NRD Начало
Вторник, 1 Април 2025
Начало Тонът на времето Режисьорът Константин Божанов: Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа
2674
Тонът на времето

Режисьорът Константин Божанов: Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа

Той гостува на фестивала „София филм фест“ във Варна, където бе показан последният му филм „Безсрамните“, и сподели на специална среща с публиката подробности за работата си като сценарист. Водещ на разговора бе продуцентът Николай Мутафчиев.  По думите на Божанов създаването на „Безсрамните“ е било първият му сериозен драматургичен опит.

| 26 Март 2025, 15:45 ч.
Режисьорът Константин Божанов: Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа
Режисьорът Константин Божанов: Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа
Снимка © БТА

Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа, каза режисьорът Константин Божанов.

Надявам се хората да се посмеят с глас. Надявам се да се замислят за събитията, които са се случв

Изложба на Милко Диков (1930 – 2023) ще бъде подредена в Съюза на българските художници (СБ

Изложбата „Светът в цветове. Словенска живопис 1848 – 1918“ беше открита в музе

Новото попълнение на Драматичен театър „Борис Луканов“ в Ловеч е актрисата Никол Атан

Доказали се на световната сцена музиканти като виолончелиста Матиас Бартоломей и пианистката Биля

Той гостува на фестивала „София филм фест“ във Варна, където бе показан последният му филм „Безсрамните“, и сподели на специална среща с публиката подробности за работата си като сценарист.

Водещ на разговора бе продуцентът Николай Мутафчиев. 

По думите на Божанов създаването на „Безсрамните“ е било първият му сериозен драматургичен опит. Установил, че сценарната работа означава 6-7 часа дневно писане и още толкова четене. Не вярва в инспирации, а в упорития труд. По думите му реалността влияе зле на драматургията, защото подвежда. „Онова, което в реалността провокира мисли и емоции, не функционира задължително по същия начин в драматургична структура. Трябва да знаеш за какво е историята, какво искаш да кажеш за човешкото състояние“, посочи творецът. 

Другият много важен въпрос пред кинематографиста е какъв е жанрът на бъдещия филм, защото една и съща история може да се разкаже различно. „Сценарият е като архитектурна рисунка, но не е самата сграда и може да се интерпретира. Той не е литература или пиеса, която да четеш извън сцената, но е най-важният елемент. Можеш да съсипеш най-гениалния сценарий, но да поправиш по време на снимки неработещ такъв е почти невъзможно“, смята Божанов. 

Според него най-простият и ясен път при разказването на една история е най-верният. Като творец той не се фокусира върху лични неща, а е любопитен към случващото се около нас и това води до необходимост да репликира на света, но твърди, че не прави политически филми, а е разказвач на истории.

Интересни и непоказвани женски накити от периода XIX-XX век ще участват в изложба, организирана о

Четири зимни продукции по пиано са включени в програмата на Дом на енергетика в Козлодуй, публику

Художникът Самуил Велев е победител в категория „Визуално изкуство“ за наградата за "

Броени дни преди 97-ата церемония по връчването на наградите „Оскар“ организаторите н

Иранският артист Шахриар Мазанди показва за първи път пред българска публика своето изкуство.

Филмът „Безсрамните“ има дълга и сложна съдба. Началната идея тръгва от желанието му да екранизира документално част от книгата „Девет живота“ на Уилям Далримпъл, която съдържа девет разказа от съвременна Индия. След като изследвал няколко месеца на място, преди около десет години взел правата за адаптация с идея за документален мини сериал, в който да съпостави четири от историите. Едната от тях е на жена, която е част от религиозна секта на богиня Ренука. Практика, която датира от векове, е момичета да се посвещават на богинята и да стават нейни слугини, обречени на живот на проституция, разказа той и добави, че в продължение на векове проституцията в Северна Индия се извършва от тези храмове. Това е променено от англичаните, но реално съществува до края на 80-те години на ХХ век, когато е окончателно забранено. Именно тази история става и основата на игралния филм, който в крайна сметка Божанов създава, отказвайки се от документалния проект. Той сподели, че е бил много впечатлен най-вече от това, че жените, с които е разговарял при своите проучвания, не гледат на себе си като жертви, както бихме направили ние българите. 

Според него филмът „Безсрамните“ е за любовта като окови и за нейните последствия. Главната героиня бяга от публичен дом и намира убежище в общност на сексработнички. Там се сблъсква с момиче, обречено от религиозната традиция на същата съдба. Между двете възниква силна връзка, която ги подтиква да търсят път към свободата в свят, където изборът изглежда невъзможен. Операторската работа е на Габриел Лобос, оригиналната музика - на българския композитор Петър Дундаков.

Лентата участва в престижната секция „Особен поглед“ на фестивала в Кан през 2024 г., където актрисата Анасуя Сенгупта получи наградата за най-добра женска роля. Тя е мащабна международна копродукция между Швейцария, България, Франция, Тайван и Индия. 

Константин Божанов е роден през 1968 г. Завършил е магистърска степен като сценарист и визуален артист в Кралския колеж по изкуствата в Лондон. Дебютният му пълнометражен филм „Аве“ (2011) бе представен в Седмицата на критиката в Кан и получи над 20 международни награди. Следващият му проект „И после светлина“ (2017) имаше премиера в рамките на официалния конкурс на филмовия фестивал в Ротердам.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Стефан Китанов: „София филм фест“ е първият фестивал в света, изразил своята солидарност със Украйна
„София филм фест“ е първият фестивал в света, който изрази своята солидарност със Украйна, няколко дни след началото на войната, каза директорът на фестивала Стефан Кит ...
Виктория де Анджелис от Maneskin идва отново в София
Виктория де Анджелис от Maneskin идва отново в София – на 10 май в клуб Fomo, съобщават организаторите от Fest Team.  Разпознаваемият и дързък секси стил – микс о ...
Изложба, посветена на пустините, ще бъде открита в Париж
Калахари, Гоби, Мохаве, Арктика - в горещия вятър или мразовития студ на пустините, Националният природонаучен музей в Париж ще представи в нова изложба живота и културите, приспос ...
Били Айлиш и Финиъс смениха мениджмънта си
Певицата Били Айлиш и брат й Финиъс, който я продуцира, имат нов мениджър - Джейсън Оуен от "Сендбокс ентъртейнмънт", чиито клиенти са Кейси Мъсгрейвс и Келси Балерини, съобщи "Бил ...
Българската публика може да гледа онлайн четири от петте филма, номинирани за наградата LUX
Българската публика може да гледа онлайн от 1 до 28 април 2025 г. четири от петте филма, номинирани за европейската награда LUX, която се присъжда от публиката, и да се включи в из ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Стефан Китанов: „София филм фест“ е първият фестивал в света, изразил своята солидарност със Украйна
„София филм фест“ е първият фестивал в света, който изрази своята солидарност със Украйна, няколко дни след началото на войната, каза директорът на фестивала Стефан Кит ...
Сдружението „Независими артисти, музиканти и певци“ връчи годишните си отличия за първи път
Сдружението „Независими артисти, музиканти и певци“ (СНАМП) връчи тази вечер първите си годишни отличия за благодарност в балната зала на столичния хотел „Интерко ...
Хиляди художници създадоха свои интерпретации на картината "Момичето с перлената обеца"
След като изпрати най-известната си картина за мащабна изложба в Амстердам, включваща почти всички произведения на Йоханес Вермеер, музеят "Маурицхойс" в Хага "осъмна" с празно про ...
Виктория де Анджелис от Maneskin идва отново в София
Виктория де Анджелис от Maneskin идва отново в София – на 10 май в клуб Fomo, съобщават организаторите от Fest Team.  Разпознаваемият и дързък секси стил – микс о ...
Две български групи откриват концерта на Jinjer в София
Две български групи –  O.H. и 8m/s, са избрани от Jinjer, за да открият концерта им в София, съобщават организаторите. O.H. е създадена в края на 2000 г. Стилово тр ...
Тикер в 15:00 ч.
„София филм фест“ е първият фестивал в света, който изрази своята со ...
Начало Тонът на времето
2674
Тонът на времето

Режисьорът Константин Божанов: Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа

Той гостува на фестивала „София филм фест“ във Варна, където бе показан последният му филм „Безсрамните“, и сподели на специална среща с публиката подробности за работата си като сценарист. Водещ на разговора бе продуцентът Николай Мутафчиев.  По думите на Божанов създаването на „Безсрамните“ е било първият му сериозен драматургичен опит.

| 26 Март 2025, 15:45 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Режисьорът Константин Божанов: Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа
Режисьорът Константин Божанов: Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа
Снимка © БТА

Драматургията не е въпрос на вдъхновение, а на упорита работа, каза режисьорът Константин Божанов.

Той гостува на фестивала „София филм фест“ във Варна, където бе показан последният му филм „Безсрамните“, и сподели на специална среща с публиката подробности за работата си като сценарист.

Водещ на разговора бе продуцентът Николай Мутафчиев. 

По думите на Божанов създаването на „Безсрамните“ е било първият му сериозен драматургичен опит. Установил, че сценарната работа означава 6-7 часа дневно писане и още толкова четене. Не вярва в инспирации, а в упорития труд. По думите му реалността влияе зле на драматургията, защото подвежда. „Онова, което в реалността провокира мисли и емоции, не функционира задължително по същия начин в драматургична структура. Трябва да знаеш за какво е историята, какво искаш да кажеш за човешкото състояние“, посочи творецът. 

Другият много важен въпрос пред кинематографиста е какъв е жанрът на бъдещия филм, защото една и съща история може да се разкаже различно. „Сценарият е като архитектурна рисунка, но не е самата сграда и може да се интерпретира. Той не е литература или пиеса, която да четеш извън сцената, но е най-важният елемент. Можеш да съсипеш най-гениалния сценарий, но да поправиш по време на снимки неработещ такъв е почти невъзможно“, смята Божанов. 

Според него най-простият и ясен път при разказването на една история е най-верният. Като творец той не се фокусира върху лични неща, а е любопитен към случващото се около нас и това води до необходимост да репликира на света, но твърди, че не прави политически филми, а е разказвач на истории.

Филмът „Безсрамните“ има дълга и сложна съдба. Началната идея тръгва от желанието му да екранизира документално част от книгата „Девет живота“ на Уилям Далримпъл, която съдържа девет разказа от съвременна Индия. След като изследвал няколко месеца на място, преди около десет години взел правата за адаптация с идея за документален мини сериал, в който да съпостави четири от историите. Едната от тях е на жена, която е част от религиозна секта на богиня Ренука. Практика, която датира от векове, е момичета да се посвещават на богинята и да стават нейни слугини, обречени на живот на проституция, разказа той и добави, че в продължение на векове проституцията в Северна Индия се извършва от тези храмове. Това е променено от англичаните, но реално съществува до края на 80-те години на ХХ век, когато е окончателно забранено. Именно тази история става и основата на игралния филм, който в крайна сметка Божанов създава, отказвайки се от документалния проект. Той сподели, че е бил много впечатлен най-вече от това, че жените, с които е разговарял при своите проучвания, не гледат на себе си като жертви, както бихме направили ние българите. 

Според него филмът „Безсрамните“ е за любовта като окови и за нейните последствия. Главната героиня бяга от публичен дом и намира убежище в общност на сексработнички. Там се сблъсква с момиче, обречено от религиозната традиция на същата съдба. Между двете възниква силна връзка, която ги подтиква да търсят път към свободата в свят, където изборът изглежда невъзможен. Операторската работа е на Габриел Лобос, оригиналната музика - на българския композитор Петър Дундаков.

Лентата участва в престижната секция „Особен поглед“ на фестивала в Кан през 2024 г., където актрисата Анасуя Сенгупта получи наградата за най-добра женска роля. Тя е мащабна международна копродукция между Швейцария, България, Франция, Тайван и Индия. 

Константин Божанов е роден през 1968 г. Завършил е магистърска степен като сценарист и визуален артист в Кралския колеж по изкуствата в Лондон. Дебютният му пълнометражен филм „Аве“ (2011) бе представен в Седмицата на критиката в Кан и получи над 20 международни награди. Следващият му проект „И после светлина“ (2017) имаше премиера в рамките на официалния конкурс на филмовия фестивал в Ротердам.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Стефан Китанов: „София филм фест“ е първият фестивал в света, изразил своята солидарност със Украйна
Виктория де Анджелис от Maneskin идва отново в София
Изложба, посветена на пустините, ще бъде открита в Париж
Били Айлиш и Финиъс смениха мениджмънта си
Българската публика може да гледа онлайн четири от петте филма, номинирани за наградата LUX
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Стефан Китанов: „София филм фест“ е първият фестивал в света, изразил своята солидарност със Украйна
Цветни аспекти
Сдружението „Независими артисти, музиканти и певци“ връчи годишните си отличия за първи път
Авансцена
Хиляди художници създадоха свои интерпретации на картината "Момичето с перлената обеца"
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.