NRD Начало
Петък, 22 Ноември 2024
Начало Творчески отражения Живко Седларски: Металът е моето изразно средство, с него съм най-свободен
2872
Творчески отражения

Живко Седларски: Металът е моето изразно средство, с него съм най-свободен

Изложба на художника Живко Седларски гостува във Фестивалния комплекс във Варна. Авторът, който живее във Франция, е известен като „рицарят на стоманените дами“. За изявата си в крайморския град той е избрал да покаже част от своите известни пластики рокли, стоманени дървета, каквито прави до 2008 г., и произведения от серия „Море - земя“, реализирана във Франция

| 01 Октомври 2024, 15:33 ч.
Живко Седларски: Металът е моето изразно средство, с него съм най-свободен
Живко Седларски: Металът е моето изразно средство, с него съм най-свободен
Снимка © БТА

Изложба на художника Живко Седларски гостува във Фестивалния комплекс във Варна.

Изложбата с близо 200 дизайнерски творби на Салвадор Дали остава да гостува в Ямбол до 20 септември поради голям интерес, съобщиха от културния отдел на Общината. Тя е от частната колекция "Кесаури" (Франция) и бе открита в културно-информационния център „Безистен“ в началото на април тази година. 

Изложбата представя различни области от творчеството на известния испански художник, скулптор, кинодеец и писател – рекламни творби, вратовръзки, ситопечат върху коприна, сребърни барелефи, бижута, скулптури, гоблени и експонати свързани с родния му град Фигерас.

Любопитен акцент в нея е разделът, който показва творения на Дали в областта на козметиката. През 1981 г., след като завършва картината „Привидение на Афродита Книдска“, той скицира шише за парфюм, впечатлен от богинята на красотата и любовта. Точно тази скица вдъхновява

Изложбата Liminal на художничката Мариана Смит ще гостува в галерия "Ателие" на бургаския филиал на Националната художествена академия. Откриването е предвидено за 7 октомври, съобщават от висшето учебно заведение в морския град.

Експозицията включва пейзажи, свързани с различни места като Венеция, пространствата Burren в Ирландия, калифорнийските секвои, както и творби, базирани на лични спомени.

В поредицата от творби за Венеция тя прави подобие на колаж от историите за преместване на основата на собствените си преживявания и на колекцията от есета за Венеция Watermark от Йосиф Бродски, създадени по време на резиденции в Международното училище за графика във Венеция, Италия.

"Вече бях прочела творбата на Бродски преди първата си лична среща с Венеция, където бях поразена от необичайното усещане, че имам спомени за място, което виждам за първи път. Фрагментира

Драматичният театър в Търговище ще гостува на сцената на театър "Българска армия" през октомври. Софийската публика ще може да гледа постановката „Страст под брястовете“ на режисьора Денислав Янев, съобщиха от ръководството на културната институция.

Сюжетът на пиесата се фокусира върху семейството на силно религиозния и деспотичен фермер Ефрем Кебът. Останал на два пъти вдовец, той запълва живота си и този на тримата си синове с непосилен труд и напрежение относно полагаемото след време наследство. Така той копае невидими пропасти между членовете на семейството, повдигат завесата от театралната трупа. 

Новината за внезапната женитба на възрастния фермер с много по- младата от него и нуждаеща се от дом Абби изгонва по-големите синове на запад, като оставя най-малкият син Ибън сам да води битката за законното му право върху земята.

Трагически стр

По-лесно е да се разведеш два пъти, отколкото да влезеш в Залата на славата на рокендрола, каза Шер на церемонията по въвеждането си в събота вечер, съобщи АФП. 

Промених звука на музиката завинаги, заяви още Шер, която е истинска икона в музиката на 70-те и 80-те години на 20-и век, по време на речта си. Преди година певицата остро разкритикува Залата на славата на рокендрола за това, че я пренебрегва. 

Британско-албанската попзвезда Дуа Липа откри церемонията с кавър на парчето на Шер Believe. Този хит е един от първите, които използват автонастройката като инструмент. 

Днес Старозагорският куклен театър ще вземе участие в 13-тото издание на Международния фестивал за уличен и куклен театър „Панаир на куклите“, който се провежда в София. Това съобщиха от пресцентъра на културната институция.

Зрителите ще могат да се насладят на авторския спектакъл на Анна-Валерия Гостанян „Парченце от луната“. Гостанян е и режисьор на постановката, сценографията е дело на Наталия Гочева, композитор е Пламен Петков. Участие вземат артистите Биляна Райнова, Любомир Желев и Антония Кундакова/Мария Джойкева-Денева.

Историята, в която се преплитат любовта и приятелството, е част от репертоара на Държавна опера Стара Загора от май м.г.

В „Панаир на куклите” тази година участват 13 чужди трупи от 10 страни, както и 9 български театри и трупи. „В рамките на фестивала с нетърпение очакваме всички почитатели на н

Авторът, който живее във Франция, е известен като „рицарят на стоманените дами“.

За изявата си в крайморския град той е избрал да покаже част от своите известни пластики рокли, стоманени дървета, каквито прави до 2008 г., и произведения от серия „Море - земя“, реализирана във Франция. Редом със скулптурите са представени и рисунки на твореца, които са част от работния му процес по осмислянето на една скулптурна работа, сподели той. 

Изложбата се нарича Haute couture - Haute soudure (Висша мода - Висша заварка) и предшества традиционния Салон на изкуствата в НДК, чиято програма с различни жанрове ще присъства и във Варна през 2025 г. Седларски гостува в крайморския град веднага след представянето си в София. По време на откриването тази вечер ще бъде представена и триезичната книга-албум Haute soudure, Zhivko Sedlarski, ART. 

Живко Седларски е роден в Елхово и е син на живописеца Кольо Седларски. Завършил е специалност скулптура в Националната художествена академия при проф. Величко Минеков. Негови творби са притежание на музеи, галерии и частни колекции в България, Франция, Белгия, Германия, Испания, Швейцария, САЩ, Ливан, Китай и други страни по света. Реализирал е мащабни пластики, които се намират у нас в Поморие, Карлово, Бургас, както и на три континента по света. Най-успешната му работа е роклята „Дъга в нощта“, която е изпълнявана от различен материал. Версия от смола може да се види в изложбата във Варна.  

В интервю Живко Седларски разказа повече за началото на своя творчески път, избора на изразни средства, намирането на пътя на художника в епохата, в която твори, и за мястото на българското изкуство на световната сцена:

Русенската опера ще представи "Трубадур" - от Верди, утре вечер в Доходното здание в Русе. Това съобщи пиарът на културния институт Диана Димитрова. 

Диригент ще бъде маестра Вилиана Вълчева. 

"Трубадур" е може би най-голямото пиршество за певци, създавано някога в историята на операта. Всяка от главните роли се е превърнала в емблема за съответния глас", казва Вълчева. Диригент на хора ще бъде Стелияна Димитрова-Хернани. Режисурата е на Асен Шопов, а художник е Иван Савов.

В ролята на граф Ди Луна ще се представи баритонът Александър Крунев, а като Леонора на сцената ще му партнира Владислава Гарвалова. В Азучена ще се превъплъти Андреана Николова, Манрико ще бъде Борис Луков, а Ферандо - Момчил Миланов. В спектакъла участват хор и оркестър на Русенската опера.

Кратко съдържание:

Първо действие – „

"Оейзис" истерия завладя света, след като братята Ноел и Лиъм Галахър обявиха, че се събират за серия от концерти през 2025 г. 

Двамата отново ще имат съвместни сценични изяви след сериозния разрив, довел и до разпадането на британската група през 2009 г. Тогава, малко преди концерт в Париж, китаристът и основен автор на песни Ноел обяви, че не може повече да работи с брат си. Шоуто не се състоя, а от "Оейзис" обявиха, че спират да съществуват. 

Почитателите на музиката на братята Галахър от доста време се надяват, че групата, сформирана първоначално през 1991 г., ще се събере отново, особено след като в последните години има индикации, че отношенията между Лиъм и Ноел се затоплят.

На 27 август т.г., точно в 8 часа сутринта британско време, беше съобщено, че те ще се качат заедно на сцената през лятото догодина за първи път от 16 години, като засега са п

Ако не пея, съм никой. Операта е между публиката и артиста. Нашата връзка е Бога, казва Камен Чанев.

Днес се навършват 60 години от рождението на именития оперен певeц.

Той е роден на 27 август 1964 г. в Сливен, където завършва гимназията с преподаване на западни езици „Захари Стоянов“. 

Още преди да тръгне на училище, Камен започва да пее в детския хор „Дружна песен“ – Сливен, под ръководството на Методи Григоров. След 7-и клас пее в смесения хор „Добри Чинтулов“. В последния клас на гимназията започва да ходи на уроци при проф. Сима Иванова. Всяка събота и неделя пътува с кола от Сливен до София за тези уроци. След това пее в ансамбъла на Строителните войски при Валентин Бобевски. 

Камен Чанев учи в Националната музикална академия &b

Второто издание на 8(ocho) Latín Fest ще се състои на 28 септември на софийската улица „Триадица“, която ще бъде затворена за коли. Програмата е подходяща за всякакви възрастови групи, уточняват организаторите.

По думите им събитието набляга над представянето на авторска музика с висока художествена стойност, изпълнена от професионални музиканти. Програмата включва работилници, танцови класове, музика на живо, занимания за деца. Участие ще вземат групите Free4All , Banda del Padre, DJ Bululú, Calandria и Tropical B.

Целта е да се популяризира културата на Латинска Америка в България чрез музика, танци, типична храна, пресъздавайки карнавалната атмосфера на топлите страни. Ще има уъркшоп перкусии с Buny, Piero and Dizzy и аfro-latin уъркшоп с Maria Cossa, зумба с Ramó

Проф. Атанас Тотляков, куратор на изложбата „Метарезерви – вариации на метамодерни теми", заяви , че концепцията за експозицията не е нова, а от 2023 г.

Той отбеляза, че участниците искат периодът от 20 години между последното проведено международно биенале на съвременното изкуство в Шумен и проектът „Метарезерви" да бъде акумулиран и събран като резерв към всичко това, което съвременното изкуство може да постави на днешния ден.

„Изключително смесени са формите на произведенията, няма ограничение за тях. Включени са както постмодерни обекти и инсталации, документирани пърформанси, така и модерни средства на живописта, рисунката и начините, по които те могат да бъдат смесени в едно ново начало, което всъщност наричаме метамодернизъм", добави проф. Тотляков.

Той отбеляза, че в изложбата участват преподаватели и студенти от Великотърновския

Кога разбрахте, че скулптурата е Вашият път на изразяване?

- В детските си години бях залепен за баща ми, дори съм се цапал от неговата палитра с маслени бои. Беше ми много интересно. Той непрекъснато рисуваше, а в събота и неделя, за почивка, отивахме сред природата с негови колеги от Академията, за да „ловят“ пейзажи. 

Баща Ви насърчаваше ли Ви да рисувате?

- Не ми е казвал какво да правя, не ми се месеше, но аз не можех да смесвам боите като него. Един ден му казах, че ме ядосва, че моят пейзаж не става като неговия, а той отвърна: „Ако стане, язък за мене!“. Не знам как стана, но започнах да търся моите изразни средства повече във формата. Избрах за средното си образование Техникума по керамика и стъкло, защото там имаше много часове по скулптура. Преподаваше ни Христо Песев, той ме вдъхновяваше да търся. После естественият път се продължа бе в Академията и там започна професионалният ми живот. 

Значимо ли е влиянието върху студентите на преподавателите в Академията и после наложи ли се да бягате от него, за да намерите себе си? 

- Академията имаше много богата библиотека и като студент аз откривах там работи на западните си колеги, които срещнах вече в действителност, когато завърших и тръгнах да пътувам. След образованието продължих да търся съвременен и различен начин на израз, който да бъде новост. Исках да измисля нещо свое. Хората харесваха нещата, които правех. През 2008 г. създадох първата рокля от метал и тя даде началото на дълга серия. Покрай нея се върнах несъзнателно към онова, което бях учил в Академията, припомних си уроците по анатомия, за да бъда верен в изграждането на скулптурата. Така че имаше един етап в опит да се измъкна от академизма, но след това се оказа, че той е много полезен. Успокоявах се с мисълта за Бари Фланаган, който е станал известен с модерни авангардни работи, но в един момент решава, че това не го задоволява и се връща към академизма, към това да бъде верен на формата. 

Това означава ли, че сте намерили златната среда между хипермодернизма и старите форми, които са позагърбени днес? 

- Смятам, че не трябва да се връщаме към миналото. Не може да допуснем да правим едно и също, всеки трябва да си научи урока и да избере своя път. Моят духовен баща е Микеланджело и съм се учил да чукам камъка от неговата история. Но той е творил преди петстотин години, нека оставим това, което е създал и да тръгнем да търсим нещо друго в XXI век. Когато отидох във Франция всички музеи и галерии бяха на мое разположение. Като френски гражданин обиколих Европа и САЩ, видях както неща, които ми харесват, така и други, и това е част от моето изграждане. 

Според Вас кое е най-високото достижение на съвременното изкуство? Свободата ли? 

- Свобода винаги е имало. Може би в Египет не са можели да правят нещо извън канона, но гърците излизат от формата и раздвижват тялото. После тялото бива облечено заради религията, за да се стигне до Роден, който отново го съблича и оттам нататък може да се говори вече за тотална свобода. Днес всеки може да се изрази по приятен за него начин. Има демокрация, но тя стига пък до субективното мнение на галериста и зрителя. Моето слово е формата, но в залата влизат хора, които го харесват и други, които не го приемат. 

Как стои България на сцената на световното визуално изкуство? 

- Границите са отворени, всеки може да следи, да се информира. В България има автори, които създават нови неща, които може би са научили някъде другаде, но все още виждам в галериите, че напредването не върви много бързо. Може би учителите не обръщат достатъчно внимание на съвременността. 

Имате ли любим материал? 

- Тези дни си мислех за това, защото току-що направих една скулпура от камък в Раювци в Еленския Балкан. Дълги години не бях докосвал този материал и там си дадох сметка, че металът си остава моето средство за израз. С него съм най-свободен. Мога да създам една форма и ако не я харесам, да я направя наново, както е при рисунката, която можеш да преправиш с гума. Сгрешиш ли при камъка, трябва да променяш формата. Така три пъти я променях в Раювци, докато бе готова. Сега е изложена в парка там. Работя и със смола, дърво и други материали, но свободата ми е в метала. 

Правите ли мащабни пластики в градска среда? 

- Още след завършването си в края на 80-те години получих три държавни поръчки. Едната беше „Майката“, която изобразяваше жена, очакваща завръщането от фронта на своя съпруг, баща или син. Беше поръчана от една община, но след промените те не платиха излятата от бронз скулптура и тя остана в леярната, където постепенно е била затрупана с отпадъци. Намери се през 2013 г., когато я видели натоварена на волска каруца да я карат за вторични суровини и се обадили в полицията. Кметът на Карлово поръчва да я почистват и я слагат на входа на града откъм Пловдив, където е и сега. Благодарен съм на съдбата, че бе спасена. Другите две поръчки не се реализираха. Правил съм четириметрова фигура рокля - сирена за хотел в Поморие. Роклята ми, наречена „Дъга в нощта“, съществува в различни варианти на различни места. Първата е във Франция. Има я от варовик в Бургас. Заглавието е по песен на Рони Джеймс Дио, която ме осени една вечер, докато гледах първата скулптура от стомана да блести от нощното осветление в ателието. 

В България преди промените имаше държавна комисия по скулптура и не можеше всеки да поставя каквото където си иска. Тогава не бях съгласен с начина, по който тя практикуваше, защото бяхме подчинени на няколко личности, които диктуваха техния вкус във всичко. Сега има свобода, но все пак трябва да се внимава какво и на кого се поръчва, какви художествени качества има то, защото тези творби възпитават хората. 

Изложбата на Живко Седларски във Фестивалния комплекс във Варна ще остане до 16 октомври. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Певецът Стромай беше отличен от краля на Белгия - Филип, за изключителни заслуги в областта на изкуството, литературата или науката, на церемония в двореца в Брюксел, предаде АФП. ...
Pink Floyd History ще възродят магията на легендарната група
Спектакълът Pink Floyd History Live е музикално и мултимедийно шоу, което пресъздава пет десетилетия музикални шедьоври на легендарната група Pink Floyd. Водени от страстта си към ...
Венецианският театър „Ла Фениче“ отмени първото си представление за сезона
Венецианският музикален театър „Ла Фениче“ във Венеция отмени първото си представление за сезона за първи път от повече от 30 години насам поради протест на персонала, ...
Първото си постоянно шоу в Европа на „Сирк дю Солей“ ще започне в Берлин през ноември 2025 г.
„Сирк дю Солей“ ще представи първото си постоянно шоу в Европа в театъра на „Потсдамер плац“ в Берлин през 2025 година, предаде Ройтерс. Шоуто е наречено A ...
Банан, провъзгласен за произведение на изкуството, беше продаден за 6,2 милиона долара на търг на "Сотбис" в Ню Йорк
Банан, залепен на стената със сребристо тиксо - творба на италианския концептуален художник Маурицио Кателан, предизвика поредната сензация на пазара на изкуство в Ню Йорк, след ка ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Берлинският театър „Шаубюне“ е застрашен от фалит заради намаляване на бюджета
Берлинският театър „Шаубюне“, който е един от най-известните европейски театри с авангардните си постановки, е застрашен от фалит заради големите бюджетни съкращения, п ...
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Фестивалът на оперното и балетно изкуство (ФОБИ) в Стара Загора дава посока в лабиринта от музикални събития, каза директорът на Държавната опера в града Огнян Драганов при открива ...
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Певецът Стромай беше отличен от краля на Белгия - Филип, за изключителни заслуги в областта на изкуството, литературата или науката, на церемония в двореца в Брюксел, предаде АФП. ...
Pink Floyd History ще възродят магията на легендарната група
Спектакълът Pink Floyd History Live е музикално и мултимедийно шоу, което пресъздава пет десетилетия музикални шедьоври на легендарната група Pink Floyd. Водени от страстта си към ...
Венецианският театър „Ла Фениче“ отмени първото си представление за сезона
Венецианският музикален театър „Ла Фениче“ във Венеция отмени първото си представление за сезона за първи път от повече от 30 години насам поради протест на персонала, ...
Тикер в 18:00 ч.
Берлинският театър „Шаубюне“, който е един от най-известните европей ...
Начало Творчески отражения
2872
Творчески отражения

Живко Седларски: Металът е моето изразно средство, с него съм най-свободен

Авторът, който живее във Франция, е известен като „рицарят на стоманените дами“.За изявата си в крайморския град той е избрал да покаже част от своите известни пластики рокли, стоманени дървета, каквито прави до 2008 г., и произведения от серия „Море - земя“, реализирана във Франция.

| 01 Октомври 2024, 15:33 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Живко Седларски: Металът е моето изразно средство, с него съм най-свободен
Живко Седларски: Металът е моето изразно средство, с него съм най-свободен
Снимка © БТА

Изложба на художника Живко Седларски гостува във Фестивалния комплекс във Варна.

Авторът, който живее във Франция, е известен като „рицарят на стоманените дами“.

Изложбата с близо 200 дизайнерски творби на Салвадор Дали остава да гостува в Ямбол до 20 септември поради голям интерес, съобщиха от културния отдел на Общината. Тя е от частната колекция "Кесаури" (Франция) и бе открита в културно-информационния център „Безистен“ в началото на април тази година. 

Изложбата представя различни области от творчеството на известния испански художник, скулптор, кинодеец и писател – рекламни творби, вратовръзки, ситопечат върху коприна, сребърни барелефи, бижута, скулптури, гоблени и експонати свързани с родния му град Фигерас.

Любопитен акцент в нея е разделът, който показва творения на Дали в областта на козметиката. През 1981 г., след като завършва картината „Привидение на Афродита Книдска“, той скицира шише за парфюм, впечатлен от богинята на красотата и любовта. Точно тази скица вдъхновява

Изложбата Liminal на художничката Мариана Смит ще гостува в галерия "Ателие" на бургаския филиал на Националната художествена академия. Откриването е предвидено за 7 октомври, съобщават от висшето учебно заведение в морския град.

Експозицията включва пейзажи, свързани с различни места като Венеция, пространствата Burren в Ирландия, калифорнийските секвои, както и творби, базирани на лични спомени.

В поредицата от творби за Венеция тя прави подобие на колаж от историите за преместване на основата на собствените си преживявания и на колекцията от есета за Венеция Watermark от Йосиф Бродски, създадени по време на резиденции в Международното училище за графика във Венеция, Италия.

"Вече бях прочела творбата на Бродски преди първата си лична среща с Венеция, където бях поразена от необичайното усещане, че имам спомени за място, което виждам за първи път. Фрагментира

Драматичният театър в Търговище ще гостува на сцената на театър "Българска армия" през октомври. Софийската публика ще може да гледа постановката „Страст под брястовете“ на режисьора Денислав Янев, съобщиха от ръководството на културната институция.

Сюжетът на пиесата се фокусира върху семейството на силно религиозния и деспотичен фермер Ефрем Кебът. Останал на два пъти вдовец, той запълва живота си и този на тримата си синове с непосилен труд и напрежение относно полагаемото след време наследство. Така той копае невидими пропасти между членовете на семейството, повдигат завесата от театралната трупа. 

Новината за внезапната женитба на възрастния фермер с много по- младата от него и нуждаеща се от дом Абби изгонва по-големите синове на запад, като оставя най-малкият син Ибън сам да води битката за законното му право върху земята.

Трагически стр

По-лесно е да се разведеш два пъти, отколкото да влезеш в Залата на славата на рокендрола, каза Шер на церемонията по въвеждането си в събота вечер, съобщи АФП. 

Промених звука на музиката завинаги, заяви още Шер, която е истинска икона в музиката на 70-те и 80-те години на 20-и век, по време на речта си. Преди година певицата остро разкритикува Залата на славата на рокендрола за това, че я пренебрегва. 

Британско-албанската попзвезда Дуа Липа откри церемонията с кавър на парчето на Шер Believe. Този хит е един от първите, които използват автонастройката като инструмент. 

Днес Старозагорският куклен театър ще вземе участие в 13-тото издание на Международния фестивал за уличен и куклен театър „Панаир на куклите“, който се провежда в София. Това съобщиха от пресцентъра на културната институция.

Зрителите ще могат да се насладят на авторския спектакъл на Анна-Валерия Гостанян „Парченце от луната“. Гостанян е и режисьор на постановката, сценографията е дело на Наталия Гочева, композитор е Пламен Петков. Участие вземат артистите Биляна Райнова, Любомир Желев и Антония Кундакова/Мария Джойкева-Денева.

Историята, в която се преплитат любовта и приятелството, е част от репертоара на Държавна опера Стара Загора от май м.г.

В „Панаир на куклите” тази година участват 13 чужди трупи от 10 страни, както и 9 български театри и трупи. „В рамките на фестивала с нетърпение очакваме всички почитатели на н

За изявата си в крайморския град той е избрал да покаже част от своите известни пластики рокли, стоманени дървета, каквито прави до 2008 г., и произведения от серия „Море - земя“, реализирана във Франция. Редом със скулптурите са представени и рисунки на твореца, които са част от работния му процес по осмислянето на една скулптурна работа, сподели той. 

Изложбата се нарича Haute couture - Haute soudure (Висша мода - Висша заварка) и предшества традиционния Салон на изкуствата в НДК, чиято програма с различни жанрове ще присъства и във Варна през 2025 г. Седларски гостува в крайморския град веднага след представянето си в София. По време на откриването тази вечер ще бъде представена и триезичната книга-албум Haute soudure, Zhivko Sedlarski, ART. 

Русенската опера ще представи "Трубадур" - от Верди, утре вечер в Доходното здание в Русе. Това съобщи пиарът на културния институт Диана Димитрова. 

Диригент ще бъде маестра Вилиана Вълчева. 

"Трубадур" е може би най-голямото пиршество за певци, създавано някога в историята на операта. Всяка от главните роли се е превърнала в емблема за съответния глас", казва Вълчева. Диригент на хора ще бъде Стелияна Димитрова-Хернани. Режисурата е на Асен Шопов, а художник е Иван Савов.

В ролята на граф Ди Луна ще се представи баритонът Александър Крунев, а като Леонора на сцената ще му партнира Владислава Гарвалова. В Азучена ще се превъплъти Андреана Николова, Манрико ще бъде Борис Луков, а Ферандо - Момчил Миланов. В спектакъла участват хор и оркестър на Русенската опера.

Кратко съдържание:

Първо действие – „

"Оейзис" истерия завладя света, след като братята Ноел и Лиъм Галахър обявиха, че се събират за серия от концерти през 2025 г. 

Двамата отново ще имат съвместни сценични изяви след сериозния разрив, довел и до разпадането на британската група през 2009 г. Тогава, малко преди концерт в Париж, китаристът и основен автор на песни Ноел обяви, че не може повече да работи с брат си. Шоуто не се състоя, а от "Оейзис" обявиха, че спират да съществуват. 

Почитателите на музиката на братята Галахър от доста време се надяват, че групата, сформирана първоначално през 1991 г., ще се събере отново, особено след като в последните години има индикации, че отношенията между Лиъм и Ноел се затоплят.

На 27 август т.г., точно в 8 часа сутринта британско време, беше съобщено, че те ще се качат заедно на сцената през лятото догодина за първи път от 16 години, като засега са п

Ако не пея, съм никой. Операта е между публиката и артиста. Нашата връзка е Бога, казва Камен Чанев.

Днес се навършват 60 години от рождението на именития оперен певeц.

Той е роден на 27 август 1964 г. в Сливен, където завършва гимназията с преподаване на западни езици „Захари Стоянов“. 

Още преди да тръгне на училище, Камен започва да пее в детския хор „Дружна песен“ – Сливен, под ръководството на Методи Григоров. След 7-и клас пее в смесения хор „Добри Чинтулов“. В последния клас на гимназията започва да ходи на уроци при проф. Сима Иванова. Всяка събота и неделя пътува с кола от Сливен до София за тези уроци. След това пее в ансамбъла на Строителните войски при Валентин Бобевски. 

Камен Чанев учи в Националната музикална академия &b

Второто издание на 8(ocho) Latín Fest ще се състои на 28 септември на софийската улица „Триадица“, която ще бъде затворена за коли. Програмата е подходяща за всякакви възрастови групи, уточняват организаторите.

По думите им събитието набляга над представянето на авторска музика с висока художествена стойност, изпълнена от професионални музиканти. Програмата включва работилници, танцови класове, музика на живо, занимания за деца. Участие ще вземат групите Free4All , Banda del Padre, DJ Bululú, Calandria и Tropical B.

Целта е да се популяризира културата на Латинска Америка в България чрез музика, танци, типична храна, пресъздавайки карнавалната атмосфера на топлите страни. Ще има уъркшоп перкусии с Buny, Piero and Dizzy и аfro-latin уъркшоп с Maria Cossa, зумба с Ramó

Проф. Атанас Тотляков, куратор на изложбата „Метарезерви – вариации на метамодерни теми", заяви , че концепцията за експозицията не е нова, а от 2023 г.

Той отбеляза, че участниците искат периодът от 20 години между последното проведено международно биенале на съвременното изкуство в Шумен и проектът „Метарезерви" да бъде акумулиран и събран като резерв към всичко това, което съвременното изкуство може да постави на днешния ден.

„Изключително смесени са формите на произведенията, няма ограничение за тях. Включени са както постмодерни обекти и инсталации, документирани пърформанси, така и модерни средства на живописта, рисунката и начините, по които те могат да бъдат смесени в едно ново начало, което всъщност наричаме метамодернизъм", добави проф. Тотляков.

Той отбеляза, че в изложбата участват преподаватели и студенти от Великотърновския

Живко Седларски е роден в Елхово и е син на живописеца Кольо Седларски. Завършил е специалност скулптура в Националната художествена академия при проф. Величко Минеков. Негови творби са притежание на музеи, галерии и частни колекции в България, Франция, Белгия, Германия, Испания, Швейцария, САЩ, Ливан, Китай и други страни по света. Реализирал е мащабни пластики, които се намират у нас в Поморие, Карлово, Бургас, както и на три континента по света. Най-успешната му работа е роклята „Дъга в нощта“, която е изпълнявана от различен материал. Версия от смола може да се види в изложбата във Варна.  

В интервю Живко Седларски разказа повече за началото на своя творчески път, избора на изразни средства, намирането на пътя на художника в епохата, в която твори, и за мястото на българското изкуство на световната сцена:

Кога разбрахте, че скулптурата е Вашият път на изразяване?

- В детските си години бях залепен за баща ми, дори съм се цапал от неговата палитра с маслени бои. Беше ми много интересно. Той непрекъснато рисуваше, а в събота и неделя, за почивка, отивахме сред природата с негови колеги от Академията, за да „ловят“ пейзажи. 

Баща Ви насърчаваше ли Ви да рисувате?

- Не ми е казвал какво да правя, не ми се месеше, но аз не можех да смесвам боите като него. Един ден му казах, че ме ядосва, че моят пейзаж не става като неговия, а той отвърна: „Ако стане, язък за мене!“. Не знам как стана, но започнах да търся моите изразни средства повече във формата. Избрах за средното си образование Техникума по керамика и стъкло, защото там имаше много часове по скулптура. Преподаваше ни Христо Песев, той ме вдъхновяваше да търся. После естественият път се продължа бе в Академията и там започна професионалният ми живот. 

Значимо ли е влиянието върху студентите на преподавателите в Академията и после наложи ли се да бягате от него, за да намерите себе си? 

- Академията имаше много богата библиотека и като студент аз откривах там работи на западните си колеги, които срещнах вече в действителност, когато завърших и тръгнах да пътувам. След образованието продължих да търся съвременен и различен начин на израз, който да бъде новост. Исках да измисля нещо свое. Хората харесваха нещата, които правех. През 2008 г. създадох първата рокля от метал и тя даде началото на дълга серия. Покрай нея се върнах несъзнателно към онова, което бях учил в Академията, припомних си уроците по анатомия, за да бъда верен в изграждането на скулптурата. Така че имаше един етап в опит да се измъкна от академизма, но след това се оказа, че той е много полезен. Успокоявах се с мисълта за Бари Фланаган, който е станал известен с модерни авангардни работи, но в един момент решава, че това не го задоволява и се връща към академизма, към това да бъде верен на формата. 

Това означава ли, че сте намерили златната среда между хипермодернизма и старите форми, които са позагърбени днес? 

- Смятам, че не трябва да се връщаме към миналото. Не може да допуснем да правим едно и също, всеки трябва да си научи урока и да избере своя път. Моят духовен баща е Микеланджело и съм се учил да чукам камъка от неговата история. Но той е творил преди петстотин години, нека оставим това, което е създал и да тръгнем да търсим нещо друго в XXI век. Когато отидох във Франция всички музеи и галерии бяха на мое разположение. Като френски гражданин обиколих Европа и САЩ, видях както неща, които ми харесват, така и други, и това е част от моето изграждане. 

Според Вас кое е най-високото достижение на съвременното изкуство? Свободата ли? 

- Свобода винаги е имало. Може би в Египет не са можели да правят нещо извън канона, но гърците излизат от формата и раздвижват тялото. После тялото бива облечено заради религията, за да се стигне до Роден, който отново го съблича и оттам нататък може да се говори вече за тотална свобода. Днес всеки може да се изрази по приятен за него начин. Има демокрация, но тя стига пък до субективното мнение на галериста и зрителя. Моето слово е формата, но в залата влизат хора, които го харесват и други, които не го приемат. 

Как стои България на сцената на световното визуално изкуство? 

- Границите са отворени, всеки може да следи, да се информира. В България има автори, които създават нови неща, които може би са научили някъде другаде, но все още виждам в галериите, че напредването не върви много бързо. Може би учителите не обръщат достатъчно внимание на съвременността. 

Имате ли любим материал? 

- Тези дни си мислех за това, защото току-що направих една скулпура от камък в Раювци в Еленския Балкан. Дълги години не бях докосвал този материал и там си дадох сметка, че металът си остава моето средство за израз. С него съм най-свободен. Мога да създам една форма и ако не я харесам, да я направя наново, както е при рисунката, която можеш да преправиш с гума. Сгрешиш ли при камъка, трябва да променяш формата. Така три пъти я променях в Раювци, докато бе готова. Сега е изложена в парка там. Работя и със смола, дърво и други материали, но свободата ми е в метала. 

Правите ли мащабни пластики в градска среда? 

- Още след завършването си в края на 80-те години получих три държавни поръчки. Едната беше „Майката“, която изобразяваше жена, очакваща завръщането от фронта на своя съпруг, баща или син. Беше поръчана от една община, но след промените те не платиха излятата от бронз скулптура и тя остана в леярната, където постепенно е била затрупана с отпадъци. Намери се през 2013 г., когато я видели натоварена на волска каруца да я карат за вторични суровини и се обадили в полицията. Кметът на Карлово поръчва да я почистват и я слагат на входа на града откъм Пловдив, където е и сега. Благодарен съм на съдбата, че бе спасена. Другите две поръчки не се реализираха. Правил съм четириметрова фигура рокля - сирена за хотел в Поморие. Роклята ми, наречена „Дъга в нощта“, съществува в различни варианти на различни места. Първата е във Франция. Има я от варовик в Бургас. Заглавието е по песен на Рони Джеймс Дио, която ме осени една вечер, докато гледах първата скулптура от стомана да блести от нощното осветление в ателието. 

В България преди промените имаше държавна комисия по скулптура и не можеше всеки да поставя каквото където си иска. Тогава не бях съгласен с начина, по който тя практикуваше, защото бяхме подчинени на няколко личности, които диктуваха техния вкус във всичко. Сега има свобода, но все пак трябва да се внимава какво и на кого се поръчва, какви художествени качества има то, защото тези творби възпитават хората. 

Изложбата на Живко Седларски във Фестивалния комплекс във Варна ще остане до 16 октомври. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Pink Floyd History ще възродят магията на легендарната група
Венецианският театър „Ла Фениче“ отмени първото си представление за сезона
Първото си постоянно шоу в Европа на „Сирк дю Солей“ ще започне в Берлин през ноември 2025 г.
Банан, провъзгласен за произведение на изкуството, беше продаден за 6,2 милиона долара на търг на "Сотбис" в Ню Йорк
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Берлинският театър „Шаубюне“ е застрашен от фалит заради намаляване на бюджета
Авансцена
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Творчески отражения
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.