NRD Начало
Вторник, 26 Ноември 2024
Начало Тонът на времето Деклан Донелан: Публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо
2889
Тонът на времето

Деклан Донелан: Публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо

Не можем да се заблуждаваме повече. Няма заместител на това да си в една стая с някого. И театърът е много важен, защото празнува тази връзка – да бъдем заедно, казва световноизвестният режисьор Деклан Донелан.  „Никога не избирам пиеса, защото имам своя гледна точка, след което идват актьорите и ми помагат да реализирам плановете си

| 23 Октомври 2024, 10:40 ч.
Деклан Донелан: Публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо
Деклан Донелан: Публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо
Снимка © Минко Чернев / БТА

Не можем да се заблуждаваме повече. Няма заместител на това да си в една стая с някого. И театърът е много важен, защото празнува тази връзка – да бъдем заедно, казва световноизвестният режисьор Деклан Донелан

Нюйоркска консултантка по изкуствата, съветвала преди време актьора Леонардо ди Каприо и други състоятелни клиенти, призна, че е измамила повече от 10 от тях с 6,5 милиона щатски долара при продажбата на 55 произведения на изкуството, съобщи Асошиейтед прес.

Лиса Шиф, на 54 години, от Манхатън, се призна за виновна пред федерален съд, че е отклонила средства от клиенти в периода от 2018 г. до май 2023 г., за да покрива свои лични и бизнес разходи. Шиф е приела да изплати обезщетение от 6,4 милиона щатски долара. Обявяването на присъдата е планирано за 17 януари. Престъплението, в което е обвинена, предвижда наказание от 20 години затвор, но след споразумение прокуратурата иска наказание от три години и половина до четири години и три месеца затвор.

Според съдебните документи Шиф е мамела клиентите си, като е продавала произведения от техните колекции без да ги информир

Саво Вълчев и племенницата му Петра Цоновска подреждат обща изложба. Експозицията ще бъде изложена от 17 до 25 октомври в столичната галерия „Абсент“. 

„Две поколения художници в семейството показват различни теми и техники в акварела. Това, което ги свързва обаче, е безспорният талант и лекотата, с която се изразяват в тази техника. Не знаем дали талантът се предава по наследство, но любовта към акварела - със сигурност“, казват от екипа.

Петра Цоновска е родена през 1990 г. в гр. София. През 2015 г. завършва Национална художествена академия, специалност „Стенопис“, при проф. Боян Добрев. Покрай своя дядо – Сава Цоновски, от малка се запознава и изучава техниката на акварела. След завършването си се отдава на акварела и продължава да го изучава. Участва в общи изложби.

/ВСР

Компанията „Темпо мюзик инвестмънтс“ (Tempo Music Investments) съди певицата Майли Сайръс, че е копирала песента When I Was Your Man на Бруно Марс за създаването на хита си Flowers, съобщи сайтът Ти Ем Зи.

Сайръс е обвинена за нарушаване на авторските права от компанията  „Темпо мюзик инвестмънтс“, която притежава част от авторските права върху песента на Бруно Марс When I Was Your Man. Според компанията има много музикални прилики между Flowers и When I Was Your Man и това очевидно е резултат от „умишленото копиране“.

От „Темпо мюзик инвестмънтс“ смятат, че мелодията, хармонията и припевът на Flowers значително приличат на When I Was Your Man и копира акордите на песента на Марс. В съдебния иск компанията пише: „Въз основа на комбинацията и броя на приликите между двата записа е безспорно, че Flowers не би същ

Двете български алтернатив инди рок групи "Остава" и Hayes & Y изнесоха първи съвместен концерт на остров Света Анастасия.

Изявата е част от празничната програма „Анастасия фест 2024“ по повод 10-годишнината от обявяването на острова за туристически обект.

Отначало на сцената се качиха момчетата от Hayes & Y – базираната в Манчестър, но съставена предимно от български изпълнители банда. Фронтменът Благослав Анастасов покани публиката да се доближи.

„Нека най-смелите излязат отпред до нас и да се забавляваме заедно“, призова вокалистът.

Изпълнението започна с песента “I Never Give Up (It’s Never Enough)”, последвана от хитовете “The Feeling”, “Epiphany”и “Safeplace”. В продължение на близо час и половина те изпълниха обичаните “Press.Go.Move.Slow&r

Публиката изпълни до краен предел зала „България“ в четвъртък вечер, за откриването на новия сезон на Софийската филхармония.

С продължителни аплодисменти и викове „Браво“ изпратени солистите на вечерта – наскоро спечелилият наградата „Опус класик“ – Готие Капюсон, и световноизвестният цигулар и носител на „Грами“ – Аугустин Хаделих.

Двамата бяха извикани няколко пъти от публиката, за да се поклонят, не нямаше бис, след като представиха 25-минутния Концерт за цигулка, виолончело и оркестър в ла минор от Йоханес Брамс. Това беше втората част на вечерта с диригент маестро Найден Тодоров.

Събитието бе открито с увертюрата „Хебриди“ (или „Фингалова пещера”), с

„Никога не избирам пиеса, защото имам своя гледна точка, след което идват актьорите и ми помагат да реализирам плановете си. Нямам навика и да проповядвам на публиката. За мен има едни много човешки отношения, в които споделяме нещата помежду си. Понякога тези неща може да са много неудобни“, казва той по повод избора му да постави „Медея“ в Народния театър. По думите му на класиката не трябва да се гледа отвисоко или отдолу, а на хоризонталното ниво на очите: „Тогава тя ще остане жива. Затова не ми се налага да съживявам класиката“.

„Мисля, че голямата заплаха за театъра е заплаха и за нашия граждански живот, което е достатъчно смешно, но ковид ни го доказа. Мисля, че има истински проблем, когато започнем да предпочитаме фалшивото пред истинското“, смята Деклан Донелан. Подчертава – технологиите се развиват, но не и човешката природа.

Брекзит е пълен кошмар. Хората загубиха приятели, много семейства се разпаднаха. Наистина е нещо като гражданска война, а гражданските войни никога няма да бъдат напълно разрешени. По-зловещото е, че Брекзит изглежда просто английски, но всъщност по целия свят виждаме един и същ тектоничен сблъсък – отдалечаване от усещането, че интернационализмът е добро нещо сам по себе си, и усещането, че национализмът е нещо добро. Виждаме това в много различни страни, в които отиваме. И това е много тревожно“, казва още създателят на британска театрална компания Cheek by Jowl.

Деклан Донелан , в разговор с Даниел Димитров – за „Медея“ в Народния театър и за любовта му към класиката, за работата с българските актьори и персонално – за Радина Кърджилова, за абсурда като полезен инструмент, за логиката като необходима в незначителна степен. И още: Коя е най-голямата заплаха за театъра? Защо според него целият бизнес с правенето на театър на Запад е ненужно изтощителен? Как Брекзит се отразява на театъра и на него като театрален и кино режисьор? Ще има ли следващ български проект?

Г-н Донелан, в интервю от 2017 година казвате, че една от причините да обичате гърците – нашите южни съседи, е, че разбират абсурда. Има ли за какво да обичате и нас, българите? 

Фотографска изложба за класически български филми и вълнуващи моменти зад кадър ще бъде открита на 3 октомври.

Експозицията, озаглавена „Магията на българското кино в 24 кадъра“, може да бъде разгледана до 17 октомври в Галерия на открито на Столична община в парка пред НДК - в алеята до кино „Кабана“, информират организаторите.

„Фотографиите са подбор от класически български филми и показват вълнуващи моменти зад кадър, докато се създава магията на киното. Идеята на изложбата е не само да вдъхнови и развълнува, но и да образова, като разкрие усилията, вложени в създаването на филм, dа предизвика интереса на публиката към киното като творчески процес“, разказват от екипа. 

Събитието е организирано от сдружението за колективно управление на авторски права „Филмаутор“ с подкрепата на Столична община и Национале

„Ромео и Жулиета“ е моя детска мечта от самото начало, когато постъпих в балетното училище, каза примабалерината Марта Петкова по повод предстоящата премиера на творбата от Сергей Прокофиев. Тя е изпълнител на главната роля – на Жулиета, и художествена ръководител на балета в Софийската опера и балет. 

„Имайки възможност да гледам спектакли на националния балет, винаги съм си представила, че един ден ще изиграя  Жулиета. Вълнението е огромно, но още по-щастлива съм, че именно Калоян Бояджиев прави постановката. Това е един много успял, изключителен българин, който ние всички много уважаваме и мога да кажа, че работата с него,  определено, беше различна –  заради това огромно спокойствие, което той ти дава“, каза Петкова.

„Не е имало момент, в

Певицата Кари Ъндърууд се завръща в "Американски идол" - този път като съдия, съобщи Мюзик нюз.

Очаква се носителката на "Грами" да бъде назначена за заместник на Кейти Пери в певческото състезателно шоу, което я направи известна.

Ъндърууд ще се присъедини към действащите съдии Лайънъл Ричи и Люк Брайън. 

Кейти Пери обяви по-рано тази година, че ще напусне шоуто, след като беше съдия през последните седем сезона.

Кари Ъндърууд спечели четвъртия сезон на формата през 2005 г., след което продаде 85 милиона плочи и взе осем награди "Грами", превръщайки се в един от най-известните и успешни участници в "Американски идол".

През годините тя се завръща в шоуто няколко пъти като ментор.

През последните няколко месеца "Американски идол" търси заместник на Кейти Пери. Сред имената, които се споменаваха, бяха тези на Майли Сайръс, Джъстин Бийб

Модерен балет „Вега“ от Търговище ще участва в международен артденс фестивал в Румъния. Това е първо излизане на състава, който работи към Центъра за младежки дейности и инициативи, извън граница в над 30-годишния му творчески път. Домакин на проявата е Националният дворец на децата в Букурещ, съобщи художественият ръководител на състава Марианна Савова. 

Представянето на талантите от Търговище идва след покана от организаторите на фестивала - представители на световната танцова организация за деца, непрофесионалисти. Търговищките творци получават поканата след участието си на фестивала „Трикси“ в Балчик през летните месеци. Тогава танцьорите на Савова печелят Гран при и три първи награди и завладяват сърцата на публиката и на професионалистите в областта на танцовото изкуство. 

За северната ни съседка ще отпътува група от 31 деца и мл

На 7 февруари 2025 г. е българската премиера на „Напълно непознат“ с Тимъти Шаламе като Боб Дилън, съобщават от „Форум филм“.

По думите им разказът за един от най-ключовите моменти в историята на музиката, режисиран от номинирания за „Оскар“ – Джеймс Манголд (Walk the Line, „Пълно ускорение“), е на път да се превърне и в повратна точка за киното. Продукцията разкрива творческите катаклизми и артистичната смелост, които трансформират Боб Дилън от фолк икона в символ на рок революцията. 

Действието в „Напълно непознат“ се развива на фона на бурните културни промени в „Уест Вилидж“ и динамичната музикална сцена в началото на 60-те години на миналия век. Филмът проследява шеметния възход на

- О, всяко обобщение, което можем да направим за група човешки същества, винаги е невярно. А в България има какво да се обича! Освен това ние сме гастролирали тук още от времето на социализма, така че станахме свидетели на много промени.

Често ни питат за разликата между аудиторията в една или друга държава. Но разликите не са толкова интересни, колкото приликите. Много е интересно да разбереш, че публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо. Много е вълнуващо да открием колко много общо имаме помежду си.

Защо е важно един народ да разбира абсурда? Това не е ли вид примирение?

- Никой не може да разбере абсурда. Можем заедно да се смеем на абсурда, но проблемът е, че той невинаги може да бъде обяснен. Така че понякога може да бъде много полезен инструмент.

Трябваше да минат доста години и да извървим доста път, преминавайки от един континент на друг, от една култура в друга, докато ние, с Ник, осъзнаем колко много общи неща имат хората. Повърхността често изглежда толкова различна, но от нея изплуват модели, които често са идентични. Първо, трябва да видите какво има под повърхността. Там е голямата изненада. И всичко това всъщност е много вълнуващо.

Моята първа среща с Вас бе в София, когато през 2008 г. гостува „Андромаха“. Сега, 16 години по-късно, може ли да се каже, че окото Ви на режисьор гледа по друг начин на сцената?

- Да, разбира се. Начинът, по който виждам сцената, се промени. Невъзможно е да видите едно и също нещо два пъти, защото всичко се променя...

Има три неща, които се променят – светът, начинът, по който виждаме нещата, и аз. За всяко човешко същество важи максимата, че никога не може да влезе в една и съща стая два пъти, защото преживяването от това всеки ще бъде по-различно. И това е един от проблемите с носталгията – че бихме искали да се върнем в миналото. Бихме искали да се върнем към нещо, но никога няма да можем да го направим, защото не само светът се е променил, но и ние самите сме се променили.

Казвате, че класиката просъществува във времето и неизменно говори за настоящето, че не спирате да я поставяте, защото „споделя проникновения за живота, изследва нашите самозаблуди и нашето величие, нашите взаимоотношения и нашите системи, помага ни да открием какво е нужно, за да бъдем себе си“. Защо избрахте „Медея“ за Народния театър?

- Съвсем простичко е. Всъщност, тук се забавлявах с актьорите от Народния театър и ми се сториха много вдъхновяващи. Конкретно, Радина ми се стори просто прекрасна. Мисля, че преди време й казах следното нещо: Знаеш ли, ако направим „Медея“, би ли се радвала да я изиграеш? Тя изглеждаше доста изумена, когато я попитах. Аз й обясних, че винаги се опитвам да изграждам пиесите, които правя, около актьори, които познавам.

Никога не избирам пиеса, защото имам своя гледна точка, след което идват актьорите и ми помагат да реализирам плановете си. Нямам навика и да проповядвам на публиката. За мен има едни много човешки отношения, в които споделяме нещата един с друг. Понякога тези неща може да са много неудобни...

Кога на класиката не може да се вдъхне нов живот на сцената? 

- Всичко се превърна в класика... Класиката предполага, че е имало процес на филтриране. Има хиляди пиеси, писани по времето на Шекспир, но по-голямата част от тях не са запазени, вероятно, защото не са били много добри. Затова трябва да помним, че нещата стават класика, защото остават. Аз не харесвам много израза "да вдъхнеш живот в класиката". Важното е да не убиете класиката, като направите нейната сцена някак старомодна или зловеща, или да я превъзхождате, като я накълцате, така че да има някакво значение, или да се намесите в нея само, защо я обожавате. Спрямо класика трябва да сме в хоризонтално положение. Мисля, че Спиноза беше казал, че трябва да се отнасяме към великите писатели с цялото уважение, което отдаваме и на нашите съвременници. Не трябва да ги гледаме отвисоко или отдолу. Това имам предвид, говорейки за хоризонталност. Трябва да погледнете към класиката на хоризонталното ниво на очите и тогава тя ще остане жива. Ето защо на мен не ми се налага да съживявам класиката.

За поставянето на „Медея“ важно ли е, че актьорите са от една трупа и по някакъв начин вече са сработени?

- На мен това ми допада, защото е невъзможно да се случи на Запад, в Англия, Америка или Франция. Обичам да работя с трупа, да се срещаме, след това някак си се влюбвам в тях и избирам пиеси, които искам да поставим заедно. Това наистина е като някаква емоционална връзка. Затова съм много запален по работата си с тези постоянни групи от актьори, които има в София, или в Румъния и, разбира се, в Русия.

Всъщност целият бизнес с правенето на театър на Запад е наистина ненужно изтощителен, защото винаги, когато правите пиеса, трябва да изберете 14 души, които никога преди не сте виждали. Прави се кастинг, който сякаш продължава вечно. Ник и аз се опитваме да изберем хора, с които сме работили преди, а това става все по-трудно. Защото, знаете ли, телевизията се разрасна толкова много, и това все повече се отразява на времето, с което актьорите разполагат. Затова се възползваме от възможността да работим със стабилна група от актьори – за да не се налага да преминаваме през някакъв ужасен процес на кастинг.

Ще Ви дам един пример. Когато поставях „Хамлет“ в Лондон, трябваше да видя стотици актьори. И докато започнат репетициите бях напълно изтощен. Преди години имах друг ритъм. Бях свикнал да имам две седмици кастинг, да си тръгна след това, да се разходя по плажа и да си върна свежестта на мозъка. Вече нямам време да правя това.... Искам да кажа, че процесът на кастингите е много странен. Също така, доста странно е да правиш пиеса, в която има интимности – като любов, секс, насилие. Изглежда ми много по-естествено да правя тези неща с група актьори, които вече се познават, и които аз вече познавам.

В Англия се опитахме да работим с едни и същи актьори, отново и отново, и това беше възможно. Но сега, заради телевизията, цялата екосистема на театъра се промени. И наистина не е възможно да запазим това качество на актьорите на сцената заедно за много дълго време. А на агентите това не им допада...

Опасно е, когато актьорите си мислят, че всичко зависи от чувствата им, са също Ваши думи, казани преди време (2017). Често ли се налага да избягвате тази „опасност“? Как работихте с българските актьори?  

- Да, все още се придържам към това. Всяка опасност действа зле. Всички ние трябва да приемем, че съществуването ни е свързано с хората около нас и това не ни харесва. Ние обичаме да имаме чувството, че можем да оцелеем индивидуално, но всичко се променя и няма как да оцелеем с променен контекст.

Всъщност българските актьори, с които съм се срещал и работил, са много добре обучени. Затова не е проблем, ако се изгубят в чувствата си. Но това не важи за други театрални култури.

Ще имате ли следващ български проект?

- Бих се радвал да работя с тези актьори отново. С Ник наистина ги харесваме. И изглежда, че работим много добре заедно.

Логиката е добър слуга и лош господар, според Вас. Това само за работата ли се отнася? Кога не е нужна логика?

- Логиката винаги е необходима, но е необходима в незначителна степен. Това не може да бъде единствената основа за изборите и решенията, които вземаме, както и за всички големи трагедии, които според мен се случват точно, когато се оставим на логиката. Логиката е много важна, но тя трябва да си знае мястото.

През 2009 г. казвате, че театърът ще преживее и най-добрите ни опити да го унищожим. Все още ли смятате така, 15 години по-късно. Коя е най-голяма заплаха за театъра?

- Да, все още мисля, че театърът ще преживее и най-добрите ни опити да го унищожим. Мисля, че голямата заплаха за театъра е заплаха и за нашия граждански живот, което е достатъчно смешно, но КОВИД ни го доказа. Мисля, че има истински проблем, когато започнем да предпочитаме фалшивото пред истинското. С други думи, опасявам се, че гледам много телевизия. Смятам, че по този начин се отпускам вечер, но това не е същото като театъра. Когато сте в театъра с някого, вие слушате как хората дишат или как ухаят, и усещате всичко това, което се получава при тази физическа близост... Да, киното е велико изкуство, но не е заместител на театъра. И не става въпрос само за театъра и телевизията днес, когато целият виртуален свят пренаписва правилата на реалността. Не можем да се заблуждаваме повече. Няма заместител на това да си в една стая с някого.

Смятам, че театърът е много важен, защото празнува тази връзка. И точно там е опасността... Спомням си, че веднъж бяхме с компания от актьори в Ню Йорк и решихме да се качим на кулите - близнаци. Това, очевидно е било преди 11 септември 2001 г., но не много преди това. На върха имаше пространство, наречено „Прозорец към света“. И това, по същество, бяха огромни стъклени прозорци на самия връх на една от кулите, с невероятна гледка към реките около Манхатън и към Атлантическия океан. На същото това място, в средата, имаше макет на виждащото се през прозореца. Забелязах, че всички гледаха този макет, а не хоризонта и цялата невероятно завладяваща гледка, която те караше да се чувстваш толкова малък. По-удобно беше да се гледа модела... По-удобно ни е да живеем с фалшивото, отколкото с истинското. 

Реалността е съвсем друга, както и в театъра, където публиката е попаднала неслучайно. Преди това тя е планирала посещението си, инвестирала е средства. Положила е усилие. Работата е там, че всеки път, когато получим нещо, ние си мислим, че е това е страхотна сделка. Можем да получим доставка на храна, можем да получим развлечения – и всичко се доставя на момента. Но дали наистина е толкова страхотно? Има едно правило и то е, че всяка нова ефективност води до загуба. Можете да имате каквото искате, но трябва да платите за това. И този свят, в който нещата ни се сервират толкова бързо, включва загуба, и загубата е част от нашите връзки с реалността. Ето защо имаме нужда от връзка с реалността, от това да сме в стаята с някого, изправени пред огромни трудности...

За мен важното в театъра е актьорът да излезе в началото на вечерта, да погледне публиката и да й каже по един или друг начин: „Нямам нищо“. Ние никога не признаваме, че нямаме, или че имаме много малко. Как се стига до публиката, при това положение? Ти използваш въображението си и аз ще използвам моето. И между нас ще възникне нещо, и то какво! Мисля, че това е нещо абсолютно красиво и много скромно. Заради признанието, че ние нямаме нищо. Идваме на този свят голи, голи си отиваме. И както казва Йейтс в едно стихотворение, много по-находчиво е да ходиш гол (Уилям Бътлър Йейтс в стихотворението Coat – there’s more enterprise In walking naked – бел. а.). Мисля, че тези принципи са много важни в театъра.

Брекзит отрази ли се на театъра и на Вас като театрален и кино режисьор, и като автор, и продължава ли да се отразява?

- Да, Брекзит е пълен кошмар. Хората загубиха приятели, много семейства се разпаднаха. Наистина е нещо като гражданска война, а гражданските войни никога няма да бъдат напълно разрешени. Да, един договор може да бъде наложен, но разделението остава и расте.

По-зловещото е, че Брекзит изглежда просто английски, но всъщност по целия свят виждаме един и същ тектоничен сблъсък – отдалечаване от усещането, че интернационализмът е добро нещо сам по себе си, и усещането, че национализмът е нещо добро . Виждаме това в много различни страни, в които отиваме. И това е много тревожно.

Има ли дума, която Ви определя най-добре като човек?

- Е, опитвам се да не мисля много за себе си...

Как бихте продължил изречението „Аз съм човек, който обича...“?

- В известен смисъл, обичам да минавам по мостове. Обичам също да ги строя – между класиката и днес. Понякога класиката е замръзнала в балон от сантименталност и ние не виждаме колко прекрасна е тя. А класиката остава класика, защото е за нас самите, тя не остарява.

Сякаш по правило, човешката природа не се развива. Само технологиите се развиват, но не и човешката природа...

Световноизвестното театрално дуо – режисьорът Деклан Донелан и сценографът Ник Ормерод, създават през 1981 г. легендарната британска театрална компания Cheek by Jowl и нейни артистични директори и до днес. През 2012 г. дебютират и в игралното кино с филма „Бел ами“, на който са сърежисьори. В него участват актьорите Ума Търман, Кристин Скот Томас, Кристина Ричи и Робърт Патисън.

Cheek by Jowl е гостувала в България два пъти. Първият път е през 1987 г. със спектакъла „Дванайсета нощ“ от Уилям Шекспир, след това - през 1994 г. с „Както ви харесва“, представен на сцената на Народния театър. През 2008 г. Международният театрален фестивал „Варненско лято“ и платформата „Световен театър в София“ представят френската постановка на „Андромаха“ от Расин, създадена от Деклан Донелан година по-рано в театъра на Питър Брук - „Буф дю Нор“ в Париж.

Като театрален режисьор, Деклан Донелан често поставя Шекспир, но също така е и автор на първите английски представления по текстове на европейски писатели и драматурзи като Расин, Корней, Лесинг и Островски. Освен за Cheek by Jowl, той създава представления и за театрални фестивали по света като тези в Авиньон и Залцбург. Работи с „Мали драма театър“ в Санкт Петербург, театър „Пиколо“ в Милано. Поставя и балетите „Ромео и Жулиета“ и „Хамлет“ - в Болшой театър, в Москва.

Деклан Донелан е носител на четири награди „Лорънс Оливие“, на „Златен лъв“ от Венецианското биенале, на международната награда „Станиславски“. Съвместно с Ник Ормерод са удостоени с почетния Орден на британската империя. Ник Ормерод е автор на сценографията на множество продукции на Cheek By Jowl, както и за спектакли в Националния театър на Великобритания, Кралския Шекспиров театър, Английската национална опера, театър „Пиколо“.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
ХаХаХа ИмПро театър разказва история отзад напред
За първи път в историята на „ХаХаХа ИмПро театър“ ще има спектакъл, основаващ се на специално написан драматургичен текст, съобщават от трупата. „Наобратно&ldquo ...
Варненски музиканти ще представят премиерно за България творби от Дора Пеячевич
Варненски музиканти ще представят премиерно за България творби от Дора Пеячевич. Концертът ще се състои на 28 ноември в Концертното студио на Радио Варна, съобщават от Театрално-м ...
Васил Петров празнува 30 години в музиката, с финален концерт на турнето му The Best of
Васил Петров празнува 30 години в музиката, в зала 1 на НДК – на 21 януари 2025 г., когато е финалът на турнето му The Best of, съобщават от екипа на изпълнителя. По случай ...
Кемниц, Нова Горица и Гориция поеха щафетата като европейски столици на културата за 2025 г.
Източногерманският град Кемниц и градовете Нова Горица и Гориция от двете страни на италианско-словенската граница поеха щафетата като европейски столици на културата за 2025 г., с ...
Двама млади артисти откриха обща изложба „Два вкуса”
Двама млади артисти откриха обща изложба „Два вкуса” в Морското казино във Варна. Това е дебют за Лилия Кунева и Крис Николов, които са се запознали на студентски плен ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
ХаХаХа ИмПро театър разказва история отзад напред
За първи път в историята на „ХаХаХа ИмПро театър“ ще има спектакъл, основаващ се на специално написан драматургичен текст, съобщават от трупата. „Наобратно&ldquo ...
Арт проект среща класиката с електронната музика в пиеса на Шопен
Артистът на електронната сцена The Editor и младият пианист Виктор Вичев представят нов сингъл, наречен Chopin’s Ocean Echo. Вдъхновени от произведението на Шопен, музиканти ...
Професор Вагалински допуска на втората скулптура да е изобразен другият внук на император Октавиан Август
Професор Людмил Вагалински допуска на втората скулптура да е изобразен другият внук на император Октавиан Август. Това каза в Историческия музей в Петрич професорът, който е ръково ...
Емануил Иванов ще изпълни петте концерта за пиано на Бетовен в рамките на три вечери
Петте концерта за пиано на Бетовен ще бъдат изпълнени от един солист – Емануил Иванов, в рамките на три вечери –  два камерни и един симфоничен концерт, на 9, 10 и ...
40 Fingers и Матео Бочели се събраха за коледен концерт
Италианският квартет от китаристи 40 Fingers бе специален гости на коледния концерт на Матео Бочели в Tauron Arena, в Краков. Това съобщават от „БГ саунд стейдж“, орган ...
Тикер в 05:00 ч.
За първи път в историята на „ХаХаХа ИмПро театър“ ще има спектакъл, ...
Начало Тонът на времето
2889
Тонът на времето

Деклан Донелан: Публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо

Не можем да се заблуждаваме повече.Няма заместител на това да си в една стая с някого.

| 23 Октомври 2024, 10:40 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Деклан Донелан: Публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо
Деклан Донелан: Публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо
Снимка © Минко Чернев / БТА

Не можем да се заблуждаваме повече. Няма заместител на това да си в една стая с някого. И театърът е много важен, защото празнува тази връзка – да бъдем заедно, казва световноизвестният режисьор Деклан Донелан

„Никога не избирам пиеса, защото имам своя гледна точка, след което идват актьорите и ми помагат да реализирам плановете си. Нямам навика и да проповядвам на публиката. За мен има едни много човешки отношения, в които споделяме нещата помежду си. Понякога тези неща може да са много неудобни“, казва той по повод избора му да постави „Медея“ в Народния театър. По думите му на класиката не трябва да се гледа отвисоко или отдолу, а на хоризонталното ниво на очите: „Тогава тя ще остане жива. Затова не ми се налага да съживявам класиката“.

Нюйоркска консултантка по изкуствата, съветвала преди време актьора Леонардо ди Каприо и други състоятелни клиенти, призна, че е измамила повече от 10 от тях с 6,5 милиона щатски долара при продажбата на 55 произведения на изкуството, съобщи Асошиейтед прес.

Лиса Шиф, на 54 години, от Манхатън, се призна за виновна пред федерален съд, че е отклонила средства от клиенти в периода от 2018 г. до май 2023 г., за да покрива свои лични и бизнес разходи. Шиф е приела да изплати обезщетение от 6,4 милиона щатски долара. Обявяването на присъдата е планирано за 17 януари. Престъплението, в което е обвинена, предвижда наказание от 20 години затвор, но след споразумение прокуратурата иска наказание от три години и половина до четири години и три месеца затвор.

Според съдебните документи Шиф е мамела клиентите си, като е продавала произведения от техните колекции без да ги информир

Саво Вълчев и племенницата му Петра Цоновска подреждат обща изложба. Експозицията ще бъде изложена от 17 до 25 октомври в столичната галерия „Абсент“. 

„Две поколения художници в семейството показват различни теми и техники в акварела. Това, което ги свързва обаче, е безспорният талант и лекотата, с която се изразяват в тази техника. Не знаем дали талантът се предава по наследство, но любовта към акварела - със сигурност“, казват от екипа.

Петра Цоновска е родена през 1990 г. в гр. София. През 2015 г. завършва Национална художествена академия, специалност „Стенопис“, при проф. Боян Добрев. Покрай своя дядо – Сава Цоновски, от малка се запознава и изучава техниката на акварела. След завършването си се отдава на акварела и продължава да го изучава. Участва в общи изложби.

/ВСР

Компанията „Темпо мюзик инвестмънтс“ (Tempo Music Investments) съди певицата Майли Сайръс, че е копирала песента When I Was Your Man на Бруно Марс за създаването на хита си Flowers, съобщи сайтът Ти Ем Зи.

Сайръс е обвинена за нарушаване на авторските права от компанията  „Темпо мюзик инвестмънтс“, която притежава част от авторските права върху песента на Бруно Марс When I Was Your Man. Според компанията има много музикални прилики между Flowers и When I Was Your Man и това очевидно е резултат от „умишленото копиране“.

От „Темпо мюзик инвестмънтс“ смятат, че мелодията, хармонията и припевът на Flowers значително приличат на When I Was Your Man и копира акордите на песента на Марс. В съдебния иск компанията пише: „Въз основа на комбинацията и броя на приликите между двата записа е безспорно, че Flowers не би същ

Двете български алтернатив инди рок групи "Остава" и Hayes & Y изнесоха първи съвместен концерт на остров Света Анастасия.

Изявата е част от празничната програма „Анастасия фест 2024“ по повод 10-годишнината от обявяването на острова за туристически обект.

Отначало на сцената се качиха момчетата от Hayes & Y – базираната в Манчестър, но съставена предимно от български изпълнители банда. Фронтменът Благослав Анастасов покани публиката да се доближи.

„Нека най-смелите излязат отпред до нас и да се забавляваме заедно“, призова вокалистът.

Изпълнението започна с песента “I Never Give Up (It’s Never Enough)”, последвана от хитовете “The Feeling”, “Epiphany”и “Safeplace”. В продължение на близо час и половина те изпълниха обичаните “Press.Go.Move.Slow&r

Публиката изпълни до краен предел зала „България“ в четвъртък вечер, за откриването на новия сезон на Софийската филхармония.

С продължителни аплодисменти и викове „Браво“ изпратени солистите на вечерта – наскоро спечелилият наградата „Опус класик“ – Готие Капюсон, и световноизвестният цигулар и носител на „Грами“ – Аугустин Хаделих.

Двамата бяха извикани няколко пъти от публиката, за да се поклонят, не нямаше бис, след като представиха 25-минутния Концерт за цигулка, виолончело и оркестър в ла минор от Йоханес Брамс. Това беше втората част на вечерта с диригент маестро Найден Тодоров.

Събитието бе открито с увертюрата „Хебриди“ (или „Фингалова пещера”), с

„Мисля, че голямата заплаха за театъра е заплаха и за нашия граждански живот, което е достатъчно смешно, но ковид ни го доказа. Мисля, че има истински проблем, когато започнем да предпочитаме фалшивото пред истинското“, смята Деклан Донелан. Подчертава – технологиите се развиват, но не и човешката природа.

Брекзит е пълен кошмар. Хората загубиха приятели, много семейства се разпаднаха. Наистина е нещо като гражданска война, а гражданските войни никога няма да бъдат напълно разрешени. По-зловещото е, че Брекзит изглежда просто английски, но всъщност по целия свят виждаме един и същ тектоничен сблъсък – отдалечаване от усещането, че интернационализмът е добро нещо сам по себе си, и усещането, че национализмът е нещо добро. Виждаме това в много различни страни, в които отиваме. И това е много тревожно“, казва още създателят на британска театрална компания Cheek by Jowl.

Фотографска изложба за класически български филми и вълнуващи моменти зад кадър ще бъде открита на 3 октомври.

Експозицията, озаглавена „Магията на българското кино в 24 кадъра“, може да бъде разгледана до 17 октомври в Галерия на открито на Столична община в парка пред НДК - в алеята до кино „Кабана“, информират организаторите.

„Фотографиите са подбор от класически български филми и показват вълнуващи моменти зад кадър, докато се създава магията на киното. Идеята на изложбата е не само да вдъхнови и развълнува, но и да образова, като разкрие усилията, вложени в създаването на филм, dа предизвика интереса на публиката към киното като творчески процес“, разказват от екипа. 

Събитието е организирано от сдружението за колективно управление на авторски права „Филмаутор“ с подкрепата на Столична община и Национале

„Ромео и Жулиета“ е моя детска мечта от самото начало, когато постъпих в балетното училище, каза примабалерината Марта Петкова по повод предстоящата премиера на творбата от Сергей Прокофиев. Тя е изпълнител на главната роля – на Жулиета, и художествена ръководител на балета в Софийската опера и балет. 

„Имайки възможност да гледам спектакли на националния балет, винаги съм си представила, че един ден ще изиграя  Жулиета. Вълнението е огромно, но още по-щастлива съм, че именно Калоян Бояджиев прави постановката. Това е един много успял, изключителен българин, който ние всички много уважаваме и мога да кажа, че работата с него,  определено, беше различна –  заради това огромно спокойствие, което той ти дава“, каза Петкова.

„Не е имало момент, в

Певицата Кари Ъндърууд се завръща в "Американски идол" - този път като съдия, съобщи Мюзик нюз.

Очаква се носителката на "Грами" да бъде назначена за заместник на Кейти Пери в певческото състезателно шоу, което я направи известна.

Ъндърууд ще се присъедини към действащите съдии Лайънъл Ричи и Люк Брайън. 

Кейти Пери обяви по-рано тази година, че ще напусне шоуто, след като беше съдия през последните седем сезона.

Кари Ъндърууд спечели четвъртия сезон на формата през 2005 г., след което продаде 85 милиона плочи и взе осем награди "Грами", превръщайки се в един от най-известните и успешни участници в "Американски идол".

През годините тя се завръща в шоуто няколко пъти като ментор.

През последните няколко месеца "Американски идол" търси заместник на Кейти Пери. Сред имената, които се споменаваха, бяха тези на Майли Сайръс, Джъстин Бийб

Модерен балет „Вега“ от Търговище ще участва в международен артденс фестивал в Румъния. Това е първо излизане на състава, който работи към Центъра за младежки дейности и инициативи, извън граница в над 30-годишния му творчески път. Домакин на проявата е Националният дворец на децата в Букурещ, съобщи художественият ръководител на състава Марианна Савова. 

Представянето на талантите от Търговище идва след покана от организаторите на фестивала - представители на световната танцова организация за деца, непрофесионалисти. Търговищките творци получават поканата след участието си на фестивала „Трикси“ в Балчик през летните месеци. Тогава танцьорите на Савова печелят Гран при и три първи награди и завладяват сърцата на публиката и на професионалистите в областта на танцовото изкуство. 

За северната ни съседка ще отпътува група от 31 деца и мл

На 7 февруари 2025 г. е българската премиера на „Напълно непознат“ с Тимъти Шаламе като Боб Дилън, съобщават от „Форум филм“.

По думите им разказът за един от най-ключовите моменти в историята на музиката, режисиран от номинирания за „Оскар“ – Джеймс Манголд (Walk the Line, „Пълно ускорение“), е на път да се превърне и в повратна точка за киното. Продукцията разкрива творческите катаклизми и артистичната смелост, които трансформират Боб Дилън от фолк икона в символ на рок революцията. 

Действието в „Напълно непознат“ се развива на фона на бурните културни промени в „Уест Вилидж“ и динамичната музикална сцена в началото на 60-те години на миналия век. Филмът проследява шеметния възход на

Деклан Донелан , в разговор с Даниел Димитров – за „Медея“ в Народния театър и за любовта му към класиката, за работата с българските актьори и персонално – за Радина Кърджилова, за абсурда като полезен инструмент, за логиката като необходима в незначителна степен. И още: Коя е най-голямата заплаха за театъра? Защо според него целият бизнес с правенето на театър на Запад е ненужно изтощителен? Как Брекзит се отразява на театъра и на него като театрален и кино режисьор? Ще има ли следващ български проект?

Г-н Донелан, в интервю от 2017 година казвате, че една от причините да обичате гърците – нашите южни съседи, е, че разбират абсурда. Има ли за какво да обичате и нас, българите? 

- О, всяко обобщение, което можем да направим за група човешки същества, винаги е невярно. А в България има какво да се обича! Освен това ние сме гастролирали тук още от времето на социализма, така че станахме свидетели на много промени.

Често ни питат за разликата между аудиторията в една или друга държава. Но разликите не са толкова интересни, колкото приликите. Много е интересно да разбереш, че публиката в Москва и Катманду се смее на едно и също нещо. Много е вълнуващо да открием колко много общо имаме помежду си.

Защо е важно един народ да разбира абсурда? Това не е ли вид примирение?

- Никой не може да разбере абсурда. Можем заедно да се смеем на абсурда, но проблемът е, че той невинаги може да бъде обяснен. Така че понякога може да бъде много полезен инструмент.

Трябваше да минат доста години и да извървим доста път, преминавайки от един континент на друг, от една култура в друга, докато ние, с Ник, осъзнаем колко много общи неща имат хората. Повърхността често изглежда толкова различна, но от нея изплуват модели, които често са идентични. Първо, трябва да видите какво има под повърхността. Там е голямата изненада. И всичко това всъщност е много вълнуващо.

Моята първа среща с Вас бе в София, когато през 2008 г. гостува „Андромаха“. Сега, 16 години по-късно, може ли да се каже, че окото Ви на режисьор гледа по друг начин на сцената?

- Да, разбира се. Начинът, по който виждам сцената, се промени. Невъзможно е да видите едно и също нещо два пъти, защото всичко се променя...

Има три неща, които се променят – светът, начинът, по който виждаме нещата, и аз. За всяко човешко същество важи максимата, че никога не може да влезе в една и съща стая два пъти, защото преживяването от това всеки ще бъде по-различно. И това е един от проблемите с носталгията – че бихме искали да се върнем в миналото. Бихме искали да се върнем към нещо, но никога няма да можем да го направим, защото не само светът се е променил, но и ние самите сме се променили.

Казвате, че класиката просъществува във времето и неизменно говори за настоящето, че не спирате да я поставяте, защото „споделя проникновения за живота, изследва нашите самозаблуди и нашето величие, нашите взаимоотношения и нашите системи, помага ни да открием какво е нужно, за да бъдем себе си“. Защо избрахте „Медея“ за Народния театър?

- Съвсем простичко е. Всъщност, тук се забавлявах с актьорите от Народния театър и ми се сториха много вдъхновяващи. Конкретно, Радина ми се стори просто прекрасна. Мисля, че преди време й казах следното нещо: Знаеш ли, ако направим „Медея“, би ли се радвала да я изиграеш? Тя изглеждаше доста изумена, когато я попитах. Аз й обясних, че винаги се опитвам да изграждам пиесите, които правя, около актьори, които познавам.

Никога не избирам пиеса, защото имам своя гледна точка, след което идват актьорите и ми помагат да реализирам плановете си. Нямам навика и да проповядвам на публиката. За мен има едни много човешки отношения, в които споделяме нещата един с друг. Понякога тези неща може да са много неудобни...

Кога на класиката не може да се вдъхне нов живот на сцената? 

- Всичко се превърна в класика... Класиката предполага, че е имало процес на филтриране. Има хиляди пиеси, писани по времето на Шекспир, но по-голямата част от тях не са запазени, вероятно, защото не са били много добри. Затова трябва да помним, че нещата стават класика, защото остават. Аз не харесвам много израза "да вдъхнеш живот в класиката". Важното е да не убиете класиката, като направите нейната сцена някак старомодна или зловеща, или да я превъзхождате, като я накълцате, така че да има някакво значение, или да се намесите в нея само, защо я обожавате. Спрямо класика трябва да сме в хоризонтално положение. Мисля, че Спиноза беше казал, че трябва да се отнасяме към великите писатели с цялото уважение, което отдаваме и на нашите съвременници. Не трябва да ги гледаме отвисоко или отдолу. Това имам предвид, говорейки за хоризонталност. Трябва да погледнете към класиката на хоризонталното ниво на очите и тогава тя ще остане жива. Ето защо на мен не ми се налага да съживявам класиката.

За поставянето на „Медея“ важно ли е, че актьорите са от една трупа и по някакъв начин вече са сработени?

- На мен това ми допада, защото е невъзможно да се случи на Запад, в Англия, Америка или Франция. Обичам да работя с трупа, да се срещаме, след това някак си се влюбвам в тях и избирам пиеси, които искам да поставим заедно. Това наистина е като някаква емоционална връзка. Затова съм много запален по работата си с тези постоянни групи от актьори, които има в София, или в Румъния и, разбира се, в Русия.

Всъщност целият бизнес с правенето на театър на Запад е наистина ненужно изтощителен, защото винаги, когато правите пиеса, трябва да изберете 14 души, които никога преди не сте виждали. Прави се кастинг, който сякаш продължава вечно. Ник и аз се опитваме да изберем хора, с които сме работили преди, а това става все по-трудно. Защото, знаете ли, телевизията се разрасна толкова много, и това все повече се отразява на времето, с което актьорите разполагат. Затова се възползваме от възможността да работим със стабилна група от актьори – за да не се налага да преминаваме през някакъв ужасен процес на кастинг.

Ще Ви дам един пример. Когато поставях „Хамлет“ в Лондон, трябваше да видя стотици актьори. И докато започнат репетициите бях напълно изтощен. Преди години имах друг ритъм. Бях свикнал да имам две седмици кастинг, да си тръгна след това, да се разходя по плажа и да си върна свежестта на мозъка. Вече нямам време да правя това.... Искам да кажа, че процесът на кастингите е много странен. Също така, доста странно е да правиш пиеса, в която има интимности – като любов, секс, насилие. Изглежда ми много по-естествено да правя тези неща с група актьори, които вече се познават, и които аз вече познавам.

В Англия се опитахме да работим с едни и същи актьори, отново и отново, и това беше възможно. Но сега, заради телевизията, цялата екосистема на театъра се промени. И наистина не е възможно да запазим това качество на актьорите на сцената заедно за много дълго време. А на агентите това не им допада...

Опасно е, когато актьорите си мислят, че всичко зависи от чувствата им, са също Ваши думи, казани преди време (2017). Често ли се налага да избягвате тази „опасност“? Как работихте с българските актьори?  

- Да, все още се придържам към това. Всяка опасност действа зле. Всички ние трябва да приемем, че съществуването ни е свързано с хората около нас и това не ни харесва. Ние обичаме да имаме чувството, че можем да оцелеем индивидуално, но всичко се променя и няма как да оцелеем с променен контекст.

Всъщност българските актьори, с които съм се срещал и работил, са много добре обучени. Затова не е проблем, ако се изгубят в чувствата си. Но това не важи за други театрални култури.

Ще имате ли следващ български проект?

- Бих се радвал да работя с тези актьори отново. С Ник наистина ги харесваме. И изглежда, че работим много добре заедно.

Логиката е добър слуга и лош господар, според Вас. Това само за работата ли се отнася? Кога не е нужна логика?

- Логиката винаги е необходима, но е необходима в незначителна степен. Това не може да бъде единствената основа за изборите и решенията, които вземаме, както и за всички големи трагедии, които според мен се случват точно, когато се оставим на логиката. Логиката е много важна, но тя трябва да си знае мястото.

През 2009 г. казвате, че театърът ще преживее и най-добрите ни опити да го унищожим. Все още ли смятате така, 15 години по-късно. Коя е най-голяма заплаха за театъра?

- Да, все още мисля, че театърът ще преживее и най-добрите ни опити да го унищожим. Мисля, че голямата заплаха за театъра е заплаха и за нашия граждански живот, което е достатъчно смешно, но КОВИД ни го доказа. Мисля, че има истински проблем, когато започнем да предпочитаме фалшивото пред истинското. С други думи, опасявам се, че гледам много телевизия. Смятам, че по този начин се отпускам вечер, но това не е същото като театъра. Когато сте в театъра с някого, вие слушате как хората дишат или как ухаят, и усещате всичко това, което се получава при тази физическа близост... Да, киното е велико изкуство, но не е заместител на театъра. И не става въпрос само за театъра и телевизията днес, когато целият виртуален свят пренаписва правилата на реалността. Не можем да се заблуждаваме повече. Няма заместител на това да си в една стая с някого.

Смятам, че театърът е много важен, защото празнува тази връзка. И точно там е опасността... Спомням си, че веднъж бяхме с компания от актьори в Ню Йорк и решихме да се качим на кулите - близнаци. Това, очевидно е било преди 11 септември 2001 г., но не много преди това. На върха имаше пространство, наречено „Прозорец към света“. И това, по същество, бяха огромни стъклени прозорци на самия връх на една от кулите, с невероятна гледка към реките около Манхатън и към Атлантическия океан. На същото това място, в средата, имаше макет на виждащото се през прозореца. Забелязах, че всички гледаха този макет, а не хоризонта и цялата невероятно завладяваща гледка, която те караше да се чувстваш толкова малък. По-удобно беше да се гледа модела... По-удобно ни е да живеем с фалшивото, отколкото с истинското. 

Реалността е съвсем друга, както и в театъра, където публиката е попаднала неслучайно. Преди това тя е планирала посещението си, инвестирала е средства. Положила е усилие. Работата е там, че всеки път, когато получим нещо, ние си мислим, че е това е страхотна сделка. Можем да получим доставка на храна, можем да получим развлечения – и всичко се доставя на момента. Но дали наистина е толкова страхотно? Има едно правило и то е, че всяка нова ефективност води до загуба. Можете да имате каквото искате, но трябва да платите за това. И този свят, в който нещата ни се сервират толкова бързо, включва загуба, и загубата е част от нашите връзки с реалността. Ето защо имаме нужда от връзка с реалността, от това да сме в стаята с някого, изправени пред огромни трудности...

За мен важното в театъра е актьорът да излезе в началото на вечерта, да погледне публиката и да й каже по един или друг начин: „Нямам нищо“. Ние никога не признаваме, че нямаме, или че имаме много малко. Как се стига до публиката, при това положение? Ти използваш въображението си и аз ще използвам моето. И между нас ще възникне нещо, и то какво! Мисля, че това е нещо абсолютно красиво и много скромно. Заради признанието, че ние нямаме нищо. Идваме на този свят голи, голи си отиваме. И както казва Йейтс в едно стихотворение, много по-находчиво е да ходиш гол (Уилям Бътлър Йейтс в стихотворението Coat – there’s more enterprise In walking naked – бел. а.). Мисля, че тези принципи са много важни в театъра.

Брекзит отрази ли се на театъра и на Вас като театрален и кино режисьор, и като автор, и продължава ли да се отразява?

- Да, Брекзит е пълен кошмар. Хората загубиха приятели, много семейства се разпаднаха. Наистина е нещо като гражданска война, а гражданските войни никога няма да бъдат напълно разрешени. Да, един договор може да бъде наложен, но разделението остава и расте.

По-зловещото е, че Брекзит изглежда просто английски, но всъщност по целия свят виждаме един и същ тектоничен сблъсък – отдалечаване от усещането, че интернационализмът е добро нещо сам по себе си, и усещането, че национализмът е нещо добро . Виждаме това в много различни страни, в които отиваме. И това е много тревожно.

Има ли дума, която Ви определя най-добре като човек?

- Е, опитвам се да не мисля много за себе си...

Как бихте продължил изречението „Аз съм човек, който обича...“?

- В известен смисъл, обичам да минавам по мостове. Обичам също да ги строя – между класиката и днес. Понякога класиката е замръзнала в балон от сантименталност и ние не виждаме колко прекрасна е тя. А класиката остава класика, защото е за нас самите, тя не остарява.

Сякаш по правило, човешката природа не се развива. Само технологиите се развиват, но не и човешката природа...

Световноизвестното театрално дуо – режисьорът Деклан Донелан и сценографът Ник Ормерод, създават през 1981 г. легендарната британска театрална компания Cheek by Jowl и нейни артистични директори и до днес. През 2012 г. дебютират и в игралното кино с филма „Бел ами“, на който са сърежисьори. В него участват актьорите Ума Търман, Кристин Скот Томас, Кристина Ричи и Робърт Патисън.

Cheek by Jowl е гостувала в България два пъти. Първият път е през 1987 г. със спектакъла „Дванайсета нощ“ от Уилям Шекспир, след това - през 1994 г. с „Както ви харесва“, представен на сцената на Народния театър. През 2008 г. Международният театрален фестивал „Варненско лято“ и платформата „Световен театър в София“ представят френската постановка на „Андромаха“ от Расин, създадена от Деклан Донелан година по-рано в театъра на Питър Брук - „Буф дю Нор“ в Париж.

Като театрален режисьор, Деклан Донелан често поставя Шекспир, но също така е и автор на първите английски представления по текстове на европейски писатели и драматурзи като Расин, Корней, Лесинг и Островски. Освен за Cheek by Jowl, той създава представления и за театрални фестивали по света като тези в Авиньон и Залцбург. Работи с „Мали драма театър“ в Санкт Петербург, театър „Пиколо“ в Милано. Поставя и балетите „Ромео и Жулиета“ и „Хамлет“ - в Болшой театър, в Москва.

Деклан Донелан е носител на четири награди „Лорънс Оливие“, на „Златен лъв“ от Венецианското биенале, на международната награда „Станиславски“. Съвместно с Ник Ормерод са удостоени с почетния Орден на британската империя. Ник Ормерод е автор на сценографията на множество продукции на Cheek By Jowl, както и за спектакли в Националния театър на Великобритания, Кралския Шекспиров театър, Английската национална опера, театър „Пиколо“.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
ХаХаХа ИмПро театър разказва история отзад напред
Варненски музиканти ще представят премиерно за България творби от Дора Пеячевич
Васил Петров празнува 30 години в музиката, с финален концерт на турнето му The Best of
Кемниц, Нова Горица и Гориция поеха щафетата като европейски столици на културата за 2025 г.
Двама млади артисти откриха обща изложба „Два вкуса”
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
ХаХаХа ИмПро театър разказва история отзад напред
Под прожектора
Арт проект среща класиката с електронната музика в пиеса на Шопен
Цветни аспекти
Професор Вагалински допуска на втората скулптура да е изобразен другият внук на император Октавиан Август
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.