NRD Начало
Вторник, 17 Септември 2024
Начало Творчески отражения Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
3507
Творчески отражения

Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Електрониката е просто един инструмент, зависи как се използва

| 06 Август 2024, 12:48 ч.
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Снимка © DFA

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Електрониката е просто един инструмент, зависи как се използва. Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Това каза в интервю пианистът и композитор Димитър Бодуров, който заедно със Светлозара Христова организира фестивала „Радар“ във Варна. 

Документален филм разкрива портрет на холивудската легенда и активистка Елизабет Тейлър, разказан със собствените думи, чрез новооткрити записи на интервюта. 

Елизабет Тейлър: Изгубените записи”, режисиран от всепризнатия режисьор Нанет Бърщайн (Hillary, The Kid Stays in the Picture), ще има тв премиера на 4 август, съобщават от HBO.

Световната премиера на лентата бе на фестивала в Кан тази година.

„В този разкриващ портрет на холивудската легенда Елизабет Тейлър разказва своята история, канейки публиката да преоткрие не само мегазвездата от Златния век на Холивуд, но и сложната личност, обградена от слава, още от ранна детска възраст. Чрез наскоро възстановени интервюта с Тейлър и чрез безпрецедентен достъп до личния й архив, филмът разкрива комплицирания вътрешен живот и уязвимостта на х

Единадесетото издание на Международния филмов фестивал за ново европейско кино „Златната липа“ беше открито тази вечер под бурните аплодисменти на пълната зала в сградата на Държавна опера Стара Загора.

Шествието с официалните гости на събитието поведе неговият директор Магдалена Ралчева заедно с тазгодишния носител на наградата „Златна липа“ за цялостен принос в киното Ели Скорчева, заместник-кметовете на община Стара Загора Милена Желева и Надежда Чакърова, председателят на конкурсното жури Геновева Димитрова, заедно с членовете на журито латвийският режисьор, сценарист и редактор Линда Олте, полският режисьор Мариуш Гжегожек, анлийската актриса Пандора Джоунс и филмовият и визуален творец Санжин Малесевич.

Старт на празничното настроение дадоха военният духов оркестър и пъстър мажоретен състав с възпитанички на Центъра за подкрепа на личностното развитие (ЦПЛР) към

Регионален етнографски музей – Пловдив гостува на Регионалния исторически музей (РИМ) „Стою Шишков“ – Смолян с изложбата „Времето на алафрангата“, съобщи директорът на РИМ Валентина Василева. 

Тя посочи, че изложбата e интересен поглед към възрожденската действителност в един многовековен и многоетничен интеркултурен град като Пловдив, който и в миналото, и днес винаги е бил част от Европа.

Алафрангата е разказ, пренасящ във времето истории за взаимодействието на различните културни модели между Запада и Изтока.

Изложбата може да бъде разгледана от 10 юли до 30 септември в изложбената зала на Регионален исторически музей „Стою Шишков“ – Смолян.

Ямболският драматичен театър "Невена Коканова" започна репетиции на ново заглавие – поетичен спектакъл "Читалнята", който е по текстове на петима ямболски писатели, съобщиха от културния институт.

Премиерата ще бъде на 11 октомври в Художествената галерия "Жорж Папазов" в града.

Какво може да се случи в една читалня, какво може да бъде открито там и с какви  провокации ще се сблъскат актьори, автори и публика? Отговорите на тези въпроси ще дадат актьорите от Драматичен театър "Невена Коканова" Димитър Димитров, Радослава Донева и Георги Ружичка.

В "Читалнята" ще прозвучат произведения на Илко Капелев, Тенко Тенев, Антон Кабрански, Иван Газдов и Христо Карастоянов. Музиката е на Андон Балахуров. Ръководител на театралния проект е Димитър Димитров. Това е вторият поетичен спектакъл на театъра след "Отключено време", в който бяха представени седем ямбол

Кино под звездите организира Община Габрово. То ще се състои от 7 до 11 август на площад „Възраждане“, съобщават от местната администрация. 

Организаторите посочват, че ще има пет кино вечери с пет български филма, които могат да се гледат безплатно на централния площад. 

Заглавията, които публиката ще види, са „Пулсът на танца“, „Борсови играчи“, „Игра на доверие“, „Киберпрестъпност“, и „Жълт олеандър“. 

Събитието се осъществява с подкрепата на Община Габрово и е част от Културния календар на града за 2024 година, информират още от местната администрация. 

Тази година форумът имаше 11-о издание. По думите на Бодуров, концепцията им като основатели е той да бъде отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници, и представя музикални проекти, свързващи различни изкуства с електроника, видео, танц, но в центъра е музиката. Бодуров смята, че въпреки консерватизма на българската публика, за тези десет години са успели да обогатят родната сцена с европейска естетика. 

Според музиканта навсякъде по света държавата се ангажира с подкрепата на културния сектор, защото той не може да се самоиздържа. Институциите правят всичко възможно да привлекат донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети, каза Бодуров и даде пример с Кралския Концертгебау оркестър в Амстердам, който има корпоративен спонсор и е първият в света направил световно турне. 

Следва цялото интервю с музиканта за идейната основа на фестивала „Радар“, за свързването на различни изкуства, за електронната и експериментална музика и тяхната реализация, за дотирането на културния продукт по света, както и за неговия най-нов проект „Декагон“, който бе представен премиерно във Варна. 

Как правите селекцията за фестивала „Радар“? 

- Вече от 11 години организирам съвместно с моята колежка Светлозара Христова фестивала „Радар“. Аз отговарям повече за селекцията, а тя за административната част. Още в самото началото, когато го основахме, решихме да направим по-отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници. Концепцията ни е да представяме музикални проекти, като наблягаме на свързването с различни изкуства, с електроника, видео, танц, но в центъра остава музиката. 

Британската група "Кошийн" отпразнува четвърт век на сцената с участие във фестивала "Метроном" в Прага, Чехия, съобщи "Ческе новини". 

Музикантите предложиха на публиката в изложбения център "Виставище" брейкбийт ритми, техно и дръмендбейс. 

"Кошийн" започват кариерата си през 1999 г. в Бристол. Сред големите им хитове са Hungry, Wasting My Time и All in My Head.

Петъчната програма на фестивала „Метроном“ продължава с участието на носителите на награда БРИТ за изгряващи звезди през миналата година - момичешката група "Ласт динър парти". Сред най-очакваните участници на фестивала е германското дуо "Милки ченс", което има милиони последователи в Спотифай. Фестивалът продължава до събота.

Миналогодишното издание на "Метроном Прага" събра 22 хил. души в рамките на три дни. 

Ирландската група "Уестлайф" "прегърна" изкуствения интелект (ИИ), за да запише песен на мандарин, водена от желанието си да затвърди позициите си на китайския пазар, съобщи Мюзик нюз. 

Love, and Courage - кавър на хита от 2016 г. на Джейсън Чжан, се предлага в Китай чрез компанията Tencent Music Entertainment. Сингълът натрупа над милион слушания през първата си седмица.

Версията на мандарин на Love, abd Courage използва силата на изкуствения интелект, пресъздавайки вокалите на "Уестлайф" с помощта на Kugou AIK - първата в света многоезична технология за пеене, базирана на ИИ. Ирландските изпълнители лично са наблюдавали целия творчески процес в продължение на няколко месеца до създаването на окончателната версия.      

Kugou AIK позволява на потребителите да пеят и записват песни на 10 езика и 15 китайски диалекта.

"Надяваме се, че

Изложбата "Отражения от миналото: Историята на Русе през фотографския обектив" ще бъде подредена утре вечер в подлез на кръговото кръстовище на бул. "Цар Освободител" в централната част на крайдунавския град. Това съобщиха организаторите от сдружение "РусчукБГ". 

Експозицията представя част от снимките на Русе в творчеството на известното българско фотоиздателство "Гр. Пасков" от периода 1920-1940 година. Изображенията се сканирани от висококачествени стъклени фотографски плаки, които са част от колекцията на сдружението.

"Идеята на тази изложба е да промени функция на подлеза от пространство, което се използва само за преминаване, като го превърне в място за отдих и културни мероприятия. Историческите фотографии и изложбата, създадени чрез проекта, могат да се превърнат в интересно туристическо място. Те могат да привлекат както местни жители, които искат да науч

Лили Иванова изнесе концерт във Варна в рамките на своето национално турне за 2024 година. Зрителите в препълнения Летен театър я приветстваха със ставане на крака след всяко изпълнение, те скандираха „Лили, обичаме те!“ и „Браво!“. 

За мен и за целия екип е невероятно щастие да бъдем във вашия прекрасен театър в този красив град Варна, каза Лили Иванова в началото на събитието. В първия час на концерта прозвучаха и нови композиции от репертоара на певицата, сред които „Два белега“ по текст на Мартин Карбовски и музика на Огнян Енев от LI Orchestra, и „Спомен“ от поета Александър Петров, композирана от Ангел Дюлгеров, който е аранжор на цялата програма на турнето. Тази година в програмата са включени и песни на Лили Иванова с нов аранжимент като „Сълза“ с текст от Надежда Захариева и „Покруса“ по текст

Банкси публикува снимка на графит с три маймуни от нова колекция с животински мотиви, съобщи Прес асосиейшън/ДПА.

Това е третата композиция, призната от британския уличен художник тази седмица. В сряда художникът от Бристол публикува в Инстаграм снимка на маймуните, които сякаш се люлеят на моста на метростанция "Брик Лейн" в Източен Лондон.

Предишните творби на Банкси бяха с една коза през първия ден и два слона през втория ден.

Във вторник Банкси публикува снимка на два силуета на слонове, подаващи се от прозорци, с насочени един към друг хоботи. Преди това публикува снимка на графит с коза, стъпила на върха на стена близо до моста Кю в Ричмънд. Той не е написал текст към нито една от публикациите в Инстаграм, което подхрани предположения за тяхното значение.

Три маймуни са свързани с японската поговорка "не виждай зло, не чувай зло, не говори зло". В

Няма конкретна сцена, където подбираме артисти, всяка година е различно, но се грижим програмата да е разнообразна за разлика от класическите или джаз фестивали, където всичко е в един стил. Всеки концерт на „Радар“ е уникален. Тази година предложихме на откриването изпълнения на омниверк, който е вариация на клавесин, и същата вечер група с ърбан, джаз и електроника. На нас ни харесва разнообразие и богатство на звуци. 

Къде има най-голяма сцена за подобен синтез на изкуства и къде по света се твори повече в тази посока? 

- Аз живея от 25 години в Амстердам и целта ми беше да доближим европейската естетика до българската, да внесем този полъх на родната сцена, без да звучи арогантно. Пътувал съм много в Европа, свирили сме на най-различни фестивали и тенденцията на континента е такава, всичко да бъде по-отворено. Класически и джаз фестивали имат много концерти с електроника. Разграниченията не вършат работа на никого и се търсят нови изразни средства и приемственост, доближаване на младата и по-възрастната публика. 

Българската публика по-консервативна ли е?

- Българите според мен са по-консервативни и може би една от причините е, че не са имали много възможности да преживеят такива различни концерти особено извън София. Това беше и нашата амбиция, да обогатим тази среда. Мисля, че в тези десет години успяваме да го направим. Културната среда израстна. 

Какво се промени в електронната музика? Навлязоха много силно визуалните ефекти, видео прожекциите (мапинг).

- Светът се промени много за тези десет години. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние организаторите се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават, да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Мапингът, прожекциите, изобщо не са нещо ново, но преди десет години бяха иновативни, а вече е почти стандарт. 

Видяхме на фестивала „Радар“ и демонстрация за извличане на различни звуци от музикален инструмент, каквото прави още Джон Кейдж в средата на ХХ век, но сега с електроника. Какво допринася тя за звученето? 

- Аз виждам това като един по-дълъг процес в историята на музиката и на звука. Още в Ренесансовата епоха постоянно са се измисляли нови или са се усъвършенствали съществуващите инструменти в търсене на нов звук. Когато Адолф Сакс изобретява саксофона в средата на XIX век, той става хит. Произведените за първи път в началото на ХХ век електронни звуци стават обект на внимание първо на най-авангардните композитори. Композитори като Джон Кейдж, Оливие Месиен, Карлхайнц Щокхаузен са били едни от иноваторите в средата на ХХ век в използването на електронни инструменти. Впоследствие те намират място на комерсиалната сцена, а сега са нещо абсолютно стандартно, даже доминиращо. Дори в днешно време има много електронно продуцирани звуци, които наподобяват акустични инструменти. Подобен тип експерименти вече са практика, почти всички използват някакъв вид електроника. 

Как ще отговорите на обвинение, че електронната музика няма душа за разлика от класическия инструмент?

- Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Електрониката просто е един инструмент, зависи как се използва. Аз мога да ви посоча и цигулари, които свирят без душа. Мисля, че е грешно така да се представят нещата. 

Има ли добра реализация за електронната и експериментална музика? Виждам, че фестивал като Вашия също търси спомоществователство от Фонд „Култура“ на Община Варна?

- В културния сектор няма съотношение като във футбола или в супермаркета публиката да издържа събитието и организаторите да печелят от него. Не е така нито в България, нито по света, освен ако не говорим за много комерсиално събитие, когато има някакви печалби. Всичко останало съществува благодарение на грижа, на държавно и частно субсидиране и то е важно, защото позволява на артистите да не се съобразяват дали ще ги приемат. Ако питате Леонардо да Винчи дали е творил, за да се хареса на хората, отговорът ще бъде не. Направил го е защото е имал визия. Всички примери, които са останали в историята, са поради това, че творците са имали свободата да не се съобразяват с публиката или с нечии изисквания. Е, има и поръчкови творби, но това е нещо различно. Навсякъде съществува индекс за институции като опера или оркестър какви приходи от билети трябва да има, за да може да се дофинансира от държавата. 

Как е в Нидерландия?

- Навсякъде е така. Всичко започва с финансиране на 90 процента. Печалби и разходи влизат в дългосрочен бюджет за няколко години и се прави оценка за следващия период. Един оркестър например се окачествява като успешен на база концерти, продадени билети, привлечени корпоративни спонсори. Институциите правят всичко възможно да привлекат приятели на оркестъра, донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини само да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети. Кралският Концергебау оркестър в Амстердам има корпоративен спонсор. Съставът е първият в света, който направи световно турне. Имат си собствен самолет. Само музикантите са 70 и водят още 50 души екип. Това не е нещо, което билетите могат да покрият. 

На фестивала „Радар“ представихте премиерно Вашият проект „Декагон“, който има богат замисъл като основа. Разкажете за това, което залагате в композициите. 

- Традиционно всяка година представям по един проект на фестивала, който после гостува и на други сцени. За „Декагон“ съставихме фестивален ансамбъл, което исках да направя от много време. Музиката е за десет души и както личи от заглавието всичко се върти около десятката. Всичко започна заради десетгодишнината на фестивала, но миналата година не успяхме да осъществим този проект. Докато пиша музиката, използвам цифрите и нумерологията, сериализмът като композиционна техника. В случая има десет пиеси, но се изпълняват от последната, за да се съберем накрая в първата. Разглеждам го като мост към новото десетилетие на „Радар“, като някакво преосмисляне. В композициите ми има различни влияния, някои моменти напомнят Стравински, други са импресионистични, има и по-джазови с импровизация. Проектът е с мапинг от Петко Танчев. 
След представянето във Варна ще го разширя и ще го изпълним на 24 октомври с Биг бенда на Българското национално радио при откриването на сезона им в София. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
„Алея на славата“ разположена на площад „Славейков“
Международната плакатна акция „Контакт“ е част от тазгодишното издание на „Алея на славата“. Експозицията е разположена на площад „Славейков“ и ...
Конфискувани препарирани животни ще допълнят музейна сбирка
Конфискувани препарирани животни от мъж от Разград са предадени на музея в Русе, съобщиха от пресцентъра на Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) в Русе. Иззети ...
12 артисти ще заминат на творчески престой в Cité internationale des arts - Париж
Имената на 12 артисти, които ще заминат за двумесечен творчески престой в „Сите де-з-ар“ (Cité internationale des arts) - Париж, ще бъдат обявени на 19 септември ...
Единадесетото издание на „180 градуса“ е с фокус върху експерименталните формати
Единадесетото издание на „180 градуса“ е с фокус върху експерименталните интердисциплинарни формати. Лабораторията за иновативно изкуство за първи път ще се проведе пре ...
„Лично“ вдъхновение от красотата и величието на арменската и българската душевност
Художникът Арменаг Мардиросян гостува на Галерия „Графит“ във Варна със самостоятелна изложба, наречена „Лично“. Той представя деветдесет картини, изпълнени ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Едгар Барера, Бед Бъни и Карол Джи водят по номинации за наградите "Грами" за латино музика
Едгар Барера - продуцент и автор на песни, известен с работата си с изпълнители като Мадона, Карол Джи, Песо Плума, Шакира, "Групо Фронтера" и други, за втора поредна година води п ...
Цветана Манева е носителят на специалната награда на София за изключителни постижения в областта на културата
Наградите на Столична община за ярки постижения в областта на културата бяха връчени тази вечер в Софийската градска художествена галерия. Наградата за цялостно творчество бе връч ...
Компания съди Майли Сайръс, че е копирала песен на Бруно Марс за хита си Flowers
Компанията „Темпо мюзик инвестмънтс“ (Tempo Music Investments) съди певицата Майли Сайръс, че е копирала песента When I Was Your Man на Бруно Марс за създаването на хит ...
С концерт на гръцката звезда Ирини Пападопулу започва инициативата „Калимера Враца“
Концерт на гръцката звезда Ирини Пападопулу утре вечер във Враца ще сложи край на тазгодишното издание на Врачанския есенен панаир и ще постави началото на инициативата „Кали ...
„Алея на славата“ разположена на площад „Славейков“
Международната плакатна акция „Контакт“ е част от тазгодишното издание на „Алея на славата“. Експозицията е разположена на площад „Славейков“ и ...
Тикер в 21:00 ч.
Едгар Барера - продуцент и автор на песни, известен с работата си с изпълнители ...
Начало Творчески отражения
3507
Творчески отражения

Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват.Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето.

| 06 Август 2024, 12:48 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Снимка © DFA

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Електрониката е просто един инструмент, зависи как се използва. Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Това каза в интервю пианистът и композитор Димитър Бодуров, който заедно със Светлозара Христова организира фестивала „Радар“ във Варна. 

Тази година форумът имаше 11-о издание. По думите на Бодуров, концепцията им като основатели е той да бъде отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници, и представя музикални проекти, свързващи различни изкуства с електроника, видео, танц, но в центъра е музиката. Бодуров смята, че въпреки консерватизма на българската публика, за тези десет години са успели да обогатят родната сцена с европейска естетика. 

Документален филм разкрива портрет на холивудската легенда и активистка Елизабет Тейлър, разказан със собствените думи, чрез новооткрити записи на интервюта. 

Елизабет Тейлър: Изгубените записи”, режисиран от всепризнатия режисьор Нанет Бърщайн (Hillary, The Kid Stays in the Picture), ще има тв премиера на 4 август, съобщават от HBO.

Световната премиера на лентата бе на фестивала в Кан тази година.

„В този разкриващ портрет на холивудската легенда Елизабет Тейлър разказва своята история, канейки публиката да преоткрие не само мегазвездата от Златния век на Холивуд, но и сложната личност, обградена от слава, още от ранна детска възраст. Чрез наскоро възстановени интервюта с Тейлър и чрез безпрецедентен достъп до личния й архив, филмът разкрива комплицирания вътрешен живот и уязвимостта на х

Единадесетото издание на Международния филмов фестивал за ново европейско кино „Златната липа“ беше открито тази вечер под бурните аплодисменти на пълната зала в сградата на Държавна опера Стара Загора.

Шествието с официалните гости на събитието поведе неговият директор Магдалена Ралчева заедно с тазгодишния носител на наградата „Златна липа“ за цялостен принос в киното Ели Скорчева, заместник-кметовете на община Стара Загора Милена Желева и Надежда Чакърова, председателят на конкурсното жури Геновева Димитрова, заедно с членовете на журито латвийският режисьор, сценарист и редактор Линда Олте, полският режисьор Мариуш Гжегожек, анлийската актриса Пандора Джоунс и филмовият и визуален творец Санжин Малесевич.

Старт на празничното настроение дадоха военният духов оркестър и пъстър мажоретен състав с възпитанички на Центъра за подкрепа на личностното развитие (ЦПЛР) към

Регионален етнографски музей – Пловдив гостува на Регионалния исторически музей (РИМ) „Стою Шишков“ – Смолян с изложбата „Времето на алафрангата“, съобщи директорът на РИМ Валентина Василева. 

Тя посочи, че изложбата e интересен поглед към възрожденската действителност в един многовековен и многоетничен интеркултурен град като Пловдив, който и в миналото, и днес винаги е бил част от Европа.

Алафрангата е разказ, пренасящ във времето истории за взаимодействието на различните културни модели между Запада и Изтока.

Изложбата може да бъде разгледана от 10 юли до 30 септември в изложбената зала на Регионален исторически музей „Стою Шишков“ – Смолян.

Ямболският драматичен театър "Невена Коканова" започна репетиции на ново заглавие – поетичен спектакъл "Читалнята", който е по текстове на петима ямболски писатели, съобщиха от културния институт.

Премиерата ще бъде на 11 октомври в Художествената галерия "Жорж Папазов" в града.

Какво може да се случи в една читалня, какво може да бъде открито там и с какви  провокации ще се сблъскат актьори, автори и публика? Отговорите на тези въпроси ще дадат актьорите от Драматичен театър "Невена Коканова" Димитър Димитров, Радослава Донева и Георги Ружичка.

В "Читалнята" ще прозвучат произведения на Илко Капелев, Тенко Тенев, Антон Кабрански, Иван Газдов и Христо Карастоянов. Музиката е на Андон Балахуров. Ръководител на театралния проект е Димитър Димитров. Това е вторият поетичен спектакъл на театъра след "Отключено време", в който бяха представени седем ямбол

Кино под звездите организира Община Габрово. То ще се състои от 7 до 11 август на площад „Възраждане“, съобщават от местната администрация. 

Организаторите посочват, че ще има пет кино вечери с пет български филма, които могат да се гледат безплатно на централния площад. 

Заглавията, които публиката ще види, са „Пулсът на танца“, „Борсови играчи“, „Игра на доверие“, „Киберпрестъпност“, и „Жълт олеандър“. 

Събитието се осъществява с подкрепата на Община Габрово и е част от Културния календар на града за 2024 година, информират още от местната администрация. 

Според музиканта навсякъде по света държавата се ангажира с подкрепата на културния сектор, защото той не може да се самоиздържа. Институциите правят всичко възможно да привлекат донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети, каза Бодуров и даде пример с Кралския Концертгебау оркестър в Амстердам, който има корпоративен спонсор и е първият в света направил световно турне. 

Следва цялото интервю с музиканта за идейната основа на фестивала „Радар“, за свързването на различни изкуства, за електронната и експериментална музика и тяхната реализация, за дотирането на културния продукт по света, както и за неговия най-нов проект „Декагон“, който бе представен премиерно във Варна. 

Британската група "Кошийн" отпразнува четвърт век на сцената с участие във фестивала "Метроном" в Прага, Чехия, съобщи "Ческе новини". 

Музикантите предложиха на публиката в изложбения център "Виставище" брейкбийт ритми, техно и дръмендбейс. 

"Кошийн" започват кариерата си през 1999 г. в Бристол. Сред големите им хитове са Hungry, Wasting My Time и All in My Head.

Петъчната програма на фестивала „Метроном“ продължава с участието на носителите на награда БРИТ за изгряващи звезди през миналата година - момичешката група "Ласт динър парти". Сред най-очакваните участници на фестивала е германското дуо "Милки ченс", което има милиони последователи в Спотифай. Фестивалът продължава до събота.

Миналогодишното издание на "Метроном Прага" събра 22 хил. души в рамките на три дни. 

Ирландската група "Уестлайф" "прегърна" изкуствения интелект (ИИ), за да запише песен на мандарин, водена от желанието си да затвърди позициите си на китайския пазар, съобщи Мюзик нюз. 

Love, and Courage - кавър на хита от 2016 г. на Джейсън Чжан, се предлага в Китай чрез компанията Tencent Music Entertainment. Сингълът натрупа над милион слушания през първата си седмица.

Версията на мандарин на Love, abd Courage използва силата на изкуствения интелект, пресъздавайки вокалите на "Уестлайф" с помощта на Kugou AIK - първата в света многоезична технология за пеене, базирана на ИИ. Ирландските изпълнители лично са наблюдавали целия творчески процес в продължение на няколко месеца до създаването на окончателната версия.      

Kugou AIK позволява на потребителите да пеят и записват песни на 10 езика и 15 китайски диалекта.

"Надяваме се, че

Изложбата "Отражения от миналото: Историята на Русе през фотографския обектив" ще бъде подредена утре вечер в подлез на кръговото кръстовище на бул. "Цар Освободител" в централната част на крайдунавския град. Това съобщиха организаторите от сдружение "РусчукБГ". 

Експозицията представя част от снимките на Русе в творчеството на известното българско фотоиздателство "Гр. Пасков" от периода 1920-1940 година. Изображенията се сканирани от висококачествени стъклени фотографски плаки, които са част от колекцията на сдружението.

"Идеята на тази изложба е да промени функция на подлеза от пространство, което се използва само за преминаване, като го превърне в място за отдих и културни мероприятия. Историческите фотографии и изложбата, създадени чрез проекта, могат да се превърнат в интересно туристическо място. Те могат да привлекат както местни жители, които искат да науч

Лили Иванова изнесе концерт във Варна в рамките на своето национално турне за 2024 година. Зрителите в препълнения Летен театър я приветстваха със ставане на крака след всяко изпълнение, те скандираха „Лили, обичаме те!“ и „Браво!“. 

За мен и за целия екип е невероятно щастие да бъдем във вашия прекрасен театър в този красив град Варна, каза Лили Иванова в началото на събитието. В първия час на концерта прозвучаха и нови композиции от репертоара на певицата, сред които „Два белега“ по текст на Мартин Карбовски и музика на Огнян Енев от LI Orchestra, и „Спомен“ от поета Александър Петров, композирана от Ангел Дюлгеров, който е аранжор на цялата програма на турнето. Тази година в програмата са включени и песни на Лили Иванова с нов аранжимент като „Сълза“ с текст от Надежда Захариева и „Покруса“ по текст

Банкси публикува снимка на графит с три маймуни от нова колекция с животински мотиви, съобщи Прес асосиейшън/ДПА.

Това е третата композиция, призната от британския уличен художник тази седмица. В сряда художникът от Бристол публикува в Инстаграм снимка на маймуните, които сякаш се люлеят на моста на метростанция "Брик Лейн" в Източен Лондон.

Предишните творби на Банкси бяха с една коза през първия ден и два слона през втория ден.

Във вторник Банкси публикува снимка на два силуета на слонове, подаващи се от прозорци, с насочени един към друг хоботи. Преди това публикува снимка на графит с коза, стъпила на върха на стена близо до моста Кю в Ричмънд. Той не е написал текст към нито една от публикациите в Инстаграм, което подхрани предположения за тяхното значение.

Три маймуни са свързани с японската поговорка "не виждай зло, не чувай зло, не говори зло". В

Как правите селекцията за фестивала „Радар“? 

- Вече от 11 години организирам съвместно с моята колежка Светлозара Христова фестивала „Радар“. Аз отговарям повече за селекцията, а тя за административната част. Още в самото началото, когато го основахме, решихме да направим по-отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници. Концепцията ни е да представяме музикални проекти, като наблягаме на свързването с различни изкуства, с електроника, видео, танц, но в центъра остава музиката. 

Няма конкретна сцена, където подбираме артисти, всяка година е различно, но се грижим програмата да е разнообразна за разлика от класическите или джаз фестивали, където всичко е в един стил. Всеки концерт на „Радар“ е уникален. Тази година предложихме на откриването изпълнения на омниверк, който е вариация на клавесин, и същата вечер група с ърбан, джаз и електроника. На нас ни харесва разнообразие и богатство на звуци. 

Къде има най-голяма сцена за подобен синтез на изкуства и къде по света се твори повече в тази посока? 

- Аз живея от 25 години в Амстердам и целта ми беше да доближим европейската естетика до българската, да внесем този полъх на родната сцена, без да звучи арогантно. Пътувал съм много в Европа, свирили сме на най-различни фестивали и тенденцията на континента е такава, всичко да бъде по-отворено. Класически и джаз фестивали имат много концерти с електроника. Разграниченията не вършат работа на никого и се търсят нови изразни средства и приемственост, доближаване на младата и по-възрастната публика. 

Българската публика по-консервативна ли е?

- Българите според мен са по-консервативни и може би една от причините е, че не са имали много възможности да преживеят такива различни концерти особено извън София. Това беше и нашата амбиция, да обогатим тази среда. Мисля, че в тези десет години успяваме да го направим. Културната среда израстна. 

Какво се промени в електронната музика? Навлязоха много силно визуалните ефекти, видео прожекциите (мапинг).

- Светът се промени много за тези десет години. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние организаторите се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават, да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Мапингът, прожекциите, изобщо не са нещо ново, но преди десет години бяха иновативни, а вече е почти стандарт. 

Видяхме на фестивала „Радар“ и демонстрация за извличане на различни звуци от музикален инструмент, каквото прави още Джон Кейдж в средата на ХХ век, но сега с електроника. Какво допринася тя за звученето? 

- Аз виждам това като един по-дълъг процес в историята на музиката и на звука. Още в Ренесансовата епоха постоянно са се измисляли нови или са се усъвършенствали съществуващите инструменти в търсене на нов звук. Когато Адолф Сакс изобретява саксофона в средата на XIX век, той става хит. Произведените за първи път в началото на ХХ век електронни звуци стават обект на внимание първо на най-авангардните композитори. Композитори като Джон Кейдж, Оливие Месиен, Карлхайнц Щокхаузен са били едни от иноваторите в средата на ХХ век в използването на електронни инструменти. Впоследствие те намират място на комерсиалната сцена, а сега са нещо абсолютно стандартно, даже доминиращо. Дори в днешно време има много електронно продуцирани звуци, които наподобяват акустични инструменти. Подобен тип експерименти вече са практика, почти всички използват някакъв вид електроника. 

Как ще отговорите на обвинение, че електронната музика няма душа за разлика от класическия инструмент?

- Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Електрониката просто е един инструмент, зависи как се използва. Аз мога да ви посоча и цигулари, които свирят без душа. Мисля, че е грешно така да се представят нещата. 

Има ли добра реализация за електронната и експериментална музика? Виждам, че фестивал като Вашия също търси спомоществователство от Фонд „Култура“ на Община Варна?

- В културния сектор няма съотношение като във футбола или в супермаркета публиката да издържа събитието и организаторите да печелят от него. Не е така нито в България, нито по света, освен ако не говорим за много комерсиално събитие, когато има някакви печалби. Всичко останало съществува благодарение на грижа, на държавно и частно субсидиране и то е важно, защото позволява на артистите да не се съобразяват дали ще ги приемат. Ако питате Леонардо да Винчи дали е творил, за да се хареса на хората, отговорът ще бъде не. Направил го е защото е имал визия. Всички примери, които са останали в историята, са поради това, че творците са имали свободата да не се съобразяват с публиката или с нечии изисквания. Е, има и поръчкови творби, но това е нещо различно. Навсякъде съществува индекс за институции като опера или оркестър какви приходи от билети трябва да има, за да може да се дофинансира от държавата. 

Как е в Нидерландия?

- Навсякъде е така. Всичко започва с финансиране на 90 процента. Печалби и разходи влизат в дългосрочен бюджет за няколко години и се прави оценка за следващия период. Един оркестър например се окачествява като успешен на база концерти, продадени билети, привлечени корпоративни спонсори. Институциите правят всичко възможно да привлекат приятели на оркестъра, донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини само да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети. Кралският Концергебау оркестър в Амстердам има корпоративен спонсор. Съставът е първият в света, който направи световно турне. Имат си собствен самолет. Само музикантите са 70 и водят още 50 души екип. Това не е нещо, което билетите могат да покрият. 

На фестивала „Радар“ представихте премиерно Вашият проект „Декагон“, който има богат замисъл като основа. Разкажете за това, което залагате в композициите. 

- Традиционно всяка година представям по един проект на фестивала, който после гостува и на други сцени. За „Декагон“ съставихме фестивален ансамбъл, което исках да направя от много време. Музиката е за десет души и както личи от заглавието всичко се върти около десятката. Всичко започна заради десетгодишнината на фестивала, но миналата година не успяхме да осъществим този проект. Докато пиша музиката, използвам цифрите и нумерологията, сериализмът като композиционна техника. В случая има десет пиеси, но се изпълняват от последната, за да се съберем накрая в първата. Разглеждам го като мост към новото десетилетие на „Радар“, като някакво преосмисляне. В композициите ми има различни влияния, някои моменти напомнят Стравински, други са импресионистични, има и по-джазови с импровизация. Проектът е с мапинг от Петко Танчев. 
След представянето във Варна ще го разширя и ще го изпълним на 24 октомври с Биг бенда на Българското национално радио при откриването на сезона им в София. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
„Алея на славата“ разположена на площад „Славейков“
Конфискувани препарирани животни ще допълнят музейна сбирка
12 артисти ще заминат на творчески престой в Cité internationale des arts - Париж
Единадесетото издание на „180 градуса“ е с фокус върху експерименталните формати
„Лично“ вдъхновение от красотата и величието на арменската и българската душевност
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
Едгар Барера, Бед Бъни и Карол Джи водят по номинации за наградите "Грами" за латино музика
Калейдоскоп
Цветана Манева е носителят на специалната награда на София за изключителни постижения в областта на културата
Цветни аспекти
Компания съди Майли Сайръс, че е копирала песен на Бруно Марс за хита си Flowers
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.