NRD Начало
Вторник, 18 Март 2025
Начало Под прожектора Станислав Гайтанджиев: Живот без чалга има
5691
Под прожектора

Станислав Гайтанджиев: Живот без чалга има

Пънк парчето „Финал“ с лайтмотива „Живот без чалга има“ е представено в своеобразно турне с отворени репетиции във Велико Търново. Финалът може да стане факт, ако не се внимава с предупрежденията в текста, каза в интервю Станислав Гайтанджиев, идеолог на концепцията и неин автор.  Текстът на песента е безглаголен, а внушенията се дължат на конкретността и силата на самите думи.

| 07 Февруари 2025, 09:41 ч.
Станислав Гайтанджиев: Живот без чалга има
Станислав Гайтанджиев: Живот без чалга има
Снимка © БТА

Живот без чалга има според  „Негрупата „Бретон“ и нейния създател Станислав Гайтанджиев.

Нова изложба в Амстердам разкрива вдъхновението, което германският художник Анселм Кифер е почерп

В Сатирата започнаха репетициите на „Когато розите танцуват“

Изложбата „Съзерцания“, експонирана по случай 80-годишнината от рождението на българс

Соня Йончева посвещава най-актуалния си международен проект – Geor

Драматично-кукленият театър в Силистра ще предложи на своите зрители промоционални цени за предст

Пънк парчето „Финал“ с лайтмотива „Живот без чалга има“ е представено в своеобразно турне с отворени репетиции във Велико Търново.

Финалът може да стане факт, ако не се внимава с предупрежденията в текста, каза в интервю Станислав Гайтанджиев, идеолог на концепцията и неин автор. 

Текстът на песента е безглаголен, а внушенията се дължат на конкретността и силата на самите думи. Тази експресивност е нещо като българско хайку, което е подчертано с изразните средства на видеоклипа, сниман от фотографа Валентин Русанов. Звукът и аранжиментът са на Ангел Ангелов, на барабаните е Георги Димитров, Станимир Георгиев, известен като Диджей Станчика е зад грамофона, а динамиката във видеото се дължи на Полина Кинова и Полина Петкова от Великотърновския театър. Видеоклипът е в социалните мрежи и се радва на добър интерес, посочиха неговите създатели.

Станислав Гайтанджиев измисля хореографията  и стилистиката на клипа, решена в розов цвят. Плакатът е илюстриран с розово прасе с човешки очи. „Идеята е да се покаже, че ни е обхванала една илюзорна розова действителност, провъзгласяваща безсмислени „ценности“, които ни се внушават от поп фолк музиката и от някои политици“, каза Гайтанджиев. 

Той е завършил специалност „Организация на художествени дейности“ в едно от училищата в Горна Оряховица. Паралелката е била експериментална, в нея университетски преподаватели са обучавали деца, свързани с изкуствата – рисуване и музика от 8 до 12 клас по специално създадена методика. След казармата не се върнал във Велико Търново, живял е в София, след това за три години в Испания, отскоро отново е в родния си град. 

 Il Volo ще има концерт в „Арена 8888 София“ на 28 ноември 2025

Изложба по повод 90 години от рождението на художника Тодор Цонев бе открита в Художествената гал

Здравните власти в Перу започнаха разследване на клиниката в Лима, където колумбийската звезда Ша

Близо 200 участници с носии и кукерски маски се включиха днес в Борисовата градина в рамките на ф

„Обадете се по-късно - в кома съм“ поставя

Тук, в старо помещение, строено през 1850 година, той създава фризьорски салон, чиято специфика са прическите, характерни за 50-60-те години на миналия век. Такава е и стилистиката в обзавеждането на студиото му – с много ретро детайли и музикални акценти. Пространство е нещо като машина на времето, в което подстригването е един повод да се потопиш в безкрайността на миналото, каза авторът и отбеляза, че най-впечатлени, след като попаднат в студиото, са младите хора, родени след 2000 г. 

Когато застанат пред бръснарско огледало от 1947 година, донесено от Испания, и седнат в автентична бръснарска седалка от средата на миналия век, спасена и реставрирана след строителни дейности в психиатрична клиника, хората се удивяват и същевременно се отпускат, разказва Гайтанджиев. 

Тези ретро реликви в по-голямата си част са тук заради моята любов към музиката, защото те са от епохата на създаването на истинската музика, която и днес ние слушаме, но като едно ехо, каза Гайтанджиев, обяснявайки еклектичната атмосфера на салона.

Сега в класациите на радиостанциите водещи са римейк вариациите, обновени цифрово, но дълбочината не е същата. Първообразът на тази музика е създаден по аналогов начин, с чувство, с мисъл, с послание. На тази база е трудно да се измисли нещо по-различно, все едно някой да измисли нова рецепта за хляб днес, допълни той. Може би някой ще измисли вариация на тази рецепта, но съставките са базисни, разсъждава Гайтанджиев, подчертавайки, че е, и иска да остане аналогов човек.

Според него съхранението на ценностите на аналоговата ера, са своеобразен бунт срещу унифицирането на мисленето, навлизащо чрез технологиите. Хората трябва да се върнат към себе си и човешкото чрез културата, за да спрат да живеят в розовия облак на безсмислените обещания, посочи той.

Какво е носене на политическа отговорност, ами това е като носене на фризьорска отговорност. Не мога да нося фризьорска отговорност, без ти да си на фризьорския стол и да се съгласиш да участваш в целия процес и в оформянето на твоята прическа, коментира Гайтанджиев. Когато политиците искат от нас гласове, за да поемат политическата отговорност, се разхвърчават розови облаци от обещания. „Когато им дадем тези гласове, но възразим спрямо определени политики, биваме обвинени в некомпетентност и в пречка“, каза Гайтанджиев. 

От тази обществена и социална среда, създадена от конфронтацията между тях и нас, се ражда и „не“ стилистиката на групата. Както може да има некоалиция, така ще има и негрупа, немузика, неконцерт, непеене, казва нейният идеолог.

Следващото парче на  „Негрупата „Бретон“ ще се казва „Ала-бала, кой изяде кашкавала?“. То отново ще заложи на концепцията за социална дисекция на действителността от последните години, със стилистиката от така наречения гневен фризьорски пънк, както неговият създател го определя.

В песента става дума за пудели, пачки, контрабанда, живота на младите хора по улиците – дрифтове, балони, скука и други теми на обезвереното общество.

Според Гайтанджиев в социалната среда хората трябва да са активни и да изразяват доволството или недоволството си, а изкуството и музиката са начините те да бъдат чути. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Хората вярват, че Хари Потър и Спайдър-Мен биха гласували като самите тях
Хората във Великобритания вярват, че Хари Потър, Спайдър-Мен и Гандалф биха гласували за същата партия като самите тях, докато Дарт Вейдър, Круела де Вил и Джофри Баратеон биха дал ...
„За любовта…“ всеки път представя различни актьори с техните интерпретации
Спектакълът „За любовта…“ на Яна Борисова под съпровода на живата музика на Милен Кукошаров, ще бъде представен в София и Варна, съобщават от Stage hearts. На 1 ...
Младите пианисти Ангел Ялъчков и Николай Маринов изнасят дебютен рецитал на „Европейски музикален фестивал“
Младите български пианисти Ангел Ялъчков и Николай Маринов ще изнесат съвместен клавирен рецитал на 25 март в залата на Полския институт в София. Дебютната изява е част от програм ...
Конкурс преобразява със светлинно изкуство фасадата на НДК
Конкурс за статичен 3D мапинг ще даде възможност на петима артисти да покажат своите произведения, създадени специално за една от най-известните столични фасади - тази на Националн ...
Международният фестивал „Вълшебната завеса“, подготвя 15 пътешествия в света на детско-юношеския театър
Международният фестивал на спектаклите за деца „Вълшебната завеса“ подготвя 15 пътешествия в света на детско-юношеския театър. Тази година от 12 до 17 май Търговище ще ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
С концерт на квартет към Пловдивската опера започна Пролетният салон на изкуствата
С концерт на квартет към Пловдивската опера започна Пролетният салон на изкуствата, организиран от Община Варна. Съставът е сформиран от цигуларите Балаш Шварц и Божидар Бенев, вио ...
Конан О`Брайън ще се завърне като водещ на церемонията по връчването на наградите „Оскар“ през 2026 г.
Комикът и домакин на вечерни телевизионни предавания Конан О`Брайън ще бъде водещ на 98-ата церемония по връчването на наградите „Оскар“, която ще се състои на 15 март ...
Русенската опера представя световната премиера на "Алма" на "Мартенски музикални дни"
Русенската опера ще представи световната премиера на "Алма" - монодрама от Любомир Денев, утре вечер в крайдунавския град. Спектакълът е част от програмата на международния фестива ...
Театрално-танцова формация „Пулс” за девета година ще е домакин на Националния фестивал „Театърът в движение”
Театрално-танцова формация „Пулс” в Разград за девета поредна година ще е домакин на единствения в страната Национален фестивал „Театърът в движение”. Форум ...
Актрисата Неда Спасова е претендент за наградата "Полет в изкуството" на фондация "Стоян Камбарев"
Актрисата Неда Спасова е победител в категория „Актьорско майсторство“, съобщават от фондация "Стоян Камбарев". Заедно с още четирима артисти тя е претендент за награда ...
Тикер в 13:00 ч.
С концерт на квартет към Пловдивската опера започна Пролетният салон на изкуства ...
Начало Под прожектора
5691
Под прожектора

Станислав Гайтанджиев: Живот без чалга има

Пънк парчето „Финал“ с лайтмотива „Живот без чалга има“ е представено в своеобразно турне с отворени репетиции във Велико Търново. Финалът може да стане факт, ако не се внимава с предупрежденията в текста, каза в интервю Станислав Гайтанджиев, идеолог на концепцията и неин автор.  Текстът на песента е безглаголен, а внушенията се дължат на конкретността и силата на самите думи.

| 07 Февруари 2025, 09:41 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Станислав Гайтанджиев: Живот без чалга има
Станислав Гайтанджиев: Живот без чалга има
Снимка © БТА

Живот без чалга има според  „Негрупата „Бретон“ и нейния създател Станислав Гайтанджиев.

Пънк парчето „Финал“ с лайтмотива „Живот без чалга има“ е представено в своеобразно турне с отворени репетиции във Велико Търново.

Финалът може да стане факт, ако не се внимава с предупрежденията в текста, каза в интервю Станислав Гайтанджиев, идеолог на концепцията и неин автор. 

Текстът на песента е безглаголен, а внушенията се дължат на конкретността и силата на самите думи. Тази експресивност е нещо като българско хайку, което е подчертано с изразните средства на видеоклипа, сниман от фотографа Валентин Русанов. Звукът и аранжиментът са на Ангел Ангелов, на барабаните е Георги Димитров, Станимир Георгиев, известен като Диджей Станчика е зад грамофона, а динамиката във видеото се дължи на Полина Кинова и Полина Петкова от Великотърновския театър. Видеоклипът е в социалните мрежи и се радва на добър интерес, посочиха неговите създатели.

Станислав Гайтанджиев измисля хореографията  и стилистиката на клипа, решена в розов цвят. Плакатът е илюстриран с розово прасе с човешки очи. „Идеята е да се покаже, че ни е обхванала една илюзорна розова действителност, провъзгласяваща безсмислени „ценности“, които ни се внушават от поп фолк музиката и от някои политици“, каза Гайтанджиев. 

Той е завършил специалност „Организация на художествени дейности“ в едно от училищата в Горна Оряховица. Паралелката е била експериментална, в нея университетски преподаватели са обучавали деца, свързани с изкуствата – рисуване и музика от 8 до 12 клас по специално създадена методика. След казармата не се върнал във Велико Търново, живял е в София, след това за три години в Испания, отскоро отново е в родния си град. 

Тук, в старо помещение, строено през 1850 година, той създава фризьорски салон, чиято специфика са прическите, характерни за 50-60-те години на миналия век. Такава е и стилистиката в обзавеждането на студиото му – с много ретро детайли и музикални акценти. Пространство е нещо като машина на времето, в което подстригването е един повод да се потопиш в безкрайността на миналото, каза авторът и отбеляза, че най-впечатлени, след като попаднат в студиото, са младите хора, родени след 2000 г. 

Когато застанат пред бръснарско огледало от 1947 година, донесено от Испания, и седнат в автентична бръснарска седалка от средата на миналия век, спасена и реставрирана след строителни дейности в психиатрична клиника, хората се удивяват и същевременно се отпускат, разказва Гайтанджиев. 

Тези ретро реликви в по-голямата си част са тук заради моята любов към музиката, защото те са от епохата на създаването на истинската музика, която и днес ние слушаме, но като едно ехо, каза Гайтанджиев, обяснявайки еклектичната атмосфера на салона.

Сега в класациите на радиостанциите водещи са римейк вариациите, обновени цифрово, но дълбочината не е същата. Първообразът на тази музика е създаден по аналогов начин, с чувство, с мисъл, с послание. На тази база е трудно да се измисли нещо по-различно, все едно някой да измисли нова рецепта за хляб днес, допълни той. Може би някой ще измисли вариация на тази рецепта, но съставките са базисни, разсъждава Гайтанджиев, подчертавайки, че е, и иска да остане аналогов човек.

Според него съхранението на ценностите на аналоговата ера, са своеобразен бунт срещу унифицирането на мисленето, навлизащо чрез технологиите. Хората трябва да се върнат към себе си и човешкото чрез културата, за да спрат да живеят в розовия облак на безсмислените обещания, посочи той.

Какво е носене на политическа отговорност, ами това е като носене на фризьорска отговорност. Не мога да нося фризьорска отговорност, без ти да си на фризьорския стол и да се съгласиш да участваш в целия процес и в оформянето на твоята прическа, коментира Гайтанджиев. Когато политиците искат от нас гласове, за да поемат политическата отговорност, се разхвърчават розови облаци от обещания. „Когато им дадем тези гласове, но възразим спрямо определени политики, биваме обвинени в некомпетентност и в пречка“, каза Гайтанджиев. 

От тази обществена и социална среда, създадена от конфронтацията между тях и нас, се ражда и „не“ стилистиката на групата. Както може да има некоалиция, така ще има и негрупа, немузика, неконцерт, непеене, казва нейният идеолог.

Следващото парче на  „Негрупата „Бретон“ ще се казва „Ала-бала, кой изяде кашкавала?“. То отново ще заложи на концепцията за социална дисекция на действителността от последните години, със стилистиката от така наречения гневен фризьорски пънк, както неговият създател го определя.

В песента става дума за пудели, пачки, контрабанда, живота на младите хора по улиците – дрифтове, балони, скука и други теми на обезвереното общество.

Според Гайтанджиев в социалната среда хората трябва да са активни и да изразяват доволството или недоволството си, а изкуството и музиката са начините те да бъдат чути. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Хората вярват, че Хари Потър и Спайдър-Мен биха гласували като самите тях
„За любовта…“ всеки път представя различни актьори с техните интерпретации
Младите пианисти Ангел Ялъчков и Николай Маринов изнасят дебютен рецитал на „Европейски музикален фестивал“
Конкурс преобразява със светлинно изкуство фасадата на НДК
Международният фестивал „Вълшебната завеса“, подготвя 15 пътешествия в света на детско-юношеския театър
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Март
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
С концерт на квартет към Пловдивската опера започна Пролетният салон на изкуствата
Творчески отражения
Конан О`Брайън ще се завърне като водещ на церемонията по връчването на наградите „Оскар“ през 2026 г.
Тонът на времето
Русенската опера представя световната премиера на "Алма" на "Мартенски музикални дни"
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.