NRD Начало
Неделя, 13 Октомври 2024
Начало Калейдоскоп В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков
4341
Калейдоскоп

В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков

В градската среда в България рядко има пластики, които да я оживят по хубав естетически начин. Много често частни поръчители директно възлагат на дадени хора и резултатите, които виждаме, не са задоволителни. Поставят се неща, които нямат характер и сякаш само запълват дадено пространство с цел да са приятни и да се харесат на хората. Липсва смелост за нещо по-авангардно

| 03 Септември 2024, 11:01 ч.
В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков
В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков
Снимка © БТА

В градската среда в България рядко има пластики, които да я оживят по хубав естетически начин. Много често частни поръчители директно възлагат на дадени хора и резултатите, които виждаме, не са задоволителни. Поставят се неща, които нямат характер и сякаш само запълват дадено пространство с цел да са приятни и да се харесат на хората.

В Свищов днес започват празниците „Свищовски лозници“, които ще продължат до 29 септември. За поредна година Общината организира програма с концерти на различни изпълнители и музикални жанрове, както и традиционни конкурси и изложби. 

Тя днес ще започне в Градска библиотека „Проф. Иван Шишманов“ с откриване на изложба от снимки и статии на тема „Свищовски лозници – поглед във времето“. След това на тържествено заседание на Общински съвет – Свищов поетът Георги Драмбозов ще бъде удостоен с почетното звание „Почетен гражданин на Свищов“.

Тази вечер на централния площад „Алеко“ в града ще започне и първата концертна проява. На сцената ще излезе групата D2 с концерта 25 години музика с участието на Димитър Кърнев (китара), Александър Обретенов (бас китара), Васил Вутев (ударни) и Радостин Василев

Изложбата "Тихи книги" ще бъде открита в Художествена галерия – Добрич в четвъртък. Тя се осъществява със съдействието на Унгарския културен институт в София, съобщават от културния институт в Добрич.

Колекцията обхваща над 40 творби както оригинали, така и репродукции на илюстрации на Тюнде Андраш, Агнеш Бертоти, Борока Чиби, Естер Година, Александра Грела, Юли Яшди, Тибор Карпати, Юли Литкеи, Габриела Макулт, Мариан Мараи, Кристина Марош, Кинга Рофус, Бори Руткаи, Фани Шипош, Даниел Синваи, Атила Щарк. Посетителите ще могат да видят издавани по цял свят тихи книги на Егерската библиотека „Шандор Броди“, 18 дизайнерски неми книги на издателство „Чимота“, както и 3 легоинсталации. 

Изложбата подхожда към жанра от две посоки: представя тихите книги като книги и илюстрациите в тях като произведения на изобразителното изкуство. Подборът е на унгарските куратори Емеше Р

Фенове на хитовата поредица „Игра на тронове“, която приключи през 2019 г., могат да наддават за костюми, реквизити, декори и сувенири, предаде Асошиейтед прес.

Повече от 2000 предмета ще бъдат предложени на търг през октомври от аукционната къща „Херитейдж Окшънс“ (Heritage Auctions).

Началните цени  за емблематичните предмети варират от 500 до 20 000 щатски долара. Сред тях са доспехите и мечът на сър Джайм Ланистър, както и дребни реквизити като зъбни протези, използвани от белите бродници. 

Сред другите забележителни предмети са наметалата, палтата и кожените ансамбли на Денерис Таргариен, носени от Емилия Кларк, мечът Longclaw на Джон Сноу, изигран от Кит Харингтън, и брошката Hand of the Queen, носена от Питър Динклидж в ролята на Тирион Ланистър.

Очакват се дори предмети, които не са имали много екранно време, ка

Тейлър Суифт заяви, че предполагаемият терористичен заговор, довел до отмяната на три концерта от турнето във Виена, я е изпълнил с "чувство на страх", предадоха Пи Ей Мидия и ДПА.

Поп звездата трябваше да пее на стадион "Ернст Хапел" в австрийската столица в началото на август, но концертите бяха отменени, след като полицията съобщи, че е разкрила заговор на терористи.

"Това, че концертите ни във Виена бяха отменени, беше опустошително", заяви 34-годишната Суифт в публикация в "Инстаграм". "Причината за отмяната ме изпълни с ново чувство на страх и огромна вина, защото толкова много хора бяха планирали да дойдат на тези концерти.

"Но също така бях толкова благодарна на властите, защото благодарение на тях ние оплаквахме концерти, а не животи", допълни тя.

Празниците на изкуствата „Аполония“ в Созопол бяха официално открити тази вечер. 

В моето съзнание „Аполония“ е едно пътешествие, което със своята непреходност е осмислило творческия пламък на стотици творци. Сцените на „Аполония“ са давали поле за изява на много художници, артисти, режисьори, певци, които от своя страна са се отблагодарявали с най-доброто от своето творчество. 40-годишната история на фестивала е изпълнена с множество перипетии и наситена с много емоции. Дори бих казал драматизъм, каза кметът на община Созопол Тихомир Янакиев. „Магията на „Аполония“ е безспорна. Приносът на фестивала към културния живот на Созопол и към България също е безспорен. Симбиозата между „Аполония“ и града Созопол също е безспорна“, добави кметът на Созопол. 

„Не съм предполагал, че ще доживе

Липсва смелост за нещо по-авангардно. Липсва този образователен характер на изкуството, който е много важен, за да ни показва нови пътища, да ни пробужда, да ни кара да мислим и да виждаме възможности в света около нас.

Това каза в интервю артистът Мартиан Табаков, който представи във Варна своите музикални скулптури, за които получи специална награда от Съюза на българските художници.

Те бяха подредени в културния център „РеБонкърс“, където според автора има чудесна акустика за композициите, които импровизира върху специфичните инструменти.

Във Варна към неговия концерт се присъедини и професионалният музикант Валери Пашов. 

Мартиан Табаков случайно открива звуковите качества на своите метални произведения преди години при направата на арматура за човешка фигура от железа, които заварява. Това, което чува, му харесва и започва да разработва пластики специално. Тайната на произведенията е в резонаторните дървени кутии, които вибрират, обясни той и добави, че композициите, които изпълнява на тях, всеки път са различни, защото когато започне да свири импровизира.

Публиката изпълни до краен предел зала „България“ в четвъртък вечер, за откриването на новия сезон на Софийската филхармония.

С продължителни аплодисменти и викове „Браво“ изпратени солистите на вечерта – наскоро спечелилият наградата „Опус класик“ – Готие Капюсон, и световноизвестният цигулар и носител на „Грами“ – Аугустин Хаделих.

Двамата бяха извикани няколко пъти от публиката, за да се поклонят, не нямаше бис, след като представиха 25-минутния Концерт за цигулка, виолончело и оркестър в ла минор от Йоханес Брамс. Това беше втората част на вечерта с диригент маестро Найден Тодоров.

Събитието бе открито с увертюрата „Хебриди“ (или „Фингалова пещера”), с

Фотодокументална изложба „Призванието да бъдеш кмет“ ще бъде представена по повод 90 години от назначаването на инж. Иван Иванов за кмет на София.

Откриването е на 16 септември в Столичната библиотека, съобщават организаторите.

Експозицията е в партньорство с Държавна агенция „Архиви“ и представя различни аспекти от дейността на инж. Иванов като кмет, както и политиките му в сферата на културата, образованието, здравеопазването и градоустройството.

В изложбата са включени карикатурни ескизи от вестниците „Дневник“, „Заря“, „Утро“ и др. от 1938 г., които показват отзвука от присъединяването на околните села към София и сформирането на Столична голяма община, разказват от библиотеката.

По думите им интерес представляват автентичните документи от фонда на библиотеката на София - „Отчети и бю

Седмият по ред филм от поредицата "Пришелецът" - "Пришелецът: Ромул" застана начело на зрителския интерес, сочат обобщените данни от киносалоните у нас.

Развиващото се действие между това от филмите от 1979 и 1986, в което космически колонисти срещат враждебни същества, докато чистят изоставена космическа станция, са гледали вече 11 037 зрители и приходите са 160 822 лева.

На втора позиция след три седмици начело е "Дедпул & Върколака". Забърканият с много пиперлив хумор филм с Райън Рейнолдс и Хю Джакман в главните роли е гледан вече от 133 260 зрители и има 1 976 054 лева от билети.

Трето място заема драмата "Никога повече", създадена по бестселъра на Колийн Хувър. Представянето на домашното насилие по провокативен начин, през любовта, саможертвата и себепознаването с

Балерината Николета Мани завърши първия си сезон като звездата на балетната трупа на миланската опера "Ла Скала", предаде Асошиейтед прес.   

Театърът за първи път от почти 40 години даде статут "звезда" в балетната си трупа миналата есен. 

Николета Мани, която е на 32 години, се изненадва, когато разбира това. Сега, месеци по-късно, тя приключи първия си сезон като звездата на трупата с фаталната роля на Манон. Италианката беше аплодирана силно почти девет минути за представеното съчетание от техническа прецизност и разкрепостеност, отбелязва Асошиейтед прес.

"Тя е изумителна балерина. На върха на кариерата си. От "Онегин" насам всеки път, когато танцува, става все по-добра", каза Мануел Легри, ръководител на балетната трупа на "Ла Скала" и бивша главна звезда на Парижката опера, избран лично от легендарния танцьор Рудолф Нуреев.

"И при мен

Филмовият фестивал в Сан Себастиан започна в Испания в петък с нетърпеливо очакваната прожекция на феминисткия римейк на „Емануела“, режисиран от французойката Одре Диуан, съобщи АФП.

Общо 16 филма се състезават за „Златна раковина“ - главната награда на фестивала, който продължава до събота, 28 септември, в баския крайморски град, в присъствието на звезди като Кейт Бланшет, Джони Деп, Памела Андерсън, Изабел Юпер и Моника Белучи.

Сред филмите в конкурсната програма са „Когато идва есента“ на френския режисьор Франсоа Озон, The Last Showgirl на американската режисьорка Джия Копола, El lugar de la otra на чилийската режисьорка Майте Алберди и „Емануела“ на Одре Диуан.

Филмът, прожектиран в петък вечерта, е нова интерпретация на френската класика от 1974 г., режисирана от Жюст Жакен и с участието на Силвия Крис

Изложбата е представяна в България и в Прага и по думите му публиката силно се вълнува, защото скулптурите са интерактивни и всеки може да ги докосва и да извлича звуци от тях. Табаков смята, че тези инструменти си заслужава да продължават да се използват и в бъдещите му намерения е да запише в подходящо студио музика с тях, както и да сътвори нови, за които вече има подготвени скици. 

Rнтервю с Мартиан Табаков:

Кое се появи първо като увлечение у Вас - музиката или изобразителното изкуство?

- Всичко тръгна с изобразителното изкуство. Рисувам много от дете, правех и големи формати. Майка ми обърна внимание и ме поощри, въпреки че е музикант. Брат ми Юлиян Табаков е художник и сценограф, може би съм се повлиял от него. Учих художествена обработка на метал в приложната гимназия в София и там си поех по пътя. След това влязох скулптура в Националната художествена академия. 
Като малък пробвах да свиря на цигулка и виолончело, но безуспешно. На петнадесет години си взех класическа китара, посещавах уроци за месец, следвах таблатури, успях да навляза в музиката и да правя мои композиции. Така паралелно започнах да се занимавам с двете изкуства и те се преплетоха. После непрофесионално включих и кавал, сега свиря малко и на контрабас. Участвам в театрални постановки и като музикант. Това са независими проекти. Работя с режисьорката Валерия Вълчева, която има много проекти на неадаптирани локации. Правил съм сценография на два спектакъла, някъде дори съм актьор, а във всички участвам с музикални изпълнения на живо. 

Кой материал предпочитате в скулптурата? 

- Металът дава много възможности да се изработят различни неща. Аз не правя само музикални инсталации, а и други творби, където смесвам и шперплат, пластмаса, рисунки, отливки, галванизация. Лесно залитам по различни форми, опитвам нови неща. Керамиката за мен е много приятен материал, който дава конкретни резултати. 

Тези скулптури мислени ли са като музикални или „запяха“ случайно?

- Това са музикални обекти или по-скоро са звукоизвличащи, макар че могат на тях да се правят и композиции. Започнах с тях случайно. При направата на арматура за човешка фигура от железа, които заварявах, нещо звукна в скулптурата и аз му обърнах внимание. Посоката ми хареса, стана ми много интересно и започнах да ги разработвам специално. 

Проучвали ли сте този опит от други автори? 

- Гледам да си сверявам часовника. Има материал по темата, но тя не е много развита, а в България съвсем. По света има много автори на музикални скулптури, но често използват електроника, а аз искам всичко да е акустично, изцяло чрез свойствата на материалите. 

Какво очаквате от публиката, как реагира тя на тези обекти? Нейното въвличане в изложбата важно ли е за Вас?

- Моята изложба е била само в България и в Прага, но виждам, че публиката силно се вълнува, защото им разрешавам достъп до скулптурите. Те са интерактивни и може хората да пробват сами инструментите и това сякаш много им харесва. Някои са впечатлени от звука, други, че могат да се докоснат до изкуството. Въвличането на публиката не е било основното в този проект, по-скоро беше вълнуващо да ги откривам за себе си, но много ме радва когато хората намират пътя до тях. 

Правили ли сте записи на звуците, които извличате от тях?

- Да, правил съм опити, но нямам успехи още в тази посока, защото може би се изисква специално студио. Може би това е нещо предстоящо в работата ми, защото някои от тези инструменти си заслужава да продължават да се използват. Композициите с тях всеки път са различни, защото когато започна да „свиря“ влизам в импровизация. Това е един от вълнуващите моменти, че не можеш да се повториш, трябва да търсиш нов път понеже няма точно зададени структура, по която са направени, ясна закономерност на тонове. Напротив, те диктуват как трябва да се случат нещата, сами показват в каква посока ще тръгнат композициите.

Трудно ли намерихте звука, налагаше ли се много да преправяте? 

- Доста етапи имаше в този процес. Минал съм през различни неща. Да, понякога не звучаха, но в един момент аз вече знам как да достигна до оптималния акустичен ефект. Изграждам резонаторни кутии, които вибрират. Без тях металните конструкции не функционират по този начин. Просто е игра на пропорции, материали и търпение да се сглоби всичко. 

Какво планирате занапред, ще продължите ли с всички посоки, в които работите?

- Не знам с кое бих могъл да се разделя. Може би на този етап с театъра, защото наистина се събират много. През последната година съм реализирал много неща. Едно от тях е голямоформатна пластика в бизнес парка в София. Тепърва ми предстоят и други разработки с музикалната скулптура, където има много неща за откриване, имам дори готови макети. 

Пластиките в градската среда у нас не са много, доминират паметниците. Интересно ли Ви е да работите в тази посока?

- Това за мен е интересна тема, бих се занимавал. Наистина в градската среда в България присъстват или паметници, или декорации и рядко има нещо, което да я оживи по хубав естетически начин. Трудно е да се сложи пластика или инсталация, защото е свързано с общественото мнение, а политиците се страхуват, тъй като техните позиции зависят по някакъв начин от него. Хората слагат неща, които се харесват, защото липсва смелост да сложат нещо по-авангардно. 
Преди промените, през социализма е имало художествени комисии и някаква цедка за тези неща, а сега частни поръчители директно възлагат на дадени хора. Много често резултатите, които виждаме, не са задоволителни. Поставят се неща, които нямат характер и сякаш само запълват дадено пространство с цел да са приятни и да се харесат на хората. Липсва този образователен характер на изкуството, който е много важен да ни показва нови пътища, да ни пробужда и да ни кара да мислим и да виждаме възможности в света около нас. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Спектакълът „С България в сърцето“ ще бъде представен в залата на Драматичния театър „Драгомир Асенов“
Спектакълът „С България в сърцето“, с който отбора на България спечели сребърните медали на световния шампионат по сценични изкуства PERFORMER CUP 2024 в Италия, ще бъд ...
Драматичен театър "Апостол Карамитев" подготвя за децата забавни инициативи
Общинският драматичен театър "Апостол Карамитев" в Димитровград подготвя забавни инициативи за малките си зрители, съобщиха от пресслужбата на общинска администрация. Половин час ...
Отраженията на европейските художествени течения върху българското следосвобожденско изкуство
Кураторът Любен Домозетски подрежда изложба, посветена на отраженията на европейските художествени течения върху българското следосвобожденско изкуство. Експозицията е озаглавена ...
Боряна Венциславова в разговор с водата
Боряна Венциславова представя изложбата „В разговор с водата“. Експозицията ще бъде открита днес в столичната галерия Depoo и ще продължи до 25 октомври, съобщават орг ...
Картина на Лорънс Стивън Лоури ще бъде предложена за продажба на аукцион
Картина на британския художник Лорънс Стивън Лоури, изобразяваща улица в Мерипорт, графство Къмбрия, Великобритания, ще бъде предложена за продажба на аукцион през следващия месец, ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Как южнокорейската култура завладя света?
Филмите й печелят "Оскар", телевизионните й сериали и кей-поп звезди обикалят света, а един от нейните автори току-що спечели Нобелова награда за литература...Как Южна Корея се утв ...
Изложбата „Артистични антоними“ ще представи избрани творби на български художници от частна колекция в галерия „Жорж Папазов“
Изложбата „Артистични антоними“ ще представи избрани творби на български художници в Художествената галерия „Жорж Папазов“ в Ямбол на 15 октомври. Експозици ...
Графити фестивал "Пристанище на 60 корабни статуи" ще събере визуални артисти
Графити фестивал на тема "Пристанище на 60 корабни статуи" ще се състои в Русе от 15-и до 19-и октомври тази година. Това съобщиха организаторите от сдружение "Екоарт" в града.&nbs ...
Изложбата „Цветни спомени от музея“ представя творби от фонда за изкуство и култура „Ангел Симеонов“
Изложбата „Цветни спомени от музея“ представя в творби от фонда за изкуство и култура „Ангел Симеонов“. Вернисажът е на 15 октомври в музея-галерия „ ...
Светослав Лобошки: Обичам усмихнатите песни, каза композиторът
Има песни, които са със сериозна тема, със сериозно послание, но има и такива, които са за настроение, за концерт, да развеселиш публиката. Всяка песен си има своето предназначение ...
Тикер в 19:00 ч.
Филмите й печелят "Оскар", телевизионните й сериали и кей-поп звезди обикалят св ...
Начало Калейдоскоп
4341
Калейдоскоп

В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков

В градската среда в България рядко има пластики, които да я оживят по хубав естетически начин. Много често частни поръчители директно възлагат на дадени хора и резултатите, които виждаме, не са задоволителни.Поставят се неща, които нямат характер и сякаш само запълват дадено пространство с цел да са приятни и да се харесат на хората.

| 03 Септември 2024, 11:01 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков
В България липсва смелост да се поставят авангардни пластики, които естетизират градската среда и ни образоват, смята Мартиан Табаков
Снимка © БТА

В градската среда в България рядко има пластики, които да я оживят по хубав естетически начин. Много често частни поръчители директно възлагат на дадени хора и резултатите, които виждаме, не са задоволителни. Поставят се неща, които нямат характер и сякаш само запълват дадено пространство с цел да са приятни и да се харесат на хората.

Липсва смелост за нещо по-авангардно. Липсва този образователен характер на изкуството, който е много важен, за да ни показва нови пътища, да ни пробужда, да ни кара да мислим и да виждаме възможности в света около нас.

В Свищов днес започват празниците „Свищовски лозници“, които ще продължат до 29 септември. За поредна година Общината организира програма с концерти на различни изпълнители и музикални жанрове, както и традиционни конкурси и изложби. 

Тя днес ще започне в Градска библиотека „Проф. Иван Шишманов“ с откриване на изложба от снимки и статии на тема „Свищовски лозници – поглед във времето“. След това на тържествено заседание на Общински съвет – Свищов поетът Георги Драмбозов ще бъде удостоен с почетното звание „Почетен гражданин на Свищов“.

Тази вечер на централния площад „Алеко“ в града ще започне и първата концертна проява. На сцената ще излезе групата D2 с концерта 25 години музика с участието на Димитър Кърнев (китара), Александър Обретенов (бас китара), Васил Вутев (ударни) и Радостин Василев

Изложбата "Тихи книги" ще бъде открита в Художествена галерия – Добрич в четвъртък. Тя се осъществява със съдействието на Унгарския културен институт в София, съобщават от културния институт в Добрич.

Колекцията обхваща над 40 творби както оригинали, така и репродукции на илюстрации на Тюнде Андраш, Агнеш Бертоти, Борока Чиби, Естер Година, Александра Грела, Юли Яшди, Тибор Карпати, Юли Литкеи, Габриела Макулт, Мариан Мараи, Кристина Марош, Кинга Рофус, Бори Руткаи, Фани Шипош, Даниел Синваи, Атила Щарк. Посетителите ще могат да видят издавани по цял свят тихи книги на Егерската библиотека „Шандор Броди“, 18 дизайнерски неми книги на издателство „Чимота“, както и 3 легоинсталации. 

Изложбата подхожда към жанра от две посоки: представя тихите книги като книги и илюстрациите в тях като произведения на изобразителното изкуство. Подборът е на унгарските куратори Емеше Р

Фенове на хитовата поредица „Игра на тронове“, която приключи през 2019 г., могат да наддават за костюми, реквизити, декори и сувенири, предаде Асошиейтед прес.

Повече от 2000 предмета ще бъдат предложени на търг през октомври от аукционната къща „Херитейдж Окшънс“ (Heritage Auctions).

Началните цени  за емблематичните предмети варират от 500 до 20 000 щатски долара. Сред тях са доспехите и мечът на сър Джайм Ланистър, както и дребни реквизити като зъбни протези, използвани от белите бродници. 

Сред другите забележителни предмети са наметалата, палтата и кожените ансамбли на Денерис Таргариен, носени от Емилия Кларк, мечът Longclaw на Джон Сноу, изигран от Кит Харингтън, и брошката Hand of the Queen, носена от Питър Динклидж в ролята на Тирион Ланистър.

Очакват се дори предмети, които не са имали много екранно време, ка

Тейлър Суифт заяви, че предполагаемият терористичен заговор, довел до отмяната на три концерта от турнето във Виена, я е изпълнил с "чувство на страх", предадоха Пи Ей Мидия и ДПА.

Поп звездата трябваше да пее на стадион "Ернст Хапел" в австрийската столица в началото на август, но концертите бяха отменени, след като полицията съобщи, че е разкрила заговор на терористи.

"Това, че концертите ни във Виена бяха отменени, беше опустошително", заяви 34-годишната Суифт в публикация в "Инстаграм". "Причината за отмяната ме изпълни с ново чувство на страх и огромна вина, защото толкова много хора бяха планирали да дойдат на тези концерти.

"Но също така бях толкова благодарна на властите, защото благодарение на тях ние оплаквахме концерти, а не животи", допълни тя.

Празниците на изкуствата „Аполония“ в Созопол бяха официално открити тази вечер. 

В моето съзнание „Аполония“ е едно пътешествие, което със своята непреходност е осмислило творческия пламък на стотици творци. Сцените на „Аполония“ са давали поле за изява на много художници, артисти, режисьори, певци, които от своя страна са се отблагодарявали с най-доброто от своето творчество. 40-годишната история на фестивала е изпълнена с множество перипетии и наситена с много емоции. Дори бих казал драматизъм, каза кметът на община Созопол Тихомир Янакиев. „Магията на „Аполония“ е безспорна. Приносът на фестивала към културния живот на Созопол и към България също е безспорен. Симбиозата между „Аполония“ и града Созопол също е безспорна“, добави кметът на Созопол. 

„Не съм предполагал, че ще доживе

Това каза в интервю артистът Мартиан Табаков, който представи във Варна своите музикални скулптури, за които получи специална награда от Съюза на българските художници.

Те бяха подредени в културния център „РеБонкърс“, където според автора има чудесна акустика за композициите, които импровизира върху специфичните инструменти.

Публиката изпълни до краен предел зала „България“ в четвъртък вечер, за откриването на новия сезон на Софийската филхармония.

С продължителни аплодисменти и викове „Браво“ изпратени солистите на вечерта – наскоро спечелилият наградата „Опус класик“ – Готие Капюсон, и световноизвестният цигулар и носител на „Грами“ – Аугустин Хаделих.

Двамата бяха извикани няколко пъти от публиката, за да се поклонят, не нямаше бис, след като представиха 25-минутния Концерт за цигулка, виолончело и оркестър в ла минор от Йоханес Брамс. Това беше втората част на вечерта с диригент маестро Найден Тодоров.

Събитието бе открито с увертюрата „Хебриди“ (или „Фингалова пещера”), с

Фотодокументална изложба „Призванието да бъдеш кмет“ ще бъде представена по повод 90 години от назначаването на инж. Иван Иванов за кмет на София.

Откриването е на 16 септември в Столичната библиотека, съобщават организаторите.

Експозицията е в партньорство с Държавна агенция „Архиви“ и представя различни аспекти от дейността на инж. Иванов като кмет, както и политиките му в сферата на културата, образованието, здравеопазването и градоустройството.

В изложбата са включени карикатурни ескизи от вестниците „Дневник“, „Заря“, „Утро“ и др. от 1938 г., които показват отзвука от присъединяването на околните села към София и сформирането на Столична голяма община, разказват от библиотеката.

По думите им интерес представляват автентичните документи от фонда на библиотеката на София - „Отчети и бю

Седмият по ред филм от поредицата "Пришелецът" - "Пришелецът: Ромул" застана начело на зрителския интерес, сочат обобщените данни от киносалоните у нас.

Развиващото се действие между това от филмите от 1979 и 1986, в което космически колонисти срещат враждебни същества, докато чистят изоставена космическа станция, са гледали вече 11 037 зрители и приходите са 160 822 лева.

На втора позиция след три седмици начело е "Дедпул & Върколака". Забърканият с много пиперлив хумор филм с Райън Рейнолдс и Хю Джакман в главните роли е гледан вече от 133 260 зрители и има 1 976 054 лева от билети.

Трето място заема драмата "Никога повече", създадена по бестселъра на Колийн Хувър. Представянето на домашното насилие по провокативен начин, през любовта, саможертвата и себепознаването с

Балерината Николета Мани завърши първия си сезон като звездата на балетната трупа на миланската опера "Ла Скала", предаде Асошиейтед прес.   

Театърът за първи път от почти 40 години даде статут "звезда" в балетната си трупа миналата есен. 

Николета Мани, която е на 32 години, се изненадва, когато разбира това. Сега, месеци по-късно, тя приключи първия си сезон като звездата на трупата с фаталната роля на Манон. Италианката беше аплодирана силно почти девет минути за представеното съчетание от техническа прецизност и разкрепостеност, отбелязва Асошиейтед прес.

"Тя е изумителна балерина. На върха на кариерата си. От "Онегин" насам всеки път, когато танцува, става все по-добра", каза Мануел Легри, ръководител на балетната трупа на "Ла Скала" и бивша главна звезда на Парижката опера, избран лично от легендарния танцьор Рудолф Нуреев.

"И при мен

Филмовият фестивал в Сан Себастиан започна в Испания в петък с нетърпеливо очакваната прожекция на феминисткия римейк на „Емануела“, режисиран от французойката Одре Диуан, съобщи АФП.

Общо 16 филма се състезават за „Златна раковина“ - главната награда на фестивала, който продължава до събота, 28 септември, в баския крайморски град, в присъствието на звезди като Кейт Бланшет, Джони Деп, Памела Андерсън, Изабел Юпер и Моника Белучи.

Сред филмите в конкурсната програма са „Когато идва есента“ на френския режисьор Франсоа Озон, The Last Showgirl на американската режисьорка Джия Копола, El lugar de la otra на чилийската режисьорка Майте Алберди и „Емануела“ на Одре Диуан.

Филмът, прожектиран в петък вечерта, е нова интерпретация на френската класика от 1974 г., режисирана от Жюст Жакен и с участието на Силвия Крис

Във Варна към неговия концерт се присъедини и професионалният музикант Валери Пашов. 

Мартиан Табаков случайно открива звуковите качества на своите метални произведения преди години при направата на арматура за човешка фигура от железа, които заварява. Това, което чува, му харесва и започва да разработва пластики специално. Тайната на произведенията е в резонаторните дървени кутии, които вибрират, обясни той и добави, че композициите, които изпълнява на тях, всеки път са различни, защото когато започне да свири импровизира.

Изложбата е представяна в България и в Прага и по думите му публиката силно се вълнува, защото скулптурите са интерактивни и всеки може да ги докосва и да извлича звуци от тях. Табаков смята, че тези инструменти си заслужава да продължават да се използват и в бъдещите му намерения е да запише в подходящо студио музика с тях, както и да сътвори нови, за които вече има подготвени скици. 

Rнтервю с Мартиан Табаков:

Кое се появи първо като увлечение у Вас - музиката или изобразителното изкуство?

- Всичко тръгна с изобразителното изкуство. Рисувам много от дете, правех и големи формати. Майка ми обърна внимание и ме поощри, въпреки че е музикант. Брат ми Юлиян Табаков е художник и сценограф, може би съм се повлиял от него. Учих художествена обработка на метал в приложната гимназия в София и там си поех по пътя. След това влязох скулптура в Националната художествена академия. 
Като малък пробвах да свиря на цигулка и виолончело, но безуспешно. На петнадесет години си взех класическа китара, посещавах уроци за месец, следвах таблатури, успях да навляза в музиката и да правя мои композиции. Така паралелно започнах да се занимавам с двете изкуства и те се преплетоха. После непрофесионално включих и кавал, сега свиря малко и на контрабас. Участвам в театрални постановки и като музикант. Това са независими проекти. Работя с режисьорката Валерия Вълчева, която има много проекти на неадаптирани локации. Правил съм сценография на два спектакъла, някъде дори съм актьор, а във всички участвам с музикални изпълнения на живо. 

Кой материал предпочитате в скулптурата? 

- Металът дава много възможности да се изработят различни неща. Аз не правя само музикални инсталации, а и други творби, където смесвам и шперплат, пластмаса, рисунки, отливки, галванизация. Лесно залитам по различни форми, опитвам нови неща. Керамиката за мен е много приятен материал, който дава конкретни резултати. 

Тези скулптури мислени ли са като музикални или „запяха“ случайно?

- Това са музикални обекти или по-скоро са звукоизвличащи, макар че могат на тях да се правят и композиции. Започнах с тях случайно. При направата на арматура за човешка фигура от железа, които заварявах, нещо звукна в скулптурата и аз му обърнах внимание. Посоката ми хареса, стана ми много интересно и започнах да ги разработвам специално. 

Проучвали ли сте този опит от други автори? 

- Гледам да си сверявам часовника. Има материал по темата, но тя не е много развита, а в България съвсем. По света има много автори на музикални скулптури, но често използват електроника, а аз искам всичко да е акустично, изцяло чрез свойствата на материалите. 

Какво очаквате от публиката, как реагира тя на тези обекти? Нейното въвличане в изложбата важно ли е за Вас?

- Моята изложба е била само в България и в Прага, но виждам, че публиката силно се вълнува, защото им разрешавам достъп до скулптурите. Те са интерактивни и може хората да пробват сами инструментите и това сякаш много им харесва. Някои са впечатлени от звука, други, че могат да се докоснат до изкуството. Въвличането на публиката не е било основното в този проект, по-скоро беше вълнуващо да ги откривам за себе си, но много ме радва когато хората намират пътя до тях. 

Правили ли сте записи на звуците, които извличате от тях?

- Да, правил съм опити, но нямам успехи още в тази посока, защото може би се изисква специално студио. Може би това е нещо предстоящо в работата ми, защото някои от тези инструменти си заслужава да продължават да се използват. Композициите с тях всеки път са различни, защото когато започна да „свиря“ влизам в импровизация. Това е един от вълнуващите моменти, че не можеш да се повториш, трябва да търсиш нов път понеже няма точно зададени структура, по която са направени, ясна закономерност на тонове. Напротив, те диктуват как трябва да се случат нещата, сами показват в каква посока ще тръгнат композициите.

Трудно ли намерихте звука, налагаше ли се много да преправяте? 

- Доста етапи имаше в този процес. Минал съм през различни неща. Да, понякога не звучаха, но в един момент аз вече знам как да достигна до оптималния акустичен ефект. Изграждам резонаторни кутии, които вибрират. Без тях металните конструкции не функционират по този начин. Просто е игра на пропорции, материали и търпение да се сглоби всичко. 

Какво планирате занапред, ще продължите ли с всички посоки, в които работите?

- Не знам с кое бих могъл да се разделя. Може би на този етап с театъра, защото наистина се събират много. През последната година съм реализирал много неща. Едно от тях е голямоформатна пластика в бизнес парка в София. Тепърва ми предстоят и други разработки с музикалната скулптура, където има много неща за откриване, имам дори готови макети. 

Пластиките в градската среда у нас не са много, доминират паметниците. Интересно ли Ви е да работите в тази посока?

- Това за мен е интересна тема, бих се занимавал. Наистина в градската среда в България присъстват или паметници, или декорации и рядко има нещо, което да я оживи по хубав естетически начин. Трудно е да се сложи пластика или инсталация, защото е свързано с общественото мнение, а политиците се страхуват, тъй като техните позиции зависят по някакъв начин от него. Хората слагат неща, които се харесват, защото липсва смелост да сложат нещо по-авангардно. 
Преди промените, през социализма е имало художествени комисии и някаква цедка за тези неща, а сега частни поръчители директно възлагат на дадени хора. Много често резултатите, които виждаме, не са задоволителни. Поставят се неща, които нямат характер и сякаш само запълват дадено пространство с цел да са приятни и да се харесат на хората. Липсва този образователен характер на изкуството, който е много важен да ни показва нови пътища, да ни пробужда и да ни кара да мислим и да виждаме възможности в света около нас. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Спектакълът „С България в сърцето“ ще бъде представен в залата на Драматичния театър „Драгомир Асенов“
Драматичен театър "Апостол Карамитев" подготвя за децата забавни инициативи
Отраженията на европейските художествени течения върху българското следосвобожденско изкуство
Боряна Венциславова в разговор с водата
Картина на Лорънс Стивън Лоури ще бъде предложена за продажба на аукцион
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
Как южнокорейската култура завладя света?
Под прожектора
Изложбата „Артистични антоними“ ще представи избрани творби на български художници от частна колекция в галерия „Жорж Папазов“
Цветни аспекти
Графити фестивал "Пристанище на 60 корабни статуи" ще събере визуални артисти
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.