NRD Начало
Събота, 23 Ноември 2024
Начало Цветни аспекти Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)
5648
Цветни аспекти

Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)

Образованието е важно за художника и помага за неговото развитие, но той винаги се стреми да бъде спонтанен в творчеството си и да направи нещо различно от другите. Това мнение изрази в интервю Стоимен Стоилов. Той отбелязва своята 80-годишнина с юбилейна изложба в родния си град Варна, която се открива в неделя вечер.  Според него най-трудното нещо и за художници, и за зрители е да си изградят вкус

| 25 Октомври 2024, 14:41 ч.
Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)
Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)
Снимка © БТА

Образованието е важно за художника и помага за неговото развитие, но той винаги се стреми да бъде спонтанен в творчеството си и да направи нещо различно от другите. Това мнение изрази в интервю Стоимен Стоилов. Той отбелязва своята 80-годишнина с юбилейна изложба в родния си град Варна, която се открива в неделя вечер. 

Премиера на светлинния спектакъл „Нишката“ на „Жар театър“ ще се състои на 16 ноември в парка пред НДК, на алеята при войнишкия паметник до лятно кино „Кабана“.

Събитието се посвещава на 50-годишнината на Дом на културата „Средец“ и на 30 годишния юбилей на театъра, съобщават организаторите.   

По думите им „Нишката“ е авторски площаден светлинен спектакъл - размисъл за борбата на личността за отстояването на своята индивидуалност и сила и осъзнаването на взаимната свързаност и обусловеност на всичко в човешки и космически план.

„Личността може да сияе, да разгърне и реализира своите сили и същност единствено когато е постигнала вътрешна свобода, живеейки в хармония със себе си и с Космоса. С личната си воля, борбеност и избори в своя живот, индивидуалн

Представлението "Пияните", което ще изиграем на девети септември, поставя началото на новия сезон и е много вълнуващо за нас.

Това е една постановка, която провокира, каза актрисата Детелина Стойчева, която е част от актьорския състав на проекта на Драматично- куклен театър "Константин Величков" - Пазарджик.

Текстът е на Иван Вирипаев, режисьор е Десислава Шпатова, добави още актрисата, като поясни, че актьорският състав включва Тодор Танчев, Алекс Иванов, Ахмед Юмер, Кристиян Стоичков, Тодор Кайков, Гроздан Даскалов, Петко Венелинов, Венцислав Стоянов, Людмила Даскалова, Ива Огнянова, Елена Замяркова, Ралица Стоянова и Стиляна Маркова.

Основната идея на театъра е да те вдъхновява, да те вълнува, да провокира размисли. Зрителите няма как да останат безучастни, каза още актрисата, която добави, че работата й в театъра е нейна сбъдната мечта.

Сюжетът пред

Сопраното Александрина Пендачанска, Бисер Георгиев – бас, и Даниела Дякова – мецосопрано, са тазгодишните лауреати на международната награда „Никола Гюзелев“. 

На 5 октомври в Софийската опера и балет ще се състои концерт на носителите на отличието, съобщават от едноименната фондация.

Събитието е в памет на маестро Никола Гюзелев, доктор хонорис кауза на БАН, комендаторе на Италия, носител на международната награда „Златен Верди“.

Ще участва оркестърът и солисти на Софийската опера и балет с диригент Андрей Галанов. Програмата включва оркестрови фрагменти, арии и дуети от опери на Волфганг Амадеус Моцарт, Камий Сен-Санс, Джакомо Пучини, Пиетро Маскани, Джузепе Верди, Винченцо Белини, Шарл Гуно, Франческо Чилеа, Амилкаре Понкиели, 

„Молец“ завърши поредица от концерти в зала „Арена 8888 София“ на 21 ноември вечерта. Хиляди фенове пяха и танцуваха с Крис и Юли по време на шоуто, наречено „Молец – последното – 21.11.“.

Летяща кола, извисяваща се над сцената, голяма клетка, която се издига от пода, много светлинни ефекти, специално създадена сценография и впечатляваща хореография имаше в двучасовия спектакъл. „Мистерията на българските гласове“ бе специален гост на събитието в София. Хорът и дуетът представиха съвместната си нова песен „Вятъра“. 

„Има как да се прави независимо, готино изкуство в България. Надяваме се, че ще има и други хора, които са се вдъхновили от това, че някакви две момчета на шега стигнаха до „Арена“ и затова с

Изложба живопис и скулптура на Стефан Гълъбов и Никола Станчев ще бъде представена в столичната галерия „Леседра“. Експозицията е озаглавена „(Не)Случайна среща“ и може да бъде разгледана от 28 октомври до 8 ноември, информират организаторите.

Стефан Гълъбов се представя за първи път в галерията. „При първата ми среща с неговото творчество веднага изникна асоциацията с руския конструктивизъм от началото на миналия век. Сега, виждайки най-новите му работи, плод на повече от едногодишно творческо търсене и намиране, все повече се убеждавам в неговия вътрешен порив за непрестанно развитие на своя собствен език и стил. Модерното изкуство е съвременно тогава, когато духът на твореца е в днешното време, независимо от възрастта“, разказва Георги Колев, собственик на „Леседра“.

Той отбелязва, че Никола Станчев вече няколко десети

Според него най-трудното нещо и за художници, и за зрители е да си изградят вкус. Той не смята, че трябва да се определят граници за изкуството и всеки може да го осъществява както го разбира, но който не се е образовал достатъчно, а му харесва, трябва да се образова и да види кое е сериозното изкуство. Трябва да има все пак някакви ориентири, посочи още той. 

Стоимен Стоилов, който от 1991 г. живее и работи във Виена, призна, че стремежът му е да рисува пълноценно и ако се получи сериозно произведение, се радва то да остане в България. Той припомни, че е сред създателите на творческите ателиета във фабрика „Вулкан“ във Варна, на Международното биенале на графиката, както и сред инициаторите за учредяването на Градска художествена галерия. Според него държавата трябва да подпомага изкуството и е абсолютно необходимо да има по-голям бюджет за галериите, тъй като след промените през 1989 г. не са заделяни средства за откупки и цяло поколение художници не е представено в музейните фондове. Стоилов изрази надежда обществото ни да запълни този вакуум и занапред да се откупуват повече творби на български художници, защото има много млади, които правят хубави неща, както и много стари автори, които трябва да се издирят. По думите му основна работа на градската галерия е да съхранява творбите на местните художници. 

Следва цялото интервю със Стоимен Стоилов за следите, които оставя в българското изкуство, за значимите постижения на гилдията във Варна, за отношенията между държавата и творците у нас и в Австрия, както и за неговия творчески процес през последните години, представен и в настоящата изложба в родния му град. 

 Кои са най-значимите следи, които смятате, че оставяте в българското изкуство?

- Нямам впечатление, че ще оставя нещо кой знае какво. Стремежът ми е да рисувам пълноценно и ако се получи някакво сериозно произведение, се радвам да остане в България. Правя изложби и у нас и в чужбина, но доста от творбите ми остават тук. 

Американската певица Сабрина Карпентър оглави британската класация за албуми с Short n’ Sweet, съобщи на сайта си официалната компания, която следи продажбите и съставя чартовете.

Изпълнителката заема челните  три места в британската класация за сингли с песни си Taste, Please Please Please и Espresso. Това я прави първата изпълнителка, която едновременно е на върха в подреждането във Великобритания за албум и за сингъл. 

Второ място в британската класация за албуми заема ирландската пост пънк група „Фонтейнс Ди Си“ с продукцията си Romance.

Британската група „Оейзис“, която обяви своето завръщане миналата седмица, се позиционира на следващите три места. На трето място се класира албумът им от 2010 година - Time Flies... 1994–2009, на четвърто място е (What`s the Stor

С представление „Кральо Портальо“ канят малчуганите на сцената на троянското бар-вариете „Нюанси“  на 13 октомври, съобщи Теодора Вачкова от екипа на театрална школа „Нюанси“.

Интерактивното представление е кръстено на едноименната народна игра „Кральо Портальо“ и е подходящо за деца над 5 години. „Важно е да се отбележи, че децата тук не са само пасивни зрители, но и активни участници“, посочи тя.

Чрез участието си в представлението малките зрители могат да научат различни фолклорни митове, песни, игри, гатанки и обичаи и да се потопят в света на народното творчество с гласа на Нина Николина и актьорите Димитра Попова и Георги-Маноел Димитров.

Постановката на спектакъла е дело на Любомира Костова и Гьорги Георгиев – Антика, асистент-режисьор е Симона Атанасова, а сценограф – Наталия Д

Фотографът Сандро Арабян представя в Градската художествена галерия „Борис Георгиев” във Варна самостоятелна изложба „Намибия / Природата”.

Неговият поглед е уловил красотата на пустинята в африканската страна. Колекцията е част от общ проект на автора с неговата майка - проф. Десислава Минчева, който вече е представян в две събития в София.

Фотографиите и живописните творби са разделени в две серии, включващи природата и хората на Намибия.

„За мен беше щастие да се докосна до тази земя, която изглежда праисторическа, недокосната от човечеството. Има едно спокойствие в тази безкрайна пустош, което много ми хареса, но най-силно ме впечатли земята с нейните форми“, сподели Арабян и добави, че се надява когато хората видят снимките му да почувстват, че са били там.

По думите му посещенията в Намибия са добре организирани

Актьорът Любомир Фърков празнува 70-тата си годишнина на сцената на Драматичен театър – Търговище с постановката „Страст под брястовете“. Спектакълът се играе днес, в деня на рождението на доайена на трупата, съобщават от културната институция. 

Познат на публиката с десетките си сатирични роли, Фърков отбелязва юбилея си с един от най-драматичните образи в американската драма – тази на Ефрем Кебът в „Страст под брястовете“ от Юджийн О’Нийл. Излиза от комфортната си зона по предложение на режисьора Денислав Янев, след като вече са създали солидна основа на съвместната им творческа биография. „Поверявайки ми ролята на Ефрем Кебът в спектакъла ,"Страст под брястовете", той пое много голям риск, защото аз съм ярко комедиен артист. Кебът е герой диаметрално различен от мен като характер, като вяра, като глас и дори на външен вид

Певецът Ъшър разкри, че травма на врата, получена по време на репетиции, е причината да отложи няколко свои концерти, предаде ДПА. 

Американският певец отложи концерта си в Атланта, Джорджия, няколко часа преди да започне, поради необходимостта да се възстанови, но тогава не уточни медицинския проблем.  Единственото, което написа бе, че концертите в петък и събота също ще бъдат преместени, тъй като се нуждае от „почивка и лечение“. 

Ъшър обнови публикацията си в Инстаграм и написа: „В началото на седмицата получих травма на врата, докато репетирах, за да осигуря на феновете си най-великия концерт за всички времена. Надеждата ми беше, че с физиотерапия и лечение ще успея да преодолея травмата и ще бъда готов за премиерата. За съжаление, все още не съм излекуван и лекарите ми наредиха да не излизам на сцена тази седмица. Добрата

С какво си спомняте присъствието си в родната Варна?

- В края на 70-те години се роди идеята художниците да населят старата фабрика „Вулкан“ и ние с Ванко Урумов, Снежина и Емил Попгенчеви бяхме първите, които влязохме там. Постепенно дойдоха и по-младите Петьо Маринов, Георги Лечев, Милко Божков, Димитър Трайчев. Стана един кръг от много добри творци и това се забеляза в страната. Любомир Левчев ни каза, че във Варна провеждат международен фестивал на писателите и започна една връзка със световноизвестни автори, които идваха и разглеждаха нашите творби. Създаде се възможност да бъдем канени за изложби в чужбина. По една творческа програма варненски художници гостуваха в Нидерландия, в Швейцария на биеналето на художници от кантона Юра и много други. Когато се разкриха двете графични ателиета за офорт и литография във „Вулкан“, поканихме известни художници като Владимир Гаджович, Албин Бруновски, Хосе Ернандес, Дадо (Миодраг Джурич). Те работеха при нас и споделяха своя опит, а от тях имаше какво да се научи. „Вулкан“ беше основата да се създаде и Международното биенале на графиката във Варна. Българската графична школа имаше много сериозни постижения и решихме да направим един преглед на национално ниво. Първото биенале бе само с български художници, но когато видяхме каква сериозна колекция има България, решихме през 1981 г. да стане международно. Тогава много ни помагаха Министерството на културата, Съюзът на българските художници и Община Варна, които отпускаха средства. Считам, че Биеналето на графиката е едно сериозно постижение. Дано в бъдеще да го подкрепят по същия начин и да отпускат достатъчно средства, за да се развива. 

Това, че част от кариерата Ви преминава в чужбина, помогна ли Ви или нещо Ви отне? 

- По стечение на обстоятелствата се случи да живея в Австрия и там трябваше да организирам всичко наново. Никой не ме познаваше, но постепенно вратата започна да се отваря. Не бих казал, че с нещо ми е помогнало това, че съм там, но Австрия е страна, в която оценяват творческите усилия и рисувайки няколко проекта, аз бях забелязан. 

Доколко държавата участва в реализацията на изкуството в Австрия?

- Там също има съюзи на художниците и известни български творци бяха членове на Кюнстлерхаус. Имат много добра база като нашия Съюз на българските художници на ул. „Шипка“ 6, където правят много изложби. Държавата, чрез министерството на културата, подпомага творческите усилия на художници. Не бих казал, че е същото като в България, но пак има държавно подпомагане. 

Вие смятате ли, че е задължително да има подкрепа от държавата в сферата на изкуството? 

- Разбира се. Изкуството не може да бъде оставено само, особено сценичните форми - театърът, държавата трябва да ги подпомага. Аз бях един от хората, които навремето подкрепяха идеята да създадем Градската галерия във Варна в сградата на бившата Мъжка гимназия, за която имаше и други намерения. Все пак местните творци надделяхме и намерихме съмишленици в ръководството на града, които ни помогнаха да се осъществи това начинание. Основна работа на градската галерия е да съхрани творбите на българските художници и варненските творци да бъдат добре представени в нея. 

Има мнения обаче, че години наред след промените през 1989-а, поради липса на средства за откупки, в галериите няма богат фонд от работи на местни творци и се получават „бели петна“. Запознат ли сте? 

- Това е един голям проблем за България въобще. След промените се получи вакуум. Галериите не получаваха средства за откупки и цяло поколение художници не е представено. Много автори все едно че са работили в някаква пустош. Надявам се да наваксаме, да се възстановят тези липси, да има по-голям бюджет, за да се откупуват творби на български художници, защото има много млади, които правят хубави неща, както и много стари, които трябва да се издирят. Навремето в Съюза на художниците Светлин Русев откри много забравени възрастни творци, привлече ги и те станаха обект на търсене от колекционери. Това беше и времето на Людмила Живкова, която спомогна много за атмосферата. Хубаво е и сега да се отделят средства за хората на изкуството като цяло, а в частност е абсолютно необходимо да има по-голям бюджет за галериите.

Кои са според Вас вечните теми, които вълнуват и зрителя, и твореца? 

- Наистина има вечни теми и ние се въртим в тях. Всеки художник, който изразява своите чувства, независимо дали абстрактно или фигурално, той интерпретира светлина или тъмнина, любов или омраза, война или мир. За това имаме примери при големите художници от ХХ век, дори без да се връщаме по-назад във времето. И за мен тези теми са важни.

Някога във Вас имало ли е конкуренция между графиката и живописта? 

- Аз отдавна исках да правя живопис и бях започнал още във Варна, но когато изгоря ателието ми с всички неща в него, отивайки в Австрия, започнах с акварел и след това продължих с маслени бои. Развих няколко теми, които изложих в различни държави. Акварелът беше по темата „Кармина Бурана“ под впечатлението на прекрасни театрални и оперни спектакли, които гледах във Виена. Запознах се с текстове, за които ми помогна известният български композитор Милко Коларов. Текстовете и музиката на Карл Орф ме впечатлиха много и създадоха образи у мен и това са вечните образи на съдбата, любовта, мистерията на живота. 

В изложбата, която откривате във Варненската градска галерия, показвате папируси, които са последните Ви творби. Защо се обърнахте към този материал? 

- Това е много древен материал, който се прави от дърво. Има изследователи, които твърдят, че както водата, и дървото има памет. Ако приемем това за истина, значи то носи някакви послания от древността и следователно е един прекрасен материал. Папирусът има различни структури, по-светли или по-тъмни, с повече или по-малко образувания. Когато го гледам, дори си казвам: Защо да го развалям като рисувам върху него? Започнах с по-малки листове, по-късно ги слепвах, но накрая открих фирма, която доставя от Египет по-големи формати. Ползвам туш, дори в Австрия открих античен туш, който създава едно предизвикателство и особено чувство. 

Какви теми има в творбите Ви върху папирус? 

- Има няколко папируса за Ной. Те са базирани на хипотезата на проф. Петко Димитров, подкрепена от американски учени, че потопът е станал в Черно море. Без да претендирам за точни моменти, аз го преживявам по свой начин и опитвам да нарисувам мои впечатления. Старая се те да бъдат спонтанни, защото когато мислиш много, може да не излезе така, както когато го рисуваш спонтанно, затова започвам направо върху материала. Имам и други теми за театъра, маските, за летежа. 

Хората в картините Ви конкретни ли са, кои са? 

- Може да се каже, че има връзка с конкретни събития, но ако ги нарисувам така, то ще бъде илюстрация, затова оставям впечатленията да отлежат и после ми хрумва как да го направя.

Показвате във Варна и работи от серията „Човешките права” създадена по случай 50-годишнината от подписването на Декларацията за правата на човека на ООН?

- Тя беше по поръчка на Дунавския фестивал, където работих три години като художник. Тогава д-р Волфганг Шюсел беше външен министър, а след това стана канцлер. Той бе част от идеята да се нарисуват картини, които да изразяват тази тема. В Двореца Хофбург ми дадоха приземните помещения и ми оставиха десетина дни да нарисувам тридесет картини. Избрах да ги направя графично, защото на тази тема не отива много цвят. Ползвах бяло, английско червено и черно върху платно. Отразявам въпроса в различни негови проекции. Тук показвам „Вик“, „Присъда“, „Великият инквизитор“, но има и картини за детския и женския труд и много други. В България две от тях са показани през 2012 г. когато имах самостоятелна изложба в галерия „Графит“ във Варна. Цялата серия бе подредена в Двореца Хофбург във Виена. Картините бяха окачени в коридорите и край тях преминаваха ръководителите на всички европейски държави. След това бях поканен в старата френска столица Санлис да направя изложба в молитвената зала на катедралата и там се получи много силно и впечатляващо. 

Какво е мнението Ви за това, което се случва понастоящем в изкуството. Освен новите форми, се появяват и произведения на непрофесионалисти, които намират зрители и пазар. Къде виждате границите? 

- Нямам намерение да определям граници за изкуството. Кой както го разбира, така да го осъществява, а който не се е образовал достатъчно, пък му харесва, нека се образова и да види кое е сериозното изкуство. Трябва да има все пак някакви ориентири. Ще ви дам пример. Въпреки разнообразието на изкуство във Виена, в момента има три знакови изложби  в различни музеи, от които едната е на Рембранд, другата на Гоген и третата - на Шагал. Отделно по галериите има една пъстра палитра от много съвременни художници и хората, които се интересуват, могат да разгледат и да си изградят вкус. Това е най-трудното нещо и за художници, и за зрители - да си изградят вкус. 

Образованието важно ли е за художника, помага ли? 

- Важно е и помага. Пикасо е казал, че първоначално се е учил да рисува, а после искал да рисува като дете и да забрави какво е научил. За да стане спонтанно. Някак си виждаш, че трябва да направиш нещо различно от другите. 

Тревожи ли Ви това, което се случва в света, затварянето на обществата, национализмът, войните, стресът? 

- Действително времето е много тревожно, но аз се стремя да го изразявам на листа хартия или на платното. Има момент, в който трябва да го нарисуваш, за да се освободиш от демоните си. Нямам намерение да теоретизирам какво става по света. Всеки го преживява по своему и, дай Боже, бързо да се оправи.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Художникът Красимира Друмева представя свои творби в ретроспективна изложба
Художникът, графичен дизайнер и университетски преподавател Красимира Друмева ще представи свои творби от последните 4 години в ретроспективна изложба. Експозицията ще бъде официа ...
В Кюстендилският театър ще представят пиеса, която не е поставяна в България
Сатиричната комедия „Астория“ от Юра Зойфер, ще гостува в Общински драматичен театър Кюстендил, съобщават трупата. Пиесата се поставя за първи път в България и разглежд ...
Йордан Камджалов: Коледният ни концерт е поклон към будители, формирали облика на културата и музиката на XX век
В нашия коледен концерт на 19 декември ще звучи българският авангард на 20-и век, само от композитори, които честваме тази година. Това каза маестро Йордан Камджалов по повод осмот ...
Силистренският театър ще зарадва най-малките си зрители с нова премиера
Драматично-куклен театър в Силистра ще представи в неделя най-новото заглавие от своя репертоар – детската пиеса „Слънцето и снежните човечета“, съобщиха от култу ...
Белослава представя нов сингъл
Белослава представя нов сингъл на концерт, който ще се състои на 21 декември във Военния клуб. Премиерната песен „Харесвам те” ще звучи в компанията на джазмените JP3 и ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Художникът Красимира Друмева представя свои творби в ретроспективна изложба
Художникът, графичен дизайнер и университетски преподавател Красимира Друмева ще представи свои творби от последните 4 години в ретроспективна изложба. Експозицията ще бъде официа ...
Хиляди пяха и танцуваха с „Молец“
„Молец“ завърши поредица от концерти в зала „Арена 8888 София“ на 21 ноември вечерта. Хиляди фенове пяха и танцуваха с Крис и Юли по време на шоуто, наречен ...
Днес бяха открити две изложби по повод годишнини от рождението на известни български художници
Изложби по повод годишнини от рождението на двама известни български художници бяха открити днес в Регионалния исторически музей (РИМ) във Враца. Първата е подредена в художествен ...
Дилиана Перфанов с първа самостоятелна изложба
Близо 20  картини представя в своята първа самостоятелна изложба 18-годишната Дилиана Перфанов във Велико Търново. В интервю дванайсетокласничката от Хуманитарната гимназия & ...
Портрет на Артюр Рембо, нарисуван от Пол Верлен, ще бъде продаден на търг
Портрет на поета Артюр Рембо, нарисуван от неговия любовник Пол Верлен на неизвестна дата, ще бъде продаден на търг в Париж на 2 декември, предаде АФП. Първоначалната оценка на тв ...
Тикер в 00:00 ч.
Художникът, графичен дизайнер и университетски преподавател Красимира Друмева ще ...
Начало Цветни аспекти
5648
Цветни аспекти

Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)

Образованието е важно за художника и помага за неговото развитие, но той винаги се стреми да бъде спонтанен в творчеството си и да направи нещо различно от другите.Това мнение изрази в интервю Стоимен Стоилов.

| 25 Октомври 2024, 14:41 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)
Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)
Снимка © БТА

Образованието е важно за художника и помага за неговото развитие, но той винаги се стреми да бъде спонтанен в творчеството си и да направи нещо различно от другите. Това мнение изрази в интервю Стоимен Стоилов. Той отбелязва своята 80-годишнина с юбилейна изложба в родния си град Варна, която се открива в неделя вечер. 

Според него най-трудното нещо и за художници, и за зрители е да си изградят вкус. Той не смята, че трябва да се определят граници за изкуството и всеки може да го осъществява както го разбира, но който не се е образовал достатъчно, а му харесва, трябва да се образова и да види кое е сериозното изкуство. Трябва да има все пак някакви ориентири, посочи още той. 

Премиера на светлинния спектакъл „Нишката“ на „Жар театър“ ще се състои на 16 ноември в парка пред НДК, на алеята при войнишкия паметник до лятно кино „Кабана“.

Събитието се посвещава на 50-годишнината на Дом на културата „Средец“ и на 30 годишния юбилей на театъра, съобщават организаторите.   

По думите им „Нишката“ е авторски площаден светлинен спектакъл - размисъл за борбата на личността за отстояването на своята индивидуалност и сила и осъзнаването на взаимната свързаност и обусловеност на всичко в човешки и космически план.

„Личността може да сияе, да разгърне и реализира своите сили и същност единствено когато е постигнала вътрешна свобода, живеейки в хармония със себе си и с Космоса. С личната си воля, борбеност и избори в своя живот, индивидуалн

Представлението "Пияните", което ще изиграем на девети септември, поставя началото на новия сезон и е много вълнуващо за нас.

Това е една постановка, която провокира, каза актрисата Детелина Стойчева, която е част от актьорския състав на проекта на Драматично- куклен театър "Константин Величков" - Пазарджик.

Текстът е на Иван Вирипаев, режисьор е Десислава Шпатова, добави още актрисата, като поясни, че актьорският състав включва Тодор Танчев, Алекс Иванов, Ахмед Юмер, Кристиян Стоичков, Тодор Кайков, Гроздан Даскалов, Петко Венелинов, Венцислав Стоянов, Людмила Даскалова, Ива Огнянова, Елена Замяркова, Ралица Стоянова и Стиляна Маркова.

Основната идея на театъра е да те вдъхновява, да те вълнува, да провокира размисли. Зрителите няма как да останат безучастни, каза още актрисата, която добави, че работата й в театъра е нейна сбъдната мечта.

Сюжетът пред

Сопраното Александрина Пендачанска, Бисер Георгиев – бас, и Даниела Дякова – мецосопрано, са тазгодишните лауреати на международната награда „Никола Гюзелев“. 

На 5 октомври в Софийската опера и балет ще се състои концерт на носителите на отличието, съобщават от едноименната фондация.

Събитието е в памет на маестро Никола Гюзелев, доктор хонорис кауза на БАН, комендаторе на Италия, носител на международната награда „Златен Верди“.

Ще участва оркестърът и солисти на Софийската опера и балет с диригент Андрей Галанов. Програмата включва оркестрови фрагменти, арии и дуети от опери на Волфганг Амадеус Моцарт, Камий Сен-Санс, Джакомо Пучини, Пиетро Маскани, Джузепе Верди, Винченцо Белини, Шарл Гуно, Франческо Чилеа, Амилкаре Понкиели, 

„Молец“ завърши поредица от концерти в зала „Арена 8888 София“ на 21 ноември вечерта. Хиляди фенове пяха и танцуваха с Крис и Юли по време на шоуто, наречено „Молец – последното – 21.11.“.

Летяща кола, извисяваща се над сцената, голяма клетка, която се издига от пода, много светлинни ефекти, специално създадена сценография и впечатляваща хореография имаше в двучасовия спектакъл. „Мистерията на българските гласове“ бе специален гост на събитието в София. Хорът и дуетът представиха съвместната си нова песен „Вятъра“. 

„Има как да се прави независимо, готино изкуство в България. Надяваме се, че ще има и други хора, които са се вдъхновили от това, че някакви две момчета на шега стигнаха до „Арена“ и затова с

Изложба живопис и скулптура на Стефан Гълъбов и Никола Станчев ще бъде представена в столичната галерия „Леседра“. Експозицията е озаглавена „(Не)Случайна среща“ и може да бъде разгледана от 28 октомври до 8 ноември, информират организаторите.

Стефан Гълъбов се представя за първи път в галерията. „При първата ми среща с неговото творчество веднага изникна асоциацията с руския конструктивизъм от началото на миналия век. Сега, виждайки най-новите му работи, плод на повече от едногодишно творческо търсене и намиране, все повече се убеждавам в неговия вътрешен порив за непрестанно развитие на своя собствен език и стил. Модерното изкуство е съвременно тогава, когато духът на твореца е в днешното време, независимо от възрастта“, разказва Георги Колев, собственик на „Леседра“.

Той отбелязва, че Никола Станчев вече няколко десети

Стоимен Стоилов, който от 1991 г. живее и работи във Виена, призна, че стремежът му е да рисува пълноценно и ако се получи сериозно произведение, се радва то да остане в България. Той припомни, че е сред създателите на творческите ателиета във фабрика „Вулкан“ във Варна, на Международното биенале на графиката, както и сред инициаторите за учредяването на Градска художествена галерия. Според него държавата трябва да подпомага изкуството и е абсолютно необходимо да има по-голям бюджет за галериите, тъй като след промените през 1989 г. не са заделяни средства за откупки и цяло поколение художници не е представено в музейните фондове. Стоилов изрази надежда обществото ни да запълни този вакуум и занапред да се откупуват повече творби на български художници, защото има много млади, които правят хубави неща, както и много стари автори, които трябва да се издирят. По думите му основна работа на градската галерия е да съхранява творбите на местните художници. 

Следва цялото интервю със Стоимен Стоилов за следите, които оставя в българското изкуство, за значимите постижения на гилдията във Варна, за отношенията между държавата и творците у нас и в Австрия, както и за неговия творчески процес през последните години, представен и в настоящата изложба в родния му град. 

Американската певица Сабрина Карпентър оглави британската класация за албуми с Short n’ Sweet, съобщи на сайта си официалната компания, която следи продажбите и съставя чартовете.

Изпълнителката заема челните  три места в британската класация за сингли с песни си Taste, Please Please Please и Espresso. Това я прави първата изпълнителка, която едновременно е на върха в подреждането във Великобритания за албум и за сингъл. 

Второ място в британската класация за албуми заема ирландската пост пънк група „Фонтейнс Ди Си“ с продукцията си Romance.

Британската група „Оейзис“, която обяви своето завръщане миналата седмица, се позиционира на следващите три места. На трето място се класира албумът им от 2010 година - Time Flies... 1994–2009, на четвърто място е (What`s the Stor

С представление „Кральо Портальо“ канят малчуганите на сцената на троянското бар-вариете „Нюанси“  на 13 октомври, съобщи Теодора Вачкова от екипа на театрална школа „Нюанси“.

Интерактивното представление е кръстено на едноименната народна игра „Кральо Портальо“ и е подходящо за деца над 5 години. „Важно е да се отбележи, че децата тук не са само пасивни зрители, но и активни участници“, посочи тя.

Чрез участието си в представлението малките зрители могат да научат различни фолклорни митове, песни, игри, гатанки и обичаи и да се потопят в света на народното творчество с гласа на Нина Николина и актьорите Димитра Попова и Георги-Маноел Димитров.

Постановката на спектакъла е дело на Любомира Костова и Гьорги Георгиев – Антика, асистент-режисьор е Симона Атанасова, а сценограф – Наталия Д

Фотографът Сандро Арабян представя в Градската художествена галерия „Борис Георгиев” във Варна самостоятелна изложба „Намибия / Природата”.

Неговият поглед е уловил красотата на пустинята в африканската страна. Колекцията е част от общ проект на автора с неговата майка - проф. Десислава Минчева, който вече е представян в две събития в София.

Фотографиите и живописните творби са разделени в две серии, включващи природата и хората на Намибия.

„За мен беше щастие да се докосна до тази земя, която изглежда праисторическа, недокосната от човечеството. Има едно спокойствие в тази безкрайна пустош, което много ми хареса, но най-силно ме впечатли земята с нейните форми“, сподели Арабян и добави, че се надява когато хората видят снимките му да почувстват, че са били там.

По думите му посещенията в Намибия са добре организирани

Актьорът Любомир Фърков празнува 70-тата си годишнина на сцената на Драматичен театър – Търговище с постановката „Страст под брястовете“. Спектакълът се играе днес, в деня на рождението на доайена на трупата, съобщават от културната институция. 

Познат на публиката с десетките си сатирични роли, Фърков отбелязва юбилея си с един от най-драматичните образи в американската драма – тази на Ефрем Кебът в „Страст под брястовете“ от Юджийн О’Нийл. Излиза от комфортната си зона по предложение на режисьора Денислав Янев, след като вече са създали солидна основа на съвместната им творческа биография. „Поверявайки ми ролята на Ефрем Кебът в спектакъла ,"Страст под брястовете", той пое много голям риск, защото аз съм ярко комедиен артист. Кебът е герой диаметрално различен от мен като характер, като вяра, като глас и дори на външен вид

Певецът Ъшър разкри, че травма на врата, получена по време на репетиции, е причината да отложи няколко свои концерти, предаде ДПА. 

Американският певец отложи концерта си в Атланта, Джорджия, няколко часа преди да започне, поради необходимостта да се възстанови, но тогава не уточни медицинския проблем.  Единственото, което написа бе, че концертите в петък и събота също ще бъдат преместени, тъй като се нуждае от „почивка и лечение“. 

Ъшър обнови публикацията си в Инстаграм и написа: „В началото на седмицата получих травма на врата, докато репетирах, за да осигуря на феновете си най-великия концерт за всички времена. Надеждата ми беше, че с физиотерапия и лечение ще успея да преодолея травмата и ще бъда готов за премиерата. За съжаление, все още не съм излекуван и лекарите ми наредиха да не излизам на сцена тази седмица. Добрата

 Кои са най-значимите следи, които смятате, че оставяте в българското изкуство?

- Нямам впечатление, че ще оставя нещо кой знае какво. Стремежът ми е да рисувам пълноценно и ако се получи някакво сериозно произведение, се радвам да остане в България. Правя изложби и у нас и в чужбина, но доста от творбите ми остават тук. 

С какво си спомняте присъствието си в родната Варна?

- В края на 70-те години се роди идеята художниците да населят старата фабрика „Вулкан“ и ние с Ванко Урумов, Снежина и Емил Попгенчеви бяхме първите, които влязохме там. Постепенно дойдоха и по-младите Петьо Маринов, Георги Лечев, Милко Божков, Димитър Трайчев. Стана един кръг от много добри творци и това се забеляза в страната. Любомир Левчев ни каза, че във Варна провеждат международен фестивал на писателите и започна една връзка със световноизвестни автори, които идваха и разглеждаха нашите творби. Създаде се възможност да бъдем канени за изложби в чужбина. По една творческа програма варненски художници гостуваха в Нидерландия, в Швейцария на биеналето на художници от кантона Юра и много други. Когато се разкриха двете графични ателиета за офорт и литография във „Вулкан“, поканихме известни художници като Владимир Гаджович, Албин Бруновски, Хосе Ернандес, Дадо (Миодраг Джурич). Те работеха при нас и споделяха своя опит, а от тях имаше какво да се научи. „Вулкан“ беше основата да се създаде и Международното биенале на графиката във Варна. Българската графична школа имаше много сериозни постижения и решихме да направим един преглед на национално ниво. Първото биенале бе само с български художници, но когато видяхме каква сериозна колекция има България, решихме през 1981 г. да стане международно. Тогава много ни помагаха Министерството на културата, Съюзът на българските художници и Община Варна, които отпускаха средства. Считам, че Биеналето на графиката е едно сериозно постижение. Дано в бъдеще да го подкрепят по същия начин и да отпускат достатъчно средства, за да се развива. 

Това, че част от кариерата Ви преминава в чужбина, помогна ли Ви или нещо Ви отне? 

- По стечение на обстоятелствата се случи да живея в Австрия и там трябваше да организирам всичко наново. Никой не ме познаваше, но постепенно вратата започна да се отваря. Не бих казал, че с нещо ми е помогнало това, че съм там, но Австрия е страна, в която оценяват творческите усилия и рисувайки няколко проекта, аз бях забелязан. 

Доколко държавата участва в реализацията на изкуството в Австрия?

- Там също има съюзи на художниците и известни български творци бяха членове на Кюнстлерхаус. Имат много добра база като нашия Съюз на българските художници на ул. „Шипка“ 6, където правят много изложби. Държавата, чрез министерството на културата, подпомага творческите усилия на художници. Не бих казал, че е същото като в България, но пак има държавно подпомагане. 

Вие смятате ли, че е задължително да има подкрепа от държавата в сферата на изкуството? 

- Разбира се. Изкуството не може да бъде оставено само, особено сценичните форми - театърът, държавата трябва да ги подпомага. Аз бях един от хората, които навремето подкрепяха идеята да създадем Градската галерия във Варна в сградата на бившата Мъжка гимназия, за която имаше и други намерения. Все пак местните творци надделяхме и намерихме съмишленици в ръководството на града, които ни помогнаха да се осъществи това начинание. Основна работа на градската галерия е да съхрани творбите на българските художници и варненските творци да бъдат добре представени в нея. 

Има мнения обаче, че години наред след промените през 1989-а, поради липса на средства за откупки, в галериите няма богат фонд от работи на местни творци и се получават „бели петна“. Запознат ли сте? 

- Това е един голям проблем за България въобще. След промените се получи вакуум. Галериите не получаваха средства за откупки и цяло поколение художници не е представено. Много автори все едно че са работили в някаква пустош. Надявам се да наваксаме, да се възстановят тези липси, да има по-голям бюджет, за да се откупуват творби на български художници, защото има много млади, които правят хубави неща, както и много стари, които трябва да се издирят. Навремето в Съюза на художниците Светлин Русев откри много забравени възрастни творци, привлече ги и те станаха обект на търсене от колекционери. Това беше и времето на Людмила Живкова, която спомогна много за атмосферата. Хубаво е и сега да се отделят средства за хората на изкуството като цяло, а в частност е абсолютно необходимо да има по-голям бюджет за галериите.

Кои са според Вас вечните теми, които вълнуват и зрителя, и твореца? 

- Наистина има вечни теми и ние се въртим в тях. Всеки художник, който изразява своите чувства, независимо дали абстрактно или фигурално, той интерпретира светлина или тъмнина, любов или омраза, война или мир. За това имаме примери при големите художници от ХХ век, дори без да се връщаме по-назад във времето. И за мен тези теми са важни.

Някога във Вас имало ли е конкуренция между графиката и живописта? 

- Аз отдавна исках да правя живопис и бях започнал още във Варна, но когато изгоря ателието ми с всички неща в него, отивайки в Австрия, започнах с акварел и след това продължих с маслени бои. Развих няколко теми, които изложих в различни държави. Акварелът беше по темата „Кармина Бурана“ под впечатлението на прекрасни театрални и оперни спектакли, които гледах във Виена. Запознах се с текстове, за които ми помогна известният български композитор Милко Коларов. Текстовете и музиката на Карл Орф ме впечатлиха много и създадоха образи у мен и това са вечните образи на съдбата, любовта, мистерията на живота. 

В изложбата, която откривате във Варненската градска галерия, показвате папируси, които са последните Ви творби. Защо се обърнахте към този материал? 

- Това е много древен материал, който се прави от дърво. Има изследователи, които твърдят, че както водата, и дървото има памет. Ако приемем това за истина, значи то носи някакви послания от древността и следователно е един прекрасен материал. Папирусът има различни структури, по-светли или по-тъмни, с повече или по-малко образувания. Когато го гледам, дори си казвам: Защо да го развалям като рисувам върху него? Започнах с по-малки листове, по-късно ги слепвах, но накрая открих фирма, която доставя от Египет по-големи формати. Ползвам туш, дори в Австрия открих античен туш, който създава едно предизвикателство и особено чувство. 

Какви теми има в творбите Ви върху папирус? 

- Има няколко папируса за Ной. Те са базирани на хипотезата на проф. Петко Димитров, подкрепена от американски учени, че потопът е станал в Черно море. Без да претендирам за точни моменти, аз го преживявам по свой начин и опитвам да нарисувам мои впечатления. Старая се те да бъдат спонтанни, защото когато мислиш много, може да не излезе така, както когато го рисуваш спонтанно, затова започвам направо върху материала. Имам и други теми за театъра, маските, за летежа. 

Хората в картините Ви конкретни ли са, кои са? 

- Може да се каже, че има връзка с конкретни събития, но ако ги нарисувам така, то ще бъде илюстрация, затова оставям впечатленията да отлежат и после ми хрумва как да го направя.

Показвате във Варна и работи от серията „Човешките права” създадена по случай 50-годишнината от подписването на Декларацията за правата на човека на ООН?

- Тя беше по поръчка на Дунавския фестивал, където работих три години като художник. Тогава д-р Волфганг Шюсел беше външен министър, а след това стана канцлер. Той бе част от идеята да се нарисуват картини, които да изразяват тази тема. В Двореца Хофбург ми дадоха приземните помещения и ми оставиха десетина дни да нарисувам тридесет картини. Избрах да ги направя графично, защото на тази тема не отива много цвят. Ползвах бяло, английско червено и черно върху платно. Отразявам въпроса в различни негови проекции. Тук показвам „Вик“, „Присъда“, „Великият инквизитор“, но има и картини за детския и женския труд и много други. В България две от тях са показани през 2012 г. когато имах самостоятелна изложба в галерия „Графит“ във Варна. Цялата серия бе подредена в Двореца Хофбург във Виена. Картините бяха окачени в коридорите и край тях преминаваха ръководителите на всички европейски държави. След това бях поканен в старата френска столица Санлис да направя изложба в молитвената зала на катедралата и там се получи много силно и впечатляващо. 

Какво е мнението Ви за това, което се случва понастоящем в изкуството. Освен новите форми, се появяват и произведения на непрофесионалисти, които намират зрители и пазар. Къде виждате границите? 

- Нямам намерение да определям граници за изкуството. Кой както го разбира, така да го осъществява, а който не се е образовал достатъчно, пък му харесва, нека се образова и да види кое е сериозното изкуство. Трябва да има все пак някакви ориентири. Ще ви дам пример. Въпреки разнообразието на изкуство във Виена, в момента има три знакови изложби  в различни музеи, от които едната е на Рембранд, другата на Гоген и третата - на Шагал. Отделно по галериите има една пъстра палитра от много съвременни художници и хората, които се интересуват, могат да разгледат и да си изградят вкус. Това е най-трудното нещо и за художници, и за зрители - да си изградят вкус. 

Образованието важно ли е за художника, помага ли? 

- Важно е и помага. Пикасо е казал, че първоначално се е учил да рисува, а после искал да рисува като дете и да забрави какво е научил. За да стане спонтанно. Някак си виждаш, че трябва да направиш нещо различно от другите. 

Тревожи ли Ви това, което се случва в света, затварянето на обществата, национализмът, войните, стресът? 

- Действително времето е много тревожно, но аз се стремя да го изразявам на листа хартия или на платното. Има момент, в който трябва да го нарисуваш, за да се освободиш от демоните си. Нямам намерение да теоретизирам какво става по света. Всеки го преживява по своему и, дай Боже, бързо да се оправи.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Художникът Красимира Друмева представя свои творби в ретроспективна изложба
В Кюстендилският театър ще представят пиеса, която не е поставяна в България
Йордан Камджалов: Коледният ни концерт е поклон към будители, формирали облика на културата и музиката на XX век
Силистренският театър ще зарадва най-малките си зрители с нова премиера
Белослава представя нов сингъл
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
Художникът Красимира Друмева представя свои творби в ретроспективна изложба
Творчески отражения
Хиляди пяха и танцуваха с „Молец“
Калейдоскоп
Днес бяха открити две изложби по повод годишнини от рождението на известни български художници
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.