NRD Начало
Вторник, 24 Юни 2025
Начало Цветни аспекти Определят нашия музей като паметта на образованието, каза Любка Тинчева
7653
Цветни аспекти

Определят нашия музей като паметта на образованието, каза Любка Тинчева

Музеят участва в образованието и възпитанието на подрастващите като актив за обогатяване знанията на хора от всички възрасти. Любка Тинчева започва работа в Националния музей на образованието през 1986 г. „НМО е в структурата на Министерството на образованието и науката, което разширява и осъвременява неговите функции.

| 24 Май 2025, 06:15 ч.
Определят нашия музей като паметта на образованието, каза  Любка Тинчева
Определят нашия музей като паметта на образованието, каза Любка Тинчева
Снимка © Личен

Според Любка Тинчева, директор на Национален музей на образованието (НМО), както справедливо наричат Габрово „огнище на знание и родолюбие“ и „люлка на новобългарското образование“, така и музеят на образованието е получил своето признание – определят го като „паметта на българското образование”.

„Чуй душата ми, навън е нощ, светът гори. Пламнали стени, безмълвие и прах, и пепел. И боли

Сградата на Райхстага в Берлин ще бъде осветена от прожектори следващия месец в чест на 30-годишн

Актрисата от състава на Драматичен театър "Адриана Будевска" Пепа Николова е новото попълнение в

Традициите са жива сила, които ни учат на хармония с природата, уважение към корените и смелост д

Рапърът Кендрик Ламар получи 10 номинации за Американските музикални награди, включително за изпъ

Музеят участва в образованието и възпитанието на подрастващите като актив за обогатяване знанията на хора от всички възрасти. Нашата мисия е да предаваме искрата на просветлението, да носим с гордост в сърцата си свещеното дело на първоучителите, да съхраним за поколенията традициите и любовта към знанието.

Любка Тинчева започва работа в Националния музей на образованието през 1986 г. като екскурзовод.  През годините е заемала различни длъжности – Уредник, Завеждащ отдел „Връзки с обществеността“, Главен уредник,  Ръководител отдел „Информационно осигуряване, комуникации и мултимедийно студио". От 2019 г. е директор на музея. През 2018 г. към НМО бе създаден Национален център „Музейно училище“, партньорска инициатива с Регионалното управление на образованието – Габрово. Центърът подпомага диалога Музей – Училище за по-ефективното използване на националното културно наследство в образователния процес. В тази връзка вече седем години е пряко ангажирана с планирането, координирането и ръководенето на дейността му.

„НМО е в структурата на Министерството на образованието и науката, което разширява и осъвременява неговите функции. Музеят активно участва в реализирането на националните образователни политики в предучилищното и училищното образование чрез дейностите на Национален център „Музейно училище“, който развива неформалното образование като неотменна част от образователния процес. Центърът дава поле за изява и срещи на най-добре работещите в сферата на българското образование педагози и музейни специалисти. Ежегодно НЦ „Музейно училище“ като бенефициент по национална програма на МОН провежда семинари за обмен на музейно-педагогически практики и повишаване квалификацията на учителите, реализира разнообразни печатни и електронни материали в помощ на Музея и Училището – сборници с разработени уроци в музеи, галерии и библиотеки; богато илюстровани музейни тетрадки по предмети от природонаучния и хуманитарен цикъл; видеоматериали; работни листи; образователни филми и др.“, посочи Любка Тинчева

Според Тинчева, Национален център „Музейно училище“ е инициатива, която се развива успешно във времето благодарение на политиката на държавата в лицето на Народното събрание и Министерството на образованието и науката (МОН). Тя се приема добре от учители, ученици и музейни специалисти от цялата страна и българските училища зад граница. В дейността на Центъра се включва и академичната общност – преподаватели, които се занимават с развитието на педагогическата наука. 

„От създаването на центъра досега са проведени 15 обучения, в които участват над 450 педагози и представители на музеите. Печатните издания на Центъра са 18 на брой – сборници и музейни тетрадки. Те не са самоцел, а резултат от обмяната на опит и споделянето на добри музейно-педагогически практики. Изработени са и два образователни филма, достъпни на сайта на НЦ „Музейно училище“.  За осма поредна година „Музейно училище“ ще обедини съмишленици в сферата на образованието с цел надграждане на методите в преподаването и все по-активното включване на неформалното образование в училищата. Все по-ясно е разбирането, че докосвайки и съпреживявайки богатото културно наследство, учениците по-лесно усвояват нови знания, урокът става лесен и приятен. Работата на Центъра доказва, че неформалното образование е неотменна част от образователния процес и изграждането на комплексна личност с широки познания в различни сфери е все по-необходимо“, допълни Тинчева.

„Крал Лир“ по текста на Уилям Шекспир с актуално звучене за взаимоотношенията между р

Концерт с произведения на германския композитор Роберт Шуман в изпълнение на четирима известни бъ

Кметът на Рио де Жанейро облекчи новите ограничения за музика на живо на плажове

Вече няколко години в село Лесидрен се изгражда арт селището на "Леседра", което ще посреща худож

Американската певица и актриса Лейди Гага обяви първите си концерти в Австралия от 11 години, кат

По думите на директора на НМО в своя половин вековен път Националният музей на образованието се е утвърдил като значимо средище за култура, традиции, образование, туристическа забележителност и желано място за посещение. Мисия на музея е не само да обогатява колекциите си, а и чрез подходяща визия и дейности да ги включи да работят за бъдещето, за приобщаване към културно-историческото наследство и изграждане на нова културна среда, съобразно с наложените през годините изисквания на публиката музейните фондове да излязат от хранилищата и да намерят своите точни потребители. В стремежа си да изграждаме нови духовни пространства за по-трайна връзка между поколенията и да стимулираме нагласата за учене през целия живот ние не спираме да търсим правилната посока. 

„Традициите на народа, езикът на дедите, жаждата за знания не отмират през вековете, защото заедно ги крепим и предаваме на поколенията. Бъдещето ни е в това да пазим и предаваме на утрешните хора разказа за най-възвишеното наследство – стремежът към просвета и образование“, каза още Любка Тинчева.

На въпрос какво е да управляваш такава институция, Тинчева отговаря: „Да си директор на такава институция е привилегия и отговорност. През 39-годишният ми стаж в музея съм извършвала дейности, свързани със съхранение и развитие на образованието, опазване  на културното наследство и популяризиране историята на българското образование: работа с публики и екскурзоводско обслужване; музейно-педагогическа дейност; административни, организационни и координиращи функции, свързани с популяризаторската, информационна и рекламна дейност; сътрудничество с културни и образователни институции; подготовка на проекти. Най-голямото предизвикателство за мен е да предам този натрупан в миналото опит на младите колеги, да ги мотивирам да бъдат взискателни към себе си, да искат да работят според съвременните стандарти, за да градим заедно визията за бъдещето на националната институция. Затова работим целенасочено за превръщането на музея в модерна институция, чиито културни ценности не само да радват посетителите, но и да подпомагат, обогатяват и разнообразяват работата в българското училище, включително и зад граница. Сътрудничеството с българските училища и културни центрове в чужбина приемаме като неотменен ангажимент за поддържане и укрепване връзката на децата с родината, за утвърждаване на националната идентичност. Шансовете ни са добри, защото имаме подкрепата на Министерството на образованието в идеите и проектите, на които залагаме.“

Относно предизвикателствата, с които се сблъсква НМО, Тинчева смята, че бъдещето на всеки музей е в доброто съчетаване на неговото минало, настояще с визия за напред. Националният музей на образованието е призван да бъде източник на знания, да бъде комуникативен, културен и образователен център и среда за творчески иновации. Музеят съхранява огромно културно наследство, затова основно предизвикателство за музейния екип е да се ускори и завърши в най-близко време процесът на дигитализация. Това е пътят да дадем публичност, достъпност и да създадем условия да се достига лесно, бързо и от всяко място до богатството от културни ценности. 

„През 2024 г. музеят бе посетен от 11 295 посетители. През годината бяха реализирани виртуални посещения и занятия с деца от България и чужбина. Спрямо предходни години отчитаме спад в броя на посетителите, което се дължи на затварянето на музейната експозиция поради ремонтни дейности от месец януари до 13 май 2024 г. Но спрямо 2023 г., когато музеят бе затворен за посещения също близо 5 месеца, бележим ръст в броя на посетителите“, посочва Любка Тинчева за музейните посещения през изминалата година.  

Според директорът през 2025 г. инициативите са посветени на отбелязването на 190-годишнината от създаването на първото новобългарско светско училище – Габровското. Културният календар на музея включва поредица от събития – изложби, уроци, видеопанорама и други прояви, насочени към учениците от Габрово и страната.  Във връзка с годишнината НМО подготвя две нови изложби – външна експозиция и мобилна изложба „Ново училище за нови времена“ и „Учебна книжнина през Възраждането“. Традиционно ще музеят ще проведе Петия национален ученически конкурс „Времена и будители“, който се реализира съвместно с Регионалното управление на образованието – Габрово на всеки две години. Тазгодишното издание е под наслов „Какво даде България на света?“. 

„Обявихме национална дарителска кампания „Завръщане в детството“. В края на годината даренията ще бъдат представени в изложба. Във връзка с дейностите на Национален център „Музейно училище“ ще бъдат отпечатани три нови музейни тетрадки по география, биология и за най-малките посетители (в предучилищна възраст и първи клас). През ноември ще организираме двудневен обучителен семинар за педагози и музейни специалисти от цялата страна“, добави Любка Тинчева.

Според директора на НМО, екипът се старае да прилага всички съвременни музейни методи в работата с публика, за да спечелят посетителите, да им доставят стойностно и приятно преживяване. За екипа е важно още от най-ранна възраст да научат децата да добиват представа за времето на своите родители и предишни поколения, да изграждат усет за историческото време, да ги стимулират  да опознаят материалните и духовни културни ценности, да им дадат възможността да се докоснат до автентични източници на познание и емоции, да ги мотивират да надграждат наученото в клас.  

„Затова се стремим в музея те да намират вълнуващо и обогатяващо преживяване, което да се запечата в съзнанието им като хубав спомен. Ентусиазмът ни е да мотивираме младите хора да изучават историята, да изпитват уважение и респект към първите български просветители, работили с идеята, че българите винаги са били и ще бъдат част от европейската цивилизация. Бъдещето ни е да пазим и предаваме на утрешните хора разказа за най-възвишеното наследство – стремежът към просвета и образование. Това е основната ценност, която ни зарежда с национално самочувствие“, каза още Тинчева.

Най-важното послание на екипа на НМО към младите посетители според директора е да пренасят добрите традиции и да не забравят завета на Априлов: „Имайте за свята длъжност да обичате отечеството си, както ще видите, чи обичат своето сичките европейци, и помагайте му сякакво и като свършите учението, върнете ся да му слугувате на потребите му и на нуждите му, както правят и другите народи“.

Националният музей на образованието е създаден през 1974 година с мисията да издирва, събира, изучава и популяризира веществени и документални свидетелства, свързани с българската просвета и образование. Той е единственият специализиран музей, който изпълнява общонационални функции по опазване и представяне на културните ценности, свързани с просветното ни минало. В правилника на музея е формулирана „двойната му мисия”. От една страна – като културна и научна организация и обслужващо звено за съхраняване и развитие на образованието към Министерството на образованието и науката НМО да бъде „живата  памет“ на просветното минало. От друга – да пренася културно-историческото наследство в съвремието и да стимулира връзката между музейната и училищна общност за формиране на нравствени ценности и национална идентичност.

Днес музеят съхранява близо 200 000 движими културни ценности – документи, снимки и веществени материали, свързани с просветното дело от X век до наши дни. Част от тях формират богатите колекции „Учебници от Възраждането до наши дни”, „Училищни уреди и апарати“, „Училищни печати“, „Училищни знамена”; библиотеката на Габровското училище, личната библиотека на Васил Априлов. Специализираната музейна библиотека предлага 32 000 тома педагогическа, историческа, справочна литература, редки и уникални издания, речници и енциклопедии, съобщи директорът Тинчева.

Постоянната експозиция и изградените интерактивни тематични  кътове - килийно училище, взаимно училище, кабинет по природни науки, детска градина по метода на Фрьобел, класна стая от 70-те години на ХХ век и учебен кинематограф и дават възможност чрез методите на дидактическата анимация и пряк досег с експонатите да оживее духът на миналото и да се пренесе представата за него в собствената му среда и действителност.  

„През годините целенасочено използвахме тези ресурси, за да може да се развиваме като музей, който привлича публиката със своята специфика, културно пространство, в което младите хора обогатяват своите познания и могат да направят връзка между история и съвремие. Националният музей на образованието е в помощ на училищата в Габрово и страната с намерение да приобщи младите хора към културните ценности, които съхранява. За тази цел са разработени поредица образователни програми, които разширяват комуникацията с различни по възраст и интереси ученически групи: „От миналото и настоящето с поглед към бъдещето. Аз съхранявам културното наследство.”, „Символи и празници в моето училище”, „Приятели на музея”, „Учениците имат должност”, „Делах благодетелям”, „В школото на нашите предци”, „Детинска мъдрост – музейна забавачница“,  „Физика в музея“, „Ново време – нови идеали (1944 – 1989 г.)“ и „Лято в музея““, каза още Любка Тинчева.

Националният музей не е само разказ за българската просвета от IX век до наши дни, смята Любка Тинчева. 

„Тук са представени идеите на Ренесанса, Просвещението и Романтизма чрез хуманисти като Емануил Васкидович и Христаки Павлович; проводници на европейския дух като д-р Петър Берон; ренесансови личности като Софроний Врачански; реформатори като Неофит Рилски; интелектуалци и благодетели като д-р Селимински; вдъхновители на училищно-просветното дело като Екзарх Йосиф... И, разбира се, архитектът на новобългарската просвета – Васил Априлов. В този смисъл музеят винаги е търсил и представял, във всички свои дейности, европейските измерения на българската просветна традиция. Уникален и единствен в Европа, музеят винаги се е възприемал като национален храм и светиня.  И не само защото името му е национален, а защото мисията му докосва всеки българин, дори извън пределите на Родината“, допълни Любка Тинчева, директор на Национален музей на образованието.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
„Кукла” на „Атлас“ излиза на плоча и компактдиск
Първият албум „Кукла” на група „Атлас“ излиза за първи път на плоча и компактдиск. Представянето е на 5 юли в София, съобщават организаторите. По думите им ...
Турското уейв дуо Ductape ще има концерт у нас
Турското даркуейв постпънк дуо Ductape ще има концерт в София на 7 ноември, съобщават организаторите. Създадена през 2019 г., групата изниква от вибриращата ъндърграунд сцена на И ...
„Грижа и изцеление“ събира шест художнички в столичната галерия „Васка Емануилова“
Боряна Венциславова представя видео с ритуали за освобождаване от патриархалните и културни ограничения, форми на сегрегация, дискриминация и хомофобия. Творбата е част от изложба ...
Турист повреди картина в галерия „Уфици“, докато си прави селфи
Посетител на галерия „Уфици“ във Флоренция повреди безценна маслена картина, докато се опитвал да си направи селфи, съобщава ДПА. Неназованият турист се облегнал на ба ...
Lampa Sessions популяризира български експериментални музикални проекти
Трима артисти от българската независима сцена представят своите експериментални музикални проекти в рамките на втория сезон на Lampa Sessions, съобщават инициаторите от Lampa Colle ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Изложба на художника Илия Йончев се открива в галерия „Димитър Георгиев“
Живописна изложба на художника Илия Йончев ще бъде открина на 26 юни в Пловдив, съобщават от галерия „Димитър Георгиев“, домакин на събитието. По думите им изложбите н ...
Френската група Pareidolia ще има концерти у нас
Французите от Pareidolia ще имат три концерта у нас, съобщават организаторите. Младата алтернативна рок група ще гостува в София на 6 юли – във „Фабрика Автономия&ldqu ...
Нов симфоничен оркестър закрива 34-ия си сезон в зала „България“
Нов симфоничен оркестър закрива 34-ия си сезон на 3 юли в зала „България“, съобщават от оркестъра. Под диригентството на Петко Димитров и с участието на виолончелиста ...
Българската група Scarlet издава „Слънчоглед“, спечелила Младежкия конкурс за нова песен
Българската инди рок/пост пънк група Scarlet издава на 24 юни песента си „Слънчоглед“, с която спечели второто издание на „Младежки конкурс за нова песен“ в ...
„Кукла” на „Атлас“ излиза на плоча и компактдиск
Първият албум „Кукла” на група „Атлас“ излиза за първи път на плоча и компактдиск. Представянето е на 5 юли в София, съобщават организаторите. По думите им ...
Тикер в 09:00 ч.
Живописна изложба на художника Илия Йончев ще бъде открина на 26 юни в Пловдив, ...
Начало Цветни аспекти
7653
Цветни аспекти

Определят нашия музей като паметта на образованието, каза Любка Тинчева

Музеят участва в образованието и възпитанието на подрастващите като актив за обогатяване знанията на хора от всички възрасти. Любка Тинчева започва работа в Националния музей на образованието през 1986 г. „НМО е в структурата на Министерството на образованието и науката, което разширява и осъвременява неговите функции.

| 24 Май 2025, 06:15 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Определят нашия музей като паметта на образованието, каза  Любка Тинчева
Определят нашия музей като паметта на образованието, каза Любка Тинчева
Снимка © Личен

Според Любка Тинчева, директор на Национален музей на образованието (НМО), както справедливо наричат Габрово „огнище на знание и родолюбие“ и „люлка на новобългарското образование“, така и музеят на образованието е получил своето признание – определят го като „паметта на българското образование”.

Музеят участва в образованието и възпитанието на подрастващите като актив за обогатяване знанията на хора от всички възрасти. Нашата мисия е да предаваме искрата на просветлението, да носим с гордост в сърцата си свещеното дело на първоучителите, да съхраним за поколенията традициите и любовта към знанието.

Любка Тинчева започва работа в Националния музей на образованието през 1986 г. като екскурзовод.  През годините е заемала различни длъжности – Уредник, Завеждащ отдел „Връзки с обществеността“, Главен уредник,  Ръководител отдел „Информационно осигуряване, комуникации и мултимедийно студио". От 2019 г. е директор на музея. През 2018 г. към НМО бе създаден Национален център „Музейно училище“, партньорска инициатива с Регионалното управление на образованието – Габрово. Центърът подпомага диалога Музей – Училище за по-ефективното използване на националното културно наследство в образователния процес. В тази връзка вече седем години е пряко ангажирана с планирането, координирането и ръководенето на дейността му.

„НМО е в структурата на Министерството на образованието и науката, което разширява и осъвременява неговите функции. Музеят активно участва в реализирането на националните образователни политики в предучилищното и училищното образование чрез дейностите на Национален център „Музейно училище“, който развива неформалното образование като неотменна част от образователния процес. Центърът дава поле за изява и срещи на най-добре работещите в сферата на българското образование педагози и музейни специалисти. Ежегодно НЦ „Музейно училище“ като бенефициент по национална програма на МОН провежда семинари за обмен на музейно-педагогически практики и повишаване квалификацията на учителите, реализира разнообразни печатни и електронни материали в помощ на Музея и Училището – сборници с разработени уроци в музеи, галерии и библиотеки; богато илюстровани музейни тетрадки по предмети от природонаучния и хуманитарен цикъл; видеоматериали; работни листи; образователни филми и др.“, посочи Любка Тинчева

Според Тинчева, Национален център „Музейно училище“ е инициатива, която се развива успешно във времето благодарение на политиката на държавата в лицето на Народното събрание и Министерството на образованието и науката (МОН). Тя се приема добре от учители, ученици и музейни специалисти от цялата страна и българските училища зад граница. В дейността на Центъра се включва и академичната общност – преподаватели, които се занимават с развитието на педагогическата наука. 

„От създаването на центъра досега са проведени 15 обучения, в които участват над 450 педагози и представители на музеите. Печатните издания на Центъра са 18 на брой – сборници и музейни тетрадки. Те не са самоцел, а резултат от обмяната на опит и споделянето на добри музейно-педагогически практики. Изработени са и два образователни филма, достъпни на сайта на НЦ „Музейно училище“.  За осма поредна година „Музейно училище“ ще обедини съмишленици в сферата на образованието с цел надграждане на методите в преподаването и все по-активното включване на неформалното образование в училищата. Все по-ясно е разбирането, че докосвайки и съпреживявайки богатото културно наследство, учениците по-лесно усвояват нови знания, урокът става лесен и приятен. Работата на Центъра доказва, че неформалното образование е неотменна част от образователния процес и изграждането на комплексна личност с широки познания в различни сфери е все по-необходимо“, допълни Тинчева.

По думите на директора на НМО в своя половин вековен път Националният музей на образованието се е утвърдил като значимо средище за култура, традиции, образование, туристическа забележителност и желано място за посещение. Мисия на музея е не само да обогатява колекциите си, а и чрез подходяща визия и дейности да ги включи да работят за бъдещето, за приобщаване към културно-историческото наследство и изграждане на нова културна среда, съобразно с наложените през годините изисквания на публиката музейните фондове да излязат от хранилищата и да намерят своите точни потребители. В стремежа си да изграждаме нови духовни пространства за по-трайна връзка между поколенията и да стимулираме нагласата за учене през целия живот ние не спираме да търсим правилната посока. 

„Традициите на народа, езикът на дедите, жаждата за знания не отмират през вековете, защото заедно ги крепим и предаваме на поколенията. Бъдещето ни е в това да пазим и предаваме на утрешните хора разказа за най-възвишеното наследство – стремежът към просвета и образование“, каза още Любка Тинчева.

На въпрос какво е да управляваш такава институция, Тинчева отговаря: „Да си директор на такава институция е привилегия и отговорност. През 39-годишният ми стаж в музея съм извършвала дейности, свързани със съхранение и развитие на образованието, опазване  на културното наследство и популяризиране историята на българското образование: работа с публики и екскурзоводско обслужване; музейно-педагогическа дейност; административни, организационни и координиращи функции, свързани с популяризаторската, информационна и рекламна дейност; сътрудничество с културни и образователни институции; подготовка на проекти. Най-голямото предизвикателство за мен е да предам този натрупан в миналото опит на младите колеги, да ги мотивирам да бъдат взискателни към себе си, да искат да работят според съвременните стандарти, за да градим заедно визията за бъдещето на националната институция. Затова работим целенасочено за превръщането на музея в модерна институция, чиито културни ценности не само да радват посетителите, но и да подпомагат, обогатяват и разнообразяват работата в българското училище, включително и зад граница. Сътрудничеството с българските училища и културни центрове в чужбина приемаме като неотменен ангажимент за поддържане и укрепване връзката на децата с родината, за утвърждаване на националната идентичност. Шансовете ни са добри, защото имаме подкрепата на Министерството на образованието в идеите и проектите, на които залагаме.“

Относно предизвикателствата, с които се сблъсква НМО, Тинчева смята, че бъдещето на всеки музей е в доброто съчетаване на неговото минало, настояще с визия за напред. Националният музей на образованието е призван да бъде източник на знания, да бъде комуникативен, културен и образователен център и среда за творчески иновации. Музеят съхранява огромно културно наследство, затова основно предизвикателство за музейния екип е да се ускори и завърши в най-близко време процесът на дигитализация. Това е пътят да дадем публичност, достъпност и да създадем условия да се достига лесно, бързо и от всяко място до богатството от културни ценности. 

„През 2024 г. музеят бе посетен от 11 295 посетители. През годината бяха реализирани виртуални посещения и занятия с деца от България и чужбина. Спрямо предходни години отчитаме спад в броя на посетителите, което се дължи на затварянето на музейната експозиция поради ремонтни дейности от месец януари до 13 май 2024 г. Но спрямо 2023 г., когато музеят бе затворен за посещения също близо 5 месеца, бележим ръст в броя на посетителите“, посочва Любка Тинчева за музейните посещения през изминалата година.  

Според директорът през 2025 г. инициативите са посветени на отбелязването на 190-годишнината от създаването на първото новобългарско светско училище – Габровското. Културният календар на музея включва поредица от събития – изложби, уроци, видеопанорама и други прояви, насочени към учениците от Габрово и страната.  Във връзка с годишнината НМО подготвя две нови изложби – външна експозиция и мобилна изложба „Ново училище за нови времена“ и „Учебна книжнина през Възраждането“. Традиционно ще музеят ще проведе Петия национален ученически конкурс „Времена и будители“, който се реализира съвместно с Регионалното управление на образованието – Габрово на всеки две години. Тазгодишното издание е под наслов „Какво даде България на света?“. 

„Обявихме национална дарителска кампания „Завръщане в детството“. В края на годината даренията ще бъдат представени в изложба. Във връзка с дейностите на Национален център „Музейно училище“ ще бъдат отпечатани три нови музейни тетрадки по география, биология и за най-малките посетители (в предучилищна възраст и първи клас). През ноември ще организираме двудневен обучителен семинар за педагози и музейни специалисти от цялата страна“, добави Любка Тинчева.

Според директора на НМО, екипът се старае да прилага всички съвременни музейни методи в работата с публика, за да спечелят посетителите, да им доставят стойностно и приятно преживяване. За екипа е важно още от най-ранна възраст да научат децата да добиват представа за времето на своите родители и предишни поколения, да изграждат усет за историческото време, да ги стимулират  да опознаят материалните и духовни културни ценности, да им дадат възможността да се докоснат до автентични източници на познание и емоции, да ги мотивират да надграждат наученото в клас.  

„Затова се стремим в музея те да намират вълнуващо и обогатяващо преживяване, което да се запечата в съзнанието им като хубав спомен. Ентусиазмът ни е да мотивираме младите хора да изучават историята, да изпитват уважение и респект към първите български просветители, работили с идеята, че българите винаги са били и ще бъдат част от европейската цивилизация. Бъдещето ни е да пазим и предаваме на утрешните хора разказа за най-възвишеното наследство – стремежът към просвета и образование. Това е основната ценност, която ни зарежда с национално самочувствие“, каза още Тинчева.

Най-важното послание на екипа на НМО към младите посетители според директора е да пренасят добрите традиции и да не забравят завета на Априлов: „Имайте за свята длъжност да обичате отечеството си, както ще видите, чи обичат своето сичките европейци, и помагайте му сякакво и като свършите учението, върнете ся да му слугувате на потребите му и на нуждите му, както правят и другите народи“.

Националният музей на образованието е създаден през 1974 година с мисията да издирва, събира, изучава и популяризира веществени и документални свидетелства, свързани с българската просвета и образование. Той е единственият специализиран музей, който изпълнява общонационални функции по опазване и представяне на културните ценности, свързани с просветното ни минало. В правилника на музея е формулирана „двойната му мисия”. От една страна – като културна и научна организация и обслужващо звено за съхраняване и развитие на образованието към Министерството на образованието и науката НМО да бъде „живата  памет“ на просветното минало. От друга – да пренася културно-историческото наследство в съвремието и да стимулира връзката между музейната и училищна общност за формиране на нравствени ценности и национална идентичност.

Днес музеят съхранява близо 200 000 движими културни ценности – документи, снимки и веществени материали, свързани с просветното дело от X век до наши дни. Част от тях формират богатите колекции „Учебници от Възраждането до наши дни”, „Училищни уреди и апарати“, „Училищни печати“, „Училищни знамена”; библиотеката на Габровското училище, личната библиотека на Васил Априлов. Специализираната музейна библиотека предлага 32 000 тома педагогическа, историческа, справочна литература, редки и уникални издания, речници и енциклопедии, съобщи директорът Тинчева.

Постоянната експозиция и изградените интерактивни тематични  кътове - килийно училище, взаимно училище, кабинет по природни науки, детска градина по метода на Фрьобел, класна стая от 70-те години на ХХ век и учебен кинематограф и дават възможност чрез методите на дидактическата анимация и пряк досег с експонатите да оживее духът на миналото и да се пренесе представата за него в собствената му среда и действителност.  

„През годините целенасочено използвахме тези ресурси, за да може да се развиваме като музей, който привлича публиката със своята специфика, културно пространство, в което младите хора обогатяват своите познания и могат да направят връзка между история и съвремие. Националният музей на образованието е в помощ на училищата в Габрово и страната с намерение да приобщи младите хора към културните ценности, които съхранява. За тази цел са разработени поредица образователни програми, които разширяват комуникацията с различни по възраст и интереси ученически групи: „От миналото и настоящето с поглед към бъдещето. Аз съхранявам културното наследство.”, „Символи и празници в моето училище”, „Приятели на музея”, „Учениците имат должност”, „Делах благодетелям”, „В школото на нашите предци”, „Детинска мъдрост – музейна забавачница“,  „Физика в музея“, „Ново време – нови идеали (1944 – 1989 г.)“ и „Лято в музея““, каза още Любка Тинчева.

Националният музей не е само разказ за българската просвета от IX век до наши дни, смята Любка Тинчева. 

„Тук са представени идеите на Ренесанса, Просвещението и Романтизма чрез хуманисти като Емануил Васкидович и Христаки Павлович; проводници на европейския дух като д-р Петър Берон; ренесансови личности като Софроний Врачански; реформатори като Неофит Рилски; интелектуалци и благодетели като д-р Селимински; вдъхновители на училищно-просветното дело като Екзарх Йосиф... И, разбира се, архитектът на новобългарската просвета – Васил Априлов. В този смисъл музеят винаги е търсил и представял, във всички свои дейности, европейските измерения на българската просветна традиция. Уникален и единствен в Европа, музеят винаги се е възприемал като национален храм и светиня.  И не само защото името му е национален, а защото мисията му докосва всеки българин, дори извън пределите на Родината“, допълни Любка Тинчева, директор на Национален музей на образованието.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
„Кукла” на „Атлас“ излиза на плоча и компактдиск
Турското уейв дуо Ductape ще има концерт у нас
„Грижа и изцеление“ събира шест художнички в столичната галерия „Васка Емануилова“
Турист повреди картина в галерия „Уфици“, докато си прави селфи
Lampa Sessions популяризира български експериментални музикални проекти
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Изложба на художника Илия Йончев се открива в галерия „Димитър Георгиев“
Тонът на времето
Френската група Pareidolia ще има концерти у нас
Творчески отражения
Нов симфоничен оркестър закрива 34-ия си сезон в зала „България“
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.