NRD Начало
Неделя, 6 Април 2025
Начало Творчески отражения Актрисата Станка Калчева: По-интересно е ти да наблюдаваш света, а не той теб
3370
Творчески отражения

Актрисата Станка Калчева: По-интересно е ти да наблюдаваш света, а не той теб

„Да чувстваш театъра си като дом. Зад много добрите актьори, добри певци, изпълнители, художници, писатели стои стабилно изградена личност, смята актрисата: „Нищо случайно няма. Станка Калчева , в разговор с Даниел Димитров, минути преди да влезе в поредния образ – на Патриша Хайсмит – докъде стигат спомените за Младежкия театър и дали този театър винаги е бил като дом за нея, за един от най-големите подаръци в живота , за изключванията – в живота и в професията, за суетата и анонимността в живота.

| 03 Февруари 2025, 07:56 ч.
Актрисата Станка Калчева: По-интересно е ти да наблюдаваш света, а не той теб
Актрисата Станка Калчева: По-интересно е ти да наблюдаваш света, а не той теб
Снимка © Милена Стойкова / БТА

По-интересно е ти да наблюдаваш света, а не той теб, казва актрисата Станка Калчева. „Суетата е нещо полезно, но до един момент. В друг момент вече може да е разрушителна. Аз цял живот съм се борила с тази суета, доколкото я имам, и гледам да я смачкам, да не е доминираща. Суетата ми е насочена повече към това да си свърша добре работата, а не толкова към външната страна“, допълва тя. Разговорът с Калчева, едно от лицата на Младежкия театър, е по повод неговата 80-годишнина. 

Сдружение „Художниците на Търговище“ направи първо дарение на библиотеката в града. Д

Непоказвани досега творби на Маргарит Цанев - Марго (1944-1969) ще могат да се в

Нов проект на Исторически музей - Павликени за над 38 000 лева ще популяризира Античния керамичен

Пианистът Фидоси Керчев и неговият преподавател от Кралската консерватория в Брюксел, виртуозният

Мечтата ми винаги е била това, което си репетирал, да мине добре и на самия концерт – и с п

„Да чувстваш театъра си като дом. Като убежище. Като закрила. Това съм го имала като усещане през годините и вероятно е причината да остана в този театър“, казва Станка Калчева. Споделя, че първият спомен от Младежкия театър е от време, в което още не е била актриса: „Някой ме заведе и гледах спектакъла „Дундо Марое“ (Режисьор е Мирослав Белович, премиерата е през 1979 г. – бел. а.). Един невероятно зашеметяващ, ренесансов спектакъл, в който Стефан Мавродиев играеше главната роля. И не само той. Сега се сещам за Владимир Смирнов, за Гинка Станчева, Добромир Манев... Но усещането, което имах тогава, е от енергията, която Стефан Мавродиев носеше. Имах чувството, не че лети по сцената, а просто се изхвърля от едната страна на сцената до другата, без да ходи по земята“. 

Зад много добрите актьори, добри певци, изпълнители, художници, писатели стои стабилно изградена личност, смята актрисата: „Нищо случайно няма. Ти може да имаш талант в някаква посока, но за да го развиеш, развиваш себе си като човек“.

Станка Калчева , в разговор с Даниел Димитров, минути преди да влезе в поредния образ – на Патриша Хайсмит – докъде стигат спомените за Младежкия театър и дали този театър винаги е бил като дом за нея, за един от най-големите подаръци в живота , за изключванията – в живота и в професията, за суетата и анонимността в живота. И още: По-силна или по-слаба се чувства след голяма роля? Шанс или риск е режисьорският дебют? Кой трябва да знае какво се случва в душата на един актьор? Защо започва да прави сироп от бъз?...

Младежкият театър ли е Театърът за Вас? С какво той е по-добър от другите театри? Защо му останахте вярна?

- От една страна, звучи клиширано, обаче от друга страна е самата истина. Да чувстваш театъра си като дом. Като убежище. Като закрила. Това съм го имала като усещане през годините и вероятно това е и причината да остана в този театър. Въпрос на провокации е... Може би съм имала възможност да работя в други театри, но да не ставам част от екипа им. А дали е по-добър от другите театри – за мен е по-добър, естествено, но това е емоционална преценка. Кандидатствах в този театър. Постъпих с конкурс, който никак не беше лесен. Това бяха едни от първите конкурси, които изобщо се правеха в България. И ме приеха. И така се започна...

Художници от Монтана и региона ще представят свои творби на пролетна изложба в областния град, съ

Оркестърът за народна музика на Българското национално радио (БНРi с диригент Димитър Христов пре

Шведската прогресив метъл група Opeth идва с новото си шоу в София на 10 октомвр

Боряна Пандова представя изложбата „Мръсно“ в столичната галерия „Синтезис&ldqu

Американски прокурори представиха нов обвинителен акт срещу Шон "Диди" Кумс, според който хип-хоп

Стефан Мавродиев, Ангелина Славова, Мая Бабурска, Светослав Добрев, Койна Русева и Вие сте своеобразен септет от рицари, верни на театъра. Има ли нещо друго общо между вас, шестимата, освен дълголетието в тази трупа?

- Може би споделяме еднакви театрални вкусове, естетика... Познаваме се. Отворени сме към провокации. Имаме добър диалог. Имаме добри чувства един към друг – колегиални, човешки, приятелски, в зависимост от обстоятелствата. 

Така звучи като едно ядро. То беше и по-голямо, но, знаете, хората пътуват, връщат се... Винаги, всички, които са минали през Младежкия театър, по някакъв начин се връщат в него...

Ако върнем лентата назад, докъде стигат спомените Ви за Младежкия театър?

- Първият ми спомен от Младежкия театър е от време, в което още не бях актриса. Някой ме заведе и гледах спектакъла „Дундо Марое“ (режисьор е Мирослав Белович, премиерата е през 1979 г. – бел. а.). Един невероятно зашеметяващ, ренесансов спектакъл, в който Стефан Мавродиев играеше главната роля. И не само той. Сега се сещам за Владимир Смирнов, за Гинка Станчева, Добромир Манев... Но усещането, което имах тогава, е от енергията, която Стефан Мавродиев носеше. Имах чувството, не че лети по сцената, а просто се изхвърля от едната страна на сцената до другата, без да ходи по земята. Беше невероятно приключение, в началото на 80-те...

Другото приключение е от студентските ми години. Николай Поляков беше направил „Любовни булеварди“, пиесата на Стефан Цанев. Един колега ме вкара по задните стълбички и аз гледах единственото представление, защото то беше закрито и веднага след това беше забранено. Беше изключително. Имаше много актьори, които пееха, танцуваха – нещо, което за ония години беше революция. 

Много спектакли падаха. Това не беше нещо необичайно. Беше част от интригата на живеенето ни. И винаги имаше интрига около спектакли, около които се говореше, че ще бъдат забранени. Че този или онзи спектакъл е малко по-особен, че политически не е коректен. Такива бяха времената...

Казахте, че театърът е бил като дом. Остава ли като дом за Вас, за артиста, през цялото време, или има периоди, които подлагате на ревизия?

- Опитвам се да си спомня дали е имало такива моменти. Може би е имало... Като говоря за дом, имам предвид като убежище... Аз съм една от жертвите – в кавички, които бяха в театъра, докато дълги години имаше ремонт. Ние работихме в доста неизгодни условия, в студентския дом, в един малко по-порутен дом. Всичко това беше време на изпитания. В същото време обаче, се правиха прекрасни представления, така че нещата вървяха ръка за ръка. 

Продължавам да Ви връщам към спомените и датата 28 юни 2019 г.

- Ооо, „Медея“. Пловдив. Това беше апокалипсис. Уникално преживяване за всички нас. Най-смешното беше, че моят син беше в публиката с негова приятелка. Аз бях цялата овъргаляна в някакви кабели за микрофони. Гърмеше и трещеше, а аз се притеснявах за детето – че ще го намокри дъжда, въобще не съобразявайки, че може мен да ме удари някоя гръмотевица (Смее се – бел. а.). 

Това беше нещо, което няма да се повтори. Ти даже нямаш и спомен за игра... Имаш чувство, че трябва да преминеш през нещо. Или да го преминеш, или да се откажеш... И ние не се отказахме, и това беше изключително преживяване. Просто, защото, както и в живота, след като преминеш през някаква страшна буря, си много силно свързан с тези хора...

Да продължим с един съвсем пресен спомен – от 1 декември 2024 година.

- Това е един от най-големите подаръци в живота ми. На 1 декември е моят рожден  ден и той съвпадна с премиерата на представлението „Опасни връзки“, което ми бе позволено и ми беше даден шанс да направя – първо като драматург, и второ – като режисьор, с едни прекрасни мои колеги, които всъщност инициираха желанието да работят с мен. Може би, трябва да седна и да намеря подходящите думи за това вълнение, подарено ми от театъра... 

По повод „излизането“ от образ, казвате, че не можете просто да си обуете обувките и да отидете да спите. След кое представление Ви е било най-трудно да си обуете обувките и да отидете да спите?

- Аз поначало имам този проблем, но мисля, че не съм само аз... След представление, особено, когато имаш някакви тежки задачи, адреналинът е толкова висок, че после е много трудно да го свалиш. Такова представление беше „Фрида“ (Младежки театър, режисьор е Веселин Димов, премиерата е през 2010 г. – бл. а.). Такова представление беше „Три сестри“(Младежки театър, режисьор е Крикор Азарян, премиерата е през 2008 г. – бел. а.). Такова представление е „Съмнение“ в Благоевград (режисьор е Стайко Мурджев, премиерата е през 2022 г. – бел. а.).

Ролята на Фрида сякаш е важен етап за Вас...

- Да, по някакъв начин, беше важна роля. Като някакъв водораздел. След нея по друг начин се стекоха нещата – и в житейски план. Много особено... 

На първото представление, което беше за медии, на мен ми се извади рамото, а аз продължих да играя... На всеки, който му се е вадило рано, знае колко болезнено е това. И после художничката на костюмите Тони (Антоанета Костова – бел. а.), след представлението ме погледна и каза: „Нищо, нищо. Тя е добре. Тя само малко е искала да ти покаже как боли“. Някакви такива мистични връзки... Все пак, това не е измислена роля, а си в кожата на реално съществувал човек. Духовете са около нас (смее се – бел. а.). 

След такава роля – възлова, както я наричате, по-силна или по-слаба се чувствате като актриса, като човек... 

- След всяка роля съм се променила, в някаква посока. При всички случаи, станала съм по-богата като актриса, защото съм се сблъскала с нови предизвикателства... 

Предизвикателство ли беше режисьорският опит и дебют с „Опасни връзки“, и как го оценявате сега, след като мина известно време – като шанс или като риск? И ще има ли втори режисьорски опит?

- Беше и шанс, и огромен риск. Когато намерих пиесата, по която е правен филма, разбрах, че не мога да направя тази пиеса, защото кореспондира едно към едно с филма, а идеята вече беше приета в театъра. Тогава реших, че единственият начин е да направя собствена драматизация на тази книга. И едно цяло лято се занимавах с това. През цялото време имах чувство, че някой ми помага – беше много особено... Защото аз нямам опит в драматизации, да не говорим режисьорски. Но имах голямо вдъхновение... 

Когато ръководството ме извика на разговор и попита дали съм готова да започна до 10 дни... В тези десет дни беше голямото събиране на всички натрупвания, които имах до този момент. 

Доволна ли сте от това, което се получи?

- Много съм доволна и съм много щастлива, че колегите ми много обичат това представление. Много обичат да го играят... Голяма радост ни е.

Защо Ви изключиха в 11 клас от училище?

- Да кажа, че съм била бунтарка, е нелепо. Но, да, имах такива проявления. Имах някаква съпротива около реда, в който искаха да ме вкарат. Не съм имала някакви убеждения... Просто, естествен бунт на младия човек да се съпротивлява на някаква система. И така подредих нещата, че стигнах до това да ме изключат. Това беше 11 клас, бях почти завършила, но така стана...

А „изключвали“ ли са Ви от театрална постановка, докато репетирате, например?

- Не, никога (смее се – бел. а.). Несъвпадения с творчески виждания, примерно. Не, нямам такъв случай. Въобще, попадането ми в театъра си беше спасение. 

Винаги търся и намирам вариант на мен да ми бъде интересно, да ме вълнува. Имам единствен случай, в който се отказах преди средата на процеса и казах, че не желая да участвам. Но това беше, по-скоро, защото колегите ми не се отнасяха сериозно към въпросния проект и аз разбрах, че няма да се чувствам добре, ако продължа да се влача в това неудобство... 

Кога проумяхте, че, както казвате Вие, „не е достатъчно да имаш глас, физика и някаква артистичност, придружена с хаотична чувствителност“?

- Не съм го проумяла изведнъж. Било е процес, със сигурност, и този процес започна още от академията. Като гледам много добри актьори или певци, изпълнители, художници, писатели – зад всеки стои много стабилно изградена личност. Нищо случайно няма. Ти може да имаш талант в някаква посока, но за да го развиеш, ти развиваш себе си като човек. Мирогледът е най-важното за човек, така наречената житейска позиция, която само обогатява природните ти дадености. Ти трябва да поработиш върху тях, все пак...

Мирогледът свързан ли е с някакъв конформизъм? 

- Много е лесно да кажеш за някой, че е конформист. Ние живеем в общество на конформисти, другите не оцеляват. Не говоря тук само за нашето общество. Светът е конформистки, иначе нямаш никакъв шанс. 

Разговорите със сина Ви днес повече на професионална тематика ли са или повече са лични?

- Вече минахме на този етап, в който си говорим повече професионално (смее се – бел. а.). Защото той вече е един голям човек, с позиции. И наистина си говорим  много – не само за професията, за книги, и за други неща, свързани с нашата работа. Понякога е много интересно, когато той прави анализ – било то за пиеса или нещо, което сме гледали заедно. И ме изумява, че е много по-добър в анализа от мен. 

Кой трябва да знае какво се случва в душата на един актьор?

- Това е много труден въпрос. Първо, не знам душата на един актьор с какво е по-различна от душата на всеки един човек. Всеки човек е по своему сложен. В живота, ти пред кого искаш да разкриеш душата си?... Това е деликатна територия. Актьорите не се ексхибиционисти. Те привидно разкриват душата си, но по-скоро я ползват като инструмент, за да проведат или преведат нещо към зрителите, някакво послание. Не разголваме душата. Тя е повече средство. Това е, може би, онова знание, което имаш за живота, за чувствата...

Този инструмент ли работи най-вярно на сцената? 

- То е комплекс от качества. Аз, на първо ниво, разчитам на интуиция, и на второ – на аналитичност. И някъде намирам пресечната точка. Когато успявам...

Съвсем скоро казвате, че имате „определена анонимност в живота“. Никога ли не Ви е тежало това?

- Не (отговаря, без да се замисля – бел. а.). Опитвам се да си спомня... Може би, когато съм била по-млада, съм била по-повърхностно суетна и ми се искало да ме разпознават. Обаче с времето открих, че това носи предимства... Защото така ти наблюдаваш нещата, а не те теб. И това е по-интересно. 

Суетата не е ли неизменна част от живота?

- Суетата е нещо полезно, но до един момент. В един друг момент вече може да е разрушителна. Аз цял живот съм се борила с тази суета, доколкото я имам, и гледам да я смачкам, да не е доминираща. Защото ми се е налагало да играя и нелицеприятни персонажи, и некрасиви, и немлади... Суетата ми е насочена повече към това да си свърша добре работата, да ми се получат нещата, не толкова външната страна. 

Остава ли Ви време за правите сироп от бъз?

- (Смее се – бел. а.) Ах, това беше по време на ковид, когато ми дадоха и орден (През 2020 г. актрисата е удостоена от Министерството на културата с почетен знак „Златен век“ – златен печат на цар Симеон Велики и грамота, за принос в развитието и утвърждаването на българската национална идентичност и по повод 24 май – бел. а.). Беше много изненадващо, защото ние бяхме заточени по морето. Не само, че правех сироп от бъз, но отчаяно си търсех работа. Исках да работя нещо, каквото и да е. Всичко това съвпадна с новината за този орден и беше смешно. Беше парадоксално. Тогава направих този сироп, донесох го в София и го раздадох на приятели. Това беше моят опит... 

Има ли дума, която най-добре Ви определя като човек?

- Лоялност. 

Как бихте продължила изречението „Аз съм човек, който обича...“?

- Обича... Детето си.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Ели Скорчева и Симеон Владов гостуват в „Игра на котки" в театъра на НАТФИЗ
„Игра на котки“ от Ищван Йоркен ще има премиера в театъра на НАТФИЗ днес, 5 април. В копродукцията с театрално-музикалния център в Кърджали участват Ели Скорчева, Симео ...
Красотата на Рила и Пирин и на град Самоков показва в изложба фотографът Георги Големинов
Фотографът Георги Големинов подреди фотографска изложба в Художествена галерия „Проф. Васил Захариев“ в Самоков. Той показва красотите на Рила и Пирин и на планинския г ...
Фламенко китаристът Еду Вико се завръща в България
Фламенко китаристът Еду Вико се завръща в България със своята група от музиканти, певци и танцьори, за да изнесе концерти във Варна – на 6 юни, и на 7 юни – в Пловдив, ...
Британският комик Ръсел Бранд е обвинен в изнасилване
Лондонската полиция е повдигнала обвинения срещу актьора и комик Ръсел Бранд в изнасилване и многобройни посегателства, датиращи от периода 1999-2005 г., предаде Ройтерс.  Бр ...
Мел Гибсън получава отново разрешение да притежава оръжие
Министерството на правосъдието на САЩ ще разреши на актьора Мел Гибсън отново да притежава оръжие, въпреки че през 2011 г. е осъден за домашно насилие, съобщи Ройтерс, позовавайки ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Концерт с музиката на Ангел Чакъров ще се проведе в Стара Загора
Концерт с музиката на Ангел Чакъров ще се състои на 9 април, сряда, в Културен център „Стара Загора“. Това става ясно от програмата с предстоящи събития, публикуван на ...
Илия Рибицов: Музикантът се вдъхновява много повече в една пълна зала
Музикантът се вдъхновява много повече в една пълна зала. Не е приятно да свириш в полупразен салон, след като знаеш колко усилия си вложил, за да развълнуваш с изпълненията си публ ...
Иван Димитров:Темата за идентичността и изкуплението се разглежда в пиесата „Книгата на моя живот“
Темата за идентичността и изкуплението се разглежда в пиесата „Книгата на моя живот“, отличена с голямата награда на Националния конкурс за драматургия „Иван Радо ...
Подбрани творби от пленер „Дружба“ ще бъдат подредени в изложба „Взаимодействие“
Днес в изложбена зала „Лубор Байер“ в Стара Загора ще бъде открита изложбата „Взаимодействие“, която е организирана съвместно между представителството на Съ ...
„Хензел и Гретел“ е премиерният спектакъл за деца на театър „Иван Радоев“
Класическата приказка „Хензел и Гретел“ от Братя Грим оживява на сцената на Драматично-куклен театър „Иван Радоев“ в Плевен. Тя ще срещне малките зрители с ...
Тикер в 11:00 ч.
Концерт с музиката на Ангел Чакъров ще се състои на 9 април, сряда, в Културен ц ...
Начало Творчески отражения
3370
Творчески отражения

Актрисата Станка Калчева: По-интересно е ти да наблюдаваш света, а не той теб

„Да чувстваш театъра си като дом. Зад много добрите актьори, добри певци, изпълнители, художници, писатели стои стабилно изградена личност, смята актрисата: „Нищо случайно няма. Станка Калчева , в разговор с Даниел Димитров, минути преди да влезе в поредния образ – на Патриша Хайсмит – докъде стигат спомените за Младежкия театър и дали този театър винаги е бил като дом за нея, за един от най-големите подаръци в живота , за изключванията – в живота и в професията, за суетата и анонимността в живота.

| 03 Февруари 2025, 07:56 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Актрисата Станка Калчева: По-интересно е ти да наблюдаваш света, а не той теб
Актрисата Станка Калчева: По-интересно е ти да наблюдаваш света, а не той теб
Снимка © Милена Стойкова / БТА

По-интересно е ти да наблюдаваш света, а не той теб, казва актрисата Станка Калчева. „Суетата е нещо полезно, но до един момент. В друг момент вече може да е разрушителна. Аз цял живот съм се борила с тази суета, доколкото я имам, и гледам да я смачкам, да не е доминираща. Суетата ми е насочена повече към това да си свърша добре работата, а не толкова към външната страна“, допълва тя. Разговорът с Калчева, едно от лицата на Младежкия театър, е по повод неговата 80-годишнина. 

„Да чувстваш театъра си като дом. Като убежище. Като закрила. Това съм го имала като усещане през годините и вероятно е причината да остана в този театър“, казва Станка Калчева. Споделя, че първият спомен от Младежкия театър е от време, в което още не е била актриса: „Някой ме заведе и гледах спектакъла „Дундо Марое“ (Режисьор е Мирослав Белович, премиерата е през 1979 г. – бел. а.). Един невероятно зашеметяващ, ренесансов спектакъл, в който Стефан Мавродиев играеше главната роля. И не само той. Сега се сещам за Владимир Смирнов, за Гинка Станчева, Добромир Манев... Но усещането, което имах тогава, е от енергията, която Стефан Мавродиев носеше. Имах чувството, не че лети по сцената, а просто се изхвърля от едната страна на сцената до другата, без да ходи по земята“. 

Зад много добрите актьори, добри певци, изпълнители, художници, писатели стои стабилно изградена личност, смята актрисата: „Нищо случайно няма. Ти може да имаш талант в някаква посока, но за да го развиеш, развиваш себе си като човек“.

Станка Калчева , в разговор с Даниел Димитров, минути преди да влезе в поредния образ – на Патриша Хайсмит – докъде стигат спомените за Младежкия театър и дали този театър винаги е бил като дом за нея, за един от най-големите подаръци в живота , за изключванията – в живота и в професията, за суетата и анонимността в живота. И още: По-силна или по-слаба се чувства след голяма роля? Шанс или риск е режисьорският дебют? Кой трябва да знае какво се случва в душата на един актьор? Защо започва да прави сироп от бъз?...

Младежкият театър ли е Театърът за Вас? С какво той е по-добър от другите театри? Защо му останахте вярна?

- От една страна, звучи клиширано, обаче от друга страна е самата истина. Да чувстваш театъра си като дом. Като убежище. Като закрила. Това съм го имала като усещане през годините и вероятно това е и причината да остана в този театър. Въпрос на провокации е... Може би съм имала възможност да работя в други театри, но да не ставам част от екипа им. А дали е по-добър от другите театри – за мен е по-добър, естествено, но това е емоционална преценка. Кандидатствах в този театър. Постъпих с конкурс, който никак не беше лесен. Това бяха едни от първите конкурси, които изобщо се правеха в България. И ме приеха. И така се започна...

Стефан Мавродиев, Ангелина Славова, Мая Бабурска, Светослав Добрев, Койна Русева и Вие сте своеобразен септет от рицари, верни на театъра. Има ли нещо друго общо между вас, шестимата, освен дълголетието в тази трупа?

- Може би споделяме еднакви театрални вкусове, естетика... Познаваме се. Отворени сме към провокации. Имаме добър диалог. Имаме добри чувства един към друг – колегиални, човешки, приятелски, в зависимост от обстоятелствата. 

Така звучи като едно ядро. То беше и по-голямо, но, знаете, хората пътуват, връщат се... Винаги, всички, които са минали през Младежкия театър, по някакъв начин се връщат в него...

Ако върнем лентата назад, докъде стигат спомените Ви за Младежкия театър?

- Първият ми спомен от Младежкия театър е от време, в което още не бях актриса. Някой ме заведе и гледах спектакъла „Дундо Марое“ (режисьор е Мирослав Белович, премиерата е през 1979 г. – бел. а.). Един невероятно зашеметяващ, ренесансов спектакъл, в който Стефан Мавродиев играеше главната роля. И не само той. Сега се сещам за Владимир Смирнов, за Гинка Станчева, Добромир Манев... Но усещането, което имах тогава, е от енергията, която Стефан Мавродиев носеше. Имах чувството, не че лети по сцената, а просто се изхвърля от едната страна на сцената до другата, без да ходи по земята. Беше невероятно приключение, в началото на 80-те...

Другото приключение е от студентските ми години. Николай Поляков беше направил „Любовни булеварди“, пиесата на Стефан Цанев. Един колега ме вкара по задните стълбички и аз гледах единственото представление, защото то беше закрито и веднага след това беше забранено. Беше изключително. Имаше много актьори, които пееха, танцуваха – нещо, което за ония години беше революция. 

Много спектакли падаха. Това не беше нещо необичайно. Беше част от интригата на живеенето ни. И винаги имаше интрига около спектакли, около които се говореше, че ще бъдат забранени. Че този или онзи спектакъл е малко по-особен, че политически не е коректен. Такива бяха времената...

Казахте, че театърът е бил като дом. Остава ли като дом за Вас, за артиста, през цялото време, или има периоди, които подлагате на ревизия?

- Опитвам се да си спомня дали е имало такива моменти. Може би е имало... Като говоря за дом, имам предвид като убежище... Аз съм една от жертвите – в кавички, които бяха в театъра, докато дълги години имаше ремонт. Ние работихме в доста неизгодни условия, в студентския дом, в един малко по-порутен дом. Всичко това беше време на изпитания. В същото време обаче, се правиха прекрасни представления, така че нещата вървяха ръка за ръка. 

Продължавам да Ви връщам към спомените и датата 28 юни 2019 г.

- Ооо, „Медея“. Пловдив. Това беше апокалипсис. Уникално преживяване за всички нас. Най-смешното беше, че моят син беше в публиката с негова приятелка. Аз бях цялата овъргаляна в някакви кабели за микрофони. Гърмеше и трещеше, а аз се притеснявах за детето – че ще го намокри дъжда, въобще не съобразявайки, че може мен да ме удари някоя гръмотевица (Смее се – бел. а.). 

Това беше нещо, което няма да се повтори. Ти даже нямаш и спомен за игра... Имаш чувство, че трябва да преминеш през нещо. Или да го преминеш, или да се откажеш... И ние не се отказахме, и това беше изключително преживяване. Просто, защото, както и в живота, след като преминеш през някаква страшна буря, си много силно свързан с тези хора...

Да продължим с един съвсем пресен спомен – от 1 декември 2024 година.

- Това е един от най-големите подаръци в живота ми. На 1 декември е моят рожден  ден и той съвпадна с премиерата на представлението „Опасни връзки“, което ми бе позволено и ми беше даден шанс да направя – първо като драматург, и второ – като режисьор, с едни прекрасни мои колеги, които всъщност инициираха желанието да работят с мен. Може би, трябва да седна и да намеря подходящите думи за това вълнение, подарено ми от театъра... 

По повод „излизането“ от образ, казвате, че не можете просто да си обуете обувките и да отидете да спите. След кое представление Ви е било най-трудно да си обуете обувките и да отидете да спите?

- Аз поначало имам този проблем, но мисля, че не съм само аз... След представление, особено, когато имаш някакви тежки задачи, адреналинът е толкова висок, че после е много трудно да го свалиш. Такова представление беше „Фрида“ (Младежки театър, режисьор е Веселин Димов, премиерата е през 2010 г. – бл. а.). Такова представление беше „Три сестри“(Младежки театър, режисьор е Крикор Азарян, премиерата е през 2008 г. – бел. а.). Такова представление е „Съмнение“ в Благоевград (режисьор е Стайко Мурджев, премиерата е през 2022 г. – бел. а.).

Ролята на Фрида сякаш е важен етап за Вас...

- Да, по някакъв начин, беше важна роля. Като някакъв водораздел. След нея по друг начин се стекоха нещата – и в житейски план. Много особено... 

На първото представление, което беше за медии, на мен ми се извади рамото, а аз продължих да играя... На всеки, който му се е вадило рано, знае колко болезнено е това. И после художничката на костюмите Тони (Антоанета Костова – бел. а.), след представлението ме погледна и каза: „Нищо, нищо. Тя е добре. Тя само малко е искала да ти покаже как боли“. Някакви такива мистични връзки... Все пак, това не е измислена роля, а си в кожата на реално съществувал човек. Духовете са около нас (смее се – бел. а.). 

След такава роля – възлова, както я наричате, по-силна или по-слаба се чувствате като актриса, като човек... 

- След всяка роля съм се променила, в някаква посока. При всички случаи, станала съм по-богата като актриса, защото съм се сблъскала с нови предизвикателства... 

Предизвикателство ли беше режисьорският опит и дебют с „Опасни връзки“, и как го оценявате сега, след като мина известно време – като шанс или като риск? И ще има ли втори режисьорски опит?

- Беше и шанс, и огромен риск. Когато намерих пиесата, по която е правен филма, разбрах, че не мога да направя тази пиеса, защото кореспондира едно към едно с филма, а идеята вече беше приета в театъра. Тогава реших, че единственият начин е да направя собствена драматизация на тази книга. И едно цяло лято се занимавах с това. През цялото време имах чувство, че някой ми помага – беше много особено... Защото аз нямам опит в драматизации, да не говорим режисьорски. Но имах голямо вдъхновение... 

Когато ръководството ме извика на разговор и попита дали съм готова да започна до 10 дни... В тези десет дни беше голямото събиране на всички натрупвания, които имах до този момент. 

Доволна ли сте от това, което се получи?

- Много съм доволна и съм много щастлива, че колегите ми много обичат това представление. Много обичат да го играят... Голяма радост ни е.

Защо Ви изключиха в 11 клас от училище?

- Да кажа, че съм била бунтарка, е нелепо. Но, да, имах такива проявления. Имах някаква съпротива около реда, в който искаха да ме вкарат. Не съм имала някакви убеждения... Просто, естествен бунт на младия човек да се съпротивлява на някаква система. И така подредих нещата, че стигнах до това да ме изключат. Това беше 11 клас, бях почти завършила, но така стана...

А „изключвали“ ли са Ви от театрална постановка, докато репетирате, например?

- Не, никога (смее се – бел. а.). Несъвпадения с творчески виждания, примерно. Не, нямам такъв случай. Въобще, попадането ми в театъра си беше спасение. 

Винаги търся и намирам вариант на мен да ми бъде интересно, да ме вълнува. Имам единствен случай, в който се отказах преди средата на процеса и казах, че не желая да участвам. Но това беше, по-скоро, защото колегите ми не се отнасяха сериозно към въпросния проект и аз разбрах, че няма да се чувствам добре, ако продължа да се влача в това неудобство... 

Кога проумяхте, че, както казвате Вие, „не е достатъчно да имаш глас, физика и някаква артистичност, придружена с хаотична чувствителност“?

- Не съм го проумяла изведнъж. Било е процес, със сигурност, и този процес започна още от академията. Като гледам много добри актьори или певци, изпълнители, художници, писатели – зад всеки стои много стабилно изградена личност. Нищо случайно няма. Ти може да имаш талант в някаква посока, но за да го развиеш, ти развиваш себе си като човек. Мирогледът е най-важното за човек, така наречената житейска позиция, която само обогатява природните ти дадености. Ти трябва да поработиш върху тях, все пак...

Мирогледът свързан ли е с някакъв конформизъм? 

- Много е лесно да кажеш за някой, че е конформист. Ние живеем в общество на конформисти, другите не оцеляват. Не говоря тук само за нашето общество. Светът е конформистки, иначе нямаш никакъв шанс. 

Разговорите със сина Ви днес повече на професионална тематика ли са или повече са лични?

- Вече минахме на този етап, в който си говорим повече професионално (смее се – бел. а.). Защото той вече е един голям човек, с позиции. И наистина си говорим  много – не само за професията, за книги, и за други неща, свързани с нашата работа. Понякога е много интересно, когато той прави анализ – било то за пиеса или нещо, което сме гледали заедно. И ме изумява, че е много по-добър в анализа от мен. 

Кой трябва да знае какво се случва в душата на един актьор?

- Това е много труден въпрос. Първо, не знам душата на един актьор с какво е по-различна от душата на всеки един човек. Всеки човек е по своему сложен. В живота, ти пред кого искаш да разкриеш душата си?... Това е деликатна територия. Актьорите не се ексхибиционисти. Те привидно разкриват душата си, но по-скоро я ползват като инструмент, за да проведат или преведат нещо към зрителите, някакво послание. Не разголваме душата. Тя е повече средство. Това е, може би, онова знание, което имаш за живота, за чувствата...

Този инструмент ли работи най-вярно на сцената? 

- То е комплекс от качества. Аз, на първо ниво, разчитам на интуиция, и на второ – на аналитичност. И някъде намирам пресечната точка. Когато успявам...

Съвсем скоро казвате, че имате „определена анонимност в живота“. Никога ли не Ви е тежало това?

- Не (отговаря, без да се замисля – бел. а.). Опитвам се да си спомня... Може би, когато съм била по-млада, съм била по-повърхностно суетна и ми се искало да ме разпознават. Обаче с времето открих, че това носи предимства... Защото така ти наблюдаваш нещата, а не те теб. И това е по-интересно. 

Суетата не е ли неизменна част от живота?

- Суетата е нещо полезно, но до един момент. В един друг момент вече може да е разрушителна. Аз цял живот съм се борила с тази суета, доколкото я имам, и гледам да я смачкам, да не е доминираща. Защото ми се е налагало да играя и нелицеприятни персонажи, и некрасиви, и немлади... Суетата ми е насочена повече към това да си свърша добре работата, да ми се получат нещата, не толкова външната страна. 

Остава ли Ви време за правите сироп от бъз?

- (Смее се – бел. а.) Ах, това беше по време на ковид, когато ми дадоха и орден (През 2020 г. актрисата е удостоена от Министерството на културата с почетен знак „Златен век“ – златен печат на цар Симеон Велики и грамота, за принос в развитието и утвърждаването на българската национална идентичност и по повод 24 май – бел. а.). Беше много изненадващо, защото ние бяхме заточени по морето. Не само, че правех сироп от бъз, но отчаяно си търсех работа. Исках да работя нещо, каквото и да е. Всичко това съвпадна с новината за този орден и беше смешно. Беше парадоксално. Тогава направих този сироп, донесох го в София и го раздадох на приятели. Това беше моят опит... 

Има ли дума, която най-добре Ви определя като човек?

- Лоялност. 

Как бихте продължила изречението „Аз съм човек, който обича...“?

- Обича... Детето си.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Ели Скорчева и Симеон Владов гостуват в „Игра на котки" в театъра на НАТФИЗ
Красотата на Рила и Пирин и на град Самоков показва в изложба фотографът Георги Големинов
Фламенко китаристът Еду Вико се завръща в България
Британският комик Ръсел Бранд е обвинен в изнасилване
Мел Гибсън получава отново разрешение да притежава оръжие
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Концерт с музиката на Ангел Чакъров ще се проведе в Стара Загора
Под прожектора
Илия Рибицов: Музикантът се вдъхновява много повече в една пълна зала
Калейдоскоп
Иван Димитров:Темата за идентичността и изкуплението се разглежда в пиесата „Книгата на моя живот“
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.