NRD Начало
Петък, 22 Ноември 2024
Начало Авансцена Биография: Проф. Боян Дановски
4557
Авансцена

Биография: Проф. Боян Дановски

Боян Дановски търси винаги изненадите, една от любимите му думи е обрат. Ако един спектакъл ти стане ясен още в първите десет минути, можеш като зрител вече да си вървиш, няма нужда да изчакваш края. Ако една фигура на сцената, една човешка биография изглежда прекалено гладка и логична – значи нещо в нея е пропуснато. В центъра на всяка негова постановка са актьорите

| 19 Август 2024, 12:35 ч.
Биография: Проф. Боян Дановски
Биография: Проф. Боян Дановски
Снимка © БТА

Боян Дановски търси винаги изненадите, една от любимите му думи е обрат.

Видинският симфоничен оркестър, който тази година отбелязва своята 75-годишнина, и диригентът Петър Димитров, представят софийската премиера на концерта „Музика за вас“. Събитието е на 26 октомври в „Театро отсам канала“, съобщават организаторите.

Солисти са певицата Християна Лоизу, позната от участията си в няколко телевизионни формата, сопраното Валентина Корчакова, младата цигуларка Киара Николова, лауреат на български и международни конкурси, тенорите Марио Николов и Андрея Мирчев, и специалният им гост от Виена – тенорът Едуард Бабадост.

Ще звучат популярни арии от опери, оперети и популярни песни от нашето съвремие, изпълнявани от световни звезди, като Марио Ланца, Лучано Павароти,

Чешкият център в София и Българският културен институт в Прага отбелязват заедно 75 години от създаването си с изложба с плакати „Значимите български чехи“. Експозицията ще бъде открита на 22 октомври в Чешкия център в София, съобщават организаторите.

Екипът отбелязва, че гост на събитието в Чешкия център ще бъде дамски хор „Морфова – Прокопова“ с диригент Илия Граматиков и участието на Зорница Гетова – пиано. В програмата ще прозвучат произведения от чешки и български композитори. В тържествената вечер посланикът на Чешката република в България Мирослав Томан ще връчи наградата Artis Bohemiae Amicis на доц. д-р Ани Бурова, с която Министърът на културата на Чешката република, ежегодно от 2000 година, оценява личности, които съзнателно са допринесли или допринасят за популяризирането на доброто име на чешката култура в Чехия и в чужбина.

Младата българска джаз формация Postcard ще гостува на Сцена „Арт лято“ във Велико Търново на 24 август, съобщиха организаторите на събитието.

На концерта музикантите Ралица Тонева (алт саксофон, флейта), Неделчо Нинов (тенор тромбон), Вилизар Гичев (китара), Теодор Тошков (барабани) и Христо Минчев (контрабас) ще представят дебютния си авторски албум Stories. Той включва пиеси на всеки от основния състав на групата. Композициите носят почерка на авторите си, отразяват техните интереси, търсения, но същевременно се усеща и симбиозата, създадена от споделеното музициране, при което те експериментират и разработват заедно идеите.

Вдъхновенията и влиянията в пиесите на Postcard са широкообхватни – от бигбендовата музика от 20-те години на XX век, през бибоп и фрий джаз до съвременен джаз. Заглавието на дебютния албум Stories отразява от една ст

Проф. Атанас Тотляков, куратор на изложбата „Метарезерви – вариации на метамодерни теми", заяви , че концепцията за експозицията не е нова, а от 2023 г.

Той отбеляза, че участниците искат периодът от 20 години между последното проведено международно биенале на съвременното изкуство в Шумен и проектът „Метарезерви" да бъде акумулиран и събран като резерв към всичко това, което съвременното изкуство може да постави на днешния ден.

„Изключително смесени са формите на произведенията, няма ограничение за тях. Включени са както постмодерни обекти и инсталации, документирани пърформанси, така и модерни средства на живописта, рисунката и начините, по които те могат да бъдат смесени в едно ново начало, което всъщност наричаме метамодернизъм", добави проф. Тотляков.

Той отбеляза, че в изложбата участват преподаватели и студенти от Великотърновския

Художникът Юлиян Табаков ще представи в Русе изложба на рисунки и изображения на обекти, които са част от проекта "Виждам те".

Експозицията ще бъде открита официално утре вечер в Художествената галерия в крайдунавския град, съобщи директорът на културната институция Елена Великова. 

Табаков, който работи в областта на визуалните и сценичните изкуства, киното и илюстрацията, ще представи около 30 творби. 

"В Русе представям две серии, които са част от проекта "Виждам те". Едната е от рисунки на животни, а другата са изображения на обекти от серията "Небесното войнство". Ще има и няколко илюстрации", каза Табаков. 

По думите му проектът е разностилен и е обърнат към всякаква публика - от деца до възрастни хора. "Идеята е опознаване на света около нас, за да можем да го обикнем по някакъв начин и да се грижим за него", каза още Табаков. 

Ако един спектакъл ти стане ясен още в първите десет минути, можеш като зрител вече да си вървиш, няма нужда да изчакваш края. Ако една фигура на сцената, една човешка биография изглежда прекалено гладка и логична – значи нещо в нея е пропуснато. В центъра на всяка негова постановка са актьорите.

Това казва режисьорът Владимир Дановски за своя баща Боян Дановски.

„В работата си с актьорите беше безкомпромисен, понякога дори жесток. Целта му беше да ги доведе до максимален резултат, да ги накара да надминат себе си. Не приемаше хора, които се задоволяваха с първия резултат, с най-лесното, които разчитаха само на данните си. Не можеше да се примири с това, че българските актьори, по-талантливи от много други, често играят под възможностите си и спират рано в развитието си“, казва още Владимир Дановски.

Боян Дановски обичал да казва на своите студенти: „Мисли сложно, играй просто“. Халтурата според него е най-големият враг на актьора. Изпада в ярост, когато някой от студентите му си позволява да отсъства безпричинно, не понася закъсненията и неточността. Отнася се към най-малкото начинание сериозно и премислено. И в създаването на театъра, и в изграждането на представлението, по време на репетициите или по време на обучението на бъдещите актьори и режисьори. В Академията той е възпитал поколения от актьори и режисьори, като за повечето от тях остава търсен съветник до живот. 

КЛЮЧОВА ФИГУРА НА БЪЛГАРСКИЯ ТЕАТЪР

Ректорът на Националната художествена академия проф. Георги Янков подрежда юбилейна изложба. Експозицията е озаглавена „Нео Ренесанс“ и ще бъде представена в галерия „Райко Алексиев“ на Съюза на българските художници (СБХ) от 8 до 29 ноември, съобщават организаторите.

Куратор на изложбата е Десислава Зафирова. 

Георги Янков е роден на 1 януари 1964 в София. Завършил е Средно художествено училище по приложни изкуства – София, а след това - и Националната художествена академия. Професор е в катедра „Плакат и визуална комуникация“, дисциплини: плакат; екранна графика. Председател е на New vision international group и член на упавителния съвет на секция „Графичен дизайн“ в СБХ. Автор е на няколко самостоятелни изложби. 

/ВСР

Микрофестивалът „Инфундибулум“ започва на 12 октомври в подлеза на автогарата в Габрово, съобщават организаторите. 

Това е вторият микрофест на платформата Capturing Creativity на габровката Росина Пенчева. Тази година микрофестивалът носи името "Инфундибулум" и преобразява нетипичното за събития градско пространство с триизмерна артинсталация, читалня за фантастика, концерти и диджей сет.

Цялата програма е с вход свободен, посочват организаторите. 

„В основата на настоящото издание на микрофестивала е идеята на габровската художничка Невена Екимова да сътвори за подлеза инсталация от метал, вдъхновена от теориите за гънките във време-пространството. Невена е създателка и на Огледалната и Детската зала в Музея на хумора и сатирата, а зад гърба си вече има редица международни изложби. Тя е и кръстница на тазгодишното събитие – и

Фотоизложбата "Украински носии и традиции" гостува на Етнографския музей в Бургас от 26 октомври до 9 ноември. Събитието се организира в рамките на сътрудничеството между Посолството на Украйна, Държавен културен институт при Министерството на външните работи на Република България и Почетното консулство на Украйна в Бургас, съобщават от Регионалния исторически музей в морския град.

Изложбата с фотографии на Дмитро Перетрутов е част от благотворителния проект „Искрени“ на Център „Домосфера“ в Киев. Тя е съставена от общо 12 табла, както и експонати и оригинални предмети, представящи традициите на страната, събрани и предоставени от Посолството на Украйна в България.

Авторите на идеята са Ярослава Гресь и Олександр Тодорчук, чиято цел е с проекта да се популяризират традиционните украински народни носии, които са съставна част от украинското култу

Ървин Уелш е отменил посещението си в София поради непредвидени семейни обстоятелства, научи от екипа на кино-литературния фестивал „Синелибри“. 

Двадесет години след първото си идване у нас шотландският писател трябваше да гостува отново, за да представи и новото издание на „Трейнспотинг“ и документален филм за него („Избери Ървин“), режисиран от Иън Джефрис.

Десетото издание на „Синелибри“ продължава с ново италианско кино и спомен за Ромен Гари.

Между 21 и 24 октомври, в сътрудничество с посолството на Франция и Френския институт, в София  ще се състои поредица от дискусии и филми „Спомен за Гари“ като част от честванията на 145-ата годишнина от установяването на дипломатически отношения между Франция и България. На 21 окт

Двучасов концерт изнесоха Стефан Вълдобрев и „Обичайните заподозрени“ тази вечер в амфитеатър „Аполония“ в Созопол. Събитието бе част от програмата на 40-ите празници на изкуствата „Аполония“.

Стефан Вълдобрев, Стоян Янкулов, Веселин Веселинов, Иван Лечев и Мирослав Иванов вдигнаха публиката на крака още с първите си изпълнения. 

В началото на концерта Стефан Вълдобрев обяви пред публиката, че събитието ще протече в две части. В първата ще изпълнят девет песни от новия си албум  „!Удивителни въпросителни?“, а във втората - някои от любимите песни на феновете си. 

„Знам, че повечето от вас предпочитат да чуят „По-полека“ 12 пъти тази вечер, но дайте шанс на новите песни”, призова Вълдобрев. 

В първата част прозвучаха песните „Въпроси“, „Черно-бял

Боян Дановски е ключова фигура на българския театър през ХХ век. Неговите постановки, преди всичко тези между 1945 и 1965 година, остават като образци на режисьорско изграждане, образно мислене, гражданска позиция и работа с актьорите. Той налага режисьора не само като интерпретатор на текстове или като организатор, а като режисьор - автор на спектакъла, новатор, откривател или създател на нови светове. В това отношение той е последовател на водещите личности в европейския театър – Станиславски, Майерхолд, Райнхард, Пискатор, Брехт – преносител и внедрител на т. нар. Голяма театрална реформа на ХХ век, споделя за баща си режисьорът Владимир Дановски през 2006 г.  в интервю за в. „Култура“.

Боян Дановски е роден на 19 август 1899 г. в Русе. Рожденото му име е Буко Данон. Син е на дърводелеца от еврейски произход Данон. Родителите му го наричат Буко – Буко Данон. По-късно променя името си на Боян Иванов Дановски. От 1907 г. живее в София, където завършва гимназия.  За първия импулс към театъра той разказва спомен от детството си в началото на автобиографичната си книга „От двете страни на завесата“, излязла през 1969 г.: „... Едно следобедно представление на Мадам Сан Жен. Аз още не бях навършил единадесет години. Получих от къщи пари за театър. Представлението не можах да гледам, защото зрителите на втория балкон стърчаха прави и пред мене се издигаше стена от гърбове, все на възрастни великани. По едно време един от великаните се обърна и ме вдигна на ръце. Тогава видях актьорите, декора... осветения кръг на чудесата“. 

СБЛИЖАВА СЕ С ЛИТЕРАТУРНИТЕ КРЪГОВЕ

През 1918 г. Боян Дановски започва да учи инженерство и музика в Милано. Тук публикува първите си стихове, разкази и литературни и театрални статии, в които проличават модернистичните му схващания за изкуството. През 1921 г. прекъсва следването си поради липса на средства и се завръща в България. Сближава се с литературните кръгове около Гео Милев, Людмил Стоянов, Николай Хрелков, Христо Ясенов и става редовен сътрудник на списание „Везни“, където печата собствени творби и преводи от италиански. Първата  му творба, публикувана във „Везни“, е стихотворението „Нощ“ през 1921 г. Сътрудничи и на списанията „Хиперион“, „Златорог“, „Български артист“, „Български театър“, „Септември“, „Театър“, на вестниците „Литературни новини“, „Литературен глас“, „Отечествен фронт“, „Литературен фронт“ с поетически и драматични текстове, есета и статии за модерното изкуство и театъра, с критически отзиви и рецензии.

През 1922 г. издава в библиотека „Везни“ модернистичната поема Quasi una fantasia с оригинални илюстрации на Гео Милев. Публикува статии и очерци за футуризма. Утвърждава в българската литература жанра на драматическото видение. От 1922 до 1928 г. публикува в „Хиперион“ осем свои драматически видения, богати със символични персонажи. Заедно с тях печата във „Везни“ и поредица от критико-есеистични статии за новата драма. Интересът му е насочен към театър-студия с преобладаващи психологически ефекти в модернистичен стил. С убеждението, че изкуството е многообразно, Боян Дановски прави опити да включи в програмите на театрите „видения“ и „мистерии“. Силно повлиян от италианската поезия и драматургия, той овладява стила и похватите на модернистите, убеден, че модернизмът  доказва неизчерпаемите възможности на изкуството. През 1923 г. е отпечатано неговото драматично видение „Сърце от ален порцелан“, последвано от триптиха „Освобождение“, написан под влияние на Ницше. В драматичното му видение „Самодива“ се обръща и към фолклора. През 1924 г. се появява драмата му „Йоан Владимир“, написана в стихове и публикувана през 1925 г. в сп. Хиперион“. През 1928 г. излиза стихосбирката му „Гусларски песни“, която включва творби с модерна обработка на фолклорно-митологични мотиви и образи, а през 1929 г. - книгата му „Драматически видения“.

Става член на ВМРО и през 1925-1928 г. участва в редица нелегални мисии на организацията в Албания. Плод на тези негови мисии е книгата му „Писма от Албания“.

ЗАПОЗНАВА СЕ С БРЕХТ

През 1928-1931 година Боян Дановски е драматург на Плевенския театър, където поставя постановките „Процесът на Мери Дюгън“ на Баярд  Вейлер и „Унижените и оскърбените“ на Достоевски. Желанието му да получи солидна режисьорска подготовка го отвежда в Германия, където през 1930-1932 година учи театрална режисура в Берлин и Дармщат. Става асистент-режисьор на Густав Хартунг в Дармщатския драматичен театър, запознава се с Бертолт Брехт и присъства на негови репетиции. През 1932 г. се завръща в България и, заедно с Борис Михайлов, основава и ръководи самодейните работнически театри „Трибуна“ и „Народна сцена“ в София (1932-1933). Там поставя постановките „Метал“ на Й. Бехер и „Майка“ на Максим Горки, както и спектакли, намесващи се директно в политическата реалност. Следват реакции от страна на властта – забрани, стигащи до затваряне на театри.

През 1934 г. прекарва няколко месеца в Москва, където се запознава с руската режисьорска школа на Станиславски, Майерхолд и Таиров.  Завърнал се в България, поставя редица пиеси в Русенския и Бургаския театър. През 1935-1938  г. той поставя на сцената на Народния театър „Иван Вазов“ пиесите „Кредитори“ от Балзак, „Млада гвардия“ на Ал. Фадеев, „Брониран влак“ на Иванов, „Щастие“ на Орлин Василев. През 1936 г. неговата постановка на „Както ви харесва“ на Шекспир е оценена от театралната критика като жизнерадостно, остроумно и дълбоко хуманистично представление. През 1938 г. той поставя на сцената на Народния театър комедията на Шеридан „Училище за сплетни“, а на сцената на Народния театър за младежта – най-артистичната си постановка „На лъжата кратката са… дълги“ от Едуардо де Филипо.

Успоредно с интензивната си режисьорска дейност, Боян Дановски публикува редица теоретични статии по въпросите на режисурата, актьорското майсторство и драматургията на Шекспир, издава книгите „Ръководство за  любителски театри“ (1939) и „Театър“ (1945).

НОВАТОРСТВО И СМЕЛОСТ В ТЕАТЪРА

Режисьор в Русенския театър (1935–1936). Основава и ръководи театър „Студия“ (1936–1937), където преподава системата на Станиславски.  Работи като главен режисьор на Радиотеатъра (1944–1945), на Народната опера (1946–1947) и на Народния театър „Иван Вазов“ (1946–1951).

Неговото име е свързано с новаторство и смелост в театъра. При изграждането на Държавния сатиричен театър „Алеко Константинов“ Боян Дановски развива и въплъщава на дело театралните си принципи. Той е директор и режисьор на Държавния сатиричен театър от 1958 до 1965 година.  Първата му постановка там е „Ах, тези привидения“ от Едуардо де Филипо, поставена през 1957 г. Последната, поставена през 1964 г. съвместно с Гриша Островски и Методи Андонов, е „Червен смях“ по материали от Георги Кирков, Христо Смирненски, Гео Милев, Александър Жендов, Крум Кюлявков, Георги Караславов, Орлин Василев. Като режисьор и главен художествен ръководител на Държавния сатиричен театър създава най-зрелите си режисьорски постановки, решени със замах, фантазия и политическа настъпателност. Тук той се изявява и като комедиограф. В съавторство с Петър Славински, написва, а като режисьор поставя комедията „Тайни“ (1960). Впечатляващи са неговите постановки на „Дървеница“ от Владимир Маяковски, в която ролята на главния герой изпълнява Георги Калоянчев, и „Удържимият възход на Артуро Хи“ от Бертолт Брехт.

Последната среща на Боян Дановски с драматургията на Бертолт Брехт и негова последна изява на професионалната театрална сцена е постановката на „Господин Пунтила и неговият слуга Мати“ в Драматичен театър „Сълза и смях“.

Той владее отлично немски, френски, английски, руски, италиански и албански.  Превежда произведения на класически и съвременни автори.

РЕЗУЛТАТЪТ В ИЗКУСТВОТО ИДВА С РАБОТАТА

Образец на трудолюбие, Боян Дановски често казвал: „Апетитът идва с яденето, резултатът в изкуството – с работата“. Отдаден изцяло на работата си, кабинетът му светел дълго след полунощ. Умеел търпеливо да слуша учениците и приятелите си и след това да дава ясен, точен и лаконичен отговор на зададените въпроси. Прекрасно владеел сценичното пространство, сам стигал до образното и пространствено решение на своите спектакли. Още неосъществил докрай някой свой замисъл, в главата му се ражда нещо ново и той е готов да започне отново. С часове можел да говори какво бреме за българския театър е ограниченият, неинтелигентен актьор. „Такива могат да погубят театъра“, често казвал Боян Дановски. В своите спектакли той винаги търси движението, динамиката, експресивността. Писателят Йордан Йовков, го определя като най-поетичния между режисьорите на 30-те години на 20-и век. Той умее  и най-неразбраното и най-забърканото да го внуши ясно и просто. 

Режисьор и театрал, оставил десетки театрални статии и студии, в които анализира богатия си опит и наблюдения върху театралното изкуство, Боян Дановски притежава необикновена педагогическа дарба. От 1951 г. той е професор по актьорско майсторство и режисура във Висшето театрално училище (днес Национална академия за филмово и театрално изкуство „Кръстьо Сарафов“) и ректор през 1953-1954 година. От студентите си изисква труд. Твърди, че в изкуството колкото дадеш, толкова ще получиш. Когато преподава по време на неговите два академични часа, винаги без почивка, той напълва пепелника с фасове, а в същото време не позволява да се пуши. Не признава младостта за смекчаващо обстоятелство. Според него един човек, който се е нагърбил да създава изкуство, трябва много да знае и може. 

Боян Дановски е режисьор и на първия цветен български филм – „Точка първа“ (1956). 

В десетте години след Държавния сатиричен театър Боян Дановски написва последната си книга и прави няколко постановки като гост. Две от тях са извън България. Едната „Когато розите танцуват“ на Валери Петров в Националния театър на Скопие и френската пиеса Zoo („Зоопарк“) в „Дойчес театър“ в Берлин. В последните години, преди да почине, не поставя, но остава почти докрая във ВИТИЗ. Веднъж казва с ирония на сина си Владимир: „По-рано все се намираше някой за нещо да ме заяде, откакто не правя почти нищо, съм се превърнал в нещо като паметник – само ме хвалят".

Проф. Боян Дановски умира в София на 9 март 1976 г. Той е удостоен със званието „Народен артист“ през 1959 г., лауреат на Димитровска награда (май 1950, юни 1962). Носител на орден „Народна република България" (първа степен, декември 1959), на орден „Георги Димитров" (12 август 1969). От 1976 г. Драматичният театър в Перник носи неговото име. 

 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Фестивалът на оперното и балетно изкуство (ФОБИ) в Стара Загора дава посока в лабиринта от музикални събития, каза директорът на Държавната опера в града Огнян Драганов при открива ...
Лейди Гага, „Грийн дей“, Пост Малоун ще бъдат хедлайнери на фестивала „Коачела“ през 2025 г.
Лейди Гага, рок групата „Грийн дей“ и американският рапър Пост Малоун ще бъдат хедлайнери на музикалния фестивал „Коачела“ през април 2025 г., предаде АФП. ...
Екипът на Националния военноисторически музей гостува в Художествената галерия в Казанлък
Екипът на Националния военноисторически музей гостува в Художествената галерия в Казанлък на 23 ноември. Това съобщават от галерията в официалната си фейсбук страница. Събитието е ...
Спектакълът „С гръб към залеза“ гостува на Драматично - куклен театър "Константин Величков"
Спектакълът „С гръб към залеза“ гостува на Драматично - куклен театър "Константин Величков" на 11 декември, съобщиха от културната институция. В него участват актьорит ...
Стефан Илчев ще представи пред публика две свои нови песни
Изпълнителят Стефан Илчев ще представи пред публика две свои нови песни. Това ще се случи по време на неговия концерт на 2 декември в Културен дом НХК в Бургас, съобщи Стефан Илче ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Художникът Красимира Друмева представя свои творби в ретроспективна изложба
Художникът, графичен дизайнер и университетски преподавател Красимира Друмева ще представи свои творби от последните 4 години в ретроспективна изложба. Експозицията ще бъде официа ...
Хиляди пяха и танцуваха с „Молец“
„Молец“ завърши поредица от концерти в зала „Арена 8888 София“ на 21 ноември вечерта. Хиляди фенове пяха и танцуваха с Крис и Юли по време на шоуто, наречен ...
Днес бяха открити две изложби по повод годишнини от рождението на известни български художници
Изложби по повод годишнини от рождението на двама известни български художници бяха открити днес в Регионалния исторически музей (РИМ) във Враца. Първата е подредена в художествен ...
Дилиана Перфанов с първа самостоятелна изложба
Близо 20  картини представя в своята първа самостоятелна изложба 18-годишната Дилиана Перфанов във Велико Търново. В интервю дванайсетокласничката от Хуманитарната гимназия & ...
Портрет на Артюр Рембо, нарисуван от Пол Верлен, ще бъде продаден на търг
Портрет на поета Артюр Рембо, нарисуван от неговия любовник Пол Верлен на неизвестна дата, ще бъде продаден на търг в Париж на 2 декември, предаде АФП. Първоначалната оценка на тв ...
Тикер в 23:00 ч.
Художникът, графичен дизайнер и университетски преподавател Красимира Друмева ще ...
Начало Авансцена
4557
Авансцена

Биография: Проф. Боян Дановски

Ако един спектакъл ти стане ясен още в първите десет минути, можеш като зрител вече да си вървиш, няма нужда да изчакваш края. Ако една фигура на сцената, една човешка биография изглежда прекалено гладка и логична – значи нещо в нея е пропуснато.В центъра на всяка негова постановка са актьорите.

| 19 Август 2024, 12:35 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Биография: Проф. Боян Дановски
Биография: Проф. Боян Дановски
Снимка © БТА

Боян Дановски търси винаги изненадите, една от любимите му думи е обрат.

Ако един спектакъл ти стане ясен още в първите десет минути, можеш като зрител вече да си вървиш, няма нужда да изчакваш края. Ако една фигура на сцената, една човешка биография изглежда прекалено гладка и логична – значи нещо в нея е пропуснато. В центъра на всяка негова постановка са актьорите.

Видинският симфоничен оркестър, който тази година отбелязва своята 75-годишнина, и диригентът Петър Димитров, представят софийската премиера на концерта „Музика за вас“. Събитието е на 26 октомври в „Театро отсам канала“, съобщават организаторите.

Солисти са певицата Християна Лоизу, позната от участията си в няколко телевизионни формата, сопраното Валентина Корчакова, младата цигуларка Киара Николова, лауреат на български и международни конкурси, тенорите Марио Николов и Андрея Мирчев, и специалният им гост от Виена – тенорът Едуард Бабадост.

Ще звучат популярни арии от опери, оперети и популярни песни от нашето съвремие, изпълнявани от световни звезди, като Марио Ланца, Лучано Павароти,

Чешкият център в София и Българският културен институт в Прага отбелязват заедно 75 години от създаването си с изложба с плакати „Значимите български чехи“. Експозицията ще бъде открита на 22 октомври в Чешкия център в София, съобщават организаторите.

Екипът отбелязва, че гост на събитието в Чешкия център ще бъде дамски хор „Морфова – Прокопова“ с диригент Илия Граматиков и участието на Зорница Гетова – пиано. В програмата ще прозвучат произведения от чешки и български композитори. В тържествената вечер посланикът на Чешката република в България Мирослав Томан ще връчи наградата Artis Bohemiae Amicis на доц. д-р Ани Бурова, с която Министърът на културата на Чешката република, ежегодно от 2000 година, оценява личности, които съзнателно са допринесли или допринасят за популяризирането на доброто име на чешката култура в Чехия и в чужбина.

Младата българска джаз формация Postcard ще гостува на Сцена „Арт лято“ във Велико Търново на 24 август, съобщиха организаторите на събитието.

На концерта музикантите Ралица Тонева (алт саксофон, флейта), Неделчо Нинов (тенор тромбон), Вилизар Гичев (китара), Теодор Тошков (барабани) и Христо Минчев (контрабас) ще представят дебютния си авторски албум Stories. Той включва пиеси на всеки от основния състав на групата. Композициите носят почерка на авторите си, отразяват техните интереси, търсения, но същевременно се усеща и симбиозата, създадена от споделеното музициране, при което те експериментират и разработват заедно идеите.

Вдъхновенията и влиянията в пиесите на Postcard са широкообхватни – от бигбендовата музика от 20-те години на XX век, през бибоп и фрий джаз до съвременен джаз. Заглавието на дебютния албум Stories отразява от една ст

Проф. Атанас Тотляков, куратор на изложбата „Метарезерви – вариации на метамодерни теми", заяви , че концепцията за експозицията не е нова, а от 2023 г.

Той отбеляза, че участниците искат периодът от 20 години между последното проведено международно биенале на съвременното изкуство в Шумен и проектът „Метарезерви" да бъде акумулиран и събран като резерв към всичко това, което съвременното изкуство може да постави на днешния ден.

„Изключително смесени са формите на произведенията, няма ограничение за тях. Включени са както постмодерни обекти и инсталации, документирани пърформанси, така и модерни средства на живописта, рисунката и начините, по които те могат да бъдат смесени в едно ново начало, което всъщност наричаме метамодернизъм", добави проф. Тотляков.

Той отбеляза, че в изложбата участват преподаватели и студенти от Великотърновския

Художникът Юлиян Табаков ще представи в Русе изложба на рисунки и изображения на обекти, които са част от проекта "Виждам те".

Експозицията ще бъде открита официално утре вечер в Художествената галерия в крайдунавския град, съобщи директорът на културната институция Елена Великова. 

Табаков, който работи в областта на визуалните и сценичните изкуства, киното и илюстрацията, ще представи около 30 творби. 

"В Русе представям две серии, които са част от проекта "Виждам те". Едната е от рисунки на животни, а другата са изображения на обекти от серията "Небесното войнство". Ще има и няколко илюстрации", каза Табаков. 

По думите му проектът е разностилен и е обърнат към всякаква публика - от деца до възрастни хора. "Идеята е опознаване на света около нас, за да можем да го обикнем по някакъв начин и да се грижим за него", каза още Табаков. 

Това казва режисьорът Владимир Дановски за своя баща Боян Дановски.

„В работата си с актьорите беше безкомпромисен, понякога дори жесток. Целта му беше да ги доведе до максимален резултат, да ги накара да надминат себе си. Не приемаше хора, които се задоволяваха с първия резултат, с най-лесното, които разчитаха само на данните си. Не можеше да се примири с това, че българските актьори, по-талантливи от много други, често играят под възможностите си и спират рано в развитието си“, казва още Владимир Дановски.

Ректорът на Националната художествена академия проф. Георги Янков подрежда юбилейна изложба. Експозицията е озаглавена „Нео Ренесанс“ и ще бъде представена в галерия „Райко Алексиев“ на Съюза на българските художници (СБХ) от 8 до 29 ноември, съобщават организаторите.

Куратор на изложбата е Десислава Зафирова. 

Георги Янков е роден на 1 януари 1964 в София. Завършил е Средно художествено училище по приложни изкуства – София, а след това - и Националната художествена академия. Професор е в катедра „Плакат и визуална комуникация“, дисциплини: плакат; екранна графика. Председател е на New vision international group и член на упавителния съвет на секция „Графичен дизайн“ в СБХ. Автор е на няколко самостоятелни изложби. 

/ВСР

Микрофестивалът „Инфундибулум“ започва на 12 октомври в подлеза на автогарата в Габрово, съобщават организаторите. 

Това е вторият микрофест на платформата Capturing Creativity на габровката Росина Пенчева. Тази година микрофестивалът носи името "Инфундибулум" и преобразява нетипичното за събития градско пространство с триизмерна артинсталация, читалня за фантастика, концерти и диджей сет.

Цялата програма е с вход свободен, посочват организаторите. 

„В основата на настоящото издание на микрофестивала е идеята на габровската художничка Невена Екимова да сътвори за подлеза инсталация от метал, вдъхновена от теориите за гънките във време-пространството. Невена е създателка и на Огледалната и Детската зала в Музея на хумора и сатирата, а зад гърба си вече има редица международни изложби. Тя е и кръстница на тазгодишното събитие – и

Фотоизложбата "Украински носии и традиции" гостува на Етнографския музей в Бургас от 26 октомври до 9 ноември. Събитието се организира в рамките на сътрудничеството между Посолството на Украйна, Държавен културен институт при Министерството на външните работи на Република България и Почетното консулство на Украйна в Бургас, съобщават от Регионалния исторически музей в морския град.

Изложбата с фотографии на Дмитро Перетрутов е част от благотворителния проект „Искрени“ на Център „Домосфера“ в Киев. Тя е съставена от общо 12 табла, както и експонати и оригинални предмети, представящи традициите на страната, събрани и предоставени от Посолството на Украйна в България.

Авторите на идеята са Ярослава Гресь и Олександр Тодорчук, чиято цел е с проекта да се популяризират традиционните украински народни носии, които са съставна част от украинското култу

Ървин Уелш е отменил посещението си в София поради непредвидени семейни обстоятелства, научи от екипа на кино-литературния фестивал „Синелибри“. 

Двадесет години след първото си идване у нас шотландският писател трябваше да гостува отново, за да представи и новото издание на „Трейнспотинг“ и документален филм за него („Избери Ървин“), режисиран от Иън Джефрис.

Десетото издание на „Синелибри“ продължава с ново италианско кино и спомен за Ромен Гари.

Между 21 и 24 октомври, в сътрудничество с посолството на Франция и Френския институт, в София  ще се състои поредица от дискусии и филми „Спомен за Гари“ като част от честванията на 145-ата годишнина от установяването на дипломатически отношения между Франция и България. На 21 окт

Двучасов концерт изнесоха Стефан Вълдобрев и „Обичайните заподозрени“ тази вечер в амфитеатър „Аполония“ в Созопол. Събитието бе част от програмата на 40-ите празници на изкуствата „Аполония“.

Стефан Вълдобрев, Стоян Янкулов, Веселин Веселинов, Иван Лечев и Мирослав Иванов вдигнаха публиката на крака още с първите си изпълнения. 

В началото на концерта Стефан Вълдобрев обяви пред публиката, че събитието ще протече в две части. В първата ще изпълнят девет песни от новия си албум  „!Удивителни въпросителни?“, а във втората - някои от любимите песни на феновете си. 

„Знам, че повечето от вас предпочитат да чуят „По-полека“ 12 пъти тази вечер, но дайте шанс на новите песни”, призова Вълдобрев. 

В първата част прозвучаха песните „Въпроси“, „Черно-бял

Боян Дановски обичал да казва на своите студенти: „Мисли сложно, играй просто“. Халтурата според него е най-големият враг на актьора. Изпада в ярост, когато някой от студентите му си позволява да отсъства безпричинно, не понася закъсненията и неточността. Отнася се към най-малкото начинание сериозно и премислено. И в създаването на театъра, и в изграждането на представлението, по време на репетициите или по време на обучението на бъдещите актьори и режисьори. В Академията той е възпитал поколения от актьори и режисьори, като за повечето от тях остава търсен съветник до живот. 

КЛЮЧОВА ФИГУРА НА БЪЛГАРСКИЯ ТЕАТЪР

Боян Дановски е ключова фигура на българския театър през ХХ век. Неговите постановки, преди всичко тези между 1945 и 1965 година, остават като образци на режисьорско изграждане, образно мислене, гражданска позиция и работа с актьорите. Той налага режисьора не само като интерпретатор на текстове или като организатор, а като режисьор - автор на спектакъла, новатор, откривател или създател на нови светове. В това отношение той е последовател на водещите личности в европейския театър – Станиславски, Майерхолд, Райнхард, Пискатор, Брехт – преносител и внедрител на т. нар. Голяма театрална реформа на ХХ век, споделя за баща си режисьорът Владимир Дановски през 2006 г.  в интервю за в. „Култура“.

Боян Дановски е роден на 19 август 1899 г. в Русе. Рожденото му име е Буко Данон. Син е на дърводелеца от еврейски произход Данон. Родителите му го наричат Буко – Буко Данон. По-късно променя името си на Боян Иванов Дановски. От 1907 г. живее в София, където завършва гимназия.  За първия импулс към театъра той разказва спомен от детството си в началото на автобиографичната си книга „От двете страни на завесата“, излязла през 1969 г.: „... Едно следобедно представление на Мадам Сан Жен. Аз още не бях навършил единадесет години. Получих от къщи пари за театър. Представлението не можах да гледам, защото зрителите на втория балкон стърчаха прави и пред мене се издигаше стена от гърбове, все на възрастни великани. По едно време един от великаните се обърна и ме вдигна на ръце. Тогава видях актьорите, декора... осветения кръг на чудесата“. 

СБЛИЖАВА СЕ С ЛИТЕРАТУРНИТЕ КРЪГОВЕ

През 1918 г. Боян Дановски започва да учи инженерство и музика в Милано. Тук публикува първите си стихове, разкази и литературни и театрални статии, в които проличават модернистичните му схващания за изкуството. През 1921 г. прекъсва следването си поради липса на средства и се завръща в България. Сближава се с литературните кръгове около Гео Милев, Людмил Стоянов, Николай Хрелков, Христо Ясенов и става редовен сътрудник на списание „Везни“, където печата собствени творби и преводи от италиански. Първата  му творба, публикувана във „Везни“, е стихотворението „Нощ“ през 1921 г. Сътрудничи и на списанията „Хиперион“, „Златорог“, „Български артист“, „Български театър“, „Септември“, „Театър“, на вестниците „Литературни новини“, „Литературен глас“, „Отечествен фронт“, „Литературен фронт“ с поетически и драматични текстове, есета и статии за модерното изкуство и театъра, с критически отзиви и рецензии.

През 1922 г. издава в библиотека „Везни“ модернистичната поема Quasi una fantasia с оригинални илюстрации на Гео Милев. Публикува статии и очерци за футуризма. Утвърждава в българската литература жанра на драматическото видение. От 1922 до 1928 г. публикува в „Хиперион“ осем свои драматически видения, богати със символични персонажи. Заедно с тях печата във „Везни“ и поредица от критико-есеистични статии за новата драма. Интересът му е насочен към театър-студия с преобладаващи психологически ефекти в модернистичен стил. С убеждението, че изкуството е многообразно, Боян Дановски прави опити да включи в програмите на театрите „видения“ и „мистерии“. Силно повлиян от италианската поезия и драматургия, той овладява стила и похватите на модернистите, убеден, че модернизмът  доказва неизчерпаемите възможности на изкуството. През 1923 г. е отпечатано неговото драматично видение „Сърце от ален порцелан“, последвано от триптиха „Освобождение“, написан под влияние на Ницше. В драматичното му видение „Самодива“ се обръща и към фолклора. През 1924 г. се появява драмата му „Йоан Владимир“, написана в стихове и публикувана през 1925 г. в сп. Хиперион“. През 1928 г. излиза стихосбирката му „Гусларски песни“, която включва творби с модерна обработка на фолклорно-митологични мотиви и образи, а през 1929 г. - книгата му „Драматически видения“.

Става член на ВМРО и през 1925-1928 г. участва в редица нелегални мисии на организацията в Албания. Плод на тези негови мисии е книгата му „Писма от Албания“.

ЗАПОЗНАВА СЕ С БРЕХТ

През 1928-1931 година Боян Дановски е драматург на Плевенския театър, където поставя постановките „Процесът на Мери Дюгън“ на Баярд  Вейлер и „Унижените и оскърбените“ на Достоевски. Желанието му да получи солидна режисьорска подготовка го отвежда в Германия, където през 1930-1932 година учи театрална режисура в Берлин и Дармщат. Става асистент-режисьор на Густав Хартунг в Дармщатския драматичен театър, запознава се с Бертолт Брехт и присъства на негови репетиции. През 1932 г. се завръща в България и, заедно с Борис Михайлов, основава и ръководи самодейните работнически театри „Трибуна“ и „Народна сцена“ в София (1932-1933). Там поставя постановките „Метал“ на Й. Бехер и „Майка“ на Максим Горки, както и спектакли, намесващи се директно в политическата реалност. Следват реакции от страна на властта – забрани, стигащи до затваряне на театри.

През 1934 г. прекарва няколко месеца в Москва, където се запознава с руската режисьорска школа на Станиславски, Майерхолд и Таиров.  Завърнал се в България, поставя редица пиеси в Русенския и Бургаския театър. През 1935-1938  г. той поставя на сцената на Народния театър „Иван Вазов“ пиесите „Кредитори“ от Балзак, „Млада гвардия“ на Ал. Фадеев, „Брониран влак“ на Иванов, „Щастие“ на Орлин Василев. През 1936 г. неговата постановка на „Както ви харесва“ на Шекспир е оценена от театралната критика като жизнерадостно, остроумно и дълбоко хуманистично представление. През 1938 г. той поставя на сцената на Народния театър комедията на Шеридан „Училище за сплетни“, а на сцената на Народния театър за младежта – най-артистичната си постановка „На лъжата кратката са… дълги“ от Едуардо де Филипо.

Успоредно с интензивната си режисьорска дейност, Боян Дановски публикува редица теоретични статии по въпросите на режисурата, актьорското майсторство и драматургията на Шекспир, издава книгите „Ръководство за  любителски театри“ (1939) и „Театър“ (1945).

НОВАТОРСТВО И СМЕЛОСТ В ТЕАТЪРА

Режисьор в Русенския театър (1935–1936). Основава и ръководи театър „Студия“ (1936–1937), където преподава системата на Станиславски.  Работи като главен режисьор на Радиотеатъра (1944–1945), на Народната опера (1946–1947) и на Народния театър „Иван Вазов“ (1946–1951).

Неговото име е свързано с новаторство и смелост в театъра. При изграждането на Държавния сатиричен театър „Алеко Константинов“ Боян Дановски развива и въплъщава на дело театралните си принципи. Той е директор и режисьор на Държавния сатиричен театър от 1958 до 1965 година.  Първата му постановка там е „Ах, тези привидения“ от Едуардо де Филипо, поставена през 1957 г. Последната, поставена през 1964 г. съвместно с Гриша Островски и Методи Андонов, е „Червен смях“ по материали от Георги Кирков, Христо Смирненски, Гео Милев, Александър Жендов, Крум Кюлявков, Георги Караславов, Орлин Василев. Като режисьор и главен художествен ръководител на Държавния сатиричен театър създава най-зрелите си режисьорски постановки, решени със замах, фантазия и политическа настъпателност. Тук той се изявява и като комедиограф. В съавторство с Петър Славински, написва, а като режисьор поставя комедията „Тайни“ (1960). Впечатляващи са неговите постановки на „Дървеница“ от Владимир Маяковски, в която ролята на главния герой изпълнява Георги Калоянчев, и „Удържимият възход на Артуро Хи“ от Бертолт Брехт.

Последната среща на Боян Дановски с драматургията на Бертолт Брехт и негова последна изява на професионалната театрална сцена е постановката на „Господин Пунтила и неговият слуга Мати“ в Драматичен театър „Сълза и смях“.

Той владее отлично немски, френски, английски, руски, италиански и албански.  Превежда произведения на класически и съвременни автори.

РЕЗУЛТАТЪТ В ИЗКУСТВОТО ИДВА С РАБОТАТА

Образец на трудолюбие, Боян Дановски често казвал: „Апетитът идва с яденето, резултатът в изкуството – с работата“. Отдаден изцяло на работата си, кабинетът му светел дълго след полунощ. Умеел търпеливо да слуша учениците и приятелите си и след това да дава ясен, точен и лаконичен отговор на зададените въпроси. Прекрасно владеел сценичното пространство, сам стигал до образното и пространствено решение на своите спектакли. Още неосъществил докрай някой свой замисъл, в главата му се ражда нещо ново и той е готов да започне отново. С часове можел да говори какво бреме за българския театър е ограниченият, неинтелигентен актьор. „Такива могат да погубят театъра“, често казвал Боян Дановски. В своите спектакли той винаги търси движението, динамиката, експресивността. Писателят Йордан Йовков, го определя като най-поетичния между режисьорите на 30-те години на 20-и век. Той умее  и най-неразбраното и най-забърканото да го внуши ясно и просто. 

Режисьор и театрал, оставил десетки театрални статии и студии, в които анализира богатия си опит и наблюдения върху театралното изкуство, Боян Дановски притежава необикновена педагогическа дарба. От 1951 г. той е професор по актьорско майсторство и режисура във Висшето театрално училище (днес Национална академия за филмово и театрално изкуство „Кръстьо Сарафов“) и ректор през 1953-1954 година. От студентите си изисква труд. Твърди, че в изкуството колкото дадеш, толкова ще получиш. Когато преподава по време на неговите два академични часа, винаги без почивка, той напълва пепелника с фасове, а в същото време не позволява да се пуши. Не признава младостта за смекчаващо обстоятелство. Според него един човек, който се е нагърбил да създава изкуство, трябва много да знае и може. 

Боян Дановски е режисьор и на първия цветен български филм – „Точка първа“ (1956). 

В десетте години след Държавния сатиричен театър Боян Дановски написва последната си книга и прави няколко постановки като гост. Две от тях са извън България. Едната „Когато розите танцуват“ на Валери Петров в Националния театър на Скопие и френската пиеса Zoo („Зоопарк“) в „Дойчес театър“ в Берлин. В последните години, преди да почине, не поставя, но остава почти докрая във ВИТИЗ. Веднъж казва с ирония на сина си Владимир: „По-рано все се намираше някой за нещо да ме заяде, откакто не правя почти нищо, съм се превърнал в нещо като паметник – само ме хвалят".

Проф. Боян Дановски умира в София на 9 март 1976 г. Той е удостоен със званието „Народен артист“ през 1959 г., лауреат на Димитровска награда (май 1950, юни 1962). Носител на орден „Народна република България" (първа степен, декември 1959), на орден „Георги Димитров" (12 август 1969). От 1976 г. Драматичният театър в Перник носи неговото име. 

 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Лейди Гага, „Грийн дей“, Пост Малоун ще бъдат хедлайнери на фестивала „Коачела“ през 2025 г.
Екипът на Националния военноисторически музей гостува в Художествената галерия в Казанлък
Спектакълът „С гръб към залеза“ гостува на Драматично - куклен театър "Константин Величков"
Стефан Илчев ще представи пред публика две свои нови песни
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
Художникът Красимира Друмева представя свои творби в ретроспективна изложба
Творчески отражения
Хиляди пяха и танцуваха с „Молец“
Калейдоскоп
Днес бяха открити две изложби по повод годишнини от рождението на известни български художници
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.