NRD Начало
Събота, 31 Май 2025
Начало Под прожектора Тимофей Кулябин за „Хеда Габлер“ в Народния театър: Това е опит да направим актьорската игра възможно най-реалистична
3559
Под прожектора

Тимофей Кулябин за „Хеда Габлер“ в Народния театър: Това е опит да направим актьорската игра възможно най-реалистична

По думите му концепцията на спектакъла е доста специфична: „Имаме актьори, които играят в представлението, но не се появяват на сцената. Историята може да бъде разказана в театъра по много различни начини, а ние използваме колкото се може повече подходи, допълва режисьорът. „Искахме да създадем усещането, че градът – София, също е герой.

| 29 Май 2025, 14:38 ч.
Тимофей Кулябин за „Хеда Габлер“ в Народния театър: Това е опит да направим актьорската игра възможно най-реалистична
Тимофей Кулябин за „Хеда Габлер“ в Народния театър: Това е опит да направим актьорската игра възможно най-реалистична
Снимка © DFA

Това е опит да направим актьорската игра възможно най-реалистична, казва в интервю режисьорът Тимофей Кулябин по повод премиерата на „Хеда Габлер“ по Ибсен в Народния театър.

На 8 февруари е втората за 2025 година куклена премиера за деца в Младежки театър –

Елтън Джон оглавява британската класация за албуми с Who Believes In Angels? - съвместна продукци

Държавен куклен театър (ДКТ) Стара Загора подписа договор за изработване на инвестиционен проект

Певицата Лейди Гага обяви, че тръгва на турне през месец юли, като са планирани концерти в Европа

Художникът Милчо Талев се представя със самостоятелна изложба живопис в Градската художествена га

По думите му концепцията на спектакъла е доста специфична: „Имаме актьори, които играят в представлението, но не се появяват на сцената. Има няколко актьори, които играят извън театъра. Имаме директно излъчване от различни локации, така че не всички сцени се играят на сцената, а част от тях са извън нея“.

Историята може да бъде разказана в театъра по много различни начини, а ние използваме колкото се може повече подходи, допълва режисьорът.

„Искахме да създадем усещането, че градът – София, също е герой. Не се преструваме, че сме в Норвегия или другаде. Ние сме в София, днес. А градът е жив като човек, който оказва влияние върху останалите“, казва още Тимофей Кулябин.

В актьорския състав са Радина Кърджилова като Хеда Габлер, както и Деян Донков, Дарин Ангелов, Бойка Велкова, Ана Пападопулу, Иван Юруков и Албена Ставрева.

„Мисля, че тук има много теми, но основната е изкуството, и то съвременното изкуство. Каква е неговата цена? Не говоря за финансова стойност, а за жертви – какво трябва да пожертва един артист, за да създаде истинско, съвременно изкуство. Какви са правилата и докъде може да стигне в намеренията си? Така че основната тема, според мен, е какво представлява съвременното изкуство и как то комуникира със съвременния живот“, обобщава режисьорът.

Флейтистката Луиза Селло ще има концерт на 13 февруари в зала „България&ld

Изложба „Бродираните вълшебства“ на Галя Йошовска и Димка Дилкова е експонирана в Арт

Пианистът и валдхорнист Цветан Момчилов ще представи соловия си албум “Полет” на 7 ма

Документална изложба „Азбука и история“, представяща етапите в развитието на глаголиц

Изложба с бижута, създадени от престижната френска марка за луксозни стоки „Картие&

В екипа на „Хеда Габлер“ са също Олег Головко – сценография и костюми, композитор е Тимофей Пастухов, художник по осветлението – Серхей Рилко, видеорежисьор – Анастасия Журавльова, асистент-режисьор – Теодора Лилян. Премиерните представления са на 31 май, 1, 3 и 4 юни.

Тимофей Кулябин в интервю за избора на заглавието, за новаторството и как то променя възприемането на класическата пиеса. И още: Предимство или недостатък е да работиш за втори път с една трупа? Защо развива представлението на няколко локации извън Народния театър? Самота, власт, права, свобода, лицемерие, смърт – има ли акцент на някоя от тези теми или на друга тема.

Г-н Кулябин, правите второ представление в същия театър, със същия автор, но с друго заглавие. Кажете няколко думи за избора на заглавието.

- Всъщност, това беше идея на нашия драматург Роман Должански, защото имахме много интересен опит с „Нора“ преди две години. Когато започнахме разговори с театъра за нова постановка, това беше неговото предложение – да продължим с Ибсен, като дилогия, със същия подход и модерна интерпретация.

А „Хеда Габлер“ е една от любимите ми пиеси и също така една от най-популярните и сценично изпълними пиеси на Ибсен. Така че изборът беше много лесен.

Какво е впечатлението Ви от българската трупа, с която не работите за първи път? Предимство или недостатък е да работиш за втори път с една трупа?

- Да, актьорите, които играха главните роли в „Нора“, са и в „Хеда Габлер“. Имаме малко по-голям състав в главните роли този път, но това също беше част от концепцията – същите актьори, но в различна пиеса, с различни взаимоотношения на сцената.

Винаги е предимство, защото, когато идваш за втори път, вече познаваш всички, а и теб те познават. Знаеш как комуникира театърът, как работи. Вторият път винаги е много по-лесно. Актьорите са Радина Кърджилова, Иван Юруков, Анна Пападопулу и Дарин Ангелов. Те бяха в „Нора“ и сега участват в „Хеда Габлер“, плюс Бойка Велкова и Деян Донков.

Концепцията на спектакъла е доста специфична – имаме актьори, които играят в представлението, но не се появяват на сцената. Има няколко актьори, които играят извън театъра. Имаме директно излъчване от различни локации, така че не всички сцени се играят на сцената, а част от тях са извън нея.

Защо решихте да развиете представлението на няколко локации?

- Защото в пиесата много от важните събития не се случват в апартамента. Обикновено, действието се развива в апартамента на Хеда Габлер, но най-важните неща се случват извън него и героите влизат и разказват какво е станало навън. През цялото време се говори за неща, които са станали извън сцената.

И нашата идея беше, от една страна, да видим събитията, които обикновено остават „зад кулисите“, да покажем живота на героите по-обстойно от обичайното. От друга страна, искахме да създадем усещането, че градът – София, също е герой. Не се преструваме, че сме в Норвегия или другаде. Ние сме в София, днес. А градът е жив като човек, който оказва влияние върху останалите.

Беше много интересно и вълнуващо. За мен това е първи подобен опит, както и за актьорите. Например, Анна Пападопулу започва спектакъла на улицата и играе един час на улицата – в кафене, в хотел – и чак след това се появява на сцената. Това е много интересно. Вълнуващо е, защото поведението трябва да бъде много естествено, както в нормалния живот, на улицата – и същото да остане и на сцената. Това е опит да направим актьорската игра възможно най-реалистична.

Какво бихте искал зрителите да открият в своето преживяване на „Хеда Габлер“? Това е постановка, която включва и новаторски за България елементи. Смятате ли, че тези елементи могат да променят възприемането на класическата пиеса от публиката?

- Мисля, че могат да променят своя подход, като и към самото разказване на историята. Историята може да бъде разказана в театъра по много различни начини. А ние използваме колкото се може повече. Има и една стая, която е затворена за публиката – тя я вижда само чрез излъчване. Това създава усещане, че историята е по-съвременна и близка до нашето ежедневие.

В нашия ден, ние се движим и пребиваваме на различни места – животът ни не е само на едно определено място, както често е в театъра. Така че това е опит да се усети, че историята е реалистична и може да се случи с хора, които вървят по улицата.

Самота, власт, права, свобода, лицемерие, смърт. Има ли акцент на някоя от тези теми или на друга тема?

- Мисля, че тук има много теми, но основната е изкуството, и то съвременното изкуство. Каква е неговата цена? Не говоря за финансова стойност, а за жертви – какво трябва да пожертва един артист, за да създаде истинско, съвременно изкуство. Какви са правилата и докъде може да стигне в намеренията си? Така че основната тема, според мен, е какво представлява съвременното изкуство и как то комуникира със съвременния живот.

Автор – Даниел ДимитровОператори – Красимир Михайлов, Борислав Бориславов, Даниел ДимитровМонтаж – Валя Ковачева

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Доминго Хиндоян ще бъде новият музикален директор на Лосанджелиската опера от сезон 2026-27 г.
Доминго Хиндоян ще наследи Джеймс Конлън на поста музикален директор на Операта в Лос Анджелис и ще сключи петгодишен договор от 1 юли 2026 г., съобщи Асошиейтед прес. Назначението ...
Тейлър Суифт съобщи, че е откупила обратно правата върху първите си шест албума
Американската поп звезда Тейлър Суифт обяви, че е откупила правата върху първите си шест албума, с което се слага край на дългогодишната битка за собствеността върху изпълненията й ...
Симфониета-Враца представя концерт „В бъдеще време“ в арт център „Сити марк“
Симфониета-Враца представя концерт „В бъдеще време“ на 6 юни в София, в арт център „Сити марк“, съобщават от оркестъра. По думите им събитието е продължени ...
Петнадесетото издание на София хартиен арт фест 2025
Петнадесетото издание на София хартиен арт фест 2025  (СХАФ) ще бъде официално открито на 3 юни в Националния дворец на културата (НДК). Мотото тази година ще бъде „Дух ...
На фестивала "Театър, обичам те" ще бъдат представени седем представления
На тазгодишния фестивал "Театър, обичам те" в Хасково ще бъдат представени седем представления, съобщиха от местната администрация и от Драматично-куклен театър "Иван Димов" в град ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Киностудиото "Чинечита" планира да върне филмовата слава на Италия
Най-голямото киностудио в Европа "Чинечита" има за цел да върне филмовата слава на Италия, въпреки предложените от президента на САЩ Доналд Тръмп мита за чуждестранни продукции, пр ...
Доминго Хиндоян ще бъде новият музикален директор на Лосанджелиската опера от сезон 2026-27 г.
Доминго Хиндоян ще наследи Джеймс Конлън на поста музикален директор на Операта в Лос Анджелис и ще сключи петгодишен договор от 1 юли 2026 г., съобщи Асошиейтед прес. Назначението ...
Киното на времето. Плакатите по Хайтов съживиха златната епоха на българския филм
Изложба с плакати, създадени за филми по творчеството на Николай Хайтов, беше представена днес във фоайето на Държавна опера - Стара Загора. Куратор на експозицията е арх. Здравец ...
Магдалена Ралчева: "Златната липа" е фестивал на интелигентния, обичащия киното зрител
"Златната липа" е фестивал на интелигентния, обичащия киното зрител. Това каза на традиционната пресконференция преди официалното начало на дванадесетото издание на Международния ф ...
Тейлър Суифт съобщи, че е откупила обратно правата върху първите си шест албума
Американската поп звезда Тейлър Суифт обяви, че е откупила правата върху първите си шест албума, с което се слага край на дългогодишната битка за собствеността върху изпълненията й ...
Тикер в 22:00 ч.
Най-голямото киностудио в Европа "Чинечита" има за цел да върне филмовата слава ...
Начало Под прожектора
3559
Под прожектора

Тимофей Кулябин за „Хеда Габлер“ в Народния театър: Това е опит да направим актьорската игра възможно най-реалистична

По думите му концепцията на спектакъла е доста специфична: „Имаме актьори, които играят в представлението, но не се появяват на сцената. Историята може да бъде разказана в театъра по много различни начини, а ние използваме колкото се може повече подходи, допълва режисьорът. „Искахме да създадем усещането, че градът – София, също е герой.

| 29 Май 2025, 14:38 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Тимофей Кулябин за „Хеда Габлер“ в Народния театър: Това е опит да направим актьорската игра възможно най-реалистична
Тимофей Кулябин за „Хеда Габлер“ в Народния театър: Това е опит да направим актьорската игра възможно най-реалистична
Снимка © DFA

Това е опит да направим актьорската игра възможно най-реалистична, казва в интервю режисьорът Тимофей Кулябин по повод премиерата на „Хеда Габлер“ по Ибсен в Народния театър.

По думите му концепцията на спектакъла е доста специфична: „Имаме актьори, които играят в представлението, но не се появяват на сцената. Има няколко актьори, които играят извън театъра. Имаме директно излъчване от различни локации, така че не всички сцени се играят на сцената, а част от тях са извън нея“.

Историята може да бъде разказана в театъра по много различни начини, а ние използваме колкото се може повече подходи, допълва режисьорът.

„Искахме да създадем усещането, че градът – София, също е герой. Не се преструваме, че сме в Норвегия или другаде. Ние сме в София, днес. А градът е жив като човек, който оказва влияние върху останалите“, казва още Тимофей Кулябин.

В актьорския състав са Радина Кърджилова като Хеда Габлер, както и Деян Донков, Дарин Ангелов, Бойка Велкова, Ана Пападопулу, Иван Юруков и Албена Ставрева.

„Мисля, че тук има много теми, но основната е изкуството, и то съвременното изкуство. Каква е неговата цена? Не говоря за финансова стойност, а за жертви – какво трябва да пожертва един артист, за да създаде истинско, съвременно изкуство. Какви са правилата и докъде може да стигне в намеренията си? Така че основната тема, според мен, е какво представлява съвременното изкуство и как то комуникира със съвременния живот“, обобщава режисьорът.

В екипа на „Хеда Габлер“ са също Олег Головко – сценография и костюми, композитор е Тимофей Пастухов, художник по осветлението – Серхей Рилко, видеорежисьор – Анастасия Журавльова, асистент-режисьор – Теодора Лилян. Премиерните представления са на 31 май, 1, 3 и 4 юни.

Тимофей Кулябин в интервю за избора на заглавието, за новаторството и как то променя възприемането на класическата пиеса. И още: Предимство или недостатък е да работиш за втори път с една трупа? Защо развива представлението на няколко локации извън Народния театър? Самота, власт, права, свобода, лицемерие, смърт – има ли акцент на някоя от тези теми или на друга тема.

Г-н Кулябин, правите второ представление в същия театър, със същия автор, но с друго заглавие. Кажете няколко думи за избора на заглавието.

- Всъщност, това беше идея на нашия драматург Роман Должански, защото имахме много интересен опит с „Нора“ преди две години. Когато започнахме разговори с театъра за нова постановка, това беше неговото предложение – да продължим с Ибсен, като дилогия, със същия подход и модерна интерпретация.

А „Хеда Габлер“ е една от любимите ми пиеси и също така една от най-популярните и сценично изпълними пиеси на Ибсен. Така че изборът беше много лесен.

Какво е впечатлението Ви от българската трупа, с която не работите за първи път? Предимство или недостатък е да работиш за втори път с една трупа?

- Да, актьорите, които играха главните роли в „Нора“, са и в „Хеда Габлер“. Имаме малко по-голям състав в главните роли този път, но това също беше част от концепцията – същите актьори, но в различна пиеса, с различни взаимоотношения на сцената.

Винаги е предимство, защото, когато идваш за втори път, вече познаваш всички, а и теб те познават. Знаеш как комуникира театърът, как работи. Вторият път винаги е много по-лесно. Актьорите са Радина Кърджилова, Иван Юруков, Анна Пападопулу и Дарин Ангелов. Те бяха в „Нора“ и сега участват в „Хеда Габлер“, плюс Бойка Велкова и Деян Донков.

Концепцията на спектакъла е доста специфична – имаме актьори, които играят в представлението, но не се появяват на сцената. Има няколко актьори, които играят извън театъра. Имаме директно излъчване от различни локации, така че не всички сцени се играят на сцената, а част от тях са извън нея.

Защо решихте да развиете представлението на няколко локации?

- Защото в пиесата много от важните събития не се случват в апартамента. Обикновено, действието се развива в апартамента на Хеда Габлер, но най-важните неща се случват извън него и героите влизат и разказват какво е станало навън. През цялото време се говори за неща, които са станали извън сцената.

И нашата идея беше, от една страна, да видим събитията, които обикновено остават „зад кулисите“, да покажем живота на героите по-обстойно от обичайното. От друга страна, искахме да създадем усещането, че градът – София, също е герой. Не се преструваме, че сме в Норвегия или другаде. Ние сме в София, днес. А градът е жив като човек, който оказва влияние върху останалите.

Беше много интересно и вълнуващо. За мен това е първи подобен опит, както и за актьорите. Например, Анна Пападопулу започва спектакъла на улицата и играе един час на улицата – в кафене, в хотел – и чак след това се появява на сцената. Това е много интересно. Вълнуващо е, защото поведението трябва да бъде много естествено, както в нормалния живот, на улицата – и същото да остане и на сцената. Това е опит да направим актьорската игра възможно най-реалистична.

Какво бихте искал зрителите да открият в своето преживяване на „Хеда Габлер“? Това е постановка, която включва и новаторски за България елементи. Смятате ли, че тези елементи могат да променят възприемането на класическата пиеса от публиката?

- Мисля, че могат да променят своя подход, като и към самото разказване на историята. Историята може да бъде разказана в театъра по много различни начини. А ние използваме колкото се може повече. Има и една стая, която е затворена за публиката – тя я вижда само чрез излъчване. Това създава усещане, че историята е по-съвременна и близка до нашето ежедневие.

В нашия ден, ние се движим и пребиваваме на различни места – животът ни не е само на едно определено място, както често е в театъра. Така че това е опит да се усети, че историята е реалистична и може да се случи с хора, които вървят по улицата.

Самота, власт, права, свобода, лицемерие, смърт. Има ли акцент на някоя от тези теми или на друга тема?

- Мисля, че тук има много теми, но основната е изкуството, и то съвременното изкуство. Каква е неговата цена? Не говоря за финансова стойност, а за жертви – какво трябва да пожертва един артист, за да създаде истинско, съвременно изкуство. Какви са правилата и докъде може да стигне в намеренията си? Така че основната тема, според мен, е какво представлява съвременното изкуство и как то комуникира със съвременния живот.

Автор – Даниел ДимитровОператори – Красимир Михайлов, Борислав Бориславов, Даниел ДимитровМонтаж – Валя Ковачева

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Доминго Хиндоян ще бъде новият музикален директор на Лосанджелиската опера от сезон 2026-27 г.
Тейлър Суифт съобщи, че е откупила обратно правата върху първите си шест албума
Симфониета-Враца представя концерт „В бъдеще време“ в арт център „Сити марк“
Петнадесетото издание на София хартиен арт фест 2025
На фестивала "Театър, обичам те" ще бъдат представени седем представления
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Май
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
Киностудиото "Чинечита" планира да върне филмовата слава на Италия
Под прожектора
Доминго Хиндоян ще бъде новият музикален директор на Лосанджелиската опера от сезон 2026-27 г.
Тонът на времето
Киното на времето. Плакатите по Хайтов съживиха златната епоха на българския филм
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.