NRD Начало
Сряда, 18 Септември 2024
Начало Творчески отражения Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
3508
Творчески отражения

Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Електрониката е просто един инструмент, зависи как се използва

| 06 Август 2024, 12:48 ч.
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Снимка © DFA

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Електрониката е просто един инструмент, зависи как се използва. Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Това каза в интервю пианистът и композитор Димитър Бодуров, който заедно със Светлозара Христова организира фестивала „Радар“ във Варна. 

Италианският тенор Андреа Бочели ще изнесе концерт в румънския град Орадя на 17 ноември. Събитието е организирано от кметството на Орадя и Асоциацията за насърчаване на туризма в Орадя и региона (Visit Oradea).

“Концертът ще включва впечатляващ списък от песни, подчертаващи невероятния диапазон и емоционална дълбочина на артиста и е част от проекта за отбелязване на 30 години от музикалната му кариера. Фактът, че успяхме да убедим изпълнител от световна величина като него да изнесе концерт в Орадя, значително ще допринесе за увеличаване на известността на града като дестинация за събития и културни градски почивки, като по този начин ще насърчи местния туризъм“, споделят организаторите.

5000 билета бяха пуснати в продажба онлайн на iabilet.com в сряда (31 юли). Цените варират от 265 леи (106 лв.) до 1590 леи (636 лв.).

Това ще е третото посещение в Румъния на

В сблъсъка им в боксофиса на Северна Америка, съпрузите Райън Рейнолдс и Блейк Лайвли излязоха победители, след като филми с тяхно участието заеха първото и второто място. Това се случи 34 години след като същото постигна друга популярна семейна двойка в Холивуд - Брус Уилис и Деми Мур.

Филмът "Дедпул & Върколака" с Райън Рейнолдс и Хю Джакман за трета поредна седмица запази челната си позиция в северноамериканския боксофис, реализирайки 54,2 милиона долара от продажби на билети в киносалоните на САЩ и Канада. 

В световен мащаб приходите от филма от киновселената на "Марвел", режисиран от Шон Леви, надхвърлиха 1 милиард долара.

През уикенда "Дедпул & Върколака" се оказа следван плътно по петите от романтичната драма "Никога повече" със съпругата на Райън Рейнолдс Блейк Лайвли. Филмът, режисиран от изпълнителя на главната мъжка роля Джъсти

Изложбата „Естетика на злото“, отворена за посетители до 12 януари във виенския музей „Албертина модерн“, представя ранния творчески етап на гениалния творец Алфред Кубин, oбхващащ годините 1899 – 1904.  Показани са 100 работи от колекцията на музея, състояща се от около 1800 рисунки, които визуализират неговия мрачен свят, завладян от злото, страшното и ужасяващото.

Представени са ранните творби на Кубин, в които преобладават песимизмът, страхът и не на последно място - женомразството на художника. Изложбата е организирана по теми и започва в първата зала с „Посветени на смъртта от раждането“ и „Фатална жена“. Особено натрапчива тук е картината „Яйцето“, която изобразява скелет на бременна жена с огромен корем. До нея е разположен отворен гроб, зад който стои мрачен жътвар. Това е една от многото

Музикалните фестивали и мегазвезди като „Колдплей“ са все по-загрижени за своя въглероден отпечатък, като създават все повече инициативи за намиране на екологичен баланс, предаде АФП. 

Според музикалната група „Колдплей“ те успяват да намалят емисиите си на въглероден двуокис с 59% през първите две години от световното си турне през 2024 г., в сравнение с това от 2016 година.  Наред с други неща, групата на Крис Мартин компресира товара, който превозват, със специални плочки. Те генерират електричество чрез движенията на публиката. Но „Колдплей“ продължават да летят по време на турнетата си, с което си спечелват противници. 

„Трите големи въпроса са как идват артистите, с какво оборудване и как посетителите на фестивала стигат до него“, каза за АФП Фредерик Хокар, еколог, заместник-кмет на Париж, отговарящ за

Популярните песни са станали по-прости по отношение на ритмите и мелодиите през последните 70 години, сочи изследване на двама британци в научното списание Scientific Reports. 

Маделин Хамилтън и Маркъс Пиърс от Лондонския университет „Куин Мери“ са анализирали най-популярните песни, които са попаднали в Топ 5 на годишната класация за сингли на „Билборд“ между 1950 г. и 2022 г. В анализа са включени над 350 песни.

Статистическият анализ показал, че сложността на ритмите и тоналните аранжименти на песните намалява средно през годините, заедно със значителното увеличение на средния брой ноти, свирени в секунда.

Изследователите установяват два спада през 1975 г. и 2000 г. и един по-малък през 1996 г., които се характеризират със значително намаляване на сложността.

Учените обясняват спада през 1975 г. с появата на нови жанрове като

Тази година форумът имаше 11-о издание. По думите на Бодуров, концепцията им като основатели е той да бъде отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници, и представя музикални проекти, свързващи различни изкуства с електроника, видео, танц, но в центъра е музиката. Бодуров смята, че въпреки консерватизма на българската публика, за тези десет години са успели да обогатят родната сцена с европейска естетика. 

Според музиканта навсякъде по света държавата се ангажира с подкрепата на културния сектор, защото той не може да се самоиздържа. Институциите правят всичко възможно да привлекат донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети, каза Бодуров и даде пример с Кралския Концертгебау оркестър в Амстердам, който има корпоративен спонсор и е първият в света направил световно турне. 

Следва цялото интервю с музиканта за идейната основа на фестивала „Радар“, за свързването на различни изкуства, за електронната и експериментална музика и тяхната реализация, за дотирането на културния продукт по света, както и за неговия най-нов проект „Декагон“, който бе представен премиерно във Варна. 

Как правите селекцията за фестивала „Радар“? 

- Вече от 11 години организирам съвместно с моята колежка Светлозара Христова фестивала „Радар“. Аз отговарям повече за селекцията, а тя за административната част. Още в самото началото, когато го основахме, решихме да направим по-отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници. Концепцията ни е да представяме музикални проекти, като наблягаме на свързването с различни изкуства, с електроника, видео, танц, но в центъра остава музиката. 

Постерната изложба „Невидимите следи на Мурфатлар“ ще бъде представена в Националния археологически институт с музей при Българската академия на науките (НАИМ при БАН).

Експозицията показва новите открития за едноименния скален манастир в Северна Добруджа и ще бъде открита на 1 юли, информират организаторите.

От екипа уточняват, че изложбата се организира под патронажа на вицепрезидента на Република България Илияна Йотова. Експозицията съдържа 12 постера с информация на български и английски език. Разположени са в Централна зала на НАИМ и могат да бъдат видени до 22 септември, съобщават от екипа.

„Невидимите следи на Мурфатлар“ обобщава резултатите от проведените през 2021 – 2023 г. от НАИМ-БАН детайлни проучвания на скалния манастир при с. Мурфатлар, обл. Констанца, Румъния, инициирани заради реалната опасност от разрушаване и унищожаване на обекта в резултат на

Филмът „Триумф“ е българското предложение за „Оскар“. Решението е направено на заседание на комисията за избор на национална номинация на български филм за участие в категорията „Международен филм“ на 97-ите награди на филмовата академия, съобщават от Националния филмов център.

Със „за“ са гласували единодушно и петимата членове на комисията.

Филмът на Кристина Грозева и Петър Вълчанов е копродукция между България и Гърция. Сценарият е на Кристина Грозева, Дечо Таралежков и Петър Вълчанов. Оператор е Крум Родригес. Музиката е на Теодор Иконому.

Участват Мария Бакалова, Маргита Гошева, Юлиан Вергов, Юлиан Костов, Станислав Ганчев и Иван Савов.

След пад

Принц Хари получи разрешение да обжалва отказа на британското правителство да му осигури обществено финансирана полицейска охрана във Великобритания, съобщиха АП и Ройтерс.

Апелативният съд даде зелена светлина на херцога на Съсекс да оспори решението, постановено по-рано тази година във Висшия съд в Лондон. Разрешението за обжалване е било дадено още през май, но за него бе съобщено едва този четвъртък, 6 юни.

Хари, по-малкият син на крал Чарлз, започва акцията, след като Министерството на вътрешните работи, което отговаря за полицейската дейност, реши през февруари 2020 г. той да не получава автоматично лична полицейска охрана, докато е във Великобритания.

Тогава Хари за първи път оспори решението, твърдейки, че той и семейството му се нуждаят от въоръжена охрана заради враждебността, насочена към него и съпругата му Меган, в социалните медии, и непрестанното

Тур в изложбата „Много те обичам“ на Елена Калудова ще се проведе на 16 юли в столичното пространство „Площадка“. Събитието ще бъде разговор с Албена Баева и Рене Беекам, съобщават организаторите от галерия „Галерия“.

От екипа отбелязват, че галерия „Галерия“ и изложбата на Елена Калудова „Много те обичам“ са част от новия фестивал за изкуство в публично пространство „Девет слона“. Албена Баева и Рене Беекман, основателите на галерията, ще говорят за дейността през последните години и бъдещите планове за международното разширяване на галерията.

„По време на разговора ще обсъдим предишни и настоящи изложби, и ще разгледаме творбата на Елена Калудова „Много те обичам“. Нея ще може да видите чрез сканиране на QR код на вашите телефони. Художничката засяга темата за невидимостта на насилието над жени в ежедневието. Ще разкажем и повече за това какво значи една галерия да

Оригиналът на Панагюрското златно съкровище се завърна в Панагюрище и още от днес ще може да бъде видян в специално изградената за него зала трезор в Историческия музей в средногорския град. Реликвите ще останат в музея до 10 септември.

Тази година се навършват 75 години от откриването му и по този повод през месец декември със специална програма ще бъде отбелязана годишнината.

При засилени мерки за сигурност ювелирната находка беше посрещната от представители на Общината, директора на музея доц. д-р Атанас Шопов и музейни работници.

Репортер беше допуснат в трезора, докато представители на Националния исторически музей, където съкровището се съхранява постоянно, и специалисти от музея в Панагюрище поставяха оригиналните съдове на мястото на специално изработената за експозицията в Панагюрище 22-каратова реплика.

доц. Шопов коментира, че завръщането на

Няма конкретна сцена, където подбираме артисти, всяка година е различно, но се грижим програмата да е разнообразна за разлика от класическите или джаз фестивали, където всичко е в един стил. Всеки концерт на „Радар“ е уникален. Тази година предложихме на откриването изпълнения на омниверк, който е вариация на клавесин, и същата вечер група с ърбан, джаз и електроника. На нас ни харесва разнообразие и богатство на звуци. 

Къде има най-голяма сцена за подобен синтез на изкуства и къде по света се твори повече в тази посока? 

- Аз живея от 25 години в Амстердам и целта ми беше да доближим европейската естетика до българската, да внесем този полъх на родната сцена, без да звучи арогантно. Пътувал съм много в Европа, свирили сме на най-различни фестивали и тенденцията на континента е такава, всичко да бъде по-отворено. Класически и джаз фестивали имат много концерти с електроника. Разграниченията не вършат работа на никого и се търсят нови изразни средства и приемственост, доближаване на младата и по-възрастната публика. 

Българската публика по-консервативна ли е?

- Българите според мен са по-консервативни и може би една от причините е, че не са имали много възможности да преживеят такива различни концерти особено извън София. Това беше и нашата амбиция, да обогатим тази среда. Мисля, че в тези десет години успяваме да го направим. Културната среда израстна. 

Какво се промени в електронната музика? Навлязоха много силно визуалните ефекти, видео прожекциите (мапинг).

- Светът се промени много за тези десет години. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние организаторите се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават, да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Мапингът, прожекциите, изобщо не са нещо ново, но преди десет години бяха иновативни, а вече е почти стандарт. 

Видяхме на фестивала „Радар“ и демонстрация за извличане на различни звуци от музикален инструмент, каквото прави още Джон Кейдж в средата на ХХ век, но сега с електроника. Какво допринася тя за звученето? 

- Аз виждам това като един по-дълъг процес в историята на музиката и на звука. Още в Ренесансовата епоха постоянно са се измисляли нови или са се усъвършенствали съществуващите инструменти в търсене на нов звук. Когато Адолф Сакс изобретява саксофона в средата на XIX век, той става хит. Произведените за първи път в началото на ХХ век електронни звуци стават обект на внимание първо на най-авангардните композитори. Композитори като Джон Кейдж, Оливие Месиен, Карлхайнц Щокхаузен са били едни от иноваторите в средата на ХХ век в използването на електронни инструменти. Впоследствие те намират място на комерсиалната сцена, а сега са нещо абсолютно стандартно, даже доминиращо. Дори в днешно време има много електронно продуцирани звуци, които наподобяват акустични инструменти. Подобен тип експерименти вече са практика, почти всички използват някакъв вид електроника. 

Как ще отговорите на обвинение, че електронната музика няма душа за разлика от класическия инструмент?

- Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Електрониката просто е един инструмент, зависи как се използва. Аз мога да ви посоча и цигулари, които свирят без душа. Мисля, че е грешно така да се представят нещата. 

Има ли добра реализация за електронната и експериментална музика? Виждам, че фестивал като Вашия също търси спомоществователство от Фонд „Култура“ на Община Варна?

- В културния сектор няма съотношение като във футбола или в супермаркета публиката да издържа събитието и организаторите да печелят от него. Не е така нито в България, нито по света, освен ако не говорим за много комерсиално събитие, когато има някакви печалби. Всичко останало съществува благодарение на грижа, на държавно и частно субсидиране и то е важно, защото позволява на артистите да не се съобразяват дали ще ги приемат. Ако питате Леонардо да Винчи дали е творил, за да се хареса на хората, отговорът ще бъде не. Направил го е защото е имал визия. Всички примери, които са останали в историята, са поради това, че творците са имали свободата да не се съобразяват с публиката или с нечии изисквания. Е, има и поръчкови творби, но това е нещо различно. Навсякъде съществува индекс за институции като опера или оркестър какви приходи от билети трябва да има, за да може да се дофинансира от държавата. 

Как е в Нидерландия?

- Навсякъде е така. Всичко започва с финансиране на 90 процента. Печалби и разходи влизат в дългосрочен бюджет за няколко години и се прави оценка за следващия период. Един оркестър например се окачествява като успешен на база концерти, продадени билети, привлечени корпоративни спонсори. Институциите правят всичко възможно да привлекат приятели на оркестъра, донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини само да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети. Кралският Концергебау оркестър в Амстердам има корпоративен спонсор. Съставът е първият в света, който направи световно турне. Имат си собствен самолет. Само музикантите са 70 и водят още 50 души екип. Това не е нещо, което билетите могат да покрият. 

На фестивала „Радар“ представихте премиерно Вашият проект „Декагон“, който има богат замисъл като основа. Разкажете за това, което залагате в композициите. 

- Традиционно всяка година представям по един проект на фестивала, който после гостува и на други сцени. За „Декагон“ съставихме фестивален ансамбъл, което исках да направя от много време. Музиката е за десет души и както личи от заглавието всичко се върти около десятката. Всичко започна заради десетгодишнината на фестивала, но миналата година не успяхме да осъществим този проект. Докато пиша музиката, използвам цифрите и нумерологията, сериализмът като композиционна техника. В случая има десет пиеси, но се изпълняват от последната, за да се съберем накрая в първата. Разглеждам го като мост към новото десетилетие на „Радар“, като някакво преосмисляне. В композициите ми има различни влияния, някои моменти напомнят Стравински, други са импресионистични, има и по-джазови с импровизация. Проектът е с мапинг от Петко Танчев. 
След представянето във Варна ще го разширя и ще го изпълним на 24 октомври с Биг бенда на Българското национално радио при откриването на сезона им в София. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Украйна предприе културен десант в САЩ
Украинският творчески проект „Културен десант“ предприе втория етап от американското си турне, което този път ще обхване южната част на САЩ, съобщава Укринформ. Основна ...
„Алея на славата“ разположена на площад „Славейков“
Международната плакатна акция „Контакт“ е част от тазгодишното издание на „Алея на славата“. Експозицията е разположена на площад „Славейков“ и ...
Конфискувани препарирани животни ще допълнят музейна сбирка
Конфискувани препарирани животни от мъж от Разград са предадени на музея в Русе, съобщиха от пресцентъра на Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) в Русе. Иззети ...
12 артисти ще заминат на творчески престой в Cité internationale des arts - Париж
Имената на 12 артисти, които ще заминат за двумесечен творчески престой в „Сите де-з-ар“ (Cité internationale des arts) - Париж, ще бъдат обявени на 19 септември ...
Единадесетото издание на „180 градуса“ е с фокус върху експерименталните формати
Единадесетото издание на „180 градуса“ е с фокус върху експерименталните интердисциплинарни формати. Лабораторията за иновативно изкуство за първи път ще се проведе пре ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
„Акордеонни импресии“ предложи на публиката разнообразни стилове музика и изненади
Концертът „Акордеонни импресии“ във Велико Търново предложи на публиката разнообразни стилове музика и изненади. Новият музикален проект, представен в Летния театър на ...
Украйна предприе културен десант в САЩ
Украинският творчески проект „Културен десант“ предприе втория етап от американското си турне, което този път ще обхване южната част на САЩ, съобщава Укринформ. Основна ...
Фестивалът за поп и рок музика „София“ подкрепя общественозначими каузи
Тази вечер е 14-ият фестивал за поп и рок музика „София“, в подкрепа на българската музика и общественозначими каузи, съобщават организаторите. Зала 1 на НДК е домакин ...
С празничен концерт на симфоничния оркестър на БНР започват честванията за Деня на независимостта
Светлин Русев е солист в празничния концерт на симфоничния оркестър на БНР с диригент Константин Илиевски, посветен на Деня на независимостта на България. Събитието е тази вечер в ...
Резбовани приказки
Синът на писателя Николай Хайтов - Здравец Хайтов, откри изложба "резбовани приказки" в Пловдив по повод 105 години от рождението на баща си. Откриването беше част от тазгодишното ...
Тикер в 10:00 ч.
Концертът „Акордеонни импресии“ във Велико Търново предложи на публи ...
Начало Творчески отражения
3508
Творчески отражения

Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват.Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето.

| 06 Август 2024, 12:48 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Снимка © DFA

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Електрониката е просто един инструмент, зависи как се използва. Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Това каза в интервю пианистът и композитор Димитър Бодуров, който заедно със Светлозара Христова организира фестивала „Радар“ във Варна. 

Тази година форумът имаше 11-о издание. По думите на Бодуров, концепцията им като основатели е той да бъде отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници, и представя музикални проекти, свързващи различни изкуства с електроника, видео, танц, но в центъра е музиката. Бодуров смята, че въпреки консерватизма на българската публика, за тези десет години са успели да обогатят родната сцена с европейска естетика. 

Италианският тенор Андреа Бочели ще изнесе концерт в румънския град Орадя на 17 ноември. Събитието е организирано от кметството на Орадя и Асоциацията за насърчаване на туризма в Орадя и региона (Visit Oradea).

“Концертът ще включва впечатляващ списък от песни, подчертаващи невероятния диапазон и емоционална дълбочина на артиста и е част от проекта за отбелязване на 30 години от музикалната му кариера. Фактът, че успяхме да убедим изпълнител от световна величина като него да изнесе концерт в Орадя, значително ще допринесе за увеличаване на известността на града като дестинация за събития и културни градски почивки, като по този начин ще насърчи местния туризъм“, споделят организаторите.

5000 билета бяха пуснати в продажба онлайн на iabilet.com в сряда (31 юли). Цените варират от 265 леи (106 лв.) до 1590 леи (636 лв.).

Това ще е третото посещение в Румъния на

В сблъсъка им в боксофиса на Северна Америка, съпрузите Райън Рейнолдс и Блейк Лайвли излязоха победители, след като филми с тяхно участието заеха първото и второто място. Това се случи 34 години след като същото постигна друга популярна семейна двойка в Холивуд - Брус Уилис и Деми Мур.

Филмът "Дедпул & Върколака" с Райън Рейнолдс и Хю Джакман за трета поредна седмица запази челната си позиция в северноамериканския боксофис, реализирайки 54,2 милиона долара от продажби на билети в киносалоните на САЩ и Канада. 

В световен мащаб приходите от филма от киновселената на "Марвел", режисиран от Шон Леви, надхвърлиха 1 милиард долара.

През уикенда "Дедпул & Върколака" се оказа следван плътно по петите от романтичната драма "Никога повече" със съпругата на Райън Рейнолдс Блейк Лайвли. Филмът, режисиран от изпълнителя на главната мъжка роля Джъсти

Изложбата „Естетика на злото“, отворена за посетители до 12 януари във виенския музей „Албертина модерн“, представя ранния творчески етап на гениалния творец Алфред Кубин, oбхващащ годините 1899 – 1904.  Показани са 100 работи от колекцията на музея, състояща се от около 1800 рисунки, които визуализират неговия мрачен свят, завладян от злото, страшното и ужасяващото.

Представени са ранните творби на Кубин, в които преобладават песимизмът, страхът и не на последно място - женомразството на художника. Изложбата е организирана по теми и започва в първата зала с „Посветени на смъртта от раждането“ и „Фатална жена“. Особено натрапчива тук е картината „Яйцето“, която изобразява скелет на бременна жена с огромен корем. До нея е разположен отворен гроб, зад който стои мрачен жътвар. Това е една от многото

Музикалните фестивали и мегазвезди като „Колдплей“ са все по-загрижени за своя въглероден отпечатък, като създават все повече инициативи за намиране на екологичен баланс, предаде АФП. 

Според музикалната група „Колдплей“ те успяват да намалят емисиите си на въглероден двуокис с 59% през първите две години от световното си турне през 2024 г., в сравнение с това от 2016 година.  Наред с други неща, групата на Крис Мартин компресира товара, който превозват, със специални плочки. Те генерират електричество чрез движенията на публиката. Но „Колдплей“ продължават да летят по време на турнетата си, с което си спечелват противници. 

„Трите големи въпроса са как идват артистите, с какво оборудване и как посетителите на фестивала стигат до него“, каза за АФП Фредерик Хокар, еколог, заместник-кмет на Париж, отговарящ за

Популярните песни са станали по-прости по отношение на ритмите и мелодиите през последните 70 години, сочи изследване на двама британци в научното списание Scientific Reports. 

Маделин Хамилтън и Маркъс Пиърс от Лондонския университет „Куин Мери“ са анализирали най-популярните песни, които са попаднали в Топ 5 на годишната класация за сингли на „Билборд“ между 1950 г. и 2022 г. В анализа са включени над 350 песни.

Статистическият анализ показал, че сложността на ритмите и тоналните аранжименти на песните намалява средно през годините, заедно със значителното увеличение на средния брой ноти, свирени в секунда.

Изследователите установяват два спада през 1975 г. и 2000 г. и един по-малък през 1996 г., които се характеризират със значително намаляване на сложността.

Учените обясняват спада през 1975 г. с появата на нови жанрове като

Според музиканта навсякъде по света държавата се ангажира с подкрепата на културния сектор, защото той не може да се самоиздържа. Институциите правят всичко възможно да привлекат донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети, каза Бодуров и даде пример с Кралския Концертгебау оркестър в Амстердам, който има корпоративен спонсор и е първият в света направил световно турне. 

Следва цялото интервю с музиканта за идейната основа на фестивала „Радар“, за свързването на различни изкуства, за електронната и експериментална музика и тяхната реализация, за дотирането на културния продукт по света, както и за неговия най-нов проект „Декагон“, който бе представен премиерно във Варна. 

Постерната изложба „Невидимите следи на Мурфатлар“ ще бъде представена в Националния археологически институт с музей при Българската академия на науките (НАИМ при БАН).

Експозицията показва новите открития за едноименния скален манастир в Северна Добруджа и ще бъде открита на 1 юли, информират организаторите.

От екипа уточняват, че изложбата се организира под патронажа на вицепрезидента на Република България Илияна Йотова. Експозицията съдържа 12 постера с информация на български и английски език. Разположени са в Централна зала на НАИМ и могат да бъдат видени до 22 септември, съобщават от екипа.

„Невидимите следи на Мурфатлар“ обобщава резултатите от проведените през 2021 – 2023 г. от НАИМ-БАН детайлни проучвания на скалния манастир при с. Мурфатлар, обл. Констанца, Румъния, инициирани заради реалната опасност от разрушаване и унищожаване на обекта в резултат на

Филмът „Триумф“ е българското предложение за „Оскар“. Решението е направено на заседание на комисията за избор на национална номинация на български филм за участие в категорията „Международен филм“ на 97-ите награди на филмовата академия, съобщават от Националния филмов център.

Със „за“ са гласували единодушно и петимата членове на комисията.

Филмът на Кристина Грозева и Петър Вълчанов е копродукция между България и Гърция. Сценарият е на Кристина Грозева, Дечо Таралежков и Петър Вълчанов. Оператор е Крум Родригес. Музиката е на Теодор Иконому.

Участват Мария Бакалова, Маргита Гошева, Юлиан Вергов, Юлиан Костов, Станислав Ганчев и Иван Савов.

След пад

Принц Хари получи разрешение да обжалва отказа на британското правителство да му осигури обществено финансирана полицейска охрана във Великобритания, съобщиха АП и Ройтерс.

Апелативният съд даде зелена светлина на херцога на Съсекс да оспори решението, постановено по-рано тази година във Висшия съд в Лондон. Разрешението за обжалване е било дадено още през май, но за него бе съобщено едва този четвъртък, 6 юни.

Хари, по-малкият син на крал Чарлз, започва акцията, след като Министерството на вътрешните работи, което отговаря за полицейската дейност, реши през февруари 2020 г. той да не получава автоматично лична полицейска охрана, докато е във Великобритания.

Тогава Хари за първи път оспори решението, твърдейки, че той и семейството му се нуждаят от въоръжена охрана заради враждебността, насочена към него и съпругата му Меган, в социалните медии, и непрестанното

Тур в изложбата „Много те обичам“ на Елена Калудова ще се проведе на 16 юли в столичното пространство „Площадка“. Събитието ще бъде разговор с Албена Баева и Рене Беекам, съобщават организаторите от галерия „Галерия“.

От екипа отбелязват, че галерия „Галерия“ и изложбата на Елена Калудова „Много те обичам“ са част от новия фестивал за изкуство в публично пространство „Девет слона“. Албена Баева и Рене Беекман, основателите на галерията, ще говорят за дейността през последните години и бъдещите планове за международното разширяване на галерията.

„По време на разговора ще обсъдим предишни и настоящи изложби, и ще разгледаме творбата на Елена Калудова „Много те обичам“. Нея ще може да видите чрез сканиране на QR код на вашите телефони. Художничката засяга темата за невидимостта на насилието над жени в ежедневието. Ще разкажем и повече за това какво значи една галерия да

Оригиналът на Панагюрското златно съкровище се завърна в Панагюрище и още от днес ще може да бъде видян в специално изградената за него зала трезор в Историческия музей в средногорския град. Реликвите ще останат в музея до 10 септември.

Тази година се навършват 75 години от откриването му и по този повод през месец декември със специална програма ще бъде отбелязана годишнината.

При засилени мерки за сигурност ювелирната находка беше посрещната от представители на Общината, директора на музея доц. д-р Атанас Шопов и музейни работници.

Репортер беше допуснат в трезора, докато представители на Националния исторически музей, където съкровището се съхранява постоянно, и специалисти от музея в Панагюрище поставяха оригиналните съдове на мястото на специално изработената за експозицията в Панагюрище 22-каратова реплика.

доц. Шопов коментира, че завръщането на

Как правите селекцията за фестивала „Радар“? 

- Вече от 11 години организирам съвместно с моята колежка Светлозара Христова фестивала „Радар“. Аз отговарям повече за селекцията, а тя за административната част. Още в самото началото, когато го основахме, решихме да направим по-отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници. Концепцията ни е да представяме музикални проекти, като наблягаме на свързването с различни изкуства, с електроника, видео, танц, но в центъра остава музиката. 

Няма конкретна сцена, където подбираме артисти, всяка година е различно, но се грижим програмата да е разнообразна за разлика от класическите или джаз фестивали, където всичко е в един стил. Всеки концерт на „Радар“ е уникален. Тази година предложихме на откриването изпълнения на омниверк, който е вариация на клавесин, и същата вечер група с ърбан, джаз и електроника. На нас ни харесва разнообразие и богатство на звуци. 

Къде има най-голяма сцена за подобен синтез на изкуства и къде по света се твори повече в тази посока? 

- Аз живея от 25 години в Амстердам и целта ми беше да доближим европейската естетика до българската, да внесем този полъх на родната сцена, без да звучи арогантно. Пътувал съм много в Европа, свирили сме на най-различни фестивали и тенденцията на континента е такава, всичко да бъде по-отворено. Класически и джаз фестивали имат много концерти с електроника. Разграниченията не вършат работа на никого и се търсят нови изразни средства и приемственост, доближаване на младата и по-възрастната публика. 

Българската публика по-консервативна ли е?

- Българите според мен са по-консервативни и може би една от причините е, че не са имали много възможности да преживеят такива различни концерти особено извън София. Това беше и нашата амбиция, да обогатим тази среда. Мисля, че в тези десет години успяваме да го направим. Културната среда израстна. 

Какво се промени в електронната музика? Навлязоха много силно визуалните ефекти, видео прожекциите (мапинг).

- Светът се промени много за тези десет години. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние организаторите се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават, да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Мапингът, прожекциите, изобщо не са нещо ново, но преди десет години бяха иновативни, а вече е почти стандарт. 

Видяхме на фестивала „Радар“ и демонстрация за извличане на различни звуци от музикален инструмент, каквото прави още Джон Кейдж в средата на ХХ век, но сега с електроника. Какво допринася тя за звученето? 

- Аз виждам това като един по-дълъг процес в историята на музиката и на звука. Още в Ренесансовата епоха постоянно са се измисляли нови или са се усъвършенствали съществуващите инструменти в търсене на нов звук. Когато Адолф Сакс изобретява саксофона в средата на XIX век, той става хит. Произведените за първи път в началото на ХХ век електронни звуци стават обект на внимание първо на най-авангардните композитори. Композитори като Джон Кейдж, Оливие Месиен, Карлхайнц Щокхаузен са били едни от иноваторите в средата на ХХ век в използването на електронни инструменти. Впоследствие те намират място на комерсиалната сцена, а сега са нещо абсолютно стандартно, даже доминиращо. Дори в днешно време има много електронно продуцирани звуци, които наподобяват акустични инструменти. Подобен тип експерименти вече са практика, почти всички използват някакъв вид електроника. 

Как ще отговорите на обвинение, че електронната музика няма душа за разлика от класическия инструмент?

- Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Електрониката просто е един инструмент, зависи как се използва. Аз мога да ви посоча и цигулари, които свирят без душа. Мисля, че е грешно така да се представят нещата. 

Има ли добра реализация за електронната и експериментална музика? Виждам, че фестивал като Вашия също търси спомоществователство от Фонд „Култура“ на Община Варна?

- В културния сектор няма съотношение като във футбола или в супермаркета публиката да издържа събитието и организаторите да печелят от него. Не е така нито в България, нито по света, освен ако не говорим за много комерсиално събитие, когато има някакви печалби. Всичко останало съществува благодарение на грижа, на държавно и частно субсидиране и то е важно, защото позволява на артистите да не се съобразяват дали ще ги приемат. Ако питате Леонардо да Винчи дали е творил, за да се хареса на хората, отговорът ще бъде не. Направил го е защото е имал визия. Всички примери, които са останали в историята, са поради това, че творците са имали свободата да не се съобразяват с публиката или с нечии изисквания. Е, има и поръчкови творби, но това е нещо различно. Навсякъде съществува индекс за институции като опера или оркестър какви приходи от билети трябва да има, за да може да се дофинансира от държавата. 

Как е в Нидерландия?

- Навсякъде е така. Всичко започва с финансиране на 90 процента. Печалби и разходи влизат в дългосрочен бюджет за няколко години и се прави оценка за следващия период. Един оркестър например се окачествява като успешен на база концерти, продадени билети, привлечени корпоративни спонсори. Институциите правят всичко възможно да привлекат приятели на оркестъра, донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини само да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети. Кралският Концергебау оркестър в Амстердам има корпоративен спонсор. Съставът е първият в света, който направи световно турне. Имат си собствен самолет. Само музикантите са 70 и водят още 50 души екип. Това не е нещо, което билетите могат да покрият. 

На фестивала „Радар“ представихте премиерно Вашият проект „Декагон“, който има богат замисъл като основа. Разкажете за това, което залагате в композициите. 

- Традиционно всяка година представям по един проект на фестивала, който после гостува и на други сцени. За „Декагон“ съставихме фестивален ансамбъл, което исках да направя от много време. Музиката е за десет души и както личи от заглавието всичко се върти около десятката. Всичко започна заради десетгодишнината на фестивала, но миналата година не успяхме да осъществим този проект. Докато пиша музиката, използвам цифрите и нумерологията, сериализмът като композиционна техника. В случая има десет пиеси, но се изпълняват от последната, за да се съберем накрая в първата. Разглеждам го като мост към новото десетилетие на „Радар“, като някакво преосмисляне. В композициите ми има различни влияния, някои моменти напомнят Стравински, други са импресионистични, има и по-джазови с импровизация. Проектът е с мапинг от Петко Танчев. 
След представянето във Варна ще го разширя и ще го изпълним на 24 октомври с Биг бенда на Българското национално радио при откриването на сезона им в София. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Украйна предприе културен десант в САЩ
„Алея на славата“ разположена на площад „Славейков“
Конфискувани препарирани животни ще допълнят музейна сбирка
12 артисти ще заминат на творчески престой в Cité internationale des arts - Париж
Единадесетото издание на „180 градуса“ е с фокус върху експерименталните формати
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Под прожектора
„Акордеонни импресии“ предложи на публиката разнообразни стилове музика и изненади
Творчески отражения
Украйна предприе културен десант в САЩ
Под прожектора
Фестивалът за поп и рок музика „София“ подкрепя общественозначими каузи
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.