НА ЖИВО
Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
Тикер в 21:00 ч.
Немският творец Аксел Зомер, с псевдонима Лео Зограф, представя в Ловеч изложба със светлинна фотография, която е нарекъл „Танцуващият с фотоапа ...
|
7044
Под прожектора
Химици установиха как Рембранд е комбинирал специални пигменти за златните детайли на „Нощна стража“Химици от Националния музей и Университета в Амстердам за първи път установиха как Рембранд е използвал специални пигменти от арсенов сулфид, за да създаде съвършена златна боя, съобщава електронното издание „Юрикалърт“. С помощта на сложни спектроскопски техники те са успели да засекат наличие на пигменти от минерала парареалгар (жълто) и полуаморфен парареалгар (оранжево/червено) в детайли от известната му творба „Нощна стража“. Подкрепени от подобни проучвания на свързани исторически източници, химиците стигнали до заключението, че Рембранд умишлено е комбинирал тези конкретни пигменти от арсенов сулфид с други багрила, за да пресъздаде точно златния блясък в дрехата на един от персонажите в картината. Откритието е публикувано в научното списание „Херитидж сайънс“ с автори Фредерик Брурс и Нушка де Кайзер, докторанти в Института за молекулярни науки на Университета в Амстердам и изследователи в Националния музей
Костадин Новаков
| 26 Юли 2024, 22:00 ч.
Химици от Националния музей и Университета в Амстердам за първи път установиха как Рембранд е използвал специални пигменти от арсенов сулфид, за да създаде съвършена златна боя, съобщава електронното издание „Юрикалърт“. С помощта на сложни спектроскопски техники те са успели да засекат наличие на пигменти от минерала парареалгар (жълто) и полуаморфен парареалгар (оранжево/червено) в детайли от известната му творба „Нощна стража“. Подкрепени от подобни проучвания на свързани исторически източници, химиците стигнали до заключението, че Рембранд умишлено е комбинирал тези конкретни пигменти от арсенов сулфид с други багрила, за да пресъздаде точно златния блясък в дрехата на един от персонажите в картината. Откритието е публикувано в научното списание „Херитидж сайънс“ с автори Фредерик Брурс и Нушка де Кайзер, докторанти в Института за молекулярни науки на Университета в Амстердам и изследователи в Националния музей. Те стигат до заключението, че Рембранд е използвал доста необичайна комбинация от пигменти, за да изобрази златните нишки в бродираната връхна дреха, носена от лейтенант Вилем ван Ройтенбурх. Той е дясната от двете централни фигури в предната част на стрелковата рота, водена от капитан Франс Банинк Кок (фигурата в черно). Откриването на пигментите на арсеновия сулфид е станало в рамките на мащабния изследователски проект „Операция „Нощна стража“, който започна през 2019 г. и продължава да дава поразителни резултати. Пълното рентгеново флуоресцентно сканиране (MA-XRF) на картината вече беше разкрило наличието на арсен и сяра в части от облеклото на Ван Ройтенбурх. Това накара изследователите да предположат наличието на добре познатите арсенови сулфидни пигменти орпимент (жълто) и реалгар (червено). Подробно изследване на две малки проби от боята, взети от картината, обаче показва друго. Високотехнологичният анализ, съчетаващ светлинна микроскопия с микрораманова спектроскопия, електронна микроскопия и рентгенова прахова дифракция, разкрива наличието на по-необичайните компоненти на арсеновия сулфид - парареалгар (жълто) и полуаморфен парареалгар (оранжево-червено). Наличието на парареалгар в исторически картини често се обяснява с остаряването на реалгара, който под въздействието на светлината с течението на времето се превръща в парареалгар. Учените обаче твърдят, че Рембранд умишлено е избрал да използва тези пигменти в стремежа си да имитира точно златните детайли на дрехите на Ван Ройтенбурх. Нагряването на жълтия пигмент парареалгар води до образуването на червеникав полуаморфен парареалгар. След това Рембранд го е комбинирал с оловно жълто и вермилион (червен живачен сулфид), за да се пресъздаде златният блясък. Това химическо обяснение е подкрепено от обстоен преглед на историческите източници, съобщаващи за използването на арсенови сулфидни пигменти. Изглежда, че в Амстердам през XVII в. е имало по-широка гама арсенови пигменти, отколкото се е смятало досега. Те вероятно са пристигали по известните търговски пътища от Германия/Австрия и Венеция до Амстердам. Това се потвърждава и от сведенията за използването на много подобна смес от пигменти от Вилем Калф, съвременник на Рембранд в Амстердам. Затова изследователите заключават, че Рембранд умишлено е използвал парареалгар и полуаморфен парареалгар заедно с оловно жълто и вермилион, за да създаде специалната оранжево-златиста боя.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
Новооткритата изложба във виенския Музей за приложно изкуство представя австрийския дизайн на 21-ви век
|
С премиера на детското представление "Карлсон и Дребосъчето" театърът в Кърджали започва есенно-зимния сезон
|
„Акордеонни импресии“ предложи на публиката разнообразни стилове музика и изненади
|
Фестивалът за поп и рок музика „София“ подкрепя общественозначими каузи
|
С празничен концерт на симфоничния оркестър на БНР започват честванията за Деня на независимостта
|
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия |
Лео Зограф представя изложба със светлинна фотография „Танцуващият с фотоапарат“
|
Арнолд Шварценегер стана доктор хонорис кауза в Берлин
|
Международен фестивал по фойерверки
|
Новооткритата изложба във виенския Музей за приложно изкуство представя австрийския дизайн на 21-ви век
|
Кинофестивалът в Сан Себастиан ще бъде открит с римейка на еротичната филмова класика "Емануела"
|