NRD Начало
Събота, 28 Юни 2025
Начало Под прожектора Италианският куратор Алесандро Винчентели за "Кой бачка сега!": Посредством тази изложба постигаме един международен диалог
5095
Под прожектора

Италианският куратор Алесандро Винчентели за "Кой бачка сега!": Посредством тази изложба постигаме един международен диалог

Тя беше открита тази вечер в галерия Куб-Топлоцентрала“. В проекта участват чуждестранни и български автори, сред които Войн Де Войн, Саня Ивекович, Антонио Риело, Пилви Такала и Харун Фароки. Това е една изложба, която е специална за цялостната програма на Топлоцентрала, защото е нашият избор да копродуцираме тази година.

| 04 Април 2025, 23:04 ч.
Италианският куратор Алесандро Винчентели за
Италианският куратор Алесандро Винчентели за "Кой бачка сега!": Посредством тази изложба постигаме един международен диалог
Снимка © Емануел Смърков

Много от международните артисти тук са от много различни страни. Изключително се радвам, че посредством изложбата постигаме един международен диалог, каза в интервю италианският куратор Алесандро Винчентели за изложбата "Кой бачка сега! Разкриване на невидимото: труд, несигурност и изкуство“.

„Митологични сенки в камък и пясък" е заглавието на изложбата, която Калин Балев показва в

Художествено-документална изложба, посветена на 70-годишнината на Общински фолклорен ансамбъл &bd

Британката Моли Манинг Уокър, режисьор на филма "Как да правим секс", ще председателства журито н

Илия Йончев представя 15 нови картини в изложбата „Силата на тишината“.

Експо

В Националния исторически музей беше открита изложбата „През призмата на границите –

Тя беше открита тази вечер в галерия "Куб-Топлоцентрала“.

В проекта участват чуждестранни и български автори, сред които Войн Де Войн, Саня Ивекович, Антонио Риело, Пилви Такала и Харун Фароки.

"Това е една изложба, която е специална за цялостната програма на "Топлоцентрала", защото е нашият избор да копродуцираме тази година. Всяка година галерия "Топлоцентрала" създава отворени покани, в които кани външни приятели и експерти, хора които да оценят като жури, проектите, които други хора подават и желаят да представят в пространството на галерията. Тазгодишният проект се занимава с едни от важните теми, които присъстват в нашия ежедневен живот и се опитва да ги представи мащабно през различни поколения и различен тип автори в едно галерийно пространство. Приканвам всички да се задълбочите в тази изложба, защото нейният смисъл се долавя от пълнотата на видеата, които са представени и текстовете, които може да прочетете. Сигурна съм, че ще намерите своята точка на съпричастност с всичко това, което виждате", каза ръководителят на отдел "Визуални изкуства" в "Топлоцентрала" Владия Михайлова. 

В интервю Алесандро Винчентели разказа за идеята около създаването на изложбата и за посланието, което има за цел да отправи с нея.

Г-н  Винчентели, в предварителната информация за тази експозиция се казва, че тя изследва невидимата, но интегрална природа на труда – по-специално работата, която остава недооценена или незабелязана, особено по отношение на жените. Бихте ли обяснил какво означава това?

Стилияна Узунова подрежда нова самостоятелна изложба живопис.

Експозицията, озаглавена &b

„Опера в Летния театър“ се превърна в бранд на Варна, България и света. Тя поставя гр

Илия Йончев представя 15 нови картини в изложбата „Силата на тишината“. Експозицията

Събитие, посветено на Густав Климт, ще се състои в Икономовата къща в Дряново на 8 март.

Виенският музей „Леополд“ посвещава голяма монографична изложба на Егон Шиле. Под заг

- Основната идея е да се привлече вниманието към вида работа на много хора, които остават невидими и недооценени,  както в домашната сфера, така и в творческите индустрии. В частност се акцентира върху жените, които са в ролите на чистачки и домашни прислужници. Именно затова, ние сме длъжни да оценим емоционалния труд, който са полага, особено когато се говори за жените. Те са изключително силен фактор. Впечатлен и заинтересуван съм от факта, че има съвременни художници, които се въвличат в такъв тип теми, както от гледна точка на феминисткото изкуство, така и от идеята да се опитват да изследват, както в случая на настоящата изложба.

Каква възможност Ви предостави тази изложба?

- Тази изложба беше възможност за мен да използвам познанията си и да обединя художници и изложби от миналото в тази тема. Основната идея на този несигурен и невидим труд на жените е, че след време, когато те остареят, всъщност ще имат нужда от грижи. Няма да имат пари и съответно няма да могат да се полагат необходимите за тях грижи. По този начин, акцентът пада върху тези хора и придава известна доза емоционалност. Това е основната идея зад невидимите работници.

Защо решихте да направите тази изложба сега, предвид фокуса върху настоящите световни проблеми?

- Мисля, че идеята за тази „несигурна“ изложба се зароди след пандемията, когато се постави акцент върху грижата за невидимите работници и беше нещо актуално. В резултат на неглижирането и бруталното отношение, на което всички тези жени, сред които и много млади такива, са подложени, те не могат да си намерят сигурна работа по начина, по който го е правило по-старото поколение. И така, в известен смисъл, в днешно време нищо не е сигурно.

Как смятате, че влияе изкуственият интелект (ИИ) върху изкуството и този тип изложби?

- Възможно е ситуацията с изкуствения интелект да се превърне в технологичен утопичен момент, но аз вярвам, че с времето ще стане точно обратното. Насочваме се в много различна посока от разговорите около това, че ИИ може да бъде лесен и универсален за всички. ИИ не вижда, не може да рисува, не може да пере, не може да чисти или пък да шие. Има много хора, които апелират, че ИИ може да ги измести – както в изкуството, така и в ежедневието, и да елиминира всички видове конвенционални работни места. Това няма да се случи. Изкуственият интелект няма да постигне технологична утопия.

Повлияла ли е работата Ви в Гърция на настоящата изложба, и обмисляли ли сте да направите изложба, посветена на работата Ви на остров Егина?

Работата ми в Гърция е свързана с проблемите на климата и водата. Там разглеждам теми, които проучвахме в продължение на години и всъщност ми помогнаха да направя филм вместо изложба. С моите колеги работихме заедно върху филм, който имаше за цел да изследва климата и по-конкретно климатичната криза и наводненията в Гърция.

Алесандро Винчентели е международен куратор и продуцент, базиран във Великобритания и Атина, Гърция. Той е бивш куратор на изложби и изследвания в BALTIC Centre for Contemporary Art, Гейтсхед, Великобритания, където работи в продължение на 16 години. След преместването си на остров Егина през 2021 г., Винчентели участва в колективния интердисциплинарен проект Vessel, който функционира като нестопанска организация за съвременно изкуство (www.vessel aegina.com). Vessel разработва редица проекти, които ще бъдат реализирани през 2025 г. в Атина и Егина, като основният фокус е върху екологични теми, свързани с управлението на водните ресурси и пластмасовите отпадъци. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Шон Спанглър: Керамичните произведения могат да служат като исторически ориентири
Виждам творчеството си като част от дългата художествена традиция, оставяща своя отпечатък в глината – човешка следа, носеща духа на времето, казва художникът Шон Спанглър. ...
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в галерия „Серякова къща“
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в троянската галерия „Серякова къща“. Eкспозицията е юбилейна за Мичев, който е ...
Белослава посреща лятото с фънки-диско песен и серия от концерти
Белослава посреща лятото с фънки-диско версия на песента „Дай ми време“ и серия от концерти, съобщават от екипа на певицата. Оригиналната версия на „Дай ми време ...
Среща с френската визуална артистка Клара Риво
Среща с френската визуална артистка Клара Риво ще се състои на 3 юли в галерия „Академия“ на Националната художествена академия (НХА). Това съобщават от академията, к ...
Министърът на културата Мариан Бачев откри българска изложба в базиликата „Сан Клементе“ в Рим
Министърът на културата Мариан Бачев откри изложбата „Прегръдката на мира“ на Милена Велчева в базиликата „Сан Клементе“, в Рим, съобщават от Министерството ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
С операта на Моцарт „Сватбата на Фигаро“ започна десетото издание на Летен оперен сезон „Сцена на вековете“
С операта на Моцарт „Сватбата на Фигаро“ започна десетото издание на Летен оперен сезон „Сцена на вековете“ във Велико Търново. На откритата сцена на крепо ...
Изложбата с творби на Владимир Гоев е знакова за Националната галерия
Тази изложба по няколко показателя се явява знакова. Преди всичко името на Владимир Гоев е тясно свързано с историята на Националната галерия, защото между 1975 - 1985 година той е ...
Френските актьори Марион Котияр и Гийом Кане обявиха, че се разделят
Звездната двойка на френското кино Марион Котияр и Гийом Кане обяви, че се разделя "по взаимно съгласие" в изявление, изпратено до АФП от екипа им. Двамата слагат край на отношени ...
Изложба предлага визуално и концептуално потапяне в съвременната култура на консумация
Изложбата „Още 15 минути“ предлага визуално и концептуално потапяне в съвременната култура на консумация, разгледана през визуалния език на Gen Z и естетиката на попарт ...
Първо национално биенале "Натюрморт" 2025
За мен натюрмортът като жанр в изобразителното изкуство е много важен. За съжаление, има хора, които се отнасят пренебрежително и го смятат за нещо простичко и лесно, но се оказва, ...
Тикер в 03:00 ч.
С операта на Моцарт „Сватбата на Фигаро“ започна десетото издание на ...
Начало Под прожектора
5095
Под прожектора

Италианският куратор Алесандро Винчентели за "Кой бачка сега!": Посредством тази изложба постигаме един международен диалог

Тя беше открита тази вечер в галерия Куб-Топлоцентрала“. В проекта участват чуждестранни и български автори, сред които Войн Де Войн, Саня Ивекович, Антонио Риело, Пилви Такала и Харун Фароки. Това е една изложба, която е специална за цялостната програма на Топлоцентрала, защото е нашият избор да копродуцираме тази година.

| 04 Април 2025, 23:04 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Италианският куратор Алесандро Винчентели за
Италианският куратор Алесандро Винчентели за "Кой бачка сега!": Посредством тази изложба постигаме един международен диалог
Снимка © Емануел Смърков

Много от международните артисти тук са от много различни страни. Изключително се радвам, че посредством изложбата постигаме един международен диалог, каза в интервю италианският куратор Алесандро Винчентели за изложбата "Кой бачка сега! Разкриване на невидимото: труд, несигурност и изкуство“.

Тя беше открита тази вечер в галерия "Куб-Топлоцентрала“.

В проекта участват чуждестранни и български автори, сред които Войн Де Войн, Саня Ивекович, Антонио Риело, Пилви Такала и Харун Фароки.

"Това е една изложба, която е специална за цялостната програма на "Топлоцентрала", защото е нашият избор да копродуцираме тази година. Всяка година галерия "Топлоцентрала" създава отворени покани, в които кани външни приятели и експерти, хора които да оценят като жури, проектите, които други хора подават и желаят да представят в пространството на галерията. Тазгодишният проект се занимава с едни от важните теми, които присъстват в нашия ежедневен живот и се опитва да ги представи мащабно през различни поколения и различен тип автори в едно галерийно пространство. Приканвам всички да се задълбочите в тази изложба, защото нейният смисъл се долавя от пълнотата на видеата, които са представени и текстовете, които може да прочетете. Сигурна съм, че ще намерите своята точка на съпричастност с всичко това, което виждате", каза ръководителят на отдел "Визуални изкуства" в "Топлоцентрала" Владия Михайлова. 

В интервю Алесандро Винчентели разказа за идеята около създаването на изложбата и за посланието, което има за цел да отправи с нея.

Г-н  Винчентели, в предварителната информация за тази експозиция се казва, че тя изследва невидимата, но интегрална природа на труда – по-специално работата, която остава недооценена или незабелязана, особено по отношение на жените. Бихте ли обяснил какво означава това?

- Основната идея е да се привлече вниманието към вида работа на много хора, които остават невидими и недооценени,  както в домашната сфера, така и в творческите индустрии. В частност се акцентира върху жените, които са в ролите на чистачки и домашни прислужници. Именно затова, ние сме длъжни да оценим емоционалния труд, който са полага, особено когато се говори за жените. Те са изключително силен фактор. Впечатлен и заинтересуван съм от факта, че има съвременни художници, които се въвличат в такъв тип теми, както от гледна точка на феминисткото изкуство, така и от идеята да се опитват да изследват, както в случая на настоящата изложба.

Каква възможност Ви предостави тази изложба?

- Тази изложба беше възможност за мен да използвам познанията си и да обединя художници и изложби от миналото в тази тема. Основната идея на този несигурен и невидим труд на жените е, че след време, когато те остареят, всъщност ще имат нужда от грижи. Няма да имат пари и съответно няма да могат да се полагат необходимите за тях грижи. По този начин, акцентът пада върху тези хора и придава известна доза емоционалност. Това е основната идея зад невидимите работници.

Защо решихте да направите тази изложба сега, предвид фокуса върху настоящите световни проблеми?

- Мисля, че идеята за тази „несигурна“ изложба се зароди след пандемията, когато се постави акцент върху грижата за невидимите работници и беше нещо актуално. В резултат на неглижирането и бруталното отношение, на което всички тези жени, сред които и много млади такива, са подложени, те не могат да си намерят сигурна работа по начина, по който го е правило по-старото поколение. И така, в известен смисъл, в днешно време нищо не е сигурно.

Как смятате, че влияе изкуственият интелект (ИИ) върху изкуството и този тип изложби?

- Възможно е ситуацията с изкуствения интелект да се превърне в технологичен утопичен момент, но аз вярвам, че с времето ще стане точно обратното. Насочваме се в много различна посока от разговорите около това, че ИИ може да бъде лесен и универсален за всички. ИИ не вижда, не може да рисува, не може да пере, не може да чисти или пък да шие. Има много хора, които апелират, че ИИ може да ги измести – както в изкуството, така и в ежедневието, и да елиминира всички видове конвенционални работни места. Това няма да се случи. Изкуственият интелект няма да постигне технологична утопия.

Повлияла ли е работата Ви в Гърция на настоящата изложба, и обмисляли ли сте да направите изложба, посветена на работата Ви на остров Егина?

Работата ми в Гърция е свързана с проблемите на климата и водата. Там разглеждам теми, които проучвахме в продължение на години и всъщност ми помогнаха да направя филм вместо изложба. С моите колеги работихме заедно върху филм, който имаше за цел да изследва климата и по-конкретно климатичната криза и наводненията в Гърция.

Алесандро Винчентели е международен куратор и продуцент, базиран във Великобритания и Атина, Гърция. Той е бивш куратор на изложби и изследвания в BALTIC Centre for Contemporary Art, Гейтсхед, Великобритания, където работи в продължение на 16 години. След преместването си на остров Егина през 2021 г., Винчентели участва в колективния интердисциплинарен проект Vessel, който функционира като нестопанска организация за съвременно изкуство (www.vessel aegina.com). Vessel разработва редица проекти, които ще бъдат реализирани през 2025 г. в Атина и Егина, като основният фокус е върху екологични теми, свързани с управлението на водните ресурси и пластмасовите отпадъци. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Шон Спанглър: Керамичните произведения могат да служат като исторически ориентири
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в галерия „Серякова къща“
Белослава посреща лятото с фънки-диско песен и серия от концерти
Среща с френската визуална артистка Клара Риво
Министърът на културата Мариан Бачев откри българска изложба в базиликата „Сан Клементе“ в Рим
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
С операта на Моцарт „Сватбата на Фигаро“ започна десетото издание на Летен оперен сезон „Сцена на вековете“
Тонът на времето
Изложбата с творби на Владимир Гоев е знакова за Националната галерия
Творчески отражения
Френските актьори Марион Котияр и Гийом Кане обявиха, че се разделят
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.