NRD Начало
Събота, 12 Октомври 2024
Начало Авансцена Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
3064
Авансцена

Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна

Истинска свобода не може да се намери там, където й се пречка някаква обикновена свобода. Това е една от най-силните реплики от „Чарли в открито море“, първата за новия сезон премиера в Младежкия театър, казва актьорът Ахмед Юмер, в ролята на Чарли. Проф. Пламен Марков е режисьор на представлението, което обединява две миниатюри на полския писател, драматург и карикатурист Славомир Мрожек (1930-2013)

| 18 Септември 2024, 10:56 ч.
Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
Снимка © : Младежки театър

Истинска свобода не може да се намери там, където й се пречка някаква обикновена свобода. Това е една от най-силните реплики от „Чарли в открито море“, първата за новия сезон премиера в Младежкия театър, казва актьорът Ахмед Юмер, в ролята на Чарли.

Австралийската звезда и носителка на "Оскар" Кейт Бланшет е смятана за една от най-добрите актриси на своето поколение - почитателите й познават добре нейните "гъвкави" превъплъщения както в независими филмови продукции, така и в холивудски блокбастъри. Малко в сянка обаче за широката публика сякаш остава нейното друго амплоа - на театралната актриса Кейт Бланшет, която след 6-годишно отсъствие отново ще се завърне на сцената.

Завръщането си към театъра 55-годишната австралийска звезда ще направи на лондонска сцена с ролята на Аркадина в "Чайка" на Чехов. Постановката ще се играе в продължение на шест седмици в театър "Барбикан" в британската столица от февруари 2025 г. Бланшет за последно се изявява на сцената му през 2012 г. 

Догодина ще станат шест години от последната театрална изява на Бланшет в Лондон. През 2019 г., непосредствено преди пандемията от КОВИД-1

Голям концерт с участието на изпълнителите 100 кила, Торино и Пашата, Дара и рок групата Б.Т.Р. на открита сцена "Крепостни сцени" пред Стария град в Несебър постави началото на кампанията "Не сте сами".

Негови организатори бяха Агенция "Митници" и Националната агенция за приходите със съдействието на Община Несебър, като кампанията цели да информира колкото се може повече младите за опасностите от хазартната и наркотичната зависимости.

Малко след като автомобилното движението по пътя към Стария град бе спряно около 19:30 ч., за настроението на пристигащата публика като диджей се погрижи 100 кила.

Петнадесет минути преди 21:00 часа водещата - актрисата Гергана Стоянова, представи на сцената Стефан Бакалов, началник на отдела за борба с наркотрафика в Агенция "Митници", който заяви: "Кампанията е наша лична кауза и през годините стана кауза на цялото о

Джин, най-възрастният член на Кей-поп групата Би Ти Ес, ще бъде олимпийски факлоносец на игрите в Париж, след като наскоро завърши задължителната си военна служба, предаде Асошиейтед прес.

„Очаква се 31-годишният певец да представи Южна Корея в щафетата на факела с надеждата да разпространи посланието за хармония и мир“, се казва в официално изявление.

Заедно с другите факлоносци Джин ще премине през различни исторически обекти в страната домакин. Конкретният график не е оповестен. 

Предаването на факела започна през април.

Джин стартира военната си служба в южнокорейски военен лагер в края на 2022 г. Другите членове на музикалната група, Ар Ем, Ви, Джимин, Джей-Хоуп, Шуга и Чонгкук още изпълняват военните си задължения.

Ден след като е освободен от военна служба, Джин беше домакин на 11-ия рожден ден на южнокорейския Кей-поп феномен Би Ти

Клод Моне е харесвал Лондон, бил е обсебен от характерната за града мъгла, която се е опитвал да пресъздаде в картините си. Сега изложба Лондон показва отношението на импресиониста към британската столица, съобщи АФП. 

Между 1899 и 1901 г. Моне посещава Лондон три пъти. По това време британската столица е най-населеният град в света. Художникът е отсядал в хотел "Савой", откъдето е можел да наблюдава мостовете на Темза. За да рисува сградата на парламента, той е прекосявал реката и е заемал място на една тераса в болницата "Сейнт Томас". 

С всеки ден намирам Лондон все по-красив, пише Клод Моне на внучката си през 1900 г. 

Предпочитаният от художника сезон е била зимата - заради дима от фабриките и всички частици във въздуха, обяснява Карън Сер, куратор на изложбата в галерията "Къртолд". Това, което Моне е обичал най-много, е разсейването на обл

„Тоника СВ“ ще зарадва почитателите си с няколко нови песни, които в момента подготвя за големия концерт на 8 септември, на Античния театър в Пловдив, съобщават организаторите. 

Засега заглавията на новите попълнения в репертоара на Милица, Ралица, Драго и Емил се пазят в тайна. „Трябва да има изненади за публиката“, лаконичен е Драго.   

Новите песни ще имат премиера пред публика в Пловдив, защото това е първият самостоятелен концерт на групата в тяхната 45-годишна история в Античния театър. От екипа допълват, че някои от новите песни вече са записани в студио и, по всяка вероятност, групата ще издаде нов албум до края на годината. 

Имената на композиторите, авторите на текстовете и аранжорите се пазят в тайна. Сигурно е, че „бащата“ на групата Стефан Диомов

Проф. Пламен Марков е режисьор на представлението, което обединява две миниатюри на полския писател, драматург и карикатурист Славомир Мрожек (1930-2013). „Чарли“ е една от първите му пиеси, написана през 1961 г. Разказва историята на офталмолог, двама чудати пациенти и (не)съществуващ враг. „В открито море“ е една от най-успешните едноактни пиеси на Мрожек. Трима корабокрушенци гладуват на спасителен сал насред морето, и се налага да намерят демократичен път към решението кой от тях да бъде изяден...

„Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот, да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално“, казва проф. Пламен Марков.

По думите му, в крайна сметка, става дума за сатира: „Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да размахваме пръст, защото, както е казал Гогол – когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем“. Представлението става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото публиката ще се припознае във въпросните ситуации, допълва Ахмед Юмер.

Сценографията и костюмите в „Чарли в открито море“ са на Мира Каланова, композитор е Калин Николов. Участват още Владислав Стоименов, Кирил Недков, Светослав Добрев, Георги Гоцин и Стефан Мавродиев.

Режисьорът проф. Пламен Марков и актьорът Ахмед Юмер , в разговор с Даниел Димитров – за актуалността в пиесите в Мрожек, за неговата сатира и тънък хумор, и кое надделява в пиесата – философията, политиката или психологията. И още: Как изглежда съвременният корабокрушенец? Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

"Когато слушам този запис, се усмихвам": каза австралийският изпълнител Ник Кейв, последните албуми на когото бяха белязани от смъртта на двамата му сина, като дава път на радостта с албума Wild God, който от днес е на музикалния пазар, предаде АФП. 

Това е един нов Ник Кейв, който се появи в четвъртък вечерта в Лондон пред журналисти и фенове, за да представи албума. Той си остава вечният денди с тъмен костюм и дълга кестенява коса, но изтерзаният изпълнител вече се шегува, изглежда спокоен и дори безгрижен.

Wild God е 18-ият албум на Ник Кейв с неговата група "Бед сийдс".

"Това е един щастлив запис", казва певецът и автор на песни. "Wild God е звукът на разтварящата се завеса и проникващата светлина. Има и чудо", казва 66-австралиец, който има зад гърба си над 40-годишна кариера и пълни зали, без да е мейнстрийм изпълнител. 

Един от най-голе

Изложба на Калина Лютова ще бъде подредена в столичната галерия „Сердика“.

Експозицията е озаглавена „Късен дъжд“ и може да бъде разгледана от 30 август до 11 септември, съобщават организаторите.

„Творческата ми идея е представена като навлизане в едно различни пространство. Живописното изображение в картините носи определено послание – темата „Късен дъжд“ е събирателен образ. Концептуалното въздействие на една картина включва много аспекти, които разкриват идеята на автора. В общоприетото търсене на художника е да поднесе тази идея и при контакт със зрителя тя да бъде довършена според както всеки я възприема. Всяка картина носи послание за „Късен дъжд“, разказва авторката на изложбата.

Калина Лютова е родена през 1956 г. в град Айтос. Първата си самостоятелна изложба подрежда п

Група "Бийсти бойс" (Beastie Boys) съди собственика на ресторанти Brinker International във федерален съд в Ню Йорк, твърдейки, че компанията е използвала без разрешение песента Sabotage на легендарното рап трио за популяризиране на ресторантската си верига Chili`s, предаде Ройтерс. 

В иска си групата казва, че компания Brinker International незаконно е използвала парчето Sabotage от 1994 г. в рекламите на Chili`s в социалните мрежи, внушавайки, че "Бийсти бойс" подкрепят веригата от ресторанти.

Адвокатите на групата и говорители на Brinker International не са отговорили веднага на молбите за коментар.

Групата "Бийсти Бойс" е създадена в Ню Йорк през 1981 г. и се разпада през 2012 г., след като основателят й Адам Ем Си Ей Яук умира от рак. По-рано същата година те са въведени в Залата на славата на рокендрола.

Sabotage е сингъл от албума Ill Commun

Тази вечер стотици жители и гости на Стара Загора се включиха в 19-ото издание на Нощта на изкуствата, която отново обедини културните институции в града в една запомняща се вечер, изпълнена с разнообразни събития и арт преживявания.

В рамките на мащабното културно събитие музеите, галериите и други културни центрове в Стара Загора отвориха вратите си за посетители, като предложиха богата програма от изложби, музикални концерти, литературни четения и астрономически лекции.

Една от акцентите на Нощта беше откриването на изложбата „Македония в европейската етническа картография (средата на XIX в. – Балканските войни 1912 – 1913 г.)“, която е подредена в единствения по рода си Музей на религиите. Експозицията беше открита от директора на Регионалния исторически музей Петър Калчев, началника на отдел  „Култура“ в местната администра

Севар Иванов е отличен за ролята си в моноспектакъла „Кученцето се засмя“ с наградата за най-добър актьор – на театралния фестивал в Улан Батор, съобщават от Spam Studios.

За осма поредна година се организира международният фестивал на монодрамата „Парад на победителите” в монголската столица. В продължение на почти една седмица, артисти от Косово, Италия, Албания, Република Тува и домакините от Монголия представиха свои спектакли. В програмата е селектирано и българското представление на режисьорката Ана Батева

С първото българско участие в историята на фестивала е открита състезателната програма, като представленията се бореха за три отличия – най-добър актьор, най-добър режисьор и гран при. Спектаклите са оценявани от

Славомир Мрожек е известен, но не много поставян у нас автор. Какво Ви накара да се обърнете отново към неговото творчество?

Пламен Марков: Спомням си като студент едно представление на Красимир Спасов – „Танго“ в бургаския театър, което беше много впечатляващо. Аз от студентските си години преследвам този автор и тогава дори се опитвах да го чета на полски.

Мрожек беше в сложни отношения с Полската народна република. Той много дълго време живееше навън. Ту го разрешаваха и се играеше във всички полски и източноевропейски театри, ту го забраняваха за някакво негово изявление. Но, във всеки случай, той е от авторите, с които съм отрасъл в театралното си любопитство и продължавам да го харесвам много.

Мисля, че първата половина на драматургичното му писане се оказва най-силна и затова се връщам към началото на неговото театрално творчество, а именно – „В открито море“ и „Чарли“. Тези сатирични миниатюри са вечни и винаги актуални, за наше съжаление. Иска ни се светът се променя, да става по-добър, по-разумен, но той не става. И винаги, когато посегнем към пиесите на Мрожек, с изненада откриваме, че те са свръхактуални.

Как постъпихте концептуално към тези две самостоятелни пиеси?

Пламен Марков: Това са пиеси, но всъщност са миниатюри и обикновено са под час, затова се играят в комбинация. Макар че моят опит с „Лисугерът“ във варненския куклен театър (Постановката е от 2019 година – бел. а.) обедини три-четири пиеси – „Лисан философ“, „Лисан става доктор“ и така нататък. Те не бяха направени в една пиеса, но имаше преходи – заради общия персонаж. По тази причина представлението беше цялостно. Докато тук нещата се делят на две части, но тези две пиеси имат една и съща обща тема. Главен герой е, така да се каже, нашего брата – един човек интелектуалец, който иска да бъде почтен, който си въобразява, че знае много повече от останалите, че това го прави по-достоен. И в един определен момент той трябва да направи много компромиси. 

Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот – да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално.

Продължавам да гледам как много хора от тези, които добре познавам, се опитват да се представят като някакви жертви – на система, на политика, на тъмни сили, на мафия... Познавайки се добре и познавайки добре тези хора около мен, знам, че те много често са много готови на компромис. Единици са тези, които успяват да не попаднат в този капан. Това обединява двете пиеси – желанието да бъдеш много почтен, много сериозен, много смислен, и малките стъпки, които постоянно правиш, за да оцелееш – само в тази ситуация, и веднага след това бързо ще се върнем към своята автентична почтеност, моралност, висока интелигентност. И това става все по-комично, и стига до фарс. 

Ахмед Юмер: Аз за пръв път имам удоволствието да играя и заглавието, така да се каже. Имам участие като Чарли в едната от двете части на представлението, което е изключително забавно, защото там имам безотговорната задача да се намесвам в съдбите на персонажите и в развоя на разказа, без да съм вътре в самия разказ. Във втората част играя Малкия, заедно със Средния и Големия. Това са трима персонажи, които нямат отличителни белези или много ясно изразени характери. Този тип драматургия работи с едни по-едри щрихи. 

Философия, политика или психология – кое надделява в пиесата?

Ахмед Юмер: То е комбинация от тези три неща, които са много интересно преплетени. Това бяха едни много интересни текстове за мен като студент. Сега отново се сблъсквам с пиесите на Мрожек, които са любопитни, и установявам с голяма изненада, че никак не са остарели, а напротив – стават все по-актуални. Първоначално си мислех дали няма да звучат остаряло и да е кофти. Смело мога да заявя, че става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото смятам, че публиката ще се припознае във въпросните две ситуации. 

Пламен Марков: В крайна сметка става дума за сатира. Всички тия неща се преплитат там. Защото, ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да вземаме тази позиция, защото, както е казал един велик автор – Гогол, когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем.

Има и автобиографични на съсловието ни елементи, така че се стараем да не надделява нито едно от нещата, и да бъде  пъстра, забавна и интересна за гледане амалгама, която не размахва пръст.

Къде се цели хуморът и иронията на Мрожек в „Чарли в открито море“?

Пламен Марков: Точно в тези илюзии – как, като кажа "справедливост", и моментално нещата се оправят. Като кажа „Ние сме добрите“ и моментално всички останали трябва да приемат това. Има едно „попско“ изречение – не ме гледай какво правя, слушай ме какво ти говоря. Аз говоря възвишени неща, които са от Библията, но не бъди дребнав за това какво правя... Тук е основният хумор – човек иска да се представи – и пред себе си, и пред другите, в една изключително достолепна и почтена светлина, а пък гледа леко да замете под килима нещата, които му се налага реално да прави...

Ахмед Юмер: Хуморът е през цялото време и е доста тънък и хаплив на моменти. Доста се коментира политическата ситуация. Ние много се забавляваме, докато работим помежду си с колегите от театъра и професор Марков. Понякога си казваме дали не прекаляваме, но професор Марков зорко ни обира и ни води в правилната посока. 

Как изглежда съвременният корабокрушенец?

Ахмед Юмер: Съвременният корабокрушенец може да бъде всякакъв. В нашия случай, по нищо не му личи. Всички ние – в театъра, извън театъра, в магазина и във всички битови ситуации, няма как да разберем кой е корабокруширал. По нищо не ни личи в какво състояние сме, докато не се ангажираме в един по-подробен разговор и не погледнем през лупа, или не осмеем нещата. 

Пламен Марков: Не е известно кои са тези корабокрушенци. Те не се познават. Преди това може да са били на някаква конференция или на друга важна сбирка под егидата на ООН, УНИЦЕФ, НАТО или друга важна организация. И понеже вълната на тази пристанищна конферентна зала ги е застигнала с офис столовете и с костюмите им – така са попаднали в морето. 

Тези, които са се давили в „Титаник“, не са били спортно екипирани. Малко преди това са имали голямо празненство и, естествено, в спасителните лодки са седели едни добре облечени мъже и жени със своите накити и блестящи вечерни рокли. Така че не е невъзможно на корабокрушенския сал, в началото, те все още да са облечени така, както са били на събитието, на което се решавали важни въпроси – за битието, за световното затопляне, за мира, за войната. Вероятно Грета Тунберг е говорила там и те са отнети от това място, борейки се за всемирната справедливост.

Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

Пламен Марков: Склонността да замазва компромисите си и да приема, че това, което правят другите, е лошо и непростимо. А когато аз правя нещо, то си е простимо, защото нямам друг избор. Това е най-големият ни враг –  желанието да сме белички, а другите – чернички. Достоевски е казал – ние искаме да ни обичате чернички, белички всеки ще ни обича.

Всички ние искаме да ни обичат и чернички, защото не е толкова лесно да бъдем белички, но искаме да бъдем хем бели, хем черни едновременно – и това е смешно.

Ахмед Юмер: Нашият основен враг сме ние и нашите представи за самите нас. И това доста се разисква и двете пиеси –представите ни за нас самите и как се променят в определени ситуации, и колко бързо сме готови да предадем тези представи.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Български филм е с номинация в полски фестивал за кинематография
Филмът „Лазар” на оператора Веселин Менкаджиев е номиниран в конкурса за студентски филми етюди на 32-рото издание на полския фестивал за кинематография в EnergaCamerim ...
Големият египетски музей ще бъде отворен пробно през октомври
Големият египетски музей в Гиза ще бъде отворен пробно на 16 октомври по разпореждане на президента на страната Абдел Фатах Ас Сиси, обяви премиерът Мостафа Мадбули, цитиран от в. ...
„Мистерията на българските гласове“ участва в концерта на „Молец“
„Мистерията на българските гласове“ ще участва в концерта на „Молец“, на 21 ноември в „Арена 8888 София“, съобщават организаторите. Хорът ...
Галапремиерата на „Гунди – легенда за любовта“ събра 8000 души
Галапремиерата на „Гунди – легенда за любовта“ е събрала 8000 души в зала „Арена 8888 София“ на 9 октомври вечерта, съобщават продуцентите от „М ...
Тейлър Суифт, Кийт Ърбан и други музикални изпълнители даряват средства в помощ на пострадалите от ураганите в САЩ
Най-големите кънтри звезди се присъединяват към благотворителен концерт, а Тейлър Суифт направи дарение, за да помогнат на хората, засегнати от ураганите „Хелийн“ и &bd ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Лили Иванова за Кирил Маричков: Твоето творчество остава
Поклон пред паметта на големия български музикант, певец и композитор Кирил Маричков!, написа Лили Иванова в профила си във Фейсбук. „Почивай в мир, приятелю! Твоето творчест ...
Бунтар и свободен човек, Кирил Маричков спечели сърцата на поколения
Отиде си легенда на българската рок музика! Бунтар и свободен човек, Кирил Маричков спечели сърцата на поколения почитатели. Това написаха от Министерския съвет на официалната си с ...
Васил Терзиев за Кирил Маричков: Силните души, които не се огъват пред нищо, не изчезват
Силните души, които не се огъват пред нищо, не изчезват, написа кметът на София Васил Терзиев в профила си във Фейсбук.  „Кирил Маричков ни показа какво означава да ост ...
Маестро Шейтанов: Всичко, което правим, без вас няма смисъл!
Градският Духов оркестър на Ямбол изнесе тази вечер концерт, посветен на първия международен джаз фестивал в България, състоял се в града преди 50 години. В зрителната общинска за ...
Екатерина Кънчева: Показваме любимите герои, които създаваме, как могат да оживеят в представление
Директорът на Драматичен театър (ДТ) „Боян Дановски“в Перник - Екатерина Кънчева, заедно с нейния заместник Таня Тошева, проведоха за първи път театрална работилница в ...
Тикер в 06:00 ч.
Поклон пред паметта на големия български музикант, певец и композитор Кирил Мари ...
Начало Авансцена
3064
Авансцена

Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна

Истинска свобода не може да се намери там, където й се пречка някаква обикновена свобода.Проф. Пламен Марков е режисьор на представлението, което обединява две миниатюри на полския писател, драматург и карикатурист Славомир Мрожек (1930-2013). „Чарли“ е една от първите му пиеси, написана през 1961 г. Разказва историята на офталмолог, двама чудати пациенти и (не)съществуващ враг. „В открито море“ е една от най-успешните едноактни пиеси на Мрожек.

| 18 Септември 2024, 10:56 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
Снимка © : Младежки театър

Истинска свобода не може да се намери там, където й се пречка някаква обикновена свобода. Това е една от най-силните реплики от „Чарли в открито море“, първата за новия сезон премиера в Младежкия театър, казва актьорът Ахмед Юмер, в ролята на Чарли.

Проф. Пламен Марков е режисьор на представлението, което обединява две миниатюри на полския писател, драматург и карикатурист Славомир Мрожек (1930-2013). „Чарли“ е една от първите му пиеси, написана през 1961 г. Разказва историята на офталмолог, двама чудати пациенти и (не)съществуващ враг. „В открито море“ е една от най-успешните едноактни пиеси на Мрожек. Трима корабокрушенци гладуват на спасителен сал насред морето, и се налага да намерят демократичен път към решението кой от тях да бъде изяден...

Австралийската звезда и носителка на "Оскар" Кейт Бланшет е смятана за една от най-добрите актриси на своето поколение - почитателите й познават добре нейните "гъвкави" превъплъщения както в независими филмови продукции, така и в холивудски блокбастъри. Малко в сянка обаче за широката публика сякаш остава нейното друго амплоа - на театралната актриса Кейт Бланшет, която след 6-годишно отсъствие отново ще се завърне на сцената.

Завръщането си към театъра 55-годишната австралийска звезда ще направи на лондонска сцена с ролята на Аркадина в "Чайка" на Чехов. Постановката ще се играе в продължение на шест седмици в театър "Барбикан" в британската столица от февруари 2025 г. Бланшет за последно се изявява на сцената му през 2012 г. 

Догодина ще станат шест години от последната театрална изява на Бланшет в Лондон. През 2019 г., непосредствено преди пандемията от КОВИД-1

Голям концерт с участието на изпълнителите 100 кила, Торино и Пашата, Дара и рок групата Б.Т.Р. на открита сцена "Крепостни сцени" пред Стария град в Несебър постави началото на кампанията "Не сте сами".

Негови организатори бяха Агенция "Митници" и Националната агенция за приходите със съдействието на Община Несебър, като кампанията цели да информира колкото се може повече младите за опасностите от хазартната и наркотичната зависимости.

Малко след като автомобилното движението по пътя към Стария град бе спряно около 19:30 ч., за настроението на пристигащата публика като диджей се погрижи 100 кила.

Петнадесет минути преди 21:00 часа водещата - актрисата Гергана Стоянова, представи на сцената Стефан Бакалов, началник на отдела за борба с наркотрафика в Агенция "Митници", който заяви: "Кампанията е наша лична кауза и през годините стана кауза на цялото о

Джин, най-възрастният член на Кей-поп групата Би Ти Ес, ще бъде олимпийски факлоносец на игрите в Париж, след като наскоро завърши задължителната си военна служба, предаде Асошиейтед прес.

„Очаква се 31-годишният певец да представи Южна Корея в щафетата на факела с надеждата да разпространи посланието за хармония и мир“, се казва в официално изявление.

Заедно с другите факлоносци Джин ще премине през различни исторически обекти в страната домакин. Конкретният график не е оповестен. 

Предаването на факела започна през април.

Джин стартира военната си служба в южнокорейски военен лагер в края на 2022 г. Другите членове на музикалната група, Ар Ем, Ви, Джимин, Джей-Хоуп, Шуга и Чонгкук още изпълняват военните си задължения.

Ден след като е освободен от военна служба, Джин беше домакин на 11-ия рожден ден на южнокорейския Кей-поп феномен Би Ти

Клод Моне е харесвал Лондон, бил е обсебен от характерната за града мъгла, която се е опитвал да пресъздаде в картините си. Сега изложба Лондон показва отношението на импресиониста към британската столица, съобщи АФП. 

Между 1899 и 1901 г. Моне посещава Лондон три пъти. По това време британската столица е най-населеният град в света. Художникът е отсядал в хотел "Савой", откъдето е можел да наблюдава мостовете на Темза. За да рисува сградата на парламента, той е прекосявал реката и е заемал място на една тераса в болницата "Сейнт Томас". 

С всеки ден намирам Лондон все по-красив, пише Клод Моне на внучката си през 1900 г. 

Предпочитаният от художника сезон е била зимата - заради дима от фабриките и всички частици във въздуха, обяснява Карън Сер, куратор на изложбата в галерията "Къртолд". Това, което Моне е обичал най-много, е разсейването на обл

„Тоника СВ“ ще зарадва почитателите си с няколко нови песни, които в момента подготвя за големия концерт на 8 септември, на Античния театър в Пловдив, съобщават организаторите. 

Засега заглавията на новите попълнения в репертоара на Милица, Ралица, Драго и Емил се пазят в тайна. „Трябва да има изненади за публиката“, лаконичен е Драго.   

Новите песни ще имат премиера пред публика в Пловдив, защото това е първият самостоятелен концерт на групата в тяхната 45-годишна история в Античния театър. От екипа допълват, че някои от новите песни вече са записани в студио и, по всяка вероятност, групата ще издаде нов албум до края на годината. 

Имената на композиторите, авторите на текстовете и аранжорите се пазят в тайна. Сигурно е, че „бащата“ на групата Стефан Диомов

„Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот, да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално“, казва проф. Пламен Марков.

По думите му, в крайна сметка, става дума за сатира: „Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да размахваме пръст, защото, както е казал Гогол – когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем“. Представлението става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото публиката ще се припознае във въпросните ситуации, допълва Ахмед Юмер.

"Когато слушам този запис, се усмихвам": каза австралийският изпълнител Ник Кейв, последните албуми на когото бяха белязани от смъртта на двамата му сина, като дава път на радостта с албума Wild God, който от днес е на музикалния пазар, предаде АФП. 

Това е един нов Ник Кейв, който се появи в четвъртък вечерта в Лондон пред журналисти и фенове, за да представи албума. Той си остава вечният денди с тъмен костюм и дълга кестенява коса, но изтерзаният изпълнител вече се шегува, изглежда спокоен и дори безгрижен.

Wild God е 18-ият албум на Ник Кейв с неговата група "Бед сийдс".

"Това е един щастлив запис", казва певецът и автор на песни. "Wild God е звукът на разтварящата се завеса и проникващата светлина. Има и чудо", казва 66-австралиец, който има зад гърба си над 40-годишна кариера и пълни зали, без да е мейнстрийм изпълнител. 

Един от най-голе

Изложба на Калина Лютова ще бъде подредена в столичната галерия „Сердика“.

Експозицията е озаглавена „Късен дъжд“ и може да бъде разгледана от 30 август до 11 септември, съобщават организаторите.

„Творческата ми идея е представена като навлизане в едно различни пространство. Живописното изображение в картините носи определено послание – темата „Късен дъжд“ е събирателен образ. Концептуалното въздействие на една картина включва много аспекти, които разкриват идеята на автора. В общоприетото търсене на художника е да поднесе тази идея и при контакт със зрителя тя да бъде довършена според както всеки я възприема. Всяка картина носи послание за „Късен дъжд“, разказва авторката на изложбата.

Калина Лютова е родена през 1956 г. в град Айтос. Първата си самостоятелна изложба подрежда п

Група "Бийсти бойс" (Beastie Boys) съди собственика на ресторанти Brinker International във федерален съд в Ню Йорк, твърдейки, че компанията е използвала без разрешение песента Sabotage на легендарното рап трио за популяризиране на ресторантската си верига Chili`s, предаде Ройтерс. 

В иска си групата казва, че компания Brinker International незаконно е използвала парчето Sabotage от 1994 г. в рекламите на Chili`s в социалните мрежи, внушавайки, че "Бийсти бойс" подкрепят веригата от ресторанти.

Адвокатите на групата и говорители на Brinker International не са отговорили веднага на молбите за коментар.

Групата "Бийсти Бойс" е създадена в Ню Йорк през 1981 г. и се разпада през 2012 г., след като основателят й Адам Ем Си Ей Яук умира от рак. По-рано същата година те са въведени в Залата на славата на рокендрола.

Sabotage е сингъл от албума Ill Commun

Тази вечер стотици жители и гости на Стара Загора се включиха в 19-ото издание на Нощта на изкуствата, която отново обедини културните институции в града в една запомняща се вечер, изпълнена с разнообразни събития и арт преживявания.

В рамките на мащабното културно събитие музеите, галериите и други културни центрове в Стара Загора отвориха вратите си за посетители, като предложиха богата програма от изложби, музикални концерти, литературни четения и астрономически лекции.

Една от акцентите на Нощта беше откриването на изложбата „Македония в европейската етническа картография (средата на XIX в. – Балканските войни 1912 – 1913 г.)“, която е подредена в единствения по рода си Музей на религиите. Експозицията беше открита от директора на Регионалния исторически музей Петър Калчев, началника на отдел  „Култура“ в местната администра

Севар Иванов е отличен за ролята си в моноспектакъла „Кученцето се засмя“ с наградата за най-добър актьор – на театралния фестивал в Улан Батор, съобщават от Spam Studios.

За осма поредна година се организира международният фестивал на монодрамата „Парад на победителите” в монголската столица. В продължение на почти една седмица, артисти от Косово, Италия, Албания, Република Тува и домакините от Монголия представиха свои спектакли. В програмата е селектирано и българското представление на режисьорката Ана Батева

С първото българско участие в историята на фестивала е открита състезателната програма, като представленията се бореха за три отличия – най-добър актьор, най-добър режисьор и гран при. Спектаклите са оценявани от

Сценографията и костюмите в „Чарли в открито море“ са на Мира Каланова, композитор е Калин Николов. Участват още Владислав Стоименов, Кирил Недков, Светослав Добрев, Георги Гоцин и Стефан Мавродиев.

Режисьорът проф. Пламен Марков и актьорът Ахмед Юмер , в разговор с Даниел Димитров – за актуалността в пиесите в Мрожек, за неговата сатира и тънък хумор, и кое надделява в пиесата – философията, политиката или психологията. И още: Как изглежда съвременният корабокрушенец? Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

Славомир Мрожек е известен, но не много поставян у нас автор. Какво Ви накара да се обърнете отново към неговото творчество?

Пламен Марков: Спомням си като студент едно представление на Красимир Спасов – „Танго“ в бургаския театър, което беше много впечатляващо. Аз от студентските си години преследвам този автор и тогава дори се опитвах да го чета на полски.

Мрожек беше в сложни отношения с Полската народна република. Той много дълго време живееше навън. Ту го разрешаваха и се играеше във всички полски и източноевропейски театри, ту го забраняваха за някакво негово изявление. Но, във всеки случай, той е от авторите, с които съм отрасъл в театралното си любопитство и продължавам да го харесвам много.

Мисля, че първата половина на драматургичното му писане се оказва най-силна и затова се връщам към началото на неговото театрално творчество, а именно – „В открито море“ и „Чарли“. Тези сатирични миниатюри са вечни и винаги актуални, за наше съжаление. Иска ни се светът се променя, да става по-добър, по-разумен, но той не става. И винаги, когато посегнем към пиесите на Мрожек, с изненада откриваме, че те са свръхактуални.

Как постъпихте концептуално към тези две самостоятелни пиеси?

Пламен Марков: Това са пиеси, но всъщност са миниатюри и обикновено са под час, затова се играят в комбинация. Макар че моят опит с „Лисугерът“ във варненския куклен театър (Постановката е от 2019 година – бел. а.) обедини три-четири пиеси – „Лисан философ“, „Лисан става доктор“ и така нататък. Те не бяха направени в една пиеса, но имаше преходи – заради общия персонаж. По тази причина представлението беше цялостно. Докато тук нещата се делят на две части, но тези две пиеси имат една и съща обща тема. Главен герой е, така да се каже, нашего брата – един човек интелектуалец, който иска да бъде почтен, който си въобразява, че знае много повече от останалите, че това го прави по-достоен. И в един определен момент той трябва да направи много компромиси. 

Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот – да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално.

Продължавам да гледам как много хора от тези, които добре познавам, се опитват да се представят като някакви жертви – на система, на политика, на тъмни сили, на мафия... Познавайки се добре и познавайки добре тези хора около мен, знам, че те много често са много готови на компромис. Единици са тези, които успяват да не попаднат в този капан. Това обединява двете пиеси – желанието да бъдеш много почтен, много сериозен, много смислен, и малките стъпки, които постоянно правиш, за да оцелееш – само в тази ситуация, и веднага след това бързо ще се върнем към своята автентична почтеност, моралност, висока интелигентност. И това става все по-комично, и стига до фарс. 

Ахмед Юмер: Аз за пръв път имам удоволствието да играя и заглавието, така да се каже. Имам участие като Чарли в едната от двете части на представлението, което е изключително забавно, защото там имам безотговорната задача да се намесвам в съдбите на персонажите и в развоя на разказа, без да съм вътре в самия разказ. Във втората част играя Малкия, заедно със Средния и Големия. Това са трима персонажи, които нямат отличителни белези или много ясно изразени характери. Този тип драматургия работи с едни по-едри щрихи. 

Философия, политика или психология – кое надделява в пиесата?

Ахмед Юмер: То е комбинация от тези три неща, които са много интересно преплетени. Това бяха едни много интересни текстове за мен като студент. Сега отново се сблъсквам с пиесите на Мрожек, които са любопитни, и установявам с голяма изненада, че никак не са остарели, а напротив – стават все по-актуални. Първоначално си мислех дали няма да звучат остаряло и да е кофти. Смело мога да заявя, че става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото смятам, че публиката ще се припознае във въпросните две ситуации. 

Пламен Марков: В крайна сметка става дума за сатира. Всички тия неща се преплитат там. Защото, ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да вземаме тази позиция, защото, както е казал един велик автор – Гогол, когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем.

Има и автобиографични на съсловието ни елементи, така че се стараем да не надделява нито едно от нещата, и да бъде  пъстра, забавна и интересна за гледане амалгама, която не размахва пръст.

Къде се цели хуморът и иронията на Мрожек в „Чарли в открито море“?

Пламен Марков: Точно в тези илюзии – как, като кажа "справедливост", и моментално нещата се оправят. Като кажа „Ние сме добрите“ и моментално всички останали трябва да приемат това. Има едно „попско“ изречение – не ме гледай какво правя, слушай ме какво ти говоря. Аз говоря възвишени неща, които са от Библията, но не бъди дребнав за това какво правя... Тук е основният хумор – човек иска да се представи – и пред себе си, и пред другите, в една изключително достолепна и почтена светлина, а пък гледа леко да замете под килима нещата, които му се налага реално да прави...

Ахмед Юмер: Хуморът е през цялото време и е доста тънък и хаплив на моменти. Доста се коментира политическата ситуация. Ние много се забавляваме, докато работим помежду си с колегите от театъра и професор Марков. Понякога си казваме дали не прекаляваме, но професор Марков зорко ни обира и ни води в правилната посока. 

Как изглежда съвременният корабокрушенец?

Ахмед Юмер: Съвременният корабокрушенец може да бъде всякакъв. В нашия случай, по нищо не му личи. Всички ние – в театъра, извън театъра, в магазина и във всички битови ситуации, няма как да разберем кой е корабокруширал. По нищо не ни личи в какво състояние сме, докато не се ангажираме в един по-подробен разговор и не погледнем през лупа, или не осмеем нещата. 

Пламен Марков: Не е известно кои са тези корабокрушенци. Те не се познават. Преди това може да са били на някаква конференция или на друга важна сбирка под егидата на ООН, УНИЦЕФ, НАТО или друга важна организация. И понеже вълната на тази пристанищна конферентна зала ги е застигнала с офис столовете и с костюмите им – така са попаднали в морето. 

Тези, които са се давили в „Титаник“, не са били спортно екипирани. Малко преди това са имали голямо празненство и, естествено, в спасителните лодки са седели едни добре облечени мъже и жени със своите накити и блестящи вечерни рокли. Така че не е невъзможно на корабокрушенския сал, в началото, те все още да са облечени така, както са били на събитието, на което се решавали важни въпроси – за битието, за световното затопляне, за мира, за войната. Вероятно Грета Тунберг е говорила там и те са отнети от това място, борейки се за всемирната справедливост.

Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

Пламен Марков: Склонността да замазва компромисите си и да приема, че това, което правят другите, е лошо и непростимо. А когато аз правя нещо, то си е простимо, защото нямам друг избор. Това е най-големият ни враг –  желанието да сме белички, а другите – чернички. Достоевски е казал – ние искаме да ни обичате чернички, белички всеки ще ни обича.

Всички ние искаме да ни обичат и чернички, защото не е толкова лесно да бъдем белички, но искаме да бъдем хем бели, хем черни едновременно – и това е смешно.

Ахмед Юмер: Нашият основен враг сме ние и нашите представи за самите нас. И това доста се разисква и двете пиеси –представите ни за нас самите и как се променят в определени ситуации, и колко бързо сме готови да предадем тези представи.

Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.