NRD Начало
Петък, 20 Септември 2024
Начало Под прожектора Милен Киров: Щастлив съм, че се занимавам с музика
4558
Под прожектора

Милен Киров: Щастлив съм, че се занимавам с музика

Милен Киров е пианист, композитор, продуцент, професор и доктор по музика. Живее в Калифорния от 26 години, преподава теория, солфеж, хармония, пиано и композиция в Лос Анджелис Сити Колидж.  Авторските му композиции за соло пиано, джаз формации и камерни групи, които представя на концерти в САЩ и Европа, съчетават традициите на европейската класическа музика, американския джаз и българския фолклор. Роден е в Пловдив в семейство на фолклорни изпълнители и преподаватели

| 19 Август 2024, 10:57 ч.
Милен Киров: Щастлив съм, че се занимавам с музика
Милен Киров: Щастлив съм, че се занимавам с музика
Снимка © Ирина Логра (Irina Logra)

Милен Киров е пианист, композитор, продуцент, професор и доктор по музика. Живее в Калифорния от 26 години, преподава теория, солфеж, хармония, пиано и композиция в Лос Анджелис Сити Колидж. 

Около 6400 произведения на изкуството - незаконно изнесени амфори, златни предмети, картини, са открити при операция, провеждана с подкрепата на Интерпол и Европол в около двадесет европейски държави, като са арестувани 85 души, съобщи АФП.

Извършени са "няколко хиляди проверки" на летища, пристанища, гранични пунктове, аукционни къщи, музеи и частни домове, както и в интернет, обясняват от Интерпол в съобщение за медиите.

Испанските власти, в сътрудничество с украинските си колеги, са конфискували по време на операцията 11 златни скитски предмета с приблизителна стойност 60 млн. евро. Те са били откраднати в Украйна и транспортирани контрабандно в Испания. 

В Чехия полицията е заловила статуя на свети Вартоломей от средата на XVII век, "национален културен артефакт", откраднат през 1994 г. от параклис в Римов.

Френските власти са конфискували неза

Филмът "Татами" е плод на безпрецедентното сътрудничество между двойка режисьори от две страни, които са непримирими врагове - Иран и Израел, както и лъч надежда по време на война, предаде АФП. 

"Татами" излиза на екран във Франция на 4 септември.

Филмът разказва за борбата на иранската джудистка Лейла и нейната треньорка Мариам, които по време на Световното първенство в Грузия отказват да изпълнят заповедта на своето правителство да се оттеглят от турнира, за да не се изправят срещу израелска атлетка.

"В училище научих, че Израел не съществува", казва пред АФП иранската актриса Зар Амир, бежанка във Франция и сърежисьорка на филма, в който изпълнява и ролята на Мариам.

"Така че не ни е позволено да работим заедно, да се срещаме, да се сприятеляваме или да се състезаваме срещу този въображаем враг", казва тя. 

Сърежисьорът на "Татами"

Актрисата Моника Белучи получи наградата на Асоциацията на чуждестранната преса в Италия за цялостни постижения, съобщи ДПА. 

Петдесет и девет годишната Белучи, която стана известна с ролите си в "Матрицата" и "Спектър", получи приза "Глобо д`Оро" (итал. "Златен глобус") на церемония в Рим повече от четвърт век, след като получи първия си "Глобо д`Оро" за най-добра актриса през 1998 г. в L`ultimo capodanno ("Последната новогодишна нощ"). 

На церемонията във Вила Масимо Белучи беше придружена от партньора си - американския режисьор Тим Бъртън. 

Наградата "Глобо д`Оро" за най-добър филм беше присъдена на италианската режисьорка Паола Кортелези за "Все още има утре”. Най-добър документален филм е "Ода за Неапол" на Труди Стайлър, съпруга на британския изпълнител Стинг. 

Наградите "Глобо д"Оро" се връчват от Асоциацията на чуждестранна

Пост Малоун и Морган Уолън са начело на класацията на "Билборд" за сингли с I Had Some Help за четвърта поредна седмица, съобщи сайтът на изданието.

Песента е първата, която остава на върха на подреждането за такъв период от време, след като Flowers на Майли Сайръс беше начело шест седмици между януари и март 2023 г.

Втората позиция е за Еминем и парчето Houdini, дебютант тази седмица в чарта. Това е най-високата позиция в класацията на "Билборд" за сингли, на която застава изпълнителят от десетилетие насам. Той беше на върха с хита The Monster, който направиха заедно с Риана, за четири седмици в периода между декември 2013 г. и януари 2014 г. Еминем достигна до номер три в подреждането през февруари 2020 г. с Godzilla.  

Сингълът Houdini се очаква да бъде включен в новия албум на Еминем - The Death of Slim Shady (Coup de

Започна третото издание на творческата лаборатория за млади хореографи „Хелиос“ с участието на седем артисти от страната и чужбина, съобщават инициаторите на проекта.

Богдана Сергеева, Елена Маринова, Емилия Аврамова, Емилия Радичева, Изабел Миткова, Ина Гергинова и Марчела Димитрова. Всички имат различни профили и опит в сферата на танца, повечето са представители на независимата сцена. На 27 юни в софийския регионален център за съвременни изкуства „Топлоцентрала“ пред публиката ще бъдат представени резултатите от тяхната работа. 

„Хелиос“ започва през 2002 г., когато специално за проекта от Вашингтон в София дойде българският хореограф Владимир Ангелов, който повече от 30 години живее в САЩ и работи с танцови трупи по цял свят. Той е главен директор на първата в света между

Авторските му композиции за соло пиано, джаз формации и камерни групи, които представя на концерти в САЩ и Европа, съчетават традициите на европейската класическа музика, американския джаз и българския фолклор.

Роден е в Пловдив в семейство на фолклорни изпълнители и преподаватели. Баща му Тодор Киров е професор по гъдулка в Академията за музикално и танцово изкуство (АМТИИ) в Пловдив, бил е и декан на департамента по фолклор. Майка му е певица и тамбуристка.

Когато е на 11 години, родителите му купуват кийборд и така се запалва по блуса и джаза. Изучава специалност пиано в Пловдивската академия, а след това завършва музикално образование в САЩ, където получава бакалавъркса степен по пиано и магистратура по композиция.

През първите си години в САЩ е свирил в рокбанди като кийбордист и е бил студиен музикант. Защитава и докторантура в Калифорнийския институт по изкуствата на тема българските неравноделни размери и тяхното приложение в съвременната музика. Автор е на учебника "Размери и ладове" (включващ и диск с концертни етюди). 

Милен Киров е автор на музиката към филмите "Човешка грешка" на Робърт Йънг, "Пура на плажа" на Стивън Милс, "Рекет" на Майкъл Баез и Христо Христов и документалната лента за Уди Алън на режисьора Робърт Уайди.

Камбоджа празнува връщането на произведения на изкуството от периода на кхмерската империя, които досега са били в музея "Метрополитън" в Ню Йорк, САЩ, съобщи АФП. 

Министърът на културата Пхоеанг Сакона нарече артефактите "съкровища", подчертавайки, че има още такива предмети в хранилищата на "Метрополитън". 

Сред изложените в четвъртък в националния музей в Пномпен предмети има каменна скулптура на богиня от 10-и век, бронзова статуя на Буда, датирана ок. 10-12-и в. 

"Метрополитън", който е сред най-престижните музеи в света, обяви през декември 2023 г. връщането на произведенията на изкуството след действия на правосъдните органи в САЩ, свързани с борбата срещу международния трафик на артефакти. Прокуратурата на Ню Йорк вече върна 30 предмета в Камбоджа през август 2022 г.

Според американското правосъдие хиляди статуи, скулптури и фронтони

Авторска изложба “Jazzy” на художничката и керамик Неда Личева ще бъде открита в Националното изложение на художествените занаяти и изкуствата в Орешак (НИХЗИ) на 28 юни, съобщи Иванка Джабраилова, управител на културната институция.

Неда Личева е потомствен художник - керамик, възпитаник на Националното училище за приложни изкуства „Проф. Венко Колев“ в Троян. Завършва Националната художествена академия в София, специалност „Керамика” при проф. Красимир Джидров. Има редица международни участия и художествени пленери в Германия, Полша, Франция, Швейцария, Израел, България. Освен с керамика, художничката се занимава и с рисуване върху стъкло и арт фотография. Член е на критичната комисия в London Metroplolitan University.

„Нейните творчески търсения са много различни и провокативни, произведенията, които представя са плод не само на умение, но и на въображение. Изложба

Филмова музика на Енио Мориконе от популярни кино продукции ще звучи на Царевец във Велико Търново, съобщиха организаторите на Летен оперен сезон "Сцена на вековете". Концертът на Симфониета - Враца и италиански солисти с хитове на известния композитор ще е на 13 юли вечерта. Под диригентската палка на Христо Павлов оркестърът ще изпълни музика от филмови хитове, а за концерта на Царевец от Италия пристигат сопраното Даниела Плачи, пианистката Андреа Албертини и цигуларката Ливия Александра Хагиу от оркестър "Le Muse". 

В основата на проекта, който в България се осъществява от Симфониета - Враца, е италианският пианист Андреа Албертини. С музиканта в последните си години е работил самият Енио Мориконе. Албертини създава успешния си спектакъл „Почит към Енио Мориконе“ първо в Италия, след което гастролира на редица международни сцени, посочиха организаторите на фестивала.

Във всяка моя картина е заложено посланието за надеждата. Това каза художничката Калина Лютова по време на откриването на изложбата „Късен дъжд“ в столичната галерия „Сердика“ тази вечер.

По думите това послание е особено изявено в картината, която е и мото на изложбата „Късен дъжд“. „Всяка една картина е лично мое преживяване“, отбеляза Лютова.

ЗА ДЪЖДА КАТО СИМВОЛ НА НАДЕЖДАТА

Лютова обясни, че късният дъжд предполага очакване за промяна, очакване за нещо, което дълго време е заложено „в идеята на автора“.

По думите й посланието, което картините съдържат, е послание за късен дъжд, който прониква в едно пространство и то става изпълнено с надежда. Художничката посочи, че „надеждата трябва да бъде отправната точка, защото ние живеем в един бездуховен

Театър на сенките „Карагьозис“ с над 500-годишна история от Гърция ще гостува на град Пазарджик, съобщиха от местната администрация.

На 21-ви септември  в "Градините на света" в Пазарджик  актьорът Одисеас Канлис и неговият екип от град  Солун ще покажат своето изкуство. Спектакълът „Карагьозис – певецът“ ще изненада, ще разсмее, забавлява, но и ще накара малки и големи да се замислят за човешките добродетели и да си тръгнат с поука. Входът е напълно свободен за всички посетители, добавят още от Община Пазарджик.

От 2009 година Театърът на сенките е в списъка на ЮНЕСКО за нематериално културно наследство. Той е характерен за Гърция и Турция на Балканите, но е малко популярен у нас. Съществуват три теории за възникването на Театъра на сенките. Едната признава турския му произход. Втората лансира идеята за Гърция като родина н

Има няколко издадени албума, най-новият от които е соло пиано албумът му Spatium (записан в Полша и издаден от ICSM Records на Иво Върбанов - студио, базирано в Лондон).

Един от любимите му по-ранни проекти е създаденият от него и все още съществуващ "Оркестър Мезе” (Orkestar MEZE) – група от единадесет музиканти от различни етноси, живеещи в Лос Анджелис.

Дебютният им албум "Селски фънк"  - микс от фънки ритъм, мощна брас секция, неравноделни размери и модални мелодии с емоционални соул вокали, излиза през 2011 г. и е представен с голям концерт в "Кей клуб" в Холивуд. Седем от песните в диска са на английски, има и две песни на български: "Селска приказка" - с музика и текст на бащата на проф, Киров - Тодор Киров и "Зора" – адаптация на български фолклор.

Във втория албум на групата, в който Милен Киров е композитор, автор на текстовете и продуцент, гостуват Теодосий Спасов, Мирослав Тадич, професор Тодор Киров и слепият "посланик на соула" Елис Хол - легендарният вокалист и мултиинструменталист, откритие на Рей Чарлс. "Оркестър Мезе" обикаля Калифорния с т. нар. "селски" партита - шоу-спектакъл, който понякога продължава по 5-6 часа. 

"Преподавателската работа ми позволява през последните години да прекарвам почти половината от месеците в България или в други страни от Европа. Щастлив съм, че се занимавам с музика - език, помагащ повече да се сближим, отколкото да се разделим", каза проф. Милен Киров, който в момента е в страната ни.

Тази година той използва творческия си отпуск за работа върху книгата си с технически упражнения за напреднали пианисти. Подготвя за печат и сборник с авторски композиции.

Предстоят му записи и концерти в Германия (електрически джаз), както и тук – в София, Пловдив и други градове.

"Не виждам розово, светло бъдеще за авторската музика, поне не в следващите 20 години. Новите поколения слушат музика само дигитално, където много неща като качеството на звука, се губят. Променя се начинът, по който се прави и слуша музика, всичко е компресирано. Сегашният начин на правене на музиката не улавя емоцията, богатството на момента", казва още Милен Киров. 

Интервю с проф. Милен Киров. 

Проф. Киров, появяват се световни статистики, че вече само около 2% от хората слушат класическа музика. Как музикалното образование може да противодейства на това? Какви са наблюденията от преподавателската Ви практика в САЩ?

- Забелязва се тенденция - по-засилена през последните 10 години, към намаляване броя на студентите, които искат да учат класическа композиция, пиано, струнни инструменти. Има по-голям интерес към електронната музика, към музиката, създадена от технологиите.

В американското образование студентите стават все по-разнородни и няма една шапка, няма една програма. Има различни курсове, свързани с история на музиката като цяло, или конкретно на джаза, класиката. Има също курсове по елементарна теория на класическата музика и т. нар. комерсиална хармония. Тези свободноизбираеми предмети не само разширяват общата култура и запълнят "дупките", оставени от средното образование, но и помагат на тези, които късно решават, че искат да се занимават с музика, да решат с какво конкретно да продължат. 

Самото музикално образование трябва да бъде непрекъснато ъпдейтвано - да дава обща култура както за миналото, така и за новите насоки, и да следва промените в нагласите. По време на пандемията установихме, че някои курсове са по-посещавани онлайн, отколкото в аудитории. Въпреки че музика е много трудно да се преподава онлайн. Имам курс по комерсиална, поп-хармония, който лесно се преподава онлайн, но всичко друго – солфеж, ансамбли, на практика е невъзможно. 

Кариерата ви е многолика, имате индивидуални класически соло пиано изпълнения и импровизации, също изпълнения в група на джаз и фолклорни мотиви. Какво от това се харесва най-много в САЩ? 

- Американците са иноватори, имат глад за нещо ново, за търсене на нещо по-различно. В моята музика се съчетават три традиции – на нашия фолклор, на западноевропейската традиция и на американския джаз. Това е което ме прави по-различен и интересен в САЩ.

В някои от композициите си използвате дигитален софтуер (дигитални инструменти). До каква степен изкуственият интелект присъства в музикалните търсения в Америка?

- Изкуственият интелект (ИИ) се развива с мълниеносни темпове. За мен ИИ няма артистична стойност в музиката, поне засега – учи се от всичко направено и го миксира без емоция. 

Но това омаловажава работата на музикантите. Нашият труд е обезценен. Страхотно е да имаме платени платформи за качване и слушане на музика като Spotify, но от друга страна, всеки човек с лаптоп може да качва нещо и това променя вкуса и нагласите за възприемане на музиката. Питам мои студенти кога за последен път са слушали един албум от начало да край. Не откривам такива. Липсва търпение вече.

Този лесен начин на споделяне на музика в дигиталните платформи би трябвало да допринесе за разнообразие в музиката, но всъщност я уеднаквява - заради алгоритмите. И хората просто следят и следват кое е популярно, понякога е трудно качеството да пробие в цялото това море от изобилие. Има творци, които ще изберат по-евтиния музикален вариант като ИИ продукцията, вместо да наемат композитор и музиканти, ако примерно, трябва да си озвучат филма. 

Новите поколения слушат музика само дигитално, където много неща като качеството на звука, се губят. Променя се начинът, по който се прави и слуша музика, всичко е компресирано. Сегашният начин на правене на музиката не улавя емоцията, богатството на момента. И в един момент съвсем ще спрем да разпознаваме създадените от ИИ албуми. Spotify вече има и албуми, за които не е обявено, че са създадени от ИИ.

Не виждам розово, светло бъдеще за авторската музика, поне не в следващите 20 години. Докато новите поколения не наместят нещата. Хубавите произведения и майсторските изпълнения в един момент ще станат толкова рядко явление, че вероятно хората ще започнат да ги търсят и ценят. Но не и сега, когато технологиите се движат със скорост, изпреварваща способността на нашия мозък да възприеме промените. 

Има един израз, който е клише, но улавя действителността: „Надявахме се, че ИИ ще се занимава с тежкия труд, а ние – с поезията и музиката, но се оказа, че ние ще вършим тежкия труд, а ИИ ще прави поезията и музиката.“

Някои смятат, че е добре в училищата да се преподава „Интернет дисциплина“. Вашето мнение? 

- Но кой е подготвен да преподава това? Може би ИИ може да се заеме с тази задача, но ИИ се учи от нас. Той се учи от най-пристрастните същества на планетата. 

Имах надежди за социалните медии преди години – вярвах, че тези медии ще помогнат за намиране на истината и търсене на неща, които да ни сближат. Но стана обратното – и там ние не търсим истината, търсим съмишленици, които да подкрепят нашето мнение, което смятаме за меродавно. Забелязва се нещо като връщане към племенно-общинските нрави: живеем в малки групи, всичко „отвъд хълма“ бива отричано. И вече все по-рядко влизам в социалните медии, такъв негативизъм и такива откровени глупости виждам, че ми става тъжно за човечеството. А ние не можем един без друг, все повече не можем един без друг – след промените в климата и всичко друго, което се случва. Не съм глобалист, но съм реалист. 

Разкажете за новите си творчески проекти.

- Работя върху книга за с технически упражнения за напреднали пианисти. Трябва да намеря време да я довърша. Подготвям за печат и сборник с мои композиции. Предстоят ми записи и концерти в Германия (електрически джаз), както и тук – в София, Пловдив, в момента уточняваме датите. 

Преподавателската работа ми позволява през последните години да прекарвам почти половината от месеците в България или в други страни от Европа. Имам нужда от този баланс - да изляза от ритъма на живота в САЩ, да сменя обстановката. Харесвам забързания американски ритъм, но имам нужда и от по-забавения ритъм на Европа. 

Аз съм гражданин на света. В България намирам по-близка връзка с приятели, тук е моето семейство, тук зареждам батериите. В САЩ животът е повече динамика и състезание, там имам приятели, които работят по 7 дни седмично, без да могат да си позволят дълги почивки.

Няма перфектни места за живеене. Идеалното място е там, където ти си удовлетворен вътрешнo, където си заобиколен от правилните хора и се чувстваш обичан, подкрепен. Щастлив съм, че се занимавам с музика - език, помагащ повече да се сближим, отколкото да се разделим.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Продължителни аплодисменти и викове „Браво“ за Готие Капюсон и Аугустин Хаделих
Публиката изпълни до краен предел зала „България“ в четвъртък вечер, за откриването на новия сезон на Софийската филхармония. С продължителни аплодисменти и викове &bd ...
Изложба на художника Румен Саздов "Крехки същества и металургия на любовта" беше открита в Прага
Ателиерният салон на българския художник Румен Саздов със заглавие: "Крехки същества и металургия на любовта" беше открит тази седмица в галерията на Българския културен институт в ...
„Чертеж на съня“ е втората за новия сезон премиера в „Сфумато“
„Чертеж на съня“ е втората за новия сезон премиера в „Сфумато“, съобщават от театралната работилница. Първото представление ще се играе на 30 септември. Ко ...
Мирослава Кацарова представя концертната програма „Палома“
Певицата Мирослава Кацарова ще представи своята концертна програма „Палома“ (Paloma) във Варненската градска художествена галерия в рамките на съпътстващата програма на ...
В „Медея“ зрителите ще бъдат на сцената, докато актьорите играят сред тях
В „Медея“ зрителите ще бъдат на самата сцена, докато актьорите играят сред тях. Това информират от Народния театър по повод предстоящите премиерни представления &ndash ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
С концерт и изложби ямболският Безистен отбеляза девет години от преобразуването си в културно-информационен център
Девета поредна година Ямбол празнува възраждането на символичната за града сграда на Безистена, вече като културно-информационен център. Изложба с „говорещи” картини н ...
Продължителни аплодисменти и викове „Браво“ за Готие Капюсон и Аугустин Хаделих
Публиката изпълни до краен предел зала „България“ в четвъртък вечер, за откриването на новия сезон на Софийската филхармония. С продължителни аплодисменти и викове &bd ...
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, каза Инка Шубе
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, която много внимателно, много осъзнато наблюдава заобикалящата я среда и приема всичко присърце и директно. Това к ...
Тишината има собствен звук, казва художникът Стефан Качаков с новата си изложба
Изложба с 33 акварелни платна, повечето нови и непоказвани до момента подреди художникът Стефан Качаков в Ямбол. Експозицията е озаглавена „Тишина“ и показва красотата ...
Съюзът на българските художници обяви дванадесетте творци, които заминават за Париж през 2025 година
Дванадесетте български творци, които ще заминат догодина за Париж по програмата „Сите-де-з-ар“ бяха обявени тази вечер с изложба в Съюза на българските художници на ул. ...
Тикер в 01:00 ч.
Девета поредна година Ямбол празнува възраждането на символичната за града сград ...
Начало Под прожектора
4558
Под прожектора

Милен Киров: Щастлив съм, че се занимавам с музика

Милен Киров е пианист, композитор, продуцент, професор и доктор по музика.Живее в Калифорния от 26 години, преподава теория, солфеж, хармония, пиано и композиция в Лос Анджелис Сити Колидж.

| 19 Август 2024, 10:57 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Милен Киров: Щастлив съм, че се занимавам с музика
Милен Киров: Щастлив съм, че се занимавам с музика
Снимка © Ирина Логра (Irina Logra)

Милен Киров е пианист, композитор, продуцент, професор и доктор по музика. Живее в Калифорния от 26 години, преподава теория, солфеж, хармония, пиано и композиция в Лос Анджелис Сити Колидж. 

Авторските му композиции за соло пиано, джаз формации и камерни групи, които представя на концерти в САЩ и Европа, съчетават традициите на европейската класическа музика, американския джаз и българския фолклор.

Около 6400 произведения на изкуството - незаконно изнесени амфори, златни предмети, картини, са открити при операция, провеждана с подкрепата на Интерпол и Европол в около двадесет европейски държави, като са арестувани 85 души, съобщи АФП.

Извършени са "няколко хиляди проверки" на летища, пристанища, гранични пунктове, аукционни къщи, музеи и частни домове, както и в интернет, обясняват от Интерпол в съобщение за медиите.

Испанските власти, в сътрудничество с украинските си колеги, са конфискували по време на операцията 11 златни скитски предмета с приблизителна стойност 60 млн. евро. Те са били откраднати в Украйна и транспортирани контрабандно в Испания. 

В Чехия полицията е заловила статуя на свети Вартоломей от средата на XVII век, "национален културен артефакт", откраднат през 1994 г. от параклис в Римов.

Френските власти са конфискували неза

Филмът "Татами" е плод на безпрецедентното сътрудничество между двойка режисьори от две страни, които са непримирими врагове - Иран и Израел, както и лъч надежда по време на война, предаде АФП. 

"Татами" излиза на екран във Франция на 4 септември.

Филмът разказва за борбата на иранската джудистка Лейла и нейната треньорка Мариам, които по време на Световното първенство в Грузия отказват да изпълнят заповедта на своето правителство да се оттеглят от турнира, за да не се изправят срещу израелска атлетка.

"В училище научих, че Израел не съществува", казва пред АФП иранската актриса Зар Амир, бежанка във Франция и сърежисьорка на филма, в който изпълнява и ролята на Мариам.

"Така че не ни е позволено да работим заедно, да се срещаме, да се сприятеляваме или да се състезаваме срещу този въображаем враг", казва тя. 

Сърежисьорът на "Татами"

Актрисата Моника Белучи получи наградата на Асоциацията на чуждестранната преса в Италия за цялостни постижения, съобщи ДПА. 

Петдесет и девет годишната Белучи, която стана известна с ролите си в "Матрицата" и "Спектър", получи приза "Глобо д`Оро" (итал. "Златен глобус") на церемония в Рим повече от четвърт век, след като получи първия си "Глобо д`Оро" за най-добра актриса през 1998 г. в L`ultimo capodanno ("Последната новогодишна нощ"). 

На церемонията във Вила Масимо Белучи беше придружена от партньора си - американския режисьор Тим Бъртън. 

Наградата "Глобо д`Оро" за най-добър филм беше присъдена на италианската режисьорка Паола Кортелези за "Все още има утре”. Най-добър документален филм е "Ода за Неапол" на Труди Стайлър, съпруга на британския изпълнител Стинг. 

Наградите "Глобо д"Оро" се връчват от Асоциацията на чуждестранна

Пост Малоун и Морган Уолън са начело на класацията на "Билборд" за сингли с I Had Some Help за четвърта поредна седмица, съобщи сайтът на изданието.

Песента е първата, която остава на върха на подреждането за такъв период от време, след като Flowers на Майли Сайръс беше начело шест седмици между януари и март 2023 г.

Втората позиция е за Еминем и парчето Houdini, дебютант тази седмица в чарта. Това е най-високата позиция в класацията на "Билборд" за сингли, на която застава изпълнителят от десетилетие насам. Той беше на върха с хита The Monster, който направиха заедно с Риана, за четири седмици в периода между декември 2013 г. и януари 2014 г. Еминем достигна до номер три в подреждането през февруари 2020 г. с Godzilla.  

Сингълът Houdini се очаква да бъде включен в новия албум на Еминем - The Death of Slim Shady (Coup de

Започна третото издание на творческата лаборатория за млади хореографи „Хелиос“ с участието на седем артисти от страната и чужбина, съобщават инициаторите на проекта.

Богдана Сергеева, Елена Маринова, Емилия Аврамова, Емилия Радичева, Изабел Миткова, Ина Гергинова и Марчела Димитрова. Всички имат различни профили и опит в сферата на танца, повечето са представители на независимата сцена. На 27 юни в софийския регионален център за съвременни изкуства „Топлоцентрала“ пред публиката ще бъдат представени резултатите от тяхната работа. 

„Хелиос“ започва през 2002 г., когато специално за проекта от Вашингтон в София дойде българският хореограф Владимир Ангелов, който повече от 30 години живее в САЩ и работи с танцови трупи по цял свят. Той е главен директор на първата в света между

Роден е в Пловдив в семейство на фолклорни изпълнители и преподаватели. Баща му Тодор Киров е професор по гъдулка в Академията за музикално и танцово изкуство (АМТИИ) в Пловдив, бил е и декан на департамента по фолклор. Майка му е певица и тамбуристка.

Когато е на 11 години, родителите му купуват кийборд и така се запалва по блуса и джаза. Изучава специалност пиано в Пловдивската академия, а след това завършва музикално образование в САЩ, където получава бакалавъркса степен по пиано и магистратура по композиция.

Камбоджа празнува връщането на произведения на изкуството от периода на кхмерската империя, които досега са били в музея "Метрополитън" в Ню Йорк, САЩ, съобщи АФП. 

Министърът на културата Пхоеанг Сакона нарече артефактите "съкровища", подчертавайки, че има още такива предмети в хранилищата на "Метрополитън". 

Сред изложените в четвъртък в националния музей в Пномпен предмети има каменна скулптура на богиня от 10-и век, бронзова статуя на Буда, датирана ок. 10-12-и в. 

"Метрополитън", който е сред най-престижните музеи в света, обяви през декември 2023 г. връщането на произведенията на изкуството след действия на правосъдните органи в САЩ, свързани с борбата срещу международния трафик на артефакти. Прокуратурата на Ню Йорк вече върна 30 предмета в Камбоджа през август 2022 г.

Според американското правосъдие хиляди статуи, скулптури и фронтони

Авторска изложба “Jazzy” на художничката и керамик Неда Личева ще бъде открита в Националното изложение на художествените занаяти и изкуствата в Орешак (НИХЗИ) на 28 юни, съобщи Иванка Джабраилова, управител на културната институция.

Неда Личева е потомствен художник - керамик, възпитаник на Националното училище за приложни изкуства „Проф. Венко Колев“ в Троян. Завършва Националната художествена академия в София, специалност „Керамика” при проф. Красимир Джидров. Има редица международни участия и художествени пленери в Германия, Полша, Франция, Швейцария, Израел, България. Освен с керамика, художничката се занимава и с рисуване върху стъкло и арт фотография. Член е на критичната комисия в London Metroplolitan University.

„Нейните творчески търсения са много различни и провокативни, произведенията, които представя са плод не само на умение, но и на въображение. Изложба

Филмова музика на Енио Мориконе от популярни кино продукции ще звучи на Царевец във Велико Търново, съобщиха организаторите на Летен оперен сезон "Сцена на вековете". Концертът на Симфониета - Враца и италиански солисти с хитове на известния композитор ще е на 13 юли вечерта. Под диригентската палка на Христо Павлов оркестърът ще изпълни музика от филмови хитове, а за концерта на Царевец от Италия пристигат сопраното Даниела Плачи, пианистката Андреа Албертини и цигуларката Ливия Александра Хагиу от оркестър "Le Muse". 

В основата на проекта, който в България се осъществява от Симфониета - Враца, е италианският пианист Андреа Албертини. С музиканта в последните си години е работил самият Енио Мориконе. Албертини създава успешния си спектакъл „Почит към Енио Мориконе“ първо в Италия, след което гастролира на редица международни сцени, посочиха организаторите на фестивала.

Във всяка моя картина е заложено посланието за надеждата. Това каза художничката Калина Лютова по време на откриването на изложбата „Късен дъжд“ в столичната галерия „Сердика“ тази вечер.

По думите това послание е особено изявено в картината, която е и мото на изложбата „Късен дъжд“. „Всяка една картина е лично мое преживяване“, отбеляза Лютова.

ЗА ДЪЖДА КАТО СИМВОЛ НА НАДЕЖДАТА

Лютова обясни, че късният дъжд предполага очакване за промяна, очакване за нещо, което дълго време е заложено „в идеята на автора“.

По думите й посланието, което картините съдържат, е послание за късен дъжд, който прониква в едно пространство и то става изпълнено с надежда. Художничката посочи, че „надеждата трябва да бъде отправната точка, защото ние живеем в един бездуховен

Театър на сенките „Карагьозис“ с над 500-годишна история от Гърция ще гостува на град Пазарджик, съобщиха от местната администрация.

На 21-ви септември  в "Градините на света" в Пазарджик  актьорът Одисеас Канлис и неговият екип от град  Солун ще покажат своето изкуство. Спектакълът „Карагьозис – певецът“ ще изненада, ще разсмее, забавлява, но и ще накара малки и големи да се замислят за човешките добродетели и да си тръгнат с поука. Входът е напълно свободен за всички посетители, добавят още от Община Пазарджик.

От 2009 година Театърът на сенките е в списъка на ЮНЕСКО за нематериално културно наследство. Той е характерен за Гърция и Турция на Балканите, но е малко популярен у нас. Съществуват три теории за възникването на Театъра на сенките. Едната признава турския му произход. Втората лансира идеята за Гърция като родина н

През първите си години в САЩ е свирил в рокбанди като кийбордист и е бил студиен музикант. Защитава и докторантура в Калифорнийския институт по изкуствата на тема българските неравноделни размери и тяхното приложение в съвременната музика. Автор е на учебника "Размери и ладове" (включващ и диск с концертни етюди). 

Милен Киров е автор на музиката към филмите "Човешка грешка" на Робърт Йънг, "Пура на плажа" на Стивън Милс, "Рекет" на Майкъл Баез и Христо Христов и документалната лента за Уди Алън на режисьора Робърт Уайди.

Има няколко издадени албума, най-новият от които е соло пиано албумът му Spatium (записан в Полша и издаден от ICSM Records на Иво Върбанов - студио, базирано в Лондон).

Един от любимите му по-ранни проекти е създаденият от него и все още съществуващ "Оркестър Мезе” (Orkestar MEZE) – група от единадесет музиканти от различни етноси, живеещи в Лос Анджелис.

Дебютният им албум "Селски фънк"  - микс от фънки ритъм, мощна брас секция, неравноделни размери и модални мелодии с емоционални соул вокали, излиза през 2011 г. и е представен с голям концерт в "Кей клуб" в Холивуд. Седем от песните в диска са на английски, има и две песни на български: "Селска приказка" - с музика и текст на бащата на проф, Киров - Тодор Киров и "Зора" – адаптация на български фолклор.

Във втория албум на групата, в който Милен Киров е композитор, автор на текстовете и продуцент, гостуват Теодосий Спасов, Мирослав Тадич, професор Тодор Киров и слепият "посланик на соула" Елис Хол - легендарният вокалист и мултиинструменталист, откритие на Рей Чарлс. "Оркестър Мезе" обикаля Калифорния с т. нар. "селски" партита - шоу-спектакъл, който понякога продължава по 5-6 часа. 

"Преподавателската работа ми позволява през последните години да прекарвам почти половината от месеците в България или в други страни от Европа. Щастлив съм, че се занимавам с музика - език, помагащ повече да се сближим, отколкото да се разделим", каза проф. Милен Киров, който в момента е в страната ни.

Тази година той използва творческия си отпуск за работа върху книгата си с технически упражнения за напреднали пианисти. Подготвя за печат и сборник с авторски композиции.

Предстоят му записи и концерти в Германия (електрически джаз), както и тук – в София, Пловдив и други градове.

"Не виждам розово, светло бъдеще за авторската музика, поне не в следващите 20 години. Новите поколения слушат музика само дигитално, където много неща като качеството на звука, се губят. Променя се начинът, по който се прави и слуша музика, всичко е компресирано. Сегашният начин на правене на музиката не улавя емоцията, богатството на момента", казва още Милен Киров. 

Интервю с проф. Милен Киров. 

Проф. Киров, появяват се световни статистики, че вече само около 2% от хората слушат класическа музика. Как музикалното образование може да противодейства на това? Какви са наблюденията от преподавателската Ви практика в САЩ?

- Забелязва се тенденция - по-засилена през последните 10 години, към намаляване броя на студентите, които искат да учат класическа композиция, пиано, струнни инструменти. Има по-голям интерес към електронната музика, към музиката, създадена от технологиите.

В американското образование студентите стават все по-разнородни и няма една шапка, няма една програма. Има различни курсове, свързани с история на музиката като цяло, или конкретно на джаза, класиката. Има също курсове по елементарна теория на класическата музика и т. нар. комерсиална хармония. Тези свободноизбираеми предмети не само разширяват общата култура и запълнят "дупките", оставени от средното образование, но и помагат на тези, които късно решават, че искат да се занимават с музика, да решат с какво конкретно да продължат. 

Самото музикално образование трябва да бъде непрекъснато ъпдейтвано - да дава обща култура както за миналото, така и за новите насоки, и да следва промените в нагласите. По време на пандемията установихме, че някои курсове са по-посещавани онлайн, отколкото в аудитории. Въпреки че музика е много трудно да се преподава онлайн. Имам курс по комерсиална, поп-хармония, който лесно се преподава онлайн, но всичко друго – солфеж, ансамбли, на практика е невъзможно. 

Кариерата ви е многолика, имате индивидуални класически соло пиано изпълнения и импровизации, също изпълнения в група на джаз и фолклорни мотиви. Какво от това се харесва най-много в САЩ? 

- Американците са иноватори, имат глад за нещо ново, за търсене на нещо по-различно. В моята музика се съчетават три традиции – на нашия фолклор, на западноевропейската традиция и на американския джаз. Това е което ме прави по-различен и интересен в САЩ.

В някои от композициите си използвате дигитален софтуер (дигитални инструменти). До каква степен изкуственият интелект присъства в музикалните търсения в Америка?

- Изкуственият интелект (ИИ) се развива с мълниеносни темпове. За мен ИИ няма артистична стойност в музиката, поне засега – учи се от всичко направено и го миксира без емоция. 

Но това омаловажава работата на музикантите. Нашият труд е обезценен. Страхотно е да имаме платени платформи за качване и слушане на музика като Spotify, но от друга страна, всеки човек с лаптоп може да качва нещо и това променя вкуса и нагласите за възприемане на музиката. Питам мои студенти кога за последен път са слушали един албум от начало да край. Не откривам такива. Липсва търпение вече.

Този лесен начин на споделяне на музика в дигиталните платформи би трябвало да допринесе за разнообразие в музиката, но всъщност я уеднаквява - заради алгоритмите. И хората просто следят и следват кое е популярно, понякога е трудно качеството да пробие в цялото това море от изобилие. Има творци, които ще изберат по-евтиния музикален вариант като ИИ продукцията, вместо да наемат композитор и музиканти, ако примерно, трябва да си озвучат филма. 

Новите поколения слушат музика само дигитално, където много неща като качеството на звука, се губят. Променя се начинът, по който се прави и слуша музика, всичко е компресирано. Сегашният начин на правене на музиката не улавя емоцията, богатството на момента. И в един момент съвсем ще спрем да разпознаваме създадените от ИИ албуми. Spotify вече има и албуми, за които не е обявено, че са създадени от ИИ.

Не виждам розово, светло бъдеще за авторската музика, поне не в следващите 20 години. Докато новите поколения не наместят нещата. Хубавите произведения и майсторските изпълнения в един момент ще станат толкова рядко явление, че вероятно хората ще започнат да ги търсят и ценят. Но не и сега, когато технологиите се движат със скорост, изпреварваща способността на нашия мозък да възприеме промените. 

Има един израз, който е клише, но улавя действителността: „Надявахме се, че ИИ ще се занимава с тежкия труд, а ние – с поезията и музиката, но се оказа, че ние ще вършим тежкия труд, а ИИ ще прави поезията и музиката.“

Някои смятат, че е добре в училищата да се преподава „Интернет дисциплина“. Вашето мнение? 

- Но кой е подготвен да преподава това? Може би ИИ може да се заеме с тази задача, но ИИ се учи от нас. Той се учи от най-пристрастните същества на планетата. 

Имах надежди за социалните медии преди години – вярвах, че тези медии ще помогнат за намиране на истината и търсене на неща, които да ни сближат. Но стана обратното – и там ние не търсим истината, търсим съмишленици, които да подкрепят нашето мнение, което смятаме за меродавно. Забелязва се нещо като връщане към племенно-общинските нрави: живеем в малки групи, всичко „отвъд хълма“ бива отричано. И вече все по-рядко влизам в социалните медии, такъв негативизъм и такива откровени глупости виждам, че ми става тъжно за човечеството. А ние не можем един без друг, все повече не можем един без друг – след промените в климата и всичко друго, което се случва. Не съм глобалист, но съм реалист. 

Разкажете за новите си творчески проекти.

- Работя върху книга за с технически упражнения за напреднали пианисти. Трябва да намеря време да я довърша. Подготвям за печат и сборник с мои композиции. Предстоят ми записи и концерти в Германия (електрически джаз), както и тук – в София, Пловдив, в момента уточняваме датите. 

Преподавателската работа ми позволява през последните години да прекарвам почти половината от месеците в България или в други страни от Европа. Имам нужда от този баланс - да изляза от ритъма на живота в САЩ, да сменя обстановката. Харесвам забързания американски ритъм, но имам нужда и от по-забавения ритъм на Европа. 

Аз съм гражданин на света. В България намирам по-близка връзка с приятели, тук е моето семейство, тук зареждам батериите. В САЩ животът е повече динамика и състезание, там имам приятели, които работят по 7 дни седмично, без да могат да си позволят дълги почивки.

Няма перфектни места за живеене. Идеалното място е там, където ти си удовлетворен вътрешнo, където си заобиколен от правилните хора и се чувстваш обичан, подкрепен. Щастлив съм, че се занимавам с музика - език, помагащ повече да се сближим, отколкото да се разделим.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Продължителни аплодисменти и викове „Браво“ за Готие Капюсон и Аугустин Хаделих
Изложба на художника Румен Саздов "Крехки същества и металургия на любовта" беше открита в Прага
„Чертеж на съня“ е втората за новия сезон премиера в „Сфумато“
Мирослава Кацарова представя концертната програма „Палома“
В „Медея“ зрителите ще бъдат на сцената, докато актьорите играят сред тях
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
С концерт и изложби ямболският Безистен отбеляза девет години от преобразуването си в културно-информационен център
Под прожектора
Продължителни аплодисменти и викове „Браво“ за Готие Капюсон и Аугустин Хаделих
Авансцена
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, каза Инка Шубе
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.