NRD Начало
Петък, 22 Ноември 2024
Начало Под прожектора Иван Пенчев за 20-годишнината на Quarto: Всичко хубаво предстои, но и досега беше много хубаво
2287
Под прожектора

Иван Пенчев за 20-годишнината на Quarto: Всичко хубаво предстои, но и досега беше много хубаво

Всичко хубаво предстои, но и досега беше много хубаво, казва цигуларят Иван Пенчев. Преди почти двадесет години той е един от основателите на камерната формация Quarto, заедно с Татяна Тодорова – виола, и Светлана Станчева – цигулка. В началото с тях е и Стоян Божков – виолончело, но след две години идва Димитър Тенчев, водач на „Софийски солисти“. Пианистката Дарина Василева остава в Белгия  след едно от турнетата

| 20 Ноември 2024, 16:49 ч.
Иван Пенчев за 20-годишнината на Quarto: Всичко хубаво предстои, но и досега беше много хубаво
Иван Пенчев за 20-годишнината на Quarto: Всичко хубаво предстои, но и досега беше много хубаво
Снимка © Даниел Димитров / БТА

Всичко хубаво предстои, но и досега беше много хубаво, казва цигуларят Иван Пенчев. Преди почти двадесет години той е един от основателите на камерната формация Quarto, заедно с Татяна Тодорова – виола, и Светлана Станчева – цигулка.

Новият творчески сезон на Драматично-кукления театър (ДКТ) "Васил Друмев" започна с премиера на "Земята е  плоска" по драматургия на израелския драматург Ханох Левин, съобщи директорът на шуменския театър Илия Виделинов. Режисьор на спектакъла е Благой Бойчев, има двама гост-актьори - Ованес Торосян и Ивайло Драгиев, съобщи той.

Виделинов съобщи, че на 17 септември предстои втората премиера за сезона, на документалния спектакъл "Няма" на режисьора Неда Соколовска. Той припомни, че работата по вербатим спектакъла е започнала с уъркшоп по тема "Без вода", по време на фестивала "Друмеви театрални празници" през месец май. "Това са реални документални, записани случки, които отразяват ситуацията в града и в по-глобален мащаб, напомнят колко е ценна водата. Надявам се да успеем да обърнем внимание към този наболял проблем", каза още директорът на шуменския театър.

През

Пианистът Иван Мелон Люис изнася единствения джаз концерт на „Пиано екстраваганца” тази година – на 31 октомври в Sofia Live Club.

Музикантът има седем издадени албума, пет номинации и е носител на Latin Grammy – за най-добър латино джаз албум за 2021 г., информират от института „Сервантес“, който си сътрудничи с 14-ото издание на международния фестивал, чийто основател и артистичен директор е Людмил Ангелов.

Роденият през 1974 година в Куба пианист, композитор и музикален продуцент е смятан за един от най-влиятелните музиканти на своето поколение.

„Широко признат за работата си с кубинския певец Исак Делгадо, Мелон е постигнал забележителна работа, която дълбоко бележи представата за изпълнение на пиано в съвременната кубинска танцова

Спектакълът „В ритъм: Пулсът на огъня“ ще има премиера на 16 септември в парка на НДК,  в рамките на 13-ото издание на международния фестивал за куклен и уличен театър „Панаир на куклите“, съобщават от „Жар театър“.

„В ритъм: Пулсът на огъня" е алегоричното и атрактивно представление, което продължава линията на предишните мащабни огнени зрелища на „Жар театър“ („Игнис“, „Паметта на огъня“, „Душа: пробуждане“). Той съчетава в себе си специално написаната от композитора Йордан Владев музика, изкуството на Мима и пантомимата, огнени визиони и картини, хореографии с огнени реквизити и разбира се – ритъм. Включените в спектакъла „огнени барабани“ са уникална техника на б

Изложба на Райна Стоймирова ще бъде представена в галерия „Контраст“.

Експозицията е озаглавена „Фрагменти и усещания“ и ще бъде открита на 18 септември, съобщават организаторите.

„Изложбата „Фрагменти и усещания“ в галерия „Контраст“, включва най-нови творби и такива от последнaтa годинa на художничката, която отново не изневерява на своя художествен изказ и комуникация със зрителите, използвайки експресивната сила на цветовете. Нейните послания са свързани с пресъздаване на силни усещания, с алегории и метафори на състояния като извисяване, завръщане, потапяне, обгръщане, пропадне, влюбване, докосване. Виждаме фрагменти от нейния илюзорен микрокосмос, изграден около основни природни елементи – вода, въздух, земя, огън, етер“, разказва кураторката Христина Бобокова.

По думите й художествени

Елементи от „Пустоно лудо и младо“ звучат в припева на новата песен „Демон“ на Диа, съобщават от екипа на младата изпълнителка.

Музиката е нейна и на Алекс Нушев. Текстът е на самата Диа (Димана Мирчева).

„Песента представя мой сън, в който аз жената, съм демонът. Моят глас разказва за история между мен и мъж, който желае да бъда негова жена. Той вижда в мен не тъмната, а светлата част. Демонът за него е светлина, въздух и вода. Без своя демон той не може да живее. Но аз бягам от него, защото съм свръхестествено създание и не мога да бъда до смъртен. Даже хората ме сочат с пръст и казват: „Тъмнината тя е! Демон там витае“, разказва певицата. 

Видеото е снимано в 100-годишната сграда на бивша керамична фабрика със специалното участие на Явор

В началото с тях е и Стоян Божков – виолончело, но след две години идва Димитър Тенчев, водач на „Софийски солисти“. Пианистката Дарина Василева остава в Белгия  след едно от турнетата. Във формацията на нейно място работят Христо Казаков, Лора Чекоратова, Людмил Ангелов, Надежда Цанова...  

„Радвам се, че Quarto стана като емблема към Софийската филхармония. Хората ни познават и ни търсят, което е фантастично. Аз не съм се и надявал на подобно нещо. Моята цел е Quarto да е емблема на едно приятно изживяване на концерт, което да донесе нещо повече духовно. И всеки човек, като излезе от наш концерт, да е научил нещо различно и може би да стане по-добър“, коментира Иван Пенчев. 

На 23 ноември формацията излиза за пореден път на сцената на зала „България“, заедно с пианиста Емануил Иванов, за да представят творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович.

Иван Пенчев , в разговор с Даниел Димитров – за най-запомнящите се метаморфози на Quarto през годините, за отношението към камерната музика и как се прави музика на фона на битовизмите, за бъдещите концерти с Джейкъб Колиър и Омар Маса.  

Кои са най-запомнящите се метаморфози, през които минахте за тези двадесет години?

Година след турнето на белгийска земя, Opera D`amore гостува за втори път в Антверпен и Гент (Белгия).

Оперният спектакъл, изпъстрен с прочути арии, дуети и увертюри, подобри собствените си рекорди – близо 3000 зрители за два дни, дълги нестихващи аплодисменти и молба от публиката за нови и нови дати и турнета, разказва Живко Ботев, мениджър на продукцията. 

По думите му Еделина Кънева, Илина Михайлова, Ирене Молинари, Доменико Менини, Рейналдо Дроз, Росен Ненчев, Денис Бояджиев, Теодор Петков, Мария Анастасова, Андрея Мирчев и Аида Пипоян са накарали същата публика да плаче, да ръкопляска френетично и да вика „Още, още!" дълго след последните акорди дирижирани от маестро Димитър Косев.

Разказвачът на тази класическа приказка е бли отново британския чаровник

Актьорът, режисьор и продуцент Джон Кразински (45 г.), обявен от списание "Пийпъл" за "най-сексапилният жив мъж" на 2024 г. , се чувства най-удовлетворен и истински щастлив от семейството си. Той е женен за актрисата Емили Блънт и е баща на двете дъщери.

Кразински казва това в интервю за изданието, посветило му в последния си броя голяма статия и корицата.

В "Късното шоу на Стивън Колбер" по телевизия Си Би Ес, където беше обявен носителят на титлата, актьорът каза, че след като разбрал "на мига е изгубил съзнание" и в главата му нямало никаква друга мисъл, освен че вероятно е "измамен".

За съпругата му обаче признанието е повод да поръча актуалната корица на "Пийпъл" да бъде отпечатана като фототапет, който да окачи в семейния им дом в Бруклин. Това обявила тя шеговито пред мъжа си, след като й съобщил, че е женена за най-сексапилния мъж тази година. Кразински

Селекция на наградени творби от единадесетото издание на Международен фото салон Пловдив 2024г. ще бъде представена тази вечер в арт галерия „Кръг“ в Кърджали, каза галеристът Галина Димова.

Тя припомни кърджалийската следа на фото салона – негови организатори са брат и сестра от родопския град – Антон и Любка Савови, които ще присъстват и на откриването на изложбата. След 10 проведени издания на Международния фото салон, двамата са удостоени със сребърен плакет на Международната федерация за фотографско изкуство (FIAP).

Кърджали е първата спирка на пътуващата фото експозиция, а събитието е част от програмата за Деня на Кърджали – 21 октомври. 

В Международен фото салон Пловдив 2024 г. са участвали над 5 хиляди фотографии на 350 автори от 37 държави. 

„Голямата новина за българската фотография е, че купата н

Китарният квинтет „Пловдив“ ще гостува на 14 октомври в зала „Снежана Янева“ на Градска библиотека „Пеньо Пенев“ в Димитровград, съобщиха от пресслужбата на общината.

Камерната инструментална формация се състои от петима изпълнители на класическа китара, като в определени произведения една от партиите се изпълнява от акустична бас китара, допълват организаторите.

Концертът на Милена Манева - Вълчева, Калин Георгиев, Йоана Тихолова, Стела Митева-Динкова и Костадин Динков, е част от програмата на 34-ото издание на Есенните музикални дни „Жул Леви“.

Репертоарът на квинтета е с акцент върху съвременни автори и произведения от български композитори.

Формацията е създадена през 2021г., като състав, който обединява педагози-изпълнители от водещи образователни институции в Пловдив: Националното училище за музикалн

Фенове на Status Quo пристигнаха от много страни, за да гледат това, което вероятно бе последното шоу на световноизвестната рок група, съобщава Би Би Си.

Британските рокаджии бяха хедлайнери на събитието Live in Somerset във Вивари парк в британското градче Тоунтън в петък вечер.

Вокалистът Франсис Роси заяви по-рано в интервю за „Дейли мирър“, че това турне ще е последното им - и концертът в Тоунтън ще бъде финалният от турнето.

Групата не се сбогува с публиката от сцената, но 61-годишният фен Алфонсо Качиаторе, който ги е гледал на живо повече от 300 пъти, заяви, че краят на турнетата на Status Quo „ще остави празнина“.

Ако концертът в петък е последният, това може би е знаково, тъй като дългогодишните членове на групата Роси и Рик Парфит се срещат за пръв път преди близо 60 години именно в графство Съмърсет.

Първоначал

 - Преди 20 години беше първата ни среща с останалите от квартета, на един майсторски клас, който Юлия Христова организираше с Нов симфоничен оркестър, с диригент Густав Майер. Беше голям празник, защото такива имена още не идваха в България често.

Тогава решихме да направим квартет и да свирим заедно. По-възрастни колеги ми казаха: „Защо ще се занимаваш с камерна музика в България, няма абсолютно никакъв смисъл“. Аз се заинатих и си дадох дума, че след няколко години ще сме на голяма сцена в зала „България“. Ако не успеем, просто няма да успеем. Ще сме си хвърлили труда на вятъра. 

След това, покрай първите спечелени конкурси, ме питаха как се казваме. Тъй като почти целия квартет бяхме в една квартира, оттам дойде и името. Когато човек си търси квартира в средиземноморските страни, той обикновено търси куарто (апартамент под наем). 

Покрай 250-годишнината на Моцарт, австрийското посолство беше организирало голям конкурс, ние спечелихме и така се изстреляхме. Запознахме се с нашия любим професор Козев. Това е челистът на квартет „Димов“, който дълги години беше наш ментор. Тогава го попитаха чии ученици сме, а той отвърна „Не знам чии ученици са, но от днес са мои“.

След това имаше няколко години, които ходихме всеки ден в неговата къща на площад „Журналист“ и там свирехме по шест-седем  часа. Той ни даваше напътствия и съвети. И всъщност това беше в началото, след което се подредиха доста други конкурси – може би 15 или 16. 

Иначе, първото ни много важно събитие беше 2010 година, когато пътувахме с тракийското съкровище до Брюксел. Имахме голям концерн в Европарламента. Следващата година вече сами си разлепвахме афишите за концерт в голямата зала „България“ с клавирни квинтети на Шуман и Юлиуш Зарембски, които не са за много широка публика. Ръководството на филхармонията беше доста учудено, защото залата беше абсолютно пълна. Тогава ни предложиха да бъдем филхармоничен състав. Казвам състав, защото вече от няколко години се разширихме и в момента работим почти като камерен оркестър. Нашата първоначална идея с Quarto беше точно това – да е като квартира, в която има непрекъснато купон и да каним много приятели. 

А защо е важно да се поддържа постоянен състав и доколко това е възможно? 

- Задължително е даже. Ние, практически, от почти 20 години не сме променили състава. Единствено първата пианистка – Дарина, остана да живее в Белгия. Дори не знам как минаха толкова години.

Имаме над 500 концерта досега, като публиката в София вижда само малка част от всичко, което правим, защото правим доста проекти из страната, а и в чужбина сме доста често. Почти всеки месец имаме турнета някъде по света. Тази година, примерно, сме били в над десет страни, освен всичките концерти, които публиката вижда тук. Започнахме с турне във Варшава, в една прекрасна зала, с прекрасна публика.

През годините променя ли се отношението към камерната музика? Чужбина ли е мястото, където се чувствате по-комфортно като изпълнители на тази музика? 

- Аз лично се чувствам най-добре в зала „България“, защото вече я познаваме и се чувстваме като в свои води. Знаем акустиката на залата, всичко ни е познато...

В чужбина е много вдъхновяващо. На 2 февруари бяхме в зала „Малибран“, една от най-хубавите оперни зали в Италия, във Венеция. За нас е голяма отговорност, защото на всеки подобен концерт представяме и България, освен нас самите.

Съвсем скоро се върнахме от Уелс, където свирихме в невероятната зала на Би Би Си в Кардиф. И навсякъде ни приемат много горещо. Бяхме почти като рок звезди, заедно с Георги Андреев. На излизане от залата, хората от съседните заведения, които са били на концерта, започнаха да ни аплодират по улицата. Жалко, че ние не сме такива хора – да се снимаме. Но, в крайна сметка, ангажиментите продължават... Тази година обикаляме с един фантастичен проект – „Гласове и струни“, заедно с  „Мистерията на българските гласове“ и с Георги Андреев, който направи нови творби и аранжименти. Направихме и записи. В момента се обработват и съвсем скоро ще излезе диск. 

Ще се върнете ли отново в София, където беше премиерата на този проект? 

- Сега сме в процес на обсъждане на голямо турне с Джейкъб Колиър, с когото свирихме. Така че с него ще попътуваме малко, което е прекрасно. Концертът с него в София бе доста емоционален, тъй като той пристигна в последния момент. Аранжиментите бяха почти импровизация на сцената. Предполагам, че му хареса това, което направихме, за да предложи да участваме с него и на други концерти. 

Какви други ангажименти предстоят на Quarto?

- През март сме в Норвегия, след това – във Франция. Покрай Нова година сме в Солун.

През юбилейната година сме решили да направим доста интересни концерти – и за нас, и за публиката. На 23 ноември, заедно с Емануил Иванов, ще имаме концерт в зала „България“. След това сме поканили Омар Маса от Берлин, който е единственият в света бандонеонист, който има право да свири на бандонеона на Пиацола, даден му от семейството на композитора. Събитието е на 11 декември, по повод Деня на тангото, отново в зала „България“. Това е човекът, който непрекъснато слушаме с Пласидо Доминго, например в записите му за „Сони мюзик“ и „Дойче грамофон“. Партньор е и на Даниел Хоуп. 

Повечето от хората, които каним, реално са почти невъзможно скъпи за нашите условия. Но повечето са наши приятели, затова използваме тяхното свободно време, за да го запълним с концерт с нас в България.

Моята цел е да прокарам камерната музика почти като симфонична, на преден план. Абсолютно незаслужено, в България все още се мисли, че камерната музика е за малки стаи и зали, но всъщност не е така, защото това са огромни произведения, които са не само за ценители. Те са не по малко силни от симфониите.  

Камерна е само музиката, но не и аудиторията... 

- Да, това имам предвид. Моята цел е да върна славата на камерната музика от времената на квартет „Димов“, когато те имаха концерти в голямата зала непрекъснато. И мисля, че успяваме... Щом 20 години сме на една и съща сцена, и всеки месец имаме концерти, които са добре посещавани, и хората ни очакват. Защото най-трудната задача е да си в една и съща зала, и всеки месец да представяш нещо различно. При положение, че ние сме едни и същи хора, това е най-голямото предизвикателство – 20 години да си интересен за хората и да очакват, че твоята идея ще е по-различна от всичко друго, което се случва. 

Как се запазва духът на формацията и как се прави музика на фона на битовизмите, които съпътстват всеки културен проект у нас?

- През 2016 г. имахме неочакван проблем със зала „България“ и се наложи да спрем нашите концерти там за 5-6 месеца. Но през това време успяхме два пъти да напълним зала 1 на НДК със същия състав. Едното събитие беше проект с „Акага“, а другото – с френска музика и балет.

Всеки от нас трябва да е зареден с голяма доза отстъпчивост, за компромиси. Това, между другото, важи за всички взаимоотношения. Ако между нас всичко е наред, и дори нещата да не са така цветущи, ще вървят напред. Защото ние сме колектив, който е като представителна извадка на обществото, в което живеем. Всичко, което се случва в обществото, се случва и в отношенията в по-малките групи. Така че като излезем на улицата, ние вече знаем какво се случва, защото между нас се случи същото. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
„Б.Т.Р.“ към публиката: Много е важно това, което ни давате, така ще продължим още 30 години
Много е важно това, което ни давате, защото така ще продължим още поне трийсетина години, каза Атанас Пенев на публиката в зала 1 на НДК. На 20 ноември бе първият от двата концерт ...
Комикът Конан О`Брайън ще бъде водещ на церемонията за наградите „Оскар“
Комикът Конан О`Брайън, който обича да се шегува с политиците, ще бъде водещ на церемонията за наградите „Оскар“ през 2025 г. През кариерата си на телевизионен водещ и ...
Гостуването нa картината „Триптих" на Васил Стоилов в музей „Ахинора" ще бъде удължено до 31 март 2025 г.
Поради големия интерес гостуването нa картината „Триптих" на Васил Стоилов в музей „Ахинора" в Казанлък ще бъде удължено до 31 март 2025 година. Това съобщават на офици ...
Дамите от дуо "Арденца" приемат като своя мисия популяризирането на нова българска музика
За първи път във Видин дуо "Арденца" изпълни рапсодия „ISE” на композитора Георги Андреев. Произведението е част от програмата на концерта „Музика на всички време ...
Роял на диригента Христо Дюлгеров беше дарен на Русенската опера
Русенската опера получи като дарение роял на диригента Христо Дюлгеров, който е основал русенския хор "Родина" през 1943 г. Това съобщи директорът на културния институт Пламен Бейк ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Берлинският театър „Шаубюне“ е застрашен от фалит заради намаляване на бюджета
Берлинският театър „Шаубюне“, който е един от най-известните европейски театри с авангардните си постановки, е застрашен от фалит заради големите бюджетни съкращения, п ...
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Фестивалът на оперното и балетно изкуство (ФОБИ) в Стара Загора дава посока в лабиринта от музикални събития, каза директорът на Държавната опера в града Огнян Драганов при открива ...
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Певецът Стромай беше отличен от краля на Белгия - Филип, за изключителни заслуги в областта на изкуството, литературата или науката, на церемония в двореца в Брюксел, предаде АФП. ...
Pink Floyd History ще възродят магията на легендарната група
Спектакълът Pink Floyd History Live е музикално и мултимедийно шоу, което пресъздава пет десетилетия музикални шедьоври на легендарната група Pink Floyd. Водени от страстта си към ...
Венецианският театър „Ла Фениче“ отмени първото си представление за сезона
Венецианският музикален театър „Ла Фениче“ във Венеция отмени първото си представление за сезона за първи път от повече от 30 години насам поради протест на персонала, ...
Тикер в 07:00 ч.
Берлинският театър „Шаубюне“, който е един от най-известните европей ...
Начало Под прожектора
2287
Под прожектора

Иван Пенчев за 20-годишнината на Quarto: Всичко хубаво предстои, но и досега беше много хубаво

Всичко хубаво предстои, но и досега беше много хубаво, казва цигуларят Иван Пенчев.Преди почти двадесет години той е един от основателите на камерната формация Quarto, заедно с Татяна Тодорова – виола, и Светлана Станчева – цигулка.

| 20 Ноември 2024, 16:49 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Иван Пенчев за 20-годишнината на Quarto: Всичко хубаво предстои, но и досега беше много хубаво
Иван Пенчев за 20-годишнината на Quarto: Всичко хубаво предстои, но и досега беше много хубаво
Снимка © Даниел Димитров / БТА

Всичко хубаво предстои, но и досега беше много хубаво, казва цигуларят Иван Пенчев. Преди почти двадесет години той е един от основателите на камерната формация Quarto, заедно с Татяна Тодорова – виола, и Светлана Станчева – цигулка.

В началото с тях е и Стоян Божков – виолончело, но след две години идва Димитър Тенчев, водач на „Софийски солисти“. Пианистката Дарина Василева остава в Белгия  след едно от турнетата. Във формацията на нейно място работят Христо Казаков, Лора Чекоратова, Людмил Ангелов, Надежда Цанова...  

Новият творчески сезон на Драматично-кукления театър (ДКТ) "Васил Друмев" започна с премиера на "Земята е  плоска" по драматургия на израелския драматург Ханох Левин, съобщи директорът на шуменския театър Илия Виделинов. Режисьор на спектакъла е Благой Бойчев, има двама гост-актьори - Ованес Торосян и Ивайло Драгиев, съобщи той.

Виделинов съобщи, че на 17 септември предстои втората премиера за сезона, на документалния спектакъл "Няма" на режисьора Неда Соколовска. Той припомни, че работата по вербатим спектакъла е започнала с уъркшоп по тема "Без вода", по време на фестивала "Друмеви театрални празници" през месец май. "Това са реални документални, записани случки, които отразяват ситуацията в града и в по-глобален мащаб, напомнят колко е ценна водата. Надявам се да успеем да обърнем внимание към този наболял проблем", каза още директорът на шуменския театър.

През

Пианистът Иван Мелон Люис изнася единствения джаз концерт на „Пиано екстраваганца” тази година – на 31 октомври в Sofia Live Club.

Музикантът има седем издадени албума, пет номинации и е носител на Latin Grammy – за най-добър латино джаз албум за 2021 г., информират от института „Сервантес“, който си сътрудничи с 14-ото издание на международния фестивал, чийто основател и артистичен директор е Людмил Ангелов.

Роденият през 1974 година в Куба пианист, композитор и музикален продуцент е смятан за един от най-влиятелните музиканти на своето поколение.

„Широко признат за работата си с кубинския певец Исак Делгадо, Мелон е постигнал забележителна работа, която дълбоко бележи представата за изпълнение на пиано в съвременната кубинска танцова

Спектакълът „В ритъм: Пулсът на огъня“ ще има премиера на 16 септември в парка на НДК,  в рамките на 13-ото издание на международния фестивал за куклен и уличен театър „Панаир на куклите“, съобщават от „Жар театър“.

„В ритъм: Пулсът на огъня" е алегоричното и атрактивно представление, което продължава линията на предишните мащабни огнени зрелища на „Жар театър“ („Игнис“, „Паметта на огъня“, „Душа: пробуждане“). Той съчетава в себе си специално написаната от композитора Йордан Владев музика, изкуството на Мима и пантомимата, огнени визиони и картини, хореографии с огнени реквизити и разбира се – ритъм. Включените в спектакъла „огнени барабани“ са уникална техника на б

Изложба на Райна Стоймирова ще бъде представена в галерия „Контраст“.

Експозицията е озаглавена „Фрагменти и усещания“ и ще бъде открита на 18 септември, съобщават организаторите.

„Изложбата „Фрагменти и усещания“ в галерия „Контраст“, включва най-нови творби и такива от последнaтa годинa на художничката, която отново не изневерява на своя художествен изказ и комуникация със зрителите, използвайки експресивната сила на цветовете. Нейните послания са свързани с пресъздаване на силни усещания, с алегории и метафори на състояния като извисяване, завръщане, потапяне, обгръщане, пропадне, влюбване, докосване. Виждаме фрагменти от нейния илюзорен микрокосмос, изграден около основни природни елементи – вода, въздух, земя, огън, етер“, разказва кураторката Христина Бобокова.

По думите й художествени

Елементи от „Пустоно лудо и младо“ звучат в припева на новата песен „Демон“ на Диа, съобщават от екипа на младата изпълнителка.

Музиката е нейна и на Алекс Нушев. Текстът е на самата Диа (Димана Мирчева).

„Песента представя мой сън, в който аз жената, съм демонът. Моят глас разказва за история между мен и мъж, който желае да бъда негова жена. Той вижда в мен не тъмната, а светлата част. Демонът за него е светлина, въздух и вода. Без своя демон той не може да живее. Но аз бягам от него, защото съм свръхестествено създание и не мога да бъда до смъртен. Даже хората ме сочат с пръст и казват: „Тъмнината тя е! Демон там витае“, разказва певицата. 

Видеото е снимано в 100-годишната сграда на бивша керамична фабрика със специалното участие на Явор

„Радвам се, че Quarto стана като емблема към Софийската филхармония. Хората ни познават и ни търсят, което е фантастично. Аз не съм се и надявал на подобно нещо. Моята цел е Quarto да е емблема на едно приятно изживяване на концерт, което да донесе нещо повече духовно. И всеки човек, като излезе от наш концерт, да е научил нещо различно и може би да стане по-добър“, коментира Иван Пенчев. 

На 23 ноември формацията излиза за пореден път на сцената на зала „България“, заедно с пианиста Емануил Иванов, за да представят творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович.

Година след турнето на белгийска земя, Opera D`amore гостува за втори път в Антверпен и Гент (Белгия).

Оперният спектакъл, изпъстрен с прочути арии, дуети и увертюри, подобри собствените си рекорди – близо 3000 зрители за два дни, дълги нестихващи аплодисменти и молба от публиката за нови и нови дати и турнета, разказва Живко Ботев, мениджър на продукцията. 

По думите му Еделина Кънева, Илина Михайлова, Ирене Молинари, Доменико Менини, Рейналдо Дроз, Росен Ненчев, Денис Бояджиев, Теодор Петков, Мария Анастасова, Андрея Мирчев и Аида Пипоян са накарали същата публика да плаче, да ръкопляска френетично и да вика „Още, още!" дълго след последните акорди дирижирани от маестро Димитър Косев.

Разказвачът на тази класическа приказка е бли отново британския чаровник

Актьорът, режисьор и продуцент Джон Кразински (45 г.), обявен от списание "Пийпъл" за "най-сексапилният жив мъж" на 2024 г. , се чувства най-удовлетворен и истински щастлив от семейството си. Той е женен за актрисата Емили Блънт и е баща на двете дъщери.

Кразински казва това в интервю за изданието, посветило му в последния си броя голяма статия и корицата.

В "Късното шоу на Стивън Колбер" по телевизия Си Би Ес, където беше обявен носителят на титлата, актьорът каза, че след като разбрал "на мига е изгубил съзнание" и в главата му нямало никаква друга мисъл, освен че вероятно е "измамен".

За съпругата му обаче признанието е повод да поръча актуалната корица на "Пийпъл" да бъде отпечатана като фототапет, който да окачи в семейния им дом в Бруклин. Това обявила тя шеговито пред мъжа си, след като й съобщил, че е женена за най-сексапилния мъж тази година. Кразински

Селекция на наградени творби от единадесетото издание на Международен фото салон Пловдив 2024г. ще бъде представена тази вечер в арт галерия „Кръг“ в Кърджали, каза галеристът Галина Димова.

Тя припомни кърджалийската следа на фото салона – негови организатори са брат и сестра от родопския град – Антон и Любка Савови, които ще присъстват и на откриването на изложбата. След 10 проведени издания на Международния фото салон, двамата са удостоени със сребърен плакет на Международната федерация за фотографско изкуство (FIAP).

Кърджали е първата спирка на пътуващата фото експозиция, а събитието е част от програмата за Деня на Кърджали – 21 октомври. 

В Международен фото салон Пловдив 2024 г. са участвали над 5 хиляди фотографии на 350 автори от 37 държави. 

„Голямата новина за българската фотография е, че купата н

Китарният квинтет „Пловдив“ ще гостува на 14 октомври в зала „Снежана Янева“ на Градска библиотека „Пеньо Пенев“ в Димитровград, съобщиха от пресслужбата на общината.

Камерната инструментална формация се състои от петима изпълнители на класическа китара, като в определени произведения една от партиите се изпълнява от акустична бас китара, допълват организаторите.

Концертът на Милена Манева - Вълчева, Калин Георгиев, Йоана Тихолова, Стела Митева-Динкова и Костадин Динков, е част от програмата на 34-ото издание на Есенните музикални дни „Жул Леви“.

Репертоарът на квинтета е с акцент върху съвременни автори и произведения от български композитори.

Формацията е създадена през 2021г., като състав, който обединява педагози-изпълнители от водещи образователни институции в Пловдив: Националното училище за музикалн

Фенове на Status Quo пристигнаха от много страни, за да гледат това, което вероятно бе последното шоу на световноизвестната рок група, съобщава Би Би Си.

Британските рокаджии бяха хедлайнери на събитието Live in Somerset във Вивари парк в британското градче Тоунтън в петък вечер.

Вокалистът Франсис Роси заяви по-рано в интервю за „Дейли мирър“, че това турне ще е последното им - и концертът в Тоунтън ще бъде финалният от турнето.

Групата не се сбогува с публиката от сцената, но 61-годишният фен Алфонсо Качиаторе, който ги е гледал на живо повече от 300 пъти, заяви, че краят на турнетата на Status Quo „ще остави празнина“.

Ако концертът в петък е последният, това може би е знаково, тъй като дългогодишните членове на групата Роси и Рик Парфит се срещат за пръв път преди близо 60 години именно в графство Съмърсет.

Първоначал

Иван Пенчев , в разговор с Даниел Димитров – за най-запомнящите се метаморфози на Quarto през годините, за отношението към камерната музика и как се прави музика на фона на битовизмите, за бъдещите концерти с Джейкъб Колиър и Омар Маса.  

Кои са най-запомнящите се метаморфози, през които минахте за тези двадесет години?

 - Преди 20 години беше първата ни среща с останалите от квартета, на един майсторски клас, който Юлия Христова организираше с Нов симфоничен оркестър, с диригент Густав Майер. Беше голям празник, защото такива имена още не идваха в България често.

Тогава решихме да направим квартет и да свирим заедно. По-възрастни колеги ми казаха: „Защо ще се занимаваш с камерна музика в България, няма абсолютно никакъв смисъл“. Аз се заинатих и си дадох дума, че след няколко години ще сме на голяма сцена в зала „България“. Ако не успеем, просто няма да успеем. Ще сме си хвърлили труда на вятъра. 

След това, покрай първите спечелени конкурси, ме питаха как се казваме. Тъй като почти целия квартет бяхме в една квартира, оттам дойде и името. Когато човек си търси квартира в средиземноморските страни, той обикновено търси куарто (апартамент под наем). 

Покрай 250-годишнината на Моцарт, австрийското посолство беше организирало голям конкурс, ние спечелихме и така се изстреляхме. Запознахме се с нашия любим професор Козев. Това е челистът на квартет „Димов“, който дълги години беше наш ментор. Тогава го попитаха чии ученици сме, а той отвърна „Не знам чии ученици са, но от днес са мои“.

След това имаше няколко години, които ходихме всеки ден в неговата къща на площад „Журналист“ и там свирехме по шест-седем  часа. Той ни даваше напътствия и съвети. И всъщност това беше в началото, след което се подредиха доста други конкурси – може би 15 или 16. 

Иначе, първото ни много важно събитие беше 2010 година, когато пътувахме с тракийското съкровище до Брюксел. Имахме голям концерн в Европарламента. Следващата година вече сами си разлепвахме афишите за концерт в голямата зала „България“ с клавирни квинтети на Шуман и Юлиуш Зарембски, които не са за много широка публика. Ръководството на филхармонията беше доста учудено, защото залата беше абсолютно пълна. Тогава ни предложиха да бъдем филхармоничен състав. Казвам състав, защото вече от няколко години се разширихме и в момента работим почти като камерен оркестър. Нашата първоначална идея с Quarto беше точно това – да е като квартира, в която има непрекъснато купон и да каним много приятели. 

А защо е важно да се поддържа постоянен състав и доколко това е възможно? 

- Задължително е даже. Ние, практически, от почти 20 години не сме променили състава. Единствено първата пианистка – Дарина, остана да живее в Белгия. Дори не знам как минаха толкова години.

Имаме над 500 концерта досега, като публиката в София вижда само малка част от всичко, което правим, защото правим доста проекти из страната, а и в чужбина сме доста често. Почти всеки месец имаме турнета някъде по света. Тази година, примерно, сме били в над десет страни, освен всичките концерти, които публиката вижда тук. Започнахме с турне във Варшава, в една прекрасна зала, с прекрасна публика.

През годините променя ли се отношението към камерната музика? Чужбина ли е мястото, където се чувствате по-комфортно като изпълнители на тази музика? 

- Аз лично се чувствам най-добре в зала „България“, защото вече я познаваме и се чувстваме като в свои води. Знаем акустиката на залата, всичко ни е познато...

В чужбина е много вдъхновяващо. На 2 февруари бяхме в зала „Малибран“, една от най-хубавите оперни зали в Италия, във Венеция. За нас е голяма отговорност, защото на всеки подобен концерт представяме и България, освен нас самите.

Съвсем скоро се върнахме от Уелс, където свирихме в невероятната зала на Би Би Си в Кардиф. И навсякъде ни приемат много горещо. Бяхме почти като рок звезди, заедно с Георги Андреев. На излизане от залата, хората от съседните заведения, които са били на концерта, започнаха да ни аплодират по улицата. Жалко, че ние не сме такива хора – да се снимаме. Но, в крайна сметка, ангажиментите продължават... Тази година обикаляме с един фантастичен проект – „Гласове и струни“, заедно с  „Мистерията на българските гласове“ и с Георги Андреев, който направи нови творби и аранжименти. Направихме и записи. В момента се обработват и съвсем скоро ще излезе диск. 

Ще се върнете ли отново в София, където беше премиерата на този проект? 

- Сега сме в процес на обсъждане на голямо турне с Джейкъб Колиър, с когото свирихме. Така че с него ще попътуваме малко, което е прекрасно. Концертът с него в София бе доста емоционален, тъй като той пристигна в последния момент. Аранжиментите бяха почти импровизация на сцената. Предполагам, че му хареса това, което направихме, за да предложи да участваме с него и на други концерти. 

Какви други ангажименти предстоят на Quarto?

- През март сме в Норвегия, след това – във Франция. Покрай Нова година сме в Солун.

През юбилейната година сме решили да направим доста интересни концерти – и за нас, и за публиката. На 23 ноември, заедно с Емануил Иванов, ще имаме концерт в зала „България“. След това сме поканили Омар Маса от Берлин, който е единственият в света бандонеонист, който има право да свири на бандонеона на Пиацола, даден му от семейството на композитора. Събитието е на 11 декември, по повод Деня на тангото, отново в зала „България“. Това е човекът, който непрекъснато слушаме с Пласидо Доминго, например в записите му за „Сони мюзик“ и „Дойче грамофон“. Партньор е и на Даниел Хоуп. 

Повечето от хората, които каним, реално са почти невъзможно скъпи за нашите условия. Но повечето са наши приятели, затова използваме тяхното свободно време, за да го запълним с концерт с нас в България.

Моята цел е да прокарам камерната музика почти като симфонична, на преден план. Абсолютно незаслужено, в България все още се мисли, че камерната музика е за малки стаи и зали, но всъщност не е така, защото това са огромни произведения, които са не само за ценители. Те са не по малко силни от симфониите.  

Камерна е само музиката, но не и аудиторията... 

- Да, това имам предвид. Моята цел е да върна славата на камерната музика от времената на квартет „Димов“, когато те имаха концерти в голямата зала непрекъснато. И мисля, че успяваме... Щом 20 години сме на една и съща сцена, и всеки месец имаме концерти, които са добре посещавани, и хората ни очакват. Защото най-трудната задача е да си в една и съща зала, и всеки месец да представяш нещо различно. При положение, че ние сме едни и същи хора, това е най-голямото предизвикателство – 20 години да си интересен за хората и да очакват, че твоята идея ще е по-различна от всичко друго, което се случва. 

Как се запазва духът на формацията и как се прави музика на фона на битовизмите, които съпътстват всеки културен проект у нас?

- През 2016 г. имахме неочакван проблем със зала „България“ и се наложи да спрем нашите концерти там за 5-6 месеца. Но през това време успяхме два пъти да напълним зала 1 на НДК със същия състав. Едното събитие беше проект с „Акага“, а другото – с френска музика и балет.

Всеки от нас трябва да е зареден с голяма доза отстъпчивост, за компромиси. Това, между другото, важи за всички взаимоотношения. Ако между нас всичко е наред, и дори нещата да не са така цветущи, ще вървят напред. Защото ние сме колектив, който е като представителна извадка на обществото, в което живеем. Всичко, което се случва в обществото, се случва и в отношенията в по-малките групи. Така че като излезем на улицата, ние вече знаем какво се случва, защото между нас се случи същото. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
„Б.Т.Р.“ към публиката: Много е важно това, което ни давате, така ще продължим още 30 години
Комикът Конан О`Брайън ще бъде водещ на церемонията за наградите „Оскар“
Гостуването нa картината „Триптих" на Васил Стоилов в музей „Ахинора" ще бъде удължено до 31 март 2025 г.
Дамите от дуо "Арденца" приемат като своя мисия популяризирането на нова българска музика
Роял на диригента Христо Дюлгеров беше дарен на Русенската опера
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Берлинският театър „Шаубюне“ е застрашен от фалит заради намаляване на бюджета
Авансцена
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Творчески отражения
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.