NRD Начало
Понеделник, 30 Юни 2025
Начало Авансцена „Музиката на лицето“ в Народния театър разкрива Тургенев като абсурдист
2877
Авансцена

„Музиката на лицето“ в Народния театър разкрива Тургенев като абсурдист

„Когато препрочетеш Тургенев в 21-ви век, ти изведнъж откриваш много неща в неговата проза и драматургия, които са много тясно свързани с нашето време. Според актрисата Василена Винченцо спектакълът е „категорично фрагментарен“, а общото между отделните части е екипът, авторът и темата – изгубената човешка автентичност. „Колекцията от текстове на Тургенев, покрай многото теми, които има, се опитва да разчекне въпроса какво е любовта.

| 11 Март 2025, 15:23 ч.
„Музиката на лицето“ в Народния театър разкрива Тургенев като абсурдист
„Музиката на лицето“ в Народния театър разкрива Тургенев като абсурдист
Снимка © DFA

За мен беше много голяма изненада откритието, че Тургенев може да бъде и абсурдист. Никога не съм го възприемала като такъв автор, но той има и такива текстове, казва актрисата София Бобчева по повод премиерата на „Музиката на лицето“ в Народния театър.

Прожекции на филми под мотото "Тънки намеци: късо кино с подтекст" ще има на 15 април в Художеств

Братя Мангасариян ще представят спектакъла „За вредата от образованието, културата и изкуст

Спектакълът „Ром“ е първата премиера за тази година на Драматично-куклен театър &bdqu

Церемонията за връчването на наградите "Оскар" тази година, на която доминира филмът "Анора", е б

Много от международните артисти тук са от много различни страни. Изключително се радвам, че посре

„Когато препрочетеш Тургенев в 21-ви век, ти изведнъж откриваш много неща в неговата проза и драматургия, които са много тясно свързани с нашето време. Разбираш, че Тургенев е не само добър писател, философ, естет, а умее по някакъв невероятен негов си начин да сблъсква поетично с абсурдно. Това беше моето откритие, когато започнах да предпочитам Тургенев и в срещата ни с режисьора на представлението – Стилиян Петров, започнахме да търсим този парадокс в този сблъсък – на красиво и грозно, поетично и абсурдно“, коментира Майя Праматарова, драматург на представлението и преводач на текстовете.

Според актрисата Василена Винченцо спектакълът е „категорично фрагментарен“, а общото между отделните части е екипът, авторът и темата – изгубената човешка автентичност. Темата винаги е една и тя е достатъчно висока и дълбока, че да открива около себе си и други пространства, допълва Винченцо.

„Колекцията от текстове на Тургенев, покрай многото теми, които има, се опитва да разчекне въпроса какво е любовта. Мисля, че всеки се сблъсква с тази трудност да опише своите чувства. Разбира се, големите писатели са достигали неимоверни полета, в които благодарение на техниката и на чувствителността си, успяват да стигнат до едно описание. Истината е, че текстът и думата имат някакво ограничение, и тук се намесва музиката“, посочва композиторът Петър Керкелов

ПЪЗЕЛЪТ ТУРГЕНЕВ

„Обърнахме се към негови ранни текстове, някои дори недовършени. После специално се фокусирахме върху неговата късна ритмична проза и започва да се оформя един пъзел, който, на пръв поглед, нямаше една обща история, за да разберем, че през различни кратки истории, през множество от персонажи, съграждаме един друг свят и друго лице –„Музиката на лицето“ на самия Тургенев. Това лице е изключително съвременно и разкрива болките на нашето тревожно време, разкрива нашата неспособност да бъдем автентични в нашето време, разкрива изумителния недостиг на красота в нашето време. И ние го компенсираме през текстовете на Тургенев“, допълва Майя Праматарова.

В Сарафската къща в Самоков бе открита изложба живопис под наслов „Пейзажи от Самоков&ldquo

Трупата на "Пеещи артисти" обяви датите на предстоящите си летни концерти, съобщи продуцентът Иго

Членовете на Би Ти Ес Джимин и Чонгкук бяха освободени от южнокорейската армия след задължителна

Кендрик Ламар и Сиза оглавяват класацията на „Билборд“ за сингли за 13-а поредна седм

Радина Кърджилова беше нашето вдъхновение за „Медея“

По думите ценното в спектакъла е, че тази колекция от брилянтни текстове е свързана от три актриси, които играят десетки роли и от музика, построена по много различен начин, като се почне от чисто игрови принципи, стилизации и се стигне до музика, която надгражда думата, създава пространства. „Като говоря за пространства, точно това отместване оттук и сега, оттам и отвъд е много важно за това представление. И това отместване става чрез чисто театрални, много чисти ключове“, допълва Праматарова.

Посочва, че сценографът и костюмограф Никола Тороманов е успял да създаде, през на пръв поглед прости средства, това усещане за вселена: „Вътре в спектакъла, който трае около час и половина, в мига, в който смяташ, че си разгадал някой ключ, ти се задава нова загадка. И това е до самия финал – играта, истинската игра. През болката за нашето време – това може би е важно за нашето представление, което жанрово бихме нарекли трагическа гротеска“. 

ИЗНЕНАДАТА

Изненадата е на много нива в този спектакъл според Майя Праматарова: „Единственото, което е важно в театъра, за да ти е будно сетивото. Три актриси и трима души са в екипа. Ние сме малък камерен екип, но се създаде някакво много голямо доверие между нас и в тази екипност си задавахме загадките и ги разрешавахме заедно, преоткривайки Тургенев. Една важна част от платформата „Театър+“ е да преоткриеш, да намериш новото лице на автора“. 

Според Василена Винченцо зрителят ще опознае Тургенев по един съвършено различен начин: „Тук представяме произведения, които не са от класическия му портрет. Има стихотворения, ритмизирана проза от много по-късните му години, когато по-скоро той е диктувал, отколкото е писал. Интересното е, че тези текстове не са театрални, не са писани с драматургичен замисъл да бъдат показвани на сцена. Има и две миниатюри, които са истинска, същинска драматургия – „Там, където е тънко, се къса“ и „Провинциалистката“.

Има интересна история, че „Провинциалистката“ е четена на един от техните домашни салони, където е играл и самият Тургенев. И това се е случвало много често. „Обичал е да влиза в най-различни образи, което е много вдъхновяващо за нас. Този огромен мъж е играл от фея до човекоядец“, коментира Винченцо.

ВРЪЗКАТА С БАЙРОН

„Музиката на лицето“ е цитат от Байрон, който казва, че е много трудно да се опише човешкото лице. Много лесно е да опишеш поотделно всичките му черти, но как да определиш това, което е отличителната черта. Същността на точно това конкретно лице Байрон нарича музиката на лицето“, разказва Василена Винченцо. 

Според Майя Праматарова „Музиката на лицето“ е малко енигматично заглавие: „Да, това е цитат от епиграф на произведения на Тургенев, цитатът е на Байрон. И, по някакъв начин, той разкрива тази наситеност на спектакъла с музика, която се изпълнява на живо от Валерия Василенко. Това е певица и актриса с изключителни възможности, която пее, акомпанира си и свири музиката на Петър Керкелов, която се оказа като всичко в това представление – проста наглед и сложна вътрешно“.

Петър Керкелов е на мнение, че Тургенев цитира Байрон и „Музиката на лицето“, тъй като лицето е като една грамофонна плоча, върху която малко по малко се издълбават и красиви, и тъжни, и тежки моменти: „Ако можеше това лице наистина да е плоча, която да сложиш на грамофона, какво би звучало, какво би разказала?... Оказва се, че тя разказва, че любовта е най-красивото и най-страшното нещо“. 

МУЗИКАТА КАТО ГЕРОЙ НА ТУРГЕНЕВ

„Аз не съм театрален композитор и това е първият мой опит за музика за театър. Предизвикателството е, че музиката е още един герой. Тя е безмълвен персонаж, който доизговаря и дообяснява нещата, на които думите всъщност не са способни“, казва Петър Керкелов. 

„Това, което ми е най-любимо в театъра, но липсва понякога в концертното изпълнение на съвременна класическа музика, е тази слятост, тази непосредственост между действието – музикално или театрално, и участието на зрителя или слушателя в него. Опитах се да намеря такива методи и ключове, през които музиката да прелива от театралното към музикалното, и обратно. И това наложи доста необичайно структуриране на музикалния материал и необичайни методи“, допълва Керкелов.

На сцената има пиано: „През него влизам в обувките на някои известни композитори от миналото, защото самият Тургенев е бил любител музикант и част от пъстри музикантски среди. Познанията му за музиката са инкрустирани директно в текстовете. Така че пианото е единият „мним“ персонаж. Другото е така наречената електроника – звуци, които са генерирани по електронен начин и в случая електрониката се използва за много неща, но една основните е музикалната хореография, която идва от пианото – да се разшири в сонорна звукова катедрала. По някакъв начин се опитвам да изградя едно пространство не само физическо, но и звуково“, казва още Петър Керкелов. 

ФИНАЛЪТ НА „ТЕАТЪР+“

„узиката на лицето“ е последното представление от програмата „Театър+“, където досега са реализирани още седем спектакъла на режисьорите Крис Шарков, Василена Радева, Катя Петрова и Стилиян Петров.

„Програмата е заложена в три сезона с четирима режисьори. Чрез спектаклите ние преоткрихме лицата и на Тургенев, и на Гогол, и на Страшимиров, а и открихме за българската публика автори като Юн Фосе и Мишел Уелбек. По някакъв начин, създадохме своя публика, която проследи цялата платформа. Намерихме много партньори в различни университети“, коментира идеологът на проекта Майя Праматарова.

През юни, в лобито на камерната сцена на Народния театър, ще бъде подредена изложба с плакатите на осемте спектакъла от„Театър+“. Ще дойдат екипите и ще поговорим още веднъж за смисъла на тази среща, защото ключовата дума за всичко, което се случи, през тези три сезона, е среща, обобщава Праматарова. 

Автор – Даниел Димитров
Оператор – Любен Младенов
Монтаж – Валя Ковачева

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Пума влезе като невидимо зло в театрален спектакъл
Пума влиза като невидимо зло, за което говорят героите в детския спектакъл „Бабината питка“ на театър „Възраждане“.  В представлението Петльо, Прасчо, ...
Изложба предлага визуално и концептуално потапяне в съвременната култура на консумация
Изложбата „Още 15 минути“ предлага визуално и концептуално потапяне в съвременната култура на консумация, разгледана през визуалния език на Gen Z и естетиката на попарт ...
Деси Добрева ще представи своя концерт-спектакъл „Гиздава“ в подкрепа на талантливи деца
На 4 юли певицата Деси Добрева ще представи за първи път пред публика своя концерт-спектакъл „Гиздава“. Това ще се случи в Летния театър в парк „Аязмото“, и ...
Спектакълът „Ножица-трепач“ ще гостува в Драматичен театър „Николай Хайтов“
Спектакълът „Ножица-трепач“ от Брус Джордан и Мерилин Ейбръм ще гостува в Родопски драматичен театър (РДТ) „Николай Хайтов“, съобщи Радостина Николова от ку ...
С предпремиерното представление на „Крилете на вестителя“ Драматичен театър „Николай Хайтов“ ще закрие настоящия сезон
Родопският драматичен театър „Николай Хайтов“ ще представи предпремиерно спектакъла „Крилете на вестителя“ по стихове на Борис Христов, съобщи днес ръководс ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Британската полиция проверява изяви на сцената на фестивала "Гластънбъри" след антиизраелски скандирания
Британската полиция съобщи, че обмисля дали да започне разследване заради антиизраелски коментари и скандирания от сцената на участници във фестивала "Гластънбъри", предадоха освед ...
Рапърите от "Нийкап" се включиха във фестивала "Гластънбъри" въпреки полемиката около участието им
Северноирландските рапъри от групата "“Нийкап" се представиха с предизвикателно шоу на фестивала "Гластънбъри", след като преди участието им се разрази полемика дали трябва д ...
Риана се появи на световната премиера на новия филм за смърфовете в Брюксел
Белгия разстла син килим за Риана и други звезди, които се появиха на световната премиера на новия филм за смърфовете, предаде Асошиейтед преес. Певицата е продуцент на "Смърфовет ...
На оперния фестивал „Арена ди Верона“ Анна Нетребко се отказа от „Аида“, Кауфман подготвя рецитал, а Ейнджъл Блу е дебютантка
Оперният фестивал „Арена ди Верона“ 2025, чието 102-рото издание е тази година, бе открито с нова постановка на „Набуко“ (Верди), дело на 52-годишния режись ...
Музеят "Фабр" в Монпелие представя ретроспективна изложба на художника Пиер Сулаж
Музеят "Фабр" в Монпелие подреди първата ретроспективна изложба на художника Пиер Сулаж - основна фигура в съвременното изкуство, след смъртта му на 102-годишна възраст през 2022 г ...
Тикер в 11:00 ч.
Британската полиция съобщи, че обмисля дали да започне разследване заради антииз ...
Начало Авансцена
2877
Авансцена

„Музиката на лицето“ в Народния театър разкрива Тургенев като абсурдист

„Когато препрочетеш Тургенев в 21-ви век, ти изведнъж откриваш много неща в неговата проза и драматургия, които са много тясно свързани с нашето време. Според актрисата Василена Винченцо спектакълът е „категорично фрагментарен“, а общото между отделните части е екипът, авторът и темата – изгубената човешка автентичност. „Колекцията от текстове на Тургенев, покрай многото теми, които има, се опитва да разчекне въпроса какво е любовта.

| 11 Март 2025, 15:23 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
„Музиката на лицето“ в Народния театър разкрива Тургенев като абсурдист
„Музиката на лицето“ в Народния театър разкрива Тургенев като абсурдист
Снимка © DFA

За мен беше много голяма изненада откритието, че Тургенев може да бъде и абсурдист. Никога не съм го възприемала като такъв автор, но той има и такива текстове, казва актрисата София Бобчева по повод премиерата на „Музиката на лицето“ в Народния театър.

„Когато препрочетеш Тургенев в 21-ви век, ти изведнъж откриваш много неща в неговата проза и драматургия, които са много тясно свързани с нашето време. Разбираш, че Тургенев е не само добър писател, философ, естет, а умее по някакъв невероятен негов си начин да сблъсква поетично с абсурдно. Това беше моето откритие, когато започнах да предпочитам Тургенев и в срещата ни с режисьора на представлението – Стилиян Петров, започнахме да търсим този парадокс в този сблъсък – на красиво и грозно, поетично и абсурдно“, коментира Майя Праматарова, драматург на представлението и преводач на текстовете.

Според актрисата Василена Винченцо спектакълът е „категорично фрагментарен“, а общото между отделните части е екипът, авторът и темата – изгубената човешка автентичност. Темата винаги е една и тя е достатъчно висока и дълбока, че да открива около себе си и други пространства, допълва Винченцо.

„Колекцията от текстове на Тургенев, покрай многото теми, които има, се опитва да разчекне въпроса какво е любовта. Мисля, че всеки се сблъсква с тази трудност да опише своите чувства. Разбира се, големите писатели са достигали неимоверни полета, в които благодарение на техниката и на чувствителността си, успяват да стигнат до едно описание. Истината е, че текстът и думата имат някакво ограничение, и тук се намесва музиката“, посочва композиторът Петър Керкелов

ПЪЗЕЛЪТ ТУРГЕНЕВ

„Обърнахме се към негови ранни текстове, някои дори недовършени. После специално се фокусирахме върху неговата късна ритмична проза и започва да се оформя един пъзел, който, на пръв поглед, нямаше една обща история, за да разберем, че през различни кратки истории, през множество от персонажи, съграждаме един друг свят и друго лице –„Музиката на лицето“ на самия Тургенев. Това лице е изключително съвременно и разкрива болките на нашето тревожно време, разкрива нашата неспособност да бъдем автентични в нашето време, разкрива изумителния недостиг на красота в нашето време. И ние го компенсираме през текстовете на Тургенев“, допълва Майя Праматарова.

По думите ценното в спектакъла е, че тази колекция от брилянтни текстове е свързана от три актриси, които играят десетки роли и от музика, построена по много различен начин, като се почне от чисто игрови принципи, стилизации и се стигне до музика, която надгражда думата, създава пространства. „Като говоря за пространства, точно това отместване оттук и сега, оттам и отвъд е много важно за това представление. И това отместване става чрез чисто театрални, много чисти ключове“, допълва Праматарова.

Посочва, че сценографът и костюмограф Никола Тороманов е успял да създаде, през на пръв поглед прости средства, това усещане за вселена: „Вътре в спектакъла, който трае около час и половина, в мига, в който смяташ, че си разгадал някой ключ, ти се задава нова загадка. И това е до самия финал – играта, истинската игра. През болката за нашето време – това може би е важно за нашето представление, което жанрово бихме нарекли трагическа гротеска“. 

ИЗНЕНАДАТА

Изненадата е на много нива в този спектакъл според Майя Праматарова: „Единственото, което е важно в театъра, за да ти е будно сетивото. Три актриси и трима души са в екипа. Ние сме малък камерен екип, но се създаде някакво много голямо доверие между нас и в тази екипност си задавахме загадките и ги разрешавахме заедно, преоткривайки Тургенев. Една важна част от платформата „Театър+“ е да преоткриеш, да намериш новото лице на автора“. 

Според Василена Винченцо зрителят ще опознае Тургенев по един съвършено различен начин: „Тук представяме произведения, които не са от класическия му портрет. Има стихотворения, ритмизирана проза от много по-късните му години, когато по-скоро той е диктувал, отколкото е писал. Интересното е, че тези текстове не са театрални, не са писани с драматургичен замисъл да бъдат показвани на сцена. Има и две миниатюри, които са истинска, същинска драматургия – „Там, където е тънко, се къса“ и „Провинциалистката“.

Има интересна история, че „Провинциалистката“ е четена на един от техните домашни салони, където е играл и самият Тургенев. И това се е случвало много често. „Обичал е да влиза в най-различни образи, което е много вдъхновяващо за нас. Този огромен мъж е играл от фея до човекоядец“, коментира Винченцо.

ВРЪЗКАТА С БАЙРОН

„Музиката на лицето“ е цитат от Байрон, който казва, че е много трудно да се опише човешкото лице. Много лесно е да опишеш поотделно всичките му черти, но как да определиш това, което е отличителната черта. Същността на точно това конкретно лице Байрон нарича музиката на лицето“, разказва Василена Винченцо. 

Според Майя Праматарова „Музиката на лицето“ е малко енигматично заглавие: „Да, това е цитат от епиграф на произведения на Тургенев, цитатът е на Байрон. И, по някакъв начин, той разкрива тази наситеност на спектакъла с музика, която се изпълнява на живо от Валерия Василенко. Това е певица и актриса с изключителни възможности, която пее, акомпанира си и свири музиката на Петър Керкелов, която се оказа като всичко в това представление – проста наглед и сложна вътрешно“.

Петър Керкелов е на мнение, че Тургенев цитира Байрон и „Музиката на лицето“, тъй като лицето е като една грамофонна плоча, върху която малко по малко се издълбават и красиви, и тъжни, и тежки моменти: „Ако можеше това лице наистина да е плоча, която да сложиш на грамофона, какво би звучало, какво би разказала?... Оказва се, че тя разказва, че любовта е най-красивото и най-страшното нещо“. 

МУЗИКАТА КАТО ГЕРОЙ НА ТУРГЕНЕВ

„Аз не съм театрален композитор и това е първият мой опит за музика за театър. Предизвикателството е, че музиката е още един герой. Тя е безмълвен персонаж, който доизговаря и дообяснява нещата, на които думите всъщност не са способни“, казва Петър Керкелов. 

„Това, което ми е най-любимо в театъра, но липсва понякога в концертното изпълнение на съвременна класическа музика, е тази слятост, тази непосредственост между действието – музикално или театрално, и участието на зрителя или слушателя в него. Опитах се да намеря такива методи и ключове, през които музиката да прелива от театралното към музикалното, и обратно. И това наложи доста необичайно структуриране на музикалния материал и необичайни методи“, допълва Керкелов.

На сцената има пиано: „През него влизам в обувките на някои известни композитори от миналото, защото самият Тургенев е бил любител музикант и част от пъстри музикантски среди. Познанията му за музиката са инкрустирани директно в текстовете. Така че пианото е единият „мним“ персонаж. Другото е така наречената електроника – звуци, които са генерирани по електронен начин и в случая електрониката се използва за много неща, но една основните е музикалната хореография, която идва от пианото – да се разшири в сонорна звукова катедрала. По някакъв начин се опитвам да изградя едно пространство не само физическо, но и звуково“, казва още Петър Керкелов. 

ФИНАЛЪТ НА „ТЕАТЪР+“

„узиката на лицето“ е последното представление от програмата „Театър+“, където досега са реализирани още седем спектакъла на режисьорите Крис Шарков, Василена Радева, Катя Петрова и Стилиян Петров.

„Програмата е заложена в три сезона с четирима режисьори. Чрез спектаклите ние преоткрихме лицата и на Тургенев, и на Гогол, и на Страшимиров, а и открихме за българската публика автори като Юн Фосе и Мишел Уелбек. По някакъв начин, създадохме своя публика, която проследи цялата платформа. Намерихме много партньори в различни университети“, коментира идеологът на проекта Майя Праматарова.

През юни, в лобито на камерната сцена на Народния театър, ще бъде подредена изложба с плакатите на осемте спектакъла от„Театър+“. Ще дойдат екипите и ще поговорим още веднъж за смисъла на тази среща, защото ключовата дума за всичко, което се случи, през тези три сезона, е среща, обобщава Праматарова. 

Автор – Даниел Димитров
Оператор – Любен Младенов
Монтаж – Валя Ковачева

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Пума влезе като невидимо зло в театрален спектакъл
Изложба предлага визуално и концептуално потапяне в съвременната култура на консумация
Деси Добрева ще представи своя концерт-спектакъл „Гиздава“ в подкрепа на талантливи деца
Спектакълът „Ножица-трепач“ ще гостува в Драматичен театър „Николай Хайтов“
С предпремиерното представление на „Крилете на вестителя“ Драматичен театър „Николай Хайтов“ ще закрие настоящия сезон
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Под прожектора
Британската полиция проверява изяви на сцената на фестивала "Гластънбъри" след антиизраелски скандирания
Под прожектора
Рапърите от "Нийкап" се включиха във фестивала "Гластънбъри" въпреки полемиката около участието им
Под прожектора
Риана се появи на световната премиера на новия филм за смърфовете в Брюксел
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.