NRD Начало
Петък, 20 Септември 2024
Начало Творчески отражения Биография: Любомир Пипков
1245
Творчески отражения

Биография: Любомир Пипков

Гражданското ми верую е всичко, което съм казал в музиката, пише в бележника си композиторът Любомир Пипков, от чието рождение днес се отбелязват 120 години.  Той е роден на 19 септември 1904 г. (6 септември 1904 г. по стар стил) в Сливен, в семейството на композитора Панайот Пипков и учителката Надка Стефанова, изпълнителна на народни песни

| 19 Септември 2024, 08:00 ч.
Биография: Любомир Пипков
Биография: Любомир Пипков
Снимка © Христо Юскеселиев

Гражданското ми верую е всичко, което съм казал в музиката, пише в бележника си композиторът Любомир Пипков, от чието рождение днес се отбелязват 120 години. 

Изложба на Цветана Янева-Гумеля и Палмиро Дечевски ще бъде представена в Полския институт в София. Вернисажът ще бъде на 18 юни  с участието на авторите, а експозицията може да бъде разгледана до 23 август, съобщават домакините на събитието.

Цветана Янева-Гумеля завършва Художествената гимназия в София през 1973 г. През 1981 г. се дипломира във Висшето училище за пластични изкуства в Лодз, Полша, специалности рекламна графика и живопис. Участва във всички общи изложби на групата на пловдивските художници. Занимава се с живопис, графика, графичен дизайн. Нейни творби са притежание на частни колекции в Полша, Франция, Германия, САЩ, Канада. 

Палмиро Дечевски завършва СХУ „Цанко Лавренов“ през 1983 г. През 1995 г. се дипломира в Художествената академия „Ян Матейко“ в град Краков, Полша, специалност графика и сценография. Занимава се с живопис, графика, плакат, с

Петнадесетото издание на Националния пленер по живопис „Шуменско плато“ беше открито с кратка церемония в двора на „Зеленото училище“ към Центъра за подкрепа за личностно развитие - Обединен детски комплекс „Анастас Стоянов".

Форумът се организира традиционно от Община Шумен и Дружеството на шуменските художници (ДШХ). В тазгодишното му издание участват 10 художници: Галина Халачева и Николай Тодоров от Добрич, Милена Младенова от Бяла, Петър Тепсизов от Ямбол, Пламен Бешков от Пловдив, проф. Димитър Балкански, Емилия Дочева, Надежда Русева, Снежана Ценова и проф. Спартак Паскалевски.

Замeстник-кметът по образование и култура на община Шумен доц. Виктория Ковчазова, старши експертът в отдел „Култура, младежки дейности и спорт“ в общинската администрация Даниела Вичева и председателят на ДШХ Петьо Дамянов се обърнаха с кратки пр

Концерт под надслов „Среща в приказка(та)“ ще изнесат тази вечер в Шумен в двора на Къщата музей „Панчо Владигеров“ Симфониета - Шумен, солистът на тромбон Велислав Стоянов и джаз трио в състав Милен Кукошаров – пиано, Атанас Попов – барабани и Борис Таслев – контрабас. Програмата включва творби от различни периоди на Цанков, които са оркестрирани от Милен Кукошаров. Диригент ще бъде Любомир Денев – син.

„Среща в приказка(та)“ е музикален проект, който отдава почит на композитора Йосиф Цанков, приживе наричан „патриарха на българската популярна музика”, съобщиха от Симфониета - Шумен. Проектът вече е представен в София, Плевен и на Банско джаз фестивал. След Шумен ще бъде представен във Варна на 11 юли и в Добрич на 12 юли.

Тромбонистът Велислав Стоянов, внук на Йосиф Цанков, каза , че концертът и програмата са предпоследна част от инициатива, наречена „Срещи с Деди Йо

С концерт-изповед и много гост певци започна турнето на група "СкандаУ". Първата вечер от " СкандаУ Тур 2024" бе в Летния театър във Велико Търново и продължи близо 3 часа. Тя предложи много изненади както за публиката, така и за двамата изпълнители от групата - Йонислав Йотов - ТоТо и Лъчезар Евтимов - Лъчо.

Още съвсем в началото на техните изпълнения ТоТо със сълзи на очи каза, че не се чувства добре и не е сигурен, че ще успее да продължи. Той седна на ръба на сцената пред учудените погледи на Лъчо, музикантите, балета и публиката, и изказа опасенията си, че няма да може да предложи на почитателите си това, за което са дошли. ТоТо обясни, че дължи емоциите си не само на вълненията си от срещата със зрителите, но и на дълго потискана тежест в себе си. "Незаменимо е човек да усети подкрепа и любов", каза той и благодари за топлото посрещане.

След продължилата дълго изпо

Изложба с над 50 произведения на художника Наум Хаджимладенов ще бъде показана в София по повод 130-годишнината от рождението му.

Експозицията ще бъде открита на 22 август в столичната галерия Artmark и може да бъде разгледана до 20 септември, съобщават домакините на събитието. 

Идеята е да се направи обзор на творчеството на Наум Хаджимладенов, като в изложбата са включени картини от 1914 г до края на 70-те и началото на 80-те години на миналия век, казаха от екипа на галерията.

През юни произведения на Наум Хаджимладенов бяха изложени в Художествената галерия „Проф. Васил Захариев“ в Самоков, но столичната експозиция няма да повтори дословно предишната изложба. „Има и добавени произведения“, отбелязват от екипа.

По думите им експозицията включва разнообразие от произведения, обхващащи различни периоди о

Той е роден на 19 септември 1904 г. (6 септември 1904 г. по стар стил) в Сливен, в семейството на композитора Панайот Пипков и учителката Надка Стефанова, изпълнителна на народни песни. На шест години започва да свири по слух на пиано песните, които е слушал от майка си.  

През 1918 г. семейството се премества в София. Любомир Пипков започва да се занимава сериозно с пиано при пианиста и клавирен педагог Иван Торчанов, който открива голямата дарба на 14-годишния младеж. 

ПЪРВИ ТВОРЧЕСКИ ОПИТИ

През 1919 г. постъпва в Музикалното училище в София, в класа по пиано при проф. Хенрих Визнер, а теоретичните дисциплини изучава при проф. Добри Христов, проф. Димитър Попиванов, проф. Димитър Хаджигеоргиев и проф. Димитър Радев.  

В Музикалното училище прави първите си опити за творчество. Под влияние на своя баща композиторът Панайот Пипков той съчинява парафрази за пиано върху народни песни. През 1923 г. написва „Двадесет и две вариации“ за пиано, която за първи път разкрива яркото дарование на 19-годишния композитор. Творбата прави впечатление на неговите учители и след успешното й представяне на една продукция в училището професорите му дават необходимата препоръка, за да получи стипендия за следване в Париж, Франция. След появата на пиесите от Детския му албум за пиано, вече няма съмнение, че Пипков ще поеме по пътя на един самобитен талантлив творец.

Художничката Долорес Дилова гостува във варненската галерия „Папийон“ с изложба живопис със заглавие „В онова време“. 

По думите на авторката „онова време“ в нейните картини е хубавото, чисто, спокойно, „наше си време", в което се отдалечаваме от суетата, многото хора, говоренето, лъжите.

„В него всичко избледнява и остават силуети като в детска рисунка, цветът олеква и не е толкова интензивен. Всичко е спокойно“, обясни тя. 

Дилова си спомня как нейният баща, художникът Дило Дилов, обичал страстно морето и го рисувал от натура постоянно, водейки своето семейство със себе си.

„Аз съм закърмена с тези пейзажи и с разказите за големи художници. Баща ми ни водеше в Созопол и ме оставяше на високо, за да рисувам с часове, дори в жегата, и аз се връщах с по петнадесетина работи. После Ванк

В средата на годината вече се очертават някои тенденции в музиката - има глобален ръст на стрийминга, латино музиката е най-бързо развиващият се жанр в стрийминга в САЩ, увеличение бележи и издаването на албуми на различни физически носители, съобщи Асошиейтед прес.

Глобалната музикална индустрия премина прага от един трилион стрийма с най-бързото темпо досега в рамките на календарна година, установи докладът до средата на 2024 г. на Luminate, компания за анализ и данни за развлекателната индустрия. През 2023 г. този праг е достигнат десет дни по-късно.

Глобалният стрийминг е нараснал с 15,1 на сто до 2,29 трилиона аудио стрийминга on-demand, докато по същото време миналата година този показател е бил 1,99 трилиона.

Навсякъде по света хората стриймват повече музика, а в САЩ латино музиката се е превърнала в най-бързо нарастващия стрийминг жанр, с 15,1 на сто ръ

С именити български гости - диригент и солист, започва есенният сезон на Симфониета – Враца, съобщиха от оркестъра.

За първи път на врачанска сцена ще излязат диригентът и композитор Любомир Денев-син, вдъхновител на редица млади български музиканти в съвместните им изяви с филхармония „Пионер“, на сцени като  Музикферайн -Виена, Концертхаус Берлин, зала "България".

Под диригентската му палка ще се представи цигуларят Стоимен Пеев, който печели първите си конкурси още като ученик във Варненското музикално училище и участва в програмата на „Концертхаус“ - Виена.

Двамата ще гостуват на врачанска сцена на 5 септември в съвместен концерт със Симфониета-Враца от цикъла „Майстори на цигулката“. 

„Концертът е за меломани, страхотна музика, много предизвикателна. Ще предложим „Концерт за цигулка&ld

Концерт с музиката на Рей Чарлз "Ray On My Symphony", в който солисти ще са саксофонистът Крейг Бейли - свирил с легендарния музикант, и Петър Салчев, ще се състои на 7 юли в Бургас. 

В концерта ще участват оркестърът на Старозагорската опера, с концертмайстор Паулина Захариева, и Военният бенд в Стара Загора под диригентската палка на капитан Цветомир Василев. Това съобщиха от пресцентъра на Община Бургас.

Ще прозвучи оригинална музика, аранжирана специално за симфоничен оркестър от Крейг Бейли, дългогодишен солист на оркестъра на Рей Чарлз. В програмата са включени някои от незабравимите му хитове, нареждащи го до едни от ярките личности в съвременната американска и световна култура.

Неслучайно наричат Рей „Гения", отличил се като новатор-основоположник на соул музиката. Той събира множество жанрове в своя характерен стил на музициране.

National Geographic обявява ново издание на своя фотоконкурс. 

Хората със страст към фотографията ще имат възможност да участват, като подадат своя снимка в следните четири категории – „Животни“, „Мобилна фотография“, „Пейзажи“ и „От високо“. Процесът по подаване е отворен от началото на юни до 30 юли, съобщават организаторите.

В журито тази година са Димитър Караниколов – архитект и травъл фотограф, който пътува на специализирани фотографски експедиции в опит да заснеме автентични места и хора, и непознати гледни точки със своя дрон, Естер Хорват – сътрудник на National Geographic и фотограф за германския институт за полярни и морски изследвания „Алфред Вегенер“, с фокус върху документирането на изследвания на климата и научни експедиции, Иван Миладинов – фотограф, лектор и лицензи

ПАРИЖКИЯТ ПЕРИОД

През 1926 г. Любомир Пипков заминава за Париж, където се записва в „Екол нормал де люзик“ – едно от най-известните учебни музикални заведения. Там започва да учи пиано при Ивон Лефебюр, история на музиката – при Надя Буланже, и композиция – при Пол Дюка.  Същата година той написва „Три драматични прелюдии“ за пиано и една песен по текст на Николай Лилиев във френски превод.

Парижкият период на Любомир Пипков - от 1926 до 1932 година, се отличава с интензивна работа. Той създава някои от своите значителни произведения – Струнен квартет №1, в който музиката от ранното му детство зазвучава с негов почерк, Соната за цигулка и пиано, Клавирно трио, първите си песни за глас и пиано, много обработки за народни песни, баладата „Конници“ (1929), замисля и операта „Янините девет братя“.

През 1930 г. Любомир Пипков завършва камерната си творба „Трио за цигулка, пиано и чело“, която посвещава на жена си, пише песента „Тракия“ по стихове на Никола Фурнаджиев. През 1931 г. написва своя Концерт за духови, ударни инструменти и пиано, който е изпълнен в Париж същата година.

През 1932 година Любомир Пипков завършва образованието си в Париж с отличие и парична награда.  Завръща се в България и през декември същата година е назначен за корепетитор в Софийската народна опера, където по-късно като хормайстор оставя трайни следи, като издига оперния хор на Софийската народна опера на високо равнище. 

БЕЗ ЖАНРОВИ ОГРАНИЧЕНИЯ

Талантът на Любомир Пипков няма жанрови ограничения. През този период той създава сборника хорови песни „Хоровод“ под редакцията на Емил Шекерджийски.

През 1934 година се появява вокално-симфоничната му поема „Сватба“ по стихове от стихосбирката „Пролетен вятър“ на Никола Фурнаджиев, пресъздаваща събитията от Септемврийското въстание през 1923 година, която Любомир  Пипков нарича „революционна симфония“.

През 1936 г. той написва най-хубавата си хорова песен – На нивата“ по текст на Атанас Душков. Същата година се появява и сюитата „Хайдушка планина“, написана от него за камерния радиооркестър. През 1940 г. той пише и първата си голяма оркестрова творба Симфония №1, посветена на интербригадистите в Испания. 

Трите си опери Любомир Пипков пише по различно време и показва три различни посоки в стила и драматургичните си идеи. В периода 1932 – 1937 г.  той пише операта „Янините девет братя“ – първата българска народна музикална драма, изградена върху стара легенда. Премиерата е на сцената на Софийската опера на 19 септември 1937 г. 

През 1941 -1943 година Любомир Пипков работи изцяло върху втората си опера „Момчил“. Евакуацията на театъра през военните години прекъсва работата му с либретиста Христо Радевски. Операта по либрето на Христо Радевски върху романа на Стоян Загорчинов „Ден последен, ден господен“  е поставена на сцената на Софийската опера едва през 1948 година. Премиерата е на 24 април 1948 г. под диригенството на Асен Найденов и режисьора Михаил Хаджимишев.

През 1944 – 1948 година Любомир Пипков е директор на Софийската опера.

Премиерата на третата му опера „Антигона – 43“ е на 23 декември 1963 година в Русе. Тя е по либрето на Владимир Башев и Панчо Панчев, появява се през 1963 -1964 година почти едновременно в три оперни театри – в София, Пловдив и Русе. „Антигона – 43“ е първата българска опера на съвременна тема и е новаторска в сливането си на античен и съвременен сюжет, като жанр и музикален език. 

След едно пътуване с група музикални дейци в Албания се ражда „Пътуване из Албания“ (1950-1951).  В края на 1959 година за пръв път прозвучава неговата монументална вокално-симфонична творба „Оратория на нашето време“ в 18 части по текст на поета Владимир Башев, която в продължение на много години звучи като начален акорд на международния фестивал „Софийски музикални седмици“.

Значителна част в неговото творчество заемат и създадените от Пипков песни. Незабравими остават „Нани ми нани, Дамянчо“, „На нивата“, „Люляка ми замириса“, “Сладкопойна чучулига“, „Жълта пеперуда“ и др.  Той е автор на музиката към филмите „Тревога (1951), „Септемврийци“ (1954), „Земя“ (1957), „Командирът на отряда“ (1959), „Стубленските липи“ (1960), „Царска милост“ (1962).  

ПРЕПОДАВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ

От 1948 година Любомир Пипков се отдава изцяло на преподавателска работа.  До смъртта си през 1974 г. е  професор по вокални ансамбли и преподавател по вокална интерпретация  в Държавната музикална академия, в която от 1962 г. е и завеждащ Катедра по оперно-сценично изкуство.

Участва в дружеството „Съвременна музика“ и е негов секретар от 1941 г.  Основател на списание „Музика“.

През 1947 – 1954 година е председател на Съюза на българските композитори.

От 1966 г. до 1974 г. е председател на организационния комитет на фестивала "Мартенски музикални дни" в Русе. Името му е свързано и с утвърждаването на „Люляковите музикални празници“ в Ловеч, които от 1963 г. носят името на баща му Панайот Пипков, а от 1976 г. и името на Любомир Пипков.

Три пъти е носител на орден "Георги Димитров" (1954, 1964, 1967) и три пъти е лауреат на Димитровска награда (1950, 1951, 1952).   През 1959 г. е удостоен с орден "Народна република България" първа степен. Почетен член на Съюза на българските филмови дейци (1974). От 1976 г. първото музикално училище в България приема неговото име. От 1977 г., за изключителните постижения на преподаватели и ученици, училището в София получава статут на Национално музикално училище „Любомир Пипков“.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Тишината има собствен звук, казва художникът Стефан Качаков с новата си изложба
Изложба с 33 акварелни платна, повечето нови и непоказвани до момента подреди художникът Стефан Качаков в Ямбол. Експозицията е озаглавена „Тишина“ и показва красотата ...
Групата ADG7 представя „Звукът на Корея“ в София
Групата ADG7 представя „Звукът на Корея“ в София, в „Топлоцентрала“, съобщават организаторите от посолството на Република Корея в България и Корейската фонд ...
Проф. Иван Газдов подреди постоянна изложба с творби, дарени на родния му град
Представителна изложба на проф. Иван Газдов с творби, дарени през 2010 г. на родния му Ямбол, отново може да бъде разгледана в обновената Художествена галерия „Жорж Папазов&l ...
След 17 години Ману Чао се завръща с нов албум
След 17 години без издаден албум френско-испанският певец Ману Чао се завръща в петък с Viva Tu и своето латино звучене, съживявайки хубавите спомени на цяло едно поколение, което ...
Шон „Диди“ Кумс остава в затвора в Бруклин
Американският рапър Шон „Диди“ Кумс остава в затвора в Бруклин, след като съдия отхвърли предложението на хип-хоп магната да бъде пуснат под домашен арест, предаде Асош ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
С концерт и изложби ямболският Безистен отбеляза девет години от преобразуването си в културно-информационен център
Девета поредна година Ямбол празнува възраждането на символичната за града сграда на Безистена, вече като културно-информационен център. Изложба с „говорещи” картини н ...
Продължителни аплодисменти и викове „Браво“ за Готие Капюсон и Аугустин Хаделих
Публиката изпълни до краен предел зала „България“ в четвъртък вечер, за откриването на новия сезон на Софийската филхармония. С продължителни аплодисменти и викове &bd ...
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, каза Инка Шубе
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, която много внимателно, много осъзнато наблюдава заобикалящата я среда и приема всичко присърце и директно. Това к ...
Тишината има собствен звук, казва художникът Стефан Качаков с новата си изложба
Изложба с 33 акварелни платна, повечето нови и непоказвани до момента подреди художникът Стефан Качаков в Ямбол. Експозицията е озаглавена „Тишина“ и показва красотата ...
Съюзът на българските художници обяви дванадесетте творци, които заминават за Париж през 2025 година
Дванадесетте български творци, които ще заминат догодина за Париж по програмата „Сите-де-з-ар“ бяха обявени тази вечер с изложба в Съюза на българските художници на ул. ...
Тикер в 03:00 ч.
Девета поредна година Ямбол празнува възраждането на символичната за града сград ...
Начало Творчески отражения
1245
Творчески отражения

Биография: Любомир Пипков

Гражданското ми верую е всичко, което съм казал в музиката, пише в бележника си композиторът Любомир Пипков, от чието рождение днес се отбелязват 120 години.През 1918 г. семейството се премества в София. Любомир Пипков започва да се занимава сериозно с пиано при пианиста и клавирен педагог Иван Торчанов, който открива голямата дарба на 14-годишния младеж.

| 19 Септември 2024, 08:00 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Биография: Любомир Пипков
Биография: Любомир Пипков
Снимка © Христо Юскеселиев

Гражданското ми верую е всичко, което съм казал в музиката, пише в бележника си композиторът Любомир Пипков, от чието рождение днес се отбелязват 120 години. 

Той е роден на 19 септември 1904 г. (6 септември 1904 г. по стар стил) в Сливен, в семейството на композитора Панайот Пипков и учителката Надка Стефанова, изпълнителна на народни песни. На шест години започва да свири по слух на пиано песните, които е слушал от майка си.  

Изложба на Цветана Янева-Гумеля и Палмиро Дечевски ще бъде представена в Полския институт в София. Вернисажът ще бъде на 18 юни  с участието на авторите, а експозицията може да бъде разгледана до 23 август, съобщават домакините на събитието.

Цветана Янева-Гумеля завършва Художествената гимназия в София през 1973 г. През 1981 г. се дипломира във Висшето училище за пластични изкуства в Лодз, Полша, специалности рекламна графика и живопис. Участва във всички общи изложби на групата на пловдивските художници. Занимава се с живопис, графика, графичен дизайн. Нейни творби са притежание на частни колекции в Полша, Франция, Германия, САЩ, Канада. 

Палмиро Дечевски завършва СХУ „Цанко Лавренов“ през 1983 г. През 1995 г. се дипломира в Художествената академия „Ян Матейко“ в град Краков, Полша, специалност графика и сценография. Занимава се с живопис, графика, плакат, с

Петнадесетото издание на Националния пленер по живопис „Шуменско плато“ беше открито с кратка церемония в двора на „Зеленото училище“ към Центъра за подкрепа за личностно развитие - Обединен детски комплекс „Анастас Стоянов".

Форумът се организира традиционно от Община Шумен и Дружеството на шуменските художници (ДШХ). В тазгодишното му издание участват 10 художници: Галина Халачева и Николай Тодоров от Добрич, Милена Младенова от Бяла, Петър Тепсизов от Ямбол, Пламен Бешков от Пловдив, проф. Димитър Балкански, Емилия Дочева, Надежда Русева, Снежана Ценова и проф. Спартак Паскалевски.

Замeстник-кметът по образование и култура на община Шумен доц. Виктория Ковчазова, старши експертът в отдел „Култура, младежки дейности и спорт“ в общинската администрация Даниела Вичева и председателят на ДШХ Петьо Дамянов се обърнаха с кратки пр

Концерт под надслов „Среща в приказка(та)“ ще изнесат тази вечер в Шумен в двора на Къщата музей „Панчо Владигеров“ Симфониета - Шумен, солистът на тромбон Велислав Стоянов и джаз трио в състав Милен Кукошаров – пиано, Атанас Попов – барабани и Борис Таслев – контрабас. Програмата включва творби от различни периоди на Цанков, които са оркестрирани от Милен Кукошаров. Диригент ще бъде Любомир Денев – син.

„Среща в приказка(та)“ е музикален проект, който отдава почит на композитора Йосиф Цанков, приживе наричан „патриарха на българската популярна музика”, съобщиха от Симфониета - Шумен. Проектът вече е представен в София, Плевен и на Банско джаз фестивал. След Шумен ще бъде представен във Варна на 11 юли и в Добрич на 12 юли.

Тромбонистът Велислав Стоянов, внук на Йосиф Цанков, каза , че концертът и програмата са предпоследна част от инициатива, наречена „Срещи с Деди Йо

С концерт-изповед и много гост певци започна турнето на група "СкандаУ". Първата вечер от " СкандаУ Тур 2024" бе в Летния театър във Велико Търново и продължи близо 3 часа. Тя предложи много изненади както за публиката, така и за двамата изпълнители от групата - Йонислав Йотов - ТоТо и Лъчезар Евтимов - Лъчо.

Още съвсем в началото на техните изпълнения ТоТо със сълзи на очи каза, че не се чувства добре и не е сигурен, че ще успее да продължи. Той седна на ръба на сцената пред учудените погледи на Лъчо, музикантите, балета и публиката, и изказа опасенията си, че няма да може да предложи на почитателите си това, за което са дошли. ТоТо обясни, че дължи емоциите си не само на вълненията си от срещата със зрителите, но и на дълго потискана тежест в себе си. "Незаменимо е човек да усети подкрепа и любов", каза той и благодари за топлото посрещане.

След продължилата дълго изпо

Изложба с над 50 произведения на художника Наум Хаджимладенов ще бъде показана в София по повод 130-годишнината от рождението му.

Експозицията ще бъде открита на 22 август в столичната галерия Artmark и може да бъде разгледана до 20 септември, съобщават домакините на събитието. 

Идеята е да се направи обзор на творчеството на Наум Хаджимладенов, като в изложбата са включени картини от 1914 г до края на 70-те и началото на 80-те години на миналия век, казаха от екипа на галерията.

През юни произведения на Наум Хаджимладенов бяха изложени в Художествената галерия „Проф. Васил Захариев“ в Самоков, но столичната експозиция няма да повтори дословно предишната изложба. „Има и добавени произведения“, отбелязват от екипа.

По думите им експозицията включва разнообразие от произведения, обхващащи различни периоди о

През 1918 г. семейството се премества в София. Любомир Пипков започва да се занимава сериозно с пиано при пианиста и клавирен педагог Иван Торчанов, който открива голямата дарба на 14-годишния младеж. 

ПЪРВИ ТВОРЧЕСКИ ОПИТИ

Художничката Долорес Дилова гостува във варненската галерия „Папийон“ с изложба живопис със заглавие „В онова време“. 

По думите на авторката „онова време“ в нейните картини е хубавото, чисто, спокойно, „наше си време", в което се отдалечаваме от суетата, многото хора, говоренето, лъжите.

„В него всичко избледнява и остават силуети като в детска рисунка, цветът олеква и не е толкова интензивен. Всичко е спокойно“, обясни тя. 

Дилова си спомня как нейният баща, художникът Дило Дилов, обичал страстно морето и го рисувал от натура постоянно, водейки своето семейство със себе си.

„Аз съм закърмена с тези пейзажи и с разказите за големи художници. Баща ми ни водеше в Созопол и ме оставяше на високо, за да рисувам с часове, дори в жегата, и аз се връщах с по петнадесетина работи. После Ванк

В средата на годината вече се очертават някои тенденции в музиката - има глобален ръст на стрийминга, латино музиката е най-бързо развиващият се жанр в стрийминга в САЩ, увеличение бележи и издаването на албуми на различни физически носители, съобщи Асошиейтед прес.

Глобалната музикална индустрия премина прага от един трилион стрийма с най-бързото темпо досега в рамките на календарна година, установи докладът до средата на 2024 г. на Luminate, компания за анализ и данни за развлекателната индустрия. През 2023 г. този праг е достигнат десет дни по-късно.

Глобалният стрийминг е нараснал с 15,1 на сто до 2,29 трилиона аудио стрийминга on-demand, докато по същото време миналата година този показател е бил 1,99 трилиона.

Навсякъде по света хората стриймват повече музика, а в САЩ латино музиката се е превърнала в най-бързо нарастващия стрийминг жанр, с 15,1 на сто ръ

С именити български гости - диригент и солист, започва есенният сезон на Симфониета – Враца, съобщиха от оркестъра.

За първи път на врачанска сцена ще излязат диригентът и композитор Любомир Денев-син, вдъхновител на редица млади български музиканти в съвместните им изяви с филхармония „Пионер“, на сцени като  Музикферайн -Виена, Концертхаус Берлин, зала "България".

Под диригентската му палка ще се представи цигуларят Стоимен Пеев, който печели първите си конкурси още като ученик във Варненското музикално училище и участва в програмата на „Концертхаус“ - Виена.

Двамата ще гостуват на врачанска сцена на 5 септември в съвместен концерт със Симфониета-Враца от цикъла „Майстори на цигулката“. 

„Концертът е за меломани, страхотна музика, много предизвикателна. Ще предложим „Концерт за цигулка&ld

Концерт с музиката на Рей Чарлз "Ray On My Symphony", в който солисти ще са саксофонистът Крейг Бейли - свирил с легендарния музикант, и Петър Салчев, ще се състои на 7 юли в Бургас. 

В концерта ще участват оркестърът на Старозагорската опера, с концертмайстор Паулина Захариева, и Военният бенд в Стара Загора под диригентската палка на капитан Цветомир Василев. Това съобщиха от пресцентъра на Община Бургас.

Ще прозвучи оригинална музика, аранжирана специално за симфоничен оркестър от Крейг Бейли, дългогодишен солист на оркестъра на Рей Чарлз. В програмата са включени някои от незабравимите му хитове, нареждащи го до едни от ярките личности в съвременната американска и световна култура.

Неслучайно наричат Рей „Гения", отличил се като новатор-основоположник на соул музиката. Той събира множество жанрове в своя характерен стил на музициране.

National Geographic обявява ново издание на своя фотоконкурс. 

Хората със страст към фотографията ще имат възможност да участват, като подадат своя снимка в следните четири категории – „Животни“, „Мобилна фотография“, „Пейзажи“ и „От високо“. Процесът по подаване е отворен от началото на юни до 30 юли, съобщават организаторите.

В журито тази година са Димитър Караниколов – архитект и травъл фотограф, който пътува на специализирани фотографски експедиции в опит да заснеме автентични места и хора, и непознати гледни точки със своя дрон, Естер Хорват – сътрудник на National Geographic и фотограф за германския институт за полярни и морски изследвания „Алфред Вегенер“, с фокус върху документирането на изследвания на климата и научни експедиции, Иван Миладинов – фотограф, лектор и лицензи

През 1919 г. постъпва в Музикалното училище в София, в класа по пиано при проф. Хенрих Визнер, а теоретичните дисциплини изучава при проф. Добри Христов, проф. Димитър Попиванов, проф. Димитър Хаджигеоргиев и проф. Димитър Радев.  

В Музикалното училище прави първите си опити за творчество. Под влияние на своя баща композиторът Панайот Пипков той съчинява парафрази за пиано върху народни песни. През 1923 г. написва „Двадесет и две вариации“ за пиано, която за първи път разкрива яркото дарование на 19-годишния композитор. Творбата прави впечатление на неговите учители и след успешното й представяне на една продукция в училището професорите му дават необходимата препоръка, за да получи стипендия за следване в Париж, Франция. След появата на пиесите от Детския му албум за пиано, вече няма съмнение, че Пипков ще поеме по пътя на един самобитен талантлив творец.

ПАРИЖКИЯТ ПЕРИОД

През 1926 г. Любомир Пипков заминава за Париж, където се записва в „Екол нормал де люзик“ – едно от най-известните учебни музикални заведения. Там започва да учи пиано при Ивон Лефебюр, история на музиката – при Надя Буланже, и композиция – при Пол Дюка.  Същата година той написва „Три драматични прелюдии“ за пиано и една песен по текст на Николай Лилиев във френски превод.

Парижкият период на Любомир Пипков - от 1926 до 1932 година, се отличава с интензивна работа. Той създава някои от своите значителни произведения – Струнен квартет №1, в който музиката от ранното му детство зазвучава с негов почерк, Соната за цигулка и пиано, Клавирно трио, първите си песни за глас и пиано, много обработки за народни песни, баладата „Конници“ (1929), замисля и операта „Янините девет братя“.

През 1930 г. Любомир Пипков завършва камерната си творба „Трио за цигулка, пиано и чело“, която посвещава на жена си, пише песента „Тракия“ по стихове на Никола Фурнаджиев. През 1931 г. написва своя Концерт за духови, ударни инструменти и пиано, който е изпълнен в Париж същата година.

През 1932 година Любомир Пипков завършва образованието си в Париж с отличие и парична награда.  Завръща се в България и през декември същата година е назначен за корепетитор в Софийската народна опера, където по-късно като хормайстор оставя трайни следи, като издига оперния хор на Софийската народна опера на високо равнище. 

БЕЗ ЖАНРОВИ ОГРАНИЧЕНИЯ

Талантът на Любомир Пипков няма жанрови ограничения. През този период той създава сборника хорови песни „Хоровод“ под редакцията на Емил Шекерджийски.

През 1934 година се появява вокално-симфоничната му поема „Сватба“ по стихове от стихосбирката „Пролетен вятър“ на Никола Фурнаджиев, пресъздаваща събитията от Септемврийското въстание през 1923 година, която Любомир  Пипков нарича „революционна симфония“.

През 1936 г. той написва най-хубавата си хорова песен – На нивата“ по текст на Атанас Душков. Същата година се появява и сюитата „Хайдушка планина“, написана от него за камерния радиооркестър. През 1940 г. той пише и първата си голяма оркестрова творба Симфония №1, посветена на интербригадистите в Испания. 

Трите си опери Любомир Пипков пише по различно време и показва три различни посоки в стила и драматургичните си идеи. В периода 1932 – 1937 г.  той пише операта „Янините девет братя“ – първата българска народна музикална драма, изградена върху стара легенда. Премиерата е на сцената на Софийската опера на 19 септември 1937 г. 

През 1941 -1943 година Любомир Пипков работи изцяло върху втората си опера „Момчил“. Евакуацията на театъра през военните години прекъсва работата му с либретиста Христо Радевски. Операта по либрето на Христо Радевски върху романа на Стоян Загорчинов „Ден последен, ден господен“  е поставена на сцената на Софийската опера едва през 1948 година. Премиерата е на 24 април 1948 г. под диригенството на Асен Найденов и режисьора Михаил Хаджимишев.

През 1944 – 1948 година Любомир Пипков е директор на Софийската опера.

Премиерата на третата му опера „Антигона – 43“ е на 23 декември 1963 година в Русе. Тя е по либрето на Владимир Башев и Панчо Панчев, появява се през 1963 -1964 година почти едновременно в три оперни театри – в София, Пловдив и Русе. „Антигона – 43“ е първата българска опера на съвременна тема и е новаторска в сливането си на античен и съвременен сюжет, като жанр и музикален език. 

След едно пътуване с група музикални дейци в Албания се ражда „Пътуване из Албания“ (1950-1951).  В края на 1959 година за пръв път прозвучава неговата монументална вокално-симфонична творба „Оратория на нашето време“ в 18 части по текст на поета Владимир Башев, която в продължение на много години звучи като начален акорд на международния фестивал „Софийски музикални седмици“.

Значителна част в неговото творчество заемат и създадените от Пипков песни. Незабравими остават „Нани ми нани, Дамянчо“, „На нивата“, „Люляка ми замириса“, “Сладкопойна чучулига“, „Жълта пеперуда“ и др.  Той е автор на музиката към филмите „Тревога (1951), „Септемврийци“ (1954), „Земя“ (1957), „Командирът на отряда“ (1959), „Стубленските липи“ (1960), „Царска милост“ (1962).  

ПРЕПОДАВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ

От 1948 година Любомир Пипков се отдава изцяло на преподавателска работа.  До смъртта си през 1974 г. е  професор по вокални ансамбли и преподавател по вокална интерпретация  в Държавната музикална академия, в която от 1962 г. е и завеждащ Катедра по оперно-сценично изкуство.

Участва в дружеството „Съвременна музика“ и е негов секретар от 1941 г.  Основател на списание „Музика“.

През 1947 – 1954 година е председател на Съюза на българските композитори.

От 1966 г. до 1974 г. е председател на организационния комитет на фестивала "Мартенски музикални дни" в Русе. Името му е свързано и с утвърждаването на „Люляковите музикални празници“ в Ловеч, които от 1963 г. носят името на баща му Панайот Пипков, а от 1976 г. и името на Любомир Пипков.

Три пъти е носител на орден "Георги Димитров" (1954, 1964, 1967) и три пъти е лауреат на Димитровска награда (1950, 1951, 1952).   През 1959 г. е удостоен с орден "Народна република България" първа степен. Почетен член на Съюза на българските филмови дейци (1974). От 1976 г. първото музикално училище в България приема неговото име. От 1977 г., за изключителните постижения на преподаватели и ученици, училището в София получава статут на Национално музикално училище „Любомир Пипков“.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Тишината има собствен звук, казва художникът Стефан Качаков с новата си изложба
Групата ADG7 представя „Звукът на Корея“ в София
Проф. Иван Газдов подреди постоянна изложба с творби, дарени на родния му град
След 17 години Ману Чао се завръща с нов албум
Шон „Диди“ Кумс остава в затвора в Бруклин
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
С концерт и изложби ямболският Безистен отбеляза девет години от преобразуването си в културно-информационен център
Под прожектора
Продължителни аплодисменти и викове „Браво“ за Готие Капюсон и Аугустин Хаделих
Авансцена
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, каза Инка Шубе
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.