NRD Начало
Сряда, 12 Март 2025
Начало Калейдоскоп Бора Петкова: Политически обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине
1660
Калейдоскоп

Бора Петкова: Политически обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине

Според Петкова влиянието на актуалните теми отделят твореца от него самия и прибутват изкуството в посока да влияе на обществото, да създава нагласи, да променя манталитет и в крайна сметка да бъде политически инструмент, което няма нищо общо с него. Всички серии рисунки, които авторката показва в изложбата си във Варна, са в развитие и тя продължава да работи върху тях. Следва цялото интервю с нея:

| 11 Март 2025, 14:39 ч.
Бора Петкова: Политически обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине
Бора Петкова: Политически обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине
Снимка © Красимир Кръстев / БТА

Крайно политически и социално обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине. Това каза в интервю художничката Бора Петкова, която в понеделник вечерта откри във Варненската градска галерия изложба рисунки, озаглавена „Към себе си“. Това е първата й самостоятелна изява от десет години. 

Сопраното Красимира Стоянова ще проведе за трети път майсторски клас в Оперното студио към Държав

Регионалният исторически музей - София представя най-новата си дигитална рубрика „Сградите

С втората си изложба в галерия „Арте“, Станимир Желев демонстрира сп

Рапърът Кендрик Ламар зае първо място в световната класация за песни на „Епъл мюзик“

Премиера на пиесата „Приказка за калпаците“ от Панчо Панчев – Дядо Пънч, ще пре

Според Петкова влиянието на актуалните теми отделят твореца от него самия и прибутват изкуството в посока да влияе на обществото, да създава нагласи, да променя манталитет и в крайна сметка да бъде политически инструмент, което няма нищо общо с него. Тя не споделя твърденията, че творчеството винаги е политически ангажирано и не работи по този начин. За нея не е правилно и подценяването на естетическите качества и занаятчийския момент в правенето на художествени произведения.  

Всички серии рисунки, които авторката показва в изложбата си във Варна, са в развитие и тя продължава да работи върху тях. Каза, че върви по пътя към себе си през целия си живот и това не е някакъв фойерверк като за събитие или изследване на културното развитие на човечеството изобщо. Човек е по-голям и извън себе си като времетраене и като форма. Той просто е едно проявление, но свързано с по-голяма същност, която обхваща цялото сътворение във всичките му времена и посоки. Пътят към себе си е осъзнаване на повече, смята Бора Петкова.

Следва цялото интервю с нея:

Вашата изложба се нарича „Към себе си“. Това намиране на себе си случва ли се според Вас на творците на съвременно визуално изкуство в България? Мина ли етапът на догонване на европейските процеси след 1989 г., има ли промяна? 

- Аз рядко използвам термина съвременно изкуство. Плашещо и застрашаващо за мен е поведението на много от художниците и кураторите. Бих го определила като гледане откъде духа вятърът и каране в тази посока. Дали темата ще бъде войната, или мигрантите, или ЛГБТ общността, просто тази крайно политически и социално обвързана посока на изкуството го продава, но носи риск то да загине. Не може да се инструментализира така. Винаги е било борба и страдание на твореца да го запази чисто от подобни влияния. Мисля, че те не бива да се допускат, защото отделят артиста от самия него. Прибутват изкуството в посока то да влияе на обществото, да създава нагласи, да променя манталитет, да бъде в крайна сметка политически инструмент, което за мен няма нищо общо с него. Има твърдения, че изкуството винаги е политическо, но аз не съм съгласна и не работя по този начин.  

Режисьорът, сценарист и продуцент Тайка Уайтити ще получи почетната награда "Норман Лиър" на амер

„ХаХаХа Импро театър“ отбелязва 15-ата си годишнина със спектакъл в три жанрови части

Фондация "Бургас 2032", създадена с решение на общинския съвет в Бургас, обяви конкурс за създава

Изпълнителите от ирландската момчешка група „Бойзоун“ се събират отново тридесет годи

Малко мече вече е част от новите експонати в Природонаучния музей в троянското село Черни Осъм, р

Търсенията на художниците в наше време повече на фронта на естетическото и художественото ли са или в посока на отправянето на различни актуални послания? 

- Естетическите качества, дори занаятчийският момент в правенето на произведения са доста подценени, осмени дори, мога да кажа. Аз не считам това за правилно. 

Смятате ли, че мнозинството от артистите се увличат от тази актуална тенденция? 

- Мисля, че да. Политкоректност е имало винаги, независимо дали ще говорим за преди 1989 година или след това. Винаги съществува течение, което влачи нещата. То просто се видоизменя и образът му става друг, но действието е същото. Според мен днес свободните автори са по-малко. 

Вие сте завършили скулптура, но след това се изявявате в сферата на художествената инсталация, фотографията, видеопроизведенията, акционизма, рисунката. Защо потърсихте други медии и похвати?

- От десет години работя предимно в медията на рисунката с различни материали. Завършила съм скулптура в Националната художествена академия, известно време продължавах да се занимавам с класическите техники, но това е път. Има хора, които остават в една материя дълготрайно, и други, които са по-приемствени към любознателност и експериментират с други материали и медии. При мен се случи така, че скулптурата в този най-класически вариант отстъпи. Започнах да имам любопитство към нещата, които са вече създадени и тръгнах към инсталацията с визията за натоварването на съществуващото с друг смисъл. Скулптурата нямаше как да ми послужи за тези цели.  

От изложбата „Към себе си“ и най-вече от сериите художествено изследване „Флотационни сесии“ разбираме, че Вие умишлено вървите по този път на себепознание от много време, експериментирайки дори в затворената капсула на флотационната вана. Има ли измерения във времето и пространството пътят към себе си? 

- Мисля, че това е път, който си е у мен и аз вървя по него през целия живот. Не е някакъв фойерверк като за изложба или изследване на културното развитие на човечеството изобщо. Разсъждавала съм доста за посоките. В зависимост от това как той се свързва с конкретния момент или с вечността, най-вероятно всеки ще разбере, че посоки няма. Това е трудно да се възприеме, защото човекът има нужда от параметри, от лимитации заради самия му живот и защото има спомени.Флотационните сесии например не са спомени, не са преживени неща в миналото. Човек е по-голям и извън себе си като времетраене и като форма. Той просто е едно проявление, но свързано с по-голяма същност, която обхваща цялото сътворение във всичките му времена и посоки. Не мога да отговоря дали движението е нагоре или надолу, напред или назад. Пътят към себе си е осъзнаване на повече. 

Вашите флотационни сесии доведоха ли до някакво избистряне, пречистване или отделяне, както става в този процес? 

- Те ми помагат в работата, защото са много интересен източник на образи. Във флотационната вана, която представлява капсула, пълна с наситен разтвор на магнезиев сулфат, тялото не може да потъне и почива в релаксация на мускулатурата и съзнанието. Отгоре има капак и човек се изолира от всички външни влияния като светлина, звук и присъствие. Усещането е все едно преди да се родите. Мозъкът обаче не може да търпи този вакуум и започва да произвежда образи. Това са халюцинации, образувани по естествен начин. В началото бе стресиращо занимание, но после се превърна в пътешествие в неизвестното и подсъзнателното. Човек не може да е напълно неповлиян от света, в който живеем, защото все пак действа с някакви представи, но това за мен е невероятно пътуване, което е странно, защото не помръдваш. На мен ми повлия да разбера, че отричането от нещо води до приемане на друго, тоест в един момент аскезата води до по-голямо насищане със същност. Това е ценното за мен. Връзка с флотационните сесии има и левитацията, показана в друга моя работа, и изпитана физически напълно истински заради състоянието на тялото във ваната. 

Някои от показаните в изложбата рисунки били ли са ползвани за илюстрации? Работите ли в този жанр? 

- Не. Това са работи, които не са намирали приложение в илюстрация, защото са твърде лични. 

В рисунките Ви има авторски текстове. Публикували ли сте нещо някъде, издавали ли сте? 

- Текстовете в произведението ми „Из Дневника - сънища, видения, реалности“ са кратък разказ за събитията, свързани с най-близките ми хора и с майка ми. Напоследък образът за мен има нужда от текст, понеже в него има много детайли, които са важни към визията. Там разказът е по-голям, а за да покажа всичко, описано в него, са нужни множество илюстрации. 

Иначе аз съм неизвестен поет и с лириката ми са запознати само моите приятели. Нищо не съм публикувала, въпреки че мисля по въпроса.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Подаване на заявки за участие в Националния конкурс "Звездици за Лора"
До 20 март е срокът за подаване на заявки за участие в Националния конкурс за млади изпълнители на популярна песен "Звездици за Лора", който ще се състои на 4, 5 и 6 април в Свищов ...
Враца ще бъде домакин Международния театрален фестивал на камерните форми и камерната драматургия
Разнообразна програма, показваща всичко най-добро от театралния пейзаж на България, ще бъде представена на Международния театрален фестивал на камерните форми и камерната драматург ...
Над 140 произведения на български художници ще бъдат показани в изложба в София
Над 140 произведения, оценени на близо 350 хиляди евро, ще бъдат показани в изложба в столичната галерия Artmark до 25 март, а на следващия ден ще бъдат предложени на търг, съобщав ...
Лейди Гага се готви да покори върха на британската класация за албуми за пети път
Американската певица и актриса Лейди Гага е напът да покори за пети път в кариерата си британската класация за албуми с Mayhem, предаде Пи Ей Мeдиd/ДПА, позовавайки се на официална ...
Валсът "На хубавия син Дунав" ще бъде излъчен в космоса
Виенската филхармония ще изсвири "На хубавия син Дунав" от Йохан Щраус в австрийската столица на 31 май и концертът ще бъде излъчен до космическия апарат "Вояджър 1" в междузвездно ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Марин Маринов показва „Тяло и мощ“ в нова експозиция
Новата изложба на Марин Маринов, озаглавена „Тяло и мощ“, ще бъде представена в столичната галерия Depoo. Експозицията може да бъде разгледана от 17 до 31 март, и ...
Художничката Деля Чаушева: Изкуството е вид дигитализиране на вътрешния човешки свят
За своето първо гостуване в Бургас и пространството на галерия "Неси" художничката Деля Чаушева избира да представи две свои лица като автор. Това заяви авторката, чиято изложба " ...
Актрисата Роузи О`Донъл обяви, че се е преселила в Ирландия заради избора на Тръмп за президент
Американската актриса Роузи О`Донъл обяви, че е емигрирала в Ирландия заради политическата ситуация в Съединените щати и избора на Тръмп за президент, предаде ДПА. О`Донъл е най-и ...
„ХаХаХа ИмПро театър“ представя още два спектакъла от проекта „Наобратно“
„ХаХаХа ИмПро театър“ представя още два спектакъла от проекта „Наобратно“ през март и април. Премиерата на първия се състоя през ноември миналата година. Н ...
Подаване на заявки за участие в Националния конкурс "Звездици за Лора"
До 20 март е срокът за подаване на заявки за участие в Националния конкурс за млади изпълнители на популярна песен "Звездици за Лора", който ще се състои на 4, 5 и 6 април в Свищов ...
Тикер в 17:00 ч.
Новата изложба на Марин Маринов, озаглавена „Тяло и мощ“, ще бъде пр ...
Начало Калейдоскоп
1660
Калейдоскоп

Бора Петкова: Политически обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине

Според Петкова влиянието на актуалните теми отделят твореца от него самия и прибутват изкуството в посока да влияе на обществото, да създава нагласи, да променя манталитет и в крайна сметка да бъде политически инструмент, което няма нищо общо с него. Всички серии рисунки, които авторката показва в изложбата си във Варна, са в развитие и тя продължава да работи върху тях. Следва цялото интервю с нея:

| 11 Март 2025, 14:39 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Бора Петкова: Политически обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине
Бора Петкова: Политически обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине
Снимка © Красимир Кръстев / БТА

Крайно политически и социално обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине. Това каза в интервю художничката Бора Петкова, която в понеделник вечерта откри във Варненската градска галерия изложба рисунки, озаглавена „Към себе си“. Това е първата й самостоятелна изява от десет години. 

Според Петкова влиянието на актуалните теми отделят твореца от него самия и прибутват изкуството в посока да влияе на обществото, да създава нагласи, да променя манталитет и в крайна сметка да бъде политически инструмент, което няма нищо общо с него. Тя не споделя твърденията, че творчеството винаги е политически ангажирано и не работи по този начин. За нея не е правилно и подценяването на естетическите качества и занаятчийския момент в правенето на художествени произведения.  

Всички серии рисунки, които авторката показва в изложбата си във Варна, са в развитие и тя продължава да работи върху тях. Каза, че върви по пътя към себе си през целия си живот и това не е някакъв фойерверк като за събитие или изследване на културното развитие на човечеството изобщо. Човек е по-голям и извън себе си като времетраене и като форма. Той просто е едно проявление, но свързано с по-голяма същност, която обхваща цялото сътворение във всичките му времена и посоки. Пътят към себе си е осъзнаване на повече, смята Бора Петкова.

Следва цялото интервю с нея:

Вашата изложба се нарича „Към себе си“. Това намиране на себе си случва ли се според Вас на творците на съвременно визуално изкуство в България? Мина ли етапът на догонване на европейските процеси след 1989 г., има ли промяна? 

- Аз рядко използвам термина съвременно изкуство. Плашещо и застрашаващо за мен е поведението на много от художниците и кураторите. Бих го определила като гледане откъде духа вятърът и каране в тази посока. Дали темата ще бъде войната, или мигрантите, или ЛГБТ общността, просто тази крайно политически и социално обвързана посока на изкуството го продава, но носи риск то да загине. Не може да се инструментализира така. Винаги е било борба и страдание на твореца да го запази чисто от подобни влияния. Мисля, че те не бива да се допускат, защото отделят артиста от самия него. Прибутват изкуството в посока то да влияе на обществото, да създава нагласи, да променя манталитет, да бъде в крайна сметка политически инструмент, което за мен няма нищо общо с него. Има твърдения, че изкуството винаги е политическо, но аз не съм съгласна и не работя по този начин.  

Търсенията на художниците в наше време повече на фронта на естетическото и художественото ли са или в посока на отправянето на различни актуални послания? 

- Естетическите качества, дори занаятчийският момент в правенето на произведения са доста подценени, осмени дори, мога да кажа. Аз не считам това за правилно. 

Смятате ли, че мнозинството от артистите се увличат от тази актуална тенденция? 

- Мисля, че да. Политкоректност е имало винаги, независимо дали ще говорим за преди 1989 година или след това. Винаги съществува течение, което влачи нещата. То просто се видоизменя и образът му става друг, но действието е същото. Според мен днес свободните автори са по-малко. 

Вие сте завършили скулптура, но след това се изявявате в сферата на художествената инсталация, фотографията, видеопроизведенията, акционизма, рисунката. Защо потърсихте други медии и похвати?

- От десет години работя предимно в медията на рисунката с различни материали. Завършила съм скулптура в Националната художествена академия, известно време продължавах да се занимавам с класическите техники, но това е път. Има хора, които остават в една материя дълготрайно, и други, които са по-приемствени към любознателност и експериментират с други материали и медии. При мен се случи така, че скулптурата в този най-класически вариант отстъпи. Започнах да имам любопитство към нещата, които са вече създадени и тръгнах към инсталацията с визията за натоварването на съществуващото с друг смисъл. Скулптурата нямаше как да ми послужи за тези цели.  

От изложбата „Към себе си“ и най-вече от сериите художествено изследване „Флотационни сесии“ разбираме, че Вие умишлено вървите по този път на себепознание от много време, експериментирайки дори в затворената капсула на флотационната вана. Има ли измерения във времето и пространството пътят към себе си? 

- Мисля, че това е път, който си е у мен и аз вървя по него през целия живот. Не е някакъв фойерверк като за изложба или изследване на културното развитие на човечеството изобщо. Разсъждавала съм доста за посоките. В зависимост от това как той се свързва с конкретния момент или с вечността, най-вероятно всеки ще разбере, че посоки няма. Това е трудно да се възприеме, защото човекът има нужда от параметри, от лимитации заради самия му живот и защото има спомени.Флотационните сесии например не са спомени, не са преживени неща в миналото. Човек е по-голям и извън себе си като времетраене и като форма. Той просто е едно проявление, но свързано с по-голяма същност, която обхваща цялото сътворение във всичките му времена и посоки. Не мога да отговоря дали движението е нагоре или надолу, напред или назад. Пътят към себе си е осъзнаване на повече. 

Вашите флотационни сесии доведоха ли до някакво избистряне, пречистване или отделяне, както става в този процес? 

- Те ми помагат в работата, защото са много интересен източник на образи. Във флотационната вана, която представлява капсула, пълна с наситен разтвор на магнезиев сулфат, тялото не може да потъне и почива в релаксация на мускулатурата и съзнанието. Отгоре има капак и човек се изолира от всички външни влияния като светлина, звук и присъствие. Усещането е все едно преди да се родите. Мозъкът обаче не може да търпи този вакуум и започва да произвежда образи. Това са халюцинации, образувани по естествен начин. В началото бе стресиращо занимание, но после се превърна в пътешествие в неизвестното и подсъзнателното. Човек не може да е напълно неповлиян от света, в който живеем, защото все пак действа с някакви представи, но това за мен е невероятно пътуване, което е странно, защото не помръдваш. На мен ми повлия да разбера, че отричането от нещо води до приемане на друго, тоест в един момент аскезата води до по-голямо насищане със същност. Това е ценното за мен. Връзка с флотационните сесии има и левитацията, показана в друга моя работа, и изпитана физически напълно истински заради състоянието на тялото във ваната. 

Някои от показаните в изложбата рисунки били ли са ползвани за илюстрации? Работите ли в този жанр? 

- Не. Това са работи, които не са намирали приложение в илюстрация, защото са твърде лични. 

В рисунките Ви има авторски текстове. Публикували ли сте нещо някъде, издавали ли сте? 

- Текстовете в произведението ми „Из Дневника - сънища, видения, реалности“ са кратък разказ за събитията, свързани с най-близките ми хора и с майка ми. Напоследък образът за мен има нужда от текст, понеже в него има много детайли, които са важни към визията. Там разказът е по-голям, а за да покажа всичко, описано в него, са нужни множество илюстрации. 

Иначе аз съм неизвестен поет и с лириката ми са запознати само моите приятели. Нищо не съм публикувала, въпреки че мисля по въпроса.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Подаване на заявки за участие в Националния конкурс "Звездици за Лора"
Враца ще бъде домакин Международния театрален фестивал на камерните форми и камерната драматургия
Над 140 произведения на български художници ще бъдат показани в изложба в София
Лейди Гага се готви да покори върха на британската класация за албуми за пети път
Валсът "На хубавия син Дунав" ще бъде излъчен в космоса
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Март
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
Марин Маринов показва „Тяло и мощ“ в нова експозиция
Под прожектора
Художничката Деля Чаушева: Изкуството е вид дигитализиране на вътрешния човешки свят
Авансцена
Актрисата Роузи О`Донъл обяви, че се е преселила в Ирландия заради избора на Тръмп за президент
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.