NRD Начало
Четвъртък, 19 Септември 2024
Начало Калейдоскоп В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков
4336
Калейдоскоп

В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков

В градската среда в България рядко има пластики, които да я оживят по хубав естетически начин. Много често частни поръчители директно възлагат на дадени хора и резултатите, които виждаме, не са задоволителни. Поставят се неща, които нямат характер и сякаш само запълват дадено пространство с цел да са приятни и да се харесат на хората. Липсва смелост за нещо по-авангардно

| 03 Септември 2024, 11:01 ч.
В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков
В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков
Снимка © БТА

В градската среда в България рядко има пластики, които да я оживят по хубав естетически начин. Много често частни поръчители директно възлагат на дадени хора и резултатите, които виждаме, не са задоволителни. Поставят се неща, които нямат характер и сякаш само запълват дадено пространство с цел да са приятни и да се харесат на хората.

Изложбата „Робърт Лонго“, показана във виенския музей „Албертина“, включва 48 ключови работи от всички творчески етапи на американския художник.

Отправна точка за творбите на родения през 1953 година творец, обикновено са фотографии, които той пренася в голям формат като рисунки с въглен. Така той създава образи, които придават тежест на темата чрез своята монументалност.

Творбите са групирани тематично. Огнестрелни оръжия, чиито дула са насочени към зрителя, стоят редом с военни сцени, докато серията „Мъже в градовете“ от епохата на Рейгън показва хора в гротескни пози. Сред представените теми са „Машините на Бога“, с които Лонго се посвещава на монотеистичните световни религии, а цикълът „Унищожителят“ се занимава със събитията в световната политика.

Робърт Лонго е известен с монументалните си фоторе

Българската компания „Дерида“ прави днес премиера в мавзолея на археологическия парк „Виминациум“, в Сърбия. Танцовият пърформанс ChronoRay е копродукция с Белградския археологически институт и е част от проекта Dancing Histor(y)ies, който цели да срещне историческото наследство със съвременния танц, като му вдъхне нов живот и създаде връзка между миналото и настоящето, разказват от „Дерида“.

Премиерата е и част от фестивала ReMoving Borders на „Виминациум“.

Хореографията и постановката на ChronoRay са на Живко Желязков, артистичен директор на Derida Dance Center. Специалното визуално въздействие в спектакъла е изградено с видео мапинг и 3D прожектиране, което преобразява внушителната среда на мавзолея. То е на Ивелина Иванова, която е част от Studio P

Нови и нестандартни локации за концерти са подбрали организаторите на международния фестивал на музиката и изкуствата Jam On The River 2024 в троянското село Дебнево, съобщават организаторите.

Освен познатата от предишните издания поляна край р. Видима, през настоящата година част от фестивалните пространства ще бъдат дворовете на Обединено училище „Иван Вазов“ и на църквата „Света Петка“в селото.

„С организирането на бутикови концерти на сакрални за региона места фестивалът не само разширява стандартния си формат, но и акцентира върху необходимостта да им вдъхне нов социален смисъл и да възроди активния културен живот в малките населени места в България“, каза Вероника Тодорова, която е основател на фестивала.

През настоящата година фестивалът ще продължи четири дни – от 31 юли до 3 август, както съобщи .

На 31 юли (сряда) училищният двор ще бъде огла

Режисьорът Станислав Тодоров-Роги е новият председател на „Филмаутор“ след двата мандата на колегата му Виктор Божинов

Поради ограничения в броя на мандатите във вътрешните правила, на общо събрание на дружеството е  избран нов управителен съвет (УС), съобщават от „Филмаутор“.

В УС са Антон Бакарски – оператор, Ваня Николова – сценарист, Георги Чолаков – оператор, Иван Тонев – оператор, Иглика Трифонова – режисьор, Нели Димитрова – сценарист, Станислав Тодоров-Роги – режисьор, и „Гала филм“ ООД  с представител Галина Тонева от продуцентската квота.

„Бих искал да променя отношението към авторските права в България. Нека ползвателите да не считат авторските права за алчност, а творците да не се чувстват неудобно да поискат заплащане при ползване на техните права. Когато се създават

Документалният филм на българския режисьор Тонислав Христов "Последният гларус" ще постави началото на тазгодишното, девето поред издание на Международния филмов фестивал в Бургас (Burgas International Film Festival) на 19 юли на открита сцена "Охлюва", съобщиха неговите организатори в официалната си страница.

Главен герой в лентата е 58-годишният Иван, който се определя като "гларус" и прекарва летата си в Слънчев бряг с чуждестранни туристки срещу заплащане. Свидетел на промените през годините в курорта, в който някогашните туристи от Източна Германия, Съветския блок и Скандинавия са заменени от британци и германци, Иван всъщност е останал в капана на живота, който води от младежките си години и сякаш не може или не иска да излезе от него. Затворен между Слънчев бряг и селото, в което живее, между връзките му като "гларус" с жените и другите му професии, той е някъде между ме

Липсва смелост за нещо по-авангардно. Липсва този образователен характер на изкуството, който е много важен, за да ни показва нови пътища, да ни пробужда, да ни кара да мислим и да виждаме възможности в света около нас.

Това каза в интервю артистът Мартиан Табаков, който представи във Варна своите музикални скулптури, за които получи специална награда от Съюза на българските художници.

Те бяха подредени в културния център „РеБонкърс“, където според автора има чудесна акустика за композициите, които импровизира върху специфичните инструменти.

Във Варна към неговия концерт се присъедини и професионалният музикант Валери Пашов. 

Мартиан Табаков случайно открива звуковите качества на своите метални произведения преди години при направата на арматура за човешка фигура от железа, които заварява. Това, което чува, му харесва и започва да разработва пластики специално. Тайната на произведенията е в резонаторните дървени кутии, които вибрират, обясни той и добави, че композициите, които изпълнява на тях, всеки път са различни, защото когато започне да свири импровизира.

„Направен за мен“ e новата песен на Елия Тодорова, написана в съавторство за текста и музиката с Павел Николов-Pavell, съобщават от екипа на певицата. 

„Изцяло се доверих на Павел за това как трябва да звучи „Направен за мен“. Имахме около десет работни варианта на песни, но изведнъж точно тази се получи толкова спонтанно, бързо и леко, че успяхме да я направим само за един ден“, разказва Елия Тодорова.

„Направен за мен“ е третият й авторски сингъл, а самата тя го определя като най-динамичния в репертоара си. Видеото е на екипа на Zerone, а ролите в клипа са за музикантите от нейната група – Николай Костадинов, Кристиан Желев и Жеко Жеков.  „Те влизат в ролята на моряци, изкушени от морска нимфа, но освен че феновете ще ги видят извън сцената, видеото крие и

Във Велико Търново бе възстановено сграфито пано на около половин век, посветено на Велчовата завера. 

То е с площ близо 67 квадратни метра, като шест от тях изцяло липсваха, а също така имаше опасност целият стенопис да рухне. Възстановителните дейности започнаха на 13 май и продължиха два месеца и половина.

Екипът, който изпълни задачата, е от Факултета по изобразително изкуство на Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий". Ръководител на групата бе доц. д-р Милен Джановски, а негови помощници - асистентът му докторант Христо Христов и студентът Теодор Атанасов. В продължение на около 20 дни участие в дейностите взе и синът на автора на стенописа – Христо Гелов, който пристигна от Испания, където живее.

Ръководителят на екипа доц. д-р Милен Джановски разказа, че секторът под падналата мазилка е бил отлепен от стената и при по-силен вятър е има

Регионалният исторически музей – София отбелязва Деня на София – 17 септември със специална програма и с безплатен достъп във филиалите на музея, съобщават организаторите.

Свободен ще е достъпът до Триъгълната кула на Сердика, АККК „Сердика“, Археологически парк „Западна порта на Сердика“, Археологическо ниво на базиликата Света София, посочват от екипа. 

„В празничния 17 септември в залата за Временни експозиции се открива изложбата „София“. Тя е посветена на 110-годишнината от рождението на художника Владимир Мански. Представя негови творби, свързани със столицата. Програмата включва традиционните творчески ателиета на Регионалния исторически музей – София за деца между 6 и 12 години. Този път се набляга на рисуване с иновативни материали и на техники за апликиране“, разказват още организаторите.<

Концерт „Чудният свят на Оперетата“ ще изнесе трупата на Варненската опера днес в Летния театър в града. Диригент е Владимир Бошнаков, режисьор - Александър Мутафчийски.

Оперетата ще се появи пред варненската публика в пълния си блясък с празничен заряд и незабравимите мелодии на най-искрящите бисери от съкровищницата на световната класика като „Царицата на чардаша“, „Графиня Марица“, „Веселата вдовица“, „Страната на усмивките“, „Прилепът“ и други обичани творби, които вълнуват вече много десетилетия своите почитатели, казва режисьорът. По думите му оперетният жанр е приказка за любовта, която трогва понякога до сълзи или предизвиква спонтанни усмивки, но винаги ни завладява с прекрасната си музика и забавните си сюжети.

Оперетните откъси ще бъдат изпълнени от певците Илина Михайлова, Лилия Илиева-Михайлова, Мария Павлова, Жана Костова, Калина Жекова, Рейналдо Дроз, Пл

Уелската певица Шърли Беси каза, че е била по-нервна от оказаната й от крал Чарлз Трети чест, отколкото когато е пяла за него, докато е получавала последната си кралска награда в замъка Уиндзор в Англия, предаде Пи Ей мидия/ДПА.

В новогодишния списък на личностите, отличени за особени заслуги, 87-годишната Беси беше удостоена с титлата Кавалер на честта, след като през 1999 г. беше обявена за Дама-командор на Ордена на Британската империя. 

Шърли Беси е удостоена с честта за заслугите си към музиката. 

След като получи наградата във вторник, дейм Шърли сподели, че за първи път се среща с Чарлз като крал.

"Мисля, че е по-изнервящо да получиш награда от краля, отколкото да пееш пред него. Искам да кажа, че това е нещо ново, различно, докато пеенето го правя още от дете", казва Шърли Беси.

"Забравих да направя реверанс, но затова пък го х

Изложбата е представяна в България и в Прага и по думите му публиката силно се вълнува, защото скулптурите са интерактивни и всеки може да ги докосва и да извлича звуци от тях. Табаков смята, че тези инструменти си заслужава да продължават да се използват и в бъдещите му намерения е да запише в подходящо студио музика с тях, както и да сътвори нови, за които вече има подготвени скици. 

Rнтервю с Мартиан Табаков:

Кое се появи първо като увлечение у Вас - музиката или изобразителното изкуство?

- Всичко тръгна с изобразителното изкуство. Рисувам много от дете, правех и големи формати. Майка ми обърна внимание и ме поощри, въпреки че е музикант. Брат ми Юлиян Табаков е художник и сценограф, може би съм се повлиял от него. Учих художествена обработка на метал в приложната гимназия в София и там си поех по пътя. След това влязох скулптура в Националната художествена академия. 
Като малък пробвах да свиря на цигулка и виолончело, но безуспешно. На петнадесет години си взех класическа китара, посещавах уроци за месец, следвах таблатури, успях да навляза в музиката и да правя мои композиции. Така паралелно започнах да се занимавам с двете изкуства и те се преплетоха. После непрофесионално включих и кавал, сега свиря малко и на контрабас. Участвам в театрални постановки и като музикант. Това са независими проекти. Работя с режисьорката Валерия Вълчева, която има много проекти на неадаптирани локации. Правил съм сценография на два спектакъла, някъде дори съм актьор, а във всички участвам с музикални изпълнения на живо. 

Кой материал предпочитате в скулптурата? 

- Металът дава много възможности да се изработят различни неща. Аз не правя само музикални инсталации, а и други творби, където смесвам и шперплат, пластмаса, рисунки, отливки, галванизация. Лесно залитам по различни форми, опитвам нови неща. Керамиката за мен е много приятен материал, който дава конкретни резултати. 

Тези скулптури мислени ли са като музикални или „запяха“ случайно?

- Това са музикални обекти или по-скоро са звукоизвличащи, макар че могат на тях да се правят и композиции. Започнах с тях случайно. При направата на арматура за човешка фигура от железа, които заварявах, нещо звукна в скулптурата и аз му обърнах внимание. Посоката ми хареса, стана ми много интересно и започнах да ги разработвам специално. 

Проучвали ли сте този опит от други автори? 

- Гледам да си сверявам часовника. Има материал по темата, но тя не е много развита, а в България съвсем. По света има много автори на музикални скулптури, но често използват електроника, а аз искам всичко да е акустично, изцяло чрез свойствата на материалите. 

Какво очаквате от публиката, как реагира тя на тези обекти? Нейното въвличане в изложбата важно ли е за Вас?

- Моята изложба е била само в България и в Прага, но виждам, че публиката силно се вълнува, защото им разрешавам достъп до скулптурите. Те са интерактивни и може хората да пробват сами инструментите и това сякаш много им харесва. Някои са впечатлени от звука, други, че могат да се докоснат до изкуството. Въвличането на публиката не е било основното в този проект, по-скоро беше вълнуващо да ги откривам за себе си, но много ме радва когато хората намират пътя до тях. 

Правили ли сте записи на звуците, които извличате от тях?

- Да, правил съм опити, но нямам успехи още в тази посока, защото може би се изисква специално студио. Може би това е нещо предстоящо в работата ми, защото някои от тези инструменти си заслужава да продължават да се използват. Композициите с тях всеки път са различни, защото когато започна да „свиря“ влизам в импровизация. Това е един от вълнуващите моменти, че не можеш да се повториш, трябва да търсиш нов път понеже няма точно зададени структура, по която са направени, ясна закономерност на тонове. Напротив, те диктуват как трябва да се случат нещата, сами показват в каква посока ще тръгнат композициите.

Трудно ли намерихте звука, налагаше ли се много да преправяте? 

- Доста етапи имаше в този процес. Минал съм през различни неща. Да, понякога не звучаха, но в един момент аз вече знам как да достигна до оптималния акустичен ефект. Изграждам резонаторни кутии, които вибрират. Без тях металните конструкции не функционират по този начин. Просто е игра на пропорции, материали и търпение да се сглоби всичко. 

Какво планирате занапред, ще продължите ли с всички посоки, в които работите?

- Не знам с кое бих могъл да се разделя. Може би на този етап с театъра, защото наистина се събират много. През последната година съм реализирал много неща. Едно от тях е голямоформатна пластика в бизнес парка в София. Тепърва ми предстоят и други разработки с музикалната скулптура, където има много неща за откриване, имам дори готови макети. 

Пластиките в градската среда у нас не са много, доминират паметниците. Интересно ли Ви е да работите в тази посока?

- Това за мен е интересна тема, бих се занимавал. Наистина в градската среда в България присъстват или паметници, или декорации и рядко има нещо, което да я оживи по хубав естетически начин. Трудно е да се сложи пластика или инсталация, защото е свързано с общественото мнение, а политиците се страхуват, тъй като техните позиции зависят по някакъв начин от него. Хората слагат неща, които се харесват, защото липсва смелост да сложат нещо по-авангардно. 
Преди промените, през социализма е имало художествени комисии и някаква цедка за тези неща, а сега частни поръчители директно възлагат на дадени хора. Много често резултатите, които виждаме, не са задоволителни. Поставят се неща, които нямат характер и сякаш само запълват дадено пространство с цел да са приятни и да се харесат на хората. Липсва този образователен характер на изкуството, който е много важен да ни показва нови пътища, да ни пробужда и да ни кара да мислим и да виждаме възможности в света около нас. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Теодора Сърбинска показа свои акварели, скулптури и фотографии в изложбата „Писма до себе си“
Кюстендилската художничка Теодора Сърбинска показа свои акварели, скулптури и фотографии в изложбата „Писма до себе си“, подредена в Пирговата кула. Показаните снимки ...
Изложбата „Съхранение“ на Надежда Олег Ляхова се удължава
Изложбата „Съхранение“ на Надежда Олег Ляхова се удължава и може да бъде посетена в къща музей „Вера Недкова“ до 15 ноември, обявиха от Националната галерия ...
Арнолд Шварценегер стана доктор хонорис кауза в Берлин
Австрийският културист, актьор и политик Арнолд Шварценегер беше удостоен с почетна докторска титла от частното берлинско училище „Херти“ (Hertie School), предаде ДПА.& ...
Скъпоценни камъни, минерали и фосили
Националният музей „Земята и хората“ ще бъде домакин на XXXII Софийско изложение „Скъпоценни камъни, минерали и фосили“. Събитието ще се проведе от 11 до 13 ...
Цветана Манева е носителят на специалната награда на София за изключителни постижения в областта на културата
Наградите на Столична община за ярки постижения в областта на културата бяха връчени тази вечер в Софийската градска художествена галерия. Наградата за цялостно творчество бе връч ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
130 музиканти представят Голямата меса на Брукнер
Сто и тридесет музиканти ще представят Голямата меса на Антон Брукнер в зала „България" по повод двеста години от рождението на композитора. Събитието е на 20 септември, съоб ...
Теодора Сърбинска показа свои акварели, скулптури и фотографии в изложбата „Писма до себе си“
Кюстендилската художничка Теодора Сърбинска показа свои акварели, скулптури и фотографии в изложбата „Писма до себе си“, подредена в Пирговата кула. Показаните снимки ...
В „Медея“ зрителите ще бъдат на сцената, докато актьорите играят сред тях
В „Медея“ зрителите ще бъдат на самата сцена, докато актьорите играят сред тях. Това информират от Народния театър по повод предстоящите премиерни представления &ndash ...
Фотографии на известни личности, творци и духовници са представени в изложба на Сашо Сарандалиев
Фотографии на японския принц Акишино и принцеса Кико, патриарх Неофит, Милчо Левиев, Антон Дончев и др., са показани в изложбата на Сашо Сарандалиев в Смолян. Експозицията е подре ...
D2, Михаела Филева и Владо Михайлов изпращат лятото с „Парк фест“
От 26 до 29 септември в столичния парк „Студентски“ ще продължи осмото издание на „Парк фест”, съобщават организаторите. Сред хедлайнерите на фестивала са ...
Тикер в 06:00 ч.
Сто и тридесет музиканти ще представят Голямата меса на Антон Брукнер в зала &bd ...
Начало Калейдоскоп
4336
Калейдоскоп

В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков

В градската среда в България рядко има пластики, които да я оживят по хубав естетически начин. Много често частни поръчители директно възлагат на дадени хора и резултатите, които виждаме, не са задоволителни.Поставят се неща, които нямат характер и сякаш само запълват дадено пространство с цел да са приятни и да се харесат на хората.

| 03 Септември 2024, 11:01 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков
В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков
Снимка © БТА

В градската среда в България рядко има пластики, които да я оживят по хубав естетически начин. Много често частни поръчители директно възлагат на дадени хора и резултатите, които виждаме, не са задоволителни. Поставят се неща, които нямат характер и сякаш само запълват дадено пространство с цел да са приятни и да се харесат на хората.

Липсва смелост за нещо по-авангардно. Липсва този образователен характер на изкуството, който е много важен, за да ни показва нови пътища, да ни пробужда, да ни кара да мислим и да виждаме възможности в света около нас.

Изложбата „Робърт Лонго“, показана във виенския музей „Албертина“, включва 48 ключови работи от всички творчески етапи на американския художник.

Отправна точка за творбите на родения през 1953 година творец, обикновено са фотографии, които той пренася в голям формат като рисунки с въглен. Така той създава образи, които придават тежест на темата чрез своята монументалност.

Творбите са групирани тематично. Огнестрелни оръжия, чиито дула са насочени към зрителя, стоят редом с военни сцени, докато серията „Мъже в градовете“ от епохата на Рейгън показва хора в гротескни пози. Сред представените теми са „Машините на Бога“, с които Лонго се посвещава на монотеистичните световни религии, а цикълът „Унищожителят“ се занимава със събитията в световната политика.

Робърт Лонго е известен с монументалните си фоторе

Българската компания „Дерида“ прави днес премиера в мавзолея на археологическия парк „Виминациум“, в Сърбия. Танцовият пърформанс ChronoRay е копродукция с Белградския археологически институт и е част от проекта Dancing Histor(y)ies, който цели да срещне историческото наследство със съвременния танц, като му вдъхне нов живот и създаде връзка между миналото и настоящето, разказват от „Дерида“.

Премиерата е и част от фестивала ReMoving Borders на „Виминациум“.

Хореографията и постановката на ChronoRay са на Живко Желязков, артистичен директор на Derida Dance Center. Специалното визуално въздействие в спектакъла е изградено с видео мапинг и 3D прожектиране, което преобразява внушителната среда на мавзолея. То е на Ивелина Иванова, която е част от Studio P

Нови и нестандартни локации за концерти са подбрали организаторите на международния фестивал на музиката и изкуствата Jam On The River 2024 в троянското село Дебнево, съобщават организаторите.

Освен познатата от предишните издания поляна край р. Видима, през настоящата година част от фестивалните пространства ще бъдат дворовете на Обединено училище „Иван Вазов“ и на църквата „Света Петка“в селото.

„С организирането на бутикови концерти на сакрални за региона места фестивалът не само разширява стандартния си формат, но и акцентира върху необходимостта да им вдъхне нов социален смисъл и да възроди активния културен живот в малките населени места в България“, каза Вероника Тодорова, която е основател на фестивала.

През настоящата година фестивалът ще продължи четири дни – от 31 юли до 3 август, както съобщи .

На 31 юли (сряда) училищният двор ще бъде огла

Режисьорът Станислав Тодоров-Роги е новият председател на „Филмаутор“ след двата мандата на колегата му Виктор Божинов

Поради ограничения в броя на мандатите във вътрешните правила, на общо събрание на дружеството е  избран нов управителен съвет (УС), съобщават от „Филмаутор“.

В УС са Антон Бакарски – оператор, Ваня Николова – сценарист, Георги Чолаков – оператор, Иван Тонев – оператор, Иглика Трифонова – режисьор, Нели Димитрова – сценарист, Станислав Тодоров-Роги – режисьор, и „Гала филм“ ООД  с представител Галина Тонева от продуцентската квота.

„Бих искал да променя отношението към авторските права в България. Нека ползвателите да не считат авторските права за алчност, а творците да не се чувстват неудобно да поискат заплащане при ползване на техните права. Когато се създават

Документалният филм на българския режисьор Тонислав Христов "Последният гларус" ще постави началото на тазгодишното, девето поред издание на Международния филмов фестивал в Бургас (Burgas International Film Festival) на 19 юли на открита сцена "Охлюва", съобщиха неговите организатори в официалната си страница.

Главен герой в лентата е 58-годишният Иван, който се определя като "гларус" и прекарва летата си в Слънчев бряг с чуждестранни туристки срещу заплащане. Свидетел на промените през годините в курорта, в който някогашните туристи от Източна Германия, Съветския блок и Скандинавия са заменени от британци и германци, Иван всъщност е останал в капана на живота, който води от младежките си години и сякаш не може или не иска да излезе от него. Затворен между Слънчев бряг и селото, в което живее, между връзките му като "гларус" с жените и другите му професии, той е някъде между ме

Това каза в интервю артистът Мартиан Табаков, който представи във Варна своите музикални скулптури, за които получи специална награда от Съюза на българските художници.

Те бяха подредени в културния център „РеБонкърс“, където според автора има чудесна акустика за композициите, които импровизира върху специфичните инструменти.

„Направен за мен“ e новата песен на Елия Тодорова, написана в съавторство за текста и музиката с Павел Николов-Pavell, съобщават от екипа на певицата. 

„Изцяло се доверих на Павел за това как трябва да звучи „Направен за мен“. Имахме около десет работни варианта на песни, но изведнъж точно тази се получи толкова спонтанно, бързо и леко, че успяхме да я направим само за един ден“, разказва Елия Тодорова.

„Направен за мен“ е третият й авторски сингъл, а самата тя го определя като най-динамичния в репертоара си. Видеото е на екипа на Zerone, а ролите в клипа са за музикантите от нейната група – Николай Костадинов, Кристиан Желев и Жеко Жеков.  „Те влизат в ролята на моряци, изкушени от морска нимфа, но освен че феновете ще ги видят извън сцената, видеото крие и

Във Велико Търново бе възстановено сграфито пано на около половин век, посветено на Велчовата завера. 

То е с площ близо 67 квадратни метра, като шест от тях изцяло липсваха, а също така имаше опасност целият стенопис да рухне. Възстановителните дейности започнаха на 13 май и продължиха два месеца и половина.

Екипът, който изпълни задачата, е от Факултета по изобразително изкуство на Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий". Ръководител на групата бе доц. д-р Милен Джановски, а негови помощници - асистентът му докторант Христо Христов и студентът Теодор Атанасов. В продължение на около 20 дни участие в дейностите взе и синът на автора на стенописа – Христо Гелов, който пристигна от Испания, където живее.

Ръководителят на екипа доц. д-р Милен Джановски разказа, че секторът под падналата мазилка е бил отлепен от стената и при по-силен вятър е има

Регионалният исторически музей – София отбелязва Деня на София – 17 септември със специална програма и с безплатен достъп във филиалите на музея, съобщават организаторите.

Свободен ще е достъпът до Триъгълната кула на Сердика, АККК „Сердика“, Археологически парк „Западна порта на Сердика“, Археологическо ниво на базиликата Света София, посочват от екипа. 

„В празничния 17 септември в залата за Временни експозиции се открива изложбата „София“. Тя е посветена на 110-годишнината от рождението на художника Владимир Мански. Представя негови творби, свързани със столицата. Програмата включва традиционните творчески ателиета на Регионалния исторически музей – София за деца между 6 и 12 години. Този път се набляга на рисуване с иновативни материали и на техники за апликиране“, разказват още организаторите.<

Концерт „Чудният свят на Оперетата“ ще изнесе трупата на Варненската опера днес в Летния театър в града. Диригент е Владимир Бошнаков, режисьор - Александър Мутафчийски.

Оперетата ще се появи пред варненската публика в пълния си блясък с празничен заряд и незабравимите мелодии на най-искрящите бисери от съкровищницата на световната класика като „Царицата на чардаша“, „Графиня Марица“, „Веселата вдовица“, „Страната на усмивките“, „Прилепът“ и други обичани творби, които вълнуват вече много десетилетия своите почитатели, казва режисьорът. По думите му оперетният жанр е приказка за любовта, която трогва понякога до сълзи или предизвиква спонтанни усмивки, но винаги ни завладява с прекрасната си музика и забавните си сюжети.

Оперетните откъси ще бъдат изпълнени от певците Илина Михайлова, Лилия Илиева-Михайлова, Мария Павлова, Жана Костова, Калина Жекова, Рейналдо Дроз, Пл

Уелската певица Шърли Беси каза, че е била по-нервна от оказаната й от крал Чарлз Трети чест, отколкото когато е пяла за него, докато е получавала последната си кралска награда в замъка Уиндзор в Англия, предаде Пи Ей мидия/ДПА.

В новогодишния списък на личностите, отличени за особени заслуги, 87-годишната Беси беше удостоена с титлата Кавалер на честта, след като през 1999 г. беше обявена за Дама-командор на Ордена на Британската империя. 

Шърли Беси е удостоена с честта за заслугите си към музиката. 

След като получи наградата във вторник, дейм Шърли сподели, че за първи път се среща с Чарлз като крал.

"Мисля, че е по-изнервящо да получиш награда от краля, отколкото да пееш пред него. Искам да кажа, че това е нещо ново, различно, докато пеенето го правя още от дете", казва Шърли Беси.

"Забравих да направя реверанс, но затова пък го х

Във Варна към неговия концерт се присъедини и професионалният музикант Валери Пашов. 

Мартиан Табаков случайно открива звуковите качества на своите метални произведения преди години при направата на арматура за човешка фигура от железа, които заварява. Това, което чува, му харесва и започва да разработва пластики специално. Тайната на произведенията е в резонаторните дървени кутии, които вибрират, обясни той и добави, че композициите, които изпълнява на тях, всеки път са различни, защото когато започне да свири импровизира.

Изложбата е представяна в България и в Прага и по думите му публиката силно се вълнува, защото скулптурите са интерактивни и всеки може да ги докосва и да извлича звуци от тях. Табаков смята, че тези инструменти си заслужава да продължават да се използват и в бъдещите му намерения е да запише в подходящо студио музика с тях, както и да сътвори нови, за които вече има подготвени скици. 

Rнтервю с Мартиан Табаков:

Кое се появи първо като увлечение у Вас - музиката или изобразителното изкуство?

- Всичко тръгна с изобразителното изкуство. Рисувам много от дете, правех и големи формати. Майка ми обърна внимание и ме поощри, въпреки че е музикант. Брат ми Юлиян Табаков е художник и сценограф, може би съм се повлиял от него. Учих художествена обработка на метал в приложната гимназия в София и там си поех по пътя. След това влязох скулптура в Националната художествена академия. 
Като малък пробвах да свиря на цигулка и виолончело, но безуспешно. На петнадесет години си взех класическа китара, посещавах уроци за месец, следвах таблатури, успях да навляза в музиката и да правя мои композиции. Така паралелно започнах да се занимавам с двете изкуства и те се преплетоха. После непрофесионално включих и кавал, сега свиря малко и на контрабас. Участвам в театрални постановки и като музикант. Това са независими проекти. Работя с режисьорката Валерия Вълчева, която има много проекти на неадаптирани локации. Правил съм сценография на два спектакъла, някъде дори съм актьор, а във всички участвам с музикални изпълнения на живо. 

Кой материал предпочитате в скулптурата? 

- Металът дава много възможности да се изработят различни неща. Аз не правя само музикални инсталации, а и други творби, където смесвам и шперплат, пластмаса, рисунки, отливки, галванизация. Лесно залитам по различни форми, опитвам нови неща. Керамиката за мен е много приятен материал, който дава конкретни резултати. 

Тези скулптури мислени ли са като музикални или „запяха“ случайно?

- Това са музикални обекти или по-скоро са звукоизвличащи, макар че могат на тях да се правят и композиции. Започнах с тях случайно. При направата на арматура за човешка фигура от железа, които заварявах, нещо звукна в скулптурата и аз му обърнах внимание. Посоката ми хареса, стана ми много интересно и започнах да ги разработвам специално. 

Проучвали ли сте този опит от други автори? 

- Гледам да си сверявам часовника. Има материал по темата, но тя не е много развита, а в България съвсем. По света има много автори на музикални скулптури, но често използват електроника, а аз искам всичко да е акустично, изцяло чрез свойствата на материалите. 

Какво очаквате от публиката, как реагира тя на тези обекти? Нейното въвличане в изложбата важно ли е за Вас?

- Моята изложба е била само в България и в Прага, но виждам, че публиката силно се вълнува, защото им разрешавам достъп до скулптурите. Те са интерактивни и може хората да пробват сами инструментите и това сякаш много им харесва. Някои са впечатлени от звука, други, че могат да се докоснат до изкуството. Въвличането на публиката не е било основното в този проект, по-скоро беше вълнуващо да ги откривам за себе си, но много ме радва когато хората намират пътя до тях. 

Правили ли сте записи на звуците, които извличате от тях?

- Да, правил съм опити, но нямам успехи още в тази посока, защото може би се изисква специално студио. Може би това е нещо предстоящо в работата ми, защото някои от тези инструменти си заслужава да продължават да се използват. Композициите с тях всеки път са различни, защото когато започна да „свиря“ влизам в импровизация. Това е един от вълнуващите моменти, че не можеш да се повториш, трябва да търсиш нов път понеже няма точно зададени структура, по която са направени, ясна закономерност на тонове. Напротив, те диктуват как трябва да се случат нещата, сами показват в каква посока ще тръгнат композициите.

Трудно ли намерихте звука, налагаше ли се много да преправяте? 

- Доста етапи имаше в този процес. Минал съм през различни неща. Да, понякога не звучаха, но в един момент аз вече знам как да достигна до оптималния акустичен ефект. Изграждам резонаторни кутии, които вибрират. Без тях металните конструкции не функционират по този начин. Просто е игра на пропорции, материали и търпение да се сглоби всичко. 

Какво планирате занапред, ще продължите ли с всички посоки, в които работите?

- Не знам с кое бих могъл да се разделя. Може би на този етап с театъра, защото наистина се събират много. През последната година съм реализирал много неща. Едно от тях е голямоформатна пластика в бизнес парка в София. Тепърва ми предстоят и други разработки с музикалната скулптура, където има много неща за откриване, имам дори готови макети. 

Пластиките в градската среда у нас не са много, доминират паметниците. Интересно ли Ви е да работите в тази посока?

- Това за мен е интересна тема, бих се занимавал. Наистина в градската среда в България присъстват или паметници, или декорации и рядко има нещо, което да я оживи по хубав естетически начин. Трудно е да се сложи пластика или инсталация, защото е свързано с общественото мнение, а политиците се страхуват, тъй като техните позиции зависят по някакъв начин от него. Хората слагат неща, които се харесват, защото липсва смелост да сложат нещо по-авангардно. 
Преди промените, през социализма е имало художествени комисии и някаква цедка за тези неща, а сега частни поръчители директно възлагат на дадени хора. Много често резултатите, които виждаме, не са задоволителни. Поставят се неща, които нямат характер и сякаш само запълват дадено пространство с цел да са приятни и да се харесат на хората. Липсва този образователен характер на изкуството, който е много важен да ни показва нови пътища, да ни пробужда и да ни кара да мислим и да виждаме възможности в света около нас. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Теодора Сърбинска показа свои акварели, скулптури и фотографии в изложбата „Писма до себе си“
Изложбата „Съхранение“ на Надежда Олег Ляхова се удължава
Арнолд Шварценегер стана доктор хонорис кауза в Берлин
Скъпоценни камъни, минерали и фосили
Цветана Манева е носителят на специалната награда на София за изключителни постижения в областта на културата
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
130 музиканти представят Голямата меса на Брукнер
Калейдоскоп
Теодора Сърбинска показа свои акварели, скулптури и фотографии в изложбата „Писма до себе си“
Под прожектора
В „Медея“ зрителите ще бъдат на сцената, докато актьорите играят сред тях
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.