NRD Начало
Събота, 23 Ноември 2024
Начало Калейдоскоп Колегиум музикум: Българка ръководи 450 музиканти в Берлин
1930
Калейдоскоп

Колегиум музикум: Българка ръководи 450 музиканти в Берлин

Най-голямото богатство за един диригент е, когато успее да мотивира музикантите да дадат всичко възможно от себе си. Това казва диригентката Донка Митева. В последните над 20 години тя работи в Германия, а от 2011 г. е художествен ръководител и диригент на „Колегиум музикум“ (Берлин), който се състои от над 450 певци и инструменталисти

| 08 Октомври 2024, 09:00 ч.
Колегиум музикум: Българка ръководи 450 музиканти в Берлин
Колегиум музикум: Българка ръководи 450 музиканти в Берлин
Снимка © Даниел Димитров / БТА

Най-голямото богатство за един диригент е, когато успее да мотивира музикантите да дадат всичко възможно от себе си. Това казва диригентката Донка Митева. В последните над 20 години тя работи в Германия, а от 2011 г. е художествен ръководител и диригент на „Колегиум музикум“ (Берлин), който се състои от над 450 певци и инструменталисти. 

Есенен театрален салон 2024 г. ще се състои от 24-ти септември до 17-ти октомври в Сливен, съобщиха от Драматичен театър „Стефан Киров“.

Театралното събитие започва на 24 септември с постановка на криминалния психологически трилър “Съмнение” от Джон Патрик Шанли на Драматичен театър “Никола Вапцаров” - Благоевград. Калин Врачански е в ролята на свещеник, изповядващ добродетелта на съчувствие и взаимопомощ, посочват организаторите.

На 1 октомври на сливенска сцена актьорите от Младежки театър „Николай Бинев“ представят пиесата „Опасни връзки“ на Шодерло дьо Лакло. На фокус са вечните теми за човешките надежди, страсти, влюбвания и предателства. 

За първи път Есенният театрален салон отваря врати за по-младата аудитория. На 4 октомври в камерната зала на театъра ще се състои премиерата на най-новия

Снежана Симеонова бе удостоена с Националната награда за скулптура на името на академик Иван Лазаров.

За четвърта поредна година Кюстендил бе домакин на тържествената церемония по връчване на Националната награда за скулптура "Акад. Иван Лазаров".

По традиция събитието е съпътствано с откриване на изложба на миналогодишния носител на наградата Крум Дамянов. За носители на наградата през 2024 год. бяха номинирани Георги Минчев, Емил Попов, Зиятин Нуриев, Снежана Симеонова и Стефан Лютаков, които бяха представени с основните им постижения.

По думите на организаторите за втори път в историята на Националната награда за скулптура на името на академик Иван Лазаров наградата се печели от жена. Статуетката бе връчена на Снежана Симеонова от кмета на община Кюстендил Огнян Атанасов.

Симеонова отбеляза, че за нея е изключителна чест да спечели наградата при така

Крис Гран поема по нов път с новата си песен „Промяната“, разказват от екипа на младия изпълнител.

По думите им песента е пикантна смесица от класическо поп звучене с премерена доза хип хоп и фънк емоция, и е преход към следващите музикални проекти на артиста. 

„Тази песен е провокирана от пренареждането на моя личен вътрешен свят и откриването на нови хоризонти. Донякъде „Промяната“ повдига и една много важна не само за мен, но и за цялото общество днес, тема – тази за психичното здраве“, казва изпълнителят.

Той е автор на музиката и текста, а по аранжимента работи заедно с Емилио Мархолев, Христо Нейчев. Парчето е записано в Sing Song Studio, където с гласовете си като беквокали се присъединяват и Миглена Русева от трио Trinity,

Колективна изложба на участници в петнадесетото издание на Националния пленер по живопис "Шуменско плато" беше открита на втория етаж на Художествена галерия "Елена Карамихайлова" в Шумен.

На церемонията присъства зам.-кметът на община Шумен доц. Виктория Ковчазова, която връчи грамоти за участие на авторите в изложбата.

Във форума се включиха десет художници. Петима от тях от Шумен и петима от други градове.

В пленера и изложбата участваха Галина Халачева и Николай Тодоров от Добрич, Милена Младенова от гр. Бяла, Петър Тепсизов от Ямбол, Пламен Бешков от Пловдив и членовете на Дружеството на шуменските художници: проф. Димитър Балкански, Емилия Дочева, Надежда Русева, Снежана Ценова и проф. Спартак Паскалевски.

Организатори на Националния пленер по живопис "Шуменско плато" са Община Шумен и Дружеството на шуменските художници. Съгласно статута на плене

Френската група Reaven представи новия си албум For Tomorrow на откритата сцена "Арт лято" във Велико Търново. В старата столица музикантите пристигнаха след участието си на фестивала Open Buzludzha и преди гостуването си на Varna Street Food Park.  

На великотърновската публика, сред която имаше и чужденци, Reaven предложиха характерния си инди рок звук с мелодии, преминаващи от акустични версии през танцувални поп мелодии до мощно рок звучене. Четиримата приятели Ромео (вокал и китара), Винс (барабани и бек вокал), Андре (клавир и беквокал) и Руди (бас и беквокал) изсвириха и най-новия си сингъл Never Let Me Go.

Новият албум на групата вече е представен на турнета в 15 европейски страни, а отделни песни са включени в плейлистите на радиостанции от 45 държави, посочиха организаторите на концерта. Във Велико Търново групата гостува за втори път, като час

За първи път, откакто е напуснала страната, тя работи с български колеги – на 8 октомври дирижира Националния филхармоничен хор в зала „България“. Програмата включва творби от Хулио Домингес, Ула Йейло, Джон Огъст Паминтуан, Арво Пярт, Джейк Рунестад, Селга Менце и Морис Дюрюфле. Солисти са Георги Бойкин – орган, Иво Александров – виолончело, Орфей Петров – баритон, и Снежина Куманова – алт. На 14 декември маестрата гостува с своя симфоничен оркестър и ораториален хор към „Колегиум музикум“. Ще звучат кантати от „Коледна оратория” на Бах.

Тръпка, гъдел, удоволствие, предизвикателство и чест. Така Донка Митева определя работата си с хора на Софийската филхармония. С усмивка отбелязва, че ансамблите в Берлин не се съвсем дисциплинирани, въпреки че германците са известни с дисциплината си.

„Хоровата музика има много важна роля и трябва да заема все повече място в нашия живот. И в България, и в Германия, ситуацията е много подобна. Много е важно как това ще бъде направено в училищата и как децата стигат до този момент – да започнат да пеят и да имат изобщо представата, че съществуват хорове“, смята Митева. Нейният личен свят извън нотите е не по-малко шарен – лети с парапланер, обича да се катери, да разхожда кучето си, да излиза със сина си и с приятели...

В интервю Донка Митева разказва за завръщането в родината и проектите, по които работи, за мотивацията на музиканта, за предизвикателството да дирижираш 450 човека, за професионалната дисциплина, за помощта, която предлага на по-младите си колеги, за журирането на конкурси по целия свят. И още: Имаше ли изненади в работата й с Националния филхармоничен хор? Кога осъзна, че е част от музикантска общност в Германия? Обнадеждаващ ли е интересът на публиката към хоровата музика? Означава ли, че България вече не е затворена страница за нея в професионално отношение?

Имате впечатляваща професионална биография на диригент. Какво си казвате сутрин, когато се събудите? 

Холивудска звезда, муза на Алфред Хичкок, модна икона, принцеса на Монако - американката Грейс Кели покорява света през 50-те години на миналия век.

Днес се отбелязват 95 години от рождението на актрисата, сложила край на успешна, макар и кратка кинокариера, увенчана с награда "Оскар", в името на любовта и семейството. 

Грейс Кели се сбогува с Холивуд през 1956 г., когато се омъжва за принца на Монако - Рение Трети, и напълно се отдава на новата си житейска роля - на принцеса. Тогава мнозина приемат историята й като сюжет на съвременна приказка - американка без благородническо потекло успява да впечатли един от най-желаните ергени - младият принц, който вече е на трона. 

Докато Рение Трети превръща Монако в модерна монархия, то Грейс Кели й придава блясък с красотата, вродената си елегантност и благотворителни  дейности. Наричат принцесата "изгря

Очаква се оригиналният договор на „Бийтълс“ за свирене в клуб в Хамбург да достигне до близо 40 000 долара на предстоящ търг онлайн, съобщава ДПА.

Барабанистът Пийт Бест свири при първите участия на групата в Star-Club от 13 април до 31 май 1962 г. в западногерманския град, където те отиват, за да усъвършенстват уменията си. Тогава „Бийтълс“ свирят на откриването на новия клуб, който е с капацитет за 2000 души.

Когато „Бийтълс“ се завръщат в Хамбург през ноември 1962 г., Ринго Стар е вече барабанист, след като мениджърът им Брайън Ъпстийн уволнява Бест три месеца по-рано.

Договорът за музикално озвучаване между 1 и 14 ноември предвижда „Бийтълс“ да свирят по три часа на ден в отделни серии с едночасова почивка след всяко изпълнение.

Групата свири седем дни в една седмица със заплащане от 600 германски марк

Музиканти от САЩ и Франция ще партнират на Симфониета-Враца в първия концерт от цикъла „Месец на клавишите“, съобщиха от оркестъра. 

Аймо Пажин е сред изявените френски пианисти на своето време, а на диригентския пулт ще бъде американският музикант и композитор – Александър Фрей, който ще замести първоначално избрания Маркус Хубер. Фрей вече е работил в България с Варненската опера, където е поставил "Уестсайдска история", но за първи път се среща със Симфониета-Враца. По думите му оркестърът е млад, но много гъвкав, музикантите в него дават всичко от себе си, независимо дали са уморени, ако преди това са репетирали и нещо друго.

В днешния концерт публиката ще чуе произведенията на Бедржих Сметана – „Вълтава“ и „Из чешките поля и гори“, както и „Концерт за пиано и оркeстър № 2“ на Йоханес Брамс.

П

Дни на културно – историческото наследство в Батак ’ 2024 се подготвят в местния музей, съобщиха от културната институция. 

В рамките на три дни, между 29 октомври и 1 ноември, ще бъдат представени различни изложби.

В първия ден във фоайето на Исторически музей - Батак ще гостува Национален музей на образованието в Габрово с изложба „Едно място за всяко нещо и всяко нещо на мястото си”.

На същата дата ще бъдат представени презентации на теми "Батак 60 години град", "Александър Попов – успешният кмет",  "Борис Шаров – живот в дати" и "180 години с „Български буквар” на Георги Бусилин".  В музейна галерия „ Борис Шаров“ пък гостува изложба „Корейско изкуство”, добавят още от музея.

На 31 октомври отново във фоайето на музея ще се проведе инициативата "Рисуване и усмивки

Общо 22 постановки с участието на над 200 любители актьори са включени в програмата на националния фестивал на аматьорските театри „Камъка“ в Горна Оряховица, съобщи Ваня Недева от Народно читалище „Напредък 1869“ в железничарския град.

Културната институция ще е домакин на форума от 9 до 13 октомври, който организира със съдействието на Община Горна Оряховица и по инициатива на Младежки театър „Алтернатива” при читалището.

Фестивалът се провежда за пета година и е разделен на две възрастови групи – до 19 години и над 20 години, като няма ограничение в жанровете.

В първата ще се състезават 13 спектакъла, а във втората – девет.

В конкурсната програма са включени спектакли на театрални състави от различни области на България - София, Стара Загора, Ловеч, Велико Търново,  Габрово, Добрич, Варна и Бургас.

- Аз много обичам работата си и наистина с удоволствие репетирам с хорове, оркестри, ансамбли. Преподавам и дирижиране. Когато се събудя сутрин, обикновено се радвам, че ще ходя на работа. Разбира се, в някои дни не е така, но като цяло обичам да работя с музика и с хора, които правят музика. 

Какво очаквате и изисквате от хората, с които работите? Какво те могат да очакват насреща от Вас? 

- Хората трябва да са мотивирани, но не винаги е така. Много зависи от моментното състояние. Разбира се, и моя задача е да мотивирам хората. И това е най-голямото богатство за един диригент – когато успееш ще мотивираш хората да дадат всичко възможно от себе си. Това е непрестанна работа и борба, за да може да се постигне висок резултат в музиката. Аз съм доста целеустремена. Имам много високи изисквания – и към себе си, и към хората, с които работя, но се опитвам да постигна това с уважителна и приятелска атмосфера. За мен това е много важно. 

Работите с ансамбли в Германия, Дания, Естония, Чехия, Унгария, Португалия, Ватикана. Китай.  Това едновременно ли се случва? 

- Различно е. В някои години съм много по-концентрирана в Германия например. Други години имам проекти, когато дирижирам или оркестри, или хорове, или правя ателиета с колеги в различни държави. Понякога съм в жури на различни конкурси. Така че има различни форми, в които мога да работя с хора от цял свят. 

Сега работите в България. Отдавна ли е планирано това идване? 

- Аз много се радвам, че имам тази възможност – да работя с Националния филхармоничен хор. Това наистина се случва за пръв път и за мен е голямо удоволствие и чест. Засега срещам само добри вибрации и отношение.

В последните над 20 години винаги съм работила в Германия или в други държави, тъй като живея там. Идвала съм в България с моя германски камерен хор, но за първи път, откакто съм напуснала страната, работя с български хор. 

Тръпка ли е това, че за първи път работите в България, със свои сънародници, на български език? 

- Да, абсолютно е тръпка, гъдел, удоволствие и предизвикателство. Още първия ден казах на колегите, че никога не съм репетирала на български, и отначало малко си търсех думите, тъй като репетирам основно на немски и английски. 

Винаги е предизвикателство да работиш с нови хора. За мен е специално, че съм в България, в София – в града, в който съм израснала, в който съм учила.

Имаше ли изненади в работата с нашия хор – не само като музикална подготовка и ниво, а и чисто организационно, например? 

- Смятам, че това е  процес. Сега съм тук само за седмица и за това време може много да се постигне, но това не е постоянно състояние. Моите ансамбли в Берлин понякога не са съвсем дисциплинирани, въпреки че германците са известни с дисциплината си. Но с времето хората свикват. Аз, по принцип, съм доста взискателна към дисциплината, особено към тези, с които работя постоянно. Те много добре го знаят и с времето човек свиква с динамиката на работата. Просто трябва да се работи за това и да има взаимно желание. 

Сработихте ли се бързо с нашия филхармоничен хор, получи ли се тази  химия, която, може би, всички творци търсят? 

- Да, според мен химията се получи. И, за моя радост, това стана сравнително бързо. Смятам, че всяка следваща репетиция става все по-добре и все по-добре, както и контактът помежду ни. Колегите все по-добре разбират какво точно искам, моята визия за музиката, за произведенията, за звука, който очаквам да се получи, и който е различен във всяко произведение. Целта е да се получи по-динамично представяне. 

От Вас ли дойде предложението за репертоара, по който работите в София?

- Да, от мен. Аз бях предложила и други неща. Програмата беше избрана заедно с ръководството на Софийската  филхармония. В  първата част е „Реквием“ от Морис Дюрюфле за смесен хор, във версията с орган – солист е Георги Бойкин. Във втората част са произведения от 20-и и 21-и век, от най-различни композитори, които дават възможност на хора да се разгърне в по-друга сфера. Знаете, акапелното пеене не е никак лесно. 

Липсва българска музика... 

- Да, липсва в тази програма. Но, може би, в бъдеще... 

От 2011 година сте художествен ръководител и диригент на „Колегиум музикум“ в Берлин, който се състои от над 450 певци и инструменталисти. Дирижирате и четирите състава – голям оркестър и ораториален хор, камерен оркестър и камерен хор. Как се справяте с толкова мащабен състав? 

- Да, това са четири ансамбъла – изключително от студенти или хора, които работят в университета, и в свободното си време се занимават с музика. Те, като цяло, са много мотивирани, много амбициозни, особено нашите представителни ансамбли. Големият симфоничен оркестър и камерният хор ходят често на фестивали и конкурси и печелят награди. Те имат голямо желание да музицират на много високо ниво, което много се доближава до това на професионалните ансамбли в Германия. И за мен е абсолютно щастие и чест, че мога да работя с тях. Репетираме всеки ден. Аз съм единственият диригент. 

Познавате ли лично всеки един от тези хора?

- Да. Може би не знам имената на всички от големия хор, защото това са над 200 души, но знам повечето. В големия хор има доста голямо текучество. Всеки семестър идват 40-50 нови изпълнители. В оркестрите е по-малко текучеството и там познавам всички, както и в камерния хор, защото са само 35 човека. 

В какво се състои тази помощ, която предлагате на млади хорови и оркестрови диригенти, и която, доколкото разбирам, сте готова да предложите и тук, в България?

- Да, със сигурност. В моите ансамбли има много възможности да се репетира с различни произведения. Аз преподавам и дирижиране като хоноруван преподавател в Университета по изкуствата в Берлин. Там имам студенти, някои от които започват съвсем от началото, други са по-напреднали. Когато имат някаква нужда, аз просто им давам възможност да дирижират при нас – било част от репетиция, или да запишат някакво произведение, което им трябва за прослушване или конкурс. Младите колеги винаги имат нужда от подобна подкрепа, а е трудно да бъде намерена, освен ако нямаш собствен ансамбъл.

Част от Вашата работа е журирането на конкурси – от Китай до Белгия. Има ли разлика между журирането в Китай и Европа? 

- Така се случи, че в последните шест-седем години все по-често ме канят като жури в конкурси, коeто за мен винаги е много, много любопитно. Защото имам възможност да видя съвсем различни хора от различни държави, различни репертоари, подходи. Това е много обогатяващо и за мен самата като диригент.

Смятам, че конкурсите като цяло са доста подобни като структура. И в Китай, и в Белгия се гледа какъв е звукът и интонацията, интерпретацията, стилистиката и всички тези показатели. По-скоро зависи кой точно седи в журито, защото ние всички имаме различен вкус. Знаете, конкурсите в музиката не са като конкурсите по математика. Малко по-субективни са. Така че много зависи каква е естетиката на хората, които са в едно жури. Понякога се доближаваме един до друг, понякога има много различни мнения. Понякога се водят дискусии с колеги, които също са интересни. Понякога се намира компромис. Понякога е много по трудно...

Защо не работите в България, защо напуснахте? 

- Напуснах България, защото исках да уча оркестрово дирижиране. В Националната музикална академия (НМА) следвах хорово дирижиране, а оркестрово дирижиране по това време не беше възможно за жени. Имаше такъв проблем и това ме много ме натъжи от една страна, но от друга страна ме мотивира. Това беше причината да потърся място, където мога да уча оркестрово дирижиране и така се озовах в Германия.

Приеха ме в няколко учебни заведения. Избрах Дюселдорф заради професора, който преподаваше. Смятах, че ще ми пасне добре. Така и стана, слава Богу.

По принцип, в онзи конкретен момент, нямах намерение да емигрирам или да ходя някъде. Просто, тук, така да се каже, не ми беше позволено, и аз отидох някъде, където ми беше позволено... 

Кога осъзнахте или усетите, че сте част от онази музикантска общност? 

- Това отнема известно време. Смятам, че по време на обучението си научих много неща – и по отношение на езика, както и репертоарно. Там работихме изключително за оперен репертоар, след което постъпих в операта в Мюнстер.

Първите три-четири години бяха много важни, но изминаха поне десет, докато вляза в звука, в сферата, в атмосферата. Не става от днес за утре... Смятам, че вече съм приета и се чувствам на мястото си. 

Остава ли Ви време за друго, освен за музика?

- Моят свят е доста шарен извън музиката, макар че аз наистина много интензивно се занимавам с музика. Но, когато не се занимавам с нея, се опитвам да правя съвсем други неща. Ходя по планините и на море. Летя с парапланер, обичам да се катеря. Също така ходя на разходки със семейството, с нашето куче, със сина ми, с приятели. Въобще, гледам да има някакъв баланс спрямо музиката. Много обичам да се срещам с хора, да разговарям, да се забавляваме. Търся този баланс, защото понякога музиката и работата надделяват...

Това, че вече работите у нас, означава ли, че България не е затворена страница в професионално отношение? 

- В никакъв случай не е затворена страница. Досега просто нямаше такава възможност. Аз съм отворена за проекти с България. На мен наистина ми доставя удоволствие да работя с колегите. Не си идвам твърде често, защото повечето ми проекти са някъде другаде. Ето, сега имам повод да се върна в България и това за мен наистина е много добре. Обикновено идвам с германските ансамбли. На 14 декември предстои ново гостуване с част от нашия оркестър и част от големия хор. 

И накрая, обнадеждаващ ли е интересът на публиката към хоровата музика, на фона на останалата част от класическата музика?

- Хоровата музика има много важна роля и трябва да заема все повече място в нашия живот. Между другото, и в България, и в Германия, ситуацията е много подобна. Много е важно как това ще бъде направено в училищата и как децата стигат до този момент – да започнат да пеят и да имат изобщо представата, че съществуват хорове. Нужна е много работа, и то в ранните години. Защото елитните хорове ходят по училищата, правят прослушвания и набират певци. Много е важно обаче да ги има не само тези елитни хорове, но да има и други, които не са чак толкова елитни и страхотни, но децата да могат да пеят. Това е образователна политика, която е много важна за всяка държава, не само за България. 

Имате предвид училищни и читалищни хорове... 

- Да, най-вече училищни. Защото читалищните дейности са нещо допълнително, докато всички ходят на училище. Там трябва да има повече възможности. Може би, няма да е най-високото ниво на света, но това не е важно. Важното е децата да имат допир с музиката. Иначе няма как да се продължи тази традиция. 

Донка Митева учи хорово дирижиране в НМА, в София, и оркестрово дирижиране във висшето училище за музика „Роберт Шуман”, в Дюселдорф. Участва в редица майсторски класове при Йорма Панула, Бенджамин Занде и Джанлуиджи Джелмети в академия „Киджана“ в Сиена, Кенет Кийслър и Джин Уанг. Носител е на множество стипендии, включително от фондацията „Рихард Вагнер“, академия „Киджана“, европейската академия „Монтепулчано” и фондацията „Ноел Мине”.

След обучението си в Дюселдорф, от 2007 до 2011 г., е диригент и хормайстор в Държавната опера, в Мюнстер, където дирижира продукции като „Летящият холандец“, „Тристан и Изолда” и „Парсифал” от Вагнер, „Борис Годунов” от Мусоргски, „Набуко“, „Аида” и „Риголето” от Верди, „Турандот“ от Пучини, „Лучия ди Ламермур“ от Доницети. За своите артистични постижения през 2011 е удостоена със специалната награда от Дружеството на приятелите на музиката и театъра в Мюнстер.

Работи с много ансамбли в Германия, Дания, Естония, Чехия, Унгария, Португалия, Южна Африка, Панама, Китай. Лауреат е на редица конкурси. През 2013 г. печели първа награда на Международния конкурс за млади диригенти в Санкт Петербург и трета награда на международния диригентски конкурс Jeunesse Musicales в Букурещ. На Международния хоров конкурс във Варна е отличена като най-добър диригент (2014), а в Grand Prix of Nations в Берлин – за „най-добро дирижиране и най-добра интерпретация” (2017).

От 2011 г. е художествен ръководител и диригент на „Колегиум музикум“ (Берлин), който се състои от над 450 певци и инструменталисти, студенти в Свободния и Техническия университет в Берлин. Носител е на много награди с камерния хор и симфоничния оркестър на колегиума, включително за най-добър хор на Германия през 2023 (Deutscher Chormeister).

Член е на жури в различни конкурси по целия свят, включително в Китай, Латвия, Южна Африка, Белгия, Португалия и Германия, както и на престижни международни събития като Световните хорови игри, Европейските хорови игри, „Гран при на нациите”. Между 2012 и 2018 г. е член на журито на градския сенат за култура и хорово изкуство в Берлин. От 2004 до 2006 г. е член на борда на Europa Cantat и председател на младежкия комитет на организацията. Член е на Световния хоров съвет.

През лятото на 2024 г. е диригент на „Еврохор“. Проектът за първи път се провежда в България. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
На 29 ноември е премиерата на „Комедия от грешки“. Представлението на театър „София“ ще се играе на сцената на „Театро отсам канала“, информират ...
Христо Божков: Това са майстори на четката, улавяли психологизма в образите
Изложби по повод годишнини от рождението на двама известни български художници бяха открити днес в Регионалния исторически музей (РИМ) във Враца. Първата е подредена в художествен ...
Дилиана Перфанов: Харесвам реализма, но за да стигна до него, първо рисувах комикси и илюстрации
Близо 20  картини представя в своята първа самостоятелна изложба 18-годишната Дилиана Перфанов във Велико Търново. В интервю дванайсетокласничката от Хуманитарната гимназия & ...
Виена отново е в ритъма на валса
Карнавалната традиция във Виена и до днес е жива. Всяка година в австрийската столица се провеждат повече от 450 бала, съобщи община Виена. Началото на балния сезон беше както вин ...
„Предстоящо откриване“ - театър на сенките 35 години след падането на Берлинската стена
Инсталацията „Предстоящо откриване“ е театър на сенките с горе-долу всичко, което се случва в нашите глави и в главите на много хора наоколо 35 години след падането на ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Антония Велева: Вярвам, че всеки може да се поучи за това как се обича България
Фотографска изложба "Босилеград преди и сега" и документалният филм "Твърди черупки" бяха представени тази вечер в Българския културно-информационен център в Скопие. „Вярвам ...
Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим
Рядка картина на Караваджо, изтерзания гений на светлосянката (киароскуро), ще бъде изложена за първи път в музей в Рим, който я е получил като изключителен заем от частна колекция ...
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
„Несломен“ е първият трак от новия албум на Димитър & Христо. В него се смесва вече утвърдения стил на дуета с малко по-неочаквано амплоа, информират от SingSong So ...
Шопен и Лист звучат в рецитал на Людмил Ангелов от „Европейски музикален фестивал“
Клавирен рецитал на Людмил Ангелов е следващото събитие от 24-тия „Европейски музикален фестивал“ в София. На 30 ноември пианистът излиза на сцената на зала „Бълг ...
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
На 29 ноември е премиерата на „Комедия от грешки“. Представлението на театър „София“ ще се играе на сцената на „Театро отсам канала“, информират ...
Тикер в 09:00 ч.
Фотографска изложба "Босилеград преди и сега" и документалният филм "Твърди черу ...
Начало Калейдоскоп
1930
Калейдоскоп

Колегиум музикум: Българка ръководи 450 музиканти в Берлин

Най-голямото богатство за един диригент е, когато успее да мотивира музикантите да дадат всичко възможно от себе си. Това казва диригентката Донка Митева.В последните над 20 години тя работи в Германия, а от 2011 г. е художествен ръководител и диригент на „Колегиум музикум“ (Берлин), който се състои от над 450 певци и инструменталисти.

| 08 Октомври 2024, 09:00 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Колегиум музикум: Българка ръководи 450 музиканти в Берлин
Колегиум музикум: Българка ръководи 450 музиканти в Берлин
Снимка © Даниел Димитров / БТА

Най-голямото богатство за един диригент е, когато успее да мотивира музикантите да дадат всичко възможно от себе си. Това казва диригентката Донка Митева. В последните над 20 години тя работи в Германия, а от 2011 г. е художествен ръководител и диригент на „Колегиум музикум“ (Берлин), който се състои от над 450 певци и инструменталисти. 

За първи път, откакто е напуснала страната, тя работи с български колеги – на 8 октомври дирижира Националния филхармоничен хор в зала „България“. Програмата включва творби от Хулио Домингес, Ула Йейло, Джон Огъст Паминтуан, Арво Пярт, Джейк Рунестад, Селга Менце и Морис Дюрюфле. Солисти са Георги Бойкин – орган, Иво Александров – виолончело, Орфей Петров – баритон, и Снежина Куманова – алт. На 14 декември маестрата гостува с своя симфоничен оркестър и ораториален хор към „Колегиум музикум“. Ще звучат кантати от „Коледна оратория” на Бах.

Есенен театрален салон 2024 г. ще се състои от 24-ти септември до 17-ти октомври в Сливен, съобщиха от Драматичен театър „Стефан Киров“.

Театралното събитие започва на 24 септември с постановка на криминалния психологически трилър “Съмнение” от Джон Патрик Шанли на Драматичен театър “Никола Вапцаров” - Благоевград. Калин Врачански е в ролята на свещеник, изповядващ добродетелта на съчувствие и взаимопомощ, посочват организаторите.

На 1 октомври на сливенска сцена актьорите от Младежки театър „Николай Бинев“ представят пиесата „Опасни връзки“ на Шодерло дьо Лакло. На фокус са вечните теми за човешките надежди, страсти, влюбвания и предателства. 

За първи път Есенният театрален салон отваря врати за по-младата аудитория. На 4 октомври в камерната зала на театъра ще се състои премиерата на най-новия

Снежана Симеонова бе удостоена с Националната награда за скулптура на името на академик Иван Лазаров.

За четвърта поредна година Кюстендил бе домакин на тържествената церемония по връчване на Националната награда за скулптура "Акад. Иван Лазаров".

По традиция събитието е съпътствано с откриване на изложба на миналогодишния носител на наградата Крум Дамянов. За носители на наградата през 2024 год. бяха номинирани Георги Минчев, Емил Попов, Зиятин Нуриев, Снежана Симеонова и Стефан Лютаков, които бяха представени с основните им постижения.

По думите на организаторите за втори път в историята на Националната награда за скулптура на името на академик Иван Лазаров наградата се печели от жена. Статуетката бе връчена на Снежана Симеонова от кмета на община Кюстендил Огнян Атанасов.

Симеонова отбеляза, че за нея е изключителна чест да спечели наградата при така

Крис Гран поема по нов път с новата си песен „Промяната“, разказват от екипа на младия изпълнител.

По думите им песента е пикантна смесица от класическо поп звучене с премерена доза хип хоп и фънк емоция, и е преход към следващите музикални проекти на артиста. 

„Тази песен е провокирана от пренареждането на моя личен вътрешен свят и откриването на нови хоризонти. Донякъде „Промяната“ повдига и една много важна не само за мен, но и за цялото общество днес, тема – тази за психичното здраве“, казва изпълнителят.

Той е автор на музиката и текста, а по аранжимента работи заедно с Емилио Мархолев, Христо Нейчев. Парчето е записано в Sing Song Studio, където с гласовете си като беквокали се присъединяват и Миглена Русева от трио Trinity,

Колективна изложба на участници в петнадесетото издание на Националния пленер по живопис "Шуменско плато" беше открита на втория етаж на Художествена галерия "Елена Карамихайлова" в Шумен.

На церемонията присъства зам.-кметът на община Шумен доц. Виктория Ковчазова, която връчи грамоти за участие на авторите в изложбата.

Във форума се включиха десет художници. Петима от тях от Шумен и петима от други градове.

В пленера и изложбата участваха Галина Халачева и Николай Тодоров от Добрич, Милена Младенова от гр. Бяла, Петър Тепсизов от Ямбол, Пламен Бешков от Пловдив и членовете на Дружеството на шуменските художници: проф. Димитър Балкански, Емилия Дочева, Надежда Русева, Снежана Ценова и проф. Спартак Паскалевски.

Организатори на Националния пленер по живопис "Шуменско плато" са Община Шумен и Дружеството на шуменските художници. Съгласно статута на плене

Френската група Reaven представи новия си албум For Tomorrow на откритата сцена "Арт лято" във Велико Търново. В старата столица музикантите пристигнаха след участието си на фестивала Open Buzludzha и преди гостуването си на Varna Street Food Park.  

На великотърновската публика, сред която имаше и чужденци, Reaven предложиха характерния си инди рок звук с мелодии, преминаващи от акустични версии през танцувални поп мелодии до мощно рок звучене. Четиримата приятели Ромео (вокал и китара), Винс (барабани и бек вокал), Андре (клавир и беквокал) и Руди (бас и беквокал) изсвириха и най-новия си сингъл Never Let Me Go.

Новият албум на групата вече е представен на турнета в 15 европейски страни, а отделни песни са включени в плейлистите на радиостанции от 45 държави, посочиха организаторите на концерта. Във Велико Търново групата гостува за втори път, като час

Тръпка, гъдел, удоволствие, предизвикателство и чест. Така Донка Митева определя работата си с хора на Софийската филхармония. С усмивка отбелязва, че ансамблите в Берлин не се съвсем дисциплинирани, въпреки че германците са известни с дисциплината си.

„Хоровата музика има много важна роля и трябва да заема все повече място в нашия живот. И в България, и в Германия, ситуацията е много подобна. Много е важно как това ще бъде направено в училищата и как децата стигат до този момент – да започнат да пеят и да имат изобщо представата, че съществуват хорове“, смята Митева. Нейният личен свят извън нотите е не по-малко шарен – лети с парапланер, обича да се катери, да разхожда кучето си, да излиза със сина си и с приятели...

Холивудска звезда, муза на Алфред Хичкок, модна икона, принцеса на Монако - американката Грейс Кели покорява света през 50-те години на миналия век.

Днес се отбелязват 95 години от рождението на актрисата, сложила край на успешна, макар и кратка кинокариера, увенчана с награда "Оскар", в името на любовта и семейството. 

Грейс Кели се сбогува с Холивуд през 1956 г., когато се омъжва за принца на Монако - Рение Трети, и напълно се отдава на новата си житейска роля - на принцеса. Тогава мнозина приемат историята й като сюжет на съвременна приказка - американка без благородническо потекло успява да впечатли един от най-желаните ергени - младият принц, който вече е на трона. 

Докато Рение Трети превръща Монако в модерна монархия, то Грейс Кели й придава блясък с красотата, вродената си елегантност и благотворителни  дейности. Наричат принцесата "изгря

Очаква се оригиналният договор на „Бийтълс“ за свирене в клуб в Хамбург да достигне до близо 40 000 долара на предстоящ търг онлайн, съобщава ДПА.

Барабанистът Пийт Бест свири при първите участия на групата в Star-Club от 13 април до 31 май 1962 г. в западногерманския град, където те отиват, за да усъвършенстват уменията си. Тогава „Бийтълс“ свирят на откриването на новия клуб, който е с капацитет за 2000 души.

Когато „Бийтълс“ се завръщат в Хамбург през ноември 1962 г., Ринго Стар е вече барабанист, след като мениджърът им Брайън Ъпстийн уволнява Бест три месеца по-рано.

Договорът за музикално озвучаване между 1 и 14 ноември предвижда „Бийтълс“ да свирят по три часа на ден в отделни серии с едночасова почивка след всяко изпълнение.

Групата свири седем дни в една седмица със заплащане от 600 германски марк

Музиканти от САЩ и Франция ще партнират на Симфониета-Враца в първия концерт от цикъла „Месец на клавишите“, съобщиха от оркестъра. 

Аймо Пажин е сред изявените френски пианисти на своето време, а на диригентския пулт ще бъде американският музикант и композитор – Александър Фрей, който ще замести първоначално избрания Маркус Хубер. Фрей вече е работил в България с Варненската опера, където е поставил "Уестсайдска история", но за първи път се среща със Симфониета-Враца. По думите му оркестърът е млад, но много гъвкав, музикантите в него дават всичко от себе си, независимо дали са уморени, ако преди това са репетирали и нещо друго.

В днешния концерт публиката ще чуе произведенията на Бедржих Сметана – „Вълтава“ и „Из чешките поля и гори“, както и „Концерт за пиано и оркeстър № 2“ на Йоханес Брамс.

П

Дни на културно – историческото наследство в Батак ’ 2024 се подготвят в местния музей, съобщиха от културната институция. 

В рамките на три дни, между 29 октомври и 1 ноември, ще бъдат представени различни изложби.

В първия ден във фоайето на Исторически музей - Батак ще гостува Национален музей на образованието в Габрово с изложба „Едно място за всяко нещо и всяко нещо на мястото си”.

На същата дата ще бъдат представени презентации на теми "Батак 60 години град", "Александър Попов – успешният кмет",  "Борис Шаров – живот в дати" и "180 години с „Български буквар” на Георги Бусилин".  В музейна галерия „ Борис Шаров“ пък гостува изложба „Корейско изкуство”, добавят още от музея.

На 31 октомври отново във фоайето на музея ще се проведе инициативата "Рисуване и усмивки

Общо 22 постановки с участието на над 200 любители актьори са включени в програмата на националния фестивал на аматьорските театри „Камъка“ в Горна Оряховица, съобщи Ваня Недева от Народно читалище „Напредък 1869“ в железничарския град.

Културната институция ще е домакин на форума от 9 до 13 октомври, който организира със съдействието на Община Горна Оряховица и по инициатива на Младежки театър „Алтернатива” при читалището.

Фестивалът се провежда за пета година и е разделен на две възрастови групи – до 19 години и над 20 години, като няма ограничение в жанровете.

В първата ще се състезават 13 спектакъла, а във втората – девет.

В конкурсната програма са включени спектакли на театрални състави от различни области на България - София, Стара Загора, Ловеч, Велико Търново,  Габрово, Добрич, Варна и Бургас.

В интервю Донка Митева разказва за завръщането в родината и проектите, по които работи, за мотивацията на музиканта, за предизвикателството да дирижираш 450 човека, за професионалната дисциплина, за помощта, която предлага на по-младите си колеги, за журирането на конкурси по целия свят. И още: Имаше ли изненади в работата й с Националния филхармоничен хор? Кога осъзна, че е част от музикантска общност в Германия? Обнадеждаващ ли е интересът на публиката към хоровата музика? Означава ли, че България вече не е затворена страница за нея в професионално отношение?

Имате впечатляваща професионална биография на диригент. Какво си казвате сутрин, когато се събудите? 

- Аз много обичам работата си и наистина с удоволствие репетирам с хорове, оркестри, ансамбли. Преподавам и дирижиране. Когато се събудя сутрин, обикновено се радвам, че ще ходя на работа. Разбира се, в някои дни не е така, но като цяло обичам да работя с музика и с хора, които правят музика. 

Какво очаквате и изисквате от хората, с които работите? Какво те могат да очакват насреща от Вас? 

- Хората трябва да са мотивирани, но не винаги е така. Много зависи от моментното състояние. Разбира се, и моя задача е да мотивирам хората. И това е най-голямото богатство за един диригент – когато успееш ще мотивираш хората да дадат всичко възможно от себе си. Това е непрестанна работа и борба, за да може да се постигне висок резултат в музиката. Аз съм доста целеустремена. Имам много високи изисквания – и към себе си, и към хората, с които работя, но се опитвам да постигна това с уважителна и приятелска атмосфера. За мен това е много важно. 

Работите с ансамбли в Германия, Дания, Естония, Чехия, Унгария, Португалия, Ватикана. Китай.  Това едновременно ли се случва? 

- Различно е. В някои години съм много по-концентрирана в Германия например. Други години имам проекти, когато дирижирам или оркестри, или хорове, или правя ателиета с колеги в различни държави. Понякога съм в жури на различни конкурси. Така че има различни форми, в които мога да работя с хора от цял свят. 

Сега работите в България. Отдавна ли е планирано това идване? 

- Аз много се радвам, че имам тази възможност – да работя с Националния филхармоничен хор. Това наистина се случва за пръв път и за мен е голямо удоволствие и чест. Засега срещам само добри вибрации и отношение.

В последните над 20 години винаги съм работила в Германия или в други държави, тъй като живея там. Идвала съм в България с моя германски камерен хор, но за първи път, откакто съм напуснала страната, работя с български хор. 

Тръпка ли е това, че за първи път работите в България, със свои сънародници, на български език? 

- Да, абсолютно е тръпка, гъдел, удоволствие и предизвикателство. Още първия ден казах на колегите, че никога не съм репетирала на български, и отначало малко си търсех думите, тъй като репетирам основно на немски и английски. 

Винаги е предизвикателство да работиш с нови хора. За мен е специално, че съм в България, в София – в града, в който съм израснала, в който съм учила.

Имаше ли изненади в работата с нашия хор – не само като музикална подготовка и ниво, а и чисто организационно, например? 

- Смятам, че това е  процес. Сега съм тук само за седмица и за това време може много да се постигне, но това не е постоянно състояние. Моите ансамбли в Берлин понякога не са съвсем дисциплинирани, въпреки че германците са известни с дисциплината си. Но с времето хората свикват. Аз, по принцип, съм доста взискателна към дисциплината, особено към тези, с които работя постоянно. Те много добре го знаят и с времето човек свиква с динамиката на работата. Просто трябва да се работи за това и да има взаимно желание. 

Сработихте ли се бързо с нашия филхармоничен хор, получи ли се тази  химия, която, може би, всички творци търсят? 

- Да, според мен химията се получи. И, за моя радост, това стана сравнително бързо. Смятам, че всяка следваща репетиция става все по-добре и все по-добре, както и контактът помежду ни. Колегите все по-добре разбират какво точно искам, моята визия за музиката, за произведенията, за звука, който очаквам да се получи, и който е различен във всяко произведение. Целта е да се получи по-динамично представяне. 

От Вас ли дойде предложението за репертоара, по който работите в София?

- Да, от мен. Аз бях предложила и други неща. Програмата беше избрана заедно с ръководството на Софийската  филхармония. В  първата част е „Реквием“ от Морис Дюрюфле за смесен хор, във версията с орган – солист е Георги Бойкин. Във втората част са произведения от 20-и и 21-и век, от най-различни композитори, които дават възможност на хора да се разгърне в по-друга сфера. Знаете, акапелното пеене не е никак лесно. 

Липсва българска музика... 

- Да, липсва в тази програма. Но, може би, в бъдеще... 

От 2011 година сте художествен ръководител и диригент на „Колегиум музикум“ в Берлин, който се състои от над 450 певци и инструменталисти. Дирижирате и четирите състава – голям оркестър и ораториален хор, камерен оркестър и камерен хор. Как се справяте с толкова мащабен състав? 

- Да, това са четири ансамбъла – изключително от студенти или хора, които работят в университета, и в свободното си време се занимават с музика. Те, като цяло, са много мотивирани, много амбициозни, особено нашите представителни ансамбли. Големият симфоничен оркестър и камерният хор ходят често на фестивали и конкурси и печелят награди. Те имат голямо желание да музицират на много високо ниво, което много се доближава до това на професионалните ансамбли в Германия. И за мен е абсолютно щастие и чест, че мога да работя с тях. Репетираме всеки ден. Аз съм единственият диригент. 

Познавате ли лично всеки един от тези хора?

- Да. Може би не знам имената на всички от големия хор, защото това са над 200 души, но знам повечето. В големия хор има доста голямо текучество. Всеки семестър идват 40-50 нови изпълнители. В оркестрите е по-малко текучеството и там познавам всички, както и в камерния хор, защото са само 35 човека. 

В какво се състои тази помощ, която предлагате на млади хорови и оркестрови диригенти, и която, доколкото разбирам, сте готова да предложите и тук, в България?

- Да, със сигурност. В моите ансамбли има много възможности да се репетира с различни произведения. Аз преподавам и дирижиране като хоноруван преподавател в Университета по изкуствата в Берлин. Там имам студенти, някои от които започват съвсем от началото, други са по-напреднали. Когато имат някаква нужда, аз просто им давам възможност да дирижират при нас – било част от репетиция, или да запишат някакво произведение, което им трябва за прослушване или конкурс. Младите колеги винаги имат нужда от подобна подкрепа, а е трудно да бъде намерена, освен ако нямаш собствен ансамбъл.

Част от Вашата работа е журирането на конкурси – от Китай до Белгия. Има ли разлика между журирането в Китай и Европа? 

- Така се случи, че в последните шест-седем години все по-често ме канят като жури в конкурси, коeто за мен винаги е много, много любопитно. Защото имам възможност да видя съвсем различни хора от различни държави, различни репертоари, подходи. Това е много обогатяващо и за мен самата като диригент.

Смятам, че конкурсите като цяло са доста подобни като структура. И в Китай, и в Белгия се гледа какъв е звукът и интонацията, интерпретацията, стилистиката и всички тези показатели. По-скоро зависи кой точно седи в журито, защото ние всички имаме различен вкус. Знаете, конкурсите в музиката не са като конкурсите по математика. Малко по-субективни са. Така че много зависи каква е естетиката на хората, които са в едно жури. Понякога се доближаваме един до друг, понякога има много различни мнения. Понякога се водят дискусии с колеги, които също са интересни. Понякога се намира компромис. Понякога е много по трудно...

Защо не работите в България, защо напуснахте? 

- Напуснах България, защото исках да уча оркестрово дирижиране. В Националната музикална академия (НМА) следвах хорово дирижиране, а оркестрово дирижиране по това време не беше възможно за жени. Имаше такъв проблем и това ме много ме натъжи от една страна, но от друга страна ме мотивира. Това беше причината да потърся място, където мога да уча оркестрово дирижиране и така се озовах в Германия.

Приеха ме в няколко учебни заведения. Избрах Дюселдорф заради професора, който преподаваше. Смятах, че ще ми пасне добре. Така и стана, слава Богу.

По принцип, в онзи конкретен момент, нямах намерение да емигрирам или да ходя някъде. Просто, тук, така да се каже, не ми беше позволено, и аз отидох някъде, където ми беше позволено... 

Кога осъзнахте или усетите, че сте част от онази музикантска общност? 

- Това отнема известно време. Смятам, че по време на обучението си научих много неща – и по отношение на езика, както и репертоарно. Там работихме изключително за оперен репертоар, след което постъпих в операта в Мюнстер.

Първите три-четири години бяха много важни, но изминаха поне десет, докато вляза в звука, в сферата, в атмосферата. Не става от днес за утре... Смятам, че вече съм приета и се чувствам на мястото си. 

Остава ли Ви време за друго, освен за музика?

- Моят свят е доста шарен извън музиката, макар че аз наистина много интензивно се занимавам с музика. Но, когато не се занимавам с нея, се опитвам да правя съвсем други неща. Ходя по планините и на море. Летя с парапланер, обичам да се катеря. Също така ходя на разходки със семейството, с нашето куче, със сина ми, с приятели. Въобще, гледам да има някакъв баланс спрямо музиката. Много обичам да се срещам с хора, да разговарям, да се забавляваме. Търся този баланс, защото понякога музиката и работата надделяват...

Това, че вече работите у нас, означава ли, че България не е затворена страница в професионално отношение? 

- В никакъв случай не е затворена страница. Досега просто нямаше такава възможност. Аз съм отворена за проекти с България. На мен наистина ми доставя удоволствие да работя с колегите. Не си идвам твърде често, защото повечето ми проекти са някъде другаде. Ето, сега имам повод да се върна в България и това за мен наистина е много добре. Обикновено идвам с германските ансамбли. На 14 декември предстои ново гостуване с част от нашия оркестър и част от големия хор. 

И накрая, обнадеждаващ ли е интересът на публиката към хоровата музика, на фона на останалата част от класическата музика?

- Хоровата музика има много важна роля и трябва да заема все повече място в нашия живот. Между другото, и в България, и в Германия, ситуацията е много подобна. Много е важно как това ще бъде направено в училищата и как децата стигат до този момент – да започнат да пеят и да имат изобщо представата, че съществуват хорове. Нужна е много работа, и то в ранните години. Защото елитните хорове ходят по училищата, правят прослушвания и набират певци. Много е важно обаче да ги има не само тези елитни хорове, но да има и други, които не са чак толкова елитни и страхотни, но децата да могат да пеят. Това е образователна политика, която е много важна за всяка държава, не само за България. 

Имате предвид училищни и читалищни хорове... 

- Да, най-вече училищни. Защото читалищните дейности са нещо допълнително, докато всички ходят на училище. Там трябва да има повече възможности. Може би, няма да е най-високото ниво на света, но това не е важно. Важното е децата да имат допир с музиката. Иначе няма как да се продължи тази традиция. 

Донка Митева учи хорово дирижиране в НМА, в София, и оркестрово дирижиране във висшето училище за музика „Роберт Шуман”, в Дюселдорф. Участва в редица майсторски класове при Йорма Панула, Бенджамин Занде и Джанлуиджи Джелмети в академия „Киджана“ в Сиена, Кенет Кийслър и Джин Уанг. Носител е на множество стипендии, включително от фондацията „Рихард Вагнер“, академия „Киджана“, европейската академия „Монтепулчано” и фондацията „Ноел Мине”.

След обучението си в Дюселдорф, от 2007 до 2011 г., е диригент и хормайстор в Държавната опера, в Мюнстер, където дирижира продукции като „Летящият холандец“, „Тристан и Изолда” и „Парсифал” от Вагнер, „Борис Годунов” от Мусоргски, „Набуко“, „Аида” и „Риголето” от Верди, „Турандот“ от Пучини, „Лучия ди Ламермур“ от Доницети. За своите артистични постижения през 2011 е удостоена със специалната награда от Дружеството на приятелите на музиката и театъра в Мюнстер.

Работи с много ансамбли в Германия, Дания, Естония, Чехия, Унгария, Португалия, Южна Африка, Панама, Китай. Лауреат е на редица конкурси. През 2013 г. печели първа награда на Международния конкурс за млади диригенти в Санкт Петербург и трета награда на международния диригентски конкурс Jeunesse Musicales в Букурещ. На Международния хоров конкурс във Варна е отличена като най-добър диригент (2014), а в Grand Prix of Nations в Берлин – за „най-добро дирижиране и най-добра интерпретация” (2017).

От 2011 г. е художествен ръководител и диригент на „Колегиум музикум“ (Берлин), който се състои от над 450 певци и инструменталисти, студенти в Свободния и Техническия университет в Берлин. Носител е на много награди с камерния хор и симфоничния оркестър на колегиума, включително за най-добър хор на Германия през 2023 (Deutscher Chormeister).

Член е на жури в различни конкурси по целия свят, включително в Китай, Латвия, Южна Африка, Белгия, Португалия и Германия, както и на престижни международни събития като Световните хорови игри, Европейските хорови игри, „Гран при на нациите”. Между 2012 и 2018 г. е член на журито на градския сенат за култура и хорово изкуство в Берлин. От 2004 до 2006 г. е член на борда на Europa Cantat и председател на младежкия комитет на организацията. Член е на Световния хоров съвет.

През лятото на 2024 г. е диригент на „Еврохор“. Проектът за първи път се провежда в България. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
Христо Божков: Това са майстори на четката, улавяли психологизма в образите
Дилиана Перфанов: Харесвам реализма, но за да стигна до него, първо рисувах комикси и илюстрации
Виена отново е в ритъма на валса
„Предстоящо откриване“ - театър на сенките 35 години след падането на Берлинската стена
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Антония Велева: Вярвам, че всеки може да се поучи за това как се обича България
Творчески отражения
Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим
Под прожектора
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.