NRD Начало
Вторник, 1 Юли 2025
Начало Под прожектора Дорина Маркова: Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог
5521
Под прожектора

Дорина Маркова: Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог

„Освен това, той е написан в ритъм три четвърти – повлиян от популярния валс по онова време във Виена. Тя, заедно с пианистката Лора Димитрова, свирят за първи път заедно на сцена в България като част от музикалния цикъл „Музика на всички времена“ на Симфониета – Видин  с диригент Петър Димитров, който започна на 13 май във Видин. Как започнахте да се занимавате с музика?

| 16 Май 2025, 14:25 ч.
Дорина Маркова: Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог
Дорина Маркова: Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог
Снимка © организатори

Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог, каза в интервю цигуларката Дорина Маркова. Тя добави, че обича този концерт и заради тоналността му – ре мажор, която кара цигулката да звучи особено пълноценно.

Творби на тема „Неизказано“ (Untold) подредиха участниците в 36-ото издание на фестив

Българският творец Живко Тенев-Gissen представя над 90 снимки на "най-малкия град" в света - Маду

За първи път в историята на Сатиричния театър ще се играе представление с аудиоо

Мълчаливо шествие бе проведено от около 200 демонстранти в Базел, домакин на тазгодишния песенен

Изложба „Военен плакат“ отбелязва 80-годишнината от края на Втората световна война. Е

„Освен това, той е написан в ритъм три четвърти – повлиян от популярния валс по онова време във Виена. Това създава усещане за полюшване, за лекота и комфорт. Ние дори ще се опитаме леко да подчертаем този валсов елемент в основната тема – един малък поклон към вкуса на самия Брамс“, допълва Маркова.

Тя, заедно с пианистката Лора Димитрова, свирят за първи път заедно на сцена в България като част от музикалния цикъл „Музика на всички времена“ на Симфониета – Видин  с диригент Петър Димитров, който започна на 13 май във Видин. Финалният концерт от музикалния цикъл е тази вечер в столичното пространство за култура „Театро арт“ в София.

Как започнахте да се занимавате с музика?

- Родена съм в София, в една далечна година, когато все още имаше комунизъм. Тогава класическата музика беше сред привилегированите професии и се ползваше с особено отношение. Влизането в музикално училище беше трудно – с голяма конкуренция и започва много рано. Аз започнах още на петгодишна възраст, в експерименталните класове на известния български цигулар и преподавател Трендапил Миланов.

Моите родители не са музиканти. Майка ми почти случайно ме записала на цигулка. Попаднах на прекрасни преподаватели като Ирина Драгнева и Валентина Чукарина, които разшириха музикалния ми поглед и ме насочиха към поп музиката – Барбра Стрейзънд, Бродуей… Прекарах целия си съзнателен живот до 18-годишна възраст в музикалното училище, а след това влязох в Софийската консерватория при проф. Гичкова.

Концерт с произведения на германския композитор Роберт Шуман в изпълнение на четирима известни бъ

„По пътя“ е темата на предстоящия 30-и „София филм фес

Минавайте спокойно през реката, не използвайте мостове. Мостовете са между хората. Това каза Гред

Невелин Иванов ще представи пърформанс, който надгражда неговия продължаващ интерес към институци

Ателиерният салон "Крехкостта на битието и металургия на любовта" на българския художник Румен Са

Как се развива кариерата Ви извън България?

- Промените в политическия строй в България ми дадоха възможност да се явявам на прослушвания в чужбина. Една комисия за младежки оркестри дойде в София – нещо, което преди това не се случваше. Така започна участието ми в конкурси, благодарение на които завърших в Калифорнийския университет в Лос Анджелес при големия американски виртуоз Марк Каплан – личности, която промени посоката на моя живот.

След това участвах в международни фестивали, върнах се в София и станах концертмайстор на Софийската опера и балет. По-късно заминах за Сидни, където бях водач първо в симфоничния, а после и в оперния оркестър. Спечелих конкурс за водач и в Лондонската филхармония. Животът ми беше разделен между Сидни и Лондон, но Лондон надделя – той е центърът на класическата музика. Имах възможност да свиря в седем от големите оркестри, включително двата на Би Би Си и в Кралската филхармония.

Какво да очаква публиката на концерта на 16 май?

- С диригента г-н Димитров и Симфониета – Видин ще изпълним концерта за цигулка на Брамс – творба, която не е просто солов концерт, това е диалог. В него оркестърът и солистът постоянно си разменят роли. Брамс го е създал в тясно сътрудничество с цигуларя Йозеф Йоахим, което прави партньорството между солиста и оркестъра особено силно. 

Обичам този концерт и заради тоналността му – ре мажор, която кара цигулката да звучи особено пълноценно. Освен това, той е написан в ритъм три четвърти – повлиян от популярния валс по онова време във Виена. Това създава усещане за полюшване, за лекота и комфорт. Ние дори ще се опитаме леко да подчертаем този валсов елемент в основната тема – един малък поклон към вкуса на самия Брамс.

Защо избрахте да свирите със Симфониета – Видин?

- Много ме вълнува развитието на този оркестър. Знам добре какво е да си част от утвърдени оркестри, но тук е различно – Симфониета – Видин не е от традиционните „стожери“ на класиката, но започва да се утвърждава, да се развива, да привлича чуждестранни солисти и музиканти, да свири на нови места.

Въпреки че вече не съм млада, смятам себе си за носител на новото. И винаги е вдъхновяващо, когато срещна съмишленици – хора и институции, които също са носители на новото. Това създава особена енергия.

Какви бъдещи проекти планирате?

- Проектите са много – рецитали, концерти, студийни записи. Често се чудя кога ще намеря време да подготвя всички пасажи, които ме очакват. Веднага след концерта ще вляза в студиото за записи на музика към големи филмови продукции. Не мога да споделя заглавията, но ще подскажа – някои от тях са свързани с бързи коли и много известни актьори. Докато съм все още млада и здрава, животът ми е на пълна скорост. 

Дорина Маркова е част е от няколко оркестъра – Abbey Road Studios в Лондон и Saint Martin in the Fields. Участвала е с ключови позиции в седем оркестъра във Великобритания, включително Лондонската филхармония, BBC SSO, BBC CO, BBC SO, Кралския филхармоничен оркестър и в операта в Австралия. Като част от Abbey Road Studios до днес записва най-големите проекти в киното. Нейната цигулка е част от саундтрака на много блокбъстъри, сред които „Скайфол“, „Междузвездни войни“, „Игрите на глада“, „Красавицата и звяра“, „Властелинът на пръстените“, „Интерстелар“, „Черната пантера“, „Отмъстителите“, „Аладин“. Работила е със Стинг, Адел, Куинси Джоунс, Take That, Роби Уилямс, записвала е музиката към филмите на Педро Алмодовар, филмовите партитури на композитори като Александр Деспла, Хауърд Шор и Ханс Цимер. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Миро пее под открито небе
Миро ще направи концерт под открито небе на сцената на Vidas Art Arena – на 31 юли. Това ще е първото лятно участие на изпълнителя в столицата от години насам, информират ор ...
Морган Уолън запази челната си позиция в класацията на "Билборд" за албуми
Кънтри певецът Морган Уолън отново е на челна позиция в класацията на "Билборд" за албуми, отбелязвайки шеста поредна седмица на върха й, съобщи сайтът на изданието. Уолън запазва ...
Британската полиция проверява изяви на сцената на фестивала "Гластънбъри" след антиизраелски скандирания
Британската полиция съобщи, че обмисля дали да започне разследване заради антиизраелски коментари и скандирания от сцената на участници във фестивала "Гластънбъри", предадоха освед ...
Рапърите от "Нийкап" се включиха във фестивала "Гластънбъри" въпреки полемиката около участието им
Северноирландските рапъри от групата "“Нийкап" се представиха с предизвикателно шоу на фестивала "Гластънбъри", след като преди участието им се разрази полемика дали трябва д ...
Риана се появи на световната премиера на новия филм за смърфовете в Брюксел
Белгия разстла син килим за Риана и други звезди, които се появиха на световната премиера на новия филм за смърфовете, предаде Асошиейтед преес. Певицата е продуцент на "Смърфовет ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Рекорден брой участници се включиха в петнадесетия фестивал по подводна фотография Diving Fest
Рекорден брой участници се включиха в петнадесетото издание на фестивала по подводна фотография Diving Fest в Ахтопол, съобщиха от Сдружението с нестопанска цел "Приятели на морето ...
И „Дългият път към дома“ на Mary Boys Band излезе на винил
„Дългият път към дома“ е вторият студиен албум на Mary Boys Band, който излезе на винил, съобщават от групата. В албума, освен едноименния хит, са също „Слънчогл ...
Макетите на новите стъклописи на катедралата "Нотр Дам" в Париж ще бъдат представени през декември
Макетите в естествена големина на новите съвременни стъклописи, които трябва да бъдат  монтирани в края на 2026 г. в катедралата "Нотр Дам" в Париж, ремонтирана след опустошит ...
Миро пее под открито небе
Миро ще направи концерт под открито небе на сцената на Vidas Art Arena – на 31 юли. Това ще е първото лятно участие на изпълнителя в столицата от години насам, информират ор ...
Мила Роберт представя нов албум, вдъхновен от балканските корени и зората на демокрацията
„Сърце“ се казва новият албум на Мила Роберт. Проектът е силно вдъхновен от балканските корени и зората на демокрацията в България от 90-те и началото на 2000-те г ...
Тикер в 17:00 ч.
Рекорден брой участници се включиха в петнадесетото издание на фестивала по подв ...
Начало Под прожектора
5521
Под прожектора

Дорина Маркова: Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог

„Освен това, той е написан в ритъм три четвърти – повлиян от популярния валс по онова време във Виена. Тя, заедно с пианистката Лора Димитрова, свирят за първи път заедно на сцена в България като част от музикалния цикъл „Музика на всички времена“ на Симфониета – Видин  с диригент Петър Димитров, който започна на 13 май във Видин. Как започнахте да се занимавате с музика?

| 16 Май 2025, 14:25 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Дорина Маркова: Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог
Дорина Маркова: Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог
Снимка © организатори

Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог, каза в интервю цигуларката Дорина Маркова. Тя добави, че обича този концерт и заради тоналността му – ре мажор, която кара цигулката да звучи особено пълноценно.

„Освен това, той е написан в ритъм три четвърти – повлиян от популярния валс по онова време във Виена. Това създава усещане за полюшване, за лекота и комфорт. Ние дори ще се опитаме леко да подчертаем този валсов елемент в основната тема – един малък поклон към вкуса на самия Брамс“, допълва Маркова.

Тя, заедно с пианистката Лора Димитрова, свирят за първи път заедно на сцена в България като част от музикалния цикъл „Музика на всички времена“ на Симфониета – Видин  с диригент Петър Димитров, който започна на 13 май във Видин. Финалният концерт от музикалния цикъл е тази вечер в столичното пространство за култура „Театро арт“ в София.

Как започнахте да се занимавате с музика?

- Родена съм в София, в една далечна година, когато все още имаше комунизъм. Тогава класическата музика беше сред привилегированите професии и се ползваше с особено отношение. Влизането в музикално училище беше трудно – с голяма конкуренция и започва много рано. Аз започнах още на петгодишна възраст, в експерименталните класове на известния български цигулар и преподавател Трендапил Миланов.

Моите родители не са музиканти. Майка ми почти случайно ме записала на цигулка. Попаднах на прекрасни преподаватели като Ирина Драгнева и Валентина Чукарина, които разшириха музикалния ми поглед и ме насочиха към поп музиката – Барбра Стрейзънд, Бродуей… Прекарах целия си съзнателен живот до 18-годишна възраст в музикалното училище, а след това влязох в Софийската консерватория при проф. Гичкова.

Как се развива кариерата Ви извън България?

- Промените в политическия строй в България ми дадоха възможност да се явявам на прослушвания в чужбина. Една комисия за младежки оркестри дойде в София – нещо, което преди това не се случваше. Така започна участието ми в конкурси, благодарение на които завърших в Калифорнийския университет в Лос Анджелес при големия американски виртуоз Марк Каплан – личности, която промени посоката на моя живот.

След това участвах в международни фестивали, върнах се в София и станах концертмайстор на Софийската опера и балет. По-късно заминах за Сидни, където бях водач първо в симфоничния, а после и в оперния оркестър. Спечелих конкурс за водач и в Лондонската филхармония. Животът ми беше разделен между Сидни и Лондон, но Лондон надделя – той е центърът на класическата музика. Имах възможност да свиря в седем от големите оркестри, включително двата на Би Би Си и в Кралската филхармония.

Какво да очаква публиката на концерта на 16 май?

- С диригента г-н Димитров и Симфониета – Видин ще изпълним концерта за цигулка на Брамс – творба, която не е просто солов концерт, това е диалог. В него оркестърът и солистът постоянно си разменят роли. Брамс го е създал в тясно сътрудничество с цигуларя Йозеф Йоахим, което прави партньорството между солиста и оркестъра особено силно. 

Обичам този концерт и заради тоналността му – ре мажор, която кара цигулката да звучи особено пълноценно. Освен това, той е написан в ритъм три четвърти – повлиян от популярния валс по онова време във Виена. Това създава усещане за полюшване, за лекота и комфорт. Ние дори ще се опитаме леко да подчертаем този валсов елемент в основната тема – един малък поклон към вкуса на самия Брамс.

Защо избрахте да свирите със Симфониета – Видин?

- Много ме вълнува развитието на този оркестър. Знам добре какво е да си част от утвърдени оркестри, но тук е различно – Симфониета – Видин не е от традиционните „стожери“ на класиката, но започва да се утвърждава, да се развива, да привлича чуждестранни солисти и музиканти, да свири на нови места.

Въпреки че вече не съм млада, смятам себе си за носител на новото. И винаги е вдъхновяващо, когато срещна съмишленици – хора и институции, които също са носители на новото. Това създава особена енергия.

Какви бъдещи проекти планирате?

- Проектите са много – рецитали, концерти, студийни записи. Често се чудя кога ще намеря време да подготвя всички пасажи, които ме очакват. Веднага след концерта ще вляза в студиото за записи на музика към големи филмови продукции. Не мога да споделя заглавията, но ще подскажа – някои от тях са свързани с бързи коли и много известни актьори. Докато съм все още млада и здрава, животът ми е на пълна скорост. 

Дорина Маркова е част е от няколко оркестъра – Abbey Road Studios в Лондон и Saint Martin in the Fields. Участвала е с ключови позиции в седем оркестъра във Великобритания, включително Лондонската филхармония, BBC SSO, BBC CO, BBC SO, Кралския филхармоничен оркестър и в операта в Австралия. Като част от Abbey Road Studios до днес записва най-големите проекти в киното. Нейната цигулка е част от саундтрака на много блокбъстъри, сред които „Скайфол“, „Междузвездни войни“, „Игрите на глада“, „Красавицата и звяра“, „Властелинът на пръстените“, „Интерстелар“, „Черната пантера“, „Отмъстителите“, „Аладин“. Работила е със Стинг, Адел, Куинси Джоунс, Take That, Роби Уилямс, записвала е музиката към филмите на Педро Алмодовар, филмовите партитури на композитори като Александр Деспла, Хауърд Шор и Ханс Цимер. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Миро пее под открито небе
Морган Уолън запази челната си позиция в класацията на "Билборд" за албуми
Британската полиция проверява изяви на сцената на фестивала "Гластънбъри" след антиизраелски скандирания
Рапърите от "Нийкап" се включиха във фестивала "Гластънбъри" въпреки полемиката около участието им
Риана се появи на световната премиера на новия филм за смърфовете в Брюксел
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юли
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Рекорден брой участници се включиха в петнадесетия фестивал по подводна фотография Diving Fest
Калейдоскоп
И „Дългият път към дома“ на Mary Boys Band излезе на винил
Творчески отражения
Макетите на новите стъклописи на катедралата "Нотр Дам" в Париж ще бъдат представени през декември
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.