NRD Начало
Събота, 14 Юни 2025
Начало Творчески отражения Явор Гърдев: Докъде ще стигнат конфликтите зависи от нашето смирение и опита ни да се разберем с другите
2944
Творчески отражения

Явор Гърдев: Докъде ще стигнат конфликтите зависи от нашето смирение и опита ни да се разберем с другите

Това каза режисьорът Явор Гърдев, който представи за първи път на българска сцена във Варна своя спектакъл „Стълб от сол“, поставен в Кралския театър „Зетски дом“ в Цетине, Черна гора. Представлението бе част от програмата на Международния театрален фестивал (МТФ) „Варненско лято“. Гърдев не си прави илюзии, че човешкият инстинкт за унищожение може да бъде удържан или елиминиран и прогнозира, че избликването на насилие в различни точки на Земята няма да спре.

| 10 Юни 2025, 16:29 ч.
Явор Гърдев: Докъде ще стигнат конфликтите зависи от нашето смирение и опита ни да се разберем с другите
Явор Гърдев: Докъде ще стигнат конфликтите зависи от нашето смирение и опита ни да се разберем с другите
Снимка © БТА

Докъде ще стигнат конфликтите зависи от това какво направим ние, къде ще спрем, дали ще се смирим и ще се опитаме да се разберем с другите.

Под съпровода на бурни аплодисменти Ариана Гранде, Синтия Ериво и режисьорът Джон М. Чу излязоха

Калиграфска акция в рамките на изложбата „Калиграфия и малко повече“

"Реквием" от Габриел Форе, ще прозвучи в Пасхалния концерт, който хорът и оркестърът на Русенскат

Новият филм на Спайк Лий е добавен към селекцията на кинофестивала в Кан и ще бъде показан на &bd

Грейсън Пери, лауреат на британската награда за съвременно изкуство "Търнър", представя в музея К

Това каза режисьорът Явор Гърдев, който представи за първи път на българска сцена във Варна своя спектакъл „Стълб от сол“, поставен в Кралския театър „Зетски дом“ в Цетине, Черна гора.

Представлението бе част от програмата на Международния театрален фестивал (МТФ) „Варненско лято“.

Гърдев не си прави илюзии, че човешкият инстинкт за унищожение може да бъде удържан или елиминиран и прогнозира, че избликването на насилие в различни точки на Земята няма да спре.

„Ние не преставаме да живеем в обстоятелства на трагедии и те не са само външни, а са и на нашите души, фундаментални ценностни спорове, които могат да доведат до много жестоко изостряне на взаимоотношенията и прекрачване на границите, в резултат на което стават и войните“, посочи той. 

Режисьорът е получил покана от театъра в Цетине да постави там пиесата на Александър Радунович. Действието в нея е разделено на четири части, които са с различни герои, но историите в тях се допълват, стигайки до драматичен финал.

Гайд тур към изложбата „Подир думите. 19 български илюстратори на детски книги“ с кур

Тези картини са от последните години и са в стил, който открих за себе си - рисуване на живо. Вся

Благоевградският драматичен театър „Никола Вапцаров“ ще гостува в Сливен с постановка

Сопраното Анна Нетребко ще се завърне в Кралската опера в Лондон след шестгодишно отсъствие, за д

Русенският драматичен театър ще изнесе тази вечер спектакъла „Крал Лир“ по Уилям Шекс

Сценограф е Никола Тороманов. Участват актьорите Ана Вуйошевич, Деян Иванич, Йелица Вукчевич, Йелена Лабан, Вуле Маркович. 

Пиесата е била в развитие и авторът е работил по нея по време на репетиционния процес. Заедно правихме съкращения, особено в четвъртата част. Той е човек, който партнира, преподавател е в академията в Цетине, уточни режисьорът, който е бил привлечен от текста заради трагическите мотиви в него.

По думите му те създават реалност, която припознава като близка и може да коментира, свързана с ефекта на отчуждението, чрез който разбираш собствената си ситуация.

„Мисля, че генерационните и културни конфликти, които се третират вътре в драматургичния материал, са много сходни и обяснителни на нашата ситуация, но тук са поставени в радикален, краен, трагически вид, с опасни сюжети. Тази смелост да се отиде далеч ме привлече, защото когато човек се ангажира с тема, без да я смекчава с предпазни възглавници, които да направят удара мек, за мен има нещо привлекателно, свързано с предизвикателство за всички в трупата“, каза Гърдев. 

Той припомни, че трагедията цели пораждане на чувства на страх и състрадание с цел изчистване от тях.

„Когато ги изпитаме във виртуална среда като зрители на изкуство, те не се случват фактически, обаче се преживяват като такива и тогава човек би могъл да се имунизира срещу тях и да бъде достатъчно разумен да не ги провокира. Докъде ще стигнат конфликтите зависи от това какво направим ние, къде ще спрем, ще се смирим ли, ще се опитаме ли да се разберем с другите“, смята Гърдев. 

За него важен въпрос в пиесата е и близостта на Бог. Той е сериозен политически фактор във всяко общество и когато има групиране около ценности, които са под напрежение, тогава винаги се отива към по-фундаментални въпроси извън битовите. Когато класовите и битови причини са основани на фундаментален спор, конфликтът става много по-тежък и се решава от теста за зрялост на едно общество, каза режисьорът. 

Той смята, че публиката в Черна гора е много по-близо до текста на пиесата, носещ белези и травми от недалечното минало и дори от настоящето. Припомни, че Цетине бе в новините преди няколко месеца с поредния случай на масова стрелба срещу невинни и срещу това има протести до днес.

„Този опит е отразен вътре, както и травмите от югославската война и те са много по-изострени отколкото при нас, в България. Ние имахме щастието да избегнем такова развитие, каквото се случи в Югославия - война, масови кланета и депортации. При нас тези травми са от по-ранна епоха и се преработват психологически, но тези конфликти са познати и на българската публика. Тя не е далеч от проблемите за разбирането и отстояването на традициите, ценността на рода, отношението към Бога“, посочи режисьорът. 

Гърдев обърна внимание на майсторството на актьорите, които адаптират много адекватно действието на средата в зависимост от размера на пространството. Подчерта, че сцената на „Зетски дом“ е по-малка от Драматичния театър във Варна и спектакълът там се играе по съвсем различен начин.

Досега „Стълб от сол“ е показван само в Черна гора, където срещите с публиката са много емоционални заради актуалността му и популярността на автора, но шокът там е същият, какъвто преживяха и зрителите във Варна.

„На мен подобно преживяване ми помага, учи ме да разбирам собствената си ситуация и да живея с нея, да си представям алтернативи, които не са свързани с кръвопролитие. Има нещо, което не трябва да се прекрачва и в този смисъл човек започва да оценява, че макар да не живее в най-примерното общество, все пак има късмет“, отбеляза режисьорът. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Деница Тодорова представя изложбата „Метафора на паметта“
Деница Тодорова показва изложбата си „Метафора на паметта“ в столичната къща музей „Вера Недкова“. Тя ще бъде представена в периода 17 юни – 21 ноемв ...
Пето издание на фестивала „Един джаз ден“
На 22 юни еднодневният фестивал „Един джаз ден“ се завръща с юбилейното си пето издание, което ще превърне Лятната естрада в Борисовата градина в сцена за световно джаз ...
Феновете на Би Ти Ес се събират, за да отпразнуват 12-ия рожден ден на кей-поп групата
Хиляди фенове на кей-поп групата Би Ти Ес се събират в Сеул и предградията днес, за да отпразнуват рождения ден на музикалната формация, след като шестима от седмината членове отби ...
Дуа Липа потвърди, че е сгодена за актьора Калъм Търнър
29-годишната певица Дуа Липа потвърди пред британското издание на "Вог", че е сгодена за актьора Калъм Търнър. Дуа Липа е с 35-годишния лондончанин Търнър от почти година и половин ...
Кукла Лабубу продадена за 150 хил. долара в Пекин
Кукла Лабубу с човешки ръст беше продадена тази седмица за рекордните 1,08 милиона юана (150 324 долара) според китайска аукционна къща, предаде Би Би Си. Високата 131 см фигурка & ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Аплодисментите на публиката предизвикаха троен бис на концерта на „Звездните тенори“
Аплодисментите на публиката в Търговище предизвикаха троен бис на концерта на „Звездните тенори“. Марио Николов, Георгиос Филаделфевс, Андрея Мирчев и Стефан Петков пях ...
Започнаха Празниците на изкуствата „Парцалев 2025“
В Левски тази вечер официално бяха открити 20-ите Празници на изкуствата, посветени на Георги Парцалев. Акцентът в тазгодишното издание е 100-годишнината от рождението на българск ...
Йордан Камджалов: Пред изкуството всички сме малки
Пред изкуството всички сме малки. Това каза в интервю диригентът Йордан Камджалов на откриването на бутиковия музикален фестивал „Стремеж" в царския дворец „Врана" тази ...
Двама мъже, откраднали златна тоалетна чиния за 6 милиона долара, бяха осъдени на затвор
Двама мъже, откраднали златна тоалетна чиния за 6,4 милиона долара от английско имение, бяха осъдени на повече от две години затвор, предадоха Ройтерс и Асошиейтед прес. Осемнадес ...
Творци от Китай, България и Франция показват свои произведения в читалище „Георги Парцалев 1901“
Творци от Китай, България и Франция показват свои произведения в изложба в Левски. Експозицията е подредена на втория етаж в местното читалище „Георги Парцалев 1901“. ...
Тикер в 07:00 ч.
Аплодисментите на публиката в Търговище предизвикаха троен бис на концерта на &b ...
Начало Творчески отражения
2944
Творчески отражения

Явор Гърдев: Докъде ще стигнат конфликтите зависи от нашето смирение и опита ни да се разберем с другите

Това каза режисьорът Явор Гърдев, който представи за първи път на българска сцена във Варна своя спектакъл „Стълб от сол“, поставен в Кралския театър „Зетски дом“ в Цетине, Черна гора. Представлението бе част от програмата на Международния театрален фестивал (МТФ) „Варненско лято“. Гърдев не си прави илюзии, че човешкият инстинкт за унищожение може да бъде удържан или елиминиран и прогнозира, че избликването на насилие в различни точки на Земята няма да спре.

| 10 Юни 2025, 16:29 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Явор Гърдев: Докъде ще стигнат конфликтите зависи от нашето смирение и опита ни да се разберем с другите
Явор Гърдев: Докъде ще стигнат конфликтите зависи от нашето смирение и опита ни да се разберем с другите
Снимка © БТА

Докъде ще стигнат конфликтите зависи от това какво направим ние, къде ще спрем, дали ще се смирим и ще се опитаме да се разберем с другите.

Това каза режисьорът Явор Гърдев, който представи за първи път на българска сцена във Варна своя спектакъл „Стълб от сол“, поставен в Кралския театър „Зетски дом“ в Цетине, Черна гора.

Представлението бе част от програмата на Международния театрален фестивал (МТФ) „Варненско лято“.

Гърдев не си прави илюзии, че човешкият инстинкт за унищожение може да бъде удържан или елиминиран и прогнозира, че избликването на насилие в различни точки на Земята няма да спре.

„Ние не преставаме да живеем в обстоятелства на трагедии и те не са само външни, а са и на нашите души, фундаментални ценностни спорове, които могат да доведат до много жестоко изостряне на взаимоотношенията и прекрачване на границите, в резултат на което стават и войните“, посочи той. 

Режисьорът е получил покана от театъра в Цетине да постави там пиесата на Александър Радунович. Действието в нея е разделено на четири части, които са с различни герои, но историите в тях се допълват, стигайки до драматичен финал.

Сценограф е Никола Тороманов. Участват актьорите Ана Вуйошевич, Деян Иванич, Йелица Вукчевич, Йелена Лабан, Вуле Маркович. 

Пиесата е била в развитие и авторът е работил по нея по време на репетиционния процес. Заедно правихме съкращения, особено в четвъртата част. Той е човек, който партнира, преподавател е в академията в Цетине, уточни режисьорът, който е бил привлечен от текста заради трагическите мотиви в него.

По думите му те създават реалност, която припознава като близка и може да коментира, свързана с ефекта на отчуждението, чрез който разбираш собствената си ситуация.

„Мисля, че генерационните и културни конфликти, които се третират вътре в драматургичния материал, са много сходни и обяснителни на нашата ситуация, но тук са поставени в радикален, краен, трагически вид, с опасни сюжети. Тази смелост да се отиде далеч ме привлече, защото когато човек се ангажира с тема, без да я смекчава с предпазни възглавници, които да направят удара мек, за мен има нещо привлекателно, свързано с предизвикателство за всички в трупата“, каза Гърдев. 

Той припомни, че трагедията цели пораждане на чувства на страх и състрадание с цел изчистване от тях.

„Когато ги изпитаме във виртуална среда като зрители на изкуство, те не се случват фактически, обаче се преживяват като такива и тогава човек би могъл да се имунизира срещу тях и да бъде достатъчно разумен да не ги провокира. Докъде ще стигнат конфликтите зависи от това какво направим ние, къде ще спрем, ще се смирим ли, ще се опитаме ли да се разберем с другите“, смята Гърдев. 

За него важен въпрос в пиесата е и близостта на Бог. Той е сериозен политически фактор във всяко общество и когато има групиране около ценности, които са под напрежение, тогава винаги се отива към по-фундаментални въпроси извън битовите. Когато класовите и битови причини са основани на фундаментален спор, конфликтът става много по-тежък и се решава от теста за зрялост на едно общество, каза режисьорът. 

Той смята, че публиката в Черна гора е много по-близо до текста на пиесата, носещ белези и травми от недалечното минало и дори от настоящето. Припомни, че Цетине бе в новините преди няколко месеца с поредния случай на масова стрелба срещу невинни и срещу това има протести до днес.

„Този опит е отразен вътре, както и травмите от югославската война и те са много по-изострени отколкото при нас, в България. Ние имахме щастието да избегнем такова развитие, каквото се случи в Югославия - война, масови кланета и депортации. При нас тези травми са от по-ранна епоха и се преработват психологически, но тези конфликти са познати и на българската публика. Тя не е далеч от проблемите за разбирането и отстояването на традициите, ценността на рода, отношението към Бога“, посочи режисьорът. 

Гърдев обърна внимание на майсторството на актьорите, които адаптират много адекватно действието на средата в зависимост от размера на пространството. Подчерта, че сцената на „Зетски дом“ е по-малка от Драматичния театър във Варна и спектакълът там се играе по съвсем различен начин.

Досега „Стълб от сол“ е показван само в Черна гора, където срещите с публиката са много емоционални заради актуалността му и популярността на автора, но шокът там е същият, какъвто преживяха и зрителите във Варна.

„На мен подобно преживяване ми помага, учи ме да разбирам собствената си ситуация и да живея с нея, да си представям алтернативи, които не са свързани с кръвопролитие. Има нещо, което не трябва да се прекрачва и в този смисъл човек започва да оценява, че макар да не живее в най-примерното общество, все пак има късмет“, отбеляза режисьорът. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Деница Тодорова представя изложбата „Метафора на паметта“
Пето издание на фестивала „Един джаз ден“
Феновете на Би Ти Ес се събират, за да отпразнуват 12-ия рожден ден на кей-поп групата
Дуа Липа потвърди, че е сгодена за актьора Калъм Търнър
Кукла Лабубу продадена за 150 хил. долара в Пекин
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
Аплодисментите на публиката предизвикаха троен бис на концерта на „Звездните тенори“
Калейдоскоп
Започнаха Празниците на изкуствата „Парцалев 2025“
Авансцена
Йордан Камджалов: Пред изкуството всички сме малки
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.