NRD Начало
Сряда, 16 Април 2025
Начало Творчески отражения Екипът на филма за Цвети Стоянова: Нужна е „Оглушителна тишина”, за да не продължаваме мълчанието
3019
Творчески отражения

Екипът на филма за Цвети Стоянова: Нужна е „Оглушителна тишина”, за да не продължаваме мълчанието

Тя е съсценарист на „Оглушителна тишина”, документален разказ за Цветелина (Цвети) Стоянова – световна шампионка по художествена гимнастика, която прави опит за самоубийство в деня, в който се предполага, че трябва да замине за олимпиадата в Рио де Жанейро (2016).  Беше трудно, защото трябваше да ровим в миналото на Цвети и да ползваме нейната мъка, за да отправим това послание, което е във филма, и което според нас би било от полза на обществото, казва в интервю режисьорът Станислав Дончев. „Целта ни бе да насочим погледите към стигмата, с която са принудени да живеят тези хора.

| 14 Април 2025, 08:00 ч.
Екипът на филма за Цвети Стоянова: Нужна е „Оглушителна тишина”, за да не продължаваме мълчанието
Екипът на филма за Цвети Стоянова: Нужна е „Оглушителна тишина”, за да не продължаваме мълчанието
Снимка © DFA

За нас не беше лесно да посегнем към тема за самоубийството, но много искахме да направим филм – за да не продължаваме мълчанието, казва в интервю Теодора Стоилова-Дончева.

Изложба с картини на трима плевенски художници е подредена в галерия „Серякова къща“

Новият ръководител на "Берлинале" Триша Тътъл иска да превърне филмовия фестивал в място за откри

Габровският камерен оркестър ще изнесе концерт под надслов „Апокрифи от 18 век“ на 12

Китари и друго музикално оборудване, принадлежали на легендарния китарист Джеф Бек, бяха продаден

Заснетият у нас филм „Светът ще трепери“ разказва историята на първи

Тя е съсценарист на „Оглушителна тишина”, документален разказ за Цветелина (Цвети) Стоянова – световна шампионка по художествена гимнастика, която прави опит за самоубийство в деня, в който се предполага, че трябва да замине за олимпиадата в Рио де Жанейро (2016). 

Беше трудно, защото трябваше да ровим в миналото на Цвети и да ползваме нейната мъка, за да отправим това послание, което е във филма, и което според нас би било от полза на обществото, казва в интервю режисьорът Станислав Дончев.

„Целта ни бе да насочим погледите към стигмата, с която са принудени да живеят тези хора. Искаме да покажем, че и Цвети, и хората като нея са най-обикновени, чувствителни, прекрасни. В крайна сметка, тя не заслужава никой да я съди, както и всички хора като нея. Като общество трябва да си помагаме, а не да се съдим, но обикновено става точно обратното“, допълва Теодора Стоилова-Дончева.

Заради дълбоката материя, нямаше как да минем без експерти, но трябваше да ги представим и пресъздадем по някакъв специален начин – по-визуален и артистичен, без да поетизираме самоубийството, защото това е много опасно, допълва режисьорът. Във филма го има и тъмното минало, и светлото бъдеще – това са две сюжетни линии, които вървят преплетени, обобщава Теодора Стоилова-Дончева.

Да се надяваме, че все пак вкусът, който оставяме, не е депресиращ, а е по-скоро свързан със светлото бъдеще, което е възможно, казва още тя. 

Дискусия на тема „Изкуствен интелект и кино: Навигиране на възможностите и заплахит

На 4 април на сцената на Старозагорската опера ще бъде представена операта „Фауст” от

Роденият в Шотландия актьор от хитовия сериал "Наследници" Брайън Кокс ще се завърне на родна теа

Преслав Кършовски е един от най-добрите български графици.

Това казаха в интервю от Нацио

Хилда Казасян и музикантите от Плевенска филхармония продължават и през тази година националното

Съсценарист на „Оглушителна тишина“ е проф. Петя Александрова. Oператори са Станислав Дончев и Стефан Бояджиев. Музиката е на Александър Костов.

Режисьорът Станислав Дончев и съсценаристът Теодора Стоилова-Дончева в интервю, в разговор с Даниел Димитров – за кого беше по-голямо предизвикателство този филм – за екипа или за Цвети, и ще успее ли да отбие „куршумите“ на обществото, за начина, по който е поставена темата за самоубийството и участието на специалистите и духовно лице, за бъдещето и светлината, миналото и тъмнината, и какви бяха мотивите на екипа да се заеме с този филм.

За кого беше по-голямо предизвикателство този филм – за екипа или за Цвети?

Теодора Стоилова-Дончева: Според мен и за двете страни беше трудно... За нас въобще да посегнем към тази тема не беше лесно, но наистина ни вълнува и много искахме да направим филм – за да не продължаваме мълчанието. От друга страна знаем колко трудно се говори, колко е деликатно човек да навлезе в тези въпроси и да започне да копае навътре... Но ние сме се старали, доколкото е възможно, както да бъде визуално красиво, което е качество на режисьора Станислав Дончев, така и да е по някакъв начин откъм позитивната страна. Защото, въпреки всичко, такава има...

Станислав Дончев: На Цвети винаги е трудно да се връща назад. Тя гледа филма и го хареса, но след това, на едно участие в Пловдив, на „Златен ритон“, връщането пак и преживянето причини болка. И ние разбираме, защото това е една голяма болка... А на нас ни беше трудно, защото трябваше да ровим там и да ползваме нейната мъка, за да отправим това послание, което е филмът и ние си мислим, че е в полза на повече хора и на обществото. Но трябваше и тя да помага...

„Хората не осъзнават, че думите, които изричат, са куршуми“, казва Цвети във филма, когато говори за отношението на масата към нея. Ще отбие ли част от „куршумите“ този филм, според Вас?

Теодора Стоилова-Дончева: Всъщност, това му е целта – да насочи погледите към стигмата, с която са принудени да живеят тези хора. Искаме да покажем, че и Цвети, и хората като нея са най-обикновени, чувствителни, прекрасни. Тя наистина е прекрасна. Ние се влюбихме в нея от самото начало. Тя е едновременно и крехка, и нежна, и чувствителна, и в крайна сметка, не заслужава никой да я съди, както и всички хора като нея. Ние като общество по-скоро трябва да си помагаме, а не да се съдим. Но обикновено става точно обратното.

Умишлено ли темата за самоубийството се поставя директно и с участието на специалисти, едва в третата третина на филма?

Теодора Стоилова-Дончева:  Искахме филмът да бъде воден от нашата героиня и първо да разкажем за нея. Зрителите да могат да свикнат с нейното присъствие, с това, което тя разказва, да я опознаят. Винаги сме искали да има и специалисти... Едновременно с това се появи и нейното желание да направи фондация за хора, които са загубили близки по този начин. Тя трябваше да влезе в контакт с тези хора, тъкмо заради тази своя идея. 

Станислав Дончев: Първоначалната идея на филма беше да покажем една много важна и изконна тема – за живота и за смъртта. Това са, може би, най-силните теми, които може да вълнуват човек, и защо някой би посегнал сам на живота си.

Всичко това е теоретична материя и много трудно се визуализира. Лично за мен беше предизвикателство да го направя на филм. Чудехме си как да подходим. Естествено, заради дълбоката материя, не можем да си позволим да минем без експерти, а трябваше да ги представим и пресъздадем по някакъв специален начин – по-визуален и артистичен. Аз съм се опитал да направя така, че да има някаква тъмна поетика в кадрите. Макар, че не искам да се поетизира самоубийството, защото е много опасно. Но трябваше да има някаква визия, някаква естетика... Когато се срещахме с хора и роднини, които са имали такива случаи в семейството, те отказваха да говорят...

Трябваше да намерим някой, който иска да говори. Добре, че срещнахме Цвети, защото тя поиска да говори. През нея и нейната история мина цялата материя за самоубийствата. И всъщност по-добре, че говори точно тя, защото нейната история има хепиенд. 

Затова ли брат , който е важна част от нейния живот, не участва във филма?

Станислав Дончев: Не. Просто, фокусът е върху нея. Брат присъства като част от миналото .

Представител на БПЦ – отец Методи Корчев, също коментира темата във филма. Лесно ли го убедихте да участва, предвид позицията, която църквата има към тази тема? 

Теодора Стоилова-Дончева: Да, съвсем лесно. Първо, искам да кажа, че това е отецът от църквата, в която ходим със съпруга ми Станислав. Контактуваме с него, познаваме се и не е първият филм, в който той участва. Това е първият, в който е на екран. За много неща се допитваме до него, имаме му доверие. Той, въпреки че не е никак възрастен, е доста мъдър, и винаги ни съветва много добре. Така че ние, по някакъв начин, разчитаме на него. Той също ни познава и беше съвсем лесно и охотно от негова страна включването във филма. 

Станислав Дончев: Нашата позиция в този филм е, че не трябва да се прибързва и да се посяга на живота толкова лекомислено. И църквата има такава позиция – тя е малко по-строга, но може би е правилна, защото трябва да има някакви закони и канони, че това е грях. И, може би, възпира много от хората да го сторят...  За нас това беше попътно, ние искаме това да кажем – че за един краткотраен проблем, колкото и д е тежък на момента, не може да се се взима такова решение, което е тотално и генерално.

Бъдещето и светлината, или миналото и тъмнината – изборите и посланията на Цвети сякаш са ясни. Какви бяха мотивите на екипа да се заеме с този филм?

Теодора Стоилова-Дончева: И двете ги има – и тъмното минало, и светлото бъдеще. Това са две сюжетни линии, които вървят преплетени. Да се надяваме, че все пак вкусът, който оставя филма, не е депресиращ, а е по-скоро свързан със светлото бъдеще, което е възможно. 

Автор – Даниел ДимитровОператори – Борислав Бориславов Монтаж – Валя Ковачева

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
В Белене срещнах много съдби, които промениха живота ми, каза Владимир Карамазов за изложбата „На тяхно място“
В затвора в Белене срещнах много съдби, много истории, които ме развълнуваха и, смея да кажа, че промениха живота ми и начина ми на мислене. Това каза Владимир Карамазов на открива ...
Излиза ново, преработено издание на концертен албум на Джими Пейдж и „Блек кроус“ отпреди четвърт век
Един от най-загадъчните концертни албуми на всички времена беше издаден през 2000 г., припомня Асошиейтед прес. Той включва записи от двудневен концерт на „Блек кроус“ ...
Носителката на "Оскар" Кейт Бланшет обмисля да се откаже от актьорството
Двукратната носителка на "Оскар" Кейт Бланшет изненадва феновете си, разкривайки в предстоящия брой на "Рейдио Таймс", че няма "вечно" да бъде актриса, пише "Варайъти". Това не озн ...
Танцовият спектакъл „В нейния глас“ гостува в рамките на фестивала „Танцови маршрути“
Спектакълът „В нейния глас“ на танцовата трупа Karakashyan & Artists ще гостува във Варна на 17 април като предварително събитие от програмата на седмото издание на ...
Българската публика може да гледа онлайн петте филма, номинирани за наградата LUX
Българската публика може да гледа онлайн до 28 април 2025 г. петте филма, номинирани за европейската награда LUX, която се присъжда от публиката, и да се включи в избора на победит ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Всички артефакти от българската изложба в САЩ вече са в родните музеи, съобщи заместник-министър Тодор Чобанов
Всички артефакти от изложбата ни в САЩ вече са в родните музеи по съответните витрини и посрещат публика. Това съобщи във фейсбук профила си заместник-министърът на културата Тодор ...
Най-голямата ретроспективна изложба на фотографа Робер Доано ще бъде показана в Париж
Повече от 350 фотографии на френския фотограф Робер Доано (1912-1994 г.) ще бъдат изложени от четвъртък в музея „Майол“ (Musée Maillol) в Париж, предаде АФП. Тов ...
Радвам се, че имаме възможност отново да насочим внимание към изкуството на Стефан Гацев, каза кураторът Сузана Николова
„Радвам се, че имаме възможност отново да насочим внимание към изкуството на Стефан Гацев“, каза Сузана Николова при откриването на изложбата „Аз, художникът&ldqu ...
Над 150 творби на 87 автори са включени в тазгодишния "Пролетен салон на великотърновските художници"
Над 150 творби на 87 автори са включени в тазгодишния "Пролетен салон на великотърновските художници". Експозицията беше открита в Изложбени зали „Рафаел Михайлов“ в ст ...
В Белене срещнах много съдби, които промениха живота ми, каза Владимир Карамазов за изложбата „На тяхно място“
В затвора в Белене срещнах много съдби, много истории, които ме развълнуваха и, смея да кажа, че промениха живота ми и начина ми на мислене. Това каза Владимир Карамазов на открива ...
Тикер в 05:00 ч.
Всички артефакти от изложбата ни в САЩ вече са в родните музеи по съответните ви ...
Начало Творчески отражения
3019
Творчески отражения

Екипът на филма за Цвети Стоянова: Нужна е „Оглушителна тишина”, за да не продължаваме мълчанието

Тя е съсценарист на „Оглушителна тишина”, документален разказ за Цветелина (Цвети) Стоянова – световна шампионка по художествена гимнастика, която прави опит за самоубийство в деня, в който се предполага, че трябва да замине за олимпиадата в Рио де Жанейро (2016).  Беше трудно, защото трябваше да ровим в миналото на Цвети и да ползваме нейната мъка, за да отправим това послание, което е във филма, и което според нас би било от полза на обществото, казва в интервю режисьорът Станислав Дончев. „Целта ни бе да насочим погледите към стигмата, с която са принудени да живеят тези хора.

| 14 Април 2025, 08:00 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Екипът на филма за Цвети Стоянова: Нужна е „Оглушителна тишина”, за да не продължаваме мълчанието
Екипът на филма за Цвети Стоянова: Нужна е „Оглушителна тишина”, за да не продължаваме мълчанието
Снимка © DFA

За нас не беше лесно да посегнем към тема за самоубийството, но много искахме да направим филм – за да не продължаваме мълчанието, казва в интервю Теодора Стоилова-Дончева.

Тя е съсценарист на „Оглушителна тишина”, документален разказ за Цветелина (Цвети) Стоянова – световна шампионка по художествена гимнастика, която прави опит за самоубийство в деня, в който се предполага, че трябва да замине за олимпиадата в Рио де Жанейро (2016). 

Беше трудно, защото трябваше да ровим в миналото на Цвети и да ползваме нейната мъка, за да отправим това послание, което е във филма, и което според нас би било от полза на обществото, казва в интервю режисьорът Станислав Дончев.

„Целта ни бе да насочим погледите към стигмата, с която са принудени да живеят тези хора. Искаме да покажем, че и Цвети, и хората като нея са най-обикновени, чувствителни, прекрасни. В крайна сметка, тя не заслужава никой да я съди, както и всички хора като нея. Като общество трябва да си помагаме, а не да се съдим, но обикновено става точно обратното“, допълва Теодора Стоилова-Дончева.

Заради дълбоката материя, нямаше как да минем без експерти, но трябваше да ги представим и пресъздадем по някакъв специален начин – по-визуален и артистичен, без да поетизираме самоубийството, защото това е много опасно, допълва режисьорът. Във филма го има и тъмното минало, и светлото бъдеще – това са две сюжетни линии, които вървят преплетени, обобщава Теодора Стоилова-Дончева.

Да се надяваме, че все пак вкусът, който оставяме, не е депресиращ, а е по-скоро свързан със светлото бъдеще, което е възможно, казва още тя. 

Съсценарист на „Оглушителна тишина“ е проф. Петя Александрова. Oператори са Станислав Дончев и Стефан Бояджиев. Музиката е на Александър Костов.

Режисьорът Станислав Дончев и съсценаристът Теодора Стоилова-Дончева в интервю, в разговор с Даниел Димитров – за кого беше по-голямо предизвикателство този филм – за екипа или за Цвети, и ще успее ли да отбие „куршумите“ на обществото, за начина, по който е поставена темата за самоубийството и участието на специалистите и духовно лице, за бъдещето и светлината, миналото и тъмнината, и какви бяха мотивите на екипа да се заеме с този филм.

За кого беше по-голямо предизвикателство този филм – за екипа или за Цвети?

Теодора Стоилова-Дончева: Според мен и за двете страни беше трудно... За нас въобще да посегнем към тази тема не беше лесно, но наистина ни вълнува и много искахме да направим филм – за да не продължаваме мълчанието. От друга страна знаем колко трудно се говори, колко е деликатно човек да навлезе в тези въпроси и да започне да копае навътре... Но ние сме се старали, доколкото е възможно, както да бъде визуално красиво, което е качество на режисьора Станислав Дончев, така и да е по някакъв начин откъм позитивната страна. Защото, въпреки всичко, такава има...

Станислав Дончев: На Цвети винаги е трудно да се връща назад. Тя гледа филма и го хареса, но след това, на едно участие в Пловдив, на „Златен ритон“, връщането пак и преживянето причини болка. И ние разбираме, защото това е една голяма болка... А на нас ни беше трудно, защото трябваше да ровим там и да ползваме нейната мъка, за да отправим това послание, което е филмът и ние си мислим, че е в полза на повече хора и на обществото. Но трябваше и тя да помага...

„Хората не осъзнават, че думите, които изричат, са куршуми“, казва Цвети във филма, когато говори за отношението на масата към нея. Ще отбие ли част от „куршумите“ този филм, според Вас?

Теодора Стоилова-Дончева: Всъщност, това му е целта – да насочи погледите към стигмата, с която са принудени да живеят тези хора. Искаме да покажем, че и Цвети, и хората като нея са най-обикновени, чувствителни, прекрасни. Тя наистина е прекрасна. Ние се влюбихме в нея от самото начало. Тя е едновременно и крехка, и нежна, и чувствителна, и в крайна сметка, не заслужава никой да я съди, както и всички хора като нея. Ние като общество по-скоро трябва да си помагаме, а не да се съдим. Но обикновено става точно обратното.

Умишлено ли темата за самоубийството се поставя директно и с участието на специалисти, едва в третата третина на филма?

Теодора Стоилова-Дончева:  Искахме филмът да бъде воден от нашата героиня и първо да разкажем за нея. Зрителите да могат да свикнат с нейното присъствие, с това, което тя разказва, да я опознаят. Винаги сме искали да има и специалисти... Едновременно с това се появи и нейното желание да направи фондация за хора, които са загубили близки по този начин. Тя трябваше да влезе в контакт с тези хора, тъкмо заради тази своя идея. 

Станислав Дончев: Първоначалната идея на филма беше да покажем една много важна и изконна тема – за живота и за смъртта. Това са, може би, най-силните теми, които може да вълнуват човек, и защо някой би посегнал сам на живота си.

Всичко това е теоретична материя и много трудно се визуализира. Лично за мен беше предизвикателство да го направя на филм. Чудехме си как да подходим. Естествено, заради дълбоката материя, не можем да си позволим да минем без експерти, а трябваше да ги представим и пресъздадем по някакъв специален начин – по-визуален и артистичен. Аз съм се опитал да направя така, че да има някаква тъмна поетика в кадрите. Макар, че не искам да се поетизира самоубийството, защото е много опасно. Но трябваше да има някаква визия, някаква естетика... Когато се срещахме с хора и роднини, които са имали такива случаи в семейството, те отказваха да говорят...

Трябваше да намерим някой, който иска да говори. Добре, че срещнахме Цвети, защото тя поиска да говори. През нея и нейната история мина цялата материя за самоубийствата. И всъщност по-добре, че говори точно тя, защото нейната история има хепиенд. 

Затова ли брат , който е важна част от нейния живот, не участва във филма?

Станислав Дончев: Не. Просто, фокусът е върху нея. Брат присъства като част от миналото .

Представител на БПЦ – отец Методи Корчев, също коментира темата във филма. Лесно ли го убедихте да участва, предвид позицията, която църквата има към тази тема? 

Теодора Стоилова-Дончева: Да, съвсем лесно. Първо, искам да кажа, че това е отецът от църквата, в която ходим със съпруга ми Станислав. Контактуваме с него, познаваме се и не е първият филм, в който той участва. Това е първият, в който е на екран. За много неща се допитваме до него, имаме му доверие. Той, въпреки че не е никак възрастен, е доста мъдър, и винаги ни съветва много добре. Така че ние, по някакъв начин, разчитаме на него. Той също ни познава и беше съвсем лесно и охотно от негова страна включването във филма. 

Станислав Дончев: Нашата позиция в този филм е, че не трябва да се прибързва и да се посяга на живота толкова лекомислено. И църквата има такава позиция – тя е малко по-строга, но може би е правилна, защото трябва да има някакви закони и канони, че това е грях. И, може би, възпира много от хората да го сторят...  За нас това беше попътно, ние искаме това да кажем – че за един краткотраен проблем, колкото и д е тежък на момента, не може да се се взима такова решение, което е тотално и генерално.

Бъдещето и светлината, или миналото и тъмнината – изборите и посланията на Цвети сякаш са ясни. Какви бяха мотивите на екипа да се заеме с този филм?

Теодора Стоилова-Дончева: И двете ги има – и тъмното минало, и светлото бъдеще. Това са две сюжетни линии, които вървят преплетени. Да се надяваме, че все пак вкусът, който оставя филма, не е депресиращ, а е по-скоро свързан със светлото бъдеще, което е възможно. 

Автор – Даниел ДимитровОператори – Борислав Бориславов Монтаж – Валя Ковачева

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
В Белене срещнах много съдби, които промениха живота ми, каза Владимир Карамазов за изложбата „На тяхно място“
Излиза ново, преработено издание на концертен албум на Джими Пейдж и „Блек кроус“ отпреди четвърт век
Носителката на "Оскар" Кейт Бланшет обмисля да се откаже от актьорството
Танцовият спектакъл „В нейния глас“ гостува в рамките на фестивала „Танцови маршрути“
Българската публика може да гледа онлайн петте филма, номинирани за наградата LUX
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
Всички артефакти от българската изложба в САЩ вече са в родните музеи, съобщи заместник-министър Тодор Чобанов
Цветни аспекти
Най-голямата ретроспективна изложба на фотографа Робер Доано ще бъде показана в Париж
Тонът на времето
Радвам се, че имаме възможност отново да насочим внимание към изкуството на Стефан Гацев, каза кураторът Сузана Николова
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.