Наследниците на колекционера Ейбрахам Бредиус, починал през 1946 г., искат да им бъдат върнати произведения на изкуството от музея „Маурицхаус“. Твърди се, че музеят в Хага не е спазил споразуменията за излагане на творбите. Сред произведенията са шедьоври на Рембранд.
„Триумф“ на Петър Вълчанов и Кристина Грозева спечели голямата награда за пълнометражен филм на 42-рия фестивал „Златна роза“ във Варна. Лентата получи и наградата за сценарий, написан от двамата режисьори, заедно с Дечо Таралежков, както и призът за женска роля, който бе поделен между двете главни актриси Маргита Гошева и Мария Бакалова. Филмът получи и наградата на публиката.
Специалната награда на журито е за филма „Клопка“ на Надежда Косева, която чрез видеопослание пожела повече хора да живеят достойно като главния герой Божека. Изпълнителят на ролята – Александър Трифонов, бе удостоен с наградата за мъжка роля. За операторската си работа в лентата бе отличен Кирил Проданов.
Призът за режисура е за Павел Г. Веснаков. Неговият филм „Безветрие“ получи още признанието на младежкото жури, както и отличието на
Васил Найденов ще има концерт на 9 ноември в София, в залата на ул. „Пиротска“ 5, съобщават организаторите.
На живо ще звучат емблематични песни като „Сбогом, моя любов“, „Всичко ми е наред“, „Синева“, „По първи петли” и много други.
Преди и след началото на концерта, музикалната селекция ще бъде в ръцете на DJ Marti G.
Васил Найденов започва кариерата си през 1969 г. с Румен Бояджиев, Данчо Караджов и Георги Мишев в групата „Златни струни“. Звездата му изгрява през 1979 г., когато печели първа награда на фестивала „Златният Орфей“. Песента от филма „Адаптация“ по музика и аранжимент на Митко Щерев е обявена за „Мелодия на годината“. От този момент популярността му ра
Нова изложба, представяща Пътя на коприната, се открива в Британския музей тази седмица, съобщи Ройтерс.
Експонати, сред които китайска керамика, византийски бижута и фигури за шах от периода на Ранното средновековие дават нова визия за търговските маршрути.
Вместо Пътя на коприната като една-единствена връзка между Изтока и Запада, показваме множество пътища, цяла мрежа, свързваща Азия, Африка и Европа, коментира кураторката на изложбата Сю Бранин.
"Не става въпрос само за коприна и подправки, а и за хора, предмети, идеи, изминаващи големи разстояния не само по суша, но и по море или по течението на реките".
Изложбата се открива днес, 25 септември, и може да бъде разгледана до февруари.
„Банско джаз фестивал“ и Вики Алмазиду отбелязват 100-годишнината от рождението на Сара Вон с „Божествената“ на сцената на фестивала в шестата вечер от 27-ото му издание.
Заедно с нея излизат музикантите Мирослав Турийски на пиано, Васил Хаджигрудев на контрабас, барабанистът Атанас Попов и Велислав Стоянов на тромбон.
Като „вокален феномен“ организаторите на „Банско джаз фестивал“ описват Вики Алмазиду, която е работила и записвала с Милчо Левиев, Били Кобъм, Питър Ърскин, Глен Ферис, Аирто Морейра, Чико Фрийман, Крейг Бейли, Грегори Симадопулос, Дейвид Мъри, Йотис Кьорцоглу, Валери Костов, Олег Чали, Антони Дончев, Теодосий Спасов, Петър Салчев, Франсиско Мела, Велислав Стоянов, Михаил Йосифов и много други.
Тази вечер на голямата сцена излизат и „Спектрум & Фрийплей акапела“. „Спектрум“ е българска акапелна група с уникален стил и подход
Американската поп звезда Тейлър Суифт триумфира в неделя вечер на Европейските музикални награди на Ем Ти Ви, като получи четири награди на церемония в Манчестър, посветена на най-големите имена в световната музика, предаде Франс прес.
34-годишната изпълнителка, която не присъстваше на церемонията, спечели в основните категории, сред които изпълнител на годината, най-добър изпълнител на живо и най-добър видеоклип за клипа си Fortnight.
Тя спечели и в категорията за най-добър американски изпълнител.
В предварително записано съобщение изпълнителката на Shake it off изрази тъгата, че не е могла да присъства.
Суифт оглави номинациите - общо седем - но загуби от Ариана Гранде в категорията за поп изпълнител на годината. През февруари тази година поп певицата вече спечели четвърта награда "Грами" за албум на годината, което е рекорд в историята на наградата.
Преди смъртта си Бредиус се е споразумял с „Маурицхаус“ да завещае на музея 25 от своите произведения на изкуството. Уговорката е била творбите винаги да бъдат на показ пред публиката. Оказва се, че това не е така. Не са изложени 20 от 25-те творби.
За иска си наследниците се позовават на сключеното в миналото споразумение. Те не са преки наследници на Бредиус, а роднини на неговия ученик Йозеф Крониг (1887-1984), отбелязва телевизия Ен О Ес. Бредиус и Крониг прекарват голяма част от живота си заедно, а Крониг е единственият наследник на имуществото на Бредиус.
"Не е за парите"
Адвокатът на семейството, Герт Ян ван ден Берг, казва, че Бредиус е бил много строг в условията на завещанието си. „В началото на миналия век той вече е предоставил част от колекцията си на „Райксмузеум“. Установил е обаче, че произведенията са окачени на тъмно до едно стълбище. Той никога повече не е искал това.“
Ето защо за произведенията, които след смъртта му отиват в „Маурицхаус“, Бредиус поставя строгото изискване те винаги да бъдат изложени на показ пред публиката.
Можем ли заедно да променим средата си? Може ли актът на творчество да бъде споделен с някой, който ти е напълно непознат? Тези въпроси поставя интерактивният перформанс-инсталация „Epiphania: Магията на свързаността“, чиято премиера е на 19 октомври в градината пред Народния театър „Иван Вазов“, съобщават от „Жар театър“, копродуцент на проекта, заедно със Stalker Teatro от Торино (Италия).
„Става дума за оригинална творческа интервенция в публичната среда. Артистите, заедно с всички присъстващи на събитието зрители, които имат желание да се включат, ще създадат текстилна инсталация. Тя трансформира пространството по неочакван начин и демонстрира силата на общността, на малките общи действия, които могат да създадат – сякаш от нищото - съществена, значима и краси
"Дисни" представи част от предстоящите си проекти на изложението Д23 (D23) в Анахайм, Калифорния, очаровайки феновете с вълнуващи демонстрации, изпълнения на живо, и изненадващи появи на актьори, сред които Дуейн Джонсън, Зоуи Салдана и Джуд Лоу, предаде Асошиейтед прес.
"Светът има нужда да се забавлява може би дори повече от всякога и ние приемаме тази отговорност сериозно", каза главният изпълнителен директор на компанията Боб Айгър.
Една от първите изненади поднесоха Аули`и Кравальо и Дуейн Джонсън, които си партнират в продължението на "Смелата Ваяна". Пред събралите се над 15 000 души в центъра "Хонда", те се представиха с изпълнение на песен, включващо барабанисти и танцьори в костюми в стила на обичания анимационен филм.
Кравальо и Джонсън отново се превъплъщават в познатите им роли от оригинала. Продължението му "Смелата Ваяна 2" ще излезе по
Интересното за нашата група е, че всички композираме, казаха на пресконференция в Боровец изпълнителите от Швеция и Норвегия Буге Веселтофт (пиано), Дан Берглунд (бас) и Магнус Йострьом (барабани), обединени в „Римден трио“. Тази вечер по време на Международния джаз фестивал „Д-р Емил Илиев“ групата ще представи песни от най-новия си албум.
Музикантите посочиха, че във формацията всеки дава най-доброто от себе си. Пианистът Буге Веселтофт разказа историята на триото. Искал да изпълнява типична скандинавска музика, поканил двамата си колеги да се присъединят към него и така триото се формира в 90-те години на XX век.
Музикантите казаха, че репетират и в Швеция, и в Норвегия, но са основно в Стокхолм, „където намерим най-доброто кътче спираме и репетираме“.
От "Римден трио" посочиха, че са били наскоро в Румъния, като са участвали във фестивали.
Анна Нетребко ще включи в софийската оперна гала арии от още няколко от най-популярните опери на Пучини - „Бохеми”, „Мадам Бътерфлай”, „Турандот” и „Манон Леско”.
Това съобщават организаторите на концерта, припомняйки, че през август примата излезе на Арена ди Верона в „Тоска“ пред 10-хилядна публика, която дълго я аплодира, още преди да е запяла.
Нетребко започва своята кариера през 1994 г., за да достигне до най-престижните сцени. Тя е звездата на „Ла Скала“ в Милано, Виенската щатсопера, Метрополитън опера в Ню Йорк, Берлинската Staatsotera и Royal Opera House – Лондон.
Тя ще завърши годината с шест спектакъла в Миланската скала. През януари са предвидени четири спектакъла във Виенската щатспоера.
Нюйоркската филхармония уволнява главния обоист Лян Ван и асоциирания главен тромпетист Матю Мъки, след като профсъюзът им реши да не оспорва решението, което последва подновени обвинения в сексуално престъпление и злоупотреба с власт, предаде Асошиейтед прес.
От филхармонията съобщиха, че е издадено предизвестие за прекратяване на трудовото правоотношение на двамата, считано от 21 септември 2025 г.
Ван и Мъки бяха уволнени през септември 2018 г. след обвинения в лошо поведение, датиращи от 2010 г. Местният орган на Американската федерация на музикантите подаде жалба и двамата бяха възстановени на работа през април 2020 г. от арбитър. И двамата мъже отричат да са извършили каквото и да било нарушение.
След публикация през април, описваща подробно обвиненията, те бяха пуснати в платен отпуск, след което заведоха дело срещу оркестъра и профсъюза.
Из
„Всъщност музеят е приел колекцията, но не и условията“, казва Ван ден Берг пред телевизия Ен О Ес.
Адвокатът подчертава, че семейството поема инициативата не заради парите и няма намерение да продава картините. „Става дума за спазване на завещанието“, казва той.
Ейбрахам Бредиус
Ейбрахам Бредиус (1855-1946 г.) е прочут познавач на нидерландската живопис от XVII век, колекционер на картини и музеен куратор. От 1889 г. до 1909 г. е директор на „Маурицхаус“. Самият музей го е помолил да му завещае творбите. Колекцията включва картини на Рембранд, Ян Стен и Ян ван Гойен.
Четири творби на Рембранд („Саул и Давид“, „Омир“, „Андромеда“ и „Двама африканци“) и една на Саломон ван Раюсдаел все още са изложени в галерията.
В петък е връчена призовка на „Маурицхаус“ и на нидерландската държава, собственик на колекцията на музея. От „Маурицхаус“ са заявили, че не могат да правят никакви изявления, докато трае делото.