![]() |
![]() Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
![]()
Тикер в 06:00 ч.
С изпълнение на Вердиевия "Реквием" от фестивалните оркестър и хор на Русе под диригентството на Емил Табаков и на Стелияна Димитрова - Хернани тази в ...
|
![]()
Под прожектора
„Буратино“ – приказка за куклите, които по свой начин се нуждаят от човечностДумите на режисьора проф. „Не вървим изцяло по сюжета на Толстой. „Самият главен герой, татко Карло, мечтае да се освободи от конюнктурните ограничения, от агресията, която съществува, иска да отиде и да сподели своето изкуство с хората.
Виолета Караянева
| 24 Март 2025, 12:07 ч.
![]()
В познатата история за Буратино намираме една приказка за кукления театър, за живота на неодушевените кукли, които по свой начин се нуждаят от човечност. Думите на режисьора проф. Славчо Маленов са по повод премиерата по едноименното произведение на Алексей Толстой в Младежкия театър. „Не вървим изцяло по сюжета на Толстой. Въпреки това е запазен духът на приказката, която, дори прочетена по този класически начин, кореспондира много добре със съвременните деца“, казва актьорът Александър Йорданов. „Самият главен герой, татко Карло, мечтае да се освободи от конюнктурните ограничения, от агресията, която съществува, иска да отиде и да сподели своето изкуство с хората. Това е доста общо казано, но куклите имат право на свой избор – да отидат при хората и да им върнат радостта – чрез оживяването на една нежива материя. Това е актуално и днес, тъй като все повече в кукления театър забелязваме живото присъствие. Все повече куклата бива избутвана на по-заден план. Затова според мен е много хубаво, че в „Буратино“ куклите накрая запяват „Ето, хора, вижте ни! Ние сме куклите и носим към вас радост и обич", разказва режисьорът. По думите на проф. Маленов много е важно тази топлина да бъде споделяна: „И мисля, че всички хора, които се занимават с театър, се опитват да направят тази комуникация с публиката, която е в залата. Един спектакъл, колкото и да е хубав, става добър, когато комуникира със зрителя“. „За да вляза в сърцето на татко Карло, по време на репетиционния процес много ми помогна това, че куклите имат нужда от ремонт – понякога трябва да се смени конец или да се подмени някоя друга част. Татко Карло се отнася с голяма любов и толкова много обич към куклите и към материала, с който работи. Всеки път, когато ми се налагаше да привържа някой конец, забелязвах все повече и повече детайли в куклите – колко са изящни и колко красиво са направени, и колко любов е вложена в тях, докато се създавани“, разказва актьорът Димитър Иванов-Мич. ТЕМИТЕ Темите вълнуват всеки човек, тъй като творческата свобода винаги е била актуална, коментира проф. Маленов. „И днес, когато няма цензура, ние се съобразяваме с много неща, които са свързани с морала, доброто възпитание и така нататък. За мен актуалното в „Буратино“ е липсата на свобода. Театрите се превърнати в търговски дружества и не са толкова свободни в творческо отношение, защото се съобразяват с икономическата конюнктура“, допълва той Според Александър Йорданов има една основна тема, свързана с децата, тяхното порастване, родителите. „За мен едно от най-важните неща е смелостта, която Буратино проявява, въпреки всичко, въпреки че току-що е създаден и знае какво го чака. Виждаме, че понякога това, че детето си пъха носа там, където не му е работа, е за добро“, смята актьорът. МАРИОНЕТКИТЕ „Интересното е, че използваме марионетки – система, която е загубила своята популярност в България, въпреки че до 50-те години на миналия век е била основна система в кукления театър. Постепенно, с навлизането на съветската култура в българския политически живот, тази система бива изтласкана и започват да доминират куклите на параван – ръкавичните кукли (явайките). Те са приоритет на работата на Сергей Образцов (1901-1992, руски и съветски драматичен артист, кукловод, режисьор, народен артист на СССР, от 1931 г. ръководи Централния куклен театър в Москва – бел. а.)“, разказва проф. Маленов. По думите му почти вече няма майстори в България, които могат да правят марионетки. „Самото кукловодене е доста трудно, заради конците, които се оплитат и късат. Но марионетката си е марионетка, неслучайно е наричана Кралицата на куклите“, допълва режисьорът. Според Анна-Валерия Гостанян работата с марионетки изисква огромна прецизност и концентрация: Трябва да мислиш една-две крачки напред“. И преди съм играла с марионетки, но всяка нова кукла е като за първи път – знаеш системата, владееш я, но самият допир с новата кукла е научаване наново – да водиш някакъв живот, допълва актрисата. В „Буратино“ сценографията, куклите и костюмите са на Силва Бъчварова, а композитор е Петър Цанков.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
![]() |

Оригинален модел на Извънземното от филма на Стивън Спилбърг се продава на търг
|
![]() |
Височините в гласа извисяват самия образ и преживяването, пише австрийската преса за Соня Йончева
|
![]() |
Иглика Христова създава изложба, вдъхновена от книга на Жул Верн
|
![]() |
Шкумбата гостува на 1 април в НАТФИЗ с „Бивали небивалици"
|
![]() |
Процесът срещу Жерар Депардийо привлича вниманието върху сексизма във френската киноиндустрия
|
![]() |

Време за четене - месец Март
Препоръчани заглавия |

Фестивалният оркестър на Русе, маестро Емил Табаков и оперната прима Красимира Стоянова закриха "Мартенски музикални дни" с "Реквием" на Верди
|
![]() |
Чавдар Николов показва в изложба оригиналите на свои карикатури
|
![]() |
Кристоф Шерикс е новият директор на Музея за модерно изкуство в Ню Йорк
|
![]() |
Изложба „Светове“ на Станка Денева и Цонка Дурева е подредена в Смолян
|
![]() |
Пролетни ваканционни игри и шест изложби са в програмата на Националния музей „Земята и хората“ през април
|
![]() |