NRD Начало
Събота, 28 Юни 2025
Начало Под прожектора Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек
3060
Под прожектора

Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек

Според нея през последните години джазът у нас по-скоро заимства, отколкото да търпи собствено развитие. Откъде е дошла любовта към музиката; защо избира джаза пред оперното пеене; простила ли е за т.нар. Името означава „звезда“.

| 15 Април 2025, 08:41 ч.
Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек
Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек
Снимка © БТА

Джазът за мен е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек, казва певицата Йълдъз Ибрахимова, чийто глас е с уникалния диапазон от четири октави.

Ученици от специалности Изящни изкуства и Рекламна графика в Националното училище по изкуствата (

Много ми се иска хората осъзнато да разберат потребността от кукления театър, от изкуството. Спря

Горан Брегович се завръща в София тази есен.

Концерт е на 24 септември в

Най-новата пиеса на Яна Борисова – „Наполетано, или под нивото на очите&ldquo

Майсторството е абсолютно задължително, ако искаш да изкажеш своята идея убедително.

Това

Според нея през последните години джазът у нас по-скоро заимства, отколкото да търпи собствено развитие.

Откъде е дошла любовта към музиката; защо избира джаза пред оперното пеене; простила ли е за т.нар. възродителен процес в България, когато заради турския произход името е сменено на Сузана Ерова? Това разказа джаз примата Йълдъз Ибрахимова в интервю специално в Ямбол, където изнесе концерт по време на 39-ите Музикални празници „Златната Диана“.

Името означава „звезда“. Родена е на 8 април 1952 г. в Силистра, но не е живяла там. Завършва Музикалното училище и Музикалната академия в София. Дебютира на сцената през 1975 г. с джаз квартета на Марио Станчев в популярния по онова време столичен клуб „Операта“. Има издадени повече от 18 албума. Участвала е в турнета в над 30 страни в Европа, Северна Америка, Азия и Африка. Преподава джазово пеене и импровизация в Катедрата по музика и изящни изкуства на Близкоизточния технически университет (METU), както и в Музикалния факултет на Baskent University в Анкара, Турция. От началото на 90-те години живее в Турция, но често се връща в България.

Интервю: След толкова години на родната и международната сцена, как мислите – промени ли се джазът у нас?

- Джазът у нас през последните години имитира повече американските музиканти. Според мен трябва да се прави нещо различно, което да предизвика хората да чуят джаза. Защо да не използваме джаза въз основа на националната музика? Не само в България, а и в Балканските страни, където има много прекрасни джаз музиканти. Нека да се вземе нещичко от американския джаз – това да се импровизира, но народната музика да е основата. Аз съм правила с мои колеги подобен род музика – етно джаз. Това в чужбина много се харесва, много им е интересно. А тук сякаш все сме малко чуждопоклонници.

Концертът на Умберто Тоци, планиран в град Пловдив на 22 юни, няма да се състои поради логистични

И Ин-Грид идва за първия ден на фестивала „Франкофоли&ldq

Регионалният исторически музей (РИМ) в Плевен обнови своите експозиции. След дълъг процес на подб

В какви рокли са се омъжвали нашите майки и баби, какви са били сватбените аксесоари през миналия

Оперният фестивал „Арена ди Верона“ обяви програмата си за своето 10

Навремето много работех с Антоан Ерве във Франция. Поканиха ме на един джаз фестивал там. Предложих на колегите французи да направим програма, в която да съчетаем в едно балканската музика с джаза. Заинтригува ги. Давам им аз ноти на една българска народна песен с кривите (б. а. – неравноделни) ритми. Ритъмът крив, та крив – 33/16. Гледат те нотите, започват да броят и не могат да го докарат. И ми казват: ама, това е много различно, не можем. Знаете, французите са с малко „вирнати носове“, с високо самочувствие, особено като разбраха, че идвам от Източна Европа. След кривите ритми обаче започнаха да ме гледат съвсем по друг начин.

През 50 – 60-те години на миналия век, по време на комунистическия режим, схващането е, че това е „упадъчна музика“ от Запада. Как се правеше джаз преди 1989 г. у нас?

- Трудно беше, но не и невъзможно. Имаше джаз фестивали – например в Русе, в Бургас, в Созопол. Обикаляхме с колегите музиканти България, и то тези места, където народната музика е много силна. Винаги имаше риск дали ще се хареса това, което правим. Залагахме на едно търсене, което може да свърже двата различни вида музика. Всъщност като се замислим, народната музика какво е? Ами, там също има импровизация непрекъснато, както в джаза.

Успяхте ли да простите за т. нар. възродителен процес, когато от Йълдъз Ибрахимова изведнъж станахте Сузана Ерова?

- Това не може да се забрави, но аз се старая да загърбвам всичко негативно и да гледам винаги напред с позитивизъм! С много приятели в България сме коментирали впоследствие тази тема. Наистина беше абсурдно това, което Тодор Живков направи, но мисля, че зад него тогава имаше и други сили.

Преподавате и на студенти в Анкара. Какво е първото и най-важното, на което се стараете да ги научите?

- Първото е да интонират точно. За тях също са много интересни кривите ритми от българската народна музика – седем осми, девет осми, единайсет осми, тринайсет осми и т.н. Има ги и в турската музика, макар че не са толкова много, но все пак ги има. 

Основите на музикалното образование се полагат в най-ранна възраст. Аз съм започнала да свиря на пиано още на 6-годишна възраст. Имах наистина много добри преподаватели и в Детската музикална школа, и в Музикалното училище после. Това ми даде основата нататък вече да се развивам.

В Консерваторията учих оперно пеене, но това на мен не ми стигаше, имах нужда да импровизирам. Импровизацията дава страхотна свобода, ти си това, което правиш и то не се повтаря. И ти си всъщност, да не казвам композиторът, защото е голяма дума, но дава свобода, което е много важно и много интересно.

Тогава ли дойде завоят към джаза?

- Реално да, но и не съвсем. Баща ми обичаше и много слушаше джаз. Още съвсем малка бях, когато нададох ухо натам. От майка ми пък съм наследила музикалния слух, в Силистра тя е пяла в детски, а после в младежки хор. Оттам е влязла в музиката. Тя също ми повлия – в това да чуя многогласната музика. И вкъщи много пееше, имаше много хубав глас, въобще не детонираше, много точно пееше.

Джазът за мен е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек.

Съвсем наскоро, на 8 април, имахте рожден ден. Бихте ли споделила какво си пожелахте?

- Първото и най-важното е здравето, разбира се – за мен и за най-близките ми хора! А на всички пожелавам да имаме за цел това, което не сме пробвали, да направим нещо, за което сме мечтали. Да носим една позитивна емоция, която ни кара да не гледаме назад, а напред. Това е много важно! 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Шон Спанглър: Керамичните произведения могат да служат като исторически ориентири
Виждам творчеството си като част от дългата художествена традиция, оставяща своя отпечатък в глината – човешка следа, носеща духа на времето, казва художникът Шон Спанглър. ...
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в галерия „Серякова къща“
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в троянската галерия „Серякова къща“. Eкспозицията е юбилейна за Мичев, който е ...
Белослава посреща лятото с фънки-диско песен и серия от концерти
Белослава посреща лятото с фънки-диско версия на песента „Дай ми време“ и серия от концерти, съобщават от екипа на певицата. Оригиналната версия на „Дай ми време ...
Среща с френската визуална артистка Клара Риво
Среща с френската визуална артистка Клара Риво ще се състои на 3 юли в галерия „Академия“ на Националната художествена академия (НХА). Това съобщават от академията, к ...
Министърът на културата Мариан Бачев откри българска изложба в базиликата „Сан Клементе“ в Рим
Министърът на културата Мариан Бачев откри изложбата „Прегръдката на мира“ на Милена Велчева в базиликата „Сан Клементе“, в Рим, съобщават от Министерството ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
С операта на Моцарт „Сватбата на Фигаро“ започна десетото издание на Летен оперен сезон „Сцена на вековете“
С операта на Моцарт „Сватбата на Фигаро“ започна десетото издание на Летен оперен сезон „Сцена на вековете“ във Велико Търново. На откритата сцена на крепо ...
Изложбата с творби на Владимир Гоев е знакова за Националната галерия
Тази изложба по няколко показателя се явява знакова. Преди всичко името на Владимир Гоев е тясно свързано с историята на Националната галерия, защото между 1975 - 1985 година той е ...
Френските актьори Марион Котияр и Гийом Кане обявиха, че се разделят
Звездната двойка на френското кино Марион Котияр и Гийом Кане обяви, че се разделя "по взаимно съгласие" в изявление, изпратено до АФП от екипа им. Двамата слагат край на отношени ...
Изложба предлага визуално и концептуално потапяне в съвременната култура на консумация
Изложбата „Още 15 минути“ предлага визуално и концептуално потапяне в съвременната култура на консумация, разгледана през визуалния език на Gen Z и естетиката на попарт ...
Първо национално биенале "Натюрморт" 2025
За мен натюрмортът като жанр в изобразителното изкуство е много важен. За съжаление, има хора, които се отнасят пренебрежително и го смятат за нещо простичко и лесно, но се оказва, ...
Тикер в 02:00 ч.
С операта на Моцарт „Сватбата на Фигаро“ започна десетото издание на ...
Начало Под прожектора
3060
Под прожектора

Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек

Според нея през последните години джазът у нас по-скоро заимства, отколкото да търпи собствено развитие. Откъде е дошла любовта към музиката; защо избира джаза пред оперното пеене; простила ли е за т.нар. Името означава „звезда“.

| 15 Април 2025, 08:41 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек
Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек
Снимка © БТА

Джазът за мен е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек, казва певицата Йълдъз Ибрахимова, чийто глас е с уникалния диапазон от четири октави.

Според нея през последните години джазът у нас по-скоро заимства, отколкото да търпи собствено развитие.

Откъде е дошла любовта към музиката; защо избира джаза пред оперното пеене; простила ли е за т.нар. възродителен процес в България, когато заради турския произход името е сменено на Сузана Ерова? Това разказа джаз примата Йълдъз Ибрахимова в интервю специално в Ямбол, където изнесе концерт по време на 39-ите Музикални празници „Златната Диана“.

Името означава „звезда“. Родена е на 8 април 1952 г. в Силистра, но не е живяла там. Завършва Музикалното училище и Музикалната академия в София. Дебютира на сцената през 1975 г. с джаз квартета на Марио Станчев в популярния по онова време столичен клуб „Операта“. Има издадени повече от 18 албума. Участвала е в турнета в над 30 страни в Европа, Северна Америка, Азия и Африка. Преподава джазово пеене и импровизация в Катедрата по музика и изящни изкуства на Близкоизточния технически университет (METU), както и в Музикалния факултет на Baskent University в Анкара, Турция. От началото на 90-те години живее в Турция, но често се връща в България.

Интервю: След толкова години на родната и международната сцена, как мислите – промени ли се джазът у нас?

- Джазът у нас през последните години имитира повече американските музиканти. Според мен трябва да се прави нещо различно, което да предизвика хората да чуят джаза. Защо да не използваме джаза въз основа на националната музика? Не само в България, а и в Балканските страни, където има много прекрасни джаз музиканти. Нека да се вземе нещичко от американския джаз – това да се импровизира, но народната музика да е основата. Аз съм правила с мои колеги подобен род музика – етно джаз. Това в чужбина много се харесва, много им е интересно. А тук сякаш все сме малко чуждопоклонници.

Навремето много работех с Антоан Ерве във Франция. Поканиха ме на един джаз фестивал там. Предложих на колегите французи да направим програма, в която да съчетаем в едно балканската музика с джаза. Заинтригува ги. Давам им аз ноти на една българска народна песен с кривите (б. а. – неравноделни) ритми. Ритъмът крив, та крив – 33/16. Гледат те нотите, започват да броят и не могат да го докарат. И ми казват: ама, това е много различно, не можем. Знаете, французите са с малко „вирнати носове“, с високо самочувствие, особено като разбраха, че идвам от Източна Европа. След кривите ритми обаче започнаха да ме гледат съвсем по друг начин.

През 50 – 60-те години на миналия век, по време на комунистическия режим, схващането е, че това е „упадъчна музика“ от Запада. Как се правеше джаз преди 1989 г. у нас?

- Трудно беше, но не и невъзможно. Имаше джаз фестивали – например в Русе, в Бургас, в Созопол. Обикаляхме с колегите музиканти България, и то тези места, където народната музика е много силна. Винаги имаше риск дали ще се хареса това, което правим. Залагахме на едно търсене, което може да свърже двата различни вида музика. Всъщност като се замислим, народната музика какво е? Ами, там също има импровизация непрекъснато, както в джаза.

Успяхте ли да простите за т. нар. възродителен процес, когато от Йълдъз Ибрахимова изведнъж станахте Сузана Ерова?

- Това не може да се забрави, но аз се старая да загърбвам всичко негативно и да гледам винаги напред с позитивизъм! С много приятели в България сме коментирали впоследствие тази тема. Наистина беше абсурдно това, което Тодор Живков направи, но мисля, че зад него тогава имаше и други сили.

Преподавате и на студенти в Анкара. Какво е първото и най-важното, на което се стараете да ги научите?

- Първото е да интонират точно. За тях също са много интересни кривите ритми от българската народна музика – седем осми, девет осми, единайсет осми, тринайсет осми и т.н. Има ги и в турската музика, макар че не са толкова много, но все пак ги има. 

Основите на музикалното образование се полагат в най-ранна възраст. Аз съм започнала да свиря на пиано още на 6-годишна възраст. Имах наистина много добри преподаватели и в Детската музикална школа, и в Музикалното училище после. Това ми даде основата нататък вече да се развивам.

В Консерваторията учих оперно пеене, но това на мен не ми стигаше, имах нужда да импровизирам. Импровизацията дава страхотна свобода, ти си това, което правиш и то не се повтаря. И ти си всъщност, да не казвам композиторът, защото е голяма дума, но дава свобода, което е много важно и много интересно.

Тогава ли дойде завоят към джаза?

- Реално да, но и не съвсем. Баща ми обичаше и много слушаше джаз. Още съвсем малка бях, когато нададох ухо натам. От майка ми пък съм наследила музикалния слух, в Силистра тя е пяла в детски, а после в младежки хор. Оттам е влязла в музиката. Тя също ми повлия – в това да чуя многогласната музика. И вкъщи много пееше, имаше много хубав глас, въобще не детонираше, много точно пееше.

Джазът за мен е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек.

Съвсем наскоро, на 8 април, имахте рожден ден. Бихте ли споделила какво си пожелахте?

- Първото и най-важното е здравето, разбира се – за мен и за най-близките ми хора! А на всички пожелавам да имаме за цел това, което не сме пробвали, да направим нещо, за което сме мечтали. Да носим една позитивна емоция, която ни кара да не гледаме назад, а напред. Това е много важно! 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Шон Спанглър: Керамичните произведения могат да служат като исторически ориентири
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в галерия „Серякова къща“
Белослава посреща лятото с фънки-диско песен и серия от концерти
Среща с френската визуална артистка Клара Риво
Министърът на културата Мариан Бачев откри българска изложба в базиликата „Сан Клементе“ в Рим
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
С операта на Моцарт „Сватбата на Фигаро“ започна десетото издание на Летен оперен сезон „Сцена на вековете“
Тонът на времето
Изложбата с творби на Владимир Гоев е знакова за Националната галерия
Творчески отражения
Френските актьори Марион Котияр и Гийом Кане обявиха, че се разделят
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.