечатляват, а и изискват размисъл.

Неговите инсталации често са невероятни по мащаб и концепция – от русалки, изградени от десетки хиляди пластмасови бутилки, до гигантски пластмасови кранове, които сякаш постоянно "текат" отпадъци. Всяко произведение носи послание за опасностите от замърсяването и бездействието. В Женева, например, скулптурата му се превърна в жив символ на забавянето и бездействието в преговорите за пластмасовия договор.

Тази работа е и политическа, и емоционална. Всеки ден доброволци добавяха нов отпадък към скулптурата, символизирайки нарастващата цена на бездействието. Вона Вонг подчертава, че целта му не е да упреква, а да напомни за важността на здравето, достойнството и бъдещето на човечеството. Той вярва, че изкуството може да събуди емоции, които фактите не винаги успяват.

Въпреки че пластмасата е неговият най-видим материал, Вон Вонг вижда работата си като част от по-широка борба за климатична справедливост. Той е снимал торнадо, за да покаже хаоса на климатичните промени, и е създавал подводни фотографии с акули, за да привлече вниманието към изчезването на биоразнообразието. Всяка инсталация е опит да свърже ежедневния отпадък с глобалните последици.

В Женева, скулптурата му стана символ на забавянето и бездействието. Всеки ден доброволци добавяха нов отпадък, което я правеше все по-тежка и тежка – метафора за преговорите, които се проточиха без резултат. Тази работа получи международно признание, като събра милиарди впечатления и привлече вниманието на корпорации като Юнилевър.

Вон Вонг е убеден, че изкуството може да обедини хората и да създаде промяна. Той не се стреми да упреква, а да напомни за по-голямата картина – здравето на планетата и бъдещето на децата ни. Вярва, че всеки трябва да поеме своята роля, защото няма единствено решение, а колективни усилия.

Въпреки трудностите и временната природа на инсталациите, той продължава напред. За него няма алтернатива – трябва да се борим, да не гледаме безучастно. Изкуството му е начин да се напомня, че все още има какво да спасим, ако действаме сега. В крайна сметка, неговите произведения са не просто скулптури, а паметници на нашето време – напомняне за това, което сме загубили и за това, което все още можем да запазим.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Кирстен Дънст отказва да участва в ново продължение на "Bring It On"
Кирстен Дънст (Kirsten Dunst) вече не проявява интерес към продължение на култовия филм "Bring It On". Актрисата, която изпълняваше ролята на Торънс Шипман (Torrance Shipman) в ори ...
Николаос Цитиридис разказва за инцидента с магарето, което се изходи върху бюрото му
Несъмнено това събитие развълнува публиката и остави в историята на българския телевизионен хумор една невероятна история. Николаос Цитиридис, познат със своята острота и чар, се о ...
Дейвид Гилмор изрази интерес към виртуално шоу в Лас Вегас Sphere
Дейвид Гилмор (David Gilmour), легендарният китарист и вокалист на Pink Floyd, отново повдигна въпроса за възможността за виртуално шоу в Лас Вегас. Той сподели, че е заинтересован ...
Джъстин Хоукинс критикува Yungblud за почит към Оззи Осбърн на MTV Awards
В последните дни в музикалните среди се разгоряха остри дебати около изпълнението на Yungblud (Юнгблъд) на почит към Оззи Осбърн (Ozzy Osbourne) на MTV Video Music Awards. Музикалн ...
Андреа с новата си кола - символ на успех и лукс
В свят, където публичните образи често са преплетени с материални достижения, Андреа ясно показва своята визия за успех. Луксозният и автомобил – Porsche Cayenne, символизира не са ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Убийството на Чарли Кърк разкрива дълбоката криза на американската политика и общество
Трагедията в Юта: разделенията на Америка се задълбочават след убийството на Чарли Кърк В една обикновена академична среда, където се срещат идеи и различия, се случи нещо, което ...
Седмичен дайджест: Откритие на забравен шедьовър на Рубенс променя световната арт сцена
Загубена картина на Рубенс е открита във Франция, като експертите потвърдиха, че става въпрос за произведение от 1613 година, изобразяващо Исус на кръста. Тази находка предизвика и ...
Филип Буков подкрепя Петър Данов за "Ергенът"
В свят, изпълнен с конкуренция и амбиции, често срещаме истории, които разкриват истинското приятелство и подкрепа. Филип Буков със своята страст и отдаденост към приятелството под ...
Светлана Гущерова: Срещу Христиан Гущеров е издадена ограничителна заповед
Изявлението на Светлана Гущерова пред Венета Райкова разтърси обществеността. Тя разкри, че срещу бившия си съпруг Христиан Гущеров е издадена ограничителна заповед. Тази мярка заб ...
Мистерията на „Момичето с перлената обица“ продължава да пленява сърцата ни
В света на изкуството има малко произведения, които успяват да съчетаят мистерия, красота и психологическа дълбочина така, както „Момичето с перлената обица“ на Йоханес Вермеер. Та ...
Тикер в 17:00 ч.
Трагедията в Юта: разделенията на Америка се задълбочават след убийството на Чар ...
Начало Авансцена
420
Авансцена

Изкуството като оръжие в битката за опазване на планетата

Авторът й, канадският артист и активист Бенджамин Вон Вонг, използва пластмасата като средство за изразяване на глобалната криза. Пътят му към екологичната активност започва след години, прекарани в минната индустрия, когато осъзнава, че не иска да прекарва живота си в копаене на дупки. Неговите инсталации често са невероятни по мащаб и концепция – от русалки, изградени от десетки хиляди пластмасови бутилки, до гигантски пластмасови кранове, които сякаш постоянно текат отпадъци.

| 11 Септември 2025, 09:42 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Изкуството като оръжие в битката за опазване на планетата
Изкуството като оръжие в битката за опазване на планетата
Снимка © DPA

На слънчев августовски ден в Женева, докато дипломатите се бореха с тежките преговори в ООН, пред тяхното здание се появи нещо, което не можеше да бъде пренебрегнато. Гигантска фигура, седнала в поза, позната от Роденовия "Мислител", но създадена от рециклиран пластмасов отпадък, привличаше вниманието на всички. Тази скулптура, наречена "Товарът на Мислителя", е не само произведение на изкуството, а и силен символ на съжаление и предупреждение за бъдещето на планетата.

Авторът й, канадският артист и активист Бенджамин Вон Вонг, използва пластмасата като средство за изразяване на глобалната криза. Той превръща отпадъка в зрелищни инсталации, които се появяват на световни форуми и конференции, където се решават съдбите на климата и околната среда. За Вон Вонг изкуството е мощен инструмент за пробуждане на съзнанието и емоциите, които да мотивират действия.

Пътят му към екологичната активност започва след години, прекарани в минната индустрия, когато осъзнава, че не иска да прекарва живота си в копаене на дупки. Тогава той се обръща към фотографията и изкуството, които му дават възможност да съчетае технологиите и визията си за по-добър свят. Постепенно, с помощта на NGO-та и доброволци, той започва да създава произведения, които не просто впечатляват, а и изискват размисъл.

Неговите инсталации често са невероятни по мащаб и концепция – от русалки, изградени от десетки хиляди пластмасови бутилки, до гигантски пластмасови кранове, които сякаш постоянно "текат" отпадъци. Всяко произведение носи послание за опасностите от замърсяването и бездействието. В Женева, например, скулптурата му се превърна в жив символ на забавянето и бездействието в преговорите за пластмасовия договор.

Тази работа е и политическа, и емоционална. Всеки ден доброволци добавяха нов отпадък към скулптурата, символизирайки нарастващата цена на бездействието. Вона Вонг подчертава, че целта му не е да упреква, а да напомни за важността на здравето, достойнството и бъдещето на човечеството. Той вярва, че изкуството може да събуди емоции, които фактите не винаги успяват.

Въпреки че пластмасата е неговият най-видим материал, Вон Вонг вижда работата си като част от по-широка борба за климатична справедливост. Той е снимал торнадо, за да покаже хаоса на климатичните промени, и е създавал подводни фотографии с акули, за да привлече вниманието към изчезването на биоразнообразието. Всяка инсталация е опит да свърже ежедневния отпадък с глобалните последици.

В Женева, скулптурата му стана символ на забавянето и бездействието. Всеки ден доброволци добавяха нов отпадък, което я правеше все по-тежка и тежка – метафора за преговорите, които се проточиха без резултат. Тази работа получи международно признание, като събра милиарди впечатления и привлече вниманието на корпорации като Юнилевър.

Вон Вонг е убеден, че изкуството може да обедини хората и да създаде промяна. Той не се стреми да упреква, а да напомни за по-голямата картина – здравето на планетата и бъдещето на децата ни. Вярва, че всеки трябва да поеме своята роля, защото няма единствено решение, а колективни усилия.

Въпреки трудностите и временната природа на инсталациите, той продължава напред. За него няма алтернатива – трябва да се борим, да не гледаме безучастно. Изкуството му е начин да се напомня, че все още има какво да спасим, ако действаме сега. В крайна сметка, неговите произведения са не просто скулптури, а паметници на нашето време – напомняне за това, което сме загубили и за това, което все още можем да запазим.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Кирстен Дънст отказва да участва в ново продължение на "Bring It On"
Николаос Цитиридис разказва за инцидента с магарето, което се изходи върху бюрото му
Дейвид Гилмор изрази интерес към виртуално шоу в Лас Вегас Sphere
Джъстин Хоукинс критикува Yungblud за почит към Оззи Осбърн на MTV Awards
Андреа с новата си кола - символ на успех и лукс
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Под прожектора
Убийството на Чарли Кърк разкрива дълбоката криза на американската политика и общество
Творчески отражения
Седмичен дайджест: Откритие на забравен шедьовър на Рубенс променя световната арт сцена
Цветни аспекти
Филип Буков подкрепя Петър Данов за "Ергенът"
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.