NRD Начало
Събота, 23 Ноември 2024
Начало Авансцена Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
3074
Авансцена

Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна

Истинска свобода не може да се намери там, където й се пречка някаква обикновена свобода. Това е една от най-силните реплики от „Чарли в открито море“, първата за новия сезон премиера в Младежкия театър, казва актьорът Ахмед Юмер, в ролята на Чарли. Проф. Пламен Марков е режисьор на представлението, което обединява две миниатюри на полския писател, драматург и карикатурист Славомир Мрожек (1930-2013)

| 18 Септември 2024, 10:56 ч.
Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
Снимка © : Младежки театър

Истинска свобода не може да се намери там, където й се пречка някаква обикновена свобода. Това е една от най-силните реплики от „Чарли в открито море“, първата за новия сезон премиера в Младежкия театър, казва актьорът Ахмед Юмер, в ролята на Чарли.

Първото издание на международното изложение Sofia Art Fair беше много емоционално, защото посетителите са страшно много, интересът е изключително голям, но най-важното в този интерес се усеща много автентичен ентусиазъм.

Това каза Радослав Механджийски, съорганизатор на първото изложение за изобразително изкуство в България, което се провежда от 3 до 6 октомври в „София тех парк“.

По думите му в четирите дни на събитието е имало много голям заряд, много позитивна обратна връзка, много голяма енергия, страшно много хора, които за пръв път се запознават със съвременно изобразително изкуство.

„Това осмисля всички тези усилия през последната година и половина и сме искрено заредени и очаровани от поведението и отношението на всички присъстващи от самото откриване на 3 октомври до днес. Като дори и в петък, когато бе работен ден, имаше наистина мно

Уличният художник Банкси представи осмата си поредна творба в Лондон, съобщи Би Би Си. Произведението изобразява носорог, който се „качва“ върху стара кола „Нисан Микра“. 

Графитът е нарисуван в Чарлтън, Югоизточен Лондон, и е потвърден от уличния художник в неговия Инстаграм профил.

Предишната творба на Банкси бе нарисувана на 11 август и изобразява пасаж пирани върху караулка на лондонската полиция на хълма Лъдгейт - близо до катедралата „Сейнт Пол“ в центъра на града. Това е седмото произведение от поредицата на животинска тематика в столицата.

Първото животно от серията се появи миналата седмица и изобразява коза на стена на сграда в близост до моста Кю в Ричмънд, югозападната част на Лондон. На следващия ден бяха нарисувани два слона, които допират хоботите си, на къща в Челси. В сряда бяха представени три

Галерия „Аросита“ ще бъде домакин на изложбата „Невинни игри“.

Неин автор е художничката Лина Бо, която ще представи там творбите си в периода 19 септември - 3 октомври, съобщават организаторите.

От екипа отбелязват, че артистичният път на авторката минава през Лондон и Ню Йорк.

„Невинни игри“ е експозиция, подбрана специално за пространството на галерия „Аросита“. С нея Лина Бо се откроява като артист, който смело предизвиква установените норми и отстоява женската независимост и свобода. Нейните картини са наситени с многопластова символика и разкриват жена, която не се подчинява на наложените стереотипи и отстоява своята идентичност“, разказват от галерията.

Те посочват, че Лина Бо използва своя образ, за да представи трансформацията на жената – от скритите й желания до нейната непокорна същн

Сандански е последният град от турнето на Лили Иванова в страната.

Утре в 20:00 часа в Домът на културата в града започва концертът на примата на българската естрада.

"Този концерт е сам по себе си по-специален, защото с него се закрива турнето в страната.

Остава големият концерт на 14 декември в София. Тоест Сандански ще има честта да бъде последният град от турнето на Лили Иванова за тази година", каза Николай Недеков - асистент и мениджър на Лили Иванова.

Последният концерт на примата в Сандански е бил през 2022 година отново в културният дом в града. Билетите за концерта утре, който е част от националното турне на най-голямото име в българската поп музика са разпродадени много преди дата на събитието.

Заедно с примата Лили Иванова на сцената в Сандански утре вечер ще излязат музикантите от LI Orchestra - Ангел Дюлгеров (китари, цигулка), Орл

Големият финал на турнето на Лили Иванова – на 14 декември в „Арена 8888 София“, ще звучи на живо в цял свят, съобщават от 7Arts.

По думите им вечерта ще бъде незабравима – не само за зрителите в залата, но и за всички българи по света, благодарение на иновативната българска стрийминг платформа за изкуство 7Arts. За първи път феновете ще имат възможността да гледат събитието на живо, в реално време, независимо къде се намират. Закупилите виртуален билет ще могат да се насладят на концерта от телефон, таблет, лаптоп или телевизор, в рамките на 48 часа от началото му.

На сцената до Лили Иванова ще бъдат музикантите на LI Orchestra. Концертът ще бъде съпроводен и от оркестъра на Софийската опера и балет под диригентската палка на Константин Добройков, а Анг

Проф. Пламен Марков е режисьор на представлението, което обединява две миниатюри на полския писател, драматург и карикатурист Славомир Мрожек (1930-2013). „Чарли“ е една от първите му пиеси, написана през 1961 г. Разказва историята на офталмолог, двама чудати пациенти и (не)съществуващ враг. „В открито море“ е една от най-успешните едноактни пиеси на Мрожек. Трима корабокрушенци гладуват на спасителен сал насред морето, и се налага да намерят демократичен път към решението кой от тях да бъде изяден...

„Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот, да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално“, казва проф. Пламен Марков.

По думите му, в крайна сметка, става дума за сатира: „Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да размахваме пръст, защото, както е казал Гогол – когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем“. Представлението става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото публиката ще се припознае във въпросните ситуации, допълва Ахмед Юмер.

Сценографията и костюмите в „Чарли в открито море“ са на Мира Каланова, композитор е Калин Николов. Участват още Владислав Стоименов, Кирил Недков, Светослав Добрев, Георги Гоцин и Стефан Мавродиев.

Режисьорът проф. Пламен Марков и актьорът Ахмед Юмер , в разговор с Даниел Димитров – за актуалността в пиесите в Мрожек, за неговата сатира и тънък хумор, и кое надделява в пиесата – философията, политиката или психологията. И още: Как изглежда съвременният корабокрушенец? Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

Две заглавия от съвременното полско кино ще бъдат прожектирани на 21 и 22 август на открита сцена "Охлюва" в Бургас. Прожекциите са част от инициативата на Община Бургас „Лятно кино под звездите”, съобщават от пресцентъра на градската администрация.

На 21 август публиката ще може да гледа „Щастлив човек“, който е дебют на Малгожата Шумовска в игралното кино. Лентата с участието на Ядвига Янковска-Чешлак, Малгожата Хайевска-Кшищофик, Пьотр Янковски, Роман Ганцажик и Мечислав Громбка е отличена на филмовия фестивал в Солун през 2000 г. Филмът проследява историята на трима души и техните сложни емоционални взаимоотношения.

Следващата прожекция на 22 август е на лентата от 2023 г. „Светията“ с режисьор Себастиан Бутни с участието на Матеуш Кошчукевич, Лена Гура, Лешек Лихота, Добромир Димецки, Михал Влодарчик и др.. Той връща з

Франсис Форд Копола, Майкъл Дъглас, Натали Портман...Фестивалът на американското кино в Довил, Франция, който в продължение на половин век представя изгряващи филмови таланти от другата страна на Атлантическия океан, ще посрещне множество звезди през септември, за да отпразнува 50-годишнината си, предаде АФП. 
       
Година след като 49-ото му издание се лиши  от голям брой гости заради историческата стачка в Холивуд, кинофестивалът в Довил ще отпразнува 50-годишнината си със стил от 6 до 15 септември.
       
Почетният гост Майкъл Дъглас, филм за чиято кариера ще види публиката, ще даде началото на проявата. Режисьорът Франсис Форд Копола ще представи последния си филм "Мегалополис". 

Почетни награди ще получат носителката на "Оскар" Натали Портман ("Леон", "V като Вендета", "Черен лебед"),

Международният филмов фестивал „Любовта е лудост“ ще се проведе от 23 август до 1 септември във Варна, съобщават организаторите. Това е неговото 32-ро издание. 

Откриването е с италианския филм „Все още има утре”, който участва в конкурсната програма. Лентата печели националната филмова награда „Давид на Донатело“ в пет от основните категории, сред които за най-добър филм, режисура, оригинален сценарий и главна женска роля.

За наградата „Златна Афродита“ ще се борят 12 филма, които ще бъдат оценявани от тричленно международно жури с председател режисьорът Момчил Карамитев.

В конкурсната програма са още българският филм „Край реката“ и полският „Празник на огъня“, чийто режисьор Кинга Дембска ще гостува на форума във Варна. Публиката ще се срещне и със създателите на унгарския филм „Някои птици” - режисьора Даниел Хевер и сценаристката Жане

На 3 ноември в столичната зала "България" ще се състои "Гала концерт на българския талант", организиран от фондация „Йордан Камджалов“ и Столична Община, съобщиха от екипа на фондацията.

Концертът е в чест на Деня на народните будители - 1 ноември, и събира на сцената млади таланти в класическата музика - лауреати в международни конкурси, заедно с Gеnesis Orchestra под диригентството на артистичния директор на фондацията - маестро Йордан Камджалов.

Музикантите -  ще изпълнят произведения на европейски композитори, ще прозвучи премиерно за България и композиция от Южна Америка.

Българска телеграфна агенция е медиен партньор на събитието.  

Трябва да подхождате към музиката с автентична уязвимост – и като слушател, и като изпълнител, за да отвори наистина пространството на своята сила, казва пианистът Торд Густавсен, броени часове преди концерта му в София.

Събитието е на 12 ноември в зала „България”, по покана на „Джаз плюс“.

Заедно със своето трио, в което са барабанистът Йарле Веспестад и басистът Стейнар Ракнес, Густавсен представя новия си албум The Seeing.  Дълбочина, съзерцание, духовност, органичност и медитация  са част от думите, които най-често има в отзивите за този нов проект. Норвежкият музикант го нарича „неподсладена красота“.

На въпроса чувствате ли се като поет зад пианото, отговаря: „Понякога да. Поет, свещеник, психолог, ученик, но

Славомир Мрожек е известен, но не много поставян у нас автор. Какво Ви накара да се обърнете отново към неговото творчество?

Пламен Марков: Спомням си като студент едно представление на Красимир Спасов – „Танго“ в бургаския театър, което беше много впечатляващо. Аз от студентските си години преследвам този автор и тогава дори се опитвах да го чета на полски.

Мрожек беше в сложни отношения с Полската народна република. Той много дълго време живееше навън. Ту го разрешаваха и се играеше във всички полски и източноевропейски театри, ту го забраняваха за някакво негово изявление. Но, във всеки случай, той е от авторите, с които съм отрасъл в театралното си любопитство и продължавам да го харесвам много.

Мисля, че първата половина на драматургичното му писане се оказва най-силна и затова се връщам към началото на неговото театрално творчество, а именно – „В открито море“ и „Чарли“. Тези сатирични миниатюри са вечни и винаги актуални, за наше съжаление. Иска ни се светът се променя, да става по-добър, по-разумен, но той не става. И винаги, когато посегнем към пиесите на Мрожек, с изненада откриваме, че те са свръхактуални.

Как постъпихте концептуално към тези две самостоятелни пиеси?

Пламен Марков: Това са пиеси, но всъщност са миниатюри и обикновено са под час, затова се играят в комбинация. Макар че моят опит с „Лисугерът“ във варненския куклен театър (Постановката е от 2019 година – бел. а.) обедини три-четири пиеси – „Лисан философ“, „Лисан става доктор“ и така нататък. Те не бяха направени в една пиеса, но имаше преходи – заради общия персонаж. По тази причина представлението беше цялостно. Докато тук нещата се делят на две части, но тези две пиеси имат една и съща обща тема. Главен герой е, така да се каже, нашего брата – един човек интелектуалец, който иска да бъде почтен, който си въобразява, че знае много повече от останалите, че това го прави по-достоен. И в един определен момент той трябва да направи много компромиси. 

Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот – да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално.

Продължавам да гледам как много хора от тези, които добре познавам, се опитват да се представят като някакви жертви – на система, на политика, на тъмни сили, на мафия... Познавайки се добре и познавайки добре тези хора около мен, знам, че те много често са много готови на компромис. Единици са тези, които успяват да не попаднат в този капан. Това обединява двете пиеси – желанието да бъдеш много почтен, много сериозен, много смислен, и малките стъпки, които постоянно правиш, за да оцелееш – само в тази ситуация, и веднага след това бързо ще се върнем към своята автентична почтеност, моралност, висока интелигентност. И това става все по-комично, и стига до фарс. 

Ахмед Юмер: Аз за пръв път имам удоволствието да играя и заглавието, така да се каже. Имам участие като Чарли в едната от двете части на представлението, което е изключително забавно, защото там имам безотговорната задача да се намесвам в съдбите на персонажите и в развоя на разказа, без да съм вътре в самия разказ. Във втората част играя Малкия, заедно със Средния и Големия. Това са трима персонажи, които нямат отличителни белези или много ясно изразени характери. Този тип драматургия работи с едни по-едри щрихи. 

Философия, политика или психология – кое надделява в пиесата?

Ахмед Юмер: То е комбинация от тези три неща, които са много интересно преплетени. Това бяха едни много интересни текстове за мен като студент. Сега отново се сблъсквам с пиесите на Мрожек, които са любопитни, и установявам с голяма изненада, че никак не са остарели, а напротив – стават все по-актуални. Първоначално си мислех дали няма да звучат остаряло и да е кофти. Смело мога да заявя, че става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото смятам, че публиката ще се припознае във въпросните две ситуации. 

Пламен Марков: В крайна сметка става дума за сатира. Всички тия неща се преплитат там. Защото, ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да вземаме тази позиция, защото, както е казал един велик автор – Гогол, когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем.

Има и автобиографични на съсловието ни елементи, така че се стараем да не надделява нито едно от нещата, и да бъде  пъстра, забавна и интересна за гледане амалгама, която не размахва пръст.

Къде се цели хуморът и иронията на Мрожек в „Чарли в открито море“?

Пламен Марков: Точно в тези илюзии – как, като кажа "справедливост", и моментално нещата се оправят. Като кажа „Ние сме добрите“ и моментално всички останали трябва да приемат това. Има едно „попско“ изречение – не ме гледай какво правя, слушай ме какво ти говоря. Аз говоря възвишени неща, които са от Библията, но не бъди дребнав за това какво правя... Тук е основният хумор – човек иска да се представи – и пред себе си, и пред другите, в една изключително достолепна и почтена светлина, а пък гледа леко да замете под килима нещата, които му се налага реално да прави...

Ахмед Юмер: Хуморът е през цялото време и е доста тънък и хаплив на моменти. Доста се коментира политическата ситуация. Ние много се забавляваме, докато работим помежду си с колегите от театъра и професор Марков. Понякога си казваме дали не прекаляваме, но професор Марков зорко ни обира и ни води в правилната посока. 

Как изглежда съвременният корабокрушенец?

Ахмед Юмер: Съвременният корабокрушенец може да бъде всякакъв. В нашия случай, по нищо не му личи. Всички ние – в театъра, извън театъра, в магазина и във всички битови ситуации, няма как да разберем кой е корабокруширал. По нищо не ни личи в какво състояние сме, докато не се ангажираме в един по-подробен разговор и не погледнем през лупа, или не осмеем нещата. 

Пламен Марков: Не е известно кои са тези корабокрушенци. Те не се познават. Преди това може да са били на някаква конференция или на друга важна сбирка под егидата на ООН, УНИЦЕФ, НАТО или друга важна организация. И понеже вълната на тази пристанищна конферентна зала ги е застигнала с офис столовете и с костюмите им – така са попаднали в морето. 

Тези, които са се давили в „Титаник“, не са били спортно екипирани. Малко преди това са имали голямо празненство и, естествено, в спасителните лодки са седели едни добре облечени мъже и жени със своите накити и блестящи вечерни рокли. Така че не е невъзможно на корабокрушенския сал, в началото, те все още да са облечени така, както са били на събитието, на което се решавали важни въпроси – за битието, за световното затопляне, за мира, за войната. Вероятно Грета Тунберг е говорила там и те са отнети от това място, борейки се за всемирната справедливост.

Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

Пламен Марков: Склонността да замазва компромисите си и да приема, че това, което правят другите, е лошо и непростимо. А когато аз правя нещо, то си е простимо, защото нямам друг избор. Това е най-големият ни враг –  желанието да сме белички, а другите – чернички. Достоевски е казал – ние искаме да ни обичате чернички, белички всеки ще ни обича.

Всички ние искаме да ни обичат и чернички, защото не е толкова лесно да бъдем белички, но искаме да бъдем хем бели, хем черни едновременно – и това е смешно.

Ахмед Юмер: Нашият основен враг сме ние и нашите представи за самите нас. И това доста се разисква и двете пиеси –представите ни за нас самите и как се променят в определени ситуации, и колко бързо сме готови да предадем тези представи.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Фестивалът на оперното и балетно изкуство (ФОБИ) в Стара Загора дава посока в лабиринта от музикални събития, каза директорът на Държавната опера в града Огнян Драганов при открива ...
Лейди Гага, „Грийн дей“, Пост Малоун ще бъдат хедлайнери на фестивала „Коачела“ през 2025 г.
Лейди Гага, рок групата „Грийн дей“ и американският рапър Пост Малоун ще бъдат хедлайнери на музикалния фестивал „Коачела“ през април 2025 г., предаде АФП. ...
Екипът на Националния военноисторически музей гостува в Художествената галерия в Казанлък
Екипът на Националния военноисторически музей гостува в Художествената галерия в Казанлък на 23 ноември. Това съобщават от галерията в официалната си фейсбук страница. Събитието е ...
Спектакълът „С гръб към залеза“ гостува на Драматично - куклен театър "Константин Величков"
Спектакълът „С гръб към залеза“ гостува на Драматично - куклен театър "Константин Величков" на 11 декември, съобщиха от културната институция. В него участват актьорит ...
Стефан Илчев ще представи пред публика две свои нови песни
Изпълнителят Стефан Илчев ще представи пред публика две свои нови песни. Това ще се случи по време на неговия концерт на 2 декември в Културен дом НХК в Бургас, съобщи Стефан Илче ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Шопен и Лист звучат в рецитал на Людмил Ангелов от „Европейски музикален фестивал“
Клавирен рецитал на Людмил Ангелов е следващото събитие от 24-тия „Европейски музикален фестивал“ в София. На 30 ноември пианистът излиза на сцената на зала „Бълг ...
Художникът Красимира Друмева представя свои творби в ретроспективна изложба
Художникът, графичен дизайнер и университетски преподавател Красимира Друмева ще представи свои творби от последните 4 години в ретроспективна изложба. Експозицията ще бъде официа ...
Хиляди пяха и танцуваха с „Молец“
„Молец“ завърши поредица от концерти в зала „Арена 8888 София“ на 21 ноември вечерта. Хиляди фенове пяха и танцуваха с Крис и Юли по време на шоуто, наречен ...
Днес бяха открити две изложби по повод годишнини от рождението на известни български художници
Изложби по повод годишнини от рождението на двама известни български художници бяха открити днес в Регионалния исторически музей (РИМ) във Враца. Първата е подредена в художествен ...
Дилиана Перфанов с първа самостоятелна изложба
Близо 20  картини представя в своята първа самостоятелна изложба 18-годишната Дилиана Перфанов във Велико Търново. В интервю дванайсетокласничката от Хуманитарната гимназия & ...
Тикер в 00:00 ч.
Клавирен рецитал на Людмил Ангелов е следващото събитие от 24-тия „Европей ...
Начало Авансцена
3074
Авансцена

Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна

Истинска свобода не може да се намери там, където й се пречка някаква обикновена свобода.Проф. Пламен Марков е режисьор на представлението, което обединява две миниатюри на полския писател, драматург и карикатурист Славомир Мрожек (1930-2013). „Чарли“ е една от първите му пиеси, написана през 1961 г. Разказва историята на офталмолог, двама чудати пациенти и (не)съществуващ враг. „В открито море“ е една от най-успешните едноактни пиеси на Мрожек.

| 18 Септември 2024, 10:56 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото, тя е и смешна, и страшна
Снимка © : Младежки театър

Истинска свобода не може да се намери там, където й се пречка някаква обикновена свобода. Това е една от най-силните реплики от „Чарли в открито море“, първата за новия сезон премиера в Младежкия театър, казва актьорът Ахмед Юмер, в ролята на Чарли.

Проф. Пламен Марков е режисьор на представлението, което обединява две миниатюри на полския писател, драматург и карикатурист Славомир Мрожек (1930-2013). „Чарли“ е една от първите му пиеси, написана през 1961 г. Разказва историята на офталмолог, двама чудати пациенти и (не)съществуващ враг. „В открито море“ е една от най-успешните едноактни пиеси на Мрожек. Трима корабокрушенци гладуват на спасителен сал насред морето, и се налага да намерят демократичен път към решението кой от тях да бъде изяден...

Първото издание на международното изложение Sofia Art Fair беше много емоционално, защото посетителите са страшно много, интересът е изключително голям, но най-важното в този интерес се усеща много автентичен ентусиазъм.

Това каза Радослав Механджийски, съорганизатор на първото изложение за изобразително изкуство в България, което се провежда от 3 до 6 октомври в „София тех парк“.

По думите му в четирите дни на събитието е имало много голям заряд, много позитивна обратна връзка, много голяма енергия, страшно много хора, които за пръв път се запознават със съвременно изобразително изкуство.

„Това осмисля всички тези усилия през последната година и половина и сме искрено заредени и очаровани от поведението и отношението на всички присъстващи от самото откриване на 3 октомври до днес. Като дори и в петък, когато бе работен ден, имаше наистина мно

Уличният художник Банкси представи осмата си поредна творба в Лондон, съобщи Би Би Си. Произведението изобразява носорог, който се „качва“ върху стара кола „Нисан Микра“. 

Графитът е нарисуван в Чарлтън, Югоизточен Лондон, и е потвърден от уличния художник в неговия Инстаграм профил.

Предишната творба на Банкси бе нарисувана на 11 август и изобразява пасаж пирани върху караулка на лондонската полиция на хълма Лъдгейт - близо до катедралата „Сейнт Пол“ в центъра на града. Това е седмото произведение от поредицата на животинска тематика в столицата.

Първото животно от серията се появи миналата седмица и изобразява коза на стена на сграда в близост до моста Кю в Ричмънд, югозападната част на Лондон. На следващия ден бяха нарисувани два слона, които допират хоботите си, на къща в Челси. В сряда бяха представени три

Галерия „Аросита“ ще бъде домакин на изложбата „Невинни игри“.

Неин автор е художничката Лина Бо, която ще представи там творбите си в периода 19 септември - 3 октомври, съобщават организаторите.

От екипа отбелязват, че артистичният път на авторката минава през Лондон и Ню Йорк.

„Невинни игри“ е експозиция, подбрана специално за пространството на галерия „Аросита“. С нея Лина Бо се откроява като артист, който смело предизвиква установените норми и отстоява женската независимост и свобода. Нейните картини са наситени с многопластова символика и разкриват жена, която не се подчинява на наложените стереотипи и отстоява своята идентичност“, разказват от галерията.

Те посочват, че Лина Бо използва своя образ, за да представи трансформацията на жената – от скритите й желания до нейната непокорна същн

Сандански е последният град от турнето на Лили Иванова в страната.

Утре в 20:00 часа в Домът на културата в града започва концертът на примата на българската естрада.

"Този концерт е сам по себе си по-специален, защото с него се закрива турнето в страната.

Остава големият концерт на 14 декември в София. Тоест Сандански ще има честта да бъде последният град от турнето на Лили Иванова за тази година", каза Николай Недеков - асистент и мениджър на Лили Иванова.

Последният концерт на примата в Сандански е бил през 2022 година отново в културният дом в града. Билетите за концерта утре, който е част от националното турне на най-голямото име в българската поп музика са разпродадени много преди дата на събитието.

Заедно с примата Лили Иванова на сцената в Сандански утре вечер ще излязат музикантите от LI Orchestra - Ангел Дюлгеров (китари, цигулка), Орл

Големият финал на турнето на Лили Иванова – на 14 декември в „Арена 8888 София“, ще звучи на живо в цял свят, съобщават от 7Arts.

По думите им вечерта ще бъде незабравима – не само за зрителите в залата, но и за всички българи по света, благодарение на иновативната българска стрийминг платформа за изкуство 7Arts. За първи път феновете ще имат възможността да гледат събитието на живо, в реално време, независимо къде се намират. Закупилите виртуален билет ще могат да се насладят на концерта от телефон, таблет, лаптоп или телевизор, в рамките на 48 часа от началото му.

На сцената до Лили Иванова ще бъдат музикантите на LI Orchestra. Концертът ще бъде съпроводен и от оркестъра на Софийската опера и балет под диригентската палка на Константин Добройков, а Анг

„Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот, да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално“, казва проф. Пламен Марков.

По думите му, в крайна сметка, става дума за сатира: „Ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да размахваме пръст, защото, както е казал Гогол – когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем“. Представлението става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото публиката ще се припознае във въпросните ситуации, допълва Ахмед Юмер.

Две заглавия от съвременното полско кино ще бъдат прожектирани на 21 и 22 август на открита сцена "Охлюва" в Бургас. Прожекциите са част от инициативата на Община Бургас „Лятно кино под звездите”, съобщават от пресцентъра на градската администрация.

На 21 август публиката ще може да гледа „Щастлив човек“, който е дебют на Малгожата Шумовска в игралното кино. Лентата с участието на Ядвига Янковска-Чешлак, Малгожата Хайевска-Кшищофик, Пьотр Янковски, Роман Ганцажик и Мечислав Громбка е отличена на филмовия фестивал в Солун през 2000 г. Филмът проследява историята на трима души и техните сложни емоционални взаимоотношения.

Следващата прожекция на 22 август е на лентата от 2023 г. „Светията“ с режисьор Себастиан Бутни с участието на Матеуш Кошчукевич, Лена Гура, Лешек Лихота, Добромир Димецки, Михал Влодарчик и др.. Той връща з

Франсис Форд Копола, Майкъл Дъглас, Натали Портман...Фестивалът на американското кино в Довил, Франция, който в продължение на половин век представя изгряващи филмови таланти от другата страна на Атлантическия океан, ще посрещне множество звезди през септември, за да отпразнува 50-годишнината си, предаде АФП. 
       
Година след като 49-ото му издание се лиши  от голям брой гости заради историческата стачка в Холивуд, кинофестивалът в Довил ще отпразнува 50-годишнината си със стил от 6 до 15 септември.
       
Почетният гост Майкъл Дъглас, филм за чиято кариера ще види публиката, ще даде началото на проявата. Режисьорът Франсис Форд Копола ще представи последния си филм "Мегалополис". 

Почетни награди ще получат носителката на "Оскар" Натали Портман ("Леон", "V като Вендета", "Черен лебед"),

Международният филмов фестивал „Любовта е лудост“ ще се проведе от 23 август до 1 септември във Варна, съобщават организаторите. Това е неговото 32-ро издание. 

Откриването е с италианския филм „Все още има утре”, който участва в конкурсната програма. Лентата печели националната филмова награда „Давид на Донатело“ в пет от основните категории, сред които за най-добър филм, режисура, оригинален сценарий и главна женска роля.

За наградата „Златна Афродита“ ще се борят 12 филма, които ще бъдат оценявани от тричленно международно жури с председател режисьорът Момчил Карамитев.

В конкурсната програма са още българският филм „Край реката“ и полският „Празник на огъня“, чийто режисьор Кинга Дембска ще гостува на форума във Варна. Публиката ще се срещне и със създателите на унгарския филм „Някои птици” - режисьора Даниел Хевер и сценаристката Жане

На 3 ноември в столичната зала "България" ще се състои "Гала концерт на българския талант", организиран от фондация „Йордан Камджалов“ и Столична Община, съобщиха от екипа на фондацията.

Концертът е в чест на Деня на народните будители - 1 ноември, и събира на сцената млади таланти в класическата музика - лауреати в международни конкурси, заедно с Gеnesis Orchestra под диригентството на артистичния директор на фондацията - маестро Йордан Камджалов.

Музикантите -  ще изпълнят произведения на европейски композитори, ще прозвучи премиерно за България и композиция от Южна Америка.

Българска телеграфна агенция е медиен партньор на събитието.  

Трябва да подхождате към музиката с автентична уязвимост – и като слушател, и като изпълнител, за да отвори наистина пространството на своята сила, казва пианистът Торд Густавсен, броени часове преди концерта му в София.

Събитието е на 12 ноември в зала „България”, по покана на „Джаз плюс“.

Заедно със своето трио, в което са барабанистът Йарле Веспестад и басистът Стейнар Ракнес, Густавсен представя новия си албум The Seeing.  Дълбочина, съзерцание, духовност, органичност и медитация  са част от думите, които най-често има в отзивите за този нов проект. Норвежкият музикант го нарича „неподсладена красота“.

На въпроса чувствате ли се като поет зад пианото, отговаря: „Понякога да. Поет, свещеник, психолог, ученик, но

Сценографията и костюмите в „Чарли в открито море“ са на Мира Каланова, композитор е Калин Николов. Участват още Владислав Стоименов, Кирил Недков, Светослав Добрев, Георги Гоцин и Стефан Мавродиев.

Режисьорът проф. Пламен Марков и актьорът Ахмед Юмер , в разговор с Даниел Димитров – за актуалността в пиесите в Мрожек, за неговата сатира и тънък хумор, и кое надделява в пиесата – философията, политиката или психологията. И още: Как изглежда съвременният корабокрушенец? Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

Славомир Мрожек е известен, но не много поставян у нас автор. Какво Ви накара да се обърнете отново към неговото творчество?

Пламен Марков: Спомням си като студент едно представление на Красимир Спасов – „Танго“ в бургаския театър, което беше много впечатляващо. Аз от студентските си години преследвам този автор и тогава дори се опитвах да го чета на полски.

Мрожек беше в сложни отношения с Полската народна република. Той много дълго време живееше навън. Ту го разрешаваха и се играеше във всички полски и източноевропейски театри, ту го забраняваха за някакво негово изявление. Но, във всеки случай, той е от авторите, с които съм отрасъл в театралното си любопитство и продължавам да го харесвам много.

Мисля, че първата половина на драматургичното му писане се оказва най-силна и затова се връщам към началото на неговото театрално творчество, а именно – „В открито море“ и „Чарли“. Тези сатирични миниатюри са вечни и винаги актуални, за наше съжаление. Иска ни се светът се променя, да става по-добър, по-разумен, но той не става. И винаги, когато посегнем към пиесите на Мрожек, с изненада откриваме, че те са свръхактуални.

Как постъпихте концептуално към тези две самостоятелни пиеси?

Пламен Марков: Това са пиеси, но всъщност са миниатюри и обикновено са под час, затова се играят в комбинация. Макар че моят опит с „Лисугерът“ във варненския куклен театър (Постановката е от 2019 година – бел. а.) обедини три-четири пиеси – „Лисан философ“, „Лисан става доктор“ и така нататък. Те не бяха направени в една пиеса, но имаше преходи – заради общия персонаж. По тази причина представлението беше цялостно. Докато тук нещата се делят на две части, но тези две пиеси имат една и съща обща тема. Главен герой е, така да се каже, нашего брата – един човек интелектуалец, който иска да бъде почтен, който си въобразява, че знае много повече от останалите, че това го прави по-достоен. И в един определен момент той трябва да направи много компромиси. 

Тук историите са реално драматични, защото става дума за сили, които мачкат и принуждават интелигентния човек, който иска да бъде морален и да води смислен живот – да отстъпва, да се променя. Но в един определен момент той става активно съучастващ и съпричастен към тези компромиси. И това според мен е много важно и актуално.

Продължавам да гледам как много хора от тези, които добре познавам, се опитват да се представят като някакви жертви – на система, на политика, на тъмни сили, на мафия... Познавайки се добре и познавайки добре тези хора около мен, знам, че те много често са много готови на компромис. Единици са тези, които успяват да не попаднат в този капан. Това обединява двете пиеси – желанието да бъдеш много почтен, много сериозен, много смислен, и малките стъпки, които постоянно правиш, за да оцелееш – само в тази ситуация, и веднага след това бързо ще се върнем към своята автентична почтеност, моралност, висока интелигентност. И това става все по-комично, и стига до фарс. 

Ахмед Юмер: Аз за пръв път имам удоволствието да играя и заглавието, така да се каже. Имам участие като Чарли в едната от двете части на представлението, което е изключително забавно, защото там имам безотговорната задача да се намесвам в съдбите на персонажите и в развоя на разказа, без да съм вътре в самия разказ. Във втората част играя Малкия, заедно със Средния и Големия. Това са трима персонажи, които нямат отличителни белези или много ясно изразени характери. Този тип драматургия работи с едни по-едри щрихи. 

Философия, политика или психология – кое надделява в пиесата?

Ахмед Юмер: То е комбинация от тези три неща, които са много интересно преплетени. Това бяха едни много интересни текстове за мен като студент. Сега отново се сблъсквам с пиесите на Мрожек, които са любопитни, и установявам с голяма изненада, че никак не са остарели, а напротив – стават все по-актуални. Първоначално си мислех дали няма да звучат остаряло и да е кофти. Смело мога да заявя, че става все по-актуално, все по-абсурдно и все по-смешно, защото смятам, че публиката ще се припознае във въпросните две ситуации. 

Пламен Марков: В крайна сметка става дума за сатира. Всички тия неща се преплитат там. Защото, ако сатирата се занимава с недостатъците на обществото и на човека, тя непременно е и смешна, и страшна. В нея има и философия, има и политика, но никъде нямаме акценти. Нямаме намерение да правим някакви агитации, за да накажем лошите и да подчертаем колко ние сме добрите. Нямаме намерение да вземаме тази позиция, защото, както е казал един велик автор – Гогол, когато се погледнем в огледалото, трябва да попитаме на кого се смеем.

Има и автобиографични на съсловието ни елементи, така че се стараем да не надделява нито едно от нещата, и да бъде  пъстра, забавна и интересна за гледане амалгама, която не размахва пръст.

Къде се цели хуморът и иронията на Мрожек в „Чарли в открито море“?

Пламен Марков: Точно в тези илюзии – как, като кажа "справедливост", и моментално нещата се оправят. Като кажа „Ние сме добрите“ и моментално всички останали трябва да приемат това. Има едно „попско“ изречение – не ме гледай какво правя, слушай ме какво ти говоря. Аз говоря възвишени неща, които са от Библията, но не бъди дребнав за това какво правя... Тук е основният хумор – човек иска да се представи – и пред себе си, и пред другите, в една изключително достолепна и почтена светлина, а пък гледа леко да замете под килима нещата, които му се налага реално да прави...

Ахмед Юмер: Хуморът е през цялото време и е доста тънък и хаплив на моменти. Доста се коментира политическата ситуация. Ние много се забавляваме, докато работим помежду си с колегите от театъра и професор Марков. Понякога си казваме дали не прекаляваме, но професор Марков зорко ни обира и ни води в правилната посока. 

Как изглежда съвременният корабокрушенец?

Ахмед Юмер: Съвременният корабокрушенец може да бъде всякакъв. В нашия случай, по нищо не му личи. Всички ние – в театъра, извън театъра, в магазина и във всички битови ситуации, няма как да разберем кой е корабокруширал. По нищо не ни личи в какво състояние сме, докато не се ангажираме в един по-подробен разговор и не погледнем през лупа, или не осмеем нещата. 

Пламен Марков: Не е известно кои са тези корабокрушенци. Те не се познават. Преди това може да са били на някаква конференция или на друга важна сбирка под егидата на ООН, УНИЦЕФ, НАТО или друга важна организация. И понеже вълната на тази пристанищна конферентна зала ги е застигнала с офис столовете и с костюмите им – така са попаднали в морето. 

Тези, които са се давили в „Титаник“, не са били спортно екипирани. Малко преди това са имали голямо празненство и, естествено, в спасителните лодки са седели едни добре облечени мъже и жени със своите накити и блестящи вечерни рокли. Така че не е невъзможно на корабокрушенския сал, в началото, те все още да са облечени така, както са били на събитието, на което се решавали важни въпроси – за битието, за световното затопляне, за мира, за войната. Вероятно Грета Тунберг е говорила там и те са отнети от това място, борейки се за всемирната справедливост.

Кой е най-силният несъществуващ враг на човека?

Пламен Марков: Склонността да замазва компромисите си и да приема, че това, което правят другите, е лошо и непростимо. А когато аз правя нещо, то си е простимо, защото нямам друг избор. Това е най-големият ни враг –  желанието да сме белички, а другите – чернички. Достоевски е казал – ние искаме да ни обичате чернички, белички всеки ще ни обича.

Всички ние искаме да ни обичат и чернички, защото не е толкова лесно да бъдем белички, но искаме да бъдем хем бели, хем черни едновременно – и това е смешно.

Ахмед Юмер: Нашият основен враг сме ние и нашите представи за самите нас. И това доста се разисква и двете пиеси –представите ни за нас самите и как се променят в определени ситуации, и колко бързо сме готови да предадем тези представи.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Лейди Гага, „Грийн дей“, Пост Малоун ще бъдат хедлайнери на фестивала „Коачела“ през 2025 г.
Екипът на Националния военноисторически музей гостува в Художествената галерия в Казанлък
Спектакълът „С гръб към залеза“ гостува на Драматично - куклен театър "Константин Величков"
Стефан Илчев ще представи пред публика две свои нови песни
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
Шопен и Лист звучат в рецитал на Людмил Ангелов от „Европейски музикален фестивал“
Цветни аспекти
Художникът Красимира Друмева представя свои творби в ретроспективна изложба
Творчески отражения
Хиляди пяха и танцуваха с „Молец“
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.