NRD Начало
Събота, 23 Ноември 2024
Начало Калейдоскоп Арт проект представя концепцията за общност през гледната точка на общности, които се невидими
4032
Калейдоскоп

Арт проект представя концепцията за общност през гледната точка на общности, които се невидими

Третата глава на арт проекта „Живот заедно“ (Living Together), озаглавена „Разказване“ (Narrating), разсъждава върху концепцията за общност през гледната точка на общности, които се невидими и чийто глас не се чува, съобщават от Института за съвременно изкуство (ИСИ). Събитието е част от неговата програма „Суперпозиции“. Откриването е тази вечер в подлез „Царевец“ на бул. „Цариградско шосе" (Орлов мост)

| 23 Септември 2024, 11:07 ч.
Египетската авторка и филмова режисьорка Джихан Ел-Тахри
Египетската авторка и филмова режисьорка Джихан Ел-Тахри
Снимка © DFA

Третата глава на арт проекта „Живот заедно“ (Living Together), озаглавена „Разказване“ (Narrating), разсъждава върху концепцията за общност през гледната точка на общности, които се невидими и чийто глас не се чува, съобщават от Института за съвременно изкуство (ИСИ). Събитието е част от неговата програма „Суперпозиции“.

Американският певец и автор на песни Шабузи запази челната си позиция в класацията за сингли Хот 100 на "Билборд", отбелязвайки знаково постижение, съобщи сайтът на изданието.

Шабузи заема първото за 17-а непоследователна седмица с парчето A Bar Song (Tipsy), след като предходната седмица се завърна начело.

Постижението е знаково, тъй като в 66-годишната история на чарта A Bar Song (Tipsy) става най-дълго задържалият се на първо място сингъл без съпътстващи изпълнители, изпреварвайки Last Night на Морган Уолън, който прекара 16 седмици на върха през 2023 г. 

Като цяло само сингълът Old Town Road на Лил Нас Екс има повече седмици начело - 19, но той е с участието на още един изпълнител - кънтри звездата Били Рей Сайръс.

Втората и третата позиции в класацията за сингли Хот 100 на "Билборд" остават непроменени спрямо предходната седми

Разнообразни презентации и дискусии са включени в програмата на фестивала Open Buzludzha, който започва днес в подножието на връх Бузлуджа, съобщиха на фейсбук страницата си организаторите. Лекционната програма ще се състои на Горската сцена всеки следобед от петък до неделя, веднага след горското кино. 

Лекциите са част от  фестивалната игра “Спомени от бъдещето”.

Арх. Дора Иванова, основател на Фондация Проект “Бузлуджа”, е подготвила презентации с фокус история. Гостите ще могат да научат повече за каузата и работата на фондацията, както и за паметника "Бузлуджа" с неговото минало и възможното бъдеще. Ще се разяснят и примери на противоречивото наследство в Европа с гост-лектори от Германия, Румъния и Италия.

“Ще имаме уникалната възможност да чуем личните истории и спомени на хора, които са участвали в живота на монумента, докато той е функционирал.

Изложбата „Хванати в спирала“ на японската художничка Нобуко Уеда може да бъде посетена в делничните дни до 13 септември в галерия "Мисията" към Държавния културен институт на Министерството на външните работи (МВнР), съобщиха от МВнР. 

Експозицията, която бе открита вчера, е част от 35-ото издание на Дните на японската култура в България и се провежда в рамките на традиционния Хартиен арт фестивал в София, организиран от фондация „Аматерас“.

Официални гости на събитието освен авторката Нобуко Уеда бяха заместник-министърът на външните работи Мария Ангелиева, Н.Пр. г-н Хисаши Мичигами, посланик на Япония в България, проф. Тодор Тодоров, президент на фондация „Аматерас“, Даниела Тодорова, главен организатор от фондация „Аматерас“ и други артисти, участващи в Дните на Япония, както и много дипломати, артисти и гос

Създаването на анимационен фестивал във Варна беше едно откровение за българските артисти и зрители. Той се оказа в престижната четворка на световната анимация сред форумите в Отава, Загреб и Анси и това беше едно изключително постижение.

Това сподели проф. Анри Кулев на откриването на 20-ото издание на Световния фестивал на анимационния филм (СФАФ) във Варна.

Той върна публиката в 70-те години на ХХ век, когато по думите му българската анимация вече има сериозна физиономия в Европа и света, намерила е собствена ниша в езоповския език и подтекста. „Филмите на Тодор Динов, Доньо Донев, Иван Веселинов, Стоян Дуков, Зденка Дойчева, Христо Топузанов създадоха българска школа в анимацията. Тогава изведнъж се почувства остра нужда от разтваряне на ограничителните капаци в студията и се усети липсата на форум. Тези хора направиха огромни усилия, за да създадат този фест

Китара, купена от покойния член на "Бийтълс" Джордж Харисън за около 58 британски лири в тийнейджърските му години, беше продадена на търг за над 1 милион британски лири (1,27 милиона долара), предаде Пи Ей мидия/ДПА.

Електрическата китара "Футурама" е купена от Харисън, когато той е 16-годишен чирак електротехник през 1959 г. Инструментът е изплатен на 44 вноски, след като майка му подписва договор за покупка на изплащане в музикалния магазин на Франк Хеси в Ливърпул.

Китарата беше продадена на търг на "Джулиънс окшънс" в Нашвил, Тенеси, за над 1 милион британски лири (1,27 милиона долара) - двойно по-висока сума от предварителната й оценка. 

Мартин Нолан, изпълнителен директор на тръжната къща, каза, че сумата поставя световен рекорд за най-висока продажба на китара на Джордж Харисън.

"Емблематичната "Футурама" на Харисън - една от най-важните ки

Откриването е тази вечер в подлез „Царевец“ на бул. „Цариградско шосе" (Орлов мост). Куратори са Катя Ангелова и Лукреция Чипители. 

„За нас „заедно“ означава да изграждаме съюзи с групи, чиято история остава невидима и неразказана. Актът на разказване е неразделна част от нашия опит като човешки същества; той е полето на нашите съюзи, пространството, където можем да седнем заедно, докато разказваме, слушаме и се учим. Това е актът на проследяване на историите чрез наблюдение върху мрежите от съюзи и сътрудничество, на разбиране на връзките, които не са обхванати от официалната история, и по този начин придобиване на по-сложно разбиране както за нашия настоящ свят, така и за нашите начини на съществуване, мислене, сънуване и помнене“, разказват от ИСИ.

Припомнят думите на Ролан Барт, че разказът „присъства във всички времена, на всички места, във всички общества.  ...Наистина разказът започва със самата история на човечеството. ...Няма, никога никъде не е имало нито един народ без разкази. ...Всички класи, всички човешки групи имат своите истории“.

За първата част от третата глава на „Живот заедно“ – „Разказване“, са избрани видеотворби на египетската авторка и филмова режисьорка Джихан Ел-Тахри, на колумбийско-канадското дуо Александра Гелис и Хорхе Лозано, и на италианско-британската изследователка и режисьорка Алесандра Ферини. „Техните аудиовизуални проекти са много различни по отношение на естетиката, използваните материали и културен контекст. В същото време, всички те имат за цел да придадат стойност и видимост, използвайки аудиовизуален език, на самото съществуване на събития, общности, житейски опит и история, които до голяма степен не са приемани или са останали скрити“, допълват от ИСИ. 

ФИЛМИТЕ

В Триполи бе открито единственото по рода си кафене, направено от отпадъчни материали, предаде АФП. Дървени мебели от строителни обекти и детски игри от гуми са част от интериора на новото културно място в столицата. Целта на създателите е да повиши осведомеността за рециклирането и опазването на околната среда.

Кафенето е разположено в жилищен район в западната част на либийската столица Триполи. То е културно пространство и художествена галерия, а либийски художници провеждат семинари в него.

„Използваме материали, изоставени по улиците, като гуми, парчета от дървета или строителни обекти, за да покажем на хората, че това, което е изхвърлено и изглежда грозно, всъщност е ценно“, каза за АФП дизайнерът и архитект Луай Омран Бурвайс. Той и неговият екип разчитат на промяна в манталитета в либийското общество, което е ултраконсуматорско. В Либия идеите за ре

Ед Шийрън е певецът, който върна поп музиката на земята, коментира „Гардиън“ по повод неизменно възходящата кариера на доброто момче на британската сцена. На 33 години Шийрън е носител на множество награди както за изпълнение, така и за авторска музика. През 2019 г. печели „Грами“ за най-добро солово изпълнение и за песен на годината за Thinking Out Loud.

Тази вечер  е концертът му на стадион „Васил Левски“ в София. 

Музикалните критици го определят като трубадур, който излиза пред многохилядна публика, „въоръжен“ единствено с китара и глас. И с небрежен стил. Затова и медиите са изненадани от близкото му приятелство със звездната Тейлър Суифт. Приятели сме повече от десет години и си говорим по телефона с часове, разказва Шийрън пред „Билборд“ през 2023 г.: „Тя наистина ме разбира и това е терап

Две години след като обяви, че страда от болестта на Паркинсон, датският режисьор Ларс фон Триер ще режисира нов филм, съобщи АФП.

Проектът After е получил 1,3 милиона крони (близо 174 000 евро) субсидия от Датския филмов институт (DFI), става ясно от публикация на института.

Ларс фон Триер, който е на 68 години, е и сценарист на продукцията на Zentropa, се посочва още в публикацията на DFI. Не са известни повече подробности за проекта.

През месец юли шведският актьор Стелан Скарсгард, един от любимите актьори на датския режисьор, каза пред онлайн изданието Taxidrivers, че Фон Триер работи върху нов филм "от дома си".

After ще е деветнадесетият игрален филм, който датският режисьор ще снима, след като завършва филмовото училище в Стокхолм през 1982 г.

Анимацията "Трансформърс: Първият" застана начело на зрителския интерес у нас, сочат обобщените данни от киносалоните. Разказът за произхода и историята на Орион Пакс и Д-16 е проследен от 11 471 зрители и има 159 407 лева приходи за десетте дни у нас.

На второ място е българският "Русалки", в който са включени много от популярните в момента инфлуенсъри и влогъри. Започналата като сериал в ТикТок поредица, излязла в пълнометражен филм, е гледана от 62 400 зрители и има 508 977 лева за трите седмици по екраните.

Първата премиера от миналият петък - "Тя слуша", е на трета позиция в топ 10. Случващото се между членовете на семейството и дигиталния им асистент са видели 3 037 зрители и има 38 790 лева приходи.

На четвърто място е анимацията "10 живота", която е вече месец сред най-гледаните филми у нас. Как котаракът Бекет пропилява деветте си живота и се налага чр

Градският Духов оркестър на Ямбол изнесе тази вечер концерт, посветен на първия международен джаз фестивал в България, състоял се в града преди 50 години.

В зрителната общинска зала прозвучаха едни от вечните музикални класики, на които публиката отвърна с нестихващи аплодисменти.

"Благодаря ви! Всичко, което правим, без вас няма смисъл!", обърна се към хората в залата диригентът Васил Шейтанов. 

Маестро Шейтанов и музикантите от Духовия оркестър поднесоха подбрана компилация от рядко изпълнявани аранжименти на емблематични произведения – "Един американец в Париж" от Джордж Гершуин, "В настроение" от Глен Милър, избрани моменти от "Исус Христос суперзвезда" от Андрю Лойд Уебър, "Бохемска рапсодия" на Фреди Меркюри, интерпретации на творби на Карлос Сантана и хитове на "АББА".

По време на концерта бе припомнена историята на първия международен

Краткият видео филм на Джихан Ел-Тахри – „Моменти с флага“ (2013) е въведение в работата като автор, изследовател и свидетел на историята на Глобалния юг, както и на разпространението там на съюзите и движенията за солидарност между 60-те и 80-те години на миналия век. Видеото представлява филмов и документален монтаж на архивни снимки на хора, празнуващи независимостта си из цяла Африка – от Конго до Алжир, от Кения до Южна Африка. Знамена и музика запознават зрителя с радостта, сложността и очакванията на народите от „третия свят“, освободили се от европейските си колонизатори през втората половина на XX век. Филмът е и въведение към участието на Ел-Тахри в изложбата в галерия ИСИ - София, както и към нейното carte blanche (на фокус) събитие, организирано за Дома на киното в София, част от публичната програма на „Живот заедно“.

Работата на Гелис и Лозано – Kuenta (2012) е транслитерация на испанската дума cuenta, която означава „разказване на истории“. Филмът е адаптирана за изложбения контекст версия на екологична многоканална инсталация, посветена на живота на коренното население Уаюу (Wayuu) в полуостров Гуахира, в Карибския регион на Колумбия, на границата с Венецуела. Kuenta обединява използването на земята от коренното население, връзката на ландшафта с икономическите фактори, в този случай производството на сол, и метафората на тъкането като начин за конструиране на реалността чрез дребни, ежедневни действия. Пясъкът, вятърът, солта и морето са основните елементи на аудиовизуалното преживяване, което въвлича зрителите в ежедневието на една общност, която е едновременно маргинализирана и културно богата, където материалната култура и общуването с природата са основни елементи на тяхната идентичност. В същото време именно те са причината общността да бъде потискана в рамките на колониалната система, която европейците установяват в териториите на коренното население, окупирани от XVI в. насам.  

„Проблемни генеалогии“ (2024) на Алесандра Ферини е филмово есе, което развива идеята за „есеистично“ правене на филми. Този подход възниква в областта на филмовите изследвания, където учените теоретизират филма като „мисловна форма“, която обхваща различни медии и не се поддава на ясни дефиниции. Ферини изследва генеалогията на Венецианското биенале като институция и по-специално на филмовия фестивал. Като средство за политическа пропаганда от режима в Италия през 30-те години на миналия век, той е основният инструмент за окупиране на културното поле и на визуалната култура като цяло. Филмът на Ферини преплита историята на фашисткото политизиране на културата с връзката с индустриалните интереси на страната в колониите, както и със спомените на художниците от онези години. Това е суха, силна и безпардонна картина на най-новата история на Италия и нейното заличаване след края на Втората световна война.

АВТОРИТЕ

Александра Гелис е родена през 1975 г. в Каракас, Венецуела, живее в щата Онтарио, Канада. Тя е медиен художник с колумбийско-венецуелско-канадско потекло. Нейната художествена практика е ориентирана към изследвания и процеси, които имат за краен резултат филми, фотографии, рисунки и медийни инсталации, включващи специално създадена интерактивна електроника и звук. Нейните филми и пространствени, нефикционални инсталации навлизат в екологията на различни ландшафти чрез лични теренни проучвания, изследвайки социално-политическите намеси. Гелис си сътрудничи с общности от цяла Америка, като се фокусира върху взаимодействието между растения, хора и власт в контекста на колонизацията и глобализацията. Нейната концепция за „Растения мигранти“ изследва растенията като политически съюзници в борбата срещу колониализма, войната и миграционните и расовите режими, документирайки автономното поведение на тези растения. Проектите на Гелис са показвани на международни изложби в Северна и Южна Америка, Европа и Африка. Тя има докторска степен по Екология и урбанистика.

Хорхе Лозано Лорза е роден в Колумбия, живее в щата Онтарио, Канада. Той е художник и режисьор - имигрант, роден в Колумбия. След като се установява в Канада през 1971 г., рисува и създава видео филми, звукови творби, пърформанси и инсталации. Създал е над 150 филма - творби, които живеят не помежду, а в рамките на културите. Творбите му са отражение на личния му ангажимент към епистемологичното неподчинение и изследването на различни начини на мислене, усещане и действие. Късометражните игрални филми на Лозано са показвани на фестивалите TIFF и Sundance, както и на много международни фестивали, в музеи и галерии. Той е инициатор на филмовия фестивал Crossing Borders, на фестивала за латиноамерикански медии aluCine в Торонто и на converSalon в сътрудничество с Александра Гелис. В момента работи по няколко пълнометражни делириума – архитектурни инсталации и късометражни форми на филмов фетиш, в Торонто, щат Онтарио, където живее.

Алесандра Ферини е родена през 1984 г. във Флоренция, Италия. Живеещата в Лондон художничка, изследователка и преподавателка Алесандра Ферини експериментира с хибридизацията на документалния филм. От позицията както на вътрешен, така и на външен за италианския контекст човек, тя изследва италианската история на колониалността, външната и расовата политика на страната. Интересва се от начина, по който се създават исторически разкази, и от това как свързаните с тях идеологии създават субекти - било то индивиди или общности. Оформена чрез понятието „есеистичен“, замислено като „начин на мислене“, запазващ структуриращите елементи на есето в едно разширено поле, нейната практика обхваща филм, инсталации и диалогични формати, както и писане, публикуване и образование.Носител на наградата Maxxi Bvlgari 2022, на наградата Experimenta Pitch на Лондонския филмов фестивал през 2017 г. Алесандра Ферини е участвала в международни изложби, включително в 60-ата международна изложба на La Biennale di Venezia с куратор Адриано Педроса (2024 г.).

Джихан Ел-Тахри е родена през 1963 г. в Бейрут, Ливан, живее в Марсилия, Франция. Тя е египетска и френска гражданка, награждаван режисьор, продуцент, сценарист и визуален артист. В практиката си се занимава с материалния свят и филмовия образ. Работейки предимно в жанра на инсталацията, тя често се занимава с пресечните точки между официалната история и паметта в опит да интерпретира по нов начин моменти от нашата история, от които не са останали следи, както и да предложи нов прочит и алтернативен глас от гледна точка на Глобалния юг. 

Между 2019 и 2023 г. е директор на базирания в Берлин институт за документални филми DOX BOX. През 2017 г. Ел-Тахри е поканена в Академията на науките и изкуствата (Оскарите) и е участвала в различни селекционни комисии, включително на филмовия фестивал в Локарно, Jeune Creation Francophone, Le Fond Franco-Tunisien и др. Участвала е в многобройни журита, последно като председател на журито на Documentaray на FESPACO 2021. Като филмов ментор и сценарист-редактор е работила с Focus Features (САЩ), Berlinale Talent Campus (Германия), Documentary Campus (Германия), Ouaga Film Lab (Буркина Фасо), Qumra (Доха), Sud Ecriture (Тунис) и други лаборатории за кино образование. Като визуален артист творбите са излагани в различни международни биеналета, включително Берлинското биенале през 2022г., Dak`Art и Бамако. Излагала е и в MoMa в САЩ, във Франция (Centre Pompidou), Берлин (HKW, IFA Gallery), Норвегия (National Museum), Индия (Clark House) Мексико (San Ildefonso) и Полша (MoMa) заедно с признатите художници Джон Акомфра, Otolith Group и Кадер Атия. Ел-Тахри започва кариерата си като чуждестранен кореспондент, отразяващ политиката в Близкия изток. През 1990г. започва да режисира и продуцира документални филми за BBC, PBS, Arte и други международни телевизии. Сред награждаваните й документални филми са „Насър“, чиято премиера е в официалната селекция на Международния фестивал в Торонто, „Зад дъгата“, „Куба - африканска одисея“ и номинираният за „Еми“ филм „Домът на Сауд“. Всички те са били излъчвани както в кината, така и в музеите в много страни. Нейните трудове включват Les Sept Vies de Yasser Arafat (Grasset) и Israel and the Arabs, The 50 Years War (Penguin). Ел-Тахри участва и в различни асоциации и институции, работещи с африканското кино. Била е ковчежник на Гилдията на африканските филмови дейци в диаспората, съветник по програмата „Африка на първо място“ на Focus Feature и регионален секретар на Федерацията на панафриканското кино (FEPACI).

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
На 29 ноември е премиерата на „Комедия от грешки“. Представлението на театър „София“ ще се играе на сцената на „Театро отсам канала“, информират ...
Христо Божков: Това са майстори на четката, улавяли психологизма в образите
Изложби по повод годишнини от рождението на двама известни български художници бяха открити днес в Регионалния исторически музей (РИМ) във Враца. Първата е подредена в художествен ...
Дилиана Перфанов: Харесвам реализма, но за да стигна до него, първо рисувах комикси и илюстрации
Близо 20  картини представя в своята първа самостоятелна изложба 18-годишната Дилиана Перфанов във Велико Търново. В интервю дванайсетокласничката от Хуманитарната гимназия & ...
Виена отново е в ритъма на валса
Карнавалната традиция във Виена и до днес е жива. Всяка година в австрийската столица се провеждат повече от 450 бала, съобщи община Виена. Началото на балния сезон беше както вин ...
„Предстоящо откриване“ - театър на сенките 35 години след падането на Берлинската стена
Инсталацията „Предстоящо откриване“ е театър на сенките с горе-долу всичко, което се случва в нашите глави и в главите на много хора наоколо 35 години след падането на ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Антония Велева: Вярвам, че всеки може да се поучи за това как се обича България
Фотографска изложба "Босилеград преди и сега" и документалният филм "Твърди черупки" бяха представени тази вечер в Българския културно-информационен център в Скопие. „Вярвам ...
Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим
Рядка картина на Караваджо, изтерзания гений на светлосянката (киароскуро), ще бъде изложена за първи път в музей в Рим, който я е получил като изключителен заем от частна колекция ...
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
„Несломен“ е първият трак от новия албум на Димитър & Христо. В него се смесва вече утвърдения стил на дуета с малко по-неочаквано амплоа, информират от SingSong So ...
Шопен и Лист звучат в рецитал на Людмил Ангелов от „Европейски музикален фестивал“
Клавирен рецитал на Людмил Ангелов е следващото събитие от 24-тия „Европейски музикален фестивал“ в София. На 30 ноември пианистът излиза на сцената на зала „Бълг ...
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
На 29 ноември е премиерата на „Комедия от грешки“. Представлението на театър „София“ ще се играе на сцената на „Театро отсам канала“, информират ...
Тикер в 14:00 ч.
Фотографска изложба "Босилеград преди и сега" и документалният филм "Твърди черу ...
Начало Калейдоскоп
4032
Калейдоскоп

Арт проект представя концепцията за общност през гледната точка на общности, които се невидими

Третата глава на арт проекта „Живот заедно“ (Living Together), озаглавена „Разказване“ (Narrating), разсъждава върху концепцията за общност през гледната точка на общности, които се невидими и чийто глас не се чува, съобщават от Института за съвременно изкуство (ИСИ). Събитието е част от неговата програма „Суперпозиции“.Откриването е тази вечер в подлез „Царевец“ на бул. „Цариградско шосе" (Орлов мост). Куратори са Катя Ангелова и Лукреция Чипители.

| 23 Септември 2024, 11:07 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Египетската авторка и филмова режисьорка Джихан Ел-Тахри
Египетската авторка и филмова режисьорка Джихан Ел-Тахри
Снимка © DFA

Третата глава на арт проекта „Живот заедно“ (Living Together), озаглавена „Разказване“ (Narrating), разсъждава върху концепцията за общност през гледната точка на общности, които се невидими и чийто глас не се чува, съобщават от Института за съвременно изкуство (ИСИ). Събитието е част от неговата програма „Суперпозиции“.

Откриването е тази вечер в подлез „Царевец“ на бул. „Цариградско шосе" (Орлов мост). Куратори са Катя Ангелова и Лукреция Чипители. 

Американският певец и автор на песни Шабузи запази челната си позиция в класацията за сингли Хот 100 на "Билборд", отбелязвайки знаково постижение, съобщи сайтът на изданието.

Шабузи заема първото за 17-а непоследователна седмица с парчето A Bar Song (Tipsy), след като предходната седмица се завърна начело.

Постижението е знаково, тъй като в 66-годишната история на чарта A Bar Song (Tipsy) става най-дълго задържалият се на първо място сингъл без съпътстващи изпълнители, изпреварвайки Last Night на Морган Уолън, който прекара 16 седмици на върха през 2023 г. 

Като цяло само сингълът Old Town Road на Лил Нас Екс има повече седмици начело - 19, но той е с участието на още един изпълнител - кънтри звездата Били Рей Сайръс.

Втората и третата позиции в класацията за сингли Хот 100 на "Билборд" остават непроменени спрямо предходната седми

Разнообразни презентации и дискусии са включени в програмата на фестивала Open Buzludzha, който започва днес в подножието на връх Бузлуджа, съобщиха на фейсбук страницата си организаторите. Лекционната програма ще се състои на Горската сцена всеки следобед от петък до неделя, веднага след горското кино. 

Лекциите са част от  фестивалната игра “Спомени от бъдещето”.

Арх. Дора Иванова, основател на Фондация Проект “Бузлуджа”, е подготвила презентации с фокус история. Гостите ще могат да научат повече за каузата и работата на фондацията, както и за паметника "Бузлуджа" с неговото минало и възможното бъдеще. Ще се разяснят и примери на противоречивото наследство в Европа с гост-лектори от Германия, Румъния и Италия.

“Ще имаме уникалната възможност да чуем личните истории и спомени на хора, които са участвали в живота на монумента, докато той е функционирал.

Изложбата „Хванати в спирала“ на японската художничка Нобуко Уеда може да бъде посетена в делничните дни до 13 септември в галерия "Мисията" към Държавния културен институт на Министерството на външните работи (МВнР), съобщиха от МВнР. 

Експозицията, която бе открита вчера, е част от 35-ото издание на Дните на японската култура в България и се провежда в рамките на традиционния Хартиен арт фестивал в София, организиран от фондация „Аматерас“.

Официални гости на събитието освен авторката Нобуко Уеда бяха заместник-министърът на външните работи Мария Ангелиева, Н.Пр. г-н Хисаши Мичигами, посланик на Япония в България, проф. Тодор Тодоров, президент на фондация „Аматерас“, Даниела Тодорова, главен организатор от фондация „Аматерас“ и други артисти, участващи в Дните на Япония, както и много дипломати, артисти и гос

Създаването на анимационен фестивал във Варна беше едно откровение за българските артисти и зрители. Той се оказа в престижната четворка на световната анимация сред форумите в Отава, Загреб и Анси и това беше едно изключително постижение.

Това сподели проф. Анри Кулев на откриването на 20-ото издание на Световния фестивал на анимационния филм (СФАФ) във Варна.

Той върна публиката в 70-те години на ХХ век, когато по думите му българската анимация вече има сериозна физиономия в Европа и света, намерила е собствена ниша в езоповския език и подтекста. „Филмите на Тодор Динов, Доньо Донев, Иван Веселинов, Стоян Дуков, Зденка Дойчева, Христо Топузанов създадоха българска школа в анимацията. Тогава изведнъж се почувства остра нужда от разтваряне на ограничителните капаци в студията и се усети липсата на форум. Тези хора направиха огромни усилия, за да създадат този фест

Китара, купена от покойния член на "Бийтълс" Джордж Харисън за около 58 британски лири в тийнейджърските му години, беше продадена на търг за над 1 милион британски лири (1,27 милиона долара), предаде Пи Ей мидия/ДПА.

Електрическата китара "Футурама" е купена от Харисън, когато той е 16-годишен чирак електротехник през 1959 г. Инструментът е изплатен на 44 вноски, след като майка му подписва договор за покупка на изплащане в музикалния магазин на Франк Хеси в Ливърпул.

Китарата беше продадена на търг на "Джулиънс окшънс" в Нашвил, Тенеси, за над 1 милион британски лири (1,27 милиона долара) - двойно по-висока сума от предварителната й оценка. 

Мартин Нолан, изпълнителен директор на тръжната къща, каза, че сумата поставя световен рекорд за най-висока продажба на китара на Джордж Харисън.

"Емблематичната "Футурама" на Харисън - една от най-важните ки

„За нас „заедно“ означава да изграждаме съюзи с групи, чиято история остава невидима и неразказана. Актът на разказване е неразделна част от нашия опит като човешки същества; той е полето на нашите съюзи, пространството, където можем да седнем заедно, докато разказваме, слушаме и се учим. Това е актът на проследяване на историите чрез наблюдение върху мрежите от съюзи и сътрудничество, на разбиране на връзките, които не са обхванати от официалната история, и по този начин придобиване на по-сложно разбиране както за нашия настоящ свят, така и за нашите начини на съществуване, мислене, сънуване и помнене“, разказват от ИСИ.

Припомнят думите на Ролан Барт, че разказът „присъства във всички времена, на всички места, във всички общества.  ...Наистина разказът започва със самата история на човечеството. ...Няма, никога никъде не е имало нито един народ без разкази. ...Всички класи, всички човешки групи имат своите истории“.

В Триполи бе открито единственото по рода си кафене, направено от отпадъчни материали, предаде АФП. Дървени мебели от строителни обекти и детски игри от гуми са част от интериора на новото културно място в столицата. Целта на създателите е да повиши осведомеността за рециклирането и опазването на околната среда.

Кафенето е разположено в жилищен район в западната част на либийската столица Триполи. То е културно пространство и художествена галерия, а либийски художници провеждат семинари в него.

„Използваме материали, изоставени по улиците, като гуми, парчета от дървета или строителни обекти, за да покажем на хората, че това, което е изхвърлено и изглежда грозно, всъщност е ценно“, каза за АФП дизайнерът и архитект Луай Омран Бурвайс. Той и неговият екип разчитат на промяна в манталитета в либийското общество, което е ултраконсуматорско. В Либия идеите за ре

Ед Шийрън е певецът, който върна поп музиката на земята, коментира „Гардиън“ по повод неизменно възходящата кариера на доброто момче на британската сцена. На 33 години Шийрън е носител на множество награди както за изпълнение, така и за авторска музика. През 2019 г. печели „Грами“ за най-добро солово изпълнение и за песен на годината за Thinking Out Loud.

Тази вечер  е концертът му на стадион „Васил Левски“ в София. 

Музикалните критици го определят като трубадур, който излиза пред многохилядна публика, „въоръжен“ единствено с китара и глас. И с небрежен стил. Затова и медиите са изненадани от близкото му приятелство със звездната Тейлър Суифт. Приятели сме повече от десет години и си говорим по телефона с часове, разказва Шийрън пред „Билборд“ през 2023 г.: „Тя наистина ме разбира и това е терап

Две години след като обяви, че страда от болестта на Паркинсон, датският режисьор Ларс фон Триер ще режисира нов филм, съобщи АФП.

Проектът After е получил 1,3 милиона крони (близо 174 000 евро) субсидия от Датския филмов институт (DFI), става ясно от публикация на института.

Ларс фон Триер, който е на 68 години, е и сценарист на продукцията на Zentropa, се посочва още в публикацията на DFI. Не са известни повече подробности за проекта.

През месец юли шведският актьор Стелан Скарсгард, един от любимите актьори на датския режисьор, каза пред онлайн изданието Taxidrivers, че Фон Триер работи върху нов филм "от дома си".

After ще е деветнадесетият игрален филм, който датският режисьор ще снима, след като завършва филмовото училище в Стокхолм през 1982 г.

Анимацията "Трансформърс: Първият" застана начело на зрителския интерес у нас, сочат обобщените данни от киносалоните. Разказът за произхода и историята на Орион Пакс и Д-16 е проследен от 11 471 зрители и има 159 407 лева приходи за десетте дни у нас.

На второ място е българският "Русалки", в който са включени много от популярните в момента инфлуенсъри и влогъри. Започналата като сериал в ТикТок поредица, излязла в пълнометражен филм, е гледана от 62 400 зрители и има 508 977 лева за трите седмици по екраните.

Първата премиера от миналият петък - "Тя слуша", е на трета позиция в топ 10. Случващото се между членовете на семейството и дигиталния им асистент са видели 3 037 зрители и има 38 790 лева приходи.

На четвърто място е анимацията "10 живота", която е вече месец сред най-гледаните филми у нас. Как котаракът Бекет пропилява деветте си живота и се налага чр

Градският Духов оркестър на Ямбол изнесе тази вечер концерт, посветен на първия международен джаз фестивал в България, състоял се в града преди 50 години.

В зрителната общинска зала прозвучаха едни от вечните музикални класики, на които публиката отвърна с нестихващи аплодисменти.

"Благодаря ви! Всичко, което правим, без вас няма смисъл!", обърна се към хората в залата диригентът Васил Шейтанов. 

Маестро Шейтанов и музикантите от Духовия оркестър поднесоха подбрана компилация от рядко изпълнявани аранжименти на емблематични произведения – "Един американец в Париж" от Джордж Гершуин, "В настроение" от Глен Милър, избрани моменти от "Исус Христос суперзвезда" от Андрю Лойд Уебър, "Бохемска рапсодия" на Фреди Меркюри, интерпретации на творби на Карлос Сантана и хитове на "АББА".

По време на концерта бе припомнена историята на първия международен

За първата част от третата глава на „Живот заедно“ – „Разказване“, са избрани видеотворби на египетската авторка и филмова режисьорка Джихан Ел-Тахри, на колумбийско-канадското дуо Александра Гелис и Хорхе Лозано, и на италианско-британската изследователка и режисьорка Алесандра Ферини. „Техните аудиовизуални проекти са много различни по отношение на естетиката, използваните материали и културен контекст. В същото време, всички те имат за цел да придадат стойност и видимост, използвайки аудиовизуален език, на самото съществуване на събития, общности, житейски опит и история, които до голяма степен не са приемани или са останали скрити“, допълват от ИСИ. 

ФИЛМИТЕ

Краткият видео филм на Джихан Ел-Тахри – „Моменти с флага“ (2013) е въведение в работата като автор, изследовател и свидетел на историята на Глобалния юг, както и на разпространението там на съюзите и движенията за солидарност между 60-те и 80-те години на миналия век. Видеото представлява филмов и документален монтаж на архивни снимки на хора, празнуващи независимостта си из цяла Африка – от Конго до Алжир, от Кения до Южна Африка. Знамена и музика запознават зрителя с радостта, сложността и очакванията на народите от „третия свят“, освободили се от европейските си колонизатори през втората половина на XX век. Филмът е и въведение към участието на Ел-Тахри в изложбата в галерия ИСИ - София, както и към нейното carte blanche (на фокус) събитие, организирано за Дома на киното в София, част от публичната програма на „Живот заедно“.

Работата на Гелис и Лозано – Kuenta (2012) е транслитерация на испанската дума cuenta, която означава „разказване на истории“. Филмът е адаптирана за изложбения контекст версия на екологична многоканална инсталация, посветена на живота на коренното население Уаюу (Wayuu) в полуостров Гуахира, в Карибския регион на Колумбия, на границата с Венецуела. Kuenta обединява използването на земята от коренното население, връзката на ландшафта с икономическите фактори, в този случай производството на сол, и метафората на тъкането като начин за конструиране на реалността чрез дребни, ежедневни действия. Пясъкът, вятърът, солта и морето са основните елементи на аудиовизуалното преживяване, което въвлича зрителите в ежедневието на една общност, която е едновременно маргинализирана и културно богата, където материалната култура и общуването с природата са основни елементи на тяхната идентичност. В същото време именно те са причината общността да бъде потискана в рамките на колониалната система, която европейците установяват в териториите на коренното население, окупирани от XVI в. насам.  

„Проблемни генеалогии“ (2024) на Алесандра Ферини е филмово есе, което развива идеята за „есеистично“ правене на филми. Този подход възниква в областта на филмовите изследвания, където учените теоретизират филма като „мисловна форма“, която обхваща различни медии и не се поддава на ясни дефиниции. Ферини изследва генеалогията на Венецианското биенале като институция и по-специално на филмовия фестивал. Като средство за политическа пропаганда от режима в Италия през 30-те години на миналия век, той е основният инструмент за окупиране на културното поле и на визуалната култура като цяло. Филмът на Ферини преплита историята на фашисткото политизиране на културата с връзката с индустриалните интереси на страната в колониите, както и със спомените на художниците от онези години. Това е суха, силна и безпардонна картина на най-новата история на Италия и нейното заличаване след края на Втората световна война.

АВТОРИТЕ

Александра Гелис е родена през 1975 г. в Каракас, Венецуела, живее в щата Онтарио, Канада. Тя е медиен художник с колумбийско-венецуелско-канадско потекло. Нейната художествена практика е ориентирана към изследвания и процеси, които имат за краен резултат филми, фотографии, рисунки и медийни инсталации, включващи специално създадена интерактивна електроника и звук. Нейните филми и пространствени, нефикционални инсталации навлизат в екологията на различни ландшафти чрез лични теренни проучвания, изследвайки социално-политическите намеси. Гелис си сътрудничи с общности от цяла Америка, като се фокусира върху взаимодействието между растения, хора и власт в контекста на колонизацията и глобализацията. Нейната концепция за „Растения мигранти“ изследва растенията като политически съюзници в борбата срещу колониализма, войната и миграционните и расовите режими, документирайки автономното поведение на тези растения. Проектите на Гелис са показвани на международни изложби в Северна и Южна Америка, Европа и Африка. Тя има докторска степен по Екология и урбанистика.

Хорхе Лозано Лорза е роден в Колумбия, живее в щата Онтарио, Канада. Той е художник и режисьор - имигрант, роден в Колумбия. След като се установява в Канада през 1971 г., рисува и създава видео филми, звукови творби, пърформанси и инсталации. Създал е над 150 филма - творби, които живеят не помежду, а в рамките на културите. Творбите му са отражение на личния му ангажимент към епистемологичното неподчинение и изследването на различни начини на мислене, усещане и действие. Късометражните игрални филми на Лозано са показвани на фестивалите TIFF и Sundance, както и на много международни фестивали, в музеи и галерии. Той е инициатор на филмовия фестивал Crossing Borders, на фестивала за латиноамерикански медии aluCine в Торонто и на converSalon в сътрудничество с Александра Гелис. В момента работи по няколко пълнометражни делириума – архитектурни инсталации и късометражни форми на филмов фетиш, в Торонто, щат Онтарио, където живее.

Алесандра Ферини е родена през 1984 г. във Флоренция, Италия. Живеещата в Лондон художничка, изследователка и преподавателка Алесандра Ферини експериментира с хибридизацията на документалния филм. От позицията както на вътрешен, така и на външен за италианския контекст човек, тя изследва италианската история на колониалността, външната и расовата политика на страната. Интересва се от начина, по който се създават исторически разкази, и от това как свързаните с тях идеологии създават субекти - било то индивиди или общности. Оформена чрез понятието „есеистичен“, замислено като „начин на мислене“, запазващ структуриращите елементи на есето в едно разширено поле, нейната практика обхваща филм, инсталации и диалогични формати, както и писане, публикуване и образование.Носител на наградата Maxxi Bvlgari 2022, на наградата Experimenta Pitch на Лондонския филмов фестивал през 2017 г. Алесандра Ферини е участвала в международни изложби, включително в 60-ата международна изложба на La Biennale di Venezia с куратор Адриано Педроса (2024 г.).

Джихан Ел-Тахри е родена през 1963 г. в Бейрут, Ливан, живее в Марсилия, Франция. Тя е египетска и френска гражданка, награждаван режисьор, продуцент, сценарист и визуален артист. В практиката си се занимава с материалния свят и филмовия образ. Работейки предимно в жанра на инсталацията, тя често се занимава с пресечните точки между официалната история и паметта в опит да интерпретира по нов начин моменти от нашата история, от които не са останали следи, както и да предложи нов прочит и алтернативен глас от гледна точка на Глобалния юг. 

Между 2019 и 2023 г. е директор на базирания в Берлин институт за документални филми DOX BOX. През 2017 г. Ел-Тахри е поканена в Академията на науките и изкуствата (Оскарите) и е участвала в различни селекционни комисии, включително на филмовия фестивал в Локарно, Jeune Creation Francophone, Le Fond Franco-Tunisien и др. Участвала е в многобройни журита, последно като председател на журито на Documentaray на FESPACO 2021. Като филмов ментор и сценарист-редактор е работила с Focus Features (САЩ), Berlinale Talent Campus (Германия), Documentary Campus (Германия), Ouaga Film Lab (Буркина Фасо), Qumra (Доха), Sud Ecriture (Тунис) и други лаборатории за кино образование. Като визуален артист творбите са излагани в различни международни биеналета, включително Берлинското биенале през 2022г., Dak`Art и Бамако. Излагала е и в MoMa в САЩ, във Франция (Centre Pompidou), Берлин (HKW, IFA Gallery), Норвегия (National Museum), Индия (Clark House) Мексико (San Ildefonso) и Полша (MoMa) заедно с признатите художници Джон Акомфра, Otolith Group и Кадер Атия. Ел-Тахри започва кариерата си като чуждестранен кореспондент, отразяващ политиката в Близкия изток. През 1990г. започва да режисира и продуцира документални филми за BBC, PBS, Arte и други международни телевизии. Сред награждаваните й документални филми са „Насър“, чиято премиера е в официалната селекция на Международния фестивал в Торонто, „Зад дъгата“, „Куба - африканска одисея“ и номинираният за „Еми“ филм „Домът на Сауд“. Всички те са били излъчвани както в кината, така и в музеите в много страни. Нейните трудове включват Les Sept Vies de Yasser Arafat (Grasset) и Israel and the Arabs, The 50 Years War (Penguin). Ел-Тахри участва и в различни асоциации и институции, работещи с африканското кино. Била е ковчежник на Гилдията на африканските филмови дейци в диаспората, съветник по програмата „Африка на първо място“ на Focus Feature и регионален секретар на Федерацията на панафриканското кино (FEPACI).

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
Христо Божков: Това са майстори на четката, улавяли психологизма в образите
Дилиана Перфанов: Харесвам реализма, но за да стигна до него, първо рисувах комикси и илюстрации
Виена отново е в ритъма на валса
„Предстоящо откриване“ - театър на сенките 35 години след падането на Берлинската стена
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Антония Велева: Вярвам, че всеки може да се поучи за това как се обича България
Творчески отражения
Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим
Под прожектора
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.