NRD Начало
Сряда, 12 Март 2025
Начало Авансцена „Музиката на лицето“ в Народния театър разкрива Тургенев като абсурдист
1525
Авансцена

„Музиката на лицето“ в Народния театър разкрива Тургенев като абсурдист

„Когато препрочетеш Тургенев в 21-ви век, ти изведнъж откриваш много неща в неговата проза и драматургия, които са много тясно свързани с нашето време. Според актрисата Василена Винченцо спектакълът е „категорично фрагментарен“, а общото между отделните части е екипът, авторът и темата – изгубената човешка автентичност. „Колекцията от текстове на Тургенев, покрай многото теми, които има, се опитва да разчекне въпроса какво е любовта.

| 11 Март 2025, 15:23 ч.
„Музиката на лицето“ в Народния театър разкрива Тургенев като абсурдист
„Музиката на лицето“ в Народния театър разкрива Тургенев като абсурдист
Снимка © DFA

За мен беше много голяма изненада откритието, че Тургенев може да бъде и абсурдист. Никога не съм го възприемала като такъв автор, но той има и такива текстове, казва актрисата София Бобчева по повод премиерата на „Музиката на лицето“ в Народния театър.

Във фоайето на Центъра за работа с деца в Плевен е представена изложба, посветена на 40 години от

Мултимедийна експозиция, посветена на годишнината от гибелта на Васил Левски, ще бъде показана в

Снимките на сериала за Хари Потър на HBO ще започнат в Англия през лятото на 2025 г., съобщи Прес

Гостуваща изложба с картини от фондовете на Художествена галерия - Стара Загора и Национален парк

Прочутото оркестрово произведение „Болеро“ на френския композитор Морис Равел може да

„Когато препрочетеш Тургенев в 21-ви век, ти изведнъж откриваш много неща в неговата проза и драматургия, които са много тясно свързани с нашето време. Разбираш, че Тургенев е не само добър писател, философ, естет, а умее по някакъв невероятен негов си начин да сблъсква поетично с абсурдно. Това беше моето откритие, когато започнах да предпочитам Тургенев и в срещата ни с режисьора на представлението – Стилиян Петров, започнахме да търсим този парадокс в този сблъсък – на красиво и грозно, поетично и абсурдно“, коментира Майя Праматарова, драматург на представлението и преводач на текстовете.

Според актрисата Василена Винченцо спектакълът е „категорично фрагментарен“, а общото между отделните части е екипът, авторът и темата – изгубената човешка автентичност. Темата винаги е една и тя е достатъчно висока и дълбока, че да открива около себе си и други пространства, допълва Винченцо.

„Колекцията от текстове на Тургенев, покрай многото теми, които има, се опитва да разчекне въпроса какво е любовта. Мисля, че всеки се сблъсква с тази трудност да опише своите чувства. Разбира се, големите писатели са достигали неимоверни полета, в които благодарение на техниката и на чувствителността си, успяват да стигнат до едно описание. Истината е, че текстът и думата имат някакво ограничение, и тук се намесва музиката“, посочва композиторът Петър Керкелов

ПЪЗЕЛЪТ ТУРГЕНЕВ

„Обърнахме се към негови ранни текстове, някои дори недовършени. После специално се фокусирахме върху неговата късна ритмична проза и започва да се оформя един пъзел, който, на пръв поглед, нямаше една обща история, за да разберем, че през различни кратки истории, през множество от персонажи, съграждаме един друг свят и друго лице –„Музиката на лицето“ на самия Тургенев. Това лице е изключително съвременно и разкрива болките на нашето тревожно време, разкрива нашата неспособност да бъдем автентични в нашето време, разкрива изумителния недостиг на красота в нашето време. И ние го компенсираме през текстовете на Тургенев“, допълва Майя Праматарова.

Драматично-кукленият театър в Силистра ще представи представлението "Родината или Силистра" от ту

Рапърът Кендрик Ламар дебютира на първо място в класацията на „Билборд“ за албуми с <

„Васка Емануилова и Париж“ е първата изложба от музейната програма на галерия „

В Народния театър започнаха репетициите на спектакъла „Музиката на

Пътуващата изложба на италиански дизайн Tools For After Design ще бъде представена в София.

По думите ценното в спектакъла е, че тази колекция от брилянтни текстове е свързана от три актриси, които играят десетки роли и от музика, построена по много различен начин, като се почне от чисто игрови принципи, стилизации и се стигне до музика, която надгражда думата, създава пространства. „Като говоря за пространства, точно това отместване оттук и сега, оттам и отвъд е много важно за това представление. И това отместване става чрез чисто театрални, много чисти ключове“, допълва Праматарова.

Посочва, че сценографът и костюмограф Никола Тороманов е успял да създаде, през на пръв поглед прости средства, това усещане за вселена: „Вътре в спектакъла, който трае около час и половина, в мига, в който смяташ, че си разгадал някой ключ, ти се задава нова загадка. И това е до самия финал – играта, истинската игра. През болката за нашето време – това може би е важно за нашето представление, което жанрово бихме нарекли трагическа гротеска“. 

ИЗНЕНАДАТА

Изненадата е на много нива в този спектакъл според Майя Праматарова: „Единственото, което е важно в театъра, за да ти е будно сетивото. Три актриси и трима души са в екипа. Ние сме малък камерен екип, но се създаде някакво много голямо доверие между нас и в тази екипност си задавахме загадките и ги разрешавахме заедно, преоткривайки Тургенев. Една важна част от платформата „Театър+“ е да преоткриеш, да намериш новото лице на автора“. 

Според Василена Винченцо зрителят ще опознае Тургенев по един съвършено различен начин: „Тук представяме произведения, които не са от класическия му портрет. Има стихотворения, ритмизирана проза от много по-късните му години, когато по-скоро той е диктувал, отколкото е писал. Интересното е, че тези текстове не са театрални, не са писани с драматургичен замисъл да бъдат показвани на сцена. Има и две миниатюри, които са истинска, същинска драматургия – „Там, където е тънко, се къса“ и „Провинциалистката“.

Има интересна история, че „Провинциалистката“ е четена на един от техните домашни салони, където е играл и самият Тургенев. И това се е случвало много често. „Обичал е да влиза в най-различни образи, което е много вдъхновяващо за нас. Този огромен мъж е играл от фея до човекоядец“, коментира Винченцо.

ВРЪЗКАТА С БАЙРОН

„Музиката на лицето“ е цитат от Байрон, който казва, че е много трудно да се опише човешкото лице. Много лесно е да опишеш поотделно всичките му черти, но как да определиш това, което е отличителната черта. Същността на точно това конкретно лице Байрон нарича музиката на лицето“, разказва Василена Винченцо. 

Според Майя Праматарова „Музиката на лицето“ е малко енигматично заглавие: „Да, това е цитат от епиграф на произведения на Тургенев, цитатът е на Байрон. И, по някакъв начин, той разкрива тази наситеност на спектакъла с музика, която се изпълнява на живо от Валерия Василенко. Това е певица и актриса с изключителни възможности, която пее, акомпанира си и свири музиката на Петър Керкелов, която се оказа като всичко в това представление – проста наглед и сложна вътрешно“.

Петър Керкелов е на мнение, че Тургенев цитира Байрон и „Музиката на лицето“, тъй като лицето е като една грамофонна плоча, върху която малко по малко се издълбават и красиви, и тъжни, и тежки моменти: „Ако можеше това лице наистина да е плоча, която да сложиш на грамофона, какво би звучало, какво би разказала?... Оказва се, че тя разказва, че любовта е най-красивото и най-страшното нещо“. 

МУЗИКАТА КАТО ГЕРОЙ НА ТУРГЕНЕВ

„Аз не съм театрален композитор и това е първият мой опит за музика за театър. Предизвикателството е, че музиката е още един герой. Тя е безмълвен персонаж, който доизговаря и дообяснява нещата, на които думите всъщност не са способни“, казва Петър Керкелов. 

„Това, което ми е най-любимо в театъра, но липсва понякога в концертното изпълнение на съвременна класическа музика, е тази слятост, тази непосредственост между действието – музикално или театрално, и участието на зрителя или слушателя в него. Опитах се да намеря такива методи и ключове, през които музиката да прелива от театралното към музикалното, и обратно. И това наложи доста необичайно структуриране на музикалния материал и необичайни методи“, допълва Керкелов.

На сцената има пиано: „През него влизам в обувките на някои известни композитори от миналото, защото самият Тургенев е бил любител музикант и част от пъстри музикантски среди. Познанията му за музиката са инкрустирани директно в текстовете. Така че пианото е единият „мним“ персонаж. Другото е така наречената електроника – звуци, които са генерирани по електронен начин и в случая електрониката се използва за много неща, но една основните е музикалната хореография, която идва от пианото – да се разшири в сонорна звукова катедрала. По някакъв начин се опитвам да изградя едно пространство не само физическо, но и звуково“, казва още Петър Керкелов. 

ФИНАЛЪТ НА „ТЕАТЪР+“

„узиката на лицето“ е последното представление от програмата „Театър+“, където досега са реализирани още седем спектакъла на режисьорите Крис Шарков, Василена Радева, Катя Петрова и Стилиян Петров.

„Програмата е заложена в три сезона с четирима режисьори. Чрез спектаклите ние преоткрихме лицата и на Тургенев, и на Гогол, и на Страшимиров, а и открихме за българската публика автори като Юн Фосе и Мишел Уелбек. По някакъв начин, създадохме своя публика, която проследи цялата платформа. Намерихме много партньори в различни университети“, коментира идеологът на проекта Майя Праматарова.

През юни, в лобито на камерната сцена на Народния театър, ще бъде подредена изложба с плакатите на осемте спектакъла от„Театър+“. Ще дойдат екипите и ще поговорим още веднъж за смисъла на тази среща, защото ключовата дума за всичко, което се случи, през тези три сезона, е среща, обобщава Праматарова. 

Автор – Даниел Димитров
Оператор – Любен Младенов
Монтаж – Валя Ковачева

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Актрисата Роузи О`Донъл обяви, че се е преселила в Ирландия заради избора на Тръмп за президент
Американската актриса Роузи О`Донъл обяви, че е емигрирала в Ирландия заради политическата ситуация в Съединените щати и избора на Тръмп за президент, предаде ДПА. О`Донъл е най-и ...
Драматичен театър „Невена Коканова” представя премиерния си спектакъл „Изсвири го още веднъж, Сам“
На 28 март ще бъде премиерата на новото заглавие в афиша на Драматичен театър (ДТ) „Невена Коканова” Ямбол - „Изсвири го още веднъж, Сам“, съобщиха в официа ...
С изложба на Веско Велев и Минчо Панайотов отвори врати галерия “НестандАрт”
С изложба на Веско Велев и Минчо Панайотов тази вечер отвори врати най-новата галерия в Пловдив – “НестандАрт”. Творческото пространство е създадено от фондация & ...
„София филм фест“ обяви музикални и „екзотични“ акценти в програмата си
„София филм фест“ (СФФ) обявява музикални и „екзотични“ акценти в програмата си, съобщават от „Арт фест“. Героите на Тилда Суинтън (която е и к ...
За пета поредна година млади режисьори се включват в проект за популяризиране на съвременна драматургия
За пета поредна година млади режисьори се включват в проект за популяризиране на съвременна драматургия. Събитието „Streaming Generation: Следващото поколение на сцената&ldq ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Марин Маринов показва „Тяло и мощ“ в нова експозиция
Новата изложба на Марин Маринов, озаглавена „Тяло и мощ“, ще бъде представена в столичната галерия Depoo. Експозицията може да бъде разгледана от 17 до 31 март, и ...
Художничката Деля Чаушева: Изкуството е вид дигитализиране на вътрешния човешки свят
За своето първо гостуване в Бургас и пространството на галерия "Неси" художничката Деля Чаушева избира да представи две свои лица като автор. Това заяви авторката, чиято изложба " ...
Актрисата Роузи О`Донъл обяви, че се е преселила в Ирландия заради избора на Тръмп за президент
Американската актриса Роузи О`Донъл обяви, че е емигрирала в Ирландия заради политическата ситуация в Съединените щати и избора на Тръмп за президент, предаде ДПА. О`Донъл е най-и ...
„ХаХаХа ИмПро театър“ представя още два спектакъла от проекта „Наобратно“
„ХаХаХа ИмПро театър“ представя още два спектакъла от проекта „Наобратно“ през март и април. Премиерата на първия се състоя през ноември миналата година. Н ...
Подаване на заявки за участие в Националния конкурс "Звездици за Лора"
До 20 март е срокът за подаване на заявки за участие в Националния конкурс за млади изпълнители на популярна песен "Звездици за Лора", който ще се състои на 4, 5 и 6 април в Свищов ...
Тикер в 18:00 ч.
Новата изложба на Марин Маринов, озаглавена „Тяло и мощ“, ще бъде пр ...
Начало Авансцена
1525
Авансцена

„Музиката на лицето“ в Народния театър разкрива Тургенев като абсурдист

„Когато препрочетеш Тургенев в 21-ви век, ти изведнъж откриваш много неща в неговата проза и драматургия, които са много тясно свързани с нашето време. Според актрисата Василена Винченцо спектакълът е „категорично фрагментарен“, а общото между отделните части е екипът, авторът и темата – изгубената човешка автентичност. „Колекцията от текстове на Тургенев, покрай многото теми, които има, се опитва да разчекне въпроса какво е любовта.

| 11 Март 2025, 15:23 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
„Музиката на лицето“ в Народния театър разкрива Тургенев като абсурдист
„Музиката на лицето“ в Народния театър разкрива Тургенев като абсурдист
Снимка © DFA

За мен беше много голяма изненада откритието, че Тургенев може да бъде и абсурдист. Никога не съм го възприемала като такъв автор, но той има и такива текстове, казва актрисата София Бобчева по повод премиерата на „Музиката на лицето“ в Народния театър.

„Когато препрочетеш Тургенев в 21-ви век, ти изведнъж откриваш много неща в неговата проза и драматургия, които са много тясно свързани с нашето време. Разбираш, че Тургенев е не само добър писател, философ, естет, а умее по някакъв невероятен негов си начин да сблъсква поетично с абсурдно. Това беше моето откритие, когато започнах да предпочитам Тургенев и в срещата ни с режисьора на представлението – Стилиян Петров, започнахме да търсим този парадокс в този сблъсък – на красиво и грозно, поетично и абсурдно“, коментира Майя Праматарова, драматург на представлението и преводач на текстовете.

Според актрисата Василена Винченцо спектакълът е „категорично фрагментарен“, а общото между отделните части е екипът, авторът и темата – изгубената човешка автентичност. Темата винаги е една и тя е достатъчно висока и дълбока, че да открива около себе си и други пространства, допълва Винченцо.

„Колекцията от текстове на Тургенев, покрай многото теми, които има, се опитва да разчекне въпроса какво е любовта. Мисля, че всеки се сблъсква с тази трудност да опише своите чувства. Разбира се, големите писатели са достигали неимоверни полета, в които благодарение на техниката и на чувствителността си, успяват да стигнат до едно описание. Истината е, че текстът и думата имат някакво ограничение, и тук се намесва музиката“, посочва композиторът Петър Керкелов

ПЪЗЕЛЪТ ТУРГЕНЕВ

„Обърнахме се към негови ранни текстове, някои дори недовършени. После специално се фокусирахме върху неговата късна ритмична проза и започва да се оформя един пъзел, който, на пръв поглед, нямаше една обща история, за да разберем, че през различни кратки истории, през множество от персонажи, съграждаме един друг свят и друго лице –„Музиката на лицето“ на самия Тургенев. Това лице е изключително съвременно и разкрива болките на нашето тревожно време, разкрива нашата неспособност да бъдем автентични в нашето време, разкрива изумителния недостиг на красота в нашето време. И ние го компенсираме през текстовете на Тургенев“, допълва Майя Праматарова.

По думите ценното в спектакъла е, че тази колекция от брилянтни текстове е свързана от три актриси, които играят десетки роли и от музика, построена по много различен начин, като се почне от чисто игрови принципи, стилизации и се стигне до музика, която надгражда думата, създава пространства. „Като говоря за пространства, точно това отместване оттук и сега, оттам и отвъд е много важно за това представление. И това отместване става чрез чисто театрални, много чисти ключове“, допълва Праматарова.

Посочва, че сценографът и костюмограф Никола Тороманов е успял да създаде, през на пръв поглед прости средства, това усещане за вселена: „Вътре в спектакъла, който трае около час и половина, в мига, в който смяташ, че си разгадал някой ключ, ти се задава нова загадка. И това е до самия финал – играта, истинската игра. През болката за нашето време – това може би е важно за нашето представление, което жанрово бихме нарекли трагическа гротеска“. 

ИЗНЕНАДАТА

Изненадата е на много нива в този спектакъл според Майя Праматарова: „Единственото, което е важно в театъра, за да ти е будно сетивото. Три актриси и трима души са в екипа. Ние сме малък камерен екип, но се създаде някакво много голямо доверие между нас и в тази екипност си задавахме загадките и ги разрешавахме заедно, преоткривайки Тургенев. Една важна част от платформата „Театър+“ е да преоткриеш, да намериш новото лице на автора“. 

Според Василена Винченцо зрителят ще опознае Тургенев по един съвършено различен начин: „Тук представяме произведения, които не са от класическия му портрет. Има стихотворения, ритмизирана проза от много по-късните му години, когато по-скоро той е диктувал, отколкото е писал. Интересното е, че тези текстове не са театрални, не са писани с драматургичен замисъл да бъдат показвани на сцена. Има и две миниатюри, които са истинска, същинска драматургия – „Там, където е тънко, се къса“ и „Провинциалистката“.

Има интересна история, че „Провинциалистката“ е четена на един от техните домашни салони, където е играл и самият Тургенев. И това се е случвало много често. „Обичал е да влиза в най-различни образи, което е много вдъхновяващо за нас. Този огромен мъж е играл от фея до човекоядец“, коментира Винченцо.

ВРЪЗКАТА С БАЙРОН

„Музиката на лицето“ е цитат от Байрон, който казва, че е много трудно да се опише човешкото лице. Много лесно е да опишеш поотделно всичките му черти, но как да определиш това, което е отличителната черта. Същността на точно това конкретно лице Байрон нарича музиката на лицето“, разказва Василена Винченцо. 

Според Майя Праматарова „Музиката на лицето“ е малко енигматично заглавие: „Да, това е цитат от епиграф на произведения на Тургенев, цитатът е на Байрон. И, по някакъв начин, той разкрива тази наситеност на спектакъла с музика, която се изпълнява на живо от Валерия Василенко. Това е певица и актриса с изключителни възможности, която пее, акомпанира си и свири музиката на Петър Керкелов, която се оказа като всичко в това представление – проста наглед и сложна вътрешно“.

Петър Керкелов е на мнение, че Тургенев цитира Байрон и „Музиката на лицето“, тъй като лицето е като една грамофонна плоча, върху която малко по малко се издълбават и красиви, и тъжни, и тежки моменти: „Ако можеше това лице наистина да е плоча, която да сложиш на грамофона, какво би звучало, какво би разказала?... Оказва се, че тя разказва, че любовта е най-красивото и най-страшното нещо“. 

МУЗИКАТА КАТО ГЕРОЙ НА ТУРГЕНЕВ

„Аз не съм театрален композитор и това е първият мой опит за музика за театър. Предизвикателството е, че музиката е още един герой. Тя е безмълвен персонаж, който доизговаря и дообяснява нещата, на които думите всъщност не са способни“, казва Петър Керкелов. 

„Това, което ми е най-любимо в театъра, но липсва понякога в концертното изпълнение на съвременна класическа музика, е тази слятост, тази непосредственост между действието – музикално или театрално, и участието на зрителя или слушателя в него. Опитах се да намеря такива методи и ключове, през които музиката да прелива от театралното към музикалното, и обратно. И това наложи доста необичайно структуриране на музикалния материал и необичайни методи“, допълва Керкелов.

На сцената има пиано: „През него влизам в обувките на някои известни композитори от миналото, защото самият Тургенев е бил любител музикант и част от пъстри музикантски среди. Познанията му за музиката са инкрустирани директно в текстовете. Така че пианото е единият „мним“ персонаж. Другото е така наречената електроника – звуци, които са генерирани по електронен начин и в случая електрониката се използва за много неща, но една основните е музикалната хореография, която идва от пианото – да се разшири в сонорна звукова катедрала. По някакъв начин се опитвам да изградя едно пространство не само физическо, но и звуково“, казва още Петър Керкелов. 

ФИНАЛЪТ НА „ТЕАТЪР+“

„узиката на лицето“ е последното представление от програмата „Театър+“, където досега са реализирани още седем спектакъла на режисьорите Крис Шарков, Василена Радева, Катя Петрова и Стилиян Петров.

„Програмата е заложена в три сезона с четирима режисьори. Чрез спектаклите ние преоткрихме лицата и на Тургенев, и на Гогол, и на Страшимиров, а и открихме за българската публика автори като Юн Фосе и Мишел Уелбек. По някакъв начин, създадохме своя публика, която проследи цялата платформа. Намерихме много партньори в различни университети“, коментира идеологът на проекта Майя Праматарова.

През юни, в лобито на камерната сцена на Народния театър, ще бъде подредена изложба с плакатите на осемте спектакъла от„Театър+“. Ще дойдат екипите и ще поговорим още веднъж за смисъла на тази среща, защото ключовата дума за всичко, което се случи, през тези три сезона, е среща, обобщава Праматарова. 

Автор – Даниел Димитров
Оператор – Любен Младенов
Монтаж – Валя Ковачева

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Актрисата Роузи О`Донъл обяви, че се е преселила в Ирландия заради избора на Тръмп за президент
Драматичен театър „Невена Коканова” представя премиерния си спектакъл „Изсвири го още веднъж, Сам“
С изложба на Веско Велев и Минчо Панайотов отвори врати галерия “НестандАрт”
„София филм фест“ обяви музикални и „екзотични“ акценти в програмата си
За пета поредна година млади режисьори се включват в проект за популяризиране на съвременна драматургия
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Март
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
Марин Маринов показва „Тяло и мощ“ в нова експозиция
Под прожектора
Художничката Деля Чаушева: Изкуството е вид дигитализиране на вътрешния човешки свят
Авансцена
Актрисата Роузи О`Донъл обяви, че се е преселила в Ирландия заради избора на Тръмп за президент
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.