NRD Начало
Събота, 23 Ноември 2024
Начало Калейдоскоп В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков
4350
Калейдоскоп

В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков

В градската среда в България рядко има пластики, които да я оживят по хубав естетически начин. Много често частни поръчители директно възлагат на дадени хора и резултатите, които виждаме, не са задоволителни. Поставят се неща, които нямат характер и сякаш само запълват дадено пространство с цел да са приятни и да се харесат на хората. Липсва смелост за нещо по-авангардно

| 03 Септември 2024, 11:01 ч.
В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков
В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков
Снимка © БТА

В градската среда в България рядко има пластики, които да я оживят по хубав естетически начин. Много често частни поръчители директно възлагат на дадени хора и резултатите, които виждаме, не са задоволителни. Поставят се неща, които нямат характер и сякаш само запълват дадено пространство с цел да са приятни и да се харесат на хората.

Разнообразни презентации и дискусии са включени в програмата на фестивала Open Buzludzha, който започва днес в подножието на връх Бузлуджа, съобщиха на фейсбук страницата си организаторите. Лекционната програма ще се състои на Горската сцена всеки следобед от петък до неделя, веднага след горското кино. 

Лекциите са част от  фестивалната игра “Спомени от бъдещето”.

Арх. Дора Иванова, основател на Фондация Проект “Бузлуджа”, е подготвила презентации с фокус история. Гостите ще могат да научат повече за каузата и работата на фондацията, както и за паметника "Бузлуджа" с неговото минало и възможното бъдеще. Ще се разяснят и примери на противоречивото наследство в Европа с гост-лектори от Германия, Румъния и Италия.

“Ще имаме уникалната възможност да чуем личните истории и спомени на хора, които са участвали в живота на монумента, докато той е функционирал.

Николай Младенов и Кристина Борисова представят обща изложба в галерия „Академия“.

Експозицията е озаглавена „Имаме повод“ и може да бъде разгледана от 19 ноември до 9 декември, съобщават от Националната художествена академия (НХА).

Изложбата представя произведения на двама преподаватели от специалност „Плакат и визуална комуникация“, родени на една и съща дата – 15 ноември.

Подредените в галерия „Академия“ плакати, шрифт, калиграфия и подвързия са от областите на изобразителното изкуство, в които двамата професори работят и преподават, отбелязват организаторите. 

„Плакатите на проф. Младенов са произведения от високата класа на плаката изкуство, формулирана преди години като авторски плакат. Моят анализ на неговите концептуални произведения отбелязва уникалната за България и Европа к

Пловдивското певческо дружество (ППД) “Ангел Букорещлиев“ посреща публика в обновената и ремонтирана сграда на дружеството на ул. “Ангел Букорещлиев“ № 18 и своя камерна зала, съобщи Катрин Гутман от културния отдел на Община Пловдив. Благодарение на извършения ремонт на близо 100-годишната сграда – дом на дружеството, хористите вече имат нормални условия за репетиции и своя камерна зала, в която да представят изкуството си пред публика. Няколкомесечният ремонт и обновяване на Дома на ППД "Ангел Букорещлиев" се осъществи с финансиране, осигурено от община Пловдив и помощта на дарители. 

“Искам да изкажа огромната си благодарност – моята и на членовете на певческото дружество - към хората, без които нямаше как да направим всичко това. Хората, помогнали днес да имаме тази прекрасна, обновена сграда с приятна и уютна атмосфера, един

Националното турне на концерти с кауза под наслов "С песен и стих в сърцата" ще гостува в Плевен на 22 октомври.

Това съобщи Петя Лакова, организатор събития в Народно читалище „Съгласие“, където ще се състои концертът.

На сцената на зала „Емил Димитров“ в читалището плевенската публика ще има възможност да чуе песните на популярни български изпълнители - Маргарита Хранова, Нели Рангелова, Петя Буюклиева, дует "Шик", Милена Славова, Росица Ганева, дует Weil, Искрен Пецов, Коцето Калки, oует с кауза, вокално трио Deja vu, група "Спринт", група "Хоризонт", Красимир Недялков, група "ЖестиМ". 

Специални гости ще бъдат децата и младежите от Музикален център Dori Dios - Плевен, с ръководител Доротея Люцканова, които заедно със звездите на България ще изпеят някои от най-големите им хитове. Концертът е под съпровода на оркестър "София". Съ

Наследниците на колекционера Ейбрахам Бредиус, починал през 1946 г., искат да им бъдат върнати произведения на изкуството от музея „Маурицхаус“. Твърди се, че музеят в Хага не е спазил споразуменията за излагане на творбите. Сред произведенията са шедьоври на Рембранд.

Преди смъртта си Бредиус се е споразумял с „Маурицхаус“ да завещае на музея 25 от своите произведения на изкуството. Уговорката е била творбите винаги да бъдат на показ пред публиката. Оказва се, че това не е така. Не са изложени 20 от 25-те творби.

За иска си наследниците се позовават на сключеното в миналото споразумение. Те не са преки наследници на Бредиус, а роднини на неговия ученик Йозеф Крониг (1887-1984), отбелязва телевизия Ен О Ес.  Бредиус и Крониг прекарват голяма част от живота си заедно, а Крониг е единственият наследник на имуществото на Бредиус.

Липсва смелост за нещо по-авангардно. Липсва този образователен характер на изкуството, който е много важен, за да ни показва нови пътища, да ни пробужда, да ни кара да мислим и да виждаме възможности в света около нас.

Това каза в интервю артистът Мартиан Табаков, който представи във Варна своите музикални скулптури, за които получи специална награда от Съюза на българските художници.

Те бяха подредени в културния център „РеБонкърс“, където според автора има чудесна акустика за композициите, които импровизира върху специфичните инструменти.

Във Варна към неговия концерт се присъедини и професионалният музикант Валери Пашов. 

Мартиан Табаков случайно открива звуковите качества на своите метални произведения преди години при направата на арматура за човешка фигура от железа, които заварява. Това, което чува, му харесва и започва да разработва пластики специално. Тайната на произведенията е в резонаторните дървени кутии, които вибрират, обясни той и добави, че композициите, които изпълнява на тях, всеки път са различни, защото когато започне да свири импровизира.

Инсталация, пресъздаваща разпада на обществото, ще бъде позиционирана в „Квадрат 500“. Автор на произведението „Фрагментация“ е Драгомир Костадинов – PXRN. То може да бъде разгледано от 19 септември до 6 октомври, съобщават от Националната галерия. 

„Инсталацията пресъздава разпада на обществото, неговата фрагментация чрез „разцепване” на Аз-а между противоположни ценности и емоции. Човешкото лутане в крайностите, махалото на лична и групова емоция се оглежда в „специалното” огледало на безкрайността. Две полуглави, полулица в огледална камера-куб представят две полярни емоции. Двете пластики, изрязани наполовина и поставени една до друга, пресъздават радост и гняв. Отражението им ги прави цели. Зрителят вижда в безкрайното огледало себе си сред тях. Заедно те се превръщат в тълпа с редуващи се до безкрай емоции&

Всяка година по време на избори в Тексас Дейвид Алкантар се превръща от кротък художник в Супермен, съобщава АП.

На 46 години, Алкантар не скача на високи сгради. Но облечен в прилепнал син клин, червени къси панталони и тясна тениска с герба на Супермен на гърдите, Алкантар се е превърнал в постоянна фигура в изборния ден в Сан Антонио, тичайки край избирателните секции с бяло знаме „Гласувай!“ с надеждата да отключи това, което според него е суперсила на всеки: да гласува.

„Мисля, че това желание за власт и за супергеройска сила е нещо универсално и доста американско“, обяснява Алкантар.

„Без значение колко лицеви опори правим, колко коремни преси правим или колко тежести вдигаме - никога няма да имаме такава сила, каквато има Супермен“, казва той, но допълва нещо важно: „Суперсилата, която всъщност имаме, е тази на г

Цигуларят Иван Пенчев и арфистката Деница Димитрова представят музикалния разказ „Проявления на любовта". Събитието е на 25 октомври в камерната зала „България“, съобщават организаторите.

По думите им програмата ще потопи слушателите в съзерцанието на природата, вдъхновението от нея и отъждествяването на нейните прелести с емоционални състояния, породени от любов, като завършат с празнично, танцувално настроение, с изненада за меломаните. 

Музикантите почитат годишнината от рождението на Арво Пярт, който е сред най-изпълняваните съвременни автори. Заради авангардния дух на ранните си творби и религиозния аспект на неговата музика, през 70-те години Пярт е критикуван постоянно от официалната съветска власт и музикалните институции.  Творчеството му е богато и многостранно. То

Барабанистът Майк Терана запя песни на Франк Синатра под съпровода на Разградската филхармония.

Fly Me to the Moon и Gonna Fly Now в изпълнение на световноизвестния барабанист и Разградската филхармония под диригентството на Левон Манукян бяха изненадата на концерта „Класиката среща Майк Терана“.

Музикалната среща между класиката и рока завладя публиката в залата на Общинския културен център. На сцената прозвучаха класически произведения и обичани увертюри, но по един по-нестандартен начин.

В музикалната симбиоза се включи и сопраното Росица Метаниева. Освен две класически произведения, тя изпя и песен на „Лед Цепелин“ под съпровода на Майк Терана.

„Красиво е”, каза Терана при изпълнението на песента Fly Me to the Moon.

Емоциите на барабаниста, бурните аплодисменти на публиката превърнаха концертната вечер в н

Голямата есенна изложба във виенския музей „Албертина“ е посветена на Марк Шагал - един от великите художници на ХХ век. „Пикасо е известен, Шагал е обичан“, отбеляза директорът на музея Клаус Шрьодер.

Според него популярността на Шагал се дължи на факта, че живописният свят на художника отразява чувства, познати за всеки. Студенината, която често може да характеризира модернизма, му е чужда, продължава Шрьодер.

Творчеството на Шагал се простира над 80 години и се характеризира с многостранност, която удивлява до днес. Изкуството му, известно с ярките си цветове и поетични композиции, е познато, но въпреки това не е изгубило нищо от своята загадъчност и мистериозна, духовна аура. Неповторимият му художествен изказ, който ни напомня за магията на образите от сънищата, си остава неизчерпаем космос, казват от "Албертина". 

Художникът ч

Изложбата е представяна в България и в Прага и по думите му публиката силно се вълнува, защото скулптурите са интерактивни и всеки може да ги докосва и да извлича звуци от тях. Табаков смята, че тези инструменти си заслужава да продължават да се използват и в бъдещите му намерения е да запише в подходящо студио музика с тях, както и да сътвори нови, за които вече има подготвени скици. 

Rнтервю с Мартиан Табаков:

Кое се появи първо като увлечение у Вас - музиката или изобразителното изкуство?

- Всичко тръгна с изобразителното изкуство. Рисувам много от дете, правех и големи формати. Майка ми обърна внимание и ме поощри, въпреки че е музикант. Брат ми Юлиян Табаков е художник и сценограф, може би съм се повлиял от него. Учих художествена обработка на метал в приложната гимназия в София и там си поех по пътя. След това влязох скулптура в Националната художествена академия. 
Като малък пробвах да свиря на цигулка и виолончело, но безуспешно. На петнадесет години си взех класическа китара, посещавах уроци за месец, следвах таблатури, успях да навляза в музиката и да правя мои композиции. Така паралелно започнах да се занимавам с двете изкуства и те се преплетоха. После непрофесионално включих и кавал, сега свиря малко и на контрабас. Участвам в театрални постановки и като музикант. Това са независими проекти. Работя с режисьорката Валерия Вълчева, която има много проекти на неадаптирани локации. Правил съм сценография на два спектакъла, някъде дори съм актьор, а във всички участвам с музикални изпълнения на живо. 

Кой материал предпочитате в скулптурата? 

- Металът дава много възможности да се изработят различни неща. Аз не правя само музикални инсталации, а и други творби, където смесвам и шперплат, пластмаса, рисунки, отливки, галванизация. Лесно залитам по различни форми, опитвам нови неща. Керамиката за мен е много приятен материал, който дава конкретни резултати. 

Тези скулптури мислени ли са като музикални или „запяха“ случайно?

- Това са музикални обекти или по-скоро са звукоизвличащи, макар че могат на тях да се правят и композиции. Започнах с тях случайно. При направата на арматура за човешка фигура от железа, които заварявах, нещо звукна в скулптурата и аз му обърнах внимание. Посоката ми хареса, стана ми много интересно и започнах да ги разработвам специално. 

Проучвали ли сте този опит от други автори? 

- Гледам да си сверявам часовника. Има материал по темата, но тя не е много развита, а в България съвсем. По света има много автори на музикални скулптури, но често използват електроника, а аз искам всичко да е акустично, изцяло чрез свойствата на материалите. 

Какво очаквате от публиката, как реагира тя на тези обекти? Нейното въвличане в изложбата важно ли е за Вас?

- Моята изложба е била само в България и в Прага, но виждам, че публиката силно се вълнува, защото им разрешавам достъп до скулптурите. Те са интерактивни и може хората да пробват сами инструментите и това сякаш много им харесва. Някои са впечатлени от звука, други, че могат да се докоснат до изкуството. Въвличането на публиката не е било основното в този проект, по-скоро беше вълнуващо да ги откривам за себе си, но много ме радва когато хората намират пътя до тях. 

Правили ли сте записи на звуците, които извличате от тях?

- Да, правил съм опити, но нямам успехи още в тази посока, защото може би се изисква специално студио. Може би това е нещо предстоящо в работата ми, защото някои от тези инструменти си заслужава да продължават да се използват. Композициите с тях всеки път са различни, защото когато започна да „свиря“ влизам в импровизация. Това е един от вълнуващите моменти, че не можеш да се повториш, трябва да търсиш нов път понеже няма точно зададени структура, по която са направени, ясна закономерност на тонове. Напротив, те диктуват как трябва да се случат нещата, сами показват в каква посока ще тръгнат композициите.

Трудно ли намерихте звука, налагаше ли се много да преправяте? 

- Доста етапи имаше в този процес. Минал съм през различни неща. Да, понякога не звучаха, но в един момент аз вече знам как да достигна до оптималния акустичен ефект. Изграждам резонаторни кутии, които вибрират. Без тях металните конструкции не функционират по този начин. Просто е игра на пропорции, материали и търпение да се сглоби всичко. 

Какво планирате занапред, ще продължите ли с всички посоки, в които работите?

- Не знам с кое бих могъл да се разделя. Може би на този етап с театъра, защото наистина се събират много. През последната година съм реализирал много неща. Едно от тях е голямоформатна пластика в бизнес парка в София. Тепърва ми предстоят и други разработки с музикалната скулптура, където има много неща за откриване, имам дори готови макети. 

Пластиките в градската среда у нас не са много, доминират паметниците. Интересно ли Ви е да работите в тази посока?

- Това за мен е интересна тема, бих се занимавал. Наистина в градската среда в България присъстват или паметници, или декорации и рядко има нещо, което да я оживи по хубав естетически начин. Трудно е да се сложи пластика или инсталация, защото е свързано с общественото мнение, а политиците се страхуват, тъй като техните позиции зависят по някакъв начин от него. Хората слагат неща, които се харесват, защото липсва смелост да сложат нещо по-авангардно. 
Преди промените, през социализма е имало художествени комисии и някаква цедка за тези неща, а сега частни поръчители директно възлагат на дадени хора. Много често резултатите, които виждаме, не са задоволителни. Поставят се неща, които нямат характер и сякаш само запълват дадено пространство с цел да са приятни и да се харесат на хората. Липсва този образователен характер на изкуството, който е много важен да ни показва нови пътища, да ни пробужда и да ни кара да мислим и да виждаме възможности в света около нас. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
На 29 ноември е премиерата на „Комедия от грешки“. Представлението на театър „София“ ще се играе на сцената на „Театро отсам канала“, информират ...
Христо Божков: Това са майстори на четката, улавяли психологизма в образите
Изложби по повод годишнини от рождението на двама известни български художници бяха открити днес в Регионалния исторически музей (РИМ) във Враца. Първата е подредена в художествен ...
Дилиана Перфанов: Харесвам реализма, но за да стигна до него, първо рисувах комикси и илюстрации
Близо 20  картини представя в своята първа самостоятелна изложба 18-годишната Дилиана Перфанов във Велико Търново. В интервю дванайсетокласничката от Хуманитарната гимназия & ...
Виена отново е в ритъма на валса
Карнавалната традиция във Виена и до днес е жива. Всяка година в австрийската столица се провеждат повече от 450 бала, съобщи община Виена. Началото на балния сезон беше както вин ...
„Предстоящо откриване“ - театър на сенките 35 години след падането на Берлинската стена
Инсталацията „Предстоящо откриване“ е театър на сенките с горе-долу всичко, което се случва в нашите глави и в главите на много хора наоколо 35 години след падането на ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Десислава Минчева: В картината най-важни са сюжетът, образът и внушението
В картината най-важни са сюжетът, образът и внушението, което прави художникът. Всеки има различен начин на работа, но първото е какво искаш да нарисуваш, оттам произлизат допълнит ...
Ръкопис на Кафка се предлага за продажба на аукцион за 280 хил. евро
Ръкопис и писмо на писателя Франц Кафка се предлагат за продажба на аукцион от компанията "Кристиан Хесе" в Хамбург, Германия, за 280 хил. евро, съобщи "Ческе новини", позовавайки ...
Антония Велева: Вярвам, че всеки може да се поучи за това как се обича България
Фотографска изложба "Босилеград преди и сега" и документалният филм "Твърди черупки" бяха представени тази вечер в Българския културно-информационен център в Скопие. „Вярвам ...
Рядка картина на Караваджо ще бъде показана за първи път в Рим
Рядка картина на Караваджо, изтерзания гений на светлосянката (киароскуро), ще бъде изложена за първи път в музей в Рим, който я е получил като изключителен заем от частна колекция ...
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
„Несломен“ е първият трак от новия албум на Димитър & Христо. В него се смесва вече утвърдения стил на дуета с малко по-неочаквано амплоа, информират от SingSong So ...
Тикер в 19:00 ч.
В картината най-важни са сюжетът, образът и внушението, което прави художникът. ...
Начало Калейдоскоп
4350
Калейдоскоп

В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков

В градската среда в България рядко има пластики, които да я оживят по хубав естетически начин. Много често частни поръчители директно възлагат на дадени хора и резултатите, които виждаме, не са задоволителни.Поставят се неща, които нямат характер и сякаш само запълват дадено пространство с цел да са приятни и да се харесат на хората.

| 03 Септември 2024, 11:01 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков
В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков
Снимка © БТА

В градската среда в България рядко има пластики, които да я оживят по хубав естетически начин. Много често частни поръчители директно възлагат на дадени хора и резултатите, които виждаме, не са задоволителни. Поставят се неща, които нямат характер и сякаш само запълват дадено пространство с цел да са приятни и да се харесат на хората.

Липсва смелост за нещо по-авангардно. Липсва този образователен характер на изкуството, който е много важен, за да ни показва нови пътища, да ни пробужда, да ни кара да мислим и да виждаме възможности в света около нас.

Разнообразни презентации и дискусии са включени в програмата на фестивала Open Buzludzha, който започва днес в подножието на връх Бузлуджа, съобщиха на фейсбук страницата си организаторите. Лекционната програма ще се състои на Горската сцена всеки следобед от петък до неделя, веднага след горското кино. 

Лекциите са част от  фестивалната игра “Спомени от бъдещето”.

Арх. Дора Иванова, основател на Фондация Проект “Бузлуджа”, е подготвила презентации с фокус история. Гостите ще могат да научат повече за каузата и работата на фондацията, както и за паметника "Бузлуджа" с неговото минало и възможното бъдеще. Ще се разяснят и примери на противоречивото наследство в Европа с гост-лектори от Германия, Румъния и Италия.

“Ще имаме уникалната възможност да чуем личните истории и спомени на хора, които са участвали в живота на монумента, докато той е функционирал.

Николай Младенов и Кристина Борисова представят обща изложба в галерия „Академия“.

Експозицията е озаглавена „Имаме повод“ и може да бъде разгледана от 19 ноември до 9 декември, съобщават от Националната художествена академия (НХА).

Изложбата представя произведения на двама преподаватели от специалност „Плакат и визуална комуникация“, родени на една и съща дата – 15 ноември.

Подредените в галерия „Академия“ плакати, шрифт, калиграфия и подвързия са от областите на изобразителното изкуство, в които двамата професори работят и преподават, отбелязват организаторите. 

„Плакатите на проф. Младенов са произведения от високата класа на плаката изкуство, формулирана преди години като авторски плакат. Моят анализ на неговите концептуални произведения отбелязва уникалната за България и Европа к

Пловдивското певческо дружество (ППД) “Ангел Букорещлиев“ посреща публика в обновената и ремонтирана сграда на дружеството на ул. “Ангел Букорещлиев“ № 18 и своя камерна зала, съобщи Катрин Гутман от културния отдел на Община Пловдив. Благодарение на извършения ремонт на близо 100-годишната сграда – дом на дружеството, хористите вече имат нормални условия за репетиции и своя камерна зала, в която да представят изкуството си пред публика. Няколкомесечният ремонт и обновяване на Дома на ППД "Ангел Букорещлиев" се осъществи с финансиране, осигурено от община Пловдив и помощта на дарители. 

“Искам да изкажа огромната си благодарност – моята и на членовете на певческото дружество - към хората, без които нямаше как да направим всичко това. Хората, помогнали днес да имаме тази прекрасна, обновена сграда с приятна и уютна атмосфера, един

Националното турне на концерти с кауза под наслов "С песен и стих в сърцата" ще гостува в Плевен на 22 октомври.

Това съобщи Петя Лакова, организатор събития в Народно читалище „Съгласие“, където ще се състои концертът.

На сцената на зала „Емил Димитров“ в читалището плевенската публика ще има възможност да чуе песните на популярни български изпълнители - Маргарита Хранова, Нели Рангелова, Петя Буюклиева, дует "Шик", Милена Славова, Росица Ганева, дует Weil, Искрен Пецов, Коцето Калки, oует с кауза, вокално трио Deja vu, група "Спринт", група "Хоризонт", Красимир Недялков, група "ЖестиМ". 

Специални гости ще бъдат децата и младежите от Музикален център Dori Dios - Плевен, с ръководител Доротея Люцканова, които заедно със звездите на България ще изпеят някои от най-големите им хитове. Концертът е под съпровода на оркестър "София". Съ

Наследниците на колекционера Ейбрахам Бредиус, починал през 1946 г., искат да им бъдат върнати произведения на изкуството от музея „Маурицхаус“. Твърди се, че музеят в Хага не е спазил споразуменията за излагане на творбите. Сред произведенията са шедьоври на Рембранд.

Преди смъртта си Бредиус се е споразумял с „Маурицхаус“ да завещае на музея 25 от своите произведения на изкуството. Уговорката е била творбите винаги да бъдат на показ пред публиката. Оказва се, че това не е така. Не са изложени 20 от 25-те творби.

За иска си наследниците се позовават на сключеното в миналото споразумение. Те не са преки наследници на Бредиус, а роднини на неговия ученик Йозеф Крониг (1887-1984), отбелязва телевизия Ен О Ес.  Бредиус и Крониг прекарват голяма част от живота си заедно, а Крониг е единственият наследник на имуществото на Бредиус.

Това каза в интервю артистът Мартиан Табаков, който представи във Варна своите музикални скулптури, за които получи специална награда от Съюза на българските художници.

Те бяха подредени в културния център „РеБонкърс“, където според автора има чудесна акустика за композициите, които импровизира върху специфичните инструменти.

Инсталация, пресъздаваща разпада на обществото, ще бъде позиционирана в „Квадрат 500“. Автор на произведението „Фрагментация“ е Драгомир Костадинов – PXRN. То може да бъде разгледано от 19 септември до 6 октомври, съобщават от Националната галерия. 

„Инсталацията пресъздава разпада на обществото, неговата фрагментация чрез „разцепване” на Аз-а между противоположни ценности и емоции. Човешкото лутане в крайностите, махалото на лична и групова емоция се оглежда в „специалното” огледало на безкрайността. Две полуглави, полулица в огледална камера-куб представят две полярни емоции. Двете пластики, изрязани наполовина и поставени една до друга, пресъздават радост и гняв. Отражението им ги прави цели. Зрителят вижда в безкрайното огледало себе си сред тях. Заедно те се превръщат в тълпа с редуващи се до безкрай емоции&

Всяка година по време на избори в Тексас Дейвид Алкантар се превръща от кротък художник в Супермен, съобщава АП.

На 46 години, Алкантар не скача на високи сгради. Но облечен в прилепнал син клин, червени къси панталони и тясна тениска с герба на Супермен на гърдите, Алкантар се е превърнал в постоянна фигура в изборния ден в Сан Антонио, тичайки край избирателните секции с бяло знаме „Гласувай!“ с надеждата да отключи това, което според него е суперсила на всеки: да гласува.

„Мисля, че това желание за власт и за супергеройска сила е нещо универсално и доста американско“, обяснява Алкантар.

„Без значение колко лицеви опори правим, колко коремни преси правим или колко тежести вдигаме - никога няма да имаме такава сила, каквато има Супермен“, казва той, но допълва нещо важно: „Суперсилата, която всъщност имаме, е тази на г

Цигуларят Иван Пенчев и арфистката Деница Димитрова представят музикалния разказ „Проявления на любовта". Събитието е на 25 октомври в камерната зала „България“, съобщават организаторите.

По думите им програмата ще потопи слушателите в съзерцанието на природата, вдъхновението от нея и отъждествяването на нейните прелести с емоционални състояния, породени от любов, като завършат с празнично, танцувално настроение, с изненада за меломаните. 

Музикантите почитат годишнината от рождението на Арво Пярт, който е сред най-изпълняваните съвременни автори. Заради авангардния дух на ранните си творби и религиозния аспект на неговата музика, през 70-те години Пярт е критикуван постоянно от официалната съветска власт и музикалните институции.  Творчеството му е богато и многостранно. То

Барабанистът Майк Терана запя песни на Франк Синатра под съпровода на Разградската филхармония.

Fly Me to the Moon и Gonna Fly Now в изпълнение на световноизвестния барабанист и Разградската филхармония под диригентството на Левон Манукян бяха изненадата на концерта „Класиката среща Майк Терана“.

Музикалната среща между класиката и рока завладя публиката в залата на Общинския културен център. На сцената прозвучаха класически произведения и обичани увертюри, но по един по-нестандартен начин.

В музикалната симбиоза се включи и сопраното Росица Метаниева. Освен две класически произведения, тя изпя и песен на „Лед Цепелин“ под съпровода на Майк Терана.

„Красиво е”, каза Терана при изпълнението на песента Fly Me to the Moon.

Емоциите на барабаниста, бурните аплодисменти на публиката превърнаха концертната вечер в н

Голямата есенна изложба във виенския музей „Албертина“ е посветена на Марк Шагал - един от великите художници на ХХ век. „Пикасо е известен, Шагал е обичан“, отбеляза директорът на музея Клаус Шрьодер.

Според него популярността на Шагал се дължи на факта, че живописният свят на художника отразява чувства, познати за всеки. Студенината, която често може да характеризира модернизма, му е чужда, продължава Шрьодер.

Творчеството на Шагал се простира над 80 години и се характеризира с многостранност, която удивлява до днес. Изкуството му, известно с ярките си цветове и поетични композиции, е познато, но въпреки това не е изгубило нищо от своята загадъчност и мистериозна, духовна аура. Неповторимият му художествен изказ, който ни напомня за магията на образите от сънищата, си остава неизчерпаем космос, казват от "Албертина". 

Художникът ч

Във Варна към неговия концерт се присъедини и професионалният музикант Валери Пашов. 

Мартиан Табаков случайно открива звуковите качества на своите метални произведения преди години при направата на арматура за човешка фигура от железа, които заварява. Това, което чува, му харесва и започва да разработва пластики специално. Тайната на произведенията е в резонаторните дървени кутии, които вибрират, обясни той и добави, че композициите, които изпълнява на тях, всеки път са различни, защото когато започне да свири импровизира.

Изложбата е представяна в България и в Прага и по думите му публиката силно се вълнува, защото скулптурите са интерактивни и всеки може да ги докосва и да извлича звуци от тях. Табаков смята, че тези инструменти си заслужава да продължават да се използват и в бъдещите му намерения е да запише в подходящо студио музика с тях, както и да сътвори нови, за които вече има подготвени скици. 

Rнтервю с Мартиан Табаков:

Кое се появи първо като увлечение у Вас - музиката или изобразителното изкуство?

- Всичко тръгна с изобразителното изкуство. Рисувам много от дете, правех и големи формати. Майка ми обърна внимание и ме поощри, въпреки че е музикант. Брат ми Юлиян Табаков е художник и сценограф, може би съм се повлиял от него. Учих художествена обработка на метал в приложната гимназия в София и там си поех по пътя. След това влязох скулптура в Националната художествена академия. 
Като малък пробвах да свиря на цигулка и виолончело, но безуспешно. На петнадесет години си взех класическа китара, посещавах уроци за месец, следвах таблатури, успях да навляза в музиката и да правя мои композиции. Така паралелно започнах да се занимавам с двете изкуства и те се преплетоха. После непрофесионално включих и кавал, сега свиря малко и на контрабас. Участвам в театрални постановки и като музикант. Това са независими проекти. Работя с режисьорката Валерия Вълчева, която има много проекти на неадаптирани локации. Правил съм сценография на два спектакъла, някъде дори съм актьор, а във всички участвам с музикални изпълнения на живо. 

Кой материал предпочитате в скулптурата? 

- Металът дава много възможности да се изработят различни неща. Аз не правя само музикални инсталации, а и други творби, където смесвам и шперплат, пластмаса, рисунки, отливки, галванизация. Лесно залитам по различни форми, опитвам нови неща. Керамиката за мен е много приятен материал, който дава конкретни резултати. 

Тези скулптури мислени ли са като музикални или „запяха“ случайно?

- Това са музикални обекти или по-скоро са звукоизвличащи, макар че могат на тях да се правят и композиции. Започнах с тях случайно. При направата на арматура за човешка фигура от железа, които заварявах, нещо звукна в скулптурата и аз му обърнах внимание. Посоката ми хареса, стана ми много интересно и започнах да ги разработвам специално. 

Проучвали ли сте този опит от други автори? 

- Гледам да си сверявам часовника. Има материал по темата, но тя не е много развита, а в България съвсем. По света има много автори на музикални скулптури, но често използват електроника, а аз искам всичко да е акустично, изцяло чрез свойствата на материалите. 

Какво очаквате от публиката, как реагира тя на тези обекти? Нейното въвличане в изложбата важно ли е за Вас?

- Моята изложба е била само в България и в Прага, но виждам, че публиката силно се вълнува, защото им разрешавам достъп до скулптурите. Те са интерактивни и може хората да пробват сами инструментите и това сякаш много им харесва. Някои са впечатлени от звука, други, че могат да се докоснат до изкуството. Въвличането на публиката не е било основното в този проект, по-скоро беше вълнуващо да ги откривам за себе си, но много ме радва когато хората намират пътя до тях. 

Правили ли сте записи на звуците, които извличате от тях?

- Да, правил съм опити, но нямам успехи още в тази посока, защото може би се изисква специално студио. Може би това е нещо предстоящо в работата ми, защото някои от тези инструменти си заслужава да продължават да се използват. Композициите с тях всеки път са различни, защото когато започна да „свиря“ влизам в импровизация. Това е един от вълнуващите моменти, че не можеш да се повториш, трябва да търсиш нов път понеже няма точно зададени структура, по която са направени, ясна закономерност на тонове. Напротив, те диктуват как трябва да се случат нещата, сами показват в каква посока ще тръгнат композициите.

Трудно ли намерихте звука, налагаше ли се много да преправяте? 

- Доста етапи имаше в този процес. Минал съм през различни неща. Да, понякога не звучаха, но в един момент аз вече знам как да достигна до оптималния акустичен ефект. Изграждам резонаторни кутии, които вибрират. Без тях металните конструкции не функционират по този начин. Просто е игра на пропорции, материали и търпение да се сглоби всичко. 

Какво планирате занапред, ще продължите ли с всички посоки, в които работите?

- Не знам с кое бих могъл да се разделя. Може би на този етап с театъра, защото наистина се събират много. През последната година съм реализирал много неща. Едно от тях е голямоформатна пластика в бизнес парка в София. Тепърва ми предстоят и други разработки с музикалната скулптура, където има много неща за откриване, имам дори готови макети. 

Пластиките в градската среда у нас не са много, доминират паметниците. Интересно ли Ви е да работите в тази посока?

- Това за мен е интересна тема, бих се занимавал. Наистина в градската среда в България присъстват или паметници, или декорации и рядко има нещо, което да я оживи по хубав естетически начин. Трудно е да се сложи пластика или инсталация, защото е свързано с общественото мнение, а политиците се страхуват, тъй като техните позиции зависят по някакъв начин от него. Хората слагат неща, които се харесват, защото липсва смелост да сложат нещо по-авангардно. 
Преди промените, през социализма е имало художествени комисии и някаква цедка за тези неща, а сега частни поръчители директно възлагат на дадени хора. Много често резултатите, които виждаме, не са задоволителни. Поставят се неща, които нямат характер и сякаш само запълват дадено пространство с цел да са приятни и да се харесат на хората. Липсва този образователен характер на изкуството, който е много важен да ни показва нови пътища, да ни пробужда и да ни кара да мислим и да виждаме възможности в света около нас. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Съпруги бъркат мъжете си, слуги не познават господарите си
Христо Божков: Това са майстори на четката, улавяли психологизма в образите
Дилиана Перфанов: Харесвам реализма, но за да стигна до него, първо рисувах комикси и илюстрации
Виена отново е в ритъма на валса
„Предстоящо откриване“ - театър на сенките 35 години след падането на Берлинската стена
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Десислава Минчева: В картината най-важни са сюжетът, образът и внушението
Авансцена
Ръкопис на Кафка се предлага за продажба на аукцион за 280 хил. евро
Авансцена
Антония Велева: Вярвам, че всеки може да се поучи за това как се обича България
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.