НА ЖИВО
Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
Тикер в 14:00 ч.
Фотографска изложба "Босилеград преди и сега" и документалният филм "Твърди черупки" бяха представени тази вечер в Българския културно-информационен ц ...
|
4622
Калейдоскоп
Веселка Кирякова: Фестивалите са важна платформа за разпространение на филмиНе бива да се подценяват фестивалите като платформа за разпространение на филмовите продукции. Това мнение изрази в интервю продуцентката Веселка Кирякова, която представи няколко филма на 42-рото издание на Фестивала на българския игрален филм „Златна роза“ във Варна. „Фестивалното кино се таргетира като елитарно и нишово с малко зрители, но според мен не е така. Едно заглавие обикновено има по няколко прожекции пред пълни зали и това са зрители, които не бива да се пренебрегват
Анатолий Михайлов
| 27 Септември 2024, 14:42 ч.
Не бива да се подценяват фестивалите като платформа за разпространение на филмовите продукции. Това мнение изрази в интервю продуцентката Веселка Кирякова, която представи няколко филма на 42-рото издание на Фестивала на българския игрален филм „Златна роза“ във Варна. „Фестивалното кино се таргетира като елитарно и нишово с малко зрители, но според мен не е така. Едно заглавие обикновено има по няколко прожекции пред пълни зали и това са зрители, които не бива да се пренебрегват. По цял свят фестивалите генерират много публика и е важно да участваме. Винаги салоните са пълни не само с професионалисти, а и с местни хора“, коментира тя. По думите й България е много малък пазар за разпространение на пълнометражните игрални продукции на голям екран, особено за артпроектите и е трудно да се достигне до широк кръг публика, въпреки че вече има дистрибутори, които полагат огромни усилия за това. Всички пълнометражни филми, които Кирякова е реализирала досега, са в копродукция с различни държави. Работи много с Германия, Франция, Люксембург, Италия. Тя подчерта, че за да направиш международна колаборация условието е да осигуриш първо пари от държавата, откъдето е проектът. В България нямаме много голям избор за финансиране. Единствената първа крачка е Националният филмов център (НФЦ), възможности дава и Българската национална телевизия, но частните канали не го правят, тъй като си имат собствени продукции с друг профил, уточни тя. По думите й осигуряването на средства от чужда държава има различен успех при отделните проекти. Комисиите разглеждат основно сценария и най-вече портфолиото на режисьора, защото в Европа се прави предимно авторско кино. В някои страни се работи с точкова система. Навсякъде се кандидатства с набор от документи, сходен на българския модел и включващ сценарий, синопсис, режисьорски бележки по идеята и средствата за нейната визуална реализация, както и продуцентска стратегия за дофинансиране и разпространение. За нея като продуцент няма значение дали развива кратки или пълнометражни проекти, защото те създават почти същото количество работа по подготовката, сформирането на екипа, реализацията на терен и постпродукцията. Само документите при късометражните са по-малко. Цената на снимачния процес в България започва да се изравнява с останалите държави, каза още Кирякова. Почти винаги постпродукцията се прави в чужбина, макар че и у нас вече има достатъчно специалисти. Причината за това е, че всяка страна в копродукцията има условие част от бюджета на филма да се похарчи на нейна територия. Нормално е когато се снима в България, да се направи постпродукцията другаде, обясни продуцентката. За нашите филми се наемат технически специалисти от чужбина, най-често за записа и обработката на звука. „Това е един пъзел, който трябва да се подреди“, каза Кирякова. Нейната продуцентска компания участва на фестивала „Златна роза“ с пълнометражните филми „Безветрие“, „Отдалечаване“ и „Триумф“, спечелили награди на форума, както и късометражните „Басейнът“ и „По голите хълмове“. На награждаването продуцентката благодари на екипа на НФЦ, който е важна част от процесите в българското кино и на всички свои колеги, които правят филми. „Надявам се никога да не се отказват. Надявам се да се осъзнаем, да спрем да саботираме процесите, а заедно да работим за успехите на българското кино“, каза още тя. Веселка Кирякова е завършила Филмов и телевизионен монтаж в НАТФИЗ „Кр. Сарафов“, практикувала е професията си и още го прави, но при работата по филма „Отчуждение“ на Милко Лазаров се наложило да се справи и с документацията по финансирането, след което веднага започнали планиране на следващия му филм „Ага“ и нещата се завъртели от проект на проект, като сега тя се занимава предимно с продуцентство.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
|
Христо Божков: Това са майстори на четката, улавяли психологизма в образите
|
Дилиана Перфанов: Харесвам реализма, но за да стигна до него, първо рисувах комикси и илюстрации
|
Виена отново е в ритъма на валса
|
„Предстоящо откриване“ - театър на сенките 35 години след падането на Берлинската стена
|
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия |
Антония Велева: Вярвам, че всеки може да се поучи за това как се обича България
|
Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим
|
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
|
Шопен и Лист звучат в рецитал на Людмил Ангелов от „Европейски музикален фестивал“
|
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
|