NRD Начало
Петък, 25 Април 2025
Начало Творчески отражения „Изгубен“ османски шедьовър ще бъде продаден на търг в Лондон
2449
Творчески отражения

„Изгубен“ османски шедьовър ще бъде продаден на търг в Лондон

На 29 април като част от дългоочаквания търг на ориенталско изкуство аукционната къща ще представи „Приготвяне на кафе“, отдавна изгубена картина на Осман Хамди Бей, вероятно най-почитаната фигура в канона на османската живопис. Оценявана на 1-1,5 милиона паунда (около 1,3-2 милиона долара), композицията „Приготвяне на кафе“ от 1881 г. „Това беше много неочаквано преоткриване“, обяснява Клод Пиенинг, старши международен специалист по европейски картини в „Сотбис“.

| 22 Април 2025, 19:37 ч.
„Изгубен“ османски шедьовър ще бъде продаден на търг в Лондон
„Изгубен“ османски шедьовър ще бъде продаден на търг в Лондон
Снимка © АА

Тази пролет светът на изкуството насочва погледа си към Лондон, където един от най-значимите шедьоври на ориенталско изкуство, преоткрит наскоро, ще бъде предложен на търг в аукционната къща „Сотбис“ (Sotheby’s),  предаде Анадолската агенция (АА) съгласно споразумението за обмен на информация между двете агенции.

Драматично-куклен театър – Враца (ДКТ) ще вземе участие в 12-тото издание на Международния

„Памет – посоки – поколения“ е заглавието на изложбата на Марена Джингова

Голям син диамант с тегло 10,03 карата и приблизителна стойност 20 милиона долара е изложен в Абу

Художникът Петър Крумов представя втора самостоятелна изложба „Стъ

За 17-и път в Троян ще бъде връчен призът „Николай Ганков“, съобщи председателят на и

На 29 април като част от дългоочаквания търг на ориенталско изкуство аукционната къща ще представи „Приготвяне на кафе“, отдавна изгубена картина на Осман Хамди Бей, вероятно най-почитаната фигура в канона на османската живопис.

Оценявана на 1-1,5 милиона паунда (около 1,3-2 милиона долара), композицията „Приготвяне на кафе“ от 1881 г. се появява отново след повече от век в частни европейски колекции, известна доскоро само от черно-бяла снимка, направена през годината на създаването от известните фотографи Паскал Себа и Поликарп Жоайе.

„Това беше много неочаквано преоткриване“, обяснява Клод Пиенинг, старши международен специалист по европейски картини в „Сотбис“.

„Към мен се обърна господин, когото познавам от много години, който ми предложи тази картина. Той я беше купил наскоро от някой друг, който я беше купил преди няколко години от семейството, европейското семейство, чието притежание тя е била почти 75 години, със сигурност от около 1930 г."

От Истанбул до Виена до Лондон

Президентът на Египет Абдел Фатах ас Сиси одобри 3 юли за датата на официалното откриване на Голе

Живописни творби и фотографии на художничката Калия Калъчева и фотографа Калоян Николов показват

Предприети са всички необходими мерки за защита на експонатите от изложбата "Древна Тракия и анти

Държавна опера – Варна ще гостува с балетния спектакъл “Лешникотрошачката” от П

От днес в продължение на пет дни Ямбол се превръща в приказна сцена на куклено-театралното изкуст

Първоначално придобита около 1910 г. от принц Садик Ядигаров, колекционер на изкуство от Грузия, картината е става притежание на сина му Арчил, а след това, около 1930 г., на частен колекционер във Виена, свързан с Арчил чрез брак, където се предава по наследство до 2008 г.

Оттогава картината се съхранява в друга австрийска частна колекция до скорошното й появяване.

Картината изобразява две млади жени, приготвящи ритуално кафе на фона на богато облицован с плочки интериор с колонада, може би въображаем харем в двореца „Топкапъ“ в Истанбул.

Обстановката е измислена, но е представена с изящно внимание към детайла, създавайки „разкошно и подобно на бижу впечатление за лукс“ – така  каталогът на „Сотбис“ описва картината.

Кафето, врата към по-широк културен диалог

Кафето, централен мотив в живота на Близкия изток, се превръща във врата към по-широк културен диалог.

„Мисля, че е чудесно, че това е централният мотив на картината. Картината показва каната за кафе със зарфовете, които са поставките за чаши. Това очевидно е типично турска - или трябва да кажа, османска - характеристика на картината", отбелязва Пиенинг.

Предметите в картината добавят слоеве от културна символика и материално богатство: покривка от кадифе с метални нишки, върху която има кана за кафе и зарфовете, мамелюкска месингова купа, китайски порцеланови вази, бродирани кърпи и рядка декоративна висулка от щраусово яйце – някога символ на османския султански двор.

Луксозните тюркоазени тонове на мамелюкските плочки са в синхрон с кавказката пътека под краката на жените, привличайки погледа към най-впечатляващата архитектурна характеристика на картината: чифт монументални мамелюкски врати, инкрустирани със слонова кост.

За Хамди Бей картината бележи връхна точка в кратък, но интензивен период на художествена продуктивност, казва Пиенинг.

„Тя а от неговият ранен период и е нарисувана в малък мащаб“, добави той. „Тя е подписана и датирана на латиница. А това предполага, че е била предназначена за европейска колекция, а не за турска."

Мост между културите

Роден в елитно османско семейство, в началото на 60-те години на XIX в. Хамди Бей е изпратен в Париж, за да учи право, но вместо това намира призванието си в живописта и археологията.

Възприемайки западна техника за изобразяване на източни теми, Хамди Бей не само отговаря на нарастващия пазар на ориенталско изкуство от XIX в., но също така използва дълбокото си разбиране на мюсюлманската култура, за да създаде нюансирани, изпълнени с уважение изображения на османския живот.

По думите на Пиенинг, „това, което ще забележите в картината, е, че е нарисувана в това, което бихме нарекли френски академичен стил... Но от една страна, картината очевидно е на турска тема и е нарисувана през очите на турски художник, което според мен е прекрасна идея, но в стил, който не е типичен за Турция. Това е стил, който Хамди Бей възприема, докато учи във Франция... Така че в този смисъл картината наистина е мост между културите.“

Хамди бей е известен с двойно наследство - като художник и като строител на държвата.

След завръщането си в Истанбул той заема дипломатически постове и ръководи множество археологически експедиции.

През 1882 г. той основава Академията за изящни изкуства в Истанбул, като става неин първи директор и допринася за формирането на ново поколение турски художници.

Стих от Корана

В картината на Хамди Бей се открива допълнителен слой на интертекстуална дълбочина чрез куфическия арабски надпис по протежение на носещата греда – това е текст от Корана, който се появява и в друга творба на художника, съхранявана в Лувъра в Абу Даби.

Този повтарящ се мотив свързва „Приготвянето на кафе“ не само с по-широкото творчество на художника, но и с неговия духовен и интелектуален мироглед.

Тъй като по-късно този месец чукчето в „Сотбис“ е готово да удари, има осезаемо очакване, че тази новопоявила се творба може да предизвика интерес извън турския пазар на изкуство, според Пиенинг.

Хамди Бей „сега е в мейнстрийма на ориенталските художници от XIX в. и творбите му са изложени в музеи по целия свят - в Америка, в Близкия изток, в Абу Даби, също и в Малайзия. Така че интерес към него има от целия свят и очаквам и към търга да има интерес от цял свят“, казва Пиенинг.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Цигуларката Естер Абрами отдава почит на дами композитори в албума си „Жени“
Френската цигуларка Естер Абрами поставя жените композитори в центъра на вниманието с новия си албум „Жени“, отдавайки почит на често пренебрегвания им принос към класи ...
Чарли Екс Си Екс, Лола Йънг и групата "Уам!" са сред номинираните на наградите „Айвър Новело“
Aлбумът на певицата Чарли Екс Си Екс Brat и хитът на групата "Уам!",съставена от Джордж Майкъл и Aндрю Риджли, Last Christmas са сред музикалните продукции, номинирани за годишните ...
От Дженифър Лорънс до Кристен Стюарт - фестивалът в Кан допълни програмата си
Кинофестивалът в Кан, до началото на чието седемдесет и осмо издание остават двадесетина дни, допълни програмата си, включвайки в надпреварата трилър с Дженифър Лорънс и Робърт Пат ...
Китаристът Карлос Сантана отложи концерти заради положителен тест за КОВИД-19
Легендарният китарист Карлос Сантана отложи няколко концерта, след като даде положителна проба за КОВИД-19, предаде АФП, позовавайки се на агента му.  Музикантът е страдал от ...
В 60 фотографии Марина Великова представя дейността на българските антарктици, участвали в 33-тата експедиция на Ледения континент
В 60 фотографии Марина Великова представя дейността на българските антарктици, участвали в 33-тата експедиция на Ледения континент. Те са включени във фотоизложбата „Антаркти ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
35 години свят от цветни чудеса
Творческа годишнина на Арт школа „Колорит“ с ръководител Майя Ананиева под мотото „35 години свят от цветни чудеса“ бе отбелязана в Плевен. Празникът беше в ...
Струнен квартет „Фрош“ представи произведения на Бах, Шостакович и Равел
Струнен квартет „Фрош“ представи произведения на Бах, Шостакович и Равел в третата вечер от Седмицата на камерната музика „Константин Илиев“ в концертна зал ...
Художникът Йордан Трифонов подреди юбилейната си изложба „Дух и материя“
Художникът Йордан Трифонов подреди в Ямбол юбилейна изложба, показваща пътя му в изкуството до момента. Експозицията е озаглавена „Дух и материя“ и е по повод 70-годишн ...
Изчезнало произведение на Анди Уорхол вероятно е било изхвърлено на боклука в Нидерландия
Произведение на Анди Уорхол, изчезнало в нидерландско село в края на 2024 г., вероятно е било изхвърлено като боклук, съобщи АФП, позовавайки се на общината, която е направила разс ...
Цигуларката Естер Абрами отдава почит на дами композитори в албума си „Жени“
Френската цигуларка Естер Абрами поставя жените композитори в центъра на вниманието с новия си албум „Жени“, отдавайки почит на често пренебрегвания им принос към класи ...
Тикер в 08:00 ч.
Творческа годишнина на Арт школа „Колорит“ с ръководител Майя Анание ...
Начало Творчески отражения
2449
Творчески отражения

„Изгубен“ османски шедьовър ще бъде продаден на търг в Лондон

На 29 април като част от дългоочаквания търг на ориенталско изкуство аукционната къща ще представи „Приготвяне на кафе“, отдавна изгубена картина на Осман Хамди Бей, вероятно най-почитаната фигура в канона на османската живопис. Оценявана на 1-1,5 милиона паунда (около 1,3-2 милиона долара), композицията „Приготвяне на кафе“ от 1881 г. „Това беше много неочаквано преоткриване“, обяснява Клод Пиенинг, старши международен специалист по европейски картини в „Сотбис“.

| 22 Април 2025, 19:37 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
„Изгубен“ османски шедьовър ще бъде продаден на търг в Лондон
„Изгубен“ османски шедьовър ще бъде продаден на търг в Лондон
Снимка © АА

Тази пролет светът на изкуството насочва погледа си към Лондон, където един от най-значимите шедьоври на ориенталско изкуство, преоткрит наскоро, ще бъде предложен на търг в аукционната къща „Сотбис“ (Sotheby’s),  предаде Анадолската агенция (АА) съгласно споразумението за обмен на информация между двете агенции.

На 29 април като част от дългоочаквания търг на ориенталско изкуство аукционната къща ще представи „Приготвяне на кафе“, отдавна изгубена картина на Осман Хамди Бей, вероятно най-почитаната фигура в канона на османската живопис.

Оценявана на 1-1,5 милиона паунда (около 1,3-2 милиона долара), композицията „Приготвяне на кафе“ от 1881 г. се появява отново след повече от век в частни европейски колекции, известна доскоро само от черно-бяла снимка, направена през годината на създаването от известните фотографи Паскал Себа и Поликарп Жоайе.

„Това беше много неочаквано преоткриване“, обяснява Клод Пиенинг, старши международен специалист по европейски картини в „Сотбис“.

„Към мен се обърна господин, когото познавам от много години, който ми предложи тази картина. Той я беше купил наскоро от някой друг, който я беше купил преди няколко години от семейството, европейското семейство, чието притежание тя е била почти 75 години, със сигурност от около 1930 г."

От Истанбул до Виена до Лондон

Първоначално придобита около 1910 г. от принц Садик Ядигаров, колекционер на изкуство от Грузия, картината е става притежание на сина му Арчил, а след това, около 1930 г., на частен колекционер във Виена, свързан с Арчил чрез брак, където се предава по наследство до 2008 г.

Оттогава картината се съхранява в друга австрийска частна колекция до скорошното й появяване.

Картината изобразява две млади жени, приготвящи ритуално кафе на фона на богато облицован с плочки интериор с колонада, може би въображаем харем в двореца „Топкапъ“ в Истанбул.

Обстановката е измислена, но е представена с изящно внимание към детайла, създавайки „разкошно и подобно на бижу впечатление за лукс“ – така  каталогът на „Сотбис“ описва картината.

Кафето, врата към по-широк културен диалог

Кафето, централен мотив в живота на Близкия изток, се превръща във врата към по-широк културен диалог.

„Мисля, че е чудесно, че това е централният мотив на картината. Картината показва каната за кафе със зарфовете, които са поставките за чаши. Това очевидно е типично турска - или трябва да кажа, османска - характеристика на картината", отбелязва Пиенинг.

Предметите в картината добавят слоеве от културна символика и материално богатство: покривка от кадифе с метални нишки, върху която има кана за кафе и зарфовете, мамелюкска месингова купа, китайски порцеланови вази, бродирани кърпи и рядка декоративна висулка от щраусово яйце – някога символ на османския султански двор.

Луксозните тюркоазени тонове на мамелюкските плочки са в синхрон с кавказката пътека под краката на жените, привличайки погледа към най-впечатляващата архитектурна характеристика на картината: чифт монументални мамелюкски врати, инкрустирани със слонова кост.

За Хамди Бей картината бележи връхна точка в кратък, но интензивен период на художествена продуктивност, казва Пиенинг.

„Тя а от неговият ранен период и е нарисувана в малък мащаб“, добави той. „Тя е подписана и датирана на латиница. А това предполага, че е била предназначена за европейска колекция, а не за турска."

Мост между културите

Роден в елитно османско семейство, в началото на 60-те години на XIX в. Хамди Бей е изпратен в Париж, за да учи право, но вместо това намира призванието си в живописта и археологията.

Възприемайки западна техника за изобразяване на източни теми, Хамди Бей не само отговаря на нарастващия пазар на ориенталско изкуство от XIX в., но също така използва дълбокото си разбиране на мюсюлманската култура, за да създаде нюансирани, изпълнени с уважение изображения на османския живот.

По думите на Пиенинг, „това, което ще забележите в картината, е, че е нарисувана в това, което бихме нарекли френски академичен стил... Но от една страна, картината очевидно е на турска тема и е нарисувана през очите на турски художник, което според мен е прекрасна идея, но в стил, който не е типичен за Турция. Това е стил, който Хамди Бей възприема, докато учи във Франция... Така че в този смисъл картината наистина е мост между културите.“

Хамди бей е известен с двойно наследство - като художник и като строител на държвата.

След завръщането си в Истанбул той заема дипломатически постове и ръководи множество археологически експедиции.

През 1882 г. той основава Академията за изящни изкуства в Истанбул, като става неин първи директор и допринася за формирането на ново поколение турски художници.

Стих от Корана

В картината на Хамди Бей се открива допълнителен слой на интертекстуална дълбочина чрез куфическия арабски надпис по протежение на носещата греда – това е текст от Корана, който се появява и в друга творба на художника, съхранявана в Лувъра в Абу Даби.

Този повтарящ се мотив свързва „Приготвянето на кафе“ не само с по-широкото творчество на художника, но и с неговия духовен и интелектуален мироглед.

Тъй като по-късно този месец чукчето в „Сотбис“ е готово да удари, има осезаемо очакване, че тази новопоявила се творба може да предизвика интерес извън турския пазар на изкуство, според Пиенинг.

Хамди Бей „сега е в мейнстрийма на ориенталските художници от XIX в. и творбите му са изложени в музеи по целия свят - в Америка, в Близкия изток, в Абу Даби, също и в Малайзия. Така че интерес към него има от целия свят и очаквам и към търга да има интерес от цял свят“, казва Пиенинг.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Цигуларката Естер Абрами отдава почит на дами композитори в албума си „Жени“
Чарли Екс Си Екс, Лола Йънг и групата "Уам!" са сред номинираните на наградите „Айвър Новело“
От Дженифър Лорънс до Кристен Стюарт - фестивалът в Кан допълни програмата си
Китаристът Карлос Сантана отложи концерти заради положителен тест за КОВИД-19
В 60 фотографии Марина Великова представя дейността на българските антарктици, участвали в 33-тата експедиция на Ледения континент
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
35 години свят от цветни чудеса
Под прожектора
Струнен квартет „Фрош“ представи произведения на Бах, Шостакович и Равел
Тонът на времето
Художникът Йордан Трифонов подреди юбилейната си изложба „Дух и материя“
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.