NRD Начало
Вторник, 22 Април 2025
Начало Творчески отражения Маестро Григор Паликаров: Има завръщане на интереса към музикалните професии
4536
Творчески отражения

Маестро Григор Паликаров: Има завръщане на интереса към музикалните професии

Това каза в интервю диригентът Григор Паликаров. Според маестрото в момента оркестрите у нас са попълнени с чужденци, защото има страни като Италия и Испания със свръх производство на кадри в сферата. Попитан какво е мястото на съвременната музика от XXI век в репертоара на оркестрите, Паликаров отбеляза, че не е свидетел на създаването на ярки гениални образци в наши дни.

| 22 Март 2025, 11:30 ч.
Маестро Григор Паликаров: Има завръщане на интереса към музикалните професии
Маестро Григор Паликаров: Има завръщане на интереса към музикалните професии
Снимка © ТМПЦ-Варна

Има завръщане на интереса към музикалните професии, но ще ни е нужно още време, за да достигнем високото ниво, което България винаги е имала. Изпуснати са поне две поколения в годините на прехода, през които много млади таланти не избраха музиката за свое поприще, заради това, че в обществото тя стои на незаслужено ниско място.

Исидора Молес ще се превъплъти в главната роля в едноименната опера „Лучия ди Ламермур" от

Аз пътувам на много места и често това, което виждам, е просто работа. Срещам едни хора, които ид

Прочутото оркестрово произведение „Болеро“ на френския композитор Морис Равел може да

Симеон Панайотов показва изложбата си „Отражения“ в столичната галерия [a] cube conte

Вайола Дейвис получи почетната награда "Сесил Б. Демил" за приноса си към филмовата индустрия, а

Това каза в интервю диригентът Григор Паликаров. Той реализира с Варненската опера цикъл концерти „Петите симфонии“, в който бяха представени композиторите Малер, Чайковски, Шостакович, Прокофиев и Бетовен. 

Според маестрото в момента оркестрите у нас са попълнени с чужденци, защото има страни като Италия и Испания със свръх производство на кадри в сферата. Наблюдава се обаче и завръщането на български инструменталисти, които са работили в чужбина. 

Попитан какво е мястото на съвременната музика от XXI век в репертоара на оркестрите, Паликаров отбеляза, че не е свидетел на създаването на ярки гениални образци в наши дни. Има професионално написана филмова музика, но при симфоничните творби според него ситуацията е малко по-сложна и някой трябва да се замисли защо е така. „Не мога да повярвам, че музиката се е изчерпила като изкуство. Не знам животът ли ни променя, по-трудно ли се твори или не познаваме добре хората, които пишат качествена музика“, сподели диригентът.

Интервю за ситуацията в българските оркестри, за музиката на XXI век, за емоциите в цикъла „Петите симфонии“ и рефлекса върху публиката на стойностните духовни проекти.  

Преодоляваме ли голямото изтичане на таланти в чужбина и какво е състоянието на българските оркестри в момента? 

The Dandy Warhols ще има концерт на 12 юли в София, съобщават организаторите от

Музика на Бизе, Брамс, Щраус, Де Куртис, Верди и Пучини ще звучи на 14 април в Ц

Три български документални филма ще имат премиера на „София филм фест“

Среща-концерт „Млади посланици на операта" с певци от оперния театър в Тег

Разнообразен репертоар ще представи през новия сезон Драматичният театър „Борис Луканов&ldq

- Има изпуснати поне две поколения в годините на прехода, през които много млади таланти не избраха музиката за свое поприще, заради това, че социално в обществото тя стои на ниско незаслужено място. Трябва да се заделят пари от държавния бюджет и заплащането не е на необходимото ниво. България продължава да ражда много музикални таланти, но не малка част отидоха в чужбина. В момента оркестрите у нас са попълнени с чужденци, защото има страни със свръх производство на такива кадри като Италия и Испания например. Във Варненския оркестър има великолепен тубист японец. Проблемът е, че сред тях има текучество, натрупват година-две стаж и намират реализация другаде. Това е особено лесно за европейците. 

Като професор в Националната музикална академия в София виждам, че има възраждане и на интереса към музикалните специалности. Всяка година нарастват кандидатите, което неминуемо ще доведе до по-високи критерии. Това говори за завръщането на високото ниво, което България винаги е имала. То бе загубено, защото някои хора забравиха думите на Чърчил, че няма смисъл да се води война, ако няма култура. Хора с такова съзнание рядко ни управляват в България и това е резултатът. 

Има ли завръщане на български инструменталисти от чужбина? 

- Има със сигурност. Някои посвириха няколко години навън и се връщат в България. Надявам се, че нещата ще се нормализират, но след като сме изпуснали три десетилетия, ще ни трябва минимум едно, за да започне обратният процес и той да бъде пълноценен. 

Много е важно също така оркестрите да свирят симфонична музика, за да се поддържа доброто им ниво. В момента симфоничното изкуство в България се представя от оперните оркестри, защото във времето изчезнаха филхармоничните и останаха само оперните, но те не бива да свирят само опери, това е мое верую. Аз дирижирам и оперни спектакли, но задължително поддържам нишката на симфоничните концерти. Това е добре и за публиката и за музикантите, то има само положителни страни. 

Защо продължаваме да наричаме съвременна музиката, написана преди сто години в началото на ХХ век? Включват ли се често в програмите наистина съвременни произведения от нашия век? 

- Не е лесно да се изпълняват нови произведения, защото съвременната музика е сложна, трудна за възприемане, не е мелодична, ако трябва да го обясня най-широко, за да стане ясно. Хора от моето поколение сме виждали композитори като Месиен, Щокхаузен, Пендерецки, които се водеха за авангард тогава, но времето лети бързо и е крайно време да осъзнаем, че музиката се превръща в история. Във всеки век досега обикновено са слушали произведения, които са се сътворявали в неговите рамки. Ние започнахме повече да се обръщаме към шедьоврите от миналото, които безспорно заслужават, но истината е, че в момента не ставам свидетел на създаването на ярки гениални образци. Не се сещам за големи имена като Арво Пярт и София Губайдулина, която си отиде съвсем наскоро. 

А филмовата музика? 

- Да, качествената филмова музика е на високо ниво и е написана професионално. Изпълнява се много и пълни залите. Титан е Джон Уилямс и аз с удоволствие слушам всичко от него. Но ако говорим за симфонични творби, това е малко по-сложно и някой трябва да се замисли защо е така. В никакъв случай не мога да повярвам, че музиката се е изчерпила като изкуство. Не знам животът ли ни променя, по-трудно се твори ли, не познаваме ли хората, които пишат качествена музика. Нямам готов отговор на този въпрос. 

Фестивалите ли са мястото за лансиране на нова музика? 

- Неизменна истина е, че има хубава и лоша музика. Повярвайте, че хората с опит, дори когато виждат нещо за първи път, могат да установят едно произведение, без значение с колко сложен арсенал от изразни средства е написано, казва ли нещо или не. Правил съм доста съвременна музика. Има такава, която е изключително лесно разпознаваема с ясна идея, добре формулирана и може да бъде представена и на публиката. Попадали са ми обаче творби, в които трудно намирам смисъл.

Има ли някакво определение, дефиниция за музиката на XXI век? 

- Няма още, а мина четвърт век. Това е задача за музиколозите. 

Как оценявате преминалия цикъл от пет концерта „Петите симфонии“, който направихте с Варненската опера?

- Музиката, която имах щастието да претворявам в този цикъл, е изключителна по своя характер, въздействие и композиционно майсторство. Имаше класицизъм, романтизъм и ХХ век. Смятам, че публиката получи доза естетическо въздействие и удоволствие. Симфониите с цифрата пет в творчеството на не малко композитори са знакови. Това важи и за Шостакович, и за Малер, и за Прокофиев, но когато човек каже Пета симфония, първата асоциация е с Бетовен заради нейния начален мотив, който е най-известния, познат дори на хора, които не са запленени от класическата музика. Това са четири тона, всъщност два, единият се повтаря три пъти. В цикъла тръгнах от идеята, че финалът ще бъде именно с Петата симфония на Бетовен.

Какви емоции има в тези пет симфонии, които включихте? 

- Преобладава драматизмът, но при Прокофиев винаги има една ирония, която на моменти е и самоирония. Той е по-светъл композитор с неповторим приказен свят и колкото и да се усещат драматичните елементи, неговият разширен тонален стил и това чувство за хумор е изключително силно развито. В Бетовен водеща е драмата, защото той самият определя известния мотив като „съдбата чука на вратата“. Идеална беше комбинацията между Пета симфония на Прокофиев и Концерта за цигулка от Шостакович, който изпълни Светлин Русев в четвъртия концерт. В проекта винаги подбирах ярки солисти, защото България е родила много таланти. Участваха Лия Петрова, Лора Маркова, Георги Черкин. Прозвучаха концерти на Корнголд, Сибелиус, Владигеров - произведения с изключителна стойност и въздействие. 

Какво е общото послание с целия проект? Наблюдаваме много подобни изяви, които имат обща концепция или цикличност. Това увлича по-силно публиката ли?

- Принципно да. Идеята на цикъла е да ангажираш зрителите по-дълго във времето и да им представиш произведения, които са свързани по някакъв начин. Изкуството съществува, за да възпитава естетически и да задоволява духовни потребности. В това време, в което бездуховността взема връх, трябва да намерим начин активно да предлагаме изкуството като изключителен продукт, най-висше творение на човечеството. Да не забравяме, че духовната храна е важна колкото физическата, с която оцеляваме, но ако разчитаме само на нея, оскотяването не ни мърда. Духовните, премислени, свързани с идея проекти провокират именно това у хората. Радвам се, че цикълът имаше хубав отзвук. Мисля, че се получи много стойностен, а тези неща са важните, не евтините, които завладяват живота ни.  

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Рапърът Кен Карсън оглави за първи път класацията на „Билборд“ с албума си More Chaos
Американският рапър Кен Карсън спечели първия си №1 в класацията за албуми „Билборд 2000“ с последният си проект More Chaos, обяви сайтът на класацията. More Chaos, изд ...
Кьолнската катедрала става по-екологична с ново осветление
Кьолнската катедрала ще заблести в нова, енергийно ефективна светлина от неделя вечерта, тъй като повече от 700 LED лампи ще заменят халогенните, които досега осветяваха архитектур ...
Спектакълът „Пиано на Луната“ отбелязва пет години от премиерата си
Спектакълът „Пиано на Луната“ по мотиви от Валери Петров отбелязва пет години от премиерата си. Юбилейното 46-о представление е на 23 април, съобщават от театър &bdquo ...
„Великден“ е първата пиеса от триптих на младия драматург Румен Троев
„Великден“ е първата пиеса от триптих на младия драматург Румен Троев. Второто премиерно представление е на 23 април в кино-театър „Освобождение”, съобщават ...
Проф. Александър Грозев: Варна може да остане без „Любовта е лудост“
Александър Грозев. „Когато основах този фестивал през 1993 г., Варна беше първият град в България, който стана столица на световното кино. Днес Варна ще бъде първият българск ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Над четири часа продължи тридесетото юбилейно издание на Великденското добруджанско надсвирване
Над четири часа продължи тридесетото юбилейно издание на Великденското добруджанско надсвирване в Генерал Тошево. С музикалния празник бе отбелязан вторият ден от Възкресение Христ ...
Рапърът Кен Карсън оглави за първи път класацията на „Билборд“ с албума си More Chaos
Американският рапър Кен Карсън спечели първия си №1 в класацията за албуми „Билборд 2000“ с последният си проект More Chaos, обяви сайтът на класацията. More Chaos, изд ...
„Грешници“ изпревари “Minecraft: Филмът“ и оглави боксофис класацията на Севeрна Америка
Историческият хорър филм „Грешници“ на Райън Куглър - режисьор на „Черната пантера“ и „Крийд“ и Майкъл Б. Джордан, изпревари мегахита „Min ...
Великобритания празнува 200 г. железопътен транспорт с масово гласуване за най-добра картина по темата
Масово гласуване определи краткия списък с най-харесваните произведения във Великобритания, свързани с железопътния транспорт, по повод 200-годишнината на съвременната железница, п ...
Общо 23 троянски художници представят свои творби в рамките на Пролетна изложба в галерия „Серякова къща“
Общо 23 троянски художници представят свои творби в рамките на Пролетна изложба в галерия „Серякова къща“ в планинския град. В експозицията са представени около 60 от н ...
Тикер в 05:00 ч.
Над четири часа продължи тридесетото юбилейно издание на Великденското добруджан ...
Начало Творчески отражения
4536
Творчески отражения

Маестро Григор Паликаров: Има завръщане на интереса към музикалните професии

Това каза в интервю диригентът Григор Паликаров. Според маестрото в момента оркестрите у нас са попълнени с чужденци, защото има страни като Италия и Испания със свръх производство на кадри в сферата. Попитан какво е мястото на съвременната музика от XXI век в репертоара на оркестрите, Паликаров отбеляза, че не е свидетел на създаването на ярки гениални образци в наши дни.

| 22 Март 2025, 11:30 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Маестро Григор Паликаров: Има завръщане на интереса към музикалните професии
Маестро Григор Паликаров: Има завръщане на интереса към музикалните професии
Снимка © ТМПЦ-Варна

Има завръщане на интереса към музикалните професии, но ще ни е нужно още време, за да достигнем високото ниво, което България винаги е имала. Изпуснати са поне две поколения в годините на прехода, през които много млади таланти не избраха музиката за свое поприще, заради това, че в обществото тя стои на незаслужено ниско място.

Това каза в интервю диригентът Григор Паликаров. Той реализира с Варненската опера цикъл концерти „Петите симфонии“, в който бяха представени композиторите Малер, Чайковски, Шостакович, Прокофиев и Бетовен. 

Според маестрото в момента оркестрите у нас са попълнени с чужденци, защото има страни като Италия и Испания със свръх производство на кадри в сферата. Наблюдава се обаче и завръщането на български инструменталисти, които са работили в чужбина. 

Попитан какво е мястото на съвременната музика от XXI век в репертоара на оркестрите, Паликаров отбеляза, че не е свидетел на създаването на ярки гениални образци в наши дни. Има професионално написана филмова музика, но при симфоничните творби според него ситуацията е малко по-сложна и някой трябва да се замисли защо е така. „Не мога да повярвам, че музиката се е изчерпила като изкуство. Не знам животът ли ни променя, по-трудно ли се твори или не познаваме добре хората, които пишат качествена музика“, сподели диригентът.

Интервю за ситуацията в българските оркестри, за музиката на XXI век, за емоциите в цикъла „Петите симфонии“ и рефлекса върху публиката на стойностните духовни проекти.  

Преодоляваме ли голямото изтичане на таланти в чужбина и какво е състоянието на българските оркестри в момента? 

- Има изпуснати поне две поколения в годините на прехода, през които много млади таланти не избраха музиката за свое поприще, заради това, че социално в обществото тя стои на ниско незаслужено място. Трябва да се заделят пари от държавния бюджет и заплащането не е на необходимото ниво. България продължава да ражда много музикални таланти, но не малка част отидоха в чужбина. В момента оркестрите у нас са попълнени с чужденци, защото има страни със свръх производство на такива кадри като Италия и Испания например. Във Варненския оркестър има великолепен тубист японец. Проблемът е, че сред тях има текучество, натрупват година-две стаж и намират реализация другаде. Това е особено лесно за европейците. 

Като професор в Националната музикална академия в София виждам, че има възраждане и на интереса към музикалните специалности. Всяка година нарастват кандидатите, което неминуемо ще доведе до по-високи критерии. Това говори за завръщането на високото ниво, което България винаги е имала. То бе загубено, защото някои хора забравиха думите на Чърчил, че няма смисъл да се води война, ако няма култура. Хора с такова съзнание рядко ни управляват в България и това е резултатът. 

Има ли завръщане на български инструменталисти от чужбина? 

- Има със сигурност. Някои посвириха няколко години навън и се връщат в България. Надявам се, че нещата ще се нормализират, но след като сме изпуснали три десетилетия, ще ни трябва минимум едно, за да започне обратният процес и той да бъде пълноценен. 

Много е важно също така оркестрите да свирят симфонична музика, за да се поддържа доброто им ниво. В момента симфоничното изкуство в България се представя от оперните оркестри, защото във времето изчезнаха филхармоничните и останаха само оперните, но те не бива да свирят само опери, това е мое верую. Аз дирижирам и оперни спектакли, но задължително поддържам нишката на симфоничните концерти. Това е добре и за публиката и за музикантите, то има само положителни страни. 

Защо продължаваме да наричаме съвременна музиката, написана преди сто години в началото на ХХ век? Включват ли се често в програмите наистина съвременни произведения от нашия век? 

- Не е лесно да се изпълняват нови произведения, защото съвременната музика е сложна, трудна за възприемане, не е мелодична, ако трябва да го обясня най-широко, за да стане ясно. Хора от моето поколение сме виждали композитори като Месиен, Щокхаузен, Пендерецки, които се водеха за авангард тогава, но времето лети бързо и е крайно време да осъзнаем, че музиката се превръща в история. Във всеки век досега обикновено са слушали произведения, които са се сътворявали в неговите рамки. Ние започнахме повече да се обръщаме към шедьоврите от миналото, които безспорно заслужават, но истината е, че в момента не ставам свидетел на създаването на ярки гениални образци. Не се сещам за големи имена като Арво Пярт и София Губайдулина, която си отиде съвсем наскоро. 

А филмовата музика? 

- Да, качествената филмова музика е на високо ниво и е написана професионално. Изпълнява се много и пълни залите. Титан е Джон Уилямс и аз с удоволствие слушам всичко от него. Но ако говорим за симфонични творби, това е малко по-сложно и някой трябва да се замисли защо е така. В никакъв случай не мога да повярвам, че музиката се е изчерпила като изкуство. Не знам животът ли ни променя, по-трудно се твори ли, не познаваме ли хората, които пишат качествена музика. Нямам готов отговор на този въпрос. 

Фестивалите ли са мястото за лансиране на нова музика? 

- Неизменна истина е, че има хубава и лоша музика. Повярвайте, че хората с опит, дори когато виждат нещо за първи път, могат да установят едно произведение, без значение с колко сложен арсенал от изразни средства е написано, казва ли нещо или не. Правил съм доста съвременна музика. Има такава, която е изключително лесно разпознаваема с ясна идея, добре формулирана и може да бъде представена и на публиката. Попадали са ми обаче творби, в които трудно намирам смисъл.

Има ли някакво определение, дефиниция за музиката на XXI век? 

- Няма още, а мина четвърт век. Това е задача за музиколозите. 

Как оценявате преминалия цикъл от пет концерта „Петите симфонии“, който направихте с Варненската опера?

- Музиката, която имах щастието да претворявам в този цикъл, е изключителна по своя характер, въздействие и композиционно майсторство. Имаше класицизъм, романтизъм и ХХ век. Смятам, че публиката получи доза естетическо въздействие и удоволствие. Симфониите с цифрата пет в творчеството на не малко композитори са знакови. Това важи и за Шостакович, и за Малер, и за Прокофиев, но когато човек каже Пета симфония, първата асоциация е с Бетовен заради нейния начален мотив, който е най-известния, познат дори на хора, които не са запленени от класическата музика. Това са четири тона, всъщност два, единият се повтаря три пъти. В цикъла тръгнах от идеята, че финалът ще бъде именно с Петата симфония на Бетовен.

Какви емоции има в тези пет симфонии, които включихте? 

- Преобладава драматизмът, но при Прокофиев винаги има една ирония, която на моменти е и самоирония. Той е по-светъл композитор с неповторим приказен свят и колкото и да се усещат драматичните елементи, неговият разширен тонален стил и това чувство за хумор е изключително силно развито. В Бетовен водеща е драмата, защото той самият определя известния мотив като „съдбата чука на вратата“. Идеална беше комбинацията между Пета симфония на Прокофиев и Концерта за цигулка от Шостакович, който изпълни Светлин Русев в четвъртия концерт. В проекта винаги подбирах ярки солисти, защото България е родила много таланти. Участваха Лия Петрова, Лора Маркова, Георги Черкин. Прозвучаха концерти на Корнголд, Сибелиус, Владигеров - произведения с изключителна стойност и въздействие. 

Какво е общото послание с целия проект? Наблюдаваме много подобни изяви, които имат обща концепция или цикличност. Това увлича по-силно публиката ли?

- Принципно да. Идеята на цикъла е да ангажираш зрителите по-дълго във времето и да им представиш произведения, които са свързани по някакъв начин. Изкуството съществува, за да възпитава естетически и да задоволява духовни потребности. В това време, в което бездуховността взема връх, трябва да намерим начин активно да предлагаме изкуството като изключителен продукт, най-висше творение на човечеството. Да не забравяме, че духовната храна е важна колкото физическата, с която оцеляваме, но ако разчитаме само на нея, оскотяването не ни мърда. Духовните, премислени, свързани с идея проекти провокират именно това у хората. Радвам се, че цикълът имаше хубав отзвук. Мисля, че се получи много стойностен, а тези неща са важните, не евтините, които завладяват живота ни.  

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Рапърът Кен Карсън оглави за първи път класацията на „Билборд“ с албума си More Chaos
Кьолнската катедрала става по-екологична с ново осветление
Спектакълът „Пиано на Луната“ отбелязва пет години от премиерата си
„Великден“ е първата пиеса от триптих на младия драматург Румен Троев
Проф. Александър Грозев: Варна може да остане без „Любовта е лудост“
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Над четири часа продължи тридесетото юбилейно издание на Великденското добруджанско надсвирване
Творчески отражения
Рапърът Кен Карсън оглави за първи път класацията на „Билборд“ с албума си More Chaos
Тонът на времето
„Грешници“ изпревари “Minecraft: Филмът“ и оглави боксофис класацията на Севeрна Америка
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.