Изложбата „Истина или лъжа? История на подправянията и фалшификациите“ бе официално открита в Националния етнографски музей (НЕМ) в София.
Пътуващата експозиция, чието оригинално заглавие е „Fake (f)or Real“, е дело на куратора Йоанна Урбанек и Дома на европейската история – Брюксел.
Фотографката Михаела Аройо изследва идентичността на българската диаспора в Бесарабия, с акцент върху историята на региона.
Проектът ще бъде представен с изложбата „Сънувам на български“. Откриването е на 30 юли в галерия „Синтезис“, съобщават организаторите.
По думите им това е първото цялостно представяне на проекта.
В продължение на пет години авторката посещава над 60 населени места в Молдова и Украйна с преобладаващо българско население. По време на 14-те си пътувания тя снима традициите, ежедневието на хората. Паралелно с това Аройо записва аудио интервюта, песни и стихотворения с членове на общността, които стават основа на звуковата среда, създадена за изложбата от Светослав Тодоров, журналист и музикален селектор. В експозицията е включен още текстът „Бесарабският фронт“ на писателя и журналист Димитър Кенаров.
„Когато за първи път посетих
Концерт на шуменски рок групи организира Народното читалище „Добри Войников - 1856“ на 14 септември, съобщиха от културната институция.
Събитието се провежда по традиция в края на лятото на импровизираната сцена в градинката пред старата сграда на шуменското читалище.
Chaplin’s Dream, Out of tune и Zavera ще озвучат участват в концерта под наслов „Гръм в лятна нощ“. Chaplin’s Dream е прогресив метъл група. Сценичният им път започва през лятото на 2015 година в Шумен. Няколко месеца по-късно записва първия си мини-албум Chapter I. Дебютният им албум Genesis излиза през юни 2017. Между 2016 и 2019 година групата набира скорост с клубни изяви в цялата страна и участия на няколко фестивала в България и Румъния, допълват от Народно читалище "Добри Войников - 1856". През февруари 2022 г. Chaplin’s Dream издават сингъла Salt of the Ea
Хилядолетният каменен комплекс Стоунхендж изглежда непокътнат, след като протестиращи срещу климатичните промени бяха арестувани за това, че са го напръскали с оранжева боя, съобщи АП.
Работници са почистили камъните и около 4500-годишният монумент е видимо непокътнат, заяви Ник Мериман, главен изпълнителен директор на благотворителната организация „Английско наследство“ (English Heritage), която стопанисва паметника.
„Трудно е да се проумее този акт и ние сме дълбоко натъжени“, каза Мериман пред радио Би Би Си. „Това е вандализъм по отношение на един от най-известните древни паметници в света“, добави той.
Сутринта в четвъртък обектът, включен в списъка на световното наследство на ЮНЕСКО, отново отвори врати и се очакваше да приеме хиляди празнуващи, които да отбележат лятното слънцестоене - най-дългия ден в годината в Северното полукълбо.
Стоунх
Етнографският музей на Варна отбелязва своята 50-годишнина с изложба „Порцеланът - вечният спътник на лукса“. Тя бе представена от главния уредник Татяна Щерева пред много гости, сред които областният управител проф. Андрияна Андреева, директорите на Регионалния исторически музей Игор Лазаренко и на Регионалната библиотека Радка Калчева, представители на Държавния архив, просветни и културни институции.
Изложбата символично съдържа 50 от над 400-те образци с порцелан, които притежава музеят, каза Щерева. Те са от средата на XIX век до първата половина на ХХ век. Най-старият експонат е от 1855 г. Представлява комплект за сервиране на печено месо с две чинии и може да се види в постоянната експозиция. Той е украсен с характерните мотиви от серията „Британски птици“. В юбилейната изложба са показани сервизи за хранене, сладкиши и кафе, предмети за украса на градския дом, както и
Празниците на изкуствата „Аполония“ в Созопол бяха официално открити тази вечер.
В моето съзнание „Аполония“ е едно пътешествие, което със своята непреходност е осмислило творческия пламък на стотици творци. Сцените на „Аполония“ са давали поле за изява на много художници, артисти, режисьори, певци, които от своя страна са се отблагодарявали с най-доброто от своето творчество. 40-годишната история на фестивала е изпълнена с множество перипетии и наситена с много емоции. Дори бих казал драматизъм, каза кметът на община Созопол Тихомир Янакиев. „Магията на „Аполония“ е безспорна. Приносът на фестивала към културния живот на Созопол и към България също е безспорен. Симбиозата между „Аполония“ и града Созопол също е безспорна“, добави кметът на Созопол.
„Не съм предполагал, че ще доживе
“Изложбата, която ви представяме, е наистина любопитна. Вярвам, че скоро ще се убедите в това”, каза проф. д-р Владимир Пенчев, директор на Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей при БАН (ИЕФЕМ-БАН), при представянето на експозицията.
На събитието присъстваха вицепрезидентът Илияна Йотова, служебният министър на културата Найден Тодоров, председателят на БАН акад. Юлиан Ревалски.
“Признавам си, това е една от най-любопитните изложби, които са се случвали напоследък в България”, каза вицепрезидентът Илияна Йотова в словото си при откриването. Изложбата проследява един дълъг период от европейското Средновековие до наши дни, в които са преплетени религии, изкуство, литература, култура, мистификации, обикновени лъжи, измами. И всичко това, събрано в едно, отбеляза тя.
Петият студиен албум на "Металика", който носи името на хеви метъл групата, но е известен като "Черният албум", стана четвъртият, прекарал минимум 750 седмици в класацията Билборд 200, съобщи Мюзик нюз.
Албумът "Metallica" е издаден през 1991 г. и включва хитови парчета като Enter Sandman, The Unforgiven и Nothing Else Matters. Наричан е "Черният албум" заради изцяло черната си обложка.
С постижението от 750 седмици, прекарани в албумната класация Билборд 200, "Металика" стават едва четвъртите изпълнители, преминали тази емблематична бариера.
Първенци с най-много прекарани седмици в чарта - внушителните 990, са легендите на британския рок "Пинк флойд" с албума The Dark Side Of The Moon.
Следват легендата на регето Боб Марли с албума Legend и американската рок група "Джърни" с Journey`s Greatest Hits, прекарали в класацията Билборд 200 съответно 843 седм
Световнопризнатият хореограф, актриса и текстописец Клара Фюри представи Dog Rising на сцената на „Топлоцентрала“ на 9 юли, съобщават организаторите.
Фюри изследва кодовете, които пътуват във и през различните форми на изкуството. Тя се стреми към насърчаване на сетивните възприятия на публиката и изпълнителите, осигурявайки им емоционална непосредственост и директен достъп. През 2017 г. Клара Фюри хореографира първата си групова работа – Cosmic Love. Изнася над 90 изпълнения на соловата си песен When Even The като част от изложбата MAC в чест на Леонард Коен. През 2019 г. тя създава Rather a Ditch – соло парче, изпълнено от Селин Боние. С Dog Rising (2021) Фюри приключва изследването си върху напрежението и неподвижността, освобождавайки задържани енергии в предста
Много е вълнуващо, че някои мои песни са по-възрастни от доста хора в публиката ми, казва певицата Мария Илиева, която този петък започва своето лятно турне „100 причини“.
„Наистина е вдъхновяващо да ги виждам как знаят текстовете и пеят с мен. Именно затова реших концертите ми и това лято да са с вход свободен за всички деца до 12 години. Искам тези вечери да се превръщат в своеобразен семеен празник на музиката, казва Мария Илиева.
По думите на екипа й от Stereo Room концертът във Варна ще бъде още по-специален за Мария Илиева и семейството , защото малката дъщеря София ще празнува третия си рожден ден от първи ред в публиката на летния театър. Събитието е на 24 юни.
Стара Загора, Варна и Пловдив са първите три града от турнето, съответно на 21 и 24 юни, и 6 юли.
Наличие на много и разнообразни моноспектакли се наблюдава в настоящия театрален сезон, което важи и за програмата на Международния театрален фестивал (МТФ) „Варненско лято“. Това каза в интервю театроведът и главен координатор на форума Асен Терзиев.
Според него има две основни причини за явлението. Тази сценична форма е предизвикателство към изпълнителя и не всеки се осмелява да влезе в нея, но в същото време дава възможност да се покажат чисто актьорски умения на присъствие, които другите форми не позволяват. По думите му тя дава и огромна свобода, която артистите отговорно да понесат. На второ място според Терзиев моноспектакълът позволява по-директно обръщане към публиката, друг тип свързване със зрителя и заявяване на позиция от страна на изпълнителя.
Той не смята, че пандемията от КОВИД-19 е „виновна“ за наличието на монодрами на сцените, защото про
Лили Иванова изнесе концерт тази вечер на откритата сцена на Летния театър в парк "Кайлъка" в Плевен. Необичайно студеното за месец септември време не поречи на над хиляда почитатели на обичаната от поколения българи певица, да я аплодират бурно след всяко нейно изпълнение.
Заедно с Лили Иванова на сцената бяха музикантите от LI Orchesta – Ангел Дюлгеров (китари, цигулка), Огнян Енев (пиано, тромпет, саксофон), Иван Йорданов-Чери (китари), Христо Михалков (бас китара), Орлин Цветанов (цигулка), Росен Ватев (ударни, перкусии) и трио LaTiDa (беквокали).
Примата на българската естрада изпълни част от многобройните си хитове като "Ненужен спомен", "Този свят е жена", "Бурната река", "Невероятно" и други. Публиката пя и танцува заедно с нея на обичаните песни "Щурче", "Детелини" и "Ветрове". Финалът на концерта бе поставен с изпълнение на песента "Камино".
По думите й това е изложба, която в никакъв случай не е обърната към миналото.
“Напротив, тя е изключително актуална, защото все още не сме намерили добрите начини, с които да се преборим с лъжливите новини. Все още не сме открили как да открояваме истината от полуистината. Все още самите ние не разбираме какво е отражението на онова, за което вече много философи, наблюдатели говорят от 2010 година насам, наречено условно постистина”, посочи Йотова.
Тя подчерта, че е предложила на организаторите на изложбата да продължат това дело и през есента да организират серия от дискусии, посветена на мистификацията, полуистината, пости истината, лъжливите новини и битката с тях.
Иглика Мишкова, директор на музея, каза, че вълнението й произлиза от три основни причини. Първата е темата на изложбата - разпространението на фалшивата информация. Втората причина е фактът, че НЕМ за първи път е домакин на изложба на такава тема. А третата - вярването, че музеят не е просто място за съхранение на артефакти, а преди всичко - институция за образование и преживяване, за дебати, обясни тя.
“Вярваме, че провокациите и интерактивния характер на изложбата ще създадат пространство, в което всеки посетител да се замисли и да е по-склонен да задава въпроси вместо сляпо да се доверява и споделя информация”, каза тя.
Констанц Итцел от Дома на Европейската история отбеляза, че пътуващата изложба Fake (f)or Real преди София е била в Солун, след това ще продължи към Унгария, Румъния, Швеция, Полша.
Йоанна Урбанек, куратор на изложбата, каза, че фалшивите новини и езикът на омразата не са нещо ново и още през 16-и век Еразъм споделя, че е загрижен, че има много фалшиви новини. Днес се сблъскваме с ново предизвикателство - неистините, които се разпространяват много бързо чрез социалните мрежи. А всичко това може да бъде предотвратено с критично мислене, обясни тя.