NRD Начало
Петък, 20 Септември 2024
Начало Творчески отражения Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
3511
Творчески отражения

Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Електрониката е просто един инструмент, зависи как се използва

| 06 Август 2024, 12:48 ч.
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Снимка © DFA

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Електрониката е просто един инструмент, зависи как се използва. Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Това каза в интервю пианистът и композитор Димитър Бодуров, който заедно със Светлозара Христова организира фестивала „Радар“ във Варна. 

Австралийската звезда и носителка на "Оскар" Кейт Бланшет е смятана за една от най-добрите актриси на своето поколение - почитателите й познават добре нейните "гъвкави" превъплъщения както в независими филмови продукции, така и в холивудски блокбастъри. Малко в сянка обаче за широката публика сякаш остава нейното друго амплоа - на театралната актриса Кейт Бланшет, която след 6-годишно отсъствие отново ще се завърне на сцената.

Завръщането си към театъра 55-годишната австралийска звезда ще направи на лондонска сцена с ролята на Аркадина в "Чайка" на Чехов. Постановката ще се играе в продължение на шест седмици в театър "Барбикан" в британската столица от февруари 2025 г. Бланшет за последно се изявява на сцената му през 2012 г. 

Догодина ще станат шест години от последната театрална изява на Бланшет в Лондон. През 2019 г., непосредствено преди пандемията от КОВИД-1

"Дисни" даде статут на "легенди" на 14 артисти, оказали "значително влияние" върху наследството на компанията. Сред тях са Харисън Форд, Анджела Басет и Майли Сайръс, предаде Асошиейтед прес. 

Сред отличените са също режисьорът Джеймс Камерън, емблематичният филмов композитор Джон Уилямс, Джейми Лий Къртис, Кели Рипа и няколко творци зад кулисите. 

Знаменитостите бяха въведени в Залата на славата на "Дисни" на церемония в центъра "Хонда" в Анахайм, Калифорния по време на изложението Д23 (D23). Водещ на шоуто беше Райън Сийкрест. 

Харисън Форд, който първи прие наградата си, нарече себе си "помощник-разказвач", отбелязвайки съществения принос на сътрудниците си за кариерата му. Актьорът се развълнува, докато благодареше на главния изпълнителен директор на "Дисни" Боб Айгър, който му връчи наградата, за професионалните напътствия и прияте

Солистът на балета на Виенската държавна опера Денис Черевичко ще се превъплъти в ролята на Базил от балета „Дон Кихот“ от Лудвиг Минкус на сцената на Античен форумен комплекс „Августа Траяна“ в Стара Загора утре, 1 август. Това става ясно от програмата с предстоящи събития, публикувана на официалната страница на Държавна опера - Стара Загора.

В ролята на Китри ще бъде примабалерината Анелия Димитрова. Александър Желев ще бъде в ролята на Дон Кихот, а Калин Любенов ще бъде Санчо Панса. В останалите колоритни роли ще танцуват Фиорди Лоха (Еспада), Юкари Мизу (Мерседес), Клара Ферер (Повелителка на дриадите), Я Чуе Наваро (Амур), Кармен Демирташ (циганка), Марсело Молина (циганин) и др, посочват от оперния театър. Зрителите ще могат да се насладят и на цялата многонационална балетна трупа на Старозагорската опера под ръководството на примабалерината и хореограф Силвия Томова.

Концерт на клавирното дуо Аглика Генова и Любен Димитров сложи началото на петнадесетото издание на музикалния фестивал „Дни на класиката“ в Балчик. 

На откритата сцена пред информационния център „Мелницата“ за първи път бе представен новият малък роял, който Общината закупи наскоро след мащабна дарителска кампания, която започна през 2017 г.  

Инструменталистите предложиха програма с произведения на четирима композитори. Те изпълниха сюитата от Едвард Григ „Пер Гинт“, "Шест пиеси опус 11" от Сергей Рахманинов, "Шест антични епиграфа" от Клод Дебюси и "Испанска рапсодия" от Морис Равел. 

„Програмата ни е за всекиго по нещо, но най-вече искахме да представим този прекрасен нов инструмент в пълния му блясък“, казаха музикантите. 

Петнадесетото издание на „Дни на класиката“ в Балчик ще продължи до 28 юли и в него на фокус е клавирната музи

Тази вечер на камерната сцена в Народния театър ще се изиграе 200-ото представление на спектакъла „Духът на поета“ от Стефан Цанев на режисьора Маргарита Младенова. 

По случай юбилея театърът разпространи кратко видео с интервюта на част от екипа, съобшават от трупата. 

Спектакълът представя драматична историческа мистификация, едновременно за миналото и настоящето, която ни отвежда в София през ужким 1892 г. и ни показва как някогашните борци за свобода се превръщат в диктатори – без да правят преврати, с официалното съгласие на народа и с всички лостове на демокрацията. Един сън на Стефан Стамболов, в който със Захарий Стоянов трябва да решат какво да правят с внезапно появилия се „поет от корицата на Читанката“. Бившите апостоли и настоящи властници са изправени пред най-тежкия избор: какво

Тази година форумът имаше 11-о издание. По думите на Бодуров, концепцията им като основатели е той да бъде отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници, и представя музикални проекти, свързващи различни изкуства с електроника, видео, танц, но в центъра е музиката. Бодуров смята, че въпреки консерватизма на българската публика, за тези десет години са успели да обогатят родната сцена с европейска естетика. 

Според музиканта навсякъде по света държавата се ангажира с подкрепата на културния сектор, защото той не може да се самоиздържа. Институциите правят всичко възможно да привлекат донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети, каза Бодуров и даде пример с Кралския Концертгебау оркестър в Амстердам, който има корпоративен спонсор и е първият в света направил световно турне. 

Следва цялото интервю с музиканта за идейната основа на фестивала „Радар“, за свързването на различни изкуства, за електронната и експериментална музика и тяхната реализация, за дотирането на културния продукт по света, както и за неговия най-нов проект „Декагон“, който бе представен премиерно във Варна. 

Как правите селекцията за фестивала „Радар“? 

- Вече от 11 години организирам съвместно с моята колежка Светлозара Христова фестивала „Радар“. Аз отговарям повече за селекцията, а тя за административната част. Още в самото началото, когато го основахме, решихме да направим по-отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници. Концепцията ни е да представяме музикални проекти, като наблягаме на свързването с различни изкуства, с електроника, видео, танц, но в центъра остава музиката. 

Българската компания „Дерида“ прави днес премиера в мавзолея на археологическия парк „Виминациум“, в Сърбия. Танцовият пърформанс ChronoRay е копродукция с Белградския археологически институт и е част от проекта Dancing Histor(y)ies, който цели да срещне историческото наследство със съвременния танц, като му вдъхне нов живот и създаде връзка между миналото и настоящето, разказват от „Дерида“.

Премиерата е и част от фестивала ReMoving Borders на „Виминациум“.

Хореографията и постановката на ChronoRay са на Живко Желязков, артистичен директор на Derida Dance Center. Специалното визуално въздействие в спектакъла е изградено с видео мапинг и 3D прожектиране, което преобразява внушителната среда на мавзолея. То е на Ивелина Иванова, която е част от Studio P

Искам да накарам хората да се усмихват на истории, запечатани в кадри, точно както една хубава песен. 

Това каза композиторът Стефан Диомов на своята фотоизложба на открито „Там, някъде на юг…“ пред Културен център „Морско казино“ в Бургас. 

В експозицията, която включва 24 фотографии, Маестрото разказва за своите впечатления от пътуванията си до южните Сейшелски острови, Мавриций, Мадагаскар и остров Реюнион през погледа на обектива. Това е десетата поредна изложба на Диомов.

Гледката е толкова красива, виждам само и единствено красиви усмивки, обърна се с благодарност към публиката маестро Стефан Диомов. Преди премиерата на авторския си филм, Диомов разказа за приключенията до африканските острови. Сред историите е за 160-годишната костенурка, живееща на остров Мадагаскар, която Диомов нарича сър Джеймс.

„Личността на Стефан Диомов буди у нас ог

На 3 и 4 юли Ицко Финци ще влезе в ролята на дожа на Венеция в две от представленията на „Венецианският търговец“ на сцената на Народния театър, съобщават от трупата.

Пиесата от Уилям Шекспир на режисьора Явор Гърдев е последното засега премиерно заглавие на голямата сцена на Народния театър. На сцената той ще си партнира със своя син – Самуел Финци, който изпълнява ролята на Шайлок.

Спектакълът по една от най-популярните Шекспирови комедии – преведена специално за постановката в Народния театър от Александър Шурбанов, се занимава с проблемите на религиозната и етническата дискриминация, икономическата власт, културните различия, отношенията между половете и др., които имат особено остър резонанс в съвременния свят на разделения, неравенства и конфликти, посочват

Авторска изложба с колажи откри в Общинската художествена галерия "Петър Персенгиев" в Нови пазар шуменската художничка Мариана Петкова. Това съобщи Борислава Борисова, директор на галерията.

Петкова е родена в 1957 г. в Троян, живее в Шумен. Работи в областта на изящното и приложното изкуство. Участва с живопис, графика, илюстрация, рисунки и колажи в национални и регионални изложби, международни биеналета и пленери. Съорганизатор е на "Арт Пленер Салманово" и организатор на изложби и пърформанси с деца и ученици. Има 25 самостоятелни изложби, добави Борисова.

Мариана Петкова представя в експозицията 53 творби в техниката на колажа. Акварелните и графичните изображения на растения, хора и животни, и авторските стихове, са апликирани многопластово върху фонове от ръчно обработени хартии и декоративни кожи. С тази техника художничката изразява своето вълнение от експер

Групата Laibach идва отново в България догодина с нов спектакъл – на 6 март в залата на „Пиротска“ 5, съобщават организаторите от DS Music.

Събитието е част от турнето Opus Day Revisited Tour.

„След  страхотния концерт от турнето The Coming Race Tour 2022, Laibach пристига с изцяло ново шоу, което обаче се връща към сензационния им първи албум Opus Dei. За почитателите на групата е ясно, че Revisited подсказва майсторска преработка на музиката и че както винаги при великите словенци ще има изненада във всичко. Феновете може да очакват не само нови аранжименти, но и невиждана провокация във визията, светлините и специалните ефекти“, коментират организаторите.

По думите им, както винаги, концертът ще бъде дълъг и с характерното за груп

Няма конкретна сцена, където подбираме артисти, всяка година е различно, но се грижим програмата да е разнообразна за разлика от класическите или джаз фестивали, където всичко е в един стил. Всеки концерт на „Радар“ е уникален. Тази година предложихме на откриването изпълнения на омниверк, който е вариация на клавесин, и същата вечер група с ърбан, джаз и електроника. На нас ни харесва разнообразие и богатство на звуци. 

Къде има най-голяма сцена за подобен синтез на изкуства и къде по света се твори повече в тази посока? 

- Аз живея от 25 години в Амстердам и целта ми беше да доближим европейската естетика до българската, да внесем този полъх на родната сцена, без да звучи арогантно. Пътувал съм много в Европа, свирили сме на най-различни фестивали и тенденцията на континента е такава, всичко да бъде по-отворено. Класически и джаз фестивали имат много концерти с електроника. Разграниченията не вършат работа на никого и се търсят нови изразни средства и приемственост, доближаване на младата и по-възрастната публика. 

Българската публика по-консервативна ли е?

- Българите според мен са по-консервативни и може би една от причините е, че не са имали много възможности да преживеят такива различни концерти особено извън София. Това беше и нашата амбиция, да обогатим тази среда. Мисля, че в тези десет години успяваме да го направим. Културната среда израстна. 

Какво се промени в електронната музика? Навлязоха много силно визуалните ефекти, видео прожекциите (мапинг).

- Светът се промени много за тези десет години. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние организаторите се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават, да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Мапингът, прожекциите, изобщо не са нещо ново, но преди десет години бяха иновативни, а вече е почти стандарт. 

Видяхме на фестивала „Радар“ и демонстрация за извличане на различни звуци от музикален инструмент, каквото прави още Джон Кейдж в средата на ХХ век, но сега с електроника. Какво допринася тя за звученето? 

- Аз виждам това като един по-дълъг процес в историята на музиката и на звука. Още в Ренесансовата епоха постоянно са се измисляли нови или са се усъвършенствали съществуващите инструменти в търсене на нов звук. Когато Адолф Сакс изобретява саксофона в средата на XIX век, той става хит. Произведените за първи път в началото на ХХ век електронни звуци стават обект на внимание първо на най-авангардните композитори. Композитори като Джон Кейдж, Оливие Месиен, Карлхайнц Щокхаузен са били едни от иноваторите в средата на ХХ век в използването на електронни инструменти. Впоследствие те намират място на комерсиалната сцена, а сега са нещо абсолютно стандартно, даже доминиращо. Дори в днешно време има много електронно продуцирани звуци, които наподобяват акустични инструменти. Подобен тип експерименти вече са практика, почти всички използват някакъв вид електроника. 

Как ще отговорите на обвинение, че електронната музика няма душа за разлика от класическия инструмент?

- Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Електрониката просто е един инструмент, зависи как се използва. Аз мога да ви посоча и цигулари, които свирят без душа. Мисля, че е грешно така да се представят нещата. 

Има ли добра реализация за електронната и експериментална музика? Виждам, че фестивал като Вашия също търси спомоществователство от Фонд „Култура“ на Община Варна?

- В културния сектор няма съотношение като във футбола или в супермаркета публиката да издържа събитието и организаторите да печелят от него. Не е така нито в България, нито по света, освен ако не говорим за много комерсиално събитие, когато има някакви печалби. Всичко останало съществува благодарение на грижа, на държавно и частно субсидиране и то е важно, защото позволява на артистите да не се съобразяват дали ще ги приемат. Ако питате Леонардо да Винчи дали е творил, за да се хареса на хората, отговорът ще бъде не. Направил го е защото е имал визия. Всички примери, които са останали в историята, са поради това, че творците са имали свободата да не се съобразяват с публиката или с нечии изисквания. Е, има и поръчкови творби, но това е нещо различно. Навсякъде съществува индекс за институции като опера или оркестър какви приходи от билети трябва да има, за да може да се дофинансира от държавата. 

Как е в Нидерландия?

- Навсякъде е така. Всичко започва с финансиране на 90 процента. Печалби и разходи влизат в дългосрочен бюджет за няколко години и се прави оценка за следващия период. Един оркестър например се окачествява като успешен на база концерти, продадени билети, привлечени корпоративни спонсори. Институциите правят всичко възможно да привлекат приятели на оркестъра, донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини само да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети. Кралският Концергебау оркестър в Амстердам има корпоративен спонсор. Съставът е първият в света, който направи световно турне. Имат си собствен самолет. Само музикантите са 70 и водят още 50 души екип. Това не е нещо, което билетите могат да покрият. 

На фестивала „Радар“ представихте премиерно Вашият проект „Декагон“, който има богат замисъл като основа. Разкажете за това, което залагате в композициите. 

- Традиционно всяка година представям по един проект на фестивала, който после гостува и на други сцени. За „Декагон“ съставихме фестивален ансамбъл, което исках да направя от много време. Музиката е за десет души и както личи от заглавието всичко се върти около десятката. Всичко започна заради десетгодишнината на фестивала, но миналата година не успяхме да осъществим този проект. Докато пиша музиката, използвам цифрите и нумерологията, сериализмът като композиционна техника. В случая има десет пиеси, но се изпълняват от последната, за да се съберем накрая в първата. Разглеждам го като мост към новото десетилетие на „Радар“, като някакво преосмисляне. В композициите ми има различни влияния, някои моменти напомнят Стравински, други са импресионистични, има и по-джазови с импровизация. Проектът е с мапинг от Петко Танчев. 
След представянето във Варна ще го разширя и ще го изпълним на 24 октомври с Биг бенда на Българското национално радио при откриването на сезона им в София. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Тишината има собствен звук, казва художникът Стефан Качаков с новата си изложба
Изложба с 33 акварелни платна, повечето нови и непоказвани до момента подреди художникът Стефан Качаков в Ямбол. Експозицията е озаглавена „Тишина“ и показва красотата ...
Групата ADG7 представя „Звукът на Корея“ в София
Групата ADG7 представя „Звукът на Корея“ в София, в „Топлоцентрала“, съобщават организаторите от посолството на Република Корея в България и Корейската фонд ...
Проф. Иван Газдов подреди постоянна изложба с творби, дарени на родния му град
Представителна изложба на проф. Иван Газдов с творби, дарени през 2010 г. на родния му Ямбол, отново може да бъде разгледана в обновената Художествена галерия „Жорж Папазов&l ...
След 17 години Ману Чао се завръща с нов албум
След 17 години без издаден албум френско-испанският певец Ману Чао се завръща в петък с Viva Tu и своето латино звучене, съживявайки хубавите спомени на цяло едно поколение, което ...
Шон „Диди“ Кумс остава в затвора в Бруклин
Американският рапър Шон „Диди“ Кумс остава в затвора в Бруклин, след като съдия отхвърли предложението на хип-хоп магната да бъде пуснат под домашен арест, предаде Асош ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
С концерт и изложби ямболският Безистен отбеляза девет години от преобразуването си в културно-информационен център
Девета поредна година Ямбол празнува възраждането на символичната за града сграда на Безистена, вече като културно-информационен център. Изложба с „говорещи” картини н ...
Продължителни аплодисменти и викове „Браво“ за Готие Капюсон и Аугустин Хаделих
Публиката изпълни до краен предел зала „България“ в четвъртък вечер, за откриването на новия сезон на Софийската филхармония. С продължителни аплодисменти и викове &bd ...
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, каза Инка Шубе
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, която много внимателно, много осъзнато наблюдава заобикалящата я среда и приема всичко присърце и директно. Това к ...
Тишината има собствен звук, казва художникът Стефан Качаков с новата си изложба
Изложба с 33 акварелни платна, повечето нови и непоказвани до момента подреди художникът Стефан Качаков в Ямбол. Експозицията е озаглавена „Тишина“ и показва красотата ...
Съюзът на българските художници обяви дванадесетте творци, които заминават за Париж през 2025 година
Дванадесетте български творци, които ще заминат догодина за Париж по програмата „Сите-де-з-ар“ бяха обявени тази вечер с изложба в Съюза на българските художници на ул. ...
Тикер в 01:00 ч.
Девета поредна година Ямбол празнува възраждането на символичната за града сград ...
Начало Творчески отражения
3511
Творчески отражения

Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват.Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето.

| 06 Август 2024, 12:48 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Снимка © DFA

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Електрониката е просто един инструмент, зависи как се използва. Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Това каза в интервю пианистът и композитор Димитър Бодуров, който заедно със Светлозара Христова организира фестивала „Радар“ във Варна. 

Тази година форумът имаше 11-о издание. По думите на Бодуров, концепцията им като основатели е той да бъде отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници, и представя музикални проекти, свързващи различни изкуства с електроника, видео, танц, но в центъра е музиката. Бодуров смята, че въпреки консерватизма на българската публика, за тези десет години са успели да обогатят родната сцена с европейска естетика. 

Австралийската звезда и носителка на "Оскар" Кейт Бланшет е смятана за една от най-добрите актриси на своето поколение - почитателите й познават добре нейните "гъвкави" превъплъщения както в независими филмови продукции, така и в холивудски блокбастъри. Малко в сянка обаче за широката публика сякаш остава нейното друго амплоа - на театралната актриса Кейт Бланшет, която след 6-годишно отсъствие отново ще се завърне на сцената.

Завръщането си към театъра 55-годишната австралийска звезда ще направи на лондонска сцена с ролята на Аркадина в "Чайка" на Чехов. Постановката ще се играе в продължение на шест седмици в театър "Барбикан" в британската столица от февруари 2025 г. Бланшет за последно се изявява на сцената му през 2012 г. 

Догодина ще станат шест години от последната театрална изява на Бланшет в Лондон. През 2019 г., непосредствено преди пандемията от КОВИД-1

"Дисни" даде статут на "легенди" на 14 артисти, оказали "значително влияние" върху наследството на компанията. Сред тях са Харисън Форд, Анджела Басет и Майли Сайръс, предаде Асошиейтед прес. 

Сред отличените са също режисьорът Джеймс Камерън, емблематичният филмов композитор Джон Уилямс, Джейми Лий Къртис, Кели Рипа и няколко творци зад кулисите. 

Знаменитостите бяха въведени в Залата на славата на "Дисни" на церемония в центъра "Хонда" в Анахайм, Калифорния по време на изложението Д23 (D23). Водещ на шоуто беше Райън Сийкрест. 

Харисън Форд, който първи прие наградата си, нарече себе си "помощник-разказвач", отбелязвайки съществения принос на сътрудниците си за кариерата му. Актьорът се развълнува, докато благодареше на главния изпълнителен директор на "Дисни" Боб Айгър, който му връчи наградата, за професионалните напътствия и прияте

Солистът на балета на Виенската държавна опера Денис Черевичко ще се превъплъти в ролята на Базил от балета „Дон Кихот“ от Лудвиг Минкус на сцената на Античен форумен комплекс „Августа Траяна“ в Стара Загора утре, 1 август. Това става ясно от програмата с предстоящи събития, публикувана на официалната страница на Държавна опера - Стара Загора.

В ролята на Китри ще бъде примабалерината Анелия Димитрова. Александър Желев ще бъде в ролята на Дон Кихот, а Калин Любенов ще бъде Санчо Панса. В останалите колоритни роли ще танцуват Фиорди Лоха (Еспада), Юкари Мизу (Мерседес), Клара Ферер (Повелителка на дриадите), Я Чуе Наваро (Амур), Кармен Демирташ (циганка), Марсело Молина (циганин) и др, посочват от оперния театър. Зрителите ще могат да се насладят и на цялата многонационална балетна трупа на Старозагорската опера под ръководството на примабалерината и хореограф Силвия Томова.

Концерт на клавирното дуо Аглика Генова и Любен Димитров сложи началото на петнадесетото издание на музикалния фестивал „Дни на класиката“ в Балчик. 

На откритата сцена пред информационния център „Мелницата“ за първи път бе представен новият малък роял, който Общината закупи наскоро след мащабна дарителска кампания, която започна през 2017 г.  

Инструменталистите предложиха програма с произведения на четирима композитори. Те изпълниха сюитата от Едвард Григ „Пер Гинт“, "Шест пиеси опус 11" от Сергей Рахманинов, "Шест антични епиграфа" от Клод Дебюси и "Испанска рапсодия" от Морис Равел. 

„Програмата ни е за всекиго по нещо, но най-вече искахме да представим този прекрасен нов инструмент в пълния му блясък“, казаха музикантите. 

Петнадесетото издание на „Дни на класиката“ в Балчик ще продължи до 28 юли и в него на фокус е клавирната музи

Тази вечер на камерната сцена в Народния театър ще се изиграе 200-ото представление на спектакъла „Духът на поета“ от Стефан Цанев на режисьора Маргарита Младенова. 

По случай юбилея театърът разпространи кратко видео с интервюта на част от екипа, съобшават от трупата. 

Спектакълът представя драматична историческа мистификация, едновременно за миналото и настоящето, която ни отвежда в София през ужким 1892 г. и ни показва как някогашните борци за свобода се превръщат в диктатори – без да правят преврати, с официалното съгласие на народа и с всички лостове на демокрацията. Един сън на Стефан Стамболов, в който със Захарий Стоянов трябва да решат какво да правят с внезапно появилия се „поет от корицата на Читанката“. Бившите апостоли и настоящи властници са изправени пред най-тежкия избор: какво

Според музиканта навсякъде по света държавата се ангажира с подкрепата на културния сектор, защото той не може да се самоиздържа. Институциите правят всичко възможно да привлекат донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети, каза Бодуров и даде пример с Кралския Концертгебау оркестър в Амстердам, който има корпоративен спонсор и е първият в света направил световно турне. 

Следва цялото интервю с музиканта за идейната основа на фестивала „Радар“, за свързването на различни изкуства, за електронната и експериментална музика и тяхната реализация, за дотирането на културния продукт по света, както и за неговия най-нов проект „Декагон“, който бе представен премиерно във Варна. 

Българската компания „Дерида“ прави днес премиера в мавзолея на археологическия парк „Виминациум“, в Сърбия. Танцовият пърформанс ChronoRay е копродукция с Белградския археологически институт и е част от проекта Dancing Histor(y)ies, който цели да срещне историческото наследство със съвременния танц, като му вдъхне нов живот и създаде връзка между миналото и настоящето, разказват от „Дерида“.

Премиерата е и част от фестивала ReMoving Borders на „Виминациум“.

Хореографията и постановката на ChronoRay са на Живко Желязков, артистичен директор на Derida Dance Center. Специалното визуално въздействие в спектакъла е изградено с видео мапинг и 3D прожектиране, което преобразява внушителната среда на мавзолея. То е на Ивелина Иванова, която е част от Studio P

Искам да накарам хората да се усмихват на истории, запечатани в кадри, точно както една хубава песен. 

Това каза композиторът Стефан Диомов на своята фотоизложба на открито „Там, някъде на юг…“ пред Културен център „Морско казино“ в Бургас. 

В експозицията, която включва 24 фотографии, Маестрото разказва за своите впечатления от пътуванията си до южните Сейшелски острови, Мавриций, Мадагаскар и остров Реюнион през погледа на обектива. Това е десетата поредна изложба на Диомов.

Гледката е толкова красива, виждам само и единствено красиви усмивки, обърна се с благодарност към публиката маестро Стефан Диомов. Преди премиерата на авторския си филм, Диомов разказа за приключенията до африканските острови. Сред историите е за 160-годишната костенурка, живееща на остров Мадагаскар, която Диомов нарича сър Джеймс.

„Личността на Стефан Диомов буди у нас ог

На 3 и 4 юли Ицко Финци ще влезе в ролята на дожа на Венеция в две от представленията на „Венецианският търговец“ на сцената на Народния театър, съобщават от трупата.

Пиесата от Уилям Шекспир на режисьора Явор Гърдев е последното засега премиерно заглавие на голямата сцена на Народния театър. На сцената той ще си партнира със своя син – Самуел Финци, който изпълнява ролята на Шайлок.

Спектакълът по една от най-популярните Шекспирови комедии – преведена специално за постановката в Народния театър от Александър Шурбанов, се занимава с проблемите на религиозната и етническата дискриминация, икономическата власт, културните различия, отношенията между половете и др., които имат особено остър резонанс в съвременния свят на разделения, неравенства и конфликти, посочват

Авторска изложба с колажи откри в Общинската художествена галерия "Петър Персенгиев" в Нови пазар шуменската художничка Мариана Петкова. Това съобщи Борислава Борисова, директор на галерията.

Петкова е родена в 1957 г. в Троян, живее в Шумен. Работи в областта на изящното и приложното изкуство. Участва с живопис, графика, илюстрация, рисунки и колажи в национални и регионални изложби, международни биеналета и пленери. Съорганизатор е на "Арт Пленер Салманово" и организатор на изложби и пърформанси с деца и ученици. Има 25 самостоятелни изложби, добави Борисова.

Мариана Петкова представя в експозицията 53 творби в техниката на колажа. Акварелните и графичните изображения на растения, хора и животни, и авторските стихове, са апликирани многопластово върху фонове от ръчно обработени хартии и декоративни кожи. С тази техника художничката изразява своето вълнение от експер

Групата Laibach идва отново в България догодина с нов спектакъл – на 6 март в залата на „Пиротска“ 5, съобщават организаторите от DS Music.

Събитието е част от турнето Opus Day Revisited Tour.

„След  страхотния концерт от турнето The Coming Race Tour 2022, Laibach пристига с изцяло ново шоу, което обаче се връща към сензационния им първи албум Opus Dei. За почитателите на групата е ясно, че Revisited подсказва майсторска преработка на музиката и че както винаги при великите словенци ще има изненада във всичко. Феновете може да очакват не само нови аранжименти, но и невиждана провокация във визията, светлините и специалните ефекти“, коментират организаторите.

По думите им, както винаги, концертът ще бъде дълъг и с характерното за груп

Как правите селекцията за фестивала „Радар“? 

- Вече от 11 години организирам съвместно с моята колежка Светлозара Христова фестивала „Радар“. Аз отговарям повече за селекцията, а тя за административната част. Още в самото началото, когато го основахме, решихме да направим по-отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници. Концепцията ни е да представяме музикални проекти, като наблягаме на свързването с различни изкуства, с електроника, видео, танц, но в центъра остава музиката. 

Няма конкретна сцена, където подбираме артисти, всяка година е различно, но се грижим програмата да е разнообразна за разлика от класическите или джаз фестивали, където всичко е в един стил. Всеки концерт на „Радар“ е уникален. Тази година предложихме на откриването изпълнения на омниверк, който е вариация на клавесин, и същата вечер група с ърбан, джаз и електроника. На нас ни харесва разнообразие и богатство на звуци. 

Къде има най-голяма сцена за подобен синтез на изкуства и къде по света се твори повече в тази посока? 

- Аз живея от 25 години в Амстердам и целта ми беше да доближим европейската естетика до българската, да внесем този полъх на родната сцена, без да звучи арогантно. Пътувал съм много в Европа, свирили сме на най-различни фестивали и тенденцията на континента е такава, всичко да бъде по-отворено. Класически и джаз фестивали имат много концерти с електроника. Разграниченията не вършат работа на никого и се търсят нови изразни средства и приемственост, доближаване на младата и по-възрастната публика. 

Българската публика по-консервативна ли е?

- Българите според мен са по-консервативни и може би една от причините е, че не са имали много възможности да преживеят такива различни концерти особено извън София. Това беше и нашата амбиция, да обогатим тази среда. Мисля, че в тези десет години успяваме да го направим. Културната среда израстна. 

Какво се промени в електронната музика? Навлязоха много силно визуалните ефекти, видео прожекциите (мапинг).

- Светът се промени много за тези десет години. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние организаторите се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават, да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Мапингът, прожекциите, изобщо не са нещо ново, но преди десет години бяха иновативни, а вече е почти стандарт. 

Видяхме на фестивала „Радар“ и демонстрация за извличане на различни звуци от музикален инструмент, каквото прави още Джон Кейдж в средата на ХХ век, но сега с електроника. Какво допринася тя за звученето? 

- Аз виждам това като един по-дълъг процес в историята на музиката и на звука. Още в Ренесансовата епоха постоянно са се измисляли нови или са се усъвършенствали съществуващите инструменти в търсене на нов звук. Когато Адолф Сакс изобретява саксофона в средата на XIX век, той става хит. Произведените за първи път в началото на ХХ век електронни звуци стават обект на внимание първо на най-авангардните композитори. Композитори като Джон Кейдж, Оливие Месиен, Карлхайнц Щокхаузен са били едни от иноваторите в средата на ХХ век в използването на електронни инструменти. Впоследствие те намират място на комерсиалната сцена, а сега са нещо абсолютно стандартно, даже доминиращо. Дори в днешно време има много електронно продуцирани звуци, които наподобяват акустични инструменти. Подобен тип експерименти вече са практика, почти всички използват някакъв вид електроника. 

Как ще отговорите на обвинение, че електронната музика няма душа за разлика от класическия инструмент?

- Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Електрониката просто е един инструмент, зависи как се използва. Аз мога да ви посоча и цигулари, които свирят без душа. Мисля, че е грешно така да се представят нещата. 

Има ли добра реализация за електронната и експериментална музика? Виждам, че фестивал като Вашия също търси спомоществователство от Фонд „Култура“ на Община Варна?

- В културния сектор няма съотношение като във футбола или в супермаркета публиката да издържа събитието и организаторите да печелят от него. Не е така нито в България, нито по света, освен ако не говорим за много комерсиално събитие, когато има някакви печалби. Всичко останало съществува благодарение на грижа, на държавно и частно субсидиране и то е важно, защото позволява на артистите да не се съобразяват дали ще ги приемат. Ако питате Леонардо да Винчи дали е творил, за да се хареса на хората, отговорът ще бъде не. Направил го е защото е имал визия. Всички примери, които са останали в историята, са поради това, че творците са имали свободата да не се съобразяват с публиката или с нечии изисквания. Е, има и поръчкови творби, но това е нещо различно. Навсякъде съществува индекс за институции като опера или оркестър какви приходи от билети трябва да има, за да може да се дофинансира от държавата. 

Как е в Нидерландия?

- Навсякъде е така. Всичко започва с финансиране на 90 процента. Печалби и разходи влизат в дългосрочен бюджет за няколко години и се прави оценка за следващия период. Един оркестър например се окачествява като успешен на база концерти, продадени билети, привлечени корпоративни спонсори. Институциите правят всичко възможно да привлекат приятели на оркестъра, донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини само да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети. Кралският Концергебау оркестър в Амстердам има корпоративен спонсор. Съставът е първият в света, който направи световно турне. Имат си собствен самолет. Само музикантите са 70 и водят още 50 души екип. Това не е нещо, което билетите могат да покрият. 

На фестивала „Радар“ представихте премиерно Вашият проект „Декагон“, който има богат замисъл като основа. Разкажете за това, което залагате в композициите. 

- Традиционно всяка година представям по един проект на фестивала, който после гостува и на други сцени. За „Декагон“ съставихме фестивален ансамбъл, което исках да направя от много време. Музиката е за десет души и както личи от заглавието всичко се върти около десятката. Всичко започна заради десетгодишнината на фестивала, но миналата година не успяхме да осъществим този проект. Докато пиша музиката, използвам цифрите и нумерологията, сериализмът като композиционна техника. В случая има десет пиеси, но се изпълняват от последната, за да се съберем накрая в първата. Разглеждам го като мост към новото десетилетие на „Радар“, като някакво преосмисляне. В композициите ми има различни влияния, някои моменти напомнят Стравински, други са импресионистични, има и по-джазови с импровизация. Проектът е с мапинг от Петко Танчев. 
След представянето във Варна ще го разширя и ще го изпълним на 24 октомври с Биг бенда на Българското национално радио при откриването на сезона им в София. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Тишината има собствен звук, казва художникът Стефан Качаков с новата си изложба
Групата ADG7 представя „Звукът на Корея“ в София
Проф. Иван Газдов подреди постоянна изложба с творби, дарени на родния му град
След 17 години Ману Чао се завръща с нов албум
Шон „Диди“ Кумс остава в затвора в Бруклин
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
С концерт и изложби ямболският Безистен отбеляза девет години от преобразуването си в културно-информационен център
Под прожектора
Продължителни аплодисменти и викове „Браво“ за Готие Капюсон и Аугустин Хаделих
Авансцена
Искам да покажа на българската публика Хелга Парис като личност, каза Инка Шубе
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.