NRD Начало
Петък, 15 Ноември 2024
Начало Калейдоскоп „Майка Кураж“ в Сатирата: Малки хора хвърлят големи сенки
2193
Калейдоскоп

„Майка Кураж“ в Сатирата: Малки хора хвърлят големи сенки

„Майка Кураж и нейните деца“ е театър, в който малки хора хвърлят големи сенки, казва режисьорът Стоян Радев по повод премиерата на пиесата от Бертолт Брехт в Сатирата. „Зрителите ще видят как малката фигура на актьора проектира една голяма сянка на фона. Ние, занимавайки се с история, се занимаваме със сенки. Все по-рядко ставаме свидетели на събитията

| 13 Ноември 2024, 18:42 ч.
„Майка Кураж“ в Сатирата: Малки хора хвърлят големи сенки
„Майка Кураж“ в Сатирата: Малки хора хвърлят големи сенки
Снимка © Сатиричен театър / Петър Петров

„Майка Кураж и нейните деца“ е театър, в който малки хора хвърлят големи сенки, казва режисьорът Стоян Радев по повод премиерата на пиесата от Бертолт Брехт в Сатирата.

Реставрацията на балдахина на Бернини в базиликата „Свети Петър“ във Ватикана ще приключи в края на октомври, предаде ДПА. 

„След почти деветмесечна работа огромният бронзов навес, известен още като балдахин, ще бъде открит на 27 октомври“, каза кардинал Мауро Гамбети. 

Почти 30-метровата структура е построена от италианския скулптор Джан Лоренцо Бернини през XVII в. по заповед на папа Урбан VIII. Високият балдахин, разположен в центъра на базиликата, непосредствено под купола и над гробницата на свети Петър, е реставриран за последен път преди около 250 години, отбелязва ДПА.

„Множество реставратори са работили, за да премахнат праха от навеса, натрупан през последните два века и половина, и да почистят структурата. Сега контрастите между тъмната основа и златните декорации най-накрая отново са по-видими“, каза Гам

Група „Сигнал“ гостува за първи път в Пловдив със симфоничен оркестър, съобщават организаторите от Event Masters.

„Уникален музикален спектакъл очаква жителите и гостите на града, на 25 септември. За пръв път Градът под тепетата посреща обичаната рок група „Сигнал“, заедно с 40 музиканти симфоничен оркестър от Симфониета Враца. Шоуто носи името „Сигнал Symphonic“ и е първият такъв проект в историята на групата. Той бе представен с грандиозен успех в зала 1 на НДК, в края на миналата година, по повод творческия юбилей на бандата, и представи най-големите й хитове в нов и различен вариант. След това последваха емоционални концерти в Бургас и Варна“, разказват организаторите.

В програмата звучат песни като „Липсваш ми“, „Спри се“, &b

Актрисата Скай Джаксън, която е една от звездите на „Дисни“, бе арестувана за „домашен побой“, съобщи Би Би Си. Инцидентът се е случил в „Юнивърсал Студиос“ в Холивуд.

Джаксън, която е на 22 години, е известна с ролята си на Зури Рос в ситкома „Джеси“, излъчван в периода от 2011 до 2015 г. От полицията в Лос Анджелис потвърждават нейния арест за „побой над съпруг“ и добавят, че тя е основният агресор.

„Разследването е в ход и ще бъде изпратено във Върховния съд в Лос Анджелис за образуване на дело“, допълват те.

Скай Джаксън е на девет години, когато се превъплъщава в ролята на Зури, а по-късно отново я изиграва през първите три сезона на друго предаване наречено „Къмпиране“ (Bunk`d).

Милен Киров е пианист, композитор, продуцент, професор и доктор по музика. Живее в Калифорния от 26 години, преподава теория, солфеж, хармония, пиано и композиция в Лос Анджелис Сити Колидж. 

Авторските му композиции за соло пиано, джаз формации и камерни групи, които представя на концерти в САЩ и Европа, съчетават традициите на европейската класическа музика, американския джаз и българския фолклор.

Роден е в Пловдив в семейство на фолклорни изпълнители и преподаватели. Баща му Тодор Киров е професор по гъдулка в Академията за музикално и танцово изкуство (АМТИИ) в Пловдив, бил е и декан на департамента по фолклор. Майка му е певица и тамбуристка.

Когато е на 11 години, родителите му купуват кийборд и така се запалва по блуса и джаза. Изучава специалност пиано в Пловдивската академия, а след това завършва музикално образование в САЩ, където получ

Цирк, театър, огнено изкуство, танци и младежки работилници за улични изкуства ще представи в първото си бургаско издание Фестивалът за улични изкуства 6Fest (Шестфест), който ще се проведе на 11 и 12 октомври, съобщават организаторите. 

Началото на 6Fest в Бургас ще постави танцов флашмоб „Заедно“ на местната танцова школа от Бургас „Дюн“ с хореограф Петя Стойкова. Той ще се проведе на т.нар. Компас на ул. "Алексндаровска" в петък и организаторите приканват публиката да се включи в него. 

Вторият фестивален ден ще предложи няколко работилници и спектакли. Техен домакин ще е Международният младежки културен център.

Първите две събития са обучителни работилници за младежи, насочени към придобиване на умения в цирковите и огнените изкуства. Обучители в тях са актьори от пътуващ театър „Скрин“, а участието е след предв

„Зрителите ще видят как малката фигура на актьора проектира една голяма сянка на фона. Ние, занимавайки се с история, се занимаваме със сенки. Все по-рядко ставаме свидетели на събитията. Затова аз казвам: Ето, вижте, кой хвърля сенките. Защото, ако видиш сянката, тя понякога изглежда величествено и героично, а всъщност един малък човек извършва някаква малка ежедневна подлост. И ако ти не виждаш него, а само сянката, ти се струва, че това, което той прави, е значимо и оправдано, че има възвишени мотиви“, допълва режисьорът.

По думите му Бърнард Шоу е написал текст, с който се подиграва на българите, но Брехт прави нещо много по-страшно – той се подиграва на всеки човек: „Затова казвам, че може да има протести срещу тази пиеса – защото хората не искат да носят отговорност. И ако им кажеш, че са безотговорни, те се обиждат и започват да протестират“.

„Темите, които много ме вълнуват в това представление, са за изборите, които правим, до какво водят те, до каква деформация на характера, до каква загуба на първоначалната цел, която си си набелязал. Да отстояваш себе си, не означава да си замръзнал във времето. Означава да си предан, да си верен на някаква ценностна система, която те държи изправен“, казва актрисата Албена Павлова. „Има една територия, от която не трябва да отстъпваш, и мисля, че нашето представление много смело и сомоотвержено защитава тази територия, която беше нападната тези дни, макар и не в нашия театър, макар и не в нашия салон. Ние трябва много категорично и ясно да се заявим и да излезем от своята интелектуална алиенация, защото сред нас битува усещането, че колкото сме над нещата, толкова сме по-извисени“, допълва тя.

Преводът на „Майка Кураж и нейните деца“ е на Димитър Стоевски. Сценографията е на Никола Тороманов, костюмите – на Свила Величкова, музиката – на Милен Кукошаров, пластика – Теодора Попова. В ролите са още Асен Мутафчиев, Пламен Великов, Никол Георгиева, Борислав Захариев, Симеон Гълъбов, Димитър Баненкин, Иван Панев, Стефания Кочева, Мартин Желанков, Сотир Мелев и Анна Станчева.

Режисьорът Стоян Радев и актрисата Албена Павлова , в разговор с Даниел Димитров – за провокациите и протестите, за вечността на темите и проблемите при Брехт, за малките хора и техните големи сенки, за разтърсващото театрално развлечение.

Ние, музикантите, носим отговорност да възпитаваме вкуса на публиката, да представяме и нещо различно, което ако на нас ни доставя удоволствие, бихме успели да го предадем и на самата публика, каза цигуларката Галина Койчева, която ще е солист в концерта „Майстори на цигулката“ със Симфониета-Враца.

За първи път публиката ще чуе Концерт за цигулка и оркестър, оп. 54 от Антон Аренски, за който няма информация да е свирен досега поне в последните над 30 години, обясни Койчева.

Тя допълни, че за нея този концерт е специален и е влюбена в неговото звучене вече 18 години.

„Тогава с колегите ми от Трио „Арденца“ изпълнявах друго произведение от същия композитор,  изключително много ни хареса музиката и реших да проверя какви други произведения е имал“, разказа цигуларката.

Тя добави, че композиторът е бил ученик на Рим

Скулпторът проф. Кирил Мескин е тазгодишният носител на наградата „Свети Пимен Зографски“.

Отличието бе връчено тази вечер при откриване на традиционния Есенен салон на плевенските художници в Арт центъра в Градската градина.

За мен е голяма чест, че получавам тази награда на името на свети Пимен Зографски. Аз имам и други награди – и национални, и световни, но да получа точно тази - на един от най-великите български художници, основоположник на гилдията на нашите художници, за мен е голяма радост и чест, каза проф. Мескин. 

Наградата се присъжда с решение на жури, в което влизат представители на Дружеството на плевенските художници и от Община Плевен. Тази година то бе в състав: Николай Неделчев, председател на плевенското дружество, живопис, Емил Иванов, графика, Мартин Митев, скулптура, който е директор на галерия „Борис Денев&ld

Пътуващ театър „Скрин“ и Сдружение „Седемте изкуства“ гостуват във Велико Търново със своя проект „Цирк в парка“. 

Събитието ще се проведе в парк "Дружба" на 10 и 11 август, съобщиха организаторите.

Присъстващите ще видят изявите на жонгльора от Полша Андрей Сойка, клоуна Златина Стойчева, мима Здравка Маринова и огнената царица Даниана Коева. Също така са организирани и творчески работилници за малки и големи.

Програмата на събитието ще започне на 10 август с работилница по жонглиране и ще продължи с работилница по ритмика. 

Цирковият моноспектакъл "Среща" и огненият моноспектакъл "Другото лице" ще са вечерта. 

Вторият ден ще започне  с представлението "Душата на клоуна", ще продължи с "Приказка за пантомимата" и с работилница по пантомима.

Под сянката на широколистни и иглолистни дървета ще се случи една циркова магия, прию

Симфоничният оркестър на БНР ще отбележи с концерт 90-годишнината на акад. Васил Казанджиев. Доайенът на българските композитори и диригенти е дълбоко свързан с радиооркестъра, който ръководи в продължение на четиринайсет години, разказват от БНР.

Началото на новия концертен сезон Радиосимфониците посветиха на акад. Казанджиев, един от съвременните европейски класици, чиито произведения изпълняват и записват. Събитието е 18 октомври в зала „България“.

Ще звучи „Празнична музика – псалми и ритуали“ от акад. Васил Казанджиев. Написана през 1972 г., първоначално за създадения от него ансамбъл „Софийски солисти“, творбата е символ на майсторското владеене на музикалната материя. Концертът е под палката на белгийския диригент Мишел Тилкин.

Щ

Националният музей „Земята и хората“ ще бъде домакин на XXXII Софийско изложение „Скъпоценни камъни, минерали и фосили“. Събитието ще се проведе от 11 до 13 октомври, съобщават от музея.

„Експозицията на раздел „Минерали на България“ се разшири с нова тематична изложба „Уникални минерални находки от България“ по проект, финансиран от Министерство на културата“, разказват от екипа.

По думите им в шест витрини са експонирани минерали с най-красиви кристали, редки цветове и форми, подбирани в продължение на десетки години от стотици геолози и колекционери от всички кътчета на България.

През 1991 год. Националният музей „Земята и хората“ провежда Първа софийска международна изложба на минерали. През годините изложенията на минерали прерастват в Дни на минералите, организирани три пъти годиш

СТОЯН РАДЕВ: ОЧАКВАМ ПРОТЕСТИ, ЗАЩОТО БРЕХТ СЕ ПОДИГРАВА НА ВСЕКИ ЧОВЕК

Господин Радев, очаквате ли протести след премиерата на „Майка Кураж и нейните деца“?

Стоян Радев: Да. Защото това представление е много по-страшно, доколкото текстът на Брехт е може би най-жестокият по линия на присъдата, която дава на малкия човек.

Протестите, които сега станаха популярни, са понеже е засегната някаква българска чест. Бърнард Шоу е написал текст, с който се подиграва на българите. А тук Брехт прави нещо много по-страшно – той се подиграва на всеки човек. Защото човек е свикнал да търси вината в другия и, ако има война, ако има кръвопролития, все някой друг е виновен – диктатор или командир. Брехт обръща принципа и казва, че виновни са малките хора, виновна е почвата, върху която израстват диктаторите. Трябва да спрем да мислим, че имаме добри хора и един злодей, който ги повежда към нещо лошо. Не, тези хора произведоха този злодей.

През изборите, които правим в живота си, ние даваме мотив на някой човек да излезе начело и да започне да извършва безобразия и зверства. После е лесно да посочим него като виновник, пише Брехт. Той пише тази пиеса, когато Хитлер влиза в Полша, през 1939 г. Но герой на пиесата не е някой водач, а малки хора, които подкрепят националсоциализма. 

Брехт пише „Майка Кураж“ в изгнание, това отразява ли се по някакъв начина на пиесата?

Стоян Радев: „Майка Кураж“ е вечен текст. Поводът е конкретен – 1939 година, националсоциализмът, войната, агресията. Но съвсем нарочно според мен, по подобие на Шекспир, Брехт пренася действието някъде другаде – за да може посланието да е универсално, да не изглежда така, сякаш пиесата е конюнктурна, сякаш обслужва някакъв малък момент. Напротив, той се опитва да засегне вечен проблем. Това, че пише в изгнание, може би ме помага да се занимава не с повода, а със причината за злото, търсейки тази причина в обикновените хора...

Моята интерпретация е свързана със самия Брехт и много внимателно вглеждане в текста му и въобще – в Брехтовата теория за театъра. Пиесата носи името на един от героите – Майка Кураж, но всички около нея са тези малки хора, за които споменах, върху които авторът поставя фокуса. В този смисъл пиесата е завъртяна около централен образ, но обръща внимание на всеки един от персонажите. Тъй като и най-малкият човек, и най-малкият персонаж, е отговорен за събитието. Затова казвам, че може да има протести срещу тази пиеса – защото хората не искат да носят отговорност. И, ако им кажеш, че са безотговорни, те се обиждат и започват да протестират.

Искам да направим един театър, в който малки хора хвърлят големи сенки. Зрителите ще видят как малката фигура на актьора проектира една голяма сянка на фона. Ние, занимавайки се с история, се занимаваме със сенки. Все по-рядко ставаме свидетели на събитията. Затова аз казвам: Ето, вижте, кой хвърля сенките. Защото, ако видиш сянката, тя понякога изглежда величествено и героично, а всъщност един малък човек извършва някаква малка ежедневна подлост. И ако ти не виждаш него, а само сянката, ти се струва, че това, което той прави, е значимо е оправдано, че има възвишени мотиви...

Не е ли малко абсурдна поканата, която отправяте към публиката – за разтърсващо театрално развлечение, звучи като оксиморон...

Стоян Радев: В „Малък органон за театъра“ Брехт излага своята концепция и започва с това, че не би трябвало да има конфликт между развлечението и нашата сериозна мисия. Ние трябва да приемем, че, занимавайки се с театър, се занимаваме с развлечение. Но Брехт задава въпроса – какво означава развлечение и дали това е нещо, което не ни засяга дълбоко. Той твърди, че истинското развлечение е това, което ни засяга дълбоко и казва: Нека развличаме публиката, без да я подценяваме, без да подценяваме себе си, без да сваляме летвата. Истинското, пълноценно развлечение е това, което бърка в раните, което се занимава с тежките въпроси на живота и може да ги погледне иронично и с чувство за хумор. В този смисъл Сатиричният театър е мястото за Брехтови спектакли. Затова каним зрителите на разтърсващо развлечение.

АЛБЕНА ПАВЛОВА: ВСЕКИ ЕДИН ОТ МОИТЕ КОЛЕГИ ИГРАЕ МАЙКА КУРАЖ

Г-жо Павлова, тази роля сякаш е различна от всичко, което сте играла досега в Сатирата...

Албена Павлова: Тази роля е огромна хапка и това го разбираш още докато четеш пиесата, и как трябва да си много подготвен за нея. Нямам предвид само актьорски и чисто професионално, а по-скоро – човешки. Брехт е драматург, чиито реплики не можеш да произнесеш, ако не идват от първо лице, единствено число. В този смисъл, ролята предполага да имаш житейска биография, за да бъдеш автентичен, да можеш да произнасяш думите като свои, да разпознаваш проблемите като свои.

Слава на Бога, аз имам такава житейска биография, както и достатъчна професионална биография, за да събера куража да се изправя срещу Майка Кураж, да се опитам да я позная, да я привлека на своя страна, да разбера какво й струва да пожертва децата си, душата си и в името на какво, и въобще струва ли си на всяка цена да се живее. Има ли вариант, в който има компромиси, които не трябва да направиш, защото окончателно си се загубил. Тогава наистина губиш – и целта, и посоката. Губиш себе си...

Режисьорът Стоян Радев остава ли Ви свобода за доизграждане на образа, който е водещ?  

Албена Павлова: Вървяхме в атмосфера на абсолютна свобода това. Работата със Стоян Радев за пореден път ми доказва, че свободата е много опасно нещо. Защото ти можеш да си позволиш неща, които тотално да изкривят характера на героя ти. Трябва да имаш много ясни ориентири и Стоян Радев беше абсолютно подготвен – за всяка една дума, реплика и ситуация. Дава ти свободата, за да види докъде ще стигнеш. Изпробва твоите актьорски граници и едновременно с това те насочва където иска да стигне в цялото.

Стоян Радев много мъдро и деликатно създаде ансамбъл. За мен в театъра това е най-голямото постижение. Гледала съм много актьори, които блестят в определени роли, но го няма общото. Няма го общия, солидарния дух да правим нещо заедно. Не това е смисълът на нашето изкуство и то затова е екипно. Затова мисля, че всеки един от моите колеги играе Майка Кураж. Много е красиво, когато се постигне.

До каква степен този спектакъл рефлектира на случващото се около нас и с театъра, в частност? 

Албена Павлова: Темите, които много ме вълнуват в това представление, са за изборите, които правим, до какво водят те, до каква деформация на характера, до каква загуба на първоначалната цел, която си си набелязал. Да отстояваш себе си, не означава да си замръзнал във времето. Означава да си предан, да си верен на някаква ценностна система, която те държи изправен. Има една територия, от която не трябва да отстъпваш, и мисля, че нашето представление много смело и самоотвержено защитава тази територия, която беше нападната тези дни, макар и не в нашия театър, макар и не в нашия салон. Ние трябва много категорично и ясно да се заявим и да излезем от своята интелектуална алиенация, защото сред нас битува усещането, че колкото сме над нещата, толкова сме по-извисени.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Художествена галерия „Проф. Теофан Сокеров“ представя 25 автори с 55 творби, в традиционния есенен салон
В традиционния есенен салон в Ловеч се представят 25 автори с 55 творби. Експозицията е подредена в художествената галерия "Проф. Теофан Сокеров". Ловешките художници представят с ...
Симфониета - Враца подготвя втори концерт от цикъла „Солистите на оркестъра“
Втори концерт подготвя за края на тази седмица Симфониета – Враца, съобщиха от културната институция. След като в сряда бе представен концерта „Марио Хосен и приятели& ...
Британският музей ще получи най-голямото дарение в историята на страната на стойност 1 млрд. британски лири
Британският музей ще получи дарение - китайска керамика на стойност 1 млрд. британски лири (1,27 млрд. щатски долара), предаде ДПА. Фондация „Пърсивал Дейвид“ ще предос ...
Яна Павлова подрежда изложба живопис в галерия „Пагане“
Арх. Яна Павлова подрежда живописна изложба. Експозицията е озаглавена „Цветно събуждане“ и може да бъде разгледана от днес до 30 ноември в столичната галерия „П ...
Даниеле Рустиони става главен гост-диригент на Метрополитън опера
Даниеле Рустиони ще стане третият главен гост-диригент на нюйоркската Метрополитън опера в нейната почти век и половина история, съобщава АП. От 2025-26 г. 41-годишният италианец щ ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Художествена галерия „Проф. Теофан Сокеров“ представя 25 автори с 55 творби, в традиционния есенен салон
В традиционния есенен салон в Ловеч се представят 25 автори с 55 творби. Експозицията е подредена в художествената галерия "Проф. Теофан Сокеров". Ловешките художници представят с ...
Празничен концерт ще представят хорови формации в Добрич
Празничен концерт ще представят хорови формации на 14 декември в концертна зала „Добрич“, съобщават от общинската администрация на града. Оттам допълват, че в събитиет ...
Руши Видинлиев представя ново видео на концерт
Руши Видинлиев е режисьор, монтажист и дизайнер на новото си видео към сингъла „Вълк“. Онлайн премиерата е днес, а на 27 декември в залата на ул. „Пиротска&ldquo ...
В Либия беше открито кафене, направено от отпадъци
В Триполи бе открито единственото по рода си кафене, направено от отпадъчни материали, предаде АФП. Дървени мебели от строителни обекти и детски игри от гуми са част от интериора н ...
Две галерии подреждат обща изложба
С изложбата Market of Desire: Women’s Market софийската галерия „Пунта“ в партньорство с лондонската галерия Cable Depot открива новата си локация на Женския паза ...
Тикер в 00:00 ч.
В традиционния есенен салон в Ловеч се представят 25 автори с 55 творби. Експоз ...
Начало Калейдоскоп
2193
Калейдоскоп

„Майка Кураж“ в Сатирата: Малки хора хвърлят големи сенки

„Майка Кураж и нейните деца“ е театър, в който малки хора хвърлят големи сенки, казва режисьорът Стоян Радев по повод премиерата на пиесата от Бертолт Брехт в Сатирата.„Зрителите ще видят как малката фигура на актьора проектира една голяма сянка на фона. Ние, занимавайки се с история, се занимаваме със сенки. Все по-рядко ставаме свидетели на събитията.

| 13 Ноември 2024, 18:42 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
„Майка Кураж“ в Сатирата: Малки хора хвърлят големи сенки
„Майка Кураж“ в Сатирата: Малки хора хвърлят големи сенки
Снимка © Сатиричен театър / Петър Петров

„Майка Кураж и нейните деца“ е театър, в който малки хора хвърлят големи сенки, казва режисьорът Стоян Радев по повод премиерата на пиесата от Бертолт Брехт в Сатирата.

„Зрителите ще видят как малката фигура на актьора проектира една голяма сянка на фона. Ние, занимавайки се с история, се занимаваме със сенки. Все по-рядко ставаме свидетели на събитията. Затова аз казвам: Ето, вижте, кой хвърля сенките. Защото, ако видиш сянката, тя понякога изглежда величествено и героично, а всъщност един малък човек извършва някаква малка ежедневна подлост. И ако ти не виждаш него, а само сянката, ти се струва, че това, което той прави, е значимо и оправдано, че има възвишени мотиви“, допълва режисьорът.

Реставрацията на балдахина на Бернини в базиликата „Свети Петър“ във Ватикана ще приключи в края на октомври, предаде ДПА. 

„След почти деветмесечна работа огромният бронзов навес, известен още като балдахин, ще бъде открит на 27 октомври“, каза кардинал Мауро Гамбети. 

Почти 30-метровата структура е построена от италианския скулптор Джан Лоренцо Бернини през XVII в. по заповед на папа Урбан VIII. Високият балдахин, разположен в центъра на базиликата, непосредствено под купола и над гробницата на свети Петър, е реставриран за последен път преди около 250 години, отбелязва ДПА.

„Множество реставратори са работили, за да премахнат праха от навеса, натрупан през последните два века и половина, и да почистят структурата. Сега контрастите между тъмната основа и златните декорации най-накрая отново са по-видими“, каза Гам

Група „Сигнал“ гостува за първи път в Пловдив със симфоничен оркестър, съобщават организаторите от Event Masters.

„Уникален музикален спектакъл очаква жителите и гостите на града, на 25 септември. За пръв път Градът под тепетата посреща обичаната рок група „Сигнал“, заедно с 40 музиканти симфоничен оркестър от Симфониета Враца. Шоуто носи името „Сигнал Symphonic“ и е първият такъв проект в историята на групата. Той бе представен с грандиозен успех в зала 1 на НДК, в края на миналата година, по повод творческия юбилей на бандата, и представи най-големите й хитове в нов и различен вариант. След това последваха емоционални концерти в Бургас и Варна“, разказват организаторите.

В програмата звучат песни като „Липсваш ми“, „Спри се“, &b

Актрисата Скай Джаксън, която е една от звездите на „Дисни“, бе арестувана за „домашен побой“, съобщи Би Би Си. Инцидентът се е случил в „Юнивърсал Студиос“ в Холивуд.

Джаксън, която е на 22 години, е известна с ролята си на Зури Рос в ситкома „Джеси“, излъчван в периода от 2011 до 2015 г. От полицията в Лос Анджелис потвърждават нейния арест за „побой над съпруг“ и добавят, че тя е основният агресор.

„Разследването е в ход и ще бъде изпратено във Върховния съд в Лос Анджелис за образуване на дело“, допълват те.

Скай Джаксън е на девет години, когато се превъплъщава в ролята на Зури, а по-късно отново я изиграва през първите три сезона на друго предаване наречено „Къмпиране“ (Bunk`d).

Милен Киров е пианист, композитор, продуцент, професор и доктор по музика. Живее в Калифорния от 26 години, преподава теория, солфеж, хармония, пиано и композиция в Лос Анджелис Сити Колидж. 

Авторските му композиции за соло пиано, джаз формации и камерни групи, които представя на концерти в САЩ и Европа, съчетават традициите на европейската класическа музика, американския джаз и българския фолклор.

Роден е в Пловдив в семейство на фолклорни изпълнители и преподаватели. Баща му Тодор Киров е професор по гъдулка в Академията за музикално и танцово изкуство (АМТИИ) в Пловдив, бил е и декан на департамента по фолклор. Майка му е певица и тамбуристка.

Когато е на 11 години, родителите му купуват кийборд и така се запалва по блуса и джаза. Изучава специалност пиано в Пловдивската академия, а след това завършва музикално образование в САЩ, където получ

Цирк, театър, огнено изкуство, танци и младежки работилници за улични изкуства ще представи в първото си бургаско издание Фестивалът за улични изкуства 6Fest (Шестфест), който ще се проведе на 11 и 12 октомври, съобщават организаторите. 

Началото на 6Fest в Бургас ще постави танцов флашмоб „Заедно“ на местната танцова школа от Бургас „Дюн“ с хореограф Петя Стойкова. Той ще се проведе на т.нар. Компас на ул. "Алексндаровска" в петък и организаторите приканват публиката да се включи в него. 

Вторият фестивален ден ще предложи няколко работилници и спектакли. Техен домакин ще е Международният младежки културен център.

Първите две събития са обучителни работилници за младежи, насочени към придобиване на умения в цирковите и огнените изкуства. Обучители в тях са актьори от пътуващ театър „Скрин“, а участието е след предв

По думите му Бърнард Шоу е написал текст, с който се подиграва на българите, но Брехт прави нещо много по-страшно – той се подиграва на всеки човек: „Затова казвам, че може да има протести срещу тази пиеса – защото хората не искат да носят отговорност. И ако им кажеш, че са безотговорни, те се обиждат и започват да протестират“.

„Темите, които много ме вълнуват в това представление, са за изборите, които правим, до какво водят те, до каква деформация на характера, до каква загуба на първоначалната цел, която си си набелязал. Да отстояваш себе си, не означава да си замръзнал във времето. Означава да си предан, да си верен на някаква ценностна система, която те държи изправен“, казва актрисата Албена Павлова. „Има една територия, от която не трябва да отстъпваш, и мисля, че нашето представление много смело и сомоотвержено защитава тази територия, която беше нападната тези дни, макар и не в нашия театър, макар и не в нашия салон. Ние трябва много категорично и ясно да се заявим и да излезем от своята интелектуална алиенация, защото сред нас битува усещането, че колкото сме над нещата, толкова сме по-извисени“, допълва тя.

Ние, музикантите, носим отговорност да възпитаваме вкуса на публиката, да представяме и нещо различно, което ако на нас ни доставя удоволствие, бихме успели да го предадем и на самата публика, каза цигуларката Галина Койчева, която ще е солист в концерта „Майстори на цигулката“ със Симфониета-Враца.

За първи път публиката ще чуе Концерт за цигулка и оркестър, оп. 54 от Антон Аренски, за който няма информация да е свирен досега поне в последните над 30 години, обясни Койчева.

Тя допълни, че за нея този концерт е специален и е влюбена в неговото звучене вече 18 години.

„Тогава с колегите ми от Трио „Арденца“ изпълнявах друго произведение от същия композитор,  изключително много ни хареса музиката и реших да проверя какви други произведения е имал“, разказа цигуларката.

Тя добави, че композиторът е бил ученик на Рим

Скулпторът проф. Кирил Мескин е тазгодишният носител на наградата „Свети Пимен Зографски“.

Отличието бе връчено тази вечер при откриване на традиционния Есенен салон на плевенските художници в Арт центъра в Градската градина.

За мен е голяма чест, че получавам тази награда на името на свети Пимен Зографски. Аз имам и други награди – и национални, и световни, но да получа точно тази - на един от най-великите български художници, основоположник на гилдията на нашите художници, за мен е голяма радост и чест, каза проф. Мескин. 

Наградата се присъжда с решение на жури, в което влизат представители на Дружеството на плевенските художници и от Община Плевен. Тази година то бе в състав: Николай Неделчев, председател на плевенското дружество, живопис, Емил Иванов, графика, Мартин Митев, скулптура, който е директор на галерия „Борис Денев&ld

Пътуващ театър „Скрин“ и Сдружение „Седемте изкуства“ гостуват във Велико Търново със своя проект „Цирк в парка“. 

Събитието ще се проведе в парк "Дружба" на 10 и 11 август, съобщиха организаторите.

Присъстващите ще видят изявите на жонгльора от Полша Андрей Сойка, клоуна Златина Стойчева, мима Здравка Маринова и огнената царица Даниана Коева. Също така са организирани и творчески работилници за малки и големи.

Програмата на събитието ще започне на 10 август с работилница по жонглиране и ще продължи с работилница по ритмика. 

Цирковият моноспектакъл "Среща" и огненият моноспектакъл "Другото лице" ще са вечерта. 

Вторият ден ще започне  с представлението "Душата на клоуна", ще продължи с "Приказка за пантомимата" и с работилница по пантомима.

Под сянката на широколистни и иглолистни дървета ще се случи една циркова магия, прию

Симфоничният оркестър на БНР ще отбележи с концерт 90-годишнината на акад. Васил Казанджиев. Доайенът на българските композитори и диригенти е дълбоко свързан с радиооркестъра, който ръководи в продължение на четиринайсет години, разказват от БНР.

Началото на новия концертен сезон Радиосимфониците посветиха на акад. Казанджиев, един от съвременните европейски класици, чиито произведения изпълняват и записват. Събитието е 18 октомври в зала „България“.

Ще звучи „Празнична музика – псалми и ритуали“ от акад. Васил Казанджиев. Написана през 1972 г., първоначално за създадения от него ансамбъл „Софийски солисти“, творбата е символ на майсторското владеене на музикалната материя. Концертът е под палката на белгийския диригент Мишел Тилкин.

Щ

Националният музей „Земята и хората“ ще бъде домакин на XXXII Софийско изложение „Скъпоценни камъни, минерали и фосили“. Събитието ще се проведе от 11 до 13 октомври, съобщават от музея.

„Експозицията на раздел „Минерали на България“ се разшири с нова тематична изложба „Уникални минерални находки от България“ по проект, финансиран от Министерство на културата“, разказват от екипа.

По думите им в шест витрини са експонирани минерали с най-красиви кристали, редки цветове и форми, подбирани в продължение на десетки години от стотици геолози и колекционери от всички кътчета на България.

През 1991 год. Националният музей „Земята и хората“ провежда Първа софийска международна изложба на минерали. През годините изложенията на минерали прерастват в Дни на минералите, организирани три пъти годиш

Преводът на „Майка Кураж и нейните деца“ е на Димитър Стоевски. Сценографията е на Никола Тороманов, костюмите – на Свила Величкова, музиката – на Милен Кукошаров, пластика – Теодора Попова. В ролите са още Асен Мутафчиев, Пламен Великов, Никол Георгиева, Борислав Захариев, Симеон Гълъбов, Димитър Баненкин, Иван Панев, Стефания Кочева, Мартин Желанков, Сотир Мелев и Анна Станчева.

Режисьорът Стоян Радев и актрисата Албена Павлова , в разговор с Даниел Димитров – за провокациите и протестите, за вечността на темите и проблемите при Брехт, за малките хора и техните големи сенки, за разтърсващото театрално развлечение.

СТОЯН РАДЕВ: ОЧАКВАМ ПРОТЕСТИ, ЗАЩОТО БРЕХТ СЕ ПОДИГРАВА НА ВСЕКИ ЧОВЕК

Господин Радев, очаквате ли протести след премиерата на „Майка Кураж и нейните деца“?

Стоян Радев: Да. Защото това представление е много по-страшно, доколкото текстът на Брехт е може би най-жестокият по линия на присъдата, която дава на малкия човек.

Протестите, които сега станаха популярни, са понеже е засегната някаква българска чест. Бърнард Шоу е написал текст, с който се подиграва на българите. А тук Брехт прави нещо много по-страшно – той се подиграва на всеки човек. Защото човек е свикнал да търси вината в другия и, ако има война, ако има кръвопролития, все някой друг е виновен – диктатор или командир. Брехт обръща принципа и казва, че виновни са малките хора, виновна е почвата, върху която израстват диктаторите. Трябва да спрем да мислим, че имаме добри хора и един злодей, който ги повежда към нещо лошо. Не, тези хора произведоха този злодей.

През изборите, които правим в живота си, ние даваме мотив на някой човек да излезе начело и да започне да извършва безобразия и зверства. После е лесно да посочим него като виновник, пише Брехт. Той пише тази пиеса, когато Хитлер влиза в Полша, през 1939 г. Но герой на пиесата не е някой водач, а малки хора, които подкрепят националсоциализма. 

Брехт пише „Майка Кураж“ в изгнание, това отразява ли се по някакъв начина на пиесата?

Стоян Радев: „Майка Кураж“ е вечен текст. Поводът е конкретен – 1939 година, националсоциализмът, войната, агресията. Но съвсем нарочно според мен, по подобие на Шекспир, Брехт пренася действието някъде другаде – за да може посланието да е универсално, да не изглежда така, сякаш пиесата е конюнктурна, сякаш обслужва някакъв малък момент. Напротив, той се опитва да засегне вечен проблем. Това, че пише в изгнание, може би ме помага да се занимава не с повода, а със причината за злото, търсейки тази причина в обикновените хора...

Моята интерпретация е свързана със самия Брехт и много внимателно вглеждане в текста му и въобще – в Брехтовата теория за театъра. Пиесата носи името на един от героите – Майка Кураж, но всички около нея са тези малки хора, за които споменах, върху които авторът поставя фокуса. В този смисъл пиесата е завъртяна около централен образ, но обръща внимание на всеки един от персонажите. Тъй като и най-малкият човек, и най-малкият персонаж, е отговорен за събитието. Затова казвам, че може да има протести срещу тази пиеса – защото хората не искат да носят отговорност. И, ако им кажеш, че са безотговорни, те се обиждат и започват да протестират.

Искам да направим един театър, в който малки хора хвърлят големи сенки. Зрителите ще видят как малката фигура на актьора проектира една голяма сянка на фона. Ние, занимавайки се с история, се занимаваме със сенки. Все по-рядко ставаме свидетели на събитията. Затова аз казвам: Ето, вижте, кой хвърля сенките. Защото, ако видиш сянката, тя понякога изглежда величествено и героично, а всъщност един малък човек извършва някаква малка ежедневна подлост. И ако ти не виждаш него, а само сянката, ти се струва, че това, което той прави, е значимо е оправдано, че има възвишени мотиви...

Не е ли малко абсурдна поканата, която отправяте към публиката – за разтърсващо театрално развлечение, звучи като оксиморон...

Стоян Радев: В „Малък органон за театъра“ Брехт излага своята концепция и започва с това, че не би трябвало да има конфликт между развлечението и нашата сериозна мисия. Ние трябва да приемем, че, занимавайки се с театър, се занимаваме с развлечение. Но Брехт задава въпроса – какво означава развлечение и дали това е нещо, което не ни засяга дълбоко. Той твърди, че истинското развлечение е това, което ни засяга дълбоко и казва: Нека развличаме публиката, без да я подценяваме, без да подценяваме себе си, без да сваляме летвата. Истинското, пълноценно развлечение е това, което бърка в раните, което се занимава с тежките въпроси на живота и може да ги погледне иронично и с чувство за хумор. В този смисъл Сатиричният театър е мястото за Брехтови спектакли. Затова каним зрителите на разтърсващо развлечение.

АЛБЕНА ПАВЛОВА: ВСЕКИ ЕДИН ОТ МОИТЕ КОЛЕГИ ИГРАЕ МАЙКА КУРАЖ

Г-жо Павлова, тази роля сякаш е различна от всичко, което сте играла досега в Сатирата...

Албена Павлова: Тази роля е огромна хапка и това го разбираш още докато четеш пиесата, и как трябва да си много подготвен за нея. Нямам предвид само актьорски и чисто професионално, а по-скоро – човешки. Брехт е драматург, чиито реплики не можеш да произнесеш, ако не идват от първо лице, единствено число. В този смисъл, ролята предполага да имаш житейска биография, за да бъдеш автентичен, да можеш да произнасяш думите като свои, да разпознаваш проблемите като свои.

Слава на Бога, аз имам такава житейска биография, както и достатъчна професионална биография, за да събера куража да се изправя срещу Майка Кураж, да се опитам да я позная, да я привлека на своя страна, да разбера какво й струва да пожертва децата си, душата си и в името на какво, и въобще струва ли си на всяка цена да се живее. Има ли вариант, в който има компромиси, които не трябва да направиш, защото окончателно си се загубил. Тогава наистина губиш – и целта, и посоката. Губиш себе си...

Режисьорът Стоян Радев остава ли Ви свобода за доизграждане на образа, който е водещ?  

Албена Павлова: Вървяхме в атмосфера на абсолютна свобода това. Работата със Стоян Радев за пореден път ми доказва, че свободата е много опасно нещо. Защото ти можеш да си позволиш неща, които тотално да изкривят характера на героя ти. Трябва да имаш много ясни ориентири и Стоян Радев беше абсолютно подготвен – за всяка една дума, реплика и ситуация. Дава ти свободата, за да види докъде ще стигнеш. Изпробва твоите актьорски граници и едновременно с това те насочва където иска да стигне в цялото.

Стоян Радев много мъдро и деликатно създаде ансамбъл. За мен в театъра това е най-голямото постижение. Гледала съм много актьори, които блестят в определени роли, но го няма общото. Няма го общия, солидарния дух да правим нещо заедно. Не това е смисълът на нашето изкуство и то затова е екипно. Затова мисля, че всеки един от моите колеги играе Майка Кураж. Много е красиво, когато се постигне.

До каква степен този спектакъл рефлектира на случващото се около нас и с театъра, в частност? 

Албена Павлова: Темите, които много ме вълнуват в това представление, са за изборите, които правим, до какво водят те, до каква деформация на характера, до каква загуба на първоначалната цел, която си си набелязал. Да отстояваш себе си, не означава да си замръзнал във времето. Означава да си предан, да си верен на някаква ценностна система, която те държи изправен. Има една територия, от която не трябва да отстъпваш, и мисля, че нашето представление много смело и самоотвержено защитава тази територия, която беше нападната тези дни, макар и не в нашия театър, макар и не в нашия салон. Ние трябва много категорично и ясно да се заявим и да излезем от своята интелектуална алиенация, защото сред нас битува усещането, че колкото сме над нещата, толкова сме по-извисени.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Художествена галерия „Проф. Теофан Сокеров“ представя 25 автори с 55 творби, в традиционния есенен салон
Симфониета - Враца подготвя втори концерт от цикъла „Солистите на оркестъра“
Британският музей ще получи най-голямото дарение в историята на страната на стойност 1 млрд. британски лири
Яна Павлова подрежда изложба живопис в галерия „Пагане“
Даниеле Рустиони става главен гост-диригент на Метрополитън опера
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Художествена галерия „Проф. Теофан Сокеров“ представя 25 автори с 55 творби, в традиционния есенен салон
Авансцена
Празничен концерт ще представят хорови формации в Добрич
Тонът на времето
Руши Видинлиев представя ново видео на концерт
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.