НА ЖИВО
Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
Тикер в 18:00 ч.
Берлинският театър „Шаубюне“, който е един от най-известните европейски театри с авангардните си постановки, е застрашен от фалит заради г ...
|
3100
Авансцена
Режисьорът Стайко Мурджев: Образът на котката върху горещ ламаринен покрив символизира женския инстинкт за надмощиеОбразът на котката върху горещ ламаринен покрив символизира женския инстинкт за надмощие. Понякога попадаме в битка за надмощие не с кого да е, а със самия живот. Това казва режисьорът Стайко Мурджев по повод предстоящата премиера на „Котка върху горещ ламаринен покрив“ от Тенеси Уилямс в театър „София“. „Понякога обстоятелствата, в които сме поставени, са форсмажорни ситуации, в които сме принудени да преминем в режим „оцеляване“
Анатолий Михайлов
| 04 Ноември 2024, 18:12 ч.
Образът на котката върху горещ ламаринен покрив символизира женския инстинкт за надмощие. Понякога попадаме в битка за надмощие не с кого да е, а със самия живот. Това казва режисьорът Стайко Мурджев по повод предстоящата премиера на „Котка върху горещ ламаринен покрив“ от Тенеси Уилямс в театър „София“. „Понякога обстоятелствата, в които сме поставени, са форсмажорни ситуации, в които сме принудени да преминем в режим „оцеляване“. Това е онзи момент, когато не разумът или чувствата, а само и единствено инстинктивната ни природа е тази, която е в състояние да ни спаси. Но не инстинктът за нападение или за бягство, а онзи аспект на стоицизма - когато въпреки нажежената плоскост под голите ни стъпала, трябва да стиснем зъби и да издържим, да се задържим колкото се може по-дълго върху покрива“, допълва Мурджев. Пиесата „Котка върху горещ ламаринен покрив“ е съставена от три части – моноспектакъл, пиеса за двама и един нажежен финален многоглас. И в трите части персонажите се опитват да оцелеят въпреки истината, истината за тях самите и животите им, доведени до екстремния ръб на пропастта, в която всичко постигнато дотук може да се стовари със страшна сила. Няколко озверели котки, които неистово се опитват да не скочат от покрива. „Самият Тенеси Уилямс е бил човек с болезнено светоусещане - неговата андрогинна и крехка природа е причина за неговата неприспособимост към реалността. Характерите, които той изгражда, винаги съдържат части от него самия – маргинализирани мечтатели, чувствителни мъже и жени-войни, оцеляващи, борещи се и капитулиращи под тежестта на реалността“, казва Стайко Мурджев . По думите му, както във всяка добра драматургия, така и в тази пиеса на Тенеси Уилямс, драматургичната плът е изтъкана от полифония от теми: „На повърхността изглежда, че темите са едни, но когато задълбаеш в тях, те водят до един друг, различен пласт от скрити душевни рани. А още по-надолу са погребани живи късове месо, които болят и кървят, и само тяхното изваждане на светло е в състояние да излекува тези рани. Темата за устояването срещу вихъра на живота, не оцеляването - устояването, е централна тема в този гениален текст на Уилямс, както и темата за илюзиите, чрез които по-лесно пресичаме реката на живота, за да се озовем на другия бряг, където ни чака „страната на мъртвите“. В първото действие на пиесата, Маргарет крещи зад гърба на Брик нещо много страшно, злокобен лозунг, който отеква като заклинание, а именно „Животът трябва да продължи, дори когато всички илюзии за него изчезнат”. Това като че ли е ключът към персонажите и тяхната борба – възможно ли е да се живее, гледайки истината в очите, и ако да, то не е ли това един живот, обречен на нещастие и нестихваща болка, коментира Стайко Мурджев. Цитира Франсоа дьо Ларошфуко, който казва, че слънцето и смъртта не могат да бъдат гледани в лицето: „Именно тази невъзможност да се изправиш лице в лице както със светлината на истината за живота, така и с тъмнината на неизвестното в смъртта, кара персонажите на Тенеси Уилямс да се борят за оцеляването си като диви животни“. „Мисля, че този текст не просто се вписва в контекста на българската действителност, а е един категоричен отговор на много въпроси, които задава средата, в която живеем. В нашата реалност непоносимостта към различния, отхвърлянето на чувствителността и издигането в култ на меркантилното са феномени, които не просто са възприети като нормални, а са станали неизменна част от житието ни. И това е проблем. Дебелите ни кожи, липсата на сърдечност и непрестанната калкулация на материалните облаги са наша втора природа. И текстове като „Котка върху горещ ламаринен покрив“ са жестове на непримиримост с потъването в забвение на човешката душа“, казва още Стайко Мурджев. Премиерните представления са на 14 и 22 ноември в театър „Сълза и смях“. Преводът е на Иванка Димитрова, сценограф е Никола Налбантов, а композитор - Петър Дундаков. Участват Елеонора Иванова – в ролята на Меги-котката, Гринго-Богдан Григоров – на Брик, Ириней Константинов – бащата, Петя Силянова – майката, Невена Калудова – Мей, Владимир Солаков – Гупър, Юлиян Рачков – пастор Тукър, и Михаил Милчев – доктор Боу.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
|
Лейди Гага, „Грийн дей“, Пост Малоун ще бъдат хедлайнери на фестивала „Коачела“ през 2025 г.
|
Екипът на Националния военноисторически музей гостува в Художествената галерия в Казанлък
|
Спектакълът „С гръб към залеза“ гостува на Драматично - куклен театър "Константин Величков"
|
Стефан Илчев ще представи пред публика две свои нови песни
|
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия |
Берлинският театър „Шаубюне“ е застрашен от фалит заради намаляване на бюджета
|
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
|
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
|
Pink Floyd History ще възродят магията на легендарната група
|
Венецианският театър „Ла Фениче“ отмени първото си представление за сезона
|