NRD Начало
Събота, 14 Септември 2024
Начало Авансцена Биография: Алексис Вайсенберг
5828
Авансцена

Биография: Алексис Вайсенберг

Аз съм българин и принадлежа само и единствено на тази земя. Ако усетя, че си отивам, то последното ми желание ще е да се върна пак тук. Това Алексис Вайсенберг казва на пресконференция в през 2001 година, ден преди премиерата на документалния филм за него „Обичам музиката“. Лентата е снимана през 2000 г

| 26 Юли 2024, 10:20 ч.
Биография: Алексис Вайсенберг
Биография: Алексис Вайсенберг
Снимка © Бистра Бошнакова

Аз съм българин и принадлежа само и единствено на тази земя. Ако усетя, че си отивам, то последното ми желание ще е да се върна пак тук. Това Алексис Вайсенберг казва на пресконференция в през 2001 година, ден преди премиерата на документалния филм за него „Обичам музиката“.

Екипът на Художествената галерия в Казанлък започва работа по проект за изграждане на депо „Съвремие“ към институцията, съобщи директорът на културния институт д-р Пламен Петров. 

То ще бъде своеобразен дом за творчеството на всички визуални артисти, развиващи своята творческа дейност на територията на общината, а всички визуални артисти, които имат желание да участват, трябва да го заявят до края на месеца. 

Целта на проекта е да бъде изградена територия, която да предоставя на своята публика на галерията възможности за достъп до изкуството на всички съвременни художници в региона. 

Депо „Съвремие“ ще предостави на всеки визуален артист пространство, което да курира сам, а неговата перманентна експозиционна площ ще дава възможност за непосредствено общуване на публиката с творчеството му. 

„Сигурни сме, че подобна инициатива ще ни позв

Създаването на анимационен фестивал във Варна беше едно откровение за българските артисти и зрители. Той се оказа в престижната четворка на световната анимация сред форумите в Отава, Загреб и Анси и това беше едно изключително постижение.

Това сподели проф. Анри Кулев на откриването на 20-ото издание на Световния фестивал на анимационния филм (СФАФ) във Варна.

Той върна публиката в 70-те години на ХХ век, когато по думите му българската анимация вече има сериозна физиономия в Европа и света, намерила е собствена ниша в езоповския език и подтекста. „Филмите на Тодор Динов, Доньо Донев, Иван Веселинов, Стоян Дуков, Зденка Дойчева, Христо Топузанов създадоха българска школа в анимацията. Тогава изведнъж се почувства остра нужда от разтваряне на ограничителните капаци в студията и се усети липсата на форум. Тези хора направиха огромни усилия, за да създадат този фест

Силвестър Сталоун е започнал да пише сценария за седма част на „Роки“, която ще е предистория на поредицата, съобщи актьорът в британския подкаст Inspire Me.

„Предисторията на „Роки“ е много важна за мен. Вече съм написал няколко страници на сценария“, разкрива Сталоун в подкаста. Според актьора главният герой на франчайза, боксьорът Роки Балбоа, ще бъде на 17 години, а бъдещата му съпруга Ейдриън - на 15. Заедно с приятеля на Роки, Поли, героите ще се преместят в нов квартал. Балбоа ще бъде „лошият“, а самата история ще напомня на анимационния филм на „Дисни“ „Лейди и Скитника“, но с „истински хора“. 

Сталоун е на 30 години през 1976 г., когато излиза първият филм. Това означава, че предисторията ще се развива около 10 години преди събитията в оригинала.

Роки Балбоа е глав

„Цар Плъх“, Аli, Heptagram и Woomb свирят на Rebel Rebel във Варна на 6-7 септември, съобщават организаторите от Projector Plus.

За четвърта поредна година фестивалът за българска авторска музика ще събере артисти от алтернативната локална сцена за двудневно събитие на открито. 

„Фестивалът, който първоначално се заражда като визитка на бандите от независимото обединение на артисти Projector Plus през 2021 г., вече носи собствен заряд и добре разпознаваема за феновете музикална и лирична идентичност. A тази година четирите групи в двата фестивални дни са едни от движещите стихии на българската алтернативна сцена, които носят смайваща световна енергия на живо“, коментират организаторите.

Историческият музей в Исперих реставрира и дигитализира движими културни ценности от архивните фондове. Дейностите са по проект „Съвременни решения за опазване и съхранение на движимото културно наследство“, чието изпълнение вече приключва, съобщи д-р Веселина Белева, главен уредник в културната институция.

Финансирането на проекта на Историческия музей в Исперих е от конкурсната сесия на Министерство на културата за проекти в областта на движимото културно наследство, музеите и художествените галерии. Проектът допълва, надгражда и оптимизира условията за съхранение и опазване на движимите културни ценности на шест основни музейни фонда: „История на България XV-XIX век“, „Нова и най-нова история“, „Етнография“, „Археология“, „Нумизматика“ и „Художествен“.

В изпълнение на проектните дейности е осигурено предвиденото съвременно допълващо оборудване, благодарение на коет

Лентата е снимана през 2000 г. от Швейцарската телевизия, в копродукция с БНТ. Режисьор е Мандо Бернардинело, а сценарист – Освалдо Тритен. Официалното представяне у нас е в Народния театър „Иван Вазов“.

Днес се навършват 95 години от рождението на големия български пианист. Той се появява на бял свят под името Зигисмунд Паул Вайсенберг – на 26 юли 1929 г. в София. Известно време живее с родителите си в Пловдив. 

ГОРД УЧЕНИК НА ПАНЧО ВЛАДИГЕРОВ

„Като единствено дете аз споделях музикалните наслади, които майка ми толкоз обичаше – особено слушането на концерти и записи. Мама имаше две сестри и един брат, те всички бяха учили музика и пиано във Виенската консерватория. Трябва да съм бил на 4, най-много, на 5 годинки, когато майка ми реши да ми дава редовно уроци по пиано… Един ден някой у дома предложи да ме заведат на прослушване при Владигеров“ – пише в мемоарите си Вайсенберг.

От 6-годишна възраст започва да учи пиано и композиция при големия български музикант Панчо Владигеров, когото почита цял живот и се гордее, че е негов възпитаник. Разликата между двамата е 30 години и, въпреки емигрирането на семейството му, Вайсенберг продължава да поддържа връзка с него. За 70-годишнината на своя учител ученикът изпраща през 1969 г. 12 стереофонични плочи със собствени изпълнения на най-известните класици, на които пише: „Аз съм българин, роден в София. Мой учител е Панчо Владигеров“.

През лятото всяка седмица има музикален фестивал някъде из Обединеното кралство.

В някои части на света обаче няма възможности за танцуване с приятели насред някое поле, с бира в ръка и с припяване към музика на живо.

Именно на такова място Дуа Липа и баща Дукаджин Липа искаха да променят това, като поставиха началото на фестивала „Съни Хил“ в родния си град Прищина, Косово – част на света, където малко международни творци са правили турнета.

„Искам да променя реториката на това как хората мислят за Косово и за това, че то е разкъсвано от война“, каза Дуа по-рано тази година. „Когато живеех в Косово, никой от изпълнителите, които исках да видя, не идваше там“.

Дуа е родена в Обединеното кралство, но се премества в Прищина като дете, след като войната в края на 1990-те години причинява над 10 000 жертви, докато Косово се бори за независимост от Сърбия.<

Във Варна започна третото издание на Q-Jazz festival. Концертите се провеждат в местността Карантината в квартал „Аспарухово“ до 13 юли. Във всяка от трите вечери се представят по два състава с авторска музика. 

„Събира ни единствено любовта ни и уважението към джаза на младите. Фестивалът е в подкрепа на рибарите от рибарско селище „Карантината“ и оцеляването на това място. Варна няма да е същата без него“, каза на откриването Дарин Сотиров от Школа „Дедал“, които са организатори на форума. Той изтъкна, че тази година осемдесет процента от издръжката на фестивала е покрита от дарения, което според него е явление в България. „Смятаме, че културата е плод на хората и те трябва да я поддържат“, посочи Сотиров и допълни, че ако всеки отделя по пет лева на месец за независима култура, на сцената във Варна ще свирят много известни групи и форумът ще се развива. Той припомни, ч

Музикантите от група „Колдплей“ са поредните, които се разделиха с мениджъра си след съдебен процес. Това се случи и на Тейлър Суифт и Кеша, а в миналото на „Секс пистълс“, сред много други.

Миналата седмица „Колдплей“ се споразумяха с мениджъра си Дейв Холмс по заведеното от него дело и своя насрещен иск, за да избегнат публичност, съобщи британската преса. Дейв Холмс беше мениджър на групата 22 години, но когато изтече договорът им през 2022 г., музикантите не го подновиха. Той заведе дело за неизплатени комисиони през август 2023 г., а те отговориха през октомври с насрещен иск за 14 милиона британски лири.

Приключването на спора струва на „Колдплей“ седемцифрена сума, твърди в. „Сън“, като се позовава на съдебни документи.

Холмс претендираше, че не му е платена комисиона за приноса му към неиздадените 10-и и 11-и албум на групата, по които той е имал много

Фестивалът A to jazZ започна днес в София. Организаторът Петър Димитров приветства публиката и я подкани да подкрепи младите изпълнители, което е и тазгодишният акцент на събитието. Той добави, че музиката, която звучи днес и през следващите дни е под влияние на различните национални традиции„ „Затова и днешният ден ще бъде много пъстър музикално, и не само, така че, насладете се", каза Димитров. 

Първа на сцената излезе полската група Crust, която определи творчеството си като емоционално. „Музиката, която ще ви представим тази вечер, е вдъхновена от множество интервюта с най-възрастните хора, които намерихме в нашето общество. Те говорят за страст, любов и смърт“, казаха музикантите.

След представянето на дамското трио Sinafi от Истанбул, на сцената излязоха Александър Михайлов и „Патърдия“. „Много сме щастливи да сме тук на тази страхотна сцена пред всички вас,

Деветото поредно издание на Международния китарен фестивал GuitART ще изненада пловдивчани и гости на града от 4 до 6 октомври, съобщиха от община Пловдив.

Любителите на класическата китара ще имат възможност да чуят богата програма, включваща както световноизвестни китаристи и музикални групи, така и новоизгряващи млади таланти.

В рамките на фестивала ще има концерти, майсторски класове, лекции, международен конкурс за класическа китара и музикални работилници. Фламенко, аржентинско танго, джаз, фънк и класика пък са само част от музикалните стилове, които меломаните ще имат възможност да чуят.

„Радваме се да посрещнем отново в Пловдив някои от най-талантливите китаристи и музиканти в света. Нашата публика може да очаква невероятни изпълнения, които ще покажат красотата и емоционалността на най-популярния музикален инструмент“, съобщават организато

10-ГОДИШЕН ИЗНАСЯ ПЪРВИЯ СИ КОНЦЕРТ

Първият си концерт изнася в София през 1939 г. „Трудно е да се определят точно нещата – човек разполага с информация от разговори, други хора често са ми разказвали за този концерт и вече не зная наистина дали са моите спомени, или повтарям неща, които съм чул. Със сигурност, обаче си спомням колко бях щастлив, че давам концерт, лудо се радвах, че откривам сцената. В София идваха доста чужди изпълнители, от които бях получил представа какво е музиката. Вълнувах се от мисълта, че те вече са били на сцената, на която стъпвах за първи път. Концертът беше хубав – това си го спомням, публиката беше прекрасна. Бях на 10 години, беше в залата на консерваторията, струва ми се. Не знам дали все още е на същото място. Свирих рондо от Бетовен, след Шуман, две ноктюрна от Шопен, после хумореска от маестро Панчо Владигеров и накрая етюд, композиран от мен, със който много се гордеех. Бях го написал в ми бемол мажор, но един ден преди да отида у Владигеров, го промених в сол мажор, транспонирах го с увереността, че така е по-добре, а той ме насърчи. Нещо изключително е да усещаш любовта на публиката, на хората, отдадени на слушането, които са решили да извървят до край пътя с нас“, разказва Алексис Вайсенберг.

НА 12 НАПУСКА БЪЛГАРИЯ

През 1941 г. успява да избяга с майка си от концентрационен лагер в България. „Поехме двамата с майка ми, само с пътна чанта, сандък и едно въображаемо пиано, което зървах всеки път, щом затворех очи. Носех и един стар акордеон, подарък от моя богата леля. Скътал бях и оригинала на моя „Етюд“. Когато бъдат разкрити, фалшивите документи за самоличност никога не водят до добро. А, ако са подправени дипломатически паспорти с фалшиви визи за Истанбул, ситуацията става неописуема. Майка ми бе разпитвана в продължение на два безкрайни часа, след което бяхме настанени в импровизиран концентрационен лагер. Тръпнехме в очакване на последното си пътуване – към Полша, към лагерите на смъртта… Случи се така, че германския офицер, отговарящ за нашия бункер, страшно обичаше музиката – сякаш грешка на природата , родила внезапно мъничко чудо. Неочаквано, старият акордеон се превърна в нещо като вълшебна пръчица. Същия този офицер един ден се втурна при нас, отведе ни на гарата, набута ни в един вагон, заедно с целия ни багаж, хвърли акордеона вътре през прозореца, каза на майка ми на немски „Фийл глюк“ и изчезна“, спомня си музикантът.

НА 14 ДЕБЮТИРА С ОРКЕСТЪРА НА РАДИО ЕРУСАЛИМ

Алексис Вайсенберг и майка му пристигат в Истанбул, където живее нейният брат. След уреждането на паспортите им заминават за Хайфа, Израел. В Тел Авив Вайсенберг продължава с уроците по музика при проф. Шрьодер, с които е започнал още като 4-годишен. На 14 години дебютира с оркестъра на радио Йерусалим. През 1943 г. свири Бетовен с Йерусалимския радиооркестър.

В Южна Африка изнася 15 концерта с четири различни солови програми и пет концерта за пиано и оркестър. След завръщането си получава ангажименти като солист на Израелската филхармония в три последователни сезона. Последният е под диригентството на Ленард Бърнстейн.

През 1946 г. Алексис Вайсенберг завършва „Джулиард скул оф мюзик“ при Олга Самароф и Русина Левин, и майсторски клас през 1947 г. при Ванда Ландовска. 

НА 18 ЗАПОЧВА СВЕТОВНАТА МУ КАРИЕРА

През 1947 г. Алексис Вайсенберг печели конкурс на Филаделфийската филхармония и първа награда на осмия международен конкурс „Левънтрит“ в Ню Йорк, на който се явява по съвет на Владимир Хоровиц. Така започва международната му изпълнителска кариера. Концертира в САЩ, Европа, Япония, Южна Америка, България. Свири с най-големите филхармонии в света под диригентството на Юджийн Орманди, Херберт фон Караян, Ленард Брънстейн, Клаудио Абадо, Жорж Претр. 

„За мен Караян беше източник на голямо вдъхновение, не в смисъла на влияние за поправяне на посоката. В моя случай срещата с Караян беше вълшебство“, споделя Вайсенберг.

През 1951 г. се установява за постоянно в Париж. Следват шест години триумф по концертните подиуми.

В разцвета на кариерата си Вайсенберг решава да прекрати концертната си дейност (1957-1966). В този период работи над себе си, формира свой стил, занимава се с философия и литература. По-късно възобновява концертната си дейност. Триумфира из световните музикални сцени по пет-шест месеца годишно. Солист е на най-големите оркестри и диригенти, има огромен брой записи на плочи и дискове.

ЗАВРЪЩАНЕ

Алексис Вайсенберг се завръща в България през 1972 г. за участие в „Софийски музикални седмици“. Голям радетел за гастрола му е неговия учител Панчо Владигеров. При първото му гостуване в родината той получава орден „Кирил и Методий“ (първа степен), а през 1974 г. получава званието „Народен артист“.

Няколко години подред Алексис Вайсенберг е чест гост на най-престижните български музикални фестивали и прояви. Той замисля създаването на конкурс на името на Панчо Владигеров, още приживе на композитора. Настоява за провеждането му най-вече след смъртта му, като изразява желание да го финансира. След няколко годишно протакане, в средата на 80-те, идеята е осъществена, но фактически без участието на Вайсенберг. Пропадат и идеите му за създаване на майсторски клас в една от старите къщи в Пловдив, защото „не е намерена подходяща къща“, и по нареждане на тогавашния министър на културата Георги Йорданов идеята е изоставена.

През 1989 г. Алексис Вайсенберг взима участие в „Новогодишен музикален фестивал“.

ПИАНИСТ И КОМПОЗИТОР

Големият пианист се изявява и като композитор. Като любител на джаза, той записва две плочи с обработка на американски ритми.

През пролетта на 1979 г., на парижка сцена, се играе неговият мюзикъл „Фугата“, представляващ доста сложно за изпълнение произведение. Оркестрацията му преди това е поверена на Александър Владигеров и Морис Аладжем, като голяма част от произведението е записана преди спектакъла на дългосвиреща плоча от фирма „Пате Маркони“. През 2008 г. в мюзикълът е представен в Лугано от неговата голяма почитателка Марта Аргерич. След това Вайсенбгерг написва една джазова соната. През 1992 г. в Дармщат е поставен неговият сюрреалистичния мюзикъл „Носталгия“.

„Композирам джаз. Аз съм много лош композитор на класическа музика и доста добър композитор на джаз. Свиря много лошо джаз на пиано, не съм кой знае какъв джазпианист, но пиша джаз за пиано.“, казва за себе си Алексис Вайсенберг.

Води майсторски класове в Бенедектинския манастир, Швейцария, в Харвардския университет, Моцартеума в Залцбург, Музикалната академия на Лозана, Академиите в Сиена, Дюселдорф и Дармщат.

През 2007 г. пианистът подарява на България авторските си колажи „Обичам музиката“.

Вайсенберг умира през 2012 г. в Лугано, Швейцария.

/МВ/ДС/отдел „Справочна“

Използвани източници: , бюлетин „Личностите на света“, юли 1994, с. 13; в. „Стандарт“, бр. 2704/15 юни 2000 г.; сп. , бр. 7/декември 2000 г., с. 40-43; в. „Монитор“, бр. 805/21 май 2001 г.; Голяма енциклопедия на България, том 4, София, КК Труд, 2011, с. 1285; в. „24 часа“, бр. 8/10 януари 2012 г.; https://www.dw.com/bg/алексис-вайсенберг-пианистът-който-не-оставяше-никого-безчувствен/a-15656101; https://urocipopiano.com/Алексис-Вайсенберг.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Изложба показва портрети на жени, променили историята
Шестнайсет портрета на жени, променили хода на историята и оказали огромно влияние върху българското общество, ще бъдат представени в изложбата „Будителките“. Експозиц ...
Откраднатата картина на Банкси „Момиче с балон“ е намерена
Една от най-известните картини на британския уличен художник Банкси - „Момиче с балон“, е намерена след кражбата от лондонска галерия миналата седмица, а двама мъже са ...
Започва деветото издание на „КвАРТал“
Днес започва деветото издание на фестивала „КвАРТал“ и ще продължи до 15 септември. Темата е „Духът на стара София”. Осем пешеходни зони ще има за първи пъ ...
Sofia Documental за втора поредна година ще има и онлайн издание
Sofia Documental за втора поредна година ще има и онлайн издание в една от най-големите български платформи за видеосъдържание. „От 28 септември до 20 октомври почитателите н ...
Силви Басева: Търся фрагменти, които да отговарят на моята представа за настроение, цвят, емоция и изживяване
Непрекъснато търся фрагменти, които по някакъв начин да отговарят на моята представа за настроение, за цвят, за емоция и изживяване, което да предам на зрителя. Това каза художнич ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Испания развива кино туризъм на снимачната площадка на „Добрият, лошият и злият“
Испания превръща в туристически атракции за почитатели на киното локациите на снимките на филмовата класика „Добрият, лошият и злият“, съобщава Ройтерс. „Има два ...
Изложбата „Хоризонти“ с творби на художника Георги Баев бе открита в галерия „Дечко Узунов“
Изложбата „Хоризонти“ с творби на художника Георги Баев (1924-2007) бе открита тази вечер в художествена галерия „Дечко Узунов“, филиал на Софийската градск ...
Севар Иванов бе отличен като най-добър актьор на театрален фестивал в Улан Батор
Севар Иванов е отличен за ролята си в моноспектакъла „Кученцето се засмя“ с наградата за най-добър актьор – на театралния фестивал в Улан Батор, съобщават от ...
Българи спечелиха медали на световен шампионат по сценични изкуства в Рим
Българи спечелиха медали на световния шампионат по сценични изкуства в Рим. Елмира Маринова-Elma участва в шампионата и влиза в X-Factor – Италия, а Симеон Славеев от &bdquo ...
Над 90 проекта са кандидатствали за сцената на Централните хали
Над 90 проекта са кандидатствали за сцената на Централните хали след отворената покана за културни проекти, която бе обявена през май, съобщават инициаторите от Kaufland. Проектит ...
Тикер в 03:00 ч.
Испания превръща в туристически атракции за почитатели на киното локациите на сн ...
Начало Авансцена
5828
Авансцена

Биография: Алексис Вайсенберг

Аз съм българин и принадлежа само и единствено на тази земя. Ако усетя, че си отивам, то последното ми желание ще е да се върна пак тук. Това Алексис Вайсенберг казва на пресконференция в през 2001 година, ден преди премиерата на документалния филм за него „Обичам музиката“.Лентата е снимана през 2000 г. от Швейцарската телевизия, в копродукция с БНТ. Режисьор е Мандо Бернардинело, а сценарист – Освалдо Тритен.

| 26 Юли 2024, 10:20 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Биография: Алексис Вайсенберг
Биография: Алексис Вайсенберг
Снимка © Бистра Бошнакова

Аз съм българин и принадлежа само и единствено на тази земя. Ако усетя, че си отивам, то последното ми желание ще е да се върна пак тук. Това Алексис Вайсенберг казва на пресконференция в през 2001 година, ден преди премиерата на документалния филм за него „Обичам музиката“.

Лентата е снимана през 2000 г. от Швейцарската телевизия, в копродукция с БНТ. Режисьор е Мандо Бернардинело, а сценарист – Освалдо Тритен. Официалното представяне у нас е в Народния театър „Иван Вазов“.

Екипът на Художествената галерия в Казанлък започва работа по проект за изграждане на депо „Съвремие“ към институцията, съобщи директорът на културния институт д-р Пламен Петров. 

То ще бъде своеобразен дом за творчеството на всички визуални артисти, развиващи своята творческа дейност на територията на общината, а всички визуални артисти, които имат желание да участват, трябва да го заявят до края на месеца. 

Целта на проекта е да бъде изградена територия, която да предоставя на своята публика на галерията възможности за достъп до изкуството на всички съвременни художници в региона. 

Депо „Съвремие“ ще предостави на всеки визуален артист пространство, което да курира сам, а неговата перманентна експозиционна площ ще дава възможност за непосредствено общуване на публиката с творчеството му. 

„Сигурни сме, че подобна инициатива ще ни позв

Създаването на анимационен фестивал във Варна беше едно откровение за българските артисти и зрители. Той се оказа в престижната четворка на световната анимация сред форумите в Отава, Загреб и Анси и това беше едно изключително постижение.

Това сподели проф. Анри Кулев на откриването на 20-ото издание на Световния фестивал на анимационния филм (СФАФ) във Варна.

Той върна публиката в 70-те години на ХХ век, когато по думите му българската анимация вече има сериозна физиономия в Европа и света, намерила е собствена ниша в езоповския език и подтекста. „Филмите на Тодор Динов, Доньо Донев, Иван Веселинов, Стоян Дуков, Зденка Дойчева, Христо Топузанов създадоха българска школа в анимацията. Тогава изведнъж се почувства остра нужда от разтваряне на ограничителните капаци в студията и се усети липсата на форум. Тези хора направиха огромни усилия, за да създадат този фест

Силвестър Сталоун е започнал да пише сценария за седма част на „Роки“, която ще е предистория на поредицата, съобщи актьорът в британския подкаст Inspire Me.

„Предисторията на „Роки“ е много важна за мен. Вече съм написал няколко страници на сценария“, разкрива Сталоун в подкаста. Според актьора главният герой на франчайза, боксьорът Роки Балбоа, ще бъде на 17 години, а бъдещата му съпруга Ейдриън - на 15. Заедно с приятеля на Роки, Поли, героите ще се преместят в нов квартал. Балбоа ще бъде „лошият“, а самата история ще напомня на анимационния филм на „Дисни“ „Лейди и Скитника“, но с „истински хора“. 

Сталоун е на 30 години през 1976 г., когато излиза първият филм. Това означава, че предисторията ще се развива около 10 години преди събитията в оригинала.

Роки Балбоа е глав

„Цар Плъх“, Аli, Heptagram и Woomb свирят на Rebel Rebel във Варна на 6-7 септември, съобщават организаторите от Projector Plus.

За четвърта поредна година фестивалът за българска авторска музика ще събере артисти от алтернативната локална сцена за двудневно събитие на открито. 

„Фестивалът, който първоначално се заражда като визитка на бандите от независимото обединение на артисти Projector Plus през 2021 г., вече носи собствен заряд и добре разпознаваема за феновете музикална и лирична идентичност. A тази година четирите групи в двата фестивални дни са едни от движещите стихии на българската алтернативна сцена, които носят смайваща световна енергия на живо“, коментират организаторите.

Историческият музей в Исперих реставрира и дигитализира движими културни ценности от архивните фондове. Дейностите са по проект „Съвременни решения за опазване и съхранение на движимото културно наследство“, чието изпълнение вече приключва, съобщи д-р Веселина Белева, главен уредник в културната институция.

Финансирането на проекта на Историческия музей в Исперих е от конкурсната сесия на Министерство на културата за проекти в областта на движимото културно наследство, музеите и художествените галерии. Проектът допълва, надгражда и оптимизира условията за съхранение и опазване на движимите културни ценности на шест основни музейни фонда: „История на България XV-XIX век“, „Нова и най-нова история“, „Етнография“, „Археология“, „Нумизматика“ и „Художествен“.

В изпълнение на проектните дейности е осигурено предвиденото съвременно допълващо оборудване, благодарение на коет

Днес се навършват 95 години от рождението на големия български пианист. Той се появява на бял свят под името Зигисмунд Паул Вайсенберг – на 26 юли 1929 г. в София. Известно време живее с родителите си в Пловдив. 

ГОРД УЧЕНИК НА ПАНЧО ВЛАДИГЕРОВ

През лятото всяка седмица има музикален фестивал някъде из Обединеното кралство.

В някои части на света обаче няма възможности за танцуване с приятели насред някое поле, с бира в ръка и с припяване към музика на живо.

Именно на такова място Дуа Липа и баща Дукаджин Липа искаха да променят това, като поставиха началото на фестивала „Съни Хил“ в родния си град Прищина, Косово – част на света, където малко международни творци са правили турнета.

„Искам да променя реториката на това как хората мислят за Косово и за това, че то е разкъсвано от война“, каза Дуа по-рано тази година. „Когато живеех в Косово, никой от изпълнителите, които исках да видя, не идваше там“.

Дуа е родена в Обединеното кралство, но се премества в Прищина като дете, след като войната в края на 1990-те години причинява над 10 000 жертви, докато Косово се бори за независимост от Сърбия.<

Във Варна започна третото издание на Q-Jazz festival. Концертите се провеждат в местността Карантината в квартал „Аспарухово“ до 13 юли. Във всяка от трите вечери се представят по два състава с авторска музика. 

„Събира ни единствено любовта ни и уважението към джаза на младите. Фестивалът е в подкрепа на рибарите от рибарско селище „Карантината“ и оцеляването на това място. Варна няма да е същата без него“, каза на откриването Дарин Сотиров от Школа „Дедал“, които са организатори на форума. Той изтъкна, че тази година осемдесет процента от издръжката на фестивала е покрита от дарения, което според него е явление в България. „Смятаме, че културата е плод на хората и те трябва да я поддържат“, посочи Сотиров и допълни, че ако всеки отделя по пет лева на месец за независима култура, на сцената във Варна ще свирят много известни групи и форумът ще се развива. Той припомни, ч

Музикантите от група „Колдплей“ са поредните, които се разделиха с мениджъра си след съдебен процес. Това се случи и на Тейлър Суифт и Кеша, а в миналото на „Секс пистълс“, сред много други.

Миналата седмица „Колдплей“ се споразумяха с мениджъра си Дейв Холмс по заведеното от него дело и своя насрещен иск, за да избегнат публичност, съобщи британската преса. Дейв Холмс беше мениджър на групата 22 години, но когато изтече договорът им през 2022 г., музикантите не го подновиха. Той заведе дело за неизплатени комисиони през август 2023 г., а те отговориха през октомври с насрещен иск за 14 милиона британски лири.

Приключването на спора струва на „Колдплей“ седемцифрена сума, твърди в. „Сън“, като се позовава на съдебни документи.

Холмс претендираше, че не му е платена комисиона за приноса му към неиздадените 10-и и 11-и албум на групата, по които той е имал много

Фестивалът A to jazZ започна днес в София. Организаторът Петър Димитров приветства публиката и я подкани да подкрепи младите изпълнители, което е и тазгодишният акцент на събитието. Той добави, че музиката, която звучи днес и през следващите дни е под влияние на различните национални традиции„ „Затова и днешният ден ще бъде много пъстър музикално, и не само, така че, насладете се", каза Димитров. 

Първа на сцената излезе полската група Crust, която определи творчеството си като емоционално. „Музиката, която ще ви представим тази вечер, е вдъхновена от множество интервюта с най-възрастните хора, които намерихме в нашето общество. Те говорят за страст, любов и смърт“, казаха музикантите.

След представянето на дамското трио Sinafi от Истанбул, на сцената излязоха Александър Михайлов и „Патърдия“. „Много сме щастливи да сме тук на тази страхотна сцена пред всички вас,

Деветото поредно издание на Международния китарен фестивал GuitART ще изненада пловдивчани и гости на града от 4 до 6 октомври, съобщиха от община Пловдив.

Любителите на класическата китара ще имат възможност да чуят богата програма, включваща както световноизвестни китаристи и музикални групи, така и новоизгряващи млади таланти.

В рамките на фестивала ще има концерти, майсторски класове, лекции, международен конкурс за класическа китара и музикални работилници. Фламенко, аржентинско танго, джаз, фънк и класика пък са само част от музикалните стилове, които меломаните ще имат възможност да чуят.

„Радваме се да посрещнем отново в Пловдив някои от най-талантливите китаристи и музиканти в света. Нашата публика може да очаква невероятни изпълнения, които ще покажат красотата и емоционалността на най-популярния музикален инструмент“, съобщават организато

„Като единствено дете аз споделях музикалните наслади, които майка ми толкоз обичаше – особено слушането на концерти и записи. Мама имаше две сестри и един брат, те всички бяха учили музика и пиано във Виенската консерватория. Трябва да съм бил на 4, най-много, на 5 годинки, когато майка ми реши да ми дава редовно уроци по пиано… Един ден някой у дома предложи да ме заведат на прослушване при Владигеров“ – пише в мемоарите си Вайсенберг.

От 6-годишна възраст започва да учи пиано и композиция при големия български музикант Панчо Владигеров, когото почита цял живот и се гордее, че е негов възпитаник. Разликата между двамата е 30 години и, въпреки емигрирането на семейството му, Вайсенберг продължава да поддържа връзка с него. За 70-годишнината на своя учител ученикът изпраща през 1969 г. 12 стереофонични плочи със собствени изпълнения на най-известните класици, на които пише: „Аз съм българин, роден в София. Мой учител е Панчо Владигеров“.

10-ГОДИШЕН ИЗНАСЯ ПЪРВИЯ СИ КОНЦЕРТ

Първият си концерт изнася в София през 1939 г. „Трудно е да се определят точно нещата – човек разполага с информация от разговори, други хора често са ми разказвали за този концерт и вече не зная наистина дали са моите спомени, или повтарям неща, които съм чул. Със сигурност, обаче си спомням колко бях щастлив, че давам концерт, лудо се радвах, че откривам сцената. В София идваха доста чужди изпълнители, от които бях получил представа какво е музиката. Вълнувах се от мисълта, че те вече са били на сцената, на която стъпвах за първи път. Концертът беше хубав – това си го спомням, публиката беше прекрасна. Бях на 10 години, беше в залата на консерваторията, струва ми се. Не знам дали все още е на същото място. Свирих рондо от Бетовен, след Шуман, две ноктюрна от Шопен, после хумореска от маестро Панчо Владигеров и накрая етюд, композиран от мен, със който много се гордеех. Бях го написал в ми бемол мажор, но един ден преди да отида у Владигеров, го промених в сол мажор, транспонирах го с увереността, че така е по-добре, а той ме насърчи. Нещо изключително е да усещаш любовта на публиката, на хората, отдадени на слушането, които са решили да извървят до край пътя с нас“, разказва Алексис Вайсенберг.

НА 12 НАПУСКА БЪЛГАРИЯ

През 1941 г. успява да избяга с майка си от концентрационен лагер в България. „Поехме двамата с майка ми, само с пътна чанта, сандък и едно въображаемо пиано, което зървах всеки път, щом затворех очи. Носех и един стар акордеон, подарък от моя богата леля. Скътал бях и оригинала на моя „Етюд“. Когато бъдат разкрити, фалшивите документи за самоличност никога не водят до добро. А, ако са подправени дипломатически паспорти с фалшиви визи за Истанбул, ситуацията става неописуема. Майка ми бе разпитвана в продължение на два безкрайни часа, след което бяхме настанени в импровизиран концентрационен лагер. Тръпнехме в очакване на последното си пътуване – към Полша, към лагерите на смъртта… Случи се така, че германския офицер, отговарящ за нашия бункер, страшно обичаше музиката – сякаш грешка на природата , родила внезапно мъничко чудо. Неочаквано, старият акордеон се превърна в нещо като вълшебна пръчица. Същия този офицер един ден се втурна при нас, отведе ни на гарата, набута ни в един вагон, заедно с целия ни багаж, хвърли акордеона вътре през прозореца, каза на майка ми на немски „Фийл глюк“ и изчезна“, спомня си музикантът.

НА 14 ДЕБЮТИРА С ОРКЕСТЪРА НА РАДИО ЕРУСАЛИМ

Алексис Вайсенберг и майка му пристигат в Истанбул, където живее нейният брат. След уреждането на паспортите им заминават за Хайфа, Израел. В Тел Авив Вайсенберг продължава с уроците по музика при проф. Шрьодер, с които е започнал още като 4-годишен. На 14 години дебютира с оркестъра на радио Йерусалим. През 1943 г. свири Бетовен с Йерусалимския радиооркестър.

В Южна Африка изнася 15 концерта с четири различни солови програми и пет концерта за пиано и оркестър. След завръщането си получава ангажименти като солист на Израелската филхармония в три последователни сезона. Последният е под диригентството на Ленард Бърнстейн.

През 1946 г. Алексис Вайсенберг завършва „Джулиард скул оф мюзик“ при Олга Самароф и Русина Левин, и майсторски клас през 1947 г. при Ванда Ландовска. 

НА 18 ЗАПОЧВА СВЕТОВНАТА МУ КАРИЕРА

През 1947 г. Алексис Вайсенберг печели конкурс на Филаделфийската филхармония и първа награда на осмия международен конкурс „Левънтрит“ в Ню Йорк, на който се явява по съвет на Владимир Хоровиц. Така започва международната му изпълнителска кариера. Концертира в САЩ, Европа, Япония, Южна Америка, България. Свири с най-големите филхармонии в света под диригентството на Юджийн Орманди, Херберт фон Караян, Ленард Брънстейн, Клаудио Абадо, Жорж Претр. 

„За мен Караян беше източник на голямо вдъхновение, не в смисъла на влияние за поправяне на посоката. В моя случай срещата с Караян беше вълшебство“, споделя Вайсенберг.

През 1951 г. се установява за постоянно в Париж. Следват шест години триумф по концертните подиуми.

В разцвета на кариерата си Вайсенберг решава да прекрати концертната си дейност (1957-1966). В този период работи над себе си, формира свой стил, занимава се с философия и литература. По-късно възобновява концертната си дейност. Триумфира из световните музикални сцени по пет-шест месеца годишно. Солист е на най-големите оркестри и диригенти, има огромен брой записи на плочи и дискове.

ЗАВРЪЩАНЕ

Алексис Вайсенберг се завръща в България през 1972 г. за участие в „Софийски музикални седмици“. Голям радетел за гастрола му е неговия учител Панчо Владигеров. При първото му гостуване в родината той получава орден „Кирил и Методий“ (първа степен), а през 1974 г. получава званието „Народен артист“.

Няколко години подред Алексис Вайсенберг е чест гост на най-престижните български музикални фестивали и прояви. Той замисля създаването на конкурс на името на Панчо Владигеров, още приживе на композитора. Настоява за провеждането му най-вече след смъртта му, като изразява желание да го финансира. След няколко годишно протакане, в средата на 80-те, идеята е осъществена, но фактически без участието на Вайсенберг. Пропадат и идеите му за създаване на майсторски клас в една от старите къщи в Пловдив, защото „не е намерена подходяща къща“, и по нареждане на тогавашния министър на културата Георги Йорданов идеята е изоставена.

През 1989 г. Алексис Вайсенберг взима участие в „Новогодишен музикален фестивал“.

ПИАНИСТ И КОМПОЗИТОР

Големият пианист се изявява и като композитор. Като любител на джаза, той записва две плочи с обработка на американски ритми.

През пролетта на 1979 г., на парижка сцена, се играе неговият мюзикъл „Фугата“, представляващ доста сложно за изпълнение произведение. Оркестрацията му преди това е поверена на Александър Владигеров и Морис Аладжем, като голяма част от произведението е записана преди спектакъла на дългосвиреща плоча от фирма „Пате Маркони“. През 2008 г. в мюзикълът е представен в Лугано от неговата голяма почитателка Марта Аргерич. След това Вайсенбгерг написва една джазова соната. През 1992 г. в Дармщат е поставен неговият сюрреалистичния мюзикъл „Носталгия“.

„Композирам джаз. Аз съм много лош композитор на класическа музика и доста добър композитор на джаз. Свиря много лошо джаз на пиано, не съм кой знае какъв джазпианист, но пиша джаз за пиано.“, казва за себе си Алексис Вайсенберг.

Води майсторски класове в Бенедектинския манастир, Швейцария, в Харвардския университет, Моцартеума в Залцбург, Музикалната академия на Лозана, Академиите в Сиена, Дюселдорф и Дармщат.

През 2007 г. пианистът подарява на България авторските си колажи „Обичам музиката“.

Вайсенберг умира през 2012 г. в Лугано, Швейцария.

/МВ/ДС/отдел „Справочна“

Използвани източници: , бюлетин „Личностите на света“, юли 1994, с. 13; в. „Стандарт“, бр. 2704/15 юни 2000 г.; сп. , бр. 7/декември 2000 г., с. 40-43; в. „Монитор“, бр. 805/21 май 2001 г.; Голяма енциклопедия на България, том 4, София, КК Труд, 2011, с. 1285; в. „24 часа“, бр. 8/10 януари 2012 г.; https://www.dw.com/bg/алексис-вайсенберг-пианистът-който-не-оставяше-никого-безчувствен/a-15656101; https://urocipopiano.com/Алексис-Вайсенберг.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Изложба показва портрети на жени, променили историята
Откраднатата картина на Банкси „Момиче с балон“ е намерена
Започва деветото издание на „КвАРТал“
Sofia Documental за втора поредна година ще има и онлайн издание
Силви Басева: Търся фрагменти, които да отговарят на моята представа за настроение, цвят, емоция и изживяване
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Испания развива кино туризъм на снимачната площадка на „Добрият, лошият и злият“
Под прожектора
Изложбата „Хоризонти“ с творби на художника Георги Баев бе открита в галерия „Дечко Узунов“
Тонът на времето
Севар Иванов бе отличен като най-добър актьор на театрален фестивал в Улан Батор
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.