NRD Начало
Неделя, 13 Октомври 2024
Начало Авансцена Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
3065
Авансцена

Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна

Истинска свобода не може да се намери там, където й се пречка някаква обикновена свобода. Това е една от най-силните реплики от „Чарли в открито море“, първата за новия сезон премиера в Младежкия театър, казва актьорът Ахмед Юмер, в ролята на Чарли. Проф. Пламен Марков е режисьор на представлението, което обединява две миниатюри на полския писател, драматург и карикатурист Славомир Мрожек (1930-2013)

| 18 Септември 2024, 10:56 ч.
Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
Снимка © : Младежки театър

Истинска свобода не може да се намери там, където й се пречка някаква обикновена свобода. Това е една от най-силните реплики от „Чарли в открито море“, първата за новия сезон премиера в Младежкия театър, казва актьорът Ахмед Юмер, в ролята на Чарли.

Регионален исторически музей – Русе е носителят на тазгодишната награда „Жива“ и получи отличието на церемония тази вечер в Габрово.

На награждаването присъстваха служебният министър на културата Найден Тодоров, кметът на Габрово Таня Христова, областният управител на Габрово Мария Башева – Венкова, директорът на Форумът за славянските култури д-р Андрея Рихтер и Йорданка Чобанова ръководител на Представителството на Европейската комисия в България.

„Щастлив съм, че наградата е в един от най-добрите музеи в България – този на град Русе", коментира пред журналисти министър Тодоров. Според него има още много, което трябва да се направи за музеите в България.

Проблемите са много, от една страна музеите са много, от друга страна – недостатъчно, предвид територията, предвид наследството и цивилизациите, които са били преди н

Актьорът Майкъл Джей Фокс, участвал във филмите „Завръщане в бъдещето“, „Семейни връзки“ и „Шеметен град“, излезе на една сцена заедно с рок групата „Колдплей“ на сцената на фестивала Гластънбъри, съобщи ЮПИ. 

Фокс, който е на 63 години, изсвири на китара песните Humankind и Fix You, седейки в инвалидна количка. Това се случи в края на шоуто. 

Вокалистът на групата Крис Мартин описа Фокс като „легендарен“ и „човек, който е страхотен“. Докато Мартин пееше, той седна до Фокс.

Концертът беше наблюдаван на живо от около 100 000 фенове.

През 1991 година Майкъл Джей Фокс беше диагностициран с болестта на Паркинсон и след това се оттегли от актьорската си дейност.

От 13 до 21 септември София ще бъде изпълнена с магията на уличното и кукленото изкуство на трупи от цял свят. Това съобщават от Столичния куклен театър по повод 13-ото издание на международния фестивал за уличен и куклен театър „Панаир на куклите“.

Официалното откриване в салона на ул. „Гурко“ е със спектакъла „Чайка“ на белгийската компания Belova Iacobelli.

В рамките на фестивала, в зала „Райко Алексиев“ 125, ще бъде представена и изложбата на сценографа – проф. Майа Петрова и нейните ученици, които подбраха най-впечатляващите експонати от цялостното си творчество. Експозицията ще бъде достъпна от 4 до 20 септември и е съвместен проект със Съюза на българските художници.

Предстоят и няколко премиери, една от които е най-новият спектакъл н

Четиринадесетото издание на Act фестивалa за свободен театър ще се проведе между 14 и 20 октомври под мотото „Невъзможните разговори“. То ще включва програма от българска и международна драматургия, съвременен танц и пърформанс, мултижанрови експерименти, дискусии, работилници и съпътстващи събития, информират организаторите.

В рамките на изданието ще бъдат представени 30 български театрални представления, в пространствата на РЦСИ „Топлоцентрала“, сцена „Дерида“, Yalta Art Room, I Am Studio, Vox Populi и ателие „Пластелин“. Те представят разнообразието и изобилието на независимата сцена, както и почти всички нейни жанрове, посочват от екипа.

На 14 октомври в РЦСИ „Топлоцентрала“ вместо с театър, фестивалът ще стартира с дискусията „Невъзможните разговори“, чиято тема е посветена на изданието. Невъз

Есенен театрален салон 2024 г. ще се състои от 24-ти септември до 17-ти октомври в Сливен, съобщиха от Драматичен театър „Стефан Киров“.

Театралното събитие започва на 24 септември с постановка на криминалния психологически трилър “Съмнение” от Джон Патрик Шанли на Драматичен театър “Никола Вапцаров” - Благоевград. Калин Врачански е в ролята на свещеник, изповядващ добродетелта на съчувствие и взаимопомощ, посочват организаторите.

На 1 октомври на сливенска сцена актьорите от Младежки театър „Николай Бинев“ представят пиесата „Опасни връзки“ на Шодерло дьо Лакло. На фокус са вечните теми за човешките надежди, страсти, влюбвания и предателства. 

За първи път Есенният театрален салон отваря врати за по-младата аудитория. На 4 октомври в камерната зала на театъра ще се състои премиерата на най-новия

Проф. Пламен Марков е режисьор на представлението, което обединява две миниатюри на полския писател, драматург и карикатурист Славомир Мрожек (1930-2013). „Чарли“ е една от първите му пиеси, написана през 1961 г. Разказва историята на офталмолог, двама чудати пациенти и (не)съществуващ враг. „В открито море“ е една от най-успешните едноактни пиеси на Мрожек. Трима корабокрушенци гладуват на спасителен сал насред морето, и се налага да намерят демократичен път към решението кой от тях да бъде изяден...

„Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот, да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално“, казва проф. Пламен Марков.

По думите му, в крайна сметка, става дума за сатира: „Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да размахваме пръст, защото, както е казал Гогол – когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем“. Представлението става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото публиката ще се припознае във въпросните ситуации, допълва Ахмед Юмер.

Сценографията и костюмите в „Чарли в открито море“ са на Мира Каланова, композитор е Калин Николов. Участват още Владислав Стоименов, Кирил Недков, Светослав Добрев, Георги Гоцин и Стефан Мавродиев.

Режисьорът проф. Пламен Марков и актьорът Ахмед Юмер , в разговор с Даниел Димитров – за актуалността в пиесите в Мрожек, за неговата сатира и тънък хумор, и кое надделява в пиесата – философията, политиката или психологията. И още: Как изглежда съвременният корабокрушенец? Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

Испанският режисьор Педро Алмодовар сподели, че е "развълнуван до сълзи", получавайки почетната награда на кинофестивала в Сан Себастиан за творчеството си, което според организаторите се отличава с незабавно разпознаваем "визуален стил", предаде АФП.

"Киното ми е дало всичко", каза 75-годишният режисьор при получаването на наградата "Доностия" - едно от най-високите отличия на фестивала, който се провежда в Сан Себастиан от 1968 г. 

"За мен киното е благословия или проклятие. Не мога да си представя друг вид живот, освен да пиша и да снимам непрестанно", добави Алмодовар на церемонията, на която присъства испанският министър-председател Педро Санчес.
       
Наградата "Доностия" е едно от малкото отличия, които липсваха на режисьора на "Всичко за майка ми" и "Говори с нея". Педро Алмодовар е носител на две награди "Оскар", пет "Гоя", ч

Традиционните съвместни творчески проекти на Деси Тенекеджиева и Йордан Камджалов продължават с Коледен спектакъл – "Коледна приказка", микс от музика, кино, поезия, балет, празнична сценография и светлини, съобщиха от екипа на фондация „Стоян Камбарев“.

Събитието ще се състои на 13 декември в Зала 1 на НДК и ще включва изпълнения на творби на Щраус, Вивалди, Пиацола, Пучини, Бах и др. от GENESIS ORCHESTRA под диригентската палка на маестро Камджалов.

Сред изпълнителите са млади таланти, лауреати и стипендианти на фондациите „Стоян Камбарев“ и „Йордан Камджалов“: Мария Славова (сопран), Сара Чакърова (маримба, ксилофон), Георги Димитров-Жожо (китара), Стоян Караиванов (бандонеон), Александър Зайранов (цигулка), Калина Андреева (контрабас) и Илина Илиева (виола). Всички те са носители на отличия в международни музикалн

Изложба на Иван Шишков – Шишо ще бъде представена в столичната галерия Heritage. Експозицията „Лятно цветосъбиране“ ще бъде разположена там от 17 до 30 септември, съобщават организаторите. 

По думите на екипа това и „забележителна експозиция живопис на знаковия пловдивски художник Иван Шишков (Shisho), събрала в себе си пъстротата и магията на лятото“. 

„Най-голямата загадка за мнозина от почитателите на художника Иван Шишков – Шишо е откъде идва привлекателната прелест на картините му... За част от разбирачите това е магията на техния колорит, за други познавачи на натуралната психология – тайната е в екологичната енергия на автора. Трети твърдят, че дискретното им обаяние се дължи на свободната игра между пространствата, които обитава душата му“, казва Румен Леонидов. По думите му и в трите мне

Над 2500 посетители са посетили събитието "Фестивалия" в Пазарджик. То включваше музикални изпълнения, културни изживявания и атракции, а повече от 500 награди бяха раздадени само в първия ден на фестивала, съобщиха от пресцентъра на Община Пазарджик.

Във събитието участие са се представили и над 25 изложители на различни видове продукция, добавят още те.

Припомняме, че есенният културен фестивал, който продължи три дни, се проведе за пръв път в Пазарджик. Част от изпълнителите, които взеха участие бяха група "Сигнал", Пецата, "Ахат", Rocka Rolla и Приятели, DJ Momo, DJ Joko, DJ Megamix, DJ Fireboyy, Георги Джалъзов и Silent Madness.

Майкъл Кийтън отново влиза в иконичната си роля на пакостливия демон Бийтълджус, заедно с Уинона Райдър и Катрин О‘Хара. Премиерата на „Бийтълджус Бийтълджус“ е на 6 септември, съобщават от „Александра филмс“. Същия ден лентата тръгва и по кината в САЩ.

Към каста се присъединяват Джъстин Теру, Моника Белучи, Уилем Дефо и любимката на феновете от сериала Wednesday – Джена Ортега.

Филмът е продължение на комедийния хорър хит на Тим Бъртън от 1988 г. „Бийтълджус“ (Beetlejuice).  В първата част се разказва за двама наскоро починали младоженци. Те се превръщат в призраци, които обитават старата си къща и призовават духа на ексцентричния британски лорд Бийтълджус, за да изплаши новите обитатели. В продължението героят на Бийтълджус случайно се завръща, за да наруши живо

Славомир Мрожек е известен, но не много поставян у нас автор. Какво Ви накара да се обърнете отново към неговото творчество?

Пламен Марков: Спомням си като студент едно представление на Красимир Спасов – „Танго“ в бургаския театър, което беше много впечатляващо. Аз от студентските си години преследвам този автор и тогава дори се опитвах да го чета на полски.

Мрожек беше в сложни отношения с Полската народна република. Той много дълго време живееше навън. Ту го разрешаваха и се играеше във всички полски и източноевропейски театри, ту го забраняваха за някакво негово изявление. Но, във всеки случай, той е от авторите, с които съм отрасъл в театралното си любопитство и продължавам да го харесвам много.

Мисля, че първата половина на драматургичното му писане се оказва най-силна и затова се връщам към началото на неговото театрално творчество, а именно – „В открито море“ и „Чарли“. Тези сатирични миниатюри са вечни и винаги актуални, за наше съжаление. Иска ни се светът се променя, да става по-добър, по-разумен, но той не става. И винаги, когато посегнем към пиесите на Мрожек, с изненада откриваме, че те са свръхактуални.

Как постъпихте концептуално към тези две самостоятелни пиеси?

Пламен Марков: Това са пиеси, но всъщност са миниатюри и обикновено са под час, затова се играят в комбинация. Макар че моят опит с „Лисугерът“ във варненския куклен театър (Постановката е от 2019 година – бел. а.) обедини три-четири пиеси – „Лисан философ“, „Лисан става доктор“ и така нататък. Те не бяха направени в една пиеса, но имаше преходи – заради общия персонаж. По тази причина представлението беше цялостно. Докато тук нещата се делят на две части, но тези две пиеси имат една и съща обща тема. Главен герой е, така да се каже, нашего брата – един човек интелектуалец, който иска да бъде почтен, който си въобразява, че знае много повече от останалите, че това го прави по-достоен. И в един определен момент той трябва да направи много компромиси. 

Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот – да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално.

Продължавам да гледам как много хора от тези, които добре познавам, се опитват да се представят като някакви жертви – на система, на политика, на тъмни сили, на мафия... Познавайки се добре и познавайки добре тези хора около мен, знам, че те много често са много готови на компромис. Единици са тези, които успяват да не попаднат в този капан. Това обединява двете пиеси – желанието да бъдеш много почтен, много сериозен, много смислен, и малките стъпки, които постоянно правиш, за да оцелееш – само в тази ситуация, и веднага след това бързо ще се върнем към своята автентична почтеност, моралност, висока интелигентност. И това става все по-комично, и стига до фарс. 

Ахмед Юмер: Аз за пръв път имам удоволствието да играя и заглавието, така да се каже. Имам участие като Чарли в едната от двете части на представлението, което е изключително забавно, защото там имам безотговорната задача да се намесвам в съдбите на персонажите и в развоя на разказа, без да съм вътре в самия разказ. Във втората част играя Малкия, заедно със Средния и Големия. Това са трима персонажи, които нямат отличителни белези или много ясно изразени характери. Този тип драматургия работи с едни по-едри щрихи. 

Философия, политика или психология – кое надделява в пиесата?

Ахмед Юмер: То е комбинация от тези три неща, които са много интересно преплетени. Това бяха едни много интересни текстове за мен като студент. Сега отново се сблъсквам с пиесите на Мрожек, които са любопитни, и установявам с голяма изненада, че никак не са остарели, а напротив – стават все по-актуални. Първоначално си мислех дали няма да звучат остаряло и да е кофти. Смело мога да заявя, че става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото смятам, че публиката ще се припознае във въпросните две ситуации. 

Пламен Марков: В крайна сметка става дума за сатира. Всички тия неща се преплитат там. Защото, ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да вземаме тази позиция, защото, както е казал един велик автор – Гогол, когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем.

Има и автобиографични на съсловието ни елементи, така че се стараем да не надделява нито едно от нещата, и да бъде  пъстра, забавна и интересна за гледане амалгама, която не размахва пръст.

Къде се цели хуморът и иронията на Мрожек в „Чарли в открито море“?

Пламен Марков: Точно в тези илюзии – как, като кажа "справедливост", и моментално нещата се оправят. Като кажа „Ние сме добрите“ и моментално всички останали трябва да приемат това. Има едно „попско“ изречение – не ме гледай какво правя, слушай ме какво ти говоря. Аз говоря възвишени неща, които са от Библията, но не бъди дребнав за това какво правя... Тук е основният хумор – човек иска да се представи – и пред себе си, и пред другите, в една изключително достолепна и почтена светлина, а пък гледа леко да замете под килима нещата, които му се налага реално да прави...

Ахмед Юмер: Хуморът е през цялото време и е доста тънък и хаплив на моменти. Доста се коментира политическата ситуация. Ние много се забавляваме, докато работим помежду си с колегите от театъра и професор Марков. Понякога си казваме дали не прекаляваме, но професор Марков зорко ни обира и ни води в правилната посока. 

Как изглежда съвременният корабокрушенец?

Ахмед Юмер: Съвременният корабокрушенец може да бъде всякакъв. В нашия случай, по нищо не му личи. Всички ние – в театъра, извън театъра, в магазина и във всички битови ситуации, няма как да разберем кой е корабокруширал. По нищо не ни личи в какво състояние сме, докато не се ангажираме в един по-подробен разговор и не погледнем през лупа, или не осмеем нещата. 

Пламен Марков: Не е известно кои са тези корабокрушенци. Те не се познават. Преди това може да са били на някаква конференция или на друга важна сбирка под егидата на ООН, УНИЦЕФ, НАТО или друга важна организация. И понеже вълната на тази пристанищна конферентна зала ги е застигнала с офис столовете и с костюмите им – така са попаднали в морето. 

Тези, които са се давили в „Титаник“, не са били спортно екипирани. Малко преди това са имали голямо празненство и, естествено, в спасителните лодки са седели едни добре облечени мъже и жени със своите накити и блестящи вечерни рокли. Така че не е невъзможно на корабокрушенския сал, в началото, те все още да са облечени така, както са били на събитието, на което се решавали важни въпроси – за битието, за световното затопляне, за мира, за войната. Вероятно Грета Тунберг е говорила там и те са отнети от това място, борейки се за всемирната справедливост.

Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

Пламен Марков: Склонността да замазва компромисите си и да приема, че това, което правят другите, е лошо и непростимо. А когато аз правя нещо, то си е простимо, защото нямам друг избор. Това е най-големият ни враг –  желанието да сме белички, а другите – чернички. Достоевски е казал – ние искаме да ни обичате чернички, белички всеки ще ни обича.

Всички ние искаме да ни обичат и чернички, защото не е толкова лесно да бъдем белички, но искаме да бъдем хем бели, хем черни едновременно – и това е смешно.

Ахмед Юмер: Нашият основен враг сме ние и нашите представи за самите нас. И това доста се разисква и двете пиеси –представите ни за нас самите и как се променят в определени ситуации, и колко бързо сме готови да предадем тези представи.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Катедралата "Нотр Дам" в Париж ще бъде достъпна за посетители от началото на декември
Парижката катедрала "Нотр Дам" ще бъде достъпна за посетители от 8 декември тази година, но само с предварителни резервации, групите ще трябва да почакат до февруари следващата год ...
Драматичният театър „Боян Дановски“ ще отбележи 105-ата си годишнина със спектакъл-изненада
Пернишкият Драматичен театър (ДТ) „Боян Дановски“ ще отбележи своята 105-а годишнина на 1 ноември, съобщи директорът Екатерина Кънчева. По този повод ръководството на ...
Български филм е с номинация в полски фестивал за кинематография
Филмът „Лазар” на оператора Веселин Менкаджиев е номиниран в конкурса за студентски филми етюди на 32-рото издание на полския фестивал за кинематография в EnergaCamerim ...
Големият египетски музей ще бъде отворен пробно през октомври
Големият египетски музей в Гиза ще бъде отворен пробно на 16 октомври по разпореждане на президента на страната Абдел Фатах Ас Сиси, обяви премиерът Мостафа Мадбули, цитиран от в. ...
„Мистерията на българските гласове“ участва в концерта на „Молец“
„Мистерията на българските гласове“ ще участва в концерта на „Молец“, на 21 ноември в „Арена 8888 София“, съобщават организаторите. Хорът ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Как южнокорейската култура завладя света?
Филмите й печелят "Оскар", телевизионните й сериали и кей-поп звезди обикалят света, а един от нейните автори току-що спечели Нобелова награда за литература...Как Южна Корея се утв ...
Изложбата „Артистични антоними“ ще представи избрани творби на български художници от частна колекция в галерия „Жорж Папазов“
Изложбата „Артистични антоними“ ще представи избрани творби на български художници в Художествената галерия „Жорж Папазов“ в Ямбол на 15 октомври. Експозици ...
Графити фестивал "Пристанище на 60 корабни статуи" ще събере визуални артисти
Графити фестивал на тема "Пристанище на 60 корабни статуи" ще се състои в Русе от 15-и до 19-и октомври тази година. Това съобщиха организаторите от сдружение "Екоарт" в града.&nbs ...
Изложбата „Цветни спомени от музея“ представя творби от фонда за изкуство и култура „Ангел Симеонов“
Изложбата „Цветни спомени от музея“ представя в творби от фонда за изкуство и култура „Ангел Симеонов“. Вернисажът е на 15 октомври в музея-галерия „ ...
Светослав Лобошки: Обичам усмихнатите песни, каза композиторът
Има песни, които са със сериозна тема, със сериозно послание, но има и такива, които са за настроение, за концерт, да развеселиш публиката. Всяка песен си има своето предназначение ...
Тикер в 19:00 ч.
Филмите й печелят "Оскар", телевизионните й сериали и кей-поп звезди обикалят св ...
Начало Авансцена
3065
Авансцена

Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна

Истинска свобода не може да се намери там, където й се пречка някаква обикновена свобода.Проф. Пламен Марков е режисьор на представлението, което обединява две миниатюри на полския писател, драматург и карикатурист Славомир Мрожек (1930-2013). „Чарли“ е една от първите му пиеси, написана през 1961 г. Разказва историята на офталмолог, двама чудати пациенти и (не)съществуващ враг. „В открито море“ е една от най-успешните едноактни пиеси на Мрожек.

| 18 Септември 2024, 10:56 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
Снимка © : Младежки театър

Истинска свобода не може да се намери там, където й се пречка някаква обикновена свобода. Това е една от най-силните реплики от „Чарли в открито море“, първата за новия сезон премиера в Младежкия театър, казва актьорът Ахмед Юмер, в ролята на Чарли.

Проф. Пламен Марков е режисьор на представлението, което обединява две миниатюри на полския писател, драматург и карикатурист Славомир Мрожек (1930-2013). „Чарли“ е една от първите му пиеси, написана през 1961 г. Разказва историята на офталмолог, двама чудати пациенти и (не)съществуващ враг. „В открито море“ е една от най-успешните едноактни пиеси на Мрожек. Трима корабокрушенци гладуват на спасителен сал насред морето, и се налага да намерят демократичен път към решението кой от тях да бъде изяден...

Регионален исторически музей – Русе е носителят на тазгодишната награда „Жива“ и получи отличието на церемония тази вечер в Габрово.

На награждаването присъстваха служебният министър на културата Найден Тодоров, кметът на Габрово Таня Христова, областният управител на Габрово Мария Башева – Венкова, директорът на Форумът за славянските култури д-р Андрея Рихтер и Йорданка Чобанова ръководител на Представителството на Европейската комисия в България.

„Щастлив съм, че наградата е в един от най-добрите музеи в България – този на град Русе", коментира пред журналисти министър Тодоров. Според него има още много, което трябва да се направи за музеите в България.

Проблемите са много, от една страна музеите са много, от друга страна – недостатъчно, предвид територията, предвид наследството и цивилизациите, които са били преди н

Актьорът Майкъл Джей Фокс, участвал във филмите „Завръщане в бъдещето“, „Семейни връзки“ и „Шеметен град“, излезе на една сцена заедно с рок групата „Колдплей“ на сцената на фестивала Гластънбъри, съобщи ЮПИ. 

Фокс, който е на 63 години, изсвири на китара песните Humankind и Fix You, седейки в инвалидна количка. Това се случи в края на шоуто. 

Вокалистът на групата Крис Мартин описа Фокс като „легендарен“ и „човек, който е страхотен“. Докато Мартин пееше, той седна до Фокс.

Концертът беше наблюдаван на живо от около 100 000 фенове.

През 1991 година Майкъл Джей Фокс беше диагностициран с болестта на Паркинсон и след това се оттегли от актьорската си дейност.

От 13 до 21 септември София ще бъде изпълнена с магията на уличното и кукленото изкуство на трупи от цял свят. Това съобщават от Столичния куклен театър по повод 13-ото издание на международния фестивал за уличен и куклен театър „Панаир на куклите“.

Официалното откриване в салона на ул. „Гурко“ е със спектакъла „Чайка“ на белгийската компания Belova Iacobelli.

В рамките на фестивала, в зала „Райко Алексиев“ 125, ще бъде представена и изложбата на сценографа – проф. Майа Петрова и нейните ученици, които подбраха най-впечатляващите експонати от цялостното си творчество. Експозицията ще бъде достъпна от 4 до 20 септември и е съвместен проект със Съюза на българските художници.

Предстоят и няколко премиери, една от които е най-новият спектакъл н

Четиринадесетото издание на Act фестивалa за свободен театър ще се проведе между 14 и 20 октомври под мотото „Невъзможните разговори“. То ще включва програма от българска и международна драматургия, съвременен танц и пърформанс, мултижанрови експерименти, дискусии, работилници и съпътстващи събития, информират организаторите.

В рамките на изданието ще бъдат представени 30 български театрални представления, в пространствата на РЦСИ „Топлоцентрала“, сцена „Дерида“, Yalta Art Room, I Am Studio, Vox Populi и ателие „Пластелин“. Те представят разнообразието и изобилието на независимата сцена, както и почти всички нейни жанрове, посочват от екипа.

На 14 октомври в РЦСИ „Топлоцентрала“ вместо с театър, фестивалът ще стартира с дискусията „Невъзможните разговори“, чиято тема е посветена на изданието. Невъз

Есенен театрален салон 2024 г. ще се състои от 24-ти септември до 17-ти октомври в Сливен, съобщиха от Драматичен театър „Стефан Киров“.

Театралното събитие започва на 24 септември с постановка на криминалния психологически трилър “Съмнение” от Джон Патрик Шанли на Драматичен театър “Никола Вапцаров” - Благоевград. Калин Врачански е в ролята на свещеник, изповядващ добродетелта на съчувствие и взаимопомощ, посочват организаторите.

На 1 октомври на сливенска сцена актьорите от Младежки театър „Николай Бинев“ представят пиесата „Опасни връзки“ на Шодерло дьо Лакло. На фокус са вечните теми за човешките надежди, страсти, влюбвания и предателства. 

За първи път Есенният театрален салон отваря врати за по-младата аудитория. На 4 октомври в камерната зала на театъра ще се състои премиерата на най-новия

„Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот, да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално“, казва проф. Пламен Марков.

По думите му, в крайна сметка, става дума за сатира: „Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да размахваме пръст, защото, както е казал Гогол – когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем“. Представлението става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото публиката ще се припознае във въпросните ситуации, допълва Ахмед Юмер.

Испанският режисьор Педро Алмодовар сподели, че е "развълнуван до сълзи", получавайки почетната награда на кинофестивала в Сан Себастиан за творчеството си, което според организаторите се отличава с незабавно разпознаваем "визуален стил", предаде АФП.

"Киното ми е дало всичко", каза 75-годишният режисьор при получаването на наградата "Доностия" - едно от най-високите отличия на фестивала, който се провежда в Сан Себастиан от 1968 г. 

"За мен киното е благословия или проклятие. Не мога да си представя друг вид живот, освен да пиша и да снимам непрестанно", добави Алмодовар на церемонията, на която присъства испанският министър-председател Педро Санчес.
       
Наградата "Доностия" е едно от малкото отличия, които липсваха на режисьора на "Всичко за майка ми" и "Говори с нея". Педро Алмодовар е носител на две награди "Оскар", пет "Гоя", ч

Традиционните съвместни творчески проекти на Деси Тенекеджиева и Йордан Камджалов продължават с Коледен спектакъл – "Коледна приказка", микс от музика, кино, поезия, балет, празнична сценография и светлини, съобщиха от екипа на фондация „Стоян Камбарев“.

Събитието ще се състои на 13 декември в Зала 1 на НДК и ще включва изпълнения на творби на Щраус, Вивалди, Пиацола, Пучини, Бах и др. от GENESIS ORCHESTRA под диригентската палка на маестро Камджалов.

Сред изпълнителите са млади таланти, лауреати и стипендианти на фондациите „Стоян Камбарев“ и „Йордан Камджалов“: Мария Славова (сопран), Сара Чакърова (маримба, ксилофон), Георги Димитров-Жожо (китара), Стоян Караиванов (бандонеон), Александър Зайранов (цигулка), Калина Андреева (контрабас) и Илина Илиева (виола). Всички те са носители на отличия в международни музикалн

Изложба на Иван Шишков – Шишо ще бъде представена в столичната галерия Heritage. Експозицията „Лятно цветосъбиране“ ще бъде разположена там от 17 до 30 септември, съобщават организаторите. 

По думите на екипа това и „забележителна експозиция живопис на знаковия пловдивски художник Иван Шишков (Shisho), събрала в себе си пъстротата и магията на лятото“. 

„Най-голямата загадка за мнозина от почитателите на художника Иван Шишков – Шишо е откъде идва привлекателната прелест на картините му... За част от разбирачите това е магията на техния колорит, за други познавачи на натуралната психология – тайната е в екологичната енергия на автора. Трети твърдят, че дискретното им обаяние се дължи на свободната игра между пространствата, които обитава душата му“, казва Румен Леонидов. По думите му и в трите мне

Над 2500 посетители са посетили събитието "Фестивалия" в Пазарджик. То включваше музикални изпълнения, културни изживявания и атракции, а повече от 500 награди бяха раздадени само в първия ден на фестивала, съобщиха от пресцентъра на Община Пазарджик.

Във събитието участие са се представили и над 25 изложители на различни видове продукция, добавят още те.

Припомняме, че есенният културен фестивал, който продължи три дни, се проведе за пръв път в Пазарджик. Част от изпълнителите, които взеха участие бяха група "Сигнал", Пецата, "Ахат", Rocka Rolla и Приятели, DJ Momo, DJ Joko, DJ Megamix, DJ Fireboyy, Георги Джалъзов и Silent Madness.

Майкъл Кийтън отново влиза в иконичната си роля на пакостливия демон Бийтълджус, заедно с Уинона Райдър и Катрин О‘Хара. Премиерата на „Бийтълджус Бийтълджус“ е на 6 септември, съобщават от „Александра филмс“. Същия ден лентата тръгва и по кината в САЩ.

Към каста се присъединяват Джъстин Теру, Моника Белучи, Уилем Дефо и любимката на феновете от сериала Wednesday – Джена Ортега.

Филмът е продължение на комедийния хорър хит на Тим Бъртън от 1988 г. „Бийтълджус“ (Beetlejuice).  В първата част се разказва за двама наскоро починали младоженци. Те се превръщат в призраци, които обитават старата си къща и призовават духа на ексцентричния британски лорд Бийтълджус, за да изплаши новите обитатели. В продължението героят на Бийтълджус случайно се завръща, за да наруши живо

Сценографията и костюмите в „Чарли в открито море“ са на Мира Каланова, композитор е Калин Николов. Участват още Владислав Стоименов, Кирил Недков, Светослав Добрев, Георги Гоцин и Стефан Мавродиев.

Режисьорът проф. Пламен Марков и актьорът Ахмед Юмер , в разговор с Даниел Димитров – за актуалността в пиесите в Мрожек, за неговата сатира и тънък хумор, и кое надделява в пиесата – философията, политиката или психологията. И още: Как изглежда съвременният корабокрушенец? Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

Славомир Мрожек е известен, но не много поставян у нас автор. Какво Ви накара да се обърнете отново към неговото творчество?

Пламен Марков: Спомням си като студент едно представление на Красимир Спасов – „Танго“ в бургаския театър, което беше много впечатляващо. Аз от студентските си години преследвам този автор и тогава дори се опитвах да го чета на полски.

Мрожек беше в сложни отношения с Полската народна република. Той много дълго време живееше навън. Ту го разрешаваха и се играеше във всички полски и източноевропейски театри, ту го забраняваха за някакво негово изявление. Но, във всеки случай, той е от авторите, с които съм отрасъл в театралното си любопитство и продължавам да го харесвам много.

Мисля, че първата половина на драматургичното му писане се оказва най-силна и затова се връщам към началото на неговото театрално творчество, а именно – „В открито море“ и „Чарли“. Тези сатирични миниатюри са вечни и винаги актуални, за наше съжаление. Иска ни се светът се променя, да става по-добър, по-разумен, но той не става. И винаги, когато посегнем към пиесите на Мрожек, с изненада откриваме, че те са свръхактуални.

Как постъпихте концептуално към тези две самостоятелни пиеси?

Пламен Марков: Това са пиеси, но всъщност са миниатюри и обикновено са под час, затова се играят в комбинация. Макар че моят опит с „Лисугерът“ във варненския куклен театър (Постановката е от 2019 година – бел. а.) обедини три-четири пиеси – „Лисан философ“, „Лисан става доктор“ и така нататък. Те не бяха направени в една пиеса, но имаше преходи – заради общия персонаж. По тази причина представлението беше цялостно. Докато тук нещата се делят на две части, но тези две пиеси имат една и съща обща тема. Главен герой е, така да се каже, нашего брата – един човек интелектуалец, който иска да бъде почтен, който си въобразява, че знае много повече от останалите, че това го прави по-достоен. И в един определен момент той трябва да направи много компромиси. 

Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот – да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално.

Продължавам да гледам как много хора от тези, които добре познавам, се опитват да се представят като някакви жертви – на система, на политика, на тъмни сили, на мафия... Познавайки се добре и познавайки добре тези хора около мен, знам, че те много често са много готови на компромис. Единици са тези, които успяват да не попаднат в този капан. Това обединява двете пиеси – желанието да бъдеш много почтен, много сериозен, много смислен, и малките стъпки, които постоянно правиш, за да оцелееш – само в тази ситуация, и веднага след това бързо ще се върнем към своята автентична почтеност, моралност, висока интелигентност. И това става все по-комично, и стига до фарс. 

Ахмед Юмер: Аз за пръв път имам удоволствието да играя и заглавието, така да се каже. Имам участие като Чарли в едната от двете части на представлението, което е изключително забавно, защото там имам безотговорната задача да се намесвам в съдбите на персонажите и в развоя на разказа, без да съм вътре в самия разказ. Във втората част играя Малкия, заедно със Средния и Големия. Това са трима персонажи, които нямат отличителни белези или много ясно изразени характери. Този тип драматургия работи с едни по-едри щрихи. 

Философия, политика или психология – кое надделява в пиесата?

Ахмед Юмер: То е комбинация от тези три неща, които са много интересно преплетени. Това бяха едни много интересни текстове за мен като студент. Сега отново се сблъсквам с пиесите на Мрожек, които са любопитни, и установявам с голяма изненада, че никак не са остарели, а напротив – стават все по-актуални. Първоначално си мислех дали няма да звучат остаряло и да е кофти. Смело мога да заявя, че става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото смятам, че публиката ще се припознае във въпросните две ситуации. 

Пламен Марков: В крайна сметка става дума за сатира. Всички тия неща се преплитат там. Защото, ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да вземаме тази позиция, защото, както е казал един велик автор – Гогол, когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем.

Има и автобиографични на съсловието ни елементи, така че се стараем да не надделява нито едно от нещата, и да бъде  пъстра, забавна и интересна за гледане амалгама, която не размахва пръст.

Къде се цели хуморът и иронията на Мрожек в „Чарли в открито море“?

Пламен Марков: Точно в тези илюзии – как, като кажа "справедливост", и моментално нещата се оправят. Като кажа „Ние сме добрите“ и моментално всички останали трябва да приемат това. Има едно „попско“ изречение – не ме гледай какво правя, слушай ме какво ти говоря. Аз говоря възвишени неща, които са от Библията, но не бъди дребнав за това какво правя... Тук е основният хумор – човек иска да се представи – и пред себе си, и пред другите, в една изключително достолепна и почтена светлина, а пък гледа леко да замете под килима нещата, които му се налага реално да прави...

Ахмед Юмер: Хуморът е през цялото време и е доста тънък и хаплив на моменти. Доста се коментира политическата ситуация. Ние много се забавляваме, докато работим помежду си с колегите от театъра и професор Марков. Понякога си казваме дали не прекаляваме, но професор Марков зорко ни обира и ни води в правилната посока. 

Как изглежда съвременният корабокрушенец?

Ахмед Юмер: Съвременният корабокрушенец може да бъде всякакъв. В нашия случай, по нищо не му личи. Всички ние – в театъра, извън театъра, в магазина и във всички битови ситуации, няма как да разберем кой е корабокруширал. По нищо не ни личи в какво състояние сме, докато не се ангажираме в един по-подробен разговор и не погледнем през лупа, или не осмеем нещата. 

Пламен Марков: Не е известно кои са тези корабокрушенци. Те не се познават. Преди това може да са били на някаква конференция или на друга важна сбирка под егидата на ООН, УНИЦЕФ, НАТО или друга важна организация. И понеже вълната на тази пристанищна конферентна зала ги е застигнала с офис столовете и с костюмите им – така са попаднали в морето. 

Тези, които са се давили в „Титаник“, не са били спортно екипирани. Малко преди това са имали голямо празненство и, естествено, в спасителните лодки са седели едни добре облечени мъже и жени със своите накити и блестящи вечерни рокли. Така че не е невъзможно на корабокрушенския сал, в началото, те все още да са облечени така, както са били на събитието, на което се решавали важни въпроси – за битието, за световното затопляне, за мира, за войната. Вероятно Грета Тунберг е говорила там и те са отнети от това място, борейки се за всемирната справедливост.

Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

Пламен Марков: Склонността да замазва компромисите си и да приема, че това, което правят другите, е лошо и непростимо. А когато аз правя нещо, то си е простимо, защото нямам друг избор. Това е най-големият ни враг –  желанието да сме белички, а другите – чернички. Достоевски е казал – ние искаме да ни обичате чернички, белички всеки ще ни обича.

Всички ние искаме да ни обичат и чернички, защото не е толкова лесно да бъдем белички, но искаме да бъдем хем бели, хем черни едновременно – и това е смешно.

Ахмед Юмер: Нашият основен враг сме ние и нашите представи за самите нас. И това доста се разисква и двете пиеси –представите ни за нас самите и как се променят в определени ситуации, и колко бързо сме готови да предадем тези представи.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Катедралата "Нотр Дам" в Париж ще бъде достъпна за посетители от началото на декември
Драматичният театър „Боян Дановски“ ще отбележи 105-ата си годишнина със спектакъл-изненада
Български филм е с номинация в полски фестивал за кинематография
Големият египетски музей ще бъде отворен пробно през октомври
„Мистерията на българските гласове“ участва в концерта на „Молец“
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
Как южнокорейската култура завладя света?
Под прожектора
Изложбата „Артистични антоними“ ще представи избрани творби на български художници от частна колекция в галерия „Жорж Папазов“
Цветни аспекти
Графити фестивал "Пристанище на 60 корабни статуи" ще събере визуални артисти
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.