NRD Начало
Вторник, 24 Юни 2025
Начало Цветни аспекти Ярослав Вешин: Чужденец в България е онзи, който я гледа, но не я вижда
7212
Цветни аспекти

Ярослав Вешин: Чужденец в България е онзи, който я гледа, но не я вижда

Това казва художникът Ярослав Вешин, чието наследство е изключително богато със своята историческа и художествена стойност. Днес се навършват 165 години от рождението му. Той се нарежда до големия брой негови сънародници, наречени „български чехи“ за огромния му принос в развитието на следосвобожденска България. 

| 23 Май 2025, 12:00 ч.
Ярослав Вешин: Чужденец в България е онзи, който я гледа, но не я вижда
Ярослав Вешин: Чужденец в България е онзи, който я гледа, но не я вижда
Снимка © DFA

Чужденец в България е онзи, който я гледа, но не я вижда!

Брегът – като пристан или цел, като нещо случващо се или застинало състояние, брегът &ndash

Италиански балетен спектакъл „Алиса в страната на чудесата“ ще госту

Излезлият 25 години след първия филм "Последен изход: Наследство" е най-гледаният от българските

Трагикомедията "Анора" спечели награда "Оскар" за най-добър филм, а звездата й Майки Мадисън - "О

Музикантът се вдъхновява много повече в една пълна зала. Не е приятно да свириш в полупразен сало

Това казва художникът Ярослав Вешин, чието наследство е изключително богато със своята историческа и художествена стойност.

Днес се навършват 165 години от рождението му.

Той се нарежда до големия брой негови сънародници, наречени „български чехи“ за огромния му принос в развитието на следосвобожденска България. 

НАЧАЛОТО

Ярослав Вешин е роден на 23 май 1860 г. във малкото градче Вране в Чехия, тогава част от Австро-унгарската империя. Поради липсата на пълно основно училище във Вране, той продължава образованието си в съседните Слани, а по-късно и в Лоуни. Пътувайки, често и пешком, между тези населени места, малкият Ярослав провокира въображението си, съзерцавайки красиви пейзажи и различни житейски сцени. Прибавяйки към това и възпитанието, което получава в семейна среда, питаеща любов към изкуството, се оформя и страстта му към рисуването. Това го отвежда към Пражката художествена академия, където учи живопис при Антоний Лхота и Франтишек Секвенс между 1876 и 1880 г. В този период Пражката академия представлява изостанала европейска школа в живописта, под влиянието на отживелите норми на класицизма и академизма. В ранните рисунки на Вешин извън академията „Изненада“, „Неаполитански музиканти“, „Мила Марженка“ се чувства модният тогава стил късен „Бидермайер“, предпочитащ развлекателните сценки от всекидневието. Но значително влияние върху него имат илюстрациите към народни песни и натурните скици на селяни, направени от Йозеф Манес (1820-1871), както и произведенията на други чешки художници, изложени в галериите в Прага.

„София филм фест“ (СФФ) обявява музикални и „екзотични“

Изложба живопис представя художникът Николай Добрев в Плевен. Тя е подредена в Камерната зала на

Раймундо Фигероа ще дойде лично в България, за да представи своята изложба Instructions of Daily

Бургас планира да се възползва от хърватския опит, за да подсили кандидатурата си за Европейска с

Международният музикален фестивал „Варненско лято“ ще отправи силни послания за прият

Обучението му продължава със специализация при историческия живописец Карл фон Пилоти и жанристите Ото Зайц и Йозеф Бранд в Академията за изобразителни изкуства в Мюнхен, Германия, която завършва през 1883 г. 

ТВОРЧЕСТВОТО

В творчеството му от този период преобладават битови сюжети, които още в края на 19-и век имат висока живописна стойност и богато етнографско съдържание. Името му нашумява покрай цикъла от картини със словашки сюжети, сред които са „Словашки селянки”, „Момче от Словашко”, „Посрещане на сватбари“ и др. Знаменитата му „Словашка сватба“ е картината, която му носи европейска известност. Ярослав Вешин я показва през 1887 г. в Мюнхен, където художникът остава и твори на свободна практика в продължение на 16 години (1881-1897).

В рисунките и живописта от словашката му серия „Весела война“, „Бой със снежни топки“, все още е подчертана развлекателната страна на сюжета, докато в „Началото на един роман“, „Каменна кариера“ и „Преминаване на река Вааг“ е загатнат вече и социалният момент. Ярослав Вешин се специализира и в изобразяването на реалистични ловни композиции, както и на военни етюди. Художникът не губи връзката с чешката живопис и в началото на 90-те години на 19-и век работи по проектите на Миколаш Алеш (1852-1913) за стенописната украса на Пражката спестовна каса (дн. Музей на Клемент Готвалд). 

През 1896 г. българското правителство в лицето на министъра на народното просвещение Константин Величков, предлага на Ярослав Вешин място на професор по живопис в наскоро основаното Държавно рисувално училище в София. Препоръката идва лично от сънародника му – известния художник, преподавател и директор на училището Иван Мърквичка (1856-1938). След като приключва всички свои проекти в Мюнхен, през есента на 1897 г. той се озовава в България, заедно с цялото си семейство.

Първоначално, докато се уреди мястото му в Рисувалното училище, Ярослав Вешин започва да преподава в Софийската мъжка гимназия, като му се налага да съвместява двете позиции. Той работи в Държавното рисувално училище до края на 1903 г., като остава известен с близостта си със студентите, които го описват като най-големия майстор сред живописците, които са им преподавали. Сред най-известните му ученици са пейзажистите импресионисти Никола Петров и Атанас Михов, карикатуристът Александър Божинов, една от първите български художнички Елисавета Георгиева Консулова-Вазова и др. 

В творчеството си Вешин обръща особено внимание на рисуването на открито и значението на колорита. Включва се активно в развоя на българската битова живопис със селски сюжети и внася съвсем нови направления. В произведения като „Вършитба в Радомирско“ (1897), „Орач“ (1899), „Вършитба“ („Лято“, 1900), „Въглищар“ (1910), „Пред пазар“ (1890), „Пазар в Одрин“ (1899), „По следите на дивеча“ (1910), „След лов на сърни“ (1911), „Ловец с хрътки” (1911) и много други, художникът пресъздава не само етнографското ни богатство, а и серия от образи на българския трудов човек, ловни сцени, конски пазари и т.н.

Заедно със сънародника си Иван Мърквичка, с Антон Митов и Иван Ангелов, полагат основите на първообраза на Художествената академия и на организираното движение на дейците на изкуството в София и страната. Творецът активно участва в изложби в България и чужбина.

От края на 1903 г. Ярослав Вешин заема едно от водещите места в новаторското дружество „Съвременно изкуство“, а от 1904 г. се включва активно в Съюза на южнославянските художници „Лада“, на който става първият председател. Майстор на конската фигура, той е поканен още през 1898 г. от княз Фердинанд да изобрази провежданите военни маневри. През 1904 г. Ярослав Вешин е назначен като придворен и военен художник в Министерството на войната и приема българско поданство, а с грамота от 20 юни 1908 г. князът го назначава за „придворен художник живописец“ и така той става първият главен художник към Министерството на войната.

Това изиграва положителна роля в развоя на българската живопис, която се обогатява с неразвития дотогава в нея батален жанр. 

ВОЕНЕН ХУДОЖНИК

Като военен художник Ярослав Вешин посвещава огромен брой ескизи, рисунки и картини в маслени бои на военни походи, маневри, биваци, обози и др. Портретира висши офицери (генерали и полковници, включително и цар Фердинанд), но го вълнува и образът на обикновения войник. 

Ярослав Вешин запечатва маневри на българската армия в картините „Юбилейните шипченски маневри“, посветени на 25-годишнината от боевете около Шипка и Шейново през 1903 г., „Парад при Шейново“ (1902), „Маневри при с. Горубляне“, „Маневри при с. Василовци, Ихтиманско“ (1907), „Военни маневри край София“ (1910) и др.

Уникални са изобразените от него сцени от Балканските войни (1912-1913), в които той участва рисувайки на първа бойна линия, нееднократно с опасност да попадне във вражески плен. 

БАТАЛНИ ПЛАТНА И КАРТИНИ

Сред творбите скиците и етюдите от бранните полета, които после му служат за големите му и многофигурни батални платна и картини са „Бивак при Одрин“ (1913), „Първи пехотен полк пред Мраморно море“ (1914), „Почивка в бивака“ (1914), „Атака на пехотинци“ (1914) и др. Наред с тях Ярослав Вешин подготвя за работа с маслени бои картините „Обоз“, „Пред телените мрежи“ (1913), „Пред лазарета“, „Айвазбаба - атака“, „Айвазбаба - разрушен форт“ (1913-1914) и др.

Като най-значимата батална творба в българската живопис се определя „Отстъплението на турците при Люлебургас“. В дъното на картината, далеч на хоризонта, се виждат оръдейните залпове - там са пренесени бойните действия. На предния план са изобразени убити и ранени турски аскери, за които все още няма медицинска помощ, коли с разкъсани чергила, катурнати оръдия, простреляни волове в калта и локвите вода.

В известната картина „На нож“ (или „В атака“) той рисува възхитителния образ на българския воин, устремно прекрачил първата отбранителна траншея на неприятеля.

Една от най-значимите му творби е „Самарското знаме“ (1911), за която е създадена специална организация, позволяваща по-дългото присъствие на автора край светинята.

Въпреки че няколко бележника с рисунки са загубени още през 1913 г., потънали при преминаването на р. Арда, военните му творби са запазени в българска собственост в най-голяма степен, тъй като през годините се съхраняват от Военното министерство и не са разпродавани, загубени и в крайна сметка попаднали в галерии и колекции извън страната.

Негови творби се съхраняват във фондовете на Националния военноисторически музей, Националната галерия, Софийската градска художествена галерия, Регионалния исторически музей в София, в галерии в Чехия, Словакия и други, както и в частни колекции.

Родоначалникът на баталната живопис и майстор на жанровата картина Ярослав Вешин умира на 9 май 1915 г. в София. 

Живял и творил в бурни военни и превратни политически времена, според много изкуствоведи и изследователи на творчеството му, Ярослав Вешин не получава заслуженото признание за огромния си принос към родното изобразително изкуство.

С грамота от княз Фердинанд на 5 април 1902 г. професорът от Държавното рисувално училище Ярослав Вешин е награден с ордена „Св. Александър“ – пета степен (кавалерски кръст). 

/ВСР

 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
„Кукла” на „Атлас“ излиза на плоча и компактдиск
Първият албум „Кукла” на група „Атлас“ излиза за първи път на плоча и компактдиск. Представянето е на 5 юли в София, съобщават организаторите. По думите им ...
Турското уейв дуо Ductape ще има концерт у нас
Турското даркуейв постпънк дуо Ductape ще има концерт в София на 7 ноември, съобщават организаторите. Създадена през 2019 г., групата изниква от вибриращата ъндърграунд сцена на И ...
„Грижа и изцеление“ събира шест художнички в столичната галерия „Васка Емануилова“
Боряна Венциславова представя видео с ритуали за освобождаване от патриархалните и културни ограничения, форми на сегрегация, дискриминация и хомофобия. Творбата е част от изложба ...
Турист повреди картина в галерия „Уфици“, докато си прави селфи
Посетител на галерия „Уфици“ във Флоренция повреди безценна маслена картина, докато се опитвал да си направи селфи, съобщава ДПА. Неназованият турист се облегнал на ба ...
Lampa Sessions популяризира български експериментални музикални проекти
Трима артисти от българската независима сцена представят своите експериментални музикални проекти в рамките на втория сезон на Lampa Sessions, съобщават инициаторите от Lampa Colle ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Изложба на художника Илия Йончев се открива в галерия „Димитър Георгиев“
Живописна изложба на художника Илия Йончев ще бъде открина на 26 юни в Пловдив, съобщават от галерия „Димитър Георгиев“, домакин на събитието. По думите им изложбите н ...
Френската група Pareidolia ще има концерти у нас
Французите от Pareidolia ще имат три концерта у нас, съобщават организаторите. Младата алтернативна рок група ще гостува в София на 6 юли – във „Фабрика Автономия&ldqu ...
Нов симфоничен оркестър закрива 34-ия си сезон в зала „България“
Нов симфоничен оркестър закрива 34-ия си сезон на 3 юли в зала „България“, съобщават от оркестъра. Под диригентството на Петко Димитров и с участието на виолончелиста ...
Българската група Scarlet издава „Слънчоглед“, спечелила Младежкия конкурс за нова песен
Българската инди рок/пост пънк група Scarlet издава на 24 юни песента си „Слънчоглед“, с която спечели второто издание на „Младежки конкурс за нова песен“ в ...
„Кукла” на „Атлас“ излиза на плоча и компактдиск
Първият албум „Кукла” на група „Атлас“ излиза за първи път на плоча и компактдиск. Представянето е на 5 юли в София, съобщават организаторите. По думите им ...
Тикер в 10:00 ч.
Живописна изложба на художника Илия Йончев ще бъде открина на 26 юни в Пловдив, ...
Начало Цветни аспекти
7212
Цветни аспекти

Ярослав Вешин: Чужденец в България е онзи, който я гледа, но не я вижда

Това казва художникът Ярослав Вешин, чието наследство е изключително богато със своята историческа и художествена стойност. Днес се навършват 165 години от рождението му. Той се нарежда до големия брой негови сънародници, наречени „български чехи“ за огромния му принос в развитието на следосвобожденска България. 

| 23 Май 2025, 12:00 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Ярослав Вешин: Чужденец в България е онзи, който я гледа, но не я вижда
Ярослав Вешин: Чужденец в България е онзи, който я гледа, но не я вижда
Снимка © DFA

Чужденец в България е онзи, който я гледа, но не я вижда!

Това казва художникът Ярослав Вешин, чието наследство е изключително богато със своята историческа и художествена стойност.

Днес се навършват 165 години от рождението му.

Той се нарежда до големия брой негови сънародници, наречени „български чехи“ за огромния му принос в развитието на следосвобожденска България. 

НАЧАЛОТО

Ярослав Вешин е роден на 23 май 1860 г. във малкото градче Вране в Чехия, тогава част от Австро-унгарската империя. Поради липсата на пълно основно училище във Вране, той продължава образованието си в съседните Слани, а по-късно и в Лоуни. Пътувайки, често и пешком, между тези населени места, малкият Ярослав провокира въображението си, съзерцавайки красиви пейзажи и различни житейски сцени. Прибавяйки към това и възпитанието, което получава в семейна среда, питаеща любов към изкуството, се оформя и страстта му към рисуването. Това го отвежда към Пражката художествена академия, където учи живопис при Антоний Лхота и Франтишек Секвенс между 1876 и 1880 г. В този период Пражката академия представлява изостанала европейска школа в живописта, под влиянието на отживелите норми на класицизма и академизма. В ранните рисунки на Вешин извън академията „Изненада“, „Неаполитански музиканти“, „Мила Марженка“ се чувства модният тогава стил късен „Бидермайер“, предпочитащ развлекателните сценки от всекидневието. Но значително влияние върху него имат илюстрациите към народни песни и натурните скици на селяни, направени от Йозеф Манес (1820-1871), както и произведенията на други чешки художници, изложени в галериите в Прага.

Обучението му продължава със специализация при историческия живописец Карл фон Пилоти и жанристите Ото Зайц и Йозеф Бранд в Академията за изобразителни изкуства в Мюнхен, Германия, която завършва през 1883 г. 

ТВОРЧЕСТВОТО

В творчеството му от този период преобладават битови сюжети, които още в края на 19-и век имат висока живописна стойност и богато етнографско съдържание. Името му нашумява покрай цикъла от картини със словашки сюжети, сред които са „Словашки селянки”, „Момче от Словашко”, „Посрещане на сватбари“ и др. Знаменитата му „Словашка сватба“ е картината, която му носи европейска известност. Ярослав Вешин я показва през 1887 г. в Мюнхен, където художникът остава и твори на свободна практика в продължение на 16 години (1881-1897).

В рисунките и живописта от словашката му серия „Весела война“, „Бой със снежни топки“, все още е подчертана развлекателната страна на сюжета, докато в „Началото на един роман“, „Каменна кариера“ и „Преминаване на река Вааг“ е загатнат вече и социалният момент. Ярослав Вешин се специализира и в изобразяването на реалистични ловни композиции, както и на военни етюди. Художникът не губи връзката с чешката живопис и в началото на 90-те години на 19-и век работи по проектите на Миколаш Алеш (1852-1913) за стенописната украса на Пражката спестовна каса (дн. Музей на Клемент Готвалд). 

През 1896 г. българското правителство в лицето на министъра на народното просвещение Константин Величков, предлага на Ярослав Вешин място на професор по живопис в наскоро основаното Държавно рисувално училище в София. Препоръката идва лично от сънародника му – известния художник, преподавател и директор на училището Иван Мърквичка (1856-1938). След като приключва всички свои проекти в Мюнхен, през есента на 1897 г. той се озовава в България, заедно с цялото си семейство.

Първоначално, докато се уреди мястото му в Рисувалното училище, Ярослав Вешин започва да преподава в Софийската мъжка гимназия, като му се налага да съвместява двете позиции. Той работи в Държавното рисувално училище до края на 1903 г., като остава известен с близостта си със студентите, които го описват като най-големия майстор сред живописците, които са им преподавали. Сред най-известните му ученици са пейзажистите импресионисти Никола Петров и Атанас Михов, карикатуристът Александър Божинов, една от първите български художнички Елисавета Георгиева Консулова-Вазова и др. 

В творчеството си Вешин обръща особено внимание на рисуването на открито и значението на колорита. Включва се активно в развоя на българската битова живопис със селски сюжети и внася съвсем нови направления. В произведения като „Вършитба в Радомирско“ (1897), „Орач“ (1899), „Вършитба“ („Лято“, 1900), „Въглищар“ (1910), „Пред пазар“ (1890), „Пазар в Одрин“ (1899), „По следите на дивеча“ (1910), „След лов на сърни“ (1911), „Ловец с хрътки” (1911) и много други, художникът пресъздава не само етнографското ни богатство, а и серия от образи на българския трудов човек, ловни сцени, конски пазари и т.н.

Заедно със сънародника си Иван Мърквичка, с Антон Митов и Иван Ангелов, полагат основите на първообраза на Художествената академия и на организираното движение на дейците на изкуството в София и страната. Творецът активно участва в изложби в България и чужбина.

От края на 1903 г. Ярослав Вешин заема едно от водещите места в новаторското дружество „Съвременно изкуство“, а от 1904 г. се включва активно в Съюза на южнославянските художници „Лада“, на който става първият председател. Майстор на конската фигура, той е поканен още през 1898 г. от княз Фердинанд да изобрази провежданите военни маневри. През 1904 г. Ярослав Вешин е назначен като придворен и военен художник в Министерството на войната и приема българско поданство, а с грамота от 20 юни 1908 г. князът го назначава за „придворен художник живописец“ и така той става първият главен художник към Министерството на войната.

Това изиграва положителна роля в развоя на българската живопис, която се обогатява с неразвития дотогава в нея батален жанр. 

ВОЕНЕН ХУДОЖНИК

Като военен художник Ярослав Вешин посвещава огромен брой ескизи, рисунки и картини в маслени бои на военни походи, маневри, биваци, обози и др. Портретира висши офицери (генерали и полковници, включително и цар Фердинанд), но го вълнува и образът на обикновения войник. 

Ярослав Вешин запечатва маневри на българската армия в картините „Юбилейните шипченски маневри“, посветени на 25-годишнината от боевете около Шипка и Шейново през 1903 г., „Парад при Шейново“ (1902), „Маневри при с. Горубляне“, „Маневри при с. Василовци, Ихтиманско“ (1907), „Военни маневри край София“ (1910) и др.

Уникални са изобразените от него сцени от Балканските войни (1912-1913), в които той участва рисувайки на първа бойна линия, нееднократно с опасност да попадне във вражески плен. 

БАТАЛНИ ПЛАТНА И КАРТИНИ

Сред творбите скиците и етюдите от бранните полета, които после му служат за големите му и многофигурни батални платна и картини са „Бивак при Одрин“ (1913), „Първи пехотен полк пред Мраморно море“ (1914), „Почивка в бивака“ (1914), „Атака на пехотинци“ (1914) и др. Наред с тях Ярослав Вешин подготвя за работа с маслени бои картините „Обоз“, „Пред телените мрежи“ (1913), „Пред лазарета“, „Айвазбаба - атака“, „Айвазбаба - разрушен форт“ (1913-1914) и др.

Като най-значимата батална творба в българската живопис се определя „Отстъплението на турците при Люлебургас“. В дъното на картината, далеч на хоризонта, се виждат оръдейните залпове - там са пренесени бойните действия. На предния план са изобразени убити и ранени турски аскери, за които все още няма медицинска помощ, коли с разкъсани чергила, катурнати оръдия, простреляни волове в калта и локвите вода.

В известната картина „На нож“ (или „В атака“) той рисува възхитителния образ на българския воин, устремно прекрачил първата отбранителна траншея на неприятеля.

Една от най-значимите му творби е „Самарското знаме“ (1911), за която е създадена специална организация, позволяваща по-дългото присъствие на автора край светинята.

Въпреки че няколко бележника с рисунки са загубени още през 1913 г., потънали при преминаването на р. Арда, военните му творби са запазени в българска собственост в най-голяма степен, тъй като през годините се съхраняват от Военното министерство и не са разпродавани, загубени и в крайна сметка попаднали в галерии и колекции извън страната.

Негови творби се съхраняват във фондовете на Националния военноисторически музей, Националната галерия, Софийската градска художествена галерия, Регионалния исторически музей в София, в галерии в Чехия, Словакия и други, както и в частни колекции.

Родоначалникът на баталната живопис и майстор на жанровата картина Ярослав Вешин умира на 9 май 1915 г. в София. 

Живял и творил в бурни военни и превратни политически времена, според много изкуствоведи и изследователи на творчеството му, Ярослав Вешин не получава заслуженото признание за огромния си принос към родното изобразително изкуство.

С грамота от княз Фердинанд на 5 април 1902 г. професорът от Държавното рисувално училище Ярослав Вешин е награден с ордена „Св. Александър“ – пета степен (кавалерски кръст). 

/ВСР

 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
„Кукла” на „Атлас“ излиза на плоча и компактдиск
Турското уейв дуо Ductape ще има концерт у нас
„Грижа и изцеление“ събира шест художнички в столичната галерия „Васка Емануилова“
Турист повреди картина в галерия „Уфици“, докато си прави селфи
Lampa Sessions популяризира български експериментални музикални проекти
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Изложба на художника Илия Йончев се открива в галерия „Димитър Георгиев“
Тонът на времето
Френската група Pareidolia ще има концерти у нас
Творчески отражения
Нов симфоничен оркестър закрива 34-ия си сезон в зала „България“
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.