NRD Начало
Събота, 23 Ноември 2024
Начало Тонът на времето Проф. Здравка Василева: Художникът прави връзка между духовното и материалното, което за изкуствения интелект е непосилно
2884
Тонът на времето

Проф. Здравка Василева: Художникът прави връзка между духовното и материалното, което за изкуствения интелект е непосилно

Художниците са медиатор. Те са връзка между духовното и материалното. В художника е заложено изначално да си мечтае това, което прави, не само да има стойност, а и някаква мисия, по-голяма ценност, идея, която ще остане и ще се пренесе в бъдещето. В наше време обаче все повече се усложнява моята задача да убедя младите хора, че в това има смисъл, път, бъдеще, че всички световни музеи излагат живописни произведения и те са ценни и днес

| 02 Октомври 2024, 15:57 ч.
Проф. Здравка Василева: Художникът прави връзка между духовното и материалното, което за изкуствения интелект е непосилно
Проф. Здравка Василева: Художникът прави връзка между духовното и материалното, което за изкуствения интелект е непосилно
Снимка © DFA

Художниците са медиатор. Те са връзка между духовното и материалното. В художника е заложено изначално да си мечтае това, което прави, не само да има стойност, а и някаква мисия, по-голяма ценност, идея, която ще остане и ще се пренесе в бъдещето. В наше време обаче все повече се усложнява моята задача да убедя младите хора, че в това има смисъл, път, бъдеще, че всички световни музеи излагат живописни произведения и те са ценни и днес.

Има два вида диригенти. Едните са сопаджии с истински сопи. А другите са с истинска диригентска палка. Това мое мнение не е един вид нахалство, а преценка, защото съм преживял и следвал, учил съм се и съм наблюдавал най-големите диригенти на нашето столетие.

Думите са на големия български диригент Асен Найденов след гостуване зад граница.  

„Преди години бях поканен да дирижирам в Цариград, в Анкара и в Измир. Трябва да ви кажа, че турците ме посрещнаха изключително добре. Когато тръгнах една заран за репетицията, на входа на залата ме посрещна елегантен турчин с думите „Сопа вар?“. Вар значи има. Казах: „Вар!“ Защото имах палка. Оттогава научих, че турците наричат диригентската палка сопа. И това понятие, но вече наше, залегна в мисълта ми“, разказва Найденов.

„Беше изискан, възпитан човек, с

От 9 до 11 септември Силистра ще е домакин на шестото издание на Националния конкурс за млади изпълнители на популярна песен "Дунавски звезди“. Това съобщих от община Силистра, които заедно с музикалната компания "Сенс Мюзик" са организатори на проявата.

Вече са известни членовете на журито, което ще оценява изпълненията на младите таланти. Това са певицата Мими Иванова, композиторът Светослав Лобошки, музикалният продуцент и аранжор Николай Текелиев, певицата Дивна и Георги Дюлгеров. Специален гост на събитието ще бъде телевизионният водещ Костадин Филипов.

Програмата на конкурса започва на 9 септември с тържествено откриване на Площад "Свобода". На 10 септември ще се проведат конкурсните изпълнения в Драматичния театър в Силистра, а вечерта на ще има концерт под надслов "Пеещото жури" с участието на членовете на журито и лауреати от предишни издания на конкурса

Над 90 проекта са кандидатствали за сцената на Централните хали след отворената покана за културни проекти, която бе обявена през май, съобщават инициаторите от Kaufland.

Проектите са били оценени от обществен съвет в лицето на проф. д-р арх. Йорданка Кандулкова – архитект и преподавател в УАСГ, доц. д-р Венета Ханджийка-Янкулова – директор на Регионалния исторически музей в София, журналистите Даниел Ненчев и Константин Вълков, съоснователят на Free Sofia Tour – Стефан Огнянов и културният мениджър Петър Димитров. 

Общо 71 проекта ще бъдат реализирани в най-новото градско пространство до края на 2024 г. и през 2025 г. с комуникационна, техническа и логистична подкрепа от сцената домакин. 

Най-много предложения са получени в тематичните категории културно наследство, култура и изкуст

Британската група „Оейзис“ добави пет концертни дати в Южна Америка към турнето си през 2025 г., съобщи Скай нюз.

Лиъм и Ноел Галахър ще започнат турнето си на континента с два концерта в Аржентина, на стадион „Ривър Плейт“ в Буенос Айрес, на 15 и 16 ноември.

След това групата ще свири на националния стадион на Чили в Сантяго на 19 ноември, преди да отпътува за Сао Пауло в Бразилия за концерти на стадион „Морумби“ на 22 и 23 ноември.

Предварителната продажба на билети започна.

Билетите за концертите на група „Оейзис“ във Великобритания и Ирландия през следващото лято вече са разпродадени. На 31 август феновете се стекоха масово да купуват билети за концертите, но търсенето се превърна в хаос, с безкрайни списъци с чакащи и неизправности в официалните сайтове, особено в гиганта в продажбата на билети Ticket

С „Х“ откриват сезона на премиерите в Yalta Art Room.

Първите представления са на 29 и 30 септември, съобщават от сцената на независимото пространство за театър.

Спектакълът е по авторски текстове с цитати от Омар Хайям.

Васил Дуев-Тайг е в главната и единствена роля. Режисьор е Боян Крачолов. Включени са и авторски мисли на двамата артисти. Жанрът е сатира, разказват от екипа.

„Нека наречем „Х“ точката, в която се пресичат публичният ни образ – онзи, който конструираме за пред хората, който изрича и преповтаря всеизвестни констатации, който винаги върви леко прегърбен, поради невъзможността си да изрече това, което наистина мисли – и личният ни, никому непоказан такъв, чийто глас не можем да запушим, когато останем сами. Н

Това каза в интервю проф. Здравка Василева, която е преподавател и ръководител на катедра "Живопис" в Националната художествена академия (НХА) в София.

Тя гостува със своя самостоятелна изложба във варненската галерия „Ларго“. 

По думите й не може да отричаме съвременния живот или да го смятаме за по-лош отпреди. Но изкуството има механизма да ни одухотворява, да ни извисява и свързва с по-духовни категории, с ценности, за които забравяме в ежедневието си.

Попитана дали младите хора днес имат търпение да усвоят необходимите познания, за да станат добри живописци, тя каза, че това е много трудно. Младите са изкушени от интернет, медиите, визуалните образи, които преливат и изникват отвсякъде. Тази информираност е важна и за художника, но в чисто творческия процес има нужда понякога да сме абсолютно сами, за да си съберем мислите, емоциите и да концентрираме идея. 

Според нея навлизането на изкуствения интелект не е притеснително за визуалните артисти, защото той не може да внуши своето впечатление и идея за красивата природа, а само буквално да я пресъздаде. Това си остава ценното в художника. Неговата картина носи чувство и идея. 

Нова творба на Банкси - четвъртата за четири дни, се появи днес в Лондон, и беше открадната само час след като загадъчният художник съобщи за нея, предаде АФП. 

Както обикновено известният уличният артист от Бристол публикува в ранния следобед в Инстаграм снимка на най-новото си творение - вълк, нарисуван върху закрепена на покрив сателитна чиния, който сякаш вие срещу Луната. 
       
Час по-късно обаче свидетели са видели как мъже взимат творбата от квартал Пекъм в южната част на столицата и я отнасят със себе си.

Единият от тях казва, че е видял трима мъже, които са носили стълба. 

От лондонската полиция съобщиха, че са били повикани за "кражба на сателитна чиния, съдържаща произведение на изкуството", малко преди 14 часа местно време. 

Полицията каза, че води разследване и че на този етап не са извършени

Цигуларката Сойонг Юн свири в зала „България“ на 24 октомври, съобщават от Софийската филхармония.

Тя ще представи Концерт за цигулка и оркестър №1 от Сергей Прокофиев. Диригент на вечерта е Йи-Чен Лин. В програмата са включени още Симфонични танци от Сергей Рахманинов и Симфония №31 от Моцарт.

Престижното музикално списание Gramophone определя изпълненията на Сойонг Юн като „прецизни и изключително дисциплинирани“, а критиците на The Guardian заявяват, че „нейното техническо съвършенство винаги е поставено в услуга на музиката“.

Свири на цигулка на Джовани Батиста Гуаданини, изработена в Торино през 1773 г.

Сойонг Юн е родена на 28 октомври 1984 г. в Сеул. Носителка е на награди

С представление на операта „Тоска“ започна летният фестивал "Опера на върховете – Белоградчишки скали". За девети път Белоградчишката крепост се превръща в музикална сцена за любителите на оперното изкуство.

Създаването на фестивала “Опера на върховете – Белоградчишки скали“ е желание операта да се слее с природата. Така се получи едно истинско съчетание със самата природа на оперното изкуство - музика, театър, слово, игра, балет, танц, каза маестро Пламен Карталов. Тези божествени скали вдъхновяват и дават импулс на нещо, което е неповторимо. Много хора казват, че по целия свят няма такава среда, в която да се играе оперен спектакъл, допълни той. 

За първи път на фестивала има гостуващи певци във всеки спектакъл.

Със събитието Софийската опера и балет отбелязва Годината на Пучини - 165 години от рождението на композитора и

Премиера на филма „Проект КЕ70“ за подобряване на рекорда за преминаване на маршрута Ком – Емине с велосипед от Петър Матов ще се състои в Троян на 15 октомври, съобщи той самият.

Прожекцията, приходите от която ще отидат за закупуване на предпазни велосипедни каски за деца, ще бъде в салона на читалище „Наука – 1870 г.“ в Троян. 

Оператор и монтажист на филма е Валентин Маринов. Лентата обхваща не само преминаването на маршрута, но и тренировките преди него.

„Проект КЕ70“ е и името на проекта от ентусиасти и доброволци, създаден за да осъществи най-бързото преминаване по легендарния планински маршрут Е3, по-известен като Ком-Емине. „Екипът е много важен за едно такова преминаване и без помощта на хора такова рекордно преминаване не би могло да се случи“, посочи Матов.

Припомняме, че през

Мечето Падингтън най-накрая получи британски паспорт - 66 години, след като за първи път се споменава, че е пристигнало в Лондон, но няма да може да пътува надалече, съобщи Би Би Си.

В продължение на десетилетия Падингтън Браун е един от най-любимите и най-известни бежанци в Обединеното кралство.

Създателите на филма са поискали паспорт за перуанското мече, който да бъде използван като реквизит в третата продукция от поредицата "Падингтън в Перу".

Копродуцентът Роб Силва каза пред "Рейдио Таймс", че са поискали реплика, но са получили официален документ.

От британското Министерство на вътрешните работи обаче потвърдиха пред Би Би Си, че това е образец на документ и всъщност не може да се използва. 

На публикуваното изображение на документа се виждат името и фамилията на мечето - Падингтън Браун, както и датата и мястото на раждането му - Перу, 2

Иинтервюто:

Как се отнасят днешните студенти към живописта? Не се ли изкушават от новите изобразителни форми, които се практикуват в наше време? Вие самата изневерявали ли сте на живописта, за да пробвате нещо различно? 

- Наистина има много изкушения около нас и не знам до каква степен те са полезни. Моята работа е изключително отговорна и трудна, защото в днешното време, предлагащо най-различни алтернативни форми на изява във визуалните изкуства, е сложно да накарам един човек да повярва в творческия процес, който аз практикувам. 

За мен живописта е любов от пръв поглед от много години, така че не съм била силно изкушена от друга форма на изкуство. Разбира се в нея има много методи и начини да си помагаме в работата, но основният творчески процес е свързан с платното, боите и експериментите. С годините все повече се усложнява моята задача да убедя младите хора, че в това има смисъл, път, бъдеще, че всички световни музеи излагат живописни произведения, те са ценни и днес. Алтернативните съвременни форми понякога са нещо кратковременно, нетрайно като цел, резултат и смисъл. Съвременното изкуство понякога цели да ни покаже в екзистенциален, глобален и социален план, че няма нищо вечно и ние не сме завинаги тук. Докато живописта за мен лично има малко по-друга функция. Познавам темперамента и същността на много колеги и знам, че в художника е заложено изначално да мечтае това, което прави, не само да има стойност, а и някаква мисия, по-голяма ценност, идея, която ще остане и ще се пренесе в бъдещето. 

Как бихте нарекли тази роля и мисия на художника? 

- Може би медиатор. Използвам тази дума, защото художниците са връзка между духовното и материалното. Виждаме колко днешният свят е материален и меркантилен, макар понякога това да не е никак лошо. В никакъв случай не може да отричаме съвременния живот или да го смятаме за по-лош от преди. Но изкуството има механизма да ни одухотворява, да ни извисява и свързва с по-духовни категории, с ценности, за които забравяме в ежедневието си. 

Имат ли търпението младите хора днес да изучат всичко необходимо за живописта, свързано с познания за светлината, композицията, материалите, със съзерцание? 

- Младият човек няма търпение за нищо и трудно се концентрира в каквото и да е. Живописта е изкуство, което изисква не само търпение, а и постоянство, работа, вглъбяване, разбиране. Тя не се учи за година или две. Понякога процесът е свързан с приближаване или дистанциране, осмисляне. Човек трябва да забрави за работата си, за да може да я премисли наново, да я види с нови очи. Всичко това е много трудно за младите сега. Въпреки, че учат за художници, те са едни модерни хора, които са изкушени от интернет, медиите, визуалните образи, които преливат и изникват отвсякъде. Тази информираност е важна и за художника, но в чисто творческия процес има нужда понякога да сме абсолютно сами, за да си съберем мислите, емоциите и да концентрираме идея. 

Вечните неща, които сме свикнали да пораждат вдъхновение, устойчиви ли са във времето, стабилни ли са? Неща като детството, природата, светлината, морето. 

- За мен е така. Мисля, че смислените неща в изкуството са едни устойчиви архетипни моменти със значение. Детството е вдъхновение не само за художника, а за всеки човек за цял живот. То ни „размеква“, но винаги ни дава основа и мотив да продължим напред. Природата също е неизчерпаем източник на идеи. Няма по-виртуозен художник от божественото. Понякога се възхищаваме на залез или изгрев, но опитвайки се да го нарисуваме, получаваме сладникава кичозна картина. За да предадем тази хармония и светлина се иска не буквалното изобразяване, а преосмислянето и пречупването през нас самите, защото ние не сме просто механизъм за пресъздаване на натурата. За това вече е измислен изкуственият интелект, който ще помага в бъдеще, но той не притежава емоцията да внуши своето впечатление за красивата природа, не само буквално да я пресъздаде. Това е ценното в художника. 

Има ли притеснение във визуалните артисти от намесата на изкуствения интелект? 

- Аз не съм притеснена от факта, че изкуственият интелект навлиза все повече в професионалната сфера. Мисля, че художникът, артистът, дизайнерът може много умело да използва възможностите му като задава параметрите и не е воден от него, а го ползва в техническо отношение. Говорейки за живопис, категорично не се чувствам застрашена нито аз, нито студентите ми, защото смятам, че картината носи внушение, което една машина не може да създаде в никакъв случай. Тя може да ви нарисува човек или море, но няма да ви създаде емоцията и идеята за пространството. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Портрет на Артюр Рембо, нарисуван от Пол Верлен, ще бъде продаден на търг
Портрет на поета Артюр Рембо, нарисуван от неговия любовник Пол Верлен на неизвестна дата, ще бъде продаден на търг в Париж на 2 декември, предаде АФП. Първоначалната оценка на тв ...
Скарлет Йохансон празнува юбилея си заедно със своя брат близнак
Скарлет Йохансон е една от най-разпознаваемите актриси в света. През 2018 и 2019 г. става най-високоплатената актриса и е включвана многократно в списъка на „Форбс“. П ...
Рапърът Ръс ще има концерт у нас
Мултиплатиненият рапър, текстописец и продуцент Ръс (Russ) пристига в София, в зала 3 на НДК, на 10 декември, съобщават организаторите от Fest Team. С над 10 години активно творче ...
Лили Иванова: Този концерт беше по-специален
Вечните хитове на Лили Иванова огласиха тази вечер Сандански. Точно в 20:00 часа в препълнената зала на Дома на културата примата на българската естрада беше посрещната от своите п ...
Мартин Геновски: Исках да създам филм, който да вълнува публиката и да е за цялото семейство
Щастлив съм, защото исках да създам филм, който да вълнува публиката и да бъде подходящ за цялото семейство. От емоциите на зрителите виждам, че сме постигнали целта. Думите са на ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Антония Велева: Вярвам, че всеки може да се поучи за това как се обича България
Фотографска изложба "Босилеград преди и сега" и документалният филм "Твърди черупки" бяха представени тази вечер в Българския културно-информационен център в Скопие. „Вярвам ...
Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим
Рядка картина на Караваджо, изтерзания гений на светлосянката (киароскуро), ще бъде изложена за първи път в музей в Рим, който я е получил като изключителен заем от частна колекция ...
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
„Несломен“ е първият трак от новия албум на Димитър & Христо. В него се смесва вече утвърдения стил на дуета с малко по-неочаквано амплоа, информират от SingSong So ...
Шопен и Лист звучат в рецитал на Людмил Ангелов от „Европейски музикален фестивал“
Клавирен рецитал на Людмил Ангелов е следващото събитие от 24-тия „Европейски музикален фестивал“ в София. На 30 ноември пианистът излиза на сцената на зала „Бълг ...
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
На 29 ноември е премиерата на „Комедия от грешки“. Представлението на театър „София“ ще се играе на сцената на „Театро отсам канала“, информират ...
Тикер в 11:00 ч.
Фотографска изложба "Босилеград преди и сега" и документалният филм "Твърди черу ...
Начало Тонът на времето
2884
Тонът на времето

Проф. Здравка Василева: Художникът прави връзка между духовното и материалното, което за изкуствения интелект е непосилно

Художниците са медиатор.Те са връзка между духовното и материалното.

| 02 Октомври 2024, 15:57 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Проф. Здравка Василева: Художникът прави връзка между духовното и материалното, което за изкуствения интелект е непосилно
Проф. Здравка Василева: Художникът прави връзка между духовното и материалното, което за изкуствения интелект е непосилно
Снимка © DFA

Художниците са медиатор. Те са връзка между духовното и материалното. В художника е заложено изначално да си мечтае това, което прави, не само да има стойност, а и някаква мисия, по-голяма ценност, идея, която ще остане и ще се пренесе в бъдещето. В наше време обаче все повече се усложнява моята задача да убедя младите хора, че в това има смисъл, път, бъдеще, че всички световни музеи излагат живописни произведения и те са ценни и днес.

Това каза в интервю проф. Здравка Василева, която е преподавател и ръководител на катедра "Живопис" в Националната художествена академия (НХА) в София.

Има два вида диригенти. Едните са сопаджии с истински сопи. А другите са с истинска диригентска палка. Това мое мнение не е един вид нахалство, а преценка, защото съм преживял и следвал, учил съм се и съм наблюдавал най-големите диригенти на нашето столетие.

Думите са на големия български диригент Асен Найденов след гостуване зад граница.  

„Преди години бях поканен да дирижирам в Цариград, в Анкара и в Измир. Трябва да ви кажа, че турците ме посрещнаха изключително добре. Когато тръгнах една заран за репетицията, на входа на залата ме посрещна елегантен турчин с думите „Сопа вар?“. Вар значи има. Казах: „Вар!“ Защото имах палка. Оттогава научих, че турците наричат диригентската палка сопа. И това понятие, но вече наше, залегна в мисълта ми“, разказва Найденов.

„Беше изискан, възпитан човек, с

От 9 до 11 септември Силистра ще е домакин на шестото издание на Националния конкурс за млади изпълнители на популярна песен "Дунавски звезди“. Това съобщих от община Силистра, които заедно с музикалната компания "Сенс Мюзик" са организатори на проявата.

Вече са известни членовете на журито, което ще оценява изпълненията на младите таланти. Това са певицата Мими Иванова, композиторът Светослав Лобошки, музикалният продуцент и аранжор Николай Текелиев, певицата Дивна и Георги Дюлгеров. Специален гост на събитието ще бъде телевизионният водещ Костадин Филипов.

Програмата на конкурса започва на 9 септември с тържествено откриване на Площад "Свобода". На 10 септември ще се проведат конкурсните изпълнения в Драматичния театър в Силистра, а вечерта на ще има концерт под надслов "Пеещото жури" с участието на членовете на журито и лауреати от предишни издания на конкурса

Над 90 проекта са кандидатствали за сцената на Централните хали след отворената покана за културни проекти, която бе обявена през май, съобщават инициаторите от Kaufland.

Проектите са били оценени от обществен съвет в лицето на проф. д-р арх. Йорданка Кандулкова – архитект и преподавател в УАСГ, доц. д-р Венета Ханджийка-Янкулова – директор на Регионалния исторически музей в София, журналистите Даниел Ненчев и Константин Вълков, съоснователят на Free Sofia Tour – Стефан Огнянов и културният мениджър Петър Димитров. 

Общо 71 проекта ще бъдат реализирани в най-новото градско пространство до края на 2024 г. и през 2025 г. с комуникационна, техническа и логистична подкрепа от сцената домакин. 

Най-много предложения са получени в тематичните категории културно наследство, култура и изкуст

Британската група „Оейзис“ добави пет концертни дати в Южна Америка към турнето си през 2025 г., съобщи Скай нюз.

Лиъм и Ноел Галахър ще започнат турнето си на континента с два концерта в Аржентина, на стадион „Ривър Плейт“ в Буенос Айрес, на 15 и 16 ноември.

След това групата ще свири на националния стадион на Чили в Сантяго на 19 ноември, преди да отпътува за Сао Пауло в Бразилия за концерти на стадион „Морумби“ на 22 и 23 ноември.

Предварителната продажба на билети започна.

Билетите за концертите на група „Оейзис“ във Великобритания и Ирландия през следващото лято вече са разпродадени. На 31 август феновете се стекоха масово да купуват билети за концертите, но търсенето се превърна в хаос, с безкрайни списъци с чакащи и неизправности в официалните сайтове, особено в гиганта в продажбата на билети Ticket

С „Х“ откриват сезона на премиерите в Yalta Art Room.

Първите представления са на 29 и 30 септември, съобщават от сцената на независимото пространство за театър.

Спектакълът е по авторски текстове с цитати от Омар Хайям.

Васил Дуев-Тайг е в главната и единствена роля. Режисьор е Боян Крачолов. Включени са и авторски мисли на двамата артисти. Жанрът е сатира, разказват от екипа.

„Нека наречем „Х“ точката, в която се пресичат публичният ни образ – онзи, който конструираме за пред хората, който изрича и преповтаря всеизвестни констатации, който винаги върви леко прегърбен, поради невъзможността си да изрече това, което наистина мисли – и личният ни, никому непоказан такъв, чийто глас не можем да запушим, когато останем сами. Н

Тя гостува със своя самостоятелна изложба във варненската галерия „Ларго“. 

По думите й не може да отричаме съвременния живот или да го смятаме за по-лош отпреди. Но изкуството има механизма да ни одухотворява, да ни извисява и свързва с по-духовни категории, с ценности, за които забравяме в ежедневието си.

Нова творба на Банкси - четвъртата за четири дни, се появи днес в Лондон, и беше открадната само час след като загадъчният художник съобщи за нея, предаде АФП. 

Както обикновено известният уличният артист от Бристол публикува в ранния следобед в Инстаграм снимка на най-новото си творение - вълк, нарисуван върху закрепена на покрив сателитна чиния, който сякаш вие срещу Луната. 
       
Час по-късно обаче свидетели са видели как мъже взимат творбата от квартал Пекъм в южната част на столицата и я отнасят със себе си.

Единият от тях казва, че е видял трима мъже, които са носили стълба. 

От лондонската полиция съобщиха, че са били повикани за "кражба на сателитна чиния, съдържаща произведение на изкуството", малко преди 14 часа местно време. 

Полицията каза, че води разследване и че на този етап не са извършени

Цигуларката Сойонг Юн свири в зала „България“ на 24 октомври, съобщават от Софийската филхармония.

Тя ще представи Концерт за цигулка и оркестър №1 от Сергей Прокофиев. Диригент на вечерта е Йи-Чен Лин. В програмата са включени още Симфонични танци от Сергей Рахманинов и Симфония №31 от Моцарт.

Престижното музикално списание Gramophone определя изпълненията на Сойонг Юн като „прецизни и изключително дисциплинирани“, а критиците на The Guardian заявяват, че „нейното техническо съвършенство винаги е поставено в услуга на музиката“.

Свири на цигулка на Джовани Батиста Гуаданини, изработена в Торино през 1773 г.

Сойонг Юн е родена на 28 октомври 1984 г. в Сеул. Носителка е на награди

С представление на операта „Тоска“ започна летният фестивал "Опера на върховете – Белоградчишки скали". За девети път Белоградчишката крепост се превръща в музикална сцена за любителите на оперното изкуство.

Създаването на фестивала “Опера на върховете – Белоградчишки скали“ е желание операта да се слее с природата. Така се получи едно истинско съчетание със самата природа на оперното изкуство - музика, театър, слово, игра, балет, танц, каза маестро Пламен Карталов. Тези божествени скали вдъхновяват и дават импулс на нещо, което е неповторимо. Много хора казват, че по целия свят няма такава среда, в която да се играе оперен спектакъл, допълни той. 

За първи път на фестивала има гостуващи певци във всеки спектакъл.

Със събитието Софийската опера и балет отбелязва Годината на Пучини - 165 години от рождението на композитора и

Премиера на филма „Проект КЕ70“ за подобряване на рекорда за преминаване на маршрута Ком – Емине с велосипед от Петър Матов ще се състои в Троян на 15 октомври, съобщи той самият.

Прожекцията, приходите от която ще отидат за закупуване на предпазни велосипедни каски за деца, ще бъде в салона на читалище „Наука – 1870 г.“ в Троян. 

Оператор и монтажист на филма е Валентин Маринов. Лентата обхваща не само преминаването на маршрута, но и тренировките преди него.

„Проект КЕ70“ е и името на проекта от ентусиасти и доброволци, създаден за да осъществи най-бързото преминаване по легендарния планински маршрут Е3, по-известен като Ком-Емине. „Екипът е много важен за едно такова преминаване и без помощта на хора такова рекордно преминаване не би могло да се случи“, посочи Матов.

Припомняме, че през

Мечето Падингтън най-накрая получи британски паспорт - 66 години, след като за първи път се споменава, че е пристигнало в Лондон, но няма да може да пътува надалече, съобщи Би Би Си.

В продължение на десетилетия Падингтън Браун е един от най-любимите и най-известни бежанци в Обединеното кралство.

Създателите на филма са поискали паспорт за перуанското мече, който да бъде използван като реквизит в третата продукция от поредицата "Падингтън в Перу".

Копродуцентът Роб Силва каза пред "Рейдио Таймс", че са поискали реплика, но са получили официален документ.

От британското Министерство на вътрешните работи обаче потвърдиха пред Би Би Си, че това е образец на документ и всъщност не може да се използва. 

На публикуваното изображение на документа се виждат името и фамилията на мечето - Падингтън Браун, както и датата и мястото на раждането му - Перу, 2

Попитана дали младите хора днес имат търпение да усвоят необходимите познания, за да станат добри живописци, тя каза, че това е много трудно. Младите са изкушени от интернет, медиите, визуалните образи, които преливат и изникват отвсякъде. Тази информираност е важна и за художника, но в чисто творческия процес има нужда понякога да сме абсолютно сами, за да си съберем мислите, емоциите и да концентрираме идея. 

Според нея навлизането на изкуствения интелект не е притеснително за визуалните артисти, защото той не може да внуши своето впечатление и идея за красивата природа, а само буквално да я пресъздаде. Това си остава ценното в художника. Неговата картина носи чувство и идея. 

Иинтервюто:

Как се отнасят днешните студенти към живописта? Не се ли изкушават от новите изобразителни форми, които се практикуват в наше време? Вие самата изневерявали ли сте на живописта, за да пробвате нещо различно? 

- Наистина има много изкушения около нас и не знам до каква степен те са полезни. Моята работа е изключително отговорна и трудна, защото в днешното време, предлагащо най-различни алтернативни форми на изява във визуалните изкуства, е сложно да накарам един човек да повярва в творческия процес, който аз практикувам. 

За мен живописта е любов от пръв поглед от много години, така че не съм била силно изкушена от друга форма на изкуство. Разбира се в нея има много методи и начини да си помагаме в работата, но основният творчески процес е свързан с платното, боите и експериментите. С годините все повече се усложнява моята задача да убедя младите хора, че в това има смисъл, път, бъдеще, че всички световни музеи излагат живописни произведения, те са ценни и днес. Алтернативните съвременни форми понякога са нещо кратковременно, нетрайно като цел, резултат и смисъл. Съвременното изкуство понякога цели да ни покаже в екзистенциален, глобален и социален план, че няма нищо вечно и ние не сме завинаги тук. Докато живописта за мен лично има малко по-друга функция. Познавам темперамента и същността на много колеги и знам, че в художника е заложено изначално да мечтае това, което прави, не само да има стойност, а и някаква мисия, по-голяма ценност, идея, която ще остане и ще се пренесе в бъдещето. 

Как бихте нарекли тази роля и мисия на художника? 

- Може би медиатор. Използвам тази дума, защото художниците са връзка между духовното и материалното. Виждаме колко днешният свят е материален и меркантилен, макар понякога това да не е никак лошо. В никакъв случай не може да отричаме съвременния живот или да го смятаме за по-лош от преди. Но изкуството има механизма да ни одухотворява, да ни извисява и свързва с по-духовни категории, с ценности, за които забравяме в ежедневието си. 

Имат ли търпението младите хора днес да изучат всичко необходимо за живописта, свързано с познания за светлината, композицията, материалите, със съзерцание? 

- Младият човек няма търпение за нищо и трудно се концентрира в каквото и да е. Живописта е изкуство, което изисква не само търпение, а и постоянство, работа, вглъбяване, разбиране. Тя не се учи за година или две. Понякога процесът е свързан с приближаване или дистанциране, осмисляне. Човек трябва да забрави за работата си, за да може да я премисли наново, да я види с нови очи. Всичко това е много трудно за младите сега. Въпреки, че учат за художници, те са едни модерни хора, които са изкушени от интернет, медиите, визуалните образи, които преливат и изникват отвсякъде. Тази информираност е важна и за художника, но в чисто творческия процес има нужда понякога да сме абсолютно сами, за да си съберем мислите, емоциите и да концентрираме идея. 

Вечните неща, които сме свикнали да пораждат вдъхновение, устойчиви ли са във времето, стабилни ли са? Неща като детството, природата, светлината, морето. 

- За мен е така. Мисля, че смислените неща в изкуството са едни устойчиви архетипни моменти със значение. Детството е вдъхновение не само за художника, а за всеки човек за цял живот. То ни „размеква“, но винаги ни дава основа и мотив да продължим напред. Природата също е неизчерпаем източник на идеи. Няма по-виртуозен художник от божественото. Понякога се възхищаваме на залез или изгрев, но опитвайки се да го нарисуваме, получаваме сладникава кичозна картина. За да предадем тази хармония и светлина се иска не буквалното изобразяване, а преосмислянето и пречупването през нас самите, защото ние не сме просто механизъм за пресъздаване на натурата. За това вече е измислен изкуственият интелект, който ще помага в бъдеще, но той не притежава емоцията да внуши своето впечатление за красивата природа, не само буквално да я пресъздаде. Това е ценното в художника. 

Има ли притеснение във визуалните артисти от намесата на изкуствения интелект? 

- Аз не съм притеснена от факта, че изкуственият интелект навлиза все повече в професионалната сфера. Мисля, че художникът, артистът, дизайнерът може много умело да използва възможностите му като задава параметрите и не е воден от него, а го ползва в техническо отношение. Говорейки за живопис, категорично не се чувствам застрашена нито аз, нито студентите ми, защото смятам, че картината носи внушение, което една машина не може да създаде в никакъв случай. Тя може да ви нарисува човек или море, но няма да ви създаде емоцията и идеята за пространството. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Портрет на Артюр Рембо, нарисуван от Пол Верлен, ще бъде продаден на търг
Скарлет Йохансон празнува юбилея си заедно със своя брат близнак
Рапърът Ръс ще има концерт у нас
Лили Иванова: Този концерт беше по-специален
Мартин Геновски: Исках да създам филм, който да вълнува публиката и да е за цялото семейство
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Антония Велева: Вярвам, че всеки може да се поучи за това как се обича България
Творчески отражения
Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим
Под прожектора
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.