NRD Начало
Вторник, 29 Април 2025
Начало Цветни аспекти Иранският режисьор Мохамад Расулоф: Създаването на произведения на изкуството е мое право и няма причина да не се боря за това право
3158
Цветни аспекти

Иранският режисьор Мохамад Расулоф: Създаването на произведения на изкуството е мое право и няма причина да не се боря за това право

Събитието бе в рамките на „София филм фест“ (СФФ), преди прожекцията на новия му филм „Семената на свещената смокиня“. Смятам, че създаването на произведения на изкуството е мое право и няма причина да не се боря за това право, каза Расулоф. Пред публиката на СФФ Мохамад Расулоф за препятствията, които е имал по време на снимките на филма, за работата като режисьор от дистанция и за съдбата на участващите актьори.

| 18 Март 2025, 10:30 ч.
Иранският режисьор Мохамад Расулоф: Създаването на произведения на изкуството е мое право и няма причина да не се боря за това право
Иранският режисьор Мохамад Расулоф: Създаването на произведения на изкуството е мое право и няма причина да не се боря за това право
Снимка © Даниел Димитров

Иранският режисьор Мохамад Расулоф получи късно снощи специалната награда „ФИПРЕССИ Платиниум“ , посветена на 100-годишнината на Международната асоциация на филмовата критика.

Самостоятелна изложба открива художникът Светлин Ненов във варненската галерия „Ларго&ldquo

Изложбата "Икони" ще бъде представена на 8 януари тази година в Художествената галерия в Русе. То

Ние позволяваме хора като Тартюф да управляват живота ни – по един или друг начин, в един и

На 4 април на сцената на Старозагорската опера ще бъде представена операта „Фауст” от

Ценно писмо на Наполеон, в което той се преструва, че не одобрява ареста на папа

Събитието бе в рамките на „София филм фест“ (СФФ), преди прожекцията на новия му филм „Семената на свещената смокиня“.

Смятам, че създаването на произведения на изкуството е мое право и няма причина да не се боря за това право, каза Расулоф. Добавя, че основната цел в творчеството му е да разказва истории за свободата и човешките права или за липсата им в обкръжението, в което живее.

Пред публиката на СФФ Мохамад Расулоф за препятствията, които е имал по време на снимките на филма, за работата като режисьор от дистанция и за съдбата на участващите актьори. Оказва се, че само Сохейла Голестани е останала в родината си. 

Първият му филм „Здрач“ през 2002 г. печели наградата за най-добър филм на фестивала „Фаджр“. Действието се развива в затвора, историята е реална, както и героите, които играят себе си, а филмът е умела метафора за една страна под властта на добронамерен, но тромав диктатор, представляван от надзирателя.

Действието във втория му филм – „Остров от желязо“ (2005), се развива на стар петролен танкер в Персийския залив. На борда му живее цяла общност. Автократичният капитан не само е иззел личните им документи, но и контролира всички общи и лични дела. Лесно е да се разбере, че петролният танкер е алегоричен образ на Иран. В „Белите ливади“ (2009) разказва за загиващото езеро Урмие, свило се 90 процента от 1970 г.

Весела Ножарова беше избрана за куратор на Националните есенни изложби, които ще се проведат в Пл

Художествената галерия в Силистра представи изложба, посветена на националния празник на Републик

От 11 до 15 февруари в театър „Аристон“ в италианския курорт Сан Ремо ще се проведе 7

Съдебният процес в Париж срещу актьора Жерар Депардийо поднови темата за сексизма във френското к

Изкуството има силата да разкрива онова, което остава невидимо за окото – да осветява прост

През декември 2010 г. Расулоф е арестуван, заедно с Джафар Панахи, по време на снимки на филм за последствията от репресиите върху едно семейство, свързано със Зеленото движение. И двамата са осъдени за действия срещу националната сигурност на Иран, заговор за нарушаване на обществения мир и безопасност и провеждане на пропагандна кампания срещу ислямския режим, на затвор за различен период от време. Това не го сломява, а само го кара да промени кинематографичния си език.

„Вярвах, че метафорите ми помагат да се справям с ограниченията, но в крайна сметка осъзнах, че просто помагам на цензурата. Исках да бъда верен на себе си и си казах: „Ти си режисьор: прави каквото искаш, не се въздържай!“. Алегориите са „естетиката на тиранията“, казва Мохамад Расулоф.

Във филма му „Ръкописите не горят“ (2013) се противопоставя срещу бруталността на репресивния апарат на силите за сигурност в страната. В него се споменава за неуспешния опит на режима за убийството на двадесет и един писатели, тръгнали през 1995 г. с автобус на посещение в Армения. На писателите им е наредено да не говорят за инцидента и са държани под наблюдение. Действието във филма се развива години по-късно, когато властите научават, че един от тези писатели е написал книга за случилото и се готви да я издаде. Изпратени са двама наемни убийци да решат проблема.

През 2017 г. на Расулоф е забранено да напуска страната, след като създава филма си „Почтен човек" (2017), драма за корупцията и несправедливостта в иранското общество, за съдбата на рибовъд, дръзнал да се опълчи на местните власти. През 2020 г. режисьорът получава една година затвор за „Няма зло“ – филм за смъртното наказание в Иран.

През 2022 г. Расулоф отново е в затвора за седем месеца, след като е подписал петиция срещу правителството. Престоят му там го вдъхновява за новия му филм „Семената на свещената смокиня“, драма за съдебен следовател, който се обръща срещу семейството си. Назначението му съвпада с протестите в Иран, избухнали след убийството на Жина Махса Амини. Във филма са включени реални кадри, снимани с мобилни телефони от демонстранти.

„Създаването на филми и творческият процес са жизненоважни за мен. Това е моят начин да остана жив и да продължа живота си. Не мога да си представя друг начин, по който мога да живея“, казва Мохамад Расулоф. Малко след приключване на снимките на последния си филм Расулоф е принуден да напусне Иран, тъй като е осъден на осем години затвор.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Балет „Арабеск” обявява 12-ия конкурс за съвременна хореография на името на Маргарита Арнаудова
Балет „Арабеск” обявява 12-ия конкурс за съвременна хореография върху българска музика за наградата на името на Маргарита Арнаудова.  Могат да участват хореографи ...
„Сън в лятна нощ“ е празнуване на театъра, казва режисьорката Диана Добрева
За мен „Сън в лятна нощ“ е празнуване на театъра, съдържащо в себе си различни жанрове, митологии, сюжетни линии обединени от свободния и щедър размах на въображението. ...
Полет наив към нови светове
Изложба под мотото „Полет наив към нови светове” на асоциация „Арт наив“ – България, се открива днес в галерията „Дружество на пловдивските худо ...
Британският артист Джими Тюрел представя изложба с творби, създадени в България
Световноизвестният артист Джими Тюрел пристига в България като резидент на L44 и представя поп-ъп изложба, вдъхновена от впечатленията си от страната ни. Експозицията е озаглавена ...
Марин Янев и Ивайло Христов получават двете големи награди „Аскеер“ тази година
Марин Янев и Ивайло Христов получават двете големи награди „Аскеер“ тази година, научи от фондация „Академия Аскеер“. Янев ще бъде удостоен с почетната стат ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Кристин Верхейен: Новите поколения губят вкуса си към красотата
Новите поколения губят вкуса си към красотата, към възприемането й със сетивата. Разчитат на компютърни изображения, а екранът е плосък, двуизмерен и на него не може да се усети ис ...
Пластики, композирани от музика и тишина
Изложба с пластики, наречена „Тет а тет“, открива тази вечер в школа „Дедал“ във Варна ръководителят й - художникът и дизайнер Дарин Сотиров. Събитието е на ...
С 25 оригинални хореографии модерен балет "Аксел" отбелязва 30 години на сцена
Школата по модерен балет "Аксел" към Обединения детски комплекс в Силистра ще отпразнува днес 30 години на сцена с ефектен спектакъл, съобщиха от школата. Младите балерини ще изпъ ...
Донвена Пандурски: В „Парижки нощи“ доброто побеждава. Мисля, че това е особено важно в днешно време
Спектакълът „Парижки нощи“ е едно преклонение или възхвала на този чуден дар, който всеки един от нас притежава - човешкият живот, с неговото многообразие и противоречи ...
Джеки Чан ще бъде почетен на кинофестивала в Локарно
Кинофестивалът в Локарно, Швейцария, ще почете с награда за цялостна кариера Джеки Чан - актьор, режисьор, сценарист, продуцент и майстор на бойните изкуства, допринесъл за дефинир ...
Тикер в 18:00 ч.
Новите поколения губят вкуса си към красотата, към възприемането й със сетивата. ...
Начало Цветни аспекти
3158
Цветни аспекти

Иранският режисьор Мохамад Расулоф: Създаването на произведения на изкуството е мое право и няма причина да не се боря за това право

Събитието бе в рамките на „София филм фест“ (СФФ), преди прожекцията на новия му филм „Семената на свещената смокиня“. Смятам, че създаването на произведения на изкуството е мое право и няма причина да не се боря за това право, каза Расулоф. Пред публиката на СФФ Мохамад Расулоф за препятствията, които е имал по време на снимките на филма, за работата като режисьор от дистанция и за съдбата на участващите актьори.

| 18 Март 2025, 10:30 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Иранският режисьор Мохамад Расулоф: Създаването на произведения на изкуството е мое право и няма причина да не се боря за това право
Иранският режисьор Мохамад Расулоф: Създаването на произведения на изкуството е мое право и няма причина да не се боря за това право
Снимка © Даниел Димитров

Иранският режисьор Мохамад Расулоф получи късно снощи специалната награда „ФИПРЕССИ Платиниум“ , посветена на 100-годишнината на Международната асоциация на филмовата критика.

Събитието бе в рамките на „София филм фест“ (СФФ), преди прожекцията на новия му филм „Семената на свещената смокиня“.

Смятам, че създаването на произведения на изкуството е мое право и няма причина да не се боря за това право, каза Расулоф. Добавя, че основната цел в творчеството му е да разказва истории за свободата и човешките права или за липсата им в обкръжението, в което живее.

Пред публиката на СФФ Мохамад Расулоф за препятствията, които е имал по време на снимките на филма, за работата като режисьор от дистанция и за съдбата на участващите актьори. Оказва се, че само Сохейла Голестани е останала в родината си. 

Първият му филм „Здрач“ през 2002 г. печели наградата за най-добър филм на фестивала „Фаджр“. Действието се развива в затвора, историята е реална, както и героите, които играят себе си, а филмът е умела метафора за една страна под властта на добронамерен, но тромав диктатор, представляван от надзирателя.

Действието във втория му филм – „Остров от желязо“ (2005), се развива на стар петролен танкер в Персийския залив. На борда му живее цяла общност. Автократичният капитан не само е иззел личните им документи, но и контролира всички общи и лични дела. Лесно е да се разбере, че петролният танкер е алегоричен образ на Иран. В „Белите ливади“ (2009) разказва за загиващото езеро Урмие, свило се 90 процента от 1970 г.

През декември 2010 г. Расулоф е арестуван, заедно с Джафар Панахи, по време на снимки на филм за последствията от репресиите върху едно семейство, свързано със Зеленото движение. И двамата са осъдени за действия срещу националната сигурност на Иран, заговор за нарушаване на обществения мир и безопасност и провеждане на пропагандна кампания срещу ислямския режим, на затвор за различен период от време. Това не го сломява, а само го кара да промени кинематографичния си език.

„Вярвах, че метафорите ми помагат да се справям с ограниченията, но в крайна сметка осъзнах, че просто помагам на цензурата. Исках да бъда верен на себе си и си казах: „Ти си режисьор: прави каквото искаш, не се въздържай!“. Алегориите са „естетиката на тиранията“, казва Мохамад Расулоф.

Във филма му „Ръкописите не горят“ (2013) се противопоставя срещу бруталността на репресивния апарат на силите за сигурност в страната. В него се споменава за неуспешния опит на режима за убийството на двадесет и един писатели, тръгнали през 1995 г. с автобус на посещение в Армения. На писателите им е наредено да не говорят за инцидента и са държани под наблюдение. Действието във филма се развива години по-късно, когато властите научават, че един от тези писатели е написал книга за случилото и се готви да я издаде. Изпратени са двама наемни убийци да решат проблема.

През 2017 г. на Расулоф е забранено да напуска страната, след като създава филма си „Почтен човек" (2017), драма за корупцията и несправедливостта в иранското общество, за съдбата на рибовъд, дръзнал да се опълчи на местните власти. През 2020 г. режисьорът получава една година затвор за „Няма зло“ – филм за смъртното наказание в Иран.

През 2022 г. Расулоф отново е в затвора за седем месеца, след като е подписал петиция срещу правителството. Престоят му там го вдъхновява за новия му филм „Семената на свещената смокиня“, драма за съдебен следовател, който се обръща срещу семейството си. Назначението му съвпада с протестите в Иран, избухнали след убийството на Жина Махса Амини. Във филма са включени реални кадри, снимани с мобилни телефони от демонстранти.

„Създаването на филми и творческият процес са жизненоважни за мен. Това е моят начин да остана жив и да продължа живота си. Не мога да си представя друг начин, по който мога да живея“, казва Мохамад Расулоф. Малко след приключване на снимките на последния си филм Расулоф е принуден да напусне Иран, тъй като е осъден на осем години затвор.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Балет „Арабеск” обявява 12-ия конкурс за съвременна хореография на името на Маргарита Арнаудова
„Сън в лятна нощ“ е празнуване на театъра, казва режисьорката Диана Добрева
Полет наив към нови светове
Британският артист Джими Тюрел представя изложба с творби, създадени в България
Марин Янев и Ивайло Христов получават двете големи награди „Аскеер“ тази година
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Кристин Верхейен: Новите поколения губят вкуса си към красотата
Творчески отражения
Пластики, композирани от музика и тишина
Калейдоскоп
С 25 оригинални хореографии модерен балет "Аксел" отбелязва 30 години на сцена
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.