NRD Начало
Сряда, 18 Септември 2024
Начало Под прожектора Химици установиха как Рембранд е комбинирал специални пигменти за златните детайли на „Нощна стража“
7044
Под прожектора

Химици установиха как Рембранд е комбинирал специални пигменти за златните детайли на „Нощна стража“

Химици от Националния музей и Университета в Амстердам за първи път установиха как Рембранд е използвал специални пигменти от арсенов сулфид, за да създаде съвършена златна боя, съобщава електронното издание „Юрикалърт“. С помощта на сложни спектроскопски техники те са успели да засекат наличие на пигменти от минерала парареалгар (жълто) и полуаморфен парареалгар (оранжево/червено) в детайли от известната му творба „Нощна стража“. Подкрепени от подобни проучвания на свързани исторически източници, химиците стигнали до заключението, че Рембранд умишлено е комбинирал тези конкретни пигменти от арсенов сулфид с други багрила, за да пресъздаде точно златния блясък в дрехата на един от персонажите в картината. Откритието е публикувано в научното списание „Херитидж сайънс“ с автори Фредерик Брурс и Нушка де Кайзер, докторанти в Института за молекулярни науки на Университета в Амстердам и изследователи в Националния музей

| 26 Юли 2024, 22:00 ч.
Химици установиха как Рембранд е комбинирал специални пигменти за златните детайли на „Нощна стража“
Химици установиха как Рембранд е комбинирал специални пигменти за златните детайли на „Нощна стража“
Снимка © DFA

Химици от Националния музей и Университета в Амстердам за първи път установиха как Рембранд е използвал специални пигменти от арсенов сулфид, за да създаде съвършена златна боя, съобщава електронното издание „Юрикалърт“.

Американският композитор Филип Глас осъди „пиратството“, след като откри, че музиката и името му са били използвани за поставянето на балет в Севастопол, предаде АФП. 

„Научих, че премиерата на балет, озаглавен „Брулени хълмове“ (Wuthering Height), който включва моя музика и използва името ми за реклама и популяризиране, ще се състои следващата седмица“, пише той в изявление в „Екс“. 

„Използването на моята музика и име без мое разрешение е нарушение на Бернската конвенция за закрила на литературните и художествените произведения, която Русия е подписала, и е акт на пиратство“, критикува композиторът.

„Добре осъзнавам, че настоящите обстоятелства в окупирания Крим ме правят безсилен да отстоявам правата си според международното право. Но ако това продължи, ще изразя категоричното си несъгласие“, допълва Филип Глас.

Балетът, създаден от британски

Фестивалът „Софийски музикални седмици“ (СМС) представя три концерта на 9 юни, съобщават организаторите.

Сутрешното матине е с клавирното дуо „Ондин“ от Франция и концерт с надслов „Балетни импресии“. Френско-италианско дуо на четири ръце, създадено в Женева през 2014 г., ще изпълни музика на Дебюси, Мусоргски, Бородин, Стравински, Равел. 

Вечерната програма в камерна зала „България“ е запазена за честване на 100 години от смъртта на Джакомо Пучини в изпълнение на тенора Борис Луков

Песенен цикъл ще представи слабо позната страна от емоционалната и творческа личност на големия композитор. Песните, включени в програмата, сами по себе си ще изненадат всички почитатели на композитора, защото са малко познати и стават обществено достояние едва през 1987 г., когато ги публикува един от най-големите изследо

На 30 септември започва седмото издание на фестивала „Царско село“, съобщават организаторите от Нов симфоничен оркестър.

Откриването е с концерт на квартет Quarto и арфистката Деница Димитрова. Те ще представят произведения за струни и арфа – от Алфонс Хаселманс, Марсел Турние, Воън Уилямс, Камий Сен-Санс и Клод Дебюси. Ще има световната премиера на специално написаното за състава произведение – Las Puertas del Sueño от композитора Георги Арнаудов.

На 9 октомври гостува квартет „Мартину“ от Чехия с изцяло чешка програма и музика на Дворжак, Яначек, Сметана.

На 17 октомври музиканти от Нов симфоничен оркестър ще представят емблематични камерни творби от световната класика.

Д-р Калина Томова е единственото българско участие на Международната конференция за средновековна и ренесансова музика (известна още като MedRen) от 6 до 9 юли в Гранада, Испания. Това съобщи младият музиколог, която през май защити дисертацията си в Института за изследване на изкуствата към БАН, а вчера изнесе доклад за специфичния английски жанр carol, процъфтяващ през XV век в Англия.

MedRen е най-големият форум в света, посветен на старинната музика, като събитието всяка година се провежда на различно място и представлява кулминация в световния музикологичен календар. Тази година в Гранада са пристигнали 400 учени – участници и слушатели – от десетки университети и академии по изкуствата от цял свят. В продължение на четири дни присъстващите са слушали над 100 доклада и научни съобщения, а част от програмата са

Френският художник Бруно Жорж Давид подреди изложба „Хоризонти“ със 101 творби в Художествена галерия „Проф. Теофан Сокеров“ в Ловеч. 

Представените творби в експозицията са от различни периоди в неговия живот - от основополагащия му период във Франция, в Прованс, Бретан и в региона на Париж, а след това и в периода, белязан от дългогодишни пътувания по света, особено в Източна Европа след падането на Берлинската стена, разказа Бруно Жорж Давид.

„Откриването на тази изложба ме прави особено щастлив. Не показва всички произведения, които съм създал, но се опитвам да събера различни периоди, разнообразни техники и инсталации, така че да привлека вниманието на публиката върху съвременния живот“, заяви творецът.

В Ловеч го е довел интересът да види езиковата гимназия, тъй като той в момента работи в такава в София.

„Нарекохме изложбата „Хоризонти“, защо

С помощта на сложни спектроскопски техники те са успели да засекат наличие на пигменти от минерала парареалгар (жълто) и полуаморфен парареалгар (оранжево/червено) в детайли от известната му творба „Нощна стража“.

Подкрепени от подобни проучвания на свързани исторически източници, химиците стигнали до заключението, че Рембранд умишлено е комбинирал тези конкретни пигменти от арсенов сулфид с други багрила, за да пресъздаде точно златния блясък в дрехата на един от персонажите в картината.

Откритието е публикувано в научното списание „Херитидж сайънс“ с автори Фредерик Брурс и Нушка де Кайзер, докторанти в Института за молекулярни науки на Университета в Амстердам и изследователи в Националния музей. Те стигат до заключението, че Рембранд е използвал доста необичайна комбинация от пигменти, за да изобрази златните нишки в бродираната връхна дреха, носена от лейтенант Вилем ван Ройтенбурх. Той е дясната от двете централни фигури в предната част на стрелковата рота, водена от капитан Франс Банинк Кок (фигурата в черно).

Откриването на пигментите на арсеновия сулфид е станало в рамките на мащабния изследователски проект „Операция „Нощна стража“, който започна през 2019 г. и продължава да дава поразителни резултати. Пълното рентгеново флуоресцентно сканиране (MA-XRF) на картината вече беше разкрило наличието на арсен и сяра в части от облеклото на Ван Ройтенбурх. Това накара изследователите да предположат наличието на добре познатите арсенови сулфидни пигменти орпимент (жълто) и реалгар (червено). Подробно изследване на две малки проби от боята, взети от картината, обаче показва друго. Високотехнологичният анализ, съчетаващ светлинна микроскопия с микрораманова спектроскопия, електронна микроскопия и рентгенова прахова дифракция, разкрива наличието на по-необичайните компоненти на арсеновия сулфид - парареалгар (жълто) и полуаморфен парареалгар (оранжево-червено).

Наличието на парареалгар в исторически картини често се обяснява с остаряването на реалгара, който под въздействието на светлината с течението на времето се превръща в парареалгар. Учените обаче твърдят, че Рембранд умишлено е избрал да използва тези пигменти в стремежа си да имитира точно златните детайли на дрехите на Ван Ройтенбурх. Нагряването на жълтия пигмент парареалгар води до образуването на червеникав полуаморфен парареалгар. След това Рембранд го е комбинирал с оловно жълто и вермилион (червен живачен сулфид), за да се пресъздаде златният блясък.

„Божественият смисъл на съществуванието ни е да обичаме и ако животът ни не е хубав, това е защото не извършваме точно това - да обичаме. Не е трудно, аз съм опитвала, много е хубаво“. Това каза актрисата Цветана Манева, която няколко пъти вдигна публиката на крака по време на спектакъла в нейна чест „Честит рожден ден, Цветана!“, който бе представен на театралния фестивал „Варненско лято“. 

„Ако животът ни не е такъв, какъвто непрекъснато очакваме да бъде, вероятно трябва по-често да се питаме какво правим точно с това обичане, с тази любов. Аз не си задавам въпроса защо съм на този свят. За това съм. Не само аз, всички сме за това. 

Винаги се питам с какво съм заслужила толкова обич. Имам отговор, който е нескромен и беше дискретен до този момент, но сега мога да го обявя. Аз много обичам да обичам и съм обичала, и продължавам да обичам и мисля, че това е е

Френски съд ще трябва да реши в петък дали „Болеро“ на френския композитор Морис Равел е дело на един автор, или на няколко съавтори, предаде АФП. 

Ако „Обществото на музикалните автори, композитори и издатели“ (Société des auteurs, compositeurs et éditeurs de musique - Sacem), организацията, която е отговорна за авторските права във Франция, признае руския художник и сценограф Александър Беноа за съавтор, „Болеро“ ще бъде защитен от свободно ползване до 1 май 2039 г., тъй като Беноа е починал през 1960 г.

Във Франция авторското право върху музикална композиция е валидно за целия живот на нейния автор и за следващите 70 години, след което то става обществено достояние и може да се използва свободно.

Досега композицията „Болеро“ бе защитена в продължение на 78 години и четири месеца, тъй като законът предвижда удължаване на срока, за да се ко

Музей на изкуствата в САЩ продава картина на Лукас Кранах Стари - немски ренесансов художник, с която нейният еврейски собственик е бил принуден да се раздели заради нацисткото преследване през Втората световна война, предаде ДПА. 

Приходите ще бъдат поделени между Музея на изкуствата в Алънтаун, щата Пенсилвания, и наследниците на бившия собственик на картината Хенри Бромберг, съобщиха от институцията. 

Президентът и главен изпълнителен директор на музея Макс Уайнтрауб каза, че картината "Портрет на Георг Брадати, херцог на Саксония" е била закупена от музея от нюйоркска галерия през 1961 г.

"Това произведение на изкуството се появи на пазара и в крайна сметка попадна в музея, само защото Хенри Бромберг трябваше да избяга от преследване от нацистка Германия", каза той. 

"Моралният императив ни накара да действаме. Надяваме се, че този до

Тазгодишното 35-о издание на фестивала „Процес-Пространство” представя две изложби в Балчик.

Едната е подредена в Градската художествена галерия и е на варненската галерия „Ларго“, а другата е плод на работата на участвалите на форума 13 артисти от България, Сърбия, Гърция, Румъния и Турция. 

Експозициите интерпретират по-различен начин темата за безкрайността, възможните бъдещи хоризонти, арт диалози и обществени проблеми, каза кураторката Христина Бобокова.

По думите й Балчик традиционно е вдъхновяващ за участниците във фестивала, особено в неговата резидентска част, в която творците създават своето изкуство на място. Техните произведения са изложени в Туристическия информационен център „Мелницата“. Те са по мотото на форума „3+5=∞/Допустимо бъдеще“ и разглеждат бъдещето като абстрактна величина, изпълвана със съдържание от действия, фокусирани върху

Оперната класика "Графиня Марица" от унгарскиs композитор Имре Калман ще бъде представена на 13 август в Летния театър в Бургас, като част от програмата на Бургаските музикални празници "Емил Чакъров", съобщават от Държавна опера - Бургас.

Специални гости на представлението ще са солистите на Националния музикален театър "Стефан Македонски" сопраното Добрина Икономова и тенорът Пеньо Пирозов, за които ролите на Графиня Марица и Граф Тасило Ендрьоди-Витемберг са емблематични. 

Добрина Икономова, за която ролята е завръщане на бургаската сцена след 30-годишно отсъствие, разказва, че познава родственици на прототипа на графиня Марица, чийто племенник граф Миклош Сейчен е бил женен за Шинка, по бащина линия Диманов, която е била с бургаски корени. 

В главните роли ще са и сопраните Мария Цветкова-Маджарова, Людмила Михайлова, баритонът Йордан Хр

Това химическо обяснение е подкрепено от обстоен преглед на историческите източници, съобщаващи за използването на арсенови сулфидни пигменти. Изглежда, че в Амстердам през XVII в. е имало по-широка гама арсенови пигменти, отколкото се е смятало досега. Те вероятно са пристигали по известните търговски пътища от Германия/Австрия и Венеция до Амстердам. Това се потвърждава и от сведенията за използването на много подобна смес от пигменти от Вилем Калф, съвременник на Рембранд в Амстердам. Затова изследователите заключават, че Рембранд умишлено е използвал парареалгар и полуаморфен парареалгар заедно с оловно жълто и вермилион, за да създаде специалната оранжево-златиста боя.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Новооткритата изложба във виенския Музей за приложно изкуство представя австрийския дизайн на 21-ви век
Новооткритата изложба  във виенския Музей за приложно изкуство (МАК), озаглавена „AUT NOW. 100 × австрийски дизайн за 21-ви век“, представя  100 обекта ...
С премиера на детското представление "Карлсон и Дребосъчето" театърът в Кърджали започва есенно-зимния сезон
С премиерата на детското представление „Карлсон и Дребосъчето“ по Астрид Линдгрен, Театрално-музикален център – Кърджали дава началото на есенно-зимния сезон. Тов ...
„Акордеонни импресии“ предложи на публиката разнообразни стилове музика и изненади
Концертът „Акордеонни импресии“ във Велико Търново предложи на публиката разнообразни стилове музика и изненади. Новият музикален проект, представен в Летния театър на ...
Фестивалът за поп и рок музика „София“ подкрепя общественозначими каузи
Тази вечер е 14-ият фестивал за поп и рок музика „София“, в подкрепа на българската музика и общественозначими каузи, съобщават организаторите. Зала 1 на НДК е домакин ...
С празничен концерт на симфоничния оркестър на БНР започват честванията за Деня на независимостта
Светлин Русев е солист в празничния концерт на симфоничния оркестър на БНР с диригент Константин Илиевски, посветен на Деня на независимостта на България. Събитието е тази вечер в ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Лео Зограф представя изложба със светлинна фотография „Танцуващият с фотоапарат“
Немският творец Аксел Зомер, с псевдонима Лео Зограф, представя в Ловеч изложба със светлинна фотография, която е нарекъл „Танцуващият с фотоапарат“. В художествена га ...
Арнолд Шварценегер стана доктор хонорис кауза в Берлин
Австрийският културист, актьор и политик Арнолд Шварценегер беше удостоен с почетна докторска титла от частното берлинско училище „Херти“ (Hertie School), предаде ДПА.& ...
Международен фестивал по фойерверки
В продължение на три дни – 20, 21 и 22 септември, в Панагюрище ще се проведе поредното издание на Международния фестивал по фойерверки. Във всяка една от вечерите ще има и ко ...
Новооткритата изложба във виенския Музей за приложно изкуство представя австрийския дизайн на 21-ви век
Новооткритата изложба  във виенския Музей за приложно изкуство (МАК), озаглавена „AUT NOW. 100 × австрийски дизайн за 21-ви век“, представя  100 обекта ...
Кинофестивалът в Сан Себастиан ще бъде открит с римейка на еротичната филмова класика "Емануела"
Кинофестивалът в Сан Сабастиан, Испания, ще бъде открит в петък с дългоочакваната прожекция на новата, феминистка версия на еротичната филмова класика "Емануела", режисирана от фра ...
Тикер в 21:00 ч.
Немският творец Аксел Зомер, с псевдонима Лео Зограф, представя в Ловеч изложба ...
Начало Под прожектора
7044
Под прожектора

Химици установиха как Рембранд е комбинирал специални пигменти за златните детайли на „Нощна стража“

Химици от Националния музей и Университета в Амстердам за първи път установиха как Рембранд е използвал специални пигменти от арсенов сулфид, за да създаде съвършена златна боя, съобщава електронното издание „Юрикалърт“.С помощта на сложни спектроскопски техники те са успели да засекат наличие на пигменти от минерала парареалгар (жълто) и полуаморфен парареалгар (оранжево/червено) в детайли от известната му творба „Нощна стража“.

| 26 Юли 2024, 22:00 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Химици установиха как Рембранд е комбинирал специални пигменти за златните детайли на „Нощна стража“
Химици установиха как Рембранд е комбинирал специални пигменти за златните детайли на „Нощна стража“
Снимка © DFA

Химици от Националния музей и Университета в Амстердам за първи път установиха как Рембранд е използвал специални пигменти от арсенов сулфид, за да създаде съвършена златна боя, съобщава електронното издание „Юрикалърт“.

С помощта на сложни спектроскопски техники те са успели да засекат наличие на пигменти от минерала парареалгар (жълто) и полуаморфен парареалгар (оранжево/червено) в детайли от известната му творба „Нощна стража“.

Американският композитор Филип Глас осъди „пиратството“, след като откри, че музиката и името му са били използвани за поставянето на балет в Севастопол, предаде АФП. 

„Научих, че премиерата на балет, озаглавен „Брулени хълмове“ (Wuthering Height), който включва моя музика и използва името ми за реклама и популяризиране, ще се състои следващата седмица“, пише той в изявление в „Екс“. 

„Използването на моята музика и име без мое разрешение е нарушение на Бернската конвенция за закрила на литературните и художествените произведения, която Русия е подписала, и е акт на пиратство“, критикува композиторът.

„Добре осъзнавам, че настоящите обстоятелства в окупирания Крим ме правят безсилен да отстоявам правата си според международното право. Но ако това продължи, ще изразя категоричното си несъгласие“, допълва Филип Глас.

Балетът, създаден от британски

Фестивалът „Софийски музикални седмици“ (СМС) представя три концерта на 9 юни, съобщават организаторите.

Сутрешното матине е с клавирното дуо „Ондин“ от Франция и концерт с надслов „Балетни импресии“. Френско-италианско дуо на четири ръце, създадено в Женева през 2014 г., ще изпълни музика на Дебюси, Мусоргски, Бородин, Стравински, Равел. 

Вечерната програма в камерна зала „България“ е запазена за честване на 100 години от смъртта на Джакомо Пучини в изпълнение на тенора Борис Луков

Песенен цикъл ще представи слабо позната страна от емоционалната и творческа личност на големия композитор. Песните, включени в програмата, сами по себе си ще изненадат всички почитатели на композитора, защото са малко познати и стават обществено достояние едва през 1987 г., когато ги публикува един от най-големите изследо

На 30 септември започва седмото издание на фестивала „Царско село“, съобщават организаторите от Нов симфоничен оркестър.

Откриването е с концерт на квартет Quarto и арфистката Деница Димитрова. Те ще представят произведения за струни и арфа – от Алфонс Хаселманс, Марсел Турние, Воън Уилямс, Камий Сен-Санс и Клод Дебюси. Ще има световната премиера на специално написаното за състава произведение – Las Puertas del Sueño от композитора Георги Арнаудов.

На 9 октомври гостува квартет „Мартину“ от Чехия с изцяло чешка програма и музика на Дворжак, Яначек, Сметана.

На 17 октомври музиканти от Нов симфоничен оркестър ще представят емблематични камерни творби от световната класика.

Д-р Калина Томова е единственото българско участие на Международната конференция за средновековна и ренесансова музика (известна още като MedRen) от 6 до 9 юли в Гранада, Испания. Това съобщи младият музиколог, която през май защити дисертацията си в Института за изследване на изкуствата към БАН, а вчера изнесе доклад за специфичния английски жанр carol, процъфтяващ през XV век в Англия.

MedRen е най-големият форум в света, посветен на старинната музика, като събитието всяка година се провежда на различно място и представлява кулминация в световния музикологичен календар. Тази година в Гранада са пристигнали 400 учени – участници и слушатели – от десетки университети и академии по изкуствата от цял свят. В продължение на четири дни присъстващите са слушали над 100 доклада и научни съобщения, а част от програмата са

Френският художник Бруно Жорж Давид подреди изложба „Хоризонти“ със 101 творби в Художествена галерия „Проф. Теофан Сокеров“ в Ловеч. 

Представените творби в експозицията са от различни периоди в неговия живот - от основополагащия му период във Франция, в Прованс, Бретан и в региона на Париж, а след това и в периода, белязан от дългогодишни пътувания по света, особено в Източна Европа след падането на Берлинската стена, разказа Бруно Жорж Давид.

„Откриването на тази изложба ме прави особено щастлив. Не показва всички произведения, които съм създал, но се опитвам да събера различни периоди, разнообразни техники и инсталации, така че да привлека вниманието на публиката върху съвременния живот“, заяви творецът.

В Ловеч го е довел интересът да види езиковата гимназия, тъй като той в момента работи в такава в София.

„Нарекохме изложбата „Хоризонти“, защо

Подкрепени от подобни проучвания на свързани исторически източници, химиците стигнали до заключението, че Рембранд умишлено е комбинирал тези конкретни пигменти от арсенов сулфид с други багрила, за да пресъздаде точно златния блясък в дрехата на един от персонажите в картината.

Откритието е публикувано в научното списание „Херитидж сайънс“ с автори Фредерик Брурс и Нушка де Кайзер, докторанти в Института за молекулярни науки на Университета в Амстердам и изследователи в Националния музей. Те стигат до заключението, че Рембранд е използвал доста необичайна комбинация от пигменти, за да изобрази златните нишки в бродираната връхна дреха, носена от лейтенант Вилем ван Ройтенбурх. Той е дясната от двете централни фигури в предната част на стрелковата рота, водена от капитан Франс Банинк Кок (фигурата в черно).

„Божественият смисъл на съществуванието ни е да обичаме и ако животът ни не е хубав, това е защото не извършваме точно това - да обичаме. Не е трудно, аз съм опитвала, много е хубаво“. Това каза актрисата Цветана Манева, която няколко пъти вдигна публиката на крака по време на спектакъла в нейна чест „Честит рожден ден, Цветана!“, който бе представен на театралния фестивал „Варненско лято“. 

„Ако животът ни не е такъв, какъвто непрекъснато очакваме да бъде, вероятно трябва по-често да се питаме какво правим точно с това обичане, с тази любов. Аз не си задавам въпроса защо съм на този свят. За това съм. Не само аз, всички сме за това. 

Винаги се питам с какво съм заслужила толкова обич. Имам отговор, който е нескромен и беше дискретен до този момент, но сега мога да го обявя. Аз много обичам да обичам и съм обичала, и продължавам да обичам и мисля, че това е е

Френски съд ще трябва да реши в петък дали „Болеро“ на френския композитор Морис Равел е дело на един автор, или на няколко съавтори, предаде АФП. 

Ако „Обществото на музикалните автори, композитори и издатели“ (Société des auteurs, compositeurs et éditeurs de musique - Sacem), организацията, която е отговорна за авторските права във Франция, признае руския художник и сценограф Александър Беноа за съавтор, „Болеро“ ще бъде защитен от свободно ползване до 1 май 2039 г., тъй като Беноа е починал през 1960 г.

Във Франция авторското право върху музикална композиция е валидно за целия живот на нейния автор и за следващите 70 години, след което то става обществено достояние и може да се използва свободно.

Досега композицията „Болеро“ бе защитена в продължение на 78 години и четири месеца, тъй като законът предвижда удължаване на срока, за да се ко

Музей на изкуствата в САЩ продава картина на Лукас Кранах Стари - немски ренесансов художник, с която нейният еврейски собственик е бил принуден да се раздели заради нацисткото преследване през Втората световна война, предаде ДПА. 

Приходите ще бъдат поделени между Музея на изкуствата в Алънтаун, щата Пенсилвания, и наследниците на бившия собственик на картината Хенри Бромберг, съобщиха от институцията. 

Президентът и главен изпълнителен директор на музея Макс Уайнтрауб каза, че картината "Портрет на Георг Брадати, херцог на Саксония" е била закупена от музея от нюйоркска галерия през 1961 г.

"Това произведение на изкуството се появи на пазара и в крайна сметка попадна в музея, само защото Хенри Бромберг трябваше да избяга от преследване от нацистка Германия", каза той. 

"Моралният императив ни накара да действаме. Надяваме се, че този до

Тазгодишното 35-о издание на фестивала „Процес-Пространство” представя две изложби в Балчик.

Едната е подредена в Градската художествена галерия и е на варненската галерия „Ларго“, а другата е плод на работата на участвалите на форума 13 артисти от България, Сърбия, Гърция, Румъния и Турция. 

Експозициите интерпретират по-различен начин темата за безкрайността, възможните бъдещи хоризонти, арт диалози и обществени проблеми, каза кураторката Христина Бобокова.

По думите й Балчик традиционно е вдъхновяващ за участниците във фестивала, особено в неговата резидентска част, в която творците създават своето изкуство на място. Техните произведения са изложени в Туристическия информационен център „Мелницата“. Те са по мотото на форума „3+5=∞/Допустимо бъдеще“ и разглеждат бъдещето като абстрактна величина, изпълвана със съдържание от действия, фокусирани върху

Оперната класика "Графиня Марица" от унгарскиs композитор Имре Калман ще бъде представена на 13 август в Летния театър в Бургас, като част от програмата на Бургаските музикални празници "Емил Чакъров", съобщават от Държавна опера - Бургас.

Специални гости на представлението ще са солистите на Националния музикален театър "Стефан Македонски" сопраното Добрина Икономова и тенорът Пеньо Пирозов, за които ролите на Графиня Марица и Граф Тасило Ендрьоди-Витемберг са емблематични. 

Добрина Икономова, за която ролята е завръщане на бургаската сцена след 30-годишно отсъствие, разказва, че познава родственици на прототипа на графиня Марица, чийто племенник граф Миклош Сейчен е бил женен за Шинка, по бащина линия Диманов, която е била с бургаски корени. 

В главните роли ще са и сопраните Мария Цветкова-Маджарова, Людмила Михайлова, баритонът Йордан Хр

Откриването на пигментите на арсеновия сулфид е станало в рамките на мащабния изследователски проект „Операция „Нощна стража“, който започна през 2019 г. и продължава да дава поразителни резултати. Пълното рентгеново флуоресцентно сканиране (MA-XRF) на картината вече беше разкрило наличието на арсен и сяра в части от облеклото на Ван Ройтенбурх. Това накара изследователите да предположат наличието на добре познатите арсенови сулфидни пигменти орпимент (жълто) и реалгар (червено). Подробно изследване на две малки проби от боята, взети от картината, обаче показва друго. Високотехнологичният анализ, съчетаващ светлинна микроскопия с микрораманова спектроскопия, електронна микроскопия и рентгенова прахова дифракция, разкрива наличието на по-необичайните компоненти на арсеновия сулфид - парареалгар (жълто) и полуаморфен парареалгар (оранжево-червено).

Наличието на парареалгар в исторически картини често се обяснява с остаряването на реалгара, който под въздействието на светлината с течението на времето се превръща в парареалгар. Учените обаче твърдят, че Рембранд умишлено е избрал да използва тези пигменти в стремежа си да имитира точно златните детайли на дрехите на Ван Ройтенбурх. Нагряването на жълтия пигмент парареалгар води до образуването на червеникав полуаморфен парареалгар. След това Рембранд го е комбинирал с оловно жълто и вермилион (червен живачен сулфид), за да се пресъздаде златният блясък.

Това химическо обяснение е подкрепено от обстоен преглед на историческите източници, съобщаващи за използването на арсенови сулфидни пигменти. Изглежда, че в Амстердам през XVII в. е имало по-широка гама арсенови пигменти, отколкото се е смятало досега. Те вероятно са пристигали по известните търговски пътища от Германия/Австрия и Венеция до Амстердам. Това се потвърждава и от сведенията за използването на много подобна смес от пигменти от Вилем Калф, съвременник на Рембранд в Амстердам. Затова изследователите заключават, че Рембранд умишлено е използвал парареалгар и полуаморфен парареалгар заедно с оловно жълто и вермилион, за да създаде специалната оранжево-златиста боя.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Новооткритата изложба във виенския Музей за приложно изкуство представя австрийския дизайн на 21-ви век
С премиера на детското представление "Карлсон и Дребосъчето" театърът в Кърджали започва есенно-зимния сезон
„Акордеонни импресии“ предложи на публиката разнообразни стилове музика и изненади
Фестивалът за поп и рок музика „София“ подкрепя общественозначими каузи
С празничен концерт на симфоничния оркестър на БНР започват честванията за Деня на независимостта
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Лео Зограф представя изложба със светлинна фотография „Танцуващият с фотоапарат“
Калейдоскоп
Арнолд Шварценегер стана доктор хонорис кауза в Берлин
Тонът на времето
Международен фестивал по фойерверки
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.