NRD Начало
Събота, 23 Ноември 2024
Начало Творчески отражения Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
3497
Творчески отражения

Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Електрониката е просто един инструмент, зависи как се използва

| 06 Август 2024, 12:48 ч.
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Снимка © DFA

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Електрониката е просто един инструмент, зависи как се използва. Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Това каза в интервю пианистът и композитор Димитър Бодуров, който заедно със Светлозара Христова организира фестивала „Радар“ във Варна. 

Изложба за будителите на Родопите през Възраждането бе открита днес в Регионалната библиотека „Н. Вранчев“ – филиал „Стар център“ в Смолян.

Експозицията възкресява образите на родопските просветители, духовници, учители йеромонах Григорий (Поп Глигорко), Рада Казалийска, Христо Попконстантинов, Стою Шишков и други.

Гости на откриването на изложбата бяха ученици от СОУ „Св. св. Кирил и Методий“.

Освен с националните будители, трябва да се гордеем и с талантливите хора на Родопите, които са ни оставили много богата писменост и култура, каза при откриването Светлана Хаджиева, библиотекар.

Тя допълни, че в изложбата са представени основоположниците на просветното дело в Средните Родопи. Йеромонах Григорий е пръв родопски книжовник и борец за национална българска църква, основоположник на школа в Родопите, която успя

Изложба „Любовта в нас“ на художничката Живка Младенова беше открита тази вечер в библиотека „Гео Милев“ в Монтана.

Показани са 42 картини, рисувани с маслени бои. В тях Младенова претворява през своя поглед темата за любовта – любов между хората, любов към природата, любов към растенията, любов към животните.

Картините са нарисувани в светли, жизнерадостни тонове. На тях може да се видят млади хора, които вървят в пъстра гора, булка и младоженец, красиви природни гледки, влюбени девойки, морски пейзажи, есен и зима в гората и т.н.

Живка Младенова заяви , че според нея любовта е навсякъде около нас и ако в душите ни няма любов, то ние умираме.

Тя сподели, че настоящата изложба е втора самостоятелна за нея и картините са рисувани в последната година.

Младенова рисува от детските си години, тя е работила много години

Първата си изложба в България ще открие в Хасково родената в Симеоновград художничка Тихомира Толева - Тия, която от години живее и работи в Исландия, съобщиха от пресслужбата на общинската администрация. 

Картините й, предимно пейзажи, в които има вградена вулканична маса, са обединени под заглавието "Исландия - над и отвъд". За стила, в който работи, авторката споделя, че е смесен – реализъм с абстракция. 

В изложбата, която ще бъде открита на трети октомври в хасковската галерия „Форум“, ще бъдат представени и произведения, в които има вложена  вулканична маса от наскоро изригналия вулкан "Рейкянес", съобщи директорът на  от изложбената зала Татяна Форева.

Народният театър води преговори за гостуване на Изабел Юпер и ново представление на Робърт Уилсън, съобщи Младен Алексиев, началник отдел „Международна дейност и проекти“ в театъра.

Към този момент се водят преговори с френската театрална актриса, която се очаква да гостува на първата ни сцена със свой моноспектакъл, режисьор е Ромео Кастелучи, обясни Алексиев. „След успешните гастроли на „Бурята“ в Крайова и Тбилиси се реактивизираха разговорите ни с Робърт Уилсън. Той е много удовлетворен от работата си с трупата и условията на работа, които среща тук. В момента водим разговори какво би могъл да направи за нас“, каза още той.

„Отчитаме едни положителни две години и половина, откакто аз поех този пост“, каза директорът на трупата

Плевенска филхармония и екипът на Хилда Казасян ще представят на 14 ноември в Народно читалище "Градище" в Своге концерт-спектакъла "Световното кино в музика", съобщиха от екипа на певицата, която е и инициатор и продуцент на проекта.   

След успеха на програмата "Да послушаме кино", включваща едни от най-популярните теми от български филми, която препълни големите сцени в България и грабна приза "Кристална лира" за върхови постижения в областта на българското музикално изкуство, екипът на Казасян продължи своя проект с музика от световното кино. Програмата "Световното кино в музика" включва мелодии от знакови кино-ленти: "Имало едно време в Америка", "Кръстникът", "Убий Бил", "Кабаре", "Флашданс", "Хубава жена", филмите на Чарли Чаплин ("Модерни времена") и др.

На сцената в Своге освен Плевенска филхармония под диригентството на Борислав Йоцов и солистите Хи

Тази година форумът имаше 11-о издание. По думите на Бодуров, концепцията им като основатели е той да бъде отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници, и представя музикални проекти, свързващи различни изкуства с електроника, видео, танц, но в центъра е музиката. Бодуров смята, че въпреки консерватизма на българската публика, за тези десет години са успели да обогатят родната сцена с европейска естетика. 

Според музиканта навсякъде по света държавата се ангажира с подкрепата на културния сектор, защото той не може да се самоиздържа. Институциите правят всичко възможно да привлекат донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети, каза Бодуров и даде пример с Кралския Концертгебау оркестър в Амстердам, който има корпоративен спонсор и е първият в света направил световно турне. 

Следва цялото интервю с музиканта за идейната основа на фестивала „Радар“, за свързването на различни изкуства, за електронната и експериментална музика и тяхната реализация, за дотирането на културния продукт по света, както и за неговия най-нов проект „Декагон“, който бе представен премиерно във Варна. 

Как правите селекцията за фестивала „Радар“? 

- Вече от 11 години организирам съвместно с моята колежка Светлозара Христова фестивала „Радар“. Аз отговарям повече за селекцията, а тя за административната част. Още в самото началото, когато го основахме, решихме да направим по-отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници. Концепцията ни е да представяме музикални проекти, като наблягаме на свързването с различни изкуства, с електроника, видео, танц, но в центъра остава музиката. 

Fuego del amor е песента, която популярните Joef Gipsy Kings Family изпълняват съвместно със Сандра Александрова. Наричат ги „кралете на фламенкото“ и „майсторите на забавлението“, а те допълват, че с гордост творят и създават музика като част от легендарната джипси фамилия.  

Известните французи решават да работят с българката, зашеметени от нейния глас. Срещат се на събитие в Ница, където тя и творческата й половинка и продуцент Артур Надосян са централни гости в програмата. Там участват и Joef Gipsy Kings Family и това случайно запознанство прераства в музикално партньорство. Месеци по-късно, Съюзът на арменците в Европа, чийто почетен член е Артур Надосян, кани французите в благотворително събитие. Впоследствие идва идеята и за обща песен.

Мотор на проекта е Артур Надосян

Певецът Джеймс Блънт обеща законно да смени името си, ако преиздаването на дебютния му албум Back to Bedlam заеме първо място в класациите, съобщи Скай нюз.

Блънт няма да избере самостоятелно новото си име, а ще използва най-популярното предложение на феновете си.

Във видеоклип, публикуван в социалната мрежа Екс, Блънт казва, че албумът, в който са включени хитове като You`re Beautiful, Goodbye My Lover и High, ще бъде преиздаден на 11 октомври по случай 20-годишнината от издаването му. „Ще оставя хората да решат“, чува се Блънт да казва в краткото видео. Певецът добавя: „Но ако не стане номер едно, няма да си сменя името“.  За няколко часа феновете на Блънт написват над 2000 коментара с различни предложения за новото име на певеца. 

Албумът Back to Bedlam се превърна в един от най-продаваните на 2000-те години във Великобритан

Гостуващата изложба на русенския музей „Пафтите – вселена от знаци“ предизвика интерес сред публиката в Търговище.

Експозицията, подредена в Славейкото училище – част от музейния комплекс в областния град, бе открита от директора на Регионалния исторически музей (РИМ) в Търговище Магдалена Жечева.

Автор на изложбата е Десислава Тихолова – уредник в отдел „Етнография“ на РИМ – Русе. Пред присъстващите тя говори за специфичната роля и значение на пафтите в българската народна традиция, както и за орнаментите, с които са били украсявани тези само женски бижута.

Магдалена Жечева каза, че изложбата среща публиката с особена красота и майсторство – дело на български занаятчии.

Пафтите са едно чуждо като модел наследство, наследено от Османската империя, но те съдържат представите на българските майстори за

С криминалния психологически трилър “Съмнение” от Джон Патрик Шанли започва програмата на тазгодишния Есенен театрален салон в Сливен на 24 септември, съобщиха от Драматичен театър “Стефан Киров” - Сливен.

Спектакълът е на Драматичният театър “Никола Вапцаров” - Благоевград с участието на актьорите Калин Врачански, Станка Калчева, Христина Джурова, Радена Вълканова. Режисьор е Стайко Мурджев, автор на музиката - Петър Дундаков.

В “Съмнение” зрителят е не просто публика, а едновременно свидетел и следовател, посочват от културния институт. Публиката ще попадне в центъра на свят, изграден от строги правила, морални норми и ред, които ще бъдат разбити на парчета. Калин Врачански е в ролята на свещеник, изповядващ добродетелта на съчувствието и взаимопомощта. В пиесата всичко е възможно, всеки е и престъпник, и светец, любовт

Фенове на хитовата поредица „Игра на тронове“, която приключи през 2019 г., могат да наддават за костюми, реквизити, декори и сувенири, предаде Асошиейтед прес.

Повече от 2000 предмета ще бъдат предложени на търг през октомври от аукционната къща „Херитейдж Окшънс“ (Heritage Auctions).

Началните цени  за емблематичните предмети варират от 500 до 20 000 щатски долара. Сред тях са доспехите и мечът на сър Джайм Ланистър, както и дребни реквизити като зъбни протези, използвани от белите бродници. 

Сред другите забележителни предмети са наметалата, палтата и кожените ансамбли на Денерис Таргариен, носени от Емилия Кларк, мечът Longclaw на Джон Сноу, изигран от Кит Харингтън, и брошката Hand of the Queen, носена от Питър Динклидж в ролята на Тирион Ланистър.

Очакват се дори предмети, които не са имали много екранно време, ка

Няма конкретна сцена, където подбираме артисти, всяка година е различно, но се грижим програмата да е разнообразна за разлика от класическите или джаз фестивали, където всичко е в един стил. Всеки концерт на „Радар“ е уникален. Тази година предложихме на откриването изпълнения на омниверк, който е вариация на клавесин, и същата вечер група с ърбан, джаз и електроника. На нас ни харесва разнообразие и богатство на звуци. 

Къде има най-голяма сцена за подобен синтез на изкуства и къде по света се твори повече в тази посока? 

- Аз живея от 25 години в Амстердам и целта ми беше да доближим европейската естетика до българската, да внесем този полъх на родната сцена, без да звучи арогантно. Пътувал съм много в Европа, свирили сме на най-различни фестивали и тенденцията на континента е такава, всичко да бъде по-отворено. Класически и джаз фестивали имат много концерти с електроника. Разграниченията не вършат работа на никого и се търсят нови изразни средства и приемственост, доближаване на младата и по-възрастната публика. 

Българската публика по-консервативна ли е?

- Българите според мен са по-консервативни и може би една от причините е, че не са имали много възможности да преживеят такива различни концерти особено извън София. Това беше и нашата амбиция, да обогатим тази среда. Мисля, че в тези десет години успяваме да го направим. Културната среда израстна. 

Какво се промени в електронната музика? Навлязоха много силно визуалните ефекти, видео прожекциите (мапинг).

- Светът се промени много за тези десет години. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние организаторите се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават, да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Мапингът, прожекциите, изобщо не са нещо ново, но преди десет години бяха иновативни, а вече е почти стандарт. 

Видяхме на фестивала „Радар“ и демонстрация за извличане на различни звуци от музикален инструмент, каквото прави още Джон Кейдж в средата на ХХ век, но сега с електроника. Какво допринася тя за звученето? 

- Аз виждам това като един по-дълъг процес в историята на музиката и на звука. Още в Ренесансовата епоха постоянно са се измисляли нови или са се усъвършенствали съществуващите инструменти в търсене на нов звук. Когато Адолф Сакс изобретява саксофона в средата на XIX век, той става хит. Произведените за първи път в началото на ХХ век електронни звуци стават обект на внимание първо на най-авангардните композитори. Композитори като Джон Кейдж, Оливие Месиен, Карлхайнц Щокхаузен са били едни от иноваторите в средата на ХХ век в използването на електронни инструменти. Впоследствие те намират място на комерсиалната сцена, а сега са нещо абсолютно стандартно, даже доминиращо. Дори в днешно време има много електронно продуцирани звуци, които наподобяват акустични инструменти. Подобен тип експерименти вече са практика, почти всички използват някакъв вид електроника. 

Как ще отговорите на обвинение, че електронната музика няма душа за разлика от класическия инструмент?

- Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Електрониката просто е един инструмент, зависи как се използва. Аз мога да ви посоча и цигулари, които свирят без душа. Мисля, че е грешно така да се представят нещата. 

Има ли добра реализация за електронната и експериментална музика? Виждам, че фестивал като Вашия също търси спомоществователство от Фонд „Култура“ на Община Варна?

- В културния сектор няма съотношение като във футбола или в супермаркета публиката да издържа събитието и организаторите да печелят от него. Не е така нито в България, нито по света, освен ако не говорим за много комерсиално събитие, когато има някакви печалби. Всичко останало съществува благодарение на грижа, на държавно и частно субсидиране и то е важно, защото позволява на артистите да не се съобразяват дали ще ги приемат. Ако питате Леонардо да Винчи дали е творил, за да се хареса на хората, отговорът ще бъде не. Направил го е защото е имал визия. Всички примери, които са останали в историята, са поради това, че творците са имали свободата да не се съобразяват с публиката или с нечии изисквания. Е, има и поръчкови творби, но това е нещо различно. Навсякъде съществува индекс за институции като опера или оркестър какви приходи от билети трябва да има, за да може да се дофинансира от държавата. 

Как е в Нидерландия?

- Навсякъде е така. Всичко започва с финансиране на 90 процента. Печалби и разходи влизат в дългосрочен бюджет за няколко години и се прави оценка за следващия период. Един оркестър например се окачествява като успешен на база концерти, продадени билети, привлечени корпоративни спонсори. Институциите правят всичко възможно да привлекат приятели на оркестъра, донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини само да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети. Кралският Концергебау оркестър в Амстердам има корпоративен спонсор. Съставът е първият в света, който направи световно турне. Имат си собствен самолет. Само музикантите са 70 и водят още 50 души екип. Това не е нещо, което билетите могат да покрият. 

На фестивала „Радар“ представихте премиерно Вашият проект „Декагон“, който има богат замисъл като основа. Разкажете за това, което залагате в композициите. 

- Традиционно всяка година представям по един проект на фестивала, който после гостува и на други сцени. За „Декагон“ съставихме фестивален ансамбъл, което исках да направя от много време. Музиката е за десет души и както личи от заглавието всичко се върти около десятката. Всичко започна заради десетгодишнината на фестивала, но миналата година не успяхме да осъществим този проект. Докато пиша музиката, използвам цифрите и нумерологията, сериализмът като композиционна техника. В случая има десет пиеси, но се изпълняват от последната, за да се съберем накрая в първата. Разглеждам го като мост към новото десетилетие на „Радар“, като някакво преосмисляне. В композициите ми има различни влияния, някои моменти напомнят Стравински, други са импресионистични, има и по-джазови с импровизация. Проектът е с мапинг от Петко Танчев. 
След представянето във Варна ще го разширя и ще го изпълним на 24 октомври с Биг бенда на Българското национално радио при откриването на сезона им в София. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Шопен и Лист звучат в рецитал на Людмил Ангелов от „Европейски музикален фестивал“
Клавирен рецитал на Людмил Ангелов е следващото събитие от 24-тия „Европейски музикален фестивал“ в София. На 30 ноември пианистът излиза на сцената на зала „Бълг ...
Хиляди пяха и танцуваха с „Молец“
„Молец“ завърши поредица от концерти в зала „Арена 8888 София“ на 21 ноември вечерта. Хиляди фенове пяха и танцуваха с Крис и Юли по време на шоуто, наречен ...
Италианският художник Маурицио Кателан определя творбата си „Комик“ като провокация
Италианският художник Маурицио Кателан, автор на произведението на изкуството „Комик“ каза, че творбата е „провокация“, предаде Ройтерс. Тя представлява зал ...
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Певецът Стромай беше отличен от краля на Белгия - Филип, за изключителни заслуги в областта на изкуството, литературата или науката, на церемония в двореца в Брюксел, предаде АФП. ...
Pink Floyd History ще възродят магията на легендарната група
Спектакълът Pink Floyd History Live е музикално и мултимедийно шоу, което пресъздава пет десетилетия музикални шедьоври на легендарната група Pink Floyd. Водени от страстта си към ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
СЗО свика комисия за повторна оценка на глобалната заплаха за здравето от маймунската шарка
Световната здравна организация (СЗО) свика извънредно заседание на комисията за извънредни ситуации в Женева, за да реши дали вирусът на маймунската шарка (mpox, емпокс) продължава ...
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
„Несломен“ е първият трак от новия албум на Димитър & Христо. В него се смесва вече утвърдения стил на дуета с малко по-неочаквано амплоа, информират от SingSong So ...
Шопен и Лист звучат в рецитал на Людмил Ангелов от „Европейски музикален фестивал“
Клавирен рецитал на Людмил Ангелов е следващото събитие от 24-тия „Европейски музикален фестивал“ в София. На 30 ноември пианистът излиза на сцената на зала „Бълг ...
Театър „София“ представя премиерно „Комедия от грешки“
На 29 ноември е премиерата на „Комедия от грешки“. Представлението на театър „София“ ще се играе на сцената на „Театро отсам канала“, информират ...
Художникът Красимира Друмева представя свои творби в ретроспективна изложба
Художникът, графичен дизайнер и университетски преподавател Красимира Друмева ще представи свои творби от последните 4 години в ретроспективна изложба. Експозицията ще бъде официа ...
Тикер в 00:00 ч.
Световната здравна организация (СЗО) свика извънредно заседание на комисията за ...
Начало Творчески отражения
3497
Творчески отражения

Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват.Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето.

| 06 Август 2024, 12:48 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Димитър Бодуров: Естествено е в музиката да влизат нови изразни средства и да се превръщат в традиция
Снимка © DFA

Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават и да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Електрониката е просто един инструмент, зависи как се използва. Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Това каза в интервю пианистът и композитор Димитър Бодуров, който заедно със Светлозара Христова организира фестивала „Радар“ във Варна. 

Тази година форумът имаше 11-о издание. По думите на Бодуров, концепцията им като основатели е той да бъде отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници, и представя музикални проекти, свързващи различни изкуства с електроника, видео, танц, но в центъра е музиката. Бодуров смята, че въпреки консерватизма на българската публика, за тези десет години са успели да обогатят родната сцена с европейска естетика. 

Изложба за будителите на Родопите през Възраждането бе открита днес в Регионалната библиотека „Н. Вранчев“ – филиал „Стар център“ в Смолян.

Експозицията възкресява образите на родопските просветители, духовници, учители йеромонах Григорий (Поп Глигорко), Рада Казалийска, Христо Попконстантинов, Стою Шишков и други.

Гости на откриването на изложбата бяха ученици от СОУ „Св. св. Кирил и Методий“.

Освен с националните будители, трябва да се гордеем и с талантливите хора на Родопите, които са ни оставили много богата писменост и култура, каза при откриването Светлана Хаджиева, библиотекар.

Тя допълни, че в изложбата са представени основоположниците на просветното дело в Средните Родопи. Йеромонах Григорий е пръв родопски книжовник и борец за национална българска църква, основоположник на школа в Родопите, която успя

Изложба „Любовта в нас“ на художничката Живка Младенова беше открита тази вечер в библиотека „Гео Милев“ в Монтана.

Показани са 42 картини, рисувани с маслени бои. В тях Младенова претворява през своя поглед темата за любовта – любов между хората, любов към природата, любов към растенията, любов към животните.

Картините са нарисувани в светли, жизнерадостни тонове. На тях може да се видят млади хора, които вървят в пъстра гора, булка и младоженец, красиви природни гледки, влюбени девойки, морски пейзажи, есен и зима в гората и т.н.

Живка Младенова заяви , че според нея любовта е навсякъде около нас и ако в душите ни няма любов, то ние умираме.

Тя сподели, че настоящата изложба е втора самостоятелна за нея и картините са рисувани в последната година.

Младенова рисува от детските си години, тя е работила много години

Първата си изложба в България ще открие в Хасково родената в Симеоновград художничка Тихомира Толева - Тия, която от години живее и работи в Исландия, съобщиха от пресслужбата на общинската администрация. 

Картините й, предимно пейзажи, в които има вградена вулканична маса, са обединени под заглавието "Исландия - над и отвъд". За стила, в който работи, авторката споделя, че е смесен – реализъм с абстракция. 

В изложбата, която ще бъде открита на трети октомври в хасковската галерия „Форум“, ще бъдат представени и произведения, в които има вложена  вулканична маса от наскоро изригналия вулкан "Рейкянес", съобщи директорът на  от изложбената зала Татяна Форева.

Народният театър води преговори за гостуване на Изабел Юпер и ново представление на Робърт Уилсън, съобщи Младен Алексиев, началник отдел „Международна дейност и проекти“ в театъра.

Към този момент се водят преговори с френската театрална актриса, която се очаква да гостува на първата ни сцена със свой моноспектакъл, режисьор е Ромео Кастелучи, обясни Алексиев. „След успешните гастроли на „Бурята“ в Крайова и Тбилиси се реактивизираха разговорите ни с Робърт Уилсън. Той е много удовлетворен от работата си с трупата и условията на работа, които среща тук. В момента водим разговори какво би могъл да направи за нас“, каза още той.

„Отчитаме едни положителни две години и половина, откакто аз поех този пост“, каза директорът на трупата

Плевенска филхармония и екипът на Хилда Казасян ще представят на 14 ноември в Народно читалище "Градище" в Своге концерт-спектакъла "Световното кино в музика", съобщиха от екипа на певицата, която е и инициатор и продуцент на проекта.   

След успеха на програмата "Да послушаме кино", включваща едни от най-популярните теми от български филми, която препълни големите сцени в България и грабна приза "Кристална лира" за върхови постижения в областта на българското музикално изкуство, екипът на Казасян продължи своя проект с музика от световното кино. Програмата "Световното кино в музика" включва мелодии от знакови кино-ленти: "Имало едно време в Америка", "Кръстникът", "Убий Бил", "Кабаре", "Флашданс", "Хубава жена", филмите на Чарли Чаплин ("Модерни времена") и др.

На сцената в Своге освен Плевенска филхармония под диригентството на Борислав Йоцов и солистите Хи

Според музиканта навсякъде по света държавата се ангажира с подкрепата на културния сектор, защото той не може да се самоиздържа. Институциите правят всичко възможно да привлекат донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети, каза Бодуров и даде пример с Кралския Концертгебау оркестър в Амстердам, който има корпоративен спонсор и е първият в света направил световно турне. 

Следва цялото интервю с музиканта за идейната основа на фестивала „Радар“, за свързването на различни изкуства, за електронната и експериментална музика и тяхната реализация, за дотирането на културния продукт по света, както и за неговия най-нов проект „Декагон“, който бе представен премиерно във Варна. 

Fuego del amor е песента, която популярните Joef Gipsy Kings Family изпълняват съвместно със Сандра Александрова. Наричат ги „кралете на фламенкото“ и „майсторите на забавлението“, а те допълват, че с гордост творят и създават музика като част от легендарната джипси фамилия.  

Известните французи решават да работят с българката, зашеметени от нейния глас. Срещат се на събитие в Ница, където тя и творческата й половинка и продуцент Артур Надосян са централни гости в програмата. Там участват и Joef Gipsy Kings Family и това случайно запознанство прераства в музикално партньорство. Месеци по-късно, Съюзът на арменците в Европа, чийто почетен член е Артур Надосян, кани французите в благотворително събитие. Впоследствие идва идеята и за обща песен.

Мотор на проекта е Артур Надосян

Певецът Джеймс Блънт обеща законно да смени името си, ако преиздаването на дебютния му албум Back to Bedlam заеме първо място в класациите, съобщи Скай нюз.

Блънт няма да избере самостоятелно новото си име, а ще използва най-популярното предложение на феновете си.

Във видеоклип, публикуван в социалната мрежа Екс, Блънт казва, че албумът, в който са включени хитове като You`re Beautiful, Goodbye My Lover и High, ще бъде преиздаден на 11 октомври по случай 20-годишнината от издаването му. „Ще оставя хората да решат“, чува се Блънт да казва в краткото видео. Певецът добавя: „Но ако не стане номер едно, няма да си сменя името“.  За няколко часа феновете на Блънт написват над 2000 коментара с различни предложения за новото име на певеца. 

Албумът Back to Bedlam се превърна в един от най-продаваните на 2000-те години във Великобритан

Гостуващата изложба на русенския музей „Пафтите – вселена от знаци“ предизвика интерес сред публиката в Търговище.

Експозицията, подредена в Славейкото училище – част от музейния комплекс в областния град, бе открита от директора на Регионалния исторически музей (РИМ) в Търговище Магдалена Жечева.

Автор на изложбата е Десислава Тихолова – уредник в отдел „Етнография“ на РИМ – Русе. Пред присъстващите тя говори за специфичната роля и значение на пафтите в българската народна традиция, както и за орнаментите, с които са били украсявани тези само женски бижута.

Магдалена Жечева каза, че изложбата среща публиката с особена красота и майсторство – дело на български занаятчии.

Пафтите са едно чуждо като модел наследство, наследено от Османската империя, но те съдържат представите на българските майстори за

С криминалния психологически трилър “Съмнение” от Джон Патрик Шанли започва програмата на тазгодишния Есенен театрален салон в Сливен на 24 септември, съобщиха от Драматичен театър “Стефан Киров” - Сливен.

Спектакълът е на Драматичният театър “Никола Вапцаров” - Благоевград с участието на актьорите Калин Врачански, Станка Калчева, Христина Джурова, Радена Вълканова. Режисьор е Стайко Мурджев, автор на музиката - Петър Дундаков.

В “Съмнение” зрителят е не просто публика, а едновременно свидетел и следовател, посочват от културния институт. Публиката ще попадне в центъра на свят, изграден от строги правила, морални норми и ред, които ще бъдат разбити на парчета. Калин Врачански е в ролята на свещеник, изповядващ добродетелта на съчувствието и взаимопомощта. В пиесата всичко е възможно, всеки е и престъпник, и светец, любовт

Фенове на хитовата поредица „Игра на тронове“, която приключи през 2019 г., могат да наддават за костюми, реквизити, декори и сувенири, предаде Асошиейтед прес.

Повече от 2000 предмета ще бъдат предложени на търг през октомври от аукционната къща „Херитейдж Окшънс“ (Heritage Auctions).

Началните цени  за емблематичните предмети варират от 500 до 20 000 щатски долара. Сред тях са доспехите и мечът на сър Джайм Ланистър, както и дребни реквизити като зъбни протези, използвани от белите бродници. 

Сред другите забележителни предмети са наметалата, палтата и кожените ансамбли на Денерис Таргариен, носени от Емилия Кларк, мечът Longclaw на Джон Сноу, изигран от Кит Харингтън, и брошката Hand of the Queen, носена от Питър Динклидж в ролята на Тирион Ланистър.

Очакват се дори предмети, които не са имали много екранно време, ка

Как правите селекцията за фестивала „Радар“? 

- Вече от 11 години организирам съвместно с моята колежка Светлозара Христова фестивала „Радар“. Аз отговарям повече за селекцията, а тя за административната част. Още в самото началото, когато го основахме, решихме да направим по-отворено събитие, което е отвъд жанровете и стиловите граници. Концепцията ни е да представяме музикални проекти, като наблягаме на свързването с различни изкуства, с електроника, видео, танц, но в центъра остава музиката. 

Няма конкретна сцена, където подбираме артисти, всяка година е различно, но се грижим програмата да е разнообразна за разлика от класическите или джаз фестивали, където всичко е в един стил. Всеки концерт на „Радар“ е уникален. Тази година предложихме на откриването изпълнения на омниверк, който е вариация на клавесин, и същата вечер група с ърбан, джаз и електроника. На нас ни харесва разнообразие и богатство на звуци. 

Къде има най-голяма сцена за подобен синтез на изкуства и къде по света се твори повече в тази посока? 

- Аз живея от 25 години в Амстердам и целта ми беше да доближим европейската естетика до българската, да внесем този полъх на родната сцена, без да звучи арогантно. Пътувал съм много в Европа, свирили сме на най-различни фестивали и тенденцията на континента е такава, всичко да бъде по-отворено. Класически и джаз фестивали имат много концерти с електроника. Разграниченията не вършат работа на никого и се търсят нови изразни средства и приемственост, доближаване на младата и по-възрастната публика. 

Българската публика по-консервативна ли е?

- Българите според мен са по-консервативни и може би една от причините е, че не са имали много възможности да преживеят такива различни концерти особено извън София. Това беше и нашата амбиция, да обогатим тази среда. Мисля, че в тези десет години успяваме да го направим. Културната среда израстна. 

Какво се промени в електронната музика? Навлязоха много силно визуалните ефекти, видео прожекциите (мапинг).

- Светът се промени много за тези десет години. Визуалните възприятия в нашето ежедневие са много силни и това въздейства и на очакванията при концертите, затова ние организаторите се борим да запазим вниманието на публиката по всякакъв начин. Опитваме се да сме в крак с времето. Естествено е нови изразни средства постоянно да влизат в изкуството, да намират своя път, да се утвърждават, да стават традиционни, а после други нови да ги заместват. Мапингът, прожекциите, изобщо не са нещо ново, но преди десет години бяха иновативни, а вече е почти стандарт. 

Видяхме на фестивала „Радар“ и демонстрация за извличане на различни звуци от музикален инструмент, каквото прави още Джон Кейдж в средата на ХХ век, но сега с електроника. Какво допринася тя за звученето? 

- Аз виждам това като един по-дълъг процес в историята на музиката и на звука. Още в Ренесансовата епоха постоянно са се измисляли нови или са се усъвършенствали съществуващите инструменти в търсене на нов звук. Когато Адолф Сакс изобретява саксофона в средата на XIX век, той става хит. Произведените за първи път в началото на ХХ век електронни звуци стават обект на внимание първо на най-авангардните композитори. Композитори като Джон Кейдж, Оливие Месиен, Карлхайнц Щокхаузен са били едни от иноваторите в средата на ХХ век в използването на електронни инструменти. Впоследствие те намират място на комерсиалната сцена, а сега са нещо абсолютно стандартно, даже доминиращо. Дори в днешно време има много електронно продуцирани звуци, които наподобяват акустични инструменти. Подобен тип експерименти вече са практика, почти всички използват някакъв вид електроника. 

Как ще отговорите на обвинение, че електронната музика няма душа за разлика от класическия инструмент?

- Душата идва не от инструмента, а от изпълнителя. Електрониката просто е един инструмент, зависи как се използва. Аз мога да ви посоча и цигулари, които свирят без душа. Мисля, че е грешно така да се представят нещата. 

Има ли добра реализация за електронната и експериментална музика? Виждам, че фестивал като Вашия също търси спомоществователство от Фонд „Култура“ на Община Варна?

- В културния сектор няма съотношение като във футбола или в супермаркета публиката да издържа събитието и организаторите да печелят от него. Не е така нито в България, нито по света, освен ако не говорим за много комерсиално събитие, когато има някакви печалби. Всичко останало съществува благодарение на грижа, на държавно и частно субсидиране и то е важно, защото позволява на артистите да не се съобразяват дали ще ги приемат. Ако питате Леонардо да Винчи дали е творил, за да се хареса на хората, отговорът ще бъде не. Направил го е защото е имал визия. Всички примери, които са останали в историята, са поради това, че творците са имали свободата да не се съобразяват с публиката или с нечии изисквания. Е, има и поръчкови творби, но това е нещо различно. Навсякъде съществува индекс за институции като опера или оркестър какви приходи от билети трябва да има, за да може да се дофинансира от държавата. 

Как е в Нидерландия?

- Навсякъде е така. Всичко започва с финансиране на 90 процента. Печалби и разходи влизат в дългосрочен бюджет за няколко години и се прави оценка за следващия период. Един оркестър например се окачествява като успешен на база концерти, продадени билети, привлечени корпоративни спонсори. Институциите правят всичко възможно да привлекат приятели на оркестъра, донатори, абонати, създават кръг, който се поддържа. Прилагат всякакви начини само да върви машината, защото не може да се разчита само на продадените билети. Кралският Концергебау оркестър в Амстердам има корпоративен спонсор. Съставът е първият в света, който направи световно турне. Имат си собствен самолет. Само музикантите са 70 и водят още 50 души екип. Това не е нещо, което билетите могат да покрият. 

На фестивала „Радар“ представихте премиерно Вашият проект „Декагон“, който има богат замисъл като основа. Разкажете за това, което залагате в композициите. 

- Традиционно всяка година представям по един проект на фестивала, който после гостува и на други сцени. За „Декагон“ съставихме фестивален ансамбъл, което исках да направя от много време. Музиката е за десет души и както личи от заглавието всичко се върти около десятката. Всичко започна заради десетгодишнината на фестивала, но миналата година не успяхме да осъществим този проект. Докато пиша музиката, използвам цифрите и нумерологията, сериализмът като композиционна техника. В случая има десет пиеси, но се изпълняват от последната, за да се съберем накрая в първата. Разглеждам го като мост към новото десетилетие на „Радар“, като някакво преосмисляне. В композициите ми има различни влияния, някои моменти напомнят Стравински, други са импресионистични, има и по-джазови с импровизация. Проектът е с мапинг от Петко Танчев. 
След представянето във Варна ще го разширя и ще го изпълним на 24 октомври с Биг бенда на Българското национално радио при откриването на сезона им в София. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Шопен и Лист звучат в рецитал на Людмил Ангелов от „Европейски музикален фестивал“
Хиляди пяха и танцуваха с „Молец“
Италианският художник Маурицио Кателан определя творбата си „Комик“ като провокация
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Pink Floyd History ще възродят магията на легендарната група
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
СЗО свика комисия за повторна оценка на глобалната заплаха за здравето от маймунската шарка
Под прожектора
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
Творчески отражения
Шопен и Лист звучат в рецитал на Людмил Ангелов от „Европейски музикален фестивал“
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.