NRD Начало
Четвъртък, 19 Септември 2024
Начало Тонът на времето Биография: Асен Найденов
5499
Тонът на времето

Биография: Асен Найденов

Има два вида диригенти. Едните са сопаджии с истински сопи. А другите са с истинска диригентска палка. Това мое мнение не е един вид нахалство, а преценка, защото съм преживял и следвал, учил съм се и съм наблюдавал най-големите диригенти на нашето столетие

| 12 Септември 2024, 19:02 ч.
Биография: Асен Найденов
Биография: Асен Найденов
Снимка © DFA

Има два вида диригенти. Едните са сопаджии с истински сопи. А другите са с истинска диригентска палка. Това мое мнение не е един вид нахалство, а преценка, защото съм преживял и следвал, учил съм се и съм наблюдавал най-големите диригенти на нашето столетие.

Спектакълът „Съседите отгоре“ ще се играе в Летния театър в Шумен на 27 август. Режисьор на постановката е Емил Марков, сценограф е Марина Янева. На сцената са актьорите Лилия Маравиля, Силвия Петкова, Емил Марков и Иван Бърнев.

Силвия Петкова съобщи, че предстои да стартира третият сезон, в който ще се играе спектакълът "Съседите отгоре". „По време на представлението е весело, в един момент настъпва тишина, защото рязко сменяме жанра и минаваме към по-сериозна тема. Хората много се припознават, много се забавляват, а на финала успяваме да ги замислим и, надявам се, да ги променим към по-добро", добави тя.

Темите, които поставя спектакълът, са какво се случва в една връзка между мъж и жена, след като те попаднат в ежедневието и рутината, които ги отдалечават, кои са нещата, които можем да предприемем, за да съхраним отношенията си, колко важно е да се

Изложба живопис на Илиян Ангелов ще бъде представена в Съюза на българските художници (СБХ).

Експозицията е озаглавена „Писма до морето“ и ще бъде разположена в СБХ на ул. „Шипка“ 6 от 3 до 20 септември, съобщават домакините на събитието. 

Илиян Ангелов е роден през 1964 в град Каварна. През 1983 завършва НХГ „Димитър Добрович“, Сливен, а през 1991 – ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, факултет „Изящни изкуства“, специалност „Педагогика на изобразителното изкуство“. Художник, преподавател.  Автор е на няколко самостоятелни изложби във Велико Търново, Добрич, Варна, Пловдив и Плевен. Участвал е в редица общи и колективни изложби. 

/ВСР

Петото издание на проекта „Стената“ на Националната галерия представя сайт-спесифик инсталацията „Отражения“ на художничката Филипина Стаменкова. 

Експозицията ще бъде разположена в „Квадрат 500“ от 6 юни до 31 май 2025. Неин куратор е Мартин Косташки, а медиен партньор на събитието е , съобщават организаторите.

По думите на екипа, огледалото е уникален предмет и аспект на едно много лично преживяване в рамките на мястото, в което се намираме. Това, което виждаме, се променя, докато се движим – подобно на последователността в сцените на филм. „Преживяване, основаващо се на принципа на анаморфозата“.

„Когато посетителите стигнат до тази стена, виждат себе си, отразени в огледалото и така заемат централно място в инсталацията. В контекста на архитектурата и екстериора, огледалата запазват магическата способност да огъват, изкривяват, разширяват и преобразуват

"Моди: Три дни на крилете на лудостта" - вторият режисьорски опит на холивудския актьор Джони Деп, ще има премиера на кинофестивала в Сан Себастиан следващия месец, съобщи "Варайъти". 

Биографичният филм за Амедео Модиляни, в който актьорът Рикардо Скамарчо изпълнява ролята на известния италиански художник, ще бъде представен извън конкурсната програма. 

Според синопсиса "Моди" е история за изкуство, любов и отхвърляне, която проследява 72-часова вихрушка от хаотични събития по улиците и баровете на Париж по време на Първата световна война. Във филма участват още Стивън Греъм, Ал Пачино и Антония Депла.

"Моди" е един от първите проекти на Джони Деп след съдебната битка с бившата му съпруга Амбър Хърд през 2022 г., в която той я съди за клевета, след като тя го обвини в домашно насилие. В крайна сметка актьорът спечели делото, но предизвикана

Ирландската група "Уестлайф" "прегърна" изкуствения интелект (ИИ), за да запише песен на мандарин, водена от желанието си да затвърди позициите си на китайския пазар, съобщи Мюзик нюз. 

Love, and Courage - кавър на хита от 2016 г. на Джейсън Чжан, се предлага в Китай чрез компанията Tencent Music Entertainment. Сингълът натрупа над милион слушания през първата си седмица.

Версията на мандарин на Love, abd Courage използва силата на изкуствения интелект, пресъздавайки вокалите на "Уестлайф" с помощта на Kugou AIK - първата в света многоезична технология за пеене, базирана на ИИ. Ирландските изпълнители лично са наблюдавали целия творчески процес в продължение на няколко месеца до създаването на окончателната версия.      

Kugou AIK позволява на потребителите да пеят и записват песни на 10 езика и 15 китайски диалекта.

"Надяваме се, че

Думите са на големия български диригент Асен Найденов след гостуване зад граница.  

„Преди години бях поканен да дирижирам в Цариград, в Анкара и в Измир. Трябва да ви кажа, че турците ме посрещнаха изключително добре. Когато тръгнах една заран за репетицията, на входа на залата ме посрещна елегантен турчин с думите „Сопа вар?“. Вар значи има. Казах: „Вар!“ Защото имах палка. Оттогава научих, че турците наричат диригентската палка сопа. И това понятие, но вече наше, залегна в мисълта ми“, разказва Найденов.

„Беше изискан, възпитан човек, сдържан, винаги овладян и не разрешаваше емоциите му да го надвиват. Може би, това е резултатът на един дълъг житейски опит и самоконтрол, не само на характер. Той даваше пример за отношение към хората, с които работи, за уважение към колеги и сътрудници. Асен Найденов бе човек с много висок и здрав дух, планиран, влюбен в природата, далеч от бохемството; обичаше да шофира, което правеше до почтена възраст. Почиваше си във вилата в Рибарица, където, казваше, се зарежда с енергия. Може би затова бе винаги във форма. Найденов и репетираше, и водеше спектаклите си с настроение и спокойствие“, пише за него проф. Боянка Арнаудова, музиколог, музикален критик и педагог.

ОТ МАЛЪК УЧИ ПИАНО, ЦИГУЛКА И ВИОЛА

Асен Найденов е роден на 12 септември 1899 г. във Варна. От малък учи пиано, цигулка и виола. Като ученик свири в гимназиалния, а по-късно, през 1916 г., се изявява с Варненския оркестър. Дори за кратко гимназистът е и помощник на диригента във Временния варненски музикален театър. Завършва гимназия в родния си град. През 1919 г. заминава да учи право в София.

Седмият по ред филм от поредицата "Пришелецът" - "Пришелецът: Ромул" застана начело на зрителския интерес, сочат обобщените данни от киносалоните у нас.

Развиващото се действие между това от филмите от 1979 и 1986, в което космически колонисти срещат враждебни същества, докато чистят изоставена космическа станция, са гледали вече 11 037 зрители и приходите са 160 822 лева.

На втора позиция след три седмици начело е "Дедпул & Върколака". Забърканият с много пиперлив хумор филм с Райън Рейнолдс и Хю Джакман в главните роли е гледан вече от 133 260 зрители и има 1 976 054 лева от билети.

Трето място заема драмата "Никога повече", създадена по бестселъра на Колийн Хувър. Представянето на домашното насилие по провокативен начин, през любовта, саможертвата и себепознаването с

„Един път на един милион“ е новата песен на Влади Ампов-Графа, съобщават от „Монте мюзик“. По думите им песента следва трендовете на 2024 година с електро-синт поп звучене, мощна дръм секция, ефирни синтезаторни партии и завладяваща модерна мелодична линия, написана от самия изпълнител. 

Той е автор на музиката и аранжимента, а текстът е на Руши Видинлиев. Новото им творческо сътрудничество се случва 20 години, след като Графа създава музиката и бийта за „Хотел 2 звезди".

Видеото към „Един път на един милион" е режисирано от Свилен Славов и заснето от оператора Виктор Добрев на ледена пързалка. Главни действащи лица са Графа, барабанистката Пламена Християнова и актрисата Моника Иванова<

Британската певица Адел се сблъска със злонамерен зрител, който я атакува с викове „Долу прайда“ по време на концерт в Лас Вегас, съобщава ДПА.

Във видеоклип, широко разпространен в социалните мрежи, 36-годишната изпълнителка прекъсва изпълнението си в „Цезар Палас“, пита смутителя дали е глупав и дали е дошъл на концерта й, само за да извика "Долу прайда!", след което го призовава: "Не ставай смешен. Ако нямаш нещо хубаво за казване, по-добре млъкни!“

Певицата от Лондон, чийто концертен престой в Лас Вегас приключва през ноември, беше аплодирана от публиката за реакцията си.

Прайд месецът, който се празнува от ЛГБТ общността, се провежда ежегодно през юни и се отбелязва с шествия, паради и партита.

Тазгодишното издание на пленер "Хартията" на Художествена галерия в Добрич е под наслов "Хартията - същност и намеса", съобщават от културния институт в социалните мрежи.

Художественият пленер ще се проведе от 28 август до 6 септември в залите на галерията. 

Десет дни в Художествена галерия - Добрич ще творят художниците Благовеста Нейчева, Валентина Лапчева, Венета Велева, Дора Иванова, Елена Панайотова, Капка Кънева, Красимир Терзиев, Мартина Караиванова, Румен Рачков, Румена Калчева, Теодор Лихо.

"Обединява ги експериментът с ръчната хартия и богатите творчески възможности, които тя предлага. Работният процес традиционно ще протече при отворени врати, а посетителите ще могат да се запознаят с творческата биография на всеки от авторите по време на вечерните срещи", допълват от културния институт. 

Проектът се осъществява с финансов

Михаил Йосифов и „Новините в джаза“ ще имат три концерта с нова авторска музика на различни места в София през 2024 година, съобщават организаторите.

Първото събитие е на 31 юли, на терасата на регионалния център за съвременни изкуства „Топлоцентрала”. Специално за този концерт, музикантите са подготвили нова авторска пиеса „Пусни си ма, слънце”. Етно-фюжън песента, в която се преплитат джаз, фънк и български народни интонации и ритми, е на басистката на групата Калина Андреева. С нея тя иска да разкрие една малка част от митичния ни фолклор, който е неразделна част от творческия й път.

Програмата на концерта ще включва и още нови авторски композиции на музикантите от „Новините в джаза“, които Михаил Йосифов активно подкрепя в развитието им не само като изпълнители, но и като композитори, аранжори

„През 1917 г., когато положението по време на Първата европейска война стана неудържимо, много оркестранти бяха мобилизирани, други повече нямаха възможност да свирят. Междувременно, учих известно време хармония и контрапункт с един много образован и способен музикант – руски емигрант. Скоро вкъщи се заговори за заминаване за Виена, за да продължим там музикалното си образование с брат ми. Но още бушуваше войната, а през пролетта, преди да завърши учебната година, бях взет в казармата. Предстоеше да ни изпратят на фронта. После всичко се разбърка след погрома при Добро поле и ни задържаха в казармата. Тогава измолих да ме пуснат, за да запиша в София – студент по право. Само в такъв случай можех да бъда освободен от службата. Карах някакво студентство, като се издържах сам – свирех по разни кръчми“, разказва Асен Найденов.

През 1920 г. заминава за Виена, където посещава лекциите на Гуидо Адлер, учи теория на музиката и композиция. В края на 1921 г. се премества в Лайпциг и постъпва в консерваторията, където учи композиция, теория и контрапункт при професорите Паул Гренер и Щефан Крел. Пиано учи при проф. Рюдигер Тайхмюлер. По това време у него се появява интерес към диригентството и той започва да взема първите си уроци при Макс Хохкофлер – диригент на Лайпцигската опера. Поради липса на средства, той се издържа, като свири във малки салонни оркестри в Лайпциг и редовно посещава репетициите на известния диригент Артур Никиш, който по това време е в Лайпциг.

НАД 70 ГОДИНИ СЪС СОФИЙСКАТА ОПЕРА

В края на 1923 г. Асен Найденов се завръща в България и постъпва в Софийската народна опера като оркестрант-виолист. Скоро след това го назначават корепетитор, помощник-хормайстор и помощник-диригент в операта. Дебютира като оперен диригент на 7 октомври 1925 г. с операта „Миньон“ на Амброаз Тома.

През лятото на 1930 г. Асен Найденов заминава за Залцбург, където посещава диригентски курсове, организирани от международната фондация „Моцартеум“ към Консерваторията, ръководена от Бернхард Паумгартнер с преподаватели Бруно Валтер и Клеменс Краус. През 1931 г. завършва курса на обучение с отличен успех, затвърден с дирижирането на голям публичен симфоничен концерт в Залцбург.

Завръща се в България и се отдава на плодотворна професионални и обществена дейност. Първата самостоятелна постановка на младия диригент на сцената на Народната опера е през 1932 г. – на операта „Дон Паскуале“ от Доницети. През 1933 г. основава мъжкия хор „Родина“, който ръководи до 1937 г., и с който гостува в Югославия, Румъния и Австрия. Асен Найденов е един от инициаторите за организирането през 1935 г. при Народната опера на нова филхармония – Държавна филхармония при Народната опера. През 1937 г. е назначен за титуляр и диригент на Софийската опера. През периода 1937-1944 г. поставя на сцената на операта 18 оперети, от които 4 български и 8 балетни постановки – пет български. Някои от българските опери и балетни произведения прозвучават за първи път на оперната сцена под палката на Асен Найденов. От 1946 до 1961 г. той е главен диригент на Софийската опера.

С НЕГОВА ПОСТАНОВКА СЕ ОТКРИВА ВТОРА СЦЕНА НА „БОЛШОЙ ТЕАТЪР“

През 1962 и 1963 г. Асен Найденов е гост-диригент в Малий академичен театър за опера и балет в Ленинград (днес Санкт Петербург), където поставя операта „Отело“ от Верди, „Турандот“ от Пучини, „Ромео, Жулиета и мракът“ от Константин Молчанов. Освен това, дирижира оперите „Летящият холандец“ от Вагнер, „Риголето“ от Верди. През 1963 и 1964 г. е гост-диригент на „Болшой театър“ в Москва, където поставя „Риголето“ от Верди и дирижира оперите „Борис Годунов“ от Модест Мусоргски, „Дама Пика“ и „Евгений Онегин“ от Чайковски, „Летящият холандец“ от Вагнер, „Сватбата на Фигаро“ от Моцарт. С постановката на Асен Найденов в Двореца на конгресите – Кремъл, се открива втората сцена на „Болшой театър“. Друга задгранична постановка на Найденов е операта „Хованщина“ от Мусоргски в Берлинската държавна опера (1958).

През 1965 г. Асен Найденов се завръща в България. От 1965 до 1979 г. отново заема поста главен диригент на Софийската опера, след което остава като неин почетен главен диригент.

От 1986 г. е почетен диригент на Фестивалния оркестър на Националния дворец на културата в София.

През 71-годишния си творчески път Асен Найденов поставя 1318 спектакъла, сред които оперите „Хофманови приказки“ от Офенбах (1930), „Манон“ от Жул Масне, „Иванко“ от Натан Князев и „Дон Паскуале“ от Доницети (1932), „Трубадур“ от Верди и „Еликсир на любовта“ от Доницети (1934), „Савската царица“ от Карл Голдмарк, „Садко“ от Римски-Корсаков и „Женско царство“ от Веселин Стоянов (1935), „Джани Скики“ от Пучини, „Дон Карлос“ от Верди и „Цар Калоян“ от Панчо Владигеров (1936), „Янините девет братя“ от Любомир Пипков (1937), „Танхойзер“ от Вагнер и „Русалка“ от Александър Драгомижски (1939), „Ехо от оня свят“ от Яков Готовац (1940), „Орфей и Евридика“ от Кристоф Глук (1942), „Тоска“ от Пучини (1945), „Борис Годунов“ от Модест Мусоргски и „Бохеми“ от Пучини (1946), „Феделио“ от Бетховен, „Станционният надзирател“ от Кюрков и „Дама Пика“ от Чайковски (1947), „Момчил“ от Л. Пипков (1948), „Иван Сусанин“ от Глинка (1949), „Айда“ от Верди и „Семейството на Тарас“ от Дмитрий Кабалевски (1952), „Вълшебната флейта“ от Моцарт и „Война и мир“ от Прокофиев (1957), „Луд гидия“ от Парашкев Хаджиев (1959). Асен Найденов поставя и балетите: „Жар птица“ от Стравински и „Зелената флейта“ от Моцарт (1935), „Змей и Яна“ от Хр. Манолов (1937), „Спящата красавица“ от Чайковски (1938), „Нестинарка“ от Марин Големинов (1942), „Герман“ от Филип Кутев, „Приказки“ и „Тракия“от Петко Стайнов (1943).

Асен Найденов умира на 10 септември 1995 г. на 96 годишна възраст.

ПРИЗНАНИЕ

Асен Найденов е лауреат на Димитровска награда – първа степен (1950, 1952, 1959), удостоен със званието „Народен артист“ (1952), носител на орден „Народна република България“ – първа степен (1959), удостоен със званието „Герой на социалистическия труд“ (1970). През 1979 г. получава орден „Георги Димитров“, почетния знак на Столичния общински народен съвет – първа степен, и извънредната награда за диригентско майсторство на Шестия национален преглед на оперното, оперетното и балетното изкуство.

Съюзът на музикалните и танцови дейци посмъртно награждава Асен Найденов със „Златна лира“ за утвърждаването на българския оперен театър у нас и в чужбина (1999).

 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Спартак Атанасов: Петринел Гочев направи една коренно различна изложба
Една коренно различна изложба на Петринел Гочев - така кураторът Спартак Атанасов определя експозицията, подредена в столичната галерия nOva art space. Тя може да бъде разгледана д ...
Лео Зограф представя изложба със светлинна фотография „Танцуващият с фотоапарат“
Немският творец Аксел Зомер, с псевдонима Лео Зограф, представя в Ловеч изложба със светлинна фотография, която е нарекъл „Танцуващият с фотоапарат“. В художествена га ...
Международен фестивал по фойерверки
В продължение на три дни – 20, 21 и 22 септември, в Панагюрище ще се проведе поредното издание на Международния фестивал по фойерверки. Във всяка една от вечерите ще има и ко ...
Виенският ансамбъл „Паганини“ и квартет „Кукал“ от Чехия гостуват на „Европейски музикален фестивал“
Есенното, 24-о издание на столичния „Европейски музикален фестивал“ представя поредица от събития през следващите три месеца, съобщават от „Кантус фирмус“. ...
Драгомир Костадинов пресъздава разпада на обществото
Инсталация, пресъздаваща разпада на обществото, ще бъде позиционирана в „Квадрат 500“. Автор на произведението „Фрагментация“ е Драгомир Костадинов – ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
"Златка - златното момиче" е новият спектакъл на Държавен куклен театър "Дора Габе"
Най-новото заглавие в репертоара на Държавен куклен театър „Дора Габе“ – Добрич (ДКТ) е спектакълът ,,Златка – Златното момиче”. Официалната премиера ...
След 17 години Ману Чао се завръща с нов албум
След 17 години без издаден албум френско-испанският певец Ману Чао се завръща в петък с Viva Tu и своето латино звучене, съживявайки хубавите спомени на цяло едно поколение, което ...
Графити фестивал. Пристанище на 60 корабни статуи
Световни и български утвърдени визуални артисти ще създават съвременно изкуство заедно с 30 млади участници от русенски училища в „Графити фестивал. Пристанище на 60 корабни ...
Алек Алексиев озвучава новия български аудиосериал „Безбряг“
Актьорът Алек Алексиев озвучава новия български аудиосериал „Безбряг“. Автор на поредицата е Димитрина Събчева, съобщават от „Сторител“. Аудиосериалът разк ...
Националният политехнически музей ще се включи в Европейските дни на наследството
Националният политехнически музей ще се включи за пореден път в Европейските дни на наследството (ЕДН). На 21 септември музеят ще бъде с вход свободен, уведомяват организаторите. ...
Тикер в 20:00 ч.
Най-новото заглавие в репертоара на Държавен куклен театър „Дора Габе&ldqu ...
Начало Тонът на времето
5499
Тонът на времето

Биография: Асен Найденов

Има два вида диригенти.Едните са сопаджии с истински сопи. А другите са с истинска диригентска палка. Това мое мнение не е един вид нахалство, а преценка, защото съм преживял и следвал, учил съм се и съм наблюдавал най-големите диригенти на нашето столетие.

| 12 Септември 2024, 19:02 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Биография: Асен Найденов
Биография: Асен Найденов
Снимка © DFA

Има два вида диригенти. Едните са сопаджии с истински сопи. А другите са с истинска диригентска палка. Това мое мнение не е един вид нахалство, а преценка, защото съм преживял и следвал, учил съм се и съм наблюдавал най-големите диригенти на нашето столетие.

Думите са на големия български диригент Асен Найденов след гостуване зад граница.  

Спектакълът „Съседите отгоре“ ще се играе в Летния театър в Шумен на 27 август. Режисьор на постановката е Емил Марков, сценограф е Марина Янева. На сцената са актьорите Лилия Маравиля, Силвия Петкова, Емил Марков и Иван Бърнев.

Силвия Петкова съобщи, че предстои да стартира третият сезон, в който ще се играе спектакълът "Съседите отгоре". „По време на представлението е весело, в един момент настъпва тишина, защото рязко сменяме жанра и минаваме към по-сериозна тема. Хората много се припознават, много се забавляват, а на финала успяваме да ги замислим и, надявам се, да ги променим към по-добро", добави тя.

Темите, които поставя спектакълът, са какво се случва в една връзка между мъж и жена, след като те попаднат в ежедневието и рутината, които ги отдалечават, кои са нещата, които можем да предприемем, за да съхраним отношенията си, колко важно е да се

Изложба живопис на Илиян Ангелов ще бъде представена в Съюза на българските художници (СБХ).

Експозицията е озаглавена „Писма до морето“ и ще бъде разположена в СБХ на ул. „Шипка“ 6 от 3 до 20 септември, съобщават домакините на събитието. 

Илиян Ангелов е роден през 1964 в град Каварна. През 1983 завършва НХГ „Димитър Добрович“, Сливен, а през 1991 – ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, факултет „Изящни изкуства“, специалност „Педагогика на изобразителното изкуство“. Художник, преподавател.  Автор е на няколко самостоятелни изложби във Велико Търново, Добрич, Варна, Пловдив и Плевен. Участвал е в редица общи и колективни изложби. 

/ВСР

Петото издание на проекта „Стената“ на Националната галерия представя сайт-спесифик инсталацията „Отражения“ на художничката Филипина Стаменкова. 

Експозицията ще бъде разположена в „Квадрат 500“ от 6 юни до 31 май 2025. Неин куратор е Мартин Косташки, а медиен партньор на събитието е , съобщават организаторите.

По думите на екипа, огледалото е уникален предмет и аспект на едно много лично преживяване в рамките на мястото, в което се намираме. Това, което виждаме, се променя, докато се движим – подобно на последователността в сцените на филм. „Преживяване, основаващо се на принципа на анаморфозата“.

„Когато посетителите стигнат до тази стена, виждат себе си, отразени в огледалото и така заемат централно място в инсталацията. В контекста на архитектурата и екстериора, огледалата запазват магическата способност да огъват, изкривяват, разширяват и преобразуват

"Моди: Три дни на крилете на лудостта" - вторият режисьорски опит на холивудския актьор Джони Деп, ще има премиера на кинофестивала в Сан Себастиан следващия месец, съобщи "Варайъти". 

Биографичният филм за Амедео Модиляни, в който актьорът Рикардо Скамарчо изпълнява ролята на известния италиански художник, ще бъде представен извън конкурсната програма. 

Според синопсиса "Моди" е история за изкуство, любов и отхвърляне, която проследява 72-часова вихрушка от хаотични събития по улиците и баровете на Париж по време на Първата световна война. Във филма участват още Стивън Греъм, Ал Пачино и Антония Депла.

"Моди" е един от първите проекти на Джони Деп след съдебната битка с бившата му съпруга Амбър Хърд през 2022 г., в която той я съди за клевета, след като тя го обвини в домашно насилие. В крайна сметка актьорът спечели делото, но предизвикана

Ирландската група "Уестлайф" "прегърна" изкуствения интелект (ИИ), за да запише песен на мандарин, водена от желанието си да затвърди позициите си на китайския пазар, съобщи Мюзик нюз. 

Love, and Courage - кавър на хита от 2016 г. на Джейсън Чжан, се предлага в Китай чрез компанията Tencent Music Entertainment. Сингълът натрупа над милион слушания през първата си седмица.

Версията на мандарин на Love, abd Courage използва силата на изкуствения интелект, пресъздавайки вокалите на "Уестлайф" с помощта на Kugou AIK - първата в света многоезична технология за пеене, базирана на ИИ. Ирландските изпълнители лично са наблюдавали целия творчески процес в продължение на няколко месеца до създаването на окончателната версия.      

Kugou AIK позволява на потребителите да пеят и записват песни на 10 езика и 15 китайски диалекта.

"Надяваме се, че

„Преди години бях поканен да дирижирам в Цариград, в Анкара и в Измир. Трябва да ви кажа, че турците ме посрещнаха изключително добре. Когато тръгнах една заран за репетицията, на входа на залата ме посрещна елегантен турчин с думите „Сопа вар?“. Вар значи има. Казах: „Вар!“ Защото имах палка. Оттогава научих, че турците наричат диригентската палка сопа. И това понятие, но вече наше, залегна в мисълта ми“, разказва Найденов.

„Беше изискан, възпитан човек, сдържан, винаги овладян и не разрешаваше емоциите му да го надвиват. Може би, това е резултатът на един дълъг житейски опит и самоконтрол, не само на характер. Той даваше пример за отношение към хората, с които работи, за уважение към колеги и сътрудници. Асен Найденов бе човек с много висок и здрав дух, планиран, влюбен в природата, далеч от бохемството; обичаше да шофира, което правеше до почтена възраст. Почиваше си във вилата в Рибарица, където, казваше, се зарежда с енергия. Може би затова бе винаги във форма. Найденов и репетираше, и водеше спектаклите си с настроение и спокойствие“, пише за него проф. Боянка Арнаудова, музиколог, музикален критик и педагог.

Седмият по ред филм от поредицата "Пришелецът" - "Пришелецът: Ромул" застана начело на зрителския интерес, сочат обобщените данни от киносалоните у нас.

Развиващото се действие между това от филмите от 1979 и 1986, в което космически колонисти срещат враждебни същества, докато чистят изоставена космическа станция, са гледали вече 11 037 зрители и приходите са 160 822 лева.

На втора позиция след три седмици начело е "Дедпул & Върколака". Забърканият с много пиперлив хумор филм с Райън Рейнолдс и Хю Джакман в главните роли е гледан вече от 133 260 зрители и има 1 976 054 лева от билети.

Трето място заема драмата "Никога повече", създадена по бестселъра на Колийн Хувър. Представянето на домашното насилие по провокативен начин, през любовта, саможертвата и себепознаването с

„Един път на един милион“ е новата песен на Влади Ампов-Графа, съобщават от „Монте мюзик“. По думите им песента следва трендовете на 2024 година с електро-синт поп звучене, мощна дръм секция, ефирни синтезаторни партии и завладяваща модерна мелодична линия, написана от самия изпълнител. 

Той е автор на музиката и аранжимента, а текстът е на Руши Видинлиев. Новото им творческо сътрудничество се случва 20 години, след като Графа създава музиката и бийта за „Хотел 2 звезди".

Видеото към „Един път на един милион" е режисирано от Свилен Славов и заснето от оператора Виктор Добрев на ледена пързалка. Главни действащи лица са Графа, барабанистката Пламена Християнова и актрисата Моника Иванова<

Британската певица Адел се сблъска със злонамерен зрител, който я атакува с викове „Долу прайда“ по време на концерт в Лас Вегас, съобщава ДПА.

Във видеоклип, широко разпространен в социалните мрежи, 36-годишната изпълнителка прекъсва изпълнението си в „Цезар Палас“, пита смутителя дали е глупав и дали е дошъл на концерта й, само за да извика "Долу прайда!", след което го призовава: "Не ставай смешен. Ако нямаш нещо хубаво за казване, по-добре млъкни!“

Певицата от Лондон, чийто концертен престой в Лас Вегас приключва през ноември, беше аплодирана от публиката за реакцията си.

Прайд месецът, който се празнува от ЛГБТ общността, се провежда ежегодно през юни и се отбелязва с шествия, паради и партита.

Тазгодишното издание на пленер "Хартията" на Художествена галерия в Добрич е под наслов "Хартията - същност и намеса", съобщават от културния институт в социалните мрежи.

Художественият пленер ще се проведе от 28 август до 6 септември в залите на галерията. 

Десет дни в Художествена галерия - Добрич ще творят художниците Благовеста Нейчева, Валентина Лапчева, Венета Велева, Дора Иванова, Елена Панайотова, Капка Кънева, Красимир Терзиев, Мартина Караиванова, Румен Рачков, Румена Калчева, Теодор Лихо.

"Обединява ги експериментът с ръчната хартия и богатите творчески възможности, които тя предлага. Работният процес традиционно ще протече при отворени врати, а посетителите ще могат да се запознаят с творческата биография на всеки от авторите по време на вечерните срещи", допълват от културния институт. 

Проектът се осъществява с финансов

Михаил Йосифов и „Новините в джаза“ ще имат три концерта с нова авторска музика на различни места в София през 2024 година, съобщават организаторите.

Първото събитие е на 31 юли, на терасата на регионалния център за съвременни изкуства „Топлоцентрала”. Специално за този концерт, музикантите са подготвили нова авторска пиеса „Пусни си ма, слънце”. Етно-фюжън песента, в която се преплитат джаз, фънк и български народни интонации и ритми, е на басистката на групата Калина Андреева. С нея тя иска да разкрие една малка част от митичния ни фолклор, който е неразделна част от творческия й път.

Програмата на концерта ще включва и още нови авторски композиции на музикантите от „Новините в джаза“, които Михаил Йосифов активно подкрепя в развитието им не само като изпълнители, но и като композитори, аранжори

ОТ МАЛЪК УЧИ ПИАНО, ЦИГУЛКА И ВИОЛА

Асен Найденов е роден на 12 септември 1899 г. във Варна. От малък учи пиано, цигулка и виола. Като ученик свири в гимназиалния, а по-късно, през 1916 г., се изявява с Варненския оркестър. Дори за кратко гимназистът е и помощник на диригента във Временния варненски музикален театър. Завършва гимназия в родния си град. През 1919 г. заминава да учи право в София.

„През 1917 г., когато положението по време на Първата европейска война стана неудържимо, много оркестранти бяха мобилизирани, други повече нямаха възможност да свирят. Междувременно, учих известно време хармония и контрапункт с един много образован и способен музикант – руски емигрант. Скоро вкъщи се заговори за заминаване за Виена, за да продължим там музикалното си образование с брат ми. Но още бушуваше войната, а през пролетта, преди да завърши учебната година, бях взет в казармата. Предстоеше да ни изпратят на фронта. После всичко се разбърка след погрома при Добро поле и ни задържаха в казармата. Тогава измолих да ме пуснат, за да запиша в София – студент по право. Само в такъв случай можех да бъда освободен от службата. Карах някакво студентство, като се издържах сам – свирех по разни кръчми“, разказва Асен Найденов.

През 1920 г. заминава за Виена, където посещава лекциите на Гуидо Адлер, учи теория на музиката и композиция. В края на 1921 г. се премества в Лайпциг и постъпва в консерваторията, където учи композиция, теория и контрапункт при професорите Паул Гренер и Щефан Крел. Пиано учи при проф. Рюдигер Тайхмюлер. По това време у него се появява интерес към диригентството и той започва да взема първите си уроци при Макс Хохкофлер – диригент на Лайпцигската опера. Поради липса на средства, той се издържа, като свири във малки салонни оркестри в Лайпциг и редовно посещава репетициите на известния диригент Артур Никиш, който по това време е в Лайпциг.

НАД 70 ГОДИНИ СЪС СОФИЙСКАТА ОПЕРА

В края на 1923 г. Асен Найденов се завръща в България и постъпва в Софийската народна опера като оркестрант-виолист. Скоро след това го назначават корепетитор, помощник-хормайстор и помощник-диригент в операта. Дебютира като оперен диригент на 7 октомври 1925 г. с операта „Миньон“ на Амброаз Тома.

През лятото на 1930 г. Асен Найденов заминава за Залцбург, където посещава диригентски курсове, организирани от международната фондация „Моцартеум“ към Консерваторията, ръководена от Бернхард Паумгартнер с преподаватели Бруно Валтер и Клеменс Краус. През 1931 г. завършва курса на обучение с отличен успех, затвърден с дирижирането на голям публичен симфоничен концерт в Залцбург.

Завръща се в България и се отдава на плодотворна професионални и обществена дейност. Първата самостоятелна постановка на младия диригент на сцената на Народната опера е през 1932 г. – на операта „Дон Паскуале“ от Доницети. През 1933 г. основава мъжкия хор „Родина“, който ръководи до 1937 г., и с който гостува в Югославия, Румъния и Австрия. Асен Найденов е един от инициаторите за организирането през 1935 г. при Народната опера на нова филхармония – Държавна филхармония при Народната опера. През 1937 г. е назначен за титуляр и диригент на Софийската опера. През периода 1937-1944 г. поставя на сцената на операта 18 оперети, от които 4 български и 8 балетни постановки – пет български. Някои от българските опери и балетни произведения прозвучават за първи път на оперната сцена под палката на Асен Найденов. От 1946 до 1961 г. той е главен диригент на Софийската опера.

С НЕГОВА ПОСТАНОВКА СЕ ОТКРИВА ВТОРА СЦЕНА НА „БОЛШОЙ ТЕАТЪР“

През 1962 и 1963 г. Асен Найденов е гост-диригент в Малий академичен театър за опера и балет в Ленинград (днес Санкт Петербург), където поставя операта „Отело“ от Верди, „Турандот“ от Пучини, „Ромео, Жулиета и мракът“ от Константин Молчанов. Освен това, дирижира оперите „Летящият холандец“ от Вагнер, „Риголето“ от Верди. През 1963 и 1964 г. е гост-диригент на „Болшой театър“ в Москва, където поставя „Риголето“ от Верди и дирижира оперите „Борис Годунов“ от Модест Мусоргски, „Дама Пика“ и „Евгений Онегин“ от Чайковски, „Летящият холандец“ от Вагнер, „Сватбата на Фигаро“ от Моцарт. С постановката на Асен Найденов в Двореца на конгресите – Кремъл, се открива втората сцена на „Болшой театър“. Друга задгранична постановка на Найденов е операта „Хованщина“ от Мусоргски в Берлинската държавна опера (1958).

През 1965 г. Асен Найденов се завръща в България. От 1965 до 1979 г. отново заема поста главен диригент на Софийската опера, след което остава като неин почетен главен диригент.

От 1986 г. е почетен диригент на Фестивалния оркестър на Националния дворец на културата в София.

През 71-годишния си творчески път Асен Найденов поставя 1318 спектакъла, сред които оперите „Хофманови приказки“ от Офенбах (1930), „Манон“ от Жул Масне, „Иванко“ от Натан Князев и „Дон Паскуале“ от Доницети (1932), „Трубадур“ от Верди и „Еликсир на любовта“ от Доницети (1934), „Савската царица“ от Карл Голдмарк, „Садко“ от Римски-Корсаков и „Женско царство“ от Веселин Стоянов (1935), „Джани Скики“ от Пучини, „Дон Карлос“ от Верди и „Цар Калоян“ от Панчо Владигеров (1936), „Янините девет братя“ от Любомир Пипков (1937), „Танхойзер“ от Вагнер и „Русалка“ от Александър Драгомижски (1939), „Ехо от оня свят“ от Яков Готовац (1940), „Орфей и Евридика“ от Кристоф Глук (1942), „Тоска“ от Пучини (1945), „Борис Годунов“ от Модест Мусоргски и „Бохеми“ от Пучини (1946), „Феделио“ от Бетховен, „Станционният надзирател“ от Кюрков и „Дама Пика“ от Чайковски (1947), „Момчил“ от Л. Пипков (1948), „Иван Сусанин“ от Глинка (1949), „Айда“ от Верди и „Семейството на Тарас“ от Дмитрий Кабалевски (1952), „Вълшебната флейта“ от Моцарт и „Война и мир“ от Прокофиев (1957), „Луд гидия“ от Парашкев Хаджиев (1959). Асен Найденов поставя и балетите: „Жар птица“ от Стравински и „Зелената флейта“ от Моцарт (1935), „Змей и Яна“ от Хр. Манолов (1937), „Спящата красавица“ от Чайковски (1938), „Нестинарка“ от Марин Големинов (1942), „Герман“ от Филип Кутев, „Приказки“ и „Тракия“от Петко Стайнов (1943).

Асен Найденов умира на 10 септември 1995 г. на 96 годишна възраст.

ПРИЗНАНИЕ

Асен Найденов е лауреат на Димитровска награда – първа степен (1950, 1952, 1959), удостоен със званието „Народен артист“ (1952), носител на орден „Народна република България“ – първа степен (1959), удостоен със званието „Герой на социалистическия труд“ (1970). През 1979 г. получава орден „Георги Димитров“, почетния знак на Столичния общински народен съвет – първа степен, и извънредната награда за диригентско майсторство на Шестия национален преглед на оперното, оперетното и балетното изкуство.

Съюзът на музикалните и танцови дейци посмъртно награждава Асен Найденов със „Златна лира“ за утвърждаването на българския оперен театър у нас и в чужбина (1999).

 

Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Спартак Атанасов: Петринел Гочев направи една коренно различна изложба
Лео Зограф представя изложба със светлинна фотография „Танцуващият с фотоапарат“
Международен фестивал по фойерверки
Виенският ансамбъл „Паганини“ и квартет „Кукал“ от Чехия гостуват на „Европейски музикален фестивал“
Драгомир Костадинов пресъздава разпада на обществото
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
"Златка - златното момиче" е новият спектакъл на Държавен куклен театър "Дора Габе"
Творчески отражения
След 17 години Ману Чао се завръща с нов албум
Калейдоскоп
Графити фестивал. Пристанище на 60 корабни статуи
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.