NRD Начало
Петък, 27 Декември 2024
Начало Авансцена „Слънчева линия“ – трябва да удариш дъното, за да можеш да обичаш някого отново (интервю)
5726
Авансцена

„Слънчева линия“ – трябва да удариш дъното, за да можеш да обичаш някого отново (интервю)

Какво се случва на седмата година от брака. Как животът на една двойка се превръща в боксов ринг. И как войната между мъжа и жената може да бъде унищожителна, но и възпламеняваща. Яна Маринова и Петър Петров-Перо играят в постановката „Слънчева линия“ от Иван Вирипаев в „Червената къща“

| 06 Декември 2024, 13:13 ч.
„Слънчева линия“ – трябва да удариш дъното, за да можеш да обичаш някого отново (интервю)
„Слънчева линия“ – трябва да удариш дъното, за да можеш да обичаш някого отново (интервю)
Снимка © DFA

Какво се случва на седмата година от брака. Как животът на една двойка се превръща в боксов ринг. И как войната между мъжа и жената може да бъде унищожителна, но и възпламеняваща. Яна Маринова и Петър Петров-Перо играят в постановката „Слънчева линия“ от Иван Вирипаев в „Червената къща“.

Моята идея и цел е да направя максимално истински нещата. Не се стремя да са модерни или шокиращи. Базирам творбите си на най-простите сюжети. Това каза художникът Красимир Желев, който подреди изложба живопис в Сарафската къща в Самоков. 

Експозицията бе официално открита от самоковския художник Георги Георгиев, който е и куратор. Той поздрави Желев и посочи, че творбите му заслужават да бъдат видени.

Красимир Желев разказа още, че се стреми да достигне духовно излъчване в общото, което е присъщо на набизма (движение в изкуството). 

Отскоро художникът твори и фигурални композиции и по думите му това е благодарение на житейския път, по който е тръгнал и заради вдъхновението, което е получил от разложкия край, където живее от няколко години.  

Той припомни думите „половин час и 30 години преди това" отнема изработването дадена к

Спектакълът „Дъхът на дявола“ на Ловешкия театър ще гостува в Свищов.

Постановката ще се играе на 9 декември в Първо българско народно читалище „Еленка и Кирил Д. Аврамови - 1856“, съобщиха от културната институция.

“Дъхът на дявола” е романтична комедия, която се вглежда в живота на младите хора, в техните вълнения и мечти. Сюжетът е изтъкан от интересни ситуации с неочаквани обрати и доставя рядко срещано удоволствие.

В главната роля е актьорът Христо Мутафчиев, който си партнира на сцената с Боряна Бабанова, Деян Жеков, Богомила Николова и Петко Венелинов. Режисьор на комедията е Боил Банов. Сценографията е на Кирил Наумов, музиката е на Мáртин Костакиев, а преводът е на Нева Мичева.

Припомняме, че премиерата на спектакъла на ловешката сцена беше в началото на юни т.г.

Картина, намерена от вехтошар в изба в Капри, Италия, преди повече от 60 години, може да се окаже творба на Пикасо, съобщи ДПА. 

Десетилетия наред картината е висяла в евтина рамка на стена в дома на търговеца. Настоящите собственици са се допитали до експерти, които са им казали, че асиметричният портрет на жена е вероятно да се окаже творба на Пикасо. 

Вестник "Ил Джорно" съобщава, че анализът на експертите от швейцарската фондация "Аркадия" показва, че подписът на Пикасо е автентичен.

Луиджи Ла Росо от Помпей е почиствал избеното помещение на вила в Капри през 1962 г., когато е открил навитата на руло картина. Той я е взел със себе си и я е окачил в дома си. Синът му Андреа е казал пред репортери, че майка му е мразила картината, намирала я е за "грозна" и е искала да я махне от стената в дома.

"Родителите ми бяха обикновени хора, не знаеха

Сандански е последният град от турнето на Лили Иванова в страната.

Утре в 20:00 часа в Домът на културата в града започва концертът на примата на българската естрада.

"Този концерт е сам по себе си по-специален, защото с него се закрива турнето в страната.

Остава големият концерт на 14 декември в София. Тоест Сандански ще има честта да бъде последният град от турнето на Лили Иванова за тази година", каза Николай Недеков - асистент и мениджър на Лили Иванова.

Последният концерт на примата в Сандански е бил през 2022 година отново в културният дом в града. Билетите за концерта утре, който е част от националното турне на най-голямото име в българската поп музика са разпродадени много преди дата на събитието.

Заедно с примата Лили Иванова на сцената в Сандански утре вечер ще излязат музикантите от LI Orchestra - Ангел Дюлгеров (китари, цигулка), Орл

Нови имена като Теди Суимс, Бенсън Буун, Шабузи и Чапъл Роун се изкачиха до първите места в класациите на „Билборд“ тази година. Те бяха номинирани и в категорията за нови изпълнители за музикалните награди на изданието, заедно с Томи Ричман. 

Отличието на 12 декември спечели Чапъл Роун. 

Чапъл Роан влезе за първи път в класациите на „Билборд“ с дебютния си албум The Rise and Fall of a Midwest Princess през април 2024 г. Той се изкачи до топ 10 бавно – през 12-ата седмица и след това остана почти постоянно в нея. Песента, която й донесе голяма популярност, е Good Luck, Baby от 2024 г. Междувременно още шест нейни песни станаха популярни - Red Wine Supernova, Hot to Go!, Pink Pony Club, Casual, Femininomenon and My Kink Is Karma. Чапъл Роан беше номинирана от „Билборд“ и за най-добра певица, но статуетката отиде при Те

„Точно това трябва да се случи – да удариш дъното и да се сблъскаш със собственото си его, и с всичките измислици, и филми, в които си се вкарал – за да можеш наново да обичаш някого, с когото си във връзка вече седем години, както са нашите герои“, казва Яна Маринова. 

„Комедия, в която се показва как може да бъде постигнат положителен резултат“ е подзаглавието на пиесата. И, ако това е комедия, в която се показва каквото и да било, ние сме в жанра на демонстрацията. В цялото това нещо героите непрекъснато търсят контакт с публиката, от който очакват разбиране и съпричастност. Публиката е насърчена да има мнение, а не просто да гледа сеира“, коментира режисьорът Мартин Киселов.

„Това, което е заложил и самият Вирипаев, е, че има една тънка ирония. Затова нещата не са толкова трагични, когато ги чуеш. А през абсурда на иронията, с която си отговаряме един на друг, едновременно прозира комедията, но се усеща и дълбочината на проблема, и неговата болезненост, и това е целта, която искаме да прокараме към зрителите. През комедията те да си кажат „Боже, това е толкова смешно, но ми е неудобно да го гледам!“, казва Петър Петров-Перо.

Вирипаев по такъв начин е скрил светлината, че през цялото време да изглежда така, сякаш я няма – за да може накрая наистина да светне и да покаже, че път има, допълва той.

В екипа на „Слънчева линия“ са също композиторът Калин Николов, а сценографията е на Илияна Кънчева. Преводът е на Диана Конрад.

Чрез колекция от над 5500 захарчета млада жена от Търговище съхранява отношението и любовта на близки и приятели към себе си. Александрина Ангелова е родена в Търговище, но от 15 години живее със семейството си в Пловдив. В родния град се ражда хобито й – да събира захарчета, а в града под тепетата и с годините бройката постепенно расте, благодарение на подкрепата на запознатите със заниманието й, казва тя .

Още от детските си години  34-годишната днес Александрина се запалва по събирането на захарчета. „Започнах случайно. Всички деца събираха салфетки и ароматизирани картинки - по онова време това беше модерно. Аз исках да си измисля нещо различно и на шега започнах със захарчета“, спомня си Александрина. 

Младата жена разказва, че първоначално майка й е била най-активна в попълването на колекцията. „Спомням си, че си взимаше кафе от

Творческият екип на плевенската арт школа „Колорит“ се завърна с награди от 25-о издание на Международна среща на младежкото изкуство „Евора 2024“ в Португалия. Това съобщи ръководителят на школата Майя Ананиева.

Заедно с нея в международния форум са участвали Пламена Захариева (14 г.) и Елена Георгиева (15 г.). Двете момичета са отличени за творбите си на тема „Творческо пресъздаване на художествена творба от Музея в Евора“, създадени по време на пленера, съпътстващ младежката среща. В него са участвали близо 50 млади художници от различни страни. Пламена е отличена с втора награда, а Елена с поощрителна.

Повод за поканата към плевенската школа за участие в международната среща са отличените рисунки на нейните възпитаници от конкурса за рисунка „Евора 2024“ на тема „Чудесата на морското дъно“. В индивидуалното

Изложба, посветена на 120-та годишнина на художника Бочо Донев, се открива в троянската галерия „Серякова къща“ на 14 ноември, съобщи Мариела Шошкова, уредник в галерията.

Бочо Донев е основоположник на троянската живописна традиция, посочи тя. Над 90 негови творби се съхраняват във фондовете на Музея на занаятите в Троян. 

Част от творбите, включени в изложбата, ще бъдат показани за пръв път, уточняват организаторите от музея. Народно читалище „Наука – 1870 г.“ – Троян и Средно училище „Св. Климент Охридски“ в града също ще предоставят платна за експозицията.

На откриването на изложбата ще бъде представена и книгата на Бочо Донев „Автобиографични бележки“, чийто ръкопис дълги години се съхранява в архива на Музея на занаятите.

Като творец Донев рисува предимно пейзажи, битови композиции,

Дългоочакваното продължение на филма "Гладиатор" все още не е излязло в САЩ, но режисьорът Ридли Скот вече обяви, че работи по трета част - 24 години след излизането на първия, който спечели пет награди "Оскар", предаде АФП.

"Гладиатор 2" ще излезе на екран в САЩ този петък, а в Европа вече е в киносалоните. В България продукцията излезе на 15 ноември. 

Блокбастърът с кървав сюжет, подхранван от жаждата за отмъщение на героите, получи сравнително добри отзиви и вече събра 87 милиона щатски долара в боксофиса на страните, в които беше пуснат миналата седмица, отбелязва АФП.

"Като се има предвид представянето в останалата част на света от вчера насам, определено ще има "Гладиатор III", заяви Ридли Скот на американската премиера в Лос Анджелис в понеделник.

"И тъй като въпросът става и финансов, би било лудост да не обмисляме трета част", допълни брит

Избраният за следващ президент на САЩ Доналд Тръмп обяви вчера, че е определил продуцента на дългогодишното си телевизионно риалити шоу „Стажантът“ ("The Apprentice") за специален пратеник на неговата администрация в Обединеното кралство, предаде Ройтерс.

64-годишният Марк Бърнет създаде шоуто, което направи Тръмп международно известен с уволнението на поредица от участници, борещи се за място в неговия бизнес.

Роденият във Великобритания Бърнет създаде или продуцира "Survivor", "Shark Tank" и други телевизионни предавания и беше председател на MGM Worldwide Television Group.

Преди това Тръмп беше избрал бизнесмена Уорън Стивънс за посланик във Великобритания. В петък правителството на Великобритания назначи Питър Манделсън за посланик в САЩ.

Задачата на Манделсън ще е да ухажва Тръмп, да избегне търговска война и да запази единството на Лон

Режисьорът Мартин Киселов и актьорите Яна Маринова и Петър Петров-Перо , в разговор с Даниел Димитров – за актьорския тандем, за „откриването“ на пиесата и темите в нея – за кризата в семейните отношения и тяхната трагично-комична същност, за живота като боксов ринг, за унищожителността на войната между мъжа и жената, и защо хората „трябва“ да се обичат, за играта с публиката и как би погледнал на пиесата Младен Киселов. 

Да започнем с това как бе събран сценичният тандем Яна Маринова и Петър Петров-Перо?

Яна Маринова: Перо е открил пиесата, която свързва с негова лична история. Той много е искал да работи с режисьора Мартин Киселов, а аз случайно в този момент се оказах в полезрението на Мартин. И извадих чиста проба късмет да поканят мен, защото всяка актриса би могла да бъде на моето място...

Петър Петров-Перо: Срещата с Яна Маринова е късметлийско стечение на обстоятелствата. За пиесата ми каза мой много близък приятел и колега – Любослав Неделчев. Прочетох я миналата година и я оставих да отлежи, и да порасне като идея. 

Открай време съм почитател на работата на Мартин Киселов, исках да играя с него и затова го поканих да режисира. Той пък хареса текста и когато нещо трябва да се случи, то се случва – ние сме просто проводници...

Темата е и комична, и болезнена. Как се пази баланс в такъв случай?

Мартин Киселов: Ще отговоря, като вляза в езика на Вирипаев – ако приемем, че нещата не са на скала, а са в кръг, колкото по-страшно става в един момент, то отива в комичното. И обратното. Има моменти, в които двамата герои така хубаво изтрещяват, че човек се смее на глас.

Яна Маринова: Признавам си, че имаше моменти от репетицията, в които режисьорът ни казваше, че отиваме в драма, в която му идва да си пререже вените. А след това пък вървим по повърхността... Всъщност, този баланс се постига с много работа, с анализи, с проверката на времето и на репетиции, които продължиха близо три месеца.

Основното е да не играем представата за това какво се случва, когато една двойка се разделя или се кара. Да е достатъчно болезнено, както би била болезнена раздялата или разводът, и в същото време да не можеш да не се смееш отстрани.

Петър Петров-Перо: Хубавата комедия е един от най-трудните жанрове за постигане на сцената. Защото комедията за едни, е трагедия за други. За да се изведе качествено комедията, трябва да се мине през всички слоеве на текста. Балансът е трудно установим, но всичко е въпрос на опит и на практика – повтаряме, експериментираме... И двамата с Яна имаме тенденция към импровизация и освободено поведение.

Това, което е заложил и самият Вирипаев, е, че има една тънка ирония. Затова нещата не са толкова трагични, когато ги чуеш. А през абсурда на иронията, с която си отговаряме един на друг, едновременно прозира комедията, но се усеща и дълбочината на проблема, и неговата болезненост, и това е целта, която искаме да прокараме към зрителите. През комедията те да си кажат „Боже, това е толкова смешно, но ми е неудобно да го гледам!“.

Вирипаев представя една криза, която преминава като ураган на бойно поле, след това изгаря в любовен огън, а после – в река от безразличие. Запазен ли е този ритъм в спектакъла?

Яна Маринова: Точно това трябва да се случи – да удариш дъното и да се сблъскаш със собственото си его, и с всичките измислици и филми, в които си се вкарал – за да можеш наново да обичаш някого, с когото си във връзка вече седем години, както са нашите герои.

Мартин Киселов: Самата пиеса е фразирана от нас чрез музикално-цветови интермедии. Те са като рундовете на един боксов двубой.

Унищожителна ли е войната между мъжа и жената в „Слънчева линия“?

Яна Маринова: Войната е унищожителна и в същото време възраждаща и възпламеняваща – като феникс от пепелта. За себе си кръстих пиесата „Полша срещу Русия“, защото знам че Вирипаев е руснак, който се е скрил от системата (Иван Вирипаев е драматург, театрален и филмов режисьор, преподавател, продуцент, актьор, роден през 1974 г. в руския град Иркутск, където завършва режисура. Полски гражданин е от 2022 г., женен е за полякиня, ръководи проекта Teal House – бел. а.). Ако обобщим мисленето на типичния по-източен мъж, който се сблъсква с една по-европейско мислеща жена, с която трябва да има приятелство във връзката, това е неизбежен сблъсък и той е толкова смешен.

Петър Петров-Перо: Яна много добре го назова, но аз ще използвам други думи и това е необходимост от катарзис. Без катарзис нищо не може да просъществува и да се възроди с нови сили. Очевидно, има нещо в проклятието на седмата година на взаимоотношенията между двама души. Това е един много особен предел, който, ако бъде преминат, хората може и да разцъфнат...

Мартин Киселов: При ситуация, в която хората се обичат, любовта разчита на погледа на другия. Напоследък е модерна тази самовлюбена, нарцисова любов, но всъщност истинска любов има, когато те гледат други очи – заради които правиш каквото правиш и съответно зависиш от харесването на другия. Тогава неговото нагрубяване и изстудяване може да бъде унищожително. Ако останем в метафората на боксовия мач – имаме схватка за това да ме обичаш както аз искам да ме обичаш, схватка до смърт...

Има ли игра с публиката в това представление?

Мартин Киселов: Самият Вирипаев започва текста със „Слънчева линия – комедия, в която се показва как може да бъде постигнат положителен резултат“. Това е подзаглавието на пиесата. И, ако това е комедия, в която се показва каквото и да било, ние сме в жанра на демонстрацията. В цялото това нещо героите непрекъснато търсят контакт с публиката, от който очакват разбиране и съпричастност. Публиката е насърчена да има мнение, а не просто да гледа сеира...

Яна Маринова: Аз си пожелавам публиката да се разделя буквално на две страни – да има боксов мач. Искам да защитават мен, а другите – него, като е желателно 75% публиката да бъде на моя страна (Смее се – бел. а.).

Петър Петров-Перо: Това е един прекрасен експеримент. Аз не съм играл по такъв начин досега – с публика, която те заобикаля на 360 градуса. Ние използваме един много силен Брехтов принцип на комуникация с публиката, без пряко да я вкарваме като участник. По-скоро, зависим от нейното мнение и изискваме мнението . Предполагам, че това е много високо майсторство, защото е трудно. От друга страна, това е съвременен театър. Не можем да се правим, че публиката не съществува. Ние играем за нея.

Има ли слънчева линия на боксовия ринг?

Яна Маринова: Да, слънчевата линия е дори в имената на нашите герои – Солейлайн. Но тя е и във всеки един от нас. Просто виждаш две половини в един човек и като с лазер можеш да ги разрежеш. Едната половина я обичаш, а заради другата искаш да му извиеш врата...

Мартин Киселов: Най-тъмно е преди да изгрее слънцето. Не случайно 800 пъти в пиесата се повтаря, че часът е 5:00 сутринта. Ние не можем да сме жестоки към някой, който ни е безразличен. Различен ни е! И там е надеждата според мен.

Петър Петров-Перо: Вирипаев по такъв начин е скрил светлината, че през цялото време да изглежда така, сякаш я няма – за да може накрая наистина да светне и да покаже, че път има...

Намерихте ли за себе си отговор на въпроса защо хората трябва да се обичат?

Яна Маринова: Аз за себе си смятам, че откакто съм се родила знам защо трябва да обичам. През тази пиеса намерих отговор защо като жена не съм била разбирана във връзки и в приятелства...

Няма любов при хора, които не могат да се напаснат, които са се събрали просто заради някаква химия...

Петър Петров-Перо: Няма да отричам, че този текст много ми помогна на мен лично да преосмисля някои неща. Аз имам прекрасния късмет текстовете, с които се сблъсквам, да имат пряко отношение към различни периоди в моя живот.

Целият процес беше един миникатарзис за мен самия – който ме караше да преоткривам и собствените си грешки, нещата, които съм изпуснал или не съм забелязал в партньора ми. Затова се надявам да ме направи по-добър в любовта.

Мартин Киселов:  Ние искаме да се видим в очите на някой друг. Хората трябва да се отдадат на любовта, когато им се случва, и да пробият своята самодостатъчност. Защото има хора, които ще предпочетат да останат вкъщи пред това да излязат и да срещнат някого. И междувременно се оплакват онлайн как не срещат никого...

Г-н Киселов, как би погледнал режисьорски баща Ви – Младен Кииселов, на тази пиеса?

Мартин Киселов: Точно преди да падне завесата на пандемията, имаше план да се докара неговото последно представление – „Кой се страхува от Вирджиния Улф“. То беше поставено в Естония, беше играно над триста пъти. Това е пиеса в много подобен ключ...

Баща ми не доживя да види нещо, което аз съм правил. Просто така се разпредели живота... Гледал е мои кинонеща, но не и театрални. С времето започнах да се отдалечавам от тази въпрос, защото най-гадното, което може да се докара, е някакво сравнение, в което човек да се запита „Какво би казал майсторът?“. А той е изключителен майстор и веднага ще види дефекти на 1500 места.

Той имаше едно страхотно настояване – да е живо това, което се случва, каквото и да се случва! От тази гледна точка, ръчкам актьорите и ги карам въпросите да звучат истински, да пронизват другия като с шпага. Мисля, че в тези моменти едно облаче, там горе, е малко по-светло и може би правим нещо както трябва...

Но с такава голяма фигура сянката е много мощна. От друга страна, изкуството е и индивидуално нещо. В този смисъл, аз правя театър – не за да се сравнявам с Младен Киселов. Но дано да му харесва...

Автор – Даниел ДимитровОператор – Борислав БориславовМонтаж – Валя Ковачева

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Американски сайт за туризъм обяви Перперикон за европейския Мачу Пикчу
В навечерието на Коледа свещеният скален град Перперикон получи още едно голямо признание. След като преди месец той влезе в десетката на класацията на най-интересните археологичес ...
Лондончанка получава коледни картички от германска приятелка от 76 години
Възрастна британка получава от 76 години коледни картички от германка, с която си пише от 12-годишна, съобщи Пи Ей Мидия/ДПА. Силвия Пъркинс, на 88 години, от Лондон започнала да ...
Тази година Ханука започва на Коледа, което е календарна рядкост
Ханука - осемдневният празник на светлината в юдаизма, тази година започва на Коледа, което се е случвало само четири пъти от 1900 г. насам, съобщава Асошиейтед прес. Защо Ха ...
Коледна песен от търговищкото сeло Вардун, записана и нотирана от Руси Коджаманов, шества из страната
Коледна песен от търговищкото сeло Вардун, записана и нотирана от Руси Коджаманов, шества из страна години наред, чрез коледарски дружини. Песента, в която се пее, „Тръгнали ...
Детският хор на БНР, Еделина Кънева и Руслан Мъйнов са сред изпълнителите в „Българската Коледа“
Детският хор на Българското национално радио (БНР), Еделина Кънева и Руслан Мъйнов са сред изпълнителите, които ще се включат тази вечер в инициативата в „Българската Коледа& ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Американски сайт за туризъм обяви Перперикон за европейския Мачу Пикчу
В навечерието на Коледа свещеният скален град Перперикон получи още едно голямо признание. След като преди месец той влезе в десетката на класацията на най-интересните археологичес ...
Празничната програма в Кюстендил продължава с караоке и награди, съобщиха от Общината
Празничната коледна програма, започнала вчера, продължава в Кюстендил през целия ден, както и вечерта, когато ще се състои караоке парти, казаха от общинския отдел "Култура и духов ...
Лошото време в Бургас отмени концерта на централния площад в града
Заради лошите метеорологични условия, се отменя празничната програма за днес на откритата сцена на площад "Тройката" в Бургас, съобщиха от Общината. Довечера трябваше да свирят гр ...
Лондончанка получава коледни картички от германска приятелка от 76 години
Възрастна британка получава от 76 години коледни картички от германка, с която си пише от 12-годишна, съобщи Пи Ей Мидия/ДПА. Силвия Пъркинс, на 88 години, от Лондон започнала да ...
Бивша служителка на режисьора Балдони подкрепи обвинения на актрисата Блейк Лайвли срещу него
Твърденията на актрисата Бейл Лайвли, че актьорът Джъстин Балдони, който е и режисьор на филма "Никога повече", е подел клеветническа кампания срещу нея, намират подкрепа в показан ...
Тикер в 02:00 ч.
В навечерието на Коледа свещеният скален град Перперикон получи още едно голямо ...
Начало Авансцена
5726
Авансцена

„Слънчева линия“ – трябва да удариш дъното, за да можеш да обичаш някого отново (интервю)

Какво се случва на седмата година от брака. Как животът на една двойка се превръща в боксов ринг. И как войната между мъжа и жената може да бъде унищожителна, но и възпламеняваща.Яна Маринова и Петър Петров-Перо играят в постановката „Слънчева линия“ от Иван Вирипаев в „Червената къща“.

| 06 Декември 2024, 13:13 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
„Слънчева линия“ – трябва да удариш дъното, за да можеш да обичаш някого отново (интервю)
„Слънчева линия“ – трябва да удариш дъното, за да можеш да обичаш някого отново (интервю)
Снимка © DFA

Какво се случва на седмата година от брака. Как животът на една двойка се превръща в боксов ринг. И как войната между мъжа и жената може да бъде унищожителна, но и възпламеняваща. Яна Маринова и Петър Петров-Перо играят в постановката „Слънчева линия“ от Иван Вирипаев в „Червената къща“.

„Точно това трябва да се случи – да удариш дъното и да се сблъскаш със собственото си его, и с всичките измислици, и филми, в които си се вкарал – за да можеш наново да обичаш някого, с когото си във връзка вече седем години, както са нашите герои“, казва Яна Маринова. 

Моята идея и цел е да направя максимално истински нещата. Не се стремя да са модерни или шокиращи. Базирам творбите си на най-простите сюжети. Това каза художникът Красимир Желев, който подреди изложба живопис в Сарафската къща в Самоков. 

Експозицията бе официално открита от самоковския художник Георги Георгиев, който е и куратор. Той поздрави Желев и посочи, че творбите му заслужават да бъдат видени.

Красимир Желев разказа още, че се стреми да достигне духовно излъчване в общото, което е присъщо на набизма (движение в изкуството). 

Отскоро художникът твори и фигурални композиции и по думите му това е благодарение на житейския път, по който е тръгнал и заради вдъхновението, което е получил от разложкия край, където живее от няколко години.  

Той припомни думите „половин час и 30 години преди това" отнема изработването дадена к

Спектакълът „Дъхът на дявола“ на Ловешкия театър ще гостува в Свищов.

Постановката ще се играе на 9 декември в Първо българско народно читалище „Еленка и Кирил Д. Аврамови - 1856“, съобщиха от културната институция.

“Дъхът на дявола” е романтична комедия, която се вглежда в живота на младите хора, в техните вълнения и мечти. Сюжетът е изтъкан от интересни ситуации с неочаквани обрати и доставя рядко срещано удоволствие.

В главната роля е актьорът Христо Мутафчиев, който си партнира на сцената с Боряна Бабанова, Деян Жеков, Богомила Николова и Петко Венелинов. Режисьор на комедията е Боил Банов. Сценографията е на Кирил Наумов, музиката е на Мáртин Костакиев, а преводът е на Нева Мичева.

Припомняме, че премиерата на спектакъла на ловешката сцена беше в началото на юни т.г.

Картина, намерена от вехтошар в изба в Капри, Италия, преди повече от 60 години, може да се окаже творба на Пикасо, съобщи ДПА. 

Десетилетия наред картината е висяла в евтина рамка на стена в дома на търговеца. Настоящите собственици са се допитали до експерти, които са им казали, че асиметричният портрет на жена е вероятно да се окаже творба на Пикасо. 

Вестник "Ил Джорно" съобщава, че анализът на експертите от швейцарската фондация "Аркадия" показва, че подписът на Пикасо е автентичен.

Луиджи Ла Росо от Помпей е почиствал избеното помещение на вила в Капри през 1962 г., когато е открил навитата на руло картина. Той я е взел със себе си и я е окачил в дома си. Синът му Андреа е казал пред репортери, че майка му е мразила картината, намирала я е за "грозна" и е искала да я махне от стената в дома.

"Родителите ми бяха обикновени хора, не знаеха

Сандански е последният град от турнето на Лили Иванова в страната.

Утре в 20:00 часа в Домът на културата в града започва концертът на примата на българската естрада.

"Този концерт е сам по себе си по-специален, защото с него се закрива турнето в страната.

Остава големият концерт на 14 декември в София. Тоест Сандански ще има честта да бъде последният град от турнето на Лили Иванова за тази година", каза Николай Недеков - асистент и мениджър на Лили Иванова.

Последният концерт на примата в Сандански е бил през 2022 година отново в културният дом в града. Билетите за концерта утре, който е част от националното турне на най-голямото име в българската поп музика са разпродадени много преди дата на събитието.

Заедно с примата Лили Иванова на сцената в Сандански утре вечер ще излязат музикантите от LI Orchestra - Ангел Дюлгеров (китари, цигулка), Орл

Нови имена като Теди Суимс, Бенсън Буун, Шабузи и Чапъл Роун се изкачиха до първите места в класациите на „Билборд“ тази година. Те бяха номинирани и в категорията за нови изпълнители за музикалните награди на изданието, заедно с Томи Ричман. 

Отличието на 12 декември спечели Чапъл Роун. 

Чапъл Роан влезе за първи път в класациите на „Билборд“ с дебютния си албум The Rise and Fall of a Midwest Princess през април 2024 г. Той се изкачи до топ 10 бавно – през 12-ата седмица и след това остана почти постоянно в нея. Песента, която й донесе голяма популярност, е Good Luck, Baby от 2024 г. Междувременно още шест нейни песни станаха популярни - Red Wine Supernova, Hot to Go!, Pink Pony Club, Casual, Femininomenon and My Kink Is Karma. Чапъл Роан беше номинирана от „Билборд“ и за най-добра певица, но статуетката отиде при Те

„Комедия, в която се показва как може да бъде постигнат положителен резултат“ е подзаглавието на пиесата. И, ако това е комедия, в която се показва каквото и да било, ние сме в жанра на демонстрацията. В цялото това нещо героите непрекъснато търсят контакт с публиката, от който очакват разбиране и съпричастност. Публиката е насърчена да има мнение, а не просто да гледа сеира“, коментира режисьорът Мартин Киселов.

„Това, което е заложил и самият Вирипаев, е, че има една тънка ирония. Затова нещата не са толкова трагични, когато ги чуеш. А през абсурда на иронията, с която си отговаряме един на друг, едновременно прозира комедията, но се усеща и дълбочината на проблема, и неговата болезненост, и това е целта, която искаме да прокараме към зрителите. През комедията те да си кажат „Боже, това е толкова смешно, но ми е неудобно да го гледам!“, казва Петър Петров-Перо.

Чрез колекция от над 5500 захарчета млада жена от Търговище съхранява отношението и любовта на близки и приятели към себе си. Александрина Ангелова е родена в Търговище, но от 15 години живее със семейството си в Пловдив. В родния град се ражда хобито й – да събира захарчета, а в града под тепетата и с годините бройката постепенно расте, благодарение на подкрепата на запознатите със заниманието й, казва тя .

Още от детските си години  34-годишната днес Александрина се запалва по събирането на захарчета. „Започнах случайно. Всички деца събираха салфетки и ароматизирани картинки - по онова време това беше модерно. Аз исках да си измисля нещо различно и на шега започнах със захарчета“, спомня си Александрина. 

Младата жена разказва, че първоначално майка й е била най-активна в попълването на колекцията. „Спомням си, че си взимаше кафе от

Творческият екип на плевенската арт школа „Колорит“ се завърна с награди от 25-о издание на Международна среща на младежкото изкуство „Евора 2024“ в Португалия. Това съобщи ръководителят на школата Майя Ананиева.

Заедно с нея в международния форум са участвали Пламена Захариева (14 г.) и Елена Георгиева (15 г.). Двете момичета са отличени за творбите си на тема „Творческо пресъздаване на художествена творба от Музея в Евора“, създадени по време на пленера, съпътстващ младежката среща. В него са участвали близо 50 млади художници от различни страни. Пламена е отличена с втора награда, а Елена с поощрителна.

Повод за поканата към плевенската школа за участие в международната среща са отличените рисунки на нейните възпитаници от конкурса за рисунка „Евора 2024“ на тема „Чудесата на морското дъно“. В индивидуалното

Изложба, посветена на 120-та годишнина на художника Бочо Донев, се открива в троянската галерия „Серякова къща“ на 14 ноември, съобщи Мариела Шошкова, уредник в галерията.

Бочо Донев е основоположник на троянската живописна традиция, посочи тя. Над 90 негови творби се съхраняват във фондовете на Музея на занаятите в Троян. 

Част от творбите, включени в изложбата, ще бъдат показани за пръв път, уточняват организаторите от музея. Народно читалище „Наука – 1870 г.“ – Троян и Средно училище „Св. Климент Охридски“ в града също ще предоставят платна за експозицията.

На откриването на изложбата ще бъде представена и книгата на Бочо Донев „Автобиографични бележки“, чийто ръкопис дълги години се съхранява в архива на Музея на занаятите.

Като творец Донев рисува предимно пейзажи, битови композиции,

Дългоочакваното продължение на филма "Гладиатор" все още не е излязло в САЩ, но режисьорът Ридли Скот вече обяви, че работи по трета част - 24 години след излизането на първия, който спечели пет награди "Оскар", предаде АФП.

"Гладиатор 2" ще излезе на екран в САЩ този петък, а в Европа вече е в киносалоните. В България продукцията излезе на 15 ноември. 

Блокбастърът с кървав сюжет, подхранван от жаждата за отмъщение на героите, получи сравнително добри отзиви и вече събра 87 милиона щатски долара в боксофиса на страните, в които беше пуснат миналата седмица, отбелязва АФП.

"Като се има предвид представянето в останалата част на света от вчера насам, определено ще има "Гладиатор III", заяви Ридли Скот на американската премиера в Лос Анджелис в понеделник.

"И тъй като въпросът става и финансов, би било лудост да не обмисляме трета част", допълни брит

Избраният за следващ президент на САЩ Доналд Тръмп обяви вчера, че е определил продуцента на дългогодишното си телевизионно риалити шоу „Стажантът“ ("The Apprentice") за специален пратеник на неговата администрация в Обединеното кралство, предаде Ройтерс.

64-годишният Марк Бърнет създаде шоуто, което направи Тръмп международно известен с уволнението на поредица от участници, борещи се за място в неговия бизнес.

Роденият във Великобритания Бърнет създаде или продуцира "Survivor", "Shark Tank" и други телевизионни предавания и беше председател на MGM Worldwide Television Group.

Преди това Тръмп беше избрал бизнесмена Уорън Стивънс за посланик във Великобритания. В петък правителството на Великобритания назначи Питър Манделсън за посланик в САЩ.

Задачата на Манделсън ще е да ухажва Тръмп, да избегне търговска война и да запази единството на Лон

Вирипаев по такъв начин е скрил светлината, че през цялото време да изглежда така, сякаш я няма – за да може накрая наистина да светне и да покаже, че път има, допълва той.

В екипа на „Слънчева линия“ са също композиторът Калин Николов, а сценографията е на Илияна Кънчева. Преводът е на Диана Конрад.

Режисьорът Мартин Киселов и актьорите Яна Маринова и Петър Петров-Перо , в разговор с Даниел Димитров – за актьорския тандем, за „откриването“ на пиесата и темите в нея – за кризата в семейните отношения и тяхната трагично-комична същност, за живота като боксов ринг, за унищожителността на войната между мъжа и жената, и защо хората „трябва“ да се обичат, за играта с публиката и как би погледнал на пиесата Младен Киселов. 

Да започнем с това как бе събран сценичният тандем Яна Маринова и Петър Петров-Перо?

Яна Маринова: Перо е открил пиесата, която свързва с негова лична история. Той много е искал да работи с режисьора Мартин Киселов, а аз случайно в този момент се оказах в полезрението на Мартин. И извадих чиста проба късмет да поканят мен, защото всяка актриса би могла да бъде на моето място...

Петър Петров-Перо: Срещата с Яна Маринова е късметлийско стечение на обстоятелствата. За пиесата ми каза мой много близък приятел и колега – Любослав Неделчев. Прочетох я миналата година и я оставих да отлежи, и да порасне като идея. 

Открай време съм почитател на работата на Мартин Киселов, исках да играя с него и затова го поканих да режисира. Той пък хареса текста и когато нещо трябва да се случи, то се случва – ние сме просто проводници...

Темата е и комична, и болезнена. Как се пази баланс в такъв случай?

Мартин Киселов: Ще отговоря, като вляза в езика на Вирипаев – ако приемем, че нещата не са на скала, а са в кръг, колкото по-страшно става в един момент, то отива в комичното. И обратното. Има моменти, в които двамата герои така хубаво изтрещяват, че човек се смее на глас.

Яна Маринова: Признавам си, че имаше моменти от репетицията, в които режисьорът ни казваше, че отиваме в драма, в която му идва да си пререже вените. А след това пък вървим по повърхността... Всъщност, този баланс се постига с много работа, с анализи, с проверката на времето и на репетиции, които продължиха близо три месеца.

Основното е да не играем представата за това какво се случва, когато една двойка се разделя или се кара. Да е достатъчно болезнено, както би била болезнена раздялата или разводът, и в същото време да не можеш да не се смееш отстрани.

Петър Петров-Перо: Хубавата комедия е един от най-трудните жанрове за постигане на сцената. Защото комедията за едни, е трагедия за други. За да се изведе качествено комедията, трябва да се мине през всички слоеве на текста. Балансът е трудно установим, но всичко е въпрос на опит и на практика – повтаряме, експериментираме... И двамата с Яна имаме тенденция към импровизация и освободено поведение.

Това, което е заложил и самият Вирипаев, е, че има една тънка ирония. Затова нещата не са толкова трагични, когато ги чуеш. А през абсурда на иронията, с която си отговаряме един на друг, едновременно прозира комедията, но се усеща и дълбочината на проблема, и неговата болезненост, и това е целта, която искаме да прокараме към зрителите. През комедията те да си кажат „Боже, това е толкова смешно, но ми е неудобно да го гледам!“.

Вирипаев представя една криза, която преминава като ураган на бойно поле, след това изгаря в любовен огън, а после – в река от безразличие. Запазен ли е този ритъм в спектакъла?

Яна Маринова: Точно това трябва да се случи – да удариш дъното и да се сблъскаш със собственото си его, и с всичките измислици и филми, в които си се вкарал – за да можеш наново да обичаш някого, с когото си във връзка вече седем години, както са нашите герои.

Мартин Киселов: Самата пиеса е фразирана от нас чрез музикално-цветови интермедии. Те са като рундовете на един боксов двубой.

Унищожителна ли е войната между мъжа и жената в „Слънчева линия“?

Яна Маринова: Войната е унищожителна и в същото време възраждаща и възпламеняваща – като феникс от пепелта. За себе си кръстих пиесата „Полша срещу Русия“, защото знам че Вирипаев е руснак, който се е скрил от системата (Иван Вирипаев е драматург, театрален и филмов режисьор, преподавател, продуцент, актьор, роден през 1974 г. в руския град Иркутск, където завършва режисура. Полски гражданин е от 2022 г., женен е за полякиня, ръководи проекта Teal House – бел. а.). Ако обобщим мисленето на типичния по-източен мъж, който се сблъсква с една по-европейско мислеща жена, с която трябва да има приятелство във връзката, това е неизбежен сблъсък и той е толкова смешен.

Петър Петров-Перо: Яна много добре го назова, но аз ще използвам други думи и това е необходимост от катарзис. Без катарзис нищо не може да просъществува и да се възроди с нови сили. Очевидно, има нещо в проклятието на седмата година на взаимоотношенията между двама души. Това е един много особен предел, който, ако бъде преминат, хората може и да разцъфнат...

Мартин Киселов: При ситуация, в която хората се обичат, любовта разчита на погледа на другия. Напоследък е модерна тази самовлюбена, нарцисова любов, но всъщност истинска любов има, когато те гледат други очи – заради които правиш каквото правиш и съответно зависиш от харесването на другия. Тогава неговото нагрубяване и изстудяване може да бъде унищожително. Ако останем в метафората на боксовия мач – имаме схватка за това да ме обичаш както аз искам да ме обичаш, схватка до смърт...

Има ли игра с публиката в това представление?

Мартин Киселов: Самият Вирипаев започва текста със „Слънчева линия – комедия, в която се показва как може да бъде постигнат положителен резултат“. Това е подзаглавието на пиесата. И, ако това е комедия, в която се показва каквото и да било, ние сме в жанра на демонстрацията. В цялото това нещо героите непрекъснато търсят контакт с публиката, от който очакват разбиране и съпричастност. Публиката е насърчена да има мнение, а не просто да гледа сеира...

Яна Маринова: Аз си пожелавам публиката да се разделя буквално на две страни – да има боксов мач. Искам да защитават мен, а другите – него, като е желателно 75% публиката да бъде на моя страна (Смее се – бел. а.).

Петър Петров-Перо: Това е един прекрасен експеримент. Аз не съм играл по такъв начин досега – с публика, която те заобикаля на 360 градуса. Ние използваме един много силен Брехтов принцип на комуникация с публиката, без пряко да я вкарваме като участник. По-скоро, зависим от нейното мнение и изискваме мнението . Предполагам, че това е много високо майсторство, защото е трудно. От друга страна, това е съвременен театър. Не можем да се правим, че публиката не съществува. Ние играем за нея.

Има ли слънчева линия на боксовия ринг?

Яна Маринова: Да, слънчевата линия е дори в имената на нашите герои – Солейлайн. Но тя е и във всеки един от нас. Просто виждаш две половини в един човек и като с лазер можеш да ги разрежеш. Едната половина я обичаш, а заради другата искаш да му извиеш врата...

Мартин Киселов: Най-тъмно е преди да изгрее слънцето. Не случайно 800 пъти в пиесата се повтаря, че часът е 5:00 сутринта. Ние не можем да сме жестоки към някой, който ни е безразличен. Различен ни е! И там е надеждата според мен.

Петър Петров-Перо: Вирипаев по такъв начин е скрил светлината, че през цялото време да изглежда така, сякаш я няма – за да може накрая наистина да светне и да покаже, че път има...

Намерихте ли за себе си отговор на въпроса защо хората трябва да се обичат?

Яна Маринова: Аз за себе си смятам, че откакто съм се родила знам защо трябва да обичам. През тази пиеса намерих отговор защо като жена не съм била разбирана във връзки и в приятелства...

Няма любов при хора, които не могат да се напаснат, които са се събрали просто заради някаква химия...

Петър Петров-Перо: Няма да отричам, че този текст много ми помогна на мен лично да преосмисля някои неща. Аз имам прекрасния късмет текстовете, с които се сблъсквам, да имат пряко отношение към различни периоди в моя живот.

Целият процес беше един миникатарзис за мен самия – който ме караше да преоткривам и собствените си грешки, нещата, които съм изпуснал или не съм забелязал в партньора ми. Затова се надявам да ме направи по-добър в любовта.

Мартин Киселов:  Ние искаме да се видим в очите на някой друг. Хората трябва да се отдадат на любовта, когато им се случва, и да пробият своята самодостатъчност. Защото има хора, които ще предпочетат да останат вкъщи пред това да излязат и да срещнат някого. И междувременно се оплакват онлайн как не срещат никого...

Г-н Киселов, как би погледнал режисьорски баща Ви – Младен Кииселов, на тази пиеса?

Мартин Киселов: Точно преди да падне завесата на пандемията, имаше план да се докара неговото последно представление – „Кой се страхува от Вирджиния Улф“. То беше поставено в Естония, беше играно над триста пъти. Това е пиеса в много подобен ключ...

Баща ми не доживя да види нещо, което аз съм правил. Просто така се разпредели живота... Гледал е мои кинонеща, но не и театрални. С времето започнах да се отдалечавам от тази въпрос, защото най-гадното, което може да се докара, е някакво сравнение, в което човек да се запита „Какво би казал майсторът?“. А той е изключителен майстор и веднага ще види дефекти на 1500 места.

Той имаше едно страхотно настояване – да е живо това, което се случва, каквото и да се случва! От тази гледна точка, ръчкам актьорите и ги карам въпросите да звучат истински, да пронизват другия като с шпага. Мисля, че в тези моменти едно облаче, там горе, е малко по-светло и може би правим нещо както трябва...

Но с такава голяма фигура сянката е много мощна. От друга страна, изкуството е и индивидуално нещо. В този смисъл, аз правя театър – не за да се сравнявам с Младен Киселов. Но дано да му харесва...

Автор – Даниел ДимитровОператор – Борислав БориславовМонтаж – Валя Ковачева

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Американски сайт за туризъм обяви Перперикон за европейския Мачу Пикчу
Лондончанка получава коледни картички от германска приятелка от 76 години
Тази година Ханука започва на Коледа, което е календарна рядкост
Коледна песен от търговищкото сeло Вардун, записана и нотирана от Руси Коджаманов, шества из страната
Детският хор на БНР, Еделина Кънева и Руслан Мъйнов са сред изпълнителите в „Българската Коледа“
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Декември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Американски сайт за туризъм обяви Перперикон за европейския Мачу Пикчу
Калейдоскоп
Празничната програма в Кюстендил продължава с караоке и награди, съобщиха от Общината
Под прожектора
Лошото време в Бургас отмени концерта на централния площад в града
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.