NRD Начало
Петък, 20 Септември 2024
Начало Авансцена Биография: Проф. Боян Дановски
4523
Авансцена

Биография: Проф. Боян Дановски

Боян Дановски търси винаги изненадите, една от любимите му думи е обрат. Ако един спектакъл ти стане ясен още в първите десет минути, можеш като зрител вече да си вървиш, няма нужда да изчакваш края. Ако една фигура на сцената, една човешка биография изглежда прекалено гладка и логична – значи нещо в нея е пропуснато. В центъра на всяка негова постановка са актьорите

| 19 Август 2024, 12:35 ч.
Биография: Проф. Боян Дановски
Биография: Проф. Боян Дановски
Снимка © БТА

Боян Дановски търси винаги изненадите, една от любимите му думи е обрат.

Еко музикален фестивал ще събере български и чуждестранни артисти край Горна Оряховица, съобщиха от общинския пресцентър на железничарския град. 

Събитието ще се проведе в дните от 22 до 25 август в пространството край хижа „Божур“, където ще звучи ъндърграунд електронна музика.

Сред чуждестранните гости на събитието са SPAZ Crew от САЩ,  Glitch Crew Soundsystem от Румъния, Nickynutz и Le Troisieme Type от Белгия, D.I.S. и Diet от Германия. 

В програмата са включени още прожекции на филми, работилница за жонглиране и въртене на пой или огнена топка. Предвижда се вегетарианска кухня. Обмисля се и организирането на мобилен бар, но посетителите са свободни да носят собствени напитки и храна или да пазаруват от магазинчето към хижа „Божур“. 

Форумът няма комерсиален характер, а входът е безплатен.

Фестивалът е познат под името Ecologic

Мексиканската група Sonido Gallo Negro идва за първи път в София на 3 юли, съобщават организаторите. Събитието е в клуб „Сингълс“ (НДК).

Мексиканската супергрупа, която европейската публика откри преди няколко години, благодарение на Glitterbeat Records, предлага близо двучасово интергалактическо пътешествие с пълен набор от аналогови синтезатори, теремин, традиционни латиноамерикански перкусии, флайта и психеделични китарни рифове, посочват организаторите. По думите им в „космическата кумбия“, която групата свири, може да се усети както предколумбов толтекско-ацтекски митологичен фундамент, така близкоизточни и африкански влияния, а и вкусът на спагети-уестърните и на натуралния rock`n`roll ъндърграунд от предградията на Мексико сити.

Оркестърът наброява девет души на сцената, ка

Принц Хари получи разрешение да обжалва отказа на британското правителство да му осигури обществено финансирана полицейска охрана във Великобритания, съобщиха АП и Ройтерс.

Апелативният съд даде зелена светлина на херцога на Съсекс да оспори решението, постановено по-рано тази година във Висшия съд в Лондон. Разрешението за обжалване е било дадено още през май, но за него бе съобщено едва този четвъртък, 6 юни.

Хари, по-малкият син на крал Чарлз, започва акцията, след като Министерството на вътрешните работи, което отговаря за полицейската дейност, реши през февруари 2020 г. той да не получава автоматично лична полицейска охрана, докато е във Великобритания.

Тогава Хари за първи път оспори решението, твърдейки, че той и семейството му се нуждаят от въоръжена охрана заради враждебността, насочена към него и съпругата му Меган, в социалните медии, и непрестанното

На паралелите между съвременното изкуство и дзен учението е посветена изложбата „Дори нещо добро не е толкова добро, колкото нищото“ на Желко Терзиев.

Откриването е на 12 септември в „Гьоте институт“, като експозицията ще продължи до 3 октомври, съобщават организаторите.

По думите им авторът няма за цел да съпостави всички характеристики на съвременното изкуство и дзен. Вместо това той се фокусира върху тази част от философията и на двете към използването на противоречие или парадокс като метод за обяснение и разбиране на реалността. Терзиев търси отговор на това как е възможно, след придържане към еднаква или близка методология, да се отключат противоположни ефекти и да се възприемат различни цели.

В единия случай изненадата и объркването могат да провокират възприемането на дълбинни разбирания, състояния, определяни като „просвет

На българското анимационно кино е посветен новият епизод на подкаста „Филмотечно“, съобщават инициаторите на проекта от Българската национална филмотека (БНФ).

„Разговаряме за първите стъпки в създаването на анимационно кино у нас и в какъв момент се появява то, съпоставено спрямо световните течения и тенденции. Кои са първопроходците в изграждането на българската анимационна школа и кои са личностите-емблеми, които спомагат за нейното развитие и утвърждаване. Сред имената, които ще засегнем в епизода, се нареждат Димитър Тодоров-Жарава, Тодор Динов, Зденка Дойчева, Радка Бъчварова, Стоян Дуков, Слав Бакалов, Иван Андонов, Анри Кулев, Николай Тодоров, Румен Петков, Весела Данчева… Списъкът е дълъг“, разказват от БНФ. 

Гост е проф. д-р Надежда Маринчевска – научен изследовател в областта на анимаци

Ако един спектакъл ти стане ясен още в първите десет минути, можеш като зрител вече да си вървиш, няма нужда да изчакваш края. Ако една фигура на сцената, една човешка биография изглежда прекалено гладка и логична – значи нещо в нея е пропуснато. В центъра на всяка негова постановка са актьорите.

Това казва режисьорът Владимир Дановски за своя баща Боян Дановски.

„В работата си с актьорите беше безкомпромисен, понякога дори жесток. Целта му беше да ги доведе до максимален резултат, да ги накара да надминат себе си. Не приемаше хора, които се задоволяваха с първия резултат, с най-лесното, които разчитаха само на данните си. Не можеше да се примири с това, че българските актьори, по-талантливи от много други, често играят под възможностите си и спират рано в развитието си“, казва още Владимир Дановски.

Боян Дановски обичал да казва на своите студенти: „Мисли сложно, играй просто“. Халтурата според него е най-големият враг на актьора. Изпада в ярост, когато някой от студентите му си позволява да отсъства безпричинно, не понася закъсненията и неточността. Отнася се към най-малкото начинание сериозно и премислено. И в създаването на театъра, и в изграждането на представлението, по време на репетициите или по време на обучението на бъдещите актьори и режисьори. В Академията той е възпитал поколения от актьори и режисьори, като за повечето от тях остава търсен съветник до живот. 

КЛЮЧОВА ФИГУРА НА БЪЛГАРСКИЯ ТЕАТЪР

Ювал Шарън, известен с иновативния си подход, ще режисира новите постановки на "Пръстенът на нибелунга" и "Тристан и Изолда" в опера "Метрополитън", Ню Йорк, с участието на сопраното Лизе Давидсен, съобщи АП. Диригент ще бъде музикалният директор на операта Яник Незе-Сеген.

Музикалната институция обяви още, че договорът на Незе-Сеген ще бъде удължен до 2029-2030 г. 

Премиерата на "Тристан и Изолда" ще бъде на 9 март 2026 г. "Пръстенът на нибелунга" ще започне с "Рейнско злато" през сезон 2027-2028 г. "Валкирия" и "Зигфрид" ще бъдат представени през 2028-2029 г. "Залезът на боговете" ще има премиера през сезон 2029-20230 г. 

Четиридесет и четири годишният Шарън представи кратка версия на "Залезът на боговете" в закрити паркинги в Детройт и Чикаго и трето действие на "Валкирия" на зелен фон с анимация и компютърна графика в Детройт и Лос Анджелис. В пос

Американският певец и автор на песни Шабузи запази челната си позиция в класацията Хот 100 на "Билборд" със сингъла A Bar Song (Tipsy), съобщи сайтът на изданието.

Запазвайки първенството си, изпълнителят отбелязва пета непоследователна седмица на върха в чарта. 

Втората позиция също остава непроменена спрямо предходната седмица и се заема от рапъра Пост Малоун с парчето I Had Some Help, записано в сътрудничество с кънтри певеца Морган Уолън. 

И рапърът Кендрик Ламарзапазва третото си място със сингъла Not Like Us. 

Челната петица в класацията "Хот 100 "на "Билборд" за сингли се допълва от двама изпълнители, чиито позиции също остават непроменени спрямо предходната седмица - певицата и актриса Сабрина Карпентър с Espresso и певецът Томи Ричман с Million Dollar Baby. 

Световният фестивал на анимационния филм (СФАФ) ще има своето 20-то издание от 11 до 15 септември във Варна, съобщават организаторите.

Избрани филми от жанра ще бъдат показани във Фестивалния и конгресен център в града. За фестивала са селектирани над 70 заглавия в 7 категории, сред които най-очаквани според екипа са късометражната и студентската секции, където има заглавия, наградени на много международни фестивали. 

И тази година форумът показва в отделни категории хорър и еротични филми. Той ще предложи още и детски заглавия за най-малките зрители. Освен международната, фестивалът има и селекция от родни анимации, създадени през последните две години.

По традиция на форума се провеждат работилници, в които варненските деца и младежи могат да създадат анимационен продукт, който се прожектира на закриващата церемония. Тази година заниманията ще бъдат две.

Два концерта от лятната си програма ще изнесе тази седмица Габровският камерен оркестър. Това съобщи диригентът на оркестъра Иван Стоянов. 

На 16 юли, вторник, в Художествената галерия „Христо Цокев“, родените в Габрово музиканти Деворина Гамалова – цигулка и пианистките Цветана и Татяна Гигови ще представят Соната за пиано и цигулка оп. 105 от Роберт Шуман, Размишление за цигулка и пиано от Пьотр Илич Чайковски, Скерцо от Йоханес Брамс и Соната за пиано и цигулка от Цезар Франк, посочват от Габровски камерен оркестър. 

Втората проява е насрочена за сряда, 17 юли, на Откритата сцена на Дома на културата (пред сградата на „Имка“). На концерта ще се изявят струнен квартет в състав Пламен Вълков - цигулка, Мая Кършулева - цигулка, Пенка Луладжиева - виола и Христофор Папанчев - виолончело.Те ще изпълнят Струнни квартети № 3 и 4, оп. 76 от Йозеф Хайдн, допълват о

Френската група Reaven представи новия си албум For Tomorrow на откритата сцена "Арт лято" във Велико Търново. В старата столица музикантите пристигнаха след участието си на фестивала Open Buzludzha и преди гостуването си на Varna Street Food Park.  

На великотърновската публика, сред която имаше и чужденци, Reaven предложиха характерния си инди рок звук с мелодии, преминаващи от акустични версии през танцувални поп мелодии до мощно рок звучене. Четиримата приятели Ромео (вокал и китара), Винс (барабани и бек вокал), Андре (клавир и беквокал) и Руди (бас и беквокал) изсвириха и най-новия си сингъл Never Let Me Go.

Новият албум на групата вече е представен на турнета в 15 европейски страни, а отделни песни са включени в плейлистите на радиостанции от 45 държави, посочиха организаторите на концерта. Във Велико Търново групата гостува за втори път, като час

Боян Дановски е ключова фигура на българския театър през ХХ век. Неговите постановки, преди всичко тези между 1945 и 1965 година, остават като образци на режисьорско изграждане, образно мислене, гражданска позиция и работа с актьорите. Той налага режисьора не само като интерпретатор на текстове или като организатор, а като режисьор - автор на спектакъла, новатор, откривател или създател на нови светове. В това отношение той е последовател на водещите личности в европейския театър – Станиславски, Майерхолд, Райнхард, Пискатор, Брехт – преносител и внедрител на т. нар. Голяма театрална реформа на ХХ век, споделя за баща си режисьорът Владимир Дановски през 2006 г.  в интервю за в. „Култура“.

Боян Дановски е роден на 19 август 1899 г. в Русе. Рожденото му име е Буко Данон. Син е на дърводелеца от еврейски произход Данон. Родителите му го наричат Буко – Буко Данон. По-късно променя името си на Боян Иванов Дановски. От 1907 г. живее в София, където завършва гимназия.  За първия импулс към театъра той разказва спомен от детството си в началото на автобиографичната си книга „От двете страни на завесата“, излязла през 1969 г.: „... Едно следобедно представление на Мадам Сан Жен. Аз още не бях навършил единадесет години. Получих от къщи пари за театър. Представлението не можах да гледам, защото зрителите на втория балкон стърчаха прави и пред мене се издигаше стена от гърбове, все на възрастни великани. По едно време един от великаните се обърна и ме вдигна на ръце. Тогава видях актьорите, декора... осветения кръг на чудесата“. 

СБЛИЖАВА СЕ С ЛИТЕРАТУРНИТЕ КРЪГОВЕ

През 1918 г. Боян Дановски започва да учи инженерство и музика в Милано. Тук публикува първите си стихове, разкази и литературни и театрални статии, в които проличават модернистичните му схващания за изкуството. През 1921 г. прекъсва следването си поради липса на средства и се завръща в България. Сближава се с литературните кръгове около Гео Милев, Людмил Стоянов, Николай Хрелков, Христо Ясенов и става редовен сътрудник на списание „Везни“, където печата собствени творби и преводи от италиански. Първата  му творба, публикувана във „Везни“, е стихотворението „Нощ“ през 1921 г. Сътрудничи и на списанията „Хиперион“, „Златорог“, „Български артист“, „Български театър“, „Септември“, „Театър“, на вестниците „Литературни новини“, „Литературен глас“, „Отечествен фронт“, „Литературен фронт“ с поетически и драматични текстове, есета и статии за модерното изкуство и театъра, с критически отзиви и рецензии.

През 1922 г. издава в библиотека „Везни“ модернистичната поема Quasi una fantasia с оригинални илюстрации на Гео Милев. Публикува статии и очерци за футуризма. Утвърждава в българската литература жанра на драматическото видение. От 1922 до 1928 г. публикува в „Хиперион“ осем свои драматически видения, богати със символични персонажи. Заедно с тях печата във „Везни“ и поредица от критико-есеистични статии за новата драма. Интересът му е насочен към театър-студия с преобладаващи психологически ефекти в модернистичен стил. С убеждението, че изкуството е многообразно, Боян Дановски прави опити да включи в програмите на театрите „видения“ и „мистерии“. Силно повлиян от италианската поезия и драматургия, той овладява стила и похватите на модернистите, убеден, че модернизмът  доказва неизчерпаемите възможности на изкуството. През 1923 г. е отпечатано неговото драматично видение „Сърце от ален порцелан“, последвано от триптиха „Освобождение“, написан под влияние на Ницше. В драматичното му видение „Самодива“ се обръща и към фолклора. През 1924 г. се появява драмата му „Йоан Владимир“, написана в стихове и публикувана през 1925 г. в сп. Хиперион“. През 1928 г. излиза стихосбирката му „Гусларски песни“, която включва творби с модерна обработка на фолклорно-митологични мотиви и образи, а през 1929 г. - книгата му „Драматически видения“.

Става член на ВМРО и през 1925-1928 г. участва в редица нелегални мисии на организацията в Албания. Плод на тези негови мисии е книгата му „Писма от Албания“.

ЗАПОЗНАВА СЕ С БРЕХТ

През 1928-1931 година Боян Дановски е драматург на Плевенския театър, където поставя постановките „Процесът на Мери Дюгън“ на Баярд  Вейлер и „Унижените и оскърбените“ на Достоевски. Желанието му да получи солидна режисьорска подготовка го отвежда в Германия, където през 1930-1932 година учи театрална режисура в Берлин и Дармщат. Става асистент-режисьор на Густав Хартунг в Дармщатския драматичен театър, запознава се с Бертолт Брехт и присъства на негови репетиции. През 1932 г. се завръща в България и, заедно с Борис Михайлов, основава и ръководи самодейните работнически театри „Трибуна“ и „Народна сцена“ в София (1932-1933). Там поставя постановките „Метал“ на Й. Бехер и „Майка“ на Максим Горки, както и спектакли, намесващи се директно в политическата реалност. Следват реакции от страна на властта – забрани, стигащи до затваряне на театри.

През 1934 г. прекарва няколко месеца в Москва, където се запознава с руската режисьорска школа на Станиславски, Майерхолд и Таиров.  Завърнал се в България, поставя редица пиеси в Русенския и Бургаския театър. През 1935-1938  г. той поставя на сцената на Народния театър „Иван Вазов“ пиесите „Кредитори“ от Балзак, „Млада гвардия“ на Ал. Фадеев, „Брониран влак“ на Иванов, „Щастие“ на Орлин Василев. През 1936 г. неговата постановка на „Както ви харесва“ на Шекспир е оценена от театралната критика като жизнерадостно, остроумно и дълбоко хуманистично представление. През 1938 г. той поставя на сцената на Народния театър комедията на Шеридан „Училище за сплетни“, а на сцената на Народния театър за младежта – най-артистичната си постановка „На лъжата кратката са… дълги“ от Едуардо де Филипо.

Успоредно с интензивната си режисьорска дейност, Боян Дановски публикува редица теоретични статии по въпросите на режисурата, актьорското майсторство и драматургията на Шекспир, издава книгите „Ръководство за  любителски театри“ (1939) и „Театър“ (1945).

НОВАТОРСТВО И СМЕЛОСТ В ТЕАТЪРА

Режисьор в Русенския театър (1935–1936). Основава и ръководи театър „Студия“ (1936–1937), където преподава системата на Станиславски.  Работи като главен режисьор на Радиотеатъра (1944–1945), на Народната опера (1946–1947) и на Народния театър „Иван Вазов“ (1946–1951).

Неговото име е свързано с новаторство и смелост в театъра. При изграждането на Държавния сатиричен театър „Алеко Константинов“ Боян Дановски развива и въплъщава на дело театралните си принципи. Той е директор и режисьор на Държавния сатиричен театър от 1958 до 1965 година.  Първата му постановка там е „Ах, тези привидения“ от Едуардо де Филипо, поставена през 1957 г. Последната, поставена през 1964 г. съвместно с Гриша Островски и Методи Андонов, е „Червен смях“ по материали от Георги Кирков, Христо Смирненски, Гео Милев, Александър Жендов, Крум Кюлявков, Георги Караславов, Орлин Василев. Като режисьор и главен художествен ръководител на Държавния сатиричен театър създава най-зрелите си режисьорски постановки, решени със замах, фантазия и политическа настъпателност. Тук той се изявява и като комедиограф. В съавторство с Петър Славински, написва, а като режисьор поставя комедията „Тайни“ (1960). Впечатляващи са неговите постановки на „Дървеница“ от Владимир Маяковски, в която ролята на главния герой изпълнява Георги Калоянчев, и „Удържимият възход на Артуро Хи“ от Бертолт Брехт.

Последната среща на Боян Дановски с драматургията на Бертолт Брехт и негова последна изява на професионалната театрална сцена е постановката на „Господин Пунтила и неговият слуга Мати“ в Драматичен театър „Сълза и смях“.

Той владее отлично немски, френски, английски, руски, италиански и албански.  Превежда произведения на класически и съвременни автори.

РЕЗУЛТАТЪТ В ИЗКУСТВОТО ИДВА С РАБОТАТА

Образец на трудолюбие, Боян Дановски често казвал: „Апетитът идва с яденето, резултатът в изкуството – с работата“. Отдаден изцяло на работата си, кабинетът му светел дълго след полунощ. Умеел търпеливо да слуша учениците и приятелите си и след това да дава ясен, точен и лаконичен отговор на зададените въпроси. Прекрасно владеел сценичното пространство, сам стигал до образното и пространствено решение на своите спектакли. Още неосъществил докрай някой свой замисъл, в главата му се ражда нещо ново и той е готов да започне отново. С часове можел да говори какво бреме за българския театър е ограниченият, неинтелигентен актьор. „Такива могат да погубят театъра“, често казвал Боян Дановски. В своите спектакли той винаги търси движението, динамиката, експресивността. Писателят Йордан Йовков, го определя като най-поетичния между режисьорите на 30-те години на 20-и век. Той умее  и най-неразбраното и най-забърканото да го внуши ясно и просто. 

Режисьор и театрал, оставил десетки театрални статии и студии, в които анализира богатия си опит и наблюдения върху театралното изкуство, Боян Дановски притежава необикновена педагогическа дарба. От 1951 г. той е професор по актьорско майсторство и режисура във Висшето театрално училище (днес Национална академия за филмово и театрално изкуство „Кръстьо Сарафов“) и ректор през 1953-1954 година. От студентите си изисква труд. Твърди, че в изкуството колкото дадеш, толкова ще получиш. Когато преподава по време на неговите два академични часа, винаги без почивка, той напълва пепелника с фасове, а в същото време не позволява да се пуши. Не признава младостта за смекчаващо обстоятелство. Според него един човек, който се е нагърбил да създава изкуство, трябва много да знае и може. 

Боян Дановски е режисьор и на първия цветен български филм – „Точка първа“ (1956). 

В десетте години след Държавния сатиричен театър Боян Дановски написва последната си книга и прави няколко постановки като гост. Две от тях са извън България. Едната „Когато розите танцуват“ на Валери Петров в Националния театър на Скопие и френската пиеса Zoo („Зоопарк“) в „Дойчес театър“ в Берлин. В последните години, преди да почине, не поставя, но остава почти докрая във ВИТИЗ. Веднъж казва с ирония на сина си Владимир: „По-рано все се намираше някой за нещо да ме заяде, откакто не правя почти нищо, съм се превърнал в нещо като паметник – само ме хвалят".

Проф. Боян Дановски умира в София на 9 март 1976 г. Той е удостоен със званието „Народен артист“ през 1959 г., лауреат на Димитровска награда (май 1950, юни 1962). Носител на орден „Народна република България" (първа степен, декември 1959), на орден „Георги Димитров" (12 август 1969). От 1976 г. Драматичният театър в Перник носи неговото име. 

 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
С концерт и изложби ямболският Безистен отбеляза девет години от преобразуването си в културно-информационен център
Девета поредна година Ямбол празнува възраждането на символичната за града сграда на Безистена, вече като културно-информационен център. Изложба с „говорещи” картини н ...
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, каза Инка Шубе
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, която много внимателно, много осъзнато наблюдава заобикалящата я среда и приема всичко присърце и директно. Това к ...
Съюзът на българските художници обяви дванадесетте творци, които заминават за Париж през 2025 година
Дванадесетте български творци, които ще заминат догодина за Париж по програмата „Сите-де-з-ар“ бяха обявени тази вечер с изложба в Съюза на българските художници на ул. ...
„Силна вода“ открива есенното издание на кинофестивала „24 през 2024“
Филмът „Силна вода“ открива този петък, 20 септември, есенното издание на фестивала за българско класическо кино „24 през 2024“. Вечерта в кино „Одео ...
В Силистра откриха изложба с творби на художници, поставили началото на изобразителното изкуство в града
Изложба със заглавие „Първите“ беше открита в Художествената галерия в Силистра. Тя е с творби от фонда на галерията, дело на художници, поставили началото на изобрази ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
С концерт и изложби ямболският Безистен отбеляза девет години от преобразуването си в културно-информационен център
Девета поредна година Ямбол празнува възраждането на символичната за града сграда на Безистена, вече като културно-информационен център. Изложба с „говорещи” картини н ...
Продължителни аплодисменти и викове „Браво“ за Готие Капюсон и Аугустин Хаделих
Публиката изпълни до краен предел зала „България“ в четвъртък вечер, за откриването на новия сезон на Софийската филхармония. С продължителни аплодисменти и викове &bd ...
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, каза Инка Шубе
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, която много внимателно, много осъзнато наблюдава заобикалящата я среда и приема всичко присърце и директно. Това к ...
Тишината има собствен звук, казва художникът Стефан Качаков с новата си изложба
Изложба с 33 акварелни платна, повечето нови и непоказвани до момента подреди художникът Стефан Качаков в Ямбол. Експозицията е озаглавена „Тишина“ и показва красотата ...
Съюзът на българските художници обяви дванадесетте творци, които заминават за Париж през 2025 година
Дванадесетте български творци, които ще заминат догодина за Париж по програмата „Сите-де-з-ар“ бяха обявени тази вечер с изложба в Съюза на българските художници на ул. ...
Тикер в 01:00 ч.
Девета поредна година Ямбол празнува възраждането на символичната за града сград ...
Начало Авансцена
4523
Авансцена

Биография: Проф. Боян Дановски

Ако един спектакъл ти стане ясен още в първите десет минути, можеш като зрител вече да си вървиш, няма нужда да изчакваш края. Ако една фигура на сцената, една човешка биография изглежда прекалено гладка и логична – значи нещо в нея е пропуснато.В центъра на всяка негова постановка са актьорите.

| 19 Август 2024, 12:35 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Биография: Проф. Боян Дановски
Биография: Проф. Боян Дановски
Снимка © БТА

Боян Дановски търси винаги изненадите, една от любимите му думи е обрат.

Ако един спектакъл ти стане ясен още в първите десет минути, можеш като зрител вече да си вървиш, няма нужда да изчакваш края. Ако една фигура на сцената, една човешка биография изглежда прекалено гладка и логична – значи нещо в нея е пропуснато. В центъра на всяка негова постановка са актьорите.

Еко музикален фестивал ще събере български и чуждестранни артисти край Горна Оряховица, съобщиха от общинския пресцентър на железничарския град. 

Събитието ще се проведе в дните от 22 до 25 август в пространството край хижа „Божур“, където ще звучи ъндърграунд електронна музика.

Сред чуждестранните гости на събитието са SPAZ Crew от САЩ,  Glitch Crew Soundsystem от Румъния, Nickynutz и Le Troisieme Type от Белгия, D.I.S. и Diet от Германия. 

В програмата са включени още прожекции на филми, работилница за жонглиране и въртене на пой или огнена топка. Предвижда се вегетарианска кухня. Обмисля се и организирането на мобилен бар, но посетителите са свободни да носят собствени напитки и храна или да пазаруват от магазинчето към хижа „Божур“. 

Форумът няма комерсиален характер, а входът е безплатен.

Фестивалът е познат под името Ecologic

Мексиканската група Sonido Gallo Negro идва за първи път в София на 3 юли, съобщават организаторите. Събитието е в клуб „Сингълс“ (НДК).

Мексиканската супергрупа, която европейската публика откри преди няколко години, благодарение на Glitterbeat Records, предлага близо двучасово интергалактическо пътешествие с пълен набор от аналогови синтезатори, теремин, традиционни латиноамерикански перкусии, флайта и психеделични китарни рифове, посочват организаторите. По думите им в „космическата кумбия“, която групата свири, може да се усети както предколумбов толтекско-ацтекски митологичен фундамент, така близкоизточни и африкански влияния, а и вкусът на спагети-уестърните и на натуралния rock`n`roll ъндърграунд от предградията на Мексико сити.

Оркестърът наброява девет души на сцената, ка

Принц Хари получи разрешение да обжалва отказа на британското правителство да му осигури обществено финансирана полицейска охрана във Великобритания, съобщиха АП и Ройтерс.

Апелативният съд даде зелена светлина на херцога на Съсекс да оспори решението, постановено по-рано тази година във Висшия съд в Лондон. Разрешението за обжалване е било дадено още през май, но за него бе съобщено едва този четвъртък, 6 юни.

Хари, по-малкият син на крал Чарлз, започва акцията, след като Министерството на вътрешните работи, което отговаря за полицейската дейност, реши през февруари 2020 г. той да не получава автоматично лична полицейска охрана, докато е във Великобритания.

Тогава Хари за първи път оспори решението, твърдейки, че той и семейството му се нуждаят от въоръжена охрана заради враждебността, насочена към него и съпругата му Меган, в социалните медии, и непрестанното

На паралелите между съвременното изкуство и дзен учението е посветена изложбата „Дори нещо добро не е толкова добро, колкото нищото“ на Желко Терзиев.

Откриването е на 12 септември в „Гьоте институт“, като експозицията ще продължи до 3 октомври, съобщават организаторите.

По думите им авторът няма за цел да съпостави всички характеристики на съвременното изкуство и дзен. Вместо това той се фокусира върху тази част от философията и на двете към използването на противоречие или парадокс като метод за обяснение и разбиране на реалността. Терзиев търси отговор на това как е възможно, след придържане към еднаква или близка методология, да се отключат противоположни ефекти и да се възприемат различни цели.

В единия случай изненадата и объркването могат да провокират възприемането на дълбинни разбирания, състояния, определяни като „просвет

На българското анимационно кино е посветен новият епизод на подкаста „Филмотечно“, съобщават инициаторите на проекта от Българската национална филмотека (БНФ).

„Разговаряме за първите стъпки в създаването на анимационно кино у нас и в какъв момент се появява то, съпоставено спрямо световните течения и тенденции. Кои са първопроходците в изграждането на българската анимационна школа и кои са личностите-емблеми, които спомагат за нейното развитие и утвърждаване. Сред имената, които ще засегнем в епизода, се нареждат Димитър Тодоров-Жарава, Тодор Динов, Зденка Дойчева, Радка Бъчварова, Стоян Дуков, Слав Бакалов, Иван Андонов, Анри Кулев, Николай Тодоров, Румен Петков, Весела Данчева… Списъкът е дълъг“, разказват от БНФ. 

Гост е проф. д-р Надежда Маринчевска – научен изследовател в областта на анимаци

Това казва режисьорът Владимир Дановски за своя баща Боян Дановски.

„В работата си с актьорите беше безкомпромисен, понякога дори жесток. Целта му беше да ги доведе до максимален резултат, да ги накара да надминат себе си. Не приемаше хора, които се задоволяваха с първия резултат, с най-лесното, които разчитаха само на данните си. Не можеше да се примири с това, че българските актьори, по-талантливи от много други, често играят под възможностите си и спират рано в развитието си“, казва още Владимир Дановски.

Ювал Шарън, известен с иновативния си подход, ще режисира новите постановки на "Пръстенът на нибелунга" и "Тристан и Изолда" в опера "Метрополитън", Ню Йорк, с участието на сопраното Лизе Давидсен, съобщи АП. Диригент ще бъде музикалният директор на операта Яник Незе-Сеген.

Музикалната институция обяви още, че договорът на Незе-Сеген ще бъде удължен до 2029-2030 г. 

Премиерата на "Тристан и Изолда" ще бъде на 9 март 2026 г. "Пръстенът на нибелунга" ще започне с "Рейнско злато" през сезон 2027-2028 г. "Валкирия" и "Зигфрид" ще бъдат представени през 2028-2029 г. "Залезът на боговете" ще има премиера през сезон 2029-20230 г. 

Четиридесет и четири годишният Шарън представи кратка версия на "Залезът на боговете" в закрити паркинги в Детройт и Чикаго и трето действие на "Валкирия" на зелен фон с анимация и компютърна графика в Детройт и Лос Анджелис. В пос

Американският певец и автор на песни Шабузи запази челната си позиция в класацията Хот 100 на "Билборд" със сингъла A Bar Song (Tipsy), съобщи сайтът на изданието.

Запазвайки първенството си, изпълнителят отбелязва пета непоследователна седмица на върха в чарта. 

Втората позиция също остава непроменена спрямо предходната седмица и се заема от рапъра Пост Малоун с парчето I Had Some Help, записано в сътрудничество с кънтри певеца Морган Уолън. 

И рапърът Кендрик Ламарзапазва третото си място със сингъла Not Like Us. 

Челната петица в класацията "Хот 100 "на "Билборд" за сингли се допълва от двама изпълнители, чиито позиции също остават непроменени спрямо предходната седмица - певицата и актриса Сабрина Карпентър с Espresso и певецът Томи Ричман с Million Dollar Baby. 

Световният фестивал на анимационния филм (СФАФ) ще има своето 20-то издание от 11 до 15 септември във Варна, съобщават организаторите.

Избрани филми от жанра ще бъдат показани във Фестивалния и конгресен център в града. За фестивала са селектирани над 70 заглавия в 7 категории, сред които най-очаквани според екипа са късометражната и студентската секции, където има заглавия, наградени на много международни фестивали. 

И тази година форумът показва в отделни категории хорър и еротични филми. Той ще предложи още и детски заглавия за най-малките зрители. Освен международната, фестивалът има и селекция от родни анимации, създадени през последните две години.

По традиция на форума се провеждат работилници, в които варненските деца и младежи могат да създадат анимационен продукт, който се прожектира на закриващата церемония. Тази година заниманията ще бъдат две.

Два концерта от лятната си програма ще изнесе тази седмица Габровският камерен оркестър. Това съобщи диригентът на оркестъра Иван Стоянов. 

На 16 юли, вторник, в Художествената галерия „Христо Цокев“, родените в Габрово музиканти Деворина Гамалова – цигулка и пианистките Цветана и Татяна Гигови ще представят Соната за пиано и цигулка оп. 105 от Роберт Шуман, Размишление за цигулка и пиано от Пьотр Илич Чайковски, Скерцо от Йоханес Брамс и Соната за пиано и цигулка от Цезар Франк, посочват от Габровски камерен оркестър. 

Втората проява е насрочена за сряда, 17 юли, на Откритата сцена на Дома на културата (пред сградата на „Имка“). На концерта ще се изявят струнен квартет в състав Пламен Вълков - цигулка, Мая Кършулева - цигулка, Пенка Луладжиева - виола и Христофор Папанчев - виолончело.Те ще изпълнят Струнни квартети № 3 и 4, оп. 76 от Йозеф Хайдн, допълват о

Френската група Reaven представи новия си албум For Tomorrow на откритата сцена "Арт лято" във Велико Търново. В старата столица музикантите пристигнаха след участието си на фестивала Open Buzludzha и преди гостуването си на Varna Street Food Park.  

На великотърновската публика, сред която имаше и чужденци, Reaven предложиха характерния си инди рок звук с мелодии, преминаващи от акустични версии през танцувални поп мелодии до мощно рок звучене. Четиримата приятели Ромео (вокал и китара), Винс (барабани и бек вокал), Андре (клавир и беквокал) и Руди (бас и беквокал) изсвириха и най-новия си сингъл Never Let Me Go.

Новият албум на групата вече е представен на турнета в 15 европейски страни, а отделни песни са включени в плейлистите на радиостанции от 45 държави, посочиха организаторите на концерта. Във Велико Търново групата гостува за втори път, като час

Боян Дановски обичал да казва на своите студенти: „Мисли сложно, играй просто“. Халтурата според него е най-големият враг на актьора. Изпада в ярост, когато някой от студентите му си позволява да отсъства безпричинно, не понася закъсненията и неточността. Отнася се към най-малкото начинание сериозно и премислено. И в създаването на театъра, и в изграждането на представлението, по време на репетициите или по време на обучението на бъдещите актьори и режисьори. В Академията той е възпитал поколения от актьори и режисьори, като за повечето от тях остава търсен съветник до живот. 

КЛЮЧОВА ФИГУРА НА БЪЛГАРСКИЯ ТЕАТЪР

Боян Дановски е ключова фигура на българския театър през ХХ век. Неговите постановки, преди всичко тези между 1945 и 1965 година, остават като образци на режисьорско изграждане, образно мислене, гражданска позиция и работа с актьорите. Той налага режисьора не само като интерпретатор на текстове или като организатор, а като режисьор - автор на спектакъла, новатор, откривател или създател на нови светове. В това отношение той е последовател на водещите личности в европейския театър – Станиславски, Майерхолд, Райнхард, Пискатор, Брехт – преносител и внедрител на т. нар. Голяма театрална реформа на ХХ век, споделя за баща си режисьорът Владимир Дановски през 2006 г.  в интервю за в. „Култура“.

Боян Дановски е роден на 19 август 1899 г. в Русе. Рожденото му име е Буко Данон. Син е на дърводелеца от еврейски произход Данон. Родителите му го наричат Буко – Буко Данон. По-късно променя името си на Боян Иванов Дановски. От 1907 г. живее в София, където завършва гимназия.  За първия импулс към театъра той разказва спомен от детството си в началото на автобиографичната си книга „От двете страни на завесата“, излязла през 1969 г.: „... Едно следобедно представление на Мадам Сан Жен. Аз още не бях навършил единадесет години. Получих от къщи пари за театър. Представлението не можах да гледам, защото зрителите на втория балкон стърчаха прави и пред мене се издигаше стена от гърбове, все на възрастни великани. По едно време един от великаните се обърна и ме вдигна на ръце. Тогава видях актьорите, декора... осветения кръг на чудесата“. 

СБЛИЖАВА СЕ С ЛИТЕРАТУРНИТЕ КРЪГОВЕ

През 1918 г. Боян Дановски започва да учи инженерство и музика в Милано. Тук публикува първите си стихове, разкази и литературни и театрални статии, в които проличават модернистичните му схващания за изкуството. През 1921 г. прекъсва следването си поради липса на средства и се завръща в България. Сближава се с литературните кръгове около Гео Милев, Людмил Стоянов, Николай Хрелков, Христо Ясенов и става редовен сътрудник на списание „Везни“, където печата собствени творби и преводи от италиански. Първата  му творба, публикувана във „Везни“, е стихотворението „Нощ“ през 1921 г. Сътрудничи и на списанията „Хиперион“, „Златорог“, „Български артист“, „Български театър“, „Септември“, „Театър“, на вестниците „Литературни новини“, „Литературен глас“, „Отечествен фронт“, „Литературен фронт“ с поетически и драматични текстове, есета и статии за модерното изкуство и театъра, с критически отзиви и рецензии.

През 1922 г. издава в библиотека „Везни“ модернистичната поема Quasi una fantasia с оригинални илюстрации на Гео Милев. Публикува статии и очерци за футуризма. Утвърждава в българската литература жанра на драматическото видение. От 1922 до 1928 г. публикува в „Хиперион“ осем свои драматически видения, богати със символични персонажи. Заедно с тях печата във „Везни“ и поредица от критико-есеистични статии за новата драма. Интересът му е насочен към театър-студия с преобладаващи психологически ефекти в модернистичен стил. С убеждението, че изкуството е многообразно, Боян Дановски прави опити да включи в програмите на театрите „видения“ и „мистерии“. Силно повлиян от италианската поезия и драматургия, той овладява стила и похватите на модернистите, убеден, че модернизмът  доказва неизчерпаемите възможности на изкуството. През 1923 г. е отпечатано неговото драматично видение „Сърце от ален порцелан“, последвано от триптиха „Освобождение“, написан под влияние на Ницше. В драматичното му видение „Самодива“ се обръща и към фолклора. През 1924 г. се появява драмата му „Йоан Владимир“, написана в стихове и публикувана през 1925 г. в сп. Хиперион“. През 1928 г. излиза стихосбирката му „Гусларски песни“, която включва творби с модерна обработка на фолклорно-митологични мотиви и образи, а през 1929 г. - книгата му „Драматически видения“.

Става член на ВМРО и през 1925-1928 г. участва в редица нелегални мисии на организацията в Албания. Плод на тези негови мисии е книгата му „Писма от Албания“.

ЗАПОЗНАВА СЕ С БРЕХТ

През 1928-1931 година Боян Дановски е драматург на Плевенския театър, където поставя постановките „Процесът на Мери Дюгън“ на Баярд  Вейлер и „Унижените и оскърбените“ на Достоевски. Желанието му да получи солидна режисьорска подготовка го отвежда в Германия, където през 1930-1932 година учи театрална режисура в Берлин и Дармщат. Става асистент-режисьор на Густав Хартунг в Дармщатския драматичен театър, запознава се с Бертолт Брехт и присъства на негови репетиции. През 1932 г. се завръща в България и, заедно с Борис Михайлов, основава и ръководи самодейните работнически театри „Трибуна“ и „Народна сцена“ в София (1932-1933). Там поставя постановките „Метал“ на Й. Бехер и „Майка“ на Максим Горки, както и спектакли, намесващи се директно в политическата реалност. Следват реакции от страна на властта – забрани, стигащи до затваряне на театри.

През 1934 г. прекарва няколко месеца в Москва, където се запознава с руската режисьорска школа на Станиславски, Майерхолд и Таиров.  Завърнал се в България, поставя редица пиеси в Русенския и Бургаския театър. През 1935-1938  г. той поставя на сцената на Народния театър „Иван Вазов“ пиесите „Кредитори“ от Балзак, „Млада гвардия“ на Ал. Фадеев, „Брониран влак“ на Иванов, „Щастие“ на Орлин Василев. През 1936 г. неговата постановка на „Както ви харесва“ на Шекспир е оценена от театралната критика като жизнерадостно, остроумно и дълбоко хуманистично представление. През 1938 г. той поставя на сцената на Народния театър комедията на Шеридан „Училище за сплетни“, а на сцената на Народния театър за младежта – най-артистичната си постановка „На лъжата кратката са… дълги“ от Едуардо де Филипо.

Успоредно с интензивната си режисьорска дейност, Боян Дановски публикува редица теоретични статии по въпросите на режисурата, актьорското майсторство и драматургията на Шекспир, издава книгите „Ръководство за  любителски театри“ (1939) и „Театър“ (1945).

НОВАТОРСТВО И СМЕЛОСТ В ТЕАТЪРА

Режисьор в Русенския театър (1935–1936). Основава и ръководи театър „Студия“ (1936–1937), където преподава системата на Станиславски.  Работи като главен режисьор на Радиотеатъра (1944–1945), на Народната опера (1946–1947) и на Народния театър „Иван Вазов“ (1946–1951).

Неговото име е свързано с новаторство и смелост в театъра. При изграждането на Държавния сатиричен театър „Алеко Константинов“ Боян Дановски развива и въплъщава на дело театралните си принципи. Той е директор и режисьор на Държавния сатиричен театър от 1958 до 1965 година.  Първата му постановка там е „Ах, тези привидения“ от Едуардо де Филипо, поставена през 1957 г. Последната, поставена през 1964 г. съвместно с Гриша Островски и Методи Андонов, е „Червен смях“ по материали от Георги Кирков, Христо Смирненски, Гео Милев, Александър Жендов, Крум Кюлявков, Георги Караславов, Орлин Василев. Като режисьор и главен художествен ръководител на Държавния сатиричен театър създава най-зрелите си режисьорски постановки, решени със замах, фантазия и политическа настъпателност. Тук той се изявява и като комедиограф. В съавторство с Петър Славински, написва, а като режисьор поставя комедията „Тайни“ (1960). Впечатляващи са неговите постановки на „Дървеница“ от Владимир Маяковски, в която ролята на главния герой изпълнява Георги Калоянчев, и „Удържимият възход на Артуро Хи“ от Бертолт Брехт.

Последната среща на Боян Дановски с драматургията на Бертолт Брехт и негова последна изява на професионалната театрална сцена е постановката на „Господин Пунтила и неговият слуга Мати“ в Драматичен театър „Сълза и смях“.

Той владее отлично немски, френски, английски, руски, италиански и албански.  Превежда произведения на класически и съвременни автори.

РЕЗУЛТАТЪТ В ИЗКУСТВОТО ИДВА С РАБОТАТА

Образец на трудолюбие, Боян Дановски често казвал: „Апетитът идва с яденето, резултатът в изкуството – с работата“. Отдаден изцяло на работата си, кабинетът му светел дълго след полунощ. Умеел търпеливо да слуша учениците и приятелите си и след това да дава ясен, точен и лаконичен отговор на зададените въпроси. Прекрасно владеел сценичното пространство, сам стигал до образното и пространствено решение на своите спектакли. Още неосъществил докрай някой свой замисъл, в главата му се ражда нещо ново и той е готов да започне отново. С часове можел да говори какво бреме за българския театър е ограниченият, неинтелигентен актьор. „Такива могат да погубят театъра“, често казвал Боян Дановски. В своите спектакли той винаги търси движението, динамиката, експресивността. Писателят Йордан Йовков, го определя като най-поетичния между режисьорите на 30-те години на 20-и век. Той умее  и най-неразбраното и най-забърканото да го внуши ясно и просто. 

Режисьор и театрал, оставил десетки театрални статии и студии, в които анализира богатия си опит и наблюдения върху театралното изкуство, Боян Дановски притежава необикновена педагогическа дарба. От 1951 г. той е професор по актьорско майсторство и режисура във Висшето театрално училище (днес Национална академия за филмово и театрално изкуство „Кръстьо Сарафов“) и ректор през 1953-1954 година. От студентите си изисква труд. Твърди, че в изкуството колкото дадеш, толкова ще получиш. Когато преподава по време на неговите два академични часа, винаги без почивка, той напълва пепелника с фасове, а в същото време не позволява да се пуши. Не признава младостта за смекчаващо обстоятелство. Според него един човек, който се е нагърбил да създава изкуство, трябва много да знае и може. 

Боян Дановски е режисьор и на първия цветен български филм – „Точка първа“ (1956). 

В десетте години след Държавния сатиричен театър Боян Дановски написва последната си книга и прави няколко постановки като гост. Две от тях са извън България. Едната „Когато розите танцуват“ на Валери Петров в Националния театър на Скопие и френската пиеса Zoo („Зоопарк“) в „Дойчес театър“ в Берлин. В последните години, преди да почине, не поставя, но остава почти докрая във ВИТИЗ. Веднъж казва с ирония на сина си Владимир: „По-рано все се намираше някой за нещо да ме заяде, откакто не правя почти нищо, съм се превърнал в нещо като паметник – само ме хвалят".

Проф. Боян Дановски умира в София на 9 март 1976 г. Той е удостоен със званието „Народен артист“ през 1959 г., лауреат на Димитровска награда (май 1950, юни 1962). Носител на орден „Народна република България" (първа степен, декември 1959), на орден „Георги Димитров" (12 август 1969). От 1976 г. Драматичният театър в Перник носи неговото име. 

 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
С концерт и изложби ямболският Безистен отбеляза девет години от преобразуването си в културно-информационен център
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, каза Инка Шубе
Съюзът на българските художници обяви дванадесетте творци, които заминават за Париж през 2025 година
„Силна вода“ открива есенното издание на кинофестивала „24 през 2024“
В Силистра откриха изложба с творби на художници, поставили началото на изобразителното изкуство в града
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
С концерт и изложби ямболският Безистен отбеляза девет години от преобразуването си в културно-информационен център
Под прожектора
Продължителни аплодисменти и викове „Браво“ за Готие Капюсон и Аугустин Хаделих
Авансцена
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, каза Инка Шубе
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.