NRD Начало
Понеделник, 25 Ноември 2024
Начало Калейдоскоп Хари Арабян: В България смятаме, че когато нещо се счупи, с него е свършено
5598
Калейдоскоп

Хари Арабян: В България смятаме, че когато нещо се счупи, с него е свършено

Според скулптора Хари Арабян в една определена възраст човек започва да се връща назад и да търси там отговорите. "Сега интернет ти казва всичко, но не ти обяснява мотивите. Затова в един момент човек има нужда да се върне малко назад, за да открие същността на човешката природа, на търсенията, на вярата." Това разказа той в интервю по повод откриването на най-новата му самостоятелна изложба скулптура в галерия "Пролет" в Бургас

| 08 Ноември 2024, 13:16 ч.
Хари Арабян: В България смятаме, че когато нещо се счупи, с него е свършено
Хари Арабян: В България смятаме, че когато нещо се счупи, с него е свършено
Снимка © Христо Стефанов

Според скулптора Хари Арабян в една определена възраст човек започва да се връща назад и да търси там отговорите. "Сега интернет ти казва всичко, но не ти обяснява мотивите. Затова в един момент човек има нужда да се върне малко назад, за да открие същността на човешката природа, на търсенията, на вярата." Това разказа той в интервю по повод откриването на най-новата му самостоятелна изложба скулптура в галерия "Пролет" в Бургас.

Моята борба е за сто процента българска музика в ефира на Българската национална телевизия (БНТ) и Българското национално радио (БНР).

Това каза по време на концерта си в Самоков тази вечер изпълнителката Силвия Кацарова. Тя гостува в града заедно с дъщеря си Теди Кацарова и Дичо. Тримата изпълниха любими песни от своя репертоар и на обичани български музиканти.

Те гостуваха на самоковци по случай Деня на народните будители – 1 ноември. Концертът се състоя в салона на читалище – паметник „Отец Паисий - 1859“. 

Българската музика трябва да бъде и да пребъде и ние всички да се учим тук от такива творци като моята майка, каза дъщерята на Силвия Кацарова - Теди Кацарова. Изпълнителката  представи своята нова песен – „Намирай ме“ и пя в дует с Дичо. 

Силвия Кацарова три пъти смени тази вечер сценичните

Фотоизложбата "Чудото и тайните на граовските лековити кладенчета, бунари и чешми" представят в Брезник.

Експозицията е дело на краеведа от града Аниела Асенова. През лятото на тази година тя е обиколила десетки населени места в региона на Брезнишко, документирайки местни водоизточници чрез снимков материал. Асенова се е срещнала и с хора по места, които са разказали повече за водните обекти.

Идеята на изложбата е да акцентира върху тези своеобразни исторически и културни паметници, някои от които съградени преди близо век с доброволен труд и желание от местното население. Проявата цели още да припомни, че водата е най-ценният ресурс, който от хилядолетия до наши дни е важен за хората.

Авторката на изложбата казва, че някои от старинните чешми в Граовско са с доста интересна и характерна орнаментика и надписи. Същите не са напълно изследвани, но биха могли да с

Форум, посветен на градската ревитализация, с участието на експерти от Варшава и Лодз, ще се състои на 21 септември във Варна, съобщиха организаторите от сдружение „Пространствата на Варна”. 

Събитието е част от проекта „Форум за Варна - добрите примери”, в който организацията кани архитекти от чужбина да споделят своя опит в обживяването на градската среда и старинните сгради. Тази събота ще гостуват Зузана Мелчарек, Моника Коморовска, Патриция Войташчик и Мачей Гил, които работят в институции и в свободния сектор във Варшава и Лодз. 

Срещата под наслов „Градска ревитализация - примери от Полша” е част от Европейската седмица на мобилността. Гостите ще представят своя опит пред Градската художествена галерия във Варна в късния следобед. 

Терминът „градска ревитализация” се ползва в западноевропейск

Повече от 1000 музиканти, които свирят на алпийски рог, поставиха световен рекорд за най-големия ансамбъл на алпийски рог, съобщиха от швейцарска асоциация, която представлява изпълнителите на алпийски рог, предаде ДПА.

Асоциацията възнамерявала да подобри рекорд от 2013 г., когато 508 музиканти свирили заедно на алпийски рог край Цермат, Швейцария.

Организаторите планирали да съберат 550 музиканти, но почти два пъти повече се регистрирали от Швейцария и от чужбина. Те се събрали и свирили хорови мелодии в Клевеналп в продължение на пет минути.

Според организаторите на събитието са присъствали наблюдатели от Книгата на рекордите "Гинес", за да удостоверят опита за световен рекорд.

Предишният рекорд не е вписан в книгата. В нея фигурира ансамбъл от 366 музиканти, свирили като ансамбъл на хребета Горнерграт в Швейцария през 2009 г.

Русенската опера ще представи "Трубадур" - от Верди, утре вечер в Доходното здание в Русе. Това съобщи пиарът на културния институт Диана Димитрова. 

Диригент ще бъде маестра Вилиана Вълчева. 

"Трубадур" е може би най-голямото пиршество за певци, създавано някога в историята на операта. Всяка от главните роли се е превърнала в емблема за съответния глас", казва Вълчева. Диригент на хора ще бъде Стелияна Димитрова-Хернани. Режисурата е на Асен Шопов, а художник е Иван Савов.

В ролята на граф Ди Луна ще се представи баритонът Александър Крунев, а като Леонора на сцената ще му партнира Владислава Гарвалова. В Азучена ще се превъплъти Андреана Николова, Манрико ще бъде Борис Луков, а Ферандо - Момчил Миланов. В спектакъла участват хор и оркестър на Русенската опера.

Кратко съдържание:

Първо действие – „

Вглеждане в старите майстори

Първата творба, която посреща посетителите в бургаското пространство за изкуство, е интерпретация на скулптора по картината "Притча за слепците" от Питър Брьогел. Хари Арабян казва, че по някакъв начин тя олицетворява състоянието ни като общество в момента, но и че се надява да не е съвсем прав.   

Част от творбите му представят теми като разпятието с леко намигване към готиката и контрафорса, човешкия дух и вярата, изграждала катедрали в продължение на 200-300 години и обхващащи по няколко поколения, посочва авторът. 

"Всички тези хора са вървели в една посока, вярвайки в нещо сакрално. Нямало я е сегашната динамика. Това ме привлича сега и като майсторство, и като архитектура - това цялостно виждане, което не се променя с времето и с човешката същност. Може би в някаква степен ми липсва това. Затова е и вглеждането ми в старите майстори като към една митология. Правя го, разбира се, с други, съвременни средства, при които пак има търсения в съчетанието на детайли", коментира още Хари Арабян. Той обяснява, че вдъхновението тук не е конкретна религия с нейните сюжети и канони, а по-скоро вярата и усещането за нейното отсъствие. "Липсва сякаш дълбоката цел, но дано греша", допълва скулпторът.

Материали и начини на третиране 

Яке на Майкъл Джексън и първият усилвател, който Джон Ленън използва с "Бийтълс", се очаква да бъдат продадени за стотици хиляди британски лири, когато бъдат предложени на търг във Великобритания следващия месец, съобщават Ройтерс и Пи Ей мидия/ДПА.

Повече от 350 редки и уникални музикални принадлежности, включително инструменти, ръкописни текстове и автографи, ще бъдат предложени на търга на "Пропстор" на 15 ноември в рамките на четиридневно събитие. 

Сред колекцията са и предмети, носени и използвани от покойни музикални звезди, сред които Джордж Майкъл, Принс и Джими Хендрикс, както и от настоящи звезди като Хари Стайлс и Стормзи.

Якето в черно и златисто в стил милитъри на Майкъл Джексън, придружено от снимки от частната колекция на норвежкия рапър Омер Бхати, който е приятел на семейство Джексън, е с оценка между 200 000 и 400 000 британски лири.

Държавна опера-Стара Загора за дванадесети пореден път е домакин на Международен майсторския клас по оперно дирижиране.

Това съобщават на официалния сайт на културната институция. Тази година участие в майсторския клас вземат диригенти от пет държави - Гърция, Италия, САЩ, Китай и Германия.

Ръководител на майсторския клас по оперно дирижиране, който ще се проведе до 17 септември, е проф. Ивайло Кринчев – главен диригент на Държавна опера - Стара Загора. Той ще работи с  музикантите и ще ги подготви за техния професионален дебют в три оперни заглавия от репертоара на Старозагорската опера.

Диригентите Йоанис Поулакис и Йоана Влагули от Гърция, Франческо Дженаро от Италия, Кара Ксу от САЩ, Жонлинг Фанг от Китай и Флориан Енгелхард – Германия ще имат своите индивидуални и групови занимания с Маестро Кринчев. Те ще участват активно и пълноценно в ц

Постановката „Крадецът на праскови“ по едноименната повест на Емилиян Станев представя в Радомир Музикално-драматичен театър (МДТ) "Константин Кисимов“ - Велико Търново, съобщават от читалище "Напредък 1895 г." в Радомир.

Героите на едноименната повест на Емилиян Станев ще оживеят на театралната сцена на 18 септември, точно шейсет години след създаването на едноименния филм на Въло Радев. 

В ролята на Елисавета и нейния съпруг ще се превъплътят актьорите Полина Петкова и Веселин Калановски. Персонажът на сръбския военнопленик ще бъде изигран от Борис Атанасов, а на ординареца - от Детелин Кандев. В актьорския състав на представлението са още Стефка Златкова и Стефан Методиев.

Спектакълът "Крадецът на праскови" е по драматизация и режисура на Бойко Илиев. Музиката е дело на Петър Атанасчев, а сценографията и костюмите е на Никол

Кураторът Надежда Джакова събира шестима автори в изложбата „Колко те харесвам“.

Експозицията ще бъде представена в Софийски арсенал - музей за съвременно изкуство от 7 ноември 2024 – 5 януари 2025, съобщават организаторите от Националната галерия.

В изложбата участие вземат Божидар Бончев, Георги Ружев, Ива Яранова, Мариана Василева, Момчил Георгиев и Юлий Таков. 

„Колко те харесвам“ е поетично-ироничен поглед на шестима съвременни художници към заобикалящата ги среда. Те показват как се самовъзприемат, как другите ги възприемат, в какво време живеят.

Чрез автобиографичния похват като средство за самоизразяване и търсене на собствена идентичност, авторите разглеждат културни, религиозни, политически и социални теми, акцентирайки върху авторефлексията и подлагайки на критика представата за личн

Посланието да ценим корените и крилете, завещани от прадедите ни, отправя с изложбата си исперихската художничка Теодора Николова.

Експозицията под наслов „С криле към корените“ ще бъде открита на 9 септември в зала 1 на Народно читалище „Съзнание – 1891“ в родния й град.

Това е 16-ата й самостоятелна изложба, а от началото на тази година - трета поред, каза авторката.

Преди един от най-светлите християнски празници – Великден, тя подари на почитателите на приложното и на изобразителното изкуство в Разград късче надежда, феерия от цветове и пролетно усещане с изложбата базар „Пролетна феерия“. През юни нейни творби бяха експонирани в Художествената галерия в Балчик под надслов "В хармония с природата". 

В настоящата й изложба ще бъдат показани живописни платна и творби от сферата на техниката асамблаж

Различни са не само темите, но и материалите и начините на третиране. Две от представените глави, едната от които е автопортрет, са създадени с технически камък. В тях Арабян влага похвати от японското изкуство за поправяне на счупена керамика "кинцуги".

"Това е друга култура. В България смятаме, че когато нещо се счупи, с него е свършено, докато японците дори в това счупване откриват начин за възстановяване по нов начин. Това е много шантава тема като подход и философия. Всички препятствия, през които човек преминава, го ощетяват, но го и обогатяват. Такъв е човешкият опит. Той не започва от интернет, а се трупа хиляди години", допълва авторът. Обяснява, че според философията на "кинцуги" всяко счупване и лепене е уникално, защото всяко парче се отчупва по неповторим начин. "Като при хората - когато паднеш, да се опиташ да се изправиш отново и да възстановиш съществуването си."  

Особено любопитно за него е стъклото. Сблъсква се с него преди години. "Много ми хареса като материал и като изказ, защото позволява и да го лееш като бронз, и да го изчукваш като камък. Съчетава много пластични възможности, а полировката му е страхотна. Вярно, че изработката е много сложна, тъй като стъклото е капризен материал. Не е като бронза. Той и да падне, и да нямаш някъде недоливка, може да го запълниш, да го патинираш, докато стъклото изисква дисциплина на технологията. Пропукаш ли го някъде, трябва да го изхвърлиш. Падне ли, се счупва. Но е много богат като изказ. Опитвам се да използвам скулптурната грамотност да вляза в него по друг начин, а не просто да го търся като оптика и пречупване на светлината, а по-скоро като контраст на полировка, на фактура, на мат, на гланц. Да извадя обеми и да ги подчертая. Езикът му е много богат и като съчетание, и като цвят", разказва Хари Арабян.   

Скулпторът признава, че всеки материал носи своето предимство. Стъклото обаче е много провокативно и затова му е интересно. "Влязох в него като любител, но продължавам в тази посока, колкото и да е мъчително понякога", казва той. 

Един от представените образи в изложбата е на древногръцката поетеса Сафо, която Арабян пресъздава от гръцки мрамор - материал, към който от известно време не е се обръщал, но харесва заради предизвикателствата му. Други две от главите в експозицията са създадени от множество тънки тръбички от стъкло и бронз. За тях скулпторът казва, че са като олицетворението на множеството впечатления, които човек събира през живота си, за да изгради едно произведение.

Скулптурата - възход 

На въпрос дали наблюдава покачване или спад в интереса към скулптурата, Хари Арабян отвръща, че всеки интерес се култивира. "Затова например преди години бях против, когато тук, в родния ми град Бургас, се изгради парк на скулптурите. Според мен тези скулптури трябваше да влязат в жилищните комплекси, да бъдат превърнати в знаци, да влязат в ежедневието на хората. По този начин щяха да изградят в някаква степен отношение и разбиране", обяснява той.

Признава и че скулптурата е по-тромава материя, защото изграждането е сложно. Първо се прави в глина, после следва калъп, восък, ретушираш, коригираш, опаковаш, лееш, шлайфаш, полираш, патинираш. Процесът за изграждане на една работа, дори и малка, отнема седмици. "Няма капризи, няма го този спонтанен изказ като при живописта, но това те кара да подхождаш с друга отговорност. Затова и търсиш теми, които са по-дълбоки и не толкова мимолетни. Не токова обвързани с емоционалното ти състояние, колкото със същността", смята той.

Подобно е и ситуацията с паметниците, допълва Арабян. В Бургас са познати два, които са негово дело - единият е в памет на жертвите от арменския геноцид пред храма "Сурп Хач", а другият е скулптурата в Морската градина в знак на признателност към българския народ от арменската общност. Той припомня, че одобряването на един обществен паметник е свързано с комисия, в която има и архитекти, тъй като синтезът между създадената пластика и заобикалящата я среда е важен.

"Сега сякаш има хаос в тази посока и диалогът между архитектура и тези пластики е нарушен. Неслучайно сега в световен план се търсят по-изчистени форми, които да кореспондират с архитектурната среда, докато тук на Балканите все още разчитаме на натурата, на пропагандния изказ от шмайзери, драперии, коне. Това навън сякаш изчезва. Едно е да видиш Орлеанската дева в Париж, която е старинна пластика с височина от метър и деветдесет. Няма ги тези "най-високият кръст", "най-голямата Мадона" и т.н. Ние тук все още работим на база комплекси, но в крайна сметка това опира до времето, до културните натрупвания, но и до инвеститорите и хората, които не си играят с егото, а разчитат на специалисти. Изкуството е интелектуален труд и изисква багаж, който не идва от телевизора, а е плод на книги, на история, на друга култура", коментира творецът. 

Погледът в бъдещето

Когато се връща назад във времето и се вглежда детайлно в работи от Ренесанса, Египет или Средновековието, Арабян вижда емпиричните натрупвания на архитектура, живопис, скулптура. "Това е култура, която съществува и на която можем да стъпим", казва той.

Колкото повече се обръща към миналото обаче, толкова повече се страхува от онова, което ще види в бъдещето. Притеснява го, че хората все повече се унифицират. За него индивидуалната гледна точка, особено като творец, е много важна, но всички сякаш все повече се стремят да бъдат еднакви. "Онова, което Бог ти е дал като отделна индивидуалност на седем милиарда души, ти го свеждаш до пет, десет или хиляда клишета. За мен е безумно да загърбваш онова, което ти е дадено да те отличи."

Изложбата на Хари Арабян в галерия "Пролет" в Бургас може да бъде видяна до 7 декември. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Мохамад Расулоф ще представи Германия на "Оскарите"
След бягството си от Иран режисьорът Мохамад Расулоф ще представя Германия на наградите "Оскар", съобщи АФП.  Трилърът "Семената на дивата смокиня", който е заснет тайно в Ир ...
Продължава програмата на Националния конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Съзвездие“
С изпълнения на участниците от трета и четвърта група продължава днес програмата на Националния конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Съзвездие“ в концертнат ...
Започна Националният конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Съзвездие“
Националният конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Съзвездие“ започна в концертната зала на Общинския младежки дом в Шумен. В първия ден на форума са включе ...
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
На 29 ноември е премиерата на „Комедия от грешки“. Представлението на театър „София“ ще се играе на сцената на „Театро отсам канала“, информират ...
Христо Божков: Това са майстори на четката, улавяли психологизма в образите
Изложби по повод годишнини от рождението на двама известни български художници бяха открити днес в Регионалния исторически музей (РИМ) във Враца. Първата е подредена в художествен ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
„Банско филм фест“ пренесе публиката в света на ектремните преживявания
За двадесет и трета поредна година Международният филмов фестивал за планини, екстремни спортове и приключения „Банско филм фест“ пренесе публиката до кътчета от планет ...
Отличиха авторите на най-ефектните снимки от „Младежки Фотомаратон 777” – Ямбол
Ямболската фотографска общност връчи днес наградите на победителите в първия „Младежки Фотомаратон 777”. Общо 19 деца и младежи от града се включиха в предизвикателств ...
Мохамад Расулоф ще представи Германия на "Оскарите"
След бягството си от Иран режисьорът Мохамад Расулоф ще представя Германия на наградите "Оскар", съобщи АФП.  Трилърът "Семената на дивата смокиня", който е заснет тайно в Ир ...
Миграцията, войната и екологията бяха сред акцентите в проектите на 60-ото издание на Венецианското биенале на изкуствата
Миграцията, войната и екологията бяха основните акценти в проектите, представени на 60-ото издание на Венецианското биенале на изкуствата. Престижният форум се проведе от 20 април ...
Алекс Белини: Приключенците са тези, които пренасят познанията си за света
Изследователите, приключенците са тези, които, опознавайки и разбирайки света, го пренасят към другите хора, карат ги да разберат и да се замислят върху климатичните промени и съср ...
Тикер в 18:00 ч.
За двадесет и трета поредна година Международният филмов фестивал за планини, ек ...
Начало Калейдоскоп
5598
Калейдоскоп

Хари Арабян: В България смятаме, че когато нещо се счупи, с него е свършено

Според скулптора Хари Арабян в една определена възраст човек започва да се връща назад и да търси там отговорите."Сега интернет ти казва всичко, но не ти обяснява мотивите.

| 08 Ноември 2024, 13:16 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Хари Арабян: В България смятаме, че когато нещо се счупи, с него е свършено
Хари Арабян: В България смятаме, че когато нещо се счупи, с него е свършено
Снимка © Христо Стефанов

Според скулптора Хари Арабян в една определена възраст човек започва да се връща назад и да търси там отговорите. "Сега интернет ти казва всичко, но не ти обяснява мотивите. Затова в един момент човек има нужда да се върне малко назад, за да открие същността на човешката природа, на търсенията, на вярата." Това разказа той в интервю по повод откриването на най-новата му самостоятелна изложба скулптура в галерия "Пролет" в Бургас.

Вглеждане в старите майстори

Моята борба е за сто процента българска музика в ефира на Българската национална телевизия (БНТ) и Българското национално радио (БНР).

Това каза по време на концерта си в Самоков тази вечер изпълнителката Силвия Кацарова. Тя гостува в града заедно с дъщеря си Теди Кацарова и Дичо. Тримата изпълниха любими песни от своя репертоар и на обичани български музиканти.

Те гостуваха на самоковци по случай Деня на народните будители – 1 ноември. Концертът се състоя в салона на читалище – паметник „Отец Паисий - 1859“. 

Българската музика трябва да бъде и да пребъде и ние всички да се учим тук от такива творци като моята майка, каза дъщерята на Силвия Кацарова - Теди Кацарова. Изпълнителката  представи своята нова песен – „Намирай ме“ и пя в дует с Дичо. 

Силвия Кацарова три пъти смени тази вечер сценичните

Фотоизложбата "Чудото и тайните на граовските лековити кладенчета, бунари и чешми" представят в Брезник.

Експозицията е дело на краеведа от града Аниела Асенова. През лятото на тази година тя е обиколила десетки населени места в региона на Брезнишко, документирайки местни водоизточници чрез снимков материал. Асенова се е срещнала и с хора по места, които са разказали повече за водните обекти.

Идеята на изложбата е да акцентира върху тези своеобразни исторически и културни паметници, някои от които съградени преди близо век с доброволен труд и желание от местното население. Проявата цели още да припомни, че водата е най-ценният ресурс, който от хилядолетия до наши дни е важен за хората.

Авторката на изложбата казва, че някои от старинните чешми в Граовско са с доста интересна и характерна орнаментика и надписи. Същите не са напълно изследвани, но биха могли да с

Форум, посветен на градската ревитализация, с участието на експерти от Варшава и Лодз, ще се състои на 21 септември във Варна, съобщиха организаторите от сдружение „Пространствата на Варна”. 

Събитието е част от проекта „Форум за Варна - добрите примери”, в който организацията кани архитекти от чужбина да споделят своя опит в обживяването на градската среда и старинните сгради. Тази събота ще гостуват Зузана Мелчарек, Моника Коморовска, Патриция Войташчик и Мачей Гил, които работят в институции и в свободния сектор във Варшава и Лодз. 

Срещата под наслов „Градска ревитализация - примери от Полша” е част от Европейската седмица на мобилността. Гостите ще представят своя опит пред Градската художествена галерия във Варна в късния следобед. 

Терминът „градска ревитализация” се ползва в западноевропейск

Повече от 1000 музиканти, които свирят на алпийски рог, поставиха световен рекорд за най-големия ансамбъл на алпийски рог, съобщиха от швейцарска асоциация, която представлява изпълнителите на алпийски рог, предаде ДПА.

Асоциацията възнамерявала да подобри рекорд от 2013 г., когато 508 музиканти свирили заедно на алпийски рог край Цермат, Швейцария.

Организаторите планирали да съберат 550 музиканти, но почти два пъти повече се регистрирали от Швейцария и от чужбина. Те се събрали и свирили хорови мелодии в Клевеналп в продължение на пет минути.

Според организаторите на събитието са присъствали наблюдатели от Книгата на рекордите "Гинес", за да удостоверят опита за световен рекорд.

Предишният рекорд не е вписан в книгата. В нея фигурира ансамбъл от 366 музиканти, свирили като ансамбъл на хребета Горнерграт в Швейцария през 2009 г.

Русенската опера ще представи "Трубадур" - от Верди, утре вечер в Доходното здание в Русе. Това съобщи пиарът на културния институт Диана Димитрова. 

Диригент ще бъде маестра Вилиана Вълчева. 

"Трубадур" е може би най-голямото пиршество за певци, създавано някога в историята на операта. Всяка от главните роли се е превърнала в емблема за съответния глас", казва Вълчева. Диригент на хора ще бъде Стелияна Димитрова-Хернани. Режисурата е на Асен Шопов, а художник е Иван Савов.

В ролята на граф Ди Луна ще се представи баритонът Александър Крунев, а като Леонора на сцената ще му партнира Владислава Гарвалова. В Азучена ще се превъплъти Андреана Николова, Манрико ще бъде Борис Луков, а Ферандо - Момчил Миланов. В спектакъла участват хор и оркестър на Русенската опера.

Кратко съдържание:

Първо действие – „

Първата творба, която посреща посетителите в бургаското пространство за изкуство, е интерпретация на скулптора по картината "Притча за слепците" от Питър Брьогел. Хари Арабян казва, че по някакъв начин тя олицетворява състоянието ни като общество в момента, но и че се надява да не е съвсем прав.   

Част от творбите му представят теми като разпятието с леко намигване към готиката и контрафорса, човешкия дух и вярата, изграждала катедрали в продължение на 200-300 години и обхващащи по няколко поколения, посочва авторът. 

Яке на Майкъл Джексън и първият усилвател, който Джон Ленън използва с "Бийтълс", се очаква да бъдат продадени за стотици хиляди британски лири, когато бъдат предложени на търг във Великобритания следващия месец, съобщават Ройтерс и Пи Ей мидия/ДПА.

Повече от 350 редки и уникални музикални принадлежности, включително инструменти, ръкописни текстове и автографи, ще бъдат предложени на търга на "Пропстор" на 15 ноември в рамките на четиридневно събитие. 

Сред колекцията са и предмети, носени и използвани от покойни музикални звезди, сред които Джордж Майкъл, Принс и Джими Хендрикс, както и от настоящи звезди като Хари Стайлс и Стормзи.

Якето в черно и златисто в стил милитъри на Майкъл Джексън, придружено от снимки от частната колекция на норвежкия рапър Омер Бхати, който е приятел на семейство Джексън, е с оценка между 200 000 и 400 000 британски лири.

Държавна опера-Стара Загора за дванадесети пореден път е домакин на Международен майсторския клас по оперно дирижиране.

Това съобщават на официалния сайт на културната институция. Тази година участие в майсторския клас вземат диригенти от пет държави - Гърция, Италия, САЩ, Китай и Германия.

Ръководител на майсторския клас по оперно дирижиране, който ще се проведе до 17 септември, е проф. Ивайло Кринчев – главен диригент на Държавна опера - Стара Загора. Той ще работи с  музикантите и ще ги подготви за техния професионален дебют в три оперни заглавия от репертоара на Старозагорската опера.

Диригентите Йоанис Поулакис и Йоана Влагули от Гърция, Франческо Дженаро от Италия, Кара Ксу от САЩ, Жонлинг Фанг от Китай и Флориан Енгелхард – Германия ще имат своите индивидуални и групови занимания с Маестро Кринчев. Те ще участват активно и пълноценно в ц

Постановката „Крадецът на праскови“ по едноименната повест на Емилиян Станев представя в Радомир Музикално-драматичен театър (МДТ) "Константин Кисимов“ - Велико Търново, съобщават от читалище "Напредък 1895 г." в Радомир.

Героите на едноименната повест на Емилиян Станев ще оживеят на театралната сцена на 18 септември, точно шейсет години след създаването на едноименния филм на Въло Радев. 

В ролята на Елисавета и нейния съпруг ще се превъплътят актьорите Полина Петкова и Веселин Калановски. Персонажът на сръбския военнопленик ще бъде изигран от Борис Атанасов, а на ординареца - от Детелин Кандев. В актьорския състав на представлението са още Стефка Златкова и Стефан Методиев.

Спектакълът "Крадецът на праскови" е по драматизация и режисура на Бойко Илиев. Музиката е дело на Петър Атанасчев, а сценографията и костюмите е на Никол

Кураторът Надежда Джакова събира шестима автори в изложбата „Колко те харесвам“.

Експозицията ще бъде представена в Софийски арсенал - музей за съвременно изкуство от 7 ноември 2024 – 5 януари 2025, съобщават организаторите от Националната галерия.

В изложбата участие вземат Божидар Бончев, Георги Ружев, Ива Яранова, Мариана Василева, Момчил Георгиев и Юлий Таков. 

„Колко те харесвам“ е поетично-ироничен поглед на шестима съвременни художници към заобикалящата ги среда. Те показват как се самовъзприемат, как другите ги възприемат, в какво време живеят.

Чрез автобиографичния похват като средство за самоизразяване и търсене на собствена идентичност, авторите разглеждат културни, религиозни, политически и социални теми, акцентирайки върху авторефлексията и подлагайки на критика представата за личн

Посланието да ценим корените и крилете, завещани от прадедите ни, отправя с изложбата си исперихската художничка Теодора Николова.

Експозицията под наслов „С криле към корените“ ще бъде открита на 9 септември в зала 1 на Народно читалище „Съзнание – 1891“ в родния й град.

Това е 16-ата й самостоятелна изложба, а от началото на тази година - трета поред, каза авторката.

Преди един от най-светлите християнски празници – Великден, тя подари на почитателите на приложното и на изобразителното изкуство в Разград късче надежда, феерия от цветове и пролетно усещане с изложбата базар „Пролетна феерия“. През юни нейни творби бяха експонирани в Художествената галерия в Балчик под надслов "В хармония с природата". 

В настоящата й изложба ще бъдат показани живописни платна и творби от сферата на техниката асамблаж

"Всички тези хора са вървели в една посока, вярвайки в нещо сакрално. Нямало я е сегашната динамика. Това ме привлича сега и като майсторство, и като архитектура - това цялостно виждане, което не се променя с времето и с човешката същност. Може би в някаква степен ми липсва това. Затова е и вглеждането ми в старите майстори като към една митология. Правя го, разбира се, с други, съвременни средства, при които пак има търсения в съчетанието на детайли", коментира още Хари Арабян. Той обяснява, че вдъхновението тук не е конкретна религия с нейните сюжети и канони, а по-скоро вярата и усещането за нейното отсъствие. "Липсва сякаш дълбоката цел, но дано греша", допълва скулпторът.

Материали и начини на третиране 

Различни са не само темите, но и материалите и начините на третиране. Две от представените глави, едната от които е автопортрет, са създадени с технически камък. В тях Арабян влага похвати от японското изкуство за поправяне на счупена керамика "кинцуги".

"Това е друга култура. В България смятаме, че когато нещо се счупи, с него е свършено, докато японците дори в това счупване откриват начин за възстановяване по нов начин. Това е много шантава тема като подход и философия. Всички препятствия, през които човек преминава, го ощетяват, но го и обогатяват. Такъв е човешкият опит. Той не започва от интернет, а се трупа хиляди години", допълва авторът. Обяснява, че според философията на "кинцуги" всяко счупване и лепене е уникално, защото всяко парче се отчупва по неповторим начин. "Като при хората - когато паднеш, да се опиташ да се изправиш отново и да възстановиш съществуването си."  

Особено любопитно за него е стъклото. Сблъсква се с него преди години. "Много ми хареса като материал и като изказ, защото позволява и да го лееш като бронз, и да го изчукваш като камък. Съчетава много пластични възможности, а полировката му е страхотна. Вярно, че изработката е много сложна, тъй като стъклото е капризен материал. Не е като бронза. Той и да падне, и да нямаш някъде недоливка, може да го запълниш, да го патинираш, докато стъклото изисква дисциплина на технологията. Пропукаш ли го някъде, трябва да го изхвърлиш. Падне ли, се счупва. Но е много богат като изказ. Опитвам се да използвам скулптурната грамотност да вляза в него по друг начин, а не просто да го търся като оптика и пречупване на светлината, а по-скоро като контраст на полировка, на фактура, на мат, на гланц. Да извадя обеми и да ги подчертая. Езикът му е много богат и като съчетание, и като цвят", разказва Хари Арабян.   

Скулпторът признава, че всеки материал носи своето предимство. Стъклото обаче е много провокативно и затова му е интересно. "Влязох в него като любител, но продължавам в тази посока, колкото и да е мъчително понякога", казва той. 

Един от представените образи в изложбата е на древногръцката поетеса Сафо, която Арабян пресъздава от гръцки мрамор - материал, към който от известно време не е се обръщал, но харесва заради предизвикателствата му. Други две от главите в експозицията са създадени от множество тънки тръбички от стъкло и бронз. За тях скулпторът казва, че са като олицетворението на множеството впечатления, които човек събира през живота си, за да изгради едно произведение.

Скулптурата - възход 

На въпрос дали наблюдава покачване или спад в интереса към скулптурата, Хари Арабян отвръща, че всеки интерес се култивира. "Затова например преди години бях против, когато тук, в родния ми град Бургас, се изгради парк на скулптурите. Според мен тези скулптури трябваше да влязат в жилищните комплекси, да бъдат превърнати в знаци, да влязат в ежедневието на хората. По този начин щяха да изградят в някаква степен отношение и разбиране", обяснява той.

Признава и че скулптурата е по-тромава материя, защото изграждането е сложно. Първо се прави в глина, после следва калъп, восък, ретушираш, коригираш, опаковаш, лееш, шлайфаш, полираш, патинираш. Процесът за изграждане на една работа, дори и малка, отнема седмици. "Няма капризи, няма го този спонтанен изказ като при живописта, но това те кара да подхождаш с друга отговорност. Затова и търсиш теми, които са по-дълбоки и не толкова мимолетни. Не токова обвързани с емоционалното ти състояние, колкото със същността", смята той.

Подобно е и ситуацията с паметниците, допълва Арабян. В Бургас са познати два, които са негово дело - единият е в памет на жертвите от арменския геноцид пред храма "Сурп Хач", а другият е скулптурата в Морската градина в знак на признателност към българския народ от арменската общност. Той припомня, че одобряването на един обществен паметник е свързано с комисия, в която има и архитекти, тъй като синтезът между създадената пластика и заобикалящата я среда е важен.

"Сега сякаш има хаос в тази посока и диалогът между архитектура и тези пластики е нарушен. Неслучайно сега в световен план се търсят по-изчистени форми, които да кореспондират с архитектурната среда, докато тук на Балканите все още разчитаме на натурата, на пропагандния изказ от шмайзери, драперии, коне. Това навън сякаш изчезва. Едно е да видиш Орлеанската дева в Париж, която е старинна пластика с височина от метър и деветдесет. Няма ги тези "най-високият кръст", "най-голямата Мадона" и т.н. Ние тук все още работим на база комплекси, но в крайна сметка това опира до времето, до културните натрупвания, но и до инвеститорите и хората, които не си играят с егото, а разчитат на специалисти. Изкуството е интелектуален труд и изисква багаж, който не идва от телевизора, а е плод на книги, на история, на друга култура", коментира творецът. 

Погледът в бъдещето

Когато се връща назад във времето и се вглежда детайлно в работи от Ренесанса, Египет или Средновековието, Арабян вижда емпиричните натрупвания на архитектура, живопис, скулптура. "Това е култура, която съществува и на която можем да стъпим", казва той.

Колкото повече се обръща към миналото обаче, толкова повече се страхува от онова, което ще види в бъдещето. Притеснява го, че хората все повече се унифицират. За него индивидуалната гледна точка, особено като творец, е много важна, но всички сякаш все повече се стремят да бъдат еднакви. "Онова, което Бог ти е дал като отделна индивидуалност на седем милиарда души, ти го свеждаш до пет, десет или хиляда клишета. За мен е безумно да загърбваш онова, което ти е дадено да те отличи."

Изложбата на Хари Арабян в галерия "Пролет" в Бургас може да бъде видяна до 7 декември. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Мохамад Расулоф ще представи Германия на "Оскарите"
Продължава програмата на Националния конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Съзвездие“
Започна Националният конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Съзвездие“
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
Христо Божков: Това са майстори на четката, улавяли психологизма в образите
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
„Банско филм фест“ пренесе публиката в света на ектремните преживявания
Авансцена
Отличиха авторите на най-ефектните снимки от „Младежки Фотомаратон 777” – Ямбол
Калейдоскоп
Мохамад Расулоф ще представи Германия на "Оскарите"
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.