NRD Начало
Неделя, 20 Април 2025
Начало Тонът на времето Биография:Ото Шенк
4047
Тонът на времето

Биография:Ото Шенк

Ото Шенк почина на 9 януари на достолепните 94 години. Ото Шенк е роден на 12 юни 1930 г. „Изведнъж станахме еврейско семейство“, спомня си Шенк в своите мемоари от 2020 г.

| 14 Януари 2025, 13:27 ч.
Биография:Ото Шенк
Биография:Ото Шенк
Снимка © AP Photo / Stephan Trierenberg, File

Приживе оперният режисьор Ото Шенк каза пред австрийската телевизия ORF, че текстът на „Лоенгрин“ ще продължи да звучи старомодно дори ако изпълнителят го изпее облечен в модерен костюм. „Ако залепите нещо съвременно върху старо произведение, това не прави цялата творба модерна“, поясни той в същото интервю през 2019 г.

Британският режисьор и аниматор Ник Парк, създател на героите Уолъс и Громит, каза, че той и екип

С премиера на Концерт за пиано и оркестър от Албена Врачанска, симфоничният орке

Филмът „Скрити белези“ на режисьора Георги Тошев и оператора Борис Пинтев  бе пр

Конкурс за рисунка, посветен на местния традиционен празник "Сурова", организира Общинският истор

Изложба графичен дизайн на Вилиам Китанов ще бъде представена в Съюза на българските художници (С

Ото Шенк почина на 9 януари на достолепните 94 години. Българската публика познава творчеството му най-вече от неговите 16 постановки за нюйоркската опера „Метрополитън“, голяма част от които са увековечени чрез видео записи, превърнали се в еталонни. Един от тях е „Дон Паскуале“ на Доницети с Анна Нетребко – последната постановка на Ото Шенк за „Метрополитън“, белязала през 2006 г. края на славното му сътрудничество с театъра, започнало през 1968 г. с „Тоска“ на Пучини, с Биргит Нилсон в главната роля. През 2014 и 2015 г. имахме възможност да гледаме в софийски киносалон на живо от Ню Йорк две постановки на талантливия режисьор – „Нюрнбергските майстори певци“ и „Танхойзер“ на Вагнер. Те бяха част от преустановената засега в България програма Met Live, даваща възможност на опероманите от почти целия свят да гледат всеки сезон по 10 представления на живо от „Метрополитън“.

Ото Шенк е роден на 12 юни 1930 г. във Виена. Баща му е нотариус, а майка му е продавачка в магазин за кафе в Триест. След аншлуса през 1938 г. бракът на баща му, който е евреин, с арийка го спасява от депортиране, но все пак за семейството настъпват трудни дни. Бащата губи работата си заради еврейския си произход, а младият Ото е изключен от Хитлерюгенд.

„Изведнъж станахме еврейско семейство“, спомня си Шенк в своите мемоари от 2020 г. Гоненията срещу евреите само разпалват любопитството му към еврейската култура.

„Започнах да се интересувам от забранената „еврейска музика“ на Густав Малер, а „Баркарола“ на Офенбах се превърна в мой химн“, пише той. „По-късно започнах да чета Хайнрих Хайне, Артур Шницлер и Стефан Цвайг и открих визуалните светове на Макс Либерман и Марк Шагал.“

След войната Шенк учи два семестъра право във Виенския университет, след което се прехвърля в школа за актьорско майсторство. Дипломира се през 1951 г. и започва да играе и режисира, като бързо си проправя път до водещия Бургтеатър.

С три спектакъла по произведения на български автори ще бъде отбелязана Седмицата на театъра във

От днес започва тринадесетото издание на Националния конкурс за българска драматургия „Иван

Русенският театър ще представи премиерно "Хора, места и вещи" - от Дънкан Макмилан, утре вечер в

Това съм аз, 100 процента аз, каза в интервю за изложбата си в Плевен художникът Емил Стойчев. Съ

Фестивалът за независимо кино "Сънданс" беше открит в сърцето на Скалистите планини в Юта, в моме

През 1956 г. Ото Шенк се жени за актрисата Рене Михаелис. Двамата има син, който става диригент. 

Оперната кариера на талантливия режисьор започва през 1957 г. с постановка на „Вълшебната флейта“ от Моцарт в Залцбург. Пет години по-късно получава широко признание, като режисира незавършената „Лулу“ на Албан Берг във Виена под диригентството на Карл Бьом. 

През 1964 г. Шенк става директор на Виенската Щатсопера, където до края на 80-те години на ХХ век прави средно по една нова постановка годишно.

Сред шестте заглавия, които все още са в репертоара на трупата, са „Розенкройцер“ на Рихард Щраус от 1968 г. и „Фиделио“ на Бетовен от 1970 г., чиито премиери са дирижирани от Ленард Бърнстейн. 

Ото Шенк бързо излиза и на международната сцена. Поставя в миланската „Ла Скала“, Кралската опера в Лондон, в Залцбург и Ню Йорк.

В „Метрополитън“ дебютира през 1968 г. с „Тоска“ от Пучини, а първата му Вагнерова творба там е „Танхойзер“ през 1978 г. По-късно той поставя в сътрудничество с диригента Джеймс Ливайн целия цикъл „Пръстенът на нибелунга“. По това време много оперни театри в света залагат на модерни и абстрактни постановки, докато Шенк се осланя на класическия прочит.

„В тази епоха на дръзки модерни интерпретации на „Пръстенът“ би трябвало да има място за една блестящо немодерна интерпретация“, пише „Ню Йорк Таймс“ в рецензията за „Рейнско злато“ през 1987 г.

През 2012 г. „Метрополитън“ започва да подменя „Пръстенът на нибелунга“ с нова версия на режисьора Робер Льопаж, чиито постановки са изпълнени с тежки декори. 

„Това е най-безсмислената и разточителна постановка в съвременната оперна история“, коментира тогава „Ню Йоркър“.

През 2014 г. „Метрополитън“ възстановява 40-годишната постановка на Шенк на „Арабела“ от Рихард Щраус и списание „Венити Феър“ възкликва „Вижте шедьоврите на Ото Шенк в „Метрополитън“, докато все още можете“.

Със сигурност можем да кажем, че някои от неговите постановки ще се играят още няколко години в Ню Йорк и особено в родната му Виена.

„Заедно с Франко Дзефирели Ото Шенк беше един от двата режисьорски стълба на „Метрополитън“ в продължение на няколко десетилетия“, каза миналата седмица генералният мениджър на операта Питър Гелб по повод кончината на режисьора.

„Пръстенът“ завладя въображението на нацията, когато обществената телевизия в САЩ го насрочи за национално излъчване в четири последователни вечери“, припомни той.

„Това бяха общо 17 часа опера от XIX в. в най-гледаното време“, написа „Ню Йорк Таймс“, определяйки го като „зашеметяващо“ усилие, при което телевизионен екип от 30 души е работил в операта около месец.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
В театър „София“ започнаха репетиции на „Херкулес и Авгий“
В театър „София“ започнаха репетиции на „Херкулес и Авгий“. През 2013 година Ивайло Христов прави свой сценичен вариант на мита, който взима режисьорът ...
Мустафа Чаушев ще изнесе концерт с дъщеря си в родния си град
Мустафа Чаушев ще изнесе безплатен концерт заедно с дъщеря си Ажда Чаушева на 23 април в Драматично-кукления театър „Васил Друмев“, съобщиха от пресцентъра на общинскат ...
Рецитал на Хасан и Ибрахим Игнатови ще се състои в Габрово
Разградска филхармония "Димитър Ненов" ще представи рецитал на Хасан и Ибрахим Игнатови на 22 април в Габрово, съобщават организаторите.  Близнаците са млади български пианис ...
Албум на „Нирвана“, подписан от всички членове на музикалната група, беше продаден за 18 600 британски лири
Изключително рядка обложка на албума Nevermind на музикалната група „Нирвана“, подписана от всички членове на групата, беше продадена за 18 600 британски лири, съобщи Б ...
Давидо - любимият афробийтс изпълнител на крал Чарлз Трети, издава нов албум
Американско-нигерийският певец Давидо - афробийтс звездата с милиони почитатели по света, сред които е и крал Чарлз Трети, издава нов албум, предаде АФП. С тавата си 5IVE изпълнит ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Групата Those Damn Crows оглавява британската класация за албуми
Рок групата Those Damn Crows оглавява британската класация за албуми с продукцията си God Shaped Hole, съобщи на сайта си официалната компания, която следи продажбите и съставя чар ...
Постерна изложба, представяща чудотворни икони, е подредена в Перник
Постерна изложба, представяща чудотворни икони, е подредена в Мемориала на миньорския труд в Перник, съобщиха от пресцентъра на Община Перник. Експозицията е дело на Държавния кул ...
Кьолнската катедрала става по-екологична с ново осветление
Кьолнската катедрала ще заблести в нова, енергийно ефективна светлина от неделя вечерта, тъй като повече от 700 LED лампи ще заменят халогенните, които досега осветяваха архитектур ...
Новият филм "Междузвездни войни" с Райън Гослинг ще излезе през 2027 г.
Актьорът Райън Гослинг ще участва в нов филм от поредицата "Междузвездни войни", който ще излезе в киносалоните през май 2027 г., съобщиха Ройтерс и ДПА, позовавайки се на "Лукасфи ...
Спектакълът „Пиано на Луната“ отбелязва пет години от премиерата си
Спектакълът „Пиано на Луната“ по мотиви от Валери Петров отбелязва пет години от премиерата си. Юбилейното 46-о представление е на 23 април, съобщават от театър &bdquo ...
Тикер в 03:00 ч.
Рок групата Those Damn Crows оглавява британската класация за албуми с продукция ...
Начало Тонът на времето
4047
Тонът на времето

Биография:Ото Шенк

Ото Шенк почина на 9 януари на достолепните 94 години. Ото Шенк е роден на 12 юни 1930 г. „Изведнъж станахме еврейско семейство“, спомня си Шенк в своите мемоари от 2020 г.

| 14 Януари 2025, 13:27 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Биография:Ото Шенк
Биография:Ото Шенк
Снимка © AP Photo / Stephan Trierenberg, File

Приживе оперният режисьор Ото Шенк каза пред австрийската телевизия ORF, че текстът на „Лоенгрин“ ще продължи да звучи старомодно дори ако изпълнителят го изпее облечен в модерен костюм. „Ако залепите нещо съвременно върху старо произведение, това не прави цялата творба модерна“, поясни той в същото интервю през 2019 г.

Ото Шенк почина на 9 януари на достолепните 94 години. Българската публика познава творчеството му най-вече от неговите 16 постановки за нюйоркската опера „Метрополитън“, голяма част от които са увековечени чрез видео записи, превърнали се в еталонни. Един от тях е „Дон Паскуале“ на Доницети с Анна Нетребко – последната постановка на Ото Шенк за „Метрополитън“, белязала през 2006 г. края на славното му сътрудничество с театъра, започнало през 1968 г. с „Тоска“ на Пучини, с Биргит Нилсон в главната роля. През 2014 и 2015 г. имахме възможност да гледаме в софийски киносалон на живо от Ню Йорк две постановки на талантливия режисьор – „Нюрнбергските майстори певци“ и „Танхойзер“ на Вагнер. Те бяха част от преустановената засега в България програма Met Live, даваща възможност на опероманите от почти целия свят да гледат всеки сезон по 10 представления на живо от „Метрополитън“.

Ото Шенк е роден на 12 юни 1930 г. във Виена. Баща му е нотариус, а майка му е продавачка в магазин за кафе в Триест. След аншлуса през 1938 г. бракът на баща му, който е евреин, с арийка го спасява от депортиране, но все пак за семейството настъпват трудни дни. Бащата губи работата си заради еврейския си произход, а младият Ото е изключен от Хитлерюгенд.

„Изведнъж станахме еврейско семейство“, спомня си Шенк в своите мемоари от 2020 г. Гоненията срещу евреите само разпалват любопитството му към еврейската култура.

„Започнах да се интересувам от забранената „еврейска музика“ на Густав Малер, а „Баркарола“ на Офенбах се превърна в мой химн“, пише той. „По-късно започнах да чета Хайнрих Хайне, Артур Шницлер и Стефан Цвайг и открих визуалните светове на Макс Либерман и Марк Шагал.“

След войната Шенк учи два семестъра право във Виенския университет, след което се прехвърля в школа за актьорско майсторство. Дипломира се през 1951 г. и започва да играе и режисира, като бързо си проправя път до водещия Бургтеатър.

През 1956 г. Ото Шенк се жени за актрисата Рене Михаелис. Двамата има син, който става диригент. 

Оперната кариера на талантливия режисьор започва през 1957 г. с постановка на „Вълшебната флейта“ от Моцарт в Залцбург. Пет години по-късно получава широко признание, като режисира незавършената „Лулу“ на Албан Берг във Виена под диригентството на Карл Бьом. 

През 1964 г. Шенк става директор на Виенската Щатсопера, където до края на 80-те години на ХХ век прави средно по една нова постановка годишно.

Сред шестте заглавия, които все още са в репертоара на трупата, са „Розенкройцер“ на Рихард Щраус от 1968 г. и „Фиделио“ на Бетовен от 1970 г., чиито премиери са дирижирани от Ленард Бърнстейн. 

Ото Шенк бързо излиза и на международната сцена. Поставя в миланската „Ла Скала“, Кралската опера в Лондон, в Залцбург и Ню Йорк.

В „Метрополитън“ дебютира през 1968 г. с „Тоска“ от Пучини, а първата му Вагнерова творба там е „Танхойзер“ през 1978 г. По-късно той поставя в сътрудничество с диригента Джеймс Ливайн целия цикъл „Пръстенът на нибелунга“. По това време много оперни театри в света залагат на модерни и абстрактни постановки, докато Шенк се осланя на класическия прочит.

„В тази епоха на дръзки модерни интерпретации на „Пръстенът“ би трябвало да има място за една блестящо немодерна интерпретация“, пише „Ню Йорк Таймс“ в рецензията за „Рейнско злато“ през 1987 г.

През 2012 г. „Метрополитън“ започва да подменя „Пръстенът на нибелунга“ с нова версия на режисьора Робер Льопаж, чиито постановки са изпълнени с тежки декори. 

„Това е най-безсмислената и разточителна постановка в съвременната оперна история“, коментира тогава „Ню Йоркър“.

През 2014 г. „Метрополитън“ възстановява 40-годишната постановка на Шенк на „Арабела“ от Рихард Щраус и списание „Венити Феър“ възкликва „Вижте шедьоврите на Ото Шенк в „Метрополитън“, докато все още можете“.

Със сигурност можем да кажем, че някои от неговите постановки ще се играят още няколко години в Ню Йорк и особено в родната му Виена.

„Заедно с Франко Дзефирели Ото Шенк беше един от двата режисьорски стълба на „Метрополитън“ в продължение на няколко десетилетия“, каза миналата седмица генералният мениджър на операта Питър Гелб по повод кончината на режисьора.

„Пръстенът“ завладя въображението на нацията, когато обществената телевизия в САЩ го насрочи за национално излъчване в четири последователни вечери“, припомни той.

„Това бяха общо 17 часа опера от XIX в. в най-гледаното време“, написа „Ню Йорк Таймс“, определяйки го като „зашеметяващо“ усилие, при което телевизионен екип от 30 души е работил в операта около месец.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
В театър „София“ започнаха репетиции на „Херкулес и Авгий“
Мустафа Чаушев ще изнесе концерт с дъщеря си в родния си град
Рецитал на Хасан и Ибрахим Игнатови ще се състои в Габрово
Албум на „Нирвана“, подписан от всички членове на музикалната група, беше продаден за 18 600 британски лири
Давидо - любимият афробийтс изпълнител на крал Чарлз Трети, издава нов албум
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Групата Those Damn Crows оглавява британската класация за албуми
Авансцена
Постерна изложба, представяща чудотворни икони, е подредена в Перник
Творчески отражения
Кьолнската катедрала става по-екологична с ново осветление
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.