NRD Начало
Събота, 23 Ноември 2024
Начало Калейдоскоп Присъствието на източноевропейското кино на големите фестивали бе обсъдено на фестивала „Златна роза“
4610
Калейдоскоп

Присъствието на източноевропейското кино на големите фестивали бе обсъдено на фестивала „Златна роза“

Дискусия, посветена на присъствието на източноевропейското кино на големите фестивали, бе част от програмата на 42-рото издание на Фестивала на българския игрален филм „Златна роза“ във Варна. Разговора води филмовият критик и преподавател проф. Божидар Манов. Включиха се изпълнителният директор на Националния филмов център (НФЦ) и директор на форума Петър Тодоров, творческият директор Александър Донев, членовете на журито Стефан Командарев, Ада Соломон, Атина Карталу-Адуку

| 22 Септември 2024, 16:00 ч.
Присъствието на източноевропейското кино на големите фестивали бе обсъдено на фестивала „Златна роза“
Присъствието на източноевропейското кино на големите фестивали бе обсъдено на фестивала „Златна роза“
Снимка © БТА

Дискусия, посветена на присъствието на източноевропейското кино на големите фестивали, бе част от програмата на 42-рото издание на Фестивала на българския игрален филм „Златна роза“ във Варна.

Шестнайсет портрета на жени, променили хода на историята и оказали огромно влияние върху българското общество, ще бъдат представени в изложбата „Будителките“.

Експозицията е изложена в столично кафене и ще остане там до 15 септември. 

Събитието е част от деветото издание на фестивала „КвАРТал“ и ще продължи до 15 септември. Темата е „Духът на стара София”. 

Фокус на фестивала ще бъде периодът на създаване на квартала в началото на ХХ век, докъдето е стигала емблематичната улица „Търговска“. Районът е известен като търговския и бохемски квартал с множество сгради-паметници на културата, построени от видни българи за домовете на писатели и поети, лекари, книжари, фотографи, търговци и царски гости между булевардите „Дондуков“, „Мария Луиза“, „Сливница и „Васил Левски

Фотодокументална изложба, посветена на личния и творческия живот на оперната певица Катя Попова, е представена в Плевен, във фоайето на залата, която носи нейното име. 

Върху 21 табла са поместени снимки и документи, дарени от семейството на Катя Попова на Регионалния исторически музей, каза ръководителят на отдел "Нова и най-нова история" Десислава Близнашка. Посетителите могат да разгледат фотографии от детските години на оперната певица, да видят запечатаните спомени от нейни известни роли. Последната снимка в изложбата е от 18 октомври 1966 г., когато Попова изнася своя последен концерт от песни на Григ в "Алианс Франсес" в София.

Изложбата под наслов "Незабравимата Катя Попова" е създадена през 2016 г. от Нели Дакова, тогава ръководител на отдел "Нова история" в Регионалния исторически музей по повод 50 години от смъртта на Катя Попова, отбеляза Близнашка.

Млад мъж губи съпругата си след дълга борба с тежко заболяване. Неспособен да отработи травмата, той поръчва експериментална технология, която му позволява да се среща с жена си в паралелна дигитална реалност.

Сюжетът е от „Съзвездия“ на Ник Пейн, първата за новия сезон премиера в Народния театър.

Първите представления са на 12, 25 и 29 септември, съобщават от трупата.

Сценичната версия и режисурата са на Елица Йовчева, преводът – на Матей Тодоров, сценографията, костюмите и видеодизайнът – на Петко Танчев, композитор е Георги Атанасов.

В спектакъла участват актьорите Ненчо Костов и Радина Думанян.

Докога и докъде се простира животът? Възможен ли е и отвъд своя край? Какво значи „време“ в контекста на детермин

Монах Авел се връща в София за концерт в зала „България“, с нова програма, съобщават организаторите от „Гост“.

Почитателите на пианото ще чуят шедьоври на класическата и съвременната музика от Бах до Пиацола – на 13 януари.

Преди това, на 10 януари, монах Авел ще гостува във Варна.

През март пианистът свири в зала 1 на НДК, както и в морската ни столица, концертите бяха наречени „Душата знае“.

„Аз правя програма, която предизвиква много различни чувства и спомени у човека. Другото е, че аз се опитвам да свиря с цялото си сърце. Всичко, което е вътре в мен и в душата ми, резонира в сърцата на хората“, казва монах Авел.

Монах Авел в гимназията е математик и пианис

Националният политехнически музей ще се включи за пореден път в Европейските дни на наследството (ЕДН). На 21 септември музеят ще бъде с вход свободен, уведомяват организаторите.

Освен постоянната експозиция и обогатената с новопостъпили експонати изложба „310 години пишеща машина“, гостите ни ще имат възможност да разгледат и фотоизложбата „София, уловена във времето“ – фотографска разходка из емблематичните сгради на столицата. Тя е дело на Елина Нинова“, разказват от екипа.

Европейски дни на наследството в София се организират от Столична община и Френски институт в България. Инициативата е част от Календара на културните събития на Столична община и от програма „София празнува 17 септември“. 

/ВСР

Разговора води филмовият критик и преподавател проф. Божидар Манов. Включиха се изпълнителният директор на Националния филмов център (НФЦ) и директор на форума Петър Тодоров, творческият директор Александър Донев, членовете на журито Стефан Командарев, Ада Соломон, Атина Карталу-Адуку.

Проф. Манов припомни, че преди промените в социалистическия блок през 1989 г. българското кино се е представяло главно на фестивалите в Карлови вари и Москва и е получавало престижни награди. По-късно се създават нови форуми или секции на фестивали в Германия, а в Карлови вари, където вече се състезават продукции от цял свят, се появява категорията „На Изток от Запад“.   

В първите години през 1990-те всички очакваха новата вълна на източния блок да предложи различни теми и персонажи тъкмо поради тотално променената историко-политическа, социално-икономическа среда и национално-етническа среда. Очакванията за рефлекса на киното към промените бяха водещи не само за местните творци, но и за западния интерес към нас. Те искаха да погледнат „през дувара“ какво става тук, каза проф. Манов.

По думите му поне десетина година след това в Източна Европа се създават филми със сериозни драми, касаещи икономически проблеми, семейни конфликти, безработица, фалити, всекидневни трудности с отглеждането на децата. Тогава се появява и активната трудова миграция, която създава нови конфликти, показани в десетки кинозаглавия. В същото време на Запад според критика върви традиционно спокойната продукция с лични и семейни сюжети, в които доминира индивидуално психологическо и философско вглеждане. 

Подобни анализи за съдбата на субекта се появяват и в източноевропейските продукции с течение на времето поради политическите промени, инвестициите, общественото съзряване и най-вече с появата на ново поколение, обясни проф. Манов. Според него първите подобни филми са от Прибалтийските страни и Полша, където винаги е имало такава ориентация. Тези социални и културни процеси се случват по-бавно, но са факт. Постепенно се наблюдава изравняване, а драмите стават еднотипни. 

Инсталация, пресъздаваща разпада на обществото, ще бъде позиционирана в „Квадрат 500“. Автор на произведението „Фрагментация“ е Драгомир Костадинов – PXRN. То може да бъде разгледано от 19 септември до 6 октомври, съобщават от Националната галерия. 

„Инсталацията пресъздава разпада на обществото, неговата фрагментация чрез „разцепване” на Аз-а между противоположни ценности и емоции. Човешкото лутане в крайностите, махалото на лична и групова емоция се оглежда в „специалното” огледало на безкрайността. Две полуглави, полулица в огледална камера-куб представят две полярни емоции. Двете пластики, изрязани наполовина и поставени една до друга, пресъздават радост и гняв. Отражението им ги прави цели. Зрителят вижда в безкрайното огледало себе си сред тях. Заедно те се превръщат в тълпа с редуващи се до безкрай емоции&

Преди 14 години в Русе представихме спектакъла "Шоколадовият войник" - по пиесата на Бърнард Шоу "Оръжията и човекът", с режисьор Николай Поляков. Спомените ми от него са прекрасни - пълни салони и благодарна публика. Тогава никой от нас не се обиди - нито актьорите, нито режисьорът, нито зрителите. По тази причина ми е много странно това, което се случи снощи пред Народния театър, коментира русенската актриса Евгения Явашева. 

В "Шоколадовият войник" през 2010 г. в Русе тя се е превъплътила в образа на прислужницата Лука. 

"Играхме спектакъла с огромно удоволствие. Самият репетиционен процес беше прекрасен - със страхотен актьорски състав. Дали спектакълът е докоснал някого, това е съвсем друг въпрос, но нямаше такъв казус. Когато разбрах какво се е случило снощи, онемях. Не мога и да си представя, че може да има такъв вид агресия спрямо изкуство, спрямо таз

„Цирколюция“ ще има в София от 10 до 13 октомври.

Това е единствен по рода си фестивал в България за съвременен цирк със спектакли на открито, циркови работилници и професионален форум – „Дебат за цирка”, уточняват организаторите.

„А какво е цирколюция? Завъртане, игра на думи, игра с топки, а най-вече – популяризирането на съвременния цирк. Стремим се „Цирколюция“ да бъде фестивал, достъпен за възможно най-много зрители. В съответствие с ангажимента ни към социалния цирк се фокусираме върху достигането на хора със специални потребности. Радваме се, че можем да предложим безплатни билети за хора с увреждания и в неравностойно положение“, допълват организаторите.

Домакин на фестивала ще бъде „Топлоцентрала“.

Екпозицията „Гладът на сърцето“, която разглежда глада отвъд физическото усещане, ще бъде открита на 16 ноември в Художествената галерия в Казанлък. Това съобщават от културния институт на официалната си фейсбук страница. 

Куратор на изложбата е Христина Бобокова. В нея са включени произведения от колекцията на фондация „Процес - Пространство", както и премиерното видео „Лъвска закуска" на Силвия Богоева.

Своите артистични визии представят още Димитър Грозданов, Майкъл Уикерсън от САЩ, Гьонюл Нюолу от Турция, Христо Шапкаров, Любен Фързулев, Виргиния Пенчева и Лора Димова. 

Изложбата е част от големия проект на Художествената галерия „Глад“. Тя е вдъхновена от есето на Георги Марков „Пиеса за иките... и за българите", а художниците интерпретират темите за храната, хляба и трапезата като метафора на душевната п

Националният музей „Земята и хората“ ще бъде домакин на XXXII Софийско изложение „Скъпоценни камъни, минерали и фосили“. Събитието ще се проведе от 11 до 13 октомври, съобщават от музея.

„Експозицията на раздел „Минерали на България“ се разшири с нова тематична изложба „Уникални минерални находки от България“ по проект, финансиран от Министерство на културата“, разказват от екипа.

По думите им в шест витрини са експонирани минерали с най-красиви кристали, редки цветове и форми, подбирани в продължение на десетки години от стотици геолози и колекционери от всички кътчета на България.

През 1991 год. Националният музей „Земята и хората“ провежда Първа софийска международна изложба на минерали. През годините изложенията на минерали прерастват в Дни на минералите, организирани три пъти годиш

Преди няколко години категорията „На Изток от Запад“ изчерпва потенциала си и бива наречена „Проксима“, каза още водещият и припомни, че фестивалът в Солун също сменя името на секцията „Балкански преглед“ на „Да срещнем съседите“ и там се появяват заглавия от други държави. Към днешна дата картината е доста по-различна и ние трябва да търсим своето място в открита ясна битка с голямото европейско и световно кино. Наблюденията на проф. Манов сочат, че общата категория, която обединява бившия Източен блок, вече не е толкова еднородна, особено като художествена конкуренция. 

Въпросът защо едни национални кинематографии са по-успешни от други според критика няма еднозначни отговори, тъй като навярно са важни националната културна традиция и пластове, както и лидерите, които прокарват пътищата. Такива примери има с творци от други източноевропейски държави. Братята Вернер от Полша създават компанията „Уорнър брос“ в Холивуд, пътека към САЩ отварят Анджей Вайда, Роман Полански, Милош Форман, Иржи Менцел. Известни са и унгарците Ищван Сабо, Миклош Янчо, Марта Месарош. Тези творци са носители на награди от престижни фестивали като Берлин, Венеция и Кан, както и отличия Оскар, „Златен глобус“ и БАФТА. Към тях се присъединяват и Милчо Манчевски, Ян Сверак, Ясмила Збанич, Ласло Немеш. 

Българските значими успехи на световни кино форуми в най-ново време идват с филмите „Посоки“, „Ага“, „Бащата“, „Уроците на Блага“, „Жените наистина плачат“, „Сестра“, „Триумф“, който довечера ще бъде показан на „Златна роза“, както и с много копродукции, в които страната ни е равнопоставен партньор, припомни проф. Манов. 

В дискусията се включи продуцентката от Румъния Ада Соломон, която е член на журито за пълнометражни филми на 42-рото издание на „Златна роза“. Според нея успехът на румънската кинематография лед промените е изграден от филмовата критика, медиите и самите артисти. След 1989 г. имахме много за казване, защото бяхме дълго затворени, но главната заслуга за популярността на нашите филми имат критиците и журналистите, които говореха за постиженията ни и ги превръщаха в събитие, посочи тя и добави, че индустрията се крепи и на чудесните сценаристи и технически специалисти.

По думите й румънските заглавия от последните години са по-различни от новата вълна след 1989-а, с повече трагикомични сюжети, стоящи по-близо до публиката. Според Соломон много добър пример за успешна източноевропейска кинематография е и Гърция. 

В рамките на фестивала „Златна роза“ предстоят още две дискусии. Те ще бъдат фокусирани върху антифашизма в киното в Полша и България, както и реализацията на локалните таланти на световния филмов пазар. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
На 29 ноември е премиерата на „Комедия от грешки“. Представлението на театър „София“ ще се играе на сцената на „Театро отсам канала“, информират ...
Христо Божков: Това са майстори на четката, улавяли психологизма в образите
Изложби по повод годишнини от рождението на двама известни български художници бяха открити днес в Регионалния исторически музей (РИМ) във Враца. Първата е подредена в художествен ...
Дилиана Перфанов: Харесвам реализма, но за да стигна до него, първо рисувах комикси и илюстрации
Близо 20  картини представя в своята първа самостоятелна изложба 18-годишната Дилиана Перфанов във Велико Търново. В интервю дванайсетокласничката от Хуманитарната гимназия & ...
Виена отново е в ритъма на валса
Карнавалната традиция във Виена и до днес е жива. Всяка година в австрийската столица се провеждат повече от 450 бала, съобщи община Виена. Началото на балния сезон беше както вин ...
„Предстоящо откриване“ - театър на сенките 35 години след падането на Берлинската стена
Инсталацията „Предстоящо откриване“ е театър на сенките с горе-долу всичко, което се случва в нашите глави и в главите на много хора наоколо 35 години след падането на ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Антония Велева: Вярвам, че всеки може да се поучи за това как се обича България
Фотографска изложба "Босилеград преди и сега" и документалният филм "Твърди черупки" бяха представени тази вечер в Българския културно-информационен център в Скопие. „Вярвам ...
Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим
Рядка картина на Караваджо, изтерзания гений на светлосянката (киароскуро), ще бъде изложена за първи път в музей в Рим, който я е получил като изключителен заем от частна колекция ...
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
„Несломен“ е първият трак от новия албум на Димитър & Христо. В него се смесва вече утвърдения стил на дуета с малко по-неочаквано амплоа, информират от SingSong So ...
Шопен и Лист звучат в рецитал на Людмил Ангелов от „Европейски музикален фестивал“
Клавирен рецитал на Людмил Ангелов е следващото събитие от 24-тия „Европейски музикален фестивал“ в София. На 30 ноември пианистът излиза на сцената на зала „Бълг ...
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
На 29 ноември е премиерата на „Комедия от грешки“. Представлението на театър „София“ ще се играе на сцената на „Театро отсам канала“, информират ...
Тикер в 13:00 ч.
Фотографска изложба "Босилеград преди и сега" и документалният филм "Твърди черу ...
Начало Калейдоскоп
4610
Калейдоскоп

Присъствието на източноевропейското кино на големите фестивали бе обсъдено на фестивала „Златна роза“

Разговора води филмовият критик и преподавател проф. Божидар Манов. Включиха се изпълнителният директор на Националния филмов център (НФЦ) и директор на форума Петър Тодоров, творческият директор Александър Донев, членовете на журито Стефан Командарев, Ада Соломон, Атина Карталу-Адуку.Проф. Манов припомни, че преди промените в социалистическия блок през 1989 г. българското кино се е представяло главно на фестивалите в Карлови вари и Москва и е получавало престижни награди.

| 22 Септември 2024, 16:00 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Присъствието на източноевропейското кино на големите фестивали бе обсъдено на фестивала „Златна роза“
Присъствието на източноевропейското кино на големите фестивали бе обсъдено на фестивала „Златна роза“
Снимка © БТА

Дискусия, посветена на присъствието на източноевропейското кино на големите фестивали, бе част от програмата на 42-рото издание на Фестивала на българския игрален филм „Златна роза“ във Варна.

Разговора води филмовият критик и преподавател проф. Божидар Манов. Включиха се изпълнителният директор на Националния филмов център (НФЦ) и директор на форума Петър Тодоров, творческият директор Александър Донев, членовете на журито Стефан Командарев, Ада Соломон, Атина Карталу-Адуку.

Шестнайсет портрета на жени, променили хода на историята и оказали огромно влияние върху българското общество, ще бъдат представени в изложбата „Будителките“.

Експозицията е изложена в столично кафене и ще остане там до 15 септември. 

Събитието е част от деветото издание на фестивала „КвАРТал“ и ще продължи до 15 септември. Темата е „Духът на стара София”. 

Фокус на фестивала ще бъде периодът на създаване на квартала в началото на ХХ век, докъдето е стигала емблематичната улица „Търговска“. Районът е известен като търговския и бохемски квартал с множество сгради-паметници на културата, построени от видни българи за домовете на писатели и поети, лекари, книжари, фотографи, търговци и царски гости между булевардите „Дондуков“, „Мария Луиза“, „Сливница и „Васил Левски

Фотодокументална изложба, посветена на личния и творческия живот на оперната певица Катя Попова, е представена в Плевен, във фоайето на залата, която носи нейното име. 

Върху 21 табла са поместени снимки и документи, дарени от семейството на Катя Попова на Регионалния исторически музей, каза ръководителят на отдел "Нова и най-нова история" Десислава Близнашка. Посетителите могат да разгледат фотографии от детските години на оперната певица, да видят запечатаните спомени от нейни известни роли. Последната снимка в изложбата е от 18 октомври 1966 г., когато Попова изнася своя последен концерт от песни на Григ в "Алианс Франсес" в София.

Изложбата под наслов "Незабравимата Катя Попова" е създадена през 2016 г. от Нели Дакова, тогава ръководител на отдел "Нова история" в Регионалния исторически музей по повод 50 години от смъртта на Катя Попова, отбеляза Близнашка.

Млад мъж губи съпругата си след дълга борба с тежко заболяване. Неспособен да отработи травмата, той поръчва експериментална технология, която му позволява да се среща с жена си в паралелна дигитална реалност.

Сюжетът е от „Съзвездия“ на Ник Пейн, първата за новия сезон премиера в Народния театър.

Първите представления са на 12, 25 и 29 септември, съобщават от трупата.

Сценичната версия и режисурата са на Елица Йовчева, преводът – на Матей Тодоров, сценографията, костюмите и видеодизайнът – на Петко Танчев, композитор е Георги Атанасов.

В спектакъла участват актьорите Ненчо Костов и Радина Думанян.

Докога и докъде се простира животът? Възможен ли е и отвъд своя край? Какво значи „време“ в контекста на детермин

Монах Авел се връща в София за концерт в зала „България“, с нова програма, съобщават организаторите от „Гост“.

Почитателите на пианото ще чуят шедьоври на класическата и съвременната музика от Бах до Пиацола – на 13 януари.

Преди това, на 10 януари, монах Авел ще гостува във Варна.

През март пианистът свири в зала 1 на НДК, както и в морската ни столица, концертите бяха наречени „Душата знае“.

„Аз правя програма, която предизвиква много различни чувства и спомени у човека. Другото е, че аз се опитвам да свиря с цялото си сърце. Всичко, което е вътре в мен и в душата ми, резонира в сърцата на хората“, казва монах Авел.

Монах Авел в гимназията е математик и пианис

Националният политехнически музей ще се включи за пореден път в Европейските дни на наследството (ЕДН). На 21 септември музеят ще бъде с вход свободен, уведомяват организаторите.

Освен постоянната експозиция и обогатената с новопостъпили експонати изложба „310 години пишеща машина“, гостите ни ще имат възможност да разгледат и фотоизложбата „София, уловена във времето“ – фотографска разходка из емблематичните сгради на столицата. Тя е дело на Елина Нинова“, разказват от екипа.

Европейски дни на наследството в София се организират от Столична община и Френски институт в България. Инициативата е част от Календара на културните събития на Столична община и от програма „София празнува 17 септември“. 

/ВСР

Проф. Манов припомни, че преди промените в социалистическия блок през 1989 г. българското кино се е представяло главно на фестивалите в Карлови вари и Москва и е получавало престижни награди. По-късно се създават нови форуми или секции на фестивали в Германия, а в Карлови вари, където вече се състезават продукции от цял свят, се появява категорията „На Изток от Запад“.   

В първите години през 1990-те всички очакваха новата вълна на източния блок да предложи различни теми и персонажи тъкмо поради тотално променената историко-политическа, социално-икономическа среда и национално-етническа среда. Очакванията за рефлекса на киното към промените бяха водещи не само за местните творци, но и за западния интерес към нас. Те искаха да погледнат „през дувара“ какво става тук, каза проф. Манов.

Инсталация, пресъздаваща разпада на обществото, ще бъде позиционирана в „Квадрат 500“. Автор на произведението „Фрагментация“ е Драгомир Костадинов – PXRN. То може да бъде разгледано от 19 септември до 6 октомври, съобщават от Националната галерия. 

„Инсталацията пресъздава разпада на обществото, неговата фрагментация чрез „разцепване” на Аз-а между противоположни ценности и емоции. Човешкото лутане в крайностите, махалото на лична и групова емоция се оглежда в „специалното” огледало на безкрайността. Две полуглави, полулица в огледална камера-куб представят две полярни емоции. Двете пластики, изрязани наполовина и поставени една до друга, пресъздават радост и гняв. Отражението им ги прави цели. Зрителят вижда в безкрайното огледало себе си сред тях. Заедно те се превръщат в тълпа с редуващи се до безкрай емоции&

Преди 14 години в Русе представихме спектакъла "Шоколадовият войник" - по пиесата на Бърнард Шоу "Оръжията и човекът", с режисьор Николай Поляков. Спомените ми от него са прекрасни - пълни салони и благодарна публика. Тогава никой от нас не се обиди - нито актьорите, нито режисьорът, нито зрителите. По тази причина ми е много странно това, което се случи снощи пред Народния театър, коментира русенската актриса Евгения Явашева. 

В "Шоколадовият войник" през 2010 г. в Русе тя се е превъплътила в образа на прислужницата Лука. 

"Играхме спектакъла с огромно удоволствие. Самият репетиционен процес беше прекрасен - със страхотен актьорски състав. Дали спектакълът е докоснал някого, това е съвсем друг въпрос, но нямаше такъв казус. Когато разбрах какво се е случило снощи, онемях. Не мога и да си представя, че може да има такъв вид агресия спрямо изкуство, спрямо таз

„Цирколюция“ ще има в София от 10 до 13 октомври.

Това е единствен по рода си фестивал в България за съвременен цирк със спектакли на открито, циркови работилници и професионален форум – „Дебат за цирка”, уточняват организаторите.

„А какво е цирколюция? Завъртане, игра на думи, игра с топки, а най-вече – популяризирането на съвременния цирк. Стремим се „Цирколюция“ да бъде фестивал, достъпен за възможно най-много зрители. В съответствие с ангажимента ни към социалния цирк се фокусираме върху достигането на хора със специални потребности. Радваме се, че можем да предложим безплатни билети за хора с увреждания и в неравностойно положение“, допълват организаторите.

Домакин на фестивала ще бъде „Топлоцентрала“.

Екпозицията „Гладът на сърцето“, която разглежда глада отвъд физическото усещане, ще бъде открита на 16 ноември в Художествената галерия в Казанлък. Това съобщават от културния институт на официалната си фейсбук страница. 

Куратор на изложбата е Христина Бобокова. В нея са включени произведения от колекцията на фондация „Процес - Пространство", както и премиерното видео „Лъвска закуска" на Силвия Богоева.

Своите артистични визии представят още Димитър Грозданов, Майкъл Уикерсън от САЩ, Гьонюл Нюолу от Турция, Христо Шапкаров, Любен Фързулев, Виргиния Пенчева и Лора Димова. 

Изложбата е част от големия проект на Художествената галерия „Глад“. Тя е вдъхновена от есето на Георги Марков „Пиеса за иките... и за българите", а художниците интерпретират темите за храната, хляба и трапезата като метафора на душевната п

Националният музей „Земята и хората“ ще бъде домакин на XXXII Софийско изложение „Скъпоценни камъни, минерали и фосили“. Събитието ще се проведе от 11 до 13 октомври, съобщават от музея.

„Експозицията на раздел „Минерали на България“ се разшири с нова тематична изложба „Уникални минерални находки от България“ по проект, финансиран от Министерство на културата“, разказват от екипа.

По думите им в шест витрини са експонирани минерали с най-красиви кристали, редки цветове и форми, подбирани в продължение на десетки години от стотици геолози и колекционери от всички кътчета на България.

През 1991 год. Националният музей „Земята и хората“ провежда Първа софийска международна изложба на минерали. През годините изложенията на минерали прерастват в Дни на минералите, организирани три пъти годиш

По думите му поне десетина година след това в Източна Европа се създават филми със сериозни драми, касаещи икономически проблеми, семейни конфликти, безработица, фалити, всекидневни трудности с отглеждането на децата. Тогава се появява и активната трудова миграция, която създава нови конфликти, показани в десетки кинозаглавия. В същото време на Запад според критика върви традиционно спокойната продукция с лични и семейни сюжети, в които доминира индивидуално психологическо и философско вглеждане. 

Подобни анализи за съдбата на субекта се появяват и в източноевропейските продукции с течение на времето поради политическите промени, инвестициите, общественото съзряване и най-вече с появата на ново поколение, обясни проф. Манов. Според него първите подобни филми са от Прибалтийските страни и Полша, където винаги е имало такава ориентация. Тези социални и културни процеси се случват по-бавно, но са факт. Постепенно се наблюдава изравняване, а драмите стават еднотипни. 

Преди няколко години категорията „На Изток от Запад“ изчерпва потенциала си и бива наречена „Проксима“, каза още водещият и припомни, че фестивалът в Солун също сменя името на секцията „Балкански преглед“ на „Да срещнем съседите“ и там се появяват заглавия от други държави. Към днешна дата картината е доста по-различна и ние трябва да търсим своето място в открита ясна битка с голямото европейско и световно кино. Наблюденията на проф. Манов сочат, че общата категория, която обединява бившия Източен блок, вече не е толкова еднородна, особено като художествена конкуренция. 

Въпросът защо едни национални кинематографии са по-успешни от други според критика няма еднозначни отговори, тъй като навярно са важни националната културна традиция и пластове, както и лидерите, които прокарват пътищата. Такива примери има с творци от други източноевропейски държави. Братята Вернер от Полша създават компанията „Уорнър брос“ в Холивуд, пътека към САЩ отварят Анджей Вайда, Роман Полански, Милош Форман, Иржи Менцел. Известни са и унгарците Ищван Сабо, Миклош Янчо, Марта Месарош. Тези творци са носители на награди от престижни фестивали като Берлин, Венеция и Кан, както и отличия Оскар, „Златен глобус“ и БАФТА. Към тях се присъединяват и Милчо Манчевски, Ян Сверак, Ясмила Збанич, Ласло Немеш. 

Българските значими успехи на световни кино форуми в най-ново време идват с филмите „Посоки“, „Ага“, „Бащата“, „Уроците на Блага“, „Жените наистина плачат“, „Сестра“, „Триумф“, който довечера ще бъде показан на „Златна роза“, както и с много копродукции, в които страната ни е равнопоставен партньор, припомни проф. Манов. 

В дискусията се включи продуцентката от Румъния Ада Соломон, която е член на журито за пълнометражни филми на 42-рото издание на „Златна роза“. Според нея успехът на румънската кинематография лед промените е изграден от филмовата критика, медиите и самите артисти. След 1989 г. имахме много за казване, защото бяхме дълго затворени, но главната заслуга за популярността на нашите филми имат критиците и журналистите, които говореха за постиженията ни и ги превръщаха в събитие, посочи тя и добави, че индустрията се крепи и на чудесните сценаристи и технически специалисти.

По думите й румънските заглавия от последните години са по-различни от новата вълна след 1989-а, с повече трагикомични сюжети, стоящи по-близо до публиката. Според Соломон много добър пример за успешна източноевропейска кинематография е и Гърция. 

В рамките на фестивала „Златна роза“ предстоят още две дискусии. Те ще бъдат фокусирани върху антифашизма в киното в Полша и България, както и реализацията на локалните таланти на световния филмов пазар. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
Христо Божков: Това са майстори на четката, улавяли психологизма в образите
Дилиана Перфанов: Харесвам реализма, но за да стигна до него, първо рисувах комикси и илюстрации
Виена отново е в ритъма на валса
„Предстоящо откриване“ - театър на сенките 35 години след падането на Берлинската стена
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Антония Велева: Вярвам, че всеки може да се поучи за това как се обича България
Творчески отражения
Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим
Под прожектора
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.