NRD Начало
Сряда, 2 Април 2025
Начало Калейдоскоп Георги Грозев за премиерата на "Последният танц на Нижински": Моноспектакълът е най-голямата ръкавица, която може да хвърлиш в лицето на един актьор
5069
Калейдоскоп

Георги Грозев за премиерата на "Последният танц на Нижински": Моноспектакълът е най-голямата ръкавица, която може да хвърлиш в лицето на един актьор

По думите му провокацията е голяма, летвата е вдигната високо. Премиерата е на 31 март (понеделник) на сцената на Ловчанско читалище Наука - 1870 г.. Грозев разказа как се е зародила идеята за този моноспектакъл.

| 28 Март 2025, 10:26 ч.
Георги Грозев за премиерата на
Георги Грозев за премиерата на "Последният танц на Нижински": Моноспектакълът е най-голямата ръкавица, която може да хвърлиш в лицето на един актьор
Снимка © БТА

Моноспектакълът е най-голямата ръкавица, която може да хвърлиш в лицето на един актьор. Това заяви Георги Грозев преди премиерата в Ловеч на "Последният танц на Нижински", в която той е актьор и дебютира като режисьор.

Прокурор поиска френският актьор Жерар Депардийо да бъде признат за виновен и да

Гласът също е инструмент. Той трябва да се школува, да се стопли с душата. Трудността при пеенето

Sofia MENAR започва за 17-и път на 17 януари с филма от Йордания „

Когато тази седмица пожари унищожиха части от Лос Анджелис, агентът по недвижими имоти Джена Купъ

За по-малко от три месеца билетите за концерта на Godsmack свършиха, съобщават о

По думите му провокацията е голяма, летвата е вдигната високо. Пиесата на Норман Алън  се поставя за първи път в България и се реализира с финансовата подкрепа на Министерството на културата по проект на Драматичен театър „Борис Луканов“ в Ловеч.

Премиерата е на 31 март (понеделник) на сцената на Ловчанско читалище "Наука - 1870 г.".

Грозев разказа как се е зародила идеята за този моноспектакъл.

„Текстът попадна съвсем случайно при мен, но, както знам, няма нищо случайно. Преди повече от 10 години един мой курсист, тъй като преподавам и на любители актьорско майсторство, беше тогава психиатър. Той ми предложи този текст, който е за един голям артист в началото на 20 век - време много подобно на нашето, който приключва рано кариерата си, прави огромни неща и завършва живота си, за съжаление, в психиатрична клиника“. 

Текстът обаче отлежавал в чекмеджето на актьора, за да дочака момента, в който да бъде разказан.

На 7 февруари е премиерата на „Трамвай „Желание“ от Тенеси Уилямс

Камен Старчев представя изложбата „Влошаване на времето“ в Софийския арсенал –

Комичният оперен спектакъл "Телефонът" - по текст и музика на Джан Карло Меноти, ще бъде представ

Тази вечер сме на една от големите изложби в България. Тази вечер вие присъствате на една голяма

Пол Маккартни призова британското правителство да не прави промени в законите за авторското право

„Ние сме разказвачи на истории, които сякаш са живи, имат нужда да ги разкажем. И знаят кога идва точният момент“, посочи Георги Грозев. 

Преди по-малко от година директорът на ловешкия театър Биляна Петрова му предлага да се впусне в това предизвикателство - моноспектакъл.

„Да, може да е моноспектакъл, но като изразни средства, визуално и като музика, мултимедия, работа с декора, той е много активен, има своите интерактивни моменти в общуването с публиката. И в никакъв случай не бива да ви подвежда това, че говорим за един велик балетист, който е творил преди повече вече от 100 години, че говорим само за публика, която се интересува от балет“, каза Грозев.

По думите му, тази пиеса се занимава с един по-голям проблем - не само на твореца, но и на човека от своето време, изправен пред прага на една епоха - началото на 20-ти век, която за хубаво или за лошо прилича на началото на 21-и век.

„В 20-и век е краят на индустриалната революция и Първата световна война, сега имаме технологична и информационна революция, залива ни една безумна многотия от информация, но не знания. И за съжаление, каквото и да правим, сме в една война, тя все още може да е локална, но по един или друг начин целият свят е ангажиран и икономически, и политически, и културно, и социално с нея“, посочи актьорът.

„Вацлав Нижински поставя основите на модерния балет, който се занимава с любовни и сексуални взаимоотношения. Чисто хореографски той е бунтар. Много от спектаклите, които поставя, скандализират обществеността в Европа и в Америка по онова време. Живеейки в едно време на информационна технология, много е лесно днес да станеш световна звезда. Само, че говорим за 1910-а, 1919-а година. Този човек покорява буквално света. Той е личност от огромен мащаб. Затова е нужно пиесата да се занимава с този човек, с мащаба му“, заяви Георги Грозев и добави, че кариерата на Нижински е само около десетина години.

„Като един фойерверк изгрява, залива всичко с творчеството си, с иновациите си, с модернизма си, след което идва войната, психиката му не издържа и той прави своя последен танц“.

Георги Грозев сподели, че в тази пиеса припознава много неща от себе си, от творческия си, от житейския си път, от ценностната си система, от нещата, за които се бори. 

„Истината е, че много ме беше страх от този текст. Този страх се трансформира се в адреналин, който да случи магията за премиерата. Ужасно дълбоко е, защото не само го играя, но го и поставям като режисьор с много изразни средства, които да въздействат и визуално, и звуково. Имаме куклени прийоми, скеч, стендъп комеди, психологическа драма и -  тези средства ще го направят достъпен за по-широк кръг от хора“, каза още Грозев.

По думите му провокацията е голяма, летвата е висока. Дълбоко е, но е вкусно, казва творецът.

Преводът на текста е на Радостин Желев, сценограф е Кирил Наумов, а хореограф и асистент-режисьор е Филип Миланов. Музиката е от Георги Атанасов, визуалната среда е на Петко Танчев.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Марк Зукърбърг е купил тениската на Джеси Айзенбърг от филма "Социалната мрежа"
Предприемачът Марк Зукърбърг разкри, че вече е горд собственик на тениската, носена от актьора Джеси Айзенбърг, който се превъплъти в неговия образ във филма "Социалната мрежа", съ ...
Петя Доненчева представя изложба „Живописни мечти“
Художничката Петя Доненчева ще покаже най-новите си творби в изложбата „Живописни мечти" на 4 април на двата етажа в залите за временни експозиции към Градска художествена га ...
Испанската фламенко сензация Чамбао и Ла Мари гостуват у нас през юни
Испанската фламенко сензация Chambao (Чамбао) и Ла Мари гостуват във Враца на 27 юни, съобщава Община Враца на официалната си фейсбук страница.   Там допълват, че музиката им ...
Роберта и Симфониета Шумен ще представят концерта „Нощни песни”
На 15 април в Ямбол Симфониета Шумен представя проекта си „Нощни песни“ с участието на рокпевицата Роберта. Концертът ще бъде в зрителната зала на Община Ямбол, съобщи ...
Обявиха актьорите и премиерната дата за филма „Бийтълс“ на Сам Мендес
Пол Мескал ще изиграе Пол Маккартни, Харис Дикинсън ще влезе в ролята на Джон Ленън, Бари Кийгън ще бъде Ринго Стар, а Джоузеф Куин ще се превъплъти в Джордж Харисън в предстоящия ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Художникът Пламен Кирилов : Картините са една въображаема реалност - игра на цвят, впечатление и форма
Своеобразната игра между спомени, преживяно, форма и цвят създава едни условни места, едни условни пространства, в които и въображението, и фантазията, и реалността се преплитат. А ...
Художничката Нора Ампова: Йокута е моят разказ, който да ни поведе към пътуването навътре, но и отвъд
Желанието да експериментирам ме движеше напред и произведенията започнаха да придобиват обемна форма, навлизайки все повече в пространството. Каква обаче е човешката намеса в приро ...
Музеят на хумора и сатирата отбеляза 53 години от създаването си
Музеят на хумора и сатирата в Габрово днес отбеляза 53 години от създаването си. По традиция институцията обявява ден на отворените врати на празника си.  „Музеят е на 5 ...
Носителят на 22-рата награда „Комедиен хит на сезона“ в Казанлък е местният Общински театър „Любомир Кабакчиев“
Носителят на 22-рата награда „Комедиен хит на сезона“ в Казанлък е местният Общински театър „Любомир Кабакчиев“ с премиерата на „Любов и други бедстви ...
Народна певица възпява качамака
Фолклорната изпълнителка Ана-Мария и финалистът от Hell’s Kitchen Ивайло Иванов обединяват уменията си и преплитат музиката с кулинарията в авторската песен и видеоклип ...
Тикер в 04:00 ч.
Своеобразната игра между спомени, преживяно, форма и цвят създава едни условни м ...
Начало Калейдоскоп
5069
Калейдоскоп

Георги Грозев за премиерата на "Последният танц на Нижински": Моноспектакълът е най-голямата ръкавица, която може да хвърлиш в лицето на един актьор

По думите му провокацията е голяма, летвата е вдигната високо. Премиерата е на 31 март (понеделник) на сцената на Ловчанско читалище Наука - 1870 г.. Грозев разказа как се е зародила идеята за този моноспектакъл.

| 28 Март 2025, 10:26 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Георги Грозев за премиерата на
Георги Грозев за премиерата на "Последният танц на Нижински": Моноспектакълът е най-голямата ръкавица, която може да хвърлиш в лицето на един актьор
Снимка © БТА

Моноспектакълът е най-голямата ръкавица, която може да хвърлиш в лицето на един актьор. Това заяви Георги Грозев преди премиерата в Ловеч на "Последният танц на Нижински", в която той е актьор и дебютира като режисьор.

По думите му провокацията е голяма, летвата е вдигната високо. Пиесата на Норман Алън  се поставя за първи път в България и се реализира с финансовата подкрепа на Министерството на културата по проект на Драматичен театър „Борис Луканов“ в Ловеч.

Премиерата е на 31 март (понеделник) на сцената на Ловчанско читалище "Наука - 1870 г.".

Грозев разказа как се е зародила идеята за този моноспектакъл.

„Текстът попадна съвсем случайно при мен, но, както знам, няма нищо случайно. Преди повече от 10 години един мой курсист, тъй като преподавам и на любители актьорско майсторство, беше тогава психиатър. Той ми предложи този текст, който е за един голям артист в началото на 20 век - време много подобно на нашето, който приключва рано кариерата си, прави огромни неща и завършва живота си, за съжаление, в психиатрична клиника“. 

Текстът обаче отлежавал в чекмеджето на актьора, за да дочака момента, в който да бъде разказан.

„Ние сме разказвачи на истории, които сякаш са живи, имат нужда да ги разкажем. И знаят кога идва точният момент“, посочи Георги Грозев. 

Преди по-малко от година директорът на ловешкия театър Биляна Петрова му предлага да се впусне в това предизвикателство - моноспектакъл.

„Да, може да е моноспектакъл, но като изразни средства, визуално и като музика, мултимедия, работа с декора, той е много активен, има своите интерактивни моменти в общуването с публиката. И в никакъв случай не бива да ви подвежда това, че говорим за един велик балетист, който е творил преди повече вече от 100 години, че говорим само за публика, която се интересува от балет“, каза Грозев.

По думите му, тази пиеса се занимава с един по-голям проблем - не само на твореца, но и на човека от своето време, изправен пред прага на една епоха - началото на 20-ти век, която за хубаво или за лошо прилича на началото на 21-и век.

„В 20-и век е краят на индустриалната революция и Първата световна война, сега имаме технологична и информационна революция, залива ни една безумна многотия от информация, но не знания. И за съжаление, каквото и да правим, сме в една война, тя все още може да е локална, но по един или друг начин целият свят е ангажиран и икономически, и политически, и културно, и социално с нея“, посочи актьорът.

„Вацлав Нижински поставя основите на модерния балет, който се занимава с любовни и сексуални взаимоотношения. Чисто хореографски той е бунтар. Много от спектаклите, които поставя, скандализират обществеността в Европа и в Америка по онова време. Живеейки в едно време на информационна технология, много е лесно днес да станеш световна звезда. Само, че говорим за 1910-а, 1919-а година. Този човек покорява буквално света. Той е личност от огромен мащаб. Затова е нужно пиесата да се занимава с този човек, с мащаба му“, заяви Георги Грозев и добави, че кариерата на Нижински е само около десетина години.

„Като един фойерверк изгрява, залива всичко с творчеството си, с иновациите си, с модернизма си, след което идва войната, психиката му не издържа и той прави своя последен танц“.

Георги Грозев сподели, че в тази пиеса припознава много неща от себе си, от творческия си, от житейския си път, от ценностната си система, от нещата, за които се бори. 

„Истината е, че много ме беше страх от този текст. Този страх се трансформира се в адреналин, който да случи магията за премиерата. Ужасно дълбоко е, защото не само го играя, но го и поставям като режисьор с много изразни средства, които да въздействат и визуално, и звуково. Имаме куклени прийоми, скеч, стендъп комеди, психологическа драма и -  тези средства ще го направят достъпен за по-широк кръг от хора“, каза още Грозев.

По думите му провокацията е голяма, летвата е висока. Дълбоко е, но е вкусно, казва творецът.

Преводът на текста е на Радостин Желев, сценограф е Кирил Наумов, а хореограф и асистент-режисьор е Филип Миланов. Музиката е от Георги Атанасов, визуалната среда е на Петко Танчев.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Марк Зукърбърг е купил тениската на Джеси Айзенбърг от филма "Социалната мрежа"
Петя Доненчева представя изложба „Живописни мечти“
Испанската фламенко сензация Чамбао и Ла Мари гостуват у нас през юни
Роберта и Симфониета Шумен ще представят концерта „Нощни песни”
Обявиха актьорите и премиерната дата за филма „Бийтълс“ на Сам Мендес
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
Художникът Пламен Кирилов : Картините са една въображаема реалност - игра на цвят, впечатление и форма
Авансцена
Художничката Нора Ампова: Йокута е моят разказ, който да ни поведе към пътуването навътре, но и отвъд
Тонът на времето
Музеят на хумора и сатирата отбеляза 53 години от създаването си
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.