NRD Начало
Събота, 28 Юни 2025
Начало Под прожектора „Буратино“ – приказка за куклите, които по свой начин се нуждаят от човечност
2739
Под прожектора

„Буратино“ – приказка за куклите, които по свой начин се нуждаят от човечност

Думите на режисьора проф. „Не вървим изцяло по сюжета на Толстой. „Самият главен герой, татко Карло, мечтае да се освободи от конюнктурните ограничения, от агресията, която съществува, иска да отиде и да сподели своето изкуство с хората.

| 24 Март 2025, 12:07 ч.
„Буратино“ – приказка за куклите, които по свой начин се нуждаят от човечност
„Буратино“ – приказка за куклите, които по свой начин се нуждаят от човечност
Снимка © DFA

В познатата история за Буратино намираме една приказка за кукления театър, за живота на неодушевените кукли, които по свой начин се нуждаят от човечност.

Историята за хавайското момиче и избягалото извънземно от „Лило и Стич“ се оказа люби

Ивайло Мирчев показва 21 платна в изложба живопис в галерия „Астри“ в София. Експозиц

Антоанета Добрева - Нети и Ясен Атанасов са сред носителите на награда „МаксиМ“ за ак

Изложба, представяща уникалната колекция от западноевропейски текстилни пана (гоблени) от периода

Регионалният етнографски музей на открито „Етър“ гостува във Варна с изложбата &bdquo

Думите на режисьора проф. Славчо Маленов са по повод премиерата по едноименното произведение на Алексей Толстой в Младежкия театър.

„Не вървим изцяло по сюжета на Толстой. Въпреки това е запазен духът на приказката, която, дори прочетена по този класически начин, кореспондира много добре със съвременните деца“, казва актьорът Александър Йорданов.

„Самият главен герой, татко Карло, мечтае да се освободи от конюнктурните ограничения, от агресията, която съществува, иска да отиде и да сподели своето изкуство с хората. Това е доста общо казано, но куклите имат право на свой избор – да отидат при хората и да им върнат радостта – чрез оживяването на една нежива материя. Това е актуално и днес, тъй като все повече в кукления театър забелязваме живото присъствие. Все повече куклата бива избутвана на по-заден план. Затова според мен е много хубаво, че в „Буратино“ куклите накрая запяват „Ето, хора, вижте ни! Ние сме куклите и носим към вас радост и обич", разказва режисьорът.

По думите на проф. Маленов много е важно тази топлина да бъде споделяна: „И мисля, че всички хора, които се занимават с театър, се опитват да направят тази комуникация с публиката, която е в залата. Един спектакъл, колкото и да е хубав, става добър, когато комуникира със зрителя“.

„За да вляза в сърцето на татко Карло, по време на репетиционния процес много ми помогна това, че куклите имат нужда от ремонт – понякога трябва да се смени конец или да се подмени някоя друга част. Татко Карло се отнася с голяма любов и толкова много обич към куклите и към материала, с който работи. Всеки път, когато ми се налагаше да привържа някой конец, забелязвах все повече и повече детайли в куклите – колко са изящни и колко красиво са направени, и колко любов е вложена в тях, докато се създавани“, разказва актьорът Димитър Иванов-Мич.

Филмите на ужасите обикновено се задържат само една седмица на върха в боксофис класацията на Сев

Оркестърът на Камерна опера - Благоевград гостува в Сандански с концерт спектакъла "Три тенора и

Художникът проф. Виктор Паунов представи изложбата си "Бестиарий". Около 230 илюстрации и рисунки

Международна изложба Evrovizion. Crossing stories and spaces е експонирана в Градската художестве

Дванадесетото издание на Международния филмов фестивал за ново европейско кино „Златната ли

ТЕМИТЕ

Темите вълнуват всеки човек, тъй като творческата свобода винаги е била актуална, коментира проф. Маленов. „И днес, когато няма цензура, ние се съобразяваме с много неща, които са свързани с морала, доброто възпитание и така нататък. За мен актуалното в „Буратино“ е липсата на свобода. Театрите се превърнати в търговски дружества и не са толкова свободни в творческо отношение, защото се съобразяват с икономическата конюнктура“, допълва той

Според Александър Йорданов има една основна тема, свързана с децата, тяхното порастване, родителите. „За мен едно от най-важните неща е смелостта, която Буратино проявява, въпреки всичко, въпреки че току-що е създаден и знае какво го чака. Виждаме, че понякога това, че детето си пъха носа там, където не му е работа, е за добро“, смята актьорът.

МАРИОНЕТКИТЕ

„Интересното е, че използваме марионетки – система, която е загубила своята популярност в България, въпреки че до 50-те години на миналия век е била основна система в кукления театър. Постепенно, с навлизането на съветската култура в българския политически живот, тази система бива изтласкана и започват да доминират куклите на параван – ръкавичните кукли (явайките). Те са приоритет на работата на Сергей Образцов (1901-1992, руски и съветски драматичен артист, кукловод, режисьор, народен артист на СССР, от 1931 г. ръководи Централния куклен театър в Москва –  бел. а.)“, разказва проф. Маленов.

По думите му почти вече няма майстори в България, които могат да правят марионетки.

„Самото кукловодене е доста трудно, заради конците, които се оплитат и късат. Но марионетката си е марионетка, неслучайно е наричана Кралицата на куклите“, допълва режисьорът.

Според Анна-Валерия Гостанян работата с марионетки изисква огромна прецизност и концентрация: Трябва да мислиш една-две крачки напред“. И преди съм играла с марионетки, но всяка нова кукла е като за първи път – знаеш системата, владееш я, но самият допир с новата кукла е научаване наново – да водиш някакъв живот, допълва актрисата.

В „Буратино“ сценографията, куклите и костюмите са на Силва Бъчварова, а композитор е Петър Цанков.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Шон Спанглър: Керамичните произведения могат да служат като исторически ориентири
Виждам творчеството си като част от дългата художествена традиция, оставяща своя отпечатък в глината – човешка следа, носеща духа на времето, казва художникът Шон Спанглър. ...
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в галерия „Серякова къща“
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в троянската галерия „Серякова къща“. Eкспозицията е юбилейна за Мичев, който е ...
Белослава посреща лятото с фънки-диско песен и серия от концерти
Белослава посреща лятото с фънки-диско версия на песента „Дай ми време“ и серия от концерти, съобщават от екипа на певицата. Оригиналната версия на „Дай ми време ...
Среща с френската визуална артистка Клара Риво
Среща с френската визуална артистка Клара Риво ще се състои на 3 юли в галерия „Академия“ на Националната художествена академия (НХА). Това съобщават от академията, к ...
Министърът на културата Мариан Бачев откри българска изложба в базиликата „Сан Клементе“ в Рим
Министърът на културата Мариан Бачев откри изложбата „Прегръдката на мира“ на Милена Велчева в базиликата „Сан Клементе“, в Рим, съобщават от Министерството ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
С операта на Моцарт „Сватбата на Фигаро“ започна десетото издание на Летен оперен сезон „Сцена на вековете“
С операта на Моцарт „Сватбата на Фигаро“ започна десетото издание на Летен оперен сезон „Сцена на вековете“ във Велико Търново. На откритата сцена на крепо ...
Изложбата с творби на Владимир Гоев е знакова за Националната галерия
Тази изложба по няколко показателя се явява знакова. Преди всичко името на Владимир Гоев е тясно свързано с историята на Националната галерия, защото между 1975 - 1985 година той е ...
Френските актьори Марион Котияр и Гийом Кане обявиха, че се разделят
Звездната двойка на френското кино Марион Котияр и Гийом Кане обяви, че се разделя "по взаимно съгласие" в изявление, изпратено до АФП от екипа им. Двамата слагат край на отношени ...
Изложба предлага визуално и концептуално потапяне в съвременната култура на консумация
Изложбата „Още 15 минути“ предлага визуално и концептуално потапяне в съвременната култура на консумация, разгледана през визуалния език на Gen Z и естетиката на попарт ...
Първо национално биенале "Натюрморт" 2025
За мен натюрмортът като жанр в изобразителното изкуство е много важен. За съжаление, има хора, които се отнасят пренебрежително и го смятат за нещо простичко и лесно, но се оказва, ...
Тикер в 02:00 ч.
С операта на Моцарт „Сватбата на Фигаро“ започна десетото издание на ...
Начало Под прожектора
2739
Под прожектора

„Буратино“ – приказка за куклите, които по свой начин се нуждаят от човечност

Думите на режисьора проф. „Не вървим изцяло по сюжета на Толстой. „Самият главен герой, татко Карло, мечтае да се освободи от конюнктурните ограничения, от агресията, която съществува, иска да отиде и да сподели своето изкуство с хората.

| 24 Март 2025, 12:07 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
„Буратино“ – приказка за куклите, които по свой начин се нуждаят от човечност
„Буратино“ – приказка за куклите, които по свой начин се нуждаят от човечност
Снимка © DFA

В познатата история за Буратино намираме една приказка за кукления театър, за живота на неодушевените кукли, които по свой начин се нуждаят от човечност.

Думите на режисьора проф. Славчо Маленов са по повод премиерата по едноименното произведение на Алексей Толстой в Младежкия театър.

„Не вървим изцяло по сюжета на Толстой. Въпреки това е запазен духът на приказката, която, дори прочетена по този класически начин, кореспондира много добре със съвременните деца“, казва актьорът Александър Йорданов.

„Самият главен герой, татко Карло, мечтае да се освободи от конюнктурните ограничения, от агресията, която съществува, иска да отиде и да сподели своето изкуство с хората. Това е доста общо казано, но куклите имат право на свой избор – да отидат при хората и да им върнат радостта – чрез оживяването на една нежива материя. Това е актуално и днес, тъй като все повече в кукления театър забелязваме живото присъствие. Все повече куклата бива избутвана на по-заден план. Затова според мен е много хубаво, че в „Буратино“ куклите накрая запяват „Ето, хора, вижте ни! Ние сме куклите и носим към вас радост и обич", разказва режисьорът.

По думите на проф. Маленов много е важно тази топлина да бъде споделяна: „И мисля, че всички хора, които се занимават с театър, се опитват да направят тази комуникация с публиката, която е в залата. Един спектакъл, колкото и да е хубав, става добър, когато комуникира със зрителя“.

„За да вляза в сърцето на татко Карло, по време на репетиционния процес много ми помогна това, че куклите имат нужда от ремонт – понякога трябва да се смени конец или да се подмени някоя друга част. Татко Карло се отнася с голяма любов и толкова много обич към куклите и към материала, с който работи. Всеки път, когато ми се налагаше да привържа някой конец, забелязвах все повече и повече детайли в куклите – колко са изящни и колко красиво са направени, и колко любов е вложена в тях, докато се създавани“, разказва актьорът Димитър Иванов-Мич.

ТЕМИТЕ

Темите вълнуват всеки човек, тъй като творческата свобода винаги е била актуална, коментира проф. Маленов. „И днес, когато няма цензура, ние се съобразяваме с много неща, които са свързани с морала, доброто възпитание и така нататък. За мен актуалното в „Буратино“ е липсата на свобода. Театрите се превърнати в търговски дружества и не са толкова свободни в творческо отношение, защото се съобразяват с икономическата конюнктура“, допълва той

Според Александър Йорданов има една основна тема, свързана с децата, тяхното порастване, родителите. „За мен едно от най-важните неща е смелостта, която Буратино проявява, въпреки всичко, въпреки че току-що е създаден и знае какво го чака. Виждаме, че понякога това, че детето си пъха носа там, където не му е работа, е за добро“, смята актьорът.

МАРИОНЕТКИТЕ

„Интересното е, че използваме марионетки – система, която е загубила своята популярност в България, въпреки че до 50-те години на миналия век е била основна система в кукления театър. Постепенно, с навлизането на съветската култура в българския политически живот, тази система бива изтласкана и започват да доминират куклите на параван – ръкавичните кукли (явайките). Те са приоритет на работата на Сергей Образцов (1901-1992, руски и съветски драматичен артист, кукловод, режисьор, народен артист на СССР, от 1931 г. ръководи Централния куклен театър в Москва –  бел. а.)“, разказва проф. Маленов.

По думите му почти вече няма майстори в България, които могат да правят марионетки.

„Самото кукловодене е доста трудно, заради конците, които се оплитат и късат. Но марионетката си е марионетка, неслучайно е наричана Кралицата на куклите“, допълва режисьорът.

Според Анна-Валерия Гостанян работата с марионетки изисква огромна прецизност и концентрация: Трябва да мислиш една-две крачки напред“. И преди съм играла с марионетки, но всяка нова кукла е като за първи път – знаеш системата, владееш я, но самият допир с новата кукла е научаване наново – да водиш някакъв живот, допълва актрисата.

В „Буратино“ сценографията, куклите и костюмите са на Силва Бъчварова, а композитор е Петър Цанков.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Шон Спанглър: Керамичните произведения могат да служат като исторически ориентири
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в галерия „Серякова къща“
Белослава посреща лятото с фънки-диско песен и серия от концерти
Среща с френската визуална артистка Клара Риво
Министърът на културата Мариан Бачев откри българска изложба в базиликата „Сан Клементе“ в Рим
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
С операта на Моцарт „Сватбата на Фигаро“ започна десетото издание на Летен оперен сезон „Сцена на вековете“
Тонът на времето
Изложбата с творби на Владимир Гоев е знакова за Националната галерия
Творчески отражения
Френските актьори Марион Котияр и Гийом Кане обявиха, че се разделят
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.