NRD Начало
Понеделник, 31 Март 2025
Начало Под прожектора „Буратино“ – приказка за куклите, които по свой начин се нуждаят от човечност
2719
Под прожектора

„Буратино“ – приказка за куклите, които по свой начин се нуждаят от човечност

Думите на режисьора проф. „Не вървим изцяло по сюжета на Толстой. „Самият главен герой, татко Карло, мечтае да се освободи от конюнктурните ограничения, от агресията, която съществува, иска да отиде и да сподели своето изкуство с хората.

| 24 Март 2025, 12:07 ч.
„Буратино“ – приказка за куклите, които по свой начин се нуждаят от човечност
„Буратино“ – приказка за куклите, които по свой начин се нуждаят от човечност
Снимка © DFA

В познатата история за Буратино намираме една приказка за кукления театър, за живота на неодушевените кукли, които по свой начин се нуждаят от човечност.

Новата изложба на Марин Маринов, озаглавена „Тяло и мощ“, ще бъде представена в столи

Дали действието се развива в погребално бюро, на семейна вечеря в дисфункционално семейство или в

Моноспектакъл „Пътят на сърцето“ по романа „Царица Елеонора Българска“ на

Русенският театър подготвя премиерата на спектакъла "Хора, места и вещи" - по пиесата на британск

Певицата и актриса Ариана Гранде сподели, че е готова да пее на церемонията за наградите "Оскар"

Думите на режисьора проф. Славчо Маленов са по повод премиерата по едноименното произведение на Алексей Толстой в Младежкия театър.

„Не вървим изцяло по сюжета на Толстой. Въпреки това е запазен духът на приказката, която, дори прочетена по този класически начин, кореспондира много добре със съвременните деца“, казва актьорът Александър Йорданов.

„Самият главен герой, татко Карло, мечтае да се освободи от конюнктурните ограничения, от агресията, която съществува, иска да отиде и да сподели своето изкуство с хората. Това е доста общо казано, но куклите имат право на свой избор – да отидат при хората и да им върнат радостта – чрез оживяването на една нежива материя. Това е актуално и днес, тъй като все повече в кукления театър забелязваме живото присъствие. Все повече куклата бива избутвана на по-заден план. Затова според мен е много хубаво, че в „Буратино“ куклите накрая запяват „Ето, хора, вижте ни! Ние сме куклите и носим към вас радост и обич", разказва режисьорът.

По думите на проф. Маленов много е важно тази топлина да бъде споделяна: „И мисля, че всички хора, които се занимават с театър, се опитват да направят тази комуникация с публиката, която е в залата. Един спектакъл, колкото и да е хубав, става добър, когато комуникира със зрителя“.

„За да вляза в сърцето на татко Карло, по време на репетиционния процес много ми помогна това, че куклите имат нужда от ремонт – понякога трябва да се смени конец или да се подмени някоя друга част. Татко Карло се отнася с голяма любов и толкова много обич към куклите и към материала, с който работи. Всеки път, когато ми се налагаше да привържа някой конец, забелязвах все повече и повече детайли в куклите – колко са изящни и колко красиво са направени, и колко любов е вложена в тях, докато се създавани“, разказва актьорът Димитър Иванов-Мич.

Актрисата Станислава Каменова-Зафирова спечели наградата "Сивина" за дебютно постижение на млад а

Спектакълът „Балерината, която запали оперетата“ ще има премиера на 2 април в Шумен,

Руди Янгблъд, холивудски актьор, най-известен с главната си роля във филма „Апокалипто&ldqu

Изложба „Кинцуги“ на художничката Диана Бояджиева е подредена в троянската галерия &b

Гостуваща изложба с картини от фондовете на Художествена галерия - Стара Загора и Национален парк

ТЕМИТЕ

Темите вълнуват всеки човек, тъй като творческата свобода винаги е била актуална, коментира проф. Маленов. „И днес, когато няма цензура, ние се съобразяваме с много неща, които са свързани с морала, доброто възпитание и така нататък. За мен актуалното в „Буратино“ е липсата на свобода. Театрите се превърнати в търговски дружества и не са толкова свободни в творческо отношение, защото се съобразяват с икономическата конюнктура“, допълва той

Според Александър Йорданов има една основна тема, свързана с децата, тяхното порастване, родителите. „За мен едно от най-важните неща е смелостта, която Буратино проявява, въпреки всичко, въпреки че току-що е създаден и знае какво го чака. Виждаме, че понякога това, че детето си пъха носа там, където не му е работа, е за добро“, смята актьорът.

МАРИОНЕТКИТЕ

„Интересното е, че използваме марионетки – система, която е загубила своята популярност в България, въпреки че до 50-те години на миналия век е била основна система в кукления театър. Постепенно, с навлизането на съветската култура в българския политически живот, тази система бива изтласкана и започват да доминират куклите на параван – ръкавичните кукли (явайките). Те са приоритет на работата на Сергей Образцов (1901-1992, руски и съветски драматичен артист, кукловод, режисьор, народен артист на СССР, от 1931 г. ръководи Централния куклен театър в Москва –  бел. а.)“, разказва проф. Маленов.

По думите му почти вече няма майстори в България, които могат да правят марионетки.

„Самото кукловодене е доста трудно, заради конците, които се оплитат и късат. Но марионетката си е марионетка, неслучайно е наричана Кралицата на куклите“, допълва режисьорът.

Според Анна-Валерия Гостанян работата с марионетки изисква огромна прецизност и концентрация: Трябва да мислиш една-две крачки напред“. И преди съм играла с марионетки, но всяка нова кукла е като за първи път – знаеш системата, владееш я, но самият допир с новата кукла е научаване наново – да водиш някакъв живот, допълва актрисата.

В „Буратино“ сценографията, куклите и костюмите са на Силва Бъчварова, а композитор е Петър Цанков.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Оригинален модел на Извънземното от филма на Стивън Спилбърг се продава на търг
Оригинален модел на Извънземното, създаден за едноименния филм на Стивън Спилбърг, се продава на търг от аукционната къща "Сотбис", предаде АФП. Експонатът е от личната колекция на ...
Височините в гласа извисяват самия образ и преживяването, пише австрийската преса за Соня Йончева
Соня Йончева участва в премиерата на операта „Йоланта" от Чайковски, която се завърна на сцената на Виенската държавна опера след 125 години отсъствие, съобщават от SY11 Even ...
Иглика Христова създава изложба, вдъхновена от книга на Жул Верн
Иглика Христова представя изложба, озаглавена „Наутилус“ океанът под микроскоп“. Куратор на експозицията е Мари-Лор Дежарден, художествен критик (AICA). Проектъ ...
Шкумбата гостува на 1 април в НАТФИЗ с „Бивали небивалици"
Димитър Туджаров-Шкумбата гостува на 1 април в НАТФИЗ с „Бивали небивалици", съобщават организаторите. По думите им това не е просто представление, а празник на хумора, сарк ...
Процесът срещу Жерар Депардийо привлича вниманието върху сексизма във френската киноиндустрия
Съдебният процес в Париж срещу актьора Жерар Депардийо поднови темата за сексизма във френското кино и възобнови движението „Аз също“ в страната. Той е обвинен, че е оп ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Фестивалният оркестър на Русе, маестро Емил Табаков и оперната прима Красимира Стоянова закриха "Мартенски музикални дни" с "Реквием" на Верди
С изпълнение на Вердиевия "Реквием" от фестивалните оркестър и хор на Русе под диригентството на Емил Табаков и на Стелияна Димитрова - Хернани тази вечер в Доходното здание в край ...
Чавдар Николов показва в изложба оригиналите на свои карикатури
Оригиналите на петнадесет карикатури на Чавдар Николов ще бъдат представени в изложба в столичната книжарница Vivent. Експозицията ще бъде показана от 31 март до 30 април, съобщав ...
Кристоф Шерикс е новият директор на Музея за модерно изкуство в Ню Йорк
Кристоф Шерикс е новият директор на Музея за модерно изкуство (MoMA) в Ню Йорк, съобщи в. "Ню Йорк таймс". Той ще поеме поста от Глен Лоури, останал начело на институцията в продъ ...
Изложба „Светове“ на Станка Денева и Цонка Дурева е подредена в Смолян
Изложба „Светове“ на Станка Денева и Цонка Дурева е подредена в зала „Петър Стайков“ в Клуба на дейците на културата в Смолян. Двете художнички за пореден п ...
Пролетни ваканционни игри и шест изложби са в програмата на Националния музей „Земята и хората“ през април
Пролетни ваканционни игри, шест временни изложби и XXXIII Международен музикален конкурс „Музиката и Земята“ са сред акцентите в програмата на Националния музей „ ...
Тикер в 06:00 ч.
С изпълнение на Вердиевия "Реквием" от фестивалните оркестър и хор на Русе под д ...
Начало Под прожектора
2719
Под прожектора

„Буратино“ – приказка за куклите, които по свой начин се нуждаят от човечност

Думите на режисьора проф. „Не вървим изцяло по сюжета на Толстой. „Самият главен герой, татко Карло, мечтае да се освободи от конюнктурните ограничения, от агресията, която съществува, иска да отиде и да сподели своето изкуство с хората.

| 24 Март 2025, 12:07 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
„Буратино“ – приказка за куклите, които по свой начин се нуждаят от човечност
„Буратино“ – приказка за куклите, които по свой начин се нуждаят от човечност
Снимка © DFA

В познатата история за Буратино намираме една приказка за кукления театър, за живота на неодушевените кукли, които по свой начин се нуждаят от човечност.

Думите на режисьора проф. Славчо Маленов са по повод премиерата по едноименното произведение на Алексей Толстой в Младежкия театър.

„Не вървим изцяло по сюжета на Толстой. Въпреки това е запазен духът на приказката, която, дори прочетена по този класически начин, кореспондира много добре със съвременните деца“, казва актьорът Александър Йорданов.

„Самият главен герой, татко Карло, мечтае да се освободи от конюнктурните ограничения, от агресията, която съществува, иска да отиде и да сподели своето изкуство с хората. Това е доста общо казано, но куклите имат право на свой избор – да отидат при хората и да им върнат радостта – чрез оживяването на една нежива материя. Това е актуално и днес, тъй като все повече в кукления театър забелязваме живото присъствие. Все повече куклата бива избутвана на по-заден план. Затова според мен е много хубаво, че в „Буратино“ куклите накрая запяват „Ето, хора, вижте ни! Ние сме куклите и носим към вас радост и обич", разказва режисьорът.

По думите на проф. Маленов много е важно тази топлина да бъде споделяна: „И мисля, че всички хора, които се занимават с театър, се опитват да направят тази комуникация с публиката, която е в залата. Един спектакъл, колкото и да е хубав, става добър, когато комуникира със зрителя“.

„За да вляза в сърцето на татко Карло, по време на репетиционния процес много ми помогна това, че куклите имат нужда от ремонт – понякога трябва да се смени конец или да се подмени някоя друга част. Татко Карло се отнася с голяма любов и толкова много обич към куклите и към материала, с който работи. Всеки път, когато ми се налагаше да привържа някой конец, забелязвах все повече и повече детайли в куклите – колко са изящни и колко красиво са направени, и колко любов е вложена в тях, докато се създавани“, разказва актьорът Димитър Иванов-Мич.

ТЕМИТЕ

Темите вълнуват всеки човек, тъй като творческата свобода винаги е била актуална, коментира проф. Маленов. „И днес, когато няма цензура, ние се съобразяваме с много неща, които са свързани с морала, доброто възпитание и така нататък. За мен актуалното в „Буратино“ е липсата на свобода. Театрите се превърнати в търговски дружества и не са толкова свободни в творческо отношение, защото се съобразяват с икономическата конюнктура“, допълва той

Според Александър Йорданов има една основна тема, свързана с децата, тяхното порастване, родителите. „За мен едно от най-важните неща е смелостта, която Буратино проявява, въпреки всичко, въпреки че току-що е създаден и знае какво го чака. Виждаме, че понякога това, че детето си пъха носа там, където не му е работа, е за добро“, смята актьорът.

МАРИОНЕТКИТЕ

„Интересното е, че използваме марионетки – система, която е загубила своята популярност в България, въпреки че до 50-те години на миналия век е била основна система в кукления театър. Постепенно, с навлизането на съветската култура в българския политически живот, тази система бива изтласкана и започват да доминират куклите на параван – ръкавичните кукли (явайките). Те са приоритет на работата на Сергей Образцов (1901-1992, руски и съветски драматичен артист, кукловод, режисьор, народен артист на СССР, от 1931 г. ръководи Централния куклен театър в Москва –  бел. а.)“, разказва проф. Маленов.

По думите му почти вече няма майстори в България, които могат да правят марионетки.

„Самото кукловодене е доста трудно, заради конците, които се оплитат и късат. Но марионетката си е марионетка, неслучайно е наричана Кралицата на куклите“, допълва режисьорът.

Според Анна-Валерия Гостанян работата с марионетки изисква огромна прецизност и концентрация: Трябва да мислиш една-две крачки напред“. И преди съм играла с марионетки, но всяка нова кукла е като за първи път – знаеш системата, владееш я, но самият допир с новата кукла е научаване наново – да водиш някакъв живот, допълва актрисата.

В „Буратино“ сценографията, куклите и костюмите са на Силва Бъчварова, а композитор е Петър Цанков.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Оригинален модел на Извънземното от филма на Стивън Спилбърг се продава на търг
Височините в гласа извисяват самия образ и преживяването, пише австрийската преса за Соня Йончева
Иглика Христова създава изложба, вдъхновена от книга на Жул Верн
Шкумбата гостува на 1 април в НАТФИЗ с „Бивали небивалици"
Процесът срещу Жерар Депардийо привлича вниманието върху сексизма във френската киноиндустрия
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Март
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
Фестивалният оркестър на Русе, маестро Емил Табаков и оперната прима Красимира Стоянова закриха "Мартенски музикални дни" с "Реквием" на Верди
Цветни аспекти
Чавдар Николов показва в изложба оригиналите на свои карикатури
Цветни аспекти
Кристоф Шерикс е новият директор на Музея за модерно изкуство в Ню Йорк
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.