NRD Начало
Вторник, 18 Март 2025
Начало Под прожектора Градската художествена галерия във Варна почита със самостоятелна изложба своя основател Янко Маринов
3798
Под прожектора

Градската художествена галерия във Варна почита със самостоятелна изложба своя основател Янко Маринов

В експозицията се прожектира и документален филм за твореца, дело на Регионалния телевизонен център на БНТ във Варна. По думите й картините на Маринов са в стилиститиката на импресионизма и постимпресионизма. В миниатюрите си от 1930-те и началото на 1940-те той изгражда формата с полагане на по-едри пластични структури, хроматични петна и е признат майстор в това. Кирил Цонев, Ненко Балкански и Васил Стоилов отбелязват, че Янко Маринов обогатява българското изкуство по посока на пейзажа в импресионистичната стилистика.

| 11 Февруари 2025, 17:43 ч.
Градската художествена галерия във Варна почита със самостоятелна изложба своя основател Янко Маринов
Градската художествена галерия във Варна почита със самостоятелна изложба своя основател Янко Маринов
Снимка © БТА

Живописна изложба на основателя и пръв директор на Градската художествена галерия във Варна - Янко Маринов (1907-2001), е подредена по повод 75-годишнината на институцията. Тя съдържа 45 творби от 30-те и 40-те години на ХХ век, по-голяма част от които са предоставени специално за събитието от наследниците му, каза директорката на галерията Доротея Павлова.

Трудно е курортният комплекс Албена да бъде представен в 30 фотографии, каза Ивета Тодорова от &b

Густаво Дудамел ще дирижира концертни изпълнения на Вагнеровата „В

Международният фестивал за етнографско кино „Око“ започва да приема заявки за участие

Статуя на покойния фронтмен на британската група "Мотърхед" Леми Килмистър ще бъде открита в родн

Виенският музей „Албертина“ посвещава пролетната си изложба на най-значимите майстори

В експозицията се прожектира и документален филм за твореца, дело на Регионалния телевизонен център на БНТ във Варна.

По думите й картините на Маринов са в стилиститиката на импресионизма и постимпресионизма. В миниатюрите си от 1930-те и началото на 1940-те той изгражда формата с полагане на по-едри пластични структури, хроматични петна и е признат майстор в това. С времето, освен че форматът му се изменя към среден, се усложнява и живописната повърхност, защото започва да работи с къси мазки с удар на четката. Това може да бъде видяно в изложбата за 75-годишнината на Варненската галерия, където има миниатюри и платна среден формат в жанровете на многофигурната композиция и пейзажа, както и портрети. 

Кирил Цонев, Ненко Балкански и Васил Стоилов отбелязват, че Янко Маринов обогатява българското изкуство по посока на пейзажа в импресионистичната стилистика. Според Павлова той не прави социалистически реализъм и произведенията, с които участва в изложбите след завръщането си в родината през 1944 г., имат самостоятелна художествена стойност, затова и до днес той притежава статута на класик. 

Янко Маринов завършва Одеското художествено училище при проф. Теофил Фраерман, който е френски възпитаник, известен като един от „одеските парижани“, и той формира у него естетиката към модернизма. По своята същност Маринов не е бил реалист, неговото творчество притежава художествена условност с пластичните особености на модернизма. След Одеса учи в Петербург, където посещава големите художествени музеи и в дневниците си пише, че признава за свои учители Моне, Мане, Реноар, Гоген, Ван Гог, припомни изкуствоведката и допълни, че естествено той пречупва техния маниер през своята стилистика и социално формирано отношение.

Беше важно да се направи тази самостоятелна изложба на Янко Маринов по повод 75-годишнината на Варненската градска галерия, защото той е голяма фигура в историята й като неин основател. Той е човекът, който с чувство за мисия реализира идеята градът да има постоянна художествена галерия, и ръководи институцията до 1959 г., каза още Павлова.

На 30 и 31 януари в НАТФИЗ са премиерните представления на дипломния танцов спек

Дружеството на бургаските художници обяви, че набира творби за традиционната си годишна изложба-б

В изкуството всичко е разрешено, стига то да води до познание за духовността на човешката общност

Началото на световния културен календар за 2025 г. постави кинофорумът в Палм Спрингс

Владимир Ампов-Графа ще пее за русенци в новогодишната нощ. Това съобщи Десислава Пеева, старши е

Тя припомни, че Маринов „спасява“ живописни портрети от колекцията на съпругата на Димитър Станчов, които са представени сега в постоянната експозиция, както и че има отношение към именуването на Варненската галерия на художника Борис Георгиев, понеже е първият, осъществил връзка с дъщеря му Вирджиния Джакомети.

Между 1958 и 1988 г. Маринов посещава 11 пъти Италия, в началото по покана на скулптора Асен Пейков, с когото са съученици от Морското рибарско училище във Варна. В Рим установява контакт с местните художествени дружества и бива канен за участие в изложби и за жури на конкурси.

В началото на 60-те години получава поръчение от властите да осъществи контакт с дъщерята на Борис Георгиев, за да се установи каква е съдбата на художественото наследство на твореца, роден във Варна. Това се случва през 1962 г., когато в Рим има изложба на Борис Георгиев. Дъщерята изразява желание колекцията да гостува и във Варна, което би дало повод тя да дари произведения на местната галерия, тъй като България притежава много малко негови неща. Идеята не се осъществява през 1960-те години, но по-късно постъпват предложения от граждански сдружения, където е активен и Янко Маринов, Варненската галерия да бъде именувана.

През 1998 г. Общинският съвет взема решение институцията да носи името на Борис Георгиев, а през 1999 г. Вирджиния Джакомети посещава града и дарява 12 произведения, които днес оформят неговата сбирка в Градската галерия. Павлова припомни, че в своите записки Маринов изразява възхита от уменията на Борис Георгиев като много добър рисувач, признат за голям художник в Италия.

Янко Маринов има драматична биография, изпълнена с преломи и възходи, пише изкуствоведът и бивш директор на Варненската градска галерия Пламена Димитрова-Рачева.

Роден е на 24 декември 1907 г. в Килифарево. Произхожда от семейството на Кина и Марин Хаджитотеви, които се прехранват със земеделие. Като юноша участва в бунтовете по време на Септемврийското въстание през 1923 г. и се налага да напусне родното си място. Заживява в София, работи като словослагател, а година по-късно е ученик в Морското рибарско училище във Варна, където се запознава с бъдещия голям скулптор Асен Пейков. Двамата остават приятели през годините и поддържат активна кореспонденция.

Заради социалистическите си убеждения, Маринов е изключен от училището и по партийно нареждане е прехвърлен в Сърбия като политемигрант. Там е арестуван, лежи два месеца в затвор. Връща се в София и участва в нови акции, заради което е осъден и затворен за една година. Връща се във Варна, сменя различни професии и продължава нелегалната си дейност, заради което скоро е арестуван за противодържавна дейност.

Напуска България през 1932 г. заедно с дъщерята на варненския равин Султана Шалом. От Истанбул те са изпратени в Одеса, а след това в Москва, където живеят в мизерни условия, заради което губят детето си. Маринов работи като шлосер и започва да посещава вечерни курсове по рисуване към Художествената академия. Връщат се в Одеса, където той полага изпити и е приет в Одеското художествено училище.

След дипломирането си участва във Всесъюзната художествена изложба в Третяковската галерия и критиката го забелязва. В периода 1939-1941 г. учи във Всеросийската художествена академия в Санкт Петербург. Открива свободата си в пейзажа, като използва стилови похвати, характерни за френския импресионизъм и постимпресионизъм. Като студент участва в изложби с миниатюри и кавалетна живопис - градски пейзажи и композиции. 

Заболява от туберкулоза и с жена си Султана се връщат в Одеса, където преживяват нацисткото нашествие и обсадата на града. Тя също се разболява тежко и умира, а заради преследването на евреите е погребана под друго име. След смъртта й Маринов среща Анна Билимович, която става втората му съпруга. С нея се връща в родината през Румъния.

В родния си град открива първата си самостоятелна изложба, после я показва и във Велико Търново, а през 1945 г. се представя и във Варна. Признат е като талантлив художник. Остава в крайморския град и след 15 години емиграция се отдава на творчество. Споделя в записките си, че в изкуството си се е водил от принципите да остане верен на националните традиции, тълкувайки ги посвоему, и да се вслушва колкото се може по-дълбоко в пулса на живота и на чудния потаен глас на природата. 

През 1946 г. прави изложба във Варна, а след това и в София, където за нея излизат чудесни отзиви от Ненко Балкански и Кирил Цонев. През 1950-те години художникът се обръща към сложните многофигурни композиции, в които съдържателно обогатява сюжета с различни теми, някои от които нетрадиционни. Според Рачева неговото изкуство се отличава с ярка индивидуалност, съпоставено със съвременниците му във Варна Христо Каварналиев, Георги Урумов, Георги Велчев, Константин Щъркелов. През 1960-те години художникът показва в пейзажите си експресивен живописен похват. Рисува не само морския бряг, но и красотата на планините, богатството на плодородната земя.

През 1947 г. е създадена Групата на варненските художници към СБХ и Янко Маринов е избран за неин творчески секретар. Оглавява инициативата за създаване на постоянна художествена галерия в града. Откриването на галерията става през юли 1950 г. От 1953 до 1959 г. е пръв уредник на институцията. 

Има 31 самостоятелни изложби във Варна, София, Габрово, Добрич, Силистра, Одеса, Карара. Участвал е в представителни изложби в Германия, Полша, Финландия, Турция, Иран. Носител е на 15 награди от общи изложби в Италия и на орден „Кирил и Методий“ II степен. През 1987 г. прави юбилейна изложба с 250 произведения. Дарява колекция от 74 свои и на варненски автори картини на родния си град Килифарево. Умира на 1 септември 2001 г. във Варна.  

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Хората вярват, че Хари Потър и Спайдър-Мен биха гласували като самите тях
Хората във Великобритания вярват, че Хари Потър, Спайдър-Мен и Гандалф биха гласували за същата партия като самите тях, докато Дарт Вейдър, Круела де Вил и Джофри Баратеон биха дал ...
„За любовта…“ всеки път представя различни актьори с техните интерпретации
Спектакълът „За любовта…“ на Яна Борисова под съпровода на живата музика на Милен Кукошаров, ще бъде представен в София и Варна, съобщават от Stage hearts. На 1 ...
Младите пианисти Ангел Ялъчков и Николай Маринов изнасят дебютен рецитал на „Европейски музикален фестивал“
Младите български пианисти Ангел Ялъчков и Николай Маринов ще изнесат съвместен клавирен рецитал на 25 март в залата на Полския институт в София. Дебютната изява е част от програм ...
Конкурс преобразява със светлинно изкуство фасадата на НДК
Конкурс за статичен 3D мапинг ще даде възможност на петима артисти да покажат своите произведения, създадени специално за една от най-известните столични фасади - тази на Националн ...
Международният фестивал „Вълшебната завеса“, подготвя 15 пътешествия в света на детско-юношеския театър
Международният фестивал на спектаклите за деца „Вълшебната завеса“ подготвя 15 пътешествия в света на детско-юношеския театър. Тази година от 12 до 17 май Търговище ще ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
С концерт на квартет към Пловдивската опера започна Пролетният салон на изкуствата
С концерт на квартет към Пловдивската опера започна Пролетният салон на изкуствата, организиран от Община Варна. Съставът е сформиран от цигуларите Балаш Шварц и Божидар Бенев, вио ...
Конан О`Брайън ще се завърне като водещ на церемонията по връчването на наградите „Оскар“ през 2026 г.
Комикът и домакин на вечерни телевизионни предавания Конан О`Брайън ще бъде водещ на 98-ата церемония по връчването на наградите „Оскар“, която ще се състои на 15 март ...
Русенската опера представя световната премиера на "Алма" на "Мартенски музикални дни"
Русенската опера ще представи световната премиера на "Алма" - монодрама от Любомир Денев, утре вечер в крайдунавския град. Спектакълът е част от програмата на международния фестива ...
Театрално-танцова формация „Пулс” за девета година ще е домакин на Националния фестивал „Театърът в движение”
Театрално-танцова формация „Пулс” в Разград за девета поредна година ще е домакин на единствения в страната Национален фестивал „Театърът в движение”. Форум ...
Актрисата Неда Спасова е претендент за наградата "Полет в изкуството" на фондация "Стоян Камбарев"
Актрисата Неда Спасова е победител в категория „Актьорско майсторство“, съобщават от фондация "Стоян Камбарев". Заедно с още четирима артисти тя е претендент за награда ...
Тикер в 12:00 ч.
С концерт на квартет към Пловдивската опера започна Пролетният салон на изкуства ...
Начало Под прожектора
3798
Под прожектора

Градската художествена галерия във Варна почита със самостоятелна изложба своя основател Янко Маринов

В експозицията се прожектира и документален филм за твореца, дело на Регионалния телевизонен център на БНТ във Варна. По думите й картините на Маринов са в стилиститиката на импресионизма и постимпресионизма. В миниатюрите си от 1930-те и началото на 1940-те той изгражда формата с полагане на по-едри пластични структури, хроматични петна и е признат майстор в това. Кирил Цонев, Ненко Балкански и Васил Стоилов отбелязват, че Янко Маринов обогатява българското изкуство по посока на пейзажа в импресионистичната стилистика.

| 11 Февруари 2025, 17:43 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Градската художествена галерия във Варна почита със самостоятелна изложба своя основател Янко Маринов
Градската художествена галерия във Варна почита със самостоятелна изложба своя основател Янко Маринов
Снимка © БТА

Живописна изложба на основателя и пръв директор на Градската художествена галерия във Варна - Янко Маринов (1907-2001), е подредена по повод 75-годишнината на институцията. Тя съдържа 45 творби от 30-те и 40-те години на ХХ век, по-голяма част от които са предоставени специално за събитието от наследниците му, каза директорката на галерията Доротея Павлова.

В експозицията се прожектира и документален филм за твореца, дело на Регионалния телевизонен център на БНТ във Варна.

По думите й картините на Маринов са в стилиститиката на импресионизма и постимпресионизма. В миниатюрите си от 1930-те и началото на 1940-те той изгражда формата с полагане на по-едри пластични структури, хроматични петна и е признат майстор в това. С времето, освен че форматът му се изменя към среден, се усложнява и живописната повърхност, защото започва да работи с къси мазки с удар на четката. Това може да бъде видяно в изложбата за 75-годишнината на Варненската галерия, където има миниатюри и платна среден формат в жанровете на многофигурната композиция и пейзажа, както и портрети. 

Кирил Цонев, Ненко Балкански и Васил Стоилов отбелязват, че Янко Маринов обогатява българското изкуство по посока на пейзажа в импресионистичната стилистика. Според Павлова той не прави социалистически реализъм и произведенията, с които участва в изложбите след завръщането си в родината през 1944 г., имат самостоятелна художествена стойност, затова и до днес той притежава статута на класик. 

Янко Маринов завършва Одеското художествено училище при проф. Теофил Фраерман, който е френски възпитаник, известен като един от „одеските парижани“, и той формира у него естетиката към модернизма. По своята същност Маринов не е бил реалист, неговото творчество притежава художествена условност с пластичните особености на модернизма. След Одеса учи в Петербург, където посещава големите художествени музеи и в дневниците си пише, че признава за свои учители Моне, Мане, Реноар, Гоген, Ван Гог, припомни изкуствоведката и допълни, че естествено той пречупва техния маниер през своята стилистика и социално формирано отношение.

Беше важно да се направи тази самостоятелна изложба на Янко Маринов по повод 75-годишнината на Варненската градска галерия, защото той е голяма фигура в историята й като неин основател. Той е човекът, който с чувство за мисия реализира идеята градът да има постоянна художествена галерия, и ръководи институцията до 1959 г., каза още Павлова.

Тя припомни, че Маринов „спасява“ живописни портрети от колекцията на съпругата на Димитър Станчов, които са представени сега в постоянната експозиция, както и че има отношение към именуването на Варненската галерия на художника Борис Георгиев, понеже е първият, осъществил връзка с дъщеря му Вирджиния Джакомети.

Между 1958 и 1988 г. Маринов посещава 11 пъти Италия, в началото по покана на скулптора Асен Пейков, с когото са съученици от Морското рибарско училище във Варна. В Рим установява контакт с местните художествени дружества и бива канен за участие в изложби и за жури на конкурси.

В началото на 60-те години получава поръчение от властите да осъществи контакт с дъщерята на Борис Георгиев, за да се установи каква е съдбата на художественото наследство на твореца, роден във Варна. Това се случва през 1962 г., когато в Рим има изложба на Борис Георгиев. Дъщерята изразява желание колекцията да гостува и във Варна, което би дало повод тя да дари произведения на местната галерия, тъй като България притежава много малко негови неща. Идеята не се осъществява през 1960-те години, но по-късно постъпват предложения от граждански сдружения, където е активен и Янко Маринов, Варненската галерия да бъде именувана.

През 1998 г. Общинският съвет взема решение институцията да носи името на Борис Георгиев, а през 1999 г. Вирджиния Джакомети посещава града и дарява 12 произведения, които днес оформят неговата сбирка в Градската галерия. Павлова припомни, че в своите записки Маринов изразява възхита от уменията на Борис Георгиев като много добър рисувач, признат за голям художник в Италия.

Янко Маринов има драматична биография, изпълнена с преломи и възходи, пише изкуствоведът и бивш директор на Варненската градска галерия Пламена Димитрова-Рачева.

Роден е на 24 декември 1907 г. в Килифарево. Произхожда от семейството на Кина и Марин Хаджитотеви, които се прехранват със земеделие. Като юноша участва в бунтовете по време на Септемврийското въстание през 1923 г. и се налага да напусне родното си място. Заживява в София, работи като словослагател, а година по-късно е ученик в Морското рибарско училище във Варна, където се запознава с бъдещия голям скулптор Асен Пейков. Двамата остават приятели през годините и поддържат активна кореспонденция.

Заради социалистическите си убеждения, Маринов е изключен от училището и по партийно нареждане е прехвърлен в Сърбия като политемигрант. Там е арестуван, лежи два месеца в затвор. Връща се в София и участва в нови акции, заради което е осъден и затворен за една година. Връща се във Варна, сменя различни професии и продължава нелегалната си дейност, заради което скоро е арестуван за противодържавна дейност.

Напуска България през 1932 г. заедно с дъщерята на варненския равин Султана Шалом. От Истанбул те са изпратени в Одеса, а след това в Москва, където живеят в мизерни условия, заради което губят детето си. Маринов работи като шлосер и започва да посещава вечерни курсове по рисуване към Художествената академия. Връщат се в Одеса, където той полага изпити и е приет в Одеското художествено училище.

След дипломирането си участва във Всесъюзната художествена изложба в Третяковската галерия и критиката го забелязва. В периода 1939-1941 г. учи във Всеросийската художествена академия в Санкт Петербург. Открива свободата си в пейзажа, като използва стилови похвати, характерни за френския импресионизъм и постимпресионизъм. Като студент участва в изложби с миниатюри и кавалетна живопис - градски пейзажи и композиции. 

Заболява от туберкулоза и с жена си Султана се връщат в Одеса, където преживяват нацисткото нашествие и обсадата на града. Тя също се разболява тежко и умира, а заради преследването на евреите е погребана под друго име. След смъртта й Маринов среща Анна Билимович, която става втората му съпруга. С нея се връща в родината през Румъния.

В родния си град открива първата си самостоятелна изложба, после я показва и във Велико Търново, а през 1945 г. се представя и във Варна. Признат е като талантлив художник. Остава в крайморския град и след 15 години емиграция се отдава на творчество. Споделя в записките си, че в изкуството си се е водил от принципите да остане верен на националните традиции, тълкувайки ги посвоему, и да се вслушва колкото се може по-дълбоко в пулса на живота и на чудния потаен глас на природата. 

През 1946 г. прави изложба във Варна, а след това и в София, където за нея излизат чудесни отзиви от Ненко Балкански и Кирил Цонев. През 1950-те години художникът се обръща към сложните многофигурни композиции, в които съдържателно обогатява сюжета с различни теми, някои от които нетрадиционни. Според Рачева неговото изкуство се отличава с ярка индивидуалност, съпоставено със съвременниците му във Варна Христо Каварналиев, Георги Урумов, Георги Велчев, Константин Щъркелов. През 1960-те години художникът показва в пейзажите си експресивен живописен похват. Рисува не само морския бряг, но и красотата на планините, богатството на плодородната земя.

През 1947 г. е създадена Групата на варненските художници към СБХ и Янко Маринов е избран за неин творчески секретар. Оглавява инициативата за създаване на постоянна художествена галерия в града. Откриването на галерията става през юли 1950 г. От 1953 до 1959 г. е пръв уредник на институцията. 

Има 31 самостоятелни изложби във Варна, София, Габрово, Добрич, Силистра, Одеса, Карара. Участвал е в представителни изложби в Германия, Полша, Финландия, Турция, Иран. Носител е на 15 награди от общи изложби в Италия и на орден „Кирил и Методий“ II степен. През 1987 г. прави юбилейна изложба с 250 произведения. Дарява колекция от 74 свои и на варненски автори картини на родния си град Килифарево. Умира на 1 септември 2001 г. във Варна.  

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Хората вярват, че Хари Потър и Спайдър-Мен биха гласували като самите тях
„За любовта…“ всеки път представя различни актьори с техните интерпретации
Младите пианисти Ангел Ялъчков и Николай Маринов изнасят дебютен рецитал на „Европейски музикален фестивал“
Конкурс преобразява със светлинно изкуство фасадата на НДК
Международният фестивал „Вълшебната завеса“, подготвя 15 пътешествия в света на детско-юношеския театър
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Март
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
С концерт на квартет към Пловдивската опера започна Пролетният салон на изкуствата
Творчески отражения
Конан О`Брайън ще се завърне като водещ на церемонията по връчването на наградите „Оскар“ през 2026 г.
Тонът на времето
Русенската опера представя световната премиера на "Алма" на "Мартенски музикални дни"
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.