NRD Начало
Събота, 23 Ноември 2024
Начало Калейдоскоп Цигуларката Лидия Байч и диригентът Томас Зандерлинг гостуват на Софийската филхармония
4497
Калейдоскоп

Цигуларката Лидия Байч и диригентът Томас Зандерлинг гостуват на Софийската филхармония

Цигуларката Лидия Байч и световнопризнатият маестро Томас Зандерлинг гостуват на 25 септември, на Софийската филхармония. Програмата на вечерта включва Първия концерт за цигулка на Брух и Четвърта симфония от Брамс, съобщават от филхармонията. Събитието е в зала „България“. Байч свири на цигулка, изработена от Жан Батист Вийом, през 1860 г

| 22 Септември 2024, 22:04 ч.
Цигуларката Лидия Байч и диригентът Томас Зандерлинг гостуват на Софийската филхармония
Цигуларката Лидия Байч и диригентът Томас Зандерлинг гостуват на Софийската филхармония
Снимка © Софийска филхармония

Цигуларката Лидия Байч и световнопризнатият маестро Томас Зандерлинг гостуват на 25 септември, на Софийската филхармония.

В зала „Атриум“ на Областната администрация в Перник представиха изложбата „Корени“. В експозицията се включиха пернишки художници като проф. Бисера Вълева, Василка  Златанова, Любомир Николов, Светослав Тодоров, Сашо Евтимов, Дария Евтимова, Симеон Панайотов, Елена Темелкова, Валентин Топалов  и Снежана Велинова.

Инициатор и организатор на проявата е проф. Бисера Вълева съвместно със Съюза на българските художници. Тя изказа благодарността си към всички, които са откликнали на идеята.

Изложбата е посветена на баща й проф. Васил Вълев. „Всички, които се събрахме днес, сме свързани много емоционално с баща ми. Той в последните си творчески години беше насочил енергията си като художник, реализатор на изложби, като човек с много опит в изкуството“, допълни още проф. Вълева.

Тя добави, че баща й винаги е бил творчески

Повече от 400 артисти са проявили интерес да участват в изложбата Imagine Balkans, която ще бъде открита в първия ден от фестивала за дизайн Pictoplasma във Варна, съобщават организаторите.

По думите им жури ще селектира най-доброто от получените от отворената покана творби, а те ще бъдат изложени в пространството на ReBonkers.

Лекции и уъркшопи с участието на Sestry Feldman (Украйна), Saddo (Румъния), Славен Лунар (Хърватия), Ruki Chuki (Република Северна Македония), Небойша Цветкович (Сърбия) и Димитрис Арменакис (Гърция) са включени в програмата на балканското издание на световния фестивал за дизайн Pictoplasma във Варна.

Българските участници са графити артистът Алекси Иванов, мод

Михаил Йосифов и „Новините в джаза“ представят коледна емисия – на 2 декември, в Дома на киното, съобщават организаторите.

Специално за този концерт музикантите от младата формация са подготвили нова авторска пиеса - „Коледен копнеж”. Авторът е Лъчезар Кацарски, единият от двамата вокалисти на „Новините в джаза”.

„Коледен копнеж“ е песен, вдъхновена от огромната ми любов към този толкова уютен и вълшебен празник. В нея не търся нещо по-специално, а по-скоро усещането за онази идилия на това да преживееш коледните празници с най-любимите ти хора и да се потопиш в коледния дух”, разказва Кацарски. 

Програмата на концерта ще включва още авторски композиции на музикантите от „Новините в джаза“, които, с подкрепата на Мишо

Творба на Банкси, изобразяваща пасаж пирани върху караулка на лондонската полиция, е преместена с цел безопасност, предаде ДПА.

Това е седмото произведение на уличния художник от поредицата на животинска тематика. То се намира на хълма Лъдгейт - близо до катедралата „Сейнт Пол“ в центъра на града. 

Графитът ще бъде временно съхраняван в офисите на корпорацията „Сити ъв Лондон“ (City of London Corporation), на по-малко от 15 минути пеша от предишното място.

„Преместихме творбата на Банкси, за да гарантираме, че е добре защитена и може да се разглежда безопасно от обществеността“, каза говорител на полицията.

В неделя Банкси потвърди, че той стои зад графита. На следващия ден много хора се събраха около него и го снимаха, докато беше охраняван.

В понеделник носорог, който изглежда така, сякаш се е

Българският художник Живко Тенев - Gissen представя новата си изложба „Квадратурата на самотата“. Експозицията може да бъде разгледана в дигиталната платформа Музея на Gissen, съобщават организаторите.

„Целият процес на създаване на изкуството е обгърнат в самота - самотата на твореца. „Това е нещо много лично, то не се казва, с него не се парадира, това е нещо сакрално. Нещо, което е седяло на тъмно години наред и го е виждал само автора“, разказва авторът.

Според него има неща които могат да бъдат нарисувани за много хора, но има и такива, които са създадени за да докоснат само един единствен човек. „И тук си задаваме въпроса кой от двата подхода е правилният. Отговорът е – няма такъв. Какво е измерението на самотата, след като човек може да бъде самотен и на площад пълен с хора. Тук можем да си зададем и въпроса - тогава докъде се простира самотата и каква е нейната

Програмата на вечерта включва Първия концерт за цигулка на Брух и Четвърта симфония от Брамс, съобщават от филхармонията.

Събитието е в зала „България“.

Байч свири на цигулка, изработена от Жан Батист Вийом, през 1860 г.

Лидия Байч е родена 29 ноември 1981 г. в Санкт Петербург, Русия. Смятана за една от най-универсалните изпълнителки на нашето съвремие. На 8 години печели първия си международен конкурс, последван от множество други първи награди. На 16-годишна възраст печели Гран при на „Евровизия“, както и наградата „Европейски музикант на годината“, връчена от лорд Йехуди Менухин. Работи с диригенти като Лорин Маазел, Адам Фишер, Владимир Федосеев, Юрий Темирканов, Юка-Пека Сарасте, Кристян Ярви, Бертран де Били и Яков Крайцберг. Изявява се със световноизвестни оркестри като Нюйоркската филхармония, Филхармонията на Санкт Петербург, Филхармонията на Токио, Оркестъра на NHK, Берлинските симфоници, Симфоничния оркестър на Баварското радио, Виенските симфоници, Националния оркестър на Франция, Оркестър „Артуро Тосканини“, Филхармонията на Малайзия и оркестър „Камерата Залцбург“. Участва на фестивалите в Залцбург, Дубровник, Морицбург, Фестивала на камерната музика в Йерусалим, Виенските фестивални седмици и Моцартовия фестивал в Йоханесбург.

Свирила е на десетгодишния юбилей на „Павароти и приятели“ в Модена. В Комише опера (Берлин) за пореден път показа своята музикална и артистична гъвкавост в постановка, заедно с Берлинския държавен балет. Лидия Байч свири също редовно и с оперни певци – най-скорошните изяви са с Елина Гаранча, Ервин Шрот и съпруга Андреас Шагер в Берлинската държавна опера и Виенската държавна опера, както и в Болшой театър в Москва. 

Арт базар се открива днес в Ловеч. Той е разположен на площад „Тодор Кирков“ в квартал „Вароша“ и ще продължи до 17 ноември, съобщават от общинската администрация. 

В дървени къщички 11 майстори занаятчии ще предлагат свои произведения и ще правят демонстрации на художествени занаяти и приложни изкуства. На място ще може да се избират и купуват авторски накити, сувенири, керамика, дървени играчки, изделия от кожа, керамика, везба, дърворезба, ароматни свещи. 

Ще има и къщичка с ръчно изработени артикули от потребители на социални услуги.

Организатор на инициативата, която се организира за пръв път в града, е Община Ловеч.

Припомняме, че на същото място на 21 ноември ще бъде разположен фермерски пазар, а през декември – коледен.

Филмът “След лятото“ на Данис Танасович е номинацията на Босна и Херцеговина за отличието „Оскар“ в категорията за международен филм на 97-ите награди на Академията за филмово изкуство и наука на САЩ, съобщават босненските медии.

Танасович вече има „Оскар“ в тази категория от 2002 година с филма „Ничия земя“. 

„След лятото“ разказва за млада жена, която пристига на отдалечен остров, за да разреши проблем със семейното наследство. Във вихрушка от нови емоции, в поредица от непредвидени ситуации, Мая най-накрая ще се изправи пред въпроси от миналото си. Търсенето на наследство се превръща в търсене на идентичност, но и на прошка, пише „Дневни аваз“.

Асоциацията на филмовите дейци на Босна и Херцеговина вече 23 години номинира филм в категорията за най-добър международен филм.

Фил

Джазът не е само музика, а и преживяване. Това заяви кметът на Русе Пенчо Милков на откриването на джаз фестивала в крайдунавския град тази вечер.

Двудневното събитие в Голямата зала на Доходното здание се организира от Общината, с подкрепата на общинското предприятие „Русе арт“, Клуба на дейците на културата в града, „Дунарит“ АД, вестник „Утро“, Шлагер радио, УниКо ООД, Русенска джаз колегия и Макс клуб.

Кметът Милков добави, че задачата на организаторите е била смела и трудна, защото е трябвало „да влязат в следите на хора, правили големи крачки с тежки стъпки и да продължат джаз феста, да бъде магнетичен“.

Директорът на общинското предприятие „Русе Арт“ Мариан Савов благодари на участниците, организаторите и публиката, която беше изпълнила залата.

„Това е зала, която дава много живот

Изложба по случай 75 години дипломатически и културни отношения между България и Китай беше открита във Велико Търново. Тя е подредена в Художествена галерия „Борис Денев“ и в нея са представени 75 творби на четирима китайски и двама български художници, творили в Китай в различни жанрове на изящните изкуства. Посетителите на изложбата могат да видят живопис, графика, традиционна китайска живопис. Част от експозицията са и 15 отличени рисунки от международния конкурс „България и Китай – древни и уникални цивилизации“, който се организира от Институт „Конфуций“ във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ повече от 10 поредни години. Подбраните творби отговарят на основното условие на конкурса – търсене на отправни точки за съпоставяне на културите на двете страни.

Четиримата китайски автори, участници в

На 17 януари 2025 г. е българската премиера на „Човекът-вълк“, съобщават от „Форум филм“.

След „Невидимият“, продуцентът Джейсън Блум и косъздателят на поредицата „Убийствен пъзел“ – режисьорът Лий Уанел, отново обединяват сили, за да възкресят на големия екран едно от класическите чудовища на „Юнивърсъл“ – човекът-вълк. Вдъхновен от едноименната класика от 1941 г. и множеството продължения и интерпретации през годините, „Човекът-вълк“ разказва оригинална самостоятелна история, която разглежда темата за съзряването, двойствената природа и неконтролируемата агресия на първичните инстинкти.  

„Човекът-вълк“ разказва историята на Блейк (Кристофър Абът) – съпруг и бащ

Томас Зандерлинг е роден на  2 октомври 1942 г. в Новосибирск, Русия. Има над 50-годишна кариера на диригент, която го е отвела до всички големи сцени по света. Носител е на множество награди за своите артистични постижения, концертно и оперно дирижиране, и множество записи. Под негово диригентство са представени премиери на няколко инструментални и сценични творби от композитори като Шостакович, Вайнберг и Губайдулина. От 2017 г. е главен диригент на Новосибирския филхармоничен оркестър, позиция, от която се отказва след руското нахлуване в Украйна.

Томас Зандерлинг, син на диригента в изгнание Кърт Зандерлинг, след обучението си в Ленинград, продължава образованието си в Берлин, в музикалната академия „Ханс Айслер“ и дебютира като диригент през 1962 г. На 24-годишна възраст става музикален директор на операта в Хале. Още тогава той често гостува с водещи оркестри и оперни театри като Staatskapelle - Дрезден, Gewandhaus – Лайпциг и Komische Oper в Берлин. През 1978 г. дебютът му във Виенската държавна опера го прави известен по целия свят и възвестява международната му кариера, която го отвежда в оперни театри като Театро Ла Фениче, Болшой театър, Мариински театър, Кралската опера Копенхаген, както и до държавни опери в Берлин, Хамбург и Мюнхен. През 2013 списание Opernwelt нарича продукцията му на „Идиотът“ на Мечислав Вайнберг (по Достоевски) за „Световна премиера на годината“.

Томас Зандерлинг е дирижирал реномирани оркестри във Виена и Лондон (Philharmonia Orchestra, London Symphony, Royal Philharmonic), Кралския филхармоничен оркестър на Ливърпул, Чешката филхармония, Konzerthausorchester Berlin, радио-симфонични оркестри в Германия , Англия, Италия, Нидерландия и Полша, както и оркестри в Далас, Питсбърг, Балтимор, Детройт, Ванкувър и Монреал. Има особено тясна връзка с филхармонията на Санкт Петербург, с която концертира редовно. Симфоничният оркестър на Осака му присъжда титлата пожизнен музикален директор. В допълнение към сътрудничеството с артисти като Давид Ойстрах, Емил Гилелс, Гидон Кремер, Херберт фон Караян, Хосе ван Дам, Ленард Бърнстейн, Джералд Финли, Гундула Яновиц, Робърт Хол, Рудолф Бухбиндер, Наталия Гутман, Сергей Лейферкус, Анна Маликова, Пол Тортелие и Уолтър Бери, той има специално запознанство с Дмитрий Шостакович, чиито 13-а и 14-а симфонии представя премиерно в Германия. Много други композиции на Шостакович са премиерно изпълнени под палката на Томас Зандерлинг или записани за първи път на CD. Той е известен и с ангажимента си към музиката на Мечислав Вайнберг. През 2015 г. става съосновател на International Mieczysaw Weinberg Society и изпълнява произведения като Реквием, Седма симфония за струнен оркестър и клавесин, Двадесет и първа симфония или операта „Идиот“ за първи път в Германия и по света.

Томас Зандерлинг записва множество творби на CD и е получава най-високите международни отличия за тях. През 1998 г. печели наградата за класическа музика в Кан за своя запис на Шеста симфония от Малер с филхармонията на Санкт Петербург и всички симфонии на Алберик Магнар. Записът на Концерта за пиано на Пол Клецки с Джоузеф Бановец и Руския филхармоничен оркестър му носи номинация за „Грами“ през 2010 г.. Двата му записа на непубликувани творби на Шостакович с Руския филхармоничен оркестър и Сергей Лейферкус за Deutsche Grammophon през 2006 г., които отново го представят като отличен интерпретатор на руския композитор. Получава световно признание и изключителни отзиви (включително Избор на редактора от реномираното списание Gramophone). През 2017 Зандерлинг, Линус Рот и Лондонският симфоничен оркестър получават наградата ECHO Klassik за техния запис на концертите за цигулка от Чайковски и Шостакович.

Концертът за цигулка на Брух се нарежда сред знаменитите инструментални опуси на ХІХ век, показателен за инструменталната естетика от епохата на романтизма със съчетанието на богата емоционалност, драматика, красива мелодичност и виртуозно майсторство. Творбата съзрява постепенно между 1866 и 1868 г. Първото й изпълнение през 1866 г. от Ото фон Кьонигслов под диригентството на самия Брух не удовлетворило автора и той се обръща за съвет към големия цигулар Йозеф Йоахим, с чието активно участие концертът е завършен две години по-късно. Подобна е ролята на Йоахим и в създаването на цигулковия концерт на Брамс. Премиерата на тази редакция е поднесена от Йозеф Йоахим, този път под палката на диригента Карл Mартин Райнхалтер, на 5 януари 1868 г. в Бремен. Брух посвещава Концерта на Йоахим и многократно подчертава в своите писма неговото съавторство в раждането на творбата, която ще остане един от предпочитаните шедьоври в цигулковия репертоар.

Четвъртата симфония на Брамс, своеобразна обобщаваща кулминация на творчеството и светогледа на композитора, е изградена по-необичайно. За разлика от предишните три симфонии, тя започва без встъпление, направо с главната тема – необикновена като първа тема на сонатно алегро със своя мек, елегичен характер. Кратките двутонови мотиви в щрайхa, прекъсвани с паузи – „въздишки”, звучат по-скоро като отговор, продължение, а не като начален тезис. Но тази тиха, деликатна, прозрачна първоначално тема постепенно нараства, все по-плътна като оркестровата фактура и все по-динамична, до строгото й внушително прозвучаване в целия оркестър в увеличени нотни трайности. Необичайно е и отсъствието на контраст между двете теми в експозицията – втората тема сякаш продължава в по-разпята, широка кантилена елегичността на първата. И все пак контраст се появява – краткият, ритмически активен, рязко различен фанфарен мажорен мотив-преход между двете теми. Втората част също се отличава от познатата светла интимна мекота в бавните части на Брамсовите симфонии – тук лириката е по-строга, хладна, сякаш дистанцирана.

 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
На 29 ноември е премиерата на „Комедия от грешки“. Представлението на театър „София“ ще се играе на сцената на „Театро отсам канала“, информират ...
Христо Божков: Това са майстори на четката, улавяли психологизма в образите
Изложби по повод годишнини от рождението на двама известни български художници бяха открити днес в Регионалния исторически музей (РИМ) във Враца. Първата е подредена в художествен ...
Дилиана Перфанов: Харесвам реализма, но за да стигна до него, първо рисувах комикси и илюстрации
Близо 20  картини представя в своята първа самостоятелна изложба 18-годишната Дилиана Перфанов във Велико Търново. В интервю дванайсетокласничката от Хуманитарната гимназия & ...
Виена отново е в ритъма на валса
Карнавалната традиция във Виена и до днес е жива. Всяка година в австрийската столица се провеждат повече от 450 бала, съобщи община Виена. Началото на балния сезон беше както вин ...
„Предстоящо откриване“ - театър на сенките 35 години след падането на Берлинската стена
Инсталацията „Предстоящо откриване“ е театър на сенките с горе-долу всичко, което се случва в нашите глави и в главите на много хора наоколо 35 години след падането на ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Антония Велева: Вярвам, че всеки може да се поучи за това как се обича България
Фотографска изложба "Босилеград преди и сега" и документалният филм "Твърди черупки" бяха представени тази вечер в Българския културно-информационен център в Скопие. „Вярвам ...
Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим
Рядка картина на Караваджо, изтерзания гений на светлосянката (киароскуро), ще бъде изложена за първи път в музей в Рим, който я е получил като изключителен заем от частна колекция ...
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
„Несломен“ е първият трак от новия албум на Димитър & Христо. В него се смесва вече утвърдения стил на дуета с малко по-неочаквано амплоа, информират от SingSong So ...
Шопен и Лист звучат в рецитал на Людмил Ангелов от „Европейски музикален фестивал“
Клавирен рецитал на Людмил Ангелов е следващото събитие от 24-тия „Европейски музикален фестивал“ в София. На 30 ноември пианистът излиза на сцената на зала „Бълг ...
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
На 29 ноември е премиерата на „Комедия от грешки“. Представлението на театър „София“ ще се играе на сцената на „Театро отсам канала“, информират ...
Тикер в 14:00 ч.
Фотографска изложба "Босилеград преди и сега" и документалният филм "Твърди черу ...
Начало Калейдоскоп
4497
Калейдоскоп

Цигуларката Лидия Байч и диригентът Томас Зандерлинг гостуват на Софийската филхармония

Цигуларката Лидия Байч и световнопризнатият маестро Томас Зандерлинг гостуват на 25 септември, на Софийската филхармония.Програмата на вечерта включва Първия концерт за цигулка на Брух и Четвърта симфония от Брамс, съобщават от филхармонията.

| 22 Септември 2024, 22:04 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Цигуларката Лидия Байч и диригентът Томас Зандерлинг гостуват на Софийската филхармония
Цигуларката Лидия Байч и диригентът Томас Зандерлинг гостуват на Софийската филхармония
Снимка © Софийска филхармония

Цигуларката Лидия Байч и световнопризнатият маестро Томас Зандерлинг гостуват на 25 септември, на Софийската филхармония.

Програмата на вечерта включва Първия концерт за цигулка на Брух и Четвърта симфония от Брамс, съобщават от филхармонията.

В зала „Атриум“ на Областната администрация в Перник представиха изложбата „Корени“. В експозицията се включиха пернишки художници като проф. Бисера Вълева, Василка  Златанова, Любомир Николов, Светослав Тодоров, Сашо Евтимов, Дария Евтимова, Симеон Панайотов, Елена Темелкова, Валентин Топалов  и Снежана Велинова.

Инициатор и организатор на проявата е проф. Бисера Вълева съвместно със Съюза на българските художници. Тя изказа благодарността си към всички, които са откликнали на идеята.

Изложбата е посветена на баща й проф. Васил Вълев. „Всички, които се събрахме днес, сме свързани много емоционално с баща ми. Той в последните си творчески години беше насочил енергията си като художник, реализатор на изложби, като човек с много опит в изкуството“, допълни още проф. Вълева.

Тя добави, че баща й винаги е бил творчески

Повече от 400 артисти са проявили интерес да участват в изложбата Imagine Balkans, която ще бъде открита в първия ден от фестивала за дизайн Pictoplasma във Варна, съобщават организаторите.

По думите им жури ще селектира най-доброто от получените от отворената покана творби, а те ще бъдат изложени в пространството на ReBonkers.

Лекции и уъркшопи с участието на Sestry Feldman (Украйна), Saddo (Румъния), Славен Лунар (Хърватия), Ruki Chuki (Република Северна Македония), Небойша Цветкович (Сърбия) и Димитрис Арменакис (Гърция) са включени в програмата на балканското издание на световния фестивал за дизайн Pictoplasma във Варна.

Българските участници са графити артистът Алекси Иванов, мод

Михаил Йосифов и „Новините в джаза“ представят коледна емисия – на 2 декември, в Дома на киното, съобщават организаторите.

Специално за този концерт музикантите от младата формация са подготвили нова авторска пиеса - „Коледен копнеж”. Авторът е Лъчезар Кацарски, единият от двамата вокалисти на „Новините в джаза”.

„Коледен копнеж“ е песен, вдъхновена от огромната ми любов към този толкова уютен и вълшебен празник. В нея не търся нещо по-специално, а по-скоро усещането за онази идилия на това да преживееш коледните празници с най-любимите ти хора и да се потопиш в коледния дух”, разказва Кацарски. 

Програмата на концерта ще включва още авторски композиции на музикантите от „Новините в джаза“, които, с подкрепата на Мишо

Творба на Банкси, изобразяваща пасаж пирани върху караулка на лондонската полиция, е преместена с цел безопасност, предаде ДПА.

Това е седмото произведение на уличния художник от поредицата на животинска тематика. То се намира на хълма Лъдгейт - близо до катедралата „Сейнт Пол“ в центъра на града. 

Графитът ще бъде временно съхраняван в офисите на корпорацията „Сити ъв Лондон“ (City of London Corporation), на по-малко от 15 минути пеша от предишното място.

„Преместихме творбата на Банкси, за да гарантираме, че е добре защитена и може да се разглежда безопасно от обществеността“, каза говорител на полицията.

В неделя Банкси потвърди, че той стои зад графита. На следващия ден много хора се събраха около него и го снимаха, докато беше охраняван.

В понеделник носорог, който изглежда така, сякаш се е

Българският художник Живко Тенев - Gissen представя новата си изложба „Квадратурата на самотата“. Експозицията може да бъде разгледана в дигиталната платформа Музея на Gissen, съобщават организаторите.

„Целият процес на създаване на изкуството е обгърнат в самота - самотата на твореца. „Това е нещо много лично, то не се казва, с него не се парадира, това е нещо сакрално. Нещо, което е седяло на тъмно години наред и го е виждал само автора“, разказва авторът.

Според него има неща които могат да бъдат нарисувани за много хора, но има и такива, които са създадени за да докоснат само един единствен човек. „И тук си задаваме въпроса кой от двата подхода е правилният. Отговорът е – няма такъв. Какво е измерението на самотата, след като човек може да бъде самотен и на площад пълен с хора. Тук можем да си зададем и въпроса - тогава докъде се простира самотата и каква е нейната

Събитието е в зала „България“.

Байч свири на цигулка, изработена от Жан Батист Вийом, през 1860 г.

Арт базар се открива днес в Ловеч. Той е разположен на площад „Тодор Кирков“ в квартал „Вароша“ и ще продължи до 17 ноември, съобщават от общинската администрация. 

В дървени къщички 11 майстори занаятчии ще предлагат свои произведения и ще правят демонстрации на художествени занаяти и приложни изкуства. На място ще може да се избират и купуват авторски накити, сувенири, керамика, дървени играчки, изделия от кожа, керамика, везба, дърворезба, ароматни свещи. 

Ще има и къщичка с ръчно изработени артикули от потребители на социални услуги.

Организатор на инициативата, която се организира за пръв път в града, е Община Ловеч.

Припомняме, че на същото място на 21 ноември ще бъде разположен фермерски пазар, а през декември – коледен.

Филмът “След лятото“ на Данис Танасович е номинацията на Босна и Херцеговина за отличието „Оскар“ в категорията за международен филм на 97-ите награди на Академията за филмово изкуство и наука на САЩ, съобщават босненските медии.

Танасович вече има „Оскар“ в тази категория от 2002 година с филма „Ничия земя“. 

„След лятото“ разказва за млада жена, която пристига на отдалечен остров, за да разреши проблем със семейното наследство. Във вихрушка от нови емоции, в поредица от непредвидени ситуации, Мая най-накрая ще се изправи пред въпроси от миналото си. Търсенето на наследство се превръща в търсене на идентичност, но и на прошка, пише „Дневни аваз“.

Асоциацията на филмовите дейци на Босна и Херцеговина вече 23 години номинира филм в категорията за най-добър международен филм.

Фил

Джазът не е само музика, а и преживяване. Това заяви кметът на Русе Пенчо Милков на откриването на джаз фестивала в крайдунавския град тази вечер.

Двудневното събитие в Голямата зала на Доходното здание се организира от Общината, с подкрепата на общинското предприятие „Русе арт“, Клуба на дейците на културата в града, „Дунарит“ АД, вестник „Утро“, Шлагер радио, УниКо ООД, Русенска джаз колегия и Макс клуб.

Кметът Милков добави, че задачата на организаторите е била смела и трудна, защото е трябвало „да влязат в следите на хора, правили големи крачки с тежки стъпки и да продължат джаз феста, да бъде магнетичен“.

Директорът на общинското предприятие „Русе Арт“ Мариан Савов благодари на участниците, организаторите и публиката, която беше изпълнила залата.

„Това е зала, която дава много живот

Изложба по случай 75 години дипломатически и културни отношения между България и Китай беше открита във Велико Търново. Тя е подредена в Художествена галерия „Борис Денев“ и в нея са представени 75 творби на четирима китайски и двама български художници, творили в Китай в различни жанрове на изящните изкуства. Посетителите на изложбата могат да видят живопис, графика, традиционна китайска живопис. Част от експозицията са и 15 отличени рисунки от международния конкурс „България и Китай – древни и уникални цивилизации“, който се организира от Институт „Конфуций“ във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ повече от 10 поредни години. Подбраните творби отговарят на основното условие на конкурса – търсене на отправни точки за съпоставяне на културите на двете страни.

Четиримата китайски автори, участници в

На 17 януари 2025 г. е българската премиера на „Човекът-вълк“, съобщават от „Форум филм“.

След „Невидимият“, продуцентът Джейсън Блум и косъздателят на поредицата „Убийствен пъзел“ – режисьорът Лий Уанел, отново обединяват сили, за да възкресят на големия екран едно от класическите чудовища на „Юнивърсъл“ – човекът-вълк. Вдъхновен от едноименната класика от 1941 г. и множеството продължения и интерпретации през годините, „Човекът-вълк“ разказва оригинална самостоятелна история, която разглежда темата за съзряването, двойствената природа и неконтролируемата агресия на първичните инстинкти.  

„Човекът-вълк“ разказва историята на Блейк (Кристофър Абът) – съпруг и бащ

Лидия Байч е родена 29 ноември 1981 г. в Санкт Петербург, Русия. Смятана за една от най-универсалните изпълнителки на нашето съвремие. На 8 години печели първия си международен конкурс, последван от множество други първи награди. На 16-годишна възраст печели Гран при на „Евровизия“, както и наградата „Европейски музикант на годината“, връчена от лорд Йехуди Менухин. Работи с диригенти като Лорин Маазел, Адам Фишер, Владимир Федосеев, Юрий Темирканов, Юка-Пека Сарасте, Кристян Ярви, Бертран де Били и Яков Крайцберг. Изявява се със световноизвестни оркестри като Нюйоркската филхармония, Филхармонията на Санкт Петербург, Филхармонията на Токио, Оркестъра на NHK, Берлинските симфоници, Симфоничния оркестър на Баварското радио, Виенските симфоници, Националния оркестър на Франция, Оркестър „Артуро Тосканини“, Филхармонията на Малайзия и оркестър „Камерата Залцбург“. Участва на фестивалите в Залцбург, Дубровник, Морицбург, Фестивала на камерната музика в Йерусалим, Виенските фестивални седмици и Моцартовия фестивал в Йоханесбург.

Свирила е на десетгодишния юбилей на „Павароти и приятели“ в Модена. В Комише опера (Берлин) за пореден път показа своята музикална и артистична гъвкавост в постановка, заедно с Берлинския държавен балет. Лидия Байч свири също редовно и с оперни певци – най-скорошните изяви са с Елина Гаранча, Ервин Шрот и съпруга Андреас Шагер в Берлинската държавна опера и Виенската държавна опера, както и в Болшой театър в Москва. 

Томас Зандерлинг е роден на  2 октомври 1942 г. в Новосибирск, Русия. Има над 50-годишна кариера на диригент, която го е отвела до всички големи сцени по света. Носител е на множество награди за своите артистични постижения, концертно и оперно дирижиране, и множество записи. Под негово диригентство са представени премиери на няколко инструментални и сценични творби от композитори като Шостакович, Вайнберг и Губайдулина. От 2017 г. е главен диригент на Новосибирския филхармоничен оркестър, позиция, от която се отказва след руското нахлуване в Украйна.

Томас Зандерлинг, син на диригента в изгнание Кърт Зандерлинг, след обучението си в Ленинград, продължава образованието си в Берлин, в музикалната академия „Ханс Айслер“ и дебютира като диригент през 1962 г. На 24-годишна възраст става музикален директор на операта в Хале. Още тогава той често гостува с водещи оркестри и оперни театри като Staatskapelle - Дрезден, Gewandhaus – Лайпциг и Komische Oper в Берлин. През 1978 г. дебютът му във Виенската държавна опера го прави известен по целия свят и възвестява международната му кариера, която го отвежда в оперни театри като Театро Ла Фениче, Болшой театър, Мариински театър, Кралската опера Копенхаген, както и до държавни опери в Берлин, Хамбург и Мюнхен. През 2013 списание Opernwelt нарича продукцията му на „Идиотът“ на Мечислав Вайнберг (по Достоевски) за „Световна премиера на годината“.

Томас Зандерлинг е дирижирал реномирани оркестри във Виена и Лондон (Philharmonia Orchestra, London Symphony, Royal Philharmonic), Кралския филхармоничен оркестър на Ливърпул, Чешката филхармония, Konzerthausorchester Berlin, радио-симфонични оркестри в Германия , Англия, Италия, Нидерландия и Полша, както и оркестри в Далас, Питсбърг, Балтимор, Детройт, Ванкувър и Монреал. Има особено тясна връзка с филхармонията на Санкт Петербург, с която концертира редовно. Симфоничният оркестър на Осака му присъжда титлата пожизнен музикален директор. В допълнение към сътрудничеството с артисти като Давид Ойстрах, Емил Гилелс, Гидон Кремер, Херберт фон Караян, Хосе ван Дам, Ленард Бърнстейн, Джералд Финли, Гундула Яновиц, Робърт Хол, Рудолф Бухбиндер, Наталия Гутман, Сергей Лейферкус, Анна Маликова, Пол Тортелие и Уолтър Бери, той има специално запознанство с Дмитрий Шостакович, чиито 13-а и 14-а симфонии представя премиерно в Германия. Много други композиции на Шостакович са премиерно изпълнени под палката на Томас Зандерлинг или записани за първи път на CD. Той е известен и с ангажимента си към музиката на Мечислав Вайнберг. През 2015 г. става съосновател на International Mieczysaw Weinberg Society и изпълнява произведения като Реквием, Седма симфония за струнен оркестър и клавесин, Двадесет и първа симфония или операта „Идиот“ за първи път в Германия и по света.

Томас Зандерлинг записва множество творби на CD и е получава най-високите международни отличия за тях. През 1998 г. печели наградата за класическа музика в Кан за своя запис на Шеста симфония от Малер с филхармонията на Санкт Петербург и всички симфонии на Алберик Магнар. Записът на Концерта за пиано на Пол Клецки с Джоузеф Бановец и Руския филхармоничен оркестър му носи номинация за „Грами“ през 2010 г.. Двата му записа на непубликувани творби на Шостакович с Руския филхармоничен оркестър и Сергей Лейферкус за Deutsche Grammophon през 2006 г., които отново го представят като отличен интерпретатор на руския композитор. Получава световно признание и изключителни отзиви (включително Избор на редактора от реномираното списание Gramophone). През 2017 Зандерлинг, Линус Рот и Лондонският симфоничен оркестър получават наградата ECHO Klassik за техния запис на концертите за цигулка от Чайковски и Шостакович.

Концертът за цигулка на Брух се нарежда сред знаменитите инструментални опуси на ХІХ век, показателен за инструменталната естетика от епохата на романтизма със съчетанието на богата емоционалност, драматика, красива мелодичност и виртуозно майсторство. Творбата съзрява постепенно между 1866 и 1868 г. Първото й изпълнение през 1866 г. от Ото фон Кьонигслов под диригентството на самия Брух не удовлетворило автора и той се обръща за съвет към големия цигулар Йозеф Йоахим, с чието активно участие концертът е завършен две години по-късно. Подобна е ролята на Йоахим и в създаването на цигулковия концерт на Брамс. Премиерата на тази редакция е поднесена от Йозеф Йоахим, този път под палката на диригента Карл Mартин Райнхалтер, на 5 януари 1868 г. в Бремен. Брух посвещава Концерта на Йоахим и многократно подчертава в своите писма неговото съавторство в раждането на творбата, която ще остане един от предпочитаните шедьоври в цигулковия репертоар.

Четвъртата симфония на Брамс, своеобразна обобщаваща кулминация на творчеството и светогледа на композитора, е изградена по-необичайно. За разлика от предишните три симфонии, тя започва без встъпление, направо с главната тема – необикновена като първа тема на сонатно алегро със своя мек, елегичен характер. Кратките двутонови мотиви в щрайхa, прекъсвани с паузи – „въздишки”, звучат по-скоро като отговор, продължение, а не като начален тезис. Но тази тиха, деликатна, прозрачна първоначално тема постепенно нараства, все по-плътна като оркестровата фактура и все по-динамична, до строгото й внушително прозвучаване в целия оркестър в увеличени нотни трайности. Необичайно е и отсъствието на контраст между двете теми в експозицията – втората тема сякаш продължава в по-разпята, широка кантилена елегичността на първата. И все пак контраст се появява – краткият, ритмически активен, рязко различен фанфарен мажорен мотив-преход между двете теми. Втората част също се отличава от познатата светла интимна мекота в бавните части на Брамсовите симфонии – тук лириката е по-строга, хладна, сякаш дистанцирана.

 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
Христо Божков: Това са майстори на четката, улавяли психологизма в образите
Дилиана Перфанов: Харесвам реализма, но за да стигна до него, първо рисувах комикси и илюстрации
Виена отново е в ритъма на валса
„Предстоящо откриване“ - театър на сенките 35 години след падането на Берлинската стена
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Антония Велева: Вярвам, че всеки може да се поучи за това как се обича България
Творчески отражения
Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим
Под прожектора
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.