NRD Начало
Петък, 1 Август 2025
Начало Авансцена Документалният спектакъл „96%“ на Продромос Циникорис на сцената на фестивала „Варненско лято“
2957
Авансцена

Документалният спектакъл „96%“ на Продромос Циникорис на сцената на фестивала „Варненско лято“

Продукцията е на Националния театър на Северна Гърция в Солун, Театър „Шаубюне“ в Берлин и Театър „Ла Ховен“ от Мадрид. Представлението беше представено в Градската художествена галерия във Варна.  То съчетава лични разкази, исторически наратив и сценично размишление.

| 09 Юни 2025, 11:32 ч.
Документалният спектакъл „96%“ на Продромос Циникорис на сцената на фестивала „Варненско лято“
Документалният спектакъл „96%“ на Продромос Циникорис на сцената на фестивала „Варненско лято“
Снимка © БТА

Документалният спектакъл „96%“ разказа за съдбата на евреите в Солун на сцената на фестивала „Варненско лято“.

Ouch Blanket представя дебютния си сингъл и видеоклип They are, are sad<

Честванията за 200-годишнината на Острова на музеите в Берлин започнаха с фестивален уикенд, съоб

Най-голямото киностудио в Европа "Чинечита" има за цел да върне филмовата слава на Италия, въпрек

Българската поп певица Мими Иванова ще изнесе юбилеен концерт по повод 55 години творческа дейнос

Организаторите на песенния конкурс "Евровизия" са в "тесен контакт" с певицата Селин Дион, след к

Продукцията е на Националния театър на Северна Гърция в Солун, Театър „Шаубюне“ в Берлин и Театър „Ла Ховен“ от Мадрид. Текстът и режисурата са на Продромос Циникорис.

Представлението беше представено в Градската художествена галерия във Варна. 

То съчетава лични разкази, исторически наратив и сценично размишление. Режисьорът го определя като смес между документален театър и пърформанс, без да се превръща в лекция. Историята припомня за 1943 г., когато близо 96% от еврейската общност в Солун, която е била най-голямата на Балканите, е депортирана в нацистките концентрационни лагери.

Солун е бил османски, после предимно еврейски град, преживял и българска окупация, и нацистка.

Националният театър на Северна Гърция е основан по време на германската окупация, точно когато евреите са депортирани в Аушвиц. Именно затова спектакълът се нарича „96%“ – от 50 хиляди евреи, живели в Солун, 48 хиляди са загинали. Само 4% са се завърнали, а повечето от тях са напуснали отново. Днес общността наброява едва около хиляда души, а преди 110 години броят е бил почти 200 хиляди. 

Сборният отряд от супергерои на "Марвел" в "Тъндърболтс*" се хареса на българските зрители, сочат

Стара Загора ще бъде домакин на Седмия национален конкурс за млади джаз изпълнители на 7 и 8 юни,

Украинският режисьор Сергей Лозница представи новия си филм, в който разказва за опасностите от т

Българска актриса Ели Скорчева ще бъде председател на петчленното международно жури, което ще оце

Националната галерия "Двореца" ще представи изложба дарение от Гауденц Б. Руф. Експозицията е с н

Продромос Циникорис е роден във Вупертал в семейството на гръцки имигранти, а през 1999 г. се премества в Солун, където завършва театралното си образование.

Действието в „96%“ започва с поканата, която той получава да направи такъв спектакъл в Солун, след като в последните години работи основно в Атина или в чужбина. Признава, че темата му е напълно непозната, в началото е скептичен, но започва да изследва, включвайки колегите си в продукцията. 

За него е било шок да открие че толкова съществена част от идентичността на града е напълно изтрита от общественото съзнание. Тази липса на историческа памет обаче за него не е случайна. През годините различни гръцки правителства – както на национално, така и на местно ниво, съзнателно са поддържали това мълчание.

Солун често се представя само като част от наследството на Александър Велики, като винаги гръцки или гръцкоезичен град, а неговото мултикултурно минало остава в сянка. Разбира се, има хора, предимно интелектуалци, които знаят истината, но това не е широко разпространен разказ. Затова мотивацията му да направи спектакъла е свързана с изправянето срещу собственото незнание и разширяването на историческото съзнание.

Проучвателният процес трае около шест месеца преди премиерата. Научен консултант на проекта става Татяна Лиани, която насочва автора към важните истории, свидетелства и хора, подходящите книги и документални филми. Първите три месеца от изследването той изследва в Атина, филми, книги и архиви. След това заедно с композитора и сценографа правят теренно проучване в Солун, посещават паметници и значими места, правят снимки, събират материал. 

Циникорис написва текста от началото до края в хронологичен ред от първия път, тъй като след дългото проучване има ясна структура. Освен него, в актьорския състав влиза музикантът Панайотис Мануилидис, асистентката му Натаса Даляка - актриса от Националния театър на Северна Гърция. Откриват и друга актриса с еврейски произход - Александра Хацопулу-Сайас, която е гъркиня, но семейството й произлиза от сефарадски евреи, които са дошли в Солун от Испания след Инквизицията преди 500 години. Част от нейната фамилия е загинала в Холокоста, други са оцелели и живеят там и до днес. В спектакъла влизат моменти от личната й история, както и запис от интервю с нейната баба.

В представлението разказът е изграден чрез три паралелни линии, всяка от които адресира различен аспект на отговорността. Първата е личната история на Александра, която говори за своето семейство от сефарадски евреи, музиканти. Чрез нейната перспектива се разглежда темата за разселването на еврейския народ през вековете и как антисемитизмът продължава да е дълбоко вкоренен в гръцкото общество – дори и преди войната в Газа. Втората линия е на другата актриса, която представя фактите за Солун, за онова, което е било забравено или умишлено премълчано и помага да се осмисли какво знаем и какво сме избрали да не знаем. Третата линия е личната история на самия режисьор, чийто герой е формиран от факта, че е дете на имигранти в Германия, което се завръща в Солун, и се сблъсква с крайнодясната реторика по телевизията, с национализъм, антисемитизъм, антимигрантски нагласи. 

Според режисьора най-трудното в постановката е било да се намери точният баланс, тя да не звучи назидателно или да не стане прекалено хумористична. Хуморът, който е предпочитан инструмент за него, се проявява по неочаквани и деликатни начини, чрез диалога между актьорите или във въпроси към публиката. През цялото време обаче стремежът му е да се усеща тежестта на незаздравялата рана на града, който е успял напълно да унищожи следите от своето еврейско минало. В спектакъла става дума как са заличени историите, имената, магазините, имотите, апартаментите на евреите, сякаш никога не са съществували.

Когато правиш подобно представление, се стремиш да постъпиш правилно към историята и към хората, загубили семействата си в Аушвиц, дори когато не си сигурен какво точно означава „правилно“. Не става дума за пряко обвинение, но въпросът, който ме вълнуваше и който исках да изследвам, беше как е възможно хората да останат в неведение или да затворят очи, когато около тях се извършват толкова ужасяващи престъпления, споделя Циникорис.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Бъди Гай издава нов албум за 89-ия си рожден ден
За Бъди Гай – непоколебим и предан защитник на блуса, няма нищо по-важно от това да поддържа избрания от него жанр в центъра на вниманието, пише Асошиейтед прес. И това е ес ...
"Трубадур" ще звучи във втората фестивална вечер от шестото издание на "Опера на светилището" на Бегликташ
Втората фестивална вечер от шестото издание на „Опера на светилището“ ще представи на 2 август операта на Джузепе Верди „Трубадур“ на откритата сцена сред д ...
Световната премиера на втория сезон на сериала Wednesday се състоя в Лондон
Хитовият сериал на Нетфликс Wednesday ("Уензди") разширява света на семейство Адамс, като се завръща по екраните почти три години, след като излезе на платформата през ноември 2022 ...
Шествия, марионетки, куклен театър и цирк ще има на 6Fest в София
Карнавални шествия, големи марионетки, куклен театър и цирк са сред събитията, които 6Fest („ШестФест“) ще предложи тази година в София, съобщават организаторите на фес ...
В Барселона представят нереализирани проекти на Кристо и Жан-Клод
В Барселона ще бъдат представени нереализирани проекти на Кристо и Жан-Клод, съобщават от галерията за съвременно изкуство Prats Nogueras Blanchard, домакин на събитието.  Из ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Родопски художници представят изложба „Родопски палитри“
Родопски художници представят изложба „Родопски палитри“ в Ардино, съобщи Гюнер Шюкри, пиар на Община Ардино. Събитието ще се проведе на 5 август във фоайето на Народн ...
Певецът Джъстин Тимбърлейк обяви, че е диагностициран с лаймска болест
Певецът Джъстин Тимбърлейк е диагностициран с лаймска болест, съобщи той в профила си в Инстаграм, цитиран от Асошиейтед прес. Изпълнителят обяви това в пост, посветен на турнето ...
„Ол Старс биг бенд“ и "Джон Бийсли трио" поставят началото на „Банско джаз фестивал“
"Ол Старс биг бенд" и "Джон Бийсли трио" поставят началото на тазгодишния „Банско джаз фестивал“. Двадесет и осмото издание на музикалния форум ще е най-мащабното до м ...
Бъди Гай издава нов албум за 89-ия си рожден ден
За Бъди Гай – непоколебим и предан защитник на блуса, няма нищо по-важно от това да поддържа избрания от него жанр в центъра на вниманието, пише Асошиейтед прес. И това е ес ...
"Трубадур" ще звучи във втората фестивална вечер от шестото издание на "Опера на светилището" на Бегликташ
Втората фестивална вечер от шестото издание на „Опера на светилището“ ще представи на 2 август операта на Джузепе Верди „Трубадур“ на откритата сцена сред д ...
Тикер в 22:00 ч.
Родопски художници представят изложба „Родопски палитри“ в Ардино, с ...
Начало Авансцена
2957
Авансцена

Документалният спектакъл „96%“ на Продромос Циникорис на сцената на фестивала „Варненско лято“

Продукцията е на Националния театър на Северна Гърция в Солун, Театър „Шаубюне“ в Берлин и Театър „Ла Ховен“ от Мадрид. Представлението беше представено в Градската художествена галерия във Варна.  То съчетава лични разкази, исторически наратив и сценично размишление.

| 09 Юни 2025, 11:32 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Документалният спектакъл „96%“ на Продромос Циникорис на сцената на фестивала „Варненско лято“
Документалният спектакъл „96%“ на Продромос Циникорис на сцената на фестивала „Варненско лято“
Снимка © БТА

Документалният спектакъл „96%“ разказа за съдбата на евреите в Солун на сцената на фестивала „Варненско лято“.

Продукцията е на Националния театър на Северна Гърция в Солун, Театър „Шаубюне“ в Берлин и Театър „Ла Ховен“ от Мадрид. Текстът и режисурата са на Продромос Циникорис.

Представлението беше представено в Градската художествена галерия във Варна. 

То съчетава лични разкази, исторически наратив и сценично размишление. Режисьорът го определя като смес между документален театър и пърформанс, без да се превръща в лекция. Историята припомня за 1943 г., когато близо 96% от еврейската общност в Солун, която е била най-голямата на Балканите, е депортирана в нацистките концентрационни лагери.

Солун е бил османски, после предимно еврейски град, преживял и българска окупация, и нацистка.

Националният театър на Северна Гърция е основан по време на германската окупация, точно когато евреите са депортирани в Аушвиц. Именно затова спектакълът се нарича „96%“ – от 50 хиляди евреи, живели в Солун, 48 хиляди са загинали. Само 4% са се завърнали, а повечето от тях са напуснали отново. Днес общността наброява едва около хиляда души, а преди 110 години броят е бил почти 200 хиляди. 

Продромос Циникорис е роден във Вупертал в семейството на гръцки имигранти, а през 1999 г. се премества в Солун, където завършва театралното си образование.

Действието в „96%“ започва с поканата, която той получава да направи такъв спектакъл в Солун, след като в последните години работи основно в Атина или в чужбина. Признава, че темата му е напълно непозната, в началото е скептичен, но започва да изследва, включвайки колегите си в продукцията. 

За него е било шок да открие че толкова съществена част от идентичността на града е напълно изтрита от общественото съзнание. Тази липса на историческа памет обаче за него не е случайна. През годините различни гръцки правителства – както на национално, така и на местно ниво, съзнателно са поддържали това мълчание.

Солун често се представя само като част от наследството на Александър Велики, като винаги гръцки или гръцкоезичен град, а неговото мултикултурно минало остава в сянка. Разбира се, има хора, предимно интелектуалци, които знаят истината, но това не е широко разпространен разказ. Затова мотивацията му да направи спектакъла е свързана с изправянето срещу собственото незнание и разширяването на историческото съзнание.

Проучвателният процес трае около шест месеца преди премиерата. Научен консултант на проекта става Татяна Лиани, която насочва автора към важните истории, свидетелства и хора, подходящите книги и документални филми. Първите три месеца от изследването той изследва в Атина, филми, книги и архиви. След това заедно с композитора и сценографа правят теренно проучване в Солун, посещават паметници и значими места, правят снимки, събират материал. 

Циникорис написва текста от началото до края в хронологичен ред от първия път, тъй като след дългото проучване има ясна структура. Освен него, в актьорския състав влиза музикантът Панайотис Мануилидис, асистентката му Натаса Даляка - актриса от Националния театър на Северна Гърция. Откриват и друга актриса с еврейски произход - Александра Хацопулу-Сайас, която е гъркиня, но семейството й произлиза от сефарадски евреи, които са дошли в Солун от Испания след Инквизицията преди 500 години. Част от нейната фамилия е загинала в Холокоста, други са оцелели и живеят там и до днес. В спектакъла влизат моменти от личната й история, както и запис от интервю с нейната баба.

В представлението разказът е изграден чрез три паралелни линии, всяка от които адресира различен аспект на отговорността. Първата е личната история на Александра, която говори за своето семейство от сефарадски евреи, музиканти. Чрез нейната перспектива се разглежда темата за разселването на еврейския народ през вековете и как антисемитизмът продължава да е дълбоко вкоренен в гръцкото общество – дори и преди войната в Газа. Втората линия е на другата актриса, която представя фактите за Солун, за онова, което е било забравено или умишлено премълчано и помага да се осмисли какво знаем и какво сме избрали да не знаем. Третата линия е личната история на самия режисьор, чийто герой е формиран от факта, че е дете на имигранти в Германия, което се завръща в Солун, и се сблъсква с крайнодясната реторика по телевизията, с национализъм, антисемитизъм, антимигрантски нагласи. 

Според режисьора най-трудното в постановката е било да се намери точният баланс, тя да не звучи назидателно или да не стане прекалено хумористична. Хуморът, който е предпочитан инструмент за него, се проявява по неочаквани и деликатни начини, чрез диалога между актьорите или във въпроси към публиката. През цялото време обаче стремежът му е да се усеща тежестта на незаздравялата рана на града, който е успял напълно да унищожи следите от своето еврейско минало. В спектакъла става дума как са заличени историите, имената, магазините, имотите, апартаментите на евреите, сякаш никога не са съществували.

Когато правиш подобно представление, се стремиш да постъпиш правилно към историята и към хората, загубили семействата си в Аушвиц, дори когато не си сигурен какво точно означава „правилно“. Не става дума за пряко обвинение, но въпросът, който ме вълнуваше и който исках да изследвам, беше как е възможно хората да останат в неведение или да затворят очи, когато около тях се извършват толкова ужасяващи престъпления, споделя Циникорис.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Бъди Гай издава нов албум за 89-ия си рожден ден
"Трубадур" ще звучи във втората фестивална вечер от шестото издание на "Опера на светилището" на Бегликташ
Световната премиера на втория сезон на сериала Wednesday се състоя в Лондон
Шествия, марионетки, куклен театър и цирк ще има на 6Fest в София
В Барселона представят нереализирани проекти на Кристо и Жан-Клод
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Август
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Родопски художници представят изложба „Родопски палитри“
Под прожектора
Певецът Джъстин Тимбърлейк обяви, че е диагностициран с лаймска болест
Цветни аспекти
„Ол Старс биг бенд“ и "Джон Бийсли трио" поставят началото на „Банско джаз фестивал“
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.