NRD Начало
Събота, 23 Ноември 2024
Начало Под прожектора Музиковедът Венециела Найденова: Хората се плашат от срещата със съвременната музика, защото тя е трудна за слушане
2685
Под прожектора

Музиковедът Венециела Найденова: Хората се плашат от срещата със съвременната музика, защото тя е трудна за слушане

Хората се плашат от срещата със съвременната музика, защото тя е трудна за слушане. Тя е отишла толкова напред в професионално отношение, ползвайки изразни средства, които непрекъснато еволюират, че само професионалистите могат да я изследват. Класическият и романтичен репертоар все още „храни“ публиката в днешно време. Има интерес и към стари произведения, които се откриват от различни музиканти в Европа

| 15 Октомври 2024, 13:05 ч.
Музиковедът Венециела Найденова: Хората се плашат от срещата със съвременната музика, защото тя е трудна за слушане
Музиковедът Венециела Найденова: Хората се плашат от срещата със съвременната музика, защото тя е трудна за слушане
Снимка © БТА

Хората се плашат от срещата със съвременната музика, защото тя е трудна за слушане. Тя е отишла толкова напред в професионално отношение, ползвайки изразни средства, които непрекъснато еволюират, че само професионалистите могат да я изследват. Класическият и романтичен репертоар все още „храни“ публиката в днешно време. Има интерес и към стари произведения, които се откриват от различни музиканти в Европа. Такова мнение изрази в интервю музиковедът, журналист и композитор Венециела Найденова, която гостува във Варна, за да представи проект с авторски творби. От 1991 г. тя живее в Швейцария, където развива и преподавателска дейност. 

Варненското сдружение „Наш свят“ представя културно-историческото наследство на града чрез театрален спектакъл. Проектът, наречен „Варна през вековете“ е създаден от драматурга и режисьор Ива Панева, която е директор на организацията, и е подкрепен от Фонд „Култура“ на Община Варна.

Сдружението съществува от 1999 г., но в първите години се занимава повече с младежки проекти, разказа Панева. Тя се включва в работата му през 2011 г. и започва да развива и театрална дейност.  

Последният им проект „Варна през вековете“ популяризира културно-историческото наследство чрез театрален спектакъл, създаден от Панева, и аудио-тур из местни забележителности, свързани с историята на древния Одесос, като Епископската базилика и Римските терми. В представлението участват певицата Венера Мелеки, актьорът Петко Каменов и 10-годи

Дженифър Хъдсън, Кайли Миноуг и Били Портър ще участват в парада на магазините "Мейсис" за Деня на благодарността в Ню Йорк, съобщи АП. 

На шествието ще има гигантски балони, но големите звезди ще бъдат на улицата. Организаторите обявиха, че актрисата и певица Дженифър Хъдсън, поп иконата Кайли Миноуг и звездата от "Бродуей" Били Портър ще бъдат част от празника, който ще бъде много по-представителен откъм присъствие на знаменитости в сравнение с предишни години. 

Хъдсън, Миноуг и Портър ще бъдат пред централата на "Мейсис" на "Харалд скуеър". Част от парада ще бъдат и Синтия Ериво, и Коул Ескола. 

Сред другите обявени звезди са още Ариана Мадикс, хип-хоп изпълнителят Ти-Пейн, състезателки от женската национална баскетболна асоциация и кънтри дуета Дан и Шей. 

Сред изпълнителите на парада ще са Лиа Салонга, Кайли Кантрал, Коко Джоунс

Самостоятелна изложба на Тони Райчев ще бъде открита на втория етаж на Художествена галерия "Елена Карамихайлова" в Шумен на 24 октомври. Тя се организира с подкрепата на Общинския фонд "Култура" на Община Шумен.

Райчев съобщи, че това е втората му самостоятелна художествена експозиция през годината и добави, че първата се е състояла през пролетта. Той допълни, че тогава заради болест е прекъснал творческата си работа, но в последствие се е завърнал към рисуването.

Изложбата не е тематична, в нея присъстват живописни картини и ескизи, каза художникът и добави, че е убеден, че понякога ескизите стават по-завършени, отколкото една картина, която е работена дълго време. Картините в изложбата са рисувани ала прима, а понякога за ден са завършвани по повече от една, допълни Райчев.

Той съобщи, че е роден 1943 година в с. Кюлевча, учил е в художествено училище и худо

Братятя Лиъм и Ноел Галахър засилват спекулациите около слуховете за събирането на тяхната рок група „Оейзис“, разпаднала се преди 15 години, предаде ДПА. 

В профилите на музикалните изпълнители в Инстаграм бе публикуван кратък видеоклип с надпис в стила на логото на „Оейзис“. Във видеото на черен фон е изписана датата „27.08.24“, след което тя изчезва и се появява надписа „8 сутринта“. 

Слуховете за събиране на групата се разпространяват от години, но напоследък се засилиха на фона на по-добрите взаимоотношения между двамата братя.

В репортаж за „Съндей таймс“ се цитират източници от бранша, които казват, че братята ще изнесат поредица от концерти през следващата година, включително на лондонския стадион „Уембли“ и манчестърския „Хийтън парк“.

Групата  &b

Служебният министър на културата маестро Найден Тодоров връчи днес на официална церемония цигулките „Страдивариус“ (1716 г.) и „Гуарнери дел Джезу” - (1733 г.) на Светлин Русев и Лия Петрова. 

„Това е дългоочакван момент, както от прекрасните ни цигулари, които и без тях прославят България, а мисля, че и от самите цигулки, които си чакат хората да ги направят по-известни по света“, каза министър Тодоров. По думите му това било най-добрият възможен избор, защото в момента имаме нужда от хора, които да ни накарат малко повече да се почувстваме горди. „Вие го правите“, обърна се Тодоров към младите цигулари. 

„Искам също така да ви предупредя, че това е и много голяма отговорност. Знаете кои са изработвали тези цигулки, знаете кои са свирили на тях. Това ви слага в една листа, която е изключително задължаваща.

По думите й в Европа има фестивали и концерти за нова музика, но те пак се посещават предимно от професионалисти. „Въпросът е как тя да стигне до всички хора и това е дело на всеки музикант. Той трябва най-напред да я познава, а не да се обучава само по примери от XIX век, както и да приобщава публиката към тези произведения, защото хората ходят на концерти когато познават някого или искат да чуят свой близък, но едва ли ще го направят заради нещо абсолютно неизвестно, дошло от другия край на света, независимо дали има награда „Грами“, смята Найденова.  

Тя обясни, че в едно класическо произведение най-важният принцип е повторението. „В него има някакви теми, след това експозицията се повтаря и хората я запомнят. Докато сега в съвременната музика това се разрушава и искаме да имаме нещо друго. В предишните естетически канони не е било престъпление да се използва друга музика и хората са „рециклирали“ своите произведения, вземали са творби на колеги или от фолклора, от улицата и кабаретата. Днес това се смята за плагиатство, всичко трябва да бъде оригинално, което също е голям проблем. 

През XVIII и XIX век се е слушала само нова музика на живо, защото не е имало възможност тя да се запише и да се възприема по друг начин. Било е скандално два пъти да се изпълнява една опера например, всеки е отивал само на премиера, за да чуе нещо ново. В началото на ХХ век е било интересно да се използва народна музика. После по тези земи имаше социалистически реализъм, който трябваше да докара изкуството близо до народа, да има мажорни акорди и ентусиазъм, иначе произведението не получаваше гражданственост“, каза Найденова. 

Тя смята, че всеки артист, който живее в пулса на времето, реагира на събитията около нас и това важи и за съвременните композитори, но ние опознаваме доста по-късно техните произведения, защото не получават гласност. Тя даде за пример опера, чиято премиера се е състояла наскоро в Женевската опера и е третирала проблема с бежанците. 

Голямо значение за слабото популяризиране на съвременната музика има липсата на критика и специализирани медии. По думите на Найденова специалистите пишат в научни издания, които се четат от много малко хора. „За да има общодостъпна критика, трябва вестникът да задели място, тоест и пари за това, а печатните издания са притиснати от издателски групи, които искат да печелят, което става само посредством реклама или служене на политически и идеологически цели. Мястото на критиката намалява и се стига дотам, че почти не съществува. Десет реда анонс за концерт е обява, а не статия. В Романска Швейцария, където живея, има специализирани издания за музика. Има вестник Le Temps, който е вързан с Le Monde, и понякога печата критика и рецензии, но мънички. Голям бива материалът при някакъв скандал, защото това е, което продава и е на първа страница. Има и „Швейцарски музикален вестник“, където са се обединили всички асоциации и съюзи, но там постоянно има съкращения на журналисти. Хората протестират, искат нормална информация, но нещата стоят така“, сподели тя. 

Единадесетото издание на „180 градуса“ е с фокус върху експерименталните интердисциплинарни формати. Лабораторията за иновативно изкуство за първи път ще се проведе през октомври (4-11), съобщават организаторите.

По думите им фестивалът продължава да следва мисията си да показва експериментални подходи, които сплотяват и стимулират независимата сцена. 

Сред участниците са българският пианист Димитър Горчаков, участващ в множество международни проекти в областта на джаза, електронната и класическа музика, пърформанс артистката и поетеса Жаклин Вайхе (Германия), дигиталният артист Том Лейн (Великобритания/Германия), флейтистката Делфин Роше (Франция) и кураторката Виктория Драганова (България).

Освен традиционният конкурс за късометражни неми филми

Фестивалът за документално кино с фокус върху човешките права Sofia DocuMental обявява пълната програма на петото си издание. Тридесетте премиерни за България заглавия ще бъдат показани на девет локации в столицата, уточняват организаторите. 

„Метаморфоза“ обединява филми, вгледани в най-личните аспекти на живота на своите герои – от откриващия „Без посока” на Елина Псику и въпросите около телесната автономия, през историите на „Изчезналите” в Япония, потеглили към нов живот другаде, или пък предизвикателствата пред хърватско-ромска двойка, която преосмисля традицията и стереотипите, до това какво е да си „Агент на щастие” в Бутан.

В категориите „Сфера на влияние“ и „Демокрация“ под прицел са темите, хората и местата по света, чиито имен

Фестивалът „Танцови маршрути” започва във Варна на 25 октомври, съобщават организаторите от Варна денс театър. Неговото шесто издание ще предложи срещи със съвременния танц чрез ателиета, прожекции и спектакли.  

Програмата започва със спектакъла Danceperimental, който ще се изиграе в Юнашкия салон. Танцовият пърформанс е интерактивен и въвлича публиката в съавторство. Зрителите могат да участват в създаването на представлението със своите лични истории. Танцът и музиката са изцяло импровизирани и се раждат в момента, вдъхновени от споделеното от аудиторията. 

В събота сутринта на същото място ще се състои танцов уъркшоп с хореографа Ина Гергинова, създател на Танцова компания „Музотанц“, а следобед в склада за култура „Никотеа“ зрителите могат да видят филма „Да танцуваш Пина”, който проследява два танцови прое

Галаконцертът "Български баси за Борис Христов" ще бъде изнесен на 24-и октомври тази година в Доходното здание в Русе.

Той е по повод на 110 години от рождението на оперния певец Борис Христов. Това съобщи пиарът на Русенската опера Диана Димитрова. 

С арии от репертоара на великия бас на концертната сцена ще излязат Петър Бучков, Делян Славов, Деян Вачков, Евгений Арабаджиев, Момчил Миланов и Юлиян Константинов. Диригент ще бъде маестро Димитър Косев. 

"Програмата включва както солови изпълнения, така и съвместни ансамбли, в които артистите ще се впуснат в своеобразно музикално "надпяване", демонстрирайки вокалното си майсторство", обясни Димитрова. 

Идеята, сценарият и режисурата са дело на директора на Русенската опера Пламен Бейков, който е един от последните ученици на великия бас Борис Христов.

"В този концерт надмощието пр

Ние, като музиканти, се чувстваме много извисени, защото да имаш съпровод от 40 класически музиканти, води до голяма радост. Това казва Йордан Караджов от „Сигнал“ по повод концерта „Сигнал Symphonic“.

Събитието е на 11 декември в зала 1 на НДК, където на една сцена се събират рок групата и Филхармония - Враца.

„Врачанската филхармония, дирижирана от талантливия маестро Димитър Косев, много ни помага да успокоим нашите рок страсти и да предизвикаме публиката да остане доволна и от аранжиментите, и от нашите изпълнения. Ще представим до болка познати песни, но изсвирени и изпети по съвършено различен начин, което прави интересен този концерт“, допълва Караджов.

„Досега нашите почитатели са ни слушали като типична рок група. На този концерт по безпогрешен

Част от решението на проблема с достъпа до съвременна музика според нея са фестивалите, защото програмите се подготвят от специалисти и професионалисти представят творбите, но и при тях трябва да се внимава да не се тръгне по меркантилна линия, защото те трябва да имат образователен ефект. 

Венециела Найденова каза, че композира само когато непременно има необходимост да запише това, което „пее“ в нея. „Като по-млада съчинявах по-сложно, но после, може би от опита с годините, осъзнаваме, че не е необходимо да покажем всички техники, които сме научили. Друго типично за мен е, че съм композиторка и като повечето жени имам семейство, работа и още много неща на главата, затова моите форми са много кратки. От музикална гледна точка в тях има често серийна техника, типична за ХХ век, но сериите са третирани свободно и са едва забележими за ухото, има модални звучности и понякога хроматични цитати“, уточни композиторката. 

Тя е гостувала на Софийски музикални седмици, където са представяни нейни произведения, както и във Варна и в Плиска, където организира фестивал. В концерта във Варна прозвучаха Старобългарски хорал за пиано, Песен за кларинет, Три строфи за цигулка, „Мечтани изображения" за пиано, песни по Федерико Гарсиа Лорка и Адалберт Шамисо - в стила на Шуман, част от неговия цикъл „Любовта и живота на жената“, както и световна премиера на песен по хайку на Пиер Югли на френски език. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
„Несломен“ е първият трак от новия албум на Димитър & Христо. В него се смесва вече утвърдения стил на дуета с малко по-неочаквано амплоа, информират от SingSong So ...
Мая Бежанска и Димитър Баненкин са гост-актьори в спектакъла „Тримата мускетари“ в Драматично-куклен театър „Васил Друмев“
Премиерата на спектакъла „Тримата мускетари“ ще се състои на 24 ноември в Драматично-куклен театър (ДКТ)„Васил Друмев“, обяви директорът на шуменския театър ...
Изложба представя непоказвани досега творби на над 15 български художници от 20-и век
Изложба в галерия „Ракурси“ представя непоказвани досега творби на над 15 български художници, творили през 20-и век, съобщават организаторите. Експозицията ще може да ...
Коледната благотворителна кампания "Елхите на таланта" на фондация “Стоян Камбарев” ще се състои за шеста поредна година
Коледната благотворителна кампания "Елхите на таланта" на фондация “Стоян Камбарев” ще се състои за шеста поредна година, съобщиха от екипа й. Тази година близо 50 веч ...
Бет Харт идва отново в България през лятото на 2025 година
Бет Харт, наричана „музикалното чудо Бет”, „преродената Джанис Джоплин” и „огнената кралица на блус и рок музиката“, идва отново в България на 2 ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Изложбата „Босилеград преди и сега” и филмът „Твърди черупки” бяха представени в Българския културно-информационен център в Скопие
Фотографска изложба "Босилеград преди и сега" и документалният филм "Твърди черупки" бяха представени тази вечер в Българския културно-информационен център в Скопие. „Вярвам ...
Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим
Рядка картина на Караваджо, изтерзания гений на светлосянката (киароскуро), ще бъде изложена за първи път в музей в Рим, който я е получил като изключителен заем от частна колекция ...
СЗО свика комисия за повторна оценка на глобалната заплаха за здравето от маймунската шарка
Световната здравна организация (СЗО) свика извънредно заседание на комисията за извънредни ситуации в Женева, за да реши дали вирусът на маймунската шарка (mpox, емпокс) продължава ...
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
„Несломен“ е първият трак от новия албум на Димитър & Христо. В него се смесва вече утвърдения стил на дуета с малко по-неочаквано амплоа, информират от SingSong So ...
Шопен и Лист звучат в рецитал на Людмил Ангелов от „Европейски музикален фестивал“
Клавирен рецитал на Людмил Ангелов е следващото събитие от 24-тия „Европейски музикален фестивал“ в София. На 30 ноември пианистът излиза на сцената на зала „Бълг ...
Тикер в 04:00 ч.
Фотографска изложба "Босилеград преди и сега" и документалният филм "Твърди черу ...
Начало Под прожектора
2685
Под прожектора

Музиковедът Венециела Найденова: Хората се плашат от срещата със съвременната музика, защото тя е трудна за слушане

Хората се плашат от срещата със съвременната музика, защото тя е трудна за слушане.Тя е отишла толкова напред в професионално отношение, ползвайки изразни средства, които непрекъснато еволюират, че само професионалистите могат да я изследват.

| 15 Октомври 2024, 13:05 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Музиковедът Венециела Найденова: Хората се плашат от срещата със съвременната музика, защото тя е трудна за слушане
Музиковедът Венециела Найденова: Хората се плашат от срещата със съвременната музика, защото тя е трудна за слушане
Снимка © БТА

Хората се плашат от срещата със съвременната музика, защото тя е трудна за слушане. Тя е отишла толкова напред в професионално отношение, ползвайки изразни средства, които непрекъснато еволюират, че само професионалистите могат да я изследват. Класическият и романтичен репертоар все още „храни“ публиката в днешно време. Има интерес и към стари произведения, които се откриват от различни музиканти в Европа. Такова мнение изрази в интервю музиковедът, журналист и композитор Венециела Найденова, която гостува във Варна, за да представи проект с авторски творби. От 1991 г. тя живее в Швейцария, където развива и преподавателска дейност. 

По думите й в Европа има фестивали и концерти за нова музика, но те пак се посещават предимно от професионалисти. „Въпросът е как тя да стигне до всички хора и това е дело на всеки музикант. Той трябва най-напред да я познава, а не да се обучава само по примери от XIX век, както и да приобщава публиката към тези произведения, защото хората ходят на концерти когато познават някого или искат да чуят свой близък, но едва ли ще го направят заради нещо абсолютно неизвестно, дошло от другия край на света, независимо дали има награда „Грами“, смята Найденова.  

Варненското сдружение „Наш свят“ представя културно-историческото наследство на града чрез театрален спектакъл. Проектът, наречен „Варна през вековете“ е създаден от драматурга и режисьор Ива Панева, която е директор на организацията, и е подкрепен от Фонд „Култура“ на Община Варна.

Сдружението съществува от 1999 г., но в първите години се занимава повече с младежки проекти, разказа Панева. Тя се включва в работата му през 2011 г. и започва да развива и театрална дейност.  

Последният им проект „Варна през вековете“ популяризира културно-историческото наследство чрез театрален спектакъл, създаден от Панева, и аудио-тур из местни забележителности, свързани с историята на древния Одесос, като Епископската базилика и Римските терми. В представлението участват певицата Венера Мелеки, актьорът Петко Каменов и 10-годи

Дженифър Хъдсън, Кайли Миноуг и Били Портър ще участват в парада на магазините "Мейсис" за Деня на благодарността в Ню Йорк, съобщи АП. 

На шествието ще има гигантски балони, но големите звезди ще бъдат на улицата. Организаторите обявиха, че актрисата и певица Дженифър Хъдсън, поп иконата Кайли Миноуг и звездата от "Бродуей" Били Портър ще бъдат част от празника, който ще бъде много по-представителен откъм присъствие на знаменитости в сравнение с предишни години. 

Хъдсън, Миноуг и Портър ще бъдат пред централата на "Мейсис" на "Харалд скуеър". Част от парада ще бъдат и Синтия Ериво, и Коул Ескола. 

Сред другите обявени звезди са още Ариана Мадикс, хип-хоп изпълнителят Ти-Пейн, състезателки от женската национална баскетболна асоциация и кънтри дуета Дан и Шей. 

Сред изпълнителите на парада ще са Лиа Салонга, Кайли Кантрал, Коко Джоунс

Самостоятелна изложба на Тони Райчев ще бъде открита на втория етаж на Художествена галерия "Елена Карамихайлова" в Шумен на 24 октомври. Тя се организира с подкрепата на Общинския фонд "Култура" на Община Шумен.

Райчев съобщи, че това е втората му самостоятелна художествена експозиция през годината и добави, че първата се е състояла през пролетта. Той допълни, че тогава заради болест е прекъснал творческата си работа, но в последствие се е завърнал към рисуването.

Изложбата не е тематична, в нея присъстват живописни картини и ескизи, каза художникът и добави, че е убеден, че понякога ескизите стават по-завършени, отколкото една картина, която е работена дълго време. Картините в изложбата са рисувани ала прима, а понякога за ден са завършвани по повече от една, допълни Райчев.

Той съобщи, че е роден 1943 година в с. Кюлевча, учил е в художествено училище и худо

Братятя Лиъм и Ноел Галахър засилват спекулациите около слуховете за събирането на тяхната рок група „Оейзис“, разпаднала се преди 15 години, предаде ДПА. 

В профилите на музикалните изпълнители в Инстаграм бе публикуван кратък видеоклип с надпис в стила на логото на „Оейзис“. Във видеото на черен фон е изписана датата „27.08.24“, след което тя изчезва и се появява надписа „8 сутринта“. 

Слуховете за събиране на групата се разпространяват от години, но напоследък се засилиха на фона на по-добрите взаимоотношения между двамата братя.

В репортаж за „Съндей таймс“ се цитират източници от бранша, които казват, че братята ще изнесат поредица от концерти през следващата година, включително на лондонския стадион „Уембли“ и манчестърския „Хийтън парк“.

Групата  &b

Служебният министър на културата маестро Найден Тодоров връчи днес на официална церемония цигулките „Страдивариус“ (1716 г.) и „Гуарнери дел Джезу” - (1733 г.) на Светлин Русев и Лия Петрова. 

„Това е дългоочакван момент, както от прекрасните ни цигулари, които и без тях прославят България, а мисля, че и от самите цигулки, които си чакат хората да ги направят по-известни по света“, каза министър Тодоров. По думите му това било най-добрият възможен избор, защото в момента имаме нужда от хора, които да ни накарат малко повече да се почувстваме горди. „Вие го правите“, обърна се Тодоров към младите цигулари. 

„Искам също така да ви предупредя, че това е и много голяма отговорност. Знаете кои са изработвали тези цигулки, знаете кои са свирили на тях. Това ви слага в една листа, която е изключително задължаваща.

Тя обясни, че в едно класическо произведение най-важният принцип е повторението. „В него има някакви теми, след това експозицията се повтаря и хората я запомнят. Докато сега в съвременната музика това се разрушава и искаме да имаме нещо друго. В предишните естетически канони не е било престъпление да се използва друга музика и хората са „рециклирали“ своите произведения, вземали са творби на колеги или от фолклора, от улицата и кабаретата. Днес това се смята за плагиатство, всичко трябва да бъде оригинално, което също е голям проблем. 

През XVIII и XIX век се е слушала само нова музика на живо, защото не е имало възможност тя да се запише и да се възприема по друг начин. Било е скандално два пъти да се изпълнява една опера например, всеки е отивал само на премиера, за да чуе нещо ново. В началото на ХХ век е било интересно да се използва народна музика. После по тези земи имаше социалистически реализъм, който трябваше да докара изкуството близо до народа, да има мажорни акорди и ентусиазъм, иначе произведението не получаваше гражданственост“, каза Найденова. 

Единадесетото издание на „180 градуса“ е с фокус върху експерименталните интердисциплинарни формати. Лабораторията за иновативно изкуство за първи път ще се проведе през октомври (4-11), съобщават организаторите.

По думите им фестивалът продължава да следва мисията си да показва експериментални подходи, които сплотяват и стимулират независимата сцена. 

Сред участниците са българският пианист Димитър Горчаков, участващ в множество международни проекти в областта на джаза, електронната и класическа музика, пърформанс артистката и поетеса Жаклин Вайхе (Германия), дигиталният артист Том Лейн (Великобритания/Германия), флейтистката Делфин Роше (Франция) и кураторката Виктория Драганова (България).

Освен традиционният конкурс за късометражни неми филми

Фестивалът за документално кино с фокус върху човешките права Sofia DocuMental обявява пълната програма на петото си издание. Тридесетте премиерни за България заглавия ще бъдат показани на девет локации в столицата, уточняват организаторите. 

„Метаморфоза“ обединява филми, вгледани в най-личните аспекти на живота на своите герои – от откриващия „Без посока” на Елина Псику и въпросите около телесната автономия, през историите на „Изчезналите” в Япония, потеглили към нов живот другаде, или пък предизвикателствата пред хърватско-ромска двойка, която преосмисля традицията и стереотипите, до това какво е да си „Агент на щастие” в Бутан.

В категориите „Сфера на влияние“ и „Демокрация“ под прицел са темите, хората и местата по света, чиито имен

Фестивалът „Танцови маршрути” започва във Варна на 25 октомври, съобщават организаторите от Варна денс театър. Неговото шесто издание ще предложи срещи със съвременния танц чрез ателиета, прожекции и спектакли.  

Програмата започва със спектакъла Danceperimental, който ще се изиграе в Юнашкия салон. Танцовият пърформанс е интерактивен и въвлича публиката в съавторство. Зрителите могат да участват в създаването на представлението със своите лични истории. Танцът и музиката са изцяло импровизирани и се раждат в момента, вдъхновени от споделеното от аудиторията. 

В събота сутринта на същото място ще се състои танцов уъркшоп с хореографа Ина Гергинова, създател на Танцова компания „Музотанц“, а следобед в склада за култура „Никотеа“ зрителите могат да видят филма „Да танцуваш Пина”, който проследява два танцови прое

Галаконцертът "Български баси за Борис Христов" ще бъде изнесен на 24-и октомври тази година в Доходното здание в Русе.

Той е по повод на 110 години от рождението на оперния певец Борис Христов. Това съобщи пиарът на Русенската опера Диана Димитрова. 

С арии от репертоара на великия бас на концертната сцена ще излязат Петър Бучков, Делян Славов, Деян Вачков, Евгений Арабаджиев, Момчил Миланов и Юлиян Константинов. Диригент ще бъде маестро Димитър Косев. 

"Програмата включва както солови изпълнения, така и съвместни ансамбли, в които артистите ще се впуснат в своеобразно музикално "надпяване", демонстрирайки вокалното си майсторство", обясни Димитрова. 

Идеята, сценарият и режисурата са дело на директора на Русенската опера Пламен Бейков, който е един от последните ученици на великия бас Борис Христов.

"В този концерт надмощието пр

Ние, като музиканти, се чувстваме много извисени, защото да имаш съпровод от 40 класически музиканти, води до голяма радост. Това казва Йордан Караджов от „Сигнал“ по повод концерта „Сигнал Symphonic“.

Събитието е на 11 декември в зала 1 на НДК, където на една сцена се събират рок групата и Филхармония - Враца.

„Врачанската филхармония, дирижирана от талантливия маестро Димитър Косев, много ни помага да успокоим нашите рок страсти и да предизвикаме публиката да остане доволна и от аранжиментите, и от нашите изпълнения. Ще представим до болка познати песни, но изсвирени и изпети по съвършено различен начин, което прави интересен този концерт“, допълва Караджов.

„Досега нашите почитатели са ни слушали като типична рок група. На този концерт по безпогрешен

Тя смята, че всеки артист, който живее в пулса на времето, реагира на събитията около нас и това важи и за съвременните композитори, но ние опознаваме доста по-късно техните произведения, защото не получават гласност. Тя даде за пример опера, чиято премиера се е състояла наскоро в Женевската опера и е третирала проблема с бежанците. 

Голямо значение за слабото популяризиране на съвременната музика има липсата на критика и специализирани медии. По думите на Найденова специалистите пишат в научни издания, които се четат от много малко хора. „За да има общодостъпна критика, трябва вестникът да задели място, тоест и пари за това, а печатните издания са притиснати от издателски групи, които искат да печелят, което става само посредством реклама или служене на политически и идеологически цели. Мястото на критиката намалява и се стига дотам, че почти не съществува. Десет реда анонс за концерт е обява, а не статия. В Романска Швейцария, където живея, има специализирани издания за музика. Има вестник Le Temps, който е вързан с Le Monde, и понякога печата критика и рецензии, но мънички. Голям бива материалът при някакъв скандал, защото това е, което продава и е на първа страница. Има и „Швейцарски музикален вестник“, където са се обединили всички асоциации и съюзи, но там постоянно има съкращения на журналисти. Хората протестират, искат нормална информация, но нещата стоят така“, сподели тя. 

Част от решението на проблема с достъпа до съвременна музика според нея са фестивалите, защото програмите се подготвят от специалисти и професионалисти представят творбите, но и при тях трябва да се внимава да не се тръгне по меркантилна линия, защото те трябва да имат образователен ефект. 

Венециела Найденова каза, че композира само когато непременно има необходимост да запише това, което „пее“ в нея. „Като по-млада съчинявах по-сложно, но после, може би от опита с годините, осъзнаваме, че не е необходимо да покажем всички техники, които сме научили. Друго типично за мен е, че съм композиторка и като повечето жени имам семейство, работа и още много неща на главата, затова моите форми са много кратки. От музикална гледна точка в тях има често серийна техника, типична за ХХ век, но сериите са третирани свободно и са едва забележими за ухото, има модални звучности и понякога хроматични цитати“, уточни композиторката. 

Тя е гостувала на Софийски музикални седмици, където са представяни нейни произведения, както и във Варна и в Плиска, където организира фестивал. В концерта във Варна прозвучаха Старобългарски хорал за пиано, Песен за кларинет, Три строфи за цигулка, „Мечтани изображения" за пиано, песни по Федерико Гарсиа Лорка и Адалберт Шамисо - в стила на Шуман, част от неговия цикъл „Любовта и живота на жената“, както и световна премиера на песен по хайку на Пиер Югли на френски език. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
Мая Бежанска и Димитър Баненкин са гост-актьори в спектакъла „Тримата мускетари“ в Драматично-куклен театър „Васил Друмев“
Изложба представя непоказвани досега творби на над 15 български художници от 20-и век
Коледната благотворителна кампания "Елхите на таланта" на фондация “Стоян Камбарев” ще се състои за шеста поредна година
Бет Харт идва отново в България през лятото на 2025 година
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Изложбата „Босилеград преди и сега” и филмът „Твърди черупки” бяха представени в Българския културно-информационен център в Скопие
Творчески отражения
Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим
Цветни аспекти
СЗО свика комисия за повторна оценка на глобалната заплаха за здравето от маймунската шарка
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.