NRD Начало
Петък, 22 Ноември 2024
Начало Авансцена Независимостта винаги идва с компромиси
1837
Авансцена

Независимостта винаги идва с компромиси

Независимостта винаги идва с компромиси. Човек трябва да намира време за себе си и, ако започне да изчезва в другия човек, това не е много полезно. Дори, когато обичаме някого, ние трябва да запазим нашата индивидуалност, защото тя е това, което е създало връзката – този съюз между двама души, които в един момент са били непознати, а после стават семейство. Това казва режисьорът Ясен Пеянков по повод премиерата на „Куклен дом, втора част“ в Народния театър „Иван Вазов“

| 17 Октомври 2024, 08:23 ч.
Независимостта винаги идва с компромиси
Независимостта винаги идва с компромиси
Снимка © DFA

Независимостта винаги идва с компромиси. Човек трябва да намира време за себе си и, ако започне да изчезва в другия човек, това не е много полезно. Дори, когато обичаме някого, ние трябва да запазим нашата индивидуалност, защото тя е това, което е създало връзката – този съюз между двама души, които в един момент са били непознати, а после стават семейство. Това казва режисьорът Ясен Пеянков по повод премиерата на „Куклен дом, втора част“ в Народния театър „Иван Вазов“.

Кукленият театър в Търговище представя премиерно спектакъла „Приключения с Карлсон“.

Най-малките зрители и техните родители са поканени на едно вълшебно пътешествие в света на фантазията и приключенията на 4 октомври, когато на сцената ще „оживее“ любимата на поколения история за Карлсон, който живее на покрива, съобщиха от културната институция.

Зад завесата на театъра в Търговище наднича един нов герой. Но кой е той и съществува ли наистина ще разберат дошлите на премиерното представление. 

Публиката ще се запознае с най-добрия приятел на малкия Сванте, който обича да похапва кюфтета и печени сладки. Обича пакостите, игрите и приключенията. А дори има перка на гърба си, която използва, за да лети в небето, разкрива режисьорът на „Приключения с Карлсон“ Веселин Бойдев. И обещава един незабравим спектакъл, изпълнен с въл

Шумен ще бъде домакин на петнадесетото издание на Националния пленер по живопис „Шуменско плато“ от 28 август до 5 септември, съобщиха от пресотдела на Община Шумен.

В него ще участват общо десет художници. Петима от тях са от Шумен, а пет от други градове.

В творческия форум ще се включат Галина Халачева и Николай Тодоров от Добрич, Милена Младенова от гр. Бяла, Петър Тепсизов от Ямбол, Пламен Бешков от Пловдив и членовете на Дружеството на шуменските художници: Димитър Балкански, Емилия Дочева, Надежда Русева, Снежана Ценова и Спартак Паскалевски. 

Откриването на пленера ще бъде на 28 август от 16:30 часа на откритата тераса в двора на „Зеленото училище“ на Шуменското плато.

Форумът няма определена тематична или жанрова насоченост, като участниците имат пълна свобода да реализират творческите си идеи и търсения в

Художникът Чавдар Драгиев ще представи петата си самостоятелна изложба "Под скалите".

Тя ще бъде представена на 17 октомври в галерията на първия етаж на Регионалната библиотека "Стилиян Чилингиров" в Шумен, съобщи авторът на художествената експозиция.

Той заяви, че заглавието "Под скалите" е избрано защото под скалите е село Кюлевча, откъдето е родът му.

"Скалите са били част от моя живот, винаги ги е имало, те са вечни, нещо като ориентир. Хората се сменят, а те си остават", каза още Драгиев.

Той поясни, че в картините си търси скритите образи, че в скалите има съхранени много легенди и митове.

"Скалите са достатъчно известни, аз просто съм съпричастен към тях. Мен ме е вълнувало да изразя своите чувства", допълни художникът.

В изложбата ще бъдат включени фигурални композиции и пейзажи, съобщи Драгиев. Той поясни, че е формиран като ил

Рисунки от музейната сбирка на Националната художествена академия са събрани в пътуващата изложба „Вечният конферанс“. Тя ще бъде подредена от 3 до 30 септември в Изследователски център - музей „Тракарт“, Пловдив, съобщават организаторите.

„Изложбата „Вечният конферанс“ представя част от музейната програма на Националната художествена академия и част от дългосрочен проект със същото заглавие, на който институцията слага началото през 2019 г.

Целта на експозицията е да „отвори“ фонда на НХА както за студентите и преподавателите, така и за широката публика.

Експозицията предстои да бъде представена в Художествена галерия „Теофан Сокеров“ – Ловеч през октомври и Галерията на Дружеството на бургаските художници в Бургас през ноември“, разказват от екипа.

Те отбелязват, че музейнат

Австрийският културист, актьор и политик Арнолд Шварценегер беше удостоен с почетна докторска титла от частното берлинско училище „Херти“ (Hertie School), предаде ДПА. 

Шварценегер благодари на препълнената зала за оказаната му чест и каза, че това, което го е направило най-щастлив в живота, не е успехът като културист и холивудска звезда, или спечелените милиони, а възможността да бъде полезен на другите. 

Бившият републикански губернатор на американския щат Калифорния допълни, че неговата задача в живота е да бъде полезен на другите. Той добави, че има още един житейски урок, който иска да сподели. „Не слушайте скептиците“, каза Шварценегер. 

Германският вицеканцлер и министър на икономиката Роберт Хабек лично връчи дипломана Шварценегер като признание за работата му в областта на изменението на климата и насърчаването н

Пиеса на американския драматург и носител на наградата „Оби“ за изключителни постижения в областта на драматургията – Лукас Нейт, е своеобразно продължение на едноименната пиеса на Хенрик Ибсен, и случващото се с Нора петнадесет години по-късно. 

„Цената на независимостта е самотата. В случая, моята героиня е трябвало да се скрие, да скрие името си, да пише под псевдоним, за да може да публикува книгите си. Въобще не съм мислила за тази битка между половете, която, може би, е основната тема. Мен наистина много ме вълнува темата за травмата от изоставянето, която тази жена причинява на децата си, какво тя прави с нейното майчинско чувство, как живее, как кастрира чувствата си, за да оцелее“, казва  Снежина Петрова, в ролята на Нора. 

По думите на Пеянков пиесата има много съвременни нотки, написана е на съвременен език, без да е жаргонен: „В същото време се играе с костюми, които според драматурга е най-добре да напомнят на епохата. Оттам нататък, има едно много интересно напрежение между съвременния език, времето, в което се развива, което отваря възможностите за нашия зрител да се почувства в тази атмосфера – сякаш не гледа нещо отдалечено, а нещо, което се случва сега, в този момент“.

„Много беше важно за тази проект да се създаде една защитена среда за много личен разговор помежду ни. Защото пиесата докосва много лични теми за всеки човек. И Ясен създаде такава среда, без да бъдем в психо-драматична ситуация. Самата пиеса е такава, но той беше много деликатен през цялото време и разбираше, че всеки работи със собствени, много раними зони в този текст“, допълва Снежина Петрова.

В „Куклен дом, втора част“ участват още Бойка Велкова, Радина Боршош, Цветан Алексиев. Сценограф е Кънчо Касабов, костюмограф – Йордан Михалев, композитор – Теодосий Спасов. Драматург на постановката е Анелия Янева.

Художникът Георги Златев беше отличен с голямата награда на „Есенен салон“ 2024 по време на тържествена церемония в изложбена зала „Байер“.

Форумът се провежда ежегодно на 5 октомври – Празникът на Стара Загора, като събра художници, творци и почитатели на изкуството. 

„Хората на духа, хората на изкуството, на културата, са във фундамента на успеха на нашия град. Така е било назад в годините, години трудни, години на възстановяване. Така е и днес благодарение на всички вас“, приветства присъстващите заместник-кметът Милена Желева.

Тя подчерта, че „през дните и годините, в които живеем, тези неща сякаш не ги усещаме, но те са факт. Когато погледнем назад виждаме едно натрупване и с това Стара Загора може да се гордее“, посочи още Желева.

„Изключително се радвам да открием тази изложба всяка

В Драматично-куклен театър (ДКТ) „Иван Радоев“ – Плевен започнаха репетициите на комедията „Паника“ от Робин Хоудън. Това съобщават от културния институт на своята официална страница във фейсбук.

Режисьор е Анастас Попдимитров, сценографията и костюмите са поверени на Мария Диманова, преводът на пиесата е на Виктория Колева.

В ролите почитателите на театралното изкуство в Плевен ще видят Аня Пенчева, Веселин Плачков, Виктория Колева, Васил Витанов, Георги Ангелов и Михаил Лудин.

Комедията „Паника“, с оригиналното заглавие „Любовници в излишък“, е написана в началото на 90-те години на миналия век. За първи път ще бъде поставена в България на сцената на Плевенския театър. Това е типична ситуационна комедия, изпълнена с бляскав хумор, жизненост и множество пикантни перипетии около две традиционни английски сем

Двадесет и две нови платна на Анета Яламова ще бъдат представени в галерия „Париж“. Експозицията „Спомени и мечти“ ще остане там от 3 до 19 октомври, съобщават домакините на събитието.

„Заглавието „Спомени и мечти“ показва много точно в какво време и пространство се движи авторката – в спомените от нейното минало за Велико Търново, когато градът е една детска идилична представа и в мечтите – какъв би й се искал той да бъде. Красотата на градския пейзаж отново е избухнала в топли есенни червени и жълти тонове, в нощни сини цветове или в нежна зелена тоналност“, казва Надя Павлова от галерията.

Анета Яламова е възпитаник на Великотърновския университет, завършва живопис в класа на Янаки Манасиев и е с множество самостоятелни изложби в България и чужбина. Нейни картини са притежание на колекции от целия свят. Сти

Етнографски музей в следосвобожденска къща има вече в Болярово.

Музеят се помещава в реставрираната автентична къща в града на поп Атанас Николов, на която бе извършен ремонт на стойност 56 500 лева, съобщиха от Общината.

Откриването на музея е част от събитията, посветени на празника на Болярово.

Средствата за реставрацията са осигурени по Програмата за развитие на селските райони, чрез Местната инициативна група Елхово – Болярово, посочи кметът Христо Христов.

„Наш ангажимент остава да пазим културните ни ценности, за да знае и помни поколението историята ни“, добави той.

В старата пашакьойска къща (б. а. – Пашакьой е старото име на Болярово) е подредена богата етонграфска сбирка, показваща бита на местните хора в миналото. Могат да бъдат разгледани традиционни народни носии, сандък с чеиз на невестата, бебешка люлка, о

Общо 57 филма се състезаваха в деветото издание на фестивала за мобилно кино „Кино в длан”.

Награждаването на победителите в първия в България фестивал за филми, заснети с мобилни телефони, ще се състои на 30 ноември в зала „Сава Доброплодни“ на Народно читалище „Добри Войников – 1856“ в Шумен, съобщиха днес от културната институция.  

Оттам отбелязват, че голямата награда на фестивала по традиция ще бъде връчена от кмета на община Шумен проф. Христо Христов.

Предвидени са награди за най-добър игрален филм, документален и анимационен филм, както и за най-добър филм на значима социална тема. Ще бъдат отличени и филми от новите категории на фестивала – най-добър филм за деца, най-добър филм на тема, свързана с приключения, спорт или екстремни преживявания. В деветото издание на фестивала „Кино в длан" за

Режисьорът Ясен Пеянков и актрисата Снежина Петрова , в разговор с Даниел Димитров – за репетиционния процес, за сътрудничеството между режисьор и актьори, за семейството и традиционните роли на мъжа и жената, за верността към Ибсен и Лукас Нейт, за цената на независимостта.

Г-н Пеянков, от 2002 г. сте в трупата на „Степенулф“ – театърът, сред чиито основатели е Джон Малкович.  Случайно ли е, че поставяте по едно и също време с Малкович в Народния театър?

Ясен Пеянков: Да, абсолютно случайно е. Просто съвпаднаха нашите дати. Даже аз бях на неговата репетиция и съм много доволен, че имаме възможност да прекараме малко време заедно. Никога не съм предполагал, че двама актьори от театър в Чикаго ще се окажат режисиращи в Народния театър, в София, по едно и също време.

Усещането е различно. Тук сме на моя територия, така че сега аз мога да му показвам и да му давам съвети за някои неща. Джон много обича България, обича българските артисти и се чувства прекрасно тук. Къде сме с него, няма значение, но събитията тук са много приятни в момента и просто ни е хубаво да сме заедно по едно и също време, макар и за кратко.

Начина, по който работите в САЩ като режисьор, различава ли се от начина, по който работите в България?

Ясен Пеянков: Да, има разлика, първо, във времетраенето на процеса. В Съединените щати ние имаме процес, който продължава четири седмици с репетиции – между шест и осем часа на ден, шест пъти в седмицата. След това, има три дни само технически репетиции, които продължават по 10-12 часа, след това има десет предпремиерни представления. След това, всяка вечер се играе една и съща постановка, което е различно от репертоарния театър.

Тук имах много повече време да репетирам с артистите. Даже процесът беше разделен на две фази. Репетирах преди лятната ваканция, в третата седмица на май, после дойдох за още един месец, за да довърша пиесата. Харесва ми, защото, по някакъв начин, пиесата стои с теб. Артистите получават натрупвания, които водят до много интересни резултати, и, когато започнем да се връщаме към работата, повече време са живели с образите. Така че тук имам време за по-подробна работа с артистите, отколкото, когато репетирам в Щатите. 

Иначе, третирам по един и същи начин и американските, и българските артисти. За мен е важно да разкажем историята по най-честния, най-правдивия, най-образния и най-интересния начин. Всяка пиеса има своите качества, но много важен е начинът, по който разказваш – какво ще излезе на преден план, дали публиката ще бъде съпричастна и ще се забавлява, или ще бъде съкрушена.

Актьорът или режисьорът надделява в работата Ви като режисьор? Режисьорът Стоян Радев говори за „невидима“ режисура...

Ясен Пеянков: Аз също обичам „невидимата“ режисура. По принцип, работя с артистите като с мои сътрудници. По същия начин работя и с дизайнерите. Спектакълът не е роден само в моята глава. Но това, което артистите донасят в спектакъла, е най-важното. Като актьор знам, че невинаги обичам режисьорът много да се меси в моята работа, че има един процес, в който си казваш: „Виж, какво, остави ме малко на мира. Аз знам какво искаш, но не съм стигнал дотам. Още работя!“. Така че на мен това ми е познато и наистина давам тази „невидима“ режисура. Оставам актьорите да търсят, и когато видя посоката, започвам да давам конкретни конкретни бележки. Оттам нататък, когато вече си получил всичките тези неща от артистите, започваш да ги моделираш, ставаш като скулптор. Взимаш от всичко и започваш да изграждаш картината, както и да изчистваш нещата, които работят за спектакъла или против него. 

Снежина Петрова: Много беше важно за тази проект да се създаде една защитена среда за много личен разговор помежду ни .Защото пиесата докосва много лични теми за всеки човек. И Ясен създаде такава среда, без да бъдем в психо-драматична ситуация. Тя самата пиеса е някак си такава, но той беше много деликатен през цялото време и разбираше, че всеки работи със собствени, много раними зони в този текст. Беше много толерантен към това, което е изключително важно.

Всеки натиск, всяка амбиция, всеки опит да режисира, да поставя, да ни манипулира, мисля, че щеше да катастрофира – точно, защото в пиесата става дума за една архетипна ситуация. И мисля, че всеки човек има опит, поне в собственото си семейство или със свои близки. Това беше ключово качество на Ясен, благодарение на това ние така се разкрихме един към друг, а този спектакъл е просто комуникация между артистите.

Как се случи това сътрудничество, за което говорите. Някои го наричат „химия“... 

Ясен Пеянков: Да Ви кажа честно, процесът беше дълъг. Те не ме познават. Естествено, имаха някакви подозрения към мен от типа на „К`ъв е тоя американец, дето е дошъл да ни режисира“.

Преди това бях работил само с Бойка Велкова. Но мисля, че по време на процеса успях да спечеля тяхното доверие. Артистът трябва да се чувства удобно. Артистът трябва да е предразположен по такъв начин, че да може да извади най-доброто от себе си. Режисьорската професия има една малко треньорска жилка – защото наистина, като треньор, трябва да дадеш на твоите играчи самочувствие и поле за изява. Мисля, че успях да изградя тази връзка с артистите – достатъчно да ми се доверяват и да знаят, че знам какво правя и това, което казвам, ще допринесе не само за цялата визия на спектакъла, а също и те да работят на най-високото ниво в техния занаят. 

В каква посока „Куклен дом, втора част“ продължава темата за семейството и традиционните роли на мъжа и жената? 

Снежина Петрова: За мен по-важно е не толкова темата за традиционните роли, а по-скоро ситуацията на травмата в едно семейство. Защото напускането на майката е травматично – както за нея, така и за всички членове в системата. Интересни са нейните аргументи, как тя намира сили и аргументира това бягство от семейството. В тази травма остават трите и деца, съпруга и жената, която се явява нещо като втора майка, заместител за собствените й деца. Какво се случва 15 години по-късно, когато тя се завърне? Как всички рани се отварят? Как се оказва, че всъщност никой не е живял нормално през тези 15 години? Как без тази среща животът не може да продължи нормално? Тази среща е колкото болезнена, толкова и лечебна... 

Ясен Пеянков: Пиесата на Ибсен е била много скандална, даже е била забранена. В Германия не са могли да я играят, докато не се променили края, който всички знаем – Нора си отива. Но, ако Нора не си отиде, за какво е била цялата пиеса? Това вече не е шок в наше време, но това, което ми харесва в драматургията на Лукас Нейт, е, че той има невероятен респект към Ибсен. Той пише цялата пиеса, стоейки само по правата линия – между Торвалд и Нора, и е изчистил всичко останало. И оттам отива към идеята какво би се случило, ако тази жена се завърне след 15 години. Но това пак става в историческите обстоятелства на тогавашна Норвегия, което е в края на 19-и век. Оттам нататък той развива историята за това какво е направила, как е успяла, но също и какви са ограниченията за нейния успех и как тя трябва да плати за този успех. И, естествено, на първи план, веднага излизат отношенията между мъжете и жените, спорът дали има нужда от брак, какъв е смисъла на брака, какво става с децата в брака, какво става с всички хора, които са били засегнати от една такава случка... И се говори много за човешките отношения между мъжа и жената, каква е ролята на жената в съвременното общество...

Пиесата има много съвременни нотки, написана е на съвременен език, без да е жаргонен. В същото време се играе с костюми, които според драматурга е най-добре да напомнят за епохата. Оттам нататък има едно много интересно напрежение между съвременния език, епохата, времето, в което се развива, което отваря възможностите за нашия зрител да се почувства в тази атмосфера – сякаш не гледа нещо отдалечено, а нещо, което се случва сега, в този момент. Проблеми, към които всички ние сме съпричастни... 

Оставате верен – и на Ибсен, и на Лукас Нейт. Защо това е важно за Вас като режисьор?

Ясен Пеянков: Важно е, защото, след като има автор, той е имал идеи за всяко нещо. Така че, ако тръгнеш да променяш нещата, трябва да си доста доста смел и наистина да знаеш какво правиш. Аз, след като чух за първи път за тази пиеса, имах една много дълга пауза. „Куклен дом, втора част“ малко ми звучеше като холивудски сериал –  „Бързи и яростни 2“. Помислих си, че е много арогантно от страна на този човек да се осмели...

След като започваш да четеш, историята те въвлича и разбираш, че това, което е измислил, наистина е резонно продължение на оригиналната история на Ибсен, и как биха могли да се развиват отношенията между Торвалд и Нора след 15 години, ако тя се върне, без да е имало ни вест, ни кост от нея, и какво е отношението й към едно от децата... И това създава предпоставки за много интересни конфликти и много любопитен театър. 

Снежина Петрова: При Ибсен Нора напуска семейството си, дълбоко разочарована от своя съпруг и от неговото предателство спрямо нея, и се опитва някак си да оцелее сама, което в онази епоха е било голямо предизвикателство. Може би, това са прояви на първите опити на жената да се еманципира. В тази пиеса виждаме как тя се завръща 15 години по-късно, за да поиска официален развод, защото се оказва, че съпругът й не й го е дал. 

Каква е цената на независимостта?

Снежина Петрова: Цената на независимостта е самотата. В случая, моята героиня е трябвало, дори и като идентичност, малко да се скрие, да си скрие името, да пише под псевдоним, за да може да публикува книгите си. Тя почва да пише, след като избягва... Въобще не съм мислила за тази битка между половете, която, може би, е основната тема. Мен, по-скоро, наистина много ме вълнува темата за травмата от изоставянето, която тази жена причинява на децата си, какво тя прави с нейното майчинско чувство, как живее, как кастрира чувствата си в един момент нататък, за да оцелее... 

Ясен Пеянков: Независимостта винаги идва с компромиси – каква независимост търсиш, от кого търсиш независимост? Човек винаги трябва да намира време и за себе си – и, ако започне да изчезва в другия човек, това не е много полезно. Дори, когато обичаме някой, ние трябва да запазим нашата индивидуалност, защото нашата индивидуалност е това, което е създало връзката – този съюз между двама души, които в един момент са били непознати, а после стават семейство. 

Г-н Пеянков, в Народния театър срещнахте ли актьори, които по нищо да не отстъпват на Брадли Купър, например, с когото сте работили?

Ясен Пеянков: О, разбира се. Ние имаме невероятни актьори. В Америка няма толкова талантливи артисти. Аз преподавам актьорско майсторство в университета, знам и виждам какво се случва. Невинаги най-талантливите успяват. Нашето театрално образование наистина създава артисти, които действително могат всичко да правят. 

Както споменах, с Бойка Велкова работя за втори път. Тя беше в моята постановка на „Август в Оклахома“ (Премиерата е през 2011 г., отново в Народния театър – бел. а.), където игра главната роля. Мисля, че имаме много добро колегиално разбиране и работни отношения.

Със Снежина Петрова не бях работил досега, но съм я гледал в няколко спектакъла и винаги съм бил невероятно впечатлен от нейния талант, от нейната изобретателност. И до ден днешен, тя не престава да ме удивлява, защото е човек, който постоянно търси, и винаги е толкова органична. Тя може да чете телефонния указател и пак да я слушаш с интерес.

С Цветан Алексиев не бях работил, но съм работил с баща му в предната постановка. Цветан също е много интересен артист. Създава много интересна трактовка на Торвалд. Не отиде в неочаквани посоки, но когато виждаш, че артистът е верен на това, което търси, позволяваш това да се случи. Радина Боршош също е невероятна професионалистка. Прави много добра роля. Като присъствие сред всичките, може би, е най-малката в пиесата, но нейната сцена е много значима, защото там става развръзката на пиесата. 

Автор – Даниел ДимитровОператор – Красимир МихайловКадри от спектакъла – Народен театърМонтаж – Валя Ковачева

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Фестивалът на оперното и балетно изкуство (ФОБИ) в Стара Загора дава посока в лабиринта от музикални събития, каза директорът на Държавната опера в града Огнян Драганов при открива ...
Лейди Гага, „Грийн дей“, Пост Малоун ще бъдат хедлайнери на фестивала „Коачела“ през 2025 г.
Лейди Гага, рок групата „Грийн дей“ и американският рапър Пост Малоун ще бъдат хедлайнери на музикалния фестивал „Коачела“ през април 2025 г., предаде АФП. ...
Екипът на Националния военноисторически музей гостува в Художествената галерия в Казанлък
Екипът на Националния военноисторически музей гостува в Художествената галерия в Казанлък на 23 ноември. Това съобщават от галерията в официалната си фейсбук страница. Събитието е ...
Спектакълът „С гръб към залеза“ гостува на Драматично - куклен театър "Константин Величков"
Спектакълът „С гръб към залеза“ гостува на Драматично - куклен театър "Константин Величков" на 11 декември, съобщиха от културната институция. В него участват актьорит ...
Стефан Илчев ще представи пред публика две свои нови песни
Изпълнителят Стефан Илчев ще представи пред публика две свои нови песни. Това ще се случи по време на неговия концерт на 2 декември в Културен дом НХК в Бургас, съобщи Стефан Илче ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Берлинският театър „Шаубюне“ е застрашен от фалит заради намаляване на бюджета
Берлинският театър „Шаубюне“, който е един от най-известните европейски театри с авангардните си постановки, е застрашен от фалит заради големите бюджетни съкращения, п ...
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Фестивалът на оперното и балетно изкуство (ФОБИ) в Стара Загора дава посока в лабиринта от музикални събития, каза директорът на Държавната опера в града Огнян Драганов при открива ...
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Певецът Стромай беше отличен от краля на Белгия - Филип, за изключителни заслуги в областта на изкуството, литературата или науката, на церемония в двореца в Брюксел, предаде АФП. ...
Pink Floyd History ще възродят магията на легендарната група
Спектакълът Pink Floyd History Live е музикално и мултимедийно шоу, което пресъздава пет десетилетия музикални шедьоври на легендарната група Pink Floyd. Водени от страстта си към ...
Венецианският театър „Ла Фениче“ отмени първото си представление за сезона
Венецианският музикален театър „Ла Фениче“ във Венеция отмени първото си представление за сезона за първи път от повече от 30 години насам поради протест на персонала, ...
Тикер в 18:00 ч.
Берлинският театър „Шаубюне“, който е един от най-известните европей ...
Начало Авансцена
1837
Авансцена

Независимостта винаги идва с компромиси

Независимостта винаги идва с компромиси.Човек трябва да намира време за себе си и, ако започне да изчезва в другия човек, това не е много полезно.

| 17 Октомври 2024, 08:23 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Независимостта винаги идва с компромиси
Независимостта винаги идва с компромиси
Снимка © DFA

Независимостта винаги идва с компромиси. Човек трябва да намира време за себе си и, ако започне да изчезва в другия човек, това не е много полезно. Дори, когато обичаме някого, ние трябва да запазим нашата индивидуалност, защото тя е това, което е създало връзката – този съюз между двама души, които в един момент са били непознати, а после стават семейство. Това казва режисьорът Ясен Пеянков по повод премиерата на „Куклен дом, втора част“ в Народния театър „Иван Вазов“.

Пиеса на американския драматург и носител на наградата „Оби“ за изключителни постижения в областта на драматургията – Лукас Нейт, е своеобразно продължение на едноименната пиеса на Хенрик Ибсен, и случващото се с Нора петнадесет години по-късно. 

Кукленият театър в Търговище представя премиерно спектакъла „Приключения с Карлсон“.

Най-малките зрители и техните родители са поканени на едно вълшебно пътешествие в света на фантазията и приключенията на 4 октомври, когато на сцената ще „оживее“ любимата на поколения история за Карлсон, който живее на покрива, съобщиха от културната институция.

Зад завесата на театъра в Търговище наднича един нов герой. Но кой е той и съществува ли наистина ще разберат дошлите на премиерното представление. 

Публиката ще се запознае с най-добрия приятел на малкия Сванте, който обича да похапва кюфтета и печени сладки. Обича пакостите, игрите и приключенията. А дори има перка на гърба си, която използва, за да лети в небето, разкрива режисьорът на „Приключения с Карлсон“ Веселин Бойдев. И обещава един незабравим спектакъл, изпълнен с въл

Шумен ще бъде домакин на петнадесетото издание на Националния пленер по живопис „Шуменско плато“ от 28 август до 5 септември, съобщиха от пресотдела на Община Шумен.

В него ще участват общо десет художници. Петима от тях са от Шумен, а пет от други градове.

В творческия форум ще се включат Галина Халачева и Николай Тодоров от Добрич, Милена Младенова от гр. Бяла, Петър Тепсизов от Ямбол, Пламен Бешков от Пловдив и членовете на Дружеството на шуменските художници: Димитър Балкански, Емилия Дочева, Надежда Русева, Снежана Ценова и Спартак Паскалевски. 

Откриването на пленера ще бъде на 28 август от 16:30 часа на откритата тераса в двора на „Зеленото училище“ на Шуменското плато.

Форумът няма определена тематична или жанрова насоченост, като участниците имат пълна свобода да реализират творческите си идеи и търсения в

Художникът Чавдар Драгиев ще представи петата си самостоятелна изложба "Под скалите".

Тя ще бъде представена на 17 октомври в галерията на първия етаж на Регионалната библиотека "Стилиян Чилингиров" в Шумен, съобщи авторът на художествената експозиция.

Той заяви, че заглавието "Под скалите" е избрано защото под скалите е село Кюлевча, откъдето е родът му.

"Скалите са били част от моя живот, винаги ги е имало, те са вечни, нещо като ориентир. Хората се сменят, а те си остават", каза още Драгиев.

Той поясни, че в картините си търси скритите образи, че в скалите има съхранени много легенди и митове.

"Скалите са достатъчно известни, аз просто съм съпричастен към тях. Мен ме е вълнувало да изразя своите чувства", допълни художникът.

В изложбата ще бъдат включени фигурални композиции и пейзажи, съобщи Драгиев. Той поясни, че е формиран като ил

Рисунки от музейната сбирка на Националната художествена академия са събрани в пътуващата изложба „Вечният конферанс“. Тя ще бъде подредена от 3 до 30 септември в Изследователски център - музей „Тракарт“, Пловдив, съобщават организаторите.

„Изложбата „Вечният конферанс“ представя част от музейната програма на Националната художествена академия и част от дългосрочен проект със същото заглавие, на който институцията слага началото през 2019 г.

Целта на експозицията е да „отвори“ фонда на НХА както за студентите и преподавателите, така и за широката публика.

Експозицията предстои да бъде представена в Художествена галерия „Теофан Сокеров“ – Ловеч през октомври и Галерията на Дружеството на бургаските художници в Бургас през ноември“, разказват от екипа.

Те отбелязват, че музейнат

Австрийският културист, актьор и политик Арнолд Шварценегер беше удостоен с почетна докторска титла от частното берлинско училище „Херти“ (Hertie School), предаде ДПА. 

Шварценегер благодари на препълнената зала за оказаната му чест и каза, че това, което го е направило най-щастлив в живота, не е успехът като културист и холивудска звезда, или спечелените милиони, а възможността да бъде полезен на другите. 

Бившият републикански губернатор на американския щат Калифорния допълни, че неговата задача в живота е да бъде полезен на другите. Той добави, че има още един житейски урок, който иска да сподели. „Не слушайте скептиците“, каза Шварценегер. 

Германският вицеканцлер и министър на икономиката Роберт Хабек лично връчи дипломана Шварценегер като признание за работата му в областта на изменението на климата и насърчаването н

„Цената на независимостта е самотата. В случая, моята героиня е трябвало да се скрие, да скрие името си, да пише под псевдоним, за да може да публикува книгите си. Въобще не съм мислила за тази битка между половете, която, може би, е основната тема. Мен наистина много ме вълнува темата за травмата от изоставянето, която тази жена причинява на децата си, какво тя прави с нейното майчинско чувство, как живее, как кастрира чувствата си, за да оцелее“, казва  Снежина Петрова, в ролята на Нора. 

По думите на Пеянков пиесата има много съвременни нотки, написана е на съвременен език, без да е жаргонен: „В същото време се играе с костюми, които според драматурга е най-добре да напомнят на епохата. Оттам нататък, има едно много интересно напрежение между съвременния език, времето, в което се развива, което отваря възможностите за нашия зрител да се почувства в тази атмосфера – сякаш не гледа нещо отдалечено, а нещо, което се случва сега, в този момент“.

Художникът Георги Златев беше отличен с голямата награда на „Есенен салон“ 2024 по време на тържествена церемония в изложбена зала „Байер“.

Форумът се провежда ежегодно на 5 октомври – Празникът на Стара Загора, като събра художници, творци и почитатели на изкуството. 

„Хората на духа, хората на изкуството, на културата, са във фундамента на успеха на нашия град. Така е било назад в годините, години трудни, години на възстановяване. Така е и днес благодарение на всички вас“, приветства присъстващите заместник-кметът Милена Желева.

Тя подчерта, че „през дните и годините, в които живеем, тези неща сякаш не ги усещаме, но те са факт. Когато погледнем назад виждаме едно натрупване и с това Стара Загора може да се гордее“, посочи още Желева.

„Изключително се радвам да открием тази изложба всяка

В Драматично-куклен театър (ДКТ) „Иван Радоев“ – Плевен започнаха репетициите на комедията „Паника“ от Робин Хоудън. Това съобщават от културния институт на своята официална страница във фейсбук.

Режисьор е Анастас Попдимитров, сценографията и костюмите са поверени на Мария Диманова, преводът на пиесата е на Виктория Колева.

В ролите почитателите на театралното изкуство в Плевен ще видят Аня Пенчева, Веселин Плачков, Виктория Колева, Васил Витанов, Георги Ангелов и Михаил Лудин.

Комедията „Паника“, с оригиналното заглавие „Любовници в излишък“, е написана в началото на 90-те години на миналия век. За първи път ще бъде поставена в България на сцената на Плевенския театър. Това е типична ситуационна комедия, изпълнена с бляскав хумор, жизненост и множество пикантни перипетии около две традиционни английски сем

Двадесет и две нови платна на Анета Яламова ще бъдат представени в галерия „Париж“. Експозицията „Спомени и мечти“ ще остане там от 3 до 19 октомври, съобщават домакините на събитието.

„Заглавието „Спомени и мечти“ показва много точно в какво време и пространство се движи авторката – в спомените от нейното минало за Велико Търново, когато градът е една детска идилична представа и в мечтите – какъв би й се искал той да бъде. Красотата на градския пейзаж отново е избухнала в топли есенни червени и жълти тонове, в нощни сини цветове или в нежна зелена тоналност“, казва Надя Павлова от галерията.

Анета Яламова е възпитаник на Великотърновския университет, завършва живопис в класа на Янаки Манасиев и е с множество самостоятелни изложби в България и чужбина. Нейни картини са притежание на колекции от целия свят. Сти

Етнографски музей в следосвобожденска къща има вече в Болярово.

Музеят се помещава в реставрираната автентична къща в града на поп Атанас Николов, на която бе извършен ремонт на стойност 56 500 лева, съобщиха от Общината.

Откриването на музея е част от събитията, посветени на празника на Болярово.

Средствата за реставрацията са осигурени по Програмата за развитие на селските райони, чрез Местната инициативна група Елхово – Болярово, посочи кметът Христо Христов.

„Наш ангажимент остава да пазим културните ни ценности, за да знае и помни поколението историята ни“, добави той.

В старата пашакьойска къща (б. а. – Пашакьой е старото име на Болярово) е подредена богата етонграфска сбирка, показваща бита на местните хора в миналото. Могат да бъдат разгледани традиционни народни носии, сандък с чеиз на невестата, бебешка люлка, о

Общо 57 филма се състезаваха в деветото издание на фестивала за мобилно кино „Кино в длан”.

Награждаването на победителите в първия в България фестивал за филми, заснети с мобилни телефони, ще се състои на 30 ноември в зала „Сава Доброплодни“ на Народно читалище „Добри Войников – 1856“ в Шумен, съобщиха днес от културната институция.  

Оттам отбелязват, че голямата награда на фестивала по традиция ще бъде връчена от кмета на община Шумен проф. Христо Христов.

Предвидени са награди за най-добър игрален филм, документален и анимационен филм, както и за най-добър филм на значима социална тема. Ще бъдат отличени и филми от новите категории на фестивала – най-добър филм за деца, най-добър филм на тема, свързана с приключения, спорт или екстремни преживявания. В деветото издание на фестивала „Кино в длан" за

„Много беше важно за тази проект да се създаде една защитена среда за много личен разговор помежду ни. Защото пиесата докосва много лични теми за всеки човек. И Ясен създаде такава среда, без да бъдем в психо-драматична ситуация. Самата пиеса е такава, но той беше много деликатен през цялото време и разбираше, че всеки работи със собствени, много раними зони в този текст“, допълва Снежина Петрова.

В „Куклен дом, втора част“ участват още Бойка Велкова, Радина Боршош, Цветан Алексиев. Сценограф е Кънчо Касабов, костюмограф – Йордан Михалев, композитор – Теодосий Спасов. Драматург на постановката е Анелия Янева.

Режисьорът Ясен Пеянков и актрисата Снежина Петрова , в разговор с Даниел Димитров – за репетиционния процес, за сътрудничеството между режисьор и актьори, за семейството и традиционните роли на мъжа и жената, за верността към Ибсен и Лукас Нейт, за цената на независимостта.

Г-н Пеянков, от 2002 г. сте в трупата на „Степенулф“ – театърът, сред чиито основатели е Джон Малкович.  Случайно ли е, че поставяте по едно и също време с Малкович в Народния театър?

Ясен Пеянков: Да, абсолютно случайно е. Просто съвпаднаха нашите дати. Даже аз бях на неговата репетиция и съм много доволен, че имаме възможност да прекараме малко време заедно. Никога не съм предполагал, че двама актьори от театър в Чикаго ще се окажат режисиращи в Народния театър, в София, по едно и също време.

Усещането е различно. Тук сме на моя територия, така че сега аз мога да му показвам и да му давам съвети за някои неща. Джон много обича България, обича българските артисти и се чувства прекрасно тук. Къде сме с него, няма значение, но събитията тук са много приятни в момента и просто ни е хубаво да сме заедно по едно и също време, макар и за кратко.

Начина, по който работите в САЩ като режисьор, различава ли се от начина, по който работите в България?

Ясен Пеянков: Да, има разлика, първо, във времетраенето на процеса. В Съединените щати ние имаме процес, който продължава четири седмици с репетиции – между шест и осем часа на ден, шест пъти в седмицата. След това, има три дни само технически репетиции, които продължават по 10-12 часа, след това има десет предпремиерни представления. След това, всяка вечер се играе една и съща постановка, което е различно от репертоарния театър.

Тук имах много повече време да репетирам с артистите. Даже процесът беше разделен на две фази. Репетирах преди лятната ваканция, в третата седмица на май, после дойдох за още един месец, за да довърша пиесата. Харесва ми, защото, по някакъв начин, пиесата стои с теб. Артистите получават натрупвания, които водят до много интересни резултати, и, когато започнем да се връщаме към работата, повече време са живели с образите. Така че тук имам време за по-подробна работа с артистите, отколкото, когато репетирам в Щатите. 

Иначе, третирам по един и същи начин и американските, и българските артисти. За мен е важно да разкажем историята по най-честния, най-правдивия, най-образния и най-интересния начин. Всяка пиеса има своите качества, но много важен е начинът, по който разказваш – какво ще излезе на преден план, дали публиката ще бъде съпричастна и ще се забавлява, или ще бъде съкрушена.

Актьорът или режисьорът надделява в работата Ви като режисьор? Режисьорът Стоян Радев говори за „невидима“ режисура...

Ясен Пеянков: Аз също обичам „невидимата“ режисура. По принцип, работя с артистите като с мои сътрудници. По същия начин работя и с дизайнерите. Спектакълът не е роден само в моята глава. Но това, което артистите донасят в спектакъла, е най-важното. Като актьор знам, че невинаги обичам режисьорът много да се меси в моята работа, че има един процес, в който си казваш: „Виж, какво, остави ме малко на мира. Аз знам какво искаш, но не съм стигнал дотам. Още работя!“. Така че на мен това ми е познато и наистина давам тази „невидима“ режисура. Оставам актьорите да търсят, и когато видя посоката, започвам да давам конкретни конкретни бележки. Оттам нататък, когато вече си получил всичките тези неща от артистите, започваш да ги моделираш, ставаш като скулптор. Взимаш от всичко и започваш да изграждаш картината, както и да изчистваш нещата, които работят за спектакъла или против него. 

Снежина Петрова: Много беше важно за тази проект да се създаде една защитена среда за много личен разговор помежду ни .Защото пиесата докосва много лични теми за всеки човек. И Ясен създаде такава среда, без да бъдем в психо-драматична ситуация. Тя самата пиеса е някак си такава, но той беше много деликатен през цялото време и разбираше, че всеки работи със собствени, много раними зони в този текст. Беше много толерантен към това, което е изключително важно.

Всеки натиск, всяка амбиция, всеки опит да режисира, да поставя, да ни манипулира, мисля, че щеше да катастрофира – точно, защото в пиесата става дума за една архетипна ситуация. И мисля, че всеки човек има опит, поне в собственото си семейство или със свои близки. Това беше ключово качество на Ясен, благодарение на това ние така се разкрихме един към друг, а този спектакъл е просто комуникация между артистите.

Как се случи това сътрудничество, за което говорите. Някои го наричат „химия“... 

Ясен Пеянков: Да Ви кажа честно, процесът беше дълъг. Те не ме познават. Естествено, имаха някакви подозрения към мен от типа на „К`ъв е тоя американец, дето е дошъл да ни режисира“.

Преди това бях работил само с Бойка Велкова. Но мисля, че по време на процеса успях да спечеля тяхното доверие. Артистът трябва да се чувства удобно. Артистът трябва да е предразположен по такъв начин, че да може да извади най-доброто от себе си. Режисьорската професия има една малко треньорска жилка – защото наистина, като треньор, трябва да дадеш на твоите играчи самочувствие и поле за изява. Мисля, че успях да изградя тази връзка с артистите – достатъчно да ми се доверяват и да знаят, че знам какво правя и това, което казвам, ще допринесе не само за цялата визия на спектакъла, а също и те да работят на най-високото ниво в техния занаят. 

В каква посока „Куклен дом, втора част“ продължава темата за семейството и традиционните роли на мъжа и жената? 

Снежина Петрова: За мен по-важно е не толкова темата за традиционните роли, а по-скоро ситуацията на травмата в едно семейство. Защото напускането на майката е травматично – както за нея, така и за всички членове в системата. Интересни са нейните аргументи, как тя намира сили и аргументира това бягство от семейството. В тази травма остават трите и деца, съпруга и жената, която се явява нещо като втора майка, заместител за собствените й деца. Какво се случва 15 години по-късно, когато тя се завърне? Как всички рани се отварят? Как се оказва, че всъщност никой не е живял нормално през тези 15 години? Как без тази среща животът не може да продължи нормално? Тази среща е колкото болезнена, толкова и лечебна... 

Ясен Пеянков: Пиесата на Ибсен е била много скандална, даже е била забранена. В Германия не са могли да я играят, докато не се променили края, който всички знаем – Нора си отива. Но, ако Нора не си отиде, за какво е била цялата пиеса? Това вече не е шок в наше време, но това, което ми харесва в драматургията на Лукас Нейт, е, че той има невероятен респект към Ибсен. Той пише цялата пиеса, стоейки само по правата линия – между Торвалд и Нора, и е изчистил всичко останало. И оттам отива към идеята какво би се случило, ако тази жена се завърне след 15 години. Но това пак става в историческите обстоятелства на тогавашна Норвегия, което е в края на 19-и век. Оттам нататък той развива историята за това какво е направила, как е успяла, но също и какви са ограниченията за нейния успех и как тя трябва да плати за този успех. И, естествено, на първи план, веднага излизат отношенията между мъжете и жените, спорът дали има нужда от брак, какъв е смисъла на брака, какво става с децата в брака, какво става с всички хора, които са били засегнати от една такава случка... И се говори много за човешките отношения между мъжа и жената, каква е ролята на жената в съвременното общество...

Пиесата има много съвременни нотки, написана е на съвременен език, без да е жаргонен. В същото време се играе с костюми, които според драматурга е най-добре да напомнят за епохата. Оттам нататък има едно много интересно напрежение между съвременния език, епохата, времето, в което се развива, което отваря възможностите за нашия зрител да се почувства в тази атмосфера – сякаш не гледа нещо отдалечено, а нещо, което се случва сега, в този момент. Проблеми, към които всички ние сме съпричастни... 

Оставате верен – и на Ибсен, и на Лукас Нейт. Защо това е важно за Вас като режисьор?

Ясен Пеянков: Важно е, защото, след като има автор, той е имал идеи за всяко нещо. Така че, ако тръгнеш да променяш нещата, трябва да си доста доста смел и наистина да знаеш какво правиш. Аз, след като чух за първи път за тази пиеса, имах една много дълга пауза. „Куклен дом, втора част“ малко ми звучеше като холивудски сериал –  „Бързи и яростни 2“. Помислих си, че е много арогантно от страна на този човек да се осмели...

След като започваш да четеш, историята те въвлича и разбираш, че това, което е измислил, наистина е резонно продължение на оригиналната история на Ибсен, и как биха могли да се развиват отношенията между Торвалд и Нора след 15 години, ако тя се върне, без да е имало ни вест, ни кост от нея, и какво е отношението й към едно от децата... И това създава предпоставки за много интересни конфликти и много любопитен театър. 

Снежина Петрова: При Ибсен Нора напуска семейството си, дълбоко разочарована от своя съпруг и от неговото предателство спрямо нея, и се опитва някак си да оцелее сама, което в онази епоха е било голямо предизвикателство. Може би, това са прояви на първите опити на жената да се еманципира. В тази пиеса виждаме как тя се завръща 15 години по-късно, за да поиска официален развод, защото се оказва, че съпругът й не й го е дал. 

Каква е цената на независимостта?

Снежина Петрова: Цената на независимостта е самотата. В случая, моята героиня е трябвало, дори и като идентичност, малко да се скрие, да си скрие името, да пише под псевдоним, за да може да публикува книгите си. Тя почва да пише, след като избягва... Въобще не съм мислила за тази битка между половете, която, може би, е основната тема. Мен, по-скоро, наистина много ме вълнува темата за травмата от изоставянето, която тази жена причинява на децата си, какво тя прави с нейното майчинско чувство, как живее, как кастрира чувствата си в един момент нататък, за да оцелее... 

Ясен Пеянков: Независимостта винаги идва с компромиси – каква независимост търсиш, от кого търсиш независимост? Човек винаги трябва да намира време и за себе си – и, ако започне да изчезва в другия човек, това не е много полезно. Дори, когато обичаме някой, ние трябва да запазим нашата индивидуалност, защото нашата индивидуалност е това, което е създало връзката – този съюз между двама души, които в един момент са били непознати, а после стават семейство. 

Г-н Пеянков, в Народния театър срещнахте ли актьори, които по нищо да не отстъпват на Брадли Купър, например, с когото сте работили?

Ясен Пеянков: О, разбира се. Ние имаме невероятни актьори. В Америка няма толкова талантливи артисти. Аз преподавам актьорско майсторство в университета, знам и виждам какво се случва. Невинаги най-талантливите успяват. Нашето театрално образование наистина създава артисти, които действително могат всичко да правят. 

Както споменах, с Бойка Велкова работя за втори път. Тя беше в моята постановка на „Август в Оклахома“ (Премиерата е през 2011 г., отново в Народния театър – бел. а.), където игра главната роля. Мисля, че имаме много добро колегиално разбиране и работни отношения.

Със Снежина Петрова не бях работил досега, но съм я гледал в няколко спектакъла и винаги съм бил невероятно впечатлен от нейния талант, от нейната изобретателност. И до ден днешен, тя не престава да ме удивлява, защото е човек, който постоянно търси, и винаги е толкова органична. Тя може да чете телефонния указател и пак да я слушаш с интерес.

С Цветан Алексиев не бях работил, но съм работил с баща му в предната постановка. Цветан също е много интересен артист. Създава много интересна трактовка на Торвалд. Не отиде в неочаквани посоки, но когато виждаш, че артистът е верен на това, което търси, позволяваш това да се случи. Радина Боршош също е невероятна професионалистка. Прави много добра роля. Като присъствие сред всичките, може би, е най-малката в пиесата, но нейната сцена е много значима, защото там става развръзката на пиесата. 

Автор – Даниел ДимитровОператор – Красимир МихайловКадри от спектакъла – Народен театърМонтаж – Валя Ковачева

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Лейди Гага, „Грийн дей“, Пост Малоун ще бъдат хедлайнери на фестивала „Коачела“ през 2025 г.
Екипът на Националния военноисторически музей гостува в Художествената галерия в Казанлък
Спектакълът „С гръб към залеза“ гостува на Драматично - куклен театър "Константин Величков"
Стефан Илчев ще представи пред публика две свои нови песни
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Берлинският театър „Шаубюне“ е застрашен от фалит заради намаляване на бюджета
Авансцена
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Творчески отражения
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.