NRD Начало
Вторник, 3 Декември 2024
Начало Цветни аспекти Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)
5654
Цветни аспекти

Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)

Образованието е важно за художника и помага за неговото развитие, но той винаги се стреми да бъде спонтанен в творчеството си и да направи нещо различно от другите. Това мнение изрази в интервю Стоимен Стоилов. Той отбелязва своята 80-годишнина с юбилейна изложба в родния си град Варна, която се открива в неделя вечер.  Според него най-трудното нещо и за художници, и за зрители е да си изградят вкус

| 25 Октомври 2024, 14:41 ч.
Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)
Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)
Снимка © БТА

Образованието е важно за художника и помага за неговото развитие, но той винаги се стреми да бъде спонтанен в творчеството си и да направи нещо различно от другите. Това мнение изрази в интервю Стоимен Стоилов. Той отбелязва своята 80-годишнина с юбилейна изложба в родния си град Варна, която се открива в неделя вечер. 

Peter Erskine Quartet ще има концерт тази вечер, съобщават от Sofia Live Club, организатор и домакин на събитието. 

Питър Ърскин е роден на 5 юни 1954 година в САЩ. Признат е за истинска джаз легенда, името му е синоним на иновация и изключителен талант. Той започва кариерата си на четири години, но истинският му легендарен статут идва с Weather Report, заедно с едни от най-големите имена в джаза – Джако Пасториус и Джо Завинул. Създавайки някои от най-иконичните записи в историята на джаз музиката, той се превръща в ключов член на групата по време на златната епоха на Fusion Band, записвайки пет албума, включително известния концертен албум „8.30“, който печели „Грами“. През 2023 г., с проекта Peter Erskine Trio feat. Alan Pasqua & Darek Oles, Ърскин бе номиниран за „Грами“ с

Филмът „Обединителят“, посветен на 130-годишнината от рождението на цар Борис Трети, беше представен днес в Двореца на Националната художествена галерия.

Автор на продукцията е историкът Мълвина Господинова. „Обединителят“ е част от поредицата „Владетелите на третото българско царство“, в която са още филмите „Княгиня Клементина – аристократичната благодетелка на България“ (2015), „Монархът“ (2016) – за цар Фердинанд, и „Царят“ (2017) – за Симеон Сакскобургготски.

Основният ни мотив за този проект беше да разтворим летописа на времето и да припомним каква е била България и каква би могла да бъде, ако всички заедно направим необходимите усилия, каза по време на премиерата в Двореца Мълвина Господинова.

„В светото евангелие думите на Господ Исус Христос са много верни,

“Интернет е място, където съществува свобода, но трябва да се внимава с нея”, това каза актьорът Борислав Вълов (Ei Bo), който участва в Teen Boom Fest и се срещна с младежите на Добрич.

Според него не е лесно за младия човек да се предпази от кибертормоз и агресия в социалните мрежи. “В интернет има и добри, и лоши примери. Трябва много внимателно да отбираш къде да си, какво да се случва, да ти е полезно и смислено присъствието и като потребител, и като консуматор на съдържание, защото и в двете има отговорност, особено когато създаваш”, сподели Ei Bo. 

Той се надява тийнейджърите в Добрич да са се замислили за посланията, които събитието Teen Boom Fest е оставило. “Важно е да са отговорни към себе си и към останалите, да избират доброто, да застават зад него. За мен това е основна висша ценност. Аз съм възпитан от малък така. Добро

Вежди Рашидов бе удостоен с наградата „Следовник на народните будители“ на Съюза на народните читалища на церемония в Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“, съобщават от екипа на именития художник.

Отличието Вежди Рашидов получи за изключителния си принос към българската духовност. Наградата му връчи директорката на библиотеката доц. Красимира Александрова.

„Чувствам се горд и развълнуван от високото признание. За мен е чест да бъда удостоен с тази толкова авторитетна награда, с нея се чувствам достоен гражданин на България. Получавам я на един свят празник в това свято място - Народната библиотека”, каза Вежди Рашидов.

Вежди Рашидов е роден на 14 декември 1951 г. в Димитровград. Завършва Художествената гимназия в София, а през 1978 г. и Художествената академия, специалност „Скулптура” при проф. Д.

Силвия и Теди Кацарови ще са част от 22-рото издание на международния конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Сребърна Янтра“ във Велико Търново, съобщи на пресконференция директорът, създател и продуцент на музикалния форум Румяна Начева.

Събитието ще се проведе от 27 до 29 септември, като основната програма ще е в Голяма зала на Музикално-драматичен театър „Константин Кисимов“ с вход свободен.

Силвия Кацарова ще е почетен председател на журито на конкурса, а Теди – един от членовете на комисията, посочи Начева.

Председател ще е преподавателят в Катедра „Музика“ на Великотърновския университет проф. Сребра Михалева. Останалите, които ще оценяват участниците са: продуцентът Роко Палацо (Италия), вокалният педагог проф. д-р Родика Рошиору (Молдова), младата поп и джаз изпълнителка Доминик Симионеску (Румъния), ф

Според него най-трудното нещо и за художници, и за зрители е да си изградят вкус. Той не смята, че трябва да се определят граници за изкуството и всеки може да го осъществява както го разбира, но който не се е образовал достатъчно, а му харесва, трябва да се образова и да види кое е сериозното изкуство. Трябва да има все пак някакви ориентири, посочи още той. 

Стоимен Стоилов, който от 1991 г. живее и работи във Виена, призна, че стремежът му е да рисува пълноценно и ако се получи сериозно произведение, се радва то да остане в България. Той припомни, че е сред създателите на творческите ателиета във фабрика „Вулкан“ във Варна, на Международното биенале на графиката, както и сред инициаторите за учредяването на Градска художествена галерия. Според него държавата трябва да подпомага изкуството и е абсолютно необходимо да има по-голям бюджет за галериите, тъй като след промените през 1989 г. не са заделяни средства за откупки и цяло поколение художници не е представено в музейните фондове. Стоилов изрази надежда обществото ни да запълни този вакуум и занапред да се откупуват повече творби на български художници, защото има много млади, които правят хубави неща, както и много стари автори, които трябва да се издирят. По думите му основна работа на градската галерия е да съхранява творбите на местните художници. 

Следва цялото интервю със Стоимен Стоилов за следите, които оставя в българското изкуство, за значимите постижения на гилдията във Варна, за отношенията между държавата и творците у нас и в Австрия, както и за неговия творчески процес през последните години, представен и в настоящата изложба в родния му град. 

 Кои са най-значимите следи, които смятате, че оставяте в българското изкуство?

- Нямам впечатление, че ще оставя нещо кой знае какво. Стремежът ми е да рисувам пълноценно и ако се получи някакво сериозно произведение, се радвам да остане в България. Правя изложби и у нас и в чужбина, но доста от творбите ми остават тук. 

Много е важно това, което ни давате, защото така ще продължим още поне трийсетина години, каза Атанас Пенев на публиката в зала 1 на НДК.

На 20 ноември бе първият от двата концерта, с които „Б.Т.Р.“ постави точка на турнето по случай своята 30-годишнина. Хиляди почитатели пяха със своите любимци, които в продължение на повече от два часа представиха най-доброто от репертоара на групата, .

Вечерта мина с „Цвете от луната“, „Ела“, „Защо“, „Върни се“, „Няма връщане назад“, „Там, където“, „Елмаз и стъкло“, „Да погледна в теб“. Имаше и няколко емоционални акцента, които бяха посрещани от феновете с продължителни аплодисменти. 

„Кирил Маричков беше един огромен човек, един стълб, един музикант и отно

Експозициите на Исторически музей - Самоков вече са достъпни и виртуално, съобщиха от местната администрация. 

Екипът на музея в Самоков е разработил проект, чрез който е направено 3D заснемане на залите с постоянна експозиция. Всеки, който желае, може да направи виртуална разходка през мобилно устройство на посочен адрес, достъпен на сайта на Общината. 

Чрез него могат да бъдат разгледани залите, показважи артефакти от археологически разкопки в района, експонати от Българското възраждане като първата печатарска преса, с облекла и стоки за бита от Третото българско царство, с икони от Самоковската художествена школа и други. 

Директорът на музея д-р Веселин Хаджинагелов каза , че това е една иновация и ефектът от нея е видим. 

Рядко копие на Конституцията на САЩ, отпечатано преди 237 години, ще бъде продадено на търг в четвъртък вечерта в Северна Каролина, предаде Асошиейтед прес.

Аукционната къща „Брънк Окшънс“ (Brunk Auctions) продава копието - единственото от този тип, за което се смята, че е принадлежало на частно лице. Минималната цена от 1 млн. щатски долара вече е предложена.  

Копието е отпечатано, след като през 1787 г. Конституционният конвент на САЩ завършва изготвянето на предложена рамка за управление на страната и го изпраща на Конгреса на първо американско правителство с молба да го разпрати на щатите, за да бъде ратифицирано от народа. Това е едно от около 100-те копия, отпечатани от секретаря на Конгреса Чарлз Томсън. Известно е, че само осем от тях все още съществуват, а останалите седем са публична собственост. 

От аукционната къща не са

Трима българи са част от третото издание на биеналето за съвременно занаятчийско изкуство „Хомо фабер“. То продължава от 1 до 30 септември в пространствата на фондация „Джорджо Чини“ на остров Сан Джорджо Маджоре във Венеция, разказват от българския екип.

Сред подбраните произведения са творби на съвременния бижутер Димитър Станков и на майстора на кукерски маски Людмил Йорданов. Наред с тях студентката по интериорен дизайн Яна Ценов е сред избраните с конкурс млади екскурзоводи на изложбите, които запознават посетителите с историята на творбите и техните автори.

Темата „Пътешествието на живота“ кани посетителите да изследват основната роля на ръчно изработените предмети в ежедневието. То включва 10

Юлиан Костов издава втория си сингъл – Home (My Gaia), съобщават от „Орфей мюзик“.

През следващите месеци артистът пуска пет песни, а с дистрибуцията се заемат „Орфей мюзик“ и Warner Music Group през лейбъла си Yuli.

Home (My Gaia) е първото самостоятелно парче на Костов, след дебютната му песен Rain с Мария Драгнева, продуцирана от Бат Венци, която събра над 15 000 стрийма в Spotify за първия месец, в повече от 50 държави, с 3 000 слушатели и 600+ запазвания. В Youtube има 30 000 гледания на описания от Юлиан Костов като „клип-неклип“, който визуализира създаването на Rain в студиото Sugar Base. 

R&B песента Home (My Gaia) е втората от петте планирани песни, които Костов ще издава и бележи първото сътрудничество с музикалния артист и продуцент

С какво си спомняте присъствието си в родната Варна?

- В края на 70-те години се роди идеята художниците да населят старата фабрика „Вулкан“ и ние с Ванко Урумов, Снежина и Емил Попгенчеви бяхме първите, които влязохме там. Постепенно дойдоха и по-младите Петьо Маринов, Георги Лечев, Милко Божков, Димитър Трайчев. Стана един кръг от много добри творци и това се забеляза в страната. Любомир Левчев ни каза, че във Варна провеждат международен фестивал на писателите и започна една връзка със световноизвестни автори, които идваха и разглеждаха нашите творби. Създаде се възможност да бъдем канени за изложби в чужбина. По една творческа програма варненски художници гостуваха в Нидерландия, в Швейцария на биеналето на художници от кантона Юра и много други. Когато се разкриха двете графични ателиета за офорт и литография във „Вулкан“, поканихме известни художници като Владимир Гаджович, Албин Бруновски, Хосе Ернандес, Дадо (Миодраг Джурич). Те работеха при нас и споделяха своя опит, а от тях имаше какво да се научи. „Вулкан“ беше основата да се създаде и Международното биенале на графиката във Варна. Българската графична школа имаше много сериозни постижения и решихме да направим един преглед на национално ниво. Първото биенале бе само с български художници, но когато видяхме каква сериозна колекция има България, решихме през 1981 г. да стане международно. Тогава много ни помагаха Министерството на културата, Съюзът на българските художници и Община Варна, които отпускаха средства. Считам, че Биеналето на графиката е едно сериозно постижение. Дано в бъдеще да го подкрепят по същия начин и да отпускат достатъчно средства, за да се развива. 

Това, че част от кариерата Ви преминава в чужбина, помогна ли Ви или нещо Ви отне? 

- По стечение на обстоятелствата се случи да живея в Австрия и там трябваше да организирам всичко наново. Никой не ме познаваше, но постепенно вратата започна да се отваря. Не бих казал, че с нещо ми е помогнало това, че съм там, но Австрия е страна, в която оценяват творческите усилия и рисувайки няколко проекта, аз бях забелязан. 

Доколко държавата участва в реализацията на изкуството в Австрия?

- Там също има съюзи на художниците и известни български творци бяха членове на Кюнстлерхаус. Имат много добра база като нашия Съюз на българските художници на ул. „Шипка“ 6, където правят много изложби. Държавата, чрез министерството на културата, подпомага творческите усилия на художници. Не бих казал, че е същото като в България, но пак има държавно подпомагане. 

Вие смятате ли, че е задължително да има подкрепа от държавата в сферата на изкуството? 

- Разбира се. Изкуството не може да бъде оставено само, особено сценичните форми - театърът, държавата трябва да ги подпомага. Аз бях един от хората, които навремето подкрепяха идеята да създадем Градската галерия във Варна в сградата на бившата Мъжка гимназия, за която имаше и други намерения. Все пак местните творци надделяхме и намерихме съмишленици в ръководството на града, които ни помогнаха да се осъществи това начинание. Основна работа на градската галерия е да съхрани творбите на българските художници и варненските творци да бъдат добре представени в нея. 

Има мнения обаче, че години наред след промените през 1989-а, поради липса на средства за откупки, в галериите няма богат фонд от работи на местни творци и се получават „бели петна“. Запознат ли сте? 

- Това е един голям проблем за България въобще. След промените се получи вакуум. Галериите не получаваха средства за откупки и цяло поколение художници не е представено. Много автори все едно че са работили в някаква пустош. Надявам се да наваксаме, да се възстановят тези липси, да има по-голям бюджет, за да се откупуват творби на български художници, защото има много млади, които правят хубави неща, както и много стари, които трябва да се издирят. Навремето в Съюза на художниците Светлин Русев откри много забравени възрастни творци, привлече ги и те станаха обект на търсене от колекционери. Това беше и времето на Людмила Живкова, която спомогна много за атмосферата. Хубаво е и сега да се отделят средства за хората на изкуството като цяло, а в частност е абсолютно необходимо да има по-голям бюджет за галериите.

Кои са според Вас вечните теми, които вълнуват и зрителя, и твореца? 

- Наистина има вечни теми и ние се въртим в тях. Всеки художник, който изразява своите чувства, независимо дали абстрактно или фигурално, той интерпретира светлина или тъмнина, любов или омраза, война или мир. За това имаме примери при големите художници от ХХ век, дори без да се връщаме по-назад във времето. И за мен тези теми са важни.

Някога във Вас имало ли е конкуренция между графиката и живописта? 

- Аз отдавна исках да правя живопис и бях започнал още във Варна, но когато изгоря ателието ми с всички неща в него, отивайки в Австрия, започнах с акварел и след това продължих с маслени бои. Развих няколко теми, които изложих в различни държави. Акварелът беше по темата „Кармина Бурана“ под впечатлението на прекрасни театрални и оперни спектакли, които гледах във Виена. Запознах се с текстове, за които ми помогна известният български композитор Милко Коларов. Текстовете и музиката на Карл Орф ме впечатлиха много и създадоха образи у мен и това са вечните образи на съдбата, любовта, мистерията на живота. 

В изложбата, която откривате във Варненската градска галерия, показвате папируси, които са последните Ви творби. Защо се обърнахте към този материал? 

- Това е много древен материал, който се прави от дърво. Има изследователи, които твърдят, че както водата, и дървото има памет. Ако приемем това за истина, значи то носи някакви послания от древността и следователно е един прекрасен материал. Папирусът има различни структури, по-светли или по-тъмни, с повече или по-малко образувания. Когато го гледам, дори си казвам: Защо да го развалям като рисувам върху него? Започнах с по-малки листове, по-късно ги слепвах, но накрая открих фирма, която доставя от Египет по-големи формати. Ползвам туш, дори в Австрия открих античен туш, който създава едно предизвикателство и особено чувство. 

Какви теми има в творбите Ви върху папирус? 

- Има няколко папируса за Ной. Те са базирани на хипотезата на проф. Петко Димитров, подкрепена от американски учени, че потопът е станал в Черно море. Без да претендирам за точни моменти, аз го преживявам по свой начин и опитвам да нарисувам мои впечатления. Старая се те да бъдат спонтанни, защото когато мислиш много, може да не излезе така, както когато го рисуваш спонтанно, затова започвам направо върху материала. Имам и други теми за театъра, маските, за летежа. 

Хората в картините Ви конкретни ли са, кои са? 

- Може да се каже, че има връзка с конкретни събития, но ако ги нарисувам така, то ще бъде илюстрация, затова оставям впечатленията да отлежат и после ми хрумва как да го направя.

Показвате във Варна и работи от серията „Човешките права” създадена по случай 50-годишнината от подписването на Декларацията за правата на човека на ООН?

- Тя беше по поръчка на Дунавския фестивал, където работих три години като художник. Тогава д-р Волфганг Шюсел беше външен министър, а след това стана канцлер. Той бе част от идеята да се нарисуват картини, които да изразяват тази тема. В Двореца Хофбург ми дадоха приземните помещения и ми оставиха десетина дни да нарисувам тридесет картини. Избрах да ги направя графично, защото на тази тема не отива много цвят. Ползвах бяло, английско червено и черно върху платно. Отразявам въпроса в различни негови проекции. Тук показвам „Вик“, „Присъда“, „Великият инквизитор“, но има и картини за детския и женския труд и много други. В България две от тях са показани през 2012 г. когато имах самостоятелна изложба в галерия „Графит“ във Варна. Цялата серия бе подредена в Двореца Хофбург във Виена. Картините бяха окачени в коридорите и край тях преминаваха ръководителите на всички европейски държави. След това бях поканен в старата френска столица Санлис да направя изложба в молитвената зала на катедралата и там се получи много силно и впечатляващо. 

Какво е мнението Ви за това, което се случва понастоящем в изкуството. Освен новите форми, се появяват и произведения на непрофесионалисти, които намират зрители и пазар. Къде виждате границите? 

- Нямам намерение да определям граници за изкуството. Кой както го разбира, така да го осъществява, а който не се е образовал достатъчно, пък му харесва, нека се образова и да види кое е сериозното изкуство. Трябва да има все пак някакви ориентири. Ще ви дам пример. Въпреки разнообразието на изкуство във Виена, в момента има три знакови изложби  в различни музеи, от които едната е на Рембранд, другата на Гоген и третата - на Шагал. Отделно по галериите има една пъстра палитра от много съвременни художници и хората, които се интересуват, могат да разгледат и да си изградят вкус. Това е най-трудното нещо и за художници, и за зрители - да си изградят вкус. 

Образованието важно ли е за художника, помага ли? 

- Важно е и помага. Пикасо е казал, че първоначално се е учил да рисува, а после искал да рисува като дете и да забрави какво е научил. За да стане спонтанно. Някак си виждаш, че трябва да направиш нещо различно от другите. 

Тревожи ли Ви това, което се случва в света, затварянето на обществата, национализмът, войните, стресът? 

- Действително времето е много тревожно, но аз се стремя да го изразявам на листа хартия или на платното. Има момент, в който трябва да го нарисуваш, за да се освободиш от демоните си. Нямам намерение да теоретизирам какво става по света. Всеки го преживява по своему и, дай Боже, бързо да се оправи.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Конфискувани от мафията картини, сред които творба на Кристо, ще бъдат показани в Милано
Повече от 80 картини, сред които шедьоври на Салвадор Дали, Анди Уорхол, Кристо и Джорджо де Кирико, конфискувани от мафията, ще бъдат изложени от днес в "Палацо Реале" в Милано, п ...
„Рейнско злато“ закрива 54-тото издание на Фестивала на оперното и балетно изкуство
Спектакълът „Рейнско злато“ от Рихард Вагнер ще постави край на Фестивала на оперното и балетно изкуство (ФОБИ) в Стара Загора утре вечер, 4 декември. Постановката е на ...
Юбилейна изложба на художника Тодор Цонев
Изложба по повод 90 години от рождението на художника Тодор Цонев ще бъде открита на 6 декември в Художествена галерия – Балчик, съобщават от Историческия музей в града. Око ...
Иван Вазов предсказва бляскавото бъдеще на цигуларката Недялка Симеонова, разказва историкът Милен Вълчев
Днес се навършват 123 години от рождението на виртуозната цигуларка от Хасково, прославила България по света - проф. Недялка Симеонова (1901-1959).  Личният й живот е низ от ...
Рисунки от музейната сбирка на Националната художествена академия ще бъдат показани в галерия „Академия“
Изложбата „Вечният конферанс“ с рисунки от музейната сбирка на Националната художествена академия (НХА) ще бъде представена в галерия „Академия“. Експозици ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Александрина Михайлова - ученичка на Райна Кабаиванска, спечели голямата награда в конкурса „Магда Оливеро“ в Милано
Младото сопрано Александрина Михайлова, многократен участник в майсторските класове на Райна Кабаиванска и Нов български университет (НБУ), спечели голямата награда в шестнадесетот ...
Конфискувани от мафията картини, сред които творба на Кристо, ще бъдат показани в Милано
Повече от 80 картини, сред които шедьоври на Салвадор Дали, Анди Уорхол, Кристо и Джорджо де Кирико, конфискувани от мафията, ще бъдат изложени от днес в "Палацо Реале" в Милано, п ...
Уилям Дефо и други холивудски актьори бяха в Берлин за световната премиера на "Носферату"
Холивудските звезди Уилям Дефо, Ема Корин и Николас Холт бяха в понеделник в Берлин за световната премиера на хоръра "Носферату", съобщи ДПА. По червения килим пред кино Zoo Palas ...
Картини на Жул Паскин, Златю Бояджиев и Дечко Узунов ще бъдат показани в галерия Artmark
Творби на Жул Паскин, Светлин Русев, Златю Бояджиев и Дечко Узунов са сред 140-те произведения, които може да бъдат разгледани до 16 декември в столичната галерия Artmark. На 17 д ...
В постановката „Слънчева линия“ Яна Маринова и Петър Петров-Перо са съпрузи, участващи в метафоричен боксов мач
Съпрузи, участващи в метафоричен боксов мач, са Яна Маринова и Петър Петров-Перо в постановката „Слънчева линия“ от Иван Вирипаев. Премиерните представления са на 5 и ...
Тикер в 22:00 ч.
Младото сопрано Александрина Михайлова, многократен участник в майсторските клас ...
Начало Цветни аспекти
5654
Цветни аспекти

Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)

Образованието е важно за художника и помага за неговото развитие, но той винаги се стреми да бъде спонтанен в творчеството си и да направи нещо различно от другите.Това мнение изрази в интервю Стоимен Стоилов.

| 25 Октомври 2024, 14:41 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)
Стоимен Стоилов: Не трябва да се определят граници за изкуството (интервю)
Снимка © БТА

Образованието е важно за художника и помага за неговото развитие, но той винаги се стреми да бъде спонтанен в творчеството си и да направи нещо различно от другите. Това мнение изрази в интервю Стоимен Стоилов. Той отбелязва своята 80-годишнина с юбилейна изложба в родния си град Варна, която се открива в неделя вечер. 

Според него най-трудното нещо и за художници, и за зрители е да си изградят вкус. Той не смята, че трябва да се определят граници за изкуството и всеки може да го осъществява както го разбира, но който не се е образовал достатъчно, а му харесва, трябва да се образова и да види кое е сериозното изкуство. Трябва да има все пак някакви ориентири, посочи още той. 

Peter Erskine Quartet ще има концерт тази вечер, съобщават от Sofia Live Club, организатор и домакин на събитието. 

Питър Ърскин е роден на 5 юни 1954 година в САЩ. Признат е за истинска джаз легенда, името му е синоним на иновация и изключителен талант. Той започва кариерата си на четири години, но истинският му легендарен статут идва с Weather Report, заедно с едни от най-големите имена в джаза – Джако Пасториус и Джо Завинул. Създавайки някои от най-иконичните записи в историята на джаз музиката, той се превръща в ключов член на групата по време на златната епоха на Fusion Band, записвайки пет албума, включително известния концертен албум „8.30“, който печели „Грами“. През 2023 г., с проекта Peter Erskine Trio feat. Alan Pasqua & Darek Oles, Ърскин бе номиниран за „Грами“ с

Филмът „Обединителят“, посветен на 130-годишнината от рождението на цар Борис Трети, беше представен днес в Двореца на Националната художествена галерия.

Автор на продукцията е историкът Мълвина Господинова. „Обединителят“ е част от поредицата „Владетелите на третото българско царство“, в която са още филмите „Княгиня Клементина – аристократичната благодетелка на България“ (2015), „Монархът“ (2016) – за цар Фердинанд, и „Царят“ (2017) – за Симеон Сакскобургготски.

Основният ни мотив за този проект беше да разтворим летописа на времето и да припомним каква е била България и каква би могла да бъде, ако всички заедно направим необходимите усилия, каза по време на премиерата в Двореца Мълвина Господинова.

„В светото евангелие думите на Господ Исус Христос са много верни,

“Интернет е място, където съществува свобода, но трябва да се внимава с нея”, това каза актьорът Борислав Вълов (Ei Bo), който участва в Teen Boom Fest и се срещна с младежите на Добрич.

Според него не е лесно за младия човек да се предпази от кибертормоз и агресия в социалните мрежи. “В интернет има и добри, и лоши примери. Трябва много внимателно да отбираш къде да си, какво да се случва, да ти е полезно и смислено присъствието и като потребител, и като консуматор на съдържание, защото и в двете има отговорност, особено когато създаваш”, сподели Ei Bo. 

Той се надява тийнейджърите в Добрич да са се замислили за посланията, които събитието Teen Boom Fest е оставило. “Важно е да са отговорни към себе си и към останалите, да избират доброто, да застават зад него. За мен това е основна висша ценност. Аз съм възпитан от малък така. Добро

Вежди Рашидов бе удостоен с наградата „Следовник на народните будители“ на Съюза на народните читалища на церемония в Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“, съобщават от екипа на именития художник.

Отличието Вежди Рашидов получи за изключителния си принос към българската духовност. Наградата му връчи директорката на библиотеката доц. Красимира Александрова.

„Чувствам се горд и развълнуван от високото признание. За мен е чест да бъда удостоен с тази толкова авторитетна награда, с нея се чувствам достоен гражданин на България. Получавам я на един свят празник в това свято място - Народната библиотека”, каза Вежди Рашидов.

Вежди Рашидов е роден на 14 декември 1951 г. в Димитровград. Завършва Художествената гимназия в София, а през 1978 г. и Художествената академия, специалност „Скулптура” при проф. Д.

Силвия и Теди Кацарови ще са част от 22-рото издание на международния конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Сребърна Янтра“ във Велико Търново, съобщи на пресконференция директорът, създател и продуцент на музикалния форум Румяна Начева.

Събитието ще се проведе от 27 до 29 септември, като основната програма ще е в Голяма зала на Музикално-драматичен театър „Константин Кисимов“ с вход свободен.

Силвия Кацарова ще е почетен председател на журито на конкурса, а Теди – един от членовете на комисията, посочи Начева.

Председател ще е преподавателят в Катедра „Музика“ на Великотърновския университет проф. Сребра Михалева. Останалите, които ще оценяват участниците са: продуцентът Роко Палацо (Италия), вокалният педагог проф. д-р Родика Рошиору (Молдова), младата поп и джаз изпълнителка Доминик Симионеску (Румъния), ф

Стоимен Стоилов, който от 1991 г. живее и работи във Виена, призна, че стремежът му е да рисува пълноценно и ако се получи сериозно произведение, се радва то да остане в България. Той припомни, че е сред създателите на творческите ателиета във фабрика „Вулкан“ във Варна, на Международното биенале на графиката, както и сред инициаторите за учредяването на Градска художествена галерия. Според него държавата трябва да подпомага изкуството и е абсолютно необходимо да има по-голям бюджет за галериите, тъй като след промените през 1989 г. не са заделяни средства за откупки и цяло поколение художници не е представено в музейните фондове. Стоилов изрази надежда обществото ни да запълни този вакуум и занапред да се откупуват повече творби на български художници, защото има много млади, които правят хубави неща, както и много стари автори, които трябва да се издирят. По думите му основна работа на градската галерия е да съхранява творбите на местните художници. 

Следва цялото интервю със Стоимен Стоилов за следите, които оставя в българското изкуство, за значимите постижения на гилдията във Варна, за отношенията между държавата и творците у нас и в Австрия, както и за неговия творчески процес през последните години, представен и в настоящата изложба в родния му град. 

Много е важно това, което ни давате, защото така ще продължим още поне трийсетина години, каза Атанас Пенев на публиката в зала 1 на НДК.

На 20 ноември бе първият от двата концерта, с които „Б.Т.Р.“ постави точка на турнето по случай своята 30-годишнина. Хиляди почитатели пяха със своите любимци, които в продължение на повече от два часа представиха най-доброто от репертоара на групата, .

Вечерта мина с „Цвете от луната“, „Ела“, „Защо“, „Върни се“, „Няма връщане назад“, „Там, където“, „Елмаз и стъкло“, „Да погледна в теб“. Имаше и няколко емоционални акцента, които бяха посрещани от феновете с продължителни аплодисменти. 

„Кирил Маричков беше един огромен човек, един стълб, един музикант и отно

Експозициите на Исторически музей - Самоков вече са достъпни и виртуално, съобщиха от местната администрация. 

Екипът на музея в Самоков е разработил проект, чрез който е направено 3D заснемане на залите с постоянна експозиция. Всеки, който желае, може да направи виртуална разходка през мобилно устройство на посочен адрес, достъпен на сайта на Общината. 

Чрез него могат да бъдат разгледани залите, показважи артефакти от археологически разкопки в района, експонати от Българското възраждане като първата печатарска преса, с облекла и стоки за бита от Третото българско царство, с икони от Самоковската художествена школа и други. 

Директорът на музея д-р Веселин Хаджинагелов каза , че това е една иновация и ефектът от нея е видим. 

Рядко копие на Конституцията на САЩ, отпечатано преди 237 години, ще бъде продадено на търг в четвъртък вечерта в Северна Каролина, предаде Асошиейтед прес.

Аукционната къща „Брънк Окшънс“ (Brunk Auctions) продава копието - единственото от този тип, за което се смята, че е принадлежало на частно лице. Минималната цена от 1 млн. щатски долара вече е предложена.  

Копието е отпечатано, след като през 1787 г. Конституционният конвент на САЩ завършва изготвянето на предложена рамка за управление на страната и го изпраща на Конгреса на първо американско правителство с молба да го разпрати на щатите, за да бъде ратифицирано от народа. Това е едно от около 100-те копия, отпечатани от секретаря на Конгреса Чарлз Томсън. Известно е, че само осем от тях все още съществуват, а останалите седем са публична собственост. 

От аукционната къща не са

Трима българи са част от третото издание на биеналето за съвременно занаятчийско изкуство „Хомо фабер“. То продължава от 1 до 30 септември в пространствата на фондация „Джорджо Чини“ на остров Сан Джорджо Маджоре във Венеция, разказват от българския екип.

Сред подбраните произведения са творби на съвременния бижутер Димитър Станков и на майстора на кукерски маски Людмил Йорданов. Наред с тях студентката по интериорен дизайн Яна Ценов е сред избраните с конкурс млади екскурзоводи на изложбите, които запознават посетителите с историята на творбите и техните автори.

Темата „Пътешествието на живота“ кани посетителите да изследват основната роля на ръчно изработените предмети в ежедневието. То включва 10

Юлиан Костов издава втория си сингъл – Home (My Gaia), съобщават от „Орфей мюзик“.

През следващите месеци артистът пуска пет песни, а с дистрибуцията се заемат „Орфей мюзик“ и Warner Music Group през лейбъла си Yuli.

Home (My Gaia) е първото самостоятелно парче на Костов, след дебютната му песен Rain с Мария Драгнева, продуцирана от Бат Венци, която събра над 15 000 стрийма в Spotify за първия месец, в повече от 50 държави, с 3 000 слушатели и 600+ запазвания. В Youtube има 30 000 гледания на описания от Юлиан Костов като „клип-неклип“, който визуализира създаването на Rain в студиото Sugar Base. 

R&B песента Home (My Gaia) е втората от петте планирани песни, които Костов ще издава и бележи първото сътрудничество с музикалния артист и продуцент

 Кои са най-значимите следи, които смятате, че оставяте в българското изкуство?

- Нямам впечатление, че ще оставя нещо кой знае какво. Стремежът ми е да рисувам пълноценно и ако се получи някакво сериозно произведение, се радвам да остане в България. Правя изложби и у нас и в чужбина, но доста от творбите ми остават тук. 

С какво си спомняте присъствието си в родната Варна?

- В края на 70-те години се роди идеята художниците да населят старата фабрика „Вулкан“ и ние с Ванко Урумов, Снежина и Емил Попгенчеви бяхме първите, които влязохме там. Постепенно дойдоха и по-младите Петьо Маринов, Георги Лечев, Милко Божков, Димитър Трайчев. Стана един кръг от много добри творци и това се забеляза в страната. Любомир Левчев ни каза, че във Варна провеждат международен фестивал на писателите и започна една връзка със световноизвестни автори, които идваха и разглеждаха нашите творби. Създаде се възможност да бъдем канени за изложби в чужбина. По една творческа програма варненски художници гостуваха в Нидерландия, в Швейцария на биеналето на художници от кантона Юра и много други. Когато се разкриха двете графични ателиета за офорт и литография във „Вулкан“, поканихме известни художници като Владимир Гаджович, Албин Бруновски, Хосе Ернандес, Дадо (Миодраг Джурич). Те работеха при нас и споделяха своя опит, а от тях имаше какво да се научи. „Вулкан“ беше основата да се създаде и Международното биенале на графиката във Варна. Българската графична школа имаше много сериозни постижения и решихме да направим един преглед на национално ниво. Първото биенале бе само с български художници, но когато видяхме каква сериозна колекция има България, решихме през 1981 г. да стане международно. Тогава много ни помагаха Министерството на културата, Съюзът на българските художници и Община Варна, които отпускаха средства. Считам, че Биеналето на графиката е едно сериозно постижение. Дано в бъдеще да го подкрепят по същия начин и да отпускат достатъчно средства, за да се развива. 

Това, че част от кариерата Ви преминава в чужбина, помогна ли Ви или нещо Ви отне? 

- По стечение на обстоятелствата се случи да живея в Австрия и там трябваше да организирам всичко наново. Никой не ме познаваше, но постепенно вратата започна да се отваря. Не бих казал, че с нещо ми е помогнало това, че съм там, но Австрия е страна, в която оценяват творческите усилия и рисувайки няколко проекта, аз бях забелязан. 

Доколко държавата участва в реализацията на изкуството в Австрия?

- Там също има съюзи на художниците и известни български творци бяха членове на Кюнстлерхаус. Имат много добра база като нашия Съюз на българските художници на ул. „Шипка“ 6, където правят много изложби. Държавата, чрез министерството на културата, подпомага творческите усилия на художници. Не бих казал, че е същото като в България, но пак има държавно подпомагане. 

Вие смятате ли, че е задължително да има подкрепа от държавата в сферата на изкуството? 

- Разбира се. Изкуството не може да бъде оставено само, особено сценичните форми - театърът, държавата трябва да ги подпомага. Аз бях един от хората, които навремето подкрепяха идеята да създадем Градската галерия във Варна в сградата на бившата Мъжка гимназия, за която имаше и други намерения. Все пак местните творци надделяхме и намерихме съмишленици в ръководството на града, които ни помогнаха да се осъществи това начинание. Основна работа на градската галерия е да съхрани творбите на българските художници и варненските творци да бъдат добре представени в нея. 

Има мнения обаче, че години наред след промените през 1989-а, поради липса на средства за откупки, в галериите няма богат фонд от работи на местни творци и се получават „бели петна“. Запознат ли сте? 

- Това е един голям проблем за България въобще. След промените се получи вакуум. Галериите не получаваха средства за откупки и цяло поколение художници не е представено. Много автори все едно че са работили в някаква пустош. Надявам се да наваксаме, да се възстановят тези липси, да има по-голям бюджет, за да се откупуват творби на български художници, защото има много млади, които правят хубави неща, както и много стари, които трябва да се издирят. Навремето в Съюза на художниците Светлин Русев откри много забравени възрастни творци, привлече ги и те станаха обект на търсене от колекционери. Това беше и времето на Людмила Живкова, която спомогна много за атмосферата. Хубаво е и сега да се отделят средства за хората на изкуството като цяло, а в частност е абсолютно необходимо да има по-голям бюджет за галериите.

Кои са според Вас вечните теми, които вълнуват и зрителя, и твореца? 

- Наистина има вечни теми и ние се въртим в тях. Всеки художник, който изразява своите чувства, независимо дали абстрактно или фигурално, той интерпретира светлина или тъмнина, любов или омраза, война или мир. За това имаме примери при големите художници от ХХ век, дори без да се връщаме по-назад във времето. И за мен тези теми са важни.

Някога във Вас имало ли е конкуренция между графиката и живописта? 

- Аз отдавна исках да правя живопис и бях започнал още във Варна, но когато изгоря ателието ми с всички неща в него, отивайки в Австрия, започнах с акварел и след това продължих с маслени бои. Развих няколко теми, които изложих в различни държави. Акварелът беше по темата „Кармина Бурана“ под впечатлението на прекрасни театрални и оперни спектакли, които гледах във Виена. Запознах се с текстове, за които ми помогна известният български композитор Милко Коларов. Текстовете и музиката на Карл Орф ме впечатлиха много и създадоха образи у мен и това са вечните образи на съдбата, любовта, мистерията на живота. 

В изложбата, която откривате във Варненската градска галерия, показвате папируси, които са последните Ви творби. Защо се обърнахте към този материал? 

- Това е много древен материал, който се прави от дърво. Има изследователи, които твърдят, че както водата, и дървото има памет. Ако приемем това за истина, значи то носи някакви послания от древността и следователно е един прекрасен материал. Папирусът има различни структури, по-светли или по-тъмни, с повече или по-малко образувания. Когато го гледам, дори си казвам: Защо да го развалям като рисувам върху него? Започнах с по-малки листове, по-късно ги слепвах, но накрая открих фирма, която доставя от Египет по-големи формати. Ползвам туш, дори в Австрия открих античен туш, който създава едно предизвикателство и особено чувство. 

Какви теми има в творбите Ви върху папирус? 

- Има няколко папируса за Ной. Те са базирани на хипотезата на проф. Петко Димитров, подкрепена от американски учени, че потопът е станал в Черно море. Без да претендирам за точни моменти, аз го преживявам по свой начин и опитвам да нарисувам мои впечатления. Старая се те да бъдат спонтанни, защото когато мислиш много, може да не излезе така, както когато го рисуваш спонтанно, затова започвам направо върху материала. Имам и други теми за театъра, маските, за летежа. 

Хората в картините Ви конкретни ли са, кои са? 

- Може да се каже, че има връзка с конкретни събития, но ако ги нарисувам така, то ще бъде илюстрация, затова оставям впечатленията да отлежат и после ми хрумва как да го направя.

Показвате във Варна и работи от серията „Човешките права” създадена по случай 50-годишнината от подписването на Декларацията за правата на човека на ООН?

- Тя беше по поръчка на Дунавския фестивал, където работих три години като художник. Тогава д-р Волфганг Шюсел беше външен министър, а след това стана канцлер. Той бе част от идеята да се нарисуват картини, които да изразяват тази тема. В Двореца Хофбург ми дадоха приземните помещения и ми оставиха десетина дни да нарисувам тридесет картини. Избрах да ги направя графично, защото на тази тема не отива много цвят. Ползвах бяло, английско червено и черно върху платно. Отразявам въпроса в различни негови проекции. Тук показвам „Вик“, „Присъда“, „Великият инквизитор“, но има и картини за детския и женския труд и много други. В България две от тях са показани през 2012 г. когато имах самостоятелна изложба в галерия „Графит“ във Варна. Цялата серия бе подредена в Двореца Хофбург във Виена. Картините бяха окачени в коридорите и край тях преминаваха ръководителите на всички европейски държави. След това бях поканен в старата френска столица Санлис да направя изложба в молитвената зала на катедралата и там се получи много силно и впечатляващо. 

Какво е мнението Ви за това, което се случва понастоящем в изкуството. Освен новите форми, се появяват и произведения на непрофесионалисти, които намират зрители и пазар. Къде виждате границите? 

- Нямам намерение да определям граници за изкуството. Кой както го разбира, така да го осъществява, а който не се е образовал достатъчно, пък му харесва, нека се образова и да види кое е сериозното изкуство. Трябва да има все пак някакви ориентири. Ще ви дам пример. Въпреки разнообразието на изкуство във Виена, в момента има три знакови изложби  в различни музеи, от които едната е на Рембранд, другата на Гоген и третата - на Шагал. Отделно по галериите има една пъстра палитра от много съвременни художници и хората, които се интересуват, могат да разгледат и да си изградят вкус. Това е най-трудното нещо и за художници, и за зрители - да си изградят вкус. 

Образованието важно ли е за художника, помага ли? 

- Важно е и помага. Пикасо е казал, че първоначално се е учил да рисува, а после искал да рисува като дете и да забрави какво е научил. За да стане спонтанно. Някак си виждаш, че трябва да направиш нещо различно от другите. 

Тревожи ли Ви това, което се случва в света, затварянето на обществата, национализмът, войните, стресът? 

- Действително времето е много тревожно, но аз се стремя да го изразявам на листа хартия или на платното. Има момент, в който трябва да го нарисуваш, за да се освободиш от демоните си. Нямам намерение да теоретизирам какво става по света. Всеки го преживява по своему и, дай Боже, бързо да се оправи.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Конфискувани от мафията картини, сред които творба на Кристо, ще бъдат показани в Милано
„Рейнско злато“ закрива 54-тото издание на Фестивала на оперното и балетно изкуство
Юбилейна изложба на художника Тодор Цонев
Иван Вазов предсказва бляскавото бъдеще на цигуларката Недялка Симеонова, разказва историкът Милен Вълчев
Рисунки от музейната сбирка на Националната художествена академия ще бъдат показани в галерия „Академия“
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Декември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Александрина Михайлова - ученичка на Райна Кабаиванска, спечели голямата награда в конкурса „Магда Оливеро“ в Милано
Цветни аспекти
Конфискувани от мафията картини, сред които творба на Кристо, ще бъдат показани в Милано
Тонът на времето
Уилям Дефо и други холивудски актьори бяха в Берлин за световната премиера на "Носферату"
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.