NRD Начало
Петък, 22 Ноември 2024
Начало Творчески отражения Биография: Любомир Пипков
5671
Творчески отражения

Биография: Любомир Пипков

Гражданското ми верую е всичко, което съм казал в музиката, пише в бележника си композиторът Любомир Пипков, от чието рождение днес се отбелязват 120 години.  Той е роден на 19 септември 1904 г. (6 септември 1904 г. по стар стил) в Сливен, в семейството на композитора Панайот Пипков и учителката Надка Стефанова, изпълнителна на народни песни

| 19 Септември 2024, 08:00 ч.
Биография: Любомир Пипков
Биография: Любомир Пипков
Снимка © Христо Юскеселиев

Гражданското ми верую е всичко, което съм казал в музиката, пише в бележника си композиторът Любомир Пипков, от чието рождение днес се отбелязват 120 години. 

Драматичен театър „Гео Милев“- Стара Загора гостува в Сливен на 19 ноември със спектакъла „Хаос" от Мика Мюлюахо с режисьор Петър Денчев, съобщиха от Драматичния театър "Стефан Киров" в Сливен.

Авторът Мика Мюлюахо е водещ финландски драматург и директор на националния театър на Финландия, посочват от културния институт. Темите, които се открояват в постановката, са болезнено актуални за съвремието ни: бездна, нелюбов, на ръба, необходимост, илюзия, шокова доктрина, дълбоко либидна енергия, преодоляване, водовъртеж, катастрофа...

За героите в представлението режисьорът Петър Денчев споделя, че това са „блокирали хора, заседнали в своя живот, без да знаят накъде да тръгнат, но пък със самомнение, което ги изпълва и запраща в необичайни посоки. Мечтите за любов, за лесен живот, успех, нестихващи удоволствия, за бягство от проблемите всъщност запра

Премиера на спектакъла „Как хубаво лошо живяхме“ по пиеси на Людмила Петрушевска ще има на 2 октомври в театър „Ателие 313“, съобщават от трупата.

Режисьор е Ваня Борисова. В представлението участват Ангела Канева, Виктория Владова, Мария Карилоска, Димитър Василев, Димитър Бисеров.

Спектакълът е осъществен с финансовата подкрепа на Министерството на културата.

Певицата Тейлър Суифт ще закрие европейската част от турнето си Eras с пет концерта на стадион "Уембли" в Лондон, предаде ДПА.

Това се случва, след като 34-годишната американска звезда отдаде почит на жертвите на нападението в Саутпорт миналия месец, при което три момичета загинаха след нападение с нож във ваканционен клуб, посветен на певицата.

През пролетта и лятото Суифт обикаляше пълните стадиони на Стария континент, докато в началото на месеца трите й концерта във Виена не бяха отменени заради предполагаем заговор, припомня ДПА.

Концертите на певицата на "Уембли" ще са първите след това. Тя се качва на сцената на 15, 16, 17, 19 и 20 август.

По-рано този месец кметът на Лондон Садик Хан заяви пред Скай нюз, че британската столица "ще продължи" да бъде домакин на концертите на Суифт.

"Имаме огромен опит в полицейската охрана на таки

Френската група Reaven представи новия си албум For Tomorrow на откритата сцена "Арт лято" във Велико Търново. В старата столица музикантите пристигнаха след участието си на фестивала Open Buzludzha и преди гостуването си на Varna Street Food Park.  

На великотърновската публика, сред която имаше и чужденци, Reaven предложиха характерния си инди рок звук с мелодии, преминаващи от акустични версии през танцувални поп мелодии до мощно рок звучене. Четиримата приятели Ромео (вокал и китара), Винс (барабани и бек вокал), Андре (клавир и беквокал) и Руди (бас и беквокал) изсвириха и най-новия си сингъл Never Let Me Go.

Новият албум на групата вече е представен на турнета в 15 европейски страни, а отделни песни са включени в плейлистите на радиостанции от 45 държави, посочиха организаторите на концерта. Във Велико Търново групата гостува за втори път, като час

Пиесата “Великденско вино” на Народния театър “Иван Вазов” ще бъде представена на сцената на Драматичен театър “Стефан Киров”- Сливен на 8 октомври.

Това съобщиха от пресцентъра на общината.

Участват носителят на ИКАР - 23 и АСКЕЕР 23 за водеща мъжка роля - Владимир Пенев, Павлин Петрунов и студенти от класа на проф. Пенко Господинов от НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“. Пиесата е посветена на 150-та годишнина от обесването на Васил Левски. 

Автор е Константин Илиев, постановка - Явор Гърдев, сценография - Павел Койчев, костюмография - Свила Величкова, музика - Калин Николов.

“Великденско вино” е за обвиненията срещу свещенодякон Игнатий Левски и ловешките труженици, отправени от Кръстьо Тотев Никифоров в Долнокрайската черква „Света Богородица“

През 1993 г. режисьорът Иван Добч

Той е роден на 19 септември 1904 г. (6 септември 1904 г. по стар стил) в Сливен, в семейството на композитора Панайот Пипков и учителката Надка Стефанова, изпълнителна на народни песни. На шест години започва да свири по слух на пиано песните, които е слушал от майка си.  

През 1918 г. семейството се премества в София. Любомир Пипков започва да се занимава сериозно с пиано при пианиста и клавирен педагог Иван Торчанов, който открива голямата дарба на 14-годишния младеж. 

ПЪРВИ ТВОРЧЕСКИ ОПИТИ

През 1919 г. постъпва в Музикалното училище в София, в класа по пиано при проф. Хенрих Визнер, а теоретичните дисциплини изучава при проф. Добри Христов, проф. Димитър Попиванов, проф. Димитър Хаджигеоргиев и проф. Димитър Радев.  

В Музикалното училище прави първите си опити за творчество. Под влияние на своя баща композиторът Панайот Пипков той съчинява парафрази за пиано върху народни песни. През 1923 г. написва „Двадесет и две вариации“ за пиано, която за първи път разкрива яркото дарование на 19-годишния композитор. Творбата прави впечатление на неговите учители и след успешното й представяне на една продукция в училището професорите му дават необходимата препоръка, за да получи стипендия за следване в Париж, Франция. След появата на пиесите от Детския му албум за пиано, вече няма съмнение, че Пипков ще поеме по пътя на един самобитен талантлив творец.

Изложбата „Старите къщи на Добрич“ е подредена в Окръжен съд – Добрич, съобщиха от институцията.

От институцията допълват, че експозицията включва рисунки от фонда на Младежки център Захари Стоянов“ – Добрич.  

Творбите в изложбата са създадени през 2018 г. от възпитаници на ателие “Палитра” с ръководител Галина Върбанова. Малките художници са рисували, вдъхновени от архитектурата на сгради от началото на миналия век, разположени в централната част на Добрич.

Домакините от Окръжния съд се радват да посрещнат поредната изложба, предоставена от Младежкия център, с който съдът има дългогодишно партньорство.

Рисунките са подредени в обновеното изложбено пространство на петия етаж в съдебната сграда. Там е монтирана нова система за окачване, която осигурява по-лесно и безопасно аранжиране на картини.

При

Опасно, сериозно, сложно, интересно и смешно. Така актрисата София Бобчева описва случващото се на сцената на Народния театър в постановката „Бебе на борда“. Кристофър Дюранг (1949-2024) е автор на тази зловещо-смешна история с елементи на черен хумор.

„Мисля, че сме успели да предадем заложеното в драматургията – едновременно свежест и сериозност на тематиката“, казва режисьорът Василена Радева. „Шегуваме се, че това е учебник за всички грешки, които могат да се направят като млад родител. Определено не ми се иска публиката да идват тук като на урок. Напротив. Това, което предполага спектакълът, е публиката да се отпусне, а не да дойде, за да учи“, допълва тя. 

Освен София Бобчева - в ролята на бавачката, в представлението участват актьор

Изложбата на икебана композиции и картини в този стил е подредена от днес до  27 октомври в Източен сектор на Римски стадион в Пловдив.

Посетителите ще могат да участват и за първи път в Пловдив в икебана пърформанс и да се включат в работилница по икебана. Това съобщи Мирослава Иванова, организатор на събитието.

Пърформанса ще бъде изпълнен от нея, тя е икебана артист и лицензиран преподавател в школата Sogetsu Токио и е известна още с японско име Hosen. Освен нея творците в изложбата са още нейните две талантливи ученички Лидия Киерепка и Кремена Николчева.

В пърформанса ще бъде сътворена голяма скулптурна аранжировка на икебана с участието на публиката, под съпровода на японска музика.

„Всяка година правим изложба с идеята да доближим това изкуство до хората, тъй като вярвам, че икебана е изкуство, което може да бъде използвано от всеки чо

Изложба на Райна Стоймирова ще бъде представена в галерия „Контраст“.

Експозицията е озаглавена „Фрагменти и усещания“ и ще бъде открита на 18 септември, съобщават организаторите.

„Изложбата „Фрагменти и усещания“ в галерия „Контраст“, включва най-нови творби и такива от последнaтa годинa на художничката, която отново не изневерява на своя художествен изказ и комуникация със зрителите, използвайки експресивната сила на цветовете. Нейните послания са свързани с пресъздаване на силни усещания, с алегории и метафори на състояния като извисяване, завръщане, потапяне, обгръщане, пропадне, влюбване, докосване. Виждаме фрагменти от нейния илюзорен микрокосмос, изграден около основни природни елементи – вода, въздух, земя, огън, етер“, разказва кураторката Христина Бобокова.

По думите й художествени

Сливенският симфоничен оркестър завършва цикъла „Млада Европа“ с концерт на 22 ноември. Музикалното събитие ще се състои в зала "Сливен" и е последната изява на формацията за тази година.

Концертът ще е под палката на маестро Симон Павлов и с участието на тромпетиста Георги Грозев, съобщиха от Симфоничен оркестър - Сливен.

Програмата включва Сюита из балета "Дон Жуан" от Кристоф Глук, Концерт за тромпет и оркестър в ми-бемол мажор от Йохан Баптист Неруда и Симфония No. 45 във фа-диез минор "Прощална" от Хайдн.

Сцената на залата отново ще бъде завладяна от младежки дух, съчетан с високо изпълнителско майсторство и елегантно поднесена програма, посочват от оркестъра.

В началото на октомври Сливенският симфоничен оркестър започна своя 92-ри творчески сезон с бароков концерт Concerto grosso, в който поднесе на публиката шест музикални шедьовъра

ПАРИЖКИЯТ ПЕРИОД

През 1926 г. Любомир Пипков заминава за Париж, където се записва в „Екол нормал де люзик“ – едно от най-известните учебни музикални заведения. Там започва да учи пиано при Ивон Лефебюр, история на музиката – при Надя Буланже, и композиция – при Пол Дюка.  Същата година той написва „Три драматични прелюдии“ за пиано и една песен по текст на Николай Лилиев във френски превод.

Парижкият период на Любомир Пипков - от 1926 до 1932 година, се отличава с интензивна работа. Той създава някои от своите значителни произведения – Струнен квартет №1, в който музиката от ранното му детство зазвучава с негов почерк, Соната за цигулка и пиано, Клавирно трио, първите си песни за глас и пиано, много обработки за народни песни, баладата „Конници“ (1929), замисля и операта „Янините девет братя“.

През 1930 г. Любомир Пипков завършва камерната си творба „Трио за цигулка, пиано и чело“, която посвещава на жена си, пише песента „Тракия“ по стихове на Никола Фурнаджиев. През 1931 г. написва своя Концерт за духови, ударни инструменти и пиано, който е изпълнен в Париж същата година.

През 1932 година Любомир Пипков завършва образованието си в Париж с отличие и парична награда.  Завръща се в България и през декември същата година е назначен за корепетитор в Софийската народна опера, където по-късно като хормайстор оставя трайни следи, като издига оперния хор на Софийската народна опера на високо равнище. 

БЕЗ ЖАНРОВИ ОГРАНИЧЕНИЯ

Талантът на Любомир Пипков няма жанрови ограничения. През този период той създава сборника хорови песни „Хоровод“ под редакцията на Емил Шекерджийски.

През 1934 година се появява вокално-симфоничната му поема „Сватба“ по стихове от стихосбирката „Пролетен вятър“ на Никола Фурнаджиев, пресъздаваща събитията от Септемврийското въстание през 1923 година, която Любомир  Пипков нарича „революционна симфония“.

През 1936 г. той написва най-хубавата си хорова песен – На нивата“ по текст на Атанас Душков. Същата година се появява и сюитата „Хайдушка планина“, написана от него за камерния радиооркестър. През 1940 г. той пише и първата си голяма оркестрова творба Симфония №1, посветена на интербригадистите в Испания. 

Трите си опери Любомир Пипков пише по различно време и показва три различни посоки в стила и драматургичните си идеи. В периода 1932 – 1937 г.  той пише операта „Янините девет братя“ – първата българска народна музикална драма, изградена върху стара легенда. Премиерата е на сцената на Софийската опера на 19 септември 1937 г. 

През 1941 -1943 година Любомир Пипков работи изцяло върху втората си опера „Момчил“. Евакуацията на театъра през военните години прекъсва работата му с либретиста Христо Радевски. Операта по либрето на Христо Радевски върху романа на Стоян Загорчинов „Ден последен, ден господен“  е поставена на сцената на Софийската опера едва през 1948 година. Премиерата е на 24 април 1948 г. под диригенството на Асен Найденов и режисьора Михаил Хаджимишев.

През 1944 – 1948 година Любомир Пипков е директор на Софийската опера.

Премиерата на третата му опера „Антигона – 43“ е на 23 декември 1963 година в Русе. Тя е по либрето на Владимир Башев и Панчо Панчев, появява се през 1963 -1964 година почти едновременно в три оперни театри – в София, Пловдив и Русе. „Антигона – 43“ е първата българска опера на съвременна тема и е новаторска в сливането си на античен и съвременен сюжет, като жанр и музикален език. 

След едно пътуване с група музикални дейци в Албания се ражда „Пътуване из Албания“ (1950-1951).  В края на 1959 година за пръв път прозвучава неговата монументална вокално-симфонична творба „Оратория на нашето време“ в 18 части по текст на поета Владимир Башев, която в продължение на много години звучи като начален акорд на международния фестивал „Софийски музикални седмици“.

Значителна част в неговото творчество заемат и създадените от Пипков песни. Незабравими остават „Нани ми нани, Дамянчо“, „На нивата“, „Люляка ми замириса“, “Сладкопойна чучулига“, „Жълта пеперуда“ и др.  Той е автор на музиката към филмите „Тревога (1951), „Септемврийци“ (1954), „Земя“ (1957), „Командирът на отряда“ (1959), „Стубленските липи“ (1960), „Царска милост“ (1962).  

ПРЕПОДАВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ

От 1948 година Любомир Пипков се отдава изцяло на преподавателска работа.  До смъртта си през 1974 г. е  професор по вокални ансамбли и преподавател по вокална интерпретация  в Държавната музикална академия, в която от 1962 г. е и завеждащ Катедра по оперно-сценично изкуство.

Участва в дружеството „Съвременна музика“ и е негов секретар от 1941 г.  Основател на списание „Музика“.

През 1947 – 1954 година е председател на Съюза на българските композитори.

От 1966 г. до 1974 г. е председател на организационния комитет на фестивала "Мартенски музикални дни" в Русе. Името му е свързано и с утвърждаването на „Люляковите музикални празници“ в Ловеч, които от 1963 г. носят името на баща му Панайот Пипков, а от 1976 г. и името на Любомир Пипков.

Три пъти е носител на орден "Георги Димитров" (1954, 1964, 1967) и три пъти е лауреат на Димитровска награда (1950, 1951, 1952).   През 1959 г. е удостоен с орден "Народна република България" първа степен. Почетен член на Съюза на българските филмови дейци (1974). От 1976 г. първото музикално училище в България приема неговото име. От 1977 г., за изключителните постижения на преподаватели и ученици, училището в София получава статут на Национално музикално училище „Любомир Пипков“.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Италианският художник Маурицио Кателан определя творбата си „Комик“ като провокация
Италианският художник Маурицио Кателан, автор на произведението на изкуството „Комик“ каза, че творбата е „провокация“, предаде Ройтерс. Тя представлява зал ...
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Певецът Стромай беше отличен от краля на Белгия - Филип, за изключителни заслуги в областта на изкуството, литературата или науката, на церемония в двореца в Брюксел, предаде АФП. ...
Pink Floyd History ще възродят магията на легендарната група
Спектакълът Pink Floyd History Live е музикално и мултимедийно шоу, което пресъздава пет десетилетия музикални шедьоври на легендарната група Pink Floyd. Водени от страстта си към ...
Венецианският театър „Ла Фениче“ отмени първото си представление за сезона
Венецианският музикален театър „Ла Фениче“ във Венеция отмени първото си представление за сезона за първи път от повече от 30 години насам поради протест на персонала, ...
Първото си постоянно шоу в Европа на „Сирк дю Солей“ ще започне в Берлин през ноември 2025 г.
„Сирк дю Солей“ ще представи първото си постоянно шоу в Европа в театъра на „Потсдамер плац“ в Берлин през 2025 година, предаде Ройтерс. Шоуто е наречено A ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Портрет на Артюр Рембо, нарисуван от Пол Верлен, ще бъде продаден на търг
Портрет на поета Артюр Рембо, нарисуван от неговия любовник Пол Верлен на неизвестна дата, ще бъде продаден на търг в Париж на 2 декември, предаде АФП. Първоначалната оценка на тв ...
В Кюстендилският театър ще представят пиеса, която не е поставяна в България
Сатиричната комедия „Астория“ от Юра Зойфер, ще гостува в Общински драматичен театър Кюстендил, съобщават трупата. Пиесата се поставя за първи път в България и разглежд ...
Виена отново е в ритъма на валса
Карнавалната традиция във Виена и до днес е жива. Всяка година в австрийската столица се провеждат повече от 450 бала, съобщи община Виена. Началото на балния сезон беше както вин ...
Мая Бежанска и Димитър Баненкин са гост-актьори в спектакъла „Тримата мускетари“ в Драматично-куклен театър „Васил Друмев“
Премиерата на спектакъла „Тримата мускетари“ ще се състои на 24 ноември в Драматично-куклен театър (ДКТ)„Васил Друмев“, обяви директорът на шуменския театър ...
Йордан Камджалов: Коледният ни концерт е поклон към будители, формирали облика на културата и музиката на XX век
В нашия коледен концерт на 19 декември ще звучи българският авангард на 20-и век, само от композитори, които честваме тази година. Това каза маестро Йордан Камджалов по повод осмот ...
Тикер в 23:00 ч.
Портрет на поета Артюр Рембо, нарисуван от неговия любовник Пол Верлен на неизве ...
Начало Творчески отражения
5671
Творчески отражения

Биография: Любомир Пипков

Гражданското ми верую е всичко, което съм казал в музиката, пише в бележника си композиторът Любомир Пипков, от чието рождение днес се отбелязват 120 години.През 1918 г. семейството се премества в София. Любомир Пипков започва да се занимава сериозно с пиано при пианиста и клавирен педагог Иван Торчанов, който открива голямата дарба на 14-годишния младеж.

| 19 Септември 2024, 08:00 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Биография: Любомир Пипков
Биография: Любомир Пипков
Снимка © Христо Юскеселиев

Гражданското ми верую е всичко, което съм казал в музиката, пише в бележника си композиторът Любомир Пипков, от чието рождение днес се отбелязват 120 години. 

Той е роден на 19 септември 1904 г. (6 септември 1904 г. по стар стил) в Сливен, в семейството на композитора Панайот Пипков и учителката Надка Стефанова, изпълнителна на народни песни. На шест години започва да свири по слух на пиано песните, които е слушал от майка си.  

Драматичен театър „Гео Милев“- Стара Загора гостува в Сливен на 19 ноември със спектакъла „Хаос" от Мика Мюлюахо с режисьор Петър Денчев, съобщиха от Драматичния театър "Стефан Киров" в Сливен.

Авторът Мика Мюлюахо е водещ финландски драматург и директор на националния театър на Финландия, посочват от културния институт. Темите, които се открояват в постановката, са болезнено актуални за съвремието ни: бездна, нелюбов, на ръба, необходимост, илюзия, шокова доктрина, дълбоко либидна енергия, преодоляване, водовъртеж, катастрофа...

За героите в представлението режисьорът Петър Денчев споделя, че това са „блокирали хора, заседнали в своя живот, без да знаят накъде да тръгнат, но пък със самомнение, което ги изпълва и запраща в необичайни посоки. Мечтите за любов, за лесен живот, успех, нестихващи удоволствия, за бягство от проблемите всъщност запра

Премиера на спектакъла „Как хубаво лошо живяхме“ по пиеси на Людмила Петрушевска ще има на 2 октомври в театър „Ателие 313“, съобщават от трупата.

Режисьор е Ваня Борисова. В представлението участват Ангела Канева, Виктория Владова, Мария Карилоска, Димитър Василев, Димитър Бисеров.

Спектакълът е осъществен с финансовата подкрепа на Министерството на културата.

Певицата Тейлър Суифт ще закрие европейската част от турнето си Eras с пет концерта на стадион "Уембли" в Лондон, предаде ДПА.

Това се случва, след като 34-годишната американска звезда отдаде почит на жертвите на нападението в Саутпорт миналия месец, при което три момичета загинаха след нападение с нож във ваканционен клуб, посветен на певицата.

През пролетта и лятото Суифт обикаляше пълните стадиони на Стария континент, докато в началото на месеца трите й концерта във Виена не бяха отменени заради предполагаем заговор, припомня ДПА.

Концертите на певицата на "Уембли" ще са първите след това. Тя се качва на сцената на 15, 16, 17, 19 и 20 август.

По-рано този месец кметът на Лондон Садик Хан заяви пред Скай нюз, че британската столица "ще продължи" да бъде домакин на концертите на Суифт.

"Имаме огромен опит в полицейската охрана на таки

Френската група Reaven представи новия си албум For Tomorrow на откритата сцена "Арт лято" във Велико Търново. В старата столица музикантите пристигнаха след участието си на фестивала Open Buzludzha и преди гостуването си на Varna Street Food Park.  

На великотърновската публика, сред която имаше и чужденци, Reaven предложиха характерния си инди рок звук с мелодии, преминаващи от акустични версии през танцувални поп мелодии до мощно рок звучене. Четиримата приятели Ромео (вокал и китара), Винс (барабани и бек вокал), Андре (клавир и беквокал) и Руди (бас и беквокал) изсвириха и най-новия си сингъл Never Let Me Go.

Новият албум на групата вече е представен на турнета в 15 европейски страни, а отделни песни са включени в плейлистите на радиостанции от 45 държави, посочиха организаторите на концерта. Във Велико Търново групата гостува за втори път, като час

Пиесата “Великденско вино” на Народния театър “Иван Вазов” ще бъде представена на сцената на Драматичен театър “Стефан Киров”- Сливен на 8 октомври.

Това съобщиха от пресцентъра на общината.

Участват носителят на ИКАР - 23 и АСКЕЕР 23 за водеща мъжка роля - Владимир Пенев, Павлин Петрунов и студенти от класа на проф. Пенко Господинов от НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“. Пиесата е посветена на 150-та годишнина от обесването на Васил Левски. 

Автор е Константин Илиев, постановка - Явор Гърдев, сценография - Павел Койчев, костюмография - Свила Величкова, музика - Калин Николов.

“Великденско вино” е за обвиненията срещу свещенодякон Игнатий Левски и ловешките труженици, отправени от Кръстьо Тотев Никифоров в Долнокрайската черква „Света Богородица“

През 1993 г. режисьорът Иван Добч

През 1918 г. семейството се премества в София. Любомир Пипков започва да се занимава сериозно с пиано при пианиста и клавирен педагог Иван Торчанов, който открива голямата дарба на 14-годишния младеж. 

ПЪРВИ ТВОРЧЕСКИ ОПИТИ

Изложбата „Старите къщи на Добрич“ е подредена в Окръжен съд – Добрич, съобщиха от институцията.

От институцията допълват, че експозицията включва рисунки от фонда на Младежки център Захари Стоянов“ – Добрич.  

Творбите в изложбата са създадени през 2018 г. от възпитаници на ателие “Палитра” с ръководител Галина Върбанова. Малките художници са рисували, вдъхновени от архитектурата на сгради от началото на миналия век, разположени в централната част на Добрич.

Домакините от Окръжния съд се радват да посрещнат поредната изложба, предоставена от Младежкия център, с който съдът има дългогодишно партньорство.

Рисунките са подредени в обновеното изложбено пространство на петия етаж в съдебната сграда. Там е монтирана нова система за окачване, която осигурява по-лесно и безопасно аранжиране на картини.

При

Опасно, сериозно, сложно, интересно и смешно. Така актрисата София Бобчева описва случващото се на сцената на Народния театър в постановката „Бебе на борда“. Кристофър Дюранг (1949-2024) е автор на тази зловещо-смешна история с елементи на черен хумор.

„Мисля, че сме успели да предадем заложеното в драматургията – едновременно свежест и сериозност на тематиката“, казва режисьорът Василена Радева. „Шегуваме се, че това е учебник за всички грешки, които могат да се направят като млад родител. Определено не ми се иска публиката да идват тук като на урок. Напротив. Това, което предполага спектакълът, е публиката да се отпусне, а не да дойде, за да учи“, допълва тя. 

Освен София Бобчева - в ролята на бавачката, в представлението участват актьор

Изложбата на икебана композиции и картини в този стил е подредена от днес до  27 октомври в Източен сектор на Римски стадион в Пловдив.

Посетителите ще могат да участват и за първи път в Пловдив в икебана пърформанс и да се включат в работилница по икебана. Това съобщи Мирослава Иванова, организатор на събитието.

Пърформанса ще бъде изпълнен от нея, тя е икебана артист и лицензиран преподавател в школата Sogetsu Токио и е известна още с японско име Hosen. Освен нея творците в изложбата са още нейните две талантливи ученички Лидия Киерепка и Кремена Николчева.

В пърформанса ще бъде сътворена голяма скулптурна аранжировка на икебана с участието на публиката, под съпровода на японска музика.

„Всяка година правим изложба с идеята да доближим това изкуство до хората, тъй като вярвам, че икебана е изкуство, което може да бъде използвано от всеки чо

Изложба на Райна Стоймирова ще бъде представена в галерия „Контраст“.

Експозицията е озаглавена „Фрагменти и усещания“ и ще бъде открита на 18 септември, съобщават организаторите.

„Изложбата „Фрагменти и усещания“ в галерия „Контраст“, включва най-нови творби и такива от последнaтa годинa на художничката, която отново не изневерява на своя художествен изказ и комуникация със зрителите, използвайки експресивната сила на цветовете. Нейните послания са свързани с пресъздаване на силни усещания, с алегории и метафори на състояния като извисяване, завръщане, потапяне, обгръщане, пропадне, влюбване, докосване. Виждаме фрагменти от нейния илюзорен микрокосмос, изграден около основни природни елементи – вода, въздух, земя, огън, етер“, разказва кураторката Христина Бобокова.

По думите й художествени

Сливенският симфоничен оркестър завършва цикъла „Млада Европа“ с концерт на 22 ноември. Музикалното събитие ще се състои в зала "Сливен" и е последната изява на формацията за тази година.

Концертът ще е под палката на маестро Симон Павлов и с участието на тромпетиста Георги Грозев, съобщиха от Симфоничен оркестър - Сливен.

Програмата включва Сюита из балета "Дон Жуан" от Кристоф Глук, Концерт за тромпет и оркестър в ми-бемол мажор от Йохан Баптист Неруда и Симфония No. 45 във фа-диез минор "Прощална" от Хайдн.

Сцената на залата отново ще бъде завладяна от младежки дух, съчетан с високо изпълнителско майсторство и елегантно поднесена програма, посочват от оркестъра.

В началото на октомври Сливенският симфоничен оркестър започна своя 92-ри творчески сезон с бароков концерт Concerto grosso, в който поднесе на публиката шест музикални шедьовъра

През 1919 г. постъпва в Музикалното училище в София, в класа по пиано при проф. Хенрих Визнер, а теоретичните дисциплини изучава при проф. Добри Христов, проф. Димитър Попиванов, проф. Димитър Хаджигеоргиев и проф. Димитър Радев.  

В Музикалното училище прави първите си опити за творчество. Под влияние на своя баща композиторът Панайот Пипков той съчинява парафрази за пиано върху народни песни. През 1923 г. написва „Двадесет и две вариации“ за пиано, която за първи път разкрива яркото дарование на 19-годишния композитор. Творбата прави впечатление на неговите учители и след успешното й представяне на една продукция в училището професорите му дават необходимата препоръка, за да получи стипендия за следване в Париж, Франция. След появата на пиесите от Детския му албум за пиано, вече няма съмнение, че Пипков ще поеме по пътя на един самобитен талантлив творец.

ПАРИЖКИЯТ ПЕРИОД

През 1926 г. Любомир Пипков заминава за Париж, където се записва в „Екол нормал де люзик“ – едно от най-известните учебни музикални заведения. Там започва да учи пиано при Ивон Лефебюр, история на музиката – при Надя Буланже, и композиция – при Пол Дюка.  Същата година той написва „Три драматични прелюдии“ за пиано и една песен по текст на Николай Лилиев във френски превод.

Парижкият период на Любомир Пипков - от 1926 до 1932 година, се отличава с интензивна работа. Той създава някои от своите значителни произведения – Струнен квартет №1, в който музиката от ранното му детство зазвучава с негов почерк, Соната за цигулка и пиано, Клавирно трио, първите си песни за глас и пиано, много обработки за народни песни, баладата „Конници“ (1929), замисля и операта „Янините девет братя“.

През 1930 г. Любомир Пипков завършва камерната си творба „Трио за цигулка, пиано и чело“, която посвещава на жена си, пише песента „Тракия“ по стихове на Никола Фурнаджиев. През 1931 г. написва своя Концерт за духови, ударни инструменти и пиано, който е изпълнен в Париж същата година.

През 1932 година Любомир Пипков завършва образованието си в Париж с отличие и парична награда.  Завръща се в България и през декември същата година е назначен за корепетитор в Софийската народна опера, където по-късно като хормайстор оставя трайни следи, като издига оперния хор на Софийската народна опера на високо равнище. 

БЕЗ ЖАНРОВИ ОГРАНИЧЕНИЯ

Талантът на Любомир Пипков няма жанрови ограничения. През този период той създава сборника хорови песни „Хоровод“ под редакцията на Емил Шекерджийски.

През 1934 година се появява вокално-симфоничната му поема „Сватба“ по стихове от стихосбирката „Пролетен вятър“ на Никола Фурнаджиев, пресъздаваща събитията от Септемврийското въстание през 1923 година, която Любомир  Пипков нарича „революционна симфония“.

През 1936 г. той написва най-хубавата си хорова песен – На нивата“ по текст на Атанас Душков. Същата година се появява и сюитата „Хайдушка планина“, написана от него за камерния радиооркестър. През 1940 г. той пише и първата си голяма оркестрова творба Симфония №1, посветена на интербригадистите в Испания. 

Трите си опери Любомир Пипков пише по различно време и показва три различни посоки в стила и драматургичните си идеи. В периода 1932 – 1937 г.  той пише операта „Янините девет братя“ – първата българска народна музикална драма, изградена върху стара легенда. Премиерата е на сцената на Софийската опера на 19 септември 1937 г. 

През 1941 -1943 година Любомир Пипков работи изцяло върху втората си опера „Момчил“. Евакуацията на театъра през военните години прекъсва работата му с либретиста Христо Радевски. Операта по либрето на Христо Радевски върху романа на Стоян Загорчинов „Ден последен, ден господен“  е поставена на сцената на Софийската опера едва през 1948 година. Премиерата е на 24 април 1948 г. под диригенството на Асен Найденов и режисьора Михаил Хаджимишев.

През 1944 – 1948 година Любомир Пипков е директор на Софийската опера.

Премиерата на третата му опера „Антигона – 43“ е на 23 декември 1963 година в Русе. Тя е по либрето на Владимир Башев и Панчо Панчев, появява се през 1963 -1964 година почти едновременно в три оперни театри – в София, Пловдив и Русе. „Антигона – 43“ е първата българска опера на съвременна тема и е новаторска в сливането си на античен и съвременен сюжет, като жанр и музикален език. 

След едно пътуване с група музикални дейци в Албания се ражда „Пътуване из Албания“ (1950-1951).  В края на 1959 година за пръв път прозвучава неговата монументална вокално-симфонична творба „Оратория на нашето време“ в 18 части по текст на поета Владимир Башев, която в продължение на много години звучи като начален акорд на международния фестивал „Софийски музикални седмици“.

Значителна част в неговото творчество заемат и създадените от Пипков песни. Незабравими остават „Нани ми нани, Дамянчо“, „На нивата“, „Люляка ми замириса“, “Сладкопойна чучулига“, „Жълта пеперуда“ и др.  Той е автор на музиката към филмите „Тревога (1951), „Септемврийци“ (1954), „Земя“ (1957), „Командирът на отряда“ (1959), „Стубленските липи“ (1960), „Царска милост“ (1962).  

ПРЕПОДАВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ

От 1948 година Любомир Пипков се отдава изцяло на преподавателска работа.  До смъртта си през 1974 г. е  професор по вокални ансамбли и преподавател по вокална интерпретация  в Държавната музикална академия, в която от 1962 г. е и завеждащ Катедра по оперно-сценично изкуство.

Участва в дружеството „Съвременна музика“ и е негов секретар от 1941 г.  Основател на списание „Музика“.

През 1947 – 1954 година е председател на Съюза на българските композитори.

От 1966 г. до 1974 г. е председател на организационния комитет на фестивала "Мартенски музикални дни" в Русе. Името му е свързано и с утвърждаването на „Люляковите музикални празници“ в Ловеч, които от 1963 г. носят името на баща му Панайот Пипков, а от 1976 г. и името на Любомир Пипков.

Три пъти е носител на орден "Георги Димитров" (1954, 1964, 1967) и три пъти е лауреат на Димитровска награда (1950, 1951, 1952).   През 1959 г. е удостоен с орден "Народна република България" първа степен. Почетен член на Съюза на българските филмови дейци (1974). От 1976 г. първото музикално училище в България приема неговото име. От 1977 г., за изключителните постижения на преподаватели и ученици, училището в София получава статут на Национално музикално училище „Любомир Пипков“.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Италианският художник Маурицио Кателан определя творбата си „Комик“ като провокация
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Pink Floyd History ще възродят магията на легендарната група
Венецианският театър „Ла Фениче“ отмени първото си представление за сезона
Първото си постоянно шоу в Европа на „Сирк дю Солей“ ще започне в Берлин през ноември 2025 г.
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Портрет на Артюр Рембо, нарисуван от Пол Верлен, ще бъде продаден на търг
Цветни аспекти
В Кюстендилският театър ще представят пиеса, която не е поставяна в България
Калейдоскоп
Виена отново е в ритъма на валса
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.