NRD Начало
Сряда, 9 Април 2025
Начало Цветни аспекти Катя Тричкова: Номинацията за „Оскар“ е важна, но по-важно е това, което филмът предизвиква като емоция (интервю)
6254
Цветни аспекти

Катя Тричкова: Номинацията за „Оскар“ е важна, но по-важно е това, което филмът предизвиква като емоция (интервю)

Това казва Катя Тричкова, продуцент от българска страна на „Човекът, който не можеше повече да мълчи“. Това е история за силата на един човек да застане зад ценностите си, да постъпи правилно в ситуация, в която всички избират да мълчат, минава всякакви политически граници, предубеждения и исторически наслагвания, казва Тричкова. Режисьорът Небойша Слиепчевич разказва за събитията от 27 февруари 1993 г.

| 24 Януари 2025, 17:24 ч.
Катя Тричкова: Номинацията за „Оскар“ е важна, но по-важно е това, което филмът предизвиква като емоция (интервю)
Катя Тричкова: Номинацията за „Оскар“ е важна, но по-важно е това, което филмът предизвиква като емоция (интервю)
Снимка © личен / Боряна Пандова

Номинацията за „Оскар“ е важна, но много по-важно е това, което филмът успява да предизвиква като емоция, и това, че има такава невероятна съдба.

Изложба „Четири поетични стихии“ показва лични вещи, ръкописи и книги на Блага Димитр

Филмовият фестивал в Кан избра едно от най-известните лица на френското кино в с

Френският президент Еманюел Макрон обяви, че ще започне ремонт на Лувъра, а картината „Мона

Моноспектакълът с участието на Деян Донков "Камбаната", който е продукция на Народния театър "Ива

Проф. Ивайло Мирчев е новият носител на Националната награда за живопис „Захарий Зограф&ldq

Това казва Катя Тричкова, продуцент от българска страна на „Човекът, който не можеше повече да мълчи“. Копродукцията между Хърватия, Франция, България и Словения е номинирана за престижното отличие в категорията за най-добър късометражен игрален филм сред общо 180 заглавия. 

Това е история за силата на един човек да застане зад ценностите си, да постъпи правилно в ситуация, в която всички избират да мълчат, минава всякакви политически граници, предубеждения и исторически наслагвания, казва Тричкова. По думите отзвукът от филма навсякъде по света е силно положителен и много емоционален. 

Режисьорът Небойша Слиепчевич разказва за събитията от 27 февруари 1993 г. в Босна и Херцеговина, когато пътническият влак от Белград за Бар е спрян от паравоенни сили в рамките на операция за етническо прочистване. Докато те извеждат от влака невинни цивилни, само един от 500-те пътници се осмелява да им се противопостави. 

Оператор е Грегор Божич. Участват Горан Богдан, Алексис Маненти, Драган Миканович, Силвио Мумелаш.

„Обсъждахме какъв би бил най-полезният принос на България в реализирането на този филм, защото това е смисълът на копродукциите.

В къщата музей „Димитър Пешев“ Кюстендил бе открита изложба „За болката“,

Зала „Съединение“ на Регионален исторически музей – Пловдив ще бъде домакин на

Съд в Ню Йорк определи датата 9 март 2026 г. за начало на съдебния процес между актрисата

Изложба на жени художници беше открита в галерия „Кутловица“ в Монтана по повод прибл

Художествената галерия в Силистра представи изложба, посветена на националния празник на Републик

Във филма имаме български костюмограф – в лицето на Гео Карл Павлов, а главният гримьор е Магдалена Бояджиева. Иван Андреев направи звуковата постпродукция. Звукът беше запитан на терен от Веселин Зографов и София Жечева.

В моя екип, като асоцииран продуцент, помагаше също и Кристина Самсарова. Много съм благодарна, защото всеки един член на екипа е много важен. Изобщо, много съм щастлива, че колегите бяха много доволни от български екип и даже планираме в момента да работим по следващия пълнометражен проект на режисьора“, допълва Катя Тричкова. 

Катя Тричкова , в разговор с Даниел Димитров – за пътя на проекта до нея и българските колеги, и защо няма български актьор във филма, за широкия световен отзвука от лентата до момента.

Г-жо Тричкова, как се стигна до българското участие в тази продукция?

- До този проект се стигна след 2-годишно кандидатстване – не само в България, но и в други европейски държави, сред които Дания, Хърватия, Словения, Франция. Много по-често чувахме думата „не“, отколкото „да“ – за финансирането на филма, имам предвид. 

А самият проект стигна до мен чрез хърватските продуценти Даниел Пек и Катерина Пърпич, които са мои приятели, познавам ги от години и споделяме общ вкус към киното. Няколко пъти сме се опитвали да реализираме съвместни продукции и съвсем закономерно те се обърнаха към мен с този проект за късометражен филм. 

За щастие, все пак, на втория път от кандидатстванията успяхме да получим финансиране от България. Впоследствие се включи и френски, а след това и словенски продуцент, и това ни позволи да успеем да го заснемем. 

Съответно, имахме срещи и разговори с режисьора. Обсъждахме какъв би бил най-полезният принос на България в реализирането на този филм, защото това е смисълът на копродукциите. Не е само намирането на финансиране и културния обмен, но и участието на всяка държава-копродуцент. Затова съм много щастлива, че във филма имаме български костюмограф – в лицето на Гео Карл Павлов, а главният гримьор е Магдалена Бояджиева. Иван Андреев направи звуковата постпродукция. Звукът беше запитан на терен от Веселин Зографов и София Жечева. А в моя екип, като асоцииран продуцент, помагаше също и Кристина Самсарова. Много съм благодарна, защото всеки един член на екипа е много важен. Изобщо, много съм щастлива, че колегите бяха много доволни от български екип и даже планираме в момента да работим по следващия пълнометражен проект на режисьора. 

Имаше ли вариант да участва и български актьор?

- В този филм – не, защото историята е доста локална. Все пак, и езикът има значение. Драган Миканович е сръбски актьор. Горан Богдан, който е голяма хърватска звезда, изпълнява ролята на мъжа, който мълчи във влака. Силвио Мумелаш е от Босна... Има и един словенски актьор.

Много интересно е участието на Алексик Маненти, който е френски актьор, но има произход от Хърватия, и говореше перфектен сръбски. Така че по-закономерно и по-правилно беше да са хора, които да говорят езика по автентичен начин.

Какво означава за Вас тази номинация?

- Филмът вече има доста успешна съдба. Той спечели „Златна палма“ в Кан, което е невероятно признание. След това спечелихме европейския аналог на „Оскар“-ите (Европейските филмови награди, ЕФА – бел. а.). В момента филмът е селектиран на над сто фестивала. Разбира се, че новината за номинацията за „Оскар“-ите е нещо изключително бляскаво, към което се стреми почти всеки, който се занимава с кино. 

Така че тази номинация е важна, но много по-важно е това, което филмът успява да предизвика като емоция – това, че има такава невероятна съдба. 

Има ли реакция към филма, която Ви е впечатлила? 

- Аз не пътувам много за представянията на филма, защото има много друга работа... Но бях на премиерата в Кан. Публиката реагира доста добре, а отзивите на критиката са невероятни. Факт е, че всеки път, когато гледам филма, той ми въздейства емоционално, а аз съм го гледала над 20 пъти.

На премиерата в България също беше невероятно (Премиерата бе на фестивала „Киномания“ през ноември 2024 г. – бел. а.). Хората излизаха и се питаха как е възможно в 14 минути да има толкова силна история и да те сграбчи по този начин – за гърлото.

Любопитно е и това, че филмът е показан и Сърбия, защото все пак говорим за конфликта в бивша Югославия, за сръбски паравоенни части, в което, по някакъв начин, има малка уловка. Знаете, че има рани, които стоят и след тези конфликти.

Филмът е показван на фестивала „Свободна зона“ пред 3000 души публика в Сърбия и отзвукът е бил невероятен. Небойша ми каза, че наистина се е притеснявал как ще мине тази прожекция и дали няма да предизвика някакви националистически реакции или някакви антиреакции. Не само, че минало добре, но са програмирали още две допълнителни прожекции, които са били изцяло продадени. Това показва, че една история за силата на един човек да застане зад ценностите си, да постъпи правилно в ситуация, в която всички избират да мълчат, минава всякакви политически граници, предубеждения и исторически наслагвания.

Навсякъде отзвукът е силно положителен и много емоционален. Хората се припознават...

„Златната палма“ и ЕФА оказаха ли според Вас влияние за номинацията за „Оскар“, и дали това дава на филма по-големи шансове да получи и американската статуетка?.. .

- Няма гаранция (Смее се – бел. а.). Не съм гледала все още другите филми. Много ми е любопитно да ги видя, но да кажем, че това е една добра стартова позиция, а оттук нататък ще чакаме да разберем какво ще стане на 2 март

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Дженифър Лопес ще изнесе концерт в Букурещ
Американската изпълнителка Дженифър Лопес ще изнесе концерт в Букурещ на 27 юли, става ясно от публикация на официалния й профил в социалната мрежа Инстраграм. Събитието е част от ...
Рядък син диамант е изложен в Абу Даби преди търг на "Сотбис" през май
Голям син диамант с тегло 10,03 карата и приблизителна стойност 20 милиона долара е изложен в Абу Даби, столицата на Обединените арабски емирства (ОАЕ), преди да бъде продаден на т ...
Премиерата на спектакъла "Последна стъпка" ще е в Народния театър
Премиерата на спектакъла "Последна стъпка“ - постановка, която разтърсва, вълнува и разкрива най-дълбоките пластове на човешката душа, ще се състои на 16 и 17 април, на камер ...
Американската оперна певица Джойс ДиДонато пристига за първия си концерт в България
Американската оперна певица Джойс ДиДонато пристига за първия си концерт в България, съобщиха организаторите от SY11 Events. Концертът ще се състои на 31 май в зала „Българи ...
Част от стенопис на германския художник Герхард Рихтер е показана за пръв път в родния му Дрезден
Част от заличен стенопис на легендарния германски художник Герхард Рихтер бе показан за пръв път от 40 години в родния му град Дрезден, съобщи ДПА. Повече от 40 години произведени ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Фотографът Минко Михайлов: Япония ме вдъхнови и провокира
Фотографска изложба "Япония – Където миналото среща бъдещето" на Минко Михайлов беше открита тази вечер в Дом на културата "Борис Христов" в  Пловдив. Япония ме вдъхнов ...
С концерт тромпетистът Илия Рибицов отбеляза своя 70-годишен юбилей и 50 години на сцена
С концерт тромпетистът Илия Рибицов отбеляза своя 70-годишен юбилей и 50-годишната си творческа дейност. Двете годишнини на инструменталиста от Разградската филхармония „Про ...
Изложбата „През призмата на границите – Епизод 2: Артистични пътувания между България, Гърция и Турция“ беше открита в НИМ
В Националния исторически музей беше открита изложбата „През призмата на границите – Епизод 2: Артистични пътувания между България, Гърция и Турция“. Проектът е ...
Дженифър Лопес ще изнесе концерт в Букурещ
Американската изпълнителка Дженифър Лопес ще изнесе концерт в Букурещ на 27 юли, става ясно от публикация на официалния й профил в социалната мрежа Инстраграм. Събитието е част от ...
Пламен Овчаров: Споделям част от своя свят, пълен с детайли, цвят и история
Споделям част от своя свят, пълен с детайли, цвят и история, каза при откриването на изложбата си живописецът Пламен Овчаров. В плевенската художествена галерия „Илия Бешков ...
Тикер в 13:00 ч.
Фотографска изложба "Япония – Където миналото среща бъдещето" на Минко Мих ...
Начало Цветни аспекти
6254
Цветни аспекти

Катя Тричкова: Номинацията за „Оскар“ е важна, но по-важно е това, което филмът предизвиква като емоция (интервю)

Това казва Катя Тричкова, продуцент от българска страна на „Човекът, който не можеше повече да мълчи“. Това е история за силата на един човек да застане зад ценностите си, да постъпи правилно в ситуация, в която всички избират да мълчат, минава всякакви политически граници, предубеждения и исторически наслагвания, казва Тричкова. Режисьорът Небойша Слиепчевич разказва за събитията от 27 февруари 1993 г.

| 24 Януари 2025, 17:24 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Катя Тричкова: Номинацията за „Оскар“ е важна, но по-важно е това, което филмът предизвиква като емоция (интервю)
Катя Тричкова: Номинацията за „Оскар“ е важна, но по-важно е това, което филмът предизвиква като емоция (интервю)
Снимка © личен / Боряна Пандова

Номинацията за „Оскар“ е важна, но много по-важно е това, което филмът успява да предизвиква като емоция, и това, че има такава невероятна съдба.

Това казва Катя Тричкова, продуцент от българска страна на „Човекът, който не можеше повече да мълчи“. Копродукцията между Хърватия, Франция, България и Словения е номинирана за престижното отличие в категорията за най-добър късометражен игрален филм сред общо 180 заглавия. 

Това е история за силата на един човек да застане зад ценностите си, да постъпи правилно в ситуация, в която всички избират да мълчат, минава всякакви политически граници, предубеждения и исторически наслагвания, казва Тричкова. По думите отзвукът от филма навсякъде по света е силно положителен и много емоционален. 

Режисьорът Небойша Слиепчевич разказва за събитията от 27 февруари 1993 г. в Босна и Херцеговина, когато пътническият влак от Белград за Бар е спрян от паравоенни сили в рамките на операция за етническо прочистване. Докато те извеждат от влака невинни цивилни, само един от 500-те пътници се осмелява да им се противопостави. 

Оператор е Грегор Божич. Участват Горан Богдан, Алексис Маненти, Драган Миканович, Силвио Мумелаш.

„Обсъждахме какъв би бил най-полезният принос на България в реализирането на този филм, защото това е смисълът на копродукциите.

Във филма имаме български костюмограф – в лицето на Гео Карл Павлов, а главният гримьор е Магдалена Бояджиева. Иван Андреев направи звуковата постпродукция. Звукът беше запитан на терен от Веселин Зографов и София Жечева.

В моя екип, като асоцииран продуцент, помагаше също и Кристина Самсарова. Много съм благодарна, защото всеки един член на екипа е много важен. Изобщо, много съм щастлива, че колегите бяха много доволни от български екип и даже планираме в момента да работим по следващия пълнометражен проект на режисьора“, допълва Катя Тричкова. 

Катя Тричкова , в разговор с Даниел Димитров – за пътя на проекта до нея и българските колеги, и защо няма български актьор във филма, за широкия световен отзвука от лентата до момента.

Г-жо Тричкова, как се стигна до българското участие в тази продукция?

- До този проект се стигна след 2-годишно кандидатстване – не само в България, но и в други европейски държави, сред които Дания, Хърватия, Словения, Франция. Много по-често чувахме думата „не“, отколкото „да“ – за финансирането на филма, имам предвид. 

А самият проект стигна до мен чрез хърватските продуценти Даниел Пек и Катерина Пърпич, които са мои приятели, познавам ги от години и споделяме общ вкус към киното. Няколко пъти сме се опитвали да реализираме съвместни продукции и съвсем закономерно те се обърнаха към мен с този проект за късометражен филм. 

За щастие, все пак, на втория път от кандидатстванията успяхме да получим финансиране от България. Впоследствие се включи и френски, а след това и словенски продуцент, и това ни позволи да успеем да го заснемем. 

Съответно, имахме срещи и разговори с режисьора. Обсъждахме какъв би бил най-полезният принос на България в реализирането на този филм, защото това е смисълът на копродукциите. Не е само намирането на финансиране и културния обмен, но и участието на всяка държава-копродуцент. Затова съм много щастлива, че във филма имаме български костюмограф – в лицето на Гео Карл Павлов, а главният гримьор е Магдалена Бояджиева. Иван Андреев направи звуковата постпродукция. Звукът беше запитан на терен от Веселин Зографов и София Жечева. А в моя екип, като асоцииран продуцент, помагаше също и Кристина Самсарова. Много съм благодарна, защото всеки един член на екипа е много важен. Изобщо, много съм щастлива, че колегите бяха много доволни от български екип и даже планираме в момента да работим по следващия пълнометражен проект на режисьора. 

Имаше ли вариант да участва и български актьор?

- В този филм – не, защото историята е доста локална. Все пак, и езикът има значение. Драган Миканович е сръбски актьор. Горан Богдан, който е голяма хърватска звезда, изпълнява ролята на мъжа, който мълчи във влака. Силвио Мумелаш е от Босна... Има и един словенски актьор.

Много интересно е участието на Алексик Маненти, който е френски актьор, но има произход от Хърватия, и говореше перфектен сръбски. Така че по-закономерно и по-правилно беше да са хора, които да говорят езика по автентичен начин.

Какво означава за Вас тази номинация?

- Филмът вече има доста успешна съдба. Той спечели „Златна палма“ в Кан, което е невероятно признание. След това спечелихме европейския аналог на „Оскар“-ите (Европейските филмови награди, ЕФА – бел. а.). В момента филмът е селектиран на над сто фестивала. Разбира се, че новината за номинацията за „Оскар“-ите е нещо изключително бляскаво, към което се стреми почти всеки, който се занимава с кино. 

Така че тази номинация е важна, но много по-важно е това, което филмът успява да предизвика като емоция – това, че има такава невероятна съдба. 

Има ли реакция към филма, която Ви е впечатлила? 

- Аз не пътувам много за представянията на филма, защото има много друга работа... Но бях на премиерата в Кан. Публиката реагира доста добре, а отзивите на критиката са невероятни. Факт е, че всеки път, когато гледам филма, той ми въздейства емоционално, а аз съм го гледала над 20 пъти.

На премиерата в България също беше невероятно (Премиерата бе на фестивала „Киномания“ през ноември 2024 г. – бел. а.). Хората излизаха и се питаха как е възможно в 14 минути да има толкова силна история и да те сграбчи по този начин – за гърлото.

Любопитно е и това, че филмът е показан и Сърбия, защото все пак говорим за конфликта в бивша Югославия, за сръбски паравоенни части, в което, по някакъв начин, има малка уловка. Знаете, че има рани, които стоят и след тези конфликти.

Филмът е показван на фестивала „Свободна зона“ пред 3000 души публика в Сърбия и отзвукът е бил невероятен. Небойша ми каза, че наистина се е притеснявал как ще мине тази прожекция и дали няма да предизвика някакви националистически реакции или някакви антиреакции. Не само, че минало добре, но са програмирали още две допълнителни прожекции, които са били изцяло продадени. Това показва, че една история за силата на един човек да застане зад ценностите си, да постъпи правилно в ситуация, в която всички избират да мълчат, минава всякакви политически граници, предубеждения и исторически наслагвания.

Навсякъде отзвукът е силно положителен и много емоционален. Хората се припознават...

„Златната палма“ и ЕФА оказаха ли според Вас влияние за номинацията за „Оскар“, и дали това дава на филма по-големи шансове да получи и американската статуетка?.. .

- Няма гаранция (Смее се – бел. а.). Не съм гледала все още другите филми. Много ми е любопитно да ги видя, но да кажем, че това е една добра стартова позиция, а оттук нататък ще чакаме да разберем какво ще стане на 2 март

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Дженифър Лопес ще изнесе концерт в Букурещ
Рядък син диамант е изложен в Абу Даби преди търг на "Сотбис" през май
Премиерата на спектакъла "Последна стъпка" ще е в Народния театър
Американската оперна певица Джойс ДиДонато пристига за първия си концерт в България
Част от стенопис на германския художник Герхард Рихтер е показана за пръв път в родния му Дрезден
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
Фотографът Минко Михайлов: Япония ме вдъхнови и провокира
Творчески отражения
С концерт тромпетистът Илия Рибицов отбеляза своя 70-годишен юбилей и 50 години на сцена
Авансцена
Изложбата „През призмата на границите – Епизод 2: Артистични пътувания между България, Гърция и Турция“ беше открита в НИМ
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.