NRD Начало
Вторник, 10 Юни 2025
Начало Авансцена Документалният спектакъл „96%“ на Продромос Циникорис на сцената на фестивала „Варненско лято“
943
Авансцена

Документалният спектакъл „96%“ на Продромос Циникорис на сцената на фестивала „Варненско лято“

Продукцията е на Националния театър на Северна Гърция в Солун, Театър „Шаубюне“ в Берлин и Театър „Ла Ховен“ от Мадрид. Представлението беше представено в Градската художествена галерия във Варна.  То съчетава лични разкази, исторически наратив и сценично размишление.

| 09 Юни 2025, 11:32 ч.
Документалният спектакъл „96%“ на Продромос Циникорис на сцената на фестивала „Варненско лято“
Документалният спектакъл „96%“ на Продромос Циникорис на сцената на фестивала „Варненско лято“
Снимка © БТА

Документалният спектакъл „96%“ разказа за съдбата на евреите в Солун на сцената на фестивала „Варненско лято“.

Галерия „Нюанс“ представя изложба с творби на Васил Иванов (1909-1975 г.).

Ри

Носители на престижни награди и обещаващи дебюти могат да гледат зрителите на 16-ото издание на &

Според Любка Тинчева, директор на Национален музей на образованието (НМО), както справедливо нари

Изложба на Валентин Колев (1948 – 2023), озаглавена „Мистерията на живописта“,

Творби на десет автори ще бъдат показани в галерия „Лоранъ“.

Експозицията е о

Продукцията е на Националния театър на Северна Гърция в Солун, Театър „Шаубюне“ в Берлин и Театър „Ла Ховен“ от Мадрид. Текстът и режисурата са на Продромос Циникорис.

Представлението беше представено в Градската художествена галерия във Варна. 

То съчетава лични разкази, исторически наратив и сценично размишление. Режисьорът го определя като смес между документален театър и пърформанс, без да се превръща в лекция. Историята припомня за 1943 г., когато близо 96% от еврейската общност в Солун, която е била най-голямата на Балканите, е депортирана в нацистките концентрационни лагери.

Солун е бил османски, после предимно еврейски град, преживял и българска окупация, и нацистка.

Националният театър на Северна Гърция е основан по време на германската окупация, точно когато евреите са депортирани в Аушвиц. Именно затова спектакълът се нарича „96%“ – от 50 хиляди евреи, живели в Солун, 48 хиляди са загинали. Само 4% са се завърнали, а повечето от тях са напуснали отново. Днес общността наброява едва около хиляда души, а преди 110 години броят е бил почти 200 хиляди. 

„Игра на котки“ от Ищван Йоркен ще има премиера в театъра на

„София филм фест“ започна тази вечер с премиера на „За

Първият международен фестивал за професионални и младежки антични театри Ex Machina започва днес,

Сливенският драматичен театър „Стефан Киров“ започна репетиции на пиесата „Боря

Художникът Иван Мутафов се представя със самостоятелна изложба живопис в Археологическия музей въ

Продромос Циникорис е роден във Вупертал в семейството на гръцки имигранти, а през 1999 г. се премества в Солун, където завършва театралното си образование.

Действието в „96%“ започва с поканата, която той получава да направи такъв спектакъл в Солун, след като в последните години работи основно в Атина или в чужбина. Признава, че темата му е напълно непозната, в началото е скептичен, но започва да изследва, включвайки колегите си в продукцията. 

За него е било шок да открие че толкова съществена част от идентичността на града е напълно изтрита от общественото съзнание. Тази липса на историческа памет обаче за него не е случайна. През годините различни гръцки правителства – както на национално, така и на местно ниво, съзнателно са поддържали това мълчание.

Солун често се представя само като част от наследството на Александър Велики, като винаги гръцки или гръцкоезичен град, а неговото мултикултурно минало остава в сянка. Разбира се, има хора, предимно интелектуалци, които знаят истината, но това не е широко разпространен разказ. Затова мотивацията му да направи спектакъла е свързана с изправянето срещу собственото незнание и разширяването на историческото съзнание.

Проучвателният процес трае около шест месеца преди премиерата. Научен консултант на проекта става Татяна Лиани, която насочва автора към важните истории, свидетелства и хора, подходящите книги и документални филми. Първите три месеца от изследването той изследва в Атина, филми, книги и архиви. След това заедно с композитора и сценографа правят теренно проучване в Солун, посещават паметници и значими места, правят снимки, събират материал. 

Циникорис написва текста от началото до края в хронологичен ред от първия път, тъй като след дългото проучване има ясна структура. Освен него, в актьорския състав влиза музикантът Панайотис Мануилидис, асистентката му Натаса Даляка - актриса от Националния театър на Северна Гърция. Откриват и друга актриса с еврейски произход - Александра Хацопулу-Сайас, която е гъркиня, но семейството й произлиза от сефарадски евреи, които са дошли в Солун от Испания след Инквизицията преди 500 години. Част от нейната фамилия е загинала в Холокоста, други са оцелели и живеят там и до днес. В спектакъла влизат моменти от личната й история, както и запис от интервю с нейната баба.

В представлението разказът е изграден чрез три паралелни линии, всяка от които адресира различен аспект на отговорността. Първата е личната история на Александра, която говори за своето семейство от сефарадски евреи, музиканти. Чрез нейната перспектива се разглежда темата за разселването на еврейския народ през вековете и как антисемитизмът продължава да е дълбоко вкоренен в гръцкото общество – дори и преди войната в Газа. Втората линия е на другата актриса, която представя фактите за Солун, за онова, което е било забравено или умишлено премълчано и помага да се осмисли какво знаем и какво сме избрали да не знаем. Третата линия е личната история на самия режисьор, чийто герой е формиран от факта, че е дете на имигранти в Германия, което се завръща в Солун, и се сблъсква с крайнодясната реторика по телевизията, с национализъм, антисемитизъм, антимигрантски нагласи. 

Според режисьора най-трудното в постановката е било да се намери точният баланс, тя да не звучи назидателно или да не стане прекалено хумористична. Хуморът, който е предпочитан инструмент за него, се проявява по неочаквани и деликатни начини, чрез диалога между актьорите или във въпроси към публиката. През цялото време обаче стремежът му е да се усеща тежестта на незаздравялата рана на града, който е успял напълно да унищожи следите от своето еврейско минало. В спектакъла става дума как са заличени историите, имената, магазините, имотите, апартаментите на евреите, сякаш никога не са съществували.

Когато правиш подобно представление, се стремиш да постъпиш правилно към историята и към хората, загубили семействата си в Аушвиц, дори когато не си сигурен какво точно означава „правилно“. Не става дума за пряко обвинение, но въпросът, който ме вълнуваше и който исках да изследвам, беше как е възможно хората да останат в неведение или да затворят очи, когато около тях се извършват толкова ужасяващи престъпления, споделя Циникорис.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Наградите БЕТ отбелязват 25-годишнината си с плеяда от звезди
Наградите БЕТ (Блек Ентъртейнмънт Телевижън) са привлекли плеяда от звезди, сред които Кендрик Ламар, Марая Кери и Джейми Фокс, за да отбележат днес своята 25-годишнина, предаде Ас ...
Скрити в продължение на столетия древноегипетски изображения в Карнак могат да бъдат видени след реставрация
Параклисите в южната част на храма Ахмену в древноегипетския комплекс в Карнак са отворени за посетители след реставрация, обяви Министерството на туризма и на паметниците на култу ...
Международна изложба „Фактори на въздействие: Ако снимането има значение“
Международна изложба, посветена на съвременните фотография и видео арт с въпрос ще бъде представена в София. Експозицията „Фактори на въздействие: Ако снимането има значение ...
Бургаската опера започва поредица от камерни концерти с вечер на немската и австрийската музика
Вечер на немската и австрийската музика организира Държавна опера - Бургас на 8 юни. Тя ще постави началото на поредицата от камерни концерти в откритото пространство на Експозици ...
Вдъхновението Попопера - Красимир Аврамов събира световни артисти
Красимир Аврамов представя „Вдъхновението Попопера“ в зала 1 на НДК, съобщи изпълнителят. Събитието е на 3 октомври. Концерт спектакъл гостува на Античния театър в Пл ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Ридли Скот ще започне снимките на биографичния филм за група "Би Джийс"
Британският режисьор Ридли Скот ще започне снимките за биографичния филм за група "Би Джийс" през ноември, съобщи Мюзик нюз. Известният кинодеец се готви да претвори на големия ек ...
След 30 години тайни излизат на бял свят – Ковачевско кале с нова експозиция и специална монета!
Нова постоянна експозиция е открита в късноантичната репост „Ковачевско кале“ край Попово. Официално лентата прерязаха кметът на община Попово Людмил Веселинов и директ ...
Три изложби бяха открити в Художествената галерия „Жорж Папазов“
Три изложби в Деня на Ямбол – Свети дух, бяха открити в залите на Художествената галерия „Жорж Папазов“ в града. Юбилейната 20-а традиционна за празника на града ...
Фамилия Владигерови сложи началото на концерта си с „Източен марш“
Фамилия Владигерови сложи началото на концерта си в Пазарджик, посветен на цялостното обновяване на зала „Археология“ в Регионалния исторически музей, с „Източен ...
В Народния театър „Иван Вазов“ започнаха репетициите на три спектакъла за новия сезон
В Народния театър „Иван Вазов“ започнаха репетициите на трите спектакъла, с които ще бъде открит новият театрален сезон 2025/2026, съобщават от екипа на театъра. Сезон ...
Тикер в 00:00 ч.
Британският режисьор Ридли Скот ще започне снимките за биографичния филм за груп ...
Начало Авансцена
943
Авансцена

Документалният спектакъл „96%“ на Продромос Циникорис на сцената на фестивала „Варненско лято“

Продукцията е на Националния театър на Северна Гърция в Солун, Театър „Шаубюне“ в Берлин и Театър „Ла Ховен“ от Мадрид. Представлението беше представено в Градската художествена галерия във Варна.  То съчетава лични разкази, исторически наратив и сценично размишление.

| 09 Юни 2025, 11:32 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Документалният спектакъл „96%“ на Продромос Циникорис на сцената на фестивала „Варненско лято“
Документалният спектакъл „96%“ на Продромос Циникорис на сцената на фестивала „Варненско лято“
Снимка © БТА

Документалният спектакъл „96%“ разказа за съдбата на евреите в Солун на сцената на фестивала „Варненско лято“.

Продукцията е на Националния театър на Северна Гърция в Солун, Театър „Шаубюне“ в Берлин и Театър „Ла Ховен“ от Мадрид. Текстът и режисурата са на Продромос Циникорис.

Представлението беше представено в Градската художествена галерия във Варна. 

То съчетава лични разкази, исторически наратив и сценично размишление. Режисьорът го определя като смес между документален театър и пърформанс, без да се превръща в лекция. Историята припомня за 1943 г., когато близо 96% от еврейската общност в Солун, която е била най-голямата на Балканите, е депортирана в нацистките концентрационни лагери.

Солун е бил османски, после предимно еврейски град, преживял и българска окупация, и нацистка.

Националният театър на Северна Гърция е основан по време на германската окупация, точно когато евреите са депортирани в Аушвиц. Именно затова спектакълът се нарича „96%“ – от 50 хиляди евреи, живели в Солун, 48 хиляди са загинали. Само 4% са се завърнали, а повечето от тях са напуснали отново. Днес общността наброява едва около хиляда души, а преди 110 години броят е бил почти 200 хиляди. 

Продромос Циникорис е роден във Вупертал в семейството на гръцки имигранти, а през 1999 г. се премества в Солун, където завършва театралното си образование.

Действието в „96%“ започва с поканата, която той получава да направи такъв спектакъл в Солун, след като в последните години работи основно в Атина или в чужбина. Признава, че темата му е напълно непозната, в началото е скептичен, но започва да изследва, включвайки колегите си в продукцията. 

За него е било шок да открие че толкова съществена част от идентичността на града е напълно изтрита от общественото съзнание. Тази липса на историческа памет обаче за него не е случайна. През годините различни гръцки правителства – както на национално, така и на местно ниво, съзнателно са поддържали това мълчание.

Солун често се представя само като част от наследството на Александър Велики, като винаги гръцки или гръцкоезичен град, а неговото мултикултурно минало остава в сянка. Разбира се, има хора, предимно интелектуалци, които знаят истината, но това не е широко разпространен разказ. Затова мотивацията му да направи спектакъла е свързана с изправянето срещу собственото незнание и разширяването на историческото съзнание.

Проучвателният процес трае около шест месеца преди премиерата. Научен консултант на проекта става Татяна Лиани, която насочва автора към важните истории, свидетелства и хора, подходящите книги и документални филми. Първите три месеца от изследването той изследва в Атина, филми, книги и архиви. След това заедно с композитора и сценографа правят теренно проучване в Солун, посещават паметници и значими места, правят снимки, събират материал. 

Циникорис написва текста от началото до края в хронологичен ред от първия път, тъй като след дългото проучване има ясна структура. Освен него, в актьорския състав влиза музикантът Панайотис Мануилидис, асистентката му Натаса Даляка - актриса от Националния театър на Северна Гърция. Откриват и друга актриса с еврейски произход - Александра Хацопулу-Сайас, която е гъркиня, но семейството й произлиза от сефарадски евреи, които са дошли в Солун от Испания след Инквизицията преди 500 години. Част от нейната фамилия е загинала в Холокоста, други са оцелели и живеят там и до днес. В спектакъла влизат моменти от личната й история, както и запис от интервю с нейната баба.

В представлението разказът е изграден чрез три паралелни линии, всяка от които адресира различен аспект на отговорността. Първата е личната история на Александра, която говори за своето семейство от сефарадски евреи, музиканти. Чрез нейната перспектива се разглежда темата за разселването на еврейския народ през вековете и как антисемитизмът продължава да е дълбоко вкоренен в гръцкото общество – дори и преди войната в Газа. Втората линия е на другата актриса, която представя фактите за Солун, за онова, което е било забравено или умишлено премълчано и помага да се осмисли какво знаем и какво сме избрали да не знаем. Третата линия е личната история на самия режисьор, чийто герой е формиран от факта, че е дете на имигранти в Германия, което се завръща в Солун, и се сблъсква с крайнодясната реторика по телевизията, с национализъм, антисемитизъм, антимигрантски нагласи. 

Според режисьора най-трудното в постановката е било да се намери точният баланс, тя да не звучи назидателно или да не стане прекалено хумористична. Хуморът, който е предпочитан инструмент за него, се проявява по неочаквани и деликатни начини, чрез диалога между актьорите или във въпроси към публиката. През цялото време обаче стремежът му е да се усеща тежестта на незаздравялата рана на града, който е успял напълно да унищожи следите от своето еврейско минало. В спектакъла става дума как са заличени историите, имената, магазините, имотите, апартаментите на евреите, сякаш никога не са съществували.

Когато правиш подобно представление, се стремиш да постъпиш правилно към историята и към хората, загубили семействата си в Аушвиц, дори когато не си сигурен какво точно означава „правилно“. Не става дума за пряко обвинение, но въпросът, който ме вълнуваше и който исках да изследвам, беше как е възможно хората да останат в неведение или да затворят очи, когато около тях се извършват толкова ужасяващи престъпления, споделя Циникорис.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Наградите БЕТ отбелязват 25-годишнината си с плеяда от звезди
Скрити в продължение на столетия древноегипетски изображения в Карнак могат да бъдат видени след реставрация
Международна изложба „Фактори на въздействие: Ако снимането има значение“
Бургаската опера започва поредица от камерни концерти с вечер на немската и австрийската музика
Вдъхновението Попопера - Красимир Аврамов събира световни артисти
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
Ридли Скот ще започне снимките на биографичния филм за група "Би Джийс"
Калейдоскоп
След 30 години тайни излизат на бял свят – Ковачевско кале с нова експозиция и специална монета!
Калейдоскоп
Три изложби бяха открити в Художествената галерия „Жорж Папазов“
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.