NRD Начало
Четвъртък, 24 Октомври 2024
Начало Тонът на времето Деклан Донелан: Публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо
1710
Тонът на времето

Деклан Донелан: Публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо

Не можем да се заблуждаваме повече. Няма заместител на това да си в една стая с някого. И театърът е много важен, защото празнува тази връзка – да бъдем заедно, казва световноизвестният режисьор Деклан Донелан.  „Никога не избирам пиеса, защото имам своя гледна точка, след което идват актьорите и ми помагат да реализирам плановете си

| 23 Октомври 2024, 10:40 ч.
Деклан Донелан: Публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо
Деклан Донелан: Публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо
Снимка © Минко Чернев / БТА

Не можем да се заблуждаваме повече. Няма заместител на това да си в една стая с някого. И театърът е много важен, защото празнува тази връзка – да бъдем заедно, казва световноизвестният режисьор Деклан Донелан

Джони Джоели и българската група „Еридан“ ще са основните участници във втория ден от 16-ото издание на „Грийн Рок Фест“ в Русе. 

Това съобщи Мария Атанасова, управител на едноименната асоциация, която организира традиционната музикална проява в крайдунавския град. 

Припомняме, че американският рок изпълнител трябваше да бъде специален гост на форума миналата година, но заради заболяване участието му беше отложено и фестивалът беше закрит от бившия вокалист на „Рейнбоу“ Рони Ромеро.

Събитието през тази година ще бъде на 7 и 8 септември на централния площад „Свобода“ със свободен вход. 

То се организира с подкрепата на Община Русе и на общинската фондация „Русе - град на свободния дух“.

Основен акцент в тазгодишното издание ще бъдат семейните групи. Именно две такава ще открият програмата на 7 септември, събота. 

От 18:00 ч

Националният център за френско кино въвежда промени в комисията, която отговаря за подбора на пълнометражните продукции, състезаващи се за наградата за най-добър чуждестранен филм на "Оскар"-ите, няколко месеца след като отхвърли "Анатомия на едно падане" през 2024 г., съобщи АФП.

Вместо да избере "Анатомия на едно падане" на Жустин Трие, който спечели  "Златна палма" на кинофестивала в Кан и имаше добри шансове за отличието, Франция предложи "Страсти в кухнята" на Тран Ан Хунг. В крайна сметка той не беше допуснат от американската Академията за кинематографично изкуство и наука до номинациите за "Оскар" за най-добър международен филм. 

"Анатомия на едно падане", избран в пет други категории от организаторите, спечели тазгодишния "Оскар" за най-добър сценарий.

Центърът промени броя на участниците в комисията от седем на 11 души. Освен това мандатът й ще

Даниела Иванова от Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“ беше отличена за най-добро изпълнение на българска песен в XI издание на Международния фестивал на популярната песен "Есенни шуменски вечери", съобщиха от Народно читалище „Добри Войников - 1856".

В категорията за изпълнители до 13-годишна възраст първото място за изпълнение на съвременна забавна песен си поделиха Преслава Няголова и Боряна Минчева от Шумен и Иван Станев от Бургас. Симона Стефанова беше отличена с първа награда в същата категория, при участниците до 17-годишна възраст, а Даниела Иванова от Шуменския университет спечели първото място за участници над 18 години, допълниха от шуменското читалище.

Вокалните групи Protime от Търговище и "Маргаритка" от Смядово бяха отличени с първото място за най-добро изпълнение на състави до 18-годишна възраст, а в следващата възрас

Весна Змиянац ще пее отново в зала 1 на НДК, след концерта й през март тази година.

Събитието е на 2 април 2025 г., съобщават организаторите.

По думите им този път концертът е озаглавен „И да имам 100 живота”, а заедно с нея на сцената ще бъде и бендът й, който ще изсвири на живо всички златни хитове.

Вече над 45 години Весна Змиянац е на музикалната сцена и успява да е един от най-актуалните изпълнители на Сърбия и Европа.

През годините е изпяла Kad zamirišu Jorgovani, Kazni me, 100 jivota, Ne kunite crne oci, Svatovi, Kraljica tugu, Kunem ti se zivotom.

Режисьорът Благой Бойчев работи с четирима актьори по ново заглавие в Драматично-кукления театър "Васил Друмев". Репетициите по "Земята е плоска" текат от миналата седмица, премиерата се очаква през септември.

Ханох Левин е много интересен израелски драматург. Той е писал пиеси и скечове, текстове за стендъп комедия. Казват, че неговите текстове са абсурдистки, но всъщност ме привлече това, че в тях той е направил обществена сатира, заяви Благой Бойчев. В този жанр смятаме да работим. Тези скечове да ги пресъздадем като сатира, добави той.

"В момента един от основните проблеми на нашето общество е конспиративното мислене. Един от скечовете на Левин третира това дали Земята е плоска, затова съм се спрял на това заглавие за целия спектакъл. Може би подзаглавието ще бъде "джемсешън на лесните решения", допълни режисьорът.

Ханох Левин е писал във втората половина

„Никога не избирам пиеса, защото имам своя гледна точка, след което идват актьорите и ми помагат да реализирам плановете си. Нямам навика и да проповядвам на публиката. За мен има едни много човешки отношения, в които споделяме нещата помежду си. Понякога тези неща може да са много неудобни“, казва той по повод избора му да постави „Медея“ в Народния театър. По думите му на класиката не трябва да се гледа отвисоко или отдолу, а на хоризонталното ниво на очите: „Тогава тя ще остане жива. Затова не ми се налага да съживявам класиката“.

„Мисля, че голямата заплаха за театъра е заплаха и за нашия граждански живот, което е достатъчно смешно, но ковид ни го доказа. Мисля, че има истински проблем, когато започнем да предпочитаме фалшивото пред истинското“, смята Деклан Донелан. Подчертава – технологиите се развиват, но не и човешката природа.

Брекзит е пълен кошмар. Хората загубиха приятели, много семейства се разпаднаха. Наистина е нещо като гражданска война, а гражданските войни никога няма да бъдат напълно разрешени. По-зловещото е, че Брекзит изглежда просто английски, но всъщност по целия свят виждаме един и същ тектоничен сблъсък – отдалечаване от усещането, че интернационализмът е добро нещо сам по себе си, и усещането, че национализмът е нещо добро. Виждаме това в много различни страни, в които отиваме. И това е много тревожно“, казва още създателят на британска театрална компания Cheek by Jowl.

Деклан Донелан , в разговор с Даниел Димитров – за „Медея“ в Народния театър и за любовта му към класиката, за работата с българските актьори и персонално – за Радина Кърджилова, за абсурда като полезен инструмент, за логиката като необходима в незначителна степен. И още: Коя е най-голямата заплаха за театъра? Защо според него целият бизнес с правенето на театър на Запад е ненужно изтощителен? Как Брекзит се отразява на театъра и на него като театрален и кино режисьор? Ще има ли следващ български проект?

Г-н Донелан, в интервю от 2017 година казвате, че една от причините да обичате гърците – нашите южни съседи, е, че разбират абсурда. Има ли за какво да обичате и нас, българите? 

Центърът „Помпиду“ в Париж ще отбележи 100-годишнината от началото на сюрреализма с мащабна изложба, която започва на 4 септември и ще продължи до 13 февруари следващата година, предаде АФП.

Шедьоври на Салвадор Дали, Рене Магрит, Джорджо де Кирико, Макс Ернст, Дора Маар, Леонора Карингтън, Доротея Танинг ще бъдат изложени в „Помпиду“. Това включва около 500 картини, скулптури, рисунки, текстове, филми и документи. Те разкриват до каква степен това движение в изкуството, зародило се през 1924 г. около писатели като Андре Бретон, и разпространило се по целия свят, е било визионерско и съвременно в желанието си да промени отношенията между човека и природата.

Изложбата ще бъде представена и в други градове като Мадрид, Хамбург и Филаделфия до 2026 година.

Посетителите на експозицията ще бъдат въведени в огромна кръгла стая, в центъра на ко

Лили Иванова изнесе концерт тази вечер на откритата сцена на Летния театър в парк "Кайлъка" в Плевен. Необичайно студеното за месец септември време не поречи на над хиляда почитатели на обичаната от поколения българи певица, да я аплодират бурно след всяко нейно изпълнение. 

Заедно с Лили Иванова на сцената бяха музикантите от LI Orchesta – Ангел Дюлгеров (китари, цигулка), Огнян Енев (пиано, тромпет, саксофон), Иван Йорданов-Чери (китари), Христо Михалков (бас китара), Орлин Цветанов (цигулка), Росен Ватев (ударни, перкусии) и трио LaTiDa (беквокали).

Примата на българската естрада изпълни част от многобройните си хитове като "Ненужен спомен", "Този свят е жена", "Бурната река", "Невероятно" и други. Публиката пя и танцува заедно с  нея на обичаните песни "Щурче", "Детелини" и "Ветрове". Финалът на концерта бе поставен с изпълнение на песента "Камино".

„ХаХаХа на пейка“ се завръща за трета поредна година с представления на открито, съобщават от „ХаХаХа ИмПро театър“.

По думите им предстоят три импровизационни спектакъла със свободен достъп и на открито, на нестандартни локации.

„Естеството на импровизационния театър и създаването на истории на момента позволява на трупата да представи три различни спектакъла, които няма да бъдат повторени никога повече. Всеки спектакъл ще бъде обявяван в деня на представянето му, а конкретната локацията ще бъде изяснявана непосредствено преди започването, на принципа на флашмоб. Подробна информация за всяко представление ще може да бъде намерена в социалните мрежи и информационния ни сайт  в деня на събитието“, разказват от „ХаХаХа ИмПро театър“. 

Импровизационният театър се характеризира с интерактивно участие на п

Симфониета - Шумен ще изнесе концерт под надслова "Танго под звездите”. Началото му е утре вечер, на Шуменската крепост. Участници са младите музиканти от ансамбъл "Либертанго”. Цигуларят Александър Зайранов, пианистката Виктория Боянова и Ася Караиванова на контрабас ще бъдат ръководени от бандонеониста Стоян Караиванов. Програмата на концерта включва популярни танга от Пулиезе, Пиацола и други автори, съобщиха от Симфониета - Шумен.

От Община Шумен са осигурили автобуси за желаещите да посетят събитието на Стария град. Автобусите ще потеглят от паркинга пред сградата на Община Шумен и ще върнат публиката обратно след края на концерта, уточняват от Симфониета - Шумен.

Последният концерт на шуменските симфоници за този творчески сезон ще бъде в Балчик, на фестивала “Дни на класическата музика”. На 23 юли музикантите от оркестъра ще излязат на открита сцена “Мелницата”

Организацията на ООН за образование, наука и култура (ЮНЕСКО) отхвърли препоръките за включването на прочутия мегалитен паметник Стоунхендж в списъка на застрашените обекти на световното културно наследство, предаде Асошиейтед прес. 

Препоръките бяха направени заради плановете на Великобритания да изгради наблизо тунел на магистрала, застрашавайки пейзажа около праисторическия паметник.

Стоунхендж е построен на няколко етапа върху равните земи на Солсбъри в Южна Англия, като началото е поставено преди 5000 години. Уникалният каменен кръг е издигнат през късния неолит. 

Мегалитният паметник е включен в Списъка на ЮНЕСКО за световното наследство през 1986 г. - чест, която се оказва на обекти със специално културно или физическо значение.

Експерти на ЮНЕСКО препоръчаха Стоунхендж да бъде включен в списъка на застрашените обекти заради плановете з

- О, всяко обобщение, което можем да направим за група човешки същества, винаги е невярно. А в България има какво да се обича! Освен това ние сме гастролирали тук още от времето на социализма, така че станахме свидетели на много промени.

Често ни питат за разликата между аудиторията в една или друга държава. Но разликите не са толкова интересни, колкото приликите. Много е интересно да разбереш, че публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо. Много е вълнуващо да открием колко много общо имаме помежду си.

Защо е важно един народ да разбира абсурда? Това не е ли вид примирение?

- Никой не може да разбере абсурда. Можем заедно да се смеем на абсурда, но проблемът е, че той невинаги може да бъде обяснен. Така че понякога може да бъде много полезен инструмент.

Трябваше да минат доста години и да извървим доста път, преминавайки от един континент на друг, от една култура в друга, докато ние, с Ник, осъзнаем колко много общи неща имат хората. Повърхността често изглежда толкова различна, но от нея изплуват модели, които често са идентични. Първо, трябва да видите какво има под повърхността. Там е голямата изненада. И всичко това всъщност е много вълнуващо.

Моята първа среща с Вас бе в София, когато през 2008 г. гостува „Андромаха“. Сега, 16 години по-късно, може ли да се каже, че окото Ви на режисьор гледа по друг начин на сцената?

- Да, разбира се. Начинът, по който виждам сцената, се промени. Невъзможно е да видите едно и също нещо два пъти, защото всичко се променя...

Има три неща, които се променят – светът, начинът, по който виждаме нещата, и аз. За всяко човешко същество важи максимата, че никога не може да влезе в една и съща стая два пъти, защото преживяването от това всеки ще бъде по-различно. И това е един от проблемите с носталгията – че бихме искали да се върнем в миналото. Бихме искали да се върнем към нещо, но никога няма да можем да го направим, защото не само светът се е променил, но и ние самите сме се променили.

Казвате, че класиката просъществува във времето и неизменно говори за настоящето, че не спирате да я поставяте, защото „споделя проникновения за живота, изследва нашите самозаблуди и нашето величие, нашите взаимоотношения и нашите системи, помага ни да открием какво е нужно, за да бъдем себе си“. Защо избрахте „Медея“ за Народния театър?

- Съвсем простичко е. Всъщност, тук се забавлявах с актьорите от Народния театър и ми се сториха много вдъхновяващи. Конкретно, Радина ми се стори просто прекрасна. Мисля, че преди време й казах следното нещо: Знаеш ли, ако направим „Медея“, би ли се радвала да я изиграеш? Тя изглеждаше доста изумена, когато я попитах. Аз й обясних, че винаги се опитвам да изграждам пиесите, които правя, около актьори, които познавам.

Никога не избирам пиеса, защото имам своя гледна точка, след което идват актьорите и ми помагат да реализирам плановете си. Нямам навика и да проповядвам на публиката. За мен има едни много човешки отношения, в които споделяме нещата един с друг. Понякога тези неща може да са много неудобни...

Кога на класиката не може да се вдъхне нов живот на сцената? 

- Всичко се превърна в класика... Класиката предполага, че е имало процес на филтриране. Има хиляди пиеси, писани по времето на Шекспир, но по-голямата част от тях не са запазени, вероятно, защото не са били много добри. Затова трябва да помним, че нещата стават класика, защото остават. Аз не харесвам много израза "да вдъхнеш живот в класиката". Важното е да не убиете класиката, като направите нейната сцена някак старомодна или зловеща, или да я превъзхождате, като я накълцате, така че да има някакво значение, или да се намесите в нея само, защо я обожавате. Спрямо класика трябва да сме в хоризонтално положение. Мисля, че Спиноза беше казал, че трябва да се отнасяме към великите писатели с цялото уважение, което отдаваме и на нашите съвременници. Не трябва да ги гледаме отвисоко или отдолу. Това имам предвид, говорейки за хоризонталност. Трябва да погледнете към класиката на хоризонталното ниво на очите и тогава тя ще остане жива. Ето защо на мен не ми се налага да съживявам класиката.

За поставянето на „Медея“ важно ли е, че актьорите са от една трупа и по някакъв начин вече са сработени?

- На мен това ми допада, защото е невъзможно да се случи на Запад, в Англия, Америка или Франция. Обичам да работя с трупа, да се срещаме, след това някак си се влюбвам в тях и избирам пиеси, които искам да поставим заедно. Това наистина е като някаква емоционална връзка. Затова съм много запален по работата си с тези постоянни групи от актьори, които има в София, или в Румъния и, разбира се, в Русия.

Всъщност целият бизнес с правенето на театър на Запад е наистина ненужно изтощителен, защото винаги, когато правите пиеса, трябва да изберете 14 души, които никога преди не сте виждали. Прави се кастинг, който сякаш продължава вечно. Ник и аз се опитваме да изберем хора, с които сме работили преди, а това става все по-трудно. Защото, знаете ли, телевизията се разрасна толкова много, и това все повече се отразява на времето, с което актьорите разполагат. Затова се възползваме от възможността да работим със стабилна група от актьори – за да не се налага да преминаваме през някакъв ужасен процес на кастинг.

Ще Ви дам един пример. Когато поставях „Хамлет“ в Лондон, трябваше да видя стотици актьори. И докато започнат репетициите бях напълно изтощен. Преди години имах друг ритъм. Бях свикнал да имам две седмици кастинг, да си тръгна след това, да се разходя по плажа и да си върна свежестта на мозъка. Вече нямам време да правя това.... Искам да кажа, че процесът на кастингите е много странен. Също така, доста странно е да правиш пиеса, в която има интимности – като любов, секс, насилие. Изглежда ми много по-естествено да правя тези неща с група актьори, които вече се познават, и които аз вече познавам.

В Англия се опитахме да работим с едни и същи актьори, отново и отново, и това беше възможно. Но сега, заради телевизията, цялата екосистема на театъра се промени. И наистина не е възможно да запазим това качество на актьорите на сцената заедно за много дълго време. А на агентите това не им допада...

Опасно е, когато актьорите си мислят, че всичко зависи от чувствата им, са също Ваши думи, казани преди време (2017). Често ли се налага да избягвате тази „опасност“? Как работихте с българските актьори?  

- Да, все още се придържам към това. Всяка опасност действа зле. Всички ние трябва да приемем, че съществуването ни е свързано с хората около нас и това не ни харесва. Ние обичаме да имаме чувството, че можем да оцелеем индивидуално, но всичко се променя и няма как да оцелеем с променен контекст.

Всъщност българските актьори, с които съм се срещал и работил, са много добре обучени. Затова не е проблем, ако се изгубят в чувствата си. Но това не важи за други театрални култури.

Ще имате ли следващ български проект?

- Бих се радвал да работя с тези актьори отново. С Ник наистина ги харесваме. И изглежда, че работим много добре заедно.

Логиката е добър слуга и лош господар, според Вас. Това само за работата ли се отнася? Кога не е нужна логика?

- Логиката винаги е необходима, но е необходима в незначителна степен. Това не може да бъде единствената основа за изборите и решенията, които вземаме, както и за всички големи трагедии, които според мен се случват точно, когато се оставим на логиката. Логиката е много важна, но тя трябва да си знае мястото.

През 2009 г. казвате, че театърът ще преживее и най-добрите ни опити да го унищожим. Все още ли смятате така, 15 години по-късно. Коя е най-голяма заплаха за театъра?

- Да, все още мисля, че театърът ще преживее и най-добрите ни опити да го унищожим. Мисля, че голямата заплаха за театъра е заплаха и за нашия граждански живот, което е достатъчно смешно, но КОВИД ни го доказа. Мисля, че има истински проблем, когато започнем да предпочитаме фалшивото пред истинското. С други думи, опасявам се, че гледам много телевизия. Смятам, че по този начин се отпускам вечер, но това не е същото като театъра. Когато сте в театъра с някого, вие слушате как хората дишат или как ухаят, и усещате всичко това, което се получава при тази физическа близост... Да, киното е велико изкуство, но не е заместител на театъра. И не става въпрос само за театъра и телевизията днес, когато целият виртуален свят пренаписва правилата на реалността. Не можем да се заблуждаваме повече. Няма заместител на това да си в една стая с някого.

Смятам, че театърът е много важен, защото празнува тази връзка. И точно там е опасността... Спомням си, че веднъж бяхме с компания от актьори в Ню Йорк и решихме да се качим на кулите - близнаци. Това, очевидно е било преди 11 септември 2001 г., но не много преди това. На върха имаше пространство, наречено „Прозорец към света“. И това, по същество, бяха огромни стъклени прозорци на самия връх на една от кулите, с невероятна гледка към реките около Манхатън и към Атлантическия океан. На същото това място, в средата, имаше макет на виждащото се през прозореца. Забелязах, че всички гледаха този макет, а не хоризонта и цялата невероятно завладяваща гледка, която те караше да се чувстваш толкова малък. По-удобно беше да се гледа модела... По-удобно ни е да живеем с фалшивото, отколкото с истинското. 

Реалността е съвсем друга, както и в театъра, където публиката е попаднала неслучайно. Преди това тя е планирала посещението си, инвестирала е средства. Положила е усилие. Работата е там, че всеки път, когато получим нещо, ние си мислим, че е това е страхотна сделка. Можем да получим доставка на храна, можем да получим развлечения – и всичко се доставя на момента. Но дали наистина е толкова страхотно? Има едно правило и то е, че всяка нова ефективност води до загуба. Можете да имате каквото искате, но трябва да платите за това. И този свят, в който нещата ни се сервират толкова бързо, включва загуба, и загубата е част от нашите връзки с реалността. Ето защо имаме нужда от връзка с реалността, от това да сме в стаята с някого, изправени пред огромни трудности...

За мен важното в театъра е актьорът да излезе в началото на вечерта, да погледне публиката и да й каже по един или друг начин: „Нямам нищо“. Ние никога не признаваме, че нямаме, или че имаме много малко. Как се стига до публиката, при това положение? Ти използваш въображението си и аз ще използвам моето. И между нас ще възникне нещо, и то какво! Мисля, че това е нещо абсолютно красиво и много скромно. Заради признанието, че ние нямаме нищо. Идваме на този свят голи, голи си отиваме. И както казва Йейтс в едно стихотворение, много по-находчиво е да ходиш гол (Уилям Бътлър Йейтс в стихотворението Coat – there’s more enterprise In walking naked – бел. а.). Мисля, че тези принципи са много важни в театъра.

Брекзит отрази ли се на театъра и на Вас като театрален и кино режисьор, и като автор, и продължава ли да се отразява?

- Да, Брекзит е пълен кошмар. Хората загубиха приятели, много семейства се разпаднаха. Наистина е нещо като гражданска война, а гражданските войни никога няма да бъдат напълно разрешени. Да, един договор може да бъде наложен, но разделението остава и расте.

По-зловещото е, че Брекзит изглежда просто английски, но всъщност по целия свят виждаме един и същ тектоничен сблъсък – отдалечаване от усещането, че интернационализмът е добро нещо сам по себе си, и усещането, че национализмът е нещо добро . Виждаме това в много различни страни, в които отиваме. И това е много тревожно.

Има ли дума, която Ви определя най-добре като човек?

- Е, опитвам се да не мисля много за себе си...

Как бихте продължил изречението „Аз съм човек, който обича...“?

- В известен смисъл, обичам да минавам по мостове. Обичам също да ги строя – между класиката и днес. Понякога класиката е замръзнала в балон от сантименталност и ние не виждаме колко прекрасна е тя. А класиката остава класика, защото е за нас самите, тя не остарява.

Сякаш по правило, човешката природа не се развива. Само технологиите се развиват, но не и човешката природа...

Световноизвестното театрално дуо – режисьорът Деклан Донелан и сценографът Ник Ормерод, създават през 1981 г. легендарната британска театрална компания Cheek by Jowl и нейни артистични директори и до днес. През 2012 г. дебютират и в игралното кино с филма „Бел ами“, на който са сърежисьори. В него участват актьорите Ума Търман, Кристин Скот Томас, Кристина Ричи и Робърт Патисън.

Cheek by Jowl е гостувала в България два пъти. Първият път е през 1987 г. със спектакъла „Дванайсета нощ“ от Уилям Шекспир, след това - през 1994 г. с „Както ви харесва“, представен на сцената на Народния театър. През 2008 г. Международният театрален фестивал „Варненско лято“ и платформата „Световен театър в София“ представят френската постановка на „Андромаха“ от Расин, създадена от Деклан Донелан година по-рано в театъра на Питър Брук - „Буф дю Нор“ в Париж.

Като театрален режисьор, Деклан Донелан често поставя Шекспир, но също така е и автор на първите английски представления по текстове на европейски писатели и драматурзи като Расин, Корней, Лесинг и Островски. Освен за Cheek by Jowl, той създава представления и за театрални фестивали по света като тези в Авиньон и Залцбург. Работи с „Мали драма театър“ в Санкт Петербург, театър „Пиколо“ в Милано. Поставя и балетите „Ромео и Жулиета“ и „Хамлет“ - в Болшой театър, в Москва.

Деклан Донелан е носител на четири награди „Лорънс Оливие“, на „Златен лъв“ от Венецианското биенале, на международната награда „Станиславски“. Съвместно с Ник Ормерод са удостоени с почетния Орден на британската империя. Ник Ормерод е автор на сценографията на множество продукции на Cheek By Jowl, както и за спектакли в Националния театър на Великобритания, Кралския Шекспиров театър, Английската национална опера, театър „Пиколо“.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Стивън Спилбърг продуцира и участва в документален филм за композитора Джон Уилямс
Стивън Спилбърг продуцира и участва в документален филм за композитора Джон Уилямс, предаде АФП.  Творецът, който е на 92 години, направи "саундтрака на нашия живот" с музикат ...
Христо Бойчев: Дойдох с удоволствие, защото се чувствам като у дома си
„За мен е чест да видя такава прекрасна публика и такъв прекрасен спектакъл. Много съм впечатлен от режисьора, от постановката, от играта на актьорите. Внушителен град е Врац ...
Бразилски художник нарисува огромен стенопис с пепел от пожари и кал от наводнения
Бразилският художник Мундано представи огромен уличен стенопис в Сао Пауло, в който са използвани пепел от горски пожари и кал от наводнения, съобщава АП. Идеята на Мундано е по т ...
Тони Райчев представя самостоятелна изложба в Художествена галерия "Елена Карамихайлова"
Самостоятелна изложба на Тони Райчев ще бъде открита на втория етаж на Художествена галерия "Елена Карамихайлова" в Шумен на 24 октомври. Тя се организира с подкрепата на Общинския ...
През ноември е премиерата на „Изкупление“ с Лиъм Нийсън
На 1 ноември е премиерата на „Изкупление“ с Лиъм Нийсън, Рон Пърлман и  Йолонда Рос, съобщават от bTV Studios. Режисьор е Ханс Петер Моланд, сценарист – Тон ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Джакомо Пучини става "суперзвезда" на операта благодарение на медиите на своето време
Италианският композитор Джакомо Пучини (1858-1924) става "суперзвезда" на операта благодарение на новите медии на своето време - киното и разпространението на грамофонни плочи, съо ...
Левент Море. Да се оцветим
Изложбата „Да се оцветим“ на Левент Море ще бъде открита в Художествената галерия в Казанлък на 26 октомври. Това съобщиха от културния институт в официалната си фейсбу ...
Мотко Бумов. Поглед към ателието
С юбилейна изложба Художествена галерия „Борис Денев“ във Велико Търново отбелязва 80-годишнината от рождението на художника Мотко Бумов. Експозицията е разположена в & ...
Стивън Спилбърг продуцира и участва в документален филм за композитора Джон Уилямс
Стивън Спилбърг продуцира и участва в документален филм за композитора Джон Уилямс, предаде АФП.  Творецът, който е на 92 години, направи "саундтрака на нашия живот" с музикат ...
Нарисуваните образи влизат в конкуренция с вече създадените във въображението
Изложба с произведения на Ясен Гюзелев ще бъде представена в галерия „Арте“. Експозицията може да бъде разгледана от 29 октомври до 15 ноември, съобщават организаторите ...
Тикер в 14:00 ч.
Италианският композитор Джакомо Пучини (1858-1924) става "суперзвезда" на операт ...
Начало Тонът на времето
1710
Тонът на времето

Деклан Донелан: Публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо

Не можем да се заблуждаваме повече.Няма заместител на това да си в една стая с някого.

| 23 Октомври 2024, 10:40 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Деклан Донелан: Публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо
Деклан Донелан: Публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо
Снимка © Минко Чернев / БТА

Не можем да се заблуждаваме повече. Няма заместител на това да си в една стая с някого. И театърът е много важен, защото празнува тази връзка – да бъдем заедно, казва световноизвестният режисьор Деклан Донелан

„Никога не избирам пиеса, защото имам своя гледна точка, след което идват актьорите и ми помагат да реализирам плановете си. Нямам навика и да проповядвам на публиката. За мен има едни много човешки отношения, в които споделяме нещата помежду си. Понякога тези неща може да са много неудобни“, казва той по повод избора му да постави „Медея“ в Народния театър. По думите му на класиката не трябва да се гледа отвисоко или отдолу, а на хоризонталното ниво на очите: „Тогава тя ще остане жива. Затова не ми се налага да съживявам класиката“.

Джони Джоели и българската група „Еридан“ ще са основните участници във втория ден от 16-ото издание на „Грийн Рок Фест“ в Русе. 

Това съобщи Мария Атанасова, управител на едноименната асоциация, която организира традиционната музикална проява в крайдунавския град. 

Припомняме, че американският рок изпълнител трябваше да бъде специален гост на форума миналата година, но заради заболяване участието му беше отложено и фестивалът беше закрит от бившия вокалист на „Рейнбоу“ Рони Ромеро.

Събитието през тази година ще бъде на 7 и 8 септември на централния площад „Свобода“ със свободен вход. 

То се организира с подкрепата на Община Русе и на общинската фондация „Русе - град на свободния дух“.

Основен акцент в тазгодишното издание ще бъдат семейните групи. Именно две такава ще открият програмата на 7 септември, събота. 

От 18:00 ч

Националният център за френско кино въвежда промени в комисията, която отговаря за подбора на пълнометражните продукции, състезаващи се за наградата за най-добър чуждестранен филм на "Оскар"-ите, няколко месеца след като отхвърли "Анатомия на едно падане" през 2024 г., съобщи АФП.

Вместо да избере "Анатомия на едно падане" на Жустин Трие, който спечели  "Златна палма" на кинофестивала в Кан и имаше добри шансове за отличието, Франция предложи "Страсти в кухнята" на Тран Ан Хунг. В крайна сметка той не беше допуснат от американската Академията за кинематографично изкуство и наука до номинациите за "Оскар" за най-добър международен филм. 

"Анатомия на едно падане", избран в пет други категории от организаторите, спечели тазгодишния "Оскар" за най-добър сценарий.

Центърът промени броя на участниците в комисията от седем на 11 души. Освен това мандатът й ще

Даниела Иванова от Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“ беше отличена за най-добро изпълнение на българска песен в XI издание на Международния фестивал на популярната песен "Есенни шуменски вечери", съобщиха от Народно читалище „Добри Войников - 1856".

В категорията за изпълнители до 13-годишна възраст първото място за изпълнение на съвременна забавна песен си поделиха Преслава Няголова и Боряна Минчева от Шумен и Иван Станев от Бургас. Симона Стефанова беше отличена с първа награда в същата категория, при участниците до 17-годишна възраст, а Даниела Иванова от Шуменския университет спечели първото място за участници над 18 години, допълниха от шуменското читалище.

Вокалните групи Protime от Търговище и "Маргаритка" от Смядово бяха отличени с първото място за най-добро изпълнение на състави до 18-годишна възраст, а в следващата възрас

Весна Змиянац ще пее отново в зала 1 на НДК, след концерта й през март тази година.

Събитието е на 2 април 2025 г., съобщават организаторите.

По думите им този път концертът е озаглавен „И да имам 100 живота”, а заедно с нея на сцената ще бъде и бендът й, който ще изсвири на живо всички златни хитове.

Вече над 45 години Весна Змиянац е на музикалната сцена и успява да е един от най-актуалните изпълнители на Сърбия и Европа.

През годините е изпяла Kad zamirišu Jorgovani, Kazni me, 100 jivota, Ne kunite crne oci, Svatovi, Kraljica tugu, Kunem ti se zivotom.

Режисьорът Благой Бойчев работи с четирима актьори по ново заглавие в Драматично-кукления театър "Васил Друмев". Репетициите по "Земята е плоска" текат от миналата седмица, премиерата се очаква през септември.

Ханох Левин е много интересен израелски драматург. Той е писал пиеси и скечове, текстове за стендъп комедия. Казват, че неговите текстове са абсурдистки, но всъщност ме привлече това, че в тях той е направил обществена сатира, заяви Благой Бойчев. В този жанр смятаме да работим. Тези скечове да ги пресъздадем като сатира, добави той.

"В момента един от основните проблеми на нашето общество е конспиративното мислене. Един от скечовете на Левин третира това дали Земята е плоска, затова съм се спрял на това заглавие за целия спектакъл. Може би подзаглавието ще бъде "джемсешън на лесните решения", допълни режисьорът.

Ханох Левин е писал във втората половина

„Мисля, че голямата заплаха за театъра е заплаха и за нашия граждански живот, което е достатъчно смешно, но ковид ни го доказа. Мисля, че има истински проблем, когато започнем да предпочитаме фалшивото пред истинското“, смята Деклан Донелан. Подчертава – технологиите се развиват, но не и човешката природа.

Брекзит е пълен кошмар. Хората загубиха приятели, много семейства се разпаднаха. Наистина е нещо като гражданска война, а гражданските войни никога няма да бъдат напълно разрешени. По-зловещото е, че Брекзит изглежда просто английски, но всъщност по целия свят виждаме един и същ тектоничен сблъсък – отдалечаване от усещането, че интернационализмът е добро нещо сам по себе си, и усещането, че национализмът е нещо добро. Виждаме това в много различни страни, в които отиваме. И това е много тревожно“, казва още създателят на британска театрална компания Cheek by Jowl.

Центърът „Помпиду“ в Париж ще отбележи 100-годишнината от началото на сюрреализма с мащабна изложба, която започва на 4 септември и ще продължи до 13 февруари следващата година, предаде АФП.

Шедьоври на Салвадор Дали, Рене Магрит, Джорджо де Кирико, Макс Ернст, Дора Маар, Леонора Карингтън, Доротея Танинг ще бъдат изложени в „Помпиду“. Това включва около 500 картини, скулптури, рисунки, текстове, филми и документи. Те разкриват до каква степен това движение в изкуството, зародило се през 1924 г. около писатели като Андре Бретон, и разпространило се по целия свят, е било визионерско и съвременно в желанието си да промени отношенията между човека и природата.

Изложбата ще бъде представена и в други градове като Мадрид, Хамбург и Филаделфия до 2026 година.

Посетителите на експозицията ще бъдат въведени в огромна кръгла стая, в центъра на ко

Лили Иванова изнесе концерт тази вечер на откритата сцена на Летния театър в парк "Кайлъка" в Плевен. Необичайно студеното за месец септември време не поречи на над хиляда почитатели на обичаната от поколения българи певица, да я аплодират бурно след всяко нейно изпълнение. 

Заедно с Лили Иванова на сцената бяха музикантите от LI Orchesta – Ангел Дюлгеров (китари, цигулка), Огнян Енев (пиано, тромпет, саксофон), Иван Йорданов-Чери (китари), Христо Михалков (бас китара), Орлин Цветанов (цигулка), Росен Ватев (ударни, перкусии) и трио LaTiDa (беквокали).

Примата на българската естрада изпълни част от многобройните си хитове като "Ненужен спомен", "Този свят е жена", "Бурната река", "Невероятно" и други. Публиката пя и танцува заедно с  нея на обичаните песни "Щурче", "Детелини" и "Ветрове". Финалът на концерта бе поставен с изпълнение на песента "Камино".

„ХаХаХа на пейка“ се завръща за трета поредна година с представления на открито, съобщават от „ХаХаХа ИмПро театър“.

По думите им предстоят три импровизационни спектакъла със свободен достъп и на открито, на нестандартни локации.

„Естеството на импровизационния театър и създаването на истории на момента позволява на трупата да представи три различни спектакъла, които няма да бъдат повторени никога повече. Всеки спектакъл ще бъде обявяван в деня на представянето му, а конкретната локацията ще бъде изяснявана непосредствено преди започването, на принципа на флашмоб. Подробна информация за всяко представление ще може да бъде намерена в социалните мрежи и информационния ни сайт  в деня на събитието“, разказват от „ХаХаХа ИмПро театър“. 

Импровизационният театър се характеризира с интерактивно участие на п

Симфониета - Шумен ще изнесе концерт под надслова "Танго под звездите”. Началото му е утре вечер, на Шуменската крепост. Участници са младите музиканти от ансамбъл "Либертанго”. Цигуларят Александър Зайранов, пианистката Виктория Боянова и Ася Караиванова на контрабас ще бъдат ръководени от бандонеониста Стоян Караиванов. Програмата на концерта включва популярни танга от Пулиезе, Пиацола и други автори, съобщиха от Симфониета - Шумен.

От Община Шумен са осигурили автобуси за желаещите да посетят събитието на Стария град. Автобусите ще потеглят от паркинга пред сградата на Община Шумен и ще върнат публиката обратно след края на концерта, уточняват от Симфониета - Шумен.

Последният концерт на шуменските симфоници за този творчески сезон ще бъде в Балчик, на фестивала “Дни на класическата музика”. На 23 юли музикантите от оркестъра ще излязат на открита сцена “Мелницата”

Организацията на ООН за образование, наука и култура (ЮНЕСКО) отхвърли препоръките за включването на прочутия мегалитен паметник Стоунхендж в списъка на застрашените обекти на световното културно наследство, предаде Асошиейтед прес. 

Препоръките бяха направени заради плановете на Великобритания да изгради наблизо тунел на магистрала, застрашавайки пейзажа около праисторическия паметник.

Стоунхендж е построен на няколко етапа върху равните земи на Солсбъри в Южна Англия, като началото е поставено преди 5000 години. Уникалният каменен кръг е издигнат през късния неолит. 

Мегалитният паметник е включен в Списъка на ЮНЕСКО за световното наследство през 1986 г. - чест, която се оказва на обекти със специално културно или физическо значение.

Експерти на ЮНЕСКО препоръчаха Стоунхендж да бъде включен в списъка на застрашените обекти заради плановете з

Деклан Донелан , в разговор с Даниел Димитров – за „Медея“ в Народния театър и за любовта му към класиката, за работата с българските актьори и персонално – за Радина Кърджилова, за абсурда като полезен инструмент, за логиката като необходима в незначителна степен. И още: Коя е най-голямата заплаха за театъра? Защо според него целият бизнес с правенето на театър на Запад е ненужно изтощителен? Как Брекзит се отразява на театъра и на него като театрален и кино режисьор? Ще има ли следващ български проект?

Г-н Донелан, в интервю от 2017 година казвате, че една от причините да обичате гърците – нашите южни съседи, е, че разбират абсурда. Има ли за какво да обичате и нас, българите? 

- О, всяко обобщение, което можем да направим за група човешки същества, винаги е невярно. А в България има какво да се обича! Освен това ние сме гастролирали тук още от времето на социализма, така че станахме свидетели на много промени.

Често ни питат за разликата между аудиторията в една или друга държава. Но разликите не са толкова интересни, колкото приликите. Много е интересно да разбереш, че публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо. Много е вълнуващо да открием колко много общо имаме помежду си.

Защо е важно един народ да разбира абсурда? Това не е ли вид примирение?

- Никой не може да разбере абсурда. Можем заедно да се смеем на абсурда, но проблемът е, че той невинаги може да бъде обяснен. Така че понякога може да бъде много полезен инструмент.

Трябваше да минат доста години и да извървим доста път, преминавайки от един континент на друг, от една култура в друга, докато ние, с Ник, осъзнаем колко много общи неща имат хората. Повърхността често изглежда толкова различна, но от нея изплуват модели, които често са идентични. Първо, трябва да видите какво има под повърхността. Там е голямата изненада. И всичко това всъщност е много вълнуващо.

Моята първа среща с Вас бе в София, когато през 2008 г. гостува „Андромаха“. Сега, 16 години по-късно, може ли да се каже, че окото Ви на режисьор гледа по друг начин на сцената?

- Да, разбира се. Начинът, по който виждам сцената, се промени. Невъзможно е да видите едно и също нещо два пъти, защото всичко се променя...

Има три неща, които се променят – светът, начинът, по който виждаме нещата, и аз. За всяко човешко същество важи максимата, че никога не може да влезе в една и съща стая два пъти, защото преживяването от това всеки ще бъде по-различно. И това е един от проблемите с носталгията – че бихме искали да се върнем в миналото. Бихме искали да се върнем към нещо, но никога няма да можем да го направим, защото не само светът се е променил, но и ние самите сме се променили.

Казвате, че класиката просъществува във времето и неизменно говори за настоящето, че не спирате да я поставяте, защото „споделя проникновения за живота, изследва нашите самозаблуди и нашето величие, нашите взаимоотношения и нашите системи, помага ни да открием какво е нужно, за да бъдем себе си“. Защо избрахте „Медея“ за Народния театър?

- Съвсем простичко е. Всъщност, тук се забавлявах с актьорите от Народния театър и ми се сториха много вдъхновяващи. Конкретно, Радина ми се стори просто прекрасна. Мисля, че преди време й казах следното нещо: Знаеш ли, ако направим „Медея“, би ли се радвала да я изиграеш? Тя изглеждаше доста изумена, когато я попитах. Аз й обясних, че винаги се опитвам да изграждам пиесите, които правя, около актьори, които познавам.

Никога не избирам пиеса, защото имам своя гледна точка, след което идват актьорите и ми помагат да реализирам плановете си. Нямам навика и да проповядвам на публиката. За мен има едни много човешки отношения, в които споделяме нещата един с друг. Понякога тези неща може да са много неудобни...

Кога на класиката не може да се вдъхне нов живот на сцената? 

- Всичко се превърна в класика... Класиката предполага, че е имало процес на филтриране. Има хиляди пиеси, писани по времето на Шекспир, но по-голямата част от тях не са запазени, вероятно, защото не са били много добри. Затова трябва да помним, че нещата стават класика, защото остават. Аз не харесвам много израза "да вдъхнеш живот в класиката". Важното е да не убиете класиката, като направите нейната сцена някак старомодна или зловеща, или да я превъзхождате, като я накълцате, така че да има някакво значение, или да се намесите в нея само, защо я обожавате. Спрямо класика трябва да сме в хоризонтално положение. Мисля, че Спиноза беше казал, че трябва да се отнасяме към великите писатели с цялото уважение, което отдаваме и на нашите съвременници. Не трябва да ги гледаме отвисоко или отдолу. Това имам предвид, говорейки за хоризонталност. Трябва да погледнете към класиката на хоризонталното ниво на очите и тогава тя ще остане жива. Ето защо на мен не ми се налага да съживявам класиката.

За поставянето на „Медея“ важно ли е, че актьорите са от една трупа и по някакъв начин вече са сработени?

- На мен това ми допада, защото е невъзможно да се случи на Запад, в Англия, Америка или Франция. Обичам да работя с трупа, да се срещаме, след това някак си се влюбвам в тях и избирам пиеси, които искам да поставим заедно. Това наистина е като някаква емоционална връзка. Затова съм много запален по работата си с тези постоянни групи от актьори, които има в София, или в Румъния и, разбира се, в Русия.

Всъщност целият бизнес с правенето на театър на Запад е наистина ненужно изтощителен, защото винаги, когато правите пиеса, трябва да изберете 14 души, които никога преди не сте виждали. Прави се кастинг, който сякаш продължава вечно. Ник и аз се опитваме да изберем хора, с които сме работили преди, а това става все по-трудно. Защото, знаете ли, телевизията се разрасна толкова много, и това все повече се отразява на времето, с което актьорите разполагат. Затова се възползваме от възможността да работим със стабилна група от актьори – за да не се налага да преминаваме през някакъв ужасен процес на кастинг.

Ще Ви дам един пример. Когато поставях „Хамлет“ в Лондон, трябваше да видя стотици актьори. И докато започнат репетициите бях напълно изтощен. Преди години имах друг ритъм. Бях свикнал да имам две седмици кастинг, да си тръгна след това, да се разходя по плажа и да си върна свежестта на мозъка. Вече нямам време да правя това.... Искам да кажа, че процесът на кастингите е много странен. Също така, доста странно е да правиш пиеса, в която има интимности – като любов, секс, насилие. Изглежда ми много по-естествено да правя тези неща с група актьори, които вече се познават, и които аз вече познавам.

В Англия се опитахме да работим с едни и същи актьори, отново и отново, и това беше възможно. Но сега, заради телевизията, цялата екосистема на театъра се промени. И наистина не е възможно да запазим това качество на актьорите на сцената заедно за много дълго време. А на агентите това не им допада...

Опасно е, когато актьорите си мислят, че всичко зависи от чувствата им, са също Ваши думи, казани преди време (2017). Често ли се налага да избягвате тази „опасност“? Как работихте с българските актьори?  

- Да, все още се придържам към това. Всяка опасност действа зле. Всички ние трябва да приемем, че съществуването ни е свързано с хората около нас и това не ни харесва. Ние обичаме да имаме чувството, че можем да оцелеем индивидуално, но всичко се променя и няма как да оцелеем с променен контекст.

Всъщност българските актьори, с които съм се срещал и работил, са много добре обучени. Затова не е проблем, ако се изгубят в чувствата си. Но това не важи за други театрални култури.

Ще имате ли следващ български проект?

- Бих се радвал да работя с тези актьори отново. С Ник наистина ги харесваме. И изглежда, че работим много добре заедно.

Логиката е добър слуга и лош господар, според Вас. Това само за работата ли се отнася? Кога не е нужна логика?

- Логиката винаги е необходима, но е необходима в незначителна степен. Това не може да бъде единствената основа за изборите и решенията, които вземаме, както и за всички големи трагедии, които според мен се случват точно, когато се оставим на логиката. Логиката е много важна, но тя трябва да си знае мястото.

През 2009 г. казвате, че театърът ще преживее и най-добрите ни опити да го унищожим. Все още ли смятате така, 15 години по-късно. Коя е най-голяма заплаха за театъра?

- Да, все още мисля, че театърът ще преживее и най-добрите ни опити да го унищожим. Мисля, че голямата заплаха за театъра е заплаха и за нашия граждански живот, което е достатъчно смешно, но КОВИД ни го доказа. Мисля, че има истински проблем, когато започнем да предпочитаме фалшивото пред истинското. С други думи, опасявам се, че гледам много телевизия. Смятам, че по този начин се отпускам вечер, но това не е същото като театъра. Когато сте в театъра с някого, вие слушате как хората дишат или как ухаят, и усещате всичко това, което се получава при тази физическа близост... Да, киното е велико изкуство, но не е заместител на театъра. И не става въпрос само за театъра и телевизията днес, когато целият виртуален свят пренаписва правилата на реалността. Не можем да се заблуждаваме повече. Няма заместител на това да си в една стая с някого.

Смятам, че театърът е много важен, защото празнува тази връзка. И точно там е опасността... Спомням си, че веднъж бяхме с компания от актьори в Ню Йорк и решихме да се качим на кулите - близнаци. Това, очевидно е било преди 11 септември 2001 г., но не много преди това. На върха имаше пространство, наречено „Прозорец към света“. И това, по същество, бяха огромни стъклени прозорци на самия връх на една от кулите, с невероятна гледка към реките около Манхатън и към Атлантическия океан. На същото това място, в средата, имаше макет на виждащото се през прозореца. Забелязах, че всички гледаха този макет, а не хоризонта и цялата невероятно завладяваща гледка, която те караше да се чувстваш толкова малък. По-удобно беше да се гледа модела... По-удобно ни е да живеем с фалшивото, отколкото с истинското. 

Реалността е съвсем друга, както и в театъра, където публиката е попаднала неслучайно. Преди това тя е планирала посещението си, инвестирала е средства. Положила е усилие. Работата е там, че всеки път, когато получим нещо, ние си мислим, че е това е страхотна сделка. Можем да получим доставка на храна, можем да получим развлечения – и всичко се доставя на момента. Но дали наистина е толкова страхотно? Има едно правило и то е, че всяка нова ефективност води до загуба. Можете да имате каквото искате, но трябва да платите за това. И този свят, в който нещата ни се сервират толкова бързо, включва загуба, и загубата е част от нашите връзки с реалността. Ето защо имаме нужда от връзка с реалността, от това да сме в стаята с някого, изправени пред огромни трудности...

За мен важното в театъра е актьорът да излезе в началото на вечерта, да погледне публиката и да й каже по един или друг начин: „Нямам нищо“. Ние никога не признаваме, че нямаме, или че имаме много малко. Как се стига до публиката, при това положение? Ти използваш въображението си и аз ще използвам моето. И между нас ще възникне нещо, и то какво! Мисля, че това е нещо абсолютно красиво и много скромно. Заради признанието, че ние нямаме нищо. Идваме на този свят голи, голи си отиваме. И както казва Йейтс в едно стихотворение, много по-находчиво е да ходиш гол (Уилям Бътлър Йейтс в стихотворението Coat – there’s more enterprise In walking naked – бел. а.). Мисля, че тези принципи са много важни в театъра.

Брекзит отрази ли се на театъра и на Вас като театрален и кино режисьор, и като автор, и продължава ли да се отразява?

- Да, Брекзит е пълен кошмар. Хората загубиха приятели, много семейства се разпаднаха. Наистина е нещо като гражданска война, а гражданските войни никога няма да бъдат напълно разрешени. Да, един договор може да бъде наложен, но разделението остава и расте.

По-зловещото е, че Брекзит изглежда просто английски, но всъщност по целия свят виждаме един и същ тектоничен сблъсък – отдалечаване от усещането, че интернационализмът е добро нещо сам по себе си, и усещането, че национализмът е нещо добро . Виждаме това в много различни страни, в които отиваме. И това е много тревожно.

Има ли дума, която Ви определя най-добре като човек?

- Е, опитвам се да не мисля много за себе си...

Как бихте продължил изречението „Аз съм човек, който обича...“?

- В известен смисъл, обичам да минавам по мостове. Обичам също да ги строя – между класиката и днес. Понякога класиката е замръзнала в балон от сантименталност и ние не виждаме колко прекрасна е тя. А класиката остава класика, защото е за нас самите, тя не остарява.

Сякаш по правило, човешката природа не се развива. Само технологиите се развиват, но не и човешката природа...

Световноизвестното театрално дуо – режисьорът Деклан Донелан и сценографът Ник Ормерод, създават през 1981 г. легендарната британска театрална компания Cheek by Jowl и нейни артистични директори и до днес. През 2012 г. дебютират и в игралното кино с филма „Бел ами“, на който са сърежисьори. В него участват актьорите Ума Търман, Кристин Скот Томас, Кристина Ричи и Робърт Патисън.

Cheek by Jowl е гостувала в България два пъти. Първият път е през 1987 г. със спектакъла „Дванайсета нощ“ от Уилям Шекспир, след това - през 1994 г. с „Както ви харесва“, представен на сцената на Народния театър. През 2008 г. Международният театрален фестивал „Варненско лято“ и платформата „Световен театър в София“ представят френската постановка на „Андромаха“ от Расин, създадена от Деклан Донелан година по-рано в театъра на Питър Брук - „Буф дю Нор“ в Париж.

Като театрален режисьор, Деклан Донелан често поставя Шекспир, но също така е и автор на първите английски представления по текстове на европейски писатели и драматурзи като Расин, Корней, Лесинг и Островски. Освен за Cheek by Jowl, той създава представления и за театрални фестивали по света като тези в Авиньон и Залцбург. Работи с „Мали драма театър“ в Санкт Петербург, театър „Пиколо“ в Милано. Поставя и балетите „Ромео и Жулиета“ и „Хамлет“ - в Болшой театър, в Москва.

Деклан Донелан е носител на четири награди „Лорънс Оливие“, на „Златен лъв“ от Венецианското биенале, на международната награда „Станиславски“. Съвместно с Ник Ормерод са удостоени с почетния Орден на британската империя. Ник Ормерод е автор на сценографията на множество продукции на Cheek By Jowl, както и за спектакли в Националния театър на Великобритания, Кралския Шекспиров театър, Английската национална опера, театър „Пиколо“.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Стивън Спилбърг продуцира и участва в документален филм за композитора Джон Уилямс
Христо Бойчев: Дойдох с удоволствие, защото се чувствам като у дома си
Бразилски художник нарисува огромен стенопис с пепел от пожари и кал от наводнения
Тони Райчев представя самостоятелна изложба в Художествена галерия "Елена Карамихайлова"
През ноември е премиерата на „Изкупление“ с Лиъм Нийсън
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Джакомо Пучини става "суперзвезда" на операта благодарение на медиите на своето време
Калейдоскоп
Левент Море. Да се оцветим
Калейдоскоп
Мотко Бумов. Поглед към ателието
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.