NRD Начало
Сряда, 15 Януари 2025
Начало Тонът на времето Биография:Ото Шенк
1080
Тонът на времето

Биография:Ото Шенк

Приживе оперният режисьор Ото Шенк каза пред австрийската телевизия ORF, че текстът на „Лоенгрин“ ще продължи да звучи старомодно дори ако изпълнителят го изпее облечен в модерен костюм. „Ако залепите нещо съвременно върху старо произведение, това не прави цялата творба модерна“, поясни той в същото интервю през 2019 г. Ото Шенк почина на 9 януари на достолепните 94 години. Българската публика познава творчеството му най-вече от неговите 16 постановки за нюйоркската опера „Метрополитън“, голяма част от които са увековечени чрез видео записи, превърнали се в еталонни

| 14 Януари 2025, 13:27 ч.
Биография:Ото Шенк
Биография:Ото Шенк
Снимка © AP Photo / Stephan Trierenberg, File

Приживе оперният режисьор Ото Шенк каза пред австрийската телевизия ORF, че текстът на „Лоенгрин“ ще продължи да звучи старомодно дори ако изпълнителят го изпее облечен в модерен костюм. „Ако залепите нещо съвременно върху старо произведение, това не прави цялата творба модерна“, поясни той в същото интервю през 2019 г.

Ото Шенк почина на 9 януари на достолепните 94 години. Българската публика познава творчеството му най-вече от неговите 16 постановки за нюйоркската опера „Метрополитън“, голяма част от които са увековечени чрез видео записи, превърнали се в еталонни. Един от тях е „Дон Паскуале“ на Доницети с Анна Нетребко – последната постановка на Ото Шенк за „Метрополитън“, белязала през 2006 г. края на славното му сътрудничество с театъра, започнало през 1968 г. с „Тоска“ на Пучини, с Биргит Нилсон в главната роля. През 2014 и 2015 г. имахме възможност да гледаме в софийски киносалон на живо от Ню Йорк две постановки на талантливия режисьор – „Нюрнбергските майстори певци“ и „Танхойзер“ на Вагнер. Те бяха част от преустановената засега в България програма Met Live, даваща възможност на опероманите от почти целия свят да гледат всеки сезон по 10 представления на живо от „Метрополитън“.

Ото Шенк е роден на 12 юни 1930 г. във Виена. Баща му е нотариус, а майка му е продавачка в магазин за кафе в Триест. След аншлуса през 1938 г. бракът на баща му, който е евреин, с арийка го спасява от депортиране, но все пак за семейството настъпват трудни дни. Бащата губи работата си заради еврейския си произход, а младият Ото е изключен от Хитлерюгенд.

„Изведнъж станахме еврейско семейство“, спомня си Шенк в своите мемоари от 2020 г. Гоненията срещу евреите само разпалват любопитството му към еврейската култура.

„Започнах да се интересувам от забранената „еврейска музика“ на Густав Малер, а „Баркарола“ на Офенбах се превърна в мой химн“, пише той. „По-късно започнах да чета Хайнрих Хайне, Артур Шницлер и Стефан Цвайг и открих визуалните светове на Макс Либерман и Марк Шагал.“

След войната Шенк учи два семестъра право във Виенския университет, след което се прехвърля в школа за актьорско майсторство. Дипломира се през 1951 г. и започва да играе и режисира, като бързо си проправя път до водещия Бургтеатър.

През 1956 г. Ото Шенк се жени за актрисата Рене Михаелис. Двамата има син, който става диригент. 

Оперната кариера на талантливия режисьор започва през 1957 г. с постановка на „Вълшебната флейта“ от Моцарт в Залцбург. Пет години по-късно получава широко признание, като режисира незавършената „Лулу“ на Албан Берг във Виена под диригентството на Карл Бьом. 

През 1964 г. Шенк става директор на Виенската Щатсопера, където до края на 80-те години на ХХ век прави средно по една нова постановка годишно.

Сред шестте заглавия, които все още са в репертоара на трупата, са „Розенкройцер“ на Рихард Щраус от 1968 г. и „Фиделио“ на Бетовен от 1970 г., чиито премиери са дирижирани от Ленард Бърнстейн. 

Ото Шенк бързо излиза и на международната сцена. Поставя в миланската „Ла Скала“, Кралската опера в Лондон, в Залцбург и Ню Йорк.

В „Метрополитън“ дебютира през 1968 г. с „Тоска“ от Пучини, а първата му Вагнерова творба там е „Танхойзер“ през 1978 г. По-късно той поставя в сътрудничество с диригента Джеймс Ливайн целия цикъл „Пръстенът на нибелунга“. По това време много оперни театри в света залагат на модерни и абстрактни постановки, докато Шенк се осланя на класическия прочит.

„В тази епоха на дръзки модерни интерпретации на „Пръстенът“ би трябвало да има място за една блестящо немодерна интерпретация“, пише „Ню Йорк Таймс“ в рецензията за „Рейнско злато“ през 1987 г.

През 2012 г. „Метрополитън“ започва да подменя „Пръстенът на нибелунга“ с нова версия на режисьора Робер Льопаж, чиито постановки са изпълнени с тежки декори. 

„Това е най-безсмислената и разточителна постановка в съвременната оперна история“, коментира тогава „Ню Йоркър“.

През 2014 г. „Метрополитън“ възстановява 40-годишната постановка на Шенк на „Арабела“ от Рихард Щраус и списание „Венити Феър“ възкликва „Вижте шедьоврите на Ото Шенк в „Метрополитън“, докато все още можете“.

Със сигурност можем да кажем, че някои от неговите постановки ще се играят още няколко години в Ню Йорк и особено в родната му Виена.

„Заедно с Франко Дзефирели Ото Шенк беше един от двата режисьорски стълба на „Метрополитън“ в продължение на няколко десетилетия“, каза миналата седмица генералният мениджър на операта Питър Гелб по повод кончината на режисьора.

„Пръстенът“ завладя въображението на нацията, когато обществената телевизия в САЩ го насрочи за национално излъчване в четири последователни вечери“, припомни той.

„Това бяха общо 17 часа опера от XIX в. в най-гледаното време“, написа „Ню Йорк Таймс“, определяйки го като „зашеметяващо“ усилие, при което телевизионен екип от 30 души е работил в операта около месец.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Художествената галерия „Борис Денев“ отбелязва 40 години от откриването на сградата, в която се помещава с нови изложби и събития
Художествената галерия „Борис Денев“ във Велико Търново отбелязва 40 години от откриването на сградата, в която се помещава с нови изложби и събития, съобщиха от култур ...
Националният исторически музей представя изложбата „Древни находки нови открития. Археологически сезон 2024“
Националният исторически музей (НИМ) представя изложбата „Древни находки нови открития. Археологически сезон 2024“. Тя ще бъде открита от директора на музея доц. ...
Отложеният концерт на група Van Gogh ще се състои през февруари
Първият концерт на белградската рок група Van Gogh, който трябваше да се състои в края на миналата година, ще се състои на 5 февруари в столичния клуб „Строежа“, съобща ...
Торино и Пашата започват годината с „100 игли“
Торино и Пашата започват годината с нова песен, наречена „100 игли“. Песента е по идея, музика и текст на Димитър Марианов-Marianoff, който я създава специално за Тодо ...
Художествена галерия „Николай Павлович“ подреди изложбата „Що е Стършел свършил“ в рамките на Алековите дни
В Художествена галерия „Николай Павлович“ в Свищов бе подредена изложбата „Що е Стършел свършил“ в рамките на Алековите дни. Събитието е част от културната ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Трудно е курортният комплекс Албена да бъде представен в 30 фотографии, каза Ивета Тодорова от "Албена" АД
Трудно е курортният комплекс Албена да бъде представен в 30 фотографии, каза Ивета Тодорова от „Албена“ АД на откриването тази вечер на фотоизложба, посветена на 55 год ...
Пистолета на Ал Капоне и други негови вещи показва Музеят на мафията в Лас Вегас
Музеят на мафията в Лас Вегас представя нова експозиция, посветена на Ал Капоне и озаглавена „Най-големият обществен враг“, пише Асошиейтед прес.  За първи път пу ...
Монах Авел в България: Тук оставям частица от душата си
Монах Авел отново е в България, с нова програма и поредица от концерти в София, Варна и Бургас. „Идвам при вас за втори път и съм подготвил програма, която включва много нов ...
Китарите на рок иконата Джеф Бек ще бъдат изложени в Лондон, преди да бъдат пуснати на търг
Някои от най-емблематичните китари в историята на рока ще бъдат изложени в Лондон, преди да бъдат пуснати на търг, съобщава Асошиейтед прес.  Аукционната къща „Кристис& ...
Бед Бъни се завръща към корените си с концерти в Пуерто Рико
Звездата на регетона Бед Бъни, чийто най-нов албум е завръщане към пуерториканските му корени, ще изнесе 21 концерта на родния си остров, предаде АФП. Първите девет шоута ще бъдат ...
Тикер в 11:00 ч.
Трудно е курортният комплекс Албена да бъде представен в 30 фотографии, каза Иве ...
Начало Тонът на времето
1080
Тонът на времето

Биография:Ото Шенк

Приживе оперният режисьор Ото Шенк каза пред австрийската телевизия ORF, че текстът на „Лоенгрин“ ще продължи да звучи старомодно дори ако изпълнителят го изпее облечен в модерен костюм.Ото Шенк почина на 9 януари на достолепните 94 години.

| 14 Януари 2025, 13:27 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Биография:Ото Шенк
Биография:Ото Шенк
Снимка © AP Photo / Stephan Trierenberg, File

Приживе оперният режисьор Ото Шенк каза пред австрийската телевизия ORF, че текстът на „Лоенгрин“ ще продължи да звучи старомодно дори ако изпълнителят го изпее облечен в модерен костюм. „Ако залепите нещо съвременно върху старо произведение, това не прави цялата творба модерна“, поясни той в същото интервю през 2019 г.

Ото Шенк почина на 9 януари на достолепните 94 години. Българската публика познава творчеството му най-вече от неговите 16 постановки за нюйоркската опера „Метрополитън“, голяма част от които са увековечени чрез видео записи, превърнали се в еталонни. Един от тях е „Дон Паскуале“ на Доницети с Анна Нетребко – последната постановка на Ото Шенк за „Метрополитън“, белязала през 2006 г. края на славното му сътрудничество с театъра, започнало през 1968 г. с „Тоска“ на Пучини, с Биргит Нилсон в главната роля. През 2014 и 2015 г. имахме възможност да гледаме в софийски киносалон на живо от Ню Йорк две постановки на талантливия режисьор – „Нюрнбергските майстори певци“ и „Танхойзер“ на Вагнер. Те бяха част от преустановената засега в България програма Met Live, даваща възможност на опероманите от почти целия свят да гледат всеки сезон по 10 представления на живо от „Метрополитън“.

Ото Шенк е роден на 12 юни 1930 г. във Виена. Баща му е нотариус, а майка му е продавачка в магазин за кафе в Триест. След аншлуса през 1938 г. бракът на баща му, който е евреин, с арийка го спасява от депортиране, но все пак за семейството настъпват трудни дни. Бащата губи работата си заради еврейския си произход, а младият Ото е изключен от Хитлерюгенд.

„Изведнъж станахме еврейско семейство“, спомня си Шенк в своите мемоари от 2020 г. Гоненията срещу евреите само разпалват любопитството му към еврейската култура.

„Започнах да се интересувам от забранената „еврейска музика“ на Густав Малер, а „Баркарола“ на Офенбах се превърна в мой химн“, пише той. „По-късно започнах да чета Хайнрих Хайне, Артур Шницлер и Стефан Цвайг и открих визуалните светове на Макс Либерман и Марк Шагал.“

След войната Шенк учи два семестъра право във Виенския университет, след което се прехвърля в школа за актьорско майсторство. Дипломира се през 1951 г. и започва да играе и режисира, като бързо си проправя път до водещия Бургтеатър.

През 1956 г. Ото Шенк се жени за актрисата Рене Михаелис. Двамата има син, който става диригент. 

Оперната кариера на талантливия режисьор започва през 1957 г. с постановка на „Вълшебната флейта“ от Моцарт в Залцбург. Пет години по-късно получава широко признание, като режисира незавършената „Лулу“ на Албан Берг във Виена под диригентството на Карл Бьом. 

През 1964 г. Шенк става директор на Виенската Щатсопера, където до края на 80-те години на ХХ век прави средно по една нова постановка годишно.

Сред шестте заглавия, които все още са в репертоара на трупата, са „Розенкройцер“ на Рихард Щраус от 1968 г. и „Фиделио“ на Бетовен от 1970 г., чиито премиери са дирижирани от Ленард Бърнстейн. 

Ото Шенк бързо излиза и на международната сцена. Поставя в миланската „Ла Скала“, Кралската опера в Лондон, в Залцбург и Ню Йорк.

В „Метрополитън“ дебютира през 1968 г. с „Тоска“ от Пучини, а първата му Вагнерова творба там е „Танхойзер“ през 1978 г. По-късно той поставя в сътрудничество с диригента Джеймс Ливайн целия цикъл „Пръстенът на нибелунга“. По това време много оперни театри в света залагат на модерни и абстрактни постановки, докато Шенк се осланя на класическия прочит.

„В тази епоха на дръзки модерни интерпретации на „Пръстенът“ би трябвало да има място за една блестящо немодерна интерпретация“, пише „Ню Йорк Таймс“ в рецензията за „Рейнско злато“ през 1987 г.

През 2012 г. „Метрополитън“ започва да подменя „Пръстенът на нибелунга“ с нова версия на режисьора Робер Льопаж, чиито постановки са изпълнени с тежки декори. 

„Това е най-безсмислената и разточителна постановка в съвременната оперна история“, коментира тогава „Ню Йоркър“.

През 2014 г. „Метрополитън“ възстановява 40-годишната постановка на Шенк на „Арабела“ от Рихард Щраус и списание „Венити Феър“ възкликва „Вижте шедьоврите на Ото Шенк в „Метрополитън“, докато все още можете“.

Със сигурност можем да кажем, че някои от неговите постановки ще се играят още няколко години в Ню Йорк и особено в родната му Виена.

„Заедно с Франко Дзефирели Ото Шенк беше един от двата режисьорски стълба на „Метрополитън“ в продължение на няколко десетилетия“, каза миналата седмица генералният мениджър на операта Питър Гелб по повод кончината на режисьора.

„Пръстенът“ завладя въображението на нацията, когато обществената телевизия в САЩ го насрочи за национално излъчване в четири последователни вечери“, припомни той.

„Това бяха общо 17 часа опера от XIX в. в най-гледаното време“, написа „Ню Йорк Таймс“, определяйки го като „зашеметяващо“ усилие, при което телевизионен екип от 30 души е работил в операта около месец.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Художествената галерия „Борис Денев“ отбелязва 40 години от откриването на сградата, в която се помещава с нови изложби и събития
Националният исторически музей представя изложбата „Древни находки нови открития. Археологически сезон 2024“
Отложеният концерт на група Van Gogh ще се състои през февруари
Торино и Пашата започват годината с „100 игли“
Художествена галерия „Николай Павлович“ подреди изложбата „Що е Стършел свършил“ в рамките на Алековите дни
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Януари
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Под прожектора
Трудно е курортният комплекс Албена да бъде представен в 30 фотографии, каза Ивета Тодорова от "Албена" АД
Цветни аспекти
Пистолета на Ал Капоне и други негови вещи показва Музеят на мафията в Лас Вегас
Авансцена
Монах Авел в България: Тук оставям частица от душата си
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.