NRD Начало
Вторник, 24 Юни 2025
Начало Под прожектора Дорина Маркова: Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог
5520
Под прожектора

Дорина Маркова: Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог

„Освен това, той е написан в ритъм три четвърти – повлиян от популярния валс по онова време във Виена. Тя, заедно с пианистката Лора Димитрова, свирят за първи път заедно на сцена в България като част от музикалния цикъл „Музика на всички времена“ на Симфониета – Видин  с диригент Петър Димитров, който започна на 13 май във Видин. Как започнахте да се занимавате с музика?

| 16 Май 2025, 14:25 ч.
Дорина Маркова: Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог
Дорина Маркова: Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог
Снимка © организатори

Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог, каза в интервю цигуларката Дорина Маркова. Тя добави, че обича този концерт и заради тоналността му – ре мажор, която кара цигулката да звучи особено пълноценно.

На 24 юни на сцената на Първо българско народно читалище „Еленка и Кирил Д. Аврамови &ndash

Картини за близо 350 хиляди евро са продадени на летния аукцион на Artmark в София с наддаване, п

Емблематичният графит на Банкси Broken Heart („Разбито сърце“) върху

На 20 юни се навършват 50 години от премиерата на един от най-успешните трилъри

Общинският съвет в Несебър закри художествената галерия в стария град.

Решението е от дне

„Освен това, той е написан в ритъм три четвърти – повлиян от популярния валс по онова време във Виена. Това създава усещане за полюшване, за лекота и комфорт. Ние дори ще се опитаме леко да подчертаем този валсов елемент в основната тема – един малък поклон към вкуса на самия Брамс“, допълва Маркова.

Тя, заедно с пианистката Лора Димитрова, свирят за първи път заедно на сцена в България като част от музикалния цикъл „Музика на всички времена“ на Симфониета – Видин  с диригент Петър Димитров, който започна на 13 май във Видин. Финалният концерт от музикалния цикъл е тази вечер в столичното пространство за култура „Театро арт“ в София.

Как започнахте да се занимавате с музика?

- Родена съм в София, в една далечна година, когато все още имаше комунизъм. Тогава класическата музика беше сред привилегированите професии и се ползваше с особено отношение. Влизането в музикално училище беше трудно – с голяма конкуренция и започва много рано. Аз започнах още на петгодишна възраст, в експерименталните класове на известния български цигулар и преподавател Трендапил Миланов.

Моите родители не са музиканти. Майка ми почти случайно ме записала на цигулка. Попаднах на прекрасни преподаватели като Ирина Драгнева и Валентина Чукарина, които разшириха музикалния ми поглед и ме насочиха към поп музиката – Барбра Стрейзънд, Бродуей… Прекарах целия си съзнателен живот до 18-годишна възраст в музикалното училище, а след това влязох в Софийската консерватория при проф. Гичкова.

Името на Сливен, изписано на глаголица с послание „Словото хората обединява и знанието разп

Орлин Горанов и Музикално-драматичен театър „Константин Кисимов“ (МДТ) представят във

Изпълненията на Balkan Spirit Ensemble откриха третото издание на джаз фестивала „Цветовете

Съюзът на българските художници представя в изложбата „Пазителите<

Трета самостоятелна изложба, посветена на женската красота и страст, представи във Велико Търново

Как се развива кариерата Ви извън България?

- Промените в политическия строй в България ми дадоха възможност да се явявам на прослушвания в чужбина. Една комисия за младежки оркестри дойде в София – нещо, което преди това не се случваше. Така започна участието ми в конкурси, благодарение на които завърших в Калифорнийския университет в Лос Анджелес при големия американски виртуоз Марк Каплан – личности, която промени посоката на моя живот.

След това участвах в международни фестивали, върнах се в София и станах концертмайстор на Софийската опера и балет. По-късно заминах за Сидни, където бях водач първо в симфоничния, а после и в оперния оркестър. Спечелих конкурс за водач и в Лондонската филхармония. Животът ми беше разделен между Сидни и Лондон, но Лондон надделя – той е центърът на класическата музика. Имах възможност да свиря в седем от големите оркестри, включително двата на Би Би Си и в Кралската филхармония.

Какво да очаква публиката на концерта на 16 май?

- С диригента г-н Димитров и Симфониета – Видин ще изпълним концерта за цигулка на Брамс – творба, която не е просто солов концерт, това е диалог. В него оркестърът и солистът постоянно си разменят роли. Брамс го е създал в тясно сътрудничество с цигуларя Йозеф Йоахим, което прави партньорството между солиста и оркестъра особено силно. 

Обичам този концерт и заради тоналността му – ре мажор, която кара цигулката да звучи особено пълноценно. Освен това, той е написан в ритъм три четвърти – повлиян от популярния валс по онова време във Виена. Това създава усещане за полюшване, за лекота и комфорт. Ние дори ще се опитаме леко да подчертаем този валсов елемент в основната тема – един малък поклон към вкуса на самия Брамс.

Защо избрахте да свирите със Симфониета – Видин?

- Много ме вълнува развитието на този оркестър. Знам добре какво е да си част от утвърдени оркестри, но тук е различно – Симфониета – Видин не е от традиционните „стожери“ на класиката, но започва да се утвърждава, да се развива, да привлича чуждестранни солисти и музиканти, да свири на нови места.

Въпреки че вече не съм млада, смятам себе си за носител на новото. И винаги е вдъхновяващо, когато срещна съмишленици – хора и институции, които също са носители на новото. Това създава особена енергия.

Какви бъдещи проекти планирате?

- Проектите са много – рецитали, концерти, студийни записи. Често се чудя кога ще намеря време да подготвя всички пасажи, които ме очакват. Веднага след концерта ще вляза в студиото за записи на музика към големи филмови продукции. Не мога да споделя заглавията, но ще подскажа – някои от тях са свързани с бързи коли и много известни актьори. Докато съм все още млада и здрава, животът ми е на пълна скорост. 

Дорина Маркова е част е от няколко оркестъра – Abbey Road Studios в Лондон и Saint Martin in the Fields. Участвала е с ключови позиции в седем оркестъра във Великобритания, включително Лондонската филхармония, BBC SSO, BBC CO, BBC SO, Кралския филхармоничен оркестър и в операта в Австралия. Като част от Abbey Road Studios до днес записва най-големите проекти в киното. Нейната цигулка е част от саундтрака на много блокбъстъри, сред които „Скайфол“, „Междузвездни войни“, „Игрите на глада“, „Красавицата и звяра“, „Властелинът на пръстените“, „Интерстелар“, „Черната пантера“, „Отмъстителите“, „Аладин“. Работила е със Стинг, Адел, Куинси Джоунс, Take That, Роби Уилямс, записвала е музиката към филмите на Педро Алмодовар, филмовите партитури на композитори като Александр Деспла, Хауърд Шор и Ханс Цимер. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
17-ти международен конкурс „Млади виртуози“
На 26 юни се открива 17-ият международен конкурс „Млади виртуози“ с клавирен концерт „Един пианист. Пет композиторски свята“, съобщават организаторите.  ...
Второ издание на Международния театрален фестивал „Школа“
Плевен е домакин за втора поредна година на Международния театрален фестивал „Школа“. От 23 до 30 юни градът ще се превърне в сцена на събитие, което не просто представ ...
Филмът на Ники Илиев "Чужденецът" ще бъде представен на Седмицата на франкофонското кино в Скопие
Филмът "Чужденецът" на Ники Илиев ще бъде представен във втората вечер от Седмицата на франкофонското кино, която тази вечер започва в Скопие. Организирана от Френския културен ин ...
Мая Мечева и Елиза Ковачева-Цокова правят изложба „Между два свята”
Изложбата на Мая Мечева и Елиза Ковачева-Цокова предлага едно пътуване - съзерцание с възможности за дълбок размисъл и интерпретация. Експозицията „Между два свята“ ще ...
Десето юбилейно издание на Бургаския международен филмов фестивал
Британският документален филм "Да станеш Мадона" на режисьора Майкъл Огдън ще открие десетото юбилейно издание на Бургаския международен филмов фестивал (Burgas International Film ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Изложба на художника Илия Йончев се открива в галерия „Димитър Георгиев“
Живописна изложба на художника Илия Йончев ще бъде открина на 26 юни в Пловдив, съобщават от галерия „Димитър Георгиев“, домакин на събитието. По думите им изложбите н ...
Френската група Pareidolia ще има концерти у нас
Французите от Pareidolia ще имат три концерта у нас, съобщават организаторите. Младата алтернативна рок група ще гостува в София на 6 юли – във „Фабрика Автономия&ldqu ...
Нов симфоничен оркестър закрива 34-ия си сезон в зала „България“
Нов симфоничен оркестър закрива 34-ия си сезон на 3 юли в зала „България“, съобщават от оркестъра. Под диригентството на Петко Димитров и с участието на виолончелиста ...
Българската група Scarlet издава „Слънчоглед“, спечелила Младежкия конкурс за нова песен
Българската инди рок/пост пънк група Scarlet издава на 24 юни песента си „Слънчоглед“, с която спечели второто издание на „Младежки конкурс за нова песен“ в ...
„Кукла” на „Атлас“ излиза на плоча и компактдиск
Първият албум „Кукла” на група „Атлас“ излиза за първи път на плоча и компактдиск. Представянето е на 5 юли в София, съобщават организаторите. По думите им ...
Тикер в 11:00 ч.
Живописна изложба на художника Илия Йончев ще бъде открина на 26 юни в Пловдив, ...
Начало Под прожектора
5520
Под прожектора

Дорина Маркова: Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог

„Освен това, той е написан в ритъм три четвърти – повлиян от популярния валс по онова време във Виена. Тя, заедно с пианистката Лора Димитрова, свирят за първи път заедно на сцена в България като част от музикалния цикъл „Музика на всички времена“ на Симфониета – Видин  с диригент Петър Димитров, който започна на 13 май във Видин. Как започнахте да се занимавате с музика?

| 16 Май 2025, 14:25 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Дорина Маркова: Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог
Дорина Маркова: Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог
Снимка © организатори

Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог, каза в интервю цигуларката Дорина Маркова. Тя добави, че обича този концерт и заради тоналността му – ре мажор, която кара цигулката да звучи особено пълноценно.

„Освен това, той е написан в ритъм три четвърти – повлиян от популярния валс по онова време във Виена. Това създава усещане за полюшване, за лекота и комфорт. Ние дори ще се опитаме леко да подчертаем този валсов елемент в основната тема – един малък поклон към вкуса на самия Брамс“, допълва Маркова.

Тя, заедно с пианистката Лора Димитрова, свирят за първи път заедно на сцена в България като част от музикалния цикъл „Музика на всички времена“ на Симфониета – Видин  с диригент Петър Димитров, който започна на 13 май във Видин. Финалният концерт от музикалния цикъл е тази вечер в столичното пространство за култура „Театро арт“ в София.

Как започнахте да се занимавате с музика?

- Родена съм в София, в една далечна година, когато все още имаше комунизъм. Тогава класическата музика беше сред привилегированите професии и се ползваше с особено отношение. Влизането в музикално училище беше трудно – с голяма конкуренция и започва много рано. Аз започнах още на петгодишна възраст, в експерименталните класове на известния български цигулар и преподавател Трендапил Миланов.

Моите родители не са музиканти. Майка ми почти случайно ме записала на цигулка. Попаднах на прекрасни преподаватели като Ирина Драгнева и Валентина Чукарина, които разшириха музикалния ми поглед и ме насочиха към поп музиката – Барбра Стрейзънд, Бродуей… Прекарах целия си съзнателен живот до 18-годишна възраст в музикалното училище, а след това влязох в Софийската консерватория при проф. Гичкова.

Как се развива кариерата Ви извън България?

- Промените в политическия строй в България ми дадоха възможност да се явявам на прослушвания в чужбина. Една комисия за младежки оркестри дойде в София – нещо, което преди това не се случваше. Така започна участието ми в конкурси, благодарение на които завърших в Калифорнийския университет в Лос Анджелес при големия американски виртуоз Марк Каплан – личности, която промени посоката на моя живот.

След това участвах в международни фестивали, върнах се в София и станах концертмайстор на Софийската опера и балет. По-късно заминах за Сидни, където бях водач първо в симфоничния, а после и в оперния оркестър. Спечелих конкурс за водач и в Лондонската филхармония. Животът ми беше разделен между Сидни и Лондон, но Лондон надделя – той е центърът на класическата музика. Имах възможност да свиря в седем от големите оркестри, включително двата на Би Би Си и в Кралската филхармония.

Какво да очаква публиката на концерта на 16 май?

- С диригента г-н Димитров и Симфониета – Видин ще изпълним концерта за цигулка на Брамс – творба, която не е просто солов концерт, това е диалог. В него оркестърът и солистът постоянно си разменят роли. Брамс го е създал в тясно сътрудничество с цигуларя Йозеф Йоахим, което прави партньорството между солиста и оркестъра особено силно. 

Обичам този концерт и заради тоналността му – ре мажор, която кара цигулката да звучи особено пълноценно. Освен това, той е написан в ритъм три четвърти – повлиян от популярния валс по онова време във Виена. Това създава усещане за полюшване, за лекота и комфорт. Ние дори ще се опитаме леко да подчертаем този валсов елемент в основната тема – един малък поклон към вкуса на самия Брамс.

Защо избрахте да свирите със Симфониета – Видин?

- Много ме вълнува развитието на този оркестър. Знам добре какво е да си част от утвърдени оркестри, но тук е различно – Симфониета – Видин не е от традиционните „стожери“ на класиката, но започва да се утвърждава, да се развива, да привлича чуждестранни солисти и музиканти, да свири на нови места.

Въпреки че вече не съм млада, смятам себе си за носител на новото. И винаги е вдъхновяващо, когато срещна съмишленици – хора и институции, които също са носители на новото. Това създава особена енергия.

Какви бъдещи проекти планирате?

- Проектите са много – рецитали, концерти, студийни записи. Често се чудя кога ще намеря време да подготвя всички пасажи, които ме очакват. Веднага след концерта ще вляза в студиото за записи на музика към големи филмови продукции. Не мога да споделя заглавията, но ще подскажа – някои от тях са свързани с бързи коли и много известни актьори. Докато съм все още млада и здрава, животът ми е на пълна скорост. 

Дорина Маркова е част е от няколко оркестъра – Abbey Road Studios в Лондон и Saint Martin in the Fields. Участвала е с ключови позиции в седем оркестъра във Великобритания, включително Лондонската филхармония, BBC SSO, BBC CO, BBC SO, Кралския филхармоничен оркестър и в операта в Австралия. Като част от Abbey Road Studios до днес записва най-големите проекти в киното. Нейната цигулка е част от саундтрака на много блокбъстъри, сред които „Скайфол“, „Междузвездни войни“, „Игрите на глада“, „Красавицата и звяра“, „Властелинът на пръстените“, „Интерстелар“, „Черната пантера“, „Отмъстителите“, „Аладин“. Работила е със Стинг, Адел, Куинси Джоунс, Take That, Роби Уилямс, записвала е музиката към филмите на Педро Алмодовар, филмовите партитури на композитори като Александр Деспла, Хауърд Шор и Ханс Цимер. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
17-ти международен конкурс „Млади виртуози“
Второ издание на Международния театрален фестивал „Школа“
Филмът на Ники Илиев "Чужденецът" ще бъде представен на Седмицата на франкофонското кино в Скопие
Мая Мечева и Елиза Ковачева-Цокова правят изложба „Между два свята”
Десето юбилейно издание на Бургаския международен филмов фестивал
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Изложба на художника Илия Йончев се открива в галерия „Димитър Георгиев“
Тонът на времето
Френската група Pareidolia ще има концерти у нас
Творчески отражения
Нов симфоничен оркестър закрива 34-ия си сезон в зала „България“
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.