NRD Начало
Петък, 9 Май 2025
Начало Под прожектора Градската художествена галерия във Варна почита със самостоятелна изложба своя основател Янко Маринов
3811
Под прожектора

Градската художествена галерия във Варна почита със самостоятелна изложба своя основател Янко Маринов

В експозицията се прожектира и документален филм за твореца, дело на Регионалния телевизонен център на БНТ във Варна. По думите й картините на Маринов са в стилиститиката на импресионизма и постимпресионизма. В миниатюрите си от 1930-те и началото на 1940-те той изгражда формата с полагане на по-едри пластични структури, хроматични петна и е признат майстор в това. Кирил Цонев, Ненко Балкански и Васил Стоилов отбелязват, че Янко Маринов обогатява българското изкуство по посока на пейзажа в импресионистичната стилистика.

| 11 Февруари 2025, 17:43 ч.
Градската художествена галерия във Варна почита със самостоятелна изложба своя основател Янко Маринов
Градската художествена галерия във Варна почита със самостоятелна изложба своя основател Янко Маринов
Снимка © БТА

Живописна изложба на основателя и пръв директор на Градската художествена галерия във Варна - Янко Маринов (1907-2001), е подредена по повод 75-годишнината на институцията. Тя съдържа 45 творби от 30-те и 40-те години на ХХ век, по-голяма част от които са предоставени специално за събитието от наследниците му, каза директорката на галерията Доротея Павлова.

Радина Кърджилова е Хеда Габлер в новата постановка на режисьор

Художникът Лъчезар Бояджиев ще гостува в Художествената галерия в Казанлък на 8 февруари.

В лондонския Уест Енд се състоя премиерата на мюзикъла „Великият Гетсби“, съобщи Ройт

Спектакълът „Страст под брястовете“ от репертоара на Драматичния театър в Търговище е

Държавната администрация за филмовите продукции на Китай (CFA - Отдел за публичност на Китайската

В експозицията се прожектира и документален филм за твореца, дело на Регионалния телевизонен център на БНТ във Варна.

По думите й картините на Маринов са в стилиститиката на импресионизма и постимпресионизма. В миниатюрите си от 1930-те и началото на 1940-те той изгражда формата с полагане на по-едри пластични структури, хроматични петна и е признат майстор в това. С времето, освен че форматът му се изменя към среден, се усложнява и живописната повърхност, защото започва да работи с къси мазки с удар на четката. Това може да бъде видяно в изложбата за 75-годишнината на Варненската галерия, където има миниатюри и платна среден формат в жанровете на многофигурната композиция и пейзажа, както и портрети. 

Кирил Цонев, Ненко Балкански и Васил Стоилов отбелязват, че Янко Маринов обогатява българското изкуство по посока на пейзажа в импресионистичната стилистика. Според Павлова той не прави социалистически реализъм и произведенията, с които участва в изложбите след завръщането си в родината през 1944 г., имат самостоятелна художествена стойност, затова и до днес той притежава статута на класик. 

Янко Маринов завършва Одеското художествено училище при проф. Теофил Фраерман, който е френски възпитаник, известен като един от „одеските парижани“, и той формира у него естетиката към модернизма. По своята същност Маринов не е бил реалист, неговото творчество притежава художествена условност с пластичните особености на модернизма. След Одеса учи в Петербург, където посещава големите художествени музеи и в дневниците си пише, че признава за свои учители Моне, Мане, Реноар, Гоген, Ван Гог, припомни изкуствоведката и допълни, че естествено той пречупва техния маниер през своята стилистика и социално формирано отношение.

Беше важно да се направи тази самостоятелна изложба на Янко Маринов по повод 75-годишнината на Варненската градска галерия, защото той е голяма фигура в историята й като неин основател. Той е човекът, който с чувство за мисия реализира идеята градът да има постоянна художествена галерия, и ръководи институцията до 1959 г., каза още Павлова.

Произведение на Анди Уорхол, изчезнало в нидерландско село в края на 2024 г., вероятно е било изх

Разградска филхармония "Димитър Ненов" ще представи рецитал на Хасан и Ибрахим Игнатови на 22 апр

Боряна Пандова представя изложбата „Мръсно“ в столичната галерия „Синтезис&ldqu

Смолянският фотограф Сашо Сарандалиев представя изложбата „85 фотоса и 50 години зад обекти

Росен Рашев – Рошпака представя нови 21 произведения малък формат.

Експозицията , о

Тя припомни, че Маринов „спасява“ живописни портрети от колекцията на съпругата на Димитър Станчов, които са представени сега в постоянната експозиция, както и че има отношение към именуването на Варненската галерия на художника Борис Георгиев, понеже е първият, осъществил връзка с дъщеря му Вирджиния Джакомети.

Между 1958 и 1988 г. Маринов посещава 11 пъти Италия, в началото по покана на скулптора Асен Пейков, с когото са съученици от Морското рибарско училище във Варна. В Рим установява контакт с местните художествени дружества и бива канен за участие в изложби и за жури на конкурси.

В началото на 60-те години получава поръчение от властите да осъществи контакт с дъщерята на Борис Георгиев, за да се установи каква е съдбата на художественото наследство на твореца, роден във Варна. Това се случва през 1962 г., когато в Рим има изложба на Борис Георгиев. Дъщерята изразява желание колекцията да гостува и във Варна, което би дало повод тя да дари произведения на местната галерия, тъй като България притежава много малко негови неща. Идеята не се осъществява през 1960-те години, но по-късно постъпват предложения от граждански сдружения, където е активен и Янко Маринов, Варненската галерия да бъде именувана.

През 1998 г. Общинският съвет взема решение институцията да носи името на Борис Георгиев, а през 1999 г. Вирджиния Джакомети посещава града и дарява 12 произведения, които днес оформят неговата сбирка в Градската галерия. Павлова припомни, че в своите записки Маринов изразява възхита от уменията на Борис Георгиев като много добър рисувач, признат за голям художник в Италия.

Янко Маринов има драматична биография, изпълнена с преломи и възходи, пише изкуствоведът и бивш директор на Варненската градска галерия Пламена Димитрова-Рачева.

Роден е на 24 декември 1907 г. в Килифарево. Произхожда от семейството на Кина и Марин Хаджитотеви, които се прехранват със земеделие. Като юноша участва в бунтовете по време на Септемврийското въстание през 1923 г. и се налага да напусне родното си място. Заживява в София, работи като словослагател, а година по-късно е ученик в Морското рибарско училище във Варна, където се запознава с бъдещия голям скулптор Асен Пейков. Двамата остават приятели през годините и поддържат активна кореспонденция.

Заради социалистическите си убеждения, Маринов е изключен от училището и по партийно нареждане е прехвърлен в Сърбия като политемигрант. Там е арестуван, лежи два месеца в затвор. Връща се в София и участва в нови акции, заради което е осъден и затворен за една година. Връща се във Варна, сменя различни професии и продължава нелегалната си дейност, заради което скоро е арестуван за противодържавна дейност.

Напуска България през 1932 г. заедно с дъщерята на варненския равин Султана Шалом. От Истанбул те са изпратени в Одеса, а след това в Москва, където живеят в мизерни условия, заради което губят детето си. Маринов работи като шлосер и започва да посещава вечерни курсове по рисуване към Художествената академия. Връщат се в Одеса, където той полага изпити и е приет в Одеското художествено училище.

След дипломирането си участва във Всесъюзната художествена изложба в Третяковската галерия и критиката го забелязва. В периода 1939-1941 г. учи във Всеросийската художествена академия в Санкт Петербург. Открива свободата си в пейзажа, като използва стилови похвати, характерни за френския импресионизъм и постимпресионизъм. Като студент участва в изложби с миниатюри и кавалетна живопис - градски пейзажи и композиции. 

Заболява от туберкулоза и с жена си Султана се връщат в Одеса, където преживяват нацисткото нашествие и обсадата на града. Тя също се разболява тежко и умира, а заради преследването на евреите е погребана под друго име. След смъртта й Маринов среща Анна Билимович, която става втората му съпруга. С нея се връща в родината през Румъния.

В родния си град открива първата си самостоятелна изложба, после я показва и във Велико Търново, а през 1945 г. се представя и във Варна. Признат е като талантлив художник. Остава в крайморския град и след 15 години емиграция се отдава на творчество. Споделя в записките си, че в изкуството си се е водил от принципите да остане верен на националните традиции, тълкувайки ги посвоему, и да се вслушва колкото се може по-дълбоко в пулса на живота и на чудния потаен глас на природата. 

През 1946 г. прави изложба във Варна, а след това и в София, където за нея излизат чудесни отзиви от Ненко Балкански и Кирил Цонев. През 1950-те години художникът се обръща към сложните многофигурни композиции, в които съдържателно обогатява сюжета с различни теми, някои от които нетрадиционни. Според Рачева неговото изкуство се отличава с ярка индивидуалност, съпоставено със съвременниците му във Варна Христо Каварналиев, Георги Урумов, Георги Велчев, Константин Щъркелов. През 1960-те години художникът показва в пейзажите си експресивен живописен похват. Рисува не само морския бряг, но и красотата на планините, богатството на плодородната земя.

През 1947 г. е създадена Групата на варненските художници към СБХ и Янко Маринов е избран за неин творчески секретар. Оглавява инициативата за създаване на постоянна художествена галерия в града. Откриването на галерията става през юли 1950 г. От 1953 до 1959 г. е пръв уредник на институцията. 

Има 31 самостоятелни изложби във Варна, София, Габрово, Добрич, Силистра, Одеса, Карара. Участвал е в представителни изложби в Германия, Полша, Финландия, Турция, Иран. Носител е на 15 награди от общи изложби в Италия и на орден „Кирил и Методий“ II степен. През 1987 г. прави юбилейна изложба с 250 произведения. Дарява колекция от 74 свои и на варненски автори картини на родния си град Килифарево. Умира на 1 септември 2001 г. във Варна.  

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Академията за кънтри музика ще отбележи своята 60-годишнина и ще раздаде награди си в една вечер
Академията за кънтри музика ще отбележи своята 60-годишнина и ще раздаде награди си в четвъртък, предаде Асошиейтед прес. Американската певица Риба Макинтайър, която е отличена от ...
Греди Асса представя изложбата „Реката“
Греди Асса представя изложбата „Реката“ в столичната галерия „Интро“. Експозицията ще бъде показана от 13 до 26 май, съобщават организаторите. „Всич ...
"Сотбис" отложи търг на скъпоценности, свързани с реликви на Буда
"Сотбис" отложи търг на скъпоценности, свързани с реликви на Буда, след възражение на  индийското правителство, което поиска продажбата да бъде спряна, съобщи АП. Скъпоценнос ...
Музикално-поетичният спектакъл “Вторите части в музиката” ще бъде представен в Добрич
Музикално-поетичният спектакъл “Вторите части в музиката” ще бъде представен на 15 май в Огледална зала “Нели Божкова” в Добрич, съобщават от общинската адм ...
Късометражният филм „Това, което остава“ с участието на Мария Бакалова ще бъде представен в Стара Загора
Късометражният филм „Това, което остава“ на режисьора Димитрис Георгиев ще бъде представен в Стара Загора на 15 май в Регионална библиотека „Захарий Княжески&ldqu ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Швеция е фаворит на букмейкърите на започващия в неделя песенен конкурс „Евровизия“
Швеция е сочена за фаворит от букмейкърите на започващия в неделя песенен конкурс „Евровизия“, съобщава АФП. Фирмите за залози дават 36% шанс на Швеция да спечели, като ...
Изложба живопис представя в Плевен художникът Николай Добрев
Изложба живопис представя художникът Николай Добрев в Плевен. Тя е подредена в Камерната зала на художествена галерия „Илия Бешков“. „Направих картини с водни лил ...
Снежана Йовева-Димитрова за изложбата "Високи гласове": Изложбата е много сериозна, амбициозна, концептуално защитима и актуална тема
Изложбата е много сериозна, амбициозна, концептуално защитима и актуална тема, каза директорът на Държавния културен институт към министъра на външните работи - Снежана Йовева - Ди ...
Изложба „Брегове” от колекцията на Дарик радио беше открита в Художествена галерия „Жорж Папазов”
Брегът – като пристан или цел, като нещо случващо се или застинало състояние, брегът – като надежда… - такова пътуване в мислите и сетивата предлага откритата та ...
Документален филм за Джулиан Асандж бе включен в официалната селекция на фестивала в Кан
Документален филм за основателя на „Уикилийкс“ Джулиан Асандж беше добавен в официалната селекция на филмовия фестивал в Кан, дни преди откриването му, съобщи АФП. Филм ...
Тикер в 09:00 ч.
Швеция е сочена за фаворит от букмейкърите на започващия в неделя песенен конкур ...
Начало Под прожектора
3811
Под прожектора

Градската художествена галерия във Варна почита със самостоятелна изложба своя основател Янко Маринов

В експозицията се прожектира и документален филм за твореца, дело на Регионалния телевизонен център на БНТ във Варна. По думите й картините на Маринов са в стилиститиката на импресионизма и постимпресионизма. В миниатюрите си от 1930-те и началото на 1940-те той изгражда формата с полагане на по-едри пластични структури, хроматични петна и е признат майстор в това. Кирил Цонев, Ненко Балкански и Васил Стоилов отбелязват, че Янко Маринов обогатява българското изкуство по посока на пейзажа в импресионистичната стилистика.

| 11 Февруари 2025, 17:43 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Градската художествена галерия във Варна почита със самостоятелна изложба своя основател Янко Маринов
Градската художествена галерия във Варна почита със самостоятелна изложба своя основател Янко Маринов
Снимка © БТА

Живописна изложба на основателя и пръв директор на Градската художествена галерия във Варна - Янко Маринов (1907-2001), е подредена по повод 75-годишнината на институцията. Тя съдържа 45 творби от 30-те и 40-те години на ХХ век, по-голяма част от които са предоставени специално за събитието от наследниците му, каза директорката на галерията Доротея Павлова.

В експозицията се прожектира и документален филм за твореца, дело на Регионалния телевизонен център на БНТ във Варна.

По думите й картините на Маринов са в стилиститиката на импресионизма и постимпресионизма. В миниатюрите си от 1930-те и началото на 1940-те той изгражда формата с полагане на по-едри пластични структури, хроматични петна и е признат майстор в това. С времето, освен че форматът му се изменя към среден, се усложнява и живописната повърхност, защото започва да работи с къси мазки с удар на четката. Това може да бъде видяно в изложбата за 75-годишнината на Варненската галерия, където има миниатюри и платна среден формат в жанровете на многофигурната композиция и пейзажа, както и портрети. 

Кирил Цонев, Ненко Балкански и Васил Стоилов отбелязват, че Янко Маринов обогатява българското изкуство по посока на пейзажа в импресионистичната стилистика. Според Павлова той не прави социалистически реализъм и произведенията, с които участва в изложбите след завръщането си в родината през 1944 г., имат самостоятелна художествена стойност, затова и до днес той притежава статута на класик. 

Янко Маринов завършва Одеското художествено училище при проф. Теофил Фраерман, който е френски възпитаник, известен като един от „одеските парижани“, и той формира у него естетиката към модернизма. По своята същност Маринов не е бил реалист, неговото творчество притежава художествена условност с пластичните особености на модернизма. След Одеса учи в Петербург, където посещава големите художествени музеи и в дневниците си пише, че признава за свои учители Моне, Мане, Реноар, Гоген, Ван Гог, припомни изкуствоведката и допълни, че естествено той пречупва техния маниер през своята стилистика и социално формирано отношение.

Беше важно да се направи тази самостоятелна изложба на Янко Маринов по повод 75-годишнината на Варненската градска галерия, защото той е голяма фигура в историята й като неин основател. Той е човекът, който с чувство за мисия реализира идеята градът да има постоянна художествена галерия, и ръководи институцията до 1959 г., каза още Павлова.

Тя припомни, че Маринов „спасява“ живописни портрети от колекцията на съпругата на Димитър Станчов, които са представени сега в постоянната експозиция, както и че има отношение към именуването на Варненската галерия на художника Борис Георгиев, понеже е първият, осъществил връзка с дъщеря му Вирджиния Джакомети.

Между 1958 и 1988 г. Маринов посещава 11 пъти Италия, в началото по покана на скулптора Асен Пейков, с когото са съученици от Морското рибарско училище във Варна. В Рим установява контакт с местните художествени дружества и бива канен за участие в изложби и за жури на конкурси.

В началото на 60-те години получава поръчение от властите да осъществи контакт с дъщерята на Борис Георгиев, за да се установи каква е съдбата на художественото наследство на твореца, роден във Варна. Това се случва през 1962 г., когато в Рим има изложба на Борис Георгиев. Дъщерята изразява желание колекцията да гостува и във Варна, което би дало повод тя да дари произведения на местната галерия, тъй като България притежава много малко негови неща. Идеята не се осъществява през 1960-те години, но по-късно постъпват предложения от граждански сдружения, където е активен и Янко Маринов, Варненската галерия да бъде именувана.

През 1998 г. Общинският съвет взема решение институцията да носи името на Борис Георгиев, а през 1999 г. Вирджиния Джакомети посещава града и дарява 12 произведения, които днес оформят неговата сбирка в Градската галерия. Павлова припомни, че в своите записки Маринов изразява възхита от уменията на Борис Георгиев като много добър рисувач, признат за голям художник в Италия.

Янко Маринов има драматична биография, изпълнена с преломи и възходи, пише изкуствоведът и бивш директор на Варненската градска галерия Пламена Димитрова-Рачева.

Роден е на 24 декември 1907 г. в Килифарево. Произхожда от семейството на Кина и Марин Хаджитотеви, които се прехранват със земеделие. Като юноша участва в бунтовете по време на Септемврийското въстание през 1923 г. и се налага да напусне родното си място. Заживява в София, работи като словослагател, а година по-късно е ученик в Морското рибарско училище във Варна, където се запознава с бъдещия голям скулптор Асен Пейков. Двамата остават приятели през годините и поддържат активна кореспонденция.

Заради социалистическите си убеждения, Маринов е изключен от училището и по партийно нареждане е прехвърлен в Сърбия като политемигрант. Там е арестуван, лежи два месеца в затвор. Връща се в София и участва в нови акции, заради което е осъден и затворен за една година. Връща се във Варна, сменя различни професии и продължава нелегалната си дейност, заради което скоро е арестуван за противодържавна дейност.

Напуска България през 1932 г. заедно с дъщерята на варненския равин Султана Шалом. От Истанбул те са изпратени в Одеса, а след това в Москва, където живеят в мизерни условия, заради което губят детето си. Маринов работи като шлосер и започва да посещава вечерни курсове по рисуване към Художествената академия. Връщат се в Одеса, където той полага изпити и е приет в Одеското художествено училище.

След дипломирането си участва във Всесъюзната художествена изложба в Третяковската галерия и критиката го забелязва. В периода 1939-1941 г. учи във Всеросийската художествена академия в Санкт Петербург. Открива свободата си в пейзажа, като използва стилови похвати, характерни за френския импресионизъм и постимпресионизъм. Като студент участва в изложби с миниатюри и кавалетна живопис - градски пейзажи и композиции. 

Заболява от туберкулоза и с жена си Султана се връщат в Одеса, където преживяват нацисткото нашествие и обсадата на града. Тя също се разболява тежко и умира, а заради преследването на евреите е погребана под друго име. След смъртта й Маринов среща Анна Билимович, която става втората му съпруга. С нея се връща в родината през Румъния.

В родния си град открива първата си самостоятелна изложба, после я показва и във Велико Търново, а през 1945 г. се представя и във Варна. Признат е като талантлив художник. Остава в крайморския град и след 15 години емиграция се отдава на творчество. Споделя в записките си, че в изкуството си се е водил от принципите да остане верен на националните традиции, тълкувайки ги посвоему, и да се вслушва колкото се може по-дълбоко в пулса на живота и на чудния потаен глас на природата. 

През 1946 г. прави изложба във Варна, а след това и в София, където за нея излизат чудесни отзиви от Ненко Балкански и Кирил Цонев. През 1950-те години художникът се обръща към сложните многофигурни композиции, в които съдържателно обогатява сюжета с различни теми, някои от които нетрадиционни. Според Рачева неговото изкуство се отличава с ярка индивидуалност, съпоставено със съвременниците му във Варна Христо Каварналиев, Георги Урумов, Георги Велчев, Константин Щъркелов. През 1960-те години художникът показва в пейзажите си експресивен живописен похват. Рисува не само морския бряг, но и красотата на планините, богатството на плодородната земя.

През 1947 г. е създадена Групата на варненските художници към СБХ и Янко Маринов е избран за неин творчески секретар. Оглавява инициативата за създаване на постоянна художествена галерия в града. Откриването на галерията става през юли 1950 г. От 1953 до 1959 г. е пръв уредник на институцията. 

Има 31 самостоятелни изложби във Варна, София, Габрово, Добрич, Силистра, Одеса, Карара. Участвал е в представителни изложби в Германия, Полша, Финландия, Турция, Иран. Носител е на 15 награди от общи изложби в Италия и на орден „Кирил и Методий“ II степен. През 1987 г. прави юбилейна изложба с 250 произведения. Дарява колекция от 74 свои и на варненски автори картини на родния си град Килифарево. Умира на 1 септември 2001 г. във Варна.  

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Академията за кънтри музика ще отбележи своята 60-годишнина и ще раздаде награди си в една вечер
Греди Асса представя изложбата „Реката“
"Сотбис" отложи търг на скъпоценности, свързани с реликви на Буда
Музикално-поетичният спектакъл “Вторите части в музиката” ще бъде представен в Добрич
Късометражният филм „Това, което остава“ с участието на Мария Бакалова ще бъде представен в Стара Загора
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Май
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Швеция е фаворит на букмейкърите на започващия в неделя песенен конкурс „Евровизия“
Авансцена
Изложба живопис представя в Плевен художникът Николай Добрев
Тонът на времето
Снежана Йовева-Димитрова за изложбата "Високи гласове": Изложбата е много сериозна, амбициозна, концептуално защитима и актуална тема
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.